پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری

word 8 MB 30413 171
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان  نامه

    برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری

    چکیده:

    پایداری سیستم‌ های حمل و نقل پایدار انحصاراً در ایجاد آن‌ها خلاصه نمی‌شود فضاهای منتج از این سیستم‌ها از خلل ارزیابی میزان کارایی سیستم‌های فوق که امکان حضور، جابجایی و دسترسی را در آن‌ها فراهم می‌کند، نیز حائز اهمیت است. بدین منظور در پژوهش حاضر احداث و بهره‌برداری از پیاده‌راه بازار تهران واقع در خیابان 15 خرداد مورد ارزیابی قرار گرفته است. قرار گرفتن بازار بزرگ تهران به عنوان مهم‌ترین جاذبه تجاری شهر تهران در جنوب پیاده‌راه و عناصر تاریخی ارزشمندی چون کاخ گلستان، مسجد امام، شمس‌العماره و ... موجب جذب تعداد قابل توجهی از شهروندان به این منطقه می‌گردد و این موضوع توجه ویژه به این پیاده‌راه در راستای تأمین خدمات متناسب با حجم استفاده‌کنندگان را طلب می‌نماید.

    نتیجه ارزیابی نشان‌گر آن است که تغییر دیدگاه مدیریت شهری از توسعه شهری ماشین‌مدار به توسعه شهری انسان‌مدار با احداث پیاده‌راه‌ها به طور کلی باعث رضایت استفاده‌کنندگان از محیط (شاغلین و عابرین) گردیده است. هرچند غفلت در بعضی شاخص‌ها نارضایتی‌هایی را به همراه داشته است. از جمله این معیارها می‌توان به می‌توان به مسئله تأمین امنیت، توجه به عناصر و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، تأمین و مدیریت مبلمان شهری متناسب با تعداد استفاده‌کنندگان با تاکید بر تأمین نظافت و بهداشت عمومی، ساماندهی دست‌فروش‌ها، چرخ‌های دستی و موتورسیکلت‌ها و ... اشاره نمود حل بعضی از این مسائل مانند تأمین امنیت عمومی با نصب تجهیزات نظارت تصویری، احداث سرویس بهداشتی، نصب تابلوهای راهنما، تخلیه متناوب سطل‌های زباله و تأمین نظافت پیاده، برنامه‌ریزی و مدیریت بهره‌ مندی از پتانسیل‌های توریستی و ... در کوتاه‌مدت قابل حل می‌باشد، در حالی که حل بعضی موارد مانند مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و نوسازی بدنه، ایجاد فعالیت شبانه، افزایش سطح و تناوب خدمات دسترسی مانند مترو و اتوبوس، ایجاد پیوستگی مسیر، جلب مشارکت کسبه و ساکنین در مدیریت و نگهداری این فضاها و ... در بلندمدت امکان‌پذیر بوده و تلاش جمعی طلب می‌نماید

     

    واژگان کلیدی

    پیاده راه- مبلمان شهری - منظر شهری- خیابان 15 خرداد- بافت تاریخی- شهر تهران

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    مقدمه:

    حرکت پیاده طبیعی ترین ، قدیمی ترین و ضروری ترین شکل جابجای انسان در محیط است . پیاده روی هنوز امکان مشاهده مکان ها، فعالیت ها و احساس شور و تحرک زندگی و کشف ارزش ها و جاذبه های نهفته در محیط است. زمانی که فضا برای آسایش و حضور ایمن و فعال عابر پیاده در شهر مناسب نباشد، اولین قشری که از حضور در شهر محروم میشود گروه های ویژه یعنی سالمندان، معلولین، کودکان و افراد بزرگسالان می باشد. در حالی که این قشر درصد زیادی از استفاده کنندگان از فضای شهری را تشکیل می دهند و عدم حضور اینان در شهر به معنای افت کیفیت شهری و سلب معنای شهری از آن می باشد. آن چه در شهرهای امروز، قابل توجه است این که تاریخ زدایی و زدودن خاطرات جمعی برای افزایش مسیرهای سواره رو و توجه مسئولین تنها برای رفع نیازهای سواره موجب افول ارزش های بصری شده است و نتیجه آن که، زمانی که مقیاس شهر تنها برای سواره ساخته می شود پیاده راه ها در فضای شهری احساس گم گشتگی، ناامنی و بی هویتی می کند. کاربران اصلی محیط های شهری، پیاده روندگان هستند. توجه به این نکته مهم است که عابران پیاده نمی خواهند فقط پیاده روی کنند. آنان یا می خواهند به مقصدی برسند یا کاری را انجام دهند. این آزادی که یک فرد بتواند راه برود و بگردد، راهنمای خوب و مفیدی برای دستیابی به کیفیتی متمدن در محیط های شهری است. مسیر یک پیاده راه می تواند نیازهای گوناگون شهروندان را برآورده سازد و در عین حال هویت خاص خود را دارا باشد، به شهروندان احساس آرامش و امنیت ببخشد و در واقع بستر زندگی شهری افراد باشد، توقع های آنان را برآورده سازد و احساس تعلق به فضا را تقویت کند. باید به این نگته نیز توجه داشت که در فضاهای پیاده بر خلاف فضاهای حرکت سواره، حواس غیر بصری نیز در ادراک محیط نقش فعال دارند. به طور کلی مسیرها، دارای طبیعتی دوگانه هستند و مشکلات آنها نیز از همین دوگانگی سرچشمه میگیرد. مسیر به عنوان معبر و مسیر به عنوان مقصد، چنان که مشاهده می شود این دو ویژگی ماهیتاً در تضاد با یکدیگر هستند. البته تفکیک کاربری ها در شهرهای مدرن اجازه داده است که خیابان به عنوان معبر و دسترسی مستقل از خیابان تجاری خدماتی به عنوان مقصد مطرح شود در کشورهای اروپایی نمونه های زیبایی از خیابان به عنوان مقصد یعنی محل برخوردهای اجتماعی- شهری، گذراندن اوقات فراغت، بهره وری از زیبایی و استفاده از خدمات متنوع وجود دارد. در بسیاری از موارد این خیابان ها به حرکت پیاده اختصاص یافته و کاربرد عبور اتومبیل از آن ها حذف شده است. اما در کشور ما مسیرهایی که برای عبور پیاده مجهز شده اند نیز اکثرا به عنوان مسیرهای جهت خرید و عبوری سریع مورد استفاده قرار می گیرد. عدم توجه به نیاز شهروند ایرانی و تقلیدی صرفاً کالبدی بدون در نظر گرفتن پیشینه های تاریخی شهرهای خودی سبب نامطلوبی مسیرهای پیاده در کشور ما هستند.

     

    1-1: بیان مسئله

    پیاده روی نقش مهمی در ادراک فضایی، احساس تعلق به محیط و دریافت کیفیت­های محیط را دارد.(کاشانی جو،1385،52) پیاده راه ابزاری برای فعالیت جمعی بخصوص در ارتباط با اقتصادشهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی است. از بسیاری جهات، مرکز خرید پیاده در عصر مدرن معادل پلازای قرون وسطا است در دو دهه اخیر ادبیات مربوط به برنامه­ریزی و طراحی پیاده، بسیار متنوع و گسترده شده است؛ اما رویکردی که توانسته چشم اندازی قوی از نظر کالبدی، عملکردی، معنایی و محیطی را در دستور کار خود برای آفرینش فضاهای قرار دهد، رویکرد انسانی می باشد که از دهه هشتاد به این سو در اروپا شکل گرفت و تا به امروز روندی روبه گسترش داشته است. ( عاشوری، 1389، 60(. ضمناً در این تحقیق برای شناسایی نیازهای عابرین پیاده یک آسیب شناسی از وضعیت موجود فضاهای پیاده در شهر تهران صورت گرفته است تا بتوان شناختی از وضعیت موجود و نیازهای عابرین بدست آورد. سلطه تدریجی حرکت سواره بر فضاها و معابر شهری، برنامه ریزی و طراحی شهری را از مقیاس‌ها و نیازهای انسان پیاده دور ساخته است، نتیجه تداوم چنین روندی باعث شده، حیات مدنی فضاها با خطر روبرو شود. زندگی شهری زمانی به اوج خود می‌رسد که شهر در خدمت انسان باشد نه در خدمت اتومبیل؛ به این ترتیب شهر و شهروند در جایگاه و نقش بایسته خود قرار می‌گیرند و زمینه حضور مردم در فضاهای شهری فراهم می‌شود. از این رو در این تحقیق از وضعیت موجود فضاهای پیاده شهر تهران در دو بخش مدیریتی و اجرائی صورت گرفته است. برای بخش اجرائی از نظر صاحب‌نظران، مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شده تا بتوان یک آسیب‌شناسی دقیق از مشکلات شهر تهران در بعد اجرایی به دست آورد. با بررسی مسائل و مشکلات پیاده‌راههای تهران مشخص می‌گردد که فضاهای پیاده شهری از کیفیت بالایی برخوردار نبوده اند و در توسعه این فضاها بیشتر مسائل کمی در اولویت قرار گرفته است و این فضاها در برآورده کردن نیازهای عابرین با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌باشند. این گزارش برای داشتن فضاهای شهری با کیفیت، انسان و نیازهایش را مد نظر قرار داده است و بر این اساس یک نظام سلسله مراتبی از نیازهای عابرین در رده‌های سنی متفاوت (کودکان، نوجوانان، سالخوردگان و معلولان) از پایین‌ترین سطح که ایمنی باشد تا بالاترین سطح که نیازهای زیباشناختی و اجتماعی است تدوین شده است. با شناسایی نیازها و تبدیل آنها به الزامات برای طراحی فضای پیاده، می‌توان انتظار داشت کیفیت زندگی در فضاهای شهری ارتقاء یابد و با این شناخت می‌توان مداخلات مناسب در برنامه‌ریزی و طراحی فضای پیاده انجام داد.(قربانی،جام کسری،1389،5)

    1-2: سوالات تحقیق

    آیا ایجاد پیاده راه  میتواند در حفظ و مرمت بافت تاریخی شهر تاثیر بسزایی داشته باشد.

    آیا ایجاد پیاده راه در قسمت های شهر موجب کم شدن ترافیک شده است؟

    3)آیا پیاده راه های شهری نقشی در برقراری تعاملات اجتماعی دارد؟

    1-3: اهداف تحقیق

    1) کم کردن بار ترافیک با ایجاد پیاده راه

    2) دستیابی به میزان آسایش و امنیت برای شهروندان

    3) برقراری تحکم رابطه انسان با محیط شهری خود

    4) حفظ و احیایی بافتهای تاریخی و ارزشمند منطقه با احداث پیاده راه

    5) تفکیک حریم پیاده راه و سواره راه

     

     

     

    1-4: فرضیات تحقیق

     (1به نظر میرسد بین طراحی پیاده راه خیابان 15 خرداد و حفظ و ساماندهی بافت تاریخی شهر ارتباط وجود دارد !!

    2 )به نظر می رسد میان ایجاد پیاده راه و کاهش ترافیک ارتباط معنا داری وجود دارد.!!

    3) به نظر می رسد پیاده راههای شهری نقش بسزایی در برقراری تعاملات اجتماعی داشته باشند.!!

    1-5: ضرورت تحقیق

    خیابان های شهری در گذر زمان به عنوان فضاهای عمومی شهری نقش مهم و ویژه ای را از نقطه نظر فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و شهرسازی ایفا میکنند. نقش و جایگاه خیابان در دوران های مختلف و در مقاطع فکری و زمانی متفاوت از نقش جابجایی و تردد گرفته تا عرض اندام های حکومتی و فرهنگی و در دوران های اخیر مکان بروز تعاملات اجتماعی چهره های متفاوتی به خود گرفته است. با وجود عملکرد های مختلف خیابان آنچه در طی اعصار مستمراً بدون تغییر باقی مانده است عمومی بودن فضای خالی است که متعلق به تمامی ساکنان شهر است و حضور مردم به دلپذیر و سرزنده بودن این فضای عمومی کمک می کند. خیابان شهری فارق از توانایی انفکاک بخش های مختلف شهر را چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی به صورت پیوسته، خالق انسجام شکل شهر می باشند و از اینرو عرصه ای برای تقویت ارتباط انسان و محیط شهری پیرامونش فراهم می آورند ( باقری و وادی مقدم، 1389، 40) در واقع اگر بپذیریم که بخش مهمی از برخوردهای اجتماعی و فرهنگی در فضاهای شهری اتفاق می افتد، در آن صورت نقش فضاهای پیاده در تقویت بنیانهای اجتماعی و فرهنگی شهر غیرقابل انکار می نماید. ( قربانی و جام کسری، 1389،60).

    پیاده روی مهمترین امکان برای مشاهده مکان ها، فعالیت ها و احساس شور و تحرک زندگی و کشف ارزشها و جاذبه های نهفته در محیط است. زندگی پیاده در شهر مایه اصلی شکل گیری اجتماع و روح شهر است و احساس تعلق به مکان و از آن خود دانستن محیط زندگی که موجب آرامش خاطر و تعادل روانی شهروندان می شود، وابسته به تجربه محیط شهری است.( عاشوری، 1389، 44).

    محدوده ها و مسیر های پیاده به عنوان عناصری خاطر انگیز و هویت بخش در شهرهای امروز شناخته می شوند. قبلا شهرها هویت شهری خود را در بناهای بلند، گنبد و تک بناها می یافتند. اما امروزه آنها خود را با خیابانهای پیاده شان می شناسانند. ( کاشانی جو، 1385،46) مسیرهای پیاده توام با نشانه ها و نقاط عطف و تاریخی به مثابه مکانی برای قرائت سناریوی شهری و حفظ پایداری خاطر شهر می باشند. ( عاشوری،1389،45) امروزه در بسیاری از شهرهای دنیا از پیاده راه های شهری در برگزاری نمایشگاه ها، وقایع اجتماعی، فسیوال ها، آگهی های تبلیغاتی و همچنین در بروشورهای توریستی و تبلیغاتی به وفور استفاده می شود.  ( (brambila and longo 1977

    پیاده راه ها در مقیاس شهر عمل کرده و پذیرای گروه های مختلفی از شهروندان می باشد که به دلیل ویژگی های خود در تعاملات اجتماعی در عصر ارتباطات مجازی و تحریک اقتصادی نواحی پیرامونی و نیز به عنوان پهنه های چند عملکردی که دامنه گسترده ای از فعالیت ه را در بر می گیرد موجب  حضور هرچه بیشتر شهروندان و بهره گیری از ارزش های بصری، فرهنگی و اجتماعی آن می شوند.( مرتضوی1390،80).

    پیاده راه ها به عنوان بخش از فضاهای شهری، عرصه ای را برای وقوع رویدادهای اجتماعی، سیاسی، ایجاد خاطه و بیان احساسات جمعی بوجود می آورند. حضور و حرکت پیاده در فضاهای شهری، امروزه با وارد کردن اتومبیل کمرنگ شده و احیای آن از این نظر حائز اهمیت می باشد که باعث افزایش ارتباطات و برخوردهای اجتماعی از یک شو و موجب احیای شهر و فضاهای شهری از سوی دیگر می باشد. شهروندان پیاده راه ها زا به خاطر امنیت و آرامش فضاهای آن و برقراری تعاملات اجتماعی و گذراندن اوقات فراغت و عدم وجود خودرو و آلودگی دوست دارند.( مرتضوی 1390، 88). به علاوه محدوده های پیاده بر خلاف بسیاری دیگر از فضاهای گذرانده اوقات فراغت دارای کارکردهای تفریحی متنوع و گوناگونی هستند که می توانند مردم را با هر سن و جنسی به خود جذب نماید.(کاشانی جو 1385، 47).

    برخی از مهم ترین مزایای ایجاد پیاده راه ها که توسط برنامه ریزان آلمانی تبیین گردیده است عبارتند از:

    حفظ کارکردهای مرکز شهری

    تسهیل دسترسی برای مغازه داران

    کاهش ترافیک در خیابان ها و معابر همجوار

    بهبود منظر و ارتقاء سیمای شهری ( کاشانی جو 1390)

    1-6: روش تحقیق

    تحقیق فرآیندی برنامه ریزی شده و نظام مند برای یافتن حقایق یا فهم عمیق مسائل است که در پی یافتن پاسخ به سوالات مطرح شده انجام می یابد.(حافظ نیا 1385).

    این پژوهش دارای روش میدانی-ژرفانگر و مبتنی بر یافته‌های کمی و کیفی است. که شرح آن در زیر آمده است. روش در این پژوهش روش میدانی و کتابخانه ای است که تلاش بر آن است تا با دستیابی به یافته‌های کمی و کیفی به جمع آوری اطلاعات صورت گیرد.

    به دلیل اینکه موضوع تحقیق ما یک موضوع تحلیلی کاربردی میباشد برای جامه و نمونه مورد مطالعه از فرمول کوچران  برای برآورد حجم نمونه در متغییرهای کیفی مورد استفده قرار میگیرد که فرمول ذیل می باشد

     

    Sustainability sustainable transport systems but is not limited exclusively to make effective use of Resulting from the pore spaces of these systems to evaluate the performance of systems that enables the displacement And provides access to them, is also important span title The sidewalks of Tehran in Operation Market Street has been evaluated on 15 June Tehran's Grand Bazaar of Tehran as a major commercial attraction in the south sidewalk and historical elements Valuable because of the Golestan Palace, Imam Mosque Shmsalmarh and Attracted a significant number of Residents to the area and it will give special attention to the sidewalk in order to provide the services demanded by users is proportional to size Evaluation results indicate that changes in the urban management approach to urban development Mashynmdar Anthropocentrism urban development by constructing sidewalks generally cause environmental satisfaction (Workers and pedestrians) are. However, some indicators of neglect may bring grievances These criteria can be a security issue, according to the elements and attractions Cultural and historic heritage, the provision and management of urban furniture with an emphasis on providing users with Hygiene and public health organization, vendor, hand carts and motorcycles and Cited Resolve some of these issues, such as public security, installing video surveillance equipment, construction Bathrooms, installing signs manual, intermittent drain cleaning trash bins and providing implementation, Planning, management and utilization of tourism potentials and ... It is a short term solution, while Retrofitting buildings and the renovation of the solution in some cases, such as housing, creating a nightly activity, increased levels of Frequency and availability of services, such as metro and bus routes provide continuity, shopkeepers and residents' participation in Management and maintenance of these spaces and Is possible and are seeking a long-term effort.

     

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق.. 1

    مقدمه: 2

    1-1: بیان مسئله. 4

    1-2: سوالات تحقیق.. 5

    1-3: اهداف تحقیق.. 5

    1-4: فرضیات تحقیق.. 6

    1-5: ضرورت تحقیق.. 6

    1-6: روش تحقیق.. 8

    1-7: پیشینه تحقیق.. 10

    1-8: مشکلات تحقیق.. 13

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق.. 15

    مقدمه. 16

    2-1: تاریخچه مبلمان شهری.. 17

    2-2: خیابان و شهر. 19

    2-2-1: پیش از انقلاب صنعتی.. 19

    2-2-2: انقلاب صنعتی و پس از آن.. 21

    2-3:  مبلمان شهر. 22

    2-4: تعاریف و مفاهیم مربوط به مبلمان  شهری.. 23

    2-5: نقش مبلمان شهری بر هویت شهری و شهرسازی.. 26

    2-5-1: نقش مبلمان شهری، سیمای شهر و نیاز شهروندان.. 27

    2-5-2: نقش سمبلها و نشانه ها در مبلمان شهری.. 28

    2-5-3: رابطه مبلمان شهری و آرامش ذهنی و سلامت روانی.. 29

    2-5-4: تأثیر اقلیم، مصالح، رنگ و ویژگیهای هنری در مبلمان شهری.. 30

    2-6:  معیارهای ارزیابی پیاده راه ها 31

    2-6-1: معیارهای اجتماعی اقتصادی.. 31

    2-6-2:  معیارهای کالبدی فضایی.. 32

    2-6-3: معیارهای ترافیک و دسترسی.. 33

    2-6-4:  معیارهای طراحی شهری.. 34

    2-7: ارتباط و نقش پیاده راه در تعاملات اجتماعی.. 35

    2-7-1: پیاده راه موجب تحکم رابطه انسان و محیط شهری.. 35

    2-7-2: پیاده راه ها عاملی برای نشاط و سرزندگی اجتماعی.. 36

    2-7-3: نقش پیاده روی در سلامت جسمی و روحی عابران پیاده 37

    2-7-4: حرکت پیاده موجد توسعه پایدار اجتماعی.. 38

    2-8: ارتباط پیاده راه و حمل ونقل.. 39

    2-8-1: جایگاه پیاده راه در حمل و نقل پایدار 39

    2-8-2: روش ها حمل و نقل داخلی در پیاده راه ها 40

    2-8-2-1: حمل ونقل سواره 41

    2-8-2-2: پل ها و مسیرهای پیاده متحرک افقی و عمودی.. 42

    2-8-2-3: تونل ها و زیرگذرهای پیاده 43

    2-8-2-4: شبیراهه ها و پلکانهای پیاده 44

    2-9: نظریه های مرتبط با مبلمان شهری و پیاده رو 44

    2-9-1 الف)  نظریه های مرتبط با مبلمان شهری : 44

    2-9-2 ب) بررسی نظریات اندیشمندان در رابطه با مبلمان شهری.. 47

    2-10 :نظریههای مرتبط با پیاده راههای شهری: 54

    2-10-1 الف) بررسی نظریات اندیشمندان در رابطه با پیاده راه ها 57

    2-11: انواع عناصر مبلمان شهری.. 59

    2-12:  تعریف پیاده‌راه 66

    2-12-1: تاریخچه احداث پیاده‌راه در جهان.. 66

    2-12-2: تاریخچه احداث پیاده‌راه در ایران.. 68

    2-13:خلاصه و نتیجه گیری.. 71

    فصل سوم: شناخت وضع موجود شهر تهران (مطالعه موردی منطقه 12 تهران) 76

    3-1: موقعیت تهران و موقعیت منطقه 12.. 77

    3-2: شناخت ویژگی های طبیعی منطقه 12.. 78

    3-2-1: آب و هوا 78

    3-2-1-1: تقسم بندی انواع آب و هوای استان تهران.. 79

    3-2-2: ارتفاع از سطح دریا 79

    3-2-3: شیب زمین.. 79

    3-2-4: میزان بارش.... 80

    3-2-5: میانگین دمای سالانه. 80

    3-2-6: رطوبت نسبی.. 80

    3-2-7: وزش باد. 80

    3-2-8: ژئومورفولوژی تهران.. 80

    3-3: ویژگی های اجتماعی- اقتصادی، تاریخی منطقه 12.. 83

    3-3-1: مطالعات تاریخی منطقه 12.. 83

    3-3-2: موقعیت اجتماعی و جمعیتی منطقه 12.. 86

    3-3-3: مطالعات اقتصادی منطقه 12.. 89

    3-4:خصوصیات کالبدی- فضایی منطقه 12.. 91

    3-4-1: خطوط و شبکه های ارتباطی: 91

    3-4-3: بافت فرسوده منطقه 12.. 96

    3-5- جمع بندی: 97

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل و یافته های تحقیق.. 98

    4-1 : آمار توصیفی.. 99

    4-1-1: شاخص های توصیفی.. 99

    4-1-2:  سن.. 99

    4-1-3:  تحصیلات... 100

    4-1-4: جنسیت... 102

    4-2: آمار توصیفی سؤالات مربوط به  پرسشنامه. 103

    4-3: معرفی پیاده راه بازار تهران.. 105

    4-4: ارزیابی پیاده‌راه بازار تهران.. 108

    4-4-1: ابعاد اجتماعی اقتصادی.. 109

    4-4-2: کالبدی فضایی.. 113

    4-4-3: دسترسی و ترافیک.... 117

    4-4-4: طراحی شهری.. 123

    فصل پنجم: آزمون فرضیات،نتیجه گیری و ارائه راهکار و پیشنهادات... 131

    مقدمه. 132

    5-1: آمار استنباطی برای بررسی سؤالات و فرضیه های تحقیق.. 133

    5-1-1: ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش.... 133

    5-1-2: فرضیات پژوهش.... 134

    5-2) نتیجه گیری.. 136

    5-3: پیشنهادها  و ارائه راهکار 145

    منابع و مآخذ. 147

    پیوست ها 152

     

    منبع:

    الف) منابع فارسی

    1-  اسماعیلی کلالق، اصغر (1390)، راهنمای سیاست‌گذاری توسعه دوچرخه، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور

    2-  باقری، محمد، وادی مقدم، نیوشا ( 1389)، نقش پیاده‌راه‌ها در پایداری سیستم‌های حمل و نقل شهری، همایش توسعه شهری پایدار، دانشگاه تهران، تهران.

     

    3- حبیب، فرح، نادری، سید مجید و فروزانگهر، حمیده (1387). پرسمان تبعی در گفتمان کالبد شهر و هویت، نشریه هویت شهر، سال دوم، شماره 3، صص 23-13.

    4- خستو، مریم و سعیدی رضوانی، نوید (1389). عوامل موثر بر سرزندگی فضاهای شهری: خلق یک فضای شهری سرزنده با تکیه بر مفهوم مرکز خرید پیاده، نشریه هویت شهر، سال چهارم، شماره 6، صص. 74-63.

    5- گلکار، کورش (1386). مفهوم کیفیت سرزندگی در طراحی شهری، نشریه صفه، سال شانزدهم، شماره 44، صص. 75-66.

    6- سلطانی، علی و نامداریان، احمدعلی (1389). بررسی تاثیر نیروهای مختلف در شکل گیری فضای شهری، نشریه هویت شهر، شماره 7، صص 130-123.

    7- سلطانی، علی و نامداریان، احمدعلی (1390). تحلیل نقش فضاهای شهری در دستیابی به توسعه پایدار شهرها، تبیین. پارادایم ارتباط، نشریه باغ نظر، شماره 18، صص 12-3.

    8-  لطفی، سهند (1390). بازآفرینی شهری فرهنگ مبنا: تاملی بر بن مایه های فرهنگی و کنش بازآفرینی، نشریه هنرهای زیبا، شماره 45، صص. 60-47.

    9-  میرمقتدایی، مهتا (1388). معیارهای سنجش امکان شکل گیری، ثبت و انتقال خاطرات جمعی در شهر- مطالعه موردی شهر تهران، نشریه هنرهای زیبا، شماره 37، صص 16-5.

    10- اسماعیلی کلالق، اصغر (1390)، راهنمای سیاست‌گذاری توسعه دوچرخه، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور

    11- باقری، محمد، وادی مقدم، نیوشا ( 1389)، نقش پیاده‌راه‌ها در پایداری سیستم‌های حمل و نقل شهری، همایش توسعه شهری پایدار، دانشگاه تهران، تهران.

    12- پاکزاد، جهانشاه ( 1384)، راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران، شرکت طرح و نشر پام سیما، تهران.

    13- حبیبی، سیدمحسن (1378)، گردشگری پیاده‌راه، مجله هنرهای زیبا، شماره 9، ص 43.

    14- عاشوری، علی ( 1389)، پیوند منظرین انسان با محیط، بررسی نقش پیاده‌راه در حیات شهر، مجله منظر، شماره 8، صص 47-44.

    15- قربانی، رسول، جام کسری، محمد (1389)، جنبش پیاده گستری، رویکردی نو در احیاء مرکز شهری؛ مورد مطالعه پیاده‌راه تربیت تبریز، مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، شماره 6. ص 5.

    16- قریب، فریدون (1383)، امکان‌سنجی مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قدیم، مجله هنرهای زیبا، دوره 19، صص 28-17.

    17- کاشانی جو، خشایار (1385)، اهمیت فضاهای پیاده در شهرهای هزاره سوم، جستارهای شهرسازی، شماره 18، صص52-40.
     

    18- کاشانی جو، خشایار (1390)، پیاده‌راه‌ها، از مبانی طراحی تا ویژگی‌های کارکردی، انتشارات آذرخش، تهران.

    19- کنف لاخر، هرمان (1381)، اصول برنامه‌ریزی و طراحی تردد پیاده و دوچرخه، دانشگاه تهران، تهران.

    20- مرتضوی، صبوحا (1390)، بازشناسی پیاده‌راه به عنوان بستری برای گذران اوقات فراغت در شهر، ماهنامه منظر، شماره 12، ص 17.

    21- معینی، سید محمد مهدی (1385)، افزایش قابلیت پیاده‌مداری، گامی به سوی شهری انسانی‌تر، هنرهای زیبا، شماره 27، صص 16-5.

    22- مهدیزاده، جواد ( 1379)، مفاهیم و اصول پیاده روی، ماهنامه شهرداری‌ها، شماره 19، ص 12.

    23- بحرینی، سید حسن (1375)؛ تحلیل فضاهای شهری، تهران: دانشگاه تهران، چاپ اول.

    24- باطنی، محمد رضا(1377)؛ فرهنگ معاصر، تهران: انتشارات واحد پژوهش فرهنگ معاصر، ویرایش دوم: چاپ دوم.

    25- آگشته، سعید(1379)؛ " جدول؛ عنصر ممتد شهری"، مجله شهرداریها: ویژه نامه شماره ، سال دوم، شماره 13.

    26- سیف الدینی، فرانک(1378)؛ فرهنگ واژگان برنامه ریزی شهری و منطقه ای، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ اول.

    27- اهری، زهرا(1380)؛ مکتب اصفهان در شهرسازی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.

    28- افشار نادری، کامران و نصیراسلامی، رضا(1375)؛ "قانون طرح ضابطه". مجله آبادی، سال دوم، شماره 20(بهار).

    29- موره، ژان پیر و دیگران (1373)؛ فضاهای شهری، طراحی، اجرا، مدیریت، حسین رضایی و دیگران، تهران: اداره کل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تهران، چاپ اول.

    30- شکوئی، حسین (1374)؛ دیدگاه های نو در جغرافیای شهری، تهران: انتشارات سمت، چاپ دوم، جلد اول.

    31- توصلی، محمود و ناصر بنیادی (1371)، طراحی فضاهای شهری، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات و معماری ایران، چاپ اول، جلد اول.

    32- مرتضایی، رضا (1376)؛ رهیافتهایی در طراحی مبلمان شهری یکپارچه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.

    33- مهدیزاده، جواد ( 1379)، مفاهیم و اصول پیاده روی، ماهنامه شهرداری‌ها، شماره 19، ص 12.

    34- معینی، سید محمد مهدی (1385)، افزایش قابلیت پیاده‌مداری، گامی به سوی شهری انسانی‌تر، هنرهای زیبا، شماره 27، صص 16-5.

    35- کالن، گوردن (1387). گزیده منظر شهری. منوچهر طبیبیان. 1387. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    36- لینچ،کوین(1374)،"سیمای شهر"،مزینی،منوچهر،تهران:دانشگاه تهران

    37- جیکوبز، جین (1388) مرگ و زندگی شهرهای بزرگ  آمریکایی. حمیدرضا پارسی . آرزو افلاطونی . تهران. انتشارات دانشگاه تهران.

    38- لینچ، کوین (1383) . سیمای شهر، محمود مزینی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران

    39- پاکزاد، جهانشاه(1386) ، مبانی نظری و فرایند طراحی شهری ، تهران، انتشارات شهیدی.

    40- کاشانی جو، خشایار (1390)، پیاده‌راه‌ها، از مبانی طراحی تا ویژگی‌های کارکردی، انتشارات آذرخش، تهران.

    41- کاشانی جو، خشایار (1385)، اهمیت فضاهای پیاده در شهرهای هزاره سوم، جستارهای شهرسازی، شماره 18، صص 52-40

    42- عاشوری، علی ( 1389)، پیوند منظرین انسان با محیط، بررسی نقش پیاده‌راه در حیات شهر، مجله منظر، شماره 8، صص 47-44.

    43- پاکزاد، جهانشاه ( 1385). سیمای شهر و آنچه کوین لینچ از آن می فهمید. آبادی، شماره 53، زمستان.

    44- گلکار، کوروش(1385)، مفهوم منظر شهری، مجله آبادی، 53 صص47-41

    45- کاشانی جو، خشایار، (1387) نقش حرکت پیاده و پیاده راه ها در توسعه پایدار شهرها، هشتمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک تهران.

    46- دستجردی، معصومه سادات، پایان نامه ارشد پیاده راه سازی باغ سپهسالار،1380، دانشگاه شهید بهشتی

    47- جلالی، هاشم، پایان نامه کارشناسی ارشد حفظ و ارائه راهکارهای بافت تاریخی منطقه 12، 1392

    48- مطالعات طرح مشاوره و مدیریت بافت تاریخی تهران،( طراحان راهوند شهر (مهندسین مشاور، فروردین 91

     

     

     

    ب) منابع لاتین

    Assmann, A. and Conrad, S. (2010). Memory in a global age: Discourses, Practices and Trajectories, Basingstoke: Palgrave Macmillan.

    50-   Balsas, C.J.T. (2004). Measuring the Livability of an Urban Centre: An exploratory study of key performance Indicators. Planning, Practice and Research (JPPR), Vol.19, No.1, pp.101-110.

    Busa, A. (2010). City of Memory, in: Encyclopedia of urban studies, Ray Huchison (ed.) , SAGE Publications, pp. 160-158.

    Canter, D.V. (1977). The Psychology of Place, London: The Architecture Press.

    Crinson, M. (2005). Urban Memory: History and Amnesia in the Modern City, New York: Rutledge..

    Groat, L.N. (2000). Civic Meaning: The role of place, typology and design values in urbanism, Carolina Planning, Vol.25, No.1, pp.13-25.

    Hurley, A. (2010). Beyond Preservation: Using Public History to Revitalize Inner-Cities, Philadelphia: Temple University Press.

    Huyssen, A. (1997). The Voids of Berlin, Cultural Inquiry, Vol.24, No.1, pp. 58-81.

    Huyssen, A. (2003). Present Pasts: Urban palimpsest and the politics of memory, Palo Alto, CA: Stanford University Press.

    INHERIT (2007). Investing in Heritage: A guide to successful Urban Regeneration, INHERIT Partner Organization, European Association of Historic Towns and Regions(EAHTR).

    Sternberg, E. (2000). An Integrative Theory of Urban Design, Journal of American Planning Association (JAPA), Vol.66, No.3, pp.265-278.

    www.tehran.ir

    -http://region12.tehran.ir/

    www.wikipedia.com

     

     


موضوع پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, نمونه پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, جستجوی پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, فایل Word پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, دانلود پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, فایل PDF پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد محور پیاده راه 15 خرداد از دیدگاه منظر شهری

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی ، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای انسانی گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده در گذشته های نه چندان دور فضای ورودی شهر به مثابه اولین فضای شهری، نخستین تصویری از شهر بود که در ذهن مسافران شکل می گرفت. لذا این فضاها نه تنها از کیفیات فضایی بالایی بر خوردار بودند بلکه جزء ویژگی های شاخص شهرها بودند. امروزه با گسترش شهرها و ظهور وسایل نقلیه، ورودی شهرها به فضایی بی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک چکیده رویکرد های سنتی مدیریت شهری ایران باعث ایجاد فضایی تقابلی به جای فضایی تعاملی میان شهروندان و شهرداری ها شده است که حکمرانی خوب شهری یکی از روشهای مقابله با آن است. هدف این تحقیق شناخت جامعی از میزان اهمیت حکمرانی خوب شهری و ارزیابی عملکرد شاخص های حکمرانی خوب شهری در شهر های نمونه مقصد گردشگری ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جفرافیای انسانی گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده : فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیده های غیر قابل اجتناب است که مدیریت شهری در تمام کشورهای جهان با آن رو به روست. آنچه مهم است اینکه فرسودگی شهری و ایجاد بافت فرسوده مختص به کشور خاص یا شهر مشخصی نمی باشد بلکه تمامی شهرها و روستاها در جهان با آن درگیر هستند ولی بسته به شرایط، ...

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری فصل اول : کلیات تحقیق 1- 1- طرح مسئله گسترش شهرنشینی و رابطه آن با آسیب­های اجتماعی و اقتصادی از مشخصه­های اصلی الگوی توسعه شهری کشور در چند دهه اخیر است و رشد و توسعه شتابان و توزیع نامتعادل در دوره جدید، یکی از عوامل اصلی بروز آسیب­های اجتماعی به شمار می رود. چنانچه رشد شتابان شهرنشینی و توسعه کلان ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده رشد روز افزون جمعیت و بالا رفتن نرخ مالکیت سواری و افزایش جریان ترافیک شهری باعث ایجاد مشکلات در امر جابه جایی مسافران شده است. یکی از مهمترین عناصر شهری ، سیستمهای حمل و نقل عمومی شهرها است. از طرفی حمل و نقل عمومی و جابه جایی مسافران به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه شهری نام برده میشوند. بهره ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي تابستان 93 چکيده بافت هاي تاريخي با توجه به اينکه در روند رو به گسترش شهرها از گذشته تا به امروز، در بردارنده تاريخ مستند هر دوره

پايان‏نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري ­معماري (M. A)   خرداد ماه 1393 چکيده: اين نوشتار برگرفته از پژوهشي مي باشد که در جهت شناسايي عوامل موثر بر برقراري ارتباط فضاهاي

ثبت سفارش