پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان)

word 8 MB 30451 125
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۰,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد منابع طبیعی - بیابان زدایی

    چکیده

    جنگل‌ های حرا در مناطق ساحلی جنوب کشور ایران قرار دارند و به دلیل کارکردهای بی‌شمار و ارزش‌های زیست‌محیطی حفاظت، احیاء و توسعه آن‌ها ضروریست. تصمیم‌گیری طریقه عمل در مسیری خاص، به صورت آگاها‏‏‏‏نه جهت نیل به اهداف می‌باشد تا بدین طریق گزینه‌ای مناسب در میان انواع گزینه‌ها انتخاب شود. یک مسئله مبتنی بر تصمیم‌گیری مکانی زمانی مطرح می‌شود که بین وضعیت مطلوب و موجود از دیدگاه تصمیم‌گیر اختلاف وجود داشته باشد. با توجه به مسئلۀ‌ تصمیم‌گیری مکانی، ارزیابی صحیح روش‌ها و انتخاب مناسب‌ترین مکان جهت اجرای پروژه با توجه به شرایط حال حاضر یکی از مسائل مهمی است که پیش‌روی تصمیم‌گیران قرار دارد. ماهیت چند‌ ‌‌معیاره بودن تصمیم‌گیری، انتخاب فن‌آوری مناسب، فقدان اطلاعات کامل و به روز و کم تجربه بودن تصمیم‌گیران موجب پیچیدگی موضوع و ایجاد چالش درانتخاب روش تصمیم‌گیری و نهایتأ انتخاب مکان مناسب جهت اجرای پروژه می‌گردد. جنگل‌های حرا از جمله منابع پایدار می‌باشد که امروزه توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. توانایی‌های سامانه‌ اطلاعات جغرافیایی در زمینۀ مکان‌یابی سبب شده است تا در مکان‌یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این بررسی مشخص کردن مناسب‌ترین مناطق جهت احیاء بیولوژیک جنگل‌های حرا با استفاده از روش تصمیم‌گیری چند معیاره مکانی در رویشگاه سیریک است. در این پژوهش مؤثرترین معیارها جهت مناطق مستعد احیاء بیولوژیک شامل عمق آب، پراکنش گونه‌های حرا و چندل، نقاط حضور گونه گل‌خورک، طبقات شیب، بافت خاک، هدایت الکتریکی، خط جزر و مد، ژئومورفولوژی ساحلی، کاربری اراضی (ساحلی) و خورها بودند. سپس با استفاده از نظر کارشناسان و با روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) معیارها پهنه‌بندی و وزن‌دهی شدند. قاعده های تصمیم‌گیری‌ همپوشانی شاخص، تحلیل سلسله مراتبی، FUZZY AHP، جهت شناسایی مکان‌های بهینه مورد استفاده قرار گرفت. تفسیر خروجی‌ها بیانگر تفاوت در نتایج روش‌هاست. در نهایت جهت حصول اطمینان از صحت نتایج با کنترل زمینی بررسی شد. روش همپوشانی به عنوان بهترین قاعده تصمیم‌گیری جهت شناسایی مناطق مناسب جهت احیاء بیولوژیک جنگل‌های مانگرو در رویشگاه سیریک استان هرمزگان معرفی گردید.

    واژه‌های کلیدی:

    تصمیم‌گیری، همپوشانی شاخص، فازی،AHP، جنگل‌های مانگرو، رویشگاه سیریک

    فصل اول: مقدمه و کلیات

    جنگل­های مانگرو اکوسیستم­ هایی تالابی از اجتماعات ساحلی مناطق حاره­اند که نه به خشکی تعلق دارند و نه به دریا بلکه ارمغان مشترک دریا و خشکی به شمار می­روند. مانگرو در اصل یعنی درخت شناور ایستاده و ریشه آن پرتغالی است، مانگ به معنی درخت شناور، گرو به معنی ایستاده، جنگل­های مانگرو از اکوسیستم های ویژه مناطق حاره­­اند و معمولأ با واژه­هایی مانند زیستگاه­های حیاتی، منحصربه‌فرد، حفاظتی، همیشه‌بهار و ... توصیف می­شوند و این صفات حاکی از اهمیت آن‌ها از جنبه­های بوم­شناختی، زیست­محیطی و زیبا­شناسی است و بی­دلیل نیست که امروزه این جنگل­ها در کانون توجه سه معاهده بین­المللی زیست­محیطی یعنی کنوانسیون تالاب­ها، تنوع زیستی و میراث­های جهانی قرار دارد. نام دیگر این جنگل­ها جنگل­های جزر و مدی یا کشندی است.

    جنگل­های مانگرو کانون تنوع زیستی هستند، زیرا به دلیل ویژگی­ها و موقعیت خاص خود برای گونه­های بی­شماری از بی­مهرگان تا مهره­داران خشکی­زی و آبزی زیستگاهی یگانه و منسجم فراهم می‌کنند و از مهم‌ترین زیستگاه­های پرندگان بومی و مهاجر آبزی به‌ویژه گونه­های کمیاب و درخطر تهدید به شمار می­روند به همین دلیل حفاظت آن‌ها ازنظر اولویت به‌وسیله سازمان­های ذیربط جهانی نیز مورد تأکید قرارگرفته است.

    جنگل ­های مانگرو را زیستگاه­ های حساس می­نامند زیرا موقعیت اکوتونی آن‌ها اگرچه باعث شده از غنای زیستی هر دو اکوسیستم دریا و خشکی سود برده و به یکی از غنی­ترین اکوسیستم­های جهان تبدیل شوند، اما همین موقعیت نقطه آسیب­پذیری آن‌ها نیز محسوب می­شوند زیرا از هر دو سو می­توانند در معرض تهدید قرار بگیرند.

    این جنگل­ها اکوسیستم­های حیاتی نیز می‌باشند زیرا کارکردهای آن‌ها قابل‌تبدیل به ارزش­های معمول مادی نبوده و تقریباً هیچ­گونه گزینه قابل جانشینی ندارند (ذاکری و موسوی، 1387).

    جنگل‌های‌ مانگرو تالاب‌های ساحلی پوشیده از درختان و درختچه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در اراضی جزر و مدی سواحل آب‌های گرم، لب‌شور و شور بین مدارهای 30 درجه شمالی و 30 درجه جنوبی عرض جغرافیایی هستند. گیاهان مانگرو از گروه هیگروهالوفیت‌ها و از دسته‌ هالوفیت‌های نهان‌دانه باتلاقی به شمار می‌آیند که با استقرار بر روی زمین‌های سیلتی و پوشیده از رسوبات دانه‌ریز یک مرحله انتقالی از خشکی به دریا را تشکیل می‌دهند. وجه تمایز گونه‌های بومی جنگل‌های ماندابی مانگرو با گیاهان ساکن خشکی در خصوصیات ساختمانی، نیازمندی‌ها و بردباری‌های اکولوژیک و نحوه تجدید حیات آن‌ها است؛ بطوریکه به‌رغم تنوع گونه‌ای از حیث تاکسونومی، شباهت‌های ساختمانی یکسان دارند و در مناطق با شرایط اکولوژیک ویژه، فرماسیون‌های مشابه ایجاد می‌کنند (دانه‌کار، 1374/ ب).

    1‌. 1‌.  بیان مساله

    بدیهی است در فقدان یک برنامه مدیریتی صحیح و یکپارچه که هم حمایت از اندوخته‌های طبیعی را موردتوجه قرار دهد و هم بازسازی و احیاء جنگل‌های آسیب‌دیده را برنامه‌ریزی نماید، نسبت به آینده این اجتماعات جنگلی حساس در بوم‌سازگان ساحلی نمی‌توان خوش‌بین بود. با توجه به از دست‌رفت بسیاری از رویشگاه‌های مانگرو دنیا، توجه به حفاظت بیرونی و توسعه این جنگل‌ها در خارج از گستره‌های پراکنش طبیعی نیز به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل‌شده است. بررسی‌ها نشان داده است که توسل به چنین مدیریتی نه‌تنها سبب کاهش عوارض بهره‌برداری از جنگل‌های مانگرو و بهینه شدن تولیدات می‌شود بلکه بهترین زمینه اقتصادی را برای یک مدت طولانی بدون تخریب اکوسیستم فراهم می‌کند (وین او ،2004) بدون آنکه خطر از دست دهی تنوع ژنتیکی وجود داشته باشد. مدیریت بوم‌سازگان جنگل‌های مانگرو مبتنی بر اقدامات مربوط به عملیات حفاظت، احیاء و توسعه رویشگاه‌های موجود است (لیوز ، 2005؛ کیلمن،2006).

    امروزه حساسیت‌ها و توجه‌های بین‌المللی در خصوص مانگروها، دولت را بر آن داشته تا برنامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی مختلفی را برای احیاء این بوم‌سازگان‌ها از طریق کمک به تجدید حیات آن‌ها، تهیه و به مرحله اجرا برساند. به‌طورکلی اهداف چنین برنامه‌هایی اغلب توسعه‌ای و حفاظتی بوده و سعی در بازگرداندن اکوسیستم به حالت طبیعی و آغازین آن رادارند (کایرو، 1995؛ کومار،1990).

    مدیریت جنگل‌های مانگرو با هدف بهره‌وری پایدار از خدمات بوم‌شناختی (اکولوژیک) این جامعه‌های گیاهی ساحلی مبتنی بر بررسی دقیق رویشگاه، تعیین ساختار گیاهی و زون‌بندی رویشی، تعیین اهمیت، کارکرد و شیوه حفاظت و بهره‌وری از هر زون است و ازآنجاکه سیما و نوع اجتماعات جنگل‌های مانگرو از کناره دریا به سمت خشکی تغییر می‌کند شناخت ساختار رویشگاه از دریا به سمت خشکی در تعیین زون‌های وضع ظاهری و ساختار عمومی (فلورستیک و فیزیونومتریک) گیاهی، مرزبندی آن‌ها و طرح‌ریزی مدیریتی، دارای اهمیت است (زهزاد و مجنونیان ، 1998).

    در دهه‌های اخیر افزایش مقدار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر سبب گرم شدن هوای کره زمین شده است. گرم شدن هوا و تغییر اقلیم به‌موازات افزایش فشار مصرفی جوامع انسانی بر منابع اولیه طبیعی مانند منابع آب، خاک و پوشش گیاهی اثرات مخربی بر حیات روی کره زمین دارد و سبب تخریب اکوسیستم‌های طبیعی، وقوع سیل و خشکسالی و بر هم خوردن تعادل اقلیمی و اکولوژیکی می‌شود.

    چنین اغتشاش‌های اقلیمی به‌نوبه خود منجر به تخریب پوشش گیاهی به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه‌خشک گردیده و با کاهش پتانسیل تثبیت بیولوژیک گاز Co2 توسط پوشش گیاهی باعث ایجاد یک چرخه از پس‌خورهایی می‌شود که روند پرشتاب و فزاینده‌ای به توسعه بیابان و کاهش توان و عملکرد تولید خالص اولیه بوم‌سازگان‌ها بخشیده است (دانه­کار و همکاران،1388).

    جنگل­های حرا در مناطق ساحلی جنوب کشور ایران قرار دارند و به دلیل کارکردهای بی‌شمار و ارزش­های زیست­محیطی حفاظت، احیاء و توسعه آن‌ها ضروری است (محمدی­زاده و همکاران،1391).

    احیاء بیولوژیک بهترین روش مقابله با چنین پدیده‌های مخربی بوده و در واقع با استفاده از پتانسیل‌های طبیعی موجود در هر منطقه پایداری و بازسازی چرخه‌های زیستی و طبیعی را ممکن می‌سازد. به همین سبب در بسیاری از پروژه‌های احیائی و اصلاحی با اعمال مدیریت صحیح اکولوژیک در جهت افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از کاهش توان بیولوژیک سرزمین گام برداشته می‌شود، چرا که هرگونه تلاش در جهت افزایش پتانسیل بیولوژیک اراضی و بازگرداندن ظرفیت‌های ازدست‌رفته عرصه‌های منابع طبیعی در راستای توسعه پایدار است (ذاکری و موسوی،1387).

    یکی از راه‌های بسیار مهم جهت مبارزه با بیابان‌زایی، افزایش پوشش گیاهی است. لذا انتخاب صحیح گونه‌های گیاهی سازگار و مقاوم با شرایط اکوسیستم بیابانی در راستای احیاء و ایجاد پوشش گیاهی مناسب ازیک‌طرف و تأمین منابع آب ارزان‌قیمت جهت استقرار آن‌ها از طرف دیگر، امری ضروری است.

    از سوی دیگر اجرای این طرح‌ها کاملاً به شرایط محیطی وابسته بوده و در صورت عدم رعایت موازین علمی در انتخاب مکان اجرا، امکان وقوع شکست بسیار بالا خواهد بود. لذا مساله اساسی این تحقیق کاربرد نگرش دقیق و علمی در تعیین شرایط محیطی مؤثر (با توجه به گونه‌های گیاهی رایج در طرح‌های احیاء مناطق حساس و درخطر استان هرمزگان) و درنهایت ارائه مدلی به‌منظور یافتن مکان‌های مناسب اجرای چنین طرح‌هایی است.

    با توجه به گزارش‌های موجود از فعالیت‌های جنگل‌کاری و احیاء بیولوژیک اجرا شده توسط اداره کل منابع طبیعی استان هرمزگان گسترده‌ترین پروژه‌های انجام شده در سطح استان در یک دهه‌ی اخیر، از لحاظ وسعت و بودجه اختصاص یافته بر توسعه جنگل‌های مانگرو با استفاده از دو گونه‌ی حرّا و چندل متمرکز بوده است. با توجه به این مساله و با در نظر گرفتن شرایط محیطی منطقه‌ی جزر و مدی از یک سو و اهمیت گسترش و بازسازی رویشگاه‌های مانگرو که به دلیل فعالیت‌های اقتصادی حاصل از توسعه شتابان اقتصادی بویژه در بخش بنادر و دریانوردی از سوی دیگر، با مشورت مسئولان بخش اجرا ضرورت تامین اطلاعات علمی و مدون ساختن نتایج طرح‌های اجرا شده تاکنون مورد اتفاق نظر قرار گرفت.

    بررسی اولیه سوابق بخش اجرا حاکی از عدم موفقیت برخی پروژه‌های نهال‌کاری حرّا و چندل بود. در حالیکه در مورد پروژه‌های نهال‌کاری با گونه‌های دیگر از قبیل کهور، آکاسیا و ... که در بخش‌های بیابانی استان انجام شده است مشکل عدم موفقیت با توجه به تجربه و سوابق تحقیقاتی و عملی موجود چنین مشکلی کمتر ثبت شده بود. هرچند در این مناطق نیز مسائلی در رابطه با تاثیر اکولوژیک گونه‌های معرفی شده بر ترکیب گیاهی موجود بویژه در مورد گونه‌ی Prosopis juliflora (Sw.) DC. و تاثیر تنش‌های محیطی بر نهال‌های مستقر شده مشاهده و گزارش شده است.

    با در نظر داشتن این سابقه مقرر شد تحقیقی جهت امکان‌سنجی استفاده از لایه‌ های اطلاعات محیطی برای تعیین مناطق مستعد کاشت گونه‌های مانگرو که در ایران منحصر به حرّا و چندل است صورت گیرد. در گام بعد با توجه به اطلاعات تجربی کارشناسان دارای سابقه فعالیت در این زمینه پیشنهاد شد این تحقیق در منطقه سیریک که بیشترین اطلاعات محیطی نسبت به دیگر رویشگاه‌های مانگرو در دسترس است و گونه‌های حرّا و چندل به صورت طبیعی در آن استقرار داشته و دارند انجام شود و پس از شناخت شرایط محیطی مناسب دو گونه‌ی مذکور، عرصه‌های دارای قابلیت کاشت مانگرو در مقیاس محدود معرفی شود. محدود ساختن منطقه مورد مطالعه با توجه به کمبودهای موجود در زمینه اطلاعات و دشواری نمونه‌برداری میدانی از یک سو و هزینه‌ی ناچیز تخصیص یافته به این پژوهش ناگزیر بود.  

    روش کار شامل دو مرحله جمع‌آوری اطلاعات، اسناد و مدارک و نقشه‌های موجود درباره منطقه مورد مطالعه (عکس هوایی، نقشه‌های توپوگرافی، زمین‌شناسی، خاک‌شناسی و ...) و همچنین نمونه‌برداری میدانی است. بعد از بررسی اطلاعات و نقشه‌های موجود تلفیق لایه‌های اطلاعاتی و وزن‌دهی فاکتورهای محیطی (توپوگرافی، زمین‌شناسی، اقلیم، پوشش و...) و عملکردهای مدیریتی (عملیات اصلاحی) و تطبیق نتایج با واقعیت موجود در برخی سایت‌های نمونه مدل نهایی استخراج خواهد شد. یافتن پاسخ این سؤالات در این پژوهش موردنظر است:

    آیا امکان تعیین شرایط بهینه جهت توسعه رویشگاه‌های مانگرو با استفاده از لایه‌های اطلاعات محیطی موجود در استان هرمزگان وجود دارد؟

    لایه‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای تعیین مناطق مستعد احیاء بیولوژیک به‌وسیله‌ی گونه‌های حرا و چندل کدامند؟

    1‌. 2‌.  ضرورت انجام تحقیق

    مانگروها گیاهان چوبی هستند که در حدفاصل خشکی و دریا در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری زیست می‌کنند. اجتماعات گیاهی مانگرو در محیط‌هایی به رشد و ادامه زندگی می‌پردازند که شوری بالاست، جزر و مدهای مکرر محیط را فرا می‌گیرد، گاه طوفان‌های شدید رخ می‌دهد، متوسط دمای سالانه بالاست و شرایط بی‌هوازی در بستر رویشگاه وجود دارد. در چنین شرایطی، اغلب گونه‌های گیاهی خاص رویشگاه‌های خشکی توانایی سازگاری ندارند. مانگروها محیط اکوژیک بی‌همتایی ایجاد می‌کنند که میزان اجتماعات غنی از انواع گونه‌هاست (کاتریسون و بینگهام[1]، 2001). اهمیت اکولوژیک جنگل‌های مانگرو بیش از آن است که تاکنون شناخته ‌شده است. این جنگل‌ها به نحو مؤثری بر محیط‌های استقرار خود تأثیر می‌گذارند. سیستم ریشه‌ای آن‌ها باعث پایداری رسوبات می‌شود و اجتماعات آن‌ها انرژی امواج را کاهش می‌دهد و در مقابل، زیستگاه و پناهگاه مناسب برای شمار زیادی از موجودات زنده ایجاد می‌کنند (رودنیگز و فلر[2]،2004). اکوسیستم­های طبیعی که در طی زمان­های متمادی به‌صورت فعلی درآمده‌اند نقش مؤثری در حفظ تعادل و برقراری موازنه طبیعت دارند و بهره­گیری از این منابع می­بایست با مطالعه دقیق خصوصیات رویشگاه و تعیین توان اکولوژیک آن صورت پذیرد. یکی از این اکوسیستم‌های طبیعی بوم‌سازگان مانگرو است که به‌عنوان یک اکوتون (بوم‌سازگان حد واسط) دربرگیرنده شرایط اکوسیستم‌های خشکی[3] و دریایی و پشتیبان تنوع زیستی و پویایی اکوسیستم است. علاوه بر این محصولات به ‌دست ‌آمده از این اکوسیستم نقش بسیار مهمی در معیشت جوامع انسانی مناطق خشک و بیابانی ساحلی داشته و باعث تعدیل شدت فشار وارده به منابع پوشش گیاهی این مناطق می‌گردد. پوشش گیاهی مانگرو در ایران از جوامع حرا[4] و چندل[5] تشکیل ‌شده است که جوامع چندل تنها در رویشگاه سیریک وجود دارد. با توجه به نیاز روزافزون به حفظ و بازسازی عرصه‌های اکولوژیک در استان هرمزگان که از استان‌های خشک کشور با زیستگاه‌های بسیار مهم و درعین‌حال حساس است، بالا بردن شانس موفقیت این طرح‌ها اهمیت فراوانی در توسعه این‌گونه فعالیت‌ها در سطح استان و جلوگیری از هدر رفت بودجه و امکانات خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین عوامل در رسیدن به این هدف کمک به یافتن مکان مناسب اجرای این پروژه‌ها با استفاده از روش‌های علمی و توجه به شرایط خاص منطقه‌ای است. لذا ضرورت دارد با انجام پژوهش حاضر و بر اساس اطلاعات موجود مدل پویای مکان‌یابی مناطق مستعد توسعه فعالیت اصلاح و احیاء بیولوژیک جنگل‌های مانگرو در سطح استان به مرحله اجرا درآمده و مبنای عمل سازمان‌های ذیربط قرار گیرد.

    لذا با عنایت به نتایج بسیار مثبت توسعه رویشگاه‌های مانگرو در استان از قبیل توسعه پایدار اقتصادی اجتماعی با رویکرد بازسازی مناطق تخریب یافته، حفاظت مناطق حساس و جلوگیری از توسعه بیابان‌زایی ضرورت دارد با انجام چنین پژوهش‌هایی زمینه توسعه علمی و موفقیت‌آمیز این رویشگاه‌ها فراهم گردد

    1‌. 3‌.  سؤال‌های اصلی تحقیق

    آیا امکان تعیین شرایط بهینه جهت توسعه رویشگاه‌های مانگرو با استفاده از لایه‌های اطلاعات محیطی موجود در استان هرمزگان وجود دارد؟

    لایه‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای تعیین مناطق مستعد احیاء بیولوژیک به‌وسیله‌ی گونه‌های حرا و چندل کدامند؟

    1‌. 4‌.  فرضیه‌های تحقیق

    به نظر می­رسد حاشیه شرقی ساحل سیریک مکان مناسب‌تری جهت احیاء بیولوژیک جنگل‌های مانگرو باشد.

    Locating suitable areas for biological reclamation in the Mangrove habitat (Case Study: Sirik-Hormozgan province)

     

    Abstract   

     Mangrove forests are located in coastal areas south of Iran. Due to the numerous functions and values of environmental conservation, revival their development is essential. Decision making approach to act in a specific way, informed as to achieve too the goals have been defined so to this way appropriate choice among the various options to be selected. A problem-based spatial decision arises when there is a difference between the desired and the decision maker perspective. considering the problem of spatial decision the correct evaluation and selection methods, the best place to implement the project according to the present conditions is a key issue which antecedence the decision makers nature of of the multi criteria decision making, selecting suitable technology, lack of information and experience to date and the resulting complexity of the issue and a challenge in the selection of decision making makers and, ultimately, selecting appropriate locations for implementation of projects. mangrove forests are a sustainable resource which has attracted much attention. abilities of geographical information system based on site seclaction has caused up on based on suitable areas for biological reclamation was used purpose of this study was to identify the best areas for biological reclamation of mangrove forests using multi-criteria decision in sirik localitis. In this study, the most effective criteria for biological reclamation areas, was included depth of water, the distribution of Avicennia marina (Forssk.) Vierh. and Rhizophora mucronata Lam. species, the presence of mudskipers, slope, soil texture, electrical conductivity, the tides, coastal geomorphology, coastal landuse and estuaries. Then, using opinion of experts and the analytical hierarchy process (AHP) criteria was zoning and weighted. Decision rules overlap index, hierarchical analysis, fuzzy AHP, was used to identify optimal locations. Interpretation of the outputs was showed a result is differences between the methods. Finally, to ensure the accuracy of the results was tested with ground control. The overlap of the decision rule to identify areas suitable for biological restoration of mangrove forests in habitat sirik province introduced.آیا منظور شما این است: فد

      

    Key Words: decision making, overlap index, fuzzy, AHP, mangrove forests, habitat Sirik

     

  • فهرست:

    1.       مقدمه. 2

    1‌. 1‌. بیان مساله  3

    1‌. 2‌. ضرورت انجام تحقیق.. 5

    1‌. 3‌. سؤال‌های اصلی تحقیق.. 6

    1‌. 4‌. فرضیه‌های تحقیق.. 7

    1‌. 5‌. اهداف تحقیق.. 7

    1‌. 5‌ .1‌. اهداف کلی تحقیق.. 7

    1‌. 5‌ .2‌. اهداف کاربردی تحقیق.. 7

    1‌. 6‌. مرور منابع  7

    1‌. 6‌ .1‌. تحقیقات توصیفی جنگل‌های مانگرو خلیج فارس و دریای عمان.. 8

    1‌. 6‌ .2‌. تحقیقات مرتبط با خدمات اکوسیستم‌های مانگرو ایران.. 11

    1‌. 6‌ .3‌. تحقیقات مربوط به پایش و اندازه‌گیری جنگل‌های مانگرو ایران.. 11

    1‌. 6‌ .4‌. تحقیقات مرتبط با جنگل‌کاری و تولید نهال مانگرو در ایران.. 15

    1‌. 6‌ .5‌. تحقیقات خارجی.. 16

    2.        مبانی تئوری و نظری.. 22

    2‌. 1‌. تعاریف   22

    2‌. 1‌ .1‌. اکوسیستم جنگلهای جنگلهای مانگرو در جهان.. 23

    2‌. 1‌ .2‌. گیاهان مانگرو 23

    2‌. 1‌ .3‌. عوامل مؤثر بر شکل‌گیری مانگروها 24

    2‌. 2‌. توزیع و پراکنش جغرافیایی.. 25

    2‌. 2‌ .1‌. موقعیت طبیعی رویشگاه‌های مانگرو استان هرمزگان.. 25

    2‌. 2‌ .2‌. پراکنش رویش‌های مانگرو در سواحل جنوبی ایران.. 26

    2‌. 2‌. 2‌. 1‌. استان سیستان و بلوچستان.. 26

    2‌. 2‌. 2‌. 2‌. استان هرمزگان (از شرق به غرب) 26

    2‌. 2‌. 2‌. 3‌. استان بوشهر. 26

    2‌. 2‌ .3‌. وسعت جنگل‌های مانگرو ایران.. 27

    2‌. 2‌ .4‌. جنگل‌های مانگرو استان هرمزگان.. 30

    2‌. 2‌. 4‌. 1‌. پراکنش..... 31

    2‌. 2‌. 4‌. 2‌. وسعت.... 32

    2‌. 3‌. تشریح پوشش گیاهی.. 34

    2‌. 3‌ .1‌. عناصر درختی رویشگاه‌های مانگرو استان هرمزگان.. 34

    2‌. 3‌. 1‌. 1‌. درخت حرا 34

    2‌. 3‌. 1‌. 2‌. درخت چندل.. 38

    2‌. 3‌ .2‌. فنولوژی گونه‌های حرا و چندل.. 41

    2‌. 3‌ .3‌. گونه‌های علفی همراه در رویشگاه‌های مانگرو استان هرمزگان.. 43

    2‌. 3‌ .4‌. ساختار جنگل‌های مانگرو رویشگاه سیریک... 43

    2‌. 4‌. تصمیمگیری.. 48

    2‌. 4‌ .1‌. تصمیم گیری چند معیاری ( MCDM ) 48

    2‌. 4‌. 1‌. 1‌. مدلهای چند هدفه (MODM) 48

    2‌. 4‌. 1‌. 1‌. مدل های چند شاخصه (MADM) 48

    2‌. 4‌ .2‌. انواع مدلهای MADM... 50

    2‌. 4‌. 2‌. 1‌. روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) 50

    2‌. 4‌ .3‌. معیارهای ارزیابی.. 53

    2‌. 4‌ .4‌. نسبت سازگاری (C.R.) 53

    2‌. 4‌ .5‌. سامانه پشتیبانی تصمیم گیری (DSS) 55

    2‌. 4‌ .6‌. سامانه پشتیبانی تصمیم گیری مکانی (SDSS) 56

    3.        مواد و روش‌ها 58

    3‌. 1‌. مقدمه  58

    3‌. 2‌. معرفی منطقه موردمطالعه. 58

    3‌. 2‌ .1‌. موقعیت جغرافیایی.. 58

    3‌. 2‌ .2‌. وضعیت آب و هوایی.. 59

    3‌. 2‌ .3‌. خاکشناسی و محدودیت اراضی.. 59

    3‌. 2‌ .4‌. زمین‌شناسی.. 61

    3‌. 2‌ .5‌. پوشش گیاهی و کاربری اراضی منطقه. 61

    3‌. 3‌. روش انجام کار 63

    3‌. 3‌ .1‌. شناخت مسئله. 64

    3‌. 3‌ .2‌. ابزار مورد استفاده 64

    3‌. 3‌ .3‌. جمع آوری داده 64

    3‌. 3‌ .4‌. آماده‌سازی داده‌ها 64

    3‌. 3‌ .5‌. تشکیل پایگاه داده 65

    3‌. 3‌ .6‌. معیارهای مؤثر در مکان‌یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک جنگل‌های مانگرو 65

    3‌. 3‌ .7‌. لایه‌های اطلاعاتی.. 65

    3‌. 4‌. ایجاد لایه های اطلاعاتی.. 66

    3‌. 4‌ .1‌. لایه‌ی شیب زمین.. 66

    3‌. 4‌ .2‌. لایۀ کاربری اراضی (ساحلی) 67

    3‌. 4‌ .3‌. لایه ژئومورفولوژی.. 70

    3‌. 4‌ .4‌. لایه خورهای ساحلی.. 72

    3‌. 4‌ .5‌. لایه خط جزر ومد. 73

    3‌. 4‌ .6‌. لایه پراکنش گونه‌های جنگلی مانگرو 75

    3‌. 4‌ .7‌. لایه پراکنش گل‌خورک... 77

    3‌. 4‌ .8‌. لایه بافت خاک... 78

    3‌. 4‌ .9‌. لایه EC.. 79

    3‌. 4‌ .10‌. لایه هیدروگرافی (عمق آب) 80

    3‌. 4‌ .11‌. لایه ارتفاع. 82

    3‌. 5‌. وزن‌دهی به معیارها 82

    3‌. 6‌. محاسبه نرخ سازگاری.. 83

    4.       نتایج.. 86

    4‌. 1‌. قواعد تصمیم‌گیری یا روش‌های مختلف ترکیب لایه‌ها 86

    4‌. 2‌. تلفیق لایه‌های اطلاعاتی و اولویت‌بندی مکان‌ها 86

    4‌. 2‌ .1‌. تعیین ارزش معیار شیب... 86

    4‌. 2‌ .2‌. تعیین ارزش معیار کاربری ساحلی.. 87

    4‌. 2‌ .3‌. تعیین ارزش معیار ژئومورفولوژی.. 88

    4‌. 2‌ .4‌. تعیین ارزش معیار خورهای ساحلی.. 90

    4‌. 2‌ .5‌. تعیین ارزش معیار خط جزر و مد. 90

    4‌. 2‌ .6‌. تعیین ارزش معیار پراکنش جنگل‌های مانگرو 91

    4‌. 2‌ .7‌. تعیین ارزش معیار پراکنش گل‌خورک... 92

    4‌. 2‌ .8‌. تعیین ارزش معیار بافت خاک... 93

    4‌. 2‌ .9‌. تعیین ارزش معیار هدایت الکتریکی.. 94

    4‌. 2‌ .10‌. تعیین ارزش معیار عمق آب.. 95

    4‌. 3‌. ارزیابی نرخهای ناسازگاری در مدل Expert choice. 96

    4‌. 4‌. تلفیق و آنالیز لایههای اطلاعاتی بر اساس ارزشهای بدست آمده از روش AHP.. 97

    4‌. 5‌. آنالیز حساسیت... 97

    4‌. 6‌. سناریوهای  مختلف در صحت‌سنجی نقشه‌های حاصل از AHP.. 100

    4‌. 6‌ .1‌. سناریوی (1): صحت‌سنجی با استفاده از همپوشانی ساده (Fuzzy AHP) 100

    4‌. 6‌ .2‌. سناریوی (2): صحت سنجی با استفاده از روش گامای فازی (Fuzzy AHP) 101

    4‌. 7‌. تعیین مکان مناسب با استفاده از روش جمع فازی (FUZZY-AHP) و گامای فازی (FUZZY-GAMA) 102

    5.       بحث و نتیجه‌گیری.. 105

    5‌. 1‌. مقدمه  105

    5‌. 2‌. آزمون فرضیه‌ها 105

    5‌. 3‌. نتیجه‌گیری و بحث... 105

    5‌. 4‌. پیشنهادها 108

    6.       منابع و مراجع.. 110

     

    منبع:

    اصغرپور م.ج.، 1387، تصمیم‌گیری چند معیاره، نشر دانشگاه تهران، موسسه انتشارات چاپ. 400 ص.

    امین، ا و شکوهی نژاد، م.، 1352، زیست شناسی جانوری. امیرکبیر، چاپ سوم، تهران.

    آذر، ع.، و رجب پور، ع.، 1381، تصمیم گیری کاربردی، انتشارات نگاه دانش. 158 ص.

    پرهیزکار، م و غفاری گیلاندره ع.، 1385: تصمیم‌گیری چند معیاره با استفاده از GIS، انتشارات سمت، 508 ص.

    پورملاجمال، ع.ر.، 1375، ارزیابی اکولوژیک جنگل‌های مانگرو جزیره قشم جهت بهره وری تفرجی. پایان نامه کارشناسی   محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده فنی و مهندسی، بندر عباس، 85ص.

    تقی‎زاده، ع.ر.، دانه‌کار، ا.، کامرانی، ا و محمودی، ب.ا.، 1388، بررسی پراکنش و آمیختگی اجتماعات جنگلی مانگرو در رویشگاه سیریک-استان هرمزگان، مجله جنگل ایران، انجمن جنگلبانی ایران، سال اول، شماره 1، صفحه 25 تا 34.ُ

    ثابتی، ح. ا.، 1354، اجتماعات گیاهی ایران. ضمیمه محیط شناسی شماره 3 (مهر): 37- 58.

    جزیره‌ای، م.ح.، 1341، تقسیمات جنگلی ایران. وزارت کشاورزی، شورایعالی بررسی و تحقیقات کشاورزی، تهران.

    چپ من(V.J.Chapman). ترجمه حسن دیانت نژاد و علی اصغر بهفر. 1366. کلیات مسئله شوری، اهمیت و توزیع آن با اشاره ویژه به شور رست‌های طبیعی. بررسی بوم شناسی گیاهان در محیط‌های شور، نشریه بیابان، شماره 21، مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران: 8-29.

    خسروی، م.، 1371، درخت و دریا: گزارش نهایی طرح مطالعه اکولوژیک جنگل‌های حرای ایران. سازمان حفاظت محیط زیست، تهران، 220 ص.

    دانه کار، ا.، 1374، بیولوژی و اکوفیزیولوژِی درختان مانگرو: قسمت اول، فصلنامه جنگل و مرتع، شماره28، ص24-29.

    دانه کار،ا.، 1379، گزارشی از جنگلهای ماندابی جزیره قشم، مجله کهکشان، شماره 8.

    دانه کار، ا و گلجانی امیرخیز، ر.، 1385، مجموعه مقالات اولین کنفرانس آموزش زمین شناسی ایران – تاثیرات آلودگی های نفتی بر جنگل های مانگرو– انتشارات تفتان – زاهدان .

    دانه‌کار، ا.، محمودی، ب.، تقی‌زاده، ع و کامرانی، ا.، 1388، بررسی ساختار توده‌های جنگلی مانگرو در رویشگاه سیریک استان هرمزگان، نشریه جنگل و فرآورده‌های چوب، دانشکده منابع طبیعی، دوره62، شماره4، صفحه359تا369.

    دانه‌کار، ا.،. عرفانی، م.، نوری، غ.ر.، عقیقی، ح.، مروی‌مهاجر، م.ر و اردکانی، ط.، 1391، بررسی تغییرات وسعت رویشگاه مانگرو خور گواتر در استان سیستان و بلوچستان،مجله جنگل ایران، انجمن جنگلبانی ایران، سال چهارم، شماره3،صفحه197تا207.

    دانه‌کار، ا و عربها، ف.، 1373، گزارش مأموریت جهت بررسی مقدماتی مناطق حساس ساحلی در سواحل و جزایر استان بوشهر. سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر محیط زیست دریایی.

    دانه‌کار، ا.، 1372، بررسی وضعیت کمی‌و کیفی جنگل‌های مانگرو حوزه خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از عکس‌های هوایی، گزارش 1: تفسیر و بررسی عکس‌های هوایی 1:20000 منطقه سیریک. پروژه بررسی و ارزیابی اکولوژیک جنگل‌های ماندابی حرا، سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر ارزیابی زیست محیطی، تهران، 6ص.

    دانه‌کار، ا.، 1373، بررسی مانگروهای منطقه سیریک، پایان نامه کارشناسی ارشد جنگلداری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده منابع طبیعی، نور، 174ص.

    دانه‌کار، ا.، 1374( الف)، بیولوژی و اکوفیزیولوژی درختان مانگرو: قسمت اول و دوم ، فصلنامه جنگل و مرتع، ش 28 و 29(پاییز و زمستان): 24 - 29 و 65-70.

    دانه‌کار، ا.، 1374(ب)، جنگل‌های مانگرو جهان، فصلنامه محیط زیست، جلد هفتم، ش دوم (تابستان): 16 - 26.

    دانه‌کار، ا.، 1374(ج)، فرم ریشه در درختان تروپیکال. دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده منابع طبیعی، 40ص.

    دانه‌کار، ا.، 1375، جنگل‌های مانگرو ایران. فصلنامه محیط زیست، جلد هشتم، شماره دوم(تابستان): 8- 23.

    دانه‌کار، ا.، 1377، مناطق حساس دریایی ایران. فصلنامه محیط زیست، شماره 24(پاییز): 28- 38.

    دانه‌کار، ا.، 1380، بررسی رابطه متقابل درختان حرا و جانوران وابسته(با تأکید بر شکم پایان) در جنگل‌های مانگرو حوزه خمیر و قشم(ذخیره گاه بیوسفری حرا). رساله دکترای جنگلداری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، نور، 131 ص.

    ذاکری، ا.، موسوی، م.، 1387، مدیریت احیاء و توسعه جنگلهای مانگرو در استان هرمزگان، تهران،54ص.

    رشوند، س.، 1376، مقایسه و تعیین ساختار جنگل‌های مانگرو استان بوشهر. پایان نامه کارشناسی ارشد جنگلداری، مجتمع دانشگاهی علوم کشاورزی و منابع طبیعی، دانشکده جنگلداری، گرگان، 109 ص.

    رفیع تبار، ک.، 1382، بررسی اثر درختچه‌های مانگرو بر روی جریانات جزر و مدی و رژیم رسوبگذاری در کانال‌های جزر و مدی. پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیک دریا، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دانشکده علوم و فنون دریایی، تهران، 107 ص.

    زنجانپور، ز و محمدپور، ا.، 1373، تهیه نقشه توزیع و پراکندگی جنگل های مانگرو با استفاده از اطلاعات ماهواره لندست. مرکز سنجش از راه دور، معاونت کاربرد و سیستم اطلاعات جغرافیایی، 26ص.

    زهزاد، ب و  مجنونیان، ه.، 1376، منطقه حفاظت شده حرا(ذخیره زیستکره). اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، 69ص.

    سالاری، ر و جهانگرد، ع.ص.، 1371، شناسایی جنگل‌های مانگرو و روابط اکولوژیک آن با آبزیان در استان هرمزگان. پایان نامه کارشناسی محیط زیست، دانشگاه تهران، دانشکده منابع طبیعی، کرج، 133 ص.

    سیستانی، د.، 1369، طرح بررسی و ارزیابی اکولوژیک جنگل‌های ماندابی حرا. سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر ارزیابی زیست محیطی.

    شایان، س.،1373، فرهنگ اصطلاحات جغرافیای طبیعی. چاپ دوم، انتشارات مدرسه، تهران، 508 ص.

    صادقی، ا.، 1384، بررسی روند تغییرات تراکم و تاج پوشش جنگل‌های مانگرو در حوزه‌ی دریای عمان، مطالعه موردی: منطقه جاسک و سیریک، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران، 80 ص.

    صفیاری، ش و مجنونیان، ه.، 1381، جنگل های مانگرو، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور.

    صفیاری، ش.، 1371، گیاهان مانگرو. موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، (ش81) تهران.

    صفیاری، ش.، 1381، جنگل‌های مانگرو، جلد دوم: جنگل‌های مانگرو در ایران. مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع(ش 314-1381)، تهران، 539ص.3.

    ضعیفی، م.، 1372، گزارش شرکت در گردهمایی بررسی مانگروها. ایستگاه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع هرمزگان، بندعباس، 19ص.

    عدل، ا.ح.، 1339، تقسیمات اقلیمی‌و رستنی‌های ایران. انتشارات دانشگاه تهران(ش 626)، تهران.

    عرفانی، م.، دانه‌کار، ا.، نوری، غ.ر و عقیقی، ح.، 1387، پایش تغییرات وسعت جنگل های مانگرو خور باهو در استان سیستان و بلوچستان-ایران.

    عرفانی،م.، دانه‌کار،ا.، نوری،غ.ر و اردکانی،ط.، 1389، بررسی عوامل موثر بر تغییرات جهانی وسعت جنگل¬های مانگرو.

    غیاثی، ن و نجفی، ک.، 1366، گزارشی از رویشگاه مانگرو در منطقه سیریک، ایستگاه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، هرمزگان، بندرعباس.

    غیاثی، ن.، 1366، هالوفیت‌های دریایی. سمینار جنگلکاری در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، بندرعباس، بهمن ماه.

    فخر طباطبایی، م.، 1366، آشنایی با اکوسیستم‌ها. رشد آموزش زیست شناسی، سال سوم، شماره 10(زمستان): 25-37.

    فرهنگ آبیاری و زهکشی. 1354.

    فری، ولفانگ و ویلفرید پروبست. 1986. جغرافیای گیاهی ایران، ترجمه هنریک مجنونیان، 1378، سازمان حفاظت محیط زیست، 23- 63

    قریشی، م.، اسمعیلی، ش.، قریشی، س.، 1390، اکولوژی جنگل مانگرو، همایش ملی تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست.

    قهرمان، ا.، 1365، فلور رنگی. جلد هشتم، برگ شماره 1000، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، تهران.

    مبین، ص.، 1354، ویژگی‌های پوشش گیاهی ایران. ضمیمه محیط شناسی شماره 3 (مهر): 29- 35

    مبین، ص.، 1360، جغرافیای گیاهی: گسترش جهان گیاهی، اکولوژی، فیتو سوسیولوژی و خطوط اصلی رویش‌های ایران. دانشگاه تهران(ش 902)، تهران.

    محمدی زاده، م.، حسنی،م.، فرشچی،پ و محمودی مجدآبادی، م.، 1391، بررسی بهترین روش استقرار نهال حرا در پهنه جزر و مدی ساحل جزیره قشم، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، جلد20، شمارۀ1،صفحه10-1.

    محمودی طالقانی، ع.، 1374، مقدمه‌ای بر مانگرو‌های ایران. سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، دفترجنگلکاری و پارک‌ها، چالوس، 16 ص.

    مخدوم، م.، درویش صفت، ع.، 1375، ارزیابی و برنامه ریزی محیط زیست با سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی، انتشارات دانشگاه تهران، پنجم، 314صفحه.

    منظمی، م.، آزادفر، د.، درگاهی، د و دانه‌کار، ا.، 1387، بررسی خصوصیات رویشی نهال¬های حاصل از بذور درختان حرا در رویشگاه مل گنزه، مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، جلد پانزدهم، شماره دوم، تعداد صفحه10.

    مهدوی، ع.، 1380، بررسی روند تغییرات کمی‌و کیفی جنگل‌های مانگروی منطقه قشم با استفاده از عکس‌های هوایی سال‌های 1346 و 1373 هجری شمسی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جنگلداری، دانشگاه تهران، دانشکده منابع طبیعی، کرج، 81ص.

    -

    میر شجاعی، ی.، صرافی، غ.ح و صفیاری، ش.، 1365، کاربرد اطلاعات ماهواره‌ای در بررسی جامعه گیاهی مانگرو. مرکز سنجش از دور ایران، تهران، 74 ص.

    نجفی تیره شبانکاره، ک.، 1368، نقش جنگل‌های مانگرو در تولید فرآورده‌های جنگلی و دریایی و اثرات زیست محیطی آنها. سمینار جنگلکاری در زمین‌های مرطوب، آبگیر و ماندابی ایران، سازمان پژوهش‌های علمی‌و صنعتی ایران، مهرماه.

    نصوری، م.، 1371، تولید نهال حرا: کشت و توسعه. اداره کل منابع طبیعی استان هرمزگان، بندرعباس، 25 ص.

    نیلوفری، پ.، 1363، بررسی مقدماتی شناسایی و تشریح چوب‌های درختان سواحل خلیج فارس و دریای عمان. گزارش شش ماه اول طرح شماره 262، جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران.

    ویلسون، لویس. ترجمه فریدون ملک زاده و فاطمه مقدم . 1370. گیاه شناسی. جلد اول، دانشگاه تهران(ش 1/1567)، تهران.

    هدایتی، م ع.، 1370، سیمای سواحل از دیلم تا گواتر. سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، دفتر جنگلکاری و پارکها،‌ چالوس.

    هنگ آفرین[و دیگران]. 1353. گزارش مأموریت جهت رسیدگی به وضع جنگل‌های حرا و نحوه بهره‌برداری از آنها. سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور.

     

    Ahmed, E. and Kh.A. Abdel-Hamid. 2007. Zonation Pattern of Avicennia marina (Forssk.) Vierh. and Rhizophora mucronata Lam. along the Red Sea Coast, Egypt. World Applied Sciences Journal, 2(4): 283-288.

    Bhalla,R.S.,S. Ram and V. Srinivas. 2008. Studies on Vulnerability and Habitat Restoration along the Coromandel Coast.Pondicherry, India: FERAL, UNDP and UNTRS.245p.

    -Brockmeyer Jr, R. E., Rey, J. R., Virnstein, R. W., Gilmore, R. G., & Earnest, L. (1996). Rehabilitation of impounded estuarine wetlands by hydrologic reconnection to the Indian River Lagoon, Florida (USA). Wetlands Ecology and Management, 4(2), 93-109

    -Cintron-Molero, G., 1992. Restoring mangrove systems. In: Thayer, G.W. (Ed.), restoring the Nation’s Marine Environment. Maryland Seagrant Program, College Park, Maryland, pp. 223–277.

    Costanza, R. et al. 1997. The value of the world's ecosystems services and natural capital. Nature, vol. 387, pp.253-260.

    Densham, P. J., 1991: Spatial decision support system in principles and applications, Harlow, Essex, England, Longman, pp.403- 412.

    -Ellison, A. M. (2000). Mangrove restoration: do we know enough?. Restoration Ecology, 8(3), 219-229.

    -Field, C.D., 1998. Rehabilitation of mangrove ecosystems: an overview. Mar. Pollut. Bull. 37 (8–12), 383–392.

    Fred, A and Jr. Herrington. 1979. Surveys of the southern Iranian coastline with recommendations for additional marine resources.

    -Galloway, R.W. 1982. Distribution and physiographic pattern of Australian mangroves, Mangrove ecosystem in Australia, structure, function and management (eds. B. F. Clough) pp. 31-54. Australian National University Press, Canberra.

    Gilman ,E and J. Ellison.2007. Efficacy of Alternative Low-cost Approaches to Mangrove Restoration, American Samoa .Estuaries and Coasts, 30 (4): 641–651.

    Gilman, E., Van Lavieren, H., Ellison, J., Jungblut, V., Wilson, L., Areki, F., Brighouse, G., Bungitak, J.,  Dus,  E., Henry, M., SauniJr, I., Kilman, M., Matthews, E.,Teariki-Ruatu, N., Tukia, S.,and K. Yuknavage. 2006. Pacific Island Mangroves  in a Changing Climate and Rising Sea. UNEP Regional Seas  Reports  and Studies  No. 179. United  Nations  Environment  Program,  Regional Seas  Program. Nairobi, Kenya, 71p.

    IUCN. 1983. Global Status of Mangrove Ecosystems. Commission on Ecology Papers Number 3, Netherlands, 79 pp.

    Kairo, J.G. 1995a. Community participatory forestry for rehabilitation of deforested Mangrove areas of Gazibay(Kenya). A first approach final technical report. University of Nairobi, Kenya, 116pp.

    Kamali, B., R.Hashim.2010. Mangrove Restoration without Planting. Ecological Engineering,37(2):387_391.

    Kathiresan, K. and Bingham, B. L. (2001) Biology of mangrove ecosystems. Advances in marine biology 40: 81-251.

    Kheirkhah Zarkesh, M., 2005: DSS for floodwater site selection in Iran, PhD Thesis, Wageningen University, pp. 273. ISBN: 90-8504-256-9.the Netherland.

    Klosterman, R., Brail, R., Bossard, E., 1997:  Spreadsheet models for urban and regional analysis, Center for urban policy research, Rutgers University.

    Kogo, Motohik. 1987. Re-establishing mangrove forest on the coasts of Arabian Peninsula, England.

    Kumar, V. 1990. Nursery and plantation practices in forestry. 225pp.

    -Kuraishi, S., Kojima, K., Miyauchi, H., Sakurai, N Tsubota, H., Ninaki, N., Goto, I. and Sugi, J. 1985 Brackishwater and soil components of mangrove forests on Iriomote Island, Japan. Biotropica 13 277-286.

    -Lewis, R. R. (2005). Ecological engineering for successful management and restoration of mangrove forests. Ecological Engineering, 24(4), 403-418.

    Lewis, R. R. 2005. Ecological Engineering for Successful Management and Restoration of Mngrove Forests. Ecological Engineering, 24: 403-418.

    -Lewis, R. R., 1982a. Mangrove forests. In: Lewis, R. R. (Ed.), Creation and Restoration of Coastal Plant Communities. CRC Press Boca Raton, Florida, pp. 153–172.

    -Lewis, R.R., 1999. Key concepts in successful ecological restoration of mangrove forests. In: Proceedings of the TCE-Workshop No II, Coastal Environmental Improvement in Mangrove/Wetland Ecosystems, 18–23 August 1998, Danish-SE Asian Collaboration on Tropical Coastal Ecosystems (TCE) Research and Training Network of Aquaculture Centers in Asia-Pacific, Bangkok Thailand, pp. 19–32.

    -Lugo, A.E. and Snedaker, S.C. 1974. The ecology of mangroves. Ann. Rev. Ecol. System. 5: 39-64.

    -Malczewski, J., 1999: GIS and Multi Criteria Decision Analysis, John wiley & sons, New York. pp. 387.

    -Nybakken, J. W. 1997. Marine biology: an ecological approach, Addison Wasely Longman, U.S.A.

    -Odum, W. E.; C.C. Mclover & T. J. Smith III. 1982. The ecology of the mangroves of south Florida: A community profile. U.S. Fish & Wildlife service, office of Biological services FWS/OBS-81/24.

    -Platong, J., 1998. Status of Mangrove Forests in Southern Thailand, Wetlands International Thailand Programme, Hat Yai, Thailand Publication No. 5.

    -Rodringuez, W. and Feller, I. C. (2004) Mangrove landscape characterization and change in Twin Cays,belize using aerial photography and IKONOS satellite data.Atoll reserch Bulletin. National Museum of National History ,U. S. A 513.

    -Saaty, T., 1980: The Analytic Hierarchy Process, McGraw Hill.

    -Simon, H.A., 1960: The new science of management decisions, Harper and Brother, New York. 54 pp.

    -Tomlinson, P.B. 1986. The Botany of mangrove. Cambridge University Press, USA.

    -Win-Oo, N. 2004 .Changes in Habitat Conditions and Conservation Mangrove Ecosystem in Myanmar: A Case Study of Pyindaye Forest Reserve, Ayeyarwady Delta, 15p.

    -ZaldIvar-Jiménez, M. A, J. A. Herrera-Silveira, C. Teutli-Hernandez and A. Francisco .2010.Conceptual Framework for Mangrove Restoration in the Yucatán Peninsula.Ecological Restoration.pp.333.

    -Zehzad, B and H. Majnoneyan.1998. Hara protected area Hormozgan province administration of environment: 69p.


موضوع پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), نمونه پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), جستجوی پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), فایل Word پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), دانلود پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), فایل PDF پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), تحقیق در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), مقاله در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), پروژه در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), پروپوزال در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), تز دکترا در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), پروژه درباره پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), گزارش سمینار در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان), رساله دکترا در مورد پایان نامه مکان یابی مناطق مستعد احیاء بیولوژیک رویشگاه مانگرو (مطالعه موردی سیریک استان هرمزگان)

گروه مرتع و آبخیزداری پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته بیابان­زدایی چکیده پروژه بین­المللی منارید، اولین پروژه چند زمینه­ای است که بدنبال استقرار مشارکت و انسجام سازمانی در سه سطح مردم، سازمان­های دولتی و سازمان­های غیر دولتی به منظور مدیریت پایدار سرزمین با تأکید بر مدیریت پایدار منابع طبیعی آغاز به فعالیت نموده است و علی­رغم مشکلات عدیده­ای که بر سرِ اجرای آن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت مناطق خشک و بیابانی به نام خدا 1-1 مقدمه : کشور ایران بر روی کمربند خشک جغرافیایی جهان واقع گردیده،بطوریکه بخش قابل توجهی از مساحت کشور را کویرها و اراضی بیابانی در بر می‌گیرند. وجود محدودیت‌های اقلیمی و ادافیکی، ساختارهای اکولوژیکی را در این مناطق بسیار آسیب‌پذیر نموده بنحوی که هرگونه فشار ناشی از تحولات نامتعارف طبیعی و یا ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی (M.Sc.) گرایش: جنگل شناسی و اکولوژی جنگل چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه شرایط رویشگاهی لرگ (Pterocarya Fraxinifolia (Poir) Spach) در دره لارت در شهرستان بدره- استان ایلام است. بدلیل محدود بودن عرصه تحت پوشش توده لرگ، پس از ثبت موقعیت تمام پایه‌های لرگ در حافظه GPS، آماربرداری صد در صد از مشخصه‌های کمی‌و کیفی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc. رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش آبخیزداری چکیده در حال حاضر پخش سیلاب بر آبخوانه ا یکی از روشهای مناسب برای مهار و استفاده بهینه از سیلاب و تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک بشمار می رود. حوزه آبخیز چناران درشمال غرب مشهد با مساحت 299624 هکتار که در موقعیت ً3/59 َ19 ْ36 تا ً8/52 َ03 ْ37 عرض شمالی و ً1/7 َ22 ْ58 تا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته منابع طبیعی (M. Sc) گرایش: جنگل شناسی و اکولوژ چکیده در این مطالعه، ذخیره‌گاه بادام کوهی (Amygdalus Arabica Olive) منطقه کلم شهرستان بدره در استان ایلام که یک دخیره گاه تیپیک می‌باشد، مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا در منطقه، محدوده ذخیره‌گاه بادامک، شناسایی و پلیگون آن به ‌صورت رقومی بسته شد. در داخل محدوده‌‌های مشخص شده شبکه ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه‎ریزی محیطی چکیده سیل یکی از مخرب ترین بلایای طبیعی است که معمولاً با خسارت های جانی و مالی فراوانی همراه است. سیل همه ساله در گوشه و کنار کشور خسارات زیادی را به منابع اقتصادی وارد می آورد. وقوع سیل و خسارات ناشی از آن در ایران طی سال های اخیر روند افزایشی داشته است؛ حال آن که به آن توجه ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مجموعه مهندسي عمران سازه هاي هيدروليکي مهرماه 1393  اين مطالعه براي ارزيابي کمي اثرات عمليات آبخيزداري و با هدف ارزيابي کارائي طرحهاي

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده یکی از ارکان صنعت گردشگری وجود جاذبه های گردشگری بویژه جاذبه های طبیعی است که سرمایه اولیه صنعت گردشگری را تشکیل می دهند. دریاها، جنگلها، مراتع، کوهها، دره ها، آبشارها، معادن، چشمه‎ها از جمله جاذبه ها ی اکوتوریستی می باشند. استان گیلا ن با مناظر دل انگیز طبیعی، کوه، ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت گرایش: کشاورزی چکیده این تحقیق به منظور تعیین و شناسایی اثرات اقتصادی و اجتماعی عملیات آبخیزداری در حوزه لسبو در شهرستان رودسر و همچنین بررسی دیدگاه ها و نظرات روستاییان از فعالیت های آبخیزداری نسبت به اثرگذاری عملیات مذکور انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه و اطلاعات موجود در اداره منابع طبیعی شهرستان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای جهان با آن دست به گریبان هستند، حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع وصحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی راتحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است. یکی از اقداماتی که جهت مدیریت بحران صورت می گیرد ...

ثبت سفارش