پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92

word 749 KB 30763 109
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی

    چکیده

    پژوهش حاضر جهت بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر در کارکنان مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال 93- 92 انجام‌شده است. این پژوهش بر اساس هدف از نوع تحقیق کاربردی و بر اساس گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری موردپژوهش تمام کارکنان مدارس متوسطه به تعداد 220 نفر بود. بر اساس جدول مورگان تعداد 155 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونۀ آماری به‌صورت طبقه‌ای و تصادفی ساده انتخاب‌ شده‌اند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامۀ سبک‌های تفکر استرنبرگ و واگنر با پایایی ضریب آلفای کرونباخ 1/94 درصد و پرسشنامۀ تغییر ساعتچی و کامکاری با پایایی ضریب آلفای کرونباخ 87 درصد می‌باشد. پس از بررسی داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها با نرم‌افزار spss21 نتایج زیر مشاهده شد: بین سبک‌های تفکر قضایی، مونارشی، آزاداندیش، محافظه‌کارانه و پذیرش تغییر کارکنان رابطه معنادار وجود دارد که در این میان سبک تفکر آزاداندیش با اثر بیشتری می‌تواند باعث تغییرپذیری کارکنان شود؛ بین سبک تفکر مونارشی و سبک تفکر جزئی با بعد نگرش عاطفی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد؛ بین سبک تفکر قضایی و سبک تفکر محافظه‌کارانه با نگرش شناختی رابطه معنادار و منفی وجود دارد؛ بین سبک تفکر آزادمنشانه با نگرش شناختی و نگرش رفتاری رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. بین نگرش کارکنان درزمینۀ سبک‌های تفکر و پذیرش تغییر کارکنان بر اساس متغیرهای دموگرافیک (سن، جنسیت، سابقه خدمت و تحصیلات) هیچ‌گونه رابطه‌ی معناداری وجود ندارد.

    لغات کلیدی: سبک تفکر، پذیرش تغییر، نگرش و کارکنان

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1- 1. مقدمه

         بی‌تردید تغییرات مثبت و ضروری در سازمان باعث رشد، موفقیت، بالندگی و شکوفایی سازمان می‌شود. یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروزه سازمان‌ها به دلیل پیشرفت سریع جوامع با آن روبرو هستند، تغییرات سازمانی و همگام و همسو شدن با این پیشرفت‌هاست.

         در عصر حاضر سازمان‌ها به‌صورت فزاینده‌ای با محیط‌های پویا و در حال تغییر مواجه‌اند و به‌منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار نمایند. تغییر اجتناب‌ناپذیر است و باید به‌منظور ایجاد تحولات سازنده و مؤثر در سازمان‌ها، طراحی و مدیریت شود و لذا در عصر حاضر سازمان‌هایی موفق و کارآمد محسوب می‌شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتوانند مسیر تغییرات و دگرگونی‌ها در آینده را نیز پیش‌بینی کرده و قادر باشند این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده‌ای بهتر برای سازمان، هدایت کنند (تافلر[1]، 1374، ص500). همان‌گونه که ثبات نقش به سزایی در زندگی ما دارد، به همان صورت تغییر، جزئی جدایی‌ناپذیر از این روند به‌حساب می‌آید و در رابطه باثبات و تغییر باید توجه داشت هرچند روش‌های زندگی تغییر می‌کند ولی اصل زندگی کردن همواره ثابت است و وجود تغییر به‌گونه‌ای مستمر خود نشانه‌ی ثبات است (جف و اسکات[2]، 1377، ص 129). ما در عصری زندگی می‌کنیم که شتابان در حال تغییر و دگرگونی است و در این میان نهاد آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از سازمان‌های اجتماعی که با جامعه در ارتباط متقابل است و از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند و درعین‌حال رسالت اصلی تغییر و سازگاری را بر عهده دارد، باید خود را با تغییرات همگام سازد و درواقع اگر ما بخواهیم در جهان پویای امروز که مداوم در حال تغییر و تحول است، همگام با تغییرات جلو برویم، باید روزبه‌روز بر دانش و آگاهی خود بیفزاییم و چون مسئله تغییر نقشی حیاتی در سازمان دارد و با توجه به اینکه سازمان آموزش‌وپرورش سازمانی پویاست و نه ایستا، امروزه توجه ویژه‌ای نسبت به تغییر در آموزش‌وپرورش وجود دارد. نگرش فکری حاکم بر یک مجموعه تحت تأثیر فلسفه‌ی فکری مدیران آن است و ازآنجایی‌که به‌طور طبیعی، مسئولیت و اختیارات در دست مدیران است، آن‌ها با رفتار، عملکرد و سیاست‌گذاری‌های خود، سازمان را به سمتی سوق می‌دهند که منطبق بر رویکرد فکری خودشان باشد (هاتفی، 1382، ص 45)؛ و لذا مدیران می‌توانند زمینه‌ساز تغییرات و دگرگونی‌های سازمانی را با استفاده‌ی به‌جا و مناسب از انواع سبک‌های تفکر مدیریت، فراهم آورند و رشد، شکوفایی، بهسازی و بالندگی سازمانی را منجر شوند. از ویژگی‌های بارز انسان و محور اساسی حیات او قدرت اندیشه است، تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌های انسان درگرو اندیشه بارور، پویا و مؤثر است. شناخت و درک مدل‌های مرتبط با سبک تفکر یکی از پیشرفت‌های اساسی علم روانشناسی است (اتکینسون[3] و همکاران، 1998). در عصر حاضر این امر پذیرفته‌شده است که جوامع پیشرو و موفق جوامعی هستند که مردم آن‌ها بهتر فکر می‌کنند. اصطلاح تفکر ازجمله اصطلاحاتی است که در میان همه افراد کمابیش رواج دارد و به کار می‌رود (فیشر[4]، 1385).

         با توجه به اینکه مدیران عاملان تغییر در سازمان‌ها هستند و لذا می‌توانند با اتخاذ سبک تفکر مؤثر در موقعیت مقتضی موجبات پذیرش تغییرات سازمانی را، از طرف کارکنان فراهم سازند. ازاین‌رو محقق در این پژوهش به بررسی سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان پرداخته است.

    1- 2. بیان مسئله

         در عصر حاضر سازمان‌ها به‌صورت فزاینده‌ای با محیط‌های پویا و در حال تغییر مواجه‌اند و بنابراین به‌منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. بر همین اساس سازمان‌هایی موفق و کارآمد می‌شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتوانند مسیر تغییرات و دگرگونی‌ها را نیز در آینده پیش‌بینی کرده و قادر باشند این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده‌ای بهتر هدایت کنند (آقایی فیشنانی،1377). به‌زعم پیتر دراکر[5]، تغییر، تنها اصل ثابت و اجتناب‌ناپذیر در جهان است. در مواجهه با تغییرات اگر سازمانی آمادگی لازم را نداشته باشد به سمت اضمحلال می‌رود (ساکا[6]،2002). تغییر در سازمان عبارت است از حرکت سازمان از حالت موجود در جهت حالت مطلوب به‌منظور افزایش اثربخشی (لانن برگ[7]،2010). در برابر اکثر برنامه‌های تغییر، مقاومت کارکنان اجتناب‌ناپذیر است زیرا تغییر شرایط به نفع یا ضرر عده‌ای از کارکنان در سازمان خواهد شد (بوی و وین هده[8]،2001). ممکن است مقاومت در برابر تغییرات به‌صورت آشکار یا پنهان باشد، معمولاً مقاومت و مخالفت آشکار از مقاومت‌های پنهانی بهتر است، زیرا قابل‌مشاهده و پیگیری است و لذا آگاهی مدیران از مقاومت کارکنان در طول فرایند تغییر، ضروری است چراکه می‌تواند به شکست برنامه‌های تغییر منتج گردد (راینیر[9]، 2009). برای تغییر علل زیادی معرفی‌شده است که همه‌ی آن‌ها ناشی از تفکری است که سازمان باید به جلو برود خود را بهبود سازد (لانن برگ،2010). در شرایطی که سازمان‌ها دستخوش تغییرات مداوم هستند، مدیران نمی‌توانند با اتکا به مفروضات و شیوه‌های سنتی مدیریت، از عهده‌ی ایجاد، مهار، همگامی و بهره‌وری از تغییرات برآیند. مدیران برای بقا و توسعه‌ی سازمان‌های خود نیازمند تغییرات هستند یکی از عوامل مؤثر بر این تغییرات سبک‌های تفکر مدیران در سازمان‌ها می‌باشد (استرنبرگ[10]،2003). نگرش فکری حاکم بر یک مجموعه تحت تأثیر فلسفه‌ی فکری مدیران آن است و ازآنجایی‌که به‌طور طبیعی، مسئولیت‌ها و اختیارات در دست مدیران است آن‌ها با رفتار، عملکرد و سیاست‌گذاری‌های خود، سازمان را به سمتی سوق می‌دهند که منطبق بر رویکرد فکری خودشان باشد و این موضوعی غیرقابل‌انکار است (هاتفی،1382). افراد با سبک‌های تفکر متفاوت، مایل‌اند از توانایی‌هایشان به شیوه‌های مختلف استفاده بکنند و متناسب با نوع تفکرشان واکنش‌های متفاوت ارائه دهند. افرادی که سبک تفکرشان در موقعیت‌های خاص متناسب با انتظارات جامعه است به‌عنوان افرادی با سطوح بالای توانایی مورد قضاوت قرار می‌گیرند (استرنبرگ، 1381). تفکر، عبارت است از توانایی به کار بردن قوای استنباط، تصور و تشخیص به‌منظور دستیابی به یک نتیجه. تفکر جریانی است که در آن فرد کوشش می‌کند مشکلی که با آن روبرو شده مشخص سازد و با تجربیات قبلی خودش به حل آن اقدام نماید (وان فانژه[11]،1364، ص 19). تفکر عبارت است از فعالیت‌های جهت‌دار ذهن، برای حل مسئله (شعبانی، 1378). در جریان تفکر برای تغییر، معمولاً فرد می‌خواهد مشکل یا مسئله‌ای را که مانع رسیدن به هدف است از میان بردارد و خود را به هدف نزدیک کند. محرک اساسی فرد در جریان تفکر هدف مشخصی است که می‌خواهد به آن برسد (شریعتمداری،1377). سبک شیوه‌ای برای تفکر است، اصطلاح سبک مترادف با توانایی نیست بلکه شیوه‌ای برای به‌کارگیری توانایی‌های بالقوه است. توانایی به این اشاره دارد که یک فرد چقدر خوب می‌تواند کاری را انجام دهد، اما سبک به این امر اشاره دارد که فرد دوست دارد کار را چگونه انجام دهد (استرنبرگ،1381).

    مدیریت از ارکان هر سازمان و جامعه است، بر همین اساس مدیریت آموزشی نیز جایگاه مهمی در بهسازی و شکوفایی جامعه دارد، از طرف دیگر اگر مدیران آموزشی دارای سبک‌های تفکر مناسب باشند، بدون تردید نظام آموزشی نیز از بهره‌وری بالایی برخوردار خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر اعمال سبک تفکر مناسب در موقعیت مقتضی توسط مدیر باعث تغییرات مطلوب و شکوفایی سازمان می‌شود.

    شکل 1- 1 مدل مفهومی پژوهش

    1- 3. ضرورت و اهمیت مسئله

         بررسی یافته‌ها و نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تحقیق درباره سبک تفکر فهم و آگاهی را در بین همکاران بالا می‌برد و به بهبود ارتباطات سازمانی کمک می‌کند، درنتیجه فرصت‌های مشخصی برای رشد سازمانی افراد فراهم می‌آورد (هریسون و برامسون[12]، 2002). در ضرورت انجام این تحقیق باید اشاره کرد که آشنایی فرد با سبک تفکر، راهبردهای او را در تصمیم‌گیری و حل مسئله گسترش می‌دهد و سبب کاهش تصمیم‌های اشتباه می‌شود. نکته دیگر اینکه وقتی تغییر برای رشد حرفه‌ای مهم باشد، سبک تفکر را می‌توان تغییر داد و از طرف دیگر با توجه به تأثیرگذاری سبک تفکر بر رفتار و فعالیت‌های افراد، لازم است مدیران با ایجاد امکانات متناسب با سبک تفکر هر فرد، زمینه را برای پیشرفت و نوآوری شخصی و سازمانی آن‌ها مهیا سازند. در تأیید این مطلب، استرنبرگ نیز معتقد است که برای پیش‌بینی انتخاب‌ها و موفقیت‌های شغلی، شناخت سبک تفکر افراد مهم است (استرنبرگ، 1998). مهم‌ترین اصل برای سازمان‌ها بقا و توسعه است، امروزه برای بقا درصحنه رقابت تغییرات سازمانی امری بسیار مهم و ضروری می‌باشد (آتش پور و آقایی،2004). یکی از خصوصیات منحصربه‌فرد انسان برخورداری او از تفکر است و بر همین اساس یکی از عوامل مؤثر در ایجاد تغییرات  سازمانی سبک تفکر متناسب مدیران آن سازمان است. سبک تفکر متناسب مدیران باعث شده است سازمان بر محیط پیچیده و متغیر مسلط شود و به حیات خود ادامه دهد (امیدوار و چاری،1387). سبک‌های تفکر از اهمیت بسیاری برخوردارند. چه‌بسا افرادی که به دلیل ناهماهنگی سبک تفکرشان با محیط به ناتوانی محکوم می‌شوند و به‌جای توجه به توانایی‌های آنان در موقعیت‌های متناسب با سبک تفکرشان، نادیده گرفته شوند (امامی پور،1380). اهمیت تغییر و تحول مثبت برکسی پوشیده نیست چراکه نیاز آینده است. سازمان‌های موفق در جهان امروز سازمان‌هایی هستند که تغییر و تحول را در چهارچوب تشکیلاتی خود بگنجانند. برکسی پوشیده نیست که بنیان هر سازمان بر پایه برآورده سازی نیازها است و ازآنجایی‌که نیاز انسان‌ها دائم در حال تغییر و یا میل به سمت نیاز جدید است بنابراین لزوم تغییر در سازمان‌ها همواره دیده می‌شود و احساس نیاز به مدیریت بر روی این تغییرات بیش‌ازپیش خود را نشان می‌دهد و مدیر متواند تنها با سبک تفکر متناسب این تغییرات را مدیریت کند (کوهی صغرا، 1387).

    1- 4. اهداف پژوهش

    1- 4-1. هدف کلی

        تعیین رابطه بین انواع سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان

    1- 4- 2. اهداف جزئی

    1. تعیین رابطه بین انواع سبک‌های تفکر مدیران و نگرش عاطفی کارکنان

    2. تعیین رابطه بین انواع سبک‌های تفکر مدیران و نگرش شناختی کارکنان

    3. تعیین رابطه بین انواع سبک‌های تفکر مدیران و نگرش رفتاری کارکنان

    4. تعیین رابطه بین نگرش کارکنان درزمینۀ سبک‌های تفکر و پذیرش تغییر بر اساس متغیرهای دموگرافیک آن‌ها (جنس، سن، سابقه شغلی و تحصیلات).

    1- 5. فرضیه‌های پژوهش

    1- 5- 1. فرضیه اصلی

    بین انواع سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان رابطه وجود دارد.

    1- 5- 2. فرضیه‌های فرعی

    1. بین انواع سبک‌های تفکر مدیران و نگرش عاطفی کارکنان رابطه وجود دارد.

    2. بین انواع سبک‌های تفکر مدیران و نگرش شناختی کارکنان رابطه وجود دارد.

    3. بین انواع سبک‌های تفکر مدیران و نگرش رفتاری کارکنان رابطه وجود دارد.

    4. بین نگرش کارکنان درزمینۀ سبک‌های تفکر و پذیرش تغییر بر اساس متغیرهای دموگرافیک آن‌ها (جنس، سن، سابقه شغلی و تحصیلات) تفاوت وجود دارد:

    4 – 1.  بین جنسیت کارکنان درزمینۀ سبک‌های تفکر و پذیرش تغییر تفاوت وجود دارد.

    4 – 2.  بین سن کارکنان درزمینۀ سبک‌های تفکر و پذیرش تغییر رابطه وجود دارد.

    4 – 3.  بین سابقه شغلی کارکنان درزمینۀ سبک‌های تفکر و پذیرش تغییر رابطه وجود دارد.

    4 – 4.  بین تحصیلات کارکنان درزمینۀ سبک‌های تفکر و پذیرش تغییر تفاوت وجود دارد.

    1- 6. تبیین متغیرها

    با توجه به‌عنوان پژوهشی مورداستفاده یعنی  بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در بین کارکنان مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92 در این پژوهش متغیر مستقل سبک‌های تفکر مدیران و متغیر وابسته پذیرش تغییر کارکنان می‌باشد.

    1-7. تعاریف متغیرها

    1-7-1. تعریف نظری و مفهومی متغیرها

    سبک تفکر[13]: استرنبرگ سبک تفکر را به‌عنوان طریقی که فرد می‌اندیشد، تعریف کرده است؛ سبک تفکر یک توانایی نیست؛ بلکه به چگونگی استفاده ما از توانایی‌هایمان اشاره می‌کند. افراد ممکن است عملاً در توانایی‌ها مشابه اما در سبک‌های تفکر متفاوت باشند (استرنبرگ، 1997). فرایند شناخت درونی که گاهی اوقات می‌تواند به‌صورت رفتار بیرونی خود را نشان دهد (مایر[14]،1990).

    سبک تفکر قانونی[15]: فرد دارای سبک تفکر قانونی از انجام کارهایی که نیاز به خلاقیت و طراحی دارد، لذت می‌برد و کارها را به روش خود انجام می‌دهد (استرنبرگ، 1997).

    سبک تفکر اجرایی[16]: فرد با سبک تفکر اجرایی، به پیروی از دستورات تمایل دارد و بیشتر به کارهایی علاقه‌مند است که با آموزش‌های صریح و روشن همراه باشد (همان منبع).

    سبک تفکر قضایی[17]: فرد دارای سبک تفکر قضایی، بیشتر توجه خود را بر قضاوت و ارزیابی افراد و کارها متمرکز می‌کند (همان منبع).

    سبک تفکر مونارشی[18] (تک‌قطبی): یک فرد با سبک تفکر مونارشی (تک‌قطبی) از انجام کارهایی لذت می‌برد که به او اجازه می‌دهد در هر زمان صرفاً بر یک کار به‌طور کامل متمرکز گردد (همان منبع).

    سبک تفکر سلسله مراتبی[19]: فرد دارای سبک تفکر سلسله مراتبی، تمایل دارد کارهای زیادی را انجام دهد و برای آنچه انجام می‌دهد، چگونگی، موقعیت آن، نحوه تخصیص انرژی و منابع آن اولویت‌بندی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، توجه خود رابین چند کار اولویت‌بندی شده، توزیع می‌نماید (همان منبع).  

    سبک تفکر الیگارشی[20]: فرد با سبک تفکر الیگارشی، تمایل دارد در همان محدوده زمانی کارهای زیادی انجام دهد، بدون اینکه هیچ اولویتی قائل شود (همان منبع).

    سبک تفکر آنارشی[21]: افراد با سبک تفکر آنارشی، بیشتر از انجام دادن کارها «چگونه»،«کی»،«کجا» و «چه» انجام کارهایی لذت می‌برند که در خصوص آن اختیار لازم را داشته باشند و تمایل دارد روش‌های تصادفی را برای حل مسائل به کار گیرد، از نظام‌ها، قواعد، دستورالعمل‌ها و به‌طورکلی از هر نوع محدودیتی بیزار است (همان منبع).

    سبک تفکر کل‌نگر[22]: افراد با سبک تفکر کل‌نگر به تصویر کلی یک موضوع، توجه می‌کنند و بر عقاید انتزاعی متمرکز می‌شوند (همان منبع).

    سبک تفکر جزئی‌نگر[23]: افراد با سبک تفکر جزئی‌نگر از انجام کارهایی لذت می‌برند که اجازه کار روی ابعاد ویژه واصلی یک موضوع و جزئیات عینی و خاص آن‌ها را بدهد (همان منبع).

    سبک تفکر درونی[24]: افراد با سبک تفکر درونی از انجام کارهایی لذت می‌برند که بتوانند آن‌ها را به‌طور مستقل انجام دهند و بر دنیای درونی خویش متمرکز باشد؛ این افراد متکی‌به‌خود می‌باشند (همان منبع).  

    سبک تفکر بیرونی[25]: افراد با سبک تفکر بیرونی کارهایی را ترجیح می‌دهند که فرصت تعامل با دیگران را به آن‌ها می‌دهد، برجهان بیرون متمرکز است و به دیگران وابسته است  (همان منبع).

    سبک تفکر آزاداندیش[26]: افراد با سبک تفکر آزاداندیش از انجام کارهایی لذت می‌برند که تازگی و ابهام دارد و تمایل دارد کارها را با روش‌های جدید انجام دهد و با آداب‌ورسوم مخالف است (همان منبع).

    سبک تفکر محافظه‌کار[27]: افراد دارای سبک تفکر محافظه‌کار، متمایل به رعایت قوانین و روش‌های موجود در انجام کارها می‌باشد و تمایل دارد کارها را با روش‌های از پیش تجربه‌شده و صحیح انجام دهد (همان منبع).

    پذیرش تغییر[28]: تغییرپذیری سازمانی به معنای عزم همه‌جانبه سازمان برای نیل به تغییرات است که جز با آمادگی سازمانی حاصل نمی‌گردد (کامرون[29] و همکاران،1993).

    نگرش[30]: نگرش یک حالت روانی و عصبی آمادگی است که از طریق تجربه سازمان‌یافته، در برابر کلیه اشیا با موقعیت‌هایی که به آن مربوط می‌شود، تأثیری هدایتی یا پویا بر پاسخ‌های فرد دارد (آلپورت[31]، 1935).

    نگرش عاطفی[32]: نگرشی که بیشتر مبتنی بر هیجان‌ها و ارزش‌ها باشد و به احساس خوب یا بد، مثبت یا منفى، مفید یا غیرمفید بودن شخص اشاره دارد (کریمی،1388).

    نگرش شناختی[33]: عنصر شناختى به اطلاعات و دانسته‌های فرد در مورد یک موضوع، رویداد یا عمل اطلاق می‌گردد (کریمی،1388).

    نگرش رفتاری[34]: نگرشی که شخص را آماده می‌کند تا در برخورد با موضوع نگرش رفتاری از خود نشان دهد (کریمی،1388).

    1-7-2 تعریف عملیاتی متغیرها

    سبک‌های تفکر: در این پژوهش سبک‌های تفکر به‌وسیله‌ی 65 سؤال که توسط استرنبرگ و واگنر[35] طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر قانونی: در این پژوهش سبک تفکر قانونی به‌وسیله‌ی 5 سؤال (5 - 10- 14 -32 - 49) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

     سبک تفکر اجرایی: در این پژوهش سبک تفکر اجرایی به‌وسیله‌ی 5 سؤال (8 -11 - 12 -31 - 39) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر قضایی: در این پژوهش سبک تفکر قضایی به‌وسیله‌ی 5 سؤال (20 - 23 -42 - 51 - 57) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر مونارشی (تک‌قطبی): در این پژوهش سبک تفکر مونارشی به‌وسیله‌ی 5 سؤال (2 - 43 - 50 - 54 - 60) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر سلسله مراتبی: در این پژوهش سبک تفکر سلسله مراتبی به‌وسیله‌ی 5 سؤال (4 - 19 - 25 - 33 - 56) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر الیگارشی: در این پژوهش سبک تفکر الیگارشی به‌وسیله‌ی 5 سؤال (27 - 29 - 30 - 52 - 59) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر آنارشی: در این پژوهش سبک تفکر آنارشی به‌وسیله‌ی 5 سؤال (16 -21 - 35 - 40 -47) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر کل‌نگر: در این پژوهش سبک تفکر کل‌نگر به‌وسیله‌ی 5 سؤال (7 - 18 - 38 - 48 - 61) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر جزئی‌نگر: در این پژوهش سبک تفکر جزئی‌نگر به‌وسیله‌ی 5 سؤال (1 - 6 - 24 - 44 - 62) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر درونی: در این پژوهش سبک تفکر درونی به‌وسیله‌ی 5 سؤال (9 - 15 -37 - 55 - 63) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر بیرونی: در این پژوهش سبک تفکر بیرونی به‌وسیله‌ی 5 سؤال (3 - 17 - 34 - 41 - 46) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر آزاداندیش: در این پژوهش سبک تفکر آزاداندیش به‌وسیله‌ی 5 سؤال (45 - 53 - 58- 64 - 65) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    سبک تفکر محافظه‌کارانه: در این پژوهش سبک تفکر محافظه‌کارانه به‌وسیله‌ی 5 سؤال (13 - 22 - 26 - 28 - 36) که توسط استرنبرگ و واگنر طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    پذیرش تغییر سازمانی: در این پژوهش پذیرش تغییر سازمانی به‌وسیله‌ی 18 سؤال که توسط ساعتچی، کامکاری و عسکریان طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود

    نگرش عاطفی: در این پژوهش نگرش عاطفی به‌وسیله‌ی 6 سؤال (1-2-3-4-5-6) که توسط ساعتچی، کامکاری و عسکریان طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    نگرش شناختی: در این پژوهش نگرش شناختی به‌وسیله‌ی 6 سؤال (7-8-9-10-11-12) که توسط ساعتچی، کامکاری و عسکریان طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    نگرش رفتاری: در این پژوهش نگرش رفتاری به‌وسیله‌ی 6 سؤال (13-14-15-16-17-18) که توسط ساعتچی، کامکاری و عسکریان طراحی‌شده بود، سنجیده می‌شود.

    1-8 چهارچوب فصول بعدی

         در این رساله به ترتیب در فصل دوم به توضیح و تشریح متغیرهای موردپژوهش می­پردازیم و در پایان فصل به نتایج تحقیقات داخلی و خارجی که متغیرهای پژوهش را بررسی نموده­اند ارائه می­گردد. در فصل سوم روش تحقیق مورداستفاده، قلمرو زمانی و مکانی، مراحل انجام تحقیق، محدودیت­های پژوهش، روش­های تجزیه‌وتحلیل داده­ها، روش­های گردآوری داده­ها و ابزارهای مورداستفاده پرداخته می­شود. فصل چهارم به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و فرضیات در سطح توصیفی و استنباطی اختصاص دارد و در فصل پنجم به نتیجه­گیری و بحث پیرامون نتایج به‌دست‌آمده از آزمون فرضیات و ارائه چند پیشنهاد کاربردی و پژوهشی  پرداخته می­شود.

     

    [1]- Toffler

    [2]- Jeff & Scott

    [3]- Atkinson

    [4]- Fisher

    [5]- Peter Draker

    [6]- Saka

    [7]- Lunenburg

    [8]- Bovey & Wayne Hedeh

    [9]- Raineri

    [10]- Sternberg

    [11]- Wan Fanzheh

    [12]- Harrison & Bramson

    [13]- Think style

    [14]- Mayer

    [15]- Legislative

    [16]- Executive

    [17]- Judicial

    [18]- Monarchic

    [19]- Hierarchical

    [20]- Oligarchic

    [21]- Anarchic

    [22]- Global

    [23]- Local

    [24]- Internal

    [25]- External

    [26]- Liberal

    [27]- Conservative

    [28]- Accepting change

    [29]-Cameron

    [30]- Attitude

    [31]- Allport

    [32]- Emotional attitude

    [33]- Cognitive attitude

    [34]- Behavioral attitude

    [35]- Wagner 

     

    Abstract

     

    The presented study is performed for investigating the relationship between principals thinking styles and changeability among staff training of high schools of Julfa. According to purpose, this study was applied. Moreover, according to data collection, that was descriptive-correlation. The population was 220. Furthermore, the sample size was 155 which selected classify and simple random, using Morgan formula. The collected data in this study has used two questionnaires as follow Sternberg and Wagner’s thinking styles scale and Saatchi and Kamkari’s changeability scale. The reliability thorough Cronbach’ alpha coefficient was 0.941 and 0.87, respectively.  The results of the proposed study indicate that there is a significant relationship between judicial, monarchy, liberal and conservative thinking styles and changeability which liberal thinking style can make changeability, effectively. There is a positive and significant relationship between monarchy and local thinking styles and emotional attitude. There is a negative and significant relationship between judicial and conservative thinking styles and cognitive attitude. There is a positive and significant relationship between liberal thinking styles, cognitive and behavioral attitude. Finally, there is not significant relationship between demographic variables (age, gender, length of service and education) and thinking styles and changeability.

    Keywords: thinking style, changeability, attitude and employee 

     

  • فهرست:

                                                                                      فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                          صفحه

    فصل اول: کلیات پژوهش     2

    1- 1. مقدمه  2

    1- 2. بیان مسئله  3

    1- 3. ضرورت و اهمیت مسئله  5

    1- 4. اهداف پژوهش     6

    1- 4-1. هدف کلی   6

    1- 4- 2. اهداف جزئی   6

    1- 5. فرضیه‌های پژوهش     6

    1- 5- 1. فرضیه اصلی   6

    1- 5- 2. فرضیه‌های فرعی   6

    1- 6. تبیین متغیرها 7

    1-7. تعاریف متغیرها 7

    1-7-1. تعریف نظری و مفهومی متغیرها 7

    1-7-2 تعریف عملیاتی متغیرها 9

    1-8 چهارچوب فصول بعدی   10

    فصل دوم: پیشینه پژوهش     13

    2- 1. مقدمه  13

    بخش اول: مبانی نظری تحقیق   14

    2- 2. تعریف سبک، تفکر و سبک تفکر  14

    2- 2- 1. سبک    14

    2- 2- 2. تفکر  15

    2- 2- 3. سبک تفکر  16

    2- 3. دوران تکامل سبک‌های تفکر  17

    2- 4. شیوه‌های تفکر  18

    2- 4- 1. رویکرد شناخت محور  19

    2- 4- 2. رویکرد شخصیت محور  19

    2- 4- 3. رویکرد فعالیت محور  19

    2- 5. الگوهای تفکر  20

    2- 5- 1. الگوی سبک‌های تفکر هریسون و برامسون   20

    2- 5- 1- 1. سبک ترکیبی   20

    2- 5- 1- 2.  سبک ایده آلیسم   21

    2- 5- 1- 3.  سبک پراگماتیسم   21

    2- 5- 1- 4. سبک آنالیسم   21

    2- 5-1- 5.  سبک رئالیسم   21

    2- 5- 2. الگوی سبک تفکر استرنبرگ    22

    2- 5- 2- 1. ضرورت نظریه خودگردانی ذهنی   22

    2- 5- 2- 2.  ابعاد خودگردانی ذهنی   22

    2- 6. اصول شکل‌گیری سبک‌های تفکر  27

    2- 7. متغیرهای مؤثر در شکل‌گیری سبک‌های تفکر  29

    2- 8. تغییر و مفاهیم آن   31

    2- 9. انواع تغییر  33

    2- 10. عناصر نگرش به تغییر سازمانی   35

    2- 10- 1. جزء عاطفی یا احساسی نگرش    35

    2- 10- 2. جزء شناختی نگرش    36

    2- 10- 3. جزء آمادگی برای عمل در نگرش    36

    2- 11. اهداف سازمانی تغییر  36

    2- 12. الزام برای تغییر یافتن   37

    2- 13. نقش مدیران  در  فرایند  تغییر  38

    2- 14. عوامل اصلی تغییر  39

    2- 15. دو دیدگاه  39

    2- 15- 1. آب‌های آرام  39

    2- 15- 2. آب‌های کف‌آلود  39

    2- 16. منشأ مقاومت‌ها در مقابل تغییر  40

    2- 16- 1. مقاومت‌های فردی   40

    2- 16- 2. مقاومت‌های سازمانی   41

    2- 17. روش‌های غلبه بر عوامل مقاوم  41

    2- 18. الگوها و مدل‌های تغییر  42

    2- 18- 1. مدل سه مرحله‌ای کرت لوین   42

    2- 18- 2. آدکار مدلی برای مدیریت تغییر  44

    2- 18- 3. الگوی تغییر گالیاردی   44

    2- 18- 4. مدل تغییرات برنامه‌ریزی‌شده  45

    2- 18- 5. مدل هفت مرحله‌ای تغییر  46

    2- 18- 6. مدل فرآیند گسترش‌یافته  46

    2- 18- 7. الگوی سه سطحی تغییر  46

    2- 18 – 8. مدل تحقیق در عمل   47

    2- 19. وجه تشابه مدل‌ها و الگوهای تغییر  48

    بخش دوم: پیشینۀ پژوهش     48

    2- 20. پیشینۀ پژوهش داخلی   48

    2- 21. پیشینۀ پژوهش خارجی   51

    فصل سوم: روش تحقیق    55

    3- 1. مقدمه  55

    3- 2. روش تحقیق   55

    3- 3. جامعه آماری   56

    3- 4. تعیین حجم نمونه  56

    3- 5. قلمرو زمانی و مکانی تحقیق   57

    3- 6. روش نمونه‌گیری   57

    3-7. ابزار اندازه‌گیری   57

    3- 7- 1. پرسشنامه سبک‌های تفکر مدیران   58

    3- 7- 2. پرسشنامه پذیرش تغییر سازمانی   58

    3- 7- 3. پایایی و روایی پرسشنامه  59

    3- 8. شیوه جمع‌آوری اطلاعات   60

    3- 8- 1. مطالعات کتابخانه‌ای   60

    3- 8- 2. روش میدانی   60

    3- 9. روش‌های تجزیه‌وتحلیل آماری   60

    فصل چهارم: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها 63

    4- 1. مقدمه  63

    4-2. توصیف ویژگی‌های دموگرافیک نمونه آماری   63

    4– 2- 1. جنسیت    63

    4-2-2. سن   64

    4-2-3. سابقه خدمت    66

    4-2-4. مدرک تحصیلی   67

    4 – 3. بررسی فرضیه‌های پژوهش     68

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری   76

    5-1.  مقدمه  76

    5- 2. نحوه شکل‌گیری فرضیات تحقیق   76

    5-3. خلاصه نتایج حاصل از تحلیل آمار توصیفی   76

    5- 4. یافته‌های تحقیق   77

    5- 5 بحث و نتیجه‌گیری   79

    5- 5- 1. سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان   80

    5- 5- 2. سبک‌های تفکر مدیران و نگرش عاطفی   80

    5- 5- 3. سبک‌های تفکر مدیران و نگرش شناختی   80

    5- 5- 4. سبک‌های تفکر مدیران و نگرش رفتاری   80

    5- 5- 5. متغیرهای دموگرافیک و نگرش کارکنان درزمینۀ سبک‌های تفکر و پذیرش تغییر  81

    5- 6. محدودیت‌های تحقیق   81

    5- 6- 1. محدودیت‌های غیرقابل‌کنترل   81

    5- 6- 2. محدودیت‌های قابل‌کنترل   81

    5- 7. پیشنهادهای تحقیق   82

    5- 7- 1. پیشنهادهای کاربردی   82

    5- 7- 2. پیشنهادهای پژوهشی   82

    منابع   84

    منابع فارسی   84

    منابع انگلیسی   88

    ضمائم   92

    Abstract 96

     

     

    فهرست جداول

    جدول 3- 1. توزیع سؤال‌های پرسشنامه سبک‌های تفکر مدیران به تفکیک سیزده مؤلفه . 56

    جدول 3- 2. توزیع سؤال‌های پرسشنامۀ پذیرش تغییر سازمانی به تفکیک سه مؤلفه . 57

    جدول 4- 1. توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری برحسب جنسیت . 61

    جدول 4- 2. مربوط به میانگین و انحراف استاندارد نمونه آماری بر اساس سن . 62

    جدول 4- 3. میانگین و انحراف استاندارد نمونه آماری بر حسب سابقه خدمت..... 63

    جدول 4- 4. توزیع نمونه آماری بر حسب مدرک تحصیلی.... 65

    جدول 4- 5. نتایج تحلیل مانوای رابطه بین هر یک از انواع سبک های تفکر  با کل ابعاد پذیرش تغییر سازمانی.... 66

    جدول 4- 6. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه رابطه بین هر یک از انواع سبک های تفکر مدیران و با بعد نگرش عاطفی   67

    جدول 4- 7. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه رابطه بین هر یک از انواع سبک های تفکر مدیران و با بعد نگرش شناختی   68

    جدول 4- 8. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه رابطه بین هر یک از انواع سبک های تفکر مدیران و با بعد نگرش رفتاری   69

    جدول 4- 9. آزمون لوین و آزمون t مستقل برای بررسی تفاوت بین میانگین نظرات کارکنان مرد و زن در زمینه سبک های تفکر و پذیرش تغییر.. 70

    جدول 4- 10. نتایج همبستگی بین سن کارکنان در زمینه سبک های تفکر و پذیرش تغییر.. 70

    جدول 4 – 11. نتایج همبستگی بین سابقه شغلی کارکنان در زمینه سبک های تفکر و پذیرش تغییر.. 71

    جدول 4 – 12. نتایج آزمون تحلیل واریانس انووا برای بررسی تفاوت میانگین نگرش کارکنان نسبت به سبک های تفکر و پذیرش تغییر بر حسب  تحصیلات..... 71

    منبع:

    منابع

    منابع فارسی

    آتش پور، س؛ آقایی، الف؛ کاظمی، الف: (۱۳۸۴)، مؤلفه‌های رفتاری سازمان، مدیریت و کارکنان. انتشارات رعنا، تهران.

    آریانپور، ع؛ آریانپور، م: (1367)، فرهنگ فشرده انگلیسی به فارسی، چاپ دوازدهم، انتشارات امیرکبیر، تهران.

    آقایی، س: 1388، «مقایسه سبک‌های تفکر و رابطه آن با خلاقیت در بین دانشجویان رشته‌های فنی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.

    آقایی فیشانی، ت: (1377)، خلاقیت و نوآوری در انسان‌ها و سازمان‌ها، چاپ اول، نشر ترمه، تهران.

    آلپورت، گوردن دبلیو؛ جونز، ادوارد ای: (1371) روان‌شناسی اجتماعی از آغاز تا کنون. ترجمه محمد نقی منشی طوسی، نشر آستان قدس رضوی، چاپ اول، مشهد.

    آیزن، ایساک: 1374، نگرش‌ها، شخصیت و رفتار. ترجمه جعفر نجفی، نشر دانا، تهران.

    اتکینسون، ریتا؛ هیلگارد، ارنست؛ اتکینسون، ریچارد (1998)، زمینه روان‌شناسی. ترجمه محمدتقی براهنی، جلد دوم، انتشارات رشد، تهران، ص 45.

    استرنبرگ، جی، رابرت: 1381، سبک‌های تفکر، ترجمه علاءالدین اعتمادی اهری؛ علی‌اکبر خسروی، چاپ دوم، نشر و پژوهش دادار، تهران.

    امامی پور، س: (1380)، «بررسی تحولی سبک‌های تفکر دانش آموزان و دانشجویان در رابطه با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی»، رساله دکتری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی.

    امامی پور، س؛ سیف، ع: 1382، «بررسی تحولی سبک‌های تفکر در دانش آموزان و رابطه آن‌ها با خلاقیت پیشرفت تحصیلی»، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، سال دوم، شماره سوم، بهار 82، ص35-56.

    امیدوار، ب؛ حسین چاری، ح: 1387، بررسی رابطه سبک‌های تفکر و راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه شیراز، سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.

    ایمانی حسنلویی، م؛ پاشایی، م: 1389، «مدیریت تحول در سازمان‌های هزاره سوم با تأکید بر کارآفرینی»،  ماهنامه کار و جامعه، تهران، سال سوم، شماره 2، صص 4–11.

    بازرگان، ع؛ سرمد، ز؛ حجازی، ا: (1384) روش تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه، تهران.

    بیک زاد، ج:  1384، «بررسی امکان‌پذیری تدابیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص منطقی نمودن اندازه دولت»، مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.

    پور کیانی، م؛ شاهیلو، ف: 1389، «رابطه سبک تفکر مدیران و دام‌های زمان (مطالعه موردی)»، تدبیر، سال 21، شماره 216، صص 60- 65.

    تافلر، الوین: (1373)، شوک آینده. ترجمه حشمت اله کامرانی، انتشارات گلشن، تهران.

    توانگر مروستی، ز: 1383، «بررسی تحلیلی رابطه سبک‌های تفکر و عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز.

    جزنی، ن: (1380)، مدیریت منابع انسانی، چاپ سوم، نشرنی، تهران.  

    جعفری، پ؛ حنیفی، ف: 1386، «نگرش و عملکرد مدیران دانشگاه آزاد منطقه 8 بر مبنای مؤلفه و ابعاد مدیریت تغییر»، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، دوره 15، شماره 3، صفحات 47- 66.

    جف، دنیس، تی؛ اسکات، سیندیادی: 1377، مدیریت تغییر سازمانی، راهنمایی برای مدیران، ترجمه بهزاد رمضانی. نشر دایره، تهران.

    خوئینی، ف: 1384، «بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر و خلاقیت دانشجویان»، فصلنامه علمی تخصصی مدیریت، سال دوم، شماره پنجم، صص 78-72.

    رابینز، استیفن، پی: 1381، رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان؛ سید محمد اعرابی، دفتر نشر پژوهش‌های فرهنگی، جلد دوم، چاپ سوم، تهران.

    رحیم زادگان، ز: 1388، «میدان وابستگی مدیران و مدیریت تغییر در نظام آموزش عالی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد»، مجله اصول بهداشت روانی، سال یازدهم، شماره 43، صفحه 205-212

    رحیمی، غ؛ نژاد ایرانی، ف؛ وظیفه دمیرچی، ق: 1391، مدیریت استراتژیک. نشر دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز (جلفا).

    رضاییان، ع: (1386)، مبانی سازمان و مدیریت، انتشارات، سمت تهران.

    رضوی، ع؛ شیری، ا: 1384، «بررسی تطبیقی رابطه بین سبک‌های تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان»، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، سال چهارم، شماره 12، ص 86.

    رفعتی، م: 1391، «بررسی رابطه سبک‌های تفکر و سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال سوم، شماره دوم، صص 1- 17.

    زارعی، ع: (1385)، «بررسی رابطه بین  انواع سبک‌های تفکر و نوآوری سازمانی مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز». پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

    دلاور ع. (1375). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. نشر ویرایش، تهران.

    دلاور، ع: (1385)، روش‌های تحقیق پیشرفته، واحد علوم و تحقیقات، تهران.

    دمپی، یر: 2007، تاریخ علم. ترجمه عبدالحسین آذرنگ، انتشارات سمت، تهران.

    سروقد، س؛ رضایی، آ؛ معصومی، ف: 1389، «رابطه بین سبک‌های تفکر با خودکارآمدی جوانان دختر و پسر پیش‌دانشگاهی شیراز». مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، سال اول، شماره 4، صص 135- 156.

    سولسو، رابرت. ال: (1388). روان‌شناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر، انتشارات رشد، تهران.

    سید عباس زاده، م، م: (1386)، روش‌های عملی تحقیق در علوم انسانی. چاپ دوم، نشر دانشگاه ارومیه.

    سیف، ع، ا: (1387)، روانشناسی پرورشی نوین. ویرایش ششم، چاپ دوم، نشر دوران، تهران.

    شریعتمداری، ع: (1382)، روانشناسی تربیتی. انتشارات امیرکبیر، تهران.

    شریعتمداری، ع: (1380)، نقد و خلاقیت در تفکر. مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران.

    شعبانی، ح: 1378، مهارت‌های آموزشی و پرورشی: (روش‌ها و فنون تدریس). سمت. تهران

    صافی، ا: (1376)، مدیریت و نوآوری در مدارس. انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران، تهران.

    عبدالله زاده، ع: 1386، «مقایسه رابطه بین انواع سبک‌های تفکر با میزان یادگیری مبانی فناوری اطلاعات و     ارتباطات در میان دانش آموزان دختر و پسر مدارس فنی و حرفه‌ای شهرستان تهران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران.

    عبودی، ح: 1388، «چگونه تغییر سازمانی را مدیریت و رهبری کنیم؟»، تاریخ انتشار، 17/03/1388 برگرفته از مقالات:                            http://www.mgtsolution.com

    غلامرضایی، م: (1377)، سبک‌شناسی شعر پارسی. انتشارات جامی، تهران.

    فخریان، س: 1381، «بررسی رابطه خلاقیت و نوآوری کارشناسان ستادی با عوامل سازمانی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.

    فرنچ، وندال؛ بل، سیسیل اچ: 1379، مدیریت تحول سازمان. ترجمه مهدی الوانی؛ حسن دانایی‌فرد، نشر صفار، تهران.

    فیشر، رابرت: (1385)، آموزش و تفکر. ترجمه فروغ کیان زاده، نشر رسش، اهواز.

    کاشانیان، م: 1379، «مقاومت در برابر تغییر و چگونگی فائق آمدن بر آن»، مرکز آموزش مدیریت دولتی، مجموعه مقالات مقاومت در برابر تغییر، تهران.

    کریمی، ی: (1388)، نگرش و تغییر نگرش. نشر ویرایش، تهران.

    کریمی، ی: (1373)، روان‌شناسی اجتماعی. نشر بعثت، چاپ اول، تهران.

    کوهی، ص: 1387، «مدیریت تغییر و تحول»، دفتر آمار و فن‌آوری اطلاعات، تهران.

    گاتو، رکس، پی: 2001، «چگونه تغییر سازمانی را رهبری و مدیریت کنیم؟» ترجمه مجید امیدوار، مدیریت دولتی، سال چهارم، شمارۀ 15، ص 21.

    ملا محمد رحیمی، ه: مدیریت تغییر، ارائه تجربه شرکت ایران ترانسفو، در: (10 -14 اردیبهشت 1384) «سومین همایش بین‌المللی مدیریت»، تهران.

    مورهد، گریگوری؛ گریفین، ریگی (1386)، رفتار سازمانی. ترجمه سید مهدی الوانی؛ غلامرضا معمار زاده. چاپ یازدهم، انتشارات مروارید، تهران.

    میر کمالی، م: 1379، «رابطه فرهنگ با مقاومت در مقابل تغییر یا پذیرش آن»، مرکز آموزش مدیریت دولتی، مجموعه مقالات مقاومت در برابر تغییر، تهران.

    ناطقیان، س: 1387، «پیش‌بینی خلاقیت از سبک‌های تفکر در دانشجویان»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران.

    نجف بیگی، ر: 1377، «تغییر و نوآوری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در مدیریت امروز»، مجله اقتصاد و مدیریت، شماره 36، صص 43 تا 46.

    نظرپوری، ا، ه: 1386، «فلسفه‌های سه‌گانه تغییر سازمانی»، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 189، ص 49.

    نورشاهی، ن: 1387، «بررسی رابطه شیوه تفکر و سبک رهبری رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران»، پایا ن نامه دکتری، دانشگاه تهران.

    وان فانژه، اوژن: 1364، هنر خلاقیت در صنعت و فن. ترجمه حسن نعمتی، انتشارات امیرکبیر، تهران.

    هاتفی، م، ع: 1382، «تحول فکری مدیریت»، تدبیر، سال سیزدهم، شماره 136.

    هادوی نژاد، م: 1388، «سیاست پیشگی مدیران، ادراک سیاسی کارکنان و مقاومت در برابر تغییر». فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 16، صص 119- 137.

    هاشمی، ا؛ صادقی فرد، ا؛ همتی، ا: 1390، «ارتباط بین انواع سبک تفکر با خلاقیت و نوآوری مدیران مدارس شهرستان لامرد». نشریه پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، سال هشتم، شماره سی‌ام. صص 63 -72.

    هلر استیون، پومری کارن: 1387، سواد طراحی. ترجمه رضا علیزاده، چاپ اول، نشر روزنه، تهران. ص 28.

    هلر، رابرت: 2003، مدیریت تغییر. ترجمه خدایار ابیلی و علی میرزایی، انتشارات سارگل، تهران.

     

    منابع انگلیسی

    Allport, G.W. (1937). Attitudes. In C. Murchison, Handbook of social psychology.

    Almaraz, J. (1994), Quality Management and the Process of Change,Journal of Organizational Chnge Management, Vol. 7, No. 2, pp. 6-14.

    Aune, B. P. (1995). The human dimension of organizational change. Review of Higher Education. Dissertation Abstract. 18(2), pp149-73.

    Balkis, M. (2005). The relationship between thinking styles and personality types, University Izmir, Social Behavior and personality, No. 33,Issue 3, pp 115- 120.

    Bovey, W. H. (2001), Resistance to organizational change: the role of defence mechanisms, Journal of Managerial Psychology,Vol. 16, No. 7, pp. 534- 548.

    Cameron, K. S, Freeman, S. J, Mishra, A. K. (1993), Downsizing and redesigning organizations, Organizational change and Redesign, Oxford university Press, New York.

    Friedmann,  J, Wolff, G. (1982) World city formation: An agenda for research and action International Journal of Urban and Regional Research, 6(3), pp 309– 344.

    Golian, K. M, Blackman, S. (1978), Thinking styles differences among academic librarians. Doctoral dissertation, Florida Atiantic University. Umi proquest Digital Dissertation, 101.

    Harrison, A. F, Bramson, R. M, (2002). The Art of Thinking. Ber kley Publishing Group. New York.

    Hodgson, V, Zaaiman, J. (2003), facilitative project management: constructing a model For integrated change implementation by utilizing case studies SA, Journal of Human Resource Management, Vol 1, No. 3, pp. 45-53.

    Horak, E, Toit, J. W (2002). “A study on the thinking styles and academic performance of civic engineering student” CSIR, boutek, Po Box 395, Pretoria, South Africa,57.

    James, W. (1890) Classics in the History of Psychology The Scope of Psychology Chapter 2.

    Kanter, R. M. (1985). Managing the human side of change. Management Review, 74,pp 52-56.

    Kirkpatrick, D. L. (2001). Managing change effectively. New York: Butterworth.

    Kustka, C, Moench, A. (2005). "The methods of having successful changes", unpublished Doctoral-Dissertation Abstract. Texas A & M university, An oracle whit paper.

    Lee, C. I, Tasi, F. Y (2004). Internet project-based learning environment: the effects of thinking styles on learning transfer. Journal of computer assisted learning, 20, 31- 39.

    Levine, K. J. (1991). Fine motor dysfunction. Tucson: Therapy skill builders. Worcester, Mass: Clark University Press.

    Lippitt, R, Watson, J, Westel, B. (1958),”dynamics of planned change”.

    Lofstorm, Erika (2005), The role of cognitive style in Experiences of work context. Academic University of Helsinki, 49.

    Lumbe, J. (1994). Thinking styles and accessing information on the World Wide Web. Bangor: University college of North wales.

    Lunenburg, F. C. (2007). Leadership versus Management: A Key distinction in theory and practice. In F. L. Dembowski (Ed.), Educational administration: The roles of leadership and management (pp. 142-166). Houston, TX: The NCPEA Press/Rice University.

    Lunenburg, Fred C. (2010), Forces for and Resistance to Organization Change, ational forum of educational Administration and supervision journal, Vol. 27, No. 4, pp 1-10.Horoky, D. (2011). Thinking Styles and Conceptions of Creativity among University Students. Educational Psychology. 31(3), pp 23 - 34.

    Nichols, F. (2004). Change management 101: A primer. Distance consulting. No970-37, pp 35-36.

    Nixon, L. (2004).” Change management: theory and Practice”. Source: Businessdate.Vol.12,1ssue 1, pp1-5.  

    Mayer, R. E. (1990).The promise of cognitive psychology. University press of America, New York.

    Prosci, (2003) “ADKAR”. A model for change management, change management center, April 10, USA.

    Raineri, A. B. (2009), Change management practice: impact on perceived change results, Journal of Business Research, No. 7, pp. 1-7.

    Saka, A. (2002), Internal change agents’ view of the management of change problem, Journal of Organizational Change Management, Vol. 16 No. 5, pp 480- 496.

    Siegel, D. M. (2000), Accepting technology and overcoming resist and to change using the motivation and acceptance model, dissertation for Philosophy Phd in the College of Education at the University of Central Florida Orlando, Florida.

    Simpson, A, Moutsios-Rentzos, A. (2010). The Thinking Styles of university mathematics students. Acta Didactica Napocensia 3(4).pp 1 - 10.

    Sternberg,  J.R. ( 1994 ).Thinking Styles: Theory and assessment at the interface between intelligence and personality, Cambridge University press, New York, pp. 169-187.

    Sternberg, R. J. (1998) Mental self government: A theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31, pp 197-224

    Sternberg, R.J. (2003). Cognitive Psychology, 3, Belmont,CA: Wadsowrt.

    Sternberg, R. J, Grigorenko, E. L. (1993). Thinking styles and the gifted. Roeper Review, 16, pp 122-130.

    Sternberg, R. J, Grigorenko, E. L. (1997). Styles of thinking, abilities, and academic performance. Exceptional Children, 63, pp 295-312.

    Strenberg, R. J, Wagner, R. K. (1992). Thinking style inventory (Unpublished test). New Haven, CT: Yale University.

    Sternberg, J.R. Zanhg, L. F. (2005). Styles of thinking as a basis of Differentiat edinstructio. Proqueat educational jurnals.

    Zhang, L. F. Sternberg, R. J. (1998). Thinking styles, abilities, and academic achievement among Hong Kong university students. Hong Kong Educational Research Association, 13, pp 41-62.

    Zhang, L. F. (2001a). Relationship between Thinking Styles Inventory and Study Process Questionnaire. Personality and Individual Differences, 21, pp 841-856.

    Zhang, L. F. (2001b). Do thinking styles contribute to academic achievement beyond abilities? Journal of Psychology, 135, pp 621-637.

    Zhang, L. F. (2001c). Do styles of thinking matter among Hong Kong secondary school students? Personality and Individual Differences, 29, pp 841-856.

    Zhang, L. F. (2002). Thinking styles and the big five personality traits. Educational psychology, 22 (1), pp 17-31.

    Zhang, L.F. (2004). Revisiting the Predictive Power of Tinking Styles for Academic Performance. TheJournal of Psychology. 138 (4), pp 351- 370.

    Zhang, L. F. (2005). Dose teaching for a balanced use of thinking styles enhance students achiewemnt? Personality and Individual Differences, 38,pp 1135-1147.

    Zhang, L. F. (2006). Thinking Styles and big Five Personality traits revisited Journal Elsevier Personality and individual difference, 40, (2006), pp 1177 – 1187.

    Zhang, L.F. (2007). Revisiting thinking styles contributions to the knowledge and attitudes towards computing and information technology. Science DIRECT. pp 17–24.

    Zhang. L.F, Higgins, P. (2009). The predictive power of socialization variables for thinking styles among adults in the workplace, Learning and Individual Differences, 18, pp 11–18.

    Zhang, L. F, (2010), Further investigating thinking styles and psychosocial development in the Chinese higher education context,  journal of Learning and Individual Differences doi:10.1016/j.lindif.2010.04.011.

    Wilmot, R. W. (1987), Chang in management and management of change, long range planning Journal, Vol. 20, No. 6, pp. 23-28.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک‌های تفکر مدیران و پذیرش تغییر کارکنان در مدارس متوسطه شهرستان جلفا در سال تحصیلی 93-92

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:مدیریت نیروی انسانی چکیده: براساس مطالعات انجام شده درصد بالایی از کارکنان سازمان ها از وجود نشانه های تنیدگی شکایت می کنند و اغلب تنیدگی خود را به سبک رهبری نسبت می دهند ، حال این سئوال مطرح است که آیا بین سبک رهبری مدیران ، نوع شخصیت و میزان تنیدگی کارکنان سازمان رابطه ای وجود دارد؟ لازم به توضیح است با توجه با تاثیر شخصیت ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال 1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی (M.A) گرایش: عمومی چکیده هدف این تحقیق بررسی رابطه ادراک از خدا و هویت اجتماعی در سبک زندگی دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی‌ شهرستان دره شهر بوده و تلاش می‌ کند به این پرسش پاسخ دهد که آیا بین مولفه‌های فوق الذکر رابطه وجود دارد یا نه ؟جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان وکارکنان دانشگاه آزاد دره شهر، روش تحقیق ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده مدیریت ، رهبری و چگونگی کارایی و عملکرد مدیران از جمله عوامل موفقیت سازمانها محسوب می شود . سبک مورد قبول مدیران در کارایی ، عملکرد و اثر بخشی سازمانها تاثیر مستقیم دارد . درجامعه مدیران فراوانی وجود دارند ، لیکن آنچه مهم است وجود افرادی است که آماده پذیرش نقشهای علمی در جامعه باشند و کار ...

پایان نامه برای در یافت درجه کار شناسی ارشد "MA " رشته :مدیریت بازرگانی چکیده امروزه مدیریت سازمان از پیچیدگی فراوانی برخوردار است. زیرا عوامل درونی و بیرونی بسیار زیادی وجود دارد که سازمان را تحت تاثیر خود قرار می­دهد. این پژوهش، سبک مدیریت تحول گرا را به عنوان یک عامل مهم و اثرگذار در مدیریت سازمان معرفی نموده و نقش آن را در بهبود رضایت شغلی کارکنان مورد بررسی قرار داده است. ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A ) گرايش:مديريت بازرگاني تابستان 91 چکيده بدون شک مديريت دانش سازماني در جهان دانش مدار امروز رمز کاميابي و پيشگامي است .تغييرات سريع، جابجايي

رشته ی روانشناسی- عمومی پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده رفتار پرخطر رفتاری است که فرد را در معرض عواقب بد یا ناخوشایند قرار می دهد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین و سنجش رابطه بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختراست. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش،تحقیقی توصیفی[1] از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی مدیریت دانش(KM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) دو ابزار کلیدی برای هر شرکتی در محیط رقابتی کنونی هستند.همچنین مدیریت دانش یک مساله مهم در اجرای مدیریت ارتباط با مشتری است.مدیریت ارتباط با مشتری با یک راهبرد کاری آغاز می شود.این راهبرد،تحول را در سازمان و فرایندهای کاری ایجاد می کند و فرایندهای کاری نیز به نوبۀ خود به وسیلۀ ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش : مدیریت منابع انسانی چکیده با گسترش پدیده­ی جهانی­سازی، اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است بطوری که اکثر صاحب نظران در علوم مختلف به اهمیت نقش اعتماد در سازمان­ها اشاره کرده­اند. هدف این پژوهش سنجش رابطه بین مدیریت مشارکتی و اعتماد با توجه به رهبری خدمتگزار در ادارات ...

ثبت سفارش