پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام

word 446 KB 30375 99
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد" M .A "

    رشته جغرافیای سیاسی

    چکیده :

    هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه

    با تأکید بر همگرایی اقوام است . این پژوهش که با روش مروری ) اسنادی – کتابخانه ای ( انجام

    شده است درصدد است با بررسی ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر به نقش این مهم در

    امنیت منطقه بپردازد. اسلامشهر به دلیل مجاورت با پایتخت کشور، تهران ، بعد از تهران و ورامین

    سومین شهرستان پرجمعیت استان تهران است. این شهرستان با دو پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی

    روبرو است که علل و عوامل آن و تبعات و پیامدهای آن در شهرستان در این پژوهش مورد بررسی

    قرار می گیرند. در ادامه دلیل تنوع قومیت در اسلامشهر، این پژوهش به این مهم می پردازد که چه

    عواملی سبب همگرایی اقوام می شود و بر این مهم توجه دارد که با شناسایی عوامل اثر گذار بر

    همگرایی اقوام و تقویت این عوامل، می توان شاهد امنیت بیشتری در منطقه بود که بر این اساس و

    با مرور مطالعات انجام شده در این زمینه، راهکارهایی اجرایی ارائه داده است.

    کلید واژه ها : همگرایی اقوام ، تنوع قومیتی ، ساختار جمعیتی ، اسلامشهر

    فصل  اول

    کلیات  تحقیق

    مقدمه

    ایران کشوری چند قومی است ووحدت و یکپارچگی آن مرهون همزیستی اقوام مختلف است و از این رو شناخت مشترکات اجتماعی اقوام به ویژه خصوصیاتی که سبب تسهیل و همگرایی اقوام می شود حایز اهمیت اساسی است( یوسفی: 1380: 202). تعدد گروه‌های قومی دارای گرایش سیاسی در جوامع معاصر،‏ به علت تفاوت‌های ماهیتی با نظام‌های سیاسی حاکم،‏ منشأ بالقوه‌ای برای تضعیف وفاق و تهدیدی برای انسجام ملی کشورها به‌شمار می‌آید. وجود فرضیه قومیت و به تبع آن تصور تضعیف امنیت ملی،‏ به فرضیه‌ای تعمیم‌پذیر در تحلیل مناسبات قومیت و حاکمیت سیاسی تبدیل شده است(افضلی و  ضرغامی، 1388 : 90-77) . شناسائی بسترها و عوامل همگرایی و چالش های پیش روی آن یکی از ضرورت های مهم امر سیاستگذاری درباره همبمستگی ملی در هر کشوری است. در این خصوص با توجه به این که ایران به عنوان کشوری که دارای تنوع ناحیه ای و فرهنگی در درون خود می باشد و این امر هر از چندگاهی به عنوان ابزار ژئوپلیتیک در دست بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای درآمده است. این مسأله در کلان شهر تهران و شهر های همجوار  به دلیل کثرت قومیت های مختلف در کنار همدیگر از اهمیت زیادی برخوردار است . یکی از این مناطق اسلامشهر است که  به دلیل همجواری با تهران پذیرای شمار زیادی از افراد از قومیت های مختلف ایران جهت زندگی در کنار یکدیگر شده است. این پژوهش درصدد است ساختار جمعیتی و قومیتی  اسلامشهر را بررسی کرده و نقش آن را بر امنیت با تأکید بر واگرایی اقوام تشریح کند.

     

    بیان مسأله

    شهرستان اسلامشهر یکی از شهرهای استان تهران، درجنوب غربی شهر تهران بر سر راه ارتباطی تهران- ساوه قرار گرفته و از طریق بزرگراههای قدیم و جدید تهران-ساوه و همچنین راه آن تهران به جنوب کشور و سایر استانهای همجوار ارتباط دارد.فاصله آن تا مرکز شهر تهران حدود 15 کیلومتر است. لزوم ارائه خدمات به جمعیت نسبتاً زیادی که در این شهرستان ساکن هستند و برنامه ریزی در جهت توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن باعث شد در سال 1373 از سوی وزارت کشور جمهوری اسلامی به عنوان یکی از شهرستانهای تابعه استان تهران اعلام شود. اسلامشهر دارای قدمتی مقارن با هزاره پنجم پیش از میلاد می‌باشد و در روزگار کهن روستایی به نام قاسم آباد شاهی بوده‌است. یکی از روستاهای اسلامشهر فیروز بهرام است که بنای آن را به فیروز ساسانی نسبت داده‌اند. اسلامشهر در دوران قاجار منزلگاه اردوی همایونی بوده و به نام قاسم آباد خالصه نیز خوانده می‌شده‌است. وجود بقایای پایه‌های پل بر روی رودخانه سالور و تپه‌های واقع در مجاورت و یا نزدیکی آن و آثار مدفون در آنها دلالت بر وجود دوره‌های تاریخی مختلف داشته و حاکی از اهمیت این منطقه‌است. محوطه‌های ارزشمند باستانی که هم دوره با محوطه‌های باستانی چشمه علی شهر ری، مرتضی گرد و تپه سیلک کاشان هستند مانند تپه مافین آباد با دارا بودن هفت هزار سال پیشینه تاریخی و فرهنگی از شهرت زیادی در مجامع علمی برخوردار بوده و از شاخص‌های تمدن پیش از اسلام در جهان شناخته می‌شود. همچنین تپه‌های باستانی پراکنده در سطح منطقه را می‌توانید با محوطه‌های تاریخی مجاور آن در دشت بزرگ ری مقایسه کرد. تاکنون ۱۲ اثر تاریخی و یاستانی شهرستان اسلامشهر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این منطقه به دلیل مرغوبیت و حاصلخیزی زمین‌های مستعد کشاورزی، وجود رودخانه‌های پرآب و رشته قانت‌های جاری آن و همچنین نزدیکی آن به تهران از دیرباز مورد توجه بوده‌است. محوطه باستاتی مافین آباد اسلامشهر که به دلیل حفاری‌های غیرمجاز سال‌های اخیر آسیب دیده‌است دارای کهن‌ترین دوره تاریخی است که دیرینگی آن به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد(استانداری تهران،  1388). اسلامشهر از طریق محور تهران-ساوه، شاهراه ارتباطی با استان‌های غرب و جنوب غرب کشور است و از محور جنوب با راه آهن استان‌های اصفهان، یزد و کرمان از یکسو و لرستان و خوزستان از سوی دیگر مرتبط می‌شود.   این شهرستان به دلیل همجواری با تهران  افراد از جمعیت های مختلف و قومیت های مختلف را در خود جای داده است. حوزه اسلامشهر به عنوان یکی از حوزه های طرح مجموعه شهری تهران دارای ویژگیهای خاصی از نظر تحولات جمعیتی و کالبدی می باشد که بطورکلی آن را از سایر پهنه های حریم پایتخت مستثنی کرده است .پذیرش نسبتاً بالایی از مهاجران به استان تهران ، تجربه بالاترین رشد شهرنشینی در قیاس با کشور ، گسترش اسکانهای غیررسمی و گسترش های کالبدی غیراصولی تنها بخشی از ویژگی های آن به شمار می رود که خود موجد مشکلات متعددی می باشد(هاشمی، 1389:  68).  

    موضوع تنوع قومی و فرهنگی از آنجایی که در ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با موضوعات و مقولاتی همچون «وحدت و یکپارچگی ملی» و «هویت ملی» و نیز «امنیت ملی » است از این رو ویژگی «تنوع و تکثر» در جامعه ایرانی به مثابه شمشیر دو تیغی است که هم می تواند فرصت باشد و هم به عنوان یک تهدید تلقی گردد. از این رو یادآوری این نکته بسیار ضروری است که هیچگاه طرح مساله قومیت ها ناقض اندیشه «اتحاد» یا منکر اصل «وحدت ملی» نیست، بلکه عدم پرداختن به اینگونه مسائل یا به حاشیه می تواند تهدیدی برای« وحدت و اتحاد ملی» باشد ولی پیش از هر چیز باید ذهنیت خود را از انگاره ها و نگرش های مطلق گرا و دیدگاه های یکسویه نگر که متاسفانه به شکل برجسته ای در ادبیات سیاسی ما و به ویژه در برخورد با مساله قومیت ها و فرهنگ های مختلف نمود می یابند، بزداییم. آنچه که اهمیت دارد مسأله سیاسی شدن موضوع قومیت هاست که عبارتند از سیاسی شدن نشانه ها یا سمبلهای قومی (زبان، مذهب، نژاد، فرهنگ) که موجب شکاف های قومی و یاتشدید آن است. قومیت و مسایل قومی به طور عمده به این جهت اهمیت سیاسی پیدا می کنند که می توانند تبدیل به منبع مهمی برای بسیج سیاسی مردم و منشایی برای منازعات داخلی و بین المللی گردند (اخوان مفرد، هندیانی و زینال نژاد، 1387: 403). در شرایط حال حاضر آنچه بیش از پیش بر اهمیت موضوع مورد بحث افزوده و به آن ابعاد فرامرزی، منطقه ای و جهانی بخشیده است. تاکنون هیچ پژوهشی در کشور مرتبط با اسلامشهر در زمینه چغرافیای سیاسی انجام نشده است و با توجه به افزایش روند مهاجرت و حاشیه نشینی در کلان شهر تهران و شهرهای همجوار همچون اسلامشهر بررسی  این مسایل بر امنیت منطقه حایز اهمیت زیادی است و با توجه به ساختار جمعیتی و توزیع قومیتی در اسلامشهر نقش  امنیت منطقه  بر همگرایی اقوام مورد مطالعه قرار گیرد. این پژوهش درصدد است که ابتدا به ساختار قومی جمعیتی شهرستان اسلام شهر پرداخته و در نهایت  به نقش آن در امنیت منطقه و همگرایی اقوام بپردازد.

    1-3-اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

    تنوع قومیتی، به عنوان یک واقعیت تاریخی سیاسی، همواره با جغرافیایی سیاسی ایران پیوند خورده و ایران به لحاظ تنوع زبانی و قومی جزو ده کشور نخست جهان قرار دارد (قدسی، 1389: 25). حضور و زندگی قومیت‌های مختلف فارس، ترک، کرد، لر، بلوچ، ترکمن و عرب در جوار یکدیگر و در چارچوب جغرافیایی سیاسی واحد، بیانگر تنوع قومی فرهنگی جامعۀ ایران است. توجه به اقوام و ویژگی‌های قومی، در کنار نقش بازدارندگی آنها در برابر دشمن، همواره به عنوان یک سیاست دفاعی، پس از دفاع مقدس مورد توجه مسئولان بوده است. هر قوم می‌تواند با توجه به منطقۀ جغرافیایی و محل استقرار خود، مسئولیت‌ها و نقش‌هایی را بر عهده گیرد، اما موقعیت اقوام به لحاظ نوع ارتباط با حاکمیت، باور ایشان نسبت به موقعیت کنونی یا  آینده در سرزمین ایران، نوع تعامل (در مناطق مرزی) با همسایگان و... از نکاتی است که عملکردهای گوناگونی را به لحاظ مسئولیتی رقم می‌زند. در مفهوم قومیت، تعلق به یک گروه قومی، شامل آگاهی نسبت به ریشه‌ها سنت‌های تاریخی و مشترک و ترکیب پیچیدۀ ویژگی‌های فرهنگی، نژادی و تاریخی مطرح است و هنگامی که «خودآگاهی» نیز وارد این تعریف شود، جنبۀ قوم‌گرایی می‌یابد؛ به عبارتی، قوم‌گرایی را می‌توان این گونه تعریف کرد: احساس منشأ مشترک (خیالی یا واقعی)، سرنوشت مشترک، انحصار نسبی ارزش‌های مشترک که به سبب تقسیم‌بندی جوامع، به خانواده‌های سیاسی مجزا می‌شوند(نقیب السادات، حیات مقدم و قدسی، 1391 : 98-73). همزیستی قومیت‌های مختلف فارس، ترک، کرد، لر، بلوچ، ترکمن وعرب در جوار یکدیگر و در چارچوب جغرافیایی سیاسی واحد بیانگر تنوع قومی فرهنگی جامعه ایران است و تجربیات موجود بیانگر آن است که رفتارهای قومی، تابع شرایط و تحت تأثیر عوامل متعدد بوده و واکنش آنها در قبال تحولات، یکسان نیست. در صورتی که اقوام، پیگیر مطالبه‌های قومی سپر دفاعی مقابله با دشمن خواهند شد؛ به ویژه، در صورت وقوع شرایط بحرانی همچون جنگ که به احتمال فراوان به شکل ناهمگون خواهد بود، که در این صورت،  قومیت‌ها می‌توانند نقش مقابله‌ای موردی یا همه جانبه ایفا کنند(نقیب السادات، حیات مقدم و قدسی، 1391 : 98-73). نگاهی تاریخی به اقوام نشان می‌دهد که تعامل اقوام با حاکمیت همواره با شیوه‌های مختلف ارتباطی و راهبردهای مختلف تعاملی همراه بوده است. بررسی تاریخی سیاسی و اجتماعی جوامع بشری نشان می‌دهد که در تمامی کشورها مسئلۀ قومیت با درجات متفاوت وجود داشته و گروه‌های قومی و مذهبی به عنوان اقلیت یا اکثریت در بیشتر کشورها وجود دارند که با پیشینۀ فرهنگی و تاریخی مشترک و ویژگی‌هایی مانند نژاد، زبان، فرهنگ و آداب و رسوم و احساس هویت مشترک مشخص می‌گردند. این تمایزها می‌تواند بر شکل‌گیری رفتارهای واگرایانه تأثیر گذارد و بر همین اساس، قومیت‌ها به عنوان یکی از مسائل مهم دولت‌ها محسوب می‌شوند (قدسی، 1389: 26). بنابراین، از دو جنبه بر ضرورت و اهمیت این پژوهش ها تأکید می شود یکی از لحاظ نظری یعنی شناسایی زمینه‌های مورد توجه در نزد اقوام برای همگرایی و مشارکت بیشتر با حاکمیت و دیگر از لحاظ عملی که از این جنبه می‌توان با توجه به جایگاه کسب شده در زمینۀ پیشین، به شناخت عینی از موقعیت کنونی اقوام و توان مقابله‌ای ایشان با دشمن در صورت بروز بحران، به عنوان یک سیاست دفاعی عملگرایانه دست یافت. این پژوهش نیز در همن راستا درصدد است تا با بررسی ساختار قومیتی و جمعیتی اسلامشهر به نقش آن در امنیت و همگرایی افوام بپردازد.

    1-4-هدف کلی

    ساختار جمعیتی  وقومیتی در اسلامشهر و نقش آن  در امنیت منطقه با تأکید بر  همگرایی اقوام

    1-5-اهداف اختصاصی

    بررسی ساختار جمعیتی و توزیع قومیت در اسلام شهر

     بررسی تأثیر مهاجرت بر احساس امنیت ساکنان اسلامشهر

    بررسی تأثیر توزیع قومیتی در شهر ستان اسلامشهر بر میزان امنیت و احساس امنیت ساکنان این منطقه 

    1-6-هدف کاربردی

    نتایج این پژوهش می تواند به سیاستگذاران و مسئولان ذیربط در جهت اتخاذ استراتژی ها و راهکارهای مناسب در راستای ارتقای امنیت و همگرایی اقوام  کمک کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات، شهرداری ها، آموزش وپرورش، استانداری  و فرمانداری، صدا و سیما  و دانشگاه و ... می توانند از یافته های این پژوهش بهره ببرند.

    1-7-فرضیه های پژوهش

    به نظر می رسد مهاجرت در چند دهه گذشته در شهرستان اسلامشهر بر امنیت منطقه تأثیر گذار بوده است.

    به نظر می رسد توزیع قومیت در شهر ستان اسلامشهر بر میزان امنیت و احساس امنیت ساکنان این منطقه  تأثیرگذار بوده است.

    1-7-تعاریف متغیرها :

    امنیت :

    "باری بوزان"امنیت اجتماعی را به حفظ مجموعه ویژگی هایی ارجاع می دهد که بر مبنای آن افراد خودشان را عضو یک گروه خاص اجتماعی تلقی نموده و به بیان دیگر، امنیت اجتماعی معطوف به جنبه هایی از زندگی شخص مربوط است که هویت گروهی او را تنظیم می کند. باری بوزان معنای ارگانیکی امنیت اجتماعی را هویت قلمداد نموده وامنیت اجتماعی را مترادف امنیت هویتی تلقی می کند و  میان جامعه و اجتماع تفاوت قائل است و معتقد است جامعه برای بیان گسترده تر و مبهم تر جمعیت، دولت به کار برده می شود که بر پایه سرزمین و شهروندان رسمی استوار است، در حالی که اجتماع به گروهی که هویت خاصی دارنداطلاق می گردد. او جامعه را شامل هویت ،خودپنداری اجتماعات وافرادی که خودشان را به عنوان اعضای اجتماع قلمداد می کنند، می داند در حالی که به نظر وی اجتماع شامل گروه هایی می باشد که دارای هویت یکسان هستند( نوید نیا،26:1382).

    احساس امنیت :

    احساس امنیت پدیده  روانشناختی- اجتماعی است که دارای ابعاد گوناگونی می‌باشد. این احساس ناشی از تجربه‌های مستقیم و غیرمستقیم افراد ازشرایط و اوضاع محیط پیرامونی است و افراد مختلف بصورتهای گوناگون آنرا تجربه می‌کنند. به لحاظ روش‌شناسی احساس امنیت سازه چندبعدی است و در ارتباط با شرایط اجتماعی و افراد مختلف به گونه‌ای متفاوت ظهور یافته و به اشکال مختلف نیز قابل سنجش و اندازه‌گیری است(مؤذن جامی ،1378).

    احساس امنیت با بسیاری از عناصر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ارتباط می‌یابد. تفسیر درست یا نادرست افراد و تجارب آنان از شرایط اجتماعی همواره احساس امنیت را در طیفی از احساس امنیت درست و واقعی یا کاذب و غیرواقعی قرار می‌دهد. گاهی اوقات ساختارهای اجتماعی و انتظامی جامعه و شاخصهای لازم امنیت بالایی را در جامعه نشان می‌دهند اما برداشت افراد از فضای اجتماعی یا اطلاعات آنان در مورد دیگران آنان را در مخمصه روانی احساس ناامنی قرار می دهد(الیاسی، 1379). احساس امنیت فرآیندی روانی و اجتماعی است که صرفاً بر افراد تحمیل نمی‌شود بلکه اکثر افراد جامعه بر اساس نیازها، علایق، خواسته‌ها و توانمندیهای شخصیتی و روانی خود در ایجاد و یا از بین بردن آن سهم اساسی دارند(مؤذن جامی ،1378).

    منابع تأمین‌کننده احساس امنیت برای آحاد و گروههای مختلف جامعه نیز متفاوت از همدیگر است و این منابع در سه سطح کلان، میانی و خرد اثرگذار می‌باشند.در سطح کلان ساختار کلی جامعه و ایمن‌ بودن آن از جنگ، قحطی، خشکسالی، زلزله، سیل و سقوط ساختار سیاسی حکومت از عمده منابعی است که ساختار کلان احساس امنیت در افراد را شکل می‌دهند. روابط میان نهادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه، چالشهای بین گروهها و جناحهای مختلف، کارکرد نیروهای انتظامی، ارتش، قوه قضائیه، نظام پولی، نظام‌مندی شغلی، تعاملات جناحهای سیاسی، بهره‌وری اقتصادی و بسیاری دیگر از پارامترها ساختار میانی احساس امنیت در گروههای جامعه را شکل می‌دهند و در سطح خرد نیز روابط بین افراد جامعه در حوزه کار، تحصیل، اقوام و خویشاوندان، همسایگان، همکاران و نیز تجربه‌های مستقیم و غیرمستقیم روزانه افراد از پدیده های مختلف از جمله سرقت، ضرب وشتم، قتل و غیره و برخورداریهای اقتصادی- اجتماعی افراد احساس امنیت در سطح خرد را شکل می‌دهد(رفعتی، 1386).

    مهاجرت:

    تعاریف زیادی از مهاجرت عنوان شده است . ساروخانی مهاجرت را حرکت انسانها در سطح جغرافیا، که با طرح قبلی صورت می گیرد و به تغییر محل اقامت آنها برای همیشه یا مدت طولانی می انجامد تعریف می نماید(ساروخانی، 1370 ص45 به نقل از ربانی و همکاران ، 1383: 124).

    بروس کوئن مهاجرت را پدیده ای می داند که به دلایلی از قبیل ناکافی بودن عرضه مواد غذایی در یک منطقه خاص تعقیب و آزار عقیدتی یا سیاسی، جنگ، نفرتها و خصومتهای قومی و ملی صورت می گیرد (بروس کوئن، مبانی جامعه شناسی. ص 284).

  • فهرست:

    چکیده ........................................................................................................................................................... 1

    فصل اول

    مقدمه ............................................................................................................................................ 3

    بیان مسأله ....................................................................................................................................... 4

    1-3-اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ........................................................................................................... 6

    1-4-هدف کلی .............................................................................................................................................8

    1-5-اهداف اختصاصی ..................................................................................................................................8

    1-6-هدف کاربردی ......................................................................................................................................8

    1-7-فرضیه های پژوهش ................................................................................................................................8

    1-7-تعاریف متغیرها : ....................................................................................................................................9

    امنیت : ............................................................................................................................................................9

    احساس امنیت : ..............................................................................................................................................9

    مهاجرت: ......................................................................................................................................................11

    حاشیه نشینی : ...............................................................................................................................................11

    فصل دوم

    2-1-تاریخچه اسلامشهر...............................................................................................................................14

    2-2-موقعیت جغرافیایی اسلامشهر.................................................................................................................16

    2-3- ساختار جمعیتی اسلامشهر ...................................................................................................................20

    2-4- علل و عوامل جذب مهاجران به اسلامشهر و پهنه پیرامونی آن: ............................................................21

    فصل سوم

    3-1-مقدمه ..................................................................................................................................................26

    3-2-امنیت...................................................................................................................................................26

    3-3-ویژگی های امنیت ...............................................................................................................................29

    3-4-ابعاد امنیت...........................................................................................................................................30

    3-5-دیدگاه و نظریه های امنیت .................................................................................................................30

    3-6-قومیت.................................................................................................................................................34

    3-7- اشتراک الگویی در قومیت‌های ایران...................................................................................................37

    3-8- رابطه قومیت و امنیت.........................................................................................................................39

    3-9-عوامل مؤثر در همگرایی اقوام............................................................................................................41

    الف) نژاد: ..................................................................................................................................................41

    ب) زبان و فرهنگ: ....................................................................................................................................41

    ج) آداب و رسوم و سنن اجتماعی: ............................................................................................................42

    د) دین و مذهب: .......................................................................................................................................42

    ه) سرزمین مشترک: ................................................................................................................................42

    و) عامل اقتصادی: .....................................................................................................................................43

    3-10-عوامل مؤثر بر واگرایی  : ................................................................................................................44

    3-11- تهدیدات ناشی از تنوع و تعدد قومی...............................................................................................45

    3-11-1- منازعات قومی: .........................................................................................................................45

    3-11-2- ضعف انسجام ملی « همگرایی و واگرایی»:............................................................................45

    11-3-آسیب های امنیتی ناشی از مناقشات اقوام مشابه در کشورهای همجوار.........................................46

    3-11-4- هزینه بالای حفظ انسجام ملی................................................................................................46

    3-12- فرصتهای ناشی از تنوع قومی.....................................................................................................47

    3-12-1- تکثر فرهنگی .......................................................................................................................47

    3-12-2- تنوع قومی و توسعه حوزه تأثیر ملی......................................................................................48

    3-12-3- تنوع قومی عامل توزیع فضایی جمعیت ................................................................................48

    3-12-4- تنوع قومی عامل رقابت بین اقوام .........................................................................................48

    3-12-5- قومیتهای فرامرزی و قابلیت تعاملات اقتصادی......................................................................49

    3-13- علل شکل گیری حاشیه نشینی: ................................................................................................49

    3-13-1- مطالعات ارنست بوکر[1] و لویس ویرث[2] ...............................................................................49

    3-13-2- نظریه کلود گرون[3] .............................................................................................................50

    3-13-3-نظریه استعمار......................................................................................................................51

     3-13-4-دیدگاه حاشیه نشینی در مورد کشورهای در حال توسعه .....................................................51

    3-13-5- نظریه سه سطحی تحلیلی حاشیه نشینی................................................................................52

    3-14- علت مهاجرت اقوام ................................................................................................................54

    3-15- پیامدهای مهاجرت  ................................................................................................................55

    فصل چهارم

    4-1- مقدمه .....................................................................................................................................65

    4-2- پیشینه پژوهش .........................................................................................................................65

    فصل پنجم

    5-1- چالش ها و فرصت ها و نتیجه گیری..........................................................................................78

    5-2- پیشنهادات اجرایی....................................................................................................................83

    5-3- پیشنهادها و راهکارهای مناسب برای همگرایی و انسجام ملی و جلوگیری از فعالیت‌ها

    و تنش‌های قومی ..............................................................................................................................85

    منابع و م

     

    [1] - Ernest W. Buagess

     

    [3] - Cloude Gruen

    منبع:

     ابوطالبی، علی، (1378)، «حقوق اقلیت‌ها و همگرایی». ترجمه علی کریمی، فصلنامه مطالعات ملی. شماره 32، زمستان و بهار.

    احمدی، حمید، (1378). قومیت و قوم‌گرایی در ایران از افسانه تا واقعیت، تهران: نشر نی.

    احمدی پور، زهرا، حیدری موصلو ،طهمورث، حیدری موصلو، طیبه، (1389)، تحلیل قومیت و هویت قومی در ایران؛ جهت امنیت پایدار، انتظام اجتماعی ، سال دوم ، شماره 1، صفحات 62-35.

    اخباری ، محمد، ذوالفقاری، حسین، (1388)، تحلیل ژئوپلیتیکی قومیت در ایران با تأکید بر فرصت آفرینی یا چالش زایی، فصلنامه ژئوپلیتیک، دوره5، شماره 3، صفحات 69-45.

    اخوان مفرد، حمیدرضا، هندیانی، عبداله، زینال نژاد، حسن، (1387)، بررسی راه های همگرایی قومیتی با تأکید بر اقوام ترک و کرد در شهرستان ماکو ، مطالعات مدیریت انتظامی، دوره 3، شماره 4، صفحات 415-399.

    استانداری تهران، (1388)، نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1385 ، معاونت برنامه ریزی استانداری تهران.

     

    افتخاری، اصغر (1377). بهره متغیر امنیت داخلی، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره چهار.

    افضلی، رسول، ضرغامی، برزین، (1388)، تحلیل بنیاد های یایدار همگرایی و متغیرهای اعتباری تهدید قومی، پژوهشهای جغرافیای انسانی ، دوره: ۷۰، شماره ۷۰، صفحات 90-77.

    الیاسی، محمدحسین(1379)، بررسی احساس امنیت شهروندان تهران ومنزلت اجتماعی پلیس،اندیشه انتظامی سال دوم شماره یک،تهران: دانشگاه علوم انتظامی.

    بنی‌هاشمی، میرقاسم ، (1382)، شأن قومیت و ناسیونالیسم قومی در مطالعات امنیت ملی ، مطالعات راهبردی ، دوره 6، شماره 21، صفحات 668-661.

    پورسعید، فرزاد، (1386)،گوناگونی و انسجام ملی در جامعه ایرانی، مطالعات راهبردی ، دوره 10، شماره 35، صفحات 60-33.

    تاجیک، محمدرضا (1376). مدخلی بر مفاهیم و دکترین‌های امنیت ملی، مجموعه مقالات همایش توسعه و امنیت عمومی، وزارت کشور.

    تریف، تری، (1383)، مطالعات نوین امنیتی، ترجمه علیرضا طیب و وحید بزرگی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.

    توسلی، غلامعباس، قاسمی، یارمحمد، (1381)، مناسبات قومی و رابطه آن با تحول هویت جمعی (نمونه مطالعه: ایلام)، مجله جامعه شناسی ایران ، دوره 4، شماره 4، صفحات 25-3.

    حافظ نیا،محمد رضا، (1381)،  «جغرافیای سیاسی ایران» سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).

    حافظ نیا، محمدرضا، کاویانی راد، مراد، (1385)، نقش هویت قومی در همبستگی ملی (مطالعه موردی قوم بلوچ)، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دوره 20، شماره 1، صفحات 46-15.

    حسین‌زاده، فهیمه (1380). «گروه‌های قومی ایران، تفاوت‌ها و تشابه‌ها». فصلنامه مطالعات ملی. سال دوم، شماره 8، تابستان.

    حسینی، حسین،(1386)، مدیریت احساس امنیت در جامعه ، فصلنامه امنیت، سال ششم، شماره ی 1،

    رضایی، علیرضا، (1385)، طرح «تبیین وضعیت قومیت در جامعه ایران»، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.

    رفعتی اصل، سید عزیز، (1386)، بررسی میزان امنیت شهروندان منطقه 20 بعد از اجرای طرح اراذل و اوباش در تهران بزرگ، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت انتظامی، تهران: دانشگاه علوم انتظامی.

    سیدامامی، کاووس، (1385)، «قومیت از منظر سیاست‌های هویت». دو فصلنامه دانش سیاسی، شماره سوم، بهار و تابستان.

    سیف‌الهی، سیف‌الله، (1381)، جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، تهران، نشر جامعه‌پژوهان سینا، چاپ اول.

    شاهد علوی، سیدمحمد، (1384)، تئوریزه کردن جایگاه قومیت‌ها در سیاستگذاری جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اقوام کرد، پایان نامه دکتری علوم سیاسی ، دانشگاه شهید بهشتی.

    شیخاوندی، داور، (1369)، زایش و خزیش ملت. تهران: انتشارات ققنوس.

    صالحی امیری، سیدرضا (1385). مدیریت مناعه قومی در ایران، تهران، مرکز تحقیقات استراتژیک.

    صمدزاده گلستان، حسن،  پیشگاهی فرد، دکتر زهرا ،(1380)، بررسی روابط میان اقوام ساکن در منطقه کوهستانی تالش ، پژوهش های جغرافیایی، دوره ۴۱، شماره، صفحات 92-83.

    عبدی، عطااله، مقصودی، مجتبی، (1392)، همگرایی در آذربایجان، مطالعات ملی، دوره 14، شماره 1، صفحات 51-51.

    عبدالهی ، طاهر ، (1386)، تحلیل روند توسعه فیزیکی اسلامشهر در چهار دهه اخیر، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران.

    عربی، فرانک، (1384)، بررسی امنیت اجتماعی از دیدگاه شهروندان شهر"تهران، همدان، ارومیه، شیراز، کرمان، یزد، اصفهان، مشهد" مجموعه ی مقالات همایش امنیت اجتماعی جلد سوم، تهران: معاونت اجتماعی ناجا.

    عدالتی، رنجبر. محمود و رضازاده، راضیه، (1386)، بررسی تطبیقی دیدگاه توسعه پایدار در مقایسه با کارکردگرایی و تأثیر آن بر تدوین معیارهای برنامه‌ریزی کاربری زمین، نشریه شهرسازی و معماری هفت شهر شماره 22- 21،ص 82.

    عزیزی، پروانه، آذرکمند، رزا،(1390)،بررسی عوامل واگرایی قوم بلوچ و تاثیر آن بر امنیت کشور، دانشنامه، شماره 80، صفحات 111-95.

    فکوهی، ناصر، (1387)، انسان شناسی شهری، تهران: نی.

    قادرزاده، امید، خالد، عبدالله زاده، (1388)، حساسیت بین فرهنگی در اجتماعات قومی( مطالعه پیمایشی اقوام ترک و کرد، فصلنامه دانشگاه فردوسی مشهد ، سال نهم ، شماره 1.

    قدسی، امیر (1389)، جایگاه اقوام در سازماندهی سیاسی فضا، فصلنامۀ انسان و فضای جغرافیایی، دانشکدۀ جغرافیای دانشگاه تهران، شماره سوم.

    کارگر، بهمن ، (1389)، فضا، جامعه و امنیت اجتماعی در حاشیه جنوبی کلان شهر تهران (شهرستان اسلامشهر)، مطالعات امنیت اجتماعی ، شماره 22، صفحات:13-42.

    کاظمی‌پور، شهلا (1376). جمعیت و امنیت ملی، مقالات همایش توسعه و امنیت عمومی، وزارت کشور.

    گروسی، سعیده، میرزایی،جلال، شاهرخی احسان، (1386)، بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و احساس امنیت؛ مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد جیرفت. فصلنامه دانش انتظامی، سال نهم ، شماره 34.

    مرکز آمارایران ، (1385)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵، جمعیت تا سطح آبادی‌ها بر حسب سواد، انتشارات مرکز آمار ایران.

    مفیدی، سید مجید و شایان، لیلا،(1388)، توسعه پایدار و برنامه‌ریزی شهرهای مناطق کویری ایران، نشریه شهرسازی و معماری هفت شهر، شماره 22 – 21، ص 94- 96.

    مؤذن جامی، محمدهادی،(1378)، «نگاهی به آسیب‌شناسی امنیت ملی»، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال یکم،‌ شماره 1 .

    مهدیزاده سراج، فاطمه و دیگران،(1386)،  اصول دستیابی به پایداری در مطابقت با فرهنگ شهرسازی بومی ایران، نشریه شهرسازی و معماریِ هفت شهر، شماره 22- 21، ص 57- 51.

     

    نقیب السادات، سید رضا، حیات مقدم، امیر، قدسی، امیر، (1391)، بررسی نقش و جایگاه اقوام در ساختار دفاعی کشور، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 40، صفحات 98-73.

    نویدنیا، منیژه،(1382)، «گفتمانی پیرامون امنیت اجتماعی »، چکیده مقالات همایش امنیت اجتماعی،‌ تهران: معاونت اجتماعی ناجا.

    هاشمی ، سید مناف،( 1389) ، بررسی جرایم و تخلفات واقع در حریم و ضمانت اجرای آن با تاکید بر حریم تهران، شوراها، ماهنامه اطلاع رسانی، آموزشی و پژوهشی، شماره پنجم- شهریور ماه.

     

    یان آرت شولت، (1382).  ترجمه ی مسعود کرباسیان ، " نگاهی موشکافانه به پدیده ی جهانی شدن" ، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

    یوسفی، علی، (1380)، طبقه بندی اجتماعی اقوام در ایران ، مطالعات امنیت ملی، دوره سوم، شماره 9،  صفحات 213- 201.

     

    Brunt P and Humbly ,Z , (1999): Tourism and crime: A Research Agenda. Crime Prevention and Community Safety: An International Journal, Vol 1,NO.2,PP.25-36.

     

    joirman, Sandra.(2003). Nationalism and political identity. London and

    new york: continuum.

     

    Gurr, T. (2000). Peoples Versus States: Minorities at Risk in New Century.

    Washington, DC: United States Institute for Peace Press.


موضوع پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, نمونه پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, جستجوی پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, فایل Word پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, دانلود پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, فایل PDF پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, تحقیق در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, مقاله در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, پروژه در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, پروپوزال در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, تز دکترا در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, پروژه درباره پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام, رساله دکترا در مورد پایان نامه ساختار جمعیتی و قومیتی در اسلامشهر و نقش آن در امنیت منطقه با تأکید بر همگرایی اقوام

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: جغرافیای سیاسی شبه جزیره بالکان، همواره یکی از مناطق با اهمیت در تاریخ جهان بوده و هست. این اهمیت را مدیون موقعیت جغرافیایی، وجود تنگه‌های بسفر و داردانل، دروازه اروپا بودن، نزدیکی به خاور نزدیک و خاورمیانه، دریاهای اطراف آن، نزدیکی به کانال سوئز و وجود کشورهای مسلمان نشین در این منطقه است. بالکان به علت راه ارتباطی شرق و ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته علوم سياسي چکيده قوم يا قوميت در انگليسي از واژه Ethnie مشتق شده و در زبان يوناني Ethnos به مردماني اطلاق مي شود که بيش از پيدايش دولتهاي تک شهري بصورت عشي

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش:  معماري زمستان 1393 پيشگفتار: بافت تاريخي شهر بوشهر يکي از با ارزش ترين بافت هاي تاريخي کشور بوده که در نوع خود بي نظي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي تابستان 93 چکيده بافت هاي تاريخي با توجه به اينکه در روند رو به گسترش شهرها از گذشته تا به امروز، در بردارنده تاريخ مستند هر دوره

چکیده: در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری را در آنها مهیا کند. ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد. گردشگری فرهنگی به‌نوعی آشکار و پنهان در حراست از ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM .Sc رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده اهمیت مسائل و موضوعات گوناگون روستاییان و سکونتگاه های روستایی ازجمله مسئله جابجایی روستاها برای کشور پهناوری چون ایران با تنوع ویژگی های طبیعی (اقلیم ، توپوگرافی ) و تفاوتهای اجتماعی ، فرهنگی و قومی همراه با تعداد زیاد سکونتگاههای روستایی کم جمعیت و پراکنده بسیار مهم است . سکونتگاههای روستایی به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای انسانی گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده در گذشته های نه چندان دور فضای ورودی شهر به مثابه اولین فضای شهری، نخستین تصویری از شهر بود که در ذهن مسافران شکل می گرفت. لذا این فضاها نه تنها از کیفیات فضایی بالایی بر خوردار بودند بلکه جزء ویژگی های شاخص شهرها بودند. امروزه با گسترش شهرها و ظهور وسایل نقلیه، ورودی شهرها به فضایی بی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ( M.A ) چکیده راه رسیدن به پایداری شهری از توسعه محل ه‏ای می‏گذرد. محله به عنوان کوچک­ترین و مهم­ترین واحد شهری، از نخستین اولویت­ها بوده و محله پایدار می­تواند زیربنای مناسبی را برای توسعه پایدار شهری فراهم نماید. ناپایداری توسعه شهری مهمترین چالش هزاره سوم است. محلات فقیرنشین و اسکان غیررسمی در شهرها با ...

حضور مهاجرین افغان در جامعه ایران از بیش از دو دهه گذشته و پرورش نسلی در آوارگی با تبعات جدی فرهنگی برای زندگی اجتماعی آنان همراه بوده است که بویژه مواجهه جامعه کودکان افغان را با حجم وسیعی کنش‌های توام با خشونت به دنبال داشته است.پژوهش حاضر بیش از همه کنش خشونت آمیز را در قالب پیوند با عناصر قدرت تعریف کرده و در رویکردی ساختاری، سلسله مراتب توزیع قدرت و خشونت را بویژه در ...

ثبت سفارش