پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران

word 437 KB 29663 138
1391 کارشناسی ارشد بیمه
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی

    چکیده

    در بازاریابی امروز، هزینه از دست دادن یک مشتری برابر است با از دست دادن منافع خدماتی که آن مشتری در  طول عمر به آن نیاز دارد. بیمه ها را می توان جزو شریان های حیاتی اقتصادی هر کشور دانست. هدف عمده مدیریت بازاریابی بیمه، جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قبلی و ایجاد آگاهی در زمینه نتایج بیمه است.

    رشد روز افزون صنایع، وسایل نقلیه و افزایش روز افزون جمعیت در دنیا جامعه بشری را به این فکر انداخته است که تنها جایی که برای زندگی کردن وجود دارد همین سیاره زمین می باشد که باید به هر نحو ممکن در حفظ و پایداری محیط آن کوشید. این تب و رویکرد دو دهه است که در دنیا شدن گرفته و فراگیر شده است و به سراغ فرایندهایی رفته اند که در این زمینه از مدیریت نیز بتوان به حفظ محیط زیست کمک کرد و شاید هم بتوان باعث اقبال بیشتر مشتریان به سازمانهای آنها شد.

    با این تفاسیر در صنعت پر تنش بیمه در سالهای آتی یکی از رویکردهای نوین بازاریابی که حاضرین در این صنعت به فکر استفاده از آن خواهند افتاد بازاریابی سبز خواهد بود. لذا ناگفته پیداست که جهت استفاده از این فرایندها پیشاپیش باید راهکارهای پیاده سازی و موانع اجرایی آن را بررسی نموده و در جهت رفع آنها گام برداشت.

    در این تحقیق سعی شده است با توجه به تقسیم بندی رویکردها در سه زمینه مواجه با سازمان، مشتری و رقبا فرضیاتی در جهت وجود موانع در این مورد مطرح و درباره آن بررسی به عمل آید و نتایج بررسی این فرضیات ارایه گردد.

    پس از بررسی های کتابخانه ای در منابع و تهیه پرسشنامه با نظر خبرگان صنعت بیمه، این پرسشنامه ها توزیع گردید و در نهایت با آنالیز اطلاعات بدست آمده به این نتایج دست یافتیم که سازمانهای بیمه گر، مشتریان و رقبا با توجه به عدم شناخت از مفاهیم بازاریابی سبز به سمت استفاده از آن جهت گیری نکرده اند.

    کلمات کلیدی: صنعت بیمه، بازاریابی، بازاریابی بیمه، بازاریابی سبز

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    محیط زیست به طور فزاینده ای، به مسئله ای حیاتی و بسیار مهم برای همه مردم تبدیل شده است . هدف سیستم بازاریابی به حداکثر رساندن مصرف، حق انتخاب بیشتر برای مصرف کننده یا تامین رضایت مشتری نیست، بلکه هدف، ارتقا کیفیت زندگی به بالاترین سطح ممکن است و کیفیت زندگی نه فقط به معنای کمیت و کیفیت کالاها و خدمات بلکه به معنای کیفیت محیط زیست نیز هست .

    این مساله در تمام ابعاد سازمان ها وارد شده و بازاریابی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به پیدایش مفهوم "بازاریابی سبز" شده است. نیاز به تولید محصولات اکولوژیک و فعالیت های تجاری سبز، شرکت ها را مجبور به تلفیق موضوعات زیست محیطی با تلاش ها و استراتژی های بازاریابی نموده است .یکی از حیطه های بازرگانی که در مسایل محیطی بحث زیادی را به خود اختصاص داده بازاریابی سبز است(رکس و بامان، 2007). در سال 1992 یک مطالعه نشان داد برای 93 درصد افراد اثرات زیست محیطی یک محصول در زمان خرید آن مهم است. در سال 1994 محققان به این نتیجه رسیدند 42 درصد مصرف کنندگان اروپا محصولات را براساس عملکرد محیطی انتخاب می کنند و 27 درصد افراد در انگلستان محصولاتی با سازگاری بالای 25 درصد با محیط را خریداری می کنند (رکس و بامان ،2007). صنعت محصولات سبز در سال 2006 بیش از 200 میلیارد تخمین زده شده بود(جوپتا و اوگدن ،2009). شرکت ها با بازاریابی سبز روبرو شده اند. تولید کالاهای مطمئن تر از نظر اکولوژیکی، بسته بندی های چند بار مصرف و تجزیه شدنی، کنترل و نظارت بیشتر بر آلودگی و عملیاتی که مستلزم صرفه جویی بیشتر در انرژی است، از جمله راههایی هستند که شرکت ها به آن تمسک جسته اند (کاتلر و آرمسترانگ ،1999، ص 853). با این تفاسیر مفهوم بازاریابی سبز موارد دیگری همچون کاهش هزینه ها و حضور فعال در عرصه رقابت را نیز تداعی می کند. با توجه به نیاز زیاد صنعت بیمه به بازاریابی خدمات، اهمیت هزینه های بازاریابی، تنوع روشها و شیوه های جذب مخاطب حرکت به سوی بازاریابی سبز در این صنعت در آینده ای نزدیک به عنوان یک الزام مطرح خواهد شد. اما اینکه موانع تحقق این رویکرد چیست در این پژوهش به آن پرداخته خواهد شد.

     

    بخش اول: کلیات تحقیق

    1-1-          بیان مساله

    شاید کسی تصور نمی‌کرد که روزی بازاریابی علاوه بر سودآوری و فروش، نگران سلامت مصرف کننده و جامعه نیز باشد. اما پویایی و رقابت شدید و افزایش نگرانی نسبت به محیط زیست و همچنین مقررات دولتی و افزایش آگاهی مصرف کنندگان، شرکتها را بر آن داشت که در سلامت جسمانی و روانی و پاکیزگی محیط مصرف کنندگان نیز تأمل کنند. به هر حال به مرور زمان مفاهیمی نظیر بازاریابی سبز، بازاریابی محیطی و اجتماعی برای عمل به مسئولیت اجتماعی بنگاهها وارد ادبیات بازاریابی شد(دعایی،1388،ص50)

    این روزها چنین به نظر می‌رسد که هر محصولی علت اجتماعی خاصی دارد. در حال حاضر بازاریابی براساس ملاحظات اجتماعی و محیطی یکی از مهمترین ‌ فعالیتهای شرکتها شده است. از نخستین سالهای دهه 80 بازاریابی بر اساس ملاحظات اجتماعی و محیطی شهرت زیادی یافته است (کاتلر و آرمسترانگ، 1999،ص65). یکی از حیطه‌های بازرگانی که در مسائل محیطی بحث زیادی را در مطبوعات به خود اختصاص داده بازاریابی سبز است.

    می‌توان اظهار داشت که شرکتها از طریق بازاریابی سبز یک مزیت رقابتی را در مقابل شرکتهای غیر مسئول به دست می‌آورند. نمونه‌های فراوانی از شرکتهایی وجود دارند که تلاش می‌کنند تا در مقابل محیط بیشتر مسئولیت‌پذیر باشند تا بتوانند بهتر نیازهای مصرف کنندگان را ارضا کنند. از آن جمله شرکتها می توان به شرکتهای بیمه ای اشاره نمود که فعالیتهایی را در این زمینه در فهرست کارهای خود دارند. شرکتهای بیمه ای برای بوجود آوردن مزیت رقابتی نیاز دارند برای سازمان خود به تدوین استراتژی روی بیاورند. بدیهی است اجرا و پیاده سازی استراتژی گام بعدی تدوین و برنامه ریزی آن میباشد که اگر با مشارکت کارکنان و نیز مدیریت اثر بخش تغییر همراه نباشد، باعث میشود که استراتژیهای تدوین شده نا کارآمد باقی بمانند.

    در این عرصه رقابت شرکتهای بیمه می توانند با استفاده از رویکردهای سبز، محصولات سبز و یا فرایندهای سبز در بازاریابی خود به پیشرفتهای خوبی در زمینه کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا دست یابند.

    2-1-         ضرورت و اهمیت پژوهش

    در بازاریابی امروز، هزینه از دست دادن یک مشتری برابر است با از دست دادن منافع‏ خدماتی که آن مشتری در طول عمر به آن نیاز دارد. بنا بر این نکته حایز اهمیت بر طرف کردن نیازهای روز مشتری از طریق ارائه این خدمات است، بیمه هم از این قاعده مستثنا نیست. بیمه‏ها را می‏توان جزو شریان‏های حیاتی اقتصادی هر کشور دانست. تلاش‏ موسسات بیمه، در سطح جهان در جهت افزایش کارایی است. بنا براین یکی از اهداف‏ مدیریت افزایش منابع بیمه است و این مهم را می‏توان از مسئولیت‏های مدیریت‏ بازاریابی بیمه دانست. وظیفه مدیریت بازاریابی بیمه عبارت است از آموزش پرسنل‏ فروش و بازاریابی، انجام تحقیقات، برنامه‏ریزی، طراحی و پیشنهاد و ارائه خدمات‏ جدید و تدوین استراتژی. هدف عمده مدیریت بازاریابی بیمه، جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قبلی و ایجاد آگاهی در زمینه نتایج بیمه است.

    بازاریابی سبز اکنون فراتر از یک پارادایم و نگرش ویژه، مزیت رقابتی برای شرکتها، سازمانها، و مؤسسات
    می آفریند. بازاریابی سبز در تلاش و کوشش برای نجات سازمانها و شرکتها از انحلال است. یک محدودیت نیست بلکه، راهنمای مؤثری است برای ارتقا و پیشبرد کارها. شرکتها می توانند برای تعیین میزان پیشروی خود در بازاریابی سبز، اقدامات خود را منصفانه ارزیابی کنند و نمره دهند. باوجود این، مشتریان، شهروندان خوب، و مصرف کنندگانند که می توانند بیش و پیش از ما، کارنامه ای برای ما صادر کنند(امینی،1379).

    می‌توان گفت رویکرد بازاریابی سبز فقط بر ارضا کردن نیازهای مشتری تمرکز نمی‌کند. بلکه طبق این رویکرد نیازهای مشتریان باید به شیوه‌ای برآورده شود که برای جامعه به عنوان یک کل نیز سودمند باشد. اصول مختلفی برای ایجاد مزیت رقابتی و رفتن به سوی سبز شدن وجود دارد که در بردارنده فرصتهای زیر است.

    اولاً: سبز بودن فرایند تولید اغلب به این منجر می‌شود که کارایی منابع بهبود یابد، بنابراین باعث کاهش هزینه در ساختار شرکت می‌شود و موضع رقابتی شرکت را نسبت به رقبا بهبود می‌بخشد.

    ثانیاً: سبز بودن فعالیتهای بازاریابی، شرکت را قادر می‌سازد که از طریق ارائه محصولات جدید در بازارهای جدید یا ارائه مزیتهای اضافی برای محصولات جاری، خود را از رقبا برجسته‌تر جلوه دهد. این امر باعث خواهد شد که ارزش شرکت برای مشتریان افزایش یابد و وفاداری مشتری را افزایش داده و در نهایت سودآوری افزایش خواهد یافت. شرکتها در پی نتایج کوتاه مدت هستند و ممکن است تعهد کمتری نسبت به لزوم فرایندهای سازمانی در راستای تغییرات اساسی داشته باشند. بنابراین، ممکن است تمایل کمتری نسبت به استقبال از رویکرد استراتژیک بازاریابی سبز داشته باشند. (استوارت و سالمون،1997).

     پس می‌توان گفت در بازاریابی سبز قبل از آنکه نتایج مهمی حاصل شود، لازمه آن، صرف زمان، تعهد و منابع است. شناخت موانعی که ممکن است این الزامات را با مشکل روبرو سازد جزو ضرورتهای این تحقیق به شمار می رود.

    3-1-        چارچوب مفهومی پژوهش

    برای موفقیت یک صنعت می بایست از سه منظر اصلی، عوامل را بررسی  نمود تا بتوان با دقت بالاتری به عوامل کلیدی موفقیت یک صنعت دست یافت. این سه منظر که بر گرفته از مدل 3C استراتژیست مشهور ژاپنی،Kenichi Ohmae می باشد عبارتند از :

    مشتری[1]: بدون شک موفقیت هر سازمان، بیش از آنکه  در گرو رضایت سهامداران آن باشد در نتیجه رضایت مشتریان بدست می آید، پس اولین و مهمترین منظر، بحث شناخت مشتری، شناخت نیاز مشتری و عوامل موثر در افزایش رضایت مشتری می باشد.

    سازمان[2]: برای باقی ماندن در جرگه رقابت صنعت، سازمان می بایست قادر باشد تا نقاط قوت اصلی و عوامل برتری خود را شناسایی نماید تا بتواند از طریق تمرکز بر روی نقاط قوت اصلی و کلیدی خود بقای خود را تضمین نماید).در این منظر، تمرکز بیشتر بر روی منابع خود سازمان می باشد.

    سازمان

    رقابت[3]: در این بخش، تمرکز بر روی رقبا و شرایط فعلی رقابت در صنعت می باشد، می بایست مواردی را که عوامل اصلی پیروزی یا شکست در رقابت می باشند را شناسایی نمود تا بتوان با تقویت آنها بر رقبا غلبه نمود.

    4-1-         پرسش پژوهش

    موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران چیست؟

    5-1-         فرضیه های پژوهش

    در این پژوهش به دنبال اثبات فرضیات ذیل می باشیم.

    H0: شرکتهای بیمه ای رویکردهای بازاریابی سبز در ارایه خدمات خود را اجرا می کنند

    H1: شرکتهای بیمه ای نیازی به استفاده از رویکردهای سبز در بازاریابی خدمات و محصولات خود احساس نمی کنند.

    H2: مشتریان بیمه در ایران اهمیتی به وجود بازاریابی سبز در ارایه خدمات شرکتها جهت انتخاب آنها نمی دهند.

     :H3رویکردهای سبز در ارایه محصولات جدید و خدمات شرکتهای بیمه ای در استراتژیهای شرکتهای بیمه ای وجود ندارد.

    6-1-         هدف های پژوهش و نتایج مورد انتظار

    اهدافی که در این پروژه به دنبال آن هستیم عبارتند از:

    هدف خاص: هدف خاص این تحقیق عبارت است از: 

    بررسی و تعیین موانع بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران

    هدف عام: هدف عام تحقیق عبارت است از:

    ارایه پیشنهاداتی در زمینه رفع موانع و استفاده از  راهکارهایی جهت پیاده سازی آن

     

    7-1-         قلمرو  پژوهش

    قلمرو این تحقیق دربرگیرنده شرکتهای بیمه ای حاضر درصنعت بیمه ایران می باشند که جهت انجام تحقیق مدیران و کارشناسان ارشد آن مورد تحقیق قرار گرفته اند.

    8-1- روش تحقیق

    توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی

    پس از تعریف شاخص های مناسب، نحوه جمع آوری داده ها و اطلاعات از طریق مصاحبه حضوری با خبرگان صنعت بیمه و پر کردن پرسشنامه ها و سایر روش های جمع آوری اطلاعات (بسته به شاخص های مورد مطالعه) مشخص خواهد شد.

    برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار آماری  SPSS استفاده خواهد شد.

    1-8-1- جامعه آماری

    جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان ارشد صنعت بیمه در 20 شرکت بیمه ای حاضر در این صنعت می باشند که تقریبا 1076نفر برآورد می شوند و از این تعداد باید حجم نمونه انتخاب شود.

    2-8-1- روش نمونه گیری و تخمین حجم نمونه

    با توجه به تعداد شرکتهای بیمه ای ایران، خبرگان این صنعت در شرکتهای مختلف در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهند گرفت. پس از مصاحبه با خبرگان صنعت، پرسشنامه ای طراحی شده و به مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای منتخب ارایه می شود تا بتوان نتایج نهایی را تحلیل کرد.  در این پژوهش از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شده است، که با توجه به همگنی جامعه متخصصین مربوط شرکتهای بیمه ای و همچنین همگنی میزان آگاهی آنها این روش نمونه­گیری توجیه پذیر است.

    3-8-1- روش های گردآوری داده ها

     روش میدانی: در این روش با طراحی پرسشنامه[4] و توزیع آن بین نمونه آماری اطلاعات مورد نظر پژوهشگر از شرکتهای بیمه جمع آوری می شود.

    روش کتابخانه ای: در این روش برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از منابع کتابخانه ای شامل، کتب، مقالات و پایان نامه ها و نیز اطلاعات موجود در اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی و همچنین منابع و اسناد موجود در شرکت های فعال در صنعت بیمه و بیمه مرکزی ایران استفاده شده است.

    9-1-         روش­های تجزیه و تحلیل داده ها

    تجزیه و تحلیل داده‌ها فرایندی چندمرحله‌ای است که طی آن داده‌هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع‌آوری در جامعه آماری بدست آمده‌اند، خلاصه، کدبندی، دسته‌بندی و در نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع ارتباط ها و تحلیل‌ها بین آنها به منظور آزمون فرضیه‌ها فراهم آید. در این فرآیند، داده‌ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش می‌شوند و در این فرآیند تکنیکهای گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاج‌ها و تعمیم‌ها بر عهده دارند.

    10-1-       موانع ومحدودیت­های تحقیق

    از موانع ومحدودیتهای قابل اشاره در این تحقیق می توان به گستردگی محدوده تحقیق و عدم آشنایی بخشی از پاسخ دهنده گان به مبانی بازاریابی سبز اشاره کرد.

    11-1-       تعاریف واژه های تخصصی (کلیدی)

    بازاریابی : فعالیتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله است. (کاتلر،2007،ص27)

    بازاریابی سبز: بازاریابی سبز یا زیست محیطی شامل تمام فعالیتهایی است که برای ایجاد و تسهیل مبادلات به منظور ارضای نیازها و خواسته‌های بشری طراحی می‌شود به طوری که این ارضاء نیازها و خواسته‌ها با حداقل اثرات مضر و مخرب روی محیط زیست باشند (پلونسکی،2001).

    بیمه : واژه بیمه در زبان فرانسه assurance و در زیان انگلیسی insurance نامیده می شود در زبان فارسی بیمه برگرفته از "بیم" است زیرا عامل اساسی انعقاد بیمه، ترس و گریز از خطر است و به سبب همین ترس و به منظور حصول تامین عقد بیمه وقوع می یابد.(کریمی،1376،ص34)

     در اصطلاح حقوقی، عقدی است که بموجب آن یک طرف تعهد میکند در ازاء پرداخت وجه و یا وجوهی از طرف دیگر در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده و یا وجه معینی بپردازد. (ماده 1 قانون بیمه مصوب 7 اردیبهشت ماه 1316(

    استراتژی: استراتژی ها ابزاری هستند که شرکت می تواند بدان وسیله به هدف های بلند مدت خود دست یابد.(دیوید،1999،ص38)

    بخش دوم: صنعت بیمه

    در سال 1310 خورشیدی، فعالیت جدى میهن ما در زمینه بیمه آغاز شد. در این سال بود که قانون ونظامنامه ثبت شرکت ها در ایران به تصویب رسید و متعاقب آن بسیارى از شرکت هاى بیمه خارجى از جمله  اینگستراخ، آلیانس، ایگل استار، یورکشایر، رویال، ویکتوریا، ناسیونال سویس، فنیکس، اتحادالوطنى و... به تأسیس شعبه یا نمایندگى در ایران پرداختند.

    گسترش فعالیت شرکت هاى بیمه خارجی، مسئولان کشور را متوجه ضرورت تأسیس یک شرکت بیمه ایرانى کرد و دولت در شانزدهم شهریور 1314 شرکت سهامى بیمه ایران را با سرمایه 20 میلیون ریال تأسیس نمود. فعالیت رسمى شرکت سهامى بیمه ایران از اواسط آبان ماه همان سال آغاز شد. تأسیس شرکت سهامى بیمه ایران، نقطه عطفى در تاریخ فعالیت بیمه اى کشور به شمار مى رود زیرا از آن پس دولت با در اختیار داشتن تشکیلات اجرائى مناسب، قادر به کنترل بازار و نظارت بر فعالیت مؤسسات بیمه خارجى شد. دو سال پس از تأسیس شرکت سهامى بیمه ایران یعنى در سال 1316 ، “قانون بیمه” در 36 ماده تدوین شد و به تصویب مجلس شوراى ملى رسید. پس از آن نیز مقررات دیگرى در جهت کنترل و نظارت بر فعالیت مؤسسات بیمه از طریق الزام آنها به واگذارى 25 درصد بیمه نامه هاى صادره به صورت اتکائى اجبارى به شرکت سهامى بیمه ایران وضع شد؛ در این رهگذر، الزام به بیمه کردن کالاهاى وارداتى و صادراتى و اموال موجود در ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور نزد یکى از مؤسسات بیمه که در ایران به ثبت رسیده اند، بر استحکام شرکت هاى بیمه افزود.

    شرکت سهامى بیمه ایران با حمایت دولت به فعالیت خود ادامه داد و این حمایت منجر به تقویت نقش این شرکت در بازار بیمه کشور و توقف تدریجى فعالیت شعب و نمایندگى هاى شرکت هاى بیمه خارجى شد. این روند کماکان ادامه یافت تا آنکه در سال 1331 بر اساس مصوبه هیأت دولت کلیه شرکت هاى بیمه خارجى موظف شدند براى ادامه فعالیت خود در ایران مبلغ 250 هزار دلار ودیعه نزد بانک ملى ایران تودیع نمایند و پس از آن نیز منافع سالیانه خود را تا زمانى که این مبلغ به 500 هزار دلار برسد بر آن بیفزایند. این تصمیم موجب تعطیل شدن کلیه نمایندگى ها و شعب شرکت هاى بیمه خارجى در ایران به استثناء دو شرکت بیمه ”یورکشایر” و “اینگستراخ” گردید و شرایط را براى گسترش فعالیت شرکت هاى بیمه ایران فراهم ساخت.

    نخستین شرکت بیمه خصوصى ایران به نام "بیمه شرق" در سال 1329 خورشیدى تأسیس شد. پس از آن تا سال 1343 به تدریج هفت شرکت بیمه خصوصى دیگر به نام هاى آریا، پارس، ملی، آسیا، البرز، امید و ساختمان و کار به ترتیب تأسیس شدند و به فعالیت بیمه اى پرداختند. همان طور که اشاره شد از سال 1316 کلیه شرکت هاى بیمه موظف شدند 25 درصد از امور بیمه اى خود را به صورت اتکائى اجبارى به شرکت بیمه ایران واگذار نمایند. این واگذارى عمدتاً از طریق لیست هائى به نام بردرو که حاوى کلی اطلاعات راجع به بیمه نامه هاى صادره و خسارت هاى پرداخت شده این شرکت ها بود انجام گرفت. بدیهى است ارائه اطلاعات به شرکت بیمه رقیب هیچ گاه نمى توانست مورد رضایت و علاقه شرکت هاى بیمه واگذارنده باشد. از سوى دیگر، با افزایش  تعداد شرکت هاى بیمه، ضرورت اعمال نظارت بیشتر دولت بر این صنعت و تدوین اصول و ضوابط استاندارد براى فعالیت هاى بیمه اى به منظور حفظ حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان احساس مى شد. به همین دلیل در سال 1350 “بیمه مرکزى ایران” به منظور تحقق هدف هاى فوق تأسیس شد.

    در ماده 1 قانون تأسیس بیمه مرکزى ایران و بیمه گرى چنین آمده است: “به منظور تنظیم و تعمیم وهدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه گذاران و بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها، همچنین به منظور اعمال نظارت دولت بر این فعالیت، مؤسسه اى به نام بیمه مرکزى ایران طبق این قانون به صورت شرکت سهامى تأسیس مى گردد”. این قانون از دو بخش تشکیل شده است. در بخش اول، سازمان، ارکان ، تشکیلات، نظارت و نحوه اداره بیمه مرکزى ایران تعیین شده و در بخش دوم ضوابط مربوط به نحوه تأسیس و فعالیت شرکت هاى بیمه و ادغام و انحلال و ورشکستگى آنها مشخص شده است. طبق این قانون بیمه مرکزى ایران سازمانى است مستقل که هیچ گونه وابستگى تشکیلاتى و ارگانیک با هیچ یک از وزارت ها و سازمان هاى دیگر دولتى ندارد و تنها ارتباط آن با وزارت امور اقتصادى و دارائى این است که وزیر امور اقتصادى و دارائى رئیس مجمع عمومى بیمه مرکزى ایران است. وزیران بازرگانى و کار و امور اجتماعى نیز عضو مجمع عمومى بیمه مرکزى ایران هستند. رئیس کل بیمه مرکزى ایران کلیه اختیارات ناشى از این قانون را دارد و بسته به صلاحدید مى تواند به معاونان یا مدیران بیمه مرکزى تفویض اختیار نماید.

     

    Abstract

    Today's marketing, the cost of losing a customer equal to lose needed interest over the whole life of the customer service. Insurance is one of the mailn economic factors of the economy of each country, as arteries. The main purpose of marketing management policy, encourage new customers and retaining old customers and create awareness on insurance results.

    Growing industries, vehicles and increasing population has lead us to know the earth is the only planet exists. so that should be tried in every way possible to protect and sustain the environment. This issue has two decades the approach of the world and is widespread and processes have been approached in the context of environmental management can be helped and It may also lead to more interest in their customers' organizations.

    With this interpretation of the insurance industry in the coming years of a stressful present new approaches to marketing in the industry thought they would use that green marketing will.

    By the way without saying that the use of these processes in advance of implementation strategies and obstacles should be studied and steps to be taken in order to eliminate them.

    In this research we have tried to classify the approaches in three areas facing the organization, customers and competitors hypotheses for obstacles.

    In this case study to be raised about the assumptions and results are presented after a litruture review and experts are preparing the insurance industry.the questionnaires were distributed and finally analyzing  data and the results found that insurance organizations, customers and competitors due to a lack of understanding of the concepts of green marketing orientation have not used it

     

    Keywords:

    Insurance industry, marketing, insurance marketing, green marketing

  • فهرست:

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه. 2

    بخش اول: کلیات تحقیق... 3

    1-1- بیان مساله. 3

    2-1- ضرورت و اهمیت پژوهش..... 4

    3-1- چارچوب مفهومی پژوهش..... 5

    4-1- پرسش پژوهش..... 6

    5-1- فرضیه های پژوهش..... 6

    6-1- هدف های پژوهش و نتایج مورد انتظار. 6

    7-1- قلمرو  پژوهش..... 6

    8-1- روش تحقیق... 6

        1-8-1- جامعه آماری... 7

        2-8-1- روش نمونه گیری و تخمین حجم نمونه. 7

        3-8-1- روش های گردآوری داده ها 7

    9-1- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 7

    10-1- موانع ومحدودیتهای تحقیق... 8

    11-1- تعاریف واژه های تخصصی (کلیدی) 8

    بخش دوم: صنعت بیمه. 8

    فصل دوم:

    ادبیات تحقیق

    بخش اول: مبانی نظری... 16

    1-2- مقدمه. 16

    2-2- مسئولیت اجتماعی... 17

    3-2- مفهوم و تعاریف بازاریابی و بازاریابی سبز. 19

    4-2- مفاهیم سبز مستتر در بازاریابی سبز. 23

    5-2-استراتژی های بازاریابی و بازاریابی سبز. 23

    6-2-آمیخته های بازاریابی سبز. 25

    1-6-2- محصول سبز.................  25

    2-6-2- قیمت سبز................  26

    3-6-2- ترویج سبز :............ 26

    4-6-2- توزیع سبز......................  26

    7-2- عصرهای بازاریابی سبز. 27

    8-2- فرآیند سبز شدن.. 29

    9-2 - پنج مورد بازاریابی سبز. 31

    10-2- سطوح بازاریابی سبز. 34

    11-2- بازاریابی تجاری... 35

    12-2- طبقه بندی مفهوم بازاریابی سبز از چشم‌اندازهای مختلف.... 37

    1-12-2-  چشم‌انداز محصول‌محور. 37

    2-12-2- چشم‌انداز هدف..... 37

    3-12-2- چشم‌انداز استراتژی... 39

    1-3-12-2- استراتژی بازار سبز 40

    13-2- عوامل تاثیرگذار در توسعه مفهوم بازاریابی سبز. 51

    14-2- دلایل اتخاذ بازاریابی سبز. 54

    15-2- روش‌های سبز شدن.. 57

    16-2- تاثیر صاحبان منافع بر استراتژی های بازاریابی سبز. 66

    17-2- چالش های بازاریابی سبز. 67

    18-2- مزیت های بازاریابی سبز. 68

    19-2- پیامدهای هزینه یا سود. 68

    20-2- روشهای علاقمند کردن افراد به بازاریابی سبز. 69

    21-2-  بازاریابی سبز به عنوان یک فلسفه رایج.. 70

    22-2- مدل ترکیب بازاریابی سبز. 77

    بخش دوم: پیشینه تحقیق... 79

    3-2- پیشینه و تاریخچه بازاریابی سبز. 79

    1-3-2- موفقیت سبز.................  81

    2-3-2- کسب و کار سبز امروزی... 82

    4-2- مدل 3C اوهما 86

    5-2- نتیجه‌‌گیری... 87

    فصل سوم

    روش تحقیق

    مقدمه. 89

    1-3- روش تحقیق..................  89

    2-3-جامعه آماری... 89

    3-3-قلمرو تحقیق... 90

    1-3-3-قلمرو موضوعی.......... 90

    2-3-3-قلمرو مکانی................... 90

    3-3-3-قلمرو زمانی.....................  90

    4-3-روش نمونه‌گیری...........   90

    5-3-روش گردآوری داد‌‌ه‌ها و اطلاعات: 93

    1-5-3- منابع ثانویه 93

    2-5-3- منابع اولیه 93

    7-3-روایی و پایایی پرسشنامه. 95

    1-7-3- روایی (اعتبار) پرسشنامه 95

    2-7-3- پایایی (اعتماد) پرسشنامه. 96

    8-3-روش تجزیه و تحلیل داد‌‌ه‌ها: 97

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از تحقیق

    1-4- مقدمه. 99

    2-4-  بخش اول : آمار توصیفی... 99

         1-2-4- ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان.. 99

    3-4-آزمون فرضیه ها 101

    1-3-4- فرضیه اول: 101

    2-3-4- فرضیه دوم: 102

    3-3-4-فرضیه سوم: 103

    4-3-4-آزمون فرضیه اصلی: 104

    فصل پنجم

    نتیجه گیری و پیشنهادات

    مقدمه. 116

    1-5-بررسی نتایج مبتنی بر یافته های تحقیق... 116

    1-1-5-بررسی مدل تحقیق. 117

    2-5-پیشنهادات..........................   118

    1-2-5- سایر پیشنهادات.......... 119

    5-5-محدودیت های تحقیق... 119

    6-5- ارایه پیشنهادات برای تحقیقات آتی... 119

    فهرست منابع.. 121

    پیوست: 124

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    آذر، عادل، مومنی، منصور." آمار و کاربرد آن در مدیریت". انتشارات سمت، چاپ سوم،1385.

    امینی، فضل الله."مسئولیتهای اجتماعی مدیران و بنگاههای کسب و کار".  تدبیر،شماره105،1379.

    بست , جان. "روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری". مترجم: حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی . تهران : انتشارات رشد،1374.

    دانایی فر و دیگران."روش شناسی کیفی پژوهش در مدیریت". نشر صفار، چاپ چهارم،1389.

      دعایی، حبیب ا... و دیگران. "بازاریابی سبز راهی به سوی رقابت پایدار". تدبیر، شماره 173،1385.

    دلاور , علی ." روشهای آماری در روان شناسی و علوم تربیتی" . تهران : انتشارات دانشگاه پیام نور , چاپ شانزدهم،1376.

    سکاران، اوما."روشهای تحقیق در مدیریت". مترجم:محمد صائبی انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ دوم،1381.

    حافظ نیا،محمد رضا."مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی". انتشارات سمت،1386.

    خاکی، غلامرضا." روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی". انتشارات بازتاب،1384.

    کرلینجر، فرد و الازار پدهازر." رگرسیون چند متغیری در پژوهش رفتاری". مترجم: حسن سرایی، چاپ اول، تهران : انتشارات سمت،1384.

    کریمی،آیت. "کلیات بیمه". بیمه مرکزی ایران،1376

    گرنت، جان."راهکارهای نوین بازاریابی سبز"مترجم: محمد حسن امامی، انتشارات انجمن مدیریت سبز،1388.

    نبوی،بهروز. "روش تحقیق در علوم اجتماعی". نشرکتابخانه فروردین،1373.

    نظرآهاری علیرضا. "مدیریت و استراتژیهای سبز". تدبیر،شماره 53،1374.

    دیوید، ف. آ.  "مدیریت استراتژیک". ترجمه س. م. اعرابی،  ع. پارسائیان، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی،1389

     

    منابع انگلیسی:

    Baker, Michael J. Marketing (An Introductory Text), Macmillan press Ltd, 1996.

    Bovee Courtland L .and Thill John v. “Marketing,” McGraw-hill, 1992.

    Camino, Jaime Rivera.Re-evaluating green marketing strategy: a stakeholder perspective. European gournal of marketing vol .41 No.11/12,2007.

    Cateora Philip R .and Granham John L.” International Marketing,” McGraw-Hill, 2002.

    Grant, john. The Green Marketing Manifesto. Vol.24 no 6.2008.

    Govina Norman A.” Dictionary of Marketing Management Communication, sage publications, 2004.

    Grove,Stephen. Going gren in the services sector social responsibility issues, implications and implementation. European journal of marketing vol. 30 no.5.1996

    Hang, cheng. Marketing and Advertising industry,2008

    Kotab Massaki and Kristian Helsen. Global Marketing Management, John Wiley &Sons Inc,2004.

     Kotler Philip and Armstrong Gary. principles of marketing Prentice-Hall International Inc, 1999.

    Ottman J.A. “Next-generation green marketing: beyond billboards”, J. Ottman Consulting, Inc.,2007.

    Ottman, J.A, Stafford, E.R. & Hartman, C.L. Green Marketing Myopia.Environment Science and Policy for Sustainable Development V.48, 2006.

    Owens, W.T. and Nowell, L.S, “More than just pictures: using picture story books to broaden young learners’ social consciousness”, The Social Studies, Vol. 92, 2001.

    Peattie ,Ken;Crane, Andrew crane. Green marketing ; legend, myth, farce of prophesy Qualitative market research :an international journal vol .8 No.4 ,2005.

    Peattie Ken. Towards sustainability: The Third Age of Green Marketing, Journal of Marketing Review ,Peatti Ken. Environmental Marketing Management. Pitman Publishing, (2001)

     Polonsky Michael Jay and Rosenberger III Philip. Reevaluating Green Marketing: a Strategic approach Journal of Business /September October,2001.

    Prakash, Aseem.Green Marketing ,public  policy and Managerial strategies . Business strategy and the environment bus. Strat. Env, 2002.

    Pride William M. and Ferrell O. C ,Marketing (Concepts and Strategies ) ,Houghton Mifflin, 1995.

    Solomon Michael R. and Stuart Elenara W. Marketing (Real People, Real Choice), Prentice-Hall International Inc. 1997.

    Subasha Jain C.  International Marketing, south-western,2001

    Williams, Mathew.Avatar watching: participant observation in graphical online environments. Qualitative Research,2007.

    Witzel Morgan, Dictionary of Business and Management, International Thomson Business,1999.

    Yawen Lai & Brian H. kleiner " How to conduct diversity traning effectively  " Equal opportunities international , Vol 20, 2008.

    Zikmund William G. and Damico Michael Marketing( Creating and Keeping Customers in an E-Commerce ) South-Western college publication, 2001.

    .


موضوع پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, نمونه پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, جستجوی پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, فایل Word پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, دانلود پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, فایل PDF پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, تحقیق در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, مقاله در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, پروژه در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, پروژه درباره پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه موانع تحقق بازاریابی سبز در صنعت بیمه ایران

چکیده: گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات از یک طرف و فشارهای رقابتی و نیز انتظارات در حال تغییر مشتریان از طرف دیگر بکارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات را برای کلیه صنایع، سازمانها و کسب و کارها بیش از پیش ضروری کرده است . بیمه الکترونیکی به عنوان بخشی از تجارت الکترونیک و موجی که کمتر از انقلاب صنعتی نیست در دنیا از رشد بی سابقه ای برخوردار است و بیمه و به طور کلی موسسات ...

پایان­نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته: مدیریت بازرگانی-مدیریت بیمه چکیده افزایش رقابت ،پویایی وپیچیده شدن محیط، رشد انتظارات مشتریان وظهورنوآوری های جدید در صنعت خدمات کشور،تحولات بسیاری در نگرش سازمانها نسبت به متولد مشتری ایجاد نموده وآنان را به اهمیت مشتری ومنافعی که می تواند برای آنان به دنبال داشته باشد واقف نموده است.سازمانها با درکی که از اهمیت رضایت ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده صنعت بیمه به­عنوان یک بخش خدماتی، نقشی جبران­کننده و محافظتی در اقتصاد هر کشوری دارد، به‎طوری ­که عملیات موفقیت­آمیز این صنعت، انگیزه و محرکی برای دیگر صنایع و توسعه آن اقتصاد ایجاد می­کند، بنابراین برای نایل شدن به این امر در هر اقتصادی، شرکت­های بیمه نیز مانند هر شرکت دیگری باید عملکردی قوی و ...

پايان نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد(M.A رشته مديريت بازرگاني گرايش بين الملل سال تحصيلي 92-91 چکيده افزايش رقابت به خصوص در بخش خدمات، توجه بيشتر به حفظ و نگهداري مشتريان ف

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش:بیمه چکیده بیمه ی عمر به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری و همچنین، به منظور غلبه بر مشکلات ناشی از مرگ سرپرست خانواده و پیری و کهولت است. در بسیاری از کشورها با بیمه های عمر، منبع مالی عظیمی درکل جامعه از حق بیمه های گرفته شده به دست می آید که میتوان برای توسعه ی خود صنعت بیمه و یا دیگر بخش ها و خدمات ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) چکیده شبکه فروش بیمه یکی از مهمترین بخش های شرکت های بیمه می باشد، چرا که از یک سو درآمد حاصل از عملیات بیمه گری را از طریق فروش محصولات بیمه ای و دریافت حق بیمه های مربوطه تأمین می کند و از طرف دیگر این واحد در ارتباط نزدیک با مشتریان است و چگونگی تعامل این واحد با مشتریان در میزان فروش، تکرار خرید و توصیه به دیگران و... تاثیر بسزایی ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بررسی میزان رضایت مندی زیان دیدگان شخص ثالث از عملکرد بیمه ایران مورد مطالعه: شهرستان بوشهر چکیده: در دنیای پر رقابت امروز، دستیابی به جایگاه مناسب در بازار، سخت و دشوار است و برای داشتن یک موقعیت پایدار در بازار، ارائه خدمات با کیفیت برتر به مشتریان – به خصوص در مورد شرکت‌های خدماتی (مانند شرکت‌های موجود در صنعت بیمه)- به ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده صنعت بیمه بعنوان یکی از صنایع رو به رشد جامعه حاضر جهان و ایران می باشد. با توجه به افزایش تعداد شرکت های مختلف و طبع آن؛ افزایش رقابت در بازار، نیازمند انجام تحقیقات متنوع و کسب نتایج روابط متغیر هایی است که پیشرفت در این بازار رقابتی و البته پر تحول را با اتخاذ استراتژی ها و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) گرایش: "بیمه" فصل اول: کلیات پژوهش 1-1- مقدمه با توجه به رشد روز افزون رقابت میان شرکت ها چگونگی رویکرد آنها میتواند نقش مهمی در پیروزی یا شکست آنها ایفا کند در این عرصه شرکت های نوپا که به تازگی وارد بازار رقابت شده اند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند بنابراین لازم است آنها با دانسته های قبلی رقابت را آغاز کرده تا شانس بیشتری در ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني گرايش بيمه تابستان 1390 چکيده صنعت غذا را مي توان به جرات کليدي ترين صنايع هر کشوري دانست . اين صنعت با برطرف نمودن نياز هاي اوليه خانواده ها

ثبت سفارش