پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM

word 1 MB 30683 215
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

     مدیریت دولتی گرایش :  "مالی "

     

      بررسی عوامل چالشی سازمان به عنوان یکی از اقدامات مفید و اولیه شناسائی آسیب هاو نقاط ضعف فرایندهای سازمانی برای  سازمان‌هایی که به تعالی می اندیشندمیباشد، لذا استفاده از الگوهایی که بتواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود سازمانها و تشخیص نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، مبنای صحیحی جهت برنامه‌ریزی استراتژیک ایجاد نمایند ضرورت می یابد. در همین راستا مدل بنیاداروپایی کیفیت مدیریت[1] می تواند به عنوان الگوو ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیازسازمان مورداستفاده قرارگیرد.

        در این تحقیق برای بررسی عوامل چالشی درپایش عملکردسازمانی بانک ملی در قالب مدل تعالی بنیاداروپایی کیفیت مدیریت از روش پیمایشی و برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است،برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از آمار استنباطی و آزمون T تک نمونه ای بهره جسته ایم.در این پژوهش بااستفاده ازآمارتوصیفی و رسم جداول توزیع فراوانی و نمودارها به بررسی جمعیت شناختی نمونه آماری تحقیق پرداخته که در سطح اطمینان95% فرضیه های فوق ،مشخص گردید بانک ملی فقط در معیار نتایج مربوط به جامعه فاقدعارضه می باشد. بر اساس یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات، نتیجه‌گیری می شود بانک ملی درحوزه های خط مشی و استراتژی، منابع انسانی، شراکت ها و منابع و فرآیندها و نتایج مشتریان، نتایج منابع انسانی، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرددارای عارضه می باشد لذا پیشنهاد گردید ایجاد بانک های اطلاعاتی قوی و مرکزی و انجام پروژه های داده کاوی [2] و برگزاری جلسات منظم هفتگی در سازمان میان مدیران و کارکنان و همچنین نسبت به تشکیل کارگروه تخصصی آشنا با استراتژی و خط مشی و برنامه ریزی وبرگزاری جلسات طوفان فکری[3] اقدام گرددوازیک سیستم واحدمدیریت اطلاعات یکپارچه[4] استفاده نمایند.همچنین بااستقرارسیستم صدای مشتریان [5] می توان به نیازهای واقعی مشتریان پی برد.پیشنهادگردیدپروژهای ارزیابی عملکردمتناسب با فرآیندهای سازمان ازسوی مدیریت ارشد در سازمان ایجاد شده و با برون سپاری منطقی وضعیت فعلی سازمان در مقایسه با استانداردها جهانی و بنچ مارکینگ[6]  با سایر سازمان ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

     

    [1] EFQM

    [2] data mining

    [3] BRIN STORMYA

    [4]  MIS

    [5] voice off costomers  

    [6] benchmarking

    1مقدمه :

     

      پرواضح است که شناخت پایه و اساس هر حرکتی است. بدیهی است که در مدیریت نیز شناخت مقدمه اصلاح و بهبود است در حدی که در جزو پنج وظیفه اصلی مدیری ذکر می‌شود. اما نکته اینجاست که مادام که موضوع بررسی و صورت مسئله کوچک باشد (مانند مدیریت یک پروژه کوچک و یا اداره یک سازمان کوچک چند نفره) مشاهده مستقیم مناسب‌ترین راهکار ممکن برای شناخت است. اما زمانی که مسئله مدیریت یک سازمان بزرگ و اصلاح و بهبود مستمر آن مطرح است، کسب شناخت صحیح از وضع موجود، محیط و توانایی‌های سازمان، خود به صورت امری خطیر جلوه‌گر می ِود، راه‌حل ، تعریف شاخص‌هایی است که در دیدرس چشمان مدیر قرار گیرند و نمایانگر ضعف‌ها و قوت‌ها باشند.

      تقریباً‌ همه فنون وابزارهایی که در سالهای اخیر برای ارتقاء سطح مدیریت و کیفیت عرضه شده‌اند مانند سازمان استاندارد جهانی، فرآیندهای کنترل آماری، شش سیگما، کارت امتیاز متوازن و مستقیماً و به طور ضمنی روشهایی برای شناخت و ارزیابی هستند. برخی از این روش‌ها بخشی‌نگر بوده و مثلاً تنها به محصول می‌پردازند و یا بر فرآیند خاصی تمرکز دارند و برخی دیگر داعیه شمول و فراگیری دارند. تمایل به استفاده از نظامی جامع برای ارزیابی و بهبود در سه دهه گذشته پیوسته افزایش یافت و جامعیت یک نظام و یا عدم جامعیت آن معرکه آراء شد.

      باید بدانیم که مسیر رشد و سرآمدی یک سازمان بی دردسر و کم هزینه نیست در تعاریف سازمانی متعالی خوانده می‌شود که در هر دو زمینه عملکرد و نتایج به شکل کامل سرآمد می‌باشد.در طی سالیان گذشته چندین مدل مختلف برای سرآمدی و تعالی سازمانی در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شده است که از مهمترین آنها به الگوی مالکوم بالدریچ در آمریکا و مدل تعالی سازمانی در اروپا اشاره کرد این مدل‌ها برای برنامه‌ریزی حرکت به سمت سرآمدی و ارزیابی سرآمدی در بیشتر شرکتها و سازمان‌های دنیا مورد پذیرش و استفاد هقرار گرفته است.

      بدیهی است سازمان‌هایی که از تعالی فاصله زیادی داشته و زیرساخت لازم را برای تعالی ندارند نی‌توانند ازا ین مدل‌ها استفاده کنند و لازم است با انجام فرآیند عارضه‌یابی سازمانی به مشکلات و آسیب‌های سازمان پی برده و سپس با اولویت‌بندی و تعریف پروژه‌های بهبود گام اول را برای آماده‌سازی خود در مسیر تعالی بردارند.

      عارضه‌یابی سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای مفید و اولیه برای سازمان‌هایی که به تعالی می‌اندیشند حائز اهمیت است. در ایران چند سالی است که بحث تعالی سازمان شامل معرفی مدلها و الگوهای بین‌المللی و انتخاب سازمان‌های متعالی مانند جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی و جایزه ملی کیفیت مطرح شده است این اقدامات ضمن ایجاد فضای رقابتی موجب آشنایی سازمان‌ها با ویژگی‌ها و مشخصات یک سازمان متعالی شده است.

     

    1-2 بیان مسئله :  

      سازمانها همواره علاقه دارند ارزیابی کنند که چگونه هستند زیرا چنین تصور می‌شود که اگر بدانیم چگونه‌ایم بهتر می‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی کنیم و تصمیم بگیریم که چگونه باشیم(نجمی ،حسینی،1383،65)

      با گسترش و پیچیدگی اهداف، فرآیندها و ساختار سازمانی در صحنه رقابت، سازمان‌هایی می‌توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به انتظارات و خواسته‌های مشتریان و ذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سودآوری و ثروت‌آفرینی به عنوان شاخص‌های کلیدی و برتر سازمانی توجه کنند. در هر سازمان مدیران نگران نتایج فعالیت‌های خود هستند و به دنبال راهکارهایی برای بهبود عملکرد سازمان بوده و معمولاً سعی می‌کنند از طریق سیستمهای اندازه‌گیری عملکرد بر فعالیت‌های سازمان نظارت داشته و پیگیری‌های متناظر را انجام دهند.(بزرگی ،1383، 53)

      آنچه به عنوان سؤال بزرگ فرا روی سازمانها قرار دارد این است که با چه ابزاری و چگونه می‌توان ضمن بررسی موارد مختلف به شکل جامع تمام نقاط قوت و حوزه‌های قابل بهبود را شناسایی و خود را برای حضوری موفق در عرصه رقابت آماده کرد. (جعفری قوشچی،1384،70)

     یکی از بهترین روشهای عارضه‌یابی و ارزیابی سازمانی،‌خود ارزیابی است که در مدل بنیاداروپایی مدیریت کیفیت [1]  به آن توجه ویژه‌ای شده است.در کشورهای مختلف از جمله کشور ما این مدل به عنوان مدل ارزیابی عملکرد سازمانها، عارضه‌یابی و تعالی سازمانی شناخته شده است. (گزارش متدولوژی  عارضه یابی سازمانی ،سازمان مدیریت صنعتی ،1382)ا

    با توجه به اینکه مدیران و دست‌اندرکاران بانک ملی در پی اطلاع از عملکرد شعب خود می‌باشند و همچنین یکی از اهداف آنها دستیابی به تعالی سازمانی‌ست، این پژوهش بنا دارد طی مطالعات عارضه یابی در قالب مدل بنیاداروپایی مدیریت کیفیت  بستر مناسب جهت حرکت بانک ملی به سوی تعالی سازمانی از طریق شناخت عوامل چالشی وعوارض و آسیب‌های موجود در معیارهای نه‌گانه (رهبری، فرآیندها، خط‌مشی، مشارکتها و منابع،‌نتایج کارکنان،‌نتایج جامعه، نتایج مشتری و نتایج کلیدی عملکردی) ارائه نماید.(www.efqm.org)

    1-3 اهداف تحقیق :

    اهداف ذیل برای پژوهش مذکور مدنظر می‌باشد:

    1-3-1 هدف  اصلی :

    بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی با استفاده از مدل تعالی سازمانی EFQM

    1-3-2 اهداف فرعی :

     

    الف - بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی درحوزه توانمندسازها

    ب - بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی  بانک ملی درحوزه نتایج

    ج - اولویت‌بندی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی

     

    1-4 اهمیت و ضرورت انتخاب موضوع تحقیق :

      با توجه به شرایط روز، نیازهای متغیر مشتریان و تمام ذینفعان،‌تلاش رقبا برای حضور موفق و قوانین و مقررات جدید که به طور مستمر در حال دگرگونی هستند، نمی‌توان با اتکاء‌ به روشهای سنتی حضوی موفق در صحنه رقابت ملی و بین‌المللی داشت، لذا ضرورت استفاده از الگوهایی که بتواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود سازمانها و تشخیص نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، مبنای صحیحی جهت برنامه‌ریزی استراتژیک ایجاد نمایند، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود در همین راستا مدل‌های تعالی سازمانی به عنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیادی در آسیب‌شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منانبع انسانی مورد استفاده قرار گیرد.

      افزایش رقابت در عرصه تولید و خدمات،‌سازمانها به شاخصها و الگوهایی برای بررسی عملکرد خود نیاز پیدا کردند، بروز چنین نیازی و کارایی نداشتن سیستمهای اندازه‌گیری با عملکرد سنتی باعث خلق مدلهای جدید ارزیابی عملکرد در سطح سازمانها شد. مدلهای قدیمی اندازه گیری عملکرد که عموماً مبتنی بر شاخصهای مالی‌اند، دارای اشکالات فراوانی به شرح زیر هستند:(تقوی ،الهوردی ،1379)

    1- از آنجا که شاخصهای مالی با استراتژی‌های سازمان ارتباط پیدا نمی‌کند ممکن است با اهداف استراتژیک سازمان تضاد داشته باشند و موجب پدید آمدن مشکلاتی در تدوین استراتژی شوند. به عنوان مثال افراط در می‌تواند به نرخ برگشت سرمایه استفاده از بهبودهای کوتاه‌مدت منجر شود.

    2- معیارهای سنتی نظیر کارایی هزینه و مطلوبیت ممکن است باعث فشار آمدن به مدیران در جهت توجه به نتایج کوتاه‌مدت شده و در نتیجه هیچگونه حرکتی به سمت بهبود صورت نگیرد.

    3- شاخصهای مالی گزارش دقیقی دربازه هزینه فرآیندها، محصولات و مشتریان نمی‌دهند و تنها بر فرآیند کنترل بخشی به جای کل سیستم تأکید دارند.

    4- شاخصهای مالی قادر به تشخیص هزینه‌های کیفی به شکل دقیق و مناسب نیستند و تنها تولید بیشتر را تشویق می کنند.

      در نتیجه مشکلات فوق و برخی از محدودیتهای دیگر موجود در سیستم‌های ارزیابی عملکرد، در اوایل دهه 90 میلادی مدلهای مختلفی جهت این منظور توسعه داده شده است.(صدوقیان ،تدین ،1386،49)

      علم مدیریت بسیار زود دریافت که سازمانها برای ورود و ماندن در عرصه رقابت که هر روز تنگ‌تر می‌شود باید خود را ارتقا دهد و به تعالی برسند. تعای سازمانی تبدیل به مدلی  شده است که سازمانهای تجاری و خدمات‌رسانی اعم از دولتی یا غیردولتی مجبور به ارتقای همه جانبه خود بر اساس آن هستند. بنگاههایی که هر چه زودتر با مدلهای مربوط به تعالی سازمانی به تعالی دست نیابند، به حکم مطالعات و تجربیات جهانی، محکوم به حذف و فنا هستند. بنابراین بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه کشور، دولت موظف شده است با تحلیل وضع موجود صنایع در طرح نوسازی،‌تحلیل مطالعات راهبردی توسعه صنعتی محاسبه شاخص‌های بهره‌وری و فرآیند جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی،‌پایگاه خوبی را برای شناخت واقعی نقاط قوت و ضعف صنایع ایران ایجاد کند.(فرقانی ،1385،80)

      در همین راستا مدلهای تعالی سازمانی به عنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمانها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب‌شناسی سازمانی و تعییت مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند مدل تعالی سازمانی به گونه‌ای طراحی شده است که هم به عنوان ابزار مناسبی برای مسابقات و هم برای آسیب‌شناسی و طراحی برنامه‌های توسعه سازمانی کاربرد دارد.

      معرفی مدل تعالی سازمانی به جامعه مدیریتی کشورمان طی چند سال اخیر صورت پذیرفته است. با استقبال گسترده مدیران مواجه شده است. بسیاری از سازمان‌ها در ابتدا با شک و تردید به آن می‌نگریستند و این اندیشه که این مدلها ریشه‌های غربی و خارجی دارند و تناسبی با سازمانهای ما ندارند. بعضاً‌ به عنوان یک مانع مطرح می‌شده است. اما به تدریج پس از کسب آشنایی بیشتر با این مدلها و به کار گرفتن آنها در ارزیابی سازمانها، این مدیران به نتایج ملموسی دست یافتند و اینک دریافته‌اند که به کمک آنها می‌توانند برنامه‌های بهبود خود را تعریف کنند و با اجرای آنها به سمت تعالی سازمان خود حرکت کنند.(غلامی ونورعلیزاده ،1387،7)

      مدل تعالی سازمانی به عنوان ابزاری قوی برای شناخت نقاط ضعف و زمینه‌های قابل بهبود سازمانها شناخته شده است و به عنوان یک چارچوب منسجم و به هم تنیده می‌تواند سیستم مدیریتی سازمانها را نیز تعریف کند و مدیران را در بکارگیری تکنیک‌های مدیریت یاری دهد. به‌طور کلی اهداف مدل سرآمدی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت [2]  عبارتند از: (امیران،حیدر، 1383)
    - ایجاد زمینه مناسب برای تبادل تجربیات موفق سازمان‌ها.
    - ایجاد چارچوبی برای درک وضعیت اقدامات انجام شده، حذف دوباره‌کاری‌ها و تشخیص انحرافات    
    - بروز فضایی رقابتی برای تعالی سازمان.
    - رشد و ارتقای سطح یک سازمان در تمامی ابعاد.
    - کسب رضایت‌مندی کلیه ذینفعان.

      (امیران ،1383)
      موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل‌های سازمانی، عملکرد و عارضه‌یابی است و بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی قابل تصور نمی‌باشد. در این تحقیق برای اینکه عارضه‌ها و آسیب‌های بانک ملی مشخص شود نیاز است تا عملکرد موجود آن ارزیابی گردد تا از این طریق نقاط ضعف و قوت آن شناسایی گردد در جهت این هدف عملکرد شعب بانک ملی تهران بر اساس مدل تعالی سازمانی ارزیابی و عارضه‌یابی می‌گردد و راهکارهایی در جهت بهبود وضعیت آن ارائه می‌گردد، که انجام تحقیق حاضر ناشی از این ضرورت می‌باشد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-5 سوالات و فرضیات تحقیق :

    سوال اصلی این تحقیق عبارتست از:

    عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی با استفاده از مدل تعالی سازمانی کدام است؟

     

    و در راستای این سوال سعی می‌ِشود به سؤالات زیر پاسخ داده شود:

     

     1- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی در معیار رهبری کدامند؟

    2- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی  در معیار کارکنان کدامند؟

    3- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی در معیار خط‌مشی راهبرد کدامند؟

    4- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی در معیار همکاران و تأمین‌کنندگان منابع کدامند؟

    5- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی در معیار فرآیند کدامند؟

    6- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی در معیار نتایج مربوط به کارکنان کدامند؟

    7- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی در معیار نتایج مربوط به مشتری کدامند؟

    8- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی در معیار نتایج مربوط به جامعه کدامند؟

    9- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی در معیار نتایج کلیدی عملکردی کدامند؟

    10- عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بانک ملی در حوزه توانمندسازها بیشتر است یا در حوزه نتایج ؟

    11- اولویت‌بندی عوامل چالشی بانک ملی چیست؟

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-6  چارچوب نظری تحقیق :

     

      مدل سرآمدی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت[3] یک مدل غیرتجویزی است که ساختار آن برپایه ارزشهای هشت گانه ودرنه معیارو32زیرمعیارشکل یافته است .

       چارچوبی روش مند برای ارزیابی عمکرد سازمان ها در دو حوزه فرآیند ها و نتایج حاصل از این فرآیند ها است. دستاوردهای حاصل از ارزیابی در این مدل عبارتست از نقاط قوت سازمان و زمینه های قابل بهبود آن که برای دستیابی به بهبودها فهرستی از برنامه های اولویت بندی شده را نیز پیشنهاد می کند.  توجه به ارزش ها و مفاهیم بنیادین هشت گانه به شرح زیر، لازمه موفقیت و ایجاد بهبود مستمر سازمان ها است :
    • نتیجه گرایی
    • مشتری مداری
    • رهبری و ثبات در مقاصد
    • مدیریت مبتنی بر فرآیندها و واقعیت ها
    • توسعه و مشارکت کارکنان
    • یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر
    • توسعه همکاری های تجاری
    • مسؤولیت های اجتماعی سازمان
      ارزش ها و مفاهیم هشت گانه فوق پایه های اصلی برنامه ریزی و استقرار سیستم ها را تشکیل می دهند و برای شناخت وضعیت عملکردی سازمان ها باید ازمعیارهایی بهره گرفت که ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم فوق الذکر داشته باشند.

       مدلی که جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی بر آن استوار است ، دارای نه معیار است. پنج معیار آن، توانمند سازها و چهار معیار دیگر نتایج هستند. معیارهای ”توانمندساز“، آنچه را یک سازمان انجام می دهد پوشش می دهند و معیارهای نتایج، آنچه را که یک سازمان بدست می آورد. ”نتایج“ بر اثر اجرای ”توانمندسازها“ بدست می آیند و ”توانمندسازها“ با گرفتن بازخور از ”نتایج“ بهبود می یابند. شکل زیر، نمایی از مدل را نشان داده که پویایی مدل در آن نمایان است. نوآوری و یادگیری کمک می کنند تا توانمندسازها بهبود یافته و بهبود توانمندسازها، بهبود نتایج را به دنبال خواهد داشت. هر یک از معیارهای نه گانه مدل جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی شامل چند جزء است که ابعاد مختلف معیار را مشخص می سازد.

      این مدل به گونه ای است که معیارها وزیرمعیارهابرهم تاثیردارند وباهم مرتبط هستندودرحقیقت یک سیستم راتشکیل می دهند. این معیارهاهسته وقلب مدل هستندومبنای عارضه یابی وارزیابی یک سازمان قرارمی گیرند.(همایونفر،1384،کتابچه ارزیابی)

     

      در مدل تعالی سازمانی  معیارها به شرح زیر هستند:

    رهبری

    خط مشی و استراتژی

    منابع انسانی

    شراکت و منابع

    فرآیندها

    نتایج مشتریان

    نتایج منابع انسانی

    نتایج جامعه

     نتایج کلیدی عملکرد

      7-1مدل تحلیلی تحقیق

       براساس تئوری فوق و طبق چارچوب نظری و همچنین براساس اهداف تحقیق ، مدل تحلیلی این تحقیق به شکل زیر است.                        

    رهبری

    منابع انسانی

    خط مشی و استراتژی

    شراکت و منابع

    فرآیندها

    نتایج منابع

    انسانی

    نتایج مشتریان

    نتایج جامعه

    نتایج کلیدی عملکردی

    نتایج                                                                                        توامند سازها

    نوآوری و یادگیری                        

    شکل  1-1  مدل تعالی عملکرد اروپایی            ( Dale,1999 : 440   

    1-8  روش تحقیق :

     روش انجام هر پژوهش، عموماً بر اساس اهداف، ماهیت موضوع و امکانات اجرایی تحقیق اتخاذ می‌گردد و محقق در تلاش است تا با به کارگیری روش مناسب، آسان‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر به پاسخ سؤالات مورد نظر در تحقیق دست یابد. (خاکی،84:1379)

        پژوهش  حاضر از لحاظ هدف، یک تحقیق کاربردی به حساب می‌آید،  چرا که هدف آن نهادینه‌سازی کاربرد دانش مدیریت کیفیت جامع و مدیریت سرآمدی در سازمان‌های غیرانتفاعی بخش دولتی می‌باشد. و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها و ماهیت یک پژوهش توصیفی پیمایشی از نوع مقطعی می‌باشد زیرا:  

          الف  -  تحقیق توصیفی شامل مجموعه روشهایی است  که هدف آن‌ها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است.  اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند صرفاً برای شناخت بهتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم‌گیری باشد. در پژوهش حاضر نیز پژوهشگر به دنبال شناخت بهتر شرایط موجود سازمان‌های عضو  جامعه آماری می‌باشد.

           ب- تحقیق پیمایشی روشی است که برای بررسی توزیع ویژگی‌های یک جامعه آماری به کار می‌رود. این نوع تحقیق می‌تواند برای پاسخ به سؤال‌های پژوهشی از جمله: ماهیت شرایط موجود چگونه است؟، چه رابطه‌ای میان رویدادها وجود دارد؟ و وضعیت موجود چگونه است؟ به کار رود. در پژوهش حاضر نیز مطالعه وضعیت موجود ماهیت شرایط و رابطه میان رویدادها در جامعه آماری براساس معیارهای مدل تعالی سازمانی مدّ نظر می‌باشد.  

    1-9  قلمرو تحقیق :

      قلمرو موضوعی: این موضوع در حوزه مدیریت ( عملکرد و نظام مدیریت کیفیت )قرار می‌گیرد.

      قلمرو مکانی: از نظرمکانی این تحقیق درادارات مرکزی بانک ملی واداره امورشعب استان تهران انجام می‌شود.

     

      قلمرو زمانی: تحقیق مورد نظر در دوره بهمن ماه 1392 الی مرداد سال 1393 انجام می‌شود.

     

     

    1-10 محدودیت تحقیق:

      دراین تحقیق شاهد محدودیت های ذیل بوده ایم:

    1- عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز سایر بانکهای تجاری

    2- محدود بودن زمان مدیران بانک برای پاسخگویی به سوالات

    3- عدم دسترسی به برخی از اطلاعات مورد نیاز

    4- عدم همکاری برخی از مدیران ارشد و واحدهای ستادی

    1- عدم امکان انجام مقایسه با رقبای صنعت(سایر بانکها تجاری) به علت عدم همکاری

    1-11 جامعه و نمونه آماری:

      جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه روساومدیران اداره مرکزی بانک ملی ایران  و مدیران اداره امورشعب استان تهران می باشد که تعداد آنها 159 نفر شناسایی شد. با توجه به محدود بودن حجم جامعه آماری، کل جامعه آماری به عنوان جامعه مورد بررسی در نظر گرفته شده است. پرسشنامه های طراحی شده برای تمامی افراد ارسال گردید و در نهایت 155 پرسشنامه قابل استفاده دریافت شد.

       بر اساس موارد یاد شده نمونه گیری نداشته ایم و از همه افراد جامعه آماری سوال شده است. بنابراین مشخص است که چون نمونه گیری نکرده ایم پس روش نمونه گیری و حجم نمونه جایگاهی ندارند.

    1- 12 روش گردآوری اطلاعات :

      در این پژوهش از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط

    به ادبیات پژوهش از روش کتابخانه ای، نظیر کتب،مجلات، پایان نامه ها و پایگاه های اطلاعاتی اینترنتی وبرای جمع آوری اطلاعات مربوط به تأیید و ردفرضیه های پژوهش، از روش پیمایشی و پرسشنامه ای استاندارد مدل تعالی سازمانی EFQMو مصاحبه استفاده شده است.

    1-13 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

      به منظور تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از پرسشنامه های جمع آوری شده، از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.

      بدین ترتیب که برای توصیف پاسخ های داده شده به سوالات پرسشنامه تحقیق از جدول های توزیع فراوانی و درصد پاسخ های مربوط به هر یک از سوالات استفاده شده است.

    در سطح آمار استنباطی نیز برای پاسخ دادن به سوال های تحقیق از آزمون t تک گروهی بهره جسته ایم.

    1-  14تعاریف متغیرهاو واژه های کلیدی :

    - تعالی سازمانی

     تعالی به عملکرد برجسته مدیریت یک سازمان که به دستیابی به نتایج درخشان منتهی شده و از مفاهیم بنیادی مدیریت به شرح ذیل نشات گرفته باشد اطلاق می شود.(قوی دل،علی،1386)

    -چالش[4]

    لغت‌نامه دهخدا احتمال می‌دهد که چالاک و چالش هر دو از «چال» به معنیِ رفتار باشند. دهخدا با شاهدآوردن این بیت مولوی که می‌گوید: «چالش است این لوت‌خوردن نیست این/ تا تو برمالی به خوردن آستین»، چالش را به معنیِ جنگ و جدال، حمله و یورش می‌داند و علاوه‌بر معانی ذکرشده در فرهنگ معین، تلاش، کشتی و مصارعت را هم ذیل معانیِ «چالش» ذکر می‌کند.(دهخدا،لغتنامه)

    در فرهنگ وبستر[5] ذیل واژه چالش[6]، دو معنی ذکر شده است ( Webster’s Dictionary, New York, 1968)

    ۱ نافرمانی، تمرد، اعتراض.[7]

    ۲ دعوت به مبارزه (مبارزه‌طلبی)[8]

    بنابراین، چالش به «وضعیت و پدیده‌ای جدید و دشوار که مواجهه با آن تلاشی سخت و تعیین‌کننده را ایجاب کند» اطلاق می‌شود و در حالت مصدری، به معنی «زیرسوال‌کشیدن و ایجاد تردید در امری است از جنبه حقیقت، ارزش یا قدرت و توان آن.»

    درنتیجه درتعریف چالش می توان گفت:«شرایط و وضعیت جدیدی که مسیر آینده جامعه را از بیرون مورد هجوم قرار داده حفظ تعادل آن را دچار مشکل و مستلزم تلاشی سخت و سرنوشت‌ساز می‌سازد.»(علی ذوعلم ،نشریه زمانه)

    عارضه یابی سازمانی

    عارضه یابی در مفهومی عام به معنای شناسایی و کشف مشکلات و نارسایی های موجود در سازمان می باشد. وظیفه مطالعات عارضه یابی، تهیه اطلاعات لازم به منظور تصمیم گیری و ارائه پیشنهادها و راهکارهایی برای حل مشکلات است .(رحیمی،حمیدوسیادت،علی ،1386)

    مدل تعالی سازمانی(بنیاداروپایی مدیریت کیفیت)[9]

      مدل تعالی سازمانی(بنیاداروپایی مدیریت کیفیت) به عنوان ابزاری کاربردی و موثر با ایجاد چنین سیستم مدیریتی در سازمان‌ها، در زمینه‌های زیر به کار گرفته می‌شود:به عنوان ابزاری برای خودارزیابی وعارضه یابی  جهت تعیین موقعیت سازمان در مسیر تعالی، کمک به درک فاصله اهداف و واقعیت‌ها و ترغیب سازمان به یافتن راه‌حل های بهبود مبنایی برای ایجاد زبان و تفکر مشترک در تمامی ابعاد سازمان و در همه حوزه‌های عملکردچارچوبی برای درک وضعیت اقدامات انجام شده، حذف دوباره‌کاری‌ها و تشخیص انحرافات به عنوان ساختاری برای سیستم مدیریتی سازمان می باشد.

    (قوی دل،علی،1386)

      مدل تعالی سازمانی مدلی هوشمند مبتنی بر نه معیار اصلی است .پنج معیار آن توانمندسازها و چهار معیار دیگر نتایج می‌باشد . معیارهای توانمندساز آنچه را که سازمان انجام می‌دهد، پوشش داده و معیارهای نتایج آنچه را که سازمان به دست می‌آورد، دربرمی‌‌گیرد. (www.efqm.org)

      نتایج در اثر توانمندسازها حاصل شده و توانمندسازها نیز با استفاده از بازخوردهای نتایج بهبود می‌یابند. این مدل برای حصول به تعالی ابعاد عملکردی گسترده‌ای را در نظر گرفته و بر این منطق استوار است که نتایج متعالی در عملکرد، مشتریان، کارکنان و جامعه از طریق رهبری که خط‌مشی و استراتژی را هدایت و تسری نماید و با استفاده از کارکنان، مشارکت‌ها و منابع و فرایندها به دست می‌آید. (www.efqm.org)

    رهبران

    رهبران سرآمد چشم انداز و ماموریت سازمان را تدوین و زمینه دست یابی به آنها را تسهیل می‌کنند. آنها ارزش‌ها و سیستمهایی را که برای موفقیت پایدار مورد نیازند ایجاد کرده و آنها را با اعمال و رفتارهای مناسب خود اجراء می‌کنند. در دورههای تغییر و تحول سازمان، آنها ثبات در مقاصد را حفظ می‌کنند. هر جا که لازم باشد. این رهبران قادر به تغییر جهت گیری سازمان و ترغیب کارکنان به پیروی از آن هستند. (نجمی، منوچهروحسینی،سیروس،1382)

    [1] EFQM

    [2] EFQM

    [3] EFQM

    [4] Challenge

    [5] Webster

    [6] Challenge

    [7] a defiance:

    [8] a call to combat:

    [9] EFQM

    Abstract

     

      Factors challenge for organizations as  one  of the primary  benefits and weaknesses Howe damage processes for organizations that are promoting Andyshndmybashd  The use of  patterns to assess the current status of the organization  and  identify strengths and areas for improvement, the right

     to establish a  strategic  planning  is essential  In this  paper,  Ingredients Challeging  Survey  In  Monitoring  Organizational Operation  With  Use EFQM Model The survey questionnaire was used to collect the data For data analysis and hypothesis testing one sample T-test statistic, we have benefited In this study, using frequency tables and graphs plotted Azamartvsyfy and demographic studies conducted statistical sample In 95% of these hypotheses, it was determined meli bank Just measure the results of the community is Faqdarzh. Based on the results of data analysis, it could be concluded meli bank Areas of policy and strategy, human resources, partnerships and resources, processes, customer results, the results of human resources, society results and key results is complicated Mlkrddaray

  • فهرست:

    فصل اول. 3

    1-1مقدمه : 4

    1-2 بیان مسئله : 5

    1-3 اهداف تحقیق : 6

    1-3-1 هدف  اصلی : 6

    1-3-2 اهداف فرعی : 6

    1-4 اهمیت و ضرورت انتخاب موضوع تحقیق : 6

    1-5 سوالات و فرضیات تحقیق : 9

    1-6  چارچوب نظری تحقیق : 10

    7-1مدل تحلیلی تحقیق.. 12

    1-9  قلمرو تحقیق : 13

    1-10 محدودیت تحقیق: 13

    1-11 جامعه و نمونه آماری: 14

    1- 12 روش گردآوری اطلاعات : 14

    1-13 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: 14

    1-  14تعاریف متغیرهاو واژه های کلیدی : 15

    فصل دوم 19

    -21  تاریخچه موضوع. 20

    2-2  عارضه یابی(شناسایی عوامل چالشی) سازمانی.. 23

    3-2 اهمیت وضرورت عارضه یابی(شناسایی عوامل چالشی) سازمانی.. 23

    2-4  مدل های مطرح درزمینه شناسایی عوامل چالشی سازمانی.. 24

    2- 5 مقایسه و تحلیل متدولوژی‌های شناسایی عوامل چالشی سازمان. 31

    2- 6 تعریف مدل تعالی سازمانی  38

    2- 7 اهمیت وضرورت مدل. 38

    8-2   بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی درمدل تعالی سازمانی.. 39

    2-9  روشهای ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانی.. 41

    10-2بررسی اجمالی معیارها در مدل تعالی سازمانی و نحوه امتیاز دهی به آنها 43

    11-2بررسی اجمالی رابطه معیاروزیرمعیار در مدل تعالی سازمانی.. 47

    2-21  توضیحات تشریحی ساختار مدل تعالی سازمانی.. 50

    2- 13پیشینه تحقیق  : 118

    2-31-1 تحقیقات خارج ازکشور. 118

    2-13-2 تحقیقات  داخل کشور. 119

    فصل سوم 121

    روش شناسایی تحقیق (متدولوژی) 121

    3-1 روش تحقیق : 123

    3-2 جامعه و نمونه آماری: 123

    3-3 ابزار جمع آوری اطلاعات: 123

    3-4 مقیاس های پرسشنامه: 124

    3-5 روایی و پایایی ابزار جمع آوری اطلاعات: 125

    3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها: 126

    فصل چهارم 126

    4-1 مقدمه. 127

    4-2 توصیف مشخصات جمعیتی.. 127

    1-2-4ترکیب سنی.. 127

    2-2-4سابقه خدمت... 128

    3-2-4 میزان تحصیلات... 130

    4-3  پاسخ به پرسش ها و فرضیه های پژوهش... 131

    4-3-1 سوال فرعی اول. 131

    4-3-2 سوال فرعی دوم 133

    4-3-3 سوال فرعی سوم 135

    4-3-4 سوال فرعی چهارم 137

    4-3-5 سوال فرعی پنجم. 139

    4-3-6 سوال فرعی ششم. 142

    4-3-7  سوال فرعی هفتم. 144

    4-3-8 سوال فرعی هشتم. 147

    4-3-9 سوال فرعی نهم. 149

    4-3-10 سوال فرعی دهم. 151

    4-3-11 سوال فرعی یازدهم. 153

    فصل پنجم. 158

    نتیجه‌گیری و پیشنهادات... 158

    5-1 نتیجه گیری: 159

    5-1-1  نتایج حاصل از فرضیات: 159

    5-1-2   نتایج امار توصیفی.. 162

    5-1- 3سایر نتایج.. 163

    5- 2  پیشنهادات : 165

    5-2-1 پیشنهادات حاصل از تحقیق: 165

    5-2-2  سایرپیشنهادات... 172

    5-3-2  پیشنهاد به سایرمحقق ها 172

    ضمائم وپیوست... 177

    فهرست منابع و مآخذ: 201

    منبع:

    منابع فارسی:

    امیران ،حیدر سال1384راهنمای گام به گام سرامدی سازمانی برای مدل EFQM

    امیری ،محمدرضا وسکاکی ،سیدمحمدرضا،1384،راهنمای ارزیابی عملکرد سازمان براساس مدل EFQM،انتشارات سرآمد ،چاپ اول

    باراندوست، رامبد آبان و آذر1381،آشنایی با جایزه کیفیت اروپا، مجله کارآفرین ش15

    تقوی، الهوردی(1379): بررسی تطبیقی مدلهای جایزه کیفیت و تدوین یک مدل ملی برای سازمان های صنعتی کشور دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، رساله دکتری.

    جلوداری ممقانی، بهرام. 1384؛ تعالی سازمان، مرکزآموزش و تحقیقات ایران، چاپ اول

    قوی دل ،علی 1386 اصول ومبانی مدل تعالی سازمانی –تهران :موسسه مطالعات بهرهوری ومنابع انسانی

    مهپیکر، محمدرضا ؛ چاپ اول 1381 تعالی سازمان و جوایز کیفیت؛ انتشارات سنبله

    نجمی، منوچهروحسینی،سیروس،1382،  از ایده تا عمل مدل سرآمدیEFQM ، موسسه مطالعات بهره وری ومنایع انسانی  . 

    مؤسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران،1382کتابچه 4 جلدی جایزه ملی کیفیت ایران، تهران .

    سازمان مدیریت صنعتی ،گزارش متدولوژی عارضه یابی سازمانی

    واحدمطالعات عارضه یابی ،چارچوب عارضه یابی سازمانها ،شرکت نوسازی صنایع ایران تارو،لستر (1386) ثروت آفرینان ترجمه عزیز کیاوند

    نجمی ،منوچهر،1389،مدل جایزه تعالی 2010EFQM،انتشارات سرآمد

    کسرایی،سعید،مجموعه مقالات بین المللی توسعه اقتصادوتحقیقات،2012،جلد54،P54

    بختیاری ،حسین ،1387،مقایسه وتحلیل متدولوژی های عارضه یابی سازمان،اولین کنفرانس مدیریت اجرائی

    رضائیان ،علی،1381،مبانی سازمان ومدیریت ،انتشارات سمت

    منابع لاتین:

    16.EFQM(2005),EFQM Excellence mode,efqm,brussels

    17. Ajitabh Ambastha(2005),"Excellence in Select IndianOrganisations :An Analyses of CII-Exim Bank AwardApplicants",Councellor, TQM, CII Institute of Quality, India,

    18. Bou-Llusar. J. Carlos (2005), "To what extent do enablersexplainresults in the EFQM excellence model?, An empirical study",International Journal of Quality & Reliability Management,Vol,22, No.4:

    19.Lynn bible-Stephen Ker-Michael Zanini, The balanced Scorecard:here and back,Management Accounting Quarterly2006

    20.Edward J.Lusk-micheal Halperin- BaoDongzhang ,EdwardJ.Lusk -micheal Halperin- BaoDongzhang,Problem and perspectives in Managemant 2006

    21.S.Wongrassamee-P.D.Gardiner-G.E.L.Simmones,Performanc measurement tools:the Balanced Scorecard and the EFQM Excellence Model,Measuring business Excellence 2003

    22. Charles Aubrey(2005).” THE ECOMOMIC IMPACT OFAPPLYING EFQM (2006 )", Asia Pacific Quality Organization &American Society for Quality, USA.

    23. DOWN LISBURN TRUST (2003), "EFQM REPORT "

    24. Ignacio. Jose(2005), Theoretical Foundation of the EFQM Model:The Resource-based View, Total Quality Management,Vol. 16,Engineering, Vol. 126 No. 1, p. 16.

    25. Li. M, Yang J.B,( 2003) "New Research A decision model for selfassessmentof business process based on the EFQM excellencemodel", Manchester School of Management , UMIST,Manchester,UK, International Journal of Quality & Reliability

    Management, Vol,20, No.2

    26. Nabitz. U.W, Klazinga, N.S.(1999)"EFQM Approach and theDutch Quality Award", International Journal of Health CareQuality Assurance 12/2

    27. Naser,Kamal & Zulkifli , Mohammad (2004)" Impact of ISO 9000 registrationon on company performance ، Evidence fromMalaysia”- Cardiff University, UK, Institute of Science andTechnology, Malaysia-emerld

    28. NSK BEARINGS EUROPE LTD , www.en.nsk.com , "CASESTUDY"(2005)

    29. Singhal, Vinod & Hendricks, Kevin(2005) "The Impact of TotalQuality Management (TQM) on Financial Performance: Evidencefrom Quality Award Winners" DuPree College ofManagement.Georgia Institute of Technology

    .30Successful cost reduction methologic Direction,2004

    3.1 Stewart, Ann(2003) An Investigation of the Suitability of theEFQM Excellence Model for a pharmacy development within anNHS Trust, Journal of the Health Care Quality Assurance,16/2,

    32.WWW.EFQM.ORG


موضوع پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, نمونه پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, جستجوی پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, فایل Word پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, دانلود پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل چالشی درپایش عملکرد سازمانی بااستفاده ازمدلEFQM

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی بین الملل چکیده جهت گیری استراتژیک بعنوان یکی ازمحرکهای اصلی تدوین استراتژی، در سه دهه اخیر بصورت گسترده توسط محققان مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است. اما تاثیرجهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی کمترمورد مطالعه قرارگرفته است. پژوهش حاضر به منظور بررسی این موضوع است که آیا جهت گیری استراتژیک ...

چکيده   امروزه موضوع سرمايه هاي فکري يکي از عناصر موفقيعت سازمان ها محسوب مي شود و سازمان ها براي اينکه بتوانند در محيط پرتلاطم امروزي که جهان تبديل به دهکده جهاني شده است  موفق باشند

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت MBA – گرایش استراتژیک چکیده: فرهنگ‏سازمانی الگویی مشترک و نسبتاً پایدار از ارزش‏ها، باورها و اعتقادات اساسی در یک سازمان است؛ بنابراین می‏توان گفت انجام هرگونه تغییر و تحول بنیادی در سازمان تنها از طریق شناخت فرهنگ آن سازمان امکان‏پذیر می‏باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت فرهنگ حاکم و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده سیستم ارزیابی عملکرد واحدهای مختلف سازمانی یکی از ارکان اصلی فرآیند برنامه ریزی به منظور بهبود فعالیت ها می باشد. طراحی و مدیریت نظام سنجش و ارزیابی یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها می باشد. از این رو در این تحقیق به منظور ارزیابی عملکرد از روش تحلیل پوششی داده ها که به عنوان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد .M.A گرایش : مدیریت اجرائی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی شهید محمدی بندرعباس صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی پرستاران وکادر درمانی که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالاتر می باشند ، تشکیل می دهند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 163 نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت آموزشی 1مقدمه در عصری که به انفجار دانش و اطلاعات لقب گرفته و توسعه دانش و تکنولوژی رشد شتابانی دارد، آموزش منابع انسانی نمی‌تواند نسبت به این تحولات بی‌تفاوت بماند. نگاه عمیق‌تر به رسالت تعلیم و تربیت زمانی آشکار می شود که انسان موجودی است که دارای ابعاد گوناگون و پر از استعدادهای ارزشمند و زمانی استعدادهای آن محقق و شکوفا ...

چکیده: ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مؤثرترین ابزارهای سنجش کارایی و تصمیم­گیری در خصوص زندگی شغلی آنان می­باشد. جذب و آموزش، نگهداری، جابجایی، تشویق و تنبیه، تعدیل نیرو و سایر مسائل مرتبط با کارکنان، همگی در ارتباط با نظام ارزیابی عملکرد است. هدف این تحقیق، ارائه الگوی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران می­باشد. نوع پژوهش حاضر از نظر ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :مدیریت سیستم و بهره وری چکیده : غنی سازیشغل مفهومیاستکهاینروزهادربسیاریازسازمانها،شرکتها،مؤسسات مطرحاست غنیسازیشغلدرجستوجویبهبودعملکردورضایتکارمندبااستفادهازگستردهتر کردنحوزۀفعالیتفردودادنفرصتبیشتربرایموفقیتورشدفردیدرشغلکارمندمیباشد.تحقیق حاضر به بررسی وتبیین رابطه بین غنی سازی شغلی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان تامین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرائی گرایش استراتژیک چکیده: تصمیم‌گیری استراتژیک، با توجه به دنیای پر از تغییر و پیچیده امروزی، امری حیاتی و ضروری محسوب می‌شود. مدیران اغلب برای تصمیم‌گیری استراتژیک از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. مهمترین این رو‌ش‌ها، استفاده از رویکرد عقلائی و یا بکارگیری رفتارهای سیاسی است. منظور از فرایند عقلائی، استفاده از ...

ثبت سفارش