پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان )

word 7 MB 30409 129
1393 کارشناسی ارشد گردشگری و توریسم
قیمت قبل:۶۱,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته اکوتوریسم

    چکیده :

    صنعت توریسم اکنون به عنوان صنعتی پویا با ویژگی های نوسعه مدارانه خود،بخش مهمی‌از فعالیتهای تولیدی را در جهان پیشرفته و رو به رشد به خود اختصاص داده است. رشد این صنعت در هر کشور، نیاز به استراتژی مناسب و برنامه ریزی و مدیریت بالنده دارد. هدف این پژوهش که در شرق استان هرمزگان انجام می‌شود شناخت قابلیت ها و ظرفت های اکوتوریسمی‌این منطقه،تعیین مکان های مناسب برای توسعه پایدار و توسعه اکوتوریسم با استفاده از مدل AHP و مدل مخدوم است.از روش AHP پس از تعریف معیارهایی که ترکیبی از معیارهای کمی‌و کیفی است،ابتدا نقشه های منابع لایه های اطلاعاتی را در نرم افزار GIS طبقه بندی و وزن دهی می‌شود و پس از تبیین مبانی نظری و تعریف معیارهای اصلی و موثر در انتخاب و توسعه فعالیت های گردشگری، آمار و اطلاعات مورد نیازاز طریق بررسیهای میدانی جمع آوری خواهد شد.

    یافته های تحقیق از بررسی توانایی های این مناطق در زمینه صنعت نوپای گردشگری،حاکی از این واقعیت است که این شهرستانها به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی خود و واقع شدن در کنار آبهای آزاد و همجواری با کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و دریای عمان،داشتن آب و هوای مطبوع و دلپذیر در فصل پاییز و زمستان و بهره برداری از مناظر چشم نواز طبیعی و تاریخی،ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطبهای بزرگ گردشگری در جنوب شرقی کشور را دارا است.

    مانع اساسی وضعیت بزرگ در راه رسیدن به این هدف به تعدد تصمیم گیران و مسائل مدیریتی و ضعف در زیر ساخت ها باز می‌گردد. راهکارهای این پژوهش در بهینه سازی وضع موجود و ساماندهی صنعت گردشگری در این شهرستان می‌باشد.

    واژگان کلیدی :

    توسعه اکوتوریسم،مدل AHP،مدل مخدوم،توسعه پایدار،شرق استان هرمزگان

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1مقدمه :

    گردشگری از عوامل اصلی توسعه پایدار در سطوح اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و زیست محیطی است (پاپلی و همکاران،1385) و ابعاد مختلف سیاسی،اقتصادی، فرهنگی، هنری و..... زندگی انسان را در سراسر کره زمین تحت تاثیر خود قرار داده و موجب تغییر و تحولاتی در آنها شده است.

    گردشگری بزرگترین و پر رونق ترین صنعت جهان است و انتظار می‌رود که در قرن بیست و یکم این صنعت پیشتاز بوده و سیر صعودی آن ادامه یابد(هالوجنکینز،11،1388) در طی 60 سال اخیر،گردشگری از رشد پیوسته ای برخوردار بوده است، به طوری که یکی از بخش های اقتصادی با سرعت بالا در جهان تبدیل شده است.(طیبی،67،1387) بنابر آمار بانک جهانی، در سال 2000 تعداد گردشگران در سر تا سر جهان بالغ بر 701 میلیون نفر بوده و از این جریان گردشگری مبلغی حدود 475 میلیارد دلار به طور مستقیم وارد چرخه اقتصادی جهان شده است.( World Bank, 2002 )

    اکوتوریسم گرایش نسبتا تازه در صنعت گردشگری است. محیط طبیعی، معیشت و شیوه های زیست سنتی، چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعت،هدف های اصلی و جاذبه های گردشگر پذیر این نوع از گردشگری هستند.به منظور پایداری و توسعه این صنعت،حفاظت از محیط زیست و پاسداری از فرهنگ سنتی در اولویت قرار دارد. اکوتوریست ها که با انگیزه های خاص خود به نواحی طبیعی و بکر کره زمین مسافرت می‌کنند تجارب سودمندی به دست خواهند آورد.(اکبری و قرخلو،1389)

    سازمان ملل متحد تصمیم گرفت که سال 2002 میلادی را به عنوان سال بین المللی اکوتوریسم اعلام کند و کمیسیون توسعه پایدار این سازمان (UNEP) و سازمان جهانی گردشگری را موظف به انجام فعالیت هایی در این سال ساخت. هدف از این کار، مرور مجدد تجربیات گذشته در زمینه بوم گردشگری، تشخیص و ترویج انواع اکوتوریسم که در آن ها از اکوسیستمهای در معرض خطر حفاظت می‌شود، تقسیم فوائد حاصل از فعالیت ها با جوامع محلی و احترام به فرهنگ های بومی‌است.(لانزا،320، 2003)

    گردشگری طبیعی مسئولانه می‌توانند در تعامل تنگاتنگ با جوامع محلی منجر به پایداری منابع طبیعی و ایجاد معیشت پایدار شود. گردشگری به طور عام و طبیعت گردی به طور خاص می‌تواند با برنامه ریزی درست سودآوری مناسب برای جوامع محلی و حفاظت از منابع طبیعی را تضمین کند و رشد اقتصادی را با روند حفاظت از منابع طبیعی به ویژه در کشورهای در حال توسعه پیوند زد.(سیمین تولایی،1386)

    توسعه پایدار پیش نیاز گردشگری پایدار است چرا که توسعه غیر پایدار می‌تواند کیفیت محصولات گردشگری و خدمات مربوطه را تحت الشعاع قرار دهد.(تولایی،1386)

    شناسایی و معرفی جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی و یادمان های باستانی و فرهنگی ایران از اقدامات موثری است که می‌تواند در توسعه طبیعت گردی و کسب درآمد بیشتر مفید و موثر باشد. این پژوهش بر آن است با شناخت و معرفی جاذبه ها و قابلیت های طبیعی شرق استان هرمزگان گامی‌ارزنده در توسعه این صنعت برداشته که بر مبنای توسعه پایدار است و افق های تازه و امید بخش را در توسعه این شهرستانها به ارمغان آورد. شناسایی و معرفی توان های محیطی در شهرستان های جاسک،سیریک و بشاگرد به عنوان مناطق مستعد طبیعت گردی و توسعه اکوتوریسم بر رشد و توسعه این شهرستان ها که بر مبنای توسعه پایدار است می‌تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی و... در این شهرستان ها کمک نماید.

    با توجه به اهمیت مطالعات گردشگری و طبیعت گردی و کاربردی بودن این گونه مطالعات، تحقیق حاضر در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان ((بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار، مطالعه موردی : شرق استان هرمزگان))

     

    1-2انگیزه انتخاب موضوع :

    شناخت ظرفیت های محیطی شرق استان به عنوان یکی از قطب های اکوتوریسم نیاز به بررسی دقیق تر با زیربنای شناخت ظرفیت با نگاه بر توسعه پایدار دارد. در صورتیکه بتوان این ظرفیت ها را بهتر شناسایی نمود می‌توان برای فایق آمدن بر چالش های اقتصادی فعلی و پیش رو در استان برنامه ریزی بهتری صورت داد.برنامه ریزی اکوتوریسم ظرفیت فوق العاده ای برای شناساندن فرهنگ استان نقش بی بدیلی داشته و از طرف دیگر می‌توان به اقتصاد منطقه کمک موثری شود.

    1-3تعریف مساله و بیان سوال های اصلی تحقیق :

    توریسم از مهمترین فعالیتهای انسانی معاصر است که همواره با به وجود آمدن تغییرات شگرف در سیمای زمین، اوضاع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، منش و روش زندگی انسانها را دگرگون می‌سازد.( محلاتی،1380 : 13) اکوتوریسم به عنوان گونه ای از صنعت توریسم در چارچوب الگوی فضای گردشگری، دارای قابلیت بسیاری در زمینه تطبیق پذیری محیطی در راستای گردشگری پایدار می‌باشد. ایران کشوری پهناور و با شرایط جغرافیایی متنوع است که این باعث شده است که از نظر زیست محیطی، سیاحتی و اقتصادی قابلیتهای زیادی را در خصوص اکوتوریسم داشته باشد.(سرائی و همکاران، 1389) امروزه صنعت توریسم در دنیا، یکی از منابع مهم درآمد و در عین حال از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان حائز جایگاه ویژه ای است، از این رو بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت بین المللی هستند. (کاظمی، 1385 :1)

    توسعه پایدار فرایندی است که نیاز گردشگران فعلی و جامعه میزبان را تامین نموده و در عین حال موجب حمایت از این نیاز و تقویت آینده آن می‌شود. فراهم کردن شرایط برای توسعه پایدار مستلزم آن است که این مفهوم به بخشی از ذهن ناخودآگاه ما مبدل شود و نیاز به همت والای کلیه اقشار یک جامعه دارد و منحصر به تلاشهای بخش تحصیل کرده جامعه یا یک صنعت خاص نمی‌باشد. توسعه پایدار مساله ای نیست که در روز یا وقت به خصوصی مناسبت داشته باشد. برای توسعه پایدار چهار مطلب باید مورد توجه قرار گیرند که عبارتند از :

    اصولی که سیاست های توسعه پایدار بر مبنای آن قرار داده می‌شوند.

    زمینه های مهم توسعه پایدار که در مورد صنعت گردشگری کاربرد دارد.

    چگونگی تقسیم مسئولیت های توسعه پایدار

    تدوین دستور کاری برای اقدامات توسعه پایدار در بخش گردشگری (رنجبریان و همکاران،1384)

    در دنیای امروز با توجه به اینکه بسیاری از مردم در بافت مدرن جوامع به دنبال فعالیت هایی می‌گردند که آنها را با طبیعت مرتبط کند، گردشگری نیز رویکرد گسترده ای به موضوع طبیعت گردی پیدا کرده است. بنابراین بررسی در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد و می‌توان اذعان داشت که در طرح های جامع کشور جای این شاخه خالی است (نکوئی صدری، 1384 : 76)

    استان هرمزگان یکی از 31 استان کشور جمهوری اسلامی‌ایران است که در جنوب کشور و بین مختصات جغرافیایی 25 درجه و 30 دقیقه تا 28 درجه و 53 دقیقه عرض شمالی و 52 درجه و 44 دقیقه تا 59 درجه و 16 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است.

    شهرستان بشاگرد به مرکزیت شهر سردشت در فاصله قریب 400 کیلومتری شمال شرق بندرعباس و در مختصات جغرافیایی 57 درجه و 23 دقیقه تا 59 درجه و 2 دقیقه طول شرقی و 26 درجه و 4 دقیقه تا 26 درجه و 58 دقیقه عرض شمالی قرار دارد. این شهرستان از شمال به استان کرمان، از شرق و شمال شرقی به استان سیستان و بلوچستان، از جنوب به شهرستان جاسک، از غرب به شهرستان سیریک و از شمال غربی به شهرستان میناب محدود می‌شود. این شهرستان با 92096 کیلومتر مربع، 3 بخش،2 شهر، 6 دهستان و 208 آبادی حدود 5/12 درصد از کل مساحت خاکی استان هرمزگان را تشکیل می‌دهد و چهارمین شهرستان استان از نظر وسعت محسوب می‌گردد. بر اساس نقشه پهنه بندی اقلیمی‌استان، این شهرستان دارای اقلیم خیلی خشک و خیلی گرم بوده و دارای تابستانی گرم و زمستانی معتدل است. بشاگرد به سبب مجاورت با دریا، نزدیکی به دشت، و نیز کوهستانی بودن دارای گونه های متفاوت آب و هوایی است. در کرانه های دریای عمان گرما شدت زیاد دارد و وجود رطوبت بر ناسازگاری هوا می‌افزاید در این سرزمین انواع مرکبات و میوه های گرمسیری مانند : موز،انبه، زیتون، خرما، پنبه، ذرت، برنج و گندم به عمل می‌آید. طبیعت بکر بشاگرد موقعیت مناسبی برای پرورش دام فراهم می‌آورد و به همین سبب دامداری در این مناطق رونق دارد اما دامداری در آن به شکل سنتی انجام می‌شود و صرفه اقتصادی ندارد و تنها نیاز خانواده را برآورده می‌کند. در این منطقه همچنین گیاهان صحرایی مختلف و متنوعی می‌رویند که سالها استفاده طبی و خوراکی کشاورزی و دامداری در بشاگرد به علت سنتی بودن تاکنون صرفه اقتصادی نداشته است. بشاگرد سرزمینی دارای ارتفاعات و پستی و بلندیهای بسیار است که از جمله مهم ترین ارتفاعات آن می‌توان رشته کوه آهویری اهون، کوه مهراب در شمال غرب و گور کوه گا فر و بند مارز را نام برد.

    بشاگرد به علت استقرار در اراضی بلند و مرتفع تنها محلی است که هوای آن به نسبت خنک و معتدل است و چشمه های متعدد حوالی آن حاکی از وجود آب فراوان است. شهرستان جاسک به مرکزیت بندر جاسک یکی از شهرستان های تابعه استان هرمزگان بوده که تقریبا مختصات جغرافیایی آن بین 57 درجه و 10 دقیقه تا 59 درجه و 16 دقیقه طول شرقی و 25 درجه و 23 دقیقه تا 26 درجه و 13 دقیقه عرض شمالی است. شهرستان جاسک با 42/11141  کیلومتر مربع 34/15 درصد مساحت استان را در برگرفته و دارای 2 بخش، 1 شهر و 5 دهستان می‌باشد. این شهرستان دارای 178 آبادی بوده که 164 آبادی آن دارای سکنه و 14 آبادی نیز خالی از سکنه است. این شهرستان از جهت شرق و شمال شرق با استان سیستان و بلوچستان و از جانب شمال به شهرستان بشاگرد و از منتهی الیه شمال غربی به شهرستان سیریک محدود می‌شود. آب و هوای شهرستان جاسک، گرم و خشک بوده و دارای تابستانی گرم و زمستانی معتدل است. دما در این شهرستان به ندرت صفر درجه می‌رسد. براساس نقشه پهنه بندی اقلیمی‌استان هرمزگان، این شهرستان دارای اقلیم خیلی خشک، خنک تا خیلی گرم بوده است. شهرستان جاسک به دلیل وجود و دارا بودن حدود 370 کیلومتر مرز دریایی و با برخورداری ساحل مناسب، وجود خورهای متعدد فعالیت های شیلاتی به عنوان یکی از اصلی ترین پایه های اقتصادی شهرستان بوده و با توجه به استعدادهای موجود سرمایه گذاری  توسط بخش خصوصی و دولت برای توسعه فعالیتهای صیادی صورت گرفته است که مقایسه تعداد شاغلین و ارزش افزوده ایجاد شده در بخش صیادی با دیگر بخشهای اقتصادی به خوبی نشان می‌دهد که شیلات بخش غالب اقتصادی شهرستان است که با بررسی روند تولیدات و اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی نشان از تقلیل ظرفیت و کاهش تولید و اشتغال در بخش های شیلات دارد. مهمترین محصولات شهرستان جاسک شامل خرما و صیفی جات می‌باشد. این منطقه به دلیل دوری از مرکز استان محرومترین شهرستانهای استان وحتی کشور محسوب      می‌شود. شرایط اقتصادی و معیشتی این منطقه با میانگین های کشور فاصله زیادی دارد به دلیل ضعف شدید کاهش ذخایر دریایی، پاره ای از مسائل فرهنگی،زیرساختها از لحاظ موقعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی‌به دلیل بی توجهی به این منطقه شهری باعث گسترش فقر در این شهرستان شده است. (گزارش اقتصادی اجتماعی شهرستان جاسک،1388)

    شهرستان سیریک به مرکزیت شهر سیریک در تقسیمات کشوری یکی از شهرستان های استان هرمزگان است این شهرستان در جنوب شرقی استان و در فاصله 160 کیلومتری جنوب شرق بندرعباس و در مختصات جغرافیایی 56 درجه و 57 دقیقه تا 57 درجه و 32 دقیقه طول شرقی و 26 درجه و 6 درجه و 6 دقیقه تا 26 درجه و 58 دقیقه عرض شمالی، قرار دارد. این شهرستان از شمال و شمال شرقی به شهرستان میناب، از جنوب به شهرستان جاسک، از جنوب شرقی به شهرستان بشاگرد و از غرب به دریای عمان محدود می‌شود. این شهر تا سال 1386، جزو توابع شهرستان میناب بود که در این سال، به عنوان دوازدهمین شهرستان استان هرمزگان مستقل شد. شهر سیریک بر ساحل دریای عمان بنا شده و موقعیت بندری دارد. شهرستان سیریک با 2/2327 کیلومتر مربع، 2 بخش،2 شهر، 4 دهستان و 79 آبادی، حدود 2/3 درصد از کل مساحت خاکی استان هرمزگان را تشکیل می‌دهد. براساس نقشه پهنه بندی اقلیمی‌استان هرمزگان، شهرستان سیریک دارای اقلیم  بحری ضعیف، خیلی خشک، خشک تا خیلی گرم می‌باشد. در این اقلیم، معدل درجه حرارت سالیانه بسیار بالا بوده و دارای تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های معتدل می‌باشد و درجه حرارت هیچ گاه به صفر نمی‌رسد. منشا بارندگی های این منطقه به موج های کوتاه جبهه سرد و بادهای موسمی‌وابسته است، این جریان ها در فصل زمستان از جانب غرب و جنوب غرب به مناطق خلیج فارس و دریای عمان نفوذ کرده و هر اندازه بار رطوبتی آنها زیادتر باشد، به همان اندازه بارندگی های بیشتری را ایجاد می‌کنند.

    محصولات کشاورزی این شهرستان به دلیل وضعیت خاص جغرافیایی و وجود خشکسالی های متعدد و سایر شرایط اقلیمی‌از تنوع زیادی برخوردار نبوده و به غلات، حبوبات، انواع سبزیجات، محصولات جالیزی،انواع توتون و تنباکو، یونجه،مرکبات و خرما، محدود می‌شود. شهرستان سیریک از دیرباز به عنوان یکی از مهمترین کانون های فعالیت صید و ماهیگیری در کشور شناخته شده است و فعالیت های شیلاتی، همواره یکی از مهمترین فعالیت های کسب و کار جمعیت شهرستان جاسک بوده است. (گزارش اقتصادی اجتماعی شهرستان سیریک،1388)

    بنابراین با توجه به مشکلات عدیده که در این سه شهرستان بیان شده شامل فقر، بیکاری و معیشتی یکی از راههای موثر در جهت رفع این مشکلات توسعه گردشگری با توجه به استعدادهای بالقوه در این سه شهرستان می‌باشد از آنجا که مناطق طبیعی نقش مهمی‌را در بهبود تولیدات گردشگری ایفا می‌کند (Rieraf font ,2000:97) و می‌توانند به سایر تلاشهای قابل ملاحظه و سرمایه گذاری جهت بالا رفتن میزان گردشگر و جذابیت مقاصد گردشگری معین اضافه گردند(Ritchie and crouch,2002:2)

    علی رغم این موضوع در قدم اول این سوال پیش می‌آید که آیا این مناطق دارای جاذبه های گردشگری کافی هستند تا با اتکا به آن ها بتوان به توسعه اکوتوریسم رسید ؟و همچنین آیا می‌توان با توسعه اکوتوریسم در شرق استان هرمزگان به توسعه پایدار رسید؟

  • فهرست:

    فصل اول.. 1

    کلیات تحقیق.. 1

    1-1مقدمه 2

    1-2انگیزه انتخاب موضوع 3

    1-3تعریف مساله و بیان سوال های اصلی تحقیق 3

    1-4پیشینه تحقیق. 6

    1-5 فرضیه های تحقیق 9

    1-6 هدف های اساسی تحقیق 9

    1-7 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 10

    1-8 روش انجام تحقیق. 10

    1-9 روش و ابزار گردآوری اطلاعات 11

    1-10 ساختار پایان نامه. 11

    فصل دوم. 13

    مبانی نظری.. 13

    1-2مقدمه 14

    2-2  تعریف توریسم و توریست 16

    2-3مسافرت و جهانگردی.. 17

    2- 4انواع گردشگری 18

    2- 5 اکوتوریسم. 21

    2-6 پیشینه اکوتوریسم 21

    2-7 تعاریف و مصادیق اکوتوریسم 22

    2-8 گردشگری در جهان. 24

    2-9-  گردشگری در ایران. 25

    2-10 انواع جاذبه های گردشگری : 26

    2-11 اثرات گردشگری : 27

    1-2-11 اثرات فرهنگی – اجتماعی گردشگری : 27

    2-2-11 اثرات اقتصادی گردشگری : 27

    3-2-11 اثرات زیست محیطی گردشگری : 28

    2-12 توریسم و اکوتوریسم در آیینه آمار : 28

    2-13 اکوتوریسم و توسعه. 30

    1-2 -13   زمینه های اقتصادی توسعه اکوتوریسم : 32

    2-2- 13 زمینه های اجتماعی توسعه اکوتوریسم : 33

    2-14 راهکار توسعه اکوتوریسم : 33

    2-15 توسعه پایدار. 34

    1-2-15 تعاریف و مفاهیم : 34

    2-2- 15 توسعه پایدار و گردشگری پایدار : 36

    3-2 -15 رویکردهای حاکم بر توسعه پایدار : 37

    2-16 معرفی منطقه مورد مطالعه. 38

    2-17  موقعیت جغرافیایی  شهرستان جاسک... 38

    2-18  وضعیت جوی  شهرستان جاسک... 39

    2-19 ناهمواری‌ها و عوارض طبیعی شهرستان جاسک... 42

    2-20 رودخانه های شهرستان جاسک... 44

    2-21  جغرافیای جانوری شهرستان جاسک... 45

    2-22 جغرافیای گیاهی شهرستان جاسک... 45

    2-23  موقعیت جغرافیایی شهرستان بشاگرد. 47

    2-24 وضعیت جوی شهرستان بشاگرد. 48

    2-25  ناهمواری‌ها و عوارض طبیعی شهرستان بشاگرد. 49

    2-26 جغرافیای جانوری شهرستان بشاگرد. 50

    2-27 جغرافیای گیاهی شهرستان بشاگرد. 50

    2-28 موقعیت جغرافیایی شهرستان سیریک... 51

    2-29 وضعیت جوی شهرستان سیریک... 52

    2-30 ناهمواری‌ها و عوارض طبیعی شهرستان سیریک... 52

    2-31 جغرافیای جانوری شهرستان سیریک... 53

    2-32 جغرافیای گیاهی شهرستان سیریک... 53

    2-33 جمعیت و نیروی انسانی.. 54

    2-33-1 تغییرات و رشد جمعیت استان (1390-1345) 54

    2-33-2 تغییرات جمعیت و متوسط رشد سالانه آن به تفکیک شهرستانها مورد مطالعه 90-1385. 55

    2-34  تراکم نسبی جمعیت.. 56

    2-34-1تراکم نسبی جمعیت استان. 56

    2-34-2 تراکم نسبی جمعیت درشهرستانهای مورد مطالعه : 57

    2-35  معرفی برخی از جاذبه های گردشگری شرق استان هرمزگان. 58

    2-35-1  خور آذینی.. 58

    2-35-1- 1 پوشش گیاهی خور آذینی.. 59

    2-35-1- 2 حیات وحش خور آذینی.. 59

    2-35-2  آبشار پشتگر بشاگرد. 59

    2-35-3  گلفشانهای جاسک... 60

    2-35-4  منطقه حفاظت شده جگین و گابریک... 60

    2-35-5  ساحل دریای جاسک... 61

    2-35-5-1  کپو وسراهکون(kappo) 61

    2-35-5-2  تومپ خلفان. 61

    2-35-5-3  صیدگاه های تفریحی.. 61

    2-35-5-4  صید گاه های ساحل غربی.. 62

    2-35-5-5  صیدگاه های ساحل شرقی.. 62

    2-35-5-6- سرزمین های زیرآب و صخره های مرجانی جاسک... 62

    2-35-6  جنگل های حرا 63

    2-35-6-1 حرا خورلوران. 63

    2-35-6-2 حراء پوراف (mudvolcano) 63

    2-35-6-3- جنگل دریائی خلاصی.. 63

    2-35-6-4 حراء پهنو(pahnu) 63

     

    فصل سوم. 65

    روش تحقیق.. 65

    3-1  روش تحقیق. 66

    3-2- روشها و ابزار گرد آوری اطلاعات.. 66

    3-2-1- روش کتابخانهای.. 66

    3-2-2- روش میدانی.. 66

    3-2-3  روش پرسشنامه: 67

    3 -3- چارچوب مفهومی‌فرایند تحلیل سلسله مراتبی  AHP. 67

    3-3-1- مراحل تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی.. 67

    فصل چهارم. 70

    تجزیه و تحلیل.. 70

    مقدمه. 71

    4-1-ویژگی های فردی پاسخگویان. 71

    4-1-1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس... 71

    4-1-2- توزیع پاسخگویان بر حسب سن. 72

    4-1-3- توزیع پاسخگویان برحسب سطح تحصیلات.. 73

    4-2   شغل پاسخگویان. 74

    4-3-  محل اقامت گردشگران. 75

    4-4-  فصل سفر گردشگران. 76

    موانع توسعه طبیعت گردی.. 77

    4-6- مجاورت با خلیج فارس و جذب گردشگر. 78

    جاذبه اکوتوریستی و افزایش درآمد. 79

    4-7- انگیزه اصلی گردشگران به این منطقه. 80

    4-9-   راهکار افزایش ورود گردشگر. 81

    4-10- مهمترین شهرستان از لحاظ جذب گردشگری.. 82

    4-11- بررسی تأثیر برخی مولفه ها در گسترش طبیعت گردی شرق استان هرمزگان. 83

    4-12- بررسی پتانسیل ها و توانایی های موجود در شرق استان هرمزگان جهت توسعه و گسترش اکوتوریسم. 84

    4-13- چارچوب مفهومی‌فرایند تحلیل سلسله مراتبیAHP. 85

    4-13-1- تعیین ضریب اهمیت معیارها 86

    4-13-2-تبیین ضرایب اهمیت مناطق منتخب.. 88

    4-13-2-1- حجم تقاضا 88

    4-13-2-2-  ارزش بصری.. 90

    4-13-2-3- تعداد جاذبه گردشگری.. 91

    4-13-2-4- دسترسی آسان. 93

    4-13-2-5- فضای قابل توسعه. 94

    4-13-2-6-  نزدیکی به کانون های گردشگرفرست.. 96

    4-13-3- تعیین امتیاز نهایی( اولویت) گزینه ها 97

    4-14-نتیجه گیری.. 99

    فصل پنجم. 100

    نتیجه گیری و پیشنهادات... 100

    مقدمه. 101

    5-1- فرضیات تحقیق. 101

    5-1-1- فرضیه اول. 101

    5-1-2- فرضیه دوم. 102

    5-1-3- فرضیه سوم. 102

    5-2- نتیجه گیری.. 104

    5-3- پیشنهادات.. 105

    منابع و ماخذ. 106

    پیوست ها 112

     

    منبع:

     اداره کل منابع طبیعی استان هرمزگان، (1376)

    ادینگتون جی.ام،ترجمه اسماعیل کهرم،1374،اکوتوریسم:اکولوژی،فعالیت های تفریحی وصنعت جهانگردی،هران،نشر زمان حفاظت محیط زیست

    اکبری،علی،قرخلو،مهدی،1389،اکوتوریسم مفهومی‌نو در جغرافیای گردشگری،چاپ اول

    اکبری،علی،قرخلو،مهدی،1389،اکوتوریسم مفهومی‌نو در جغرافیای گردشگری،انتشارات انتخاب

    امانی،منوچهر،1378،اکوتوریسم،گردشگری پاک،ماهنامه طبیعت گردی،تهران

    امیر احمدی، ابوالقاسم، مظفری، حسن، تحلیل پهنه های مناسب توسعه اکوتوریسم در استان زنجان با استفاده از سیست ماطلاعات دجغرافیایی (GIS )، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال 27، شماره سوم، پاییز 91، شماره پیاپی 106

    بدری، سیدعلی و یاری حصار، ارسطو (1386) انتخاب مناطق نمونه گردشگری با استفاده از روش AHP نمونه موردی: استان کهگیلویه و بویراحمد، فصلنامه تحقیفات جغرافیایی، شماره 95.

    بدری،علی و رحمانی،خلیل و سجاسی قیداری، مجید و حسن پور، امیر، راهبردهای توسعه اکوتوریسم در شهرستان مریوان، پژو هش های روستایی، سال دوم، شماره ی دوم،تابستتان 1390

    بقایی،مسیب و فرهادیان،همایون(1384)گردشگری روستایی منبع درامدی برای خانواده های روستایی.مجله جهاد.شماره 267

    بهرامی،الف.1382.نقش بوم گردی در معیشت پایدار جوامع محلی و حفظ منابع طبیعی. ماهنامه علمی جهاد،شماره 156

    پاپلی یزدی، محمد حسن و سقایی، مهدی،گردشگری ماهیت و مفاهیم گردشگری، انتشارات سمت،1385

    پارسایی،اسماعیل،امکان سنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان کهگیلویه و بویر احمد با استفاده ازGIS، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریری محیطی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه تربیت مدرس،1384

    تقوایی، مسعود، تقی زاده، محمد مهدی، و حسین کیومرثی، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، 1390سال 22، شماره 

    تولایی،سمین،مروری برصنعت گردشگری،1386،چاپ اول،انتشارات دانشگاه تربیت معلم

    جهانیان،منوچهر،زندی،ابتهال،1389،گردشگری حامی‌فقرا،تهران،جهد دانشگاهی

    جهانیان،منوچهر،نادعلی پور،زهرا،1388،مدیریت گردشگری(تعاریف،ماهیت و اجزاء،چاپ اول،انتشارات دانشگاه جامع علمی‌کاربردی

    حافظ نیا،محمدرضا. (1386)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران.

    خاکی، غلامرضا. (1387)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی،چ چهارم انتشارات بازتاب

    داس ویل،راجر،مدیریت جهانگردی(ترجمه دکترسید محمد اعرابی،داود ایزدی)،تهران،دفتر پژوهش های فرهنگی،1379

    دفترآمار واطلاعات استانداری، 1390

    رضوانی،علی اصغر،1378،جغرافیا و صنعت توریسم،چاپ پنجم،نشر پیام نور

    رنجبریان،بهرام و زاهدی، محمد، خدمات صنعت گردشگری،اصفهان، انتشارات کنکاش، 1388

    روند تغییرات جمعیت  استان هرمزگان با تاکید بر نتایج سرشماری عمومی‌نفوس و مسکن 1390

    زاهدی، ش، مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار با تاکید بر محیط زیست، 1385،  انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول.

    زینلی،مریم،1382،جهانگردی،اشاغالزایی و توسعه پایدار اقتصادی،مقالات برگزیده دومین همایش گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران،نشر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

    سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس،1386.

    سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری،کمیته ملی طبیعت گردی،گزارش تلفیق نهایی طرح تدوین  سند ملی توسعه و مدیریت طبیعت گردی در کشور- شرکت تحقیقات آب و انرژی،1386

    سایت سازمان تعزیرات حکومتی استان هرمزگان، تاریخ آخرین به روز رسانی13/7/92.

    سرائی، محمد حسین، سعیده مویدفر و مریم بیرانوندزاده، مطالعه راهبردی جاذبه های اکوتوریستی جنوب شرق ایران، سیستان و بلوچستان، مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام، 1389

    سرایی، محمد و سعیده، موید و مریم، بیرانوند زاده، مطالعه راهبردی جاذبه اکوتوریستی جنوب شرق ایران، سیستان بلوچستان، مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام،1389

    سعیدا اردکانی،سعید،1383،الگویی مدیریتی برای توسعه گردشگری خارجی،پایان نامه دکترا،دانشگاه علامه طباطبایی

    سلطان زاده، حسین،1383،اکوتوریست کیست و اکوتوریسم چیست،نشریه جهان اقتصاد

    شاهنده،بهزاد،اکوتوریسم تنها طبیعت گردی نیست ،نشریه سفر،1380

    شایان، سیاوش و پارسایی، اسماعیل،امکان سنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان کهگیلویه و بویر احمد،1386

    شرکت فنی و مهندسی نیوا،1378،اقلیم گردشگری( استان کردستان)،سازمان هواشناسی کشور

    شریف زاده،ابوالقاسم،مرادنژاد،همایون(1381).توسعه پایدار و توسعه گردشگری ،ماهنامه جهاد،شماره 25

    صرافی،مظفر،1379،مبانی برنامه ریزی توسعه منطقه ای،نشر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

    صفاری، امیر، قنواتی، عبد الله، صمیمی‌پور، خدیجه،شناسایی پهنه های مستعد توسعه اکوتوریسم در شهرستان کازرون، تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی سال دوازدهم پاییز 1391 شماره 26

    صفاری،امیر و قنواتی،عبدالله و صمیمی‌پور،خدیجه،شناسایی پهنه های مستعد توسعه اکوتوریسم در شهرستان کازرون،تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی،سال 12،پائیز1391

    ضیایی، محمود، بنی کمالی، سهند، شریفی کیا، محمد، ارزیابی توان اکولوژیکی و الویت بندی پهنه های مستعد اکوتوریسم (مورد مطالعه : شهرستان مینو دشت )، 1390

    طرح جامع و توسعه استان هرمزگان، مطالعات بخش محیط زیست،1376

    طیبی،کمیل و جباری، امیر و بابکی، روح الله،(1387 )، برسی رابطه علی  بین گردشگری و رشد اقتصادی ( مطالعه موردی ایران کشور OECD به علاوه کشور های منتخب )، دانش و توسعه، پاییز 1387، شماره 24

    عباس نژاد،محمود،1375،بررسی نقش صنعت جهانگردی در توسعه روستایی،پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا،دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد مشهد

    عزتی، مرتضی. (1376) روش تحقیق در علوم اجتماعی، موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس، چ اول.

    فرج زاده اصل،منوچهر و کریم پناه، رفیق، تحقیق پهنه های مناسب توسعه اکوتوریسم در استان کردستان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، پژوهش های جغرافیایی طبیعی، شماره 65

    فنل ای،دیوید(1385)،مقدمه ای بر طبیعت گردی ،ترجمه جعفر اولیلیی قادیکلایی،چاپ اول،بابلسر ،ناشر دانشگاه مازندران

    فیروزنیا،قدیر،رکن الدین افتخاری،عبدالرضا.1382.جایگاه روستا در فرایند توسعه ملی از دیدگاه صاحب نظران،تهران

    قره نژاد،حسن،1374،مقدمه ای بر اقتصاد و سیاست گذاری توریسم،اصفهان،انتشارات مانی

    قنادکار سرابی . 1379 . (( نقش پارکها و ذخائر جنگلی مناطق حفاظت شده در جذب توریسم و اکوتوریسم در شمال کشور )) ، نشریه جنگل و مرتع ، شماره 47 ، ص 42-32 .

    کاظمی،مهدی،مدیریت گردشگری،تهران،انتشارات سمت،1385

    کرم، ع، تحلیل تناسب زمین برای توسعه کالبدی در محور شمال غرب تبریز با استفاده از رویکرد چند معیاری MCE در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی،1384، مجله پژوهش های جغرافیایی، شماره 54: 106-93.

    کریمی، طاهره و همکاران، اثرات جغرافیایی و زیست محیطی گردشگری ساحلی و توسعه پایدار آن، ابهر، اداره آموزش و پرورش، گروه های آموزشی جغرافیا، 1388.

    کشوری، ب، تیموری، پ، کاربردGIS  و TIS در امکان سنجی گردشگری ساحلی، نمونه موردی: شهر بابلسر، 1389.

    گزارش اقتصادی- اجتماعی-شهرستان بشاگرد،معاونت برنامه ریزی استانداری هرمزگان(دفتر برنامه ریزی و بودجه)،1388

    گزارش اقتصادی- اجتماعی-شهرستان جاسک،معاونت برنامه ریزی استانداری هرمزگان(دفتر برنامه ریزی و بودجه)،1388

    گزارش اقتصادی- اجتماعی-شهرستان سیریک،معاونت برنامه ریزی استانداری هرمزگان(دفتر برنامه ریزی و بودجه)،1388

    لی،جان،1378،گردشگری و توسعه در جهان سوم،مترجم عبدالرضا رکن الدین افتخاری و معصومه السادات صالحی امین،تهران،انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی،چاپ اول

    مجنونیان, هنریک و میگونی , حمید. ١٣٨٢. طرح ریزی زیست محیطی پناهگاه حیات وحش لوندویل. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.

    محقق داماد ، سید مصطفی . 1376 . (( حقوق جهانگرد و سیر تحولات تاریخی آن )) ، مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و توسعه ، جلد اول ، سازمان منطقه آزاد کیش .

    محلاتی، صلاح الدین، در آمدی بر جهانگردی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،1380

    ملکی،بهنام،احمدبراتی،1384،پرندگاه،جاذبه های اکوتوریسم نشریه حسبان

    ملکیان،مجید،1383،اکوتوریسم یا طبیعت گردی،نشریه رسالت

    منوچهری،مریم،1385،ارزیابی توان طبیعت گردی منطقه ناهارخوران با استفاده از تصویر ماهواره ای و سامانه اطلاعات جغرافیایی پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی گرایش جنگلداری،دانشگاه منابع طبیعی دانشگاه مازندران

    موحد،علی،بررسی و تحلیل الگوی توسعه توریسم شهری مطالعه موردی اصفهان،رساله دکتری،دانشگاه تربیت مدرس

    مومن زاده، ا، نبوی، م، فرضیان، ف و رجب زاده قطرمی،1، ارزیابی توان اکولوزیکی دریاچه سد مارون برای کاربری اکوتوریسم و ارائه راهکارهایی به منظور توسعه این صنعت، 1390، مجله تالاب، دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد اهواز، سال دوم، شماره هشتم، تابستان 1390،صفحات3-19.

    نکویی صدری، بهرام ،۱۳۸4، مبانی زمین گردشگریباتاکید برایران، انتشارات سمت، تهران

    نوحه گر،احمد و حسین زاده،محمدمهدی و پیراسته، اسماء،ارزیابی قابلیت های طبیعت گردی جزیره قشم با بهره گیری از مدل مدیرت استراتژی SWOT،جغرافیا و توسعه،1388

    نوروزی، محمد باقر، امکان سنجی جاذبه های دره توتیا (بهشت گمشده) از توابع شهرستان ملایر با هدف تبدیل آن به یک سایت گردشگری، فصلنامه جغرافیایی آمایش،1388، سال سوم، شماره 9.

    نیازمند،مازیار،1382،اکوتوریسم،مشارکت مردمی‌و فقرزدایی(مروری بر توسعه اکوتوریسم در ایران).پژوهش برگزیده دومین همایش گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران،نشر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

    وارثی و رخشانی نسب،1384،تاملی بر پتانسیل های بالقوه اکوتوریسم استان سیستان و بلوچستان مجموعه مقالات همایش ظرفیت های اقتصاد ایران با تاکیسد بر وضعیت گردشگری ایران در بستر جهانی شدن،جلد اول،فیروزکوه،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد فیروزکوه

    الوانی،مهدی،1374،جهانگردی،اثرپذیری یا اثرگذاری فرهنگی،مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی‌ایران،جلد 2،کیش

    وای.گی،چاک،جهانگردی در چشم انداز جامع،دفتر پژوهش های فرهنگی،چاپ سوم،1385

    Abdus Salam,m. Lindsay, G. Ross2 and Malcolm C. M. Beveridge.2000. Eco-tourism to protect the reserve mangrove forest the Sundarbans and its flora and fauna, Published in: Anatolia. 2000. 11: (1), 56-66.

     

    Bachsbaum,Bernardo Duha;Ecotourism and Sustainable Development in Costa rica,Major Paper Submitted to Virginia Polytechnic Institute and State University ,Master of Public and International Affairs,College of Architecture and Urban Studies,2004.

    Bown,William,M,AHP,Multiple critia Evaluation, in klostem an spreadsheet Models for urban and regional Analysis,new brun wick:center for urban policy Research

    Burkart,A,J and Medlike ,s;Tourism :past,Present ,and future ,2 Print,(London:Heinemann,1997)

      Butler R., C. M. Hall, J. Jenkins, 1998,Tourism and  recreation in rural areas; John Wiley and Sons Ltd

    Butler, Richard.w, (2002), “Problem and Issues of Integrated Tourism Development”, Contemporary  Issue in Tourism Development, Rutledge

    k, Kenan , 2005 . Multiple Criteria Activity Selection for Ecotourism Planning in Igneada . Turk J Agric For 30 (2006)

    Kenchington, R.1991. Tourism in Coastal and Marine Environments-A Recreational Perspective, Ocean & Coastal Management 19 (1993) 1-16

    Lane,b.(1994) Sustainable Rural Tourism Strategies :A Cool for Development and Conservation. Journal of Sustainable Tourism 2(1-2),102-111

    Lanza , Myriam and Other (2003):Analyzing Heritage Resources for Urban Tourism in European Cities , in : Con Tem Porrary Issues Tourism Development , Rotledge                                                                                                        

    Mckercher.Bob;Sustainable Tourism Development,Guidling Principles for Planning and Management,the Hong Kong Polytechnic University Presentation to the National Seminar on Sustainable Tourism Development,Bishkek ,Kyrgyzstan,novem-ber5-9,2003

    Rayan,Chris(1996),Recreation Tourism,Thomson.

    Riera Font, A. (2000). Mass Tourism and the Demand for Protected 64- Natural Areas: A Travel Cost Approach. Journal of Environmental Economics and Management, 39, 97–116.

    Ritchie, J. R. B., & Crouch, G. I. (2000). The competitive destination:A sustainability perspective. Tourism Management, 21, 1–7.

    Saaty , T.L.(1980) Hierarchies and Priortiesy in Saaty, T.L. and Alexander J.M., The Thinking with Models: Mathematical Models in Physical and Social

    Sharply, Richard (2002), “Rural Tourism and The Challenges of Tourism Diversification”,Tourism Management, Vol.23.

    Sharply,R.(2000) Tourism and Sustanable Development: Exploring the Theoretical divide ,journal of sustainable developmene,Vol8,No 1.

    Smid.s.zuart.p.2002.Tourism on Cyprus Study on the Situation of En Terprises,the Industry and the Service Sectors in Turkey .Cypusandmalta,23,December. In Ternetsit.

    W.T.O.1996 . National and Regional Tourism Methodologies and Case Studies , Routledge Published .

    Weaver , David and Oppermann(1998),Tourism Management ,Wiely.

    World Bank,(2002),Tourism Management,edi.Wiley (second edition)

    World Travel and Tourism Council

    ZUCCA , A.sharifi, Afabrr:2007.Appli Cation of Spatial Multi – Criteria Analysis to Site Selection for a Local Park.Journal of Environmental Management Articleinpress

    http://fa.wikipedia.org

    http://rezaravaei.blogfa.com

    www.bashagardnews.ir

    www.doe.ir

    www.irandeserts.com

    www.sid.ir


موضوع پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), نمونه پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), جستجوی پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), فایل Word پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), دانلود پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), فایل PDF پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), مقاله در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), پروژه در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), پروژه درباره پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان ), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی توان های محیطی جهت توسعه اکوتوریسم بر مبنای توسعه پایدار( مطالعه موردی شرق استان هرمزگان )

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : جغرافیا گرایش : برنامه ریزی توریسم در این پژوهش به بررسی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان استان گلستان و ارائه راهکارهایی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در این شهرستان ‌پرداخته شده است. برای ارائه‌ی راهکارها از دو تکنیک سوات و تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی نقاط اکوتوریستی ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن به بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد . اما مسلمأ این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار،برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. هدف ...

پیشگفتار گسترش روز افزون شهرها و افزایش بی رویه جمعیت آنها موجب بروز مشکلات زیست محیطی متعددی شده و جوامع انسانی را با مشکلات روحی مختلفی مواجه ساخته است .از آنجا که در شرایط کنونی ،کاهش مشکلات ناشی از صنعتی شدن ،اشتغالزایی ،حفظ محیط زیست ،تعامل فرهنگها و در نهایت توسعه پایدار از جمله دغدغه های پیش روی کشورهاست لذا گردشگری بویژه اکوتوریسم برای کشورهای در حال توسعه یک مزیت است تا ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این تحقیق با عنوان بررسی توان های طبیعت گردی سوادکوه صورت پذیرفته است.هدف از این تحقیق شناسایی و معرفی توانمندی ها و پتانسیل های طبیعت گردی در منطقه سوادکوه با هدف حفظ منابع طبیعی موجود و تداوم و پایداری آنها و تقویت ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

فصل اول کلیات تحقیق بخش اول : کلیات تحقیق 1-1-1 مقدمه: امروزه پدیده گردشگری از یک پدیده ساده ی دید و بازدید فراتر رفته و ابعاد و اهمیت ویژه ای یافته است تا جایی که از آن به عنوان یک صنعت بزرگ و مولد و مادر نام برده می شود. به طوری که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی و برخی کشورهای در حال توسعه که از جاذبه های فراوان تاریخی ، فرهنگی ، طبیعی و امکانات و تسهیلات خوب گردشگر ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده : گردشگری درمانی که از بهم پیوستن دو شاخه پردرآمد گردشگری و خدمات درمانی بوجود آمده است، همواره در جهان مورد توجه بوده و هست، بطوریکه بر اساس آمار بین المللی این شاخه از صنعت گردشگری حتی در دوران رکود اقتصادی در جهان توانسته سالانه رشدی معادل 20 درصد برای خود به ثبت برساند و بسیاری را به خود ...

ثبت سفارش