پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین

word 7 MB 30124 188
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۸,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

     جغرافیا و برنامه ریزی روستایی

    چکیده

    در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که بهره‌مندی از مرخصی با حقوق، نخست در جوامع پیشرفته و سپس در کشورهای در حال رشد، همچون حقی از حقوق انسانی به رسمیت  شناخته شد و گردشگری به صورت یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انسان معاصر درآمد. این مهم در عرصه­ی میهن اسلامی نیز پدیدار شد و روز به روز  گسترده­تر گردید. لیکن آن طورکه بایدو شاید به شکوفایی لازم نرسیده بلکه راه دور و درازی را باید بپیماید تا به عنوان صنعت گردشگری خود را آشکار ودر راستای امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وحتی سیاسی همپای کشورهای توسعه یافته گام­های استواری را بردارد. در این زمینه وضعیت گردشگری «دهستان­های رودبار الموت غربی» وتاثیر آن در توریسم استان  با بهره از مدل های  spssو sowt بهره­گیری از آمارهای بدست آمده از طریق پرسش­نامه و بررسی نقاط قوت وضعف وتهدید­ها و فرصت­ها برنامه­ریزی لازم در این مورد صورت گرفت تا نتیجه آن به سایر نواحی و دهستان­های و روستاهای میهن اسلامی تعمیم داده شود تا کشور در عرصه گردشگری به جایگاه اصلی و واقعی خود برسد.

    واژگان کلیدی: توریسم – توسعه سیاسی – روستا.

     

    گردشگری[1] یکی از عرصه­های نو و زمینه­های جدید مورد مطالعه در علوم انسانی است و امروزه از جهات مختلفی مورد توجه کشورها قرار گرفته است. نگرش­های لازم گردشگری از یک­سو به­علت اهمیت اقتصادی آن بوده و از سوی دیگر به دلیل اثرات فرهنگی و اجتماعی آن است.

    طی دهه­های گذشته گردشگری یکی از بالنده­ترین بخش­ها در جهان بوده است و رشد آن در سال­های آتی نیز ادامه خواهد داشت. صنعت گردشگری جهان تقریباً صد میلیون شغل در جهان ایجاد کرده است که عمدتاً شامل کسب و کارهای کوچک  یا متوسط هستند. سرعت اشتغال­زایی در بخش گردشگری 5/1 برابر بالاتر از سایر بخش­هاست(ابراهیمی،1383: 24).

    از سال 1980، هر ساله رشدی در درآمدها و فعالیت­های گردشگری مشاهده شده است. سازمان جهانی گردشگری[2] از یک اقتصاد قدرتمند جهانی برخوردار بوده و با 4/7 درصد افزایش در رشد صنعت در سال 2000، دوران طلایی خود را داشته است. آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی، نشان­دهنده رشد فزاینده‌ای بوده و حجم اقتصادی آن از ۲/۱ میلیارد دلا‌ر آمریکا به بیش از ۶۲۲ میلیارد دلا‌ر در سال 2005 افزایش یافته است. همچنین گردشگری در سال ۲۰۰۷ توانسته است ۱۰/۳ درصد از تولید ناخالص ملی جهان را به خود اختصاص دهد. در همان سال وضعیت ایجاد اشتغال در این صنعت با حدود ۲۳۴ میلیون شغل، به بیش از ۲/۸ درصد از کل شاغلا‌ن به­کار در سطح جهان ارتقا یافته است. اهمیت اقتصادی صنعت گردشگری و سفر همچنان با افزایش وسیع تعداد مسافران از ۲۵ میلیون نفر در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ به ۷۸۳ میلیون در سال ۲۰۰۶ با میانگین رشد سالا‌نه آن بالغ بر ۶/۵ درصد افزایش یافته است. در سال 2010 میلادی در جهان 1241 میلیارد دلار سرمایه­گذاری در بخش توریسم انجام شد که این رقم معادل02/9  درصد از کل سرمایه­گذاری جهان است. این رقم تا سال ۲۰۲۰ به ۲ هزار و ۷۵۲ میلیارد دلار خواهد رسید که 04/9 درصد از کل سرمایه­گذاری در جهان را تشکیل خواهد داد. همچنین طبق پیش­بینی­های این سازمان در سال ۲۰۲۰ میلادی تولید ناخالص داخلی جهان از صنعت گردشگری به مبلغی معادل ۱۱ هزار و ۱۵۱ میلیارد دلار می­رسد که نسبت به سال ۲۰۱۰ رشد 5 درصدی دارد. همچنین براساس آخرین آمار این سازمان درحال حاضر از هر3/12 شغل در سراسر دنیا یک شغل مربوط به صنعت گردشگری است. در سال 2011، صنعت گردشگری بیش از 8  درصد از کل مشاغل جهان را به خود اختصاص داده است. بنا برآخرین گزارش های شورای جهانی سفر و گردشگری که آمار و وضعیت گردشگری کشورها را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ میلادی پیش­بینی کرده است، ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی رشد9/3 درصدی در صنعت گردشگری داشته ولی گردشگری ایران تا سال ۲۰۲۰ با رکود مواجه شده و این عدد به8/3  درصد کاهش می­یابد(پایگاه خبری تازه­ها، 1390: آنلاین)

    گردشگری فعالیتی است که دارای تفاوت­های اساسی با سایر فعالیت­های اقتصادی است. این فعالیت حتی با بخش خدمات نیز دارای مرزهای مشخصی است؛ زیرا گردشگری معمولا بدون بررسی بازار خریداری می‌شود و شامل محدوده‌ای از کالاها و خدمات مانند حمل و نقل، تسهیلات و منابع طبیعی است که به توالی مصرف می‌شوند. منابع طبیعی محور بخش مهمی‌از کل نهاده‌های مورد نیاز بخش گردشگری هستند که عموما قابل قیمت­گذاری نمی‌باشد.

    پدیده شهرگریزی از دلایل مهم شکل­گیری گردشگری به­ویژه گردشگری روستایی است. تکامل و تراکم شهرها، تنگناها و محدودیت­های خاصی را برای برای ساکنانش به­وجود آورده و ادامه چنین روندی باعث می­گردد که انسان­ها به دنبال گریزگاهی باشند که خود را از انقیاد دست و پاگیر زندگی شهری رها سازند و زمانی را به تفریح و تفرج و ترمیم قوای تحلیل رفته اختصاص دهند.

    ساکنان شهرها به دلایل متعدد به گذران اوقات فراغت در مناطق ساکت و آرام بخش روستایی وادار می­کنند. به دنبال این مسائل، دگرگونی­های عظیمی در نظام­های اجتماعی و اقتصادی و زیست­محیطی و شغلی در سطح ملی ایجاد گردید؛ و به همین خاطر به دنبال آشکار شدن بازتاب­های منفی زندگی شهری، برنامه­ریزی در زمینه گردشگری به­ویژه گردشگری در طبیعت و گردشگری روستایی برای شهرنشین ها و شهرگریزان از اولویت ویژه­ای برخوردار شد(اردستانی،1387: 218).

    گردشگری روستایی از جمله مقوله­هایی است که تعریف آن، چندان آسان نیست و توافقی درباره آن وجود ندارد. این مسئله چند دلیل دارد. ابتدا این که، تعریف نواحی روستایی که گردشگری روستایی در آن انجام می­شود، با دشواری همراه است. چرا که معیارهای مورد استفاده توسط کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند، دوم این که انواع گوناگون گردشگری در نواحی روستایی صورت می­گیرد که اساساَ روستایی نیست، زیرا می­تواند ماهیت شهری داشته و تنها در نواحی روستایی واقع شده باشند، سوم اشکال مختلف گردشگری روستایی در مناطق مختلف توسعه­یافته مشهود است و از این رو یافتن مشخصات مشترک در همه کشورها دشوار است، چهارم این که نواحی روستایی در روند پیچیده­ای از تغییرات در رابطه با تأثیر بازارهای جهانی قرار دارند که ارتباطات و شرایط بازار، جهت­گیری محصولات سنتی را تغییر داده است. در همین زمینه، برخی از نواحی روستایی که کاهش جمعیت را تجربه می کنند، با جریان ورود جمعیت برای استراحت، یا توسعه کسب و کارهای غیرسنتی جدید مواجه­اند. به­دلیل حومه­نشینی فصلی و مسافرت­های روزانه طولانی و توسعه خانه­های دوم، تمایز بین نواحی روستایی و شهری کم­رنگ شده است. با این حال گردشگری روستایی می­تواند به­طور ساده به عنوان مسافرت به نواحی روستایی تعریف شود، اما محققان براین عقیده­اند که موضوع بسیار پیچیده­تر از این است. اما به­طور کلی گردشگری روستایی از دوجنبه اهمیت دارد، یکی به­عنوان یک فعالیت گسترده جهانی و دیگری از نظر تأکید بر آن در سیاست­های توسعه منطقه­ای و محلی. از همین رو منطقی است که بپذیریم تعریف قابل قبول و عام از گردشگری روستایی وجود ندارد. علاوه براین باید پذیرفت که ویژگی­های متمایزی از قبیل فعالیت­ها و موقعیت­های ویژه، گردشگری روستای را از سایر بخش­ها یا انواع گردشگری جدا می­کند.

    از این­رو توسعه گردشگری در مناطق روستایی دارای ابعاد مختلف بوده و توسعه آن نیازمند سازوکارهای متفاوتی نسبت به گردشگری در مناطق شهری است، لذا در این فصل با طرح مساله تحقیق و اهمیت طرح موضوع تحقیق، اهداف تحقیق تدوین می­گردد و با بررسی قلمرو تحقیق، محدودیت­ها و روند کلی تحقیق بیان می­شود و در پایان به واژگان کلیدی تحقیق اشاره خواهد شد.

     

    1-Tourism.

    2-World Tourism Organization.

    مسئله

    گردشگری روستایی امروزه به­عنوان یک بخش از بازار گردشگری مورد توجه بسیاری از جهانگردان قرار گرفته است. این بخش از گردشگری به عنوان یک مقصد،دارای شریان خاص خود است، و روز به روز درحال رشد بوده و مشتریان و بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. براساس آمارهای موجود در بسیاری از کشورها 70 درصد جمعیت ساکن از انواع تفریحات روستایی استفاده کرده و یا از مناطق روستایی در زمان گذران اوقات فراغت بازدید کرده­اند. در قاره اروپا بسیاری از مردم تعطیلات خود را در مناطق روستایی سپری می­کنند(امین­زاده، 1375: 45).

    از سوی دیگر تغییر در فلسفه زندگی انسان، آلودگی محیط­زیست شهری و فشارها و استرس­های روانی ناشی از محیط­های زندگی و کار و در کنار تفکرات فلسفی بازگشت به دنیای خاکی، باعث توجه ساکنین شهری به روستاها به خصوص روستاهای خوش آب و هوای مجاور شهرها[1] شد و این مناطق به­عنوان حومه های ییلاقی در ایام پایان هفته و تعطیلات سالانه مطرح شده و توسعه پیدا کرد و کم کم در این مناطق امکانات و خدماتی برای پاسخگویی به نیاز بازدیدکنندگان شکل گرفت. در مراحل بعدی که روستاهای دور دست­تر مورد توجه قرار گرفتند، و اقامت­های شبانه مطرح شد، خانه‌های دوم و ویلاها از طرف ساکنین شهرها (بازدیدکنندگان ثروتمند) در این روستاها ایجاد شد. امروزه این روند با شدت هر چه تمام­تر ادامه دارد(جامعی، 1374: 12).

    در چند دهه گذشته و به موازات تحولات اقتصادی و اجتماعی، الگوهای سکونت بیش­ازپیش به شهرنشینی گرایش پیدا نموده است. براساس آمارهای موجود، جمعیت روستایی از 17 میلیون نفر در سال 1355 با نرخ رشد سالانه 1 درصد به 22 میلیون و 131 هزار و 101 نفر در سال 1385 و در سرشماری سال 1390 به 21 میلیون و 446 هزار و 781 نفر کاهش یافته است. سهم جمعیت ساکن در نقاط روستایی نیز از 53 درصد به 4/35 درصد در سال 1385 و 29 درصد در سال 1390 تقلیل یافته است. رشد جمعیت روستایی کشور طی 20 سال گذشته کاهش­یافته و از 21/1 درصد به 44/0- درصد در سال­های 85-1375 رسیده است. تعداد خانوارهای هفت نفره و بیشتر از 04/34 درصد در سال 1365 به 38/13درصد در سال 1385 رسیده است(مرکز آمار ایران، 1390: آنلاین).

    لازم به توضیح است، تثبیت شمار جمعیت روستایی در حدود تقریبی 5/21 میلیون نفر در سال‌های منتهی به سال 1390 را نباید به منزله خاتمه یافتن توان بالقوه جمعیت‌پذیری جامعه روستایی ایران تلقی نمود، بلکه این موضوع از عدم استفاده بهینه از قابلیت‌های موجود در این مناطق، ضعف کارکردهای اقتصاد جوامع روستایی، ضعف و نارسایی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جهت توسعه روستایی، کمبود امکانات آموزشی و بهداشتی و بالاخره کم‌توجهی به صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل نشأت می‌گیرد. از این‌رو، چنانچه اقدامات اساسی برای تجهیز و سرمایه‌گذاری در این مناطق (به‌رغم قابلیت‌های موجود) صورت نپذیرد، امکان افزایش جمعیت برای آن متصور نخواهد بود و کشور همچنان شاهد موج مهاجرت‌های جوامع روستایی به مناطق شهری و به­تبع آن بروز مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی در مناطق شهری خواهد بود(رضوانی،1379: 112).

    مجموعه مسائل فوق بسیاری از دولت‌ها را به‌ویژه در جوامع درحال توسعه بر آن داشته است، تا با اتخاذ تدابیر مناسب و تحرک بخشیدن به اقتصاد این مناطق، انگیزه‌های لازم را برای ماندگاری این جوامع در مناطق روستایی فراهم نمایند. یکی از مهم‌ترین و در عین حال کم‌هزینه‌ترین گزینه‌ها برای توسعه و تحرک بخشیدن به اقتصاد جوامع روستایی توسعه صنعت گردشگری به‌طور عام و توسعه این صنعت در مناطق روستایی به‌طور خاص است که از بسیاری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن‌ها به‌ویژه در کشورهایی مانند ایران استفاده نشده است(رضایی ترشیزی،1382: 86).

    سابقه سکونت­گزینی و تمدن 9 هزار ساله درکنار آثار باستانی، تاریخی، صنایع دستی و چشم اندازهای طبیعی بکر و ثبت 1200 اثر در فهرست آثار ملی، استان قزوین را از این حیث در جایگاه ویژه­ای قرار داده است؛ که بسیاری از این آثار تاریخی و محصولات تولیدی کشاورزی در منطقه الموت در شهرستان قزوین قرار دارد. در منطقه الموت 13 قلعه از جمله قلعه الموت(حسن صباح) در گازرخان، لمبسر در رازمیان، قلعه میون، شمس کلایه و شیرکوه وجود دارد که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به این منطقه می کشاند. شهر رازمیان، رودخانه نینه رود، شالیزارهای دره شاهرود، روستاهای تاریخی آتان، گرمارود، گازرخان، دره و حاشیه اندج رود، دریاچه اوان و درخت چنار خونبار در محل امامزاده زرآباد از جمله مناطق نمونه گردشگری در منطقه الموت است. از این رو باتوجه به قابلیت­های زیاد شهرستان لازم است که به موضوع گردشگری روستایی توجه بیشتر گردد.

    1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    امروزه شناسایی توانمندی گردشگری از جمله گردشگری روستایی برای کشور چون میهن اسلامی بسیار حائز اهمیت است و تلاش های مسئولین امروز دانشگاه ها نیز باید در این راستا صورت گیرد تا بتوان با شناخت کامل و جامع جاذبه ی گردشگری روستایی و شهری از این نعمت خدادادی و طبیعی و انسان ساخت بیشترین بهره را برد و کشور را در حد ارزش و الای خود رشد داد . از طرفی با اجرای دقیق این امر برای نیروی بیکار ایجاد شغل نمود و در بازساخت روستاهای کشور و پایدار نمودن آنها و نیز با به حداقل رساندن آسیب­های اجتماعی، محیطی و فرهنگی زمینه رشد اقتصادی روستاها را فراهم ساخت که روستاهای دهستان رودبار الموت غربی نیز در همین راستا قرار می­گیرد و ضرورت انجام تحقیق کامل این دهستان محقق می­گردد.

    توریسم یکی از صنعت­‌های مهم موثر بر پیشرفت و تکامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که شدت و ضعف اثرگذاری آن باتوجه به نوع نظام طراحی شده جهت جذب، هدایت و توسعه و تقویت این صنعت، همچنین حوزه گردشگری مورد نظر متفاوت است(سنایی،1374: 14).

    در گردشگری روستایی یکی از حوزه­های مورد تاکید طبیعت­گردی است، که دهستان الموت غربی دارای قابلیت­های زیادی در این حوزه می­باشد و ضرورت استفاده از آن مورد توجه برنامه­ریزان و تصمیم­گیرندگان منطقه است(فانی ثانی،1381: 9). باوجود آنکه اکوتوریسم یکی از پرسودترین زمینه‌های تجارت بین‌الملل است و حجم عظیمی از گردش سرمایه را شامل می‌شود، بسیاری از صاحب­نظران معتقدند که سرمایه­گذاری در طبیعت چندان کار دشواری نبوده و کافیست ثروت اصلی طبیعت یعنی زیبائی و سلامت آن به­خطر نیفتاده به نحو احسن حفظ گردد و در چنین حالتی اکوتوریسم می‌تواند حدود 300 هزار شغل در کشوری نظیر ایران ایجاد کند، به­طوری­که درآمد آن از فروش نفت بیشتر خواهد بود(ابراهیمی،1383: 27). بررسی‌ها نشان می‌دهند که هر اکوتوریستی که وارد کشوری می‌شود، 8 شغل ایجاد می‌کند و این درحالی است که در کشور ما که بیکاری پایه و اساس چالش اقتصادی و معضل اجتماعی آنها است؛ استفاده صحیح از اکوتوریست می­تواند به­عنوان ابزار قوی در حوزه اقتصادی و حتی حفاظت محیط زیست باشد. تاثیرات شگرف کاهش نرخ بیکاری، افزایش درآمد، رونق بازار صنایع دستی تنها بخشی از مزایای اقتصادی پرداختن به این صنعت است. اینها درحالی است که برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی در سند چشم­انداز 20 ساله کشور به این­گونه جهت­گیری­ها تاکید می‌کند(پارسا بصیر،1386: 5).

    از دیگر موارد قانونی و برنامه‌های مطرح در خصوص بیان اهمیت و ضرورت چنین طرح­هایی این است که باعث تغییر نگاه به درآمدهای نفتی و ارایه تسهیلات از منابع توسعه ملی به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی با هدف تولید و توسعه سرمایه­گذاری در داخل و خارج کشور با درنظر گرفتن شرایط رقابتی و بازدهی مناسب اقتصادی و همچنین قطع وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفت و گاز و ارتقاء سطح درآمد و زندگی روستاییان و کشاورزان با تهیه طرح‌های توسعه روستایی، گسترش کشاورزی صنعتی، صنایع روستایی و خدمات نوین شده و این موارد جزء بندهای مورد تاکید در برنامه 5 ساله، چهارم توسعه می‌باشد(ایرنا، 1390: آنلاین).

    به­طور کلی، امروزه گردشگری ضرورتی عام و فراگیر است که کلیه سفرهای داخلی و خارجی در این حیطه قرارگرفته و سفر نیز به تنهایی مستلزم فراهم آوردن ضرورت­ها و نیازمندی­هایی است که در خصوص چگونگی سفر، مبدا و مقصد وآگاهی از طول مسیر، نقاط دیدنی جاذبه‌های گردشگری، نوع وسیله سفر، محل اقامت و پذیرایی و . . . را در بر می­گیرد که نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای سفر و گردشگری است. باتوجه به جایگاه وتوانمندیهای فرهنگی، تاریخی و طبیعی و... دهستان الموت و تنوع آب و هوای آن در چهار فصل که زیبایی‌های طبیعی و اقلیمی خاص خود رادارد و نیز پیگیری­ها و رهنمودهای ارایه شده توسط سازمان‌های ذیربط، یکی از حوزه‌های گردشگری مورد تاکید در استان قزوین دهستان الموت می باشد.

    1-3- اهداف تحقیق

    1-3-1- اهداف کلی

    بررسی جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم قزوین

    1-3-2- اهداف اختصاصی

    - بررسی نقاط ضعف و قوت دهستان رودبار الموت غربی ی در جذب گردشگران؛

    - بررسی مهمترین جاذبه های روستاهای دهستان برای  جذب گردشگران؛

    - بررسی تهدیدها و فرصتهای موجود برای توسعه گردشگری روستایی در دهستان؛

    - بررسی راهکارهای توسعه گردشگری روستایی در منطقه.

    1-4- سئوالات تحقیق

    1-4-1- سوال اصلی تحقیق

    1- جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم قزوین چیست؟

    2- این منطقه چه نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصت­هایی برای توسعه گردشگری دارد؟

    3- جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت چه نقشی را در توسعه روستایی دهستان دارد؟

    1-4-2- سوال فرعی تحقیق

    - مهمترین جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی کدام است؟

    - کدام جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی بیشترین توریسم را به خود جذب می­کند؟

    1-5- فرضیه­های تحقیق

    - بین جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت غربی و توسعه توریسم رابطه معنی­دار وجود دارد.

    - جاذبه­های گردشگری دهستان رودبار الموت در توسعه روستایی منطقه موثر است.

    1-6- قلمرو تحقیق

    1-6-1- محدوده زمانی: محدوده زمانی این تحقیق سال 1391 می­باشد.

    1-6-2- محدوده مکانی: این تحقیق در دهستان رودبار الموت غربی در استان قزوین انجام می­شود.

    1-6-3- محدوده موضوعی: محدوده موضوعی این تحقیق بررسی نقاط ضعف، قوت، تهدیدات و فرصت­های توسعه گردشگری در دهستان الموت غربی است.

    1-7- روش تحقیق

    فرایند اجرای پژوهش در دو فاز کتابخانه‌ای و میدانی به انجام می‌رسد. به این صورت که پس از تدوین طرح پژوهش فاز کتابخانه‌ای و مطالعات اسنادی پژوهش انجام گرفته، و پس از نقد و بررسی منابع موجود چارچوب نظری پژوهش تدوین می‌گردد. از طریق مصاحبه با کارشناسان و صاحبنظران چارچوب مفهومی پژوهش تدوین و پس از آن ابزارهای پژوهش تدوین می‌گردد. پس از نهایی‌کردن ابزار پژوهش فاز میدانی آغاز و جمع‌آوری داده صورت می‌گیرد. پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌ها و تدوین گزارش مرحله نهایی اجرای پژوهش را تشکیل داده‌اند. انتشار نتایج آخرین مرحله انجام این پژوهش می‌باشد. مراحل انجام این روند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

    - طرح تحقیق و تبیین و تعریف مساله؛

    - بررسی نظریه‌ها و الگوهای مرتبط با توسعه گردشگری روستایی؛

    - تدوین چارچوب نظری و مفهومی تحقیق براساس مرحله دوم؛

    - تدوین روش تحقیق برای پاسخ‌گویی به‌صورت مساله و تهیه و تدوین و آزمون فرضیات مربوطه؛

    - طراحی و تدوین ابزار گردآوری داده‌های کمی؛

    - اصلاح و تکمیل پرسشنامه و تعیین روایی و پایایی نهایی؛

    - انجام عملیات میدانی برای جمع آوری اطلاعات از منابع دست اول؛

    - کد گذاری و داده‌پردازی و تجزیه و تحلیل داده‌های کمی و تبیین الگو.

    1-8- پیشینه تحقیق

    در رابطه با ادبیات و سابقه تحقیق حاضر به مطالعات و تحقیقات چندی اشاره می­شود:

    اردستانی(1381) در تحقیقی باعنوان توسعه روستایی در ایران باتوجه به زمینه‌های مساعد گردشگری؛ مورد مطالعه روستای ماسوله، نقش گردشگری را به­عنوان راهکاری مناسب در تحقیق توسعه به­ویژه در روستاها مورد ارزیابی قرار می‌دهد. از نتایج مهم این تحقیق این است که بین توسعه گردشگری روستایی و توسعه پایدار روستایی رابطه معناداری وجود دارد و به­عبارتی توسعه صنعت گردشگری می‌تواند به­عنوان راهکاری برای توسعه پایدار روستایی تلقی شود.

    تقوایی و شاپورآبادی(1381) در تحقیقی تحت عنوان توسعه منطقه برخوار اصفهان از طریق گسترش توریسم روستایی، تلاش می‌کنند مزایای صنعت گردشگری و نقش آن در ایجاد و اشتغال و توسعه صنایع دستی و همچنین نقش تعاون در مشارکت و توسعه را بررسی کرده و سپس جاذبه‌های گردشگری منطقه برخوار را معرفی نموده و در نهایت ضمن ارایه یک الگو برای ایجاد و توسعه صنعت گردشگری در روستاها از طریق تشکیل تعاونی‌ها، بیان شده که این مسئله می‌تواند موجبات توسعه منطقه را فراهم آورد. بنابراین تاکید می‌کنند که با برپایی تعاونی‌های جذب گردشگری در مناطق مستعد با عنایت به روحیه عمومی حاکم بر منطقه و کشور و سابقه تاریخی فراوان در زمینه همکاری و همیاری، بهترین شیوه جهت رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کاهش بیکاری و ایجاد زمینه‌های سالم اشتغال در این­گونه مناطق می‌باشد.

    رضایی سرترشیزی(1382) در تحقیقی باعنوان بررسی و مطالعه زمینه‌های گردشگری در نواحی روستایی استان چهارمحال و بختیاری به­منظو توسعه روستایی با توصیف وتحلیل توان­های بالای گردشگری در این استان در ابعاد طبیعی و انسانی به بررسی نقش گردشگری در توسعه روستایی منطقه پرداخته است. نتایج آن نشان می‌دهد که نقش گردشگری بر اقتصاد و توسعه نواحی روستایی استان نه تنها مثبت نبوده بلکه در جاهایی که  با محیط زیست بر خورد می‌کند اثرات مخربی هم به­جا گذاشته است و همچنین به­عدم برنامه­ریزی مناسب و نبود امکانات و تاسیسات و موانع و مشکلات دیگر که بر سر راه توسعه گردشگری منطقه قرار دارد اشاره می‌کند.

    مستوفی‌الممالک(1375) در پایان­نامه خود به تحلیل ناحیه‌ای روستای دهستان رباطات با تأکید بر تحولات معدنی، صنعتی، تحولات معدنی، صنعتی، راه، ‌توریسم و سیاست می­پردازد.وی بیان می­دارد که روستانشینی نوعی سازش با طبیعت است و ساختار اقتصادی روستاها و فرهنگ و بافت فیزیکی و شکل و نوع آنها نتیجه انتخاب، ضرورت  تشخیص و سیاست و طرز فکر و تکنیک­های انسان­های ساکن در این روستاهاست و نتیجه می­گیرد که علاوه بر صنعت و معدن، توریسم نیز در خروج از بن‌بست انزوای فرهنگی و اجتماعی شده و باعث تحول و تکوین روستاها می‌شوند.

     

    1-country side

    Abstract

     

     

    In times past, especially the nobility and elite tourism and travel, and due to economic and technical issues ..... Significant role in aspects of social, economic, environmental man did not play. Human rights and tourism was recognized as one of the most important contemporary human activities income. It also emerged in the Islamic homeland and was wider by the day. But it ought to flourish whereby long distance but do not have to follow so as to reveal its tourism industry in line with economic, social, cultural, political and even      take steps      developed countries. In this context, the state tourism "roudbar ravine west village" in the interest of its impact on tourism

    Models spss and sowt utilizes data obtained through questionnaires and review the strengths and weaknesses threats and opportunities plan required in this case took the score to other districts and sub-districts and villages Islamic homeland should be extended to the in tourism to reach its true position.

     

    Keywords:

    Tourism – Development – Village.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                                                      صفحه

    چکیده

    مقدمه

     

    فصل اول : طرح تحقیق

    1-1 - بیان مسئله........................................................................................................ 6

    1-2-اهمیت وضرورت انجام تحقیق ........................................................................... 7

    1-3- اهداف تحقیق.................................................................................................... 9

    1-3-1- اهداف کلی ..................................................................................................................9

    1-3-2- اهداف اختصاصی ........................................................................................................9

    1-4 - سوالات تحقیق................................................................................................. 9

    1-4-1- سوال اصلی تحقیق ......................................................................................................9

    1-4-2- سوال فرعی تحقیق .......................................................................................................9

    1-5- فرضیه های تحقیق............................................................................................. 9

    1-6- قلمرو تحقیق..................................................................................................... 9

    1-6-1- محدوده زمانی ..............................................................................................................9

    1-6-2 محدوده مکانی  ..............................................................................................................9

    1-6-3- محدوده موضوعی ......................................................................................................10

    1-7- روش تحقیق       ............................................................................................. 10

    1-8-پیشینه تحقیق ..................................................................................................... 10

    1-9- نوع تحقیق......................................................................................................... 12

    1-10- ابزار گردآوری اطلاعات ................................................................................ 12

    1-11 - روش تجزیه وتحلیل ..................................................................................... 12

    1-12- محدودیت های تحقیق      ............................................................................. 14

     

     

    فصل دوم : مبانی نظری  تحقیق

    2-1- تعاریف ومفاهیم ............................................................................................... ....17

    2-1-1- روستا وروستایی ...............................................................................................................17

    2-1-2- دهستان .............................................................................................................................17

    2-1-3- گردشگری ........................................................................................................................18

    2-2- انواع توریسم ............................................................................................................. 20

    2-1- توریسم تفریحی .....................................................................................................................22

    2-2-2- توریسم تجاری ...................................................................................................................22

    2-2-3- توریسم همایشی ................................................................................................................22

    2-2-4- توریسم مذهبی ..................................................................................................................22

    2-2-5- توریسم درمانی ..................................................................................................................22

    2-2-6- توریسم الکترونیک .............................................................................................................32

    2-2-7- اکوتوریسم ..........................................................................................................................23

    2-3- توریسم روستایی……………..…………………………….................……24

    2-4- ابعاد صنعت گردشگری …….…………….....................................…………......29

    2-4-1- ابعاد اقتصادی .......................................................................................................................29

    2-4-2- گردشگری واشتغال .............................................................................................................37

    2-4-3- ابعاد فرهنگی واجتماعی گردشگری ..................................................................................39

    2-4-4- بعد زیست محیطی گردشگری ...........................................................................................42

    2-5- گردشگری وزیر ساخت ها................................................................................. ....48

    2-5-1- الف – تضمین امنیت فراگیر ..............................................................................................48

    2-5-2- ب – گسترش فعالیت های تبلیغاتی ..................................................................................48

    2-5-3- ج- ایجاد زیرساخت هاوزیربناها ........................................................................................49

    2-5-4-د- ایجادتسهیلات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی .............................................49

    2-5-5-ه- گسترش مدارس ومراکزآموزش عالی جهانگردی وهتل داری و.......................................50

    2-5-6-و- گسترش فعالیت های بهداشتی وپیشگیری ......................................................................50

    2-5-7-ز- افزایش کمی وکیفی امکانات ترابری زمینی وهوایی و...  ................................................50

    2-5-8-ح- اصلاح وبهبود امورسازمانی وتشکیلاتی .........................................................................50

    2-5-9-ط- تخصیص اعتبارات کافی و ملی استانی .........................................................................50

    2-5-10-ی- ایجاد امکانات لازم برای خردسالان ............................................................................51

    2-5-11-ک- گسترش امکانات TCI ...................................    .......................................................51

    2-5-12-ل- توسعه جایگاه خاص در بازارها......................................................................................52

    2-5-13- م- فرصت های جدید شغلی ..............................................................................................53

    2-5-14-ن- ایجاد در آمد ..................................................................................................................53

    2-5-15-س- آسان سازی مدیریت مقصد ..........................................................................................53

    2-5-16-ع- فراهم سازی امکان اتصال به سایر بخش ها ...................................................................53

    2-6- مدل تحلیلی SWOT و پیشنهاد راهبردهای خرد وکلان .................................................53

     

    فصل سوم :  ویژگیهای جغرافیایی محدوده مورد مطالعه

    3-1- تقسیمات کشوری ............................................................................................. …..57

    3-2- وجه تسمیه....................................................................................................................63

    3-3- پیشینه تاریخی الموت....................................................................................................64

    3-4- وضعیت طبیعی..............................................................................................................64

    3-4-1- اقلیم وآب وهوا.............................................................................................. ….64

    3-4-2 - زمین شناسی دره الموت ............................................................................... ….69

    3-4-3-کوه ها وبلندی های الموت .............................................................................. ….72

    3-4-4- میراث تاریخی .............................................................................................. ….73

    3-4-5- غارهای طبیعی .............................................................................................. ….75

    3-4-6- آبهای الموت                                                                                …75

    3-4-6-1- آبهای سطحی............................................................................................ ….77

    3-4-6-2- آبهای زیرزمینی.......................................................................................... .…78

    3-4-6-3- یخچال ویا معدن یخ ................................................................................. ….79

    3-4-7- جانوران الموت ............................................................................................. …79

    3-4-8- گیاهان الموت      ......................................................................................... .…79

    3-4-8-1- جنگل ها، مراتع و پوشش گیاهی ................................................................................80

    3-5- وضعیت اجتماعی ........................................................................................................82

    3-5-1- جمعیت دهستانها (کل وتفکیک شده ).............................................................. …82

    3-5-2- زبان ….............................................................................................................................95

    3-5-3- صنایع دستی........................................................................................................................95

    3-5-4- اطلاعات فرهنگی ..............................................................................................................95

    3-5-5- آداب ورسوم ومراسم اجتماعی ،مذهبی ............................................................ 96

    3-5-6- غذاهای محلی ونوعی ازآن ............................................................................. 96

    3-5-7-  مسائل آموزشی............................................................................................................96

    3-6- وضعیت اقتصادی....................................................................................................97

    3-6-1- مسائل اقتصادی ............................................................................................. 97

    3-6-2- فعالیت ها یی روستایی ................................................................................................97

    3-6-3- کشاورزی و دامپروری ................................................................................... 97

    3-6-3-1- دامداری ومرغداری ................................................................................... 97

    3-6-3-2- نوع بهره برداری وتغییرات آن .................................................................... 97

    3-6-4- عوامل تولید ونقش آن در روستاها .................................................................. 98

    3-6-5-  نحوه تهیه وکود وبذر .................................................................................... 98

    3-6-6- ماشین آلات کشاورزی و دفع آفات نباتی زراعی..........................................................98

    3-7- ویژگی توریستی......................................................................................................99

    3-7-1- جاذبه های گردشگری .................................................................................... 99

    3-7-1-1-قلعه حسن صباح ........................................................................................................99

    3-7-1-2- قلعه لمبسر ...............................................................................................................99

    3-7-1-3- چنار خونبار الموت .................................................................................................100

    3-7-1-4- دره نینه رود ............................................................................................................100

    3-7-1-5- آبشار پیچه بن ........................................................................................................101

    3-7-1-6- دریاچه اوان ............................................................................................................102

    3-7-1-7- شاهرود .................................................................................................................102

    3-7-1-8- قلعه شیر کوه ..........................................................................................................103

    3-7-1-9- آرامگاه سنگی حسن آباد وشاهکوه .........................................................................103

    فصل چهارم : تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق

    4-1- مشخصه های کلی پاسخگویان .......................................................................... 107

    4-1-1- گردشگران  ................................................................................................... 107

    4-1-2- مردم بومی .................................................................................................... 108

    4-2- نتایج توصیفی – تحلیلی .................................................................................... 108

    4-3- روش شناسی ارائه راهبردهای توسعه گردشگری ............................................... 128

    4-3-1- مرحله اول، ورود اطلاعات ............................................................................. .129

    4-3-1-1- ماتریس ارزیابی عوامل محیط بیرونی (EFE).............................................. .129

    4-3-1-2- ماتریس ارزیابی عوامل محیط درونی (IFE).............................................................133

    4-3-2- مرحله دوم ، مرحله تطبیق..............................................................................................138

    4-3-2-1- تشکیل ماتریس نقاط ضعف ،نقاط قوت ، تهدیدهاوفرصت ها(تدوین راهبردها)......138

    4-3-2-2- تشکیل ماتریس داخلی وخارجی(IF)(مشخص نمودن راهبردهای با امنیت تر).......142

    4-3-3- مرحله سوم ، مرحله تصمیم گیری ( اولویت بندی راهبردهای قابل قبول ) .................143

    فصل پنجم :ارزیابی نهایی فرضیه ها - نتیجه گیری وارائه پیشنهادات

    5-1- فرضیه اول........................................................................................................................ 152

    5-2- فرضیه دوم .......................................................................................................................154

    5-3- نتیجه گیری .....................................................................................................................156

    5-4-پیشنهاد..............................................................................................................................159

    5-5- پیشنهاداتی برای محققان آینده..........................................................................................159

    پیوست ها و ضمائم (پرسش نامه خانوار روستایی  و  پرسش نامه مخصوص مسئولین روستایی )

    فهرست منابع

    چکیده انگلیسی

    منبع:

    1.ابراهیم­زاده آسمین، حسین(1376). فرهنگ اسلامی و جغرافیای جهانگردی. مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران. جلداول. سازمان منطقه آزاد کیش. صص424

    2.ابراهیمی، ناصر(1383). ارزیابی اقلیم برای توریسم در شهرستان سردشت .پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته جغرافیا. دانشگاه تهران. ص20.

    3.ابراهیمی­منیق، جعفر و محمدرضا ایروانی(1384). بررسی آثار و پیامدهای فرهنگی- اقتصادی-اجتماعی صنعت توریسم در توسعه اقتصادی . شماره 7. مجله علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال. صص107-139.

    4.ابطحی، فرهاد(1380).  شناخت مناطق اکولوژیک استان قزوین، انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، شماره 115.

    5.اداره کل هواشناسی استان قزوین(1391). خلاصه اطلاعات مراکز هواشناسی استان قزوین. قابل دسترس در: http://www.qazvinmet.ir/

    6.اردستانی، محسن(1387). مبانی گردشگری روستایی. وزارت فرهنگ  ارشاد اسلامی؛ سازمان چاپ و انتشارات. تهران. صص76، 243،98.

    7.اریسیان،نسرین(1382). شناسایی و معرفی جاذبه های اکوتوریسم در شهرستان سمیرم. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته جغرافیا  و برنامه ریزی روستایی.دانشگاه اصفهان. ص56

    8.ازکیا، مصطفی. (1369). جامعه شناسی توسعه و توسعه نیافتگی روستای ایران(چاپ دوم). تهران: اطلاعات.

    9.اسعدی الموتی، محمدجواد، بخش رودبار الموت- 1390- وبلاگ الموت من- قابل دسترس در http://alamouteman.blogfa.com/9006.aspx

    10.اکبری نیا، احمد، باباخانلو، پرویز(1380). گیاهان دارویی استان قزوین،  مجله تحقیقات گیاهان دارویی و معطر، شماره 41.

    11.اصغری­مقدم، محمدرضا(1384). درآمدی بر جایگاه مطالعات عوامل طبیعی در برنامه­ریزی روستایی. انتشارات سرا، تهران.

    اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۷.

    12.امین­زاده، ناهید، زمینه­های طبیعی و جغرافیای توریسم استان کرمانشاه-  پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته جغرافیا، دانشگاه تهران- 1375-ص 45.

    13.بهزاد فر، مصطفی،‌ زمانیان، روزبه (1387)، برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری با تکیه بر بخش محصول، نمونه موردی: شهرستان نیشابور،‌ نشریه بین المللی علوم مهندسی، جلد19،‌ شماره 6، ویژه نامه معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران،‌ صص 103- 89

    14.پاپلی­یزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی(1386). گردشگری؛ ماهیت و مفاهیم. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت). تهران. صص64-90.

    15.پارسا بصیر، هدیه، بررسی زمینه­ها و راهکارهای توسعه گردشگری روستایی بخش طالقان از شهرستان ساوجبلاغ-  پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران- 1386- ص 78.

    16.پارسائی، اسماعیل(1384).ا مکانسنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از GIS . پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی. دانشگاه تربیت مدرس. صص 43

    17.پنهانی، داوود(1387). مراقب گردش تخریبگران باشیم. روزنامه ایران  سال چهاردهم. شماره 4024.ص7.

    18.پور اصغر، فرزام، راهبردهای توسعه پایدار در بخش جمعیت-1388- وبلاگ گردشگری- قابل دستری در http://arbabi58.loxblog.com/post.php?p=9

    http://www.irna.ir/fa/News/2000047066

    19.تاج­زاده نمین، ابوالفضل(1376). رهنمودهایی در خصوص کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در گردشگری. مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران.جلد1. سازمان منطقه آزاد کیش. صص97

    20.تقوی، نعمت(1374). جامعه شناسی روستایی (رشته علوم اجتماعی). دانشگاه پیام نور . ص 15 .

    21.تولایی، سیمین(1385). مروری بر صنعت گردشگری. دانشگاه تربیت معلم . تهران. صص71-120.

    22.رضوانی، علی اصغر، جغرافیا و صنعت توریسم -- دانشگاه پیام نور تهران- 1379- ص112.

    23.زینلیان، مهدی، زمینه­یابی توسعه گردشگری روستایی در شهرستان پاسارگاد. - پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته توسعه روستایی- 1386- ص 56.

    24.حسینی، سیدمحمد(1377). تأثیر جهانگردی در شکوفایی تمدن و فرهنگ اسلامی. مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران. جلداول. سازمان منطقه آزاد کیش.ص 43-44.

    25.حسینی، علیرضا و مهدیزادگان، سیما(1387). بررسی نقش اکوتوریسم در توسعه پایدار نواحی روستایی(online). برگرفته از سایتwww.civilica.com

    26.حکمت نیا، حسن و موسوی، میر نجف، 1390، کاربرد مدل در جغرافیا با تاکید بر برنامه ریزی شهری و ناحیه ای، انتشارات علم نوین.

    27.حیدری چیانه، رحیم (1387). مبانی برنامه­ریزی صنعت گردشگری. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت). مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. تهران. صص 86-96.

    28.خسروی، خسرو(1358). جامعه شناسی روستایی ایران. انتشارات پیام ، ص 39.                                 

    29.خودشاد، نسیم(1390). تعریف گردشگری و ویژگیهای آن.(online). برگرفته از سایت http://astan-sepid.blogfa.com

    30.دانلد لاندبرگ و ام کریشنا موترتی و مینک اچ استاونگا(1383). اقتصاد گردشگری. مترجم: محمدرضا فرزین. شرکت چاپ و نشر بارزگانی.تهران. ص69-70

    31.دربیگی، مزدک(1379). درآمدی بر طبیعت­گردی و پیامدهای اقتصادی آن. مجله پژوهش. شماره 16-17. صص239-256.

    32.رشوند، علی(1387). سیالان، انتشارات روزبهان قزوین، چاپ اول.

    33.رشوند، علی(1380). راز آتشفشان، انتشارات طه قزوین.

    34.رشوند، علی(1385). چنارخونبار الموت، علی رشوند، انتشارات طه قزوین.

    35.رضایی ترشیزی،(1382). بررسی ومطالعه زمینه­های گردشگری در نواحی روستایی استان چهار محال وبختیاری به منظور توسعه روستایی . پایان نامه  کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران .

    36.رضوانی ،محمد رضا(1387). توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار.دانشگاه تهران. صص81

    37.رضوانی، علی اصغر(1379). جغرافیا و صنعت توریسم. دانشگاه پیام نور. تهران. صص 15-18، 90-93

    38رضوانی، محمدرضا و صفایی، جواد(1384).گردشگری خانه­های دوم و اثرات آن بر نواحی روستایی: فرصت یا تهدید (مورد نواحی روستایی شمال ایران). پژوهش های جغرافیایی. شماره 54. صص109-121.

    39.رضوانی، محمدرضا(1387). توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار. تهران.ص 3

    30رکن­الدین افتخاری، عبدالرضا و قادری، اسماعیل(1383). نقش گردشگری روستایی در توسعه روستایی(نقد و تحلیل چارچوبهای نظریه­ای). مجله مدری علوم انسانی. شماره 25.صص23-40.

    31.زاهدی، شمس السادات(1382). تحلیلی بر انواع توریسم و ارتباط آنها با یکدیگر. مجله مطالعات جهانگردی. شماره1 .صص1-12.

    32.زمانیان، روزبه و فتحی، حمید و نهیبی، سارا (1389)، بررسی اثرات ژئوپلیتیکی توسعه گردشگری منطقه ای با بهره گیری از رهیافت برنامه ریزی راهبردی نمونه موردی: منطقه گردشگری چادگان، کهسوار طرار، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال ششم، شماره دوم، تابستان صص 214- 182.

    33.زینلیان، مهدی(1386). زمینه یابی توسعه گردشگری روستایی در شهرستان پاسارگاد .پایان نامه کارشناسی ارشد .رشته توسعه روستایی. صص67

    34.سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری(online).برگرفته از سایتwww.iran chto.ir

    35.سعیدیان، عبدالحسین(1388). سرزمین و مردم استان قزوین، انتشارات علم و زندگی، تهران.

    36.سلیمی،گیتا (1375). بررسی موانع فکری، اجتماعی، فرهنگی گسترش توریسم در ایران از دیدگاه جامعه‌شناختی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. ص12

    37.سنایی، مهدی(1374). شناخت مسائل جغرافیایی ناحیه کلاردشت به منظور توسعه صنعت توریسم. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته جغرافیای انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی تهران. صص67

    38.شاکری، رضا(1383). مطالعه وتدوین راهنمای ارزیابی پیامدهای زیست محیطی طرح های توسعه گردشگری. پایان نامه کارشناسی ارشد گروه محیط زیست. دانشگاه تهران. ص89.-90.

    39.شریف­زاده، ابوالقاسم و همایون مرادی­نژاد(1381). توسعه پایدار و توریسم روستایی. مجله جهاد(ترویج کشاورزی و توسعه روستایی). شماره 250-251.صص52-63.

    40.طاهری آبکنار، کامبیز(1389). جنگل­شناسی جنگل­های خارج از شمال در ایران، انتشارات حق­شناس، رشت.

    41.عمادی، سارا(1383). مدیریت اکوتوریسم. مجله تدبیر. شماره 154. صص76

    42.غفاری، هادی و محمدعلی  مولایی(1381). صنعت توریسم در ایران: چالشها و راهکارها. مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی. شماره 185-186. صص218-225.

    43.فرد آر، دیوید (1388) مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ چهاردهم، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.

    44.فرزین، محمدرضا(1383). اقتصاد گردشگری، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران. ص102

    45.فرزین، محمدرضا(1386). آسیب شناسی تعاونی های گردشگری در ایران. مجله تعاون .شماره 187-188.صص39-46.

    46.فرهنگ جغرافیایی رودهای کشور(1382). جلد دوم، حوضه آبریز دریای خزر، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تهران

    47.کارگر، بهمن(1386). توسعه شهرنشینی و صنعت گردشگری در ایران. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح. تهران. صص112، 235

    48.کارگر، علی، موقعیت ناحیه­ای و توسعه صنعت توریسم در شهرستان تالش- پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای انسانی -اقتصادی (گرایش ناحیه ای )دانشگاه تهران- 1375- ص24.

    49.کاظمی ورکی، ایرج(1383). عقاب آشیان( جغرافیای طبیعی و تاریخی الموت). نشر ایرانگردان

    50.کروبی، مهدی(1387). فرهنگ قومی، سرمایه فرهنگی و صنعت گردشگری. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 28. صص318

    51.کریم­پناه، رفیق(1384). تحلیل اکوتوریسم و نقش آن در توسعه منطقه­ای استان کردستان. پایان­نامه کارشناسی ارشد. جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی. دانشگاه تربیت مدرس. ص78

    52.گلکار، کورش (1384) مناسب سازی تکنیک تحلیلی SWOT برای کاربرد در طراحی شهری، مجله صفه، سال 15، شماره 41، تهران، صص65-44.

    53.لی، جان(1378). گردشگری و توسعه در جهان سوم. مترجمان: عبدالرضا رکن آبادی افتخاری و معصومه السادات صالحی امین. شرکت چاپ و نشر بازرگانی. تهران. صص 15،34

    54.مستوفی الممالک، رضا، تحلیل ناحیه­ای روستاهای دهستان رباطات با تأکید بر تحولات معدنی، صنعتی، راه، توریسم و سیاست-  پایان نامه دکتری رشته جغرافیا  دانشگاه تهران- 1375- 88.

    55.مستوفی صدر، بابک(1380). گردشگری روستایی و کشاورزی، مرکز تحقیق و توسعه بانک کشاورزی، تهران.

    56.مرکز آمار ایران(1385). نتایج سرشماری نفوس و مسکن، پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران قابل دسترس در:

    www.amar.org.ir

    57.مصطفی نژادیان، مرضیه و بهمن خسروی­پور(1388). اکوتوریسم گامی به سوی توسعه پایداروستایی. آنلاین. برگرفته از سایتcivilica.com   www.

    58.معدن کن، ایراندخت(1368). به سوی رونق جهانگردی. سازمان برنامه و بودجه. مدیریت ارشاد و فرهنگ و هنر. ص17

    59.ناصری، مسعود(1375). شناسایی موانع مؤثر توسعه صنعت توریسم ایران و طراحی الگوی تبیینی برای گسترش جذب توریست، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. ص15.

    60.ودیعی، کاظم(1352). مقدمه ای بر روستاشناسی ایران. دهخدا.  ص67.                                            

    61.یوسفی­پور، غلامرضا(1379). نقش صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی ایران و راههای گسترش آن، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد. صص 15-45

    منابع اینترنتی

     

     

    1.http://esfandiariali.blogfa.com

    2.http://evater.mihanblog.com/extrapage/alamut

    3.http://fa.wikipedia.org/wiki

    4.http://haranak.parsiblog.com

    5.http://lambesar.ir/?p=3490

    6.http://lambesar.ir/?p=1169

    7.http://qazvin.irib.ir/index.php

    8.http://www.mohammadd0.blogfa.com/post/1

    9.http://www.alamootgarbi.blogfa.com/post/5

    10.http://www.alamootgarbi.blogfa.com/post/4

     


موضوع پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, نمونه پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, جستجوی پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, فایل Word پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, دانلود پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, فایل PDF پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, مقاله در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, پروژه در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, پروژه درباره پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی جاذبه¬های گردشگری دهستان های رودبار الموت غربی و تاثیر آن در توریسم استان قزوین

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و صنعت توریسم چکیده موضوع توریسم و صنعت جهانگردی در دنیای معاصر و بخصوص درکشورهای توسعه یافته، هم تراز دیگر صنایع و بخش های اقتصادی رشد بسیار چشمگیری داشته است .امروزه بسیاری از کشورهای جهان ، ابعاد گسترده صنعت گردشگری را از نظر تولید ،اشتغال و ایجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پیش به شدت به توسعه این صنعت پرداخته اند. کشور جمهوری اسلامی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده طی سال­های اخیر گردشگری روستایی به عنوان یکی از ابعاد توسعه روستایی در تمام دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این نوع گردشگری هدف شناسایی استعدادهای مختلف طبیعی و انسانی محدوده­ی روستاها و توسعه عواملی که باعث ورود و استفاده گردشگران از آن می­شود، است. شهرستان نیر یکی از شهرستان‌های ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

چکیده: در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری را در آنها مهیا کند. ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد. گردشگری فرهنگی به‌نوعی آشکار و پنهان در حراست از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم مقدمه طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

فصل اول کلیات تحقیق بخش اول : کلیات تحقیق 1-1-1 مقدمه: امروزه پدیده گردشگری از یک پدیده ساده ی دید و بازدید فراتر رفته و ابعاد و اهمیت ویژه ای یافته است تا جایی که از آن به عنوان یک صنعت بزرگ و مولد و مادر نام برده می شود. به طوری که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی و برخی کشورهای در حال توسعه که از جاذبه های فراوان تاریخی ، فرهنگی ، طبیعی و امکانات و تسهیلات خوب گردشگر ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده: صنایع دستی تبلورعینی فرهنگ ومظاهرهنری وازنوع هنرهای کاربردی ومردمی به حساب می آید وازآنجا که هرفرآورده دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی،اجتماعی وفرهنگی محل تولید خود است،می تواند عامل مهمی درشناساندن فرهنگ وتمدن وهمچنین عاملی برای جذب گردشگران داخلی وخارجی محسوب شود.هدف ازانجام این تحقیق، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم(M.A) چکیده: افزایش روزافزون جمعیت جهان به ویژه در کشور های در حال توسعه‌، ‌‌‌فقر اقتصادی و پایین بودن سطح در آمد ملی کشور های مذکور باعث شده تا جمعیت این کشور ها در فشار و تنگنای اقتصادی قرار گیرند‌، ‌‌.‌‌ این کشور ها‌، ‌‌‌علی رغم داشتن منابع‌طبیعی مناسب‌و دارا بودن منابع بالقوه درآمدی‌،‌‌‌ فقر و محرومیت را پذیرفته و پایین ...

ثبت سفارش