پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت

word 1 MB 30690 189
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۸,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت صنعتی

    چکیده

    در سالهای اخیر به مفاهیم و معانی کیفیت توجه زیادی شده است. کانون اصلی تفکرات سازمان­ها و شرکت­ها، بهبود کیفیت به منظور بقا در دنیای رقابتی بوده است. اما موضوعی که در ارتباط با کیفیت و میزان آن در سازمان­ها به خصوص در سازمان­های خدماتی به طور مشخص مورد اندازه­گیری و سنجش قرار نگرفته است مفهوم هزینه­های کیفیت می­باشد که در اذهان عموم به طور شفاف تعریف نشده است. هزینه­های کیفیت بسیار وسیع هستند. بر اساس کشفیات و یافته­های شورای ملی توسعه اقتصادی در طی مطالعات انجام شده در خصوص کیفیت و استانداردها نزدیک به 10 درصد تا 20 درصد کل ارزش فروش یک سازمان صرف هزینه­های کیفیت می­شود. از طرفی اهمیت فناوری اطلاعات و اثرات آن برای شرکت­ها به طرز چشمگیری افزایش یافته و رشد و توسعه آن احساس می­شود. غالبا بیان می­شود که فناوری اطلاعات مهمترین عامل افزایش بهره­وری و کاهش هزینه­هاست اما مطالعات دیگر عکس این مطلب را نیز نشان داده­اند. بنابر مطالب بیان شده این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه­های کیفیت در شعب بانک مسکن می­باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و همچنین از نظر هدف کاربردی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه روسا و معاونان شعب بانک مسکن موجود در شهر تهران می­باشد. در این پژوهش 95 شعبه از میان شعب بانک مسکن موجود در شهر تهران به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده است. جهت گردآوری داده­ها و اطلاعات مورد نیاز به منظور بررسی فرضیات پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. به منظور تحلیل داده­ها ابتدا از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده و سپس با استفاده از مدل معادلات ساختاری، به تحلیل مدل پژوهش و بررسی فرضیه­های پژوهش پرداخته شده است. در نهایت تمام فرضیه­های پژوهش مورد تایید قرار گرفت و مشخص گردید که بکارگیری فناوری اطلاعات باعث کاهش هزینه­های کیفیت در شعب بانک مسکن می­گردد.

    کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات، هزینه­های کیفیت، بانک مسکن

    مقدمه

    در عصر حاضر با توجه به تحولات جهانی صورت گرفته در عرصه فناوری، تغییر و تحولات پر شتاب بازارها و رقابتی­تر شدن عرصه فعالیت برای بنگاه­های اقتصادی، مفاهیم مرتبط با کیفیت از اهمیت و گستردگی زیادی برخوردار شده­اند. بسیاری از سازمان­ها کیفیت را به عنوان یک رکن اساسی جهت دستیابی به رضایت مشتریان و دستاویزی جهت بقا و توسعه در شرایط رقابتی ارزیابی می­کنند. امروزه کیفیت مفهومی فراتر از قابل اطمینان بودن محصول پیدا کرده و منظور از آن رسیدن به کیفیت جامع است که در آن عملکرد و افراد سازمان نیز موثرند (فارسیجانی، 1386).

    تولید یک کالا یا ارائه یک خدمت که تامین کننده درجه بالایی از رضایت مشتری باشد بدون بررسی هزینه های دستیابی به آن کافی نیست. در حقیقت اصلی ترین مسئولیت مدیریت نیز برقراری تعادل میان کیفیت و هزینه­های دستیابی به آن است. این هدف می­تواند به بهترین شکل از طریق تحلیل عناصر هزینه­های کیفیت برآورده شود. معمولا سازمان­ها هزینه­های کیفیت را به طور مشخص محاسبه نمی­کنند زیرا چنین هزینه­هایی برای تهیه تراز نامه سود و زیان شرکت لازم نیست، اگرچه آنها می­توانند تاثیر مهمی بر سودآوری شرکت داشته باشند. در غیاب نظام ارزیابی هزینه­های کیفیت چنین سازمان­هایی نمی­توانند منشا این هزینه­ها را دریابند و نحوه کنترل آنها را مشخص کنند و نیز چون هیچ گونه الزام قانونی برای جمع­آوری و گزارش­دهی هزینه­های کیفیت وجود ندارد، آنچه در این هزینه­ها می­گنجد، متغیر و متفاوت است (رئیسی اردلی و رئیسی، 1383).

    مبحث هزینه­های کیفیت به خودی خود جالب و کنجکاو برانگیز است. به طور رایج همه از اینکه محصول یا خدمت با­کیفیت باشد تمجید می­کنند اما کیفیت بالاتر نیازمند اقدامات و تمهیداتی است که انجام آنها مستلزم هزینه و آن هم هزینه­ای قابل توجه است. به هر حال بحث هزینه­هایی که دقیقا به کیفیت مربوط می­شود و تاثیری که هر دسته هزینه بر دسته دیگر دارد می­تواند در موجه بودن و یا نبودن تولید محصول و خدمت روشنگر باشد. در اغلب موارد مقایسه هزینه­ها می­تواند مدیران را قانع سازد که انجام برخی هزینه­ها که نهایتا کیفیت را تضمین می­کنند، از زیان­های احتمالی می­کاهد و بر فروش بیشتر و اقبال و همراهی مشتری اثرگذار است (دیل و پلانک، 1381).

     هزینه­یابی کیفیت به دنبال تعیین سطح بهینه کیفیت برای محصول و خدمات تولید شده در سازمان است که در این سطح هزینه­های کیفیت بهینه خواهد بود. به عبارت دیگر، این سطح بهینه نمایانگر درجه­ای از کیفیت محصول یا خدمت است که در آن بیشترین منفعت برای تولیدکننده وجود دارد. از آنجا که افزایش کیفیت معمولا با افزایش هزینه­ها همراه است، بنابراین میتوان انتظار داشت که در سطحی از کیفیت، هزینه­ها حداقل و منافع حداکثر باشند. در سطوح پایین­تر به دلیل کاهش کیفیت، منافع کاهش می­یابد و در سطوح بالاتر نیز به دلیل افزایش هزینه­های ناشی از کیفیت مطلوب­تر، باز هم منافع کاهش خواهد یافت (رادن و دیل[1]، 2000).

    هزینه­یابی کیفیت یکی از ابزارهای مدیریت کیفیت است که می­تواند در جهت بهبود پیاده­سازی مدیریت کیفیت جامع به کار گرفته شود و بنابراین به عنوان یک بازوی کیفیتی در راستای مدیریت ارتقای سازمانی عمل نماید (سوپریله و گوپتا[2]، 2001).

    از مهمترین مشکلاتی که در زمینه هزینه­یابی کیفیت وجود دارد این است که هزینه­های کیفیت به طور کامل در گزارش­های حسابداری ثبت نمی­شوند و اغلب بخش قابل توجهی از آنها مغفول می­ماند. همچنین این هزینه ها را نباید تنها به فعالیت­های تولیدی و عملیاتی محدود نمود، بلکه باید به هزینه­های صورت گرفته در حوزه بخش­های خدماتی نیز توجه کرد (دیل و پلانک، 1381).

    از طرفی پیدایش فناوری اطلاعات باعث بروز تغییرات عمده­ای در ساختار، عملکرد و نحوه مدیریت در سطح سازمانی و ملی شده است به طوری که امروزه سازمان­هایی دارای مزیت رقابتی می­باشند که بتوانند به صورت بهینه از فناوری اطلاعات استفاده نمایند. فناوری اطلاعات در زمینه­های مختلف اقتصادی تاثیری شگرف خواهد گذاشت. از اینرو امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از زمینه­های نوین به سرعت در حال تاثیر­گذار بر اقتصاد است (فتحیان و مهدوی نور، 1387).

    اهمیت فناوری اطلاعات و اثرات آن برای شرکت­ها به طرز چشمگیری افزایش یافته و رشد و توسعه آن احساس می­شود. غالبا بیان می­شود که فناوری اطلاعات مهمترین عامل افزایش بهره­وری و کاهش هزینه­هاست اما مطالعات دیگر عکس این مطلب را نیز نشان داده­اند. از طرفی به منظور بهبود کیفیت، کاهش هزینه­ها و افزایش بهره­وری، ابزارهای مختلفی توسط شرکت­ها به کار گرفته می­شود که به عنوان مثال میتوان به مدیریت کیفیت جامع (TQM)، نگهداری و تعمیرات بهره­ور فراگیر (TPM)، مهندسی مجدد فرآیندهای سازمان (BPR)، برنامه­ریزی منابع ساخت (MRP)، تولید به هنگام (JIT) و غیره اشاره کرد (رئیسی اردلی و خاکباز، 1384).

    امروزه در دنیا پس از صنعت مخابرات و تلفن همراه، صنعت بانکداری بیشترین وابستگی را به خدمات فناوری اطلاعات دارد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته 10% درآمد بانک­ها صرف فناوری اطلاعات می­شود. بنابراین از دیدگاه کلیه بانک­ها فناوری اطلاعات و سرمایه­گذاری بر روی آن، سرمایه­گذاری معنی­داری است (فرید فتحی، 1389).

    1-2- بیان مساله

    در سالهای اخیر به مفاهیم و معانی کیفیت توجه زیادی شده است. کانون اصلی تفکرات سازمان­ها و شرکت­ها، بهبود کیفیت به منظور بقا در دنیای رقابتی بوده است. اما موضوعی که در ارتباط با کیفیت و میزان آن در سازمان­ها به خصوص در سازمان­های خدماتی به طور مشخص مورد اندازه­گیری و سنجش قرار نگرفته است مفهوم هزینه­های کیفیت می­باشد که در اذهان عموم به طور شفاف تعریف نشده است (کروتی[3]، 2001).

    همه سازمان­ها متحمل هزینه­های کیفی می­شوند، حتی اگر رسما این هزینه­ها را جمع­آوری، محاسبه و گزارش نکنند. هزینه­های کیفیت بسیار وسیع هستند. بر اساس کشفیات و یافته­های شورای ملی توسعه اقتصادی در طی مطالعات انجام شده در خصوص کیفیت و استانداردها نزدیک به 10٪ تا 20٪ کل ارزش فروش یک سازمان صرف هزینه­های کیفیت می­شود (دیل و پلانک، 1381).

    از مهمترین مشکلاتی که در زمینه هزینه­یابی کیفیت وجود دارد این است که هزینه­های کیفیت به طور کامل در گزارش­های حسابداری ثبت نمی­شوند و اغلب بخش قابل توجهی از آنها مغفول می­ماند. همچنین این هزینه ها را نباید تنها به فعالیت­های تولیدی و عملیاتی محدود نمود، بلکه باید به هزینه­های صورت گرفته در حوزه بخش­های خدماتی نیز توجه کرد (دیل و پلانک، 1381).

    از طرفی با گسترش فناوری اطلاعات، تمام ابعاد زندگی بشر دچار تحول بنیادین شده، به طوری که دنیای کنونی را در جریان یک دگردیسی کامل قرار داده است و این روند همچنان ادامه دارد. تکنولوژی­های نوین ارتباطی، ابعاد زمانی و مکانی را درنوردیده و جهان امروزی را به مثابه یک دهکده به پهنای گیتی درآورده­اند. به طوری که گویا بشر کنونی گام در جهانی دیگر نهاده است. طی دو دهه پایانی قرن بیستم، سه نوآوری مهم، فکس، تلفن همراه و اینترنت نشان داده است که چگونه گسترش ارتباطات می­تواند در ایجاد بازار تولیدات تاثیر داشته باشد و شیوه­های کار و زندگی مردم را تغییر دهد (الهیاری، 1384).

    دوان و کرامر (2000) دریافته­اند که سرمایه­گذاری بر روی فناوری اطلاعات تاثیر مثبتی بر روی تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته دارد، حال آنکه در کشورهای در حال توسعه چنین نیست.

    فناوری اطلاعات بسیاری از جنبه­های زندگی ما را و همچنین همه بخش­های چرخه حیات، تولیدات، خدمات و کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده است (پینتلن، 1999). امروزه توجه زیادی به اهمیت فناوری اطلاعات در همه رشته­های علوم اجتماعی شده است. فناوری اطلاعات یک تکنولوژی فراگیر است که همه جنبه­های عملکرد سازمان­ها را تحت تاثیر قرار می­دهد و دارای یک پتانسیل بالقوه برای تغییر موقعیت اقتصادی و اجتماعی ملت ها و کشورها می­باشد (آوجری و کریسانتی[4]، 2005).

     

    استفاده از فناوری اطلاعات، علاوه بر اثر روی طبیعت کار و محیط کار، نحوه رقابت سازمان­ها را هم تغییر داده است. فناوری اطلاعات موجب توسعه و بهینه­سازی عملیات داخلی سازمان­ها، کاهش هزینه­های داخلی و تسریع در امر تولید شده است. کاهش هزینه­ها، فرصت سودآوری حتی در قیمت پایین­تر را برای محصولات ممکن ساخته است. فناوری اطلاعات به یاری فرآیندهای بازاریابی و فروش آمده و سرعت عمل در بازاریابی خصوصا در مواردی که محصولات جدید موجب کاهش قیمت و پایمال شدن فرصت­ها می­شود را بهبود بخشیده است (زرگر، 1383). 

    اهمیت فناوری اطلاعات و اثرات آن برای شرکت­ها به طرز چشمگیری افزایش یافته و رشد و توسعه آن احساس می­شود. غالبا بیان می­شود که فناوری اطلاعات مهمترین عامل افزایش بهره­وری و کاهش هزینه­هاست اما مطالعات دیگر عکس این مطلب را نیز نشان داده­اند (کیگان[5]، 1994).

    از آنجا که امروزه فناوری اطلاعات تاثیری شگرف در زمینه­های اقتصادی ایجاد می­نماید و با توجه به مطالعات صورت گرفته در مورد تاثیر فناوری اطلاعات بر کاهش هزینه­ها که به صورت ضد و نقیض می­باشد و در بالا به آن اشاره شد و همچنین معنی­دار بودن سرمایه­گذاری بانک­ها بر روی فناوری اطلاعات، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر هزینه­های کیفیت در محیط­های خدماتی و بانک­ها مبهم و نامعلوم است. با توجه به اینکه بانک­ها امروزه سرمایه­گذاری معناداری در حوزه فناوری اطلاعات دارند بنابراین شناخت نوع تاثیر و میزان تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه­های کیفیت می­تواند برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار باشد. لذا سوال اصلی در این پژوهش این است که آیا بکارگیری فناوری اطلاعات موجب کاهش هزینه­های کیفیت در محیطی  خدماتی مانند بانک می­گردد؟  حال این سوالات نیز مطرح می­شوند:

    میزان هزینه­های کیفیت در بانک در چه سطحی می­باشد؟

    هر یک از انواع هزینه­های کیفیت در بانک در چه سطحی می­باشد؟

    بکارگیری فناوری اطلاعات در بانک چه تاثیراتی بر انواع هزینه­های کیفیت دارد؟

    1-3- ضرورت انجام پژوهش

    یکی از وظایف مهم مدیریت برقراری تعادل میان کیفیت و هزینه­های دستیابی به آن است. این هدف می­تواند به بهترین شکل از طریق تحلیل عناصر هزینه­های کیفیت برآورده شود. معمولا سازمان­ها هزینه­های کیفیت را به طور مشخص محاسبه نمی­کنند زیرا چنین هزینه­هایی برای تهیه ترازنامه سود و زیان شرکت لازم نیست، اگرچه آنها می­توانند تاثیر مهمی بر سودآوری شرکت داشته باشند. در غیاب نظام ارزیابی هزینه­های کیفیت چنین سازمان­هایی نمی­توانند منشا این هزینه­ها را دریابند و نحوه کنترل آنها را مشخص کنند و نیز چون هیچ گونه الزام قانونی برای جمع­آوری و گزارش­دهی هزینه­های کیفیت وجود ندارد، آنچه در این هزینه­ها می­گنجد متغیر و متفاوت است (جواهریان، 1378). بررسی­های انجام شده نشان می­دهد که هزینه­های کیفیت اغلب مقادیر بالایی را به خود اختصاص می­دهند. در بسیاری از شرکت­ها این هزینه­ها بیش از 20 درصد فروش و حدود 25 تا 40 درصد هزینه­های عملیاتی را تشکیل می­دهند (کامپانلا[6]، 1999).

    از طرفی سازمان­ها باید در عصر فناوری اطلاعات در بازاری چالش­برانگیز به رقابت بپردازند. بازاری که بسیار متغیر، پیچیده، چند رقیبه و مبتنی بر مشتری است. بسیاری از سازمان­ها در پاسخ به فشارهای تجاری، تلاشی مداوم جهت ارتقای کیفیت و بهره­وریشان دارند. سازمان­ها می­توانند با افزایش خروجی، کاهش هزینه­ها، افزایش سریع­تر خروجی نسبت به هزینه­ها و ترکیبی از این روش­ها، بهره­وری خود را افزایش دهند. فناوری اطلاعات به شکل گسترده هم برای بهبود کیفیت و هم بهره­وری مورد استفاده قرار می­گیرد غالبا بیان می­شود که فناوری اطلاعات مهمترین عامل افزایش بهره­وری و کاهش هزینه­هاست (فرید فتحی، 1389).    

    در محیط کاری پویا و اغلب آشفته کنونی، فناوری اطلاعات به عنوان یک مزیت رقابتی، بسیار موثر می­باشد و سازمان­ها تا حد زیادی به آن وابسته­اند. در طول دهه اخیر، فناوری اطلاعات نقش مهمی برای رسیدن سازمان ها به اهدافشان بازی کرده است. با افزایش روز افزون اهمیت فناوری اطلاعات به عنوان عامل راهبردی، سازمان ها اعم از دولتی و خصوصی هزینه­های زیادی صرف فناوری اطلاعات نموده­اند و به واسطه آن، مزایا و منافع زیادی از فناوری اطلاعات در راستای اهداف کسب و کاری خود انتظار دارند (فرید فتحی، 1389).    

    از آنجا که امروزه فناوری اطلاعات تاثیری شگرف در زمینه­های اقتصادی ایجاد می­نماید و با توجه به معنی دار بودن سرمایه­گذاری بانک­ها بر روی فناوری اطلاعات، بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر هزینه­های کیفیت در محیط­های خدماتی و بانک­ها مبهم و نامعلوم است. با توجه به اینکه بانک­ها امروزه سرمایه­گذاری معناداری در حوزه فناوری اطلاعات دارند بنابراین شناخت نوع تاثیر و میزان تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه­های کیفیت می­تواند برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار باشد. همچنین تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات به کار گرفته شده در بانک­ها ‏بر انواع هزینه­های کیفیت نامعلوم است و با توجه به اغفال و ثبت نشدن بسیاری از هزینه های کیفیت، سطوح واقعی هزینه­های کیفیت در نهادهای خدماتی مانند بانک­ها نامعلوم می­باشد. با توجه به این که سابقه پژوهش کاملی در کشور در این زمینه یافت نشد بنابراین لزوم انجام پژوهش در مورد بررسی تاثیر و چگونگی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه­های کیفیت در موسسات خدماتی مانند بانک­ها احساس میشود. واضح است که پژوهش در این مقوله باعث ایجاد مبنایی در زمینه نقش و تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر انواع هزینه­های کیفیت و همچنین تعیین سطوح انواع هزینه­های کیفیت می­گردد که می­تواند باعث استفاده بهتر از منابع سازمان­ها گردد.

    1-4- اهداف پژوهش

    هدف اصلی پژوهش تعیین نقشی است که بکارگیری فناوری اطلاعات می­تواند بر هزینه­های کیفیت در شعب بانک مسکن ایفا نماید. همچنین اهداف فرعی زیر نیز قابل بررسی است:

    - بررسی میزان تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه­های کیفیت در شعب بانک مسکن

    - ارائه بستری جهت شناخت بهتر سطوح انواع هزینه­های کیفیت در شعب بانک مسکن

    - میزان تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هر یک از این انواع هزینه­ها در شعب بانک مسکن

    1-5- فرضیه­های پژوهش

    1-5-1- فرضیه اصلی

    بکارگیری فناوری اطلاعات باعث کاهش هزینه­های کیفیت در شعب بانک مسکن می­گردد.

    1-5-2- فرضیات فرعی

    1. بکارگیری فناوری اطلاعات باعث کاهش هزینه­های پیشگیرانه در شعب بانک مسکن می­گردد.

    2. بکارگیری فناوری اطلاعات باعث کاهش هزینه­های ارزیابی در شعب بانک مسکن می­گردد.

    3. بکارگیری فناوری اطلاعات باعث کاهش هزینه­های شکست بیرون سازمانی در شعب بانک مسکن می­گردد.

    4. بکارگیری فناوری اطلاعات باعث کاهش هزینه­های شکست درون سازمانی در شعب بانک مسکن می­گردد.

    1-6- مدل مفهومی پژوهش

    بر اساس مطالب بیان شده و با توجه به فرضیات مطرح شده، مدل مفهومی این پژوهش به صورت زیر می­باشد:

    1-7- محدودیت­های پژوهش

    مشکلات احتمالی پیش روی این پژوهش عبارت است از:

    1. عدم همکاری مناسب پاسخگویان به پرسشنامه و عدم جدیت در پاسخ به سوالات آن.

    2. عدم اطلاع کافی پاسخگویان نسبت به مفاهیم مورد نظر.

    3. تدوین پرسشنامه مربوط به هزینه­های کیفیت در یک محیط خدماتی مانند بانک.

    4. گستره جغرافیایی در پیمایش از دیگر مسایل پژوهش خواهد بود.

    1-8- قلمرو پژوهش (موضوعی، مکانی، زمانی)

    1-8-1- قلمرو موضوعی

    در این پژوهش به بررسی نقش و تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه­های کیفیت پرداخته می­شود. و به این مقوله می­پردازیم که بکارگیری و کاربرد فناوری اطلاعات تا چه حد توانسته بر هزینه­های کیفیت تاثیرگذار باشد. و همچنین هر یک از هزینه­های کیفیت از دیدگاه رئیسان و معاونان شعب بانک مسکن در شهر تهران در چه سطحی قرار دارد.

    1-8-2- قلمرو مکانی

    قلمرو مکانی پژوهش، شعب بانک مسکن موجود در شهر تهران می­باشد.

    1-8-3- قلمرو زمانی

    مطالعات مقدماتی این پژوهش از اردیبهشت ماه 1393 آغاز گردید و این پژوهش در دی ماه همان سال پایان یافت.

     

    1-9- روش گردآوری اطلاعات

    روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر به صورت کتابخانه­ای و میدانی می­باشد. در روش کتابخانه­ای با مراجعه به کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی از کتب و مقالات فارسی و لاتین جهت تکمیل بخشی از پژوهش استفاده می­شود. و در روش میدانی پس از طراحی پرسشنامه، با توجه به فرضیات پژوهش پرسشنامه مذکور میان تعدادی از رئیسان و معاونان شعب بانک مسکن در شهر تهران توزیع می­گردد. و پس از دریافت پرسشنامه ها، با توجه به فنون آمار استنباطی، تحلیل مناسب روی آنها صورت می­گیرد.

    1-10- روش تحلیل داده­ها

    برای تحلیل داده­ها در این پژوهش در سطح توصیفی و توصیف داده­های بدست آمده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 و در سطح استنباطی و برای آزمودن فرضیه­های پژوهش از نرم افزار LISREL و روش معادلات ساختاریافته استفاده می­شود.

    1-11- تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی پژوهش

    در این پژوهش فناوری اطلاعات به عنوان متغیر مستقل و هزینه­های کیفیت و انواع آن به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته خواهد شد. که در ادامه به تعریف متغیرها می­پردازیم:

    فناوری اطلاعات: فناوری اطلاعات شاخه­ای از فناوری است که با استفاده از سخت افزار، نرم افزار و شبکه افزار، مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن را در زمینه­های ذخیره­سازی، دستکاری، انتقال، مدیریت، کنترل و داده آمایی امکانپذیر می­سازد (فتحیان و مهدوی نور، 1387).

    هزینه­های کیفیت: هزینه­های حصول اطمینان و تضمین کیفیت یا هزینه­هایی که در زمان فقدان کیفیت ایجاد می­گردد. هزینه­هایی که در گروه­هایی از قبیل هزینه­های پیشگیری، هزینه­های ارزیابی، هزینه­های شکست درونی و هزینه­های شکست بیرونی دسته­بندی می­شوند.

     

    [1] Roden & Dale

    [2] Superrille & Gupta

    [3] Croteau

    [4] Avgerou and Chrisanthi

    [5] Kagan

    [6] Campanella

     

    Investigating the impact of the use of information technology on costs of quality (case study: branches of Tehran Maskan bank)

     

    ABSTRACT

    In recent years, significant attention has been paid to the concepts and meanings of quality. Improvement of quality  for the purpose of survival in a competitive world is the main core of organizations and companies’ thoughts; however, a subject which are not specifically measured and assessed in connection with quality and its amount in enterprises, particularly in service  organizations is the concept of costs of quality, which is not clearly defined for public minds. The costs of quality are very extensive. Based on the findings of national Council of Economic Developments in their studies on the quality and standards, nearly 10 percent to 20 percent of the sale value of an enterprise is spent for costs of quality. On the other hand, the importance of information technology and its effects on companies have significantly increased and its growth and development could be felt. Most often, it is explained that information technology is the most important factor in an increase in productivity and lowering expenses; however, other studies have shown otherwise. Therefore; this research studies the effects of employing information technology on the costs of quality in the branches of Maskan Bank. The present research is descriptive- survey type and in terms of goal, it is applied. The statistical society of the research consists of all managers and deputies of Maskan Bank branches in Tehran. In this research, 95 branches of the total branches of Maskan Bank in Tehran were selected by sample random sampling. In order to collect data and information for studying the hypothesis of the research, questionnaires were used. for analyzing the data first, Pearson’s Correlation Test was used, followed by analyzing the research model by using structural equations models and studying the hypothesis of the research. Ultimately, all hypothesis of the research were approved and its was known that employing information technology leads lowering the costs of quality in the branches of Maskan Bank.

    Keywords: Information technology, costs of quality, Maskan Bank

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                                      صفحه

    چکیده  ...................................................................................................................................................................................... 17 

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1- مقدمه  ........................................................................................................................................................................   19

    1-2- بیان مساله  ................................................................................................................................................................   21

    1-3- ضرورت انجام پژوهش  ............................................................................................................................................   24

    1-4- اهداف پژوهش  .........................................................................................................................................................   25  

    1-5- فرضیه­های پژوهش  .................................................................................................................................................   26

    1-5-1- فرضیه اصلی  ................................................................................................................................................   26

    1-5-2- فرضیه فرعی  ...............................................................................................................................................   26

    1-6- مدل مفهومی پژوهش  ............................................................................................................................................   26 

    1-7- محدودیت­های پژوهش  ...........................................................................................................................................  27

    1-8- قلمرو پژوهش  ............................................................................................................................................................  27

    1-8-1- قلمرو موضوعی  ............................................................................................................................................  27

    1-8-2- قلمرو مکانی  .................................................................................................................................................  27

    1-8-3- قلمرو زمانی  ..................................................................................................................................................  27

    1-9- روش گردآوری اطلاعات  .........................................................................................................................................  28

    1-10- روش تحلیل داده­ها  ...............................................................................................................................................  28

    1-11- تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی پژوهش  ..........................................................................................................  28

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2-1- فناوری اطلاعات  ........................................................................................................................................................  31

    2-1-1- مقدمه  ............................................................................................................................................................  31

    2-2- تعریف فناوری اطلاعات  ..........................................................................................................................................  33

    2-2-1- فناوری (تکنولوژی) چیست؟  ....................................................................................................................  33

    2-2-2- اطلاعات چیست؟  ........................................................................................................................................  34

    2-3- مفهوم فناوری اطلاعات  ...........................................................................................................................................  36

    2-4- تعریف جامع  ..............................................................................................................................................................  38

    2-5- اثرات سیستم­ها و فناوری­های اطلاعاتی بر سازمان  ..........................................................................................  40

    2-6- مزایای فناوری­های اطلاعات برای سازمان­ها  ......................................................................................................  42

    2-7- فناوری اطلاعات و ارتباطات  ...................................................................................................................................  44

    2-8- سیستم­های اطلاعاتی  ..............................................................................................................................................  45

    2-8-1- انواع سیستم­های اطلاعاتی  ........................................................................................................................  46

    2-8-2- سیستم­های سطح عملیاتی  .......................................................................................................................  46

    2-8-3- سیستم­های سطح دانشی  ..........................................................................................................................  47

    2-8-4- سیستم­های سطح مدیریت  .......................................................................................................................  47

    2-8-5- سیستم­های سطح استراتژیک  ..................................................................................................................  48

    2-8-6- پایگاه داده  .....................................................................................................................................................  49

    2-8-7- سیستم پردازش عملیات (TPS)  .............................................................................................................  50

    2-8-8- سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)  ...........................................................................................................  51

    2-8-9- سیستم پشتیبانی تصمیم­گیری (DSS)  .................................................................................................  51

    2-8-10- سیستم­های خبره (ES)  ..........................................................................................................................  52

    2-9- بکارگیری فناوری اطلاعات  .....................................................................................................................................  52

    2-9-1- سخت افزار  ....................................................................................................................................................  54

    2-9-2- نرم افزار  .........................................................................................................................................................  54

    2-9-3- شبکه­ها  ..........................................................................................................................................................  56

    2-9-4- ارتباطات  ........................................................................................................................................................  56

    2-10- هزینه­های کیفیت  ..................................................................................................................................................  57

    2-10-1- مقدمه  .........................................................................................................................................................  57

    2-11- تاریخچه­ای از هزینه­های کیفیت  ........................................................................................................................  60

    2-12- مفهوم هزینه­های کیفیت  .....................................................................................................................................  64

    2-12-1- مفهوم کیفیت  ............................................................................................................................................  65

    2-12-2- ابعاد کیفیتی خدمات  ...............................................................................................................................  66

    2-13- هزینه­های کیفیت  ..................................................................................................................................................  68

    2-14- تعاریف هزینه­های کیفیت  ...................................................................................................................................  71

    2-15- دلایل اهمیت هزینه­های کیفیت  ........................................................................................................................  73

    2-16- مدل­های مختلف هزینه­های کیفیت  ..................................................................................................................  75

    2-16-1- مدل مویس و راجرسون  ..........................................................................................................................  75

    2-16-2- مدل نیکس  ................................................................................................................................................  76

    2-16-3- مدل کوه یخی  ...........................................................................................................................................  76

    2-16-4- روش BSC  .................................................................................................................................................  77

    2-16-5- مدل فایگنبام (P-A-F)  ...........................................................................................................................  78

    2-16-6- قانون 1-10-100  ....................................................................................................................................  79

    2-16-7- مدل کرازبی  ...............................................................................................................................................  79

    2-16-8- مدل هزینه فرصت  ....................................................................................................................................  79

    2-16-9- مدل هزینه فرآیند  ....................................................................................................................................  80

    2-16-10- مدل هزینه­یابی بر مبنای فعالیت (ABC)  .......................................................................................  81

    2-17- هزینه­یابی کیفیت  ..................................................................................................................................................  83

    2-18- مدل اقتصادی هزینه­یابی کیفیت  .......................................................................................................................  85

    2-18-1- شرکت­های با فرآیند سنتی  ....................................................................................................................  85

    2-18-2- شرکت­های با فرآیند در حال توسعه  ....................................................................................................  86

    2-19- تشریح عناصر هزینه­های کیفیت  .......................................................................................................................  88

    1. هزینه­های پیشگیری  ...........................................................................................................................................  89

    2. هزینه­های ارزیابی و آزمایش  .............................................................................................................................  96

    3. هزینه­های خطای داخلی  .................................................................................................................................  103

    4. هزینه­های خطای خارجی  ...............................................................................................................................  108

    2-20- سازمان­های خدماتی و بانک­ها  .........................................................................................................................  110

    2-20-1- تاریخچه بانکداری در ایران  .................................................................................................................  112

    2-21- بانک مسکن  .........................................................................................................................................................  114

    2-21-1- تاریخچه تاسیس بانک مسکن  ............................................................................................................  114

    2-22- پیشینه پژوهش  ...................................................................................................................................................  117

    فصل سوم: روش­شناسی پژوهش

    3-1- مقدمه  ........................................................................................................................................................................ 125

    3-2- روش انجام پژوهش  ...............................................................................................................................................  127

    3-3- جامعه آماری مورد بررسی  ...................................................................................................................................  128

    3-3-1- جامعه  ..........................................................................................................................................................  128

    3-3-2- جامعه هدف  ...............................................................................................................................................  129

    3-4- روش نمونه­گیری  ...................................................................................................................................................  129

    3-5- اندازه نمونه  .............................................................................................................................................................  130

    3-6- روش جمع­آوری اطلاعات  ....................................................................................................................................  130

    3-7- اعتبار پرسشنامه  ....................................................................................................................................................  133

    3-7-1- روایی و پایایی  ...........................................................................................................................................  133

    3-8- مقیاس­های مورد استفاده  ....................................................................................................................................  136

    3-9- آزمون­های آماری  ...................................................................................................................................................  137

    3-9-1- مدل­سازی معادلات ساختاری  ...............................................................................................................  138

    3-9-2- تحلیل عاملی  ............................................................................................................................................... 139

    3-9-3- تحلیل عاملی اکتشافی  ............................................................................................................................  139

    3-9-4- تحلیل عاملی تاییدی  ...............................................................................................................................  140

    3-9-5- شاخص KMO  ..........................................................................................................................................  140

    3-9-6- آزمون کرویت بارتلت  ...............................................................................................................................  141

    3-9-7- ضریب همبستگی پیرسون  .....................................................................................................................  142

    3-10- متغیرهای پژوهش  ..............................................................................................................................................  142

    3-11- قلمرو پژوهش (موضوعی، مکانی، زمانی)  ......................................................................................................  141

     

    فصل چهارم: تحلیل داده­ها

    4-1- مقدمه  .......................................................................................................................................................................  145

    4-2- توصیف ویژگی­های جمعیت شناختی اعضای نمونه  ......................................................................................  145

    4-2-1- جنسیت  ......................................................................................................................................................  146

    4-2-2- سن  ..............................................................................................................................................................  147

    4-2-3- تحصیلات  ...................................................................................................................................................  148

    4-2-4- سابقه خدمت  .............................................................................................................................................  149

    4-3- آمار استنباطی  ........................................................................................................................................................  150

    4-3-1- آزمون نرمال بودن متغیرهای پژوهش  .................................................................................................  150

    4-3-2- ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش  ..........................................................................................  151

    4-4- ارزیابی بخش اندازه­گیری مدل  ...........................................................................................................................  152

    4-4-1- تحلیل عاملی تاییدی شاخص­های متغیر فناوری اطلاعات  .............................................................  153

    4-4-2- تحلیل عاملی تاییدی متغیر هزینه­های کیفیت  .................................................................................  155

    4-5- مدل­سازی معادلات ساختاری  ............................................................................................................................  156

    4-5-1- فرضیه اصلی  ..............................................................................................................................................  159

    4-5-2- فرضیات فرعی  ...........................................................................................................................................  161

    4-6- مقایسه میانگین متغیرهای پژوهش با استفاده از آزمون تی تک نمونه­ای  ................................................  163

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه  .......................................................................................................................................................................  166

    5-2- تحلیل فرضیه اصلی  ..............................................................................................................................................  168

    5-3- تحلیل فرضیات فرعی  ...........................................................................................................................................  168

    5-3-1- فرضیه فرعی اول  ......................................................................................................................................  168

    5-3-2- فرضیه فرعی دوم  ......................................................................................................................................  169

    5-3-3- فرضیه فرعی سوم  .....................................................................................................................................  169

    5-3-4- فرضیه فرعی چهارم  .................................................................................................................................  170

    5-4- تحلیل میانگین متغیرها  .......................................................................................................................................  170

    5-5- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج به بانک مسکن  ..................................................................................................  174

    5-6- پیشنهاداتی برای پژوهش­های آتی  ....................................................................................................................  175 

    فهرست منابع  .....................................................................................................................................................................  176

    پیوست

    پرسشنامه­های پژوهش  .....................................................................................................................................................  182

    چکیده لاتین  ......................................................................................................................................................................  188

    منبع:

    منابع فارسی

    1. آشتیانی، محمد حسین (1381). ارزیابی اثرات و نتایج حاصل از بکارگیری ابزار هزینه­های کیفیت. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

    2. اولیا، محمد صالح و شیشه­بری، داود (1390). آشنایی با مفاهیم و روشهای مدیریت کیفیت. چاپ اول. انتشارات دانشگاه یزد.

    3. الهیاری فرد، محمود (4138). خدمات بانکداری الکترونیک و نیازهای اجرایی آن در مقایسه تطبیقی هزینه­های عملیاتی خدمات مختلف بانکی. تهران: پژوهشکده پولی و بانکی.

    4. احمدی، حسین (1386). مدیریت زنجیره تامین. ویرایش سوم. تهران، نشر مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

    5. بی.جی.دیل و جی.جی.پلانک (1995)، ترجمه جواهردشتی، فرانک و ابراهیمی آهویی، محمد (1381). هزینه­یابی کیفیت، چاپ اول، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.

    6. پل بروئرتن، لین میلوارد (1385). ترجمه اعرابی، سید محمد و آقازاده، هاشم. تحقیق سازمانی: راهنمایی برای دانشجویان و پژوهشگران. نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    7. پویا، عابدین (1387). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با میزان بهره­وری در شبکه بانکی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.

    8. تابنده، احمد (1378). تکنولوژی­های نوین ارتباطی و اطلاعاتی. ماهنامه تدبیر، شماره 100، بهمن 1378.

    9. جعفری، حسن (1380). تکنولوژی اطلاعات و کاربرد آن در مدیریت و سازمانها. ماهنامه رفاه، شماره 35، دیماه 1380.

    10. جواهریان، احمد (1378). تضمین کیفیت راهی برای افزایش کارایی و قابلیت رقابت. چاپ اول. نشر مرکز، تهران.

    11. خلیلی شورینی، سیاوش (1392). روشهای تحقیق در علوم انسانی. انتشارات یادواره کتاب. ویرایش اول، چاپ هشتم.

    12. خلیلی، ناصر و دانشور، ابراهیم (1378). روش‌تحقیق و کاربرد آن در مدیریت. تهران: نشر آذین.

    13. خاکی، غلامرضا (1387). روش تحقیق در مدیریت. تهران؛ مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

    14. دارابی، رویا و فلاحی نژاد، علی (1388). ارزیابی موانع توسعه هزینه­های کیفیت در صنعت محصولات شیمیایی. پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی.

    15. دلاور، علی (1383). مبانی نظری و عملی پژوهش(نسخه سوم)، تهران، انتشارات رشد.

    16. دانشگر، علی (1390). رابطه بکارگیری فناوری اطلاعات با بهره­وری منابع انسانی. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    17. دانایی فرد، حسن. الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1391). روش­شناسی پژوهش کمی در مدیریت. انتشارات صفار-اشراقی. چاپ ششم.

    18. رحمتی، حسین (1389). مدل ریاضی فازی جهت بهینه­سازی هزینه­های کیفیت (مطالعه موردی: شرکت قطعه­سازی صنایع شیشه گیلان). پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان.

    19. رئیسی اردلی، غلامعلی و رئیسی، مهدی (1383). بررسی هزینه­های کیفیت در صنایع با مقیاس کوچک. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت.

    20. زنجیردار، مجید. ترخونی، بهارک و احمدی نظام آبادی، فاطمه (1388). تحلیلی بر هزینه­یابی کیفیت در مدیریت زنجیره عرضه. نشریه بررسی­های بازرگانی، مرداد و شهریور 1388، دوره جدید، شماره 36.

    21. زرگر، محمود (1383). اصول و مفاهیم فناوری اطلاعات. چاپ دوم. تهران، 1383.

    22. سرمد، زهره و عباس حجازی و الهه حجازی (1385)، روش­های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.

    23. ساروقیان، حمید (1390). شناسایی محرک­های ریسک عملیاتی موثر بر پرتفوی اعتباری بانک مسکن جهت ارائه راهکار برای کاهش آنها. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

    24. سرلک، محمد علی و فراتی، حسن (1387). سیستم­های اطلاعات مدیریت پیشرفته. چاپ اول. تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.

    25. شمس­ثانی، محمد صادق (1390). هزینه­یابی کیفیت. ماهنامه بازار بین الملل، سال سوم، شماره یازدهم.

    26. صرافی زاده، اصغر (1383). فناوری اطلاعات در سازمان (مفاهیم و کاربردها). تهران، انتشارات میر.

    27. عابدی، احمد و شواخی، علیرضا (1389). مقایسه روش­شناسی پژوهش کمی و کیفی در علوم رفتاری. فصلنامه راهبرد/ سال نوزدهم / شماره 54. بهار 1389.

    28. غفاری، مهدی (1389). بانکداری داخلی کاربردی تجهیز منابع. تهران انتشارات پیشبرد با همکاری شرکت خدمات پژوهش و مشاوره مالی تابان خرد.

    29. فرید فتحی، اکبر (1389). بررسی رابطه فناوری اطلاعات با مولفه­های مدیریت کیفیت جامع در فدراسیون­های ورزشی منتخب. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

    30. فارسیجانی، حسن (1386). کلاس جهانی سازمانها و مدیریت کیفیت جامع. تهران. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

    31. فتحیان، محمد و مهدوی­نور، حاتم (1387). مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات. چاپ یازدهم. تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت.

    32. کلانتری، خلیل(1388). مدل­سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی، اقتصادی (با برنامه LISREL – SIMPLIS). تهران؛ فرهنگ صفا.

    33. کیت بهان و دیانا هولز (1377). آشنایی با تکنولوژی اطلاعات. ترجمه مجید آذرخش و دیگران، سمت، تهران.

    34. کرباسیان، مهدی و ابوالفضل آقادادی (1385). شش سیگما و هزینه­های کیفیت. اصفهان، نشر دانش پژوهان برین، ارکان دانش. چاپ اول.

    35. لاودن کنت سی و لاودن جین پریس (1384). سیستم­های اطلاعاتی مدیریت، احمد هرمزی، انتشارات به آوران، تهران.

    36. مهدوی، محمدتقی (1379)؛ مدیریت اطلاعات، مرکز اسناد علمی ایران، سازمان پژوهش­های علمی و صنعتی، تهران.

    37. منوچهری، محمد­حسین (1391). تاثیر سرمایه­گذاری در فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد و بهره­وری و کاهش هزینه­های کیفیت شرکت­ها. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

    38. مکارم، ناصر (1388). رابطه هزینه کیفیت با بلوغ سیستم کیفیت. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

    39. مومنی، منصور و فعال قیومی، علی (1391). تحلیل داده­های آماری با استفاده از spss. چاپ هفتم، ویرایش چهارم. تهران: منصور مومنی.

    40. مقیمی، سید محمد (1385). سازمان و مدیریت. رویکردی پژوهشی، انتشارات ترمه، چاپ چهارم.

    41. نریمانی، مهدی (1389). رابطه بین کاربرد فناوری اطلاعات و عملکرد مدیریت منابع انسانی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

    42. هومن، حیدر علی (1388). مدل­یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم­افزار لیزرل. چاپ سوم، تهران: سمت.

    43. هادیزاده مقدم، اکرم و شاهدی، کامران (1387). بررسی تطبیقی کیفیت خدمات بانکداری دولتی و بانکداری خصوصی. پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هشتم، شماره 4.

     

    منابع لاتین

     

    1. Avgerou, chrisanthi (2005). " IT and organizational " journal VIT and people, Vol 13 No 4 , pp 234 -262.

    2. A. kagan,(1994). Information technology seen as key to productivity, chemical week, vol 155,No.2.pp 20-22.

    3. Chopra, Arvind & Dixit Garg (2011).  Introducing models for implementing cost of quality system. The TQM Journal,  Vol. 24 No. 6, 2012, pp. 498-504.

     

    4. Croteau. A.M,Bergeron,F.(2001). An information technology trilogy: Business strategy , technological deployment and organizational performance , journal of strategic information systems,p:s0963-887(01)00044,pp.77-99.

    5. Chooi-Leng Ang, Mark Davies and Paul N. Finlay (2000). Measures to assess the impact of information technology on quality management. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 17 No. 1, 2000, pp. 42-65.

    6. Campanella,j(1999). “Principles of Quality Costs” , ASQ Quality press, Third Edition.

    7. Dewtt,T.and R.jones,(2008). the role of information technology in organization: A review , Model and Assessment ,journal of management.

    8. E.A.M. Mjema, M.A.M Victor and M.S.M Mwinuka(2005). Analysis of roles of IT on quality management. The TQM Magazine Vol. 17 No. 4, 2005 pp. 364-374.

    9. Garrison,R.H. Noreen,E.W.(2003). Management accounting, Mc Grawhill publidation, pp.753-765.

    10. Henry C.Lucas, Ir,(1994). "Information Systems For Managemen", Mc Graw Hill Book Co, Filth Edition, New York.

    11. Lai Siu Mane David Lai Wai, Ashley Keshwar Seebaluck and Viraigyan Teeroovengadum(2011). Impact of information technology on quality management dimensions and its implications. European Business Review Vol. 23 No. 6, 2011 pp. 592-608.

     

    12. pintelon, L . preez, N . puyvelde , F,(2007). "IT : opportunities for maintenance management ". journal of Qualty in Maintenance Engineering , Vol . 5 No , 1 , pp 9 – 24.

     

    13. Pearlson , keRi, E ,(2006). "Managing and using Information systems." JoHn wiley and sons , INC.

    14. Roberts, K, Varki, S and Brodie, R(2003) «Measuring quality of relationships in consumer services: an empirical study», European Journal of Marketing, Vol. 37, No. 1-2.

    15. Roden, S. and Dale, B.G. (2000), "Understanding the Language of Quality", The TQM Magazine, Vol. 12, No. 3, p. 179-185.

    16. Sower,V.E, Quarles,R(2007) . cost of quality usage and its relationship to quality system maturity. International journal of quality and reliability management. Vol.24,No.2,pp.121-140.

    17. Superville, C.R. and Gupta, S. (2001), "Issues in Modeling, Monitoring and Managing Quality Costs", The TQM Magazine, Vol13, No. 6, pp: 419 ˚ 424.

    18. Schiffauerova,Andrea.Thomson,Vince.(2006), A review of research on cost of quality models and best practices. International journal of quality and Reliability Management , Vol. 23 No. 6, 2006 pp. 647-669.

    19. Suby Khanam,Jamshed Siddiqui,Faisal Talib(2013). Role of Information Technology in Total Quality Management: A Literature Review. International Journal of Advanced Research in Computer Engineering &Technology (IJARCET) Volume 2, Issue 8, August 2013.


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه¬های کیفیت

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی چکیده با توسعه روز افزون تکنولوژی و صنعتی شدن کشورها، مدیران بانک ها سعی بر افزایش خدمات نوین بانکداری دارند که متمایز بودن آن نسبت به خدمات سایر رقبا از امتیاز ویژه ای جهت جذب سپرده های مشتریان برخوردار است. هدف تحقیق حاضر بررسی اثرات بکارگیری ابزارهای بانکداری الکترونیک بر عملکرد مالی بانک مسکن می باشد. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی - بازرگانی داخلی چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت های فراگیر و صنعتی شدن جوامع و نیز نزدیک شدن خدمات و امکانات سازمان ها به یکدیگر، خلا فقدان تبلیغات موثر و کارآمد که باعث جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود، لازم و ضروری به نظر می رسد. بانک ها نیز مانند موسسات دیگر از این امر مستثنی نیستند. یکی ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد "MA " رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: بازاریابی\ چکیده توسعه شگفت انگیز فناوری اطلاعات و گسترش آن به بازارهای پولی و بانکی جهان علاوه بر تسهیل امور مشتریان بانکها روش های جاری بانکداری را متحول و دگرگون ساخته است. سرعت توسعه صنعت انفورماتیک باعث ایجاد تغییرات عمده در شکل پول و سیستم های انتقال منابع در عرصه بانکداری الکترونیکی شده است. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: مدیریت دولتی چکیده بانکداری آنلاین، باعث وقوع انقلابی فراگیر در کل سیستم ارتباطی دنیا شده است وهمانند هر فن آوری جدید دیگری دارای هزینه های خاص و مسائلی از قبیل امنیت سیستم واحتمال بروز مشکلات پیش بینی نشده است. از سوی دیگر بخش در حال رشدی ازمشتریان شکل گرفته اند که فهم تکنولوژیکی دارند و سهولت سیستم های توزیع خدمات مبتنی بر ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی چکیده: در طول چند دهه گذشته، کیفیت خدمات الکترونیک بدلیل تأثیر قوی خود بر عملکرد تجارت، رضایت مشتری و وفاداری مشتری، توجه بسیاری از پژوهشگران را جلب نموده است. کیفیت خدمات به عنوان یک معیار در ارزیابی میزان هماهنگی سطح خدمات ارائه شده با انتظارات مشتریان در نظر گرفته می شود. در مؤسسات خدماتی و مالی به ویژه بانکها بازاریابی دهان به دهان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش سیستم ­های اطلاعاتی چکیده محیط­های کاری به طور قابل ملاحظه­ای در حال تغییر هستند و تقاضا برای کالا و خدمات با کیفیت بالا در حال افزایش است برای آنکه سازمان ها در مقابل چنین فشارهایی موضع رقابتی خود را حفظ کنند و رقابت جو باقی بمانند کیفیت عامل حیاتی محسوب می­شود. شاید اولین قدم برای رقابتی بودن بنگاه­ها در ارتقای کیفیت خدمات باشد از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA) چکیده فارسی: تجارت نوین نیازمند ابزارها و زیر ساخت های مناسبی برای گسترش فرآیندهای اقتصادی است.هنگامی که از پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات با امورمختلف صحبت میکنیم، پیوند میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و بانکداری یکی از ملموس ترین و بدیهی ترین نکاتی است که به ذهن متبادر می شود.این تحقیق نیز بطورموردی به رابطه بکارگیری فناوری ...

پايان نامه براي دريافت مدرک کارشناسي ارشد (M.A) گرايش: بازاريابي   زمستان911-1-مقدمه امروزه با رقابتي شدن بازار ها و تغييرات پيوسته محيط، سازمان ها به اين واقعيت پي برده اند که بشر م

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده با افزایش جمعیت شهر ها، واژه فضای سبز و کاربری های فضای سبز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از این رو هر چه شهرها بزرگتر می شوند احساس نیاز به وجود فضای سبز چه برای بهره برداری مستقیم شهروندان و چه از نظر نقش پالایش محیط روزبروز بیشتر می شود. اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری، تا آن حد است ...

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

ثبت سفارش