پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی

word 41 MB 30406 163
1387 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۶,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)در جغرافیای طبیعی

            گرایش : اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی 

    چکیده :

    حوادث طبیعی مهمترین عامل نگرانی انسان در هر زمانی بوده است . یکی از مهمترین حادثه طبیعی ، لغزش زمین بوده که هر ساله خسارتهای مالی و جانی فراوانی را به ارمغان می آورد که این امر مشکلاتی را در اجرای طرحهای عمرانی ایجاد می کند . این پژوهش جهت بررسی عوامل موثر در ایجاد زمین لغزش و راهکارهای پیشگیری از این حادثه طبیعی در منطقه شمال هشتجین بوده که در برنامه ریزی محیطی ، روستایی و شهری حایز اهمیت می باشد . با تهیه شناسنامه زمین لغزش برای 24 زمین لغزش به مطالعات صحرایی پرداخته و با تهیه نقشه زمین شناسی به مقیاس 1:50000 و نقشه پراکنش زمین لغزش به صورت دستی و تهیه نقشه های توپوگرافی ، جهت شیب ، پوشش گیاهی، تصویر ماهواره ای پژوهش را ادامه داده و داده های آماری را از مرکز تحقیقات کشاورزی و سایت اداره هواشناسی استان تهیه سپس با مطالعات آماری و آنالیز داده ها با استفاده از شبکه بندی و نرم افزار Spss16 با روش رگرسیون به نتایجی دست یافته و عوامل موثر را تجزیه و تحلیل کرده که قابل بحث است . همچنین از نرم افزار Excel برای تهیه نمودارها و برای تهیه بعضی نقشه ها از سیستم اطلاعات جغرافیایی با نرم افزار ArcGIS و   ArcMap،  از نرم افزار Ocr Tools جهت اسکن شناسنامه های زمین لغزش استفاده شده است. در پایان نقشه پهنه بندی با  روش آماری تهیه و راهکارهای پیشگیری از خطرات احتمالی از زمین لغزش را بررسی کرده و پیشنهادات در پایان پژوهش ارایه گردیده است .

     

    واژه های کلیدی : زمین لغزش ، حرکت دامنه ای ، GIS، پهنه بندی ، رگرسیون ، هشتجین

    مقدمه

    ایران با توپوگرافی عمدتاً کوهستانی، مکان فعالیت های زمین‌ساختی و لرزه‌خیزی زیاد و شرایط متنوع زمین‌شناسی و اقلیمی، عمده شرایط طبیعی ویژه را برای ایجاد طیف وسیعی از زمین لغزش‌ها را داراست(نقشه 1-1).

     زمین‌لغزش در ایران بعنوان یکی از بلایای طبیعی، سالیانه خسارات جانی و مالی فراوانی به کشور وارد می سازد. اگر برای بلایای طبیعی دیگر احتمال وقوع هر از چندگاهی قائل شویم، پتانسیل وقوع پدیده لغزش در کشور را باید هر لحظه در نظر گرفت. بر اساس یک برآورد اولیه، سالیانه 500 میلیارد ریال خسارت های مالی از طریق زمین لغزش ها بر کشور تحمیل می شود و این در صورتی است که از بین رفتن منابع طبیعی غیرقابل بازگشت به حساب آورده نشوند(کمک پناه 1373). این پدیده همه ساله در اکثر مناطق کشور موجب وارد شدن خسارت های اقتصادی به راه‌های ارتباطی، خطوط آهن، خطوط انتقال نیرو ، کانال های آبیاری و آبرسانی، تأسیسات معدنی، تأسیسات استخراج، پالایش نفت و گاز، شبکه شریان های حیاتی داخل شهرها، کارخانه ها و مراکز صنعتی، سدها و دریاچه های مصنوعی و طبیعی، جنگل ها و مراتع و منابع طبیعی، مزارع و مناطق مسکونی و روستاها شده  یا آنها را مورد تهدید قرار می دهد. (آبخیزداری ایران 1386)

    فصل اول

    کلیات :

    - مبانی نظری پژوهش

    - جایگاه جغرافیایی منطقه پژوهش

    - تحلیل داده های توپوگرافی

    الف – مبانی نظری پژوهش(فرایند پژوهش) :

    - مقدمه :

    بشر در بسیاری از میدان های فعالیتی خود، بخصوص مسائل عمرانی، اقتصادی ، اجتماعی و منابع طبیعی با مشکل ناپایداری دامنه‎ها مواجه می‎باشد. وقتی پایداری شیبی از بین برود، ممکن است انواع مختلف حرکات توده ای اتفاق بیافتد.

    زمین‎لغزش‎ ها و حرکات دیگر دامنه‎ای توجه انسان را به اندازه سایر پدیده‎های طبیعی غیر ‎قابل کنترل مانند زلزله، آتشفشان  و یا سیل  به خود جلب کرده است، چرا که جان و مال او را تهدید کرده و خسارات جبران‎ناپذیری را به سازه‎ها، تأسیسات و منابع طبیعی وارد می‎نماید. وقوع زمین‎لغزش‎ها ممکن است تحت‎ تأثیر فعالیت‎های انسانی مانند جنگل ‎زدائی و اجرای ساخت‎و‎سازهای غیر‎اصولی باشد .

    از آنچه که در بالا گفته شد، می‎توان نتیجه گرفت که مطالعه پدیده لغزش هم از نظر تئوری و هم عملی مهم می‎باشد. چنانکه یک ارزیابی کلی خسارات و زمین‎لغزش در دنیا نشان می‎دهد که تلفات جانی و مالی وارده از آنها از سایر بلایای طبیعی بیشتر می‎باشد .

    طرح و بیان مسئله :

    چنانکه گفته شد زمین‌لغزش در ایران بعنوان یکی از بلایای طبیعی، سالیانه خسارات جانی و مالی فراوانی به کشور وارد می سازد(نقشه 1-1).

     

     

     

    شکل(1-1):پراکندگی زمین لغزش ایران(آبخیزداری ایران 1386)

    هر ساله حوادث طبیعی به خصوص زمین‎لغزش و حرکت های دامنه‎ای در روستاهای شمال هشتجن علاوه بر وارد آوردن خسارت های مالی فراوان، مشکلات دیگری نظیر نگرانی مردم و مسئولین را بوجود آورده و اجرای برنامه‎های عمرانی را با مشکل مواجه کرده است. این پژوهش به منظور بررسی عوامل مؤثر در زمین‎لغزش‎های منطقه و استفاده از نتایج آن در برنامه‎ریزی های مختلف از قبیل توسعه ساخت و سازها، کشاورزی، فعالیت های اقتصادی، حفظ منابع خاک و زیست محیطی و غیره انجام گرفته است. اکر چه در شمال هشتجین لغزشهای فراوانی وجود دارد و هر ساله به تعداد آنها افزوده می شود ولی در این پژوهش فقط تعداد محدودی لغزش شناسایی و با مطالعات  صحرائی و آماری با استفاده از نرم ‎افزارهای کامپیوتری به روش رگرسیون بررسی گردید . با تهیه نقشه خطر لغزش میزان تاثیر آنها بر ابنیه ها مورد ارزیابی قرار گرفته و با توجه به نوع عوامل موثر در وقوع لغزش های منطقه و خسارت های وارده بر منابع طبیعی و مصنوعی راهکارهای عملی و مناسب جهت کاهش خسارات مستقیم و غیر مستقیم آنها پیشنهاد خواهد شد.در بررسی پدیده زمین لغزش این فرضیه مطرح است که عوامل موثر بخصوص عوامل اقلیمی در این امر در گذشته و حال کدامها هستند و آیا می توانند در آینده نیز در جهت ایجاد زمین لغزش موثر واقع شوند و علل اساسی عدم نا پایداری دامنه ها و زمین لغزش چیست؟سوال دوم این است که وقوع این حرکات چه تاثیری بر ابنیه های منطقه داشته و چگونه برنامه ریزی محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد ؟ بنابراین بررسی حرکات دامنه ای و زمین لغزه ها ما را در ارزیابی چگونگی استفاده بهینه از اراضی و مناطق مستعد که از امکانات و شرایط بالقوه ای جهت برنامه ریزی توسعه ای برخوردار هستند یاری می دهد و مکان گزینی مناسب را در برنامه ریزی محیطی

    تعیین می کند .

    تعاریف، مفاهیم

    -زمین لغزش:

    حرکات توده ای بخشی از سازندهای پوششی دامنه ها ، بر اثر عواملی مانند باران شوئی ، زمین لرزه و نیروی کشش زمین و...را زمین لغزش گویند (جعفری 1379) که بر دو گونه منفرد و پهنه ای تقسیم می شود :

    لغزش منفرد: -

    زمین لغزش منفرد توده‎ای از خاک و سنگ است که معمولاً تمامی قسمت‎های آن دریک زمان یا محدوده زمانی معین به سمت پایین حرکت کرده و محدوده آن مشخص است .       

    - زمین لغزش پهنه ای:

    مناطق دارای زمین لغزه‎های کوچک اما پراکنده که وسعت زیادی  از دامنه را تحت تأثیر قرار می‎دهند . تفاوت این حرکت‎های لغزشی  با زمین لغزش های منفرد، مشکل تفکیک محدوده دقیق و مشخص برای آنها می‎باشد .

    - سنگ(Rock): به مصالح سنگی سفت و سختی که قبل از حرکت بطور طبیعی در محل خود قرار داشته است، گفته می‎شود که بخشی از سنگکره را تشکیل داده است .

    - خاک (Soil): قسمت سطحی پوسته زمین که در اثر عوامل فیزیکی و شیمیایی و حیاتی بوجود می آید که شامل تمام تجمعات سست، سخت نشده و یا با سیمان ضعیف، از ذرّات جامد متشکل از دانه‎های (سنگ یا کانی) نابرجا و برجا، همراه با حباب‎های هوا یا سیالات بین ذره‎ای می‎باشند. (جعفری 1379)  

    - لغزش چرخشی:

    حرکت نسبتاً آرام بلوک یا بلوک‎های چسبنده خاکی،‌سنگی یا مخلوط آنها درطول یک سطح گسیختگی مشخصاً قوسی شکل را لغزش چرخشی می‎گویند. مشخصه بارز لغزش‎های چرخشی، سطح گسیختگی نسبتاً دورانی و چرخشی آنهاست.

     

    -لغزش انتقالی:

    معمولاً لغزش‎های چرخشی در شیب‎هائی رخ داده است که از نهشته‎های رسی، سازندهای شدید آلتره و سنگ یا خاک را در طول سطح گسیختگی مشخصاً صفحه‎ایی شکل، لغزش انتقالی نامیده شده‎اند. لغزش‎های انتقالی در طول سطوح لایه‎بندی، گسله‎ها، ترک‎ها یا شکاف‎هایی که تقریباً موازی سطح زمین هستند رخ می‎دهد.

    - حرکت:

    حرکت شامل تغییر شکل برشی و جابجایی در امتداد یک یا چند سطح می‎باشد. لغزش‎ها خود می‎توانند به صورت لغزش‎های چرخشی، انتقالی و یا ترکیبی باشند، که تمایز بین آنها در تحلیل پایداری و طراحی روش کنترل، حائر اهمیت است. (جعفری 1379)  

    3- اهداف و ضرورت پژوهش:

    اهداف اصلی این تحقیق ، بررسی و شناخت علل وقوع زمین‎لغزش و تعیین مناطق آسیب‎پذیر جهت برنامه‎ریزیهای توسعه‎ای بوده که در راستای این اهداف می‎توان به منظورهای زیر نیز دست یافت.

    1)تهیه شناسنامه مشخصات برای لغزش‎های مهم و اصلی و همچنین تهیه و ارائه نقشه‎های دقیق‎تر از جمله زمین‎شناسی، ژئومورفولوژی ، تکنونیکی، پراکنش لغزش‎ها، پوشش گیاهی، جهت شیب، زاویه شیب و...

    2)شناساندن ضرورت و اهمیت توسعه مطالعات و بررسیهای زمین‎شناسی و ژئومورفولوژیکی در مناطق مستعد جهت برنامه‎ریزی‎های توسعه‎ محیطی.

    3)ارائه راه‎حل‎های مناسب برای کنترل و تثبیت مناطق لغزش‎خیز و یا به حداقل رساندن خسارت‎های حاصل از آنها.

    4)ارتقاء سطح آگاهی ساکنین منطقه و ترویج اجرایی راه‎حل‎های مناسب جهت کاهش خسارات

    ) تعیین نقش وقوع لغزش در برنامه ریزی محیطی در این منطقه.    5

        6) شناخت و بررسی مکانیسم خسارات وارده بر ابنیه ها و منابع طبیعی در منطقه.

     

    4-  سوال های پژوهش :

    1- انواع زمین لغزش ها کدامند ؟

    2- علل اصلی وقوع لغزش ها کدامند ؟ و نقش عوامل اقلیمی چگونه است ؟

    3- وقوع لغزشها چه تاثیری برمنابع طبیعی و ابنیه ها ی منطقه داشته است ؟

    4- میزان تاثیر لغزش در برنامه ریزی های محیطی چقدر می باشد؟

    5- خسارت های اصلی حرکات دامنه ای در این منطقه به چه مناطقی وارد شده و مناطق آسیب پذیر کدامند؟

    6- چگونه میتوان از نتایج بدست آمده در جهت کاهش خسارت لغزش ها و برنامه ریزی محیطی استفاده کرد ؟

    7- چه عواملی باعث تشدید زمین لغزش می شود و در کدام ساختار زمین شناسی زمین لغزش صورت میگیرد ؟

    8- آیا آبهای سطحی ، زیر زمینی و میزان بارندگی ، شیب زمین و جهت آنها  ، پوشش گیاهی ، گسله ها میتوانند بر شدت لغزش تاثیر بگذارند ؟ و اگر میتوانند تا چه اندازه تاثیر دارند ؟  

    9- راهکارهای پیشنهادی جهت جلوگیری از ایجاد زمین لغزش چیست ؟ وچگونه میتوان مکان گزینی دقیق کرد ؟ بعبارت دیگر با مطالعه و بررسی دقیق  چگونه میتوان با برنامه ریزی محیطی به ساخت مناطق مسکونی اقدام نمود ؟

    5-  فرضیه های پژوهش :

    1- انواع حرکات دامنه ای در شمال هشتجین اتفاق افتاده و احتمال وقوع آن در آینده می باشد .

    2- عوامل مختلف طبیعی و غیر طبیعی نقش متفاوتی در وقوع لغزش های منطقه دارند .

    3- وقوع لغزش ها هر ساله خساراتی را بر ابنیه ها جاده ها و مراتع و زمین های زراعی باغات و غیره وارد می سازد .

    4- وقوع لغزش ها در برنامه ریزی محیطی تاثیر می گذارند لذا نیاز مند مدیریت بحران لغزش در منطقه ضروری است و نوع برنامه ریزی محیطی خاصی را می طلبد.

     

     

     

    پیشینه و ادبیات پژوهش :

    در رابطه با وقوع لغزش در داخل و خارج کشور تحقیقات زیادی صورت گرفته است . اما در منطقه مورد بررسی پژوهش های انجام گرفته کمتر بوده و یا اینکه در زمینه تاثیرات وقوع لغزش بر ابنیه ها و برنامه ریزی محیطی هیچگونه بررسی صورت نگرفته است برخی از مطالعات انجام گرفته به شرح ذیل می باشد :

    اطلاعات در خصوص زمین‎شناسی بخش شمال محدوده را می‎توان از نقشه 1:100000 کیوی تهیه شده بوسیله حاجی علیلو و رضایی(1997) توسط سازمان زمین‎شناسی کشور استخراج نمود.

    -گزارش زمین‎لغزش استان اردبیل توسط انصاری و بلورچی(1374) به بررسی مقدماتی زمین‎لغزش‎های استان از جمله خلخال و گرمی پرداخته است.(انصاری 1374)

    -در سال(1374) گزارش «نگرشی بر برخی از زمین‎لغزش‎های استان اردبیل» توسط نیک‎اندیش تدوین گردید، ولی در این گزارش به بررسی کیفی زمین‎لغزش‎ها پرداخته شده است(نیک اندیش1374).

  • فهرست:

    مقدمه..........................................................................................................................................                                فصل اول : کلیات

    الف- مبانی نظری پژوهش(فرایند پژوهش)

    مقدمه .................................................................................................................................................................    

    1-طرح و بیان مساله

    2- تعاریف ، مفاهیم

    -  زمین لغزش:

    _ لغزش منفرد

    _ پهنه لغزشی

    _ جریانی: لغزش چرخشی- لغزش انتقالی

    - حرکت

    3- اهداف و ضرورت پژوهش

    4- سوال های پژوهش

    5- فرضیه های پژوهش

    6- پیشینه و ادبیات پژوهش

    7-روش ها و ابزار پژوهش

    الف) مطالعات صحرایی

    ب) مطالعات دفتری

    ج) تجزیه و تحلیل آماری

    رگرسیون ساده و دو متغیره

    1_ یک مجموعه از پیش بینی ها

    2_ مجموعه های نامنظم از پیش بینی ها

    3_ مجموعه های منظم از پیش بینی ها

    _ ارزیابی خطر نسبی زمین لغزش

    _تعیین واحدهای منطقه ای در بررسی خطر

    _ بررسی لغزش ها و تهیه نقشه های اطلاعاتی

    _ تعیین اهمیت نسبی عوامل موثر در ناپایداری

    8-اطلاعات مبنایی پژوهش

    ب- جایگاه  جغرافیایی منطقه پژوهش

    ج- تحلیل داده های توپوگرافی

    مقدمه                                                                                 

    1-1-  واحد کوهستانی شرقی  ..........................................................................................................................

    1-2– واحد کوهستانی غربی  ...........................................................................................................................

    1-3- واحد فلات یا پایکوهی...........................................................................................................................

    الف- ضلع شرقی ..............................................................................................................................................

    ب- ضلع غربی .................................................................................................................................................

     فصل دوم: تحلیل داده های زمین شناسی

    مقدمه ...............................................................................................................................................................

    الف- تکامل ساختمانی منطقه...........................................................................................................................

    ب- لیتولوژی سنگهای تشکیل دهنده و چینه شناسی منطقه ...........................................................................

    1-سنگهای رسوبی نئوژن

    2- نهشته های کواترنر

    الف- رسوبات آبرفتی قدیمی

    ب- رسوبات آبرفتی جدید

    ج- ساختار تکتونیکی منطقه

    ج-1- رویدادهای مهم تکتونیکی

    ج-2- گسله های مهم منطقه

    -گسلهای اصلی و فرعی

    1- گسله ترازوج – سوسهاب (T.S.F)

    2- گسله چنار – بیلده (       (Ch.B.F

    3- گسله های فرعی

    د- لرزه زمین ساخت منطقه  

    - نتیجه گیری از بحث گسله ها  

    فصل سوم : الف- تحلیل داده های اقلیمی

    - مقدمه

    - توده هوای موثر بر منطقه

    1- توده های موثر بر منطقه

    1- توده هوای موثر آرکتیک

    2- توده هوای قطبی بری

    3- توده هوای قطبی بحری

    4- توده هوای حاره بری

    5- توده هوای حاره بحری

    الف – آب و هوا

    ب- ریزشهای جوی

    ج) دمای هوا

    د) رطوبت

    ه) باد

    1- باد محلی (کوهستان و دره )

    2-  باد فرامنطقه ای

    الف)بادهای شرقی

    ب) بادهای غربی

    ب- تحلیل داده های هیدرولوژی

    - مقدمه

    - منابع آب

    1- آبهای سطحی

    2- آبهای زیرزمینی

    فصل چهارم : پوشش گیاهی

    - مقدمه

    - وضعیت پوشش گیاهی

    الف)منابع طبیعی

    1- مراتع ییلاقی

    2- مراتع قشلاقی خورش رستم

    3- مراتع حریم روستا

    - اراضی جنگلی منطقه خورش رستم

    - اراضی جنگلی نیمه انبوه

    ب)منابع غیر طبیعی

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    _مقدمه

    5-1- ویژگیهای کلی زمین لقزش ها و پراکنش آنها

    الف) اندازه گیری در روی نقشه واحدهای شبکه ای

    ب) سن زمین لغزش

    1- زمین لغزه های فسیل

    2- زمین لغزه های قدیمی

    3- زمین لغزه های جدید

    ج) خسارات

    5-2-مراحل رسوبگذاری و حرکات دامنه

    الف) تاثیر فرسایش در وقوع حرکات دامنه ای

    ب) مرحله همزمانی یا وقوع زمین لغزش

    ج) مرحله بعد از وقوع زمین لغزش

    5-3- علل حرکات دامنه ای در منطقه

    _ تغییر در شرایط تنش

    _ تغییرات مقاومت مصالح

    5-4- عوامل تغییر دهنده در ایجاد لغزش

    1- عوامل طبیعی

    الف) عامل لیتولوژی

    ب) پراکنش لغزش نسبت به گسله های منطقه

    ج) عامل توپولوگرافی و مورفولوژی:

    ج-1) جهت شیب دامنه ها

    ج-2) درصد شیب

    ج-3) مقایسه نوع سازه های زمین شناسی با کلاس های شیب منطقه:

    د) عامل پوشش گیاهی

    د-1) مقایسه نوع پوشش گیاهی با جهات مختلف شیب دامنه ها

    ه) عوامل اقلیمی و منابع آبی

    1- عوامل اقلیمی

    2- عوامل منابع آبی

     

    2- عوامل غیر طبیعی

    5-5- آنالیز آماری

    5-5-1- آنالیز آماری بر اساس روشهای رگرسیون

    الف) رگرسیون چند متغیره با یک مجموعه پیش بینی کننده

    _ عامل لیتولوژی

    _عامل پوشش گیاهی

    _ عامل فاصله از گسله ها

    _ عامل رده های مختلف شیب

    _ عامل جهات شیب

    _ عامل بارندگی

    _ عامل طول آبراهه

    _ عامل ابنیه

    ب) رگرسیون چند متغیره با مجموعه های نامنظم پیش بینی کننده

    منابع فصل هشتم

    فصل ششم :

    پیشنهاد ها و راهکارها

    9-2- پیشگیری و کنترل حرکات دامنه ای (طرح های ایمنی جهت جلوگیری از ناپایداری دامنه ها)

    9-3- راهکارهای پیشنهاد شده برای کاهش حرکات دامنه ای (کاهش لغزش لایه های زمین)در منطقه

     

    منبع:

    - انصاری، ف.و بلورچی، م. (1374) زمین لغزش در استان اردبیل، مدیریت لرزه زمین ساخت و ژئوتکنیک، سازمان زمین‎شناسی کشور.

    2- نیک اندیش، ن.، میرصانعی، ر. (1374) نگرشی بر زمین لغزشهای استان اردبیل. معاونت آبخیزداری جهادسازندگی

    3- هاشمی طباطبائی،‌س. (1377) پهنه‎بندی خطر زمین لغزش در بخشی از استان اردبیل. مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، وزارت مسکن و شهرسازی

    4- مهدویفر، م.،‌ارومیه، ع.، فاطمی عقدا،م. (1376) پهنه‎بندی خطر زمین لغزش در منطقه خورش رستم شهرستان خلخال. مجموعه مقالات دومین سمینار زمین لغزه و کاهش خسارت‎های آن. موسسه بین‎المللی زلزله‎شناسی و مهندسی زلزله. از صفحه 147 تا 158.

    5- مهدویفر، م. (1376) پهنه‎بندی خطر زمین لغزش منطقه خورش رستم (جنوب غربی شهرستان خلخال). پایان‎نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

    6- www. Zamin. i r

    7- رضائی، ع. (1376) مفاهیم آمار و احتمالات. نشر مشهد، 444 صفحه.

    8-فتوحی، ا. و اصغری، ف. (1378) کتاب آموزشی آنالیز آماری داده‎ها با Spss. تهران کانون نشر علوم – 512 صفحه، ترجمه.

    9-زرگر، م. (1379) راهنمای جامع Spss 10. انتشارات بهینه، 584 صفحه.

    10- آبخیزداری ایران 1386    WWW.NGDIR.IR

    11- سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان اردبیل (1379) آمارنامه استان اردبیل، معاونت آمار و انفورماتیک.

    12- طلائی دولق، ر. (1378) بررسی زمین‎شناسی و پتروشیمیایی توده‎های ولکانو- پلوتونیک جنوب غرب مشگین‎شهر در ارتباط با ژنرمس و مولیبدن. پایان‎نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.

    13- درویش‎زاده، ع. (1370) زمین‎شناسی ایران. نشر دانش امروز. 901 صفحه.

    14- مهندس جعفری ، عباس . فرهنگ بزرگ گیتاشناسی (اصطلاحات جغرافیایی) ، گردآوری و ترجمه ، چاپ چهارم 1379.انتشارات موسسه جغرافیایی وکارتوگرافی گیتاشناسی

    15- ماکس دریو . مترجم دکتر خیام ، مقصود. (1374) مبانی ژئومورفولوژی .انتشارات نیا تبریز.

    16- رزگر، ف.، مالکی، ا.، قریشی، م.، بربریان، م.، معینفر، ع. و نادرزاده، ا. (1376) پهنه‎بندی خطر نسبی زمین لرزه در ایران. مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، 100صفحه

    17-حق‎شناس، ا. (1374) پهنه‎بندی خطر زمین لغزش و ارتباط آن با تولید رسوب در حوضه آبخیز طالقان. پایان‎نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت مدرس.

    18-فتوحی، ا. و اصغری، ف. (1378) کتاب آموزشی آنالیز آماری داده‎ها با Spss. تهران کانون نشر علوم – 512 صفحه، ترجمه.

    19- جامع ایران (مهندسین مشاور) ، (1386) مطالعات سنتز استانی، طرح جامع توسعه کشاورزی استان اردبیل. گزارش شماره یک – هوا و اقلیم، وزارت کشاورزی، معاونت برنامه‎ریزی و بودجه.

    20- رسولی جمادی، ش. (1374) بررسی عوامل هیدروکلیمای دشت اردبیل و نقش آنها در کشاورزی. پایان‎نامه کارشناسی ارشد، جغرافیای طبیعی، دانشگاه تبریز، 201 صفحه.

     

    21- سازمان هواشناسی (1366- 1385) سالنامه های هواشناسی.www.weather.ir- www.IRImet.net.net       _  www.ARDmet

    22- معاونت بهره‎برداری و مدیریت منابع آب. (1379) اطلس منابع آب ایران، گزارش هیدرولوژی. جلد اول، وزارت نیرو.

     

    عظیمی، ف. (1379) جمع‎آوری و شناسایی گیاهان استان اردبیل و تشکیل هرباریوم. معاونت آموزش و تحقیقات، مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان اردبیل.

        24-  www.rozname hamshahri.ir


موضوع پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, نمونه پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, جستجوی پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, فایل Word پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, دانلود پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, فایل PDF پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, تحقیق در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, مقاله در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, پروژه در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, پروپوزال در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, تز دکترا در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, پروژه درباره پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی, رساله دکترا در مورد پایان نامه عوامل موثر در وقوع لغزش لایه های زمین در منطقه هشتجین خلخال با رویکرد در برنامه ریزی محیطی

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته مهندسي معدن سال 1385 چکيده مورفولوژي کنوني خراسان شمالي حاصل فرايندهاي فرسايش است که پس از تاثير آخرين فازهاي کوهزايي آلپين Passaderion movement بوقوع پيوسته

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده توسعه فیزیکی و رشد شهر های ایران تا چند دهه­ی پیش، هماهنگ و متناسب با نیازهای جامعه شهری بود. با بروز تحولات جدید، شهرها به سرعت تغییرات و دگرگونی هایی را پذیرا شدند. این دگرگونی­ها به شکل رشد سریع جمعیت و گسترش فیزیکی شتاب آمیز شهرها، و به صورت نامتعادل و ناهماهنگ بوده است. مهمترین مساله­ای که در برابر توسعه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده اصولا استقرا ر و پیدایش یک منطقه بیش از هر چیزی تابع شرایط محیطی و موقعیت جغرافیایی است، زیرا عوارض و پدیده های طبیعی در مکان گزینی، پراکندگی، حوزه نفوذ توسعه فیزیکی، مورفولوژی و امثال آن اثر قاطعی دارند و گاه به عنوان یک عامل مثبت و زمانی به صورت یک عامل منفی و ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی همراه با مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و مشاهدات میدانی به بررسی هیدروژئومورفولوژی حوضه ی ماسوله رودخان با تأکید بر آبشارهای منطقه پرداخته و به شرح زیر می باشد. حوضه مورد مطالعه با مساحت 46/4195 هکتار جزیی از حوضه آبخیز ماسوله ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده امروزه یکی از عوامل مهم در بروز خسارت های ناشی از مخاطرات محیطی عدم شناخت کامل و علمی در مناطق مختلف است. حوضه های آبریز ایران بویژه در حوضه های آبریزدریای خزر بدلیل تغییر کاربری و تخریب جنگل خطرات فراوان به ویژه سیل، فرسایش ولغزش می باشد. لذا مطالعات بنیادین درحوضه ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده گسل‌ های بزرگ و فعال واقع در شرق شهر میناب از مهم‌ترین عوامل تکتونیکی منطقه محسوب می‌شوند که در سال‌های گذشته زلزله‌های متعدد و شدیدی را به وجود آورده است و فعالیت آنها در آینده ممکن است خسارات سنگینی را به بار آورد. لذا شهر میناب و بویژه بافت فرسوده آن از ریسک‌پذیری بالایی در مقابل ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: برنامه ریزی توریسم این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی با اهداف کاربردی به راهکارهای توسعه ژئوتوریسم در تنگه واشی حوضه جلیزجند شهرستان فیروزکوه پرداخته و روش گردآوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای، اسنادی و میدانی می باشد. حوزه جلیزجند به دلیل داشتن طبیعت بکر و وجود تفرجگاه تنگه واشی در خود و نزدیکی به تهران از ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A » رشته جغرافیا – گرایش اقلیم شناسی چکیده هر کار تحقیقی قطعاً در پی یافتن مشکلی در جامعه صورت می گیرد. زمانی که مسأله در جامعه ای به حدی برسد، انسان احساس می کند باید در پی یافتن راه حلی باشد و به همین سبب به تحقیق و پژوهش می پردازد. جابجایی انسانها بدلایل پیچیدگی زندگی روزمره و اشتغال افراد و گذران اوقات فراقت از ارکان مهم زندگی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته اکوتوریسم چکیده : صنعت توریسم اکنون به عنوان صنعتی پویا با ویژگی های نوسعه مدارانه خود،بخش مهمی‌از فعالیتهای تولیدی را در جهان پیشرفته و رو به رشد به خود اختصاص داده است. رشد این صنعت در هر کشور، نیاز به استراتژی مناسب و برنامه ریزی و مدیریت بالنده دارد. هدف این پژوهش که در شرق استان هرمزگان انجام می‌شود شناخت قابلیت ها و ظرفت ...

ثبت سفارش