پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری

word 1 MB 30354 176
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                          رشته:.مدیریت بازرگانی   گرایش : تحول

    چکیده

    مهندسی مجدّد و معماری سازمانی طرح هایی جامع برای توصیف فعلی و آتی ساختار و رفتار فرآیندها ، سیستم های اطلاعاتی، پرسنلی و واحدهای سازمان می باشند و در واقع، به دنبال هم راستا نمودن آن ها با اهداف و استراتژی های سازمان اند.(اصلاح و بهبود فرآیند ها و روش ها با استفاده از تکنیک مهندسی مجدّد برای سه سازمان پایلوت استان اصفهان ،1387:ص 1 ). هدف اصلی از این تحقیق بررسی تأثیر ساختار سازمانی ( پیچیدگی،رسمیت و تمرکز) بر فناوری اطلاعات شرکت گاز گیلان وارائه مدل مهندسی مجدّد  می باشد.و شامل اهداف فرعی،افزایش سرعت فرآیندها،ساده سازی، ارتقای ارائهءخدمات و... میباشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی و از شاخه ءتحقیقات همبستگی است که به صورت یک مطالعه موردی در شرکت گاز گیلان انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون فرضیات از تکنیک پرسشنامه(پرسشنامه ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات رابینز) به منظور سنجش اظهارات پاسخگویان استفاده شده است. جامعه شامل 400 نفر از کاکنان شرکت گازگیلان می باشد و جهت برآورد میزان حجم نمونه، از جدول مورگان – کرجسای استفاده شد که بر این اساس حجم نمونه برابر با 196 نفر شد. در عین حال برای افزایش دقت، حجم نمونه به 215 نفر افزایش یافت، و بر اساس سهمیه بین کارکنان شرکت گاز استان گیلان توزیع شد ، در تحلیل نهایی اطلاعات 198 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. داده های به دست آمده از  پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماری spss18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  نتایج تحقیق حاکی از این است که بین مهندسی مجدّدرسمیت و پیچیدگی شرکت گاز استان گیلان و توسعه فناوری رابطه معنا دار و منفی وجود دارد.بین مهندسی مجدّد تمرکز شرکت  گاز استان گیلان و توسعه فناوری رابطه معنا دار و مثبت وجود دارد.متغیرهای مد نظر قرار گرفته در این پژوهش (رسمیت، تمرکز و پیچیدگی) در قالب مهندسی مجدد ساختار سازمانی توانسته است حدود 40 درصد از متغیر وابسته تحقیق را (توسعه فن آوری) تبیین نماید. این در حالی است که توسعه فن آوری اطلاعات تحت تاثیر عوامل دیگری نیز قرار دارد که پرداختن به همه این موارد در مجال این رساله نبوده  لذا پیشنهاد می­گردد سایر محققین به سایر ابعاد مربوطه بپردازند.

    کلید واژه ها : مهندسی مجدّد، ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات

    کلیات تحقیق

    1-1مقدمه

    " لسترور"(1990) می نویسد: آن هایی که با صدای انقلاب صنعتی بیدار نشدند ملت های توسعه نایافته کنونی لقب گرفته اند. اکنون صدایی دیگر در راه است. آن هایی که گوش خود را بر این صدا می ببندند به طور مسلم حاشیه نشینان فقیر دنیای فردا خواهند بود. آن صدا چیست؟صدای مهندسی مجدّد(عبدی ها/قراخانلو ،1389:ص6) مهندسی مجدّد امروزه به یکی از متداول‌ترین رویکردها برای اصلاحات اداری در سازمان های دولتی تبدیل شده است. اصول و تکنیک‌های مهندسی مجدّد جذابیت روزافزونی برای سیاستگذاران، متخصصان و دانش‌پژوهان مدیریت دولتی پیدا کرده است. در سالهای اخیر مهندسی مجدّد به عنوان یک تجلی قوی از نوآوری مستمر در بازتعریف ارزشها وفلسفه‌های اداری، و روشها و سیستم های بوروکراسی دولتی ظهور کرده است. اقتصاد جهانی دگرگونی پویایی راتجربه می‌کند که سازمان های دولتی و خصوصی را نیازمند اصلاح ریشه‌ای در روش و طریق فعالیت خود ساخته است. بنابراین، شگردها و تکنیک‌های نو و استادانه ای برای مدیریت سازمان ها ظهور کرده است تا این تغییر را تسهیل کند و در این میان مهندسی مجدّد به عنوان یکی از برجسته‌ترین سیستم‌های انطباق با این نظام نو و پیچیده ارایه شده است.به همین دلیل است که مفاهیم مهندسی مجدّد مخاطبان روزافزونی را در بخش خصوصی و دولتی به خود جذب می‌کند. ابزار و تجربیات مهندسی مجدّد در دستور کار تجدید سازمان بخش دولتی - در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه، چه در سطح محلی و چه در سطح ملی- لحاظ شده و مورد پذیرش و قبول قرار گرفته است.( البدوی،1388:ص1)

    در این فصل به کلیات موضوع تحقیق، شامل بیان مسأله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف، سؤالات، فرضیه ها و متغیرهای تحقیق پرداخته شده است.

    1-2 بیان مسأله

    مهندسی دوباره ،مجموعه فعّالیت هایی است که بنگاهی اقتصادی برای تغییر فرآیندها و کنترل های درونی خود انجام می دهد تا ساختار سنّتی عمودی و سلسله مراتبی به ساختار افقی، میان فعّالیتی، مبتنی بر تیم و مسطّح تبدیل و همه ی فعّالیت ها برای جلب رضایت مشتریان انجام شود .(سجّادی، 1390:ص 268) هنگامی که مهندسی مجدّد انجام شود ، سازمان می تواند امور را با توجّه به فرآیندها سازماندهی کند. در نهایت سه عامل اصلی سازمان نیز تغییر می کنند :

    ساختار سازمانی: توجّه و تمرکز بر ساختار سازمانی، مدیریت و زیر ساخت های سازمانی عناصر اصلی تشکیل دهنده ی بعد سازمانی برنامه ی تغییر و مهندسی دوباره هستند. نحوه ی پیکربندی و زیر ساختارهای سازمانی یک بنگاه اقتصادی، سطح اختیارات، خطوط ارتباطی مسئولیت ها و وظایف در هماهنگی و پذیرش تغییر و برنامه مهندسی دوباره تأثیر اساسی دارد. (همان منبع:ص 270)

    فرهنگ: بعد فرهنگی شامل توجّه به هنجارهای رسمی و غیر رسمی، ارزش ها و اعتقادات کارکنان است، در واقع، این بعد به نحوه ی تأثیر فرهنگ سازمانی در پذیرش تغییرات ایجاد شده در دیگر ابعاد می پردازد.(همان منبع:ص 270)

    سیستم های اطلاعاتی: در سازمان هایی که به شیوه سنّتی(وظیفه ای)سازماندهی شده اند، سیستم های اطلاعاتی در جهت پشتیبانی از وظایف مشخص به کار گرفته می شوند. در این حالت به دلیل وجود مرزهای بین وظیفه ای ، ارتباطات و اطلاعات در سازمان به سختی جریان می یابد. ولی در شرایطی که جریان کار به سوی «فرآیندگرایی» پیش می رود، سیستم های اطلاعاتی نیز باید دستخوش تغییرات عمده  شده و خود را با شرایط جدید وفق دهند. معمولا سیستم های اطلاعاتی در پیشبرد سریع کار و ایجاد بهبودهای خیره کننده در زمان انجام کار نقشی کلیدی بازی می کنند. (همان منبع:ص 270)

     ساختار سازمانی هر موسسه ای صحنه فعالیت و عملیات آن سازمان است. مهمترین نقش ساختار سازمانی،تعیین وظایف و مسئولیت هاو حدود اختیارات و نیز روابط کارکنان به منظور تامین هدف های آن سازمان است. در تعیین ابعاد ساختاری، عوامل زیادی را برشمرده اند که از جمله این عوامل می توان به اجزای اداری،استقلال، تمرکز،پیچیدگی،تفویض اختیار،تفکیک،رسمیت،تلفیق،حرفه ای گرایی،حیطه نظارت،تخصص گرایی، استانداردسازی و تعداد سطوح سلسله مراتب عمودی اشاره کرد.که اکثر نظریه پردازان سازمانی از میان آن ها در سه بعد رسمیت، پیچیدگی و تمرکز اتفاق نظر دارند. ابعاد ساختاری بیانگر ویژگی های درونی سازمان هستند و شدت یا ضعف هر کدام از این سه بعد در شکل گیری کلی ساختار سازمانی مؤثر است. (مجیدی و دیگران،1390:ص 9) پیچیدگی عبارت ست از تعداد سطوح مدیریتی که در سازمان وجود دارد.( مجیبی ودیگران،1390:ص 15) رسمیت نیز حدی است که یک سازمان برای جهت دهی رفتار کارکنانش به قوانین، مقررات و و رویه ها متکی است(همان منبع:ص 16)  تمرکز به میزانی از اختیار تصمیم گیری دلالت دارد که در یک نقطه واحد ، در بالای سلسله مراتب سازمانی جمع شده باشد. Vilson, 2012, p494-498)) تحت تأثیر و نفوذ فناوری اطلاعات،جامعه کنونی در یک نقطه چرخشی از یک جامعه صنعتی به یک جامعه اطلاعاتی می باشد.با توجّه به تفاوت های اساسی میان کشورهای مختلف،هیچ کشوری از تغییراتی که در نتیجه توسعه فناوری اطلاعات رخ خواهد داد، مصون نخواهد ماند.( p26،2013، Afzali)فناوری اطلاعات مربوط به کاربرد سیستم های اطلاعاتی ،ارتباطات و مکانیزاسیون اداری و کامپیوتر است و اگر آن را مثلثی در نظر بگیریم، سه رأس آن را سیستم های اطلاعاتی،ارتباطات و مکانیزاسیون اداری تشکیل می دهند. (اسماعیلی و دیگران ،1392:ص42)

    مطالعات صورت گرفته در زمینه مهندسی مجدّد نشان دهنده تأکید صاحب نظران به توجّه متعادل و هم زمان به عوامل و منابع سازمانی و ساختاری ، اعم از فنّی و غیرفنّی سازمان ها است.از جمله این مطالعات که در حوزه های نظری و نیز در محیط های عملی و اجرایی کاربرد فراوان دارد ، مدل هم راستای Alignment در چارچوب مدل معروف به MIT90 است.(Mintzberg, 1987, p32) در این مدل، که مدل مفهومی تحقیق نیز می باشد به لزوم هم راستایی بین ساختار، راهکار، فناوری،فرآیندها و نیروی انسانی تأکید شده است ،لازم به ذکر است که در تحقیق حاضر فقط رابطه ساختار و فناوری مورد توجه قرار گرفته است.

     

    ساختار

                            فناوری                                                                                                     راهکار

    فرآیند مدیریت

     

    مهارت ها و نقش های فردی

     

     

    شکل(1-1) : مدل مفهومی تحقیق (Mintzberg, 1987, p32)

    با توجه به ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان این سؤال مطرح می شود که آیا بین مهندسی مجدّد ساختار سازمانی شرکت  گاز استان گیلان و توسعه فناوری رابطه وجود دارد؟ برای پاسخگویی به این سؤال وضعیت ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات شرکت گاز گیلان مورد بررسی قرار گرفت و متدولوژی مهندسی مجدّد پیشنهادی نیز ارائه شد.

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق

    چالش هایی که دولت ها امروزه با آن مواجه هستند نسبت به گذشته پیچیده تر شده است دولت ها دائم تحت فشارند تا راه حل های جدیدی برای مسائل و مشکلات پیش رو یافت کرده و همیشه برآنند خدماتی بهتر ارائه نمایند که از استانداردهای بالایی برخوردار باشند . دستگاه های اجرایی ارائه کننده خدمات عمومی مجبورند به انتظارات نیازمندان، علاقمندان و مشتریان از جمله شهروندان عادی، مسئولان سیاسی ، بخش غیردولتی و غیره پاسخ دهند.دستگاه های دولتی کشور برای تحقق برنامه های کوتاه ، میان و بلند مدت نیازمند متحول و مجهز شدن به ساختارها ، ابزارها و نیروهایی توانمند جهت پاسخگویی به نیازهای آتی می باشند.در این موقعیت ، مهندسی و معماری که واژه هایی آشنا در عرصه سازمانی هستند نقشی ویژه در بازنگری و برنامه ریزی سازمان ها ایفا می کنند. به عنوان مثال ، در فیلیپین ، اصول و پارامترهای فعّالیت های دولت با استفاده از چارچوب مهندسی مجدّد- به عنوان فلسفه راهنما- بازتعریف شده است. در اتّحادیه اروپا ، مهندسی مجدّد عملکرد مرسوم شده است. در آفریقای جنوبی ، مهندسی مجدّد برای تسهیل فرآیندهای میان صنعت ، نیروی کار و دولت به کار گرفته شده است.در ایرلند نیز از مهندسی مجدّد برای بهبود تسهیلات خدمات اجتماعی استفاده شده است. مطالعاتی که در سال 2001 در سنگاپور منتشر شده بیان می کند 8% سازمان های دولتی پیش از این مهندسی مجدّد انجام داده اند، 23% در حال انجام پروژه های مهندسی مجدّد هستند، 54%فعّالیت های مهندسی مجدّد را در برنامه 3 سال آینده خود دارند و تنها 15% اصولاً بنایی بر مهندسی مجدّد ندارند.( عبدی ها و قراخانلو ،1390:ص5) واز آنجا که ابزار و تجربیات مهندسی مجدّد در دستور کار تجدید سازمان بخش دولتی-در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، چه در سطح ملّی و چه در سطح محلّی- لحاظ شده و مورد پذیرش و قبول قرار گرفته است ضرورت ارائه متدولوژی و مدلی جهت مهندسی مجدّد در شرکت گاز استان گیلان را توجیه می کند.

    1-4اهداف تحقیق

    1-4-1 اهداف اصلی

    اهداف علمی تحقیق :

    1- بررسی رابطه بین مهندسی مجدّد رسمیت و توسعه فناوری

    2-بررسی رابطه بین  مهندسی مجدّد پیچیدگی و توسعه فناوری

    3-بررسی رابطه بین مهندسی مجدّد تمرکز و توسعه فناوری

     

    1-4-2 اهداف فرعی

    اهداف کاربردی :

    1-کاهش هزینه های فرآیند از طریق حذف فعّالیت ها یا ضوابط زائد و غیر کارآمد و تسریع و تسهیل امور

    2-کاهش زمان های انتظار، کاهش دوباره کاری ها ، حذف فعّالیت های موازی و حذف فعّالیت های فاقد ارزش افزوده

    3-افزایش کیفیت

    4-افزایش سرعت فرآیندها

    5-ساده سازی

    6-بهره گیری کامل از منابع انسانی

    7-بهبود کیفیت و ارتقای ارائهءخدمات

    1-5 سؤالات تحقیق

    1-5-1 سؤال اصلی

    آیا بین  مهندسی مجدّد ساختار سازمانی شرکت  گاز استان گیلان و توسعه فناوری رابطه وجود دارد؟

    1-5-2سؤالات فرعی

    1-آیا بین مهندسی مجدّد رسمیت شرکت گاز استان گیلان و توسعه فناوری رابطه وجود دارد.

    2-آیا بین مهندسی مجدّد پیچیدگی شرکت  گاز  استان گیلان و توسعه فناوری رابطه وجود دارد.

    3-آیا بین مهندسی مجدّد تمرکز شرکت گاز استان گیلان و توسعه فناوری رابطه وجود دارد.

    1-6 تبیین فرضیه های تحقیق

    1-6-1 فرضیه اصلی:

    بین مهندسی مجدّد ساختار سازمانی شرکت گاز استان گیلان و توسعه فناوری در شرکت گاز استان گیلان رابطه وجود دارد.

    1-6-2 فرضیه های فرعی:

    1- بین مهندسی مجدّدرسمیت شرکت گاز استان گیلان و توسعه فناوری رابطه وجود دارد.

    2- بین مهندسی مجدّد پیچیدگی شرکت گاز  استان گیلان و توسعه فناوری رابطه وجود دارد.

    3- بین مهندسی مجدّد تمرکز شرکت  گاز استان گیلان و توسعه فناوری رابطه وجود دارد.

    1-7 متغیرهای تحقیق

    متغیر، کمیتی است که در دامنه ای معین می تواند از یک فرد به فرد دیگر یا از یک مشاهده به مشاهده دیگر مقادیر مختلفی را ایجاد کند، بنابراین چیزی است که تغییر می پذیرد و محقق آن ها را بنا به هدف تحقیق خود کنترل ، دستکاری یا مشاهده می کند و در برخی مواقع متغیر نمادی است که اعداد یا ارزشهایی به آن منتسب می شود.( خاکی،1389:ص 165) متغیر مستقل در این تحقیق، مهندسی مجدّد ساختار سازمانی (ساختار فیزیکی: رسمیت، پیچیدگی، تمرکز) ، و متغیر وابسته توسعه فناوری می باشد.در این تحقیق سعی بر ارائه مدلی جهت مهندسی مجدّد ساختار سازمانی در شرکت گازگیلان به منظور توسعه فناوری است .

    1-7-1 متغیر مستقل

    متغیر مستقل، متغیری است که انتظار می رود تغییر در متغیر وابسته را توضیح دهد،به عبارت دیگر متغیر مستقل، متغیر روشنگر است.(همان منبع:ص 166) در این تحقیق، مهندسی مجدّد ساختار سازمانی (ساختار فیزیکی: رسمیت، پیچیدگی، تمرکز) ،متغیر مستقل فرض شده است.

    1-7-2 متغیر وابسته

    متغیر وابسته،متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است،به عبارت دیگر یک متغیر اصلی است که در قالب یک مسأله برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد.( همان منبع :ص 166) در این تحقیق،متغیر وابسته توسعه فناوری می باشد.

    1-8تعریف عملیاتی واژه ها ، متغیر ها و اصطلاحات تحقیق

    مهندسی مجدّد : مهندسی مجدّد شامل فرآیند برنامه ریزی مجدّد و جامع، طراحی مجدّد و موازی و پیاده سازی فرآیندهای اداری ،ساختار سازمانی و سیستم اطلاعاتی پشتیبانی کننده به صورت مستقیم و غیرمستقیم است و در مواجهه با نیروهای برون سازمانی انجام می شود. (,2012,p93 Goksoy & Ozsoy)

    ساختارسازمانی: راه یا شیوه ای است که به وسیله ی آن ، فعّالیت های سازمان تقسیم، سازماندهی و هماهنگ می شود.(صادقی و دیگران ،1392:ص2)

    رسمیت: به میزان یا حدی که مشاغل سازمانی استاندارد شده اند اشاره دارد.( آقائی و دیگران ،1390: ص114)

    پیچیدگی: پیچیدگی،تعداد کارها یا سیستم های فرعی است که در درون یک سازمان وجود دارد و یا انجام می شود.( همان منبع: ص114)

    تمرکز: تمرکز به میزان انعطاف در تصمیم گیری و ارزیابی فعّالیت ها به صورت متمرکز و به درجه متمرکز بودن تصمیمات در یک نقطه از سازمان اشاره دارد.( همان منبع: ص115)

    فناوری اطلاعات: فناوری اطلاعات به ابزار و روش هایی اطلاق می شودکه به نحوی اطلاعات را در شکل های مختلف(صدا،تصویر،متن)جمع آوری،ذخیره،بازیابی،پردازش و توزیع می کنند. (ایران نژاد و دیگران ،1392: ص26)

    1-9 قلمرو تحقیق

    1-9-1 قلمرو موضوعی : قلمرو موضوعی تحقیق ،مهندسی مجدّد است که در حوزه مدیریت دولتی و از شاخه بهبود می باشد.

    1-9-2 قلمرو مکانی : شرکت های گاز 16 شهرستان استان گیلان می باشد.

    1-9-3 قلمرو زمانی : این تحقیق در بازه زمانی آبان تا اواخر دی 92 صورت گرفته است.

    خلاصه فصل:

    دراین فصل به کلیات تحقیق پرداخته شده است، ازجمله مطالب بیان شده عبارتند از: موضوع تحقیق، دلایل انتخاب موضوع،اهمیّت و ضرورت آن ، بیان موضوع، اهداف تحقیق، سؤالات تحقیق، فرضیه های تحقیق، متغیرهای تحقیق، قلمرو تحقیق، روش تحقیق و تعاریف عملیاتی واژه ها.

    سازماندهی تحقیق :

    این تحقیق در پنج فصل به شرح زیر تنظیم شده است:

    فصل اول: در این فصل  پرداختن به تبیین موضوع تحقیق، اهمیت ، ضرورت،اهداف،سؤالات، فرضیه ها و متغیرهای تحقیق مدنظر قرار گرفته است.

    فصل دوم: در این فصل به ادبیات، مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شده است.

    فصل سوم: در این فصل به روش تحقیق، جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق، معرفی شرکت بهره برداری، معرفی ابزار جمع آوری اطّلاعات، روایی و پایایی پرسشنامه پرداخته شده است.

    فصل چهارم: در این فصل، اطّلاعات از طریق پرسشنامه و مطالعه تحقیقات مشابه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    فصل پنجم: در آخرین فصل از فصول پنجگانه این تحقیق، پس از بیان نتایج حاصله  و ارائه پیشنهاداتی بر اساس آن ها،محدودیت های تحقیق عنوان شده است

    Provide a model for re-engineering the organizational structure of Gilan gas companies to develop technology

    Abstract
    Although generally identified information technology as a major part of it is intended, however, the optimization of such plans to build the architecture business, the architecture of the processes and the management of based strategy .economic and technology in 1404 in the 20 -year plan the country 's annual economic growth of 5/2 percent productivity through the promotion of development in accordance with Article 5 of the Fourth five Year Plan. The main objective of this study was to evaluate the current status of the organizational structure in three dimensions: complexity, formalization and centralization, and the state of Gilan is an information technology company to the gas model for technology development through organizational re-engineering will be presented. And include secondary objectives - increasing processing speed - Simplification - taking full advantage of resources - improving quality and promoting  and ... It is . Descriptive study - an analysis of the correlation branches that form a case study has been done on the gas company Gilan . The method of gathering information through the texts, articles , books and resources as research were collected using a single vector . To collect the data needed to test the hypothesis questionnaire technique was used to measure respondents' statements . The results indicate that the gas company Gilan re-engineering and technology development and significant negative relationship exists. This hypothesis is confirmed by the analytical model endorsement is the second season of the re-engineering research and technology development complexity gas province and a significant negative relationship exists. This hypothesis is confirmed by the analytical model endorsement is the second season . Between the province and gas company centralization on re-engineering technologies developed significant positive relationship exists. Based on the research results , the variables considered in this study ( formalization, centralization and complexity ) in the form of re-engineering the organizational structure has been about 40 percent of the dependent variable ( technology development ) will explain . It is suggested that  a separate research from other researchers in other related aspects of other activities.

    Keyword: reengineering, organizational structure, information technology            

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                  صفحه

    چکیده............................................................................................................ 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1مقدمه ....................................................................................................... 3

    1-2بیان مسأله.....................................................................................................3

    1-3اهمیت و ضرورت تحقیق.................................................................................. 5

    1-4اهداف تحقیق............................................................................................... 6

    1-4-1 اهداف اصلی.............................................................................................6

    1-4-2 اهداف فرعی.............................................................................................7

    1-5 سؤالات تحقیق..............................................................................................7

    1-5-1 سؤال اصلی تحقیق...................................................................................... 7

    1-5-2 سؤالات فرعی تحقیق................................................................................... 7

    1-6 تبیین فرضیه های تحقیق....................................................................................7

    1-6-1 فرضیه اصلی تحقیق.................................................................................... 7

    1-6-2 فرضیه های فرعی تحقیق............................................................................... 8

    1-7 متغیرهای تحقیق............................................................................................ 8

    1-7-1 متغیر مستقل..............................................................................................8

    1-7-2 متغیر وابسته..............................................................................................8

    1-8 تعریف عملیاتی واژه ها، متتغیرها و اصطلاحات تحقیق..................................................8

    1-9 قلمرو تحقیق............................................................................................... 9

    1-9-1 قلمرو موضوعی..........................................................................................9

    1-9-2 قلمرو مکانی..............................................................................................9

    1-9-3 قلمرو زمانی..............................................................................................9

    خلاصه فصل......................................................................................................9

    فصل دوم: ادبیات، مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1 مقدمه.......................................................................................................12

    2-2 مهندسی مجدد چیست؟...................................................................................12

    2-3 تعریف مهندسی مجدد....................................................................................13

    2-4 نکات قابل توجه در مفهوم مهندسی مجدد...............................................................14

    2-5 رابطه مهندسی مجدد و کایزن.............................................................................15

    2-6 مدیریت کیفیت جامع و مهندسی مجدد..................................................................15

    2-7 مهندسی مجدد و بهبود سازمان...........................................................................16

    2-8 بهینه کاوی و مهندسی مجدد..............................................................................18

    2-9 مدیریت بر مبنای هدف...................................................................................18

    2-10 نقش مدیریت بر مبنای هدف در مهندسی مجدد.......................................................18

    2-11 تفکر ناب و مهندسی مجدد.............................................................................19

    2-12 تعریف سازمان...........................................................................................20

    2-13 تعریف سازماندهی.......................................................................................20

    2-14 تعریف طرح سازمانی....................................................................................21

    2-15 تعریف ساختار سازمانی.................................................................................21

    2-16 اهمیت ساختار سازمانی..................................................................................21

    2-17 انواع ساختار سازمانی....................................................................................22

    2-18 تمایز ساختار و نمودار سازمانی.........................................................................25

    2-19 طرح ریزی ساختار سازمانی ............................................................................25

    2-20 ارکان مورد توجه در طرح ریزی ساختار سازمانی......................................................26

    2-21 انواع طرح های ساختار سازمانی........................................................................26

    2-22 ابعاد ساختار سازمانی....................................................................................26

    2-23 عوامل تأثیرگذار بر ساختار..............................................................................29

    2-24 تأثیر مهندسی مجدد بر ساختار سازمانی................................................................30

    2-25 داده، اطلاعات و دانش...................................................................................31

    2-26 فناوری اطلاعات.........................................................................................32

    2-27 تعریف فناوری اطلاعات................................................................................32

    2-28 دلایل بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان......................................................... 33

    2-29 کارکردهای پایه فناوری اطلاعات.......................................................................33

    2-30 تعریف سیستم های اطلاعات...........................................................................34

    2-31 تقسیم بندی سیستم های اطلاعات......................................................................34

    2-32 مهمترین سیستم های اطلاعاتی..........................................................................36

    2-33 ایجاد نظام های اطلاعاتی................................................................................37

    2-34 اهمیت فناوری اطلاعات در سازمان ...................................................................37

    2-35 نقش فناوری اطلاعات در مهندسی مجدد..............................................................38

    2-36 چالش اصلی بکارگیری فناوری اطلاعات...............................................................39

    2-37 رابطه ویژه بین مهندسی مجدد کسب و کار و فناوری اطلاعات ......................................40

    2-38 کارکردهای مهندسی مجدد کسب و کار با تأکید بر فناوری اطلاعات.................................42

    2-39 ارتباط میان سازمان ها و فناوری اطلاعات..............................................................45

    2-40 چگونگی تأثیر سازمان بر فناوری اطلاعات.............................................................45

    2-41 چگونگی تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان............................................................ 47

    2-42 تأثیر فناوری اطلاعات بر ابعاد سازمانی.................................................................48

    2-43 مزایای حاصل از سنجش فناوری های اطلاعات و ارتباطات .........................................50

    2-44 عوامل توسعه و بکارگیری فناوری اطلاعات در سازمان ها............................................50

    2-45 تغییر سازمانی............................................................................................51

    2-46 تغییرات و منابع انسانی..................................................................................52

    2-47 انواع تغییرات ناشی از پیاده سازی مهندسی مجدد.....................................................53

    2-48 تفاوت مهندسی مجدد با طراحی مجدد چیست؟.......................................................54

    2-49 چرا مهندسی مجدد؟.....................................................................................55

    2-50 ضرورت مهندسی مجدد.................................................................................56

    2-51 نشانه های بروز نیاز به مهندسی مجدد..................................................................57

    2-52 ویژگی ها و مزایای مهندسی مجدد.....................................................................57

    2-53 دلایل شکست و موفقیت پروژه های مهندسی مجدد..................................................58

    2-54 چالش های پیاده سازی مهندسی مجدد.................................................................64

    2-55 توانا سازان BPR.........................................................................................66

    2-56 فرایند مهندسی مجدد....................................................................................68

    2-57 ابزارهای اجرای مهندسی مجدد.........................................................................69

    2-58 دو روش معمول برای اجرای مهندسی مجدد..........................................................70

    2-59 چه کسانی اجرای مهندسی مجدد را بر عهده می گیرند؟..............................................71

    2-60 دلایل روی آوردن سازمان ها به مهندسی مجدد........................................................72

    2-61 متدولوژی چیست؟......................................................................................74

    2-62 دلایل نیاز به متدولوژی..................................................................................74

    2-63 متدولوژی های مهندسی مجدد..........................................................................74

    2-64 پیشینه تحقیقات انجام شده..............................................................................80

     

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    3-1 مقدمه.......................................................................................................87

    3-2 نوع و روش تحقیق........................................................................................87

    3-3 واحد تحلیل................................................................................................87

    3-4 جامعه آماری...............................................................................................88

    3-5 نمونه آماری و روش نمونه گیری.........................................................................88

    3-6 روش ها و ابزار گرد آوری داده ها و اطلاعات..........................................................91

    3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................................94

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

    4-1 مقدمه.......................................................................................................96

    4-2 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان......................................................96

    4-3 توصیف متغیرهای تحقیق................................................................................102

    4-4 آزمون فرضیه ها..........................................................................................107

    فصل پنجم : بیان نتایج ،محدودیت ها و پیشنهادات تحقیق

    5-1 مقدمه.....................................................................................................113

    5-2 نتایج آزمون فرضیه ها....................................................................................113

    5-3 سایر یافته ها..............................................................................................116

    5-4 پیشنهادات تحقیق........................................................................................117

    5-5 محدودیت های تحقیق...................................................................................121

    فهرست منابع و مأخذ

    منابع فارسی.....................................................................................................123

    منابع انگلیسی...................................................................................................125

    ضمائم

    پرسشنامه ساختار سازمانی....................................................................................126

    پرسشنامه فناوری اطلاعات....................................................................................129

    پرسشنامه مهندسی مجدد.......................................................................................136

    جداول رگرسیون متغیرهای تحقیق............................................................................140

    واژه نامه انگلیسی-فارسی......................................................................................143

    منبع:

    منابع فارسی:

    1-اسماعیلی،مهرداد و دیگران،1392، "بررسی میزان پذیرش و امکان پیاده سازی فناوری اطلاعات در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس مدل دیویس(TAM)"،مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،سال هجدهم،شماره 1

     2-ایران نژاد،منصوره و دیگران،1392،"وضعیت موجود و چشم انداز مطلوب کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش عالی"فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،شماره 68

    3-الهیاری فرد،نجف و دیگران،1390،"بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکت های دانش بنیان"فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد ،سال هشتم، شماره29

    4-اکبری،محسن و دیگران، 1392،"بررسی رابطه بین ویژگی های شغل و شاغل با میزان استفاده از فناوری اطلاعات" فصلنامه بهبود مدیریت،سال هفتم، شماره 1

    5-البدوی،امیر و دیگران، 1388،"مهندسی مجدد در سازمان های دولتی(دانش موجود ما در حوزه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار)" فصلنامه مدیریت بهبود و تحول، شماره 60

    6-آقائی، میلاد و دیگران،1390،"بررسی تأثیرات میان  راهبرد،فرهنگ،ساختار،اثربخشی سازمانی و مدیریت دانش" فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بهبود و تحول،سال بیست و یکم، شماره 65

    7-بستانچی،مهدی، 1390،"روش مناسب مهندسی مجدّد در ایران"فصلنامه پیام مدیریت،شماره 19

    8-باغبان، محمود ودیگران، 1391،"بررسی فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بویین زهرا"فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی،سال سوم، شماره 4

    9-جبل عاملی،محمد سعید و دیگران،1390،"مهندسی مجدد با رویکرد مدیریت بر مبنای هدف" مجله بین المللی علوم مهندسی، شماره 2،جلد  16

    10-حجازی،سیّد رضا و دیگران ، 1388،"مهندسی مجدّد فرایند تجاری سازی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران" نشریه صنعت و دانشگاه ،سال دوم، شماره 5 و 6

    11-حیدری،سمانه و دیگران، 1389،"رابطه سطح فناوری اطلاعات با ابعاد سه گانه ساختار سازمانی در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران"فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت،دوره هفتم، شماره 4

    12-خاکی،غلامرضا،1389،"روش تحقیق در مدیریت" انتشارات بازتاب،چاپ پنجم

    13-رضی،مهدیه،1388،"مهندسی مجدّد در سازمان" اولین کنفرانس علمی کاربردی سازمان صنایع هوا فضا،

    14-سجادی،سیّدحسین،1390،"حسابداری مدیریت پیشرفته" انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،چاپ دوم

    15-شیخی،حسین و دیگران، 1389،"انتخاب پرتفولیوی مهندسی مجدّد فرایندها" فصلنامه مدیریت بهبود و تحول، شماره 62

    16-صادقی، محمّد و دیگران، 1391،"تأثیر عوامل سازمانی بر رشد اخلاق حرفه ای کارکنان"فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال هفتم، شماره 2

    17-فیضی، کامران و دیگران، 1389،"کاربردهای فناوری اطلاعات در مهندسی مجدّد فرایندهای کسب و کار" فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 5

    18-قراخانلو،مریم و دیگران،1390،"مهندسی مجدد" مجله توسعه مهندسی بازار،شماره 56

    19-گیلانی نیا،شهرام، 1385،"تأثیر تفکر ناب در بهبود مهندسی مجدد فرآیندها" فصلنامه دانش مدیریت، سال 19، شماره 74

    20-محمودی، جعفر ودیگران،1391،"متدولوژی ترکیبی برای مهندسی مجدّد فرایندها با استفاده از شبیه سازی (مطالعه موردی :شرکت ملّی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران)" فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 4، شماره 10

    21-مرحمتی،سعادت، 1392،"بررسی رابطه ساختار سازمانی با خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران ارشد و میانی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز" مجله پزشکی هرمزگان،سال هفدهم، شماره 2

    22-مجیبی،تورج و دیگران، 1390،"بررسی رابطه بین استراتژی و ساختار سازمانی در شرکت توزیع برق نواحی استان تهران" فصلنامه مدیریت،سال هشتم، شماره 22

    23-مجیدی، عبدالله و دیگران، 1390،"هماهنگی ساختار و فناوری و تأثیر آن بر عملکرد معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی" فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال ششم، شماره 1

    24-متّقی،علیرضا، 1389،"مهندسی مجدّد،ضرورتی اجتناب ناپذیر" ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 144

    25-مقدسی،علیرضا، 1389،"کاربردهای فناوری اطلاعات در مهندسی مجدد فرایندهای کسب و کار"فصلنامه مدیریت صنعتی،شماره 5

    26-مؤمنی،هوشنگ،1385،"سیستم های اطلاعات مدیریت پیشرفته"انتشارات ستاره سپهر،چاپ دوم

    27-واعظی،رضا و دیگران، 1389،"بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران-منطقه تهران" پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم،شماره 3

     

     منابع لاتین

     

    1-Afzali .R, 2013,"Explanation of Evolutions Border in the Political Cyberspace" Human Geography Research Quarterly, Vol 45

    2-Attaran, Mohsen, 2012,"Exploring the Relationship Between Information Technology and Business Process Reengineering" Information & Management, Vol 41

    3-Bender, Axel, 2012, "Evolutionary mechanics: new engineering principles for the emergence of flexibility in dynamic and uncertain world" National Academy Press Washington, Vol 42

    4-Bartlett, Jones, 2012,"How Human Resources Fits into an Organization" Journal of Nursing Administration, Vol 35

    5-Chang Chen, Yih,2012,"Business Process Reengineering" The University of Warwick, Vol 25

    6-Sotiris Zigiaris,2012,"BUSINESS PROCESS RE-ENGINEERING   BPR", Report produced for the EC funded project INNOREGIO: dissemination of innovation and knowledge management techniques

    7-Whitman, Larry,1999,"Business Process Reengineering : A Consolidated Methodology" Proceeding of The4 Annual International Conference on Industrial Engineering Theory, Applications and Practice

    8-Yuh-Shy,Chuang, 2012,"Individual Resistance from Employees to Organizational Change" Journal of Social Issues, Vol 51

    9-Zanganeh, Mehdi, 2013,"Imbalance between Goals and Organizational Structure in Primary Health Care in Iran –a Systematic Review"Iranian J Publ Health , Vol 42


موضوع پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, نمونه پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, جستجوی پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, فایل Word پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, دانلود پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, فایل PDF پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, تحقیق در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, مقاله در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, پروژه در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, پروپوزال در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, تز دکترا در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, پروژه درباره پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارائه مدلی جهت مهندسی مجدد ساختار سازمانی شرکت گاز گیلان به منظور توسعه فناوری

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته مديريت بيمه سال 1385 مقدمه: تحولي ژرف در شرف وقوع است. تحولي که در سالهاي آينده جامعه صنعتي را اساساً دگرگون خواهد نمود. اين تحول ويژه، نتيجه پيشرفتهاي

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ­ي مديريت اجرايي دي ماه  1390 چکيده رشد روزافزون فناوري اطلاعات از يک سو، پيچيدگي سازمان هاي امروزي از سوي ديگر اين سازمان

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( (M.A مديريت دولتي گرايش مديريت مالي زمستان 1391 چکيده: هدف اين تحقيق، بررسي تاثير کاربرد فناوري اطلاعات بر عملکرد مديريت منابع انساني و عملکرد

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی(M.A) چکیده امروزه فناوری اطلاعات به عامل مهمی در توسعه آینده صنعت خدمات مالی و خصوصا شرکت ها و کسب و کار های کوچک، تبدیل شده است. تحولات تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات به میزان قابل توجهی به رشد و سود آوری موسسات مالی در سراسر جهان، کمک کرده است. تحقیق حاضر به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر عمکلرد مالی در کسب و کار های کوچک می پردازد. در این ...

پایان­نامه اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی چکیده در سالهای اخیر به مفاهیم و معانی کیفیت توجه زیادی شده است. کانون اصلی تفکرات سازمان­ها و شرکت­ها، بهبود کیفیت به منظور بقا در دنیای رقابتی بوده است. اما موضوعی که در ارتباط با کیفیت و میزان آن در سازمان­ها به خصوص در سازمان­های خدماتی به طور مشخص مورد اندازه­گیری و سنجش قرار نگرفته است مفهوم هزینه­های کیفیت می­باشد که در ...

گروه مدیریت گرایش بازرگانی - تحول پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد چکیده مطالعه شرکت­ها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکت­های موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می­کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونه­ای که توجه به مشخصه­های محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژی­های سازمانی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد :  MBA زمستان 90 چکيده: چابکي به معناي توانايي هر سازماني براي پيش بيني تغييرات موجود در محيط کاري مي باشد. چنين سازماني با

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «M.A» گرايش: تحول پاييز 1391 چکيده        مطالعه حاضر تحت عنوان «بررسي و آسيب شناسي نظام تصميم گ

ثبت سفارش