پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب)

word 17 MB 30439 102
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»

    رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری

    چکیده:

    امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی ، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان شریانی مهم و حیاتی دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

    مساله مهم در این تحقیق پاسخ به این سوال است که مشکلات و معضلات زیرساختی کلانشهر رشت باتوجه به پایین بودن شیب عمومی در شهرچه اثرات وپیامدهایی بر توسعه شهری دارد.

    روش تحقیق در این پژوهش توصیفی– تحلیلی ، بر پایه مطالعات اسنادی و کتابخانه ای بوده و برای جمع آوری اطلاعات مربوطه از کتابها ، تحقیقات و مقالات و طرح جامع رشت استفاده شده است.وهدف از آن شناخت مشکلات زیرساختی و ارائه راهکار جهت رفع آنها می باشد.نتایج تحقیق نشان داد که علت اصلی آبگرفتگی‌های سطح شهر رشت هجوم آبهای سطحی سرگردان ناشی از بارندگی‌های شدید از سمت زمین‌های سپیدرود به سمت پشت مخابرات مرکز شش، کوی باهنر، کوی جماران، کوی معلولین، جاده جیرده، کوی حمیدیان، کوی صف سر و ... بوده و با بالا آمدن سطح آب رودخانه های زرجوب، گوهررود و کانال‌های زهکش حاشیه شهر،(نقاط تخلیه فاضلاب شهر رشت) خروجی لوله ها به زیر آب می‌روند و باعث کاهش تخلیه جریان آبهای سطحی می‌شوندو به دلیل شیب کم زمین بسیاری از نقاط شهر دچار آبگرفتگی می شود. از سوی دیگر ساخت و سازهای گسترده در سطح شهر که با وارد کردن نوخال‌ های ساختمانی، شیرابه‌های بتن و همچنین استفاده از ماشینهای سنگین باعث انسداد و تخریب شبکه‌های فاضلاب شده و در مواقع بارندگی‌های شدید ایجاد بحران می کند.

    معابر شهری و همچنین کانال های هدایت آب و فاضلاب شهری بر اثر گذر زمان و عدم توجه به بازسازی و لایروبی آنها دچار تخریب فیزیکی و اکولوژیکی و به تبع آن کاهش عملکرد می شوند.همچنین به دلیل اینکه وظیفه جمع آوری آبهای سطحی و فاضلاب شهری در رشت، به صورت سنتی توسط یک شبکه واحد صورت می گیرد ، بحث جداسازی شبکه فاضلاب شهری و آبهای سطحی از یکدیگر از اهمیت دوچندان برخوردار شده است.

    واژگان کلیدی: معابر شهری، فاضلاب شهری، آبگرفتگی، بارندگی‌ های شدید، شهر رشت

     

     

     

    مقدمه

    اصولا استقرار و پیدایش یک شهر بیش از هر چیز تابع شرایط محیطی و موقعیت جغرافیایی است، زیرا عوارض و پدیده های طبیعی در مکان گزینی، پراکندگی، حوزه نفوذ، توسعه فیزیکی، زیر ساختی شهر و امثال آن اثر قاطعی دارند و گاه به عنوان یک عامل مثبت و زمانی به صورت یک عامل منفی و بازدارنده عمل می کنند . در هنگام احداث شهرها باید به دینامیسم محیط طبیعی مثل سیل، زلزله ، باد، گسل ... توجه کافی مبذول داشت وگرنه شهر در آینده دچار مشکل خواهد شد . لذا شایسته است قبل از وقوع حوادث تلخ، دردناک و پرهزینه، مسئولان در هنگام احداث شهرها نسبت به پیش بینی وقوع وقایع اتفاقیه دغدغه لازم را داشته باشند و احساس مسئولیت کنند و علاوه بر اهمیت دادن به مطالعات زیر ساختی شهر، کار را به متخصصان امر بسپارند. البته ناگفته نماند که علاوه بر مطالعات زیر ساختی، سایر مطالعات جغرافیایی نیز در مکان گزینی شهرها و برنامه ریزی شهری اهمیت فوق العاده ای دارند و بی توجهی به آن ها خسارات جبران ناپذیری را در آینده به وجود خواهد آورد.

    نیاکان ما در گذشته در مکان گزینی شهرها، بیشتر به تجربه تکیه داشتند که در بسیاری از مواقع با علم روز هماهنگ نبود، ولی امروزه زندگی ساده آن زمان به زندگی پیچیده شهری تبدیل شده است و مردم شهرهای پیشرفته و صنعتی با سیستم فاضلاب، مترو و آسمانخراش و ... مأنوس شده اند . در زمان های قدیم اگر مکانی دور از دسترس سیل بود یا موقعیت پناهگاهی و یا سوق الجیشی می داشت، سایر عوامل مؤثر در مکان گزینی شهر را تحت الشعاع قرار می داد و یا مورد بی توجهی قرار می گرفت؛ اما در عصر جدید، زیر ساختهای شهری برای مسئولان و مردم اهمیت زیادی دارد و در صورت غفلت و بی توجهی به آن خسارات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

    معابر از ارکان اصلی یک شهر شمرده می شوند در واقع جابجایی ساکنین یک شهر وابسته به شبکه معابر آن شهر (که در خدمت حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی و سایر مدها است) می باشد. علاوه بر معابر شهری که شامل آزاد راهها ، بزرگراه ها ، خیابان ها ، پیاده روها می شوند؛ شبکه هدایت آبهای سطحی و فاضلاب داخل شهر ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. شبکه هدایت آبهای سطحی  عموماً با هدف سود رسانی به بشر و در جهت تامین آب مورد نیاز شهر ها ، جمع آوری و خروج فاضلاب شهری و صنعتی ، خروج رواناب و کاهش خسارات ناشی از سیل مورد استفاده قرار می گیرند.

    معابر شهری و همچنین کانالهای هدایت آب و فاضلاب شهری بر اثر گذر زمان و عدم توجه به بازسازی و لایروبی آنها  دچار  تخریب فیزیکی و همچنین کاهش عملکرد می شوند با توجه به تخریب های فیزیکی و اکولوژیکی صورت گرفته در آن ها بحث بهسازی معابر و فاضلاب شهری از اهمیت دوچندان برخوردار شده است .

     

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-1.بیان مسأله

    منطقه کلانشهری جدیدترین پدیده و شکل فضایی اسکان بشر است، بطوریکه برخی از صاحبنظران برجسته علوم شهری و منطقه‌ای آنرا نوع چهارم اسکان تلقی کرده‌اند.این پدیده حاصل نیروها و فرایندهای متمرکز کننده ثروت،‌ قدرت،‌ جمعیت و فعالیت‌های انسانی در شهر مرکزی - کلانشهر و سپس بازتوزیع این تمرکز در محدوده فضایی - کالبدی پیرامون آن - منطقه کلانشهری است. به همین دلیل است که تنوع و پیچیدگی درونی فوق‌العاده در هر دو وجه فضایی - کالبدی و عملکردی، خصلت ذاتی اینگونه مناطق به شمار می‌آید.تفرق و پیچیدگی ذاتی مذکور را می‌توان ریشه اصلی «مسئله مدیریت مناطق کلانشهری» دانست، مسئله‌ای مشترک در تمام اینگونه مناطق. چگونگی مواجهه نظری و عملی با این مسئله است که سبب شده است تا امروزه مناطق کلانشهری نقشی دوگانه در جوامع مختلف ایفا کنند: موتور و عامل توسعه در برخی جوامع (کشورهای پیشرفته) و عامل ناکارآمدی فرایند توسعه و مصرف کننده منابع در جوامع در حال توسعه.

    حکومت شهری مبین رویکرد سنتی به مدیریت شهری و کلانشهری است و بیشتر به مناسبات حکومت مرکزی با شهرداریها و نهادهای رسمی پرداخته و بر روابط عمودی بین نهادهای رسمی تأکید دارد. اما حکمروایی یک فرم متفاوت از حکومت است که به روابط بین جامعه مدنی با دولت، قانونگذاران با مخاطبان قانون و بالاخره حکومت با حکومت شوندگان معطوف است.

    در این رویکرد فرض بر این است که استراتژی اصلی برای غلبه برتفرق، ناپایداری و ناکارآیی در ساختار قدرت و مدیریت و نیز ساختار فضایی - کالبدی مناطق کلانشهری، گردهم‌آیی و انسجام بخشی این عناصر پراکنده و متفرق در چارچوب نهادی و فراگیر منبعث از الگوی حکمروای شهری است.شکل‌گیری عملی مناطق کلانشهری در ایران و به تبع آن ظهور مشکلات کلانشهری، باعث مطرح شدن جدی چگونگی اداره این منطقه در سالهای اخیر شده است. اگرچه تاکنون چارچوب نهادی ویژه‌ای برای اداره این مناطق شکل نگرفته است، اما می‌توان گفت دیدگاهها و روشهای غالب و عملاً رایج در این حوزه را می‌توان در چارچوب الگوی حکومت شهری و کاملاً نامتناسب با رویکرد حکمروایی شهری ارزیابی کرد.

    در کلانشهر رشت وجود مشکلات زیرساختی مانعی اساسی در راه توسعه شهری بوده وهست ، این مشکلات شامل کم عرض بودن معابر و ظرفیت پایین خیابانها برای عبور با تراکم زیاد خودروها ، عدم احداث زیر گذر و پل عابر پیاده در اکثر خیابانها وتقاطع ها ، نابسامانی پیاده روها و مشکل تردد عابرین پیاده ، نبود کمربندی جدید ، بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی ، عدم گنجایش سیستم فاضلاب شهری و ناکارآمد بودن آن برای جمع آوری فاضلاب و آبهای سطحی درمواقع بارندگی ، تخلفات فراوان در شهرداری در خصوص عدم رعایت حریم ها و ساخت و ساز بر خلاف پروانه ساختمانی همراه با سوء مدیریت شهرداری ، عدم هماهنگی بین شهرداری با سایر سازمانهای زیربط در مدیریت شهری و ... که وجود این معضلات باعث هدر رفتن منابع و سرمایه ها می گردد و نیازمند برنامه ریزی صحیح می باشد.

     

    1-2. پرسش اصلی تحقیق(مسائله تحقیق)

    مشکلات و معضلات زیرساختی کلانشهر رشت چه اثرات و پیامد هایی بر توسعه شهری دارد؟

     

    1-3. اهداف تحقیق

    1.شناخت مشکلات زیر ساختی

    2. ارائه راهکار جهت رفع مشکلات

    3. بررسی تبعات مشکلات ومعضلات موجود درکلانشهر رشت

     

    1-4.فرضیات تحقیق

    1.به نظر می آید مشکلات و معضلات زیر ساختی مانع توسعه شهر رشت می شود.

    2.به نظر می آید مشکلات و معضلات زیر ساختی باعث افزایش هزینه پروژه های شهری و مانع از اجرای آنها می گردد.

     

    1-5.هدف کاربردی

    این تحقیق در سازمانهایی از جمله :

    1. استانداری گیلان(معاونت عمرانی)

    2. استانداری گیلان(ستاد بحران وحوادث غیر مترقبه)

    3.اداره آب و فاضلاب گیلان

    4.فرمانداری رشت

    5. شهرداری رشت

    و همچنین موسسات آموزشی قابل استفاده می باشد

     

     

     

    1-6.محدودیتهای تحقیق

    هیچ تحقیقی بدون مشکل نبوده و در واقع مشکلات هر مرحله رهگشای مرحله بعدی است گرچه وجود مشکلات  و مسائل موجب کندی کار می گردد ولیکن با شناسایی طریقه حل آن تا حدودی جبران می شود اما سعی شده با توجه به مشکلات تاحدی این مسئله را بررسی کرد با این حال برخی از مشکلات به شرح زیر است:

    - نبود آمار و اطلاعات منسجم مربوط به موضوع تحقیق در ادارات

    - عدم همکاری مناسب ادارات در ارائه اطلاعات مورد نیاز

    فصل دوم

     

    مرور منابع

    -1.مفهوم شهر

    شهر سیستمی است متشکل از سیستم­ های درونی که با آنها دارای ارتباط متقابل است و خود این مجموعه نیز (شهر) با سایر سیستم­های منطقه ارتباط دارد و منطقه نیز جزئی از سیستم اصلی است. تعریف شهر در ماده 4 قانون تعاریف و ظوابط تقسیمات کشوری ایران چنین است: شهر محلی است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی مشخص واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمایی با ویژگی­های خاص خود است، به طوری که اکثریت ساکنان دائمی آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، خدمات و فعالیت­های اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خود کفایی نسبی برخوردارند. شهر کانون مبادلات اجتماعی- اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای 10 هزار نفر جمعیت است. (رضویان،1381،ص 23)

     

    2-1-1.مفهوم ساخت شهر

    بررسی دقیق متون مربوط به این موضوع نشانگر آن است که تعابیر وتفاسیر مختلفی از ساخت شهر صورت گرفته است.

    برخی ساخت شهر رابه معنای طراحی کالبدی واستخوان بندی شهرو نیز الگوی کاربری اراضی می دانند ومعتقدند در مطالعه ساخت شهر،سیاست های رشد وتوسعه شهری،حمل ونقل درون شهری،مسله ی مسکن والگوی ریخت شناسی شهر مورد بحث وبررسی قرار می گیرد.

    همچنین عملکرد های مختلف شهری شامل عملکرد مذهبی،اداری،تجاری وحمل ونقل در بررسی ساخت شهر مد نظر می باشد.

    برخی دیگر براین اعتقادند که نظریه های ساخت شهر به شکل کالبدی وعملکردی سکونتگاهها پرداخته وچارچوبی برای کاربری اراضی وترتیب فضایی عناصر واجزای ترکیب دهنده ی شهرها پدید می آورند .همچنین ساخت شهر توسط سیمای طبیعی،خطوط راه آهن،شبکه ها وخیابان ها مشخص می گردد.اساس نظریه ساخت شهر این است که سکونتگاهها باید مطابق بایک طرح که کلیه شبکه ها وفضاهای لازم برای کاربری ها وفعالیت های اصلی در آن مشخص شده باشند،ساخته شوند .( برزگر ،محمد رضا ،1382ص50)

    دراین خصوص برخی دیگر از محققین ضمن نزدیک شدن به دیدگاه سیستمی براین اعتقادند که طرح مباحثی چون نظریه های ساختی ویاسیستمی به درک پیچیدگی ماهیت شهرها کمک بیشتری می کند.براساس این دیدگاه ، شهر به مثابه سیستمی عمل میکند متشکل از مجموعه ای بی شمار از زیر سیستم ها که در یکدیگر تاثیر متفاوت می گذارند ودر کل،مجموعه پیچیده ای را پدید می آورند. بدین ترتیب ساخت کلان یک شهر مشخص کننده ی آن بخش از نظام سیستمی شهر است که چارچوبی منعطف را برای شکل گیری انواع زیر سیستم ها در طول دوزهای زمانی رشد فراهم می آورد.بنابراین شهرسازی به دنبال ایجاد ساختی برای شهر است که چارچوب مناسب را برای رشد و تحول شهر پدید می آورد .

    باتوجه به دیدگاه سیستمی،برخی از محققین معتقدند ساخت شهر مجموعه ی به هم پیوسته ای اززیر ساخت های اجتماعی را در بر می گیرد و به مجموعه ای سیستمی منجر می شود که به شرایط مادی ومعنوی زیست جهت می دهد. (منبع قبلی ص52)       

    درعین حال باید اذعان کرد که ساخت ها به عنوان یک مجموعه ی سیستمی مطلقاً نمیتوانند جدا از سایر سیستم ها ی اجتماعی موجودیت یابند .ازاین رو ساخت شهر به مثابه ی پدیده ای تاریخی- اجتماعی می تواند در دو مقوله جداگانه- گرچه مرتبط باهم –مورد بحث قرار گیرد :     

    مقوله نظام ساخت به مثابه ی ظاهر وصورت ویا هیئت کالبدی ساخت .

    مقوله فلسفه ساخت به مثابه باطن وسیرت یا روح و جان ساخت .

    در اینجا لازم است به روشن ساختن مفهوم ساخت کالبدی شهرنیز پرداخته شود؛ چناچه میدانیم کلمه کالبد از علم زیست شناسی به سایر علوم راه یافته است .گاهی اوقات در متون از واژه ی کالبد موجود زنده استفاده می شود، هم چون زمانی که از کالبد سیاسی صحبت می کنیم، یعنی جمعی از مردم سیاسی که جامعه رامی سازند .این تمثیل ازاین فکر کلی استفاده می کند که یک کالبد از قسمت های ترکیب شده وهر قسمت به نحوی عمل می کند که در خدمت قسمت های دیگر است ومکمل آن هست این نظریه بر پیوندهای متقابل تاکید دارد و معتقد است قسمت های بدن موجود زنده در خدمت یکدیگرند وارتباط متقابل دارند .(منبع قبلی ص53)

     

    Analysis of Infrastructural problems of metropolitan Rasht and its implications on urban development

     

    Abstract:

    Nowadays, with the expansion of cities and urbanization growth rate It also increases the problems caused by this process And the importance of integrated management and sustainable development of all-round and balanced development in the existing urban infrastructure has been further strengthened.In this regard, the development of urban road network, as well as the arterial network ofurban sewage is of vital importance.

    The main reason for the influx of surface water Bgrftgyhay Rasht wander from the land caused by heavy rainfall into the back Sepeedrud Contacts six centers, dormitories Bahonar, destroyer alley,Malolin alley , Jyrdeh Road, Hamidian alley, Safsar alley and…And in times of heavy rainfall and with the rising water levels of the rivers passing, Gvhrrvd urban drainage channels,(Rasht wastewater discharge points) exhaust pipes go under the water and reduce wastewater flows are discharged.

    The widespread construction throughout the city to enter the building Lesions Leachates concrete and the use of heavy machinery, causing blockage and damage to sewage networks and in times of heavy rainfall caused the crisis another problem that arises in the sewer network.

    The main parameters in the design of industrial and municipal surface water collection systems, the flow rate is determined.in this regard, the development of urban road network, as well as the arterial network of urban sewage is of vital importance.

    Urban Streets as well as conducting channels for water and wastewater by the passage of time and lack of attention to reconstruction and dredging them are suffering from physical degradation and decreased performance.due to the physical and ecological degradation pathways in which they discussed the importance of urban sewage have been doubled.

     

    Key words: Urban streets, Sewage, The flooded, Intense rainfalls, The city of Rash

     

    Author- Seidgholamreza rezaeipour taleghani

  • فهرست:

    چکیده.......................................................................................................................... 1

    مقدمه........................................................................................................................... 2

    فصل اول کلیات تحقیق

    1-1.بیان مسأله............................................................................................................. 4

    1-2. پرسش اصلی تحقیق(مسائله تحقیق)....................................................................... 5

    1-3. اهداف تحقیق....................................................................................................... 5

    1-4.فرضیات تحقیق..................................................................................................... 5

    1-5.هدف کاربردی...................................................................................................... 5

    1-6.محدودیتهای تحقیق............................................................................................... 6

    فصل دوم مرور منابع

    2-1.مفهوم شهر............................................................................................................ 8

    2-1-1.مفهوم ساخت شهر............................................................................................ 8

     2-1-2.فضا و فضای شهری........................................................................................ 10

    2-1-3.اهداف برنامه ریزی کاربری اراضی شهری .......................................................... 10

    2-1-3-1.اهداف کلان................................................................................................. 10

    2-1-3-2. اهداف خرد................................................................................................ 11

    2-1-4.معابر شهری..................................................................................................... 11

    2-1-4-1.طبقه بندی معابر شهری................................................................................. 12

    2-1-5.مفهوم کلان شهر............................................................................................... 12

    2-1-6.مشخصات کلان شهرها..................................................................................... 13

    2-2. مفهوم توسعه ...................................................................................................... 13

    2-2-1.تاریخچه مطالعات توسعه شهری......................................................................... 14

    2-2-2.توسعه کالبد شهری............................................................................................ 15

    2-2-3.اشکال توسعه فیزیکی........................................................................................ 15

    2-2-4.توسعه فیزیکی نواحی شهری جهان..................................................................... 15

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                        صفحه

    2-2-5.توسعه فیزیکی نواحی شهری کشورهای توسعه یافته............................................. 16

    2-2-6.توسعه فیزیکی نواحی شهری در کشورهای درحال توسعه..................................... 16

    2-2-7.توسعه فیزیکی شهرها در ایران........................................................................... 17

    2-3.نقش شیب در برنامه ریزی شهری........................................................................... 17

    2-3-1.شیب مورد نیاز برای طراحی های شهری ........................................................... 18

    2-4. سوابق تحقیق....................................................................................................... 18

    2-4-1.سوابق تحقیق در جهان...................................................................................... 18

    2-4-2.سوابق تحقیق در ایران....................................................................................... 19

    2-4-3.سوابق تحقیق در محدوده مورد مطالعه................................................................ 20

    فصل سوم روش اجرای تحقیق

    3-1.موقعیت جغرافیایی شهرستان رشت......................................................................... 23

    3-2.داده ها................................................................................................................. 25

    3-2-1. اقلیم شهر رشت.............................................................................................. 25

    3-2-1-1.دما ............................................................................................................. 25

    3-2-1-2.بارندگی....................................................................................................... 25

    3-2-1-3.برف............................................................................................................ 26

    3-2-1-4.رطوبت نسبی............................................................................................... 26

    3-2-1-5.باد.............................................................................................................. 26

    3-2-2.زمین شناسی شهر رشت.................................................................................... 26

    3-2-3. توپوگرافی شهر رشت...................................................................................... 28

    3-2-4. کاربری اراضی شهری رشت............................................................................. 29

    3-2-5. شیب شهر رشت.............................................................................................. 29

    3-3. روش کار............................................................................................................ 32

    3-3-1.نوع روش تحقیق.............................................................................................. 32

    3-3-2. روش گردآوری اطلاعات(میدانی،کتابخانه ای و...).............................................. 32

    3-3-3. ابزار گردآوری اطلاعات................................................................................... 32

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                        صفحه

    3-3-4.روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.......................................................................... 32

    3-3-5. بررسی مکانهایی که بیشترین مشکل آب گرفتگی را دارند................................... 32

    3-3-6.دلیل آبگرفتگی در سطح شهر رشت.................................................................... 33

    3-3-7. مقدار حجم ورودی روانابها به کانالهای جمع آوری آبهای سطحی شهر رشت....... 35

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق

    4-1.ویژگی های جغرافیایی شهر رشت.......................................................................... 38

    4-1-1.توپوگرافی شهر................................................................................................. 39

    4-1-2.شیب شهر و جهات توسعه................................................................................ 41

    4-1-2-1.شیب های مؤثر در عمران شهر...................................................................... 43

    4-1-3. نزولات جوی در شهر رشت............................................................................. 43

    4-1-3-1. بارندگیهای شدید بالای 100 میلی متر در شهر رشت..................................... 44

    4-2.نقاط بحرانی شهر رشت از نظر بروز سیل................................................................ 45

    4-2-1.حرکت آب های سطحی.................................................................................... 48

    4-2-2.آبهای سطحی اطراف شهر................................................................................. 50

    4-2-3.موقعیت مسیل ها.............................................................................................. 51

    4-3.توسعه شهر رشت.................................................................................................. 54

    4-3-1.جهات و مناطق توسعه....................................................................................... 54

    4-3-2.عوامل طبیعی و عوارض زمینی (عوامل محدود کننده توسعه شهر).......................... 56

    4-3-3.عمده ترین تنگناها و محدودیتهای توسعه............................................................ 59

    4-3-4.روند توسعه ی فضایی شهر رشت ...................................................................... 59

    4-3-5.محدودیتهای توسعه ی کالبدی شهر رشت............................................................ 62

    4-3-6.عوامل مؤثّر در توسعه ی فیزیکی شهر رشت......................................................... 63

    4-3-7.تعیین توان محیط شهر رشت.............................................................................. 69

    4-3-8.ارزیابی پیامدهای توسعه شهر رشت.................................................................... 70

    4-4.دفع فاضلاب........................................................................................................ 71

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                        صفحه

    4-4-1.مشکلات دفع فاضلاب...................................................................................... 72

    4-4-1-1.آلودگی آبهای سطحی................................................................................... 73

    4-4-1-2.آلودگی منابع آب زیرزمینی........................................................................... 73

    4-5-معضلات و مشکلات ناشی از آب گرفتگی در سطح شهر رشت............................... 79

    4-5-1.عوامل ایجادآبگرفتگی درشهر............................................................................. 81

    فصل پنجم بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1.بحث.................................................................................................................... 83

    5-2.آزمون فرضیات..................................................................................................... 83

    5-3.نتیجه گیری........................................................................................................... 84

    5-4. پیشنهادات........................................................................................................... 85

    منابع و ماخذ................................................................................................................. 87

     

    منبع:

    ابراهیم زاده نصیری ، 1385، ارزیابی کاربری اراضی شهری اردکان فارس، فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره7، ص 237-234.

    اسلامی غلامرضا ، 1381 ، مواجهه با مشکلات و توسعه درونزا،نشریه صفه،شماره34،دانشگاه شهید بهشتی،تهران، 1381.

    افتخارنژاد،1359 ، روند شهرنشینی، مساله شهرهای بزرگ، مجله پژوهشهای جغرافیایی، شماره 36، ص 75.

    آکان،1381، هیدرولوژی رگبار در حوضه های شهری، انتشارات دانشگاه شهید چمران، فصل دوم،  ص7.

    باباپور، 1389، تحلیل فضایی عدالت اجتماعی در شهر تهران، مجله شهرداری ها، شماره 65، ص 45

    براتی ،1382، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، نشر نورعلم، تهران، ص 62.

    برزگر ،محمد رضا ،1382، شهرسازی و ساخت شهر، ص50.

    پور محمدی، محمد رضا، 1382، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، انتشارات سمت، ص 4.

    تلوری، عبدالرسول هادیانی میرامید، 1375، تعیین روابط منطقه ای سیلاب های غرب استان مازندران، فصلنامه منابع طبیعی، سال پنجاه و نهم، شماره 4، ص 72.

    درویش زاده، علی، 1370، زمین شناسی ایران، انتشارات امیر کبیر.

    رضویان، محمد تقی،1381، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، انتشارات منشی، چاپ اول، ص 23.

    زبردست، اسفندیار، 1383 ، اندازه شهر، وزارت مسکن و شهرسازی، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری، ص 5.

    زمردیان ،محمد جعفر ،1386، کاربرد جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستایی، دانشگاه پیام نور، بهار 1374، چاپ هفتم 1386، ص25

    زنجانی، 1371، کاربرد مدل در جغرافیا با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای، علم نوین یزد، ص34.

    زیاری کرامت اله ، 1384، بررسی سلسله مراتب شهری در استان آذربایجان غربی، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، جلد 18، ص 18.

    سازمان برنامه و بودجه استان گیلان، آمارنامه استان گیلان، سالهای 1385- 1335.

    ساعی، علی، 1377، آمار در علوم اجتماعی با کاربرد نرم افزار SPSS در پژوهش های اجتماعی، موسسه نشر جهاد، ص  22.

    شکویی، حسین،1378، دیدگاههای نو در جغرافیای شهری، جلد اول، انتشارات سمت ، ص 286.

    شیعه، اسماعیل،1379، مقدمهای بر مبانی برنامهریزی شهری. انتشارات دانشگاه علم و صنعت، ص28.

    عرب خدری ، محمود،1374، برآورد سیلاب های سطحی با استفاده از ویژگی ها ی حوضه آبخیز، مجموعه مقالات کنفرانس منطقه ای مدیریت منابع آب، کرمان، ص 205.

    عظیمی ،حسین،1371،مولد های توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران،تهران،انتشارات شرقی، 1371.

    عظیمی دوبخشری، ناصر،1381، پویش شهرنشینی و مبانی نظام شهری، انتشارات نیکا، ص 77.

    علی اکبری، اسماعیل، 1383، ساختار شناسی بردارهای شهرنشینی در ایران، ص 49

    مدیریت املاک سازمان مسکن و شهرسازی، 1390، ص2.

    مرادی،ح، 1380، بررسی سینوپتیک سیلاب 21 آبان ماه سال 1375 در نواحی مرکزی استان مازندران، رشد جغرافیا، شماره 57 ، سال شانزدهم، ص33 .

    مشهدی زاده، ناصر ،1383، تحلیلی از ویژگی های برنامه ریزی شهری در ایران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت، ص 424-423

    مهندسان مشاور ایران آمایش، 1380، 1.

    مهندسان مشاور طرح وکاوش، ج 2، 1386، 2.

    مهندسین مشاوره زیستا ، 1373.

    نبوی، 1355، برنامه ریزی شهری در ایران، پیام نور، چاپ  اول.

    نصیری زاده،حمید رضا و دیگران،1383، بررسی وضعیت فرهنگی شهرستان یزد ،مجله کاوش نامه علومانسانی ،شماره7و8 دانشگاه یزد، 1383.

    نصیری،حسین، 1379،توسعه پایدار چشم انداز جهان سوم،انتشارات فرهنگ و اندیشه، 1379

    وزارت مسکن وشهرسازی، طرح جامع شهر رشت، 1374

    Batessani and yarnal, Good Governance (Guiding principles for implementation), Australia, Canberra Mailing Centre, 2, 2008.

    Hess, Land slide. Principles of natural slope stability. 2001:2.

    Hollis, Failure of tiny sols in the granular soils in the tree dimential experimental.  6thinternational congress on civil engineering. Industrial university of Esfahan. p (340-341). 1975:12.

    Iaeger et al, The Application of geomorphology to landscape efficiency and environmental management. Nasher Gomas.   2010:397

    Kaya, modeling urban sustainability, international journal of urban science 7 (1), 47-64. 2006.

    Lungo, urban landuse planning. Samt Press.printed by Sazeh.  2001:123

    Merlin, Land slide of Nagenpark area in the Tabriz. Special periodic Bodenaj, Payam Nor University. 2000:235

    White house, geology of Iran. Published by Nasher Danish Amroz. 1969:207.

    Wolk-musial and zagajewski, investigation on the Tabriz fault between the Bostan Abad and Tabriz.Tabriz University. Faculty of physical science. 1999

    Zhao, Mahdi, Investigation on earth quick risk of around north fault of Tabriz and around the Iranian faults. Research Bulletin of earthquake. Number 2 and 3.year 4.    2010:246.


موضوع پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), نمونه پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), جستجوی پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), فایل Word پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), دانلود پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), فایل PDF پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), مقاله در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), پروژه در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), پروژه درباره پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب), رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل مشکلات و معضلات زیرساختی کلان شهر رشت و اثرات و پیامدهای آن بر توسعه شهری (مطالعه موردی شیب)

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری چکیده بحران‌های شهری جزء لاینفک بحث مدیریت شهری است و این موضوع در کلان‌ شهر ها شکل بسیار پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، با توجه به جمعیت زیاد و روبه رشد کلان‌شهر اصفهان و استقرار آن در زون سنندج- سیرجان، وقوع یک زلزله بزرگ یا سایر بلایای طبیعی و انسانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین لازم است که به طور جدی به ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده: مطالعات اثرات توسعه شهری بر رودخانه­های زرجوب و گوهررود شهر رشت با هدف ارتقاء کیفیت زیست محیطی تغییر شرایط رودخانه­ها از وضعیت آلودگی و روند سل خیزی آنها به شرایط مطلوب و پایدار صورت گرفته است. رودخانه­های ذکر شده در شرایط موجود عملاً فاضلاب رو باز شهر می­باشند که ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ( M.A ) چکیده راه رسیدن به پایداری شهری از توسعه محل ه‏ای می‏گذرد. محله به عنوان کوچک­ترین و مهم­ترین واحد شهری، از نخستین اولویت­ها بوده و محله پایدار می­تواند زیربنای مناسبی را برای توسعه پایدار شهری فراهم نماید. ناپایداری توسعه شهری مهمترین چالش هزاره سوم است. محلات فقیرنشین و اسکان غیررسمی در شهرها با ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: اقلیم شناسی چکیده سیل یکی از پدیده های موجود در طبیعت بوده که از دیرباز، بشر شاهد وقوع آن می باشد. در ایران نیز بدلیل وسعت زیاد، اقالیم متعدد و تراکم زمانی و مکانی بارش ها در اکثر حوضه های آبخیز، همه ساله شاهد سیلابهای عظیمی در اکثر مناطق کشور می باشیم. شهر رشت نیز از این پدیده طبیعی مستثنی نبوده و در چند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از پدیده هایی که شهرهای امروز و به ویژه شهرهای بزرگ با ان مواجه اند ، پدیده بلندمرتبه سازی می باشد.رشد شتابان و بی رویه جمعیت در شهرها و به تبع ان نیاز به مسکن در سطح وسیعی، از یک سو ونیز جلوگیری از گسترش افقی شهرها از سوی دیگر ، احداث ساختمان های بلند را به عنوان راه حلی در مقابل مسأله زمین ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکتری در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: موضوع ایمنی شهر ها در برابر مخاطرات طبیعی یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی شهری است و یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن دست به گریبان هستند، موضوع حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای انسانی گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده در گذشته های نه چندان دور فضای ورودی شهر به مثابه اولین فضای شهری، نخستین تصویری از شهر بود که در ذهن مسافران شکل می گرفت. لذا این فضاها نه تنها از کیفیات فضایی بالایی بر خوردار بودند بلکه جزء ویژگی های شاخص شهرها بودند. امروزه با گسترش شهرها و ظهور وسایل نقلیه، ورودی شهرها به فضایی بی ...

ثبت سفارش