پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس)

word 4 MB 30450 82
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ ی

    سنجش‌ از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی

    چکیده

    توزیع و مکان‌یابی بهینه‌ ایستگاه‌های آتش‌نشانی به دلیل اهمیت و توجه روزافزون به امر ایمنی در شهرها و ارائه تمهیداتی درزمینه پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی و حادثه بسیار مهم است. برنامه‌ریزی شهری از طریق وضع استانداردها و ضوابط و مقررات مربوطه سهم قابل‌توجهی در کاهش خسارات جانی و مالی و تأمین ایمنی برای شهروندان در بلند‌مدت دارد. مهم‌ترین مشکل در خدمات‌رسانی ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه یک شهر بندرعباس، ناکافی بودن تعداد ایستگاه‌های موجود و محدود بودن شعاع عملکردی آن‌ها می‌باشد؛ بنابراین توزیع کمّی و کیفی ایستگاه‌ها به‌طور علمی و تخصصی موردبررسی قرار می‌گیرد. شاخص‌های مطرح در تحقیق حاضر به ترتیب الویت شامل نزدیکی به پارامترهای (شبکه ارتباطی - تراکم جمعیت - مراکز تجاری - مراکز صنعتی - مراکز آموزشی -مراکز اداری - مراکز درمانی) و فاصله از پوشش عملکردی می‌باشد که اثر هر یک در ارتباط با مکان گزینی در قالب نقشه در محیط GIS ارائه گردیده است. لایه­های اطلاعاتی در محیط ArcGIS‌ ایجاد و نتایج حاصل از تلفیق لایه­های اطلاعاتی، بهترین مکان‌ها را برای ایجاد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در منطقه‌ی یک شهرداری بندرعباس معرفی گردیده است. در این تحقیق از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای برآورد اهمیت نسبی هر یک از پارامترها استفاده گردید. برای این منظور ابتدا بر اساس نظرات کارشناسان، مقایسات زوجی بین معیارها انجام شد. سپس مقادیر ناسازگاری قضاوت‌ها محاسبه گردید که سطح قابل‌قبولی برابر با 06/0 به دست آمد. بعد از تعیین وزن معیارها، در محیط GIS لایه‌های اطلاعاتی فازی‌سازی شده و با تحلیل و همپوشانی لایه‌های فازی وزن‌دار اقدام به تهیه نقشه نهایی مکان گزینی ایستگاه‌های آتش‌نشانی گردید. نتایج نشان داد که ایستگاه‌های موجود در محدوده با اولویت مکانی جانمایی شده‌اند. مناطق اولویت‌دار جهت استقرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی شامل قسمت‌هایی از شمال شرقی منطقه، شمال غربی، غرب و جنوب منطقه یک می‌شود. قسمت‌های جنوبی و شمال غربی در حیطه شعاع عملکردی ایستگاه‌های موجود قرار دارد، اما مناطق غربی و شمال شرقی منطقه در خارج از عملکرد ایستگاه‌هاست. لذا نیاز به احداث دو ایستگاه جدید در این محدوده‌ها به‌منظور پوشش عملکردی کل منطقه یک می‌باشد. درنهایت با استفاده از محیط Google Earth و بازدیدهای میدانی، تعدادی مکان با ابعاد مناسب در شمال شرقی و غرب منطقه یک به‌عنوان مکان‌های پیشنهادی احداث ایستگاه جدید معرفی‌شده است.

    کلیدواژه: ایستگاه‌های آتش‌نشانی،GIS، منطق فازی، تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP)، منطقه یک شهرداری بندرعباس

    1-1.  

    فرآیند برنامه‌ریزی، تلاشی است برای ایجاد چارچوبی مناسب که طی آن برنامه‌ریز بتواند برای رسیدن به راه‌حل بهینه اقدام کند (لی[1]، 1973). استقرار هر عنصر شهری در موقعیت فضایی-کالبدی خاصی از سطح شهر، تابع اصول، قواعد و سازوکارهای خاصی است که در صورت رعایت شدن به موفقیت و کارایی عملکردی آن عنصر در همان مکان مشخص، خواهد انجامید و در غیر این صورت چه‌بسا مشکلاتی بروز کند (شهابیان، 1376). توزیع بهینه‌ کاربری‌ها و مراکز خدماتی مسئله‌ای است که اغلب اوقات برنامه‌ریزان با آن سروکار دارند. چراکه به دلیل رشد پرشتاب جمعیت و کالبد شهرها، مشکلاتی مانند کمبود و عدم توزیع فضایی مناسب کاربری‌ها به وجود آمده است (احدنژاد[2]، 1386). از میان کاربری‌ها و خدمات موجود در شهر، توزیع و مکان‌یابی بهینه‌ی ایستگاه‌های آتش‌نشانی به دلیل اهمیت و توجه روزافزون به امر ایمنی در شهرها و ارائه تمهیداتی درزمینهٔ پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی و حادثه از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. بدون تردید در میان کلیه روش‌های موجود برای پیشگیری و کاهش تلفات و خسارات ناشی از آتش‌سوزی‌ها در مناطق شهری، برنامه‌ریزی شهری از طریق وضع استانداردها و ضوابط و مقررات مربوطه می‌تواند سهم قابل‌توجهی در کاهش خسارات جانی، مالی و تأمین ایمنی برای شهروندان در بلند‌مدت داشته باشد، این امر در شهرهای ایران‌که اکثراً دارای بافتی فشرده و متراکم با شبکه‌های دسترسی نامناسب هستند حساسیت بیشتری را در استانداردها و ضوابط می‌طلبد تا در مواقع اضطراری و وقوع حوادث در این بافت‌ها، عملیات امدادرسانی به‌موقع انجام گیرد (پور اسکندری، 1380). سیاست کلی ایجاد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در ایران سیاستی بدون برنامه‌ خاص و مدون بوده است. به‌گونه‌ای که برای ایجاد هر ایستگاه در محدوده‌های شهری مهم‌ترین اصل، خالی بودن زمین، بدون مالک بودن آن و یا عوامل دیگری است که به‌موجب آن‌ها بایستی زمین ارزشی نداشته باشد که این امر بر مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح شهرها تأثیرگذار بوده است (ایمانی جاجرمی، 1375).

    1-2. بیان مسئله

    امروزه تراکم بیش از حد جمعیت در شهر و روند رو به رشد آن‌ها ازلحاظ کالبدی موجب تقاضا و توجه روزافزون به مسئله توسعه شهری گردیده است. تقاضا برای توسعه شهری از مهم‌ترین مشکلات و موانع فراروی بشر در آینده است؛ بنابراین برای حل این مشکلات و موانع، سیستم ایمنی شهر نیز در همین جهت باید توسعه یابد تا بتواند پوشش کافی را بر کل سطح شهر داشته باشند. درواقع ایمنی شهر، مجموعه تمهیداتی است که جهت جلوگیری از بروز یا کاهش خسارات ناشی از عوارض نامساعد جانی و مالی، حوادث طبیعی و غیرطبیعی نظیر سیل، آتش‌سوزی، زلزله، تصادفات رانندگی و ... صورت می‌گیرد (ایزری[3]، 2007).

    کاربری ایستگاه‌های آتش‌نشانی یکی از انواع کاربری‌های اساسی در شهرهاست که مکان‌یابی بهینه‌ی آن، ایمنی و رفاه شهروندان را به دنبال خواهد داشت. توجه صرف به ساخت و استقرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی ازنظر کمّی و عدم توجه به کاربری‌های مجاور و سایر عوامل مهم در مکان‌یابی آن‌ها موجب کاهش کارایی ایستگاه ازنظر امدادرسانی به‌موقع می‌گردد. علاوه بر موضوعات ذکرشده در رابطه با کمبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی، مکان‌یابی نادرست و عدم ‌هماهنگی با بافت و سیمای شهری از مسائل و موضوعات مشترک بسیاری از شهرهای ایران محسوب می‌گردد. ازاین‌رو مهم‌ترین مشکل در جهت خدمات‌رسانی ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه یک شهر بندرعباس، عدم توزیع نامناسب ایستگاه‌ها و محدود بودن شعاع عملکردی ایستگاه‌های موجود می‌باشد؛ بنابراین توزیع کمّی و کیفی ایستگاه‌ها به‌طور علمی و تخصصی، موردبررسی قرار می‌گیرد. استفاده از روش‌های سنتی برنامه‌ریزی ایستگاه‌های آتش‌نشانی برای خدمات‌رسانی، به معنای هدر رفتن کاغذ و زمان می‌باشد؛ اما امروزه، استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی به‌عنوان ابزاری در جهت ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب و کارآمد عمل می‌کند (هاورتون[4]، 2006).

     انتخاب محل ایستگاه‌های آتش‌نشانی به معیارهای متعددی از قبیل شبکه ترافیک، نزدیکی به تراکم‌های جمعیتی، نزدیکی به معابر اصلی، نزدیکی به مراکز تجاری، آموزشی، اداری، درمانی و غیره نیاز دارد. در مدل فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی جهت وزن‌دهی به معیارها از روش مقایسه زوجی استفاده می­شود. بدین­صورت که تصمیم­گیرندگان معیارها و زیرمعیارهای هر پارامتر را فقط به‌صورت دوبه‌دو مقایسه می­کنند و نیازی به وزن‌دهی همزمان تمامی معیارها وجود ندارد. در این روش­ همه پارامترها به‌صورت یکجا باهم مقایسه نشده و معیارها دوبه‌دو باهم مقایسه می­شوند درنتیجه وزن دهی با دقت بیشتری انجام می­گیرد. بعلاوه این معیارها می‌بایست به‌صورت مکانیزه و در قالب نقشه‌های یکپارچه و بانک اطلاعاتی متصل به نقشه انجام پذیرد. لذا به یک ابزار قدرتمند برای آماده‌سازی و آنالیز داده‌ها نیاز است که مهمترین و مناسب‌ترین آن‌ها سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) می‌باشد. تاکنون اولویت‌های مکانی بر مبنای مدل برای استقرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی در منطقه یک شهری بندرعباس مشخص نشده است؛ بنابراین قابلیت سیستم اطلاعات جغرافیایی و روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره در مدیریت اطلاعات مکانی و ایجاد بستر مناسب برای تصمیم‌گیری، باعث گشته که در عملیاتی نظیر اولویت مکانی ایستگاه‌های آتش‌نشانی توجه بسیاری را به خود جلب کند. این مطالعه در نظر دارد نمونه عملی کاربرد این ابزار را برای تعیین مکان‌های مناسب ایستگاه‌های آتش‌نشانی با توجه به نیاز مردم منطقه یک شهری بندرعباس ارائه نماید؛ بنابراین سؤال‌های اصلی تحقیق حاضر به‌صورت ذیل است:

    سؤال‌های تحقیق:

    آیا تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در منطقه یک شهری بندرعباس کافی است؟

    آیا ایستگاه‌های آتش‌نشانی موجود در منطقه یک شهری بندرعباس، طبق استانداردهای شهری صورت گرفته است؟

    1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق

    از میان کاربری‌ها و خدمات موجود در شهر، توزیع و مکان‌یابی بهینه‌ی ایستگاه‌های آتش‌نشانی به دلیل اهمیت و توجه روزافزون به امر ایمنی در شهرها و ارائه تمهیداتی درزمینه پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی و حادثه از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. بدون تردید در میان کلیه روش‌های موجود برای پیشگیری و کاهش تلفات و خسارات ناشی از آتش‌سوزی‌ها در مناطق شهری، برنامه‌ریزی شهری از طریق وضع استانداردها و ضوابط و مقررات مربوطه می‌تواند سهم قابل‌توجهی در کاهش خسارات جانی و مالی و تأمین ایمنی برای شهروندان در بلندمدت داشته باشد. این امر در شهرهای ایرآن‌که اکثراً دارای بافتی فشرده و متراکم با شبکه‌های دسترسی نامناسب هستند حساسیت بیشتری را در استانداردها و ضوابط می‌طلبد تا در مواقع اضطراری و وقوع حوادث در این بافت‌ها، عملیات امدادرسانی به‌موقع انجام گیرد (پور اسکندری، 1380). ایستگاه‌های آتش‌نشانی به‌عنوان مکانی جهت استقرار و انتظار خودروهای آتش‌نشانی و امداد، ازجمله مراکز مهم و حیاتی خدمات‌رسانی در شهرها هستند که نقش مهمی در تأمین ایمنی و آسایش شهروندان و توسعه اقتصادی شهرها ایفا می‌نمایند. بدیهی است خدمات‌رسانی به‌موقع و مطمئن توسط ایستگاه‌های آتش‌نشانی بیش از هر چیز مستلزم استقرار آن‌ها در مکان‌های مناسب است که بتوانند در اسرع وقت و بدون مواجه‌شدن با موانع و محدودیت‌های محیط شهری از یک ‌طرف و با ایجاد حداقل آثار منفی بر روی زندگی ساکنان شهر از طرف دیگر به محل حادثه رسیده و اقدامات اطفاء و یا امداد را به انجام برسانند (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، 1383). بدین ترتیب در این تحقیق به‌منظور حل مسئله‌ی کمبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی و تعیین بهترین مکان برای احداث ایستگاه‌های جدید از ابزار GIS استفاده می‌گردد، چراکه امروزه مسائل شهری باعث شده است متغیرهای متعددی در مکان‌گزینی‌ کاربری‌ها تأثیرگذار باشد که امکان تحلیل آن‌ها به روش‌های سنتی نظیر روی هم‌گذاری دستی نقشه‌ها به دلیل حجم زیاد داده‌ها امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین استفاده از ابزار توانمندی چون سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در مکان‌یابی کاربری‌ها در شهر ضروری می‌باشد (نظری عدلی و کوهساری، 1386). ازاین‌رو تحلیل مکان مناسب و شناسایی تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی موردنیاز در شهر بسیار مهم است؛ بنابراین سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی توانایی جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌های مکانی رادارند و می‌توانند در مرحله آگاهی به تصمیم‌گیرنده کمک فراوانی کنند. نتایج حاصل از تصمیم‌‌گیری‌های مکانی را می‌توان از طریق پردازش و تحلیل داده‌ها در سامانه اطلاعات جغرافیایی به دست آورده و اولویت‌های تصمیم‌گیری را مشخص نمود.

    1-4. فرضیه‌های تحقیق

    تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح منطقه یک شهری بندرعباس کافی نیست.

    مکان یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی موجود در منطقه یک شهری بندرعباس، طبق استانداردهای شهری انجام نگرفته است.

    1-5. اهداف اساسی تحقیق

    مکان‌گزینی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از الگوریتم فازی و روش AHP، تلفیق الگوریتم‌های فازی و AHP

    شناسایی اولویت‌های مکانی برای استقرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی

    فصل دوم

    مبانی نظری تحقیق

     

    1-6. پیشینه تحقیق

    پرهیزگار (1376) به بررسی و مکان‌یابی مراکز آتش‌نشانی شهر تبریز پرداخته است. در این تحقیق در تعیین میزان و مکان خدمات علاوه بر شاخص‌های کیفی، از روش‌های ریاضی نیز استفاده‌شده است.

    پرهیزگار (1376) ضمن مطالعه روش‌ها و الگوهای مکان گزینی مانند مکان مرکزی، مدل تاکسونومی عددی، مدل لاری و مدل‌های تصادفی، بامطالعه موردی در مکان‌یابی مراکز آتش‌نشانی شهر تبریز، توانایی GIS را نسبت به سایر مد‌ل‌ها اثبات کرد.

    پور‌ اسکندری (1380) با استفاده از روش شعاعی، چندضلعی تیسن و تحلیل شبکه ضمن بررسی نحوه توزیع سوانح آتش‌سوزی در شهر کرج، به مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی اقدام کرد.

    سعیدی‌خواه (1383) به بررسی تأسیسات و تجهیزات شهری (پست-مخابرات-آتش‌نشانی) و مکان‌یابی آن‌ها در بافت قدیم و جدید شهر مشهد پرداخت. نتیجه کار استخراج نقشه‌های میزان و مقدار و مکان‌یابی خدمات است که با وضع موجود نیز سنجیده شده و میزان کمبودها مشخص‌شده است. نتیجه به‌دست‌آمده حاکی از اختلاف زیاد بین مقدار و مکان گزینی خدمات در وضع موجود و وضع مطلوب می‌باشد.

    عادلی (۱۳۸۶) پژوهشی در مورد مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر گرگان انجام داده و پس از ارزیابی ایستگاه‌های موجود، مکان‌های جدید را پیشنهاد می‌کند.

    نظریان و کریمی (1388) با توجه به معیارهای شعاع پوششی، تراکم جمعیت، نزدیکی به شبکه معابر (دسترسی‌ها) و کاربری اراضی (همسایگی‌های سازگار و ناسازگار) به ارزیابی توزیع فضایی و مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر شیراز با استفاده از GIS پرداختند. چنین نتیجه شد که تعداد ایستگاه‌های موجود شهر شیراز، بیش از نیمی از محدوده فعلی شهر خارج از شعاع پوشش استاندارد (سه تا پنج دقیقه) هستند و نیازمند به مکان‌یابی ایستگاه‌های جدید می‌باشند؛ بنابراین با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و تلفیق آن باقابلیت‌های GIS، برای مناطقی که خارج از شعاع عملکردی ایستگاه‌های موجود بودند، ایستگاه‌های جدیدی مکان‌یابی گردید.

    مشکینی و همکاران (1389) به تحلیل فضایی-مکانی تجهیزات شهری و کاربست مدل تحلیل سلسله مراتبی در محیط GIS (مطالعه موردی: ایستگاه‌های آتش‌نشانی هسته مرکزی تهران) پرداختند. در این مطالعه به کمک تلفیق مدل تحلیل سلسله مراتبی و منطق ارزش‌گذاری لایه‌ها در GIS، مدلی برای مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی ارائه شد. درنهایت سایت‌هایی به‌منظور احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی پیشنهادشده‌اند که با کمک ایستگاه‌های موجود قادر خواهند بود کل منطقه را تحت پوشش قرار دهند.

    هادیانی و کاظمی‌زاد (1389) مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر قم با استفاده از تحلیل شبکه و مدل AHP در محیط GIS را انجام دادند. نتایج نشان می‌دهد که الگوی پراکنش ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر قم در وضع موجود از الگوی مناسبی برخوردار نیست و فاصله زمانی رسیدن خودروهای آتش‌نشانی به آخرین نقطه‌ی منطقه تحت پوشش خود بیش از پنج دقیقه می‌باشد و یک‌سوم شهر را پوشش نمی‌دهد؛ بنابراین برای مناطق خارج از شعاع عملکردی ایستگاه‌های موجود، پنج ایستگاه جدید مکان‌یابی و پیشنهاد گردید تا کل فضای شهر بر اساس استاندارد سه‌دقیقه‌ای رسیدن خودروهای آتش‌نشانی به محل حریق، تحت پوشش ایستگاه‌های آتش‌نشانی موجود و پیشنهادی قرار گیرد.

    زیاری و یزدان‌پناه (1390) به بررسی مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر آمل با استفاده از مدل AHP در محیط GIS پرداختند. با به‌کارگیری روش همپوشانی، معیارهای وزن دهی باهم تلفیق و مکان بهینه برای استقرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی مشخص شد. علاوه بر چهار ایستگاه موجود، دو ایستگاه پیشنهاد می‌شود.

    دیوید ایوانس[5] (2004) نقش GIS را در مدیریت بحران حوادث مرتبط با فعالیت‌های سازمان آتش‌نشانی تعیین‌کننده دانست و اظهار داشت علاوه بر اینکه GIS می‌تواند در کاهش خسارات در زمان قبل از وقوع حادثه با مکان‌یابی بهینه‌ترین مکان‌ها برای احداث ایستگاه‌ها مؤثر باشد، بلکه می‌تواند کارایی بالایی نیز در حین امدادرسانی ایفا نماید.

    در شهر بندرعباس تاکنون درزمینه مکان گزینی و مدل‌سازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیار و GIS، مطالعه‌ای انجام‌نشده است.

     

    1-7. تصمیم‌گیری

    تصمیم‌گیری[6] درواقع طریقه عمل در مسیری خاص به‌صورت آگاها‏‏‏‏نه جهت نیل به اهداف و مطلوب تعریف‌شده است تا بدین طریق گزینه‌ای مناسب در میان انواع گزینه‌ها انتخاب شوند. در مطالعات جغرافیایی فرآیند تصمیم‌گیری به‌صورت نظام‌مند و سلسله‌مراتبی با تعریف مسئله آغاز و سپس با تعیین الزامات، تبیین اهداف، شناسایی گزینه‌ها، تعریف شاخص‌ها، انتخاب ابزار تصمیم‌گیری و ارزیابی جهت رتبه‌بندی گزینه‌ها به اتمام می‌رسد. در این فرآیند روش‌ها و مدل‌های متفاوتی برای تصمیم‌گیری به کار گرفته می‏شود که یکی از بارزترین آن‌ها استفاده از مسائل مبتنی بر تصمیم‌گیری‌های‏ چند معیار شامل مدل‌های تصمیم‌گیری چند‌هدفه و چند شاخصه است (پورطاهری، 1391).

    1-8. تصمیم‌گیری مکانی

    بیش از 80 درصد داده‌ها و اطلاعات مورداستفاده جهت اتخاذ تصمیم، دارای ماهیت و جنبه‌های مکانی و البته زمانی هستند (محمدی، 1386). داده‌های مکانی[7]، عبارت از اقلام اطلاعاتی خام، نامرتب و پردازش نشده هستند که مرتبط با موقعیت مکانی و جغرافیایی مشخصی می‌باشند. داده‌های مکانی به‌خودی‌خود از ارزش و کارایی اندکی برخوردار هستند و جهت سودمند ساختن آن‌ها بایستی تحت پردازش و تحلیل‌های مکانی قرار گیرند. نتایج حاصل از پردازش داده‌های مکانی منجر به مجموعه‌ای از آگاهی‌ها و یا اطلاعات مکانی می‏گردند. این اطلاعات خمیر‌مایه‌ی فرآیند تصمیم‌سازی‌های مکانی را تشکیل می‏دهند. بخش اعظم تصمیم‌گیری‌ها دارای ماهیت مکانی است بنابراین می‏توان آن‌ها را تصمیم‌گیری مکانی نامید. این نوع تصمیم‌گیری‌ها که بایستی با لحاظ کردن ابعاد مکانی و زمانی به همراه عدم قطعیت آن‌ها صورت گیرد، بسیار دشوار پیچیده و وقت‌گیر می‌باشند و لذا، بهره‌گیری ازنظریات تصمیم به همراه فناوری تصمیم ضروری است (محمدی، 1386).

    1-9. دیدگاه‌های متفاوت در تصمیم‌گیری

    بنا به نظر کینی[8] دو دیدگاه در تصمیم‌گیری وجود دارد:

    روش گزینه‌محورکه در آن ایجاد گزینه‌های تصمیم‌گیری مورد تاکید قرار می‌گیرد.

     در این روش گزینه‌ها باارزش‌های از قبل تعیین‌شده ارزیابی می‌شوند.

    -          روش ارزش محور که در آن ارزش‌ها (معیارهای ارزیابی) به‌صورت عناصر پایه‌ای در تحلیل تصمیم مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش ارزش به‌عنوان عنصر اصلی در تصمیم بررسی می‌شود؛ بنابراین در اولین مرحله بر روی تعیین ارزش‌ها تمرکز می‌شود؛ و مطابق باارزش‌ها به ایجاد گزینه اقدام می‌شود.

    تفاوت اساس بین این دو روش در این است که در روش گزینه محور ابتدا گزینه‌ها شناسایی می‌شوند و یا از قبل وجود دارند و سپس به تعیین ارزش‌ها اقدام می‌شود اما در روش ارزش محور ابتدا ارزش‌ها تعیین و سپس بر اساس این ارزش‌ها اقدام به ایجاد گزینه می‌کنند.

    اصل کلی در ساخت فرایند تصمیم‌گیری بر این قرار است که ایجاد گزینه‌های تصمیم‌گیری باید به‌گونه‌ای باشد که رسیدن به ارزش‌های تعیین‌شده در یک وضعیت تصمیم‌گیری به بهترین صورت انجام پذیرد (پرهیزگار، 1386).

    1-10. مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان

    تصمیم‌گیری یک فرآیند است که دربرگیرنده مراحل مختلف زیر است (محمدی، 1386):

    1-10-1. تعریف مسئله

    هر فرایند تصمیم‌گیری با شناخت و تعریف مسئله تصمیم‌گیری شروع می‌شود. عمدتاً نظر بر این است که مسئله تصمیم‌گیری درک تفاوت بین وضعیت مطلوب و موجود سامانه است. تعریف مسئله با مرحله آگاهی و بینش در فرایند تصمیم‌گیری هم‌پوشی دارد. در این مرحله می‏توان از فناوری تصمیم و توانمندی‌های مختلف سامانه اطلاعات جغرافیایی کمال بهره‌برداری را نمود. در این مرحله می‌توان پس از شناخت و تعریف دقیق مسئله، می‌توان داده‌های مکانی خام را در یک سامانه اطلاعات جغرافیایی جمع‌آوری و پردازش ‏نمود.

    1-10-2. معیارهای ارزیابی

    در تحلیل چندمعیار مکانی، بعد از شناسایی مسئله تصمیم‌گیری مجموعه‌ای از معیارهای ارزیابی در کانون توجه قرار می‌گیرند.

     اصطلاح معیار یک واژه کلی است که مفاهیم مربوط به صفت و هدف را در برمی‌گیرد بنابراین معیار یک اساس برای ارزیابی و اندازه‌گیری تصمیم است. معیارهای ارزیابی باید دارای خصوصیات زیر باشند:

    1-به‌اندازه کافی معرف طبیعت چندمعیار یک مسئله تصمیم‌گیری باشد.

    2-جامع و قابل‌اندازه‌گیری باشد.

    3-یک مجموعه معیار باید کامل، عملیاتی و حتی‌الامکان در حالت کمینه باشند.

    4- بتوان آن را به‌صورت یک نقشه در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی نشان داد.

    5- قابلیت تبدیل به واحدهای قابل‌مقایسه و متناسب باهم را داشته باشند.

     معیار دو نوع می‌تواند باشد:

    الف- فاکتور، یک فاکتور معیاری است که شایستگی یک گزینه ویژه برای فعالیت تحت بررسی را کاهش یا افزایش می‌دهد. برای مثال در احداث ایستگاه آتش‌نشانی، شبکه ترافیک می‌تواند یک فاکتور باشد.

    ب- محدودیت‌ها، محدودیت به محدود کردن گزینه‌های تحت بررسی گفته می‌شود (پرهیزکار، 1386).

    1-10-3. تولید نقشه‌های معیار

    با تعیین مجموعه‌ای از معیارها برای ارزیابی گزینه‌های تصمیم‌گیری هر معیار با استفاده از توابع موجود در سامانه اطلاعات جغرافیایی به‌صورت یک نقشه معیار درمی‌آید و سپس در پایگاه داده آن ذخیره می‌گردد.

    یک نقشه معیار بیانگر توزیع مکانی از صفتی است که بر پایه آن صفت درجه دست‌یابی به اهداف ملازم با آن اندازه‌گیری می‌شود. بر همین اساس نقشه‌های معیار در دو نوع، با عنوان نقشه‌های عامل (معیار ارزیابی) و نقشه‌های مربوط به محدودیت مطرح می‌شوند.

    در ارزیابی چندمعیار مکانی برای دست‌یابی به یک هدف معین باید سنجه‌ها یا شاخص‌هایی را تعریف و معین کرد که بر مبنای آن‌ها بتوان به هدف معین دست‌یافت. این سنجه‌ها یا شاخص را معیار ارزیابی می‌نامند.

     

    Site Selection Firehouses of Fuzzy Logic and Analytical Hierarchy Process (AHP) (Case Study: Region 1 of Bandar Abbas Municipality)

    Abstract

    optimal location and distribution of fire station for increased important and attentions have significant importance in to the safety in the city and provide arrangements to prevent and respond to fires and accidents. Urban planning standards and the relevant regulations can have made a significant contribution in reducing the loss of life and property and for the safety of citizens in the long run. The most important issue to service fire stations in a Bandar Abbas city is insufficient number of stations and the limited range of available functional stations. Thus qualitative and quantitative distribution station is examined in scientific and technical. Indicators proposed in this study consist of eight physical and social parameters that are presented in a GIS environment in conjunction with each location in the map. In this study the method of analytic hierarchy process (AHP) was used to estimate the relative importance of each parameter. For this purpose, according to the experts, paired comparisons were made between the criteria. Then values incompatible judgments are calculated ​​ that an acceptable level respectively of 0.06. After weighting the criteria, in the GIS Environment data layers were fuzzification and by analysis of overlapping layers of fuzzy weighted to produce a final map to locate the fire stations. The results indicated that the existing stations are located in priority areas. Priority areas for the establishment of fire stations, including parts of earth eastern region, North -West, west and south of the area. Southern and northwestern parts of the existing stations are located within a radius of action, but the western and north-eastern area outside the station's performance. So requires the construction of two new stations in this area is to cover the entire area. Finally, using Google Earth and environment field visits, number of locations suitable size in the Northeast and West as the location of the proposed construction of a new station is introduced.

     

    Key words: fire station, GIS, fuzzy logic, AHP, A one Region of municipal Bandar Abass

     

  • فهرست:

     فصل اول. 10

    1-1. مقدمه. 1

    1-2. بیان مسئله. 1

    1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3

    1-5. فرضیه‌های تحقیق.. 4

    1-6. اهداف اساسی تحقیق.. 4

    فصل دوم. 5

    2-1. پیشینه تحقیق.. 6

    2-2. تصمیم‌گیری.. 6

    2-3. تصمیم‌گیری مکانی.. 8

    2-4. دیدگاه‌های متفاوت در تصمیم‌گیری.. 8

    2-5. مراحل تصمیم‌گیری چندمعیاری مکان. 9

    2-5-1. تعریف مسئله. 9

    2-5-2. معیارهای ارزیابی.. 9

    2-5-3. تولید نقشه‌های معیار 10

    2-5-4. استاندارد‌سازی نقشه‌های معیار 10

    2-5-5. گزینه‌ها 11

    2-5-6. محدودیت‌ها 11

    2-6. روش‌های‌ وزن دهی: 11

    2-6-1. فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی ( (AHP. 12

    2-7. مدل‌های‌ موجود تلفیق‌ نقشه‌ها: 13

    2-7-1. مدل‌ منطق‌ بولین ‌(Boolean Logic Model): 13

    2-7-2. مدل‌ همپوشانی‌ شاخص‌ (Index Overlay Model): 13

    2-7-3. مدل‌ منطق‌ فازی ( Fuzzy Logic Model): 14

    2-8. کاربرد منطق فازی در تصمیم‌گیری.. 15

    2-9. بررسی و ارزیابی معیارهای موردنیاز در مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی: 15

    2-9-1. جمعیت: 15

    2-9-2. مساحت و شعاع پوشش: 15

    2-9-3. شبکه ترافیک: 16

    2-9-4. کاربری اراضی: 16

    2-9-5. پتانسیل خطر: 16

    2-10. حفاظت در مقابل حریق.. 17

    2-11. طبقه‌بندی حوادث.. 17

    2-11-1. طبقه‌بندی حوادث بر اساس عواقب آن‌ها 17

    2-11-2. طبقه‌بندی حوادث بر اساس عامل حادثه. 18

    2-11-3. طبقه‌بندی حوادث بر اساس اراده انسانی.. 18

    2-11-4. طبقه‌بندی حوادث بر اساس خصوصیات خطر. 19

    2-12. دلایل آتش‌سوزی در شهرها 19

    2-13. کاربرد انواع مدل‌ها در برای بررسی مراکز خدمات‌رسانی.. 20

    2-13-1. مدل دایره‌ای یا شعاعی.. 20

    2-13-2. تجزیه‌وتحلیل سطوح خدماتی با استفاده از تابع نزدیکی.. 20

    2-13-3. تجزیه‌وتحلیل سطوح خدماتی با استفاده از عملیات همسایگی.. 21

    2-13-4. مدل تخصیص... 21

    2-13-5. مدل حداکثر پوشش... 22

    2-14. عوامل تأثیرگذار بر شعاع پوشش ایستگاه‌های آتش‌نشانی.. 22

    2-14-1. تراکم مسکونی.. 22

    2-14-2. تراکم مراکز تجاری.. 22

    2-14-3. بافت شهری (امکان و ضریب دسترسی، بافت و شبکه و دسترسی) 23

     فصل سوم: 24

    3-1. معرفی منطقه یک شهری بندرعباس.. 25

    3-1-1. کاربری اراضی منطقه یک شهری بندرعباس.. 26

    3-1-2. ویژگی‌های جمعیتی منطقه یک شهرداری بندرعباس.. 27

    3-1-3. وضعیت اقلیمی منطقه. 28

    3-2. روش تحقیق.. 29

    3-2-1. تهیه اطلاعات مکانی و توصیفی موردنیاز: 30

    3-2-1-1. لایه تراکم جمعیتی.. 30

    3-2-1-2. لایه نزدیکی به مراکز صنعتی.. 30

    3-2-1-3. لایه نزدیکی به مراکز اداری.. 30

    3-2-1-4. لایه نزدیکی به مراکز آموزشی و درمانی.. 31

    3-2-1-5. لایه نزدیکی به مراکز تجاری.. 31

    3-2-1-6. لایه نزدیکی به شبکه ارتباطی.. 31

    3-2-1-7. لایه پوشش عملکردی ایستگاه‌های آتش‌نشانی موجود. 31

    3-2-1-8. لایه محدودیت.. 31

    3-2-2. استانداردسازی نقشه‌های فازی.. 32

    3-2-3. روش (AHP) 32

    3-2-3-1. ساختن سلسله‌مراتب.. 33

    3-2-3-2. مقایسه زوجی و محاسبه وزن. 33

    3-2-3-3. محاسبه نرخ ناسازگاری.. 34

    3-2-3-3-1. میانگین بردار ناسازگاری.. 35

    3-2-3-4. محاسبه شاخص ناسازگاری.. 35

    3-2-3-5. محاسبه نرخ ناسازگاری.. 36

     فصل چهارم. 37

    4-1. شناخت وضع موجود منطقه ازلحاظ ایستگاه‌های آتش‌نشانی.. 28

    4-2. مکان‌یابی استقرار ایستگاه‌های آتش‌نشانی در منطقه‌ی یک شهر بندرعباس.. 38

    4-3. معیارها و شاخصهای مورداستفاده 38

    جدول شماره 4-1 معیارها و زیر معیارهای موردبررسی در پژوهش... 39

    4-4. محاسبه وزن نهایی معیارها و زیرمعیارها 41

    4-5. ایجاد لایههای اطلاعاتی در محیط GIS. 44

    4-5-1. لایه نزدیکی به مراکز صنعتی.. 44

    4-5-2. لایه تراکم جمعیتی.. 45

    4-5-3. لایه نزدیکی به مراکز اداری.. 46

    4-5-4. لایه نزدیکی به مراکز آموزشی.. 48

    4-5-5. لایه نزدیکی به مراکز درمانی.. 48

    4-5-6. لایه نزدیکی به مراکز تجاری.. 49

    4-5-7. لایه نزدیکی به شبکه ارتباطی.. 50

    4-5-8. لایه پوشش عملکردی.. 51

    4-5-9. لایه محدودیت احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی.. 52

    4-6. مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از منطق فازی.. 53

    4-6-1. نقشه‌های مربوط به مدل فازی.. 53

    4-6-1-1. تابع نوع اول. 54

    4-7. فازی‌سازی لایه‌های اطلاعاتی.. 54

    4-7-1. عملگر فازی AND.. 59

    4-7-2. عملگر فازی گاما 60

    4-8. ترکیب همه لایه‌های اطلاعاتی فازی و اعمال ضرایب نهایی مدل AHP: 60

    4-9. تعیین مناطق مستعد: 62

     فصل پنجم. 64

    5-1. جمع‌بندی و نتیجه‌گیری.. 65

    5-2. آزمون فرضیه‌ها‌ی تحقیق.. 66

    5-3. پیشنهادها 67

    5-4. منابع. 68

     

    منبع:

     احمدی، حسن؛ شیرین، محمدخان، سادات، فیض‌نیا و جمال‌، قدوسی. 1384. ساخت مدل منطقه‌ای خطر حرکت‌های توده‌ای با استفاده از ویژگی‌های کیفی (مطالعه موردی: حوضه‌ آبخیز طالقان)، مجله منابع طبیعی ایران، جلد ۵۸، شماره ۱.

     استان، آرانوف. 1375. سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، سازمان نقشه‌برداری کشور.

    استاندارد شماره ۶۴۳۰، سازمان استاندارد ایران.

    اصغرپور، محمدجواد. 1387، تصمیم­گیری­های چندمعیار، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم.

    اولسن، دیوید. 1387. روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیار، ترجمه: علی خاتمی فیروز آبادی، انتشارات مدیران امروز، 274 ص.

    ایمانی جاجرمی، حسین. 1375. مطالعه‌ای در باب ایجاد سازمان‌های مرکزی آتش‌نشانی کشور، وزارت کشور، تهران، انتشارات مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری.

    پرهیزگار، احمد. 1376. ارائه الگوی مناسب مکان گزینی ایستگاه‌های آتش‌نشانی (شهر تبریز)، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    پرهیزگار، اکبر. 1376. ارائه الگوی مناسب مکان گزینی مراکز خدمات شهری با تحقیق در مدل‌ها و GIS شهری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    پرهیزگار، اکبر. 1383. ارائه مدل و ضوابط مکان گزینی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، جلد سوم. مرکز پژوهش‌های شهری و روستایی معاونت پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس. تهران. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.

    پور اسکندری، عباس. ۱۳۸۰. سنجش توزیع فضایی سوانح آتش‌سوزی در شهر با استفاده از GIS، مطالعه موردی شهر کرج، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

    پورطاهری، مهدی. 1391. کاربرد روش‌های تصمیم‌گیری‌های چند شاخصه در جغرافیا، انتشارات سمت.

    پورفرهاد، الماس. 1380. کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و تحلیل شبکه در مکان‌یابی داروخانه‌ها پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، ص 27-26.

    ذاکر حقیقی، کیانوش. 1382. مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با GIS، پایان‌نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.

    زرچشم، محمدرضا؛ مسعود، خیرخواه زرکش و داود، قاسمیان. 1390. تلفیق GIS و سامانه پشتیبان تصمیم‌‌گیری جهت تعیین مناطق مناسب عملیات پخش سیلاب (منطقه موردمطالعه: حوضه‌ی آبخیز ماشکید استان سیستان و بلوچستان)، همایش ملی ژئوماتیک.

    زیاری، یوسفعلی و سمانه، یزدانپناه. 1390. مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از مدل AHP در محیط GIS (مطالعه موردی: شهر آمل)، چشم‌انداز جغرافیایی (مطالعات انسانی)، سال ششم، شماره 14، صص 87-74.

    سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور. 1383. ارائه‌ی مدل و ضوابط مکان گزینی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، چاپ اول. تهران. وزارت کشور.

     ستاد هماهنگ امور ایمنی وزارت کشو. 1378. بررسی عامل حریق، آتش‌نشانی، جلد 2، تهران، شهرداری تهران، ص 40.

    سرور، رحیم. 1383. استفاده از روش ای. اچ. پی در مکان‌یابی جغرافیایی، موردمطالعه: شهر میاندوآب، پژوهش‌های جغرافیایی، شماره 49.

    سعیدی خواه، عبدالصمد. 1383. بررسی تأسیسات و تجهیزات شهری (پست-مخابرات-آتش‌نشانی) و مکان‌یابی آن‌ها در بافت قدیم و جدید شهر مشهد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

    شهابیان، شهرام. 1376. مکان‌یابی فضایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از GIS، نمونه موردی ناحیه شهران، مجله شهر نگار، شماره 3، ص 26-20.

    صالحی، رحمان. 1381. ساماندهی فضایی مکان‌های آموزشی شهر زنجان به کمک GIS، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    عادلی، محسن ". مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر گرگان" ، ارائه‌شده در اولین سمینار GIS شهری دانشگاه مازندران آمل ، ۴و ۵ شهریور ۱۳۸۶.

    قدسی پور، حسن. 1385. فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    کرم، امیر و اعظم، محمدی. 1388. ارزیابی و پهنه‌بندی تناسب زمین برای توسعه فیزیکی شهر کرج و اراضی پیرامونی بر پایه فاکتورهای طبیعی و روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، فصلنامه جغرافیای طبیعی، 1(4)، صص 59-74.

    محمدی، جهانگرد. 1386. پدومتری، تهران، 15، پلک.

    محمدیان، فرشاد؛ ناصر، شاهنوشی؛ محمد، قربانی و حسن، عاقل. 1388. انتخاب الگوی کشت بالقوه محصولات زراعی بر اساس روش فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی (AHP) (مطالعه موردی: دشت تربت‌جام)، مجله دانش کشاورزی پایدار، جلد ا، صص 187-171.

    مرکز آمار ایران، 1390-1335، نتایج تفصیلی سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن.

    مشکینی، ابوالفضل؛ کیومرث حبیبی و اکرم، تفکری. 1389. تحلیل فضایی-مکانی تجهیزات شهری و کاربست مدل تحلیل سلسله مراتبی در محیط GIS (مطالعه موردی: ایستگاه‌های آتش‌نشانی هسته مرکزی تهران)، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، شماره 74، صص 101-91.

    مهرگان، محمدرضا. 1386. پژوهش عملیاتی پیشرفته، تهران؛ نشر کتاب دانشگاهی، چاپ سوم، 256 ص.

    نظری عدلی، سعید و محمدجواد، کوهساری. 1386. تلفیق منطق بولین و مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) با استفاده از GIS، سال هفتم. شماره 40. نشریه شهر نگار.

    نظریان، اصغر و ببراز، کریمی. 1388. ارزیابی توزیع فضایی و مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر شیراز با استفاده از GIS، فصلنامه جغرافیایی چشم‌انداز زاگرس، سال اول، شماره 2.

    هادیانی، زهره و شمس اله، کاظمی‌زاد. 1389. مکان‌یابی ایستگاه‌های آتش‌نشانی با استفاده از روش تحلیل شبکه و مدل AHP در محیط GIS (مطالعه موردی: شهر قم)، جغرافیا و توسعه، شماره 17، صص 112-99.

    Evans, David. 2004. Investigation of Active Fire Protective Systems Project 4. Building and Fire Research Laboratory National Institute of Standards and Technology. U.S. Department of Commerce.

     GIS for Fire Station Locations and Response Protocol, 2007, White Paper. An ESRI January.

    Howerton, C., 2006 ،GIS Network Analysis of Fire Department Response Time Dallas, Texa Fall.

    Zadeh, L. A. 1965. Fuzzy sets. Information and Content 8(3); 338-353.

    Bertolini M., Braglia M and G. Carmignani.2006. Application of the AHP methodology in making proposal for a public work contract, Int. J. Project Manage, pp 422-430.

    Ghodsypour SH and Brien C.1997. An Integerated Method Using the Analytical Hierarchy Process with Goal Programming for Multiple Sourcing With discounted prices, the proceeding of 14thinternational conference on production research (ICPR), Osaka, Japan.

    Saaty, T. L. 1977. A Scaling method for priorities in hierarchical structures, journal of mathematical psychology 15, pp 234-281.

    Ahadnejad Reveshti, Mohsen (2007). Site selection study for fire extinguisher stations using network analysis and A.H.P. Model, Case study: city of Zanjan, Map Asia Journal.

    Lee, Colin (1973).Models in Planning, Oxford: pergamon Press, 1973. Lichfield, N. et al, Evaluation the Planning Process, London.

    National fire data center, 1998, unted states fire administration. Federal emergency management gency, fire in the Unated States (1989-1995).

    Clark, G. & Michel. W. 1978."The effect of demographics on fire reate" fire journal vol. 12.no. 1.pp.53-55.

    Smite, P and Niclson, G. (1996). Rishs management in the fire and emergency services enhanceing community safety. Melbourn Proccedings of the fire Australia conference.

    Norton, Alison, (1990). "fire risks of the homeless" fire journal vol 83, no. 6.

    Jun, C؛ 1999, Design of an intelligent geographic information system for multi-criteria site analysis, Articles currently under peer review by the URISA journal.


موضوع پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), نمونه پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), جستجوی پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), فایل Word پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), دانلود پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), فایل PDF پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), تحقیق در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), مقاله در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), پروژه در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), پروپوزال در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), تز دکترا در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), پروژه درباره پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), گزارش سمینار در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس), رساله دکترا در مورد پایان نامه مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی با منطق فازی و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در محیط مکانمند (مطالعه موردی منطقه یک شهری بندرعباس)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای جهان با آن دست به گریبان هستند، حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع وصحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی راتحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است. یکی از اقداماتی که جهت مدیریت بحران صورت می گیرد ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM. A) ) رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری فصل اول (طرح تحقیق) 1-1- مقدمه استقرار هر عنصر شهری درموقعیت فضایی- کالبدی خاصی از سطح شهر، تابع اصول و قواعد و سازوکار (مکانیسم های)خاصی است که در صورت رعایت شدن به موفقیت و کارایی عملکردی آن عنصر در همان مکان مشخص خواهد انجامید و غیر این صورت چه بسا مشکلاتی بروز کند .استقرار بسیاری از عناصر شهری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی (M.A) گرایش مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام این تحقیق مکان­یابی مکان­های ورزشی شهر تالش با استفاده از AHP در محیط GIS بود. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکان­های ورزشی شهر تالش اعم از دولتی و خصوصی شامل 40 مکان ورزشی می­باشد. داده­های توصیفی با استفاده از مدارک، اسناد و پژوهش­های میدانی و داده­های مکانی با استفاده از ...

پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیاو برنامه ریزی شهری چکیده: مدیریت و هدایت جا بجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر با هدف افزایش سرعت،امنیت و کاهش هزینه حمل و نقل مهمترین هدف ایجاد سیستمهای حمل و نقل شهری است.کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیر ساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزای مختلف آن و نیز هماهنگی این اجزا با یکدیگر است. یکی از مهمترین زیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی چکیده رشد ناموزون و توسعه غیراصولی شهری به علت عدم تناسب بین کاربری های مختلف شهری و نبود مدیریت واحد شهری، باعث مشکلاتی در سیستم شهری در منطقه سه (در محدوده میدان ونک) گردیده است. در این منطقه عدم ایجاد پارکینگ های کافی هم زمان با توسعه معابر و کاربری های شهری، باعث معضلاتی در ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده بطورکلی زلزله یکی از سوانح طبیعی است که تأثیرات مخربی بر سکونتگاه­های انسانی برجای گذاشته و تلفات جانی و مالی سنگینی بر ساکنان آنها وارد می سازد. در عین حال آسیب­پذیری شهر تأثیر مستقیمی در تلفات انسانی ناشی از بحران دارد و آسیب پذیری ناشی از زلزله اصولاً در نتیجه ساخت و ساز­های بی­رویه در حریم گسل­ها، عدم رعایت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده موضوع دسترسی به خدمات شهری از جمله مسائل مهمی است که ابعاد گوناگون امور شهری را تحت تأثیر قرار می دهد. خدمات بهداشتی- درمانی نمونه ای از این دسته است که الزام در دسترسی مناسب به آن ها برای تمامی افراد ضروری می باشد. تصمیم گیری برای مکانیابی مراکز خدمات بهداشتی - درمانی از جمله بیمارستان نه ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده رشد روز افزون جمعیت و بالا رفتن نرخ مالکیت سواری و افزایش جریان ترافیک شهری باعث ایجاد مشکلات در امر جابه جایی مسافران شده است. یکی از مهمترین عناصر شهری ، سیستمهای حمل و نقل عمومی شهرها است. از طرفی حمل و نقل عمومی و جابه جایی مسافران به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه شهری نام برده میشوند. بهره ...

ثبت سفارش