پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری

word 6 MB 29711 121
1391 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشدM. A) )

    رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری

    فصل اول

    (طرح تحقیق)

     

    1-1- مقدمه

    استقرار هر عنصر شهری درموقعیت فضایی- کالبدی خاصی از سطح شهر، تابع اصول و قواعد و سازوکار (مکانیسم های)خاصی است که در صورت رعایت شدن به موفقیت و کارایی عملکردی آن عنصر در همان مکان مشخص خواهد انجامید و غیر این صورت چه بسا مشکلاتی بروز کند .استقرار بسیاری از عناصر شهری بیشتر تابع سازکارهای اقتصادی و رقابت آزاد است ،اما برای خدمات عمومی که ایستگاه های آتش نشانی نیز جزء این نوع از خدمات شهری می باشد. نمی توان به سازکارهای بازار واگذار بسنده کرد، بدیهی است خدمات رسانی به موقع  و مطمئن توسط ایستگاه های آتش نشانی بیش از هر چیز مستلزم استقرار آنها در مکان های مناسب است که بتواند در اسرع وقت و بدون مواجه شدن با موانع  و محدودیت های محیط شهری از یک طرف و با ایجاد حداقل آثار منفی بر روی زندگی ساکنان شهر ازطرف دیگر به محل حادثه رسیده  و اقدامات اطفا و یا امداد را به انجام برسانند. به رغم اینکه وجود نابرابری در استاندارد زیست در بین ساکنین یک شهر پدیده جدیدی در هیچ یک از شهرهای جهان نیست اما در کشورهای کمتر توسعه یافته به دلیل فاحش تر بودن تفاوت­های اجتماعی-اقتصادی و پیدایش سکونتگاههای زیر استاندارد و گسترش خوشه نشینی، تفاوت های  فضایی شهر تشدید شده است(عبدی و دانشپور،1378،37). سکونت اقشار کم درامد در مکانهایی که جاذب سایر گروههای اجتماعی نیست، به تمرکز فقر می انجامد و این فرایند به جدایی گزینی طبقه کم درامد از سایر گروهای اجتماعی منجر میشود(شاه حسینی،1384،158). الگوی توزیع مراکز خدمات شهری از جمله عواملی است که باعث ارزش متفاوت زمین شهری شده و به جدایی گزینی های گروهای انسانی دامد میزند. بنابرین نقشه  برنامه ریزان شهری در ایجاد و تقویت جدایی گزینی های اجتماعی و تفاوت در سطح زندکی شهروندان امری بدیهی و غیر قابل انکار است.ایستگاههای آتشنشانی  از جمله مراکز مهم و حیاتی خدمات رسانی در شهرها هستند که نقش مهمی در تامین ایمنی و اسایش شهروندان و توسعه شهر ها دارند. بدیهی است خدمات رسانی به موقع ایستگاههای آتشنشانی بیش از هر چیز مستلزم استقرار آنها در مکانهای مناسب است که بتئانند در اسرا وقت و بدون مواجه شدن با موانع و محدودیت های محیط شهری از یک سو و با ایجاد کمترین آثار منفی  بر زندگی ساکنان شهری از سوی دیگر، به محل حادثه برسند و اقدامات امداد را به انجام برسانند. عوامل متعددی در مکان یابی تجهیزات شهری دخالت دارند تحلیل همه جانبه آنها به وسیله روش­های سنتی مکان یابی به دلیل حجم زیاد
    داده­ها امکان پذیر نیست. از طرفی، عدم توجه به این عوامل در مکان یابی تجهیزات شهری موجب هدر رفتن سهم عمده ای از منابع مادری و از دست دادن حجم زیاد انرژی و نیروی کار انسانی در شهر ها گردیده است.لذا استفاده از ابزار تحلیل گر توانمندی چون GIS که بتواند با جحم وسیعی از داده ها کار کند ضروری است. 

    1-2- شرح و تبیین مسئله  

    در پی رشد سریع جمعیت و رشد شتابزده و غیر منطقی شهرهاو مطرح شدن نیازها برای خدمات عمومی و حاکم شدن اقتصاد بازار و پیروی از اصول اقتصاد نئوکلاسیک که در آن رقابت در جستجوی سود بیشتر باعث کاهش سهم کاربری های عمومی (ایمنی،امدادی و ... ) و افزایش سهم کاربری های مسکونی و سودآور می شود . لزوم دخالت دولت و برنامه­ریزی جهت گسترش عدالت اجتماعی و دسترسی یکسان و متعادل خدمات را برای همه افراد ضزوزی می سازد . در این راستا برنامه ریزان سعی دارند با ارائه الگوی مناسب تخصیص زمین به کاربری های مورد نیاز شهرها و مکان گزینی مناسب آنها در کالبد شهر، جهت تأمین رفاه و ایمنی شهرها و آسایش شهرنشینان تأثیر گذاشته و امکان زیست بهتری را در شهرها فراهم آورند (ولی زاده ، 1384؛7). کاربری­های ایستگاه آتش نشانی یکی از انواع کاربری­های اساسی در شهرهاست که مکان یابی بهینه آنی، ایمنی و رفاه شهروندان را بدنبال خواهد داشت.توجه صرف به ساخت و استقرار ایستگاههای آتش نشانی ازنظر کمی و عدم توجه به کاربری­های مجاور و سایر عوامل مهم درمکان یابی آنها موجب کاهش کارایی ایستگاه از نظر امدادرسانی به موقع می گردد. علاوه بر موضوع­های ذکر شده در رابطه با کمبود ایستگاه­های آتش نشانی، مکان یابی نادرست و عدم هماهنگی با بافت و سیمای شهری از مسائل و موضوعات مشترک بسیاری از شهرهای ایران محسوب می گردد. بدین ترتیب با پرداختن به موضوع مکان یابی، محلی مناسب جهت استقرار ایستگاههای آتش نشانی برگزیده به طوری که در صورت وقوع حادثه، تیم های تخصص امدادرسان قادر باشند در سریع ترین زمان ممکن خود را برای نجات به حادثه دیدگان به محل برسانند.

    تجهیزات و تاسیسات پایه و اساس سکونتگاه های شهری را تشکیل داده و کمبود و نقص آنها مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می آورد. اعتبار و اهمیت هر شهر بسته به این خدمات و تاسیسات دارد. هرچه ارائه این خدمات بهتر باشد زندگی در آن راحت تر و هزینه زندگی در آن برای شهروندان کمتر خواهد بود. اگر این خدمات در مکان های مناسب و به اندازه کافی باشد از هزینه های اقتصادی و زمانی ساکنین به نحو محسوسی کاسته خواهد شد و لازمه این امر تحقیق و کنکاش علمی و کارشناسی است که باید از سوی سازمان ها و ارگان های مختلف حمایت شود.(سعیدی خواه، :1383ص35 ). رشد روزافزون و افقی شهرها به همراه افزایش جمعیت آنها موجب بالارفتن قیمت زمینهای شهری، رشد عمودی آنها و افزایش تراکم جمعیت شهری شده است. توسعه نامتناسب شهرها به همراه این رشد افسار گسیخته در سالهای اخیر و توجه نکردن مدیران شهری به توسعه پایدار، مشکلات عدیدهای را بخصوص برای شهرهای جهان سوم به وجود می آورد و مسئولیت بیشتری بر دوش برنامه ریزان شهری می نهد. اهمیت مکانیابی اصولی، کاربریها و خدمات شهری را بارزتر میکند. اغلب نظریه های مکانیابی و مکان گزینی به کاربریهای صنعتی و تجاری توجه نموده و عوامل تولید از قبیل بازار، سرمایه، نیروی کار و فاصله بازار تا محل تولید را متغیرهای اساسی مکانیابی در نظر گرفته و مدلهای خاصی را با اولویت دادن به یک یا چند عامل ارائه داده اند، در حالی که متغیرهای مؤثر بر مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی از نظر نوع و تعداد و تنوع تفاوتهایی با متغیرهای مؤثر بر مکانیابی واحدهای صنعتی و تجاری دارند و باید دقیقاً بررسی شوند(گوگه و پرهیزکار،1381:98). امروزه یافتن مکان یا مکان های مناسب برای ایجاد یک فعالیت در حوضه جغرافیایی معین، جزء مراحل مهم
    پروژه های اجرایی بویژه در سطح کلان و ملی به شمار می آید. مکان های نهایی باید همه شرایط و قیود مورد نیاز را ارضاء نماید و عدم بررسی این شرایط و قیود قبل از اجرای چنین پروژه هایی نتایج نامطلوب فراوان به دنبال خواهد داشت (مهدی پور، 1385:ص44 ). تعیین محل و تعداد ایستگاه های آتش نشانی در یک منطقه معین شاید مهمترین تصمیمی است که رئیس سازمان آتش- نشانی با آن مواجه است. البته نکته مهم این است که راه حل بهینه، راه حلی است که مجموع خسارات ناشی از آتش سوزی و هزینه ارائه خدمات را حداقل نماید.یکی از مهمترین پارامترها در ارایۀ با کیفیت ایستگاه­ های آتش­نشانی، زمان ارائۀ خدمات این مراکز است.  محل ایستگاه­های آتش­نشانی نقش بسیار اساسی در کاهش زمان پاسخ به تقاضا دارد، و از این­رو، مکان­گزینی بهینۀ این ایستگاه­ها در سطح شهرها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در واقع خدمات رسانی به موقع و مطمئن توسط این مراکز بیش از هر چیز مستلزم استقرار آنها در
     مکان های مناسب است. شهر اردبیل از جمله شهرهای نسبتا بزرگ و پرجمعیت کشور است که به دلیل تراکم زیاد جمعیت و توسعه پهنه شهری از یک سو و از سوی دیگر انتخاب این شهر به عنوان مرکز استان و وقوع حوادث بالا، نیاز مبرمی به خدمات رسانی بهینه مراکز آتش­نشانی و ایمنی دارد.

    مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی در شهرنسبتا بزرگی چون اردبیل همواره با مشکلات عدیده ای روبه رو بوده است. تعدد عوامل مؤثر در مکان یابی ایستگاههای آتش نشانی و افزایش روزافزون مشکلات زندگی شهری لزوم استفاده ازروشهای مؤثر و سیستمهای رایانه ای را در مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی بیش از پیش آشکار ساخته است

    1-3- پیشینه تحقیق

       در مقیاس جهانی در زمینه مکان یابی ایستگاههای آتش نشانی با استفاده ازسیستم ها اطلاعات جغرافیایی، مطالعات جامع و کامل صورت گرفته است در فوریه سال 2000 میلادی ، پروژه مکان یابی ایستگاههای آتش نشانی ویرجینیا و کانزاس ، تحت راهنمایی شرکت کردی ویتا به کمک GIS انجام گرفت . در ژانویه سال 2004 میلادی ، لی ویه در مکان یابی سایت های خدماتی چند منظوره از الگوریتم ژنتیک در محیط GIS استفاده نموده است .

    به لحاظ اهمیت بسیار زیاد مساله نجات جان انسان­ها در اطفای حریق، پژوهش­های بسیاری از دیرباز در کشورهای توسعه یافته در زمینه انتخاب مکان­های مناسب احداث ایستگاههای آتش نشانی انجام گرفته است. پژوهش­های اولیه در این مورد بر مبنای انتخاب مکان ایستگاه­ها بر اساس سطح پوشش ارائه خدمات توسط هر یک از آنها قرار داشت (Guo an & Tang, 2008: 908)

    در سال 1376 هجری شمسی ، پرهیزکار ضمن مطالعه روش ها و الگوهای مکان گزینی، با مطالعه موردی در مکان یابی مراکز آتش نشانی شهر تبریز، توانایی GIS را نسبت به سایر مدلها اثبات کرد .

    شهابیان، شهرام در سال 1376 هجری شمسی با استفاده از GIS به مکان یابی فضایی ایستگاههای آتش نشانی شمال غرب تهران پرداخت و عادلی نیز در سال 1385 با استفاده از سیستم­ های اطلاعات جغرافیایی به مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی شهر گرگان پرداخته است .

    (عابدین درکوش،80 : 1372) اولین کارهای مربوط به مکان یابی توسط لانهارد و وان تونن انجام شد. در واقع کلیه نظریه ها با بکارگیری تکنیک های مختلف سعی می کنند که عوامل مؤثر بر استقرار فضایی فعالیت های گوناگون شهری را بشناسند .

    مهدوی و کریم زاده (1385) در تحقیقی دیگر به چگونگی پهنه بندی بخش مرکزی شهرستان ورزقان به توجه به عوامل طبیعی و انسانی ، جهت مکان یابی خدمات روستایی با استفاده از ابزار توانمند سیستم اطلاعات جغرافیایی پرداخته اند . از این رو ابتدا اقدام به تهیه نقشه های مورد نیاز همچون نقشه ارتفاع ، شیب و غیره نمود، سپس به نحلیل داده ها در قالب توابع و مدلهای سیستم اطلاعات جغرافیایی و از طریق هم پوشانی و وزن دهی، نتیجتاً قسمت های مناسب جهت استقرار مراکز خدمات دهی را مکان یابی نموده اند.

    بدر (1379) در مطالعه ای دیگر یکی از مشکلات عمده در برنامه ریزی شهری با توجه به رشد جمعیت و کمبود امکانات زیربنایی را تأمین جهات مناسب گسترش فیزیکی شهرها عنوان می کند . این تحقیق عوامل در گسترش فیزیکی شهرها را عوامل طبیعی، اقتصادی و اجتماعی عنوان می کند و قابلیت اراضی را مهمترین عامل در تعیین جهات گسترش فیزیکی شهرها می­داند. وی در این خصوص به مدلسازی برای گسترش فیزیکی شهر با تلفیق داده های ماهواره ای در راستای حفظ زمینه های با ارزش کشاورزی می پردازد .

    (یکانی فرد ،1380: 39تا 43 ) یکانی فرد در مقاله ای با عنوان «تجربه های موفق خدمات ایمنی و آتش نشانی ایالت مینه سوتا» به شناسایی تجربیات کارآمد در رابطه با خدمات آتش نشانی در ایالت مینه سوتا Minnesota می پردازد که اساس آن در فعالیتهای دپارتمان های آتش نشانی در سطح این ایالت است . پیشنهاد و توصیه این است که مراکز خدمات آتش نشانی بیش تری در زمینه تعیین خطرات ناشی از حریق محلی فعال گردند و با توسعه برنامه های بلندمدتی که بر اساس این مخاطرات طرح ریزی شده است، از فرصت های پیش آمده زمینه همکاری ها استفاده نمایند .

    (پرهیزگار ،1380: 22-27) پرهیزکار در مقاله کاربرد مدل حداکثر پوشش عملیاتی ایستگاههای آتش نشانی سعی کرده است با مروری گذرا به روند کاربرد مدل­ها در برنامه­ریزی شهری و منطقه­ای، یکی از مدلهای اصلی مکان گزینی خدمات شهری (از جمله محل ایستگاههای آتش نشانی )، یعنی مدل حداکثر پوشش (MCLP) زا شرح دهد .

    (احمدی،1371: 40-46) احمدی در مقاله مکان یابی نقاط استقرار ایستگاههای آتش نشانی و خدمات ایمنی در تهران بزرگ اظهار می دارد . امکانات و نیروی متخصص تنها زمانی می تواند مؤثر واقع شوند که علاوه بر داشتن نظم و هماهنگی در کنترل حادثه اولاً آن را صحیح تشخیص دهند و ثانیاً بتوانند در اسرع وقت نسبت به کنترل آن اقدام نمایند و این خود منوط به رسیدن به موقع به محل حادثه خواهد بود که کمینه کردن آن هدف اصلی این مقاله است. برای رسیدن به این هدف ابتدا صورت مسئله بادر نظرگرفتن فرض هایی به نحو مناسبی تدوین گردیده و سیستم الگوریتم حل آن پیشنها و پاسخ نهایی ارائه گردیده است.

    مشکینی و همکاران(1389) در مطالعه­ای با عنوان تحلیل فضایی _مکانی تجهیزات شهری و کاربست مدل تحلیل سلسله مراتبی در محیط GIS، پس از ارزیابی ایستگاه­های موجود با استفاده از قابلیت­های GIS و مدل AHP موقعیت ایستگاههای جدید در هسته مرکزی تهران را پیشنهاد کرده است

    کوتاناپانیچ و همکاران(2005) با انتخاب شهر کان­سیتی ( واقع در تایلند) به عنوان مطالعۀ موردی، با استفاده از یک سیستم جامع یکپارچه متشکل از کامپیوترهای همراه، GIS و GPS، نقش و کارکرد تلفیق این تکنولوژی­ها درکنترل و مدیریت سیستم اطلاعات امداد رسانی مورد مطالعه قرار داده­اند،

    جیپینگ و همکاران (2010) در پژوهشی با عنوان بررسی نحوۀ مدیریت اطلاعات امدادرسانی
    (آتش­نشانی و اورژانس)، قابلیت­ها و نحوۀ استفاده از فن آوری­های نوین GIS، GPS  و RS (3S) درمکانگزینی و مدیریت اطلاعات جغرافیایی سوانح امدادرسانی مورد مطالعه قرار داداه­اند.

    هااووی و همکاران (2011) در پژوهشی، به کاربردهای GIS در عملیات امداد و نجات و مکان گزینی بهینۀ مراکز آتش­نشانی پرداخته­اند.

    پرهیزکار(1376) ضمن مطالعه روش و الگوهای مکان­گزینی مانند نظریه های مکان مرکزی، مدل تاکسونومی عددی، مدل لاری و مدل­های تصادفی، با مطالعه موردی در مکان­یابی مراکز آتش­نشانی شهر تبریز، توانایی سیستم اطلاعات جغرافیایی را نسبت به سایر مدل­ها اثبات کرد.

    Abstract

    With regard to activities that are responsible for, relief applications are of particular importance rather than other urban services. Spatial analysis of firefighting stations in terms of safety, accessibility, spatial and anatomical structures, and social/economical/cultural factors can greatly contribute to reducing urban vulnerability. Selecting best location for firefighting stations is influenced by various criteria such as coverage radius, population, density close to the street network (accessibility) and land use (compatible and incompatible neighboring); due to this and with regard to localization standards and according to capabilities and current status of the city and also assessing the analysis of firefighting station's status, the method of spatial pattern and location distribution is determined and concluded that the number of available stations in Ardebil are not sufficient for whole city coverage and more than half of the current range of the city are outside the range of the standard coverage (3 to 5 minutes) and new stations are needed to locate to provide a background in order to cover entire city area by existing and suggested stations. According to study and analyzing the current status of Ardebil and the results achieved from field observations, currently Ardebil has 4 firefighting stations. Accordingly, at the horizon of the year 1400, and the optimal choice of population (551297), 11 mother stations and an area of approximately 5.5 Hectare is required. This study, therefore, with descriptive – analytical method aims to determine best locations for establishment of firefighting stations by using a weighted linear model (WLC). Given the number of factors involved in determining the optimal location for firefighting stations, the present paper tries to assess a combination of capabilities of GIS and WLC model in presenting appropriate pattern for localization of firefighting stations. Finally, evaluation of the priority areas in the final output from the WLC model indicated that these areas are fair to good condition in terms of determined factors. This matter suggests the abilities of these techniques and tools in role playing as a decision support system (DSS) for selecting appropriate choices.

     

    Keywords: Organizing – Firefighting Stations – Localization – Multi-Criteria analysis

  • فهرست:

    فصل اول: طرح تحقیق

    1-1- مقدمه..................................................................................................................................... 2 

    1-2- شرح و تبیین مسئله ................................................................................................................ 3 

    1-3- پیشینه تحقیق.......................................................................................................................... 4 

    1-4- سوالات تحقیق....................................................................................................................... 9  

    1-5- اهداف تحقیق........................................................................................................................ 9  

    1-6- مواد و روش های مورد استفاده ............................................................................................. 10

    1-6-1- مواد و روش های مورد استفاده در پژوهش........................................................................... 10

    1-6-2- روش گردآوری اطلاعات.................................................................................................... 10

    1-6-3- روش استاندارد سازی و وزن دهی داده ها............................................................................ 11

    1-6-4- قاعده تصمیم گیری مورد استفاده در اولویت بندی تناسب اراضی............................................ 11

    1-6-5- فرایند تحقیق...................................................................................................................... 12

    1-7- مشکلات تحقیق...................................................................................................................... 12

    1-8- واژگان کلیدی......................................................................................................................... 13

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    2-1- مقدمه..................................................................................................................................... 16

    2-2-ماهیت کاربری اراضی............................................................................................................... 17

    2-3- ماهیت و مفهوم ساماندهی  مکانی –فضایی مراکز خدمات شهری................................................ 19

    2-3-1- مفاهیم خدمت..................................................................................................................... 20

    2-3-2- خدمات شهری .................................................................................................................. 21

    2-4- ماهیت و اهمیت انواع تاسیسات و تجهیزات و خدمات شهری.................................................... 24

    2-5- جایگاه و اهمیت ایستگاه های آتش نشانی در نظام کاربری اراضی شهری ................................... 27

    2-6- ملاک های مطرح در مکان گزینی ایستگاه های آتش نشانی ........................................................ 28

    2-6-1- جمعیت.............................................................................................................................. 29

    2-6-2- مساحت و شعاع پوشش...................................................................................................... 29

    2-6-3- شبکه ارتباطی...................................................................................................................... 30

    2-6-4- کاربری اراضی.................................................................................................................... 30

    2-6-5- پتانسیل خطر...................................................................................................................... 31

    2-6-6- جهت توسعه شهر............................................................................................................... 31

    2-6-7- اندازه قطعه زمین................................................................................................................. 31

    2-6-8- جمع بندی دیگری از اصول،شاخص ها و معیارهای موثر در مکان گزینی مراکر آتش نشانی....... 32

    2-7- سوالات اساسی در مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی.............................................................. 34

    2-8- تجزیه و تحلیل های مبتنی بر مکان یابی بهینه فضای مراکز آتش نشانی........................................ 35

    2-9- اصول مدیریتی مراکز آتش نشانی درارتباط با مکان یابی فضایی.................................................. 35

    2-10- نتایج مکان گزینی  بهینه فضایی ایستگاه های آتش نشانی در سطح شهر ها................................. 36

    2-11- نتیجه گیری........................................................................................................................... 37

     

     

    فصل سوم: ویژگی های محدوده مورد مطالعه

    3-1- مقدمه..................................................................................................................................... 39

     3-2-معرفی محدوده مورد مطالعه..................................................................................................... 39

    3-2-1- موقعیت ریاضی و نسبی  .................................................................................................... 39                                            

    3-2-2- ویژگی های توپوگرافیکی و ژئومورفولوژیکی مورد مطالعه...................................................... 40               

    3-2-2-1-توپوگرافی شهر................................................................................................................ 41

    3-2-2-2-شیب............................................................................................................................... 42

    3-3-ویژگی های جمعیتی و اقتصادی................................................................................................ 45

    3-3-1-روند تحول جمیعت شهر اردبیل............................................................................................ 46

    3-3-2-روند تحولات جمعیت شهر اردبیل در طی دهه های مختلف سرشماری.................................... 48

    3-3-3-ترکیب سنی و جنسی جمعیت شهر اردبیل.............................................................................. 49

    3-3-3-1- ترکیب سنی جمعیت....................................................................................................... 49

    3-3-3-2- ترکیب جنسی جمعیت.................................................................................................... 50

    3-3-4- تراکم جمعیت در سطح شهر اردبیل...................................................................................... 50

    3-3-5- بعد خانوار.......................................................................................................................... 51

    3-3-6- خصوصیات اقتصادی ......................................................................................................... 53

    3-4- ویژگی های کالبدی................................................................................................................. 54

    3-4-1-بررسی وضعیت کمی و کیفی کاربریهایموجود حوزه نفوذ شهر اردبیل....................................... 54

    3-4-2- توسعه کالبدی شهر اردبیل در دوره های مختلف زمانی........................................................... 56

    3-4-2-1-  توسعه شهر تا سال 1354................................................................................................ 57

    3-4-2-2- توسعه شهر بین سال های 1359-1354............................................................................. 57

    3-4-2-3- توسعه شهر بین سال های 1370-1359............................................................................. 58

    3-4-2-4- رشد شهر در فاصله زمانی 1385-1370............................................................................ 58

    3-4-3-  وضعیت کاربری ها در طرح جامع....................................................................................... 61

    3-4-4-  نحوه توزیع خدمات محله ای در مناطق مختلف.................................................................... 63

    3-5- نتیجه گیری............................................................................................................................. 68

    فصل چهارم: بیان داده ها و اطلاعات

    4-1- مقدمه..................................................................................................................................... 70        

    4-2- فرایند گام به گام مورد اجرا در راستای پاسخ به سوالات تحقیق................................................... 70                                  

    4-3- وضعیت کمی و کیفی عملکرد و جانمایی ایستگاه های آتش نشانی در سطح شهر اردبیل.............. 71

    4-4-تشکیل ماتریس معیارهای ارزیابی............................................................................................... 76

    4-5- استاندارد سازی و ارزش گذاری نقشه های معیار........................................................................ 78

    4-5-1-تراکم جمعیت...................................................................................................................... 84

    4-5-2-فاصله از مراکز آموزشی........................................................................................................ 85

    4-5-3-فاصله از معابر شهری........................................................................................................... 87

    4-5-4-فاصله از کاربری های مسکونی.............................................................................................. 88

    4-5-5-فاصله از مراکز درمانی و بهداشتی.......................................................................................... 90

    4-5-6-فاصبه از مراکز تجاری.......................................................................................................... 91

    4-5-7-فاصله از انبار و تاسیسات..................................................................................................... 92

    4-5-8-فاصبه از کاربری های فرهنگی و ورزشی................................................................................ 93

    4-5-9- فاصله از مراکز اداری........................................................................................................... 94

    4-5-10- فاصله از مراکز صنعتی....................................................................................................... 95

    4-6-روش وزن دهی داده­ها............................................................................................................. 97

    4-7- اولویت بندی گزینه های مکانی بر اساس مدل (WLC)............................................................. 102

    4-8- جمع بندی و پیشنهادات....................................................................................................... 105

    منابع و ماخذ................................................................................................................................. 106

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    پیرمرادی، ع (1386). یافتن بهترین مکان ایستکاه آتش نشانی با استفاده از فن آوری اطلاعات و GIS ، دومین همایش شهر الکترونیک.

    غفاری گیلانده،ع. (1390). امکانسنجی بهره برداری بهینه از توانهای محیطی(انسانی و طبیعی) شهرستانهای اردبیل، نیر و نمین با استفاده از قواعد تحلیل چندمعیاری و تحلیل SWOT .  دانشگاه محقق اردبیلی. 

    فروتن مقدم ،م. وحیدنیا،م. مهرمنش،ا. (1388). تعیین مکانهای بهینه ایستگاههای آتش نشانی با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی متین فروتن مقدم محمد حسن وحیدنیا امین مهرمنش، همایش ژئوماتیک 1388.

     گزارش ضوابط مکان­گزینی ایستگاه­های آتش­نشانی(1384). سازمان شهرداری­ها و دهیاری­هاکشور.

    مالچفسکی ، ی. (1385). سامانه های اطلاعات جغرافیایی و تحلیل تصمیم چندمعیاری، ترجمه (ا، پرهیزگار و ع،غفاری گیلانده)، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول.

    مشکینی، ا. حبیبی،ک. تفکری،ا. (1389). تحلیل فضایی – مکانی تجهیزات شهری و کاربست مدل تحلیل سلسله مراتبی در محیط GIS   (مطالعۀ موردی: ایستگاه­های آتش­نشانی هستۀ مرکزی تهران)، پژوهش­های جغرافیای انسانی،شماره 74 زمستان 1389،صص 109-101.

    مولائی هشتجین،ن، راضی، ح. حسن­پور، ر.(1389). راهکارهای ارائۀ بهینۀ خدمات ایمنی و آتش­نشانی در روستاهای کشور(مطالعه موردی: دهستان طاهر گوراب،شهرستان صومعه سرا، گیلان) دو فصلنامۀ مدیریت شهری،  شماره 25 ،صص 116-110.

    نورالهی ،ب.  نوذری، ک. (1387). طرح های جامع)راهبردی ( ایمنی گامی اساسی در افزایش ایمنی شهری ماهنامۀ  مبلمان وخدمات شهری  سال اول . شماره1،صص 30-25 .

    9- پرهیزکار، اکبر، (1376)، (( ارائه الگوی مناسب مکان­گزینی مراکز خدمات شهری با تحقیق در مدل­ها و سیستم اطلاعات جغرافیای))، پایان­نامه دکترا ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.

    10- پورمحمدی، محمد رضا، (1385)، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری ، تهران، انتشارات سمت.

    11- زیاری، کرامت­الله،(1389)، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

    12- سعیدی­خواه، عبدالصمد، (1383)، ((بررسی تاسیسات و تجهیزات شهری (پست، مخابرات و آتش­نشانی) و مکان­یابی آن­ها در بافت قدیم و جدید شهر مشهد))، پایان­نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه­ریزی شهری، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

     

     

    13- شرکت مهندسی طرح و کاوش، (1386)، خلاصه گزارش طرح جامع اردبیل..

    14- شیعه، اسماعیل، (1386)، مقدمه­ای بر مبانی برنامه­ریزی شهری، تهران، انتشارات علم و صنعت ایران.

     

     

    منابع انگلیسی :

     

    [15] Y. Y. Qingsheng Guo, X, Tang , Gradual optimization of urban fire station locations based on geographical network, available at : http://isprs-wgii-1.casm.ac.cn/source, Access time July (2008).

    [16] J.L, Shenghua, X. Fuhao,Z. Yong,W. Rongshang, Emergency ge- graphics information Service :A framework  and  tropical  application .  (Research Center of Government Geographic Information System, Chinese Academy of Surveying and Mapping, Beijing, 100039, Chinap. p3-10 F (2010).

    [17] E. Dived, Investigation of Active Fire Protective Systems Project 4. Building and Fire Research Laboratory National Institute of Standards and Technology. U.S. Department of Commerce.(2004).

    [18] W. Kowtanapanich, , Y. Tanaboriboon, W, ChadbuncHacha, an integration  of hand-held computers, GPS advices, AND GIS to improve  the    efficacy   of   EMS data SYSTEM.  Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies) Vol.  6, pp.  3551 - 3561, 2005.


موضوع پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, نمونه پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, جستجوی پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, فایل Word پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, دانلود پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, فایل PDF پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, تحقیق در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, مقاله در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, پروژه در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, پروپوزال در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, تز دکترا در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, پروژه درباره پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری, رساله دکترا در مورد پایان نامه سازماندهی مکانی فضایی مراکز استقرار آتش نشانی در سطح اردبیل و ارائه الگوی مناسب با استفاده از فنون تحلیل چند معیاری

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ ی سنجش‌ از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده توزیع و مکان‌یابی بهینه‌ ایستگاه‌های آتش‌نشانی به دلیل اهمیت و توجه روزافزون به امر ایمنی در شهرها و ارائه تمهیداتی درزمینه پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی و حادثه بسیار مهم است. برنامه‌ریزی شهری از طریق وضع استانداردها و ضوابط و مقررات مربوطه سهم قابل‌توجهی در کاهش خسارات جانی و مالی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده بطورکلی زلزله یکی از سوانح طبیعی است که تأثیرات مخربی بر سکونتگاه­های انسانی برجای گذاشته و تلفات جانی و مالی سنگینی بر ساکنان آنها وارد می سازد. در عین حال آسیب­پذیری شهر تأثیر مستقیمی در تلفات انسانی ناشی از بحران دارد و آسیب پذیری ناشی از زلزله اصولاً در نتیجه ساخت و ساز­های بی­رویه در حریم گسل­ها، عدم رعایت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی (M.A) گرایش مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام این تحقیق مکان­یابی مکان­های ورزشی شهر تالش با استفاده از AHP در محیط GIS بود. نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه مکان­های ورزشی شهر تالش اعم از دولتی و خصوصی شامل 40 مکان ورزشی می­باشد. داده­های توصیفی با استفاده از مدارک، اسناد و پژوهش­های میدانی و داده­های مکانی با استفاده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای جهان با آن دست به گریبان هستند، حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع وصحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی راتحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است. یکی از اقداماتی که جهت مدیریت بحران صورت می گیرد ...

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری چکیده بحران‌های شهری جزء لاینفک بحث مدیریت شهری است و این موضوع در کلان‌ شهر ها شکل بسیار پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، با توجه به جمعیت زیاد و روبه رشد کلان‌شهر اصفهان و استقرار آن در زون سنندج- سیرجان، وقوع یک زلزله بزرگ یا سایر بلایای طبیعی و انسانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین لازم است که به طور جدی به ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده مهمترین معیار برای تحلیل وضعیت عدالت فضایی در شهر چگونگی توزیع تسهیلات و خدمات شهری است و میزان و چگونگی توزیع تسهیلات می تواند نقش مؤثری در جابجایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد. این پژوهش با هدف تحلیل عدالت فضایی در نقاط شهری گرگان با تأکید بر تسهیلات عمومی شهری وبررسی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکتری در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: موضوع ایمنی شهر ها در برابر مخاطرات طبیعی یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی شهری است و یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن دست به گریبان هستند، موضوع حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را ...

پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیاو برنامه ریزی شهری چکیده: مدیریت و هدایت جا بجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر با هدف افزایش سرعت،امنیت و کاهش هزینه حمل و نقل مهمترین هدف ایجاد سیستمهای حمل و نقل شهری است.کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیر ساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزای مختلف آن و نیز هماهنگی این اجزا با یکدیگر است. یکی از مهمترین زیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : سنجش از دور و سیستم های اطلاعات جغرافیایی چکیده رشد ناموزون و توسعه غیراصولی شهری به علت عدم تناسب بین کاربری های مختلف شهری و نبود مدیریت واحد شهری، باعث مشکلاتی در سیستم شهری در منطقه سه (در محدوده میدان ونک) گردیده است. در این منطقه عدم ایجاد پارکینگ های کافی هم زمان با توسعه معابر و کاربری های شهری، باعث معضلاتی در ...

ثبت سفارش