پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان

word 782 KB 30777 135
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش بازریابی

    چکیده:

    اهداف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکت های تولیدی در استان گیلان از طریق نوآوری ومزیت رقابتی  است.

    روش ها: جامعه آماری تحقیق ، شامل شرکت های تولیدی استان گیلان است که 36 مجموعا1850شرکت برآرود شد و 136 شرکت به روش نمونه گیری  تصادفی از بین آنها انتخاب شد. پرسشنامه  ای شامل 61سوال برای جمع آوری اطلاعات  به صورت میدانی مورد استفاده واقع گردید. همچنین از آزمون معادلات ساختاری  به کمک نرم افزار LISREL8.53  برای آزمون فرضیه های تحقیق  استفاده شد.

    یافته ها و نتایج: یافته های تحقیق بیانگر وجود تاثیر بازار گرایی بر نوآوری  وتاثیر نوآوری برمزیت رقابتی است. همچنین در نهایت مشخص شد که مزیت رقابتی نیز بر عملکرد تاثیر مثبت دارد.

    کلید واژه: بازارگرایی، نوآوری، مزیت رقابتی ، عملکرد

    امروزه در نتیجه جهانی سازی، آزاد شدن بازارها و خصوصی سازی، بیشتر محیط های تجاری، با چالشهای عمده ای برای حفظ هوّیت و ادامه فعّالیت خود به عنوان شرکتهایی کارآمد مواجه می باشند. به این دلیل همواره در اکثر سازمان های جهان مدیران و رهبران سازمانی درپی ارتقاء و بهبودعملکرد سازمان های خویش هستند چرا که عملکرد هرشرکت مبنایی برای ادامه فعّالیت ویا تعطیلی آن شرکت است به این ترتیب شناسایی عوامل مؤّثربرعملکرد هر واحد تولیدی می تواند به شرکت ها در ارتقای عملکردخود کمک شایان توجّهی نماید. این تحقیق به دنبال بررسی تاثیر غیر مستقیم بازارگرایی برعملکرد شرکت ها از طریق متغیر های  نوآوری ومزیت رقابتی  است. مطالعه بر روی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد یک زمینه تحقیقاتی مورد توجّه است (Deshpande & farley,2004). یکی از شاخه های این زمینه تحقیقاتی، وجود متغیرهای میانجی بین این دو مفهوم است 2005)  (Kirca et al. ;که تحقیق حاضر نیز در همین راستا می باشد. دراین فصل به کلیّات تحقیق پرداخته می شود. بیان مساله، اهمیت وضرورت تحقیق،چهارچوب نظری وفرضیه ها به همراه تعاریف مفهومی وعملیاتی وقلمروموضوعی، زمانی و مکانی مواردی است که دراین فصل به آنها پرداخته خواهد شد.

    1-2)بیان مساله

    در آغاز قرن بیست و یکم تغییرات سریع و همه جانبه جهانی آنچنان محیط فعّالیت سازمانها را دگرگون کرده است که سازمانها و مدیران آنها برای سازگاری باتغییرات و تحوّلات جهانی مجبورند راههای نوینی برای اقدامات خود بیابند تا بتوانند درصحنه رقابت داخلی و جهانی باقی بمانند (فیضی،1386).با بررسی عملکرد شرکت های ایرانی می توان شاهد روند پر نوسان و بحث انگیز رشد و نرخ بازده سرمایه گذاری طی ده سال گذشته بود و این در حالی است که کارشناسان،  پتانسیل شرکت های حاضر در بازار ایران را از لحاظ عملکرد بهتر، بیشتر از این می دانند(یوسفی،1389) بررسی دیدگاه های مختلف در مورد عملکرد نشان می دهد که متغیرهای بسیار ی می توانند بر آن موُثّرگذار باشند. نایدو در سال 2010در تحقیقی که در بنگاه های کسب وکار کوچک ومتوسط درچین انجام داد،نشان داد که متغیر عملکردیک شرکت تحت تأثیرمزیت رقابتی می باشد.دراین تحقیق نشان داده شد که مزیت رقابتی تحت تأثیرنوآوری بازاربوده و این متغیرنیزتحت تأثیر بازار گرایی می باشد(Naidoo,2010). تحقیقات بسیاری در گذشته رابطه مستقیم ومثبت بازارگرایی با عملکردرانشان داده اند(Narver & Slater, 1994).همچنین تحقیقات نشان داده است که حلقه مفقوده بین بازاگرایی وعملکرد، نوآوری بوده و درحقیقت تعهّدبه نوآوری درکناربازارگرایی منجربه عملکرد بالاتر خواهدشد (Narver & Slater, 1994). ازسوی دیگر نوآوری می تواندمنبع مهمّی برای مزیت رقابتی باشدوشرکت ها می توانند با استفاده از نوآوری به حفظ  مزیت رقابتی خود بپردازند(Naidoo,2010) ودرنهایت حفظ وتوسعه مزیت رقابتی خود منجر به عملکرد مطلوب تر می شود Grant, 1998).) به این ترتیب سوال اصلی تحقیق حاضر به صورت زیر می باشد.

    آیا بازارگرایی بر عملکرد شرکت هااز طریق نوآوری ومزیت رقابتی تأثیر دارد؟

    1-3) اهمیت وضرورت تحقیق

    بررسی عملکرد سازمانها از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا به وسیله این عامل مدیریت می‌تواند مطمئن باشد که سازمان عملکرد بهتری دارد یا نه ،  با وجود اهمیت عملکرد و ارزیابی آن پی بردن به عوامل مؤّثر و مرتبط با آن نیز دارای اهمیت است زیرا با دانستن رابطه میزان و شدّت ارتباط عوامل مؤّثر بر عملکرد می‌توان با تغییر و دستکاری آنها عملکرد را بهبود بخشید و در جهت رشد سازمان گام برداشت . درحقیقت ارزیابی عملکردشرکت ها و بنگاه های اقتصادی دارای فعّالیت مشابه و بررسی نتایج حاصل از عملکرد آنها در یک دوره معّین وهمچنین شناخت متغیرهای تأثیرگذار برآن از فرآیندهای مهم و راهبردی محسوب می شوندکه ضمن تعیین جایگاه رقابتی سازمان ، نقش قابل توجّهی در امر بهبود مستمر و افزایش کیفیت واثربخشی تصمیمات مدیریت شرکت ها دارد..

    شرکت های تولیدی متوسط و بزرگ استان گیلان جهت بقا در صحنه ی رقابت و به منظور اثر بخشی بیشتر ، نیازمند آن هستند که مستمراً عملکرد خود را بهبود بخشیده و این هم ، مستلزم شناخت انواع استراتژی ها و از جمله استراتژی های بازار محوری ، مزیت رقابتی و نوآوری است. شناخت ابعاد مختلف بازار یا استراتژی بازار محوری به شرکت ها کمک می کند که ضمن آشنایی با این ابعاد و جایگاه خود در این راستا ، بتوانند از این استراتژی جهت نیل به عملکرد مطلوب  خوداستفاده نمایند. این جایگاه مشتمل بر مشتریان ، رقبا و کارکنان می شود که به ترتیب تحت عناوین مشتری محوری ، رقیب محوری و هماهنگی بین وظیفه ای به عنوان اجزای تشکیل دهنده ی بازار محوری می باشد. همچنین اتّخاذ استراتژی بازار محوری مستلزم پذیرش هنجارهایی در رابطه با جمع آوری اطلاعات و پاسخگویی گسترده ی سازمانی به اطلاعات مربوط به مشتریان بالفعل وبالقوه می باشد وشرکت های بازار محور بایستی همواره توانایی های خود را در زمینه ی ارتباط با مشتریان و شناسایی بهتر بازار ، بهبود دهند. علاوه بر آن ، شرکت ها باید نسبت به رقبا در تجزیه و تحلیل بازار و پاسخ به نیازهای آن پیش دستی کنند و این کار را می توانند با نوآوری در محصولات و خدمات خود و نیز ایجاد توانایی هایی در خود که همانا ایجاد ارزش بیشتر برای مشتری است ، انجام دهند. شرکت های بازار محور در زمینه ی سرعت و اثر بخشی پاسخگویی شان به فرصت ها و تهدیدها دارای مزیت رقابتی هستند (slater , 2001) و تجلّی این مزیت رقابتی در عملکرد برتر شرکت های بازار محور ملموس خواهد بود.

    1-4) اهداف تحقیق

    اهداف تحقیق حاضربه شرح زیر است:

    1.سنجش میزان بازار گرایی شرکت های تولیدی استان گیلان.

    2.سنجش میزان نوآوری شرکت های تولیدی استان گیلان.

    3.سنجش میزان مزیت رقابتی شرکت های تولیدی استان گیلان.

    4.سنجش عملکرد شرکت های تولیدی استان گیلان.

    5.آزمون مدل ارایه شده در تحقیق حاضر.

    1-5) چارچوب نظری تحقیق

    چهارچوب نظری مبنایی است  که تمام تحقیق بر مبنای آن اجراء می شود. چهار چوب نظری یک شبکه منطقی ، توسعه یافته ، توصیف شده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرآیندهایی مانند مصاحبه ، مشاهده وبررسی ادبّیات موضوع  (پیشینه  تحقیق)  فراهم آمده است (خاکی ،1387). مبنای نظری تحقیق حاضر تحقیقی است که نایدو  درسال 2010انجام داده ومدل آن به صورت زیراست:

     

     

    شکل 1-1: مدل تحقیق(Naidoo,2010)

     

    1-6) فرضیه ها

    1.بازارگرایی برنوآوری شرکت های تولیدی استان گیلان تأثیر مثبت دارد.

    2.نوآوری برمزیت رقابتی شرکت های تولیدی استان گیلان تأثیر مثبت دارد.

    3-مزیت رقابتی بر عملکرد شرکت های تولیدی استان گیلان تأثیر مثبت دارد.

    1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی

    بازار گرایی: بازار گرایی عبارت است از ایجاد آگاهی درباره ی بازار درکل سازمان جهت پیش بینی نیازهای جاری وآتی مشتریان، هدف انتشار این بینش در تمام واحد ها و پاسخگویی گسترده ی سازمانی به آن می باشد (Taylor et. al ,2008). در تحقیق حاضربازارگرایی بر اساس سازه های  مشتری محوری ، رقیب محوری وهماهنگی بین وظیفه ای وبه وسیله ی پرسشنامه اندازه گیری می شود.

    نوآوری: به معنای ارایه تولیدات وخدمات نو حاصل از کاربرد خلّاقیت ها در زمینه های مختلف کاری شرکت است. همچنین نوآوری به عنوان کاربرد مؤّفق عقاید خلّاق در یک سازمان است.(Rhee et.al ,2010)  این متغیر در این تحقیق حاضر بر اساس سازه هایی مانند نوآوری تولید و نوآوری فرآیندی به وسیله ی پرسشنامه اندازه گیری می شود. 

    مزیت رقابتی: مزیت رقابتی عاملی است که یک سازمان باآن قادراست یک وضعیت دفاعی دربرابررقبایش ایجادکندوشامل قابلیت هایی است که به یک سازمان امکان می دهدخودش راازرقبایش متمایزسازد .(Li et.al,2006)این متغیر باتوّجه به سه استراتژی تمرکز،تمایز ورهبری هزینه در بازار وبه وسیله ی پرسشنامه اندازه گیری می شود.

    عملکرد:

    سازمان با عملکرد برتر ، سازمانی است که در یک دوره زمانی بلند مدت از راه توانایی انطباق مناسب با

    تغییرات و واکنش سریع به این تغییرات ، ایجاد ساختار مدیریت منسجم و هدفمند ، بهبود مستمر قابلیت های کلیدی و رفتار مناسب با کارکنان به عنوان اصلی ترین دارایی به نتایجی بهتر از سازمان های همتراز دست می یابد ( عیسی خانی ، 1387 ) . معیار عملکرد شرکت ها  دراین پژوهش،  عبارت است  از کسب سهم بازار ، رشد فروش ، سود آوری ، بهره وری و کیفیت خدمات .

    1-8) قلمرو تحقیق

    قلمروموضوعی:

    از لحاظ موضوعی این تحقیق بر مبنای عملکرد شرکت ها بوده واین عملکرد می تواند ناشی از متغیرهای مختلف باشد که در این تحقیق تأکید بربازار گرایی است.

    قلمرومکانی:

    قلمرو مکانی این تحقیق شامل مجموعه شرکت های تولید کننده ی استان گیلان می باشد.

    قلمروزمانی:

    قلمرو زمانی این تحقیق ازدی ماه سال 1391 تا شهریورماه 1392 می باشد.

    بخش اول: عملکرد سازمانی

    2-1-1)تشریح مفهوم عملکرد

    در ضرورت وتشریح مفهوم عملکرد هولتون و بیتز[1] (1995) خاطر نشان ساخته اند که مفهوم عملکرد دارای ساختار چند بعدی است که ارزیابی آن ، بسته به انواع عوامل ، متفاوت است. آنها همچنین به اهمیت این موضوع که هدف ارزیابی ، نتایج عملکرد است یا رفتار اشاره می نمایند. در مورد این که  عملکرد چیست ،نگرش های متفاوتی وجود دارد. می توان عملکرد را فقط سابقه نتایج حاصله تلقی کرد. از نظر فردی ، عملکرد ، معادل سابقه موفقیت های یک فرد است. تعاریف متفاوتی از عملکرد شده است که عبارتند از:

    -کین [2](1996)معتقد است عملکرد ،چیزی است که فرد به جا می گذارد و جدای از هدف است.

    - برنادین[3] و همکارانش(1995) معتقدند که عملکرد باید به عنوان نتایج کار تعریف شود ، چون نتایج قوی ترین رابطه را با اهداف استراتژیک سازمان ، رضایت مشتری و نقش های اقتصادی ، دارد.

    - فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد عملکرد را معادل انجام ، اجرا ، تکمیل ، انجام کار سفارش یا تعهد شده می داند.

    -کمپ بل[4]  معتقد است که عملکرد، رفتار است و باید از نتایج متمایز شود ، زیرا عوامل سیستمی می توانند نتایج را منحرف کنند.

    در صورتی که عملکرد به گونه ای تعریف شود که هم رفتار و هم نتایج را در بر گیرد ، دیدگاه جامع تری حاصل می گردد.

    تعریف بروم براچ [5] (1988)این ویژگی را دارد:

    عملکرد هم به معنای رفتارها و هم به معنای نتایج است. رفتارها از فرد اجرا کننده ناشی می شوند و عملکرد را از یک مفهوم انتزاعی به عمل تبدیل می کنند. رفتارها فقط ابزارهایی برای نتایج نیستند ، بلکه به نوبه ی خود نتیجه به حساب می آیند.این تعریف از عملکرد ، منجر به این نتیجه گیری می شود که هنگام مدیریت عملکرد گروه ها و افراد ، هم ورودی ها ( رفتار ) و هم خروجی ها ( نتایج ) باید در نظر گرفته شوند. هارتل این مدل را مدل ترکیبی مدیریت عملکرد می نامد. این مدل سطوح توانایی یا شایستگی و موفقیت ها را همانند هدف گذاری و بازبینی اهداف ، پوشش می دهد (آرمسترانگ ،1385).

    2-1-2) تعریف عملکرد سازمانی[6]

    عملکرد در لغت یعنی حالت یا کیفیت کارکرد . بنابراین، عملکرد سازمانی یک سازه ی کلی است که بر چگونگی انجام عملیات سازمانی اشاره دارد(رهنورد،1387).سازمانها برای حفظ حیات خود ، و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز به بهبود مستمر عملکرد نیاز دارند (بزاز جزایری،1387) . عملکرد به چگونگی انجام وظایف ، فعالیتها و نتایج حاصله از آنها اطلاق میشود. (عالم تبریز و همکاران،1388).  عملکرد سازمانی از دهه های گذشته مورد علاقه هم محققین دانشگاهی وهم مدیران بخش های اجرایی بوده است چرا که نتیجه نهایی استفاده از منابع ملموس وناملموس درسازمان ها است هر چند که منابع ناملموس برای سازمان ها اهمیت بیشتری دارد( etal. ,2013 & Al-Dhaafri). به اعتقاد شرمرهورن و همکارانش[7] (2002) عملکرد به کیفیت و مقدار موفقیتهای کار فردی یا  گروهی اشاره دارد Ho,2008)). آرمسترانگ[8] (2006)عملکرد را یک استراتژی می داند که مبتنی بر تجزیه و تحلیل عوامل اساسی موفقیت و سطوح عملکرد حاصله بر پایه آن عوامل است (بزاز جزایری،1387). معروف ترین تعریف عملکرد توسط نیلی[9] و همکاران(2003) ارایه شده است: « فرایند تبیین کیفیت اثربخشی و کارایی اقدامات گذ شته»(رهنورد،1387). مطابق این تعریف، عملکرد به دو جزء تقسیم شود: 1) کارایی که توصیف کننده ی چگونگی استفاده سازمان از منابع در تولید خدمات یا محصولات است، یعنی رابطه بین ترکیب واقعی و مطلوب دروندادها برای تولید بروندادهای معین؛ و 2) اثربخشی که توصیف کننده ی درجه ی نیل به اهداف سازمانی است. این اهداف معمولاً در قالب مناسبت[10] (درجه ی انطباق بروندادها با نیازهای مشتریان )، در دسترس بودن[11] (جنبه هایی نظیر فراوانی، ارائه در میان گروه های اولویت دار، و فاصله ی فیزیکی )، و کیفیت (درجه ی تحقق استانداردهای مورد نیاز ) تبیین می شوند(Dollery & Worthington,1996). مولین[12](2002) در تعریف خود از  سنجش عملکرد بر چگونگی مدیریت و ارزش آفرینی به شرح زیرتأکید دارد:« ارزشیابی چگونگی مدیریت سازمان ها و ارزش آفرینی آن ها برای مشتریان و دیگر ذینفعان» Moullin,2002)). همان طور که پرت[13] ( 2005 ) تأکید می کند، تعریف مولین از غنای بیشتری برخوردار است. زیرا واژه ی ارزشیابی هم کیفیت وهم کمیت را پوشش می دهد Pratt, 2005)). در ضمن همان طور که خود نیلی ( 2005 ) نیز اشاره می کند، ارزش آفرینی برای ذینفعان درموفقیت سازمانی نقش کلیدی دارد. بی شک، مدیران نیاز دارند بدانند ذینفعان کلید ی سازمان آن ها را چگونه ادراک میکنند، و تصریح این امر در تعریف عملکرد، سازمان ها را به سنجش ادارک ذینفعان ترغیب میکند(Neely, 2005).

    عملکرد سازمانی (OP)را می توان  شاخصی برای اندازه گیری میزان دستیابی خوب و موثر یک اقدام به اهداف تعیین شده تعریف می شود  ،که می تواند بوسیله کارایی و اثر بخشی سازمان در دستیابی به اهداف ، برآورد شود. عملکرد سازمانی تابع عملکرد منابع انسانی و تعامل آنها با منابع و امکانات و تکنولوژی موجود در سازمان می باشد ((Ho,2008 . از سوی دیگر عملکرد منابع انسانی هم تابع انگیزش و توانایی آنهاست . توانایی منابع انسانی خود تابع دانش شغلی و مهارت کاربرد دانش مذکور در انجام وظایف و فعالیتهای شغلی است . انگیزش منابع هم خود ، تابع نگرش آنها و شرایط و موقعیتی است که در آن کار می کنند با توجه به این مفاهیم عملکرد سازمانی را می توان ببشکل زیر مفهوم سازی کرد .

    عملکرد سازمانی = تابع (عملکرد منابع انسانی´امکانات و تجهیزات´تکنولوژی)

    عملکرد منابع انسانی = تابع (توانایی´انگیزش)

    توانایی = تابع (دانش و مهارت)

    انگیزش = تابع(نگرش´موقعیت) (بزاز جزایری،1387).

    همواره در اکثر سازمان های جهان مدیران و رهبران سازمانی درپی ارتقا و بهبود عملکرد سازمان های خویش می باشند. عملکرد سازمان ترکیب گسترده ای هم از دریافتی های غیر ملموس، هم چون افزایش دانش سازمانی و هم دریافتی های عینی و ملموس، هم چون نتایج اقتصادی و مالی است. مدل های گوناگونی تلاش کرده اند عملکرد سازمانی را معرفی و ارزیابی کنند. بررسی این الگوها نشان از آن دارد که اولاً تغییرات عملکرد سازمانی باید اندازه گیری و سنجش شود. ثانیاً تغییرات عملکرد سازمان باید در تمامی سطوح سازمان مورد توجه باشد و اهداف فردی ، گروهی درسازمان باید در راستای اهداف سازمانی قرار گیرد .ثالثاً در اندازه گیری سطح عملکرد سازمان باید از ابزارهایی که ابعاد گوناگون عملکرد سازمان را مورد توجه قرار می دهند، استفاده کرد.برای سنجش عملکرد سازمانی در عین توجه به نتایج مشهود اقتصادی چون نرخ بازگشت سرمایه و افزایش حاشیه ی سود و از این دست ابزارها باید سطح خلاقیت و نوآوری و نیز افزایش سطح دانش سازمانی را نیز سنجش کرد (علامه،مقدمی،1389).

     

    2-1-3) سنجش عملکردسازمانی

    سنجش عملکرد سازمانی عنوانی است که بیشتر مورد بحث قرار می گیرد، اما کمتر تعریف می شود                        ( Neely & Adams,2001).سیستم های سنجش عملکرد به عنوان ابزاری برای پایش و اعمال نظارت طراحی شده اند. سنجش عملکرد عبارت است از فرآیند حصول اطمینان از اینکه یک سازمان راهبردهایی را دنبال کند که به تحقق اهداف منجر شود (Nani etal,1990). سینک[14] (1991)سنجش عملکرد را یک وظیفه پیچیده، مشکل، چالش برانگیز و مهم می داند. سطح عملکرد یک سازمان تابعی است از کارایی و اثربخشی عملیات سازمانی، بنابراین سنجش عملکرد عبارت است از فرآیند تعیین کمیت کارایی و اثربخشی یک سازمان.بی شک، سنجش عملکرد یک هدف نیست، اما ابزاری است برای مدیریت اثربخش.نتایج سنجش عملکرد نشان می دهد که چه اتفاقی افتاده است، اما چرایی آنرا نشان نمی دهد.بمنظور استفاده موثر از یافته های سنجش عملکرد، یک سازمان نیازمند انتقال از «سنجش» به «مدیریت» است.این مفهوم بعنوان مدیریت عملکرد در تحقیقات مدیریت عملکرد سازمانی معروف است(&Baldry,2002  Amaratunga).به هرحال باید در نظر داشت که سنجش عملکرد عبارت است از عمل اندازه گیری عملکرد در صورتی که مدیریت عملکرد با استفاده از برونداد سنجش عملکرد درپی مدیریت کردن آن است Radnor & McGuire,2004) ).

     

    [1] Holton and  bates

    [2] Kane

    [3] Bernadin

    [4]  Campbel

    [5] Brumbrach

    [6] Organizational Performance

    [7] Schermerhorn et al

    [8] Armstrong

    [9] Neely

    [10]  Appropriateness

    [11] Accessibility

    [12] Moullin

    [13] Pratt

    [14] Sink

    Abstract:

    Objectives: The current research aims to study the effect of market orientation on the performance of manufacturing companies in Guilan province through innovation and competitive advantage.

    Methods: The statistical population of research includes 1850 manufacturing companies in Guilan province from which 136 companies were selected using random sampling method. A questionnaire including 61 questions was used for the field data collection. Also, the Structural Equation Modeling (SEM) was used through LISREL8.53 software for testing the research hypotheses.

    Findings and Results:

    Research findings indicate that market orientation affects innovation and as a result, innovation affects the competitive advantage. In addition, it was finally determined that the competitive advantage has a positive effect on the performance.

    Keywords: Market orientation, innovation, competitive advantage, performance

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                  صفحه

    چکیده.......................................................................................................    1

    فصل  اول: کلیات تحقیق

    1-1)مقدمه.................................................................................................    3

    1-2) بیان مساله...........................................................................................    3

    1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق..........................................................................   4

    1-4) اهداف تحقیق........................................................................................    6

    1-5) چهارچوب نظری تحقیق..........................................................................     6

    1-6) فرضیه های تحقیق.................................................................................    7

    1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها.............................................................   7

     1-8) قلمرو تحقیق.......................................................................................    8

    فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق

    بخش اول عملکرد سازمانی...............................................................................   10

    2-1-1)تشریح مفهوم عملکرد............................................................................   10

    2-1-2) تعریف عملکرد سازمانی.......................................................................    11

    2-1-3) سنجش عملکردسازمانی........................................................................   14

    2-1-4) رویکردهای سنجش عملکرد...................................................................   15

    2-1-5) معیارهایی برای سنجش عملکرد..............................................................   15

    2-1-6) عملکرد شرکت ها از  دیدگاه های مختلف...................................................    16

    2-1-6-1) عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری....................................................   16

    2-1-6-2) عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل................................................   18

    2-1-6-3) عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی..................................................   18

    2-1-7) مفهوم ارزیابی عملکرد سازمانی.............................................................    20

    2-1-8) ضرورت ارزیابی عملکرد......................................................................    21

    2-1-9) مزایایی ارزیابی عملکرد........................................................................   23

    2-1-10) ویژگی های یک سیستم مطلوب اندازه گیری عملکرد.....................................  24

    2-1-11) اهداف ارزیابی عملکرد سازمانی............................................................   25

    2-1-12) سطوح ارزیابی عملکرد سازمانی...........................................................   25

    2-2-12) دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد.............................................   38

    2-1-13) مدیریت عملکرد...............................................................................    39

    2-1-14) مدیریت عملکرد در سطح سازمانی..........................................................  42

    بخش دوم: بازار گرایی....................................................................................   45

    2- 2-1)مفهوم بازار گرایی..............................................................................    45

    2-2-2)ابعاد بازار گرایی.................................................................................    47

    2-2-3)رویکرد های قالب در بازارگرایی...............................................................   56

    2-2-4)نتایج بازارگرایی..................................................................................    59

     بخش سوم: نوآوری......................................................................................   62

    2-3-1) مفهوم نوآوری...................................................................................   62

    2-3-2) انواع نوآوری....................................................................................    62

    2-3-3) رویکرد اساسی به نوآوری.....................................................................  64

    2-3-4) فرایند نوآوری...................................................................................    65

    بخش چهارم: مزیت رقابتی...............................................................................    66

    2-4-1) مفهوم و تعریف مزیت رقابتی..................................................................   66

    2-4-2) مزیت رقابتی پایدار..............................................................................    68

    2-4-3) استراتژی‌های عمومی (ژنریک)  پورتر.......................................................   69

    بخش پنجم : پیشینه تحقیق...............................................................................    72

    فصل سوم : روش تحقیق

    3-1 ) مقدمه...............................................................................................    78

    3-2) روش تحقیق........................................................................................    78

    3-3) فرآیند اجرای تحقیق................................................................................   79

    3-4) جامعه و نمونه آماری..............................................................................   79

    3-5) روش جمع آوری اطلاعات.........................................................................80

    3-6) ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات..........................................................80

    3 -7) روایی وپایایی ابزار اندازه گیری.................................................................   81

    3 – 7 – 1 )روایی پرسشنامه...........................................................................   81

    3 – 7 – 2 )پایایی پرسشنامه...........................................................................   81

    3-8) روش تجزیه وتحلیل داده ها........................................................................83

     

    فصل  چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها و اطلاعات

    4-1 ) مقدمه...............................................................................................    85

    4-2) توصیف متغیر های تحقیق.........................................................................   85

    4-3)بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق(آزمون کلوموگروف - اسمیرنف)...................... 89

    4-4 ) بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق...............................................................   90

    4-5) بررسی مدل تحقیق.................................................................................    90

    4-5-1)مدل  پایه تحقیق درحالت استاندارد.............................................................   90

    4-5-2)مدل پایه تحقیق درحالت اعداد معنی داری.....................................................  91

    4-5-3)بررسی شاخص های معنی داری وبرازش مدل...............................................  92

    4-5-4)آزمون فرضیه های تحقیق......................................................................    93

     

    فصل  پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه................................................................................................    96

    5-2) خلاصه تحقیق.......................................................................................    96

    5-3) نتایج آمار توصیفی.................................................................................    97

    5-4) نتایج آمار استنباطی................................................................................    98

    5-5)مقایسه نتایج تحقیق حاضر با تحقیقات گذشته....................................................  99

    5-6)پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق...............................................................100
    5-7)پیشنهاد برای تحقیقات آینده........................................................................102

    منابع وماخذ................................................................................................103

    ضمائم......................................................................................................110        

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    2- 1 )اهداف ارزیابی عملکرد سازمان.................................................................    24

    2-2) دسته بندی سطوح ارزیابی عملکرد..............................................................   25

    2- 3 )  ارزیابی دستگاهها و کارکنان بر اساس نگرش نوین در مقایسه با نگرش سنتی........ 39

    جدول3- 1)  معرفی ابزار سنجش تحقیق...............................................................80

    3-2) ضریب آلفای کرونباخ..............................................................................    82

    4- 1) توصیف متغیر نوآوری............................................................................   85

    4-2) توصیف متغیر مزیت رقابتی.......................................................................   86

    4- 3) توصیف متغیر بازارگرایی........................................................................    87

    4- 4) توصیف متغیر عملکرد............................................................................   88

    4- 5) آزمون کولموگروف- اسمیرنف...................................................................  89

    4- 6) نتایج آزمون تی تست متغیر های تحقیق........................................................   90

    4- 7) شاخص های معنی داری و برازش مدل.........................................................  93

    5-1)جدول مقایسه تحقیق حاضرباتحقیقات مشابه..................................................100         

    منبع:

    منابع وماخذ:

    آذر،عادل و مریم دانشور(1386)، " مروری بر روشهای ارزیابی عملکرد شعب بیمه" ، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و دوم، شماره2، صص125-123.

    آرمسترانگ،مایکل(1385) ، " مدیریت عملکرد (فرد،تیم،سازمان) "، ترجمه بهروز قلیچ لی و داریوش غلام زاده ،انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، تهران. صص68-67.

    احمدی ،پرویز-نصیری واحد،ناهید(1388)"طراحی و تبیین عوامل مؤثر برنوآوری سازمانی گروه ایران ترانسفو"پژوهشهای مدیریت ،سال دوم ، شماره چهارم،صفحه178-155.  

    افشاری، علی(1388)" بررسی رابطه ساده و چندگانه بین سبک رهبری، سبک حل مسأله و روابط گروه کاری باجو نوآوری و رفتار نواورانه در یک سازمان صنعتی."اولین کنفرانس بین المللی  مدیریت نوآوری وخلاقیت.

    ایران­زاده سلیمان ، برقی امیر،(1388)، ً الگو­های ارزیابی عملکرد سازمانً ،انتشارات فروزش، ص 7

    بزاز جزایری، سید احمد، 1387 ، "ارزیابی عملکرد منابع انسانی:الگویی برای پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی در سازمان ها"، چاپ دوم ،تهران ، آییژصص 18-17.

    پاکدل ، محمدرضا وهمکاران(1390)" ارزیابی تاثیر بازارگرایی ، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد کسب و کار(مطالعه موردی: گروه پوشاک پل)" مجله مدیریت بازاریابی، شماره 10 ، صص 26-1.

    پایدار، رشید(1387)،" کارآفرینی"، انتشارات گسترش علوم پایه.

    پورتر، مایکل،(1384)،"استراتژی رقابت، تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا"،ترجمه ی جهانگیر مجیدی و عباس مهرپویا،چاپ اول،تهران ،انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا. ص ص85-82.  

    خاکی، غلامرضا، (1387) " روش تحقیق در مدیریت" تهران مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

    دهقان ، نبی اله وهمکاران(1391) " تبیین و آزمون راهبرد تعامل قابلیت های یادگیری، نوآوری و مزیت رقابتی پایدار " فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 9.صص 156-134.

    دیواندری- علی وهمکاران(1387)" بررسی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد بانک های تجاری ایران" تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران ، شماره 83 .صص :40-17.

    راسخی، سعید وذبیحی  لهرمی، المیرا(1387)" مزیّت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری" « علوم اقتصادی » پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی، سال هشتم/شماره ی بیست و هشتم .صص 54-31.

    رحیمی، غفور (1385)، " ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان"، مجله تدبیر، شماره 173، ص3

    رهنورد، فرج اله(1387)،"عوامل موثر بر ارتقای عملکرد سازمانهای بخش دولتی ایران"، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هشتم، شماره4(پیاپی31). صص 100-76.

    سایمونز، رابرت(1385)، " نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی" ، ترجمه مجتبی اسدی، انتشارات آسیا.صص 251-255.

    سکاران،اوما(1386) «روشهای تحقیق در مدیریت»، انتشارات موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی، چ دوم.

    شیخ زاده، رجبعلی (1388)، " الگوی مفهومی مدیریت عملکرد در سازمان های مأموریت محور" ، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال اول، شماره2، صص83-57.

    طالبی،کامبیز (1385)،" نوآوری تدریجی در مقابل رادیکال"، مجله فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13، صص 130 – 113.

    طبرسا، غلامرضا (1378)، "بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی"، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور

    عالم تبریز،اکبر و رجبی ،ایمان و حاجی بابا علی ،علی ،1388،سرمایه فکری، جلد اول ،چاپ اول ،تهران ،انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.ص 187

    عفتی داریانی،محمدعلی(1386)، " مدیریت عملکرد با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی"، موسسه توسعه و بهبود مدیریت. ،ص.5

    علامه،سید محسن و مهدی مقدمی،(1389)،"بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال دهم، شماره ی 1 (پیاپی38 ).ص 85.

    عیسی خانی ، احمد ،«سازمان های با عملکرد برتر» ، نشریه تدبیر ، شماره 192، 1387، صص 24-29

    فتحیان، محمد- بیگ، لیلا- قوامی فر، عاطفه(1384)، " نقش مدیریت دانش ضمنی در خلاقیت و نوآوری"، تدبیر شماره 164.

    فیضی، طاهره(1386) - مبانی سازمان و مدیریت،دانشگاه پیام نور، تهران، چاپ نهم، صفحه 398.

    کیگان ،وارن جی(1383)."مدیریت بازاریابی جهانی" ،ترجمه ی عبد الحمید ابراهیمی،چاپ دوم،تهران، دفتر پژوهش فرهنگی.ص 32.

    مهری٬علی.(1385)."طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودروی ایران"٬رساله ی دکتری٬ دانشگاه تربیت مدرس تهران.ص 21.

    یوسفی، ثمین(1390)" تطبیقی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی صنعت بانکداری استان گیلان در دو بخش دولتی و خصوصی" پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد واحد رشت

    یوسفی- مریم(1389)- تجزیه وتحلیل مدل جامع جهت تبیین عملکرد بازارشرکت های  تولیدی متوسط و بزرگ استان گیلان –پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی- دانشگاه آزاد واحدرشت. 

     

     

     

     

     

    Agha  ,Sabah etal(2012)" Effect of Core Competence on Competitive Advantage and Organizational Performance " International Journal of Business and Management, Vol. 7, No. 1;pp:192-204

    Al-Dhaafri ,H &etal(2013)" The Effect of Total Quality Management, Enterprise Resource Planning and the Entrepreneurial Orientation on the Organizational Performance:The Mediating Role of the Organizational Excellence --- A Proposed Research Framework " International Journal of Business Administration, Vol. 4, No. 1.pp:66-85.

    AL-Hakim, Laith Ali Yousif - Shahizan Hassan (2011) " The Role of Middle Managers in Knowledge Management Implementation for Innovation Enhancement" International Journal of Innovation, Management and Technology, Vol. 2, No. 1.

    Allen, R. S., Dawson, G., Wheatley K. and White C.S.(2008)«Perceived Diversity and Organizational Performance», EmployeeRelations, Vol. 30 No. 1, p. 20-33.

    Amaratunga, D. and Baldry , D.(2002) «Moving from performance measurement to performance management», Facilities, Vol. 20 . No. 5/6,p. 217-223.

    Beverland &etal(2007)," Implementing market orientation in industrial firms: A multiple case study", Industrial Marketing Management  vol. 36,p.p 430–442

    Wingwon Boonthawan( 2012)" Effects of Entrepreneurship, Organization Capability, Strategic Decision Making and Innovation toward the Competitive Advantage of SMEs Enterprises "-, Journal of Management and Sustainability, Vol. 2, No. 1;pp.137-150

    Bourgeois,   L.J.,   Duhaime,   I.M.,   Stimpert,   J.L.1999.   Strategic   Management:   A 

    Cadogan, J. W. and Diamantopoulos, A. (1995), "Narver and Slater, Kohli and Jaworski and the market orientation construct: integration and internationalization", Journal of strategic marketing, Vol. 3 No. 1, pp. 41 – 60.

    Camarero Carmen ,Garrido Marıa Jose ,(2008), "The role of   technological and organizational  innovation  in the  relation between market   orientation and performance in cultural organizations",European Journal of Innovation   Management , Vol. 11 No. 3, p.p  413-434. 

    Chen & etal(2010), "Knowledge management and innovativeness: The role of organizational climate and structure", International Journal of  Manpower  Vol.31 No.8.pp:848-870.  

    consuegra.M ETAL  (2007) . " Market Orientation and business performance : An empivical investigation in the airline industry " , journal of Transport management , vol . 13 , pp.662-675

    Dauda, Y.A(2010)" Employee’s Market Orientation and Business Performance in Nigeria: Analysis of Small Business Enterprises in Lagos State " International Journal of Marketing Studies, Vol. 2, No. 2;PP:134-143.

    Deshpande R, Jarley U, Webster F (1993). Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firm: a quadrad analysis J. Mark., 57(1):p.p 23–37.

    Deshpande, R. and J. U. Farley. (2004). Organizational Culture, Market Orientation, Innovativeness, and Firm Performance: An International Research Odyssey. International Journal of Research in Marketing, 12(1), 3-22.

    Dollery, B.E. and Worthington, A.C.(1996) «The Evaluation of Public Policy: Normative Economic Theories of Government Failure», Journal of Interdisciplinary Economics, 7, p. 27–39.

    Eris ,Engin Deniz- Ozmen ,Omur Neczan Timurcanday(2012)- The Effect of Market Orientation, Learning Orientation and Innovativeness on Firm Performance: A Research from Turkish Logistics Sector. International Journal of Economic Sciences and Applied Research 5 (1): pp:77-108.

    Eris ,Engin Deniz- Ozmen ,Omur Neczan Timurcanday(2012)- The Effect of Market Orientation, Learning Orientation and Innovativeness on Firm Performance: A Research from Turkish Logistics Sector. International Journal of Economic Sciences and Applied Research 5 (1): pp:77-108.

    Gonzalez . B ,etal(2005) , " Cultural vs . Opevational Market Orientation and Objective vs . Subjective performance : pevspective of production and operations " . industrial Marketing Management , vol . 34 , pp.797-829

    Gotteland .D etal(2006) , " The Market Orientation  new produet performance relationship : Redifinig the modeating role of environmental conditions " Intern . J.of  Research in Marketing , vol . 23, pp.171-185

    Grant, R. (1998). Contemporary strategy analysis. Malden, MA: Blackwell.

    Haugland . A , etal , (2007) , " Market Orientation and performance in the Service industry : A date eavelopment  analysis , journal of Business research  , vol . 60 , pp.1191-1197

    Helfert  G &etal(2002),"Redifining   Market  Orientation from a Relationship  perspective ",European  Journal of Marketing ,vol .36(9/10),p.p 1119-1139

    Hernandez.E. , Delgado. E.,(2009)," Product innovation in small  manufacturers, market  orientation and the industry’s five  competitive forces Empirical evidence from Spain", European Journal of Innovation Management ,Vol. 12 No. 4, pp. 470-491

    Ho. Li-An,(2008),”What Affects Organizational Performance? The Linking Of Learning And Knowledge Management” , Industrial Management & Data Systems, Vol. 108, No.9, Pp.1234-1254

    Hooley J.G. Greenley E.G., Gadogan W.J. and Fahy J. (2003); "The performance impact of marketing resources", Journal of Business Research,85 (10), pp.18-27.

    Improving Innovativeness and Performance of Small and Medium Enterprises" Asian Social Science, Vol. 8, No. 1;PP:134-145.

    Kirca, A. H., Jayachandran, S., & Bearden, W. O. (2005). Market orientation: A meta-analytic review and assessment of its antecedents and impact on performance. Journal of Marketing,69(2), 24-41.

    Lee J. S., & Hsieh C. J. (2010). A Research in Relating Entrepreneurship, Marketing Capability, Innovative Capability and Sustained Competitive Advantage. EABR & ETLC Conference Proceedings

    Li Suhong,Bhanu Ragu-Nathan,T.S.Ragu-Nathan,S.Subba Roa(2006),The important of supply chain management practices on competitive. 

    Liao  Chechen , Wang  Hsiu ,  Chuang  Shu – Hui , Shih  Meng – Lin , Liu Chuang – chun(2010), Enhancing knowledge management for R&D innovation and firm performance: An integrative view” , African Journal of Business Management Vol. 4(14), pp. 3026-3038.

    Lin , H.F. , (2007) , “Knowledge sharing and firm innovation capability : an empirical study” , International Journal of Manpower , Vol. 28 No. 3/4 ,  pp. 315-332

    Lings N. I. (2004) "Internal market orientation-Construct and consequences", Journal of Business Research, no.57: pp:405– 413.

    Ma,H (1999) "Creation and preemption for competitive advantage", Management Decision, Vol. 37 Iss: 3, pp.259 – 267

    Managerial Perspective, 2 nd  ed. Fort Worth: The Dryden Press.P.56.

    Micheels, Gow (2012)" The Effect of Alternative Market Orientation Strategies on Firm Performance " International Journal of Marketing Studies, Vol. 4, No. 3;PP:2-15.

    Moullin, M.(2002) Delivering Excellence in Health and Social Care, Open University Press, Buckingham.

    Moullin, M.(2007) «Performance measurement definitions Linking performance measurement and organisational excellence», International Journal of Health Care Quality Assurance, Vol. 20 No. 3, p. 181-183.

    Naidoo –Vikash(2010) Firm survival through a crisis: The influence of market orientation, marketing innovation and business strategy- Industrial Marketing Management .pp: 1311–1320.

    Nani, A.J., Dixon, J.R. and Vollmann, T.E.(1990) «Strategic controland performance measurement» , Journal of Cost Management,Summer, p. 33-42.

    Neely  Andy, Adams Chris and Crowe Paul(2001), “The Performance Prism in Practice, Measuring Busness Excellence, pp.6-12,5,2.

    Neely, A.D.(2005) «Defining performance measurement: adding to the debate», Perspectives on Performance, Vol. 4 No. 2, p. 14-15.

    Opeda, Frederick. O.- Jaiyeoba, Olumide. O.- Donatus ,Amanze (2011)- Market Orientation: Journey from Antecedents to Business Performance in a Developing Economy A Case-Study of Botswana’s Small and Medium Size Manufacturing Firms, International Journal of Business Administration Vol. 2, No. 4,pp:61-68.

    orientation performance relationship? Journal of Marketing, 58(1),pp. 46−55.

    Panigyrakis  G., K. (2007)" Market orientation and performance: An empirical investigation in the  retail industry in Greece ", Journal of Retailing and Consumer Services vol. 14 ,p.p 137–149

    Panigyrakis G, etal (2007) , " market Orientation and performance : An emprical investigation in the retail industry in Greece , journal of Retailing and customer services , vol . 14 , pp.137-149.

    Radnor, Z., McGuire, M.(2004) «Performance management in the publicsector: fact or fiction?» International Journal of Productivity andPerformance Management, Vol.53, No.3, p. 245-260.

    Rahab & Suliyanto)2012)" The Role of Market Orientation and Learning Orientation in

    Rainer Feurer.F, Chaharbaghi.k, (1995) "Strategy development: past, present and future", Management Decision, Vol. 33 Iss: 6, pp.11 – 21

    Rhee Jaehoon, Park b aekyung, Lee c DoHyung( 2010), "Drivers of    innovativeness and   for performance innovative SMEs in South Korea: Mediation of learning  orientation",Technovation 30 ,p.p 65–75

    Rhee Jaehoon, Park b aekyung, Lee c DoHyung( 2010), "Drivers of    innovativeness and   for performance innovative SMEs in South Korea: Mediation of learning  orientation",Technovation 30 ,p.p 65–75.

    Rumelt Richard P. (2003)" What in the World is Competitive Advantage?" ‚ Policy Working Paper, N. 105, pp.1-5.

    Sabah Agha & Alrubaiee, Laith )2012)" Effect of Core Competence on Competitive Advantage and Organizational Performance " , International Journal of Business and Management, Vol. 7, No. 1 pp:192-204.

    Sadikoglu  Esin , Zehir Cemal ( 2010), "Investigating the effects of innovation and employee performance on the relationship between total quality management practices and firm performance: An empirical study of Turkish firms", Int. J. Production Economics ,p.p 1-14.

    Shin, Sohyoun (2012)- Decomposed Approach of Market Orientation and Marketing Mix Capability: Research on Their Relationships with Firm Performance in the Korean Context- International Business Research Vol. 5, No. 1.pp:22-33.

    Shin,S(2012)" Decomposed Approach of Market Orientation and Marketing Mix Capability: Research on Their Relationships with Firm Performance in the Korean Context " International Business Research , Vol. 5, No. 1;PP:22-33.

    Sin,   Y.   et al , (2005) , "An nalysis of the relationship between Market Orientation and business performance in the hotel industry" , Hospitality management , vol . 24, pp. 555-577.

    Sin, leo Y. M , Tse , alan C. B et al , (2005) , An nalysis of the relationship between Market Orientation and business performance in the hotel industry" , Hospitality management , vol . 24, pp. 555-577

    Singh .s, etal (2004), " Market Orientation and customer satisfaction " , Jounrnal of industrial marketing management " , vol . 33 , pp . 135-144

    Slater, S. F., & Narver, J. (1994). Does competitive environment moderate the market

    Strand Sampo (2006) Patents as a Source of Sustainable Competitive Advantage‚ Seminar in Business Strategy and International Business, Helsinki University of Technology.

    Subramanian, Ram, Kumar, Kamalesh and Strandholm, Karen (2010)“The role organization competencies in the market orientation –performance relationship” International Journal of Commerce and Management , Vol.19 ,No.1,pp.7-26.

    Taylor  C R, etal (2008)," Does having a market orientation lead to higher levels of relationship commitment and business performance? Evidence from the Korean robotics industry", Industrial Marketing Management, Volume: 37 Issue: 7 pp.825-832

    Taylor  Charles R, Kim    Kyung Hoon,  Ko   Eunju  ,  Park Myung Hwan   ,   Kim    Dong Ryul  , Moon   Hak Il (2008)," Does having a market orientation lead to higher levels of relationship commitment and business performance? Evidence from the Korean robotics industry", Industrial Marketing Management no.37 ,p.p 825–832.

    Theoharakis etal , (2008) , " Customer Orientation and innvativeness : Differing roles in new and Old Europ” , Intern . j.of Research  marketing , vol . (25) , pp. 69-79

    Tse, A. C& etal(2003)." Market  orientation and business performance in a Chinese business environment. Journal of Business Research, 56, 227−239.

    Valencia, et al (2010)" Organizational culture as determinant of product innovation" European Journal of Innovation Management Vol. 13 No. 4.


موضوع پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, نمونه پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, جستجوی پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, فایل Word پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, دانلود پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, فایل PDF پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تبیین عملکرد شرکت با استفاده از بازارگرایی، نوآوری و مزیت روابطی در شرکت های تولیدی استان گیلان

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده عملکرد برند موفقیت یک برند در بازار را نشان می دهد و از راه های متعدد و دیدگاه های متفاوتی اندازه‎گیری شده است. مطالعات موجود نشان می دهد، در حدود 70 درصد از درآمدهای شرکت قابل انتساب به برند است. بنابراین عملکرد سازمانی و عملکرد برند ارتباط بسیار بالایی با یکدیگر دارند در این راستا هدف از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) 1-1- مقدمه چندیست که مقوله­ای به نام سرمایه فکری [1]در نظر مدیران و صاحبان فن اهمیت­های فراوانی پیدا کرده است . می­دانیم که دارایی[2]­ها در سازمان به دو بخش دارایی­های مرئی و نامرئی تقسیم بندی می­شود از جمله دارایی­های مرئی می توان سرمایه در گردش و یا حساب بانکی شخص یا بنگاه را دانست و دارایی­های نامشهود خود به دو دسته تقسیم بندی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده موفقیت سازمان های خدماتی در راستای فعالیتهای بازارگرایی مستلزم این است که تعهد کارکنان تضمین شود. یکی از راه های دستیابی به چنین تعهدی، اجرای برنامه های بازاریابی داخلی است. با توجه به اهمیت بازاریابی داخلی و بازارگرایی پژوهش حاضر تلاش دارد تا رابطه بین دو متغیر را با توجه به نقش واسطه ای تعهد و رفتار شهروندی سازمانی مورد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی "M.A" گرایش : مالی چکیده اعتقاد بر این است که مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می تواند در توانمندسازی سازمان ها در جهت پی بردن به تمرکز مشتری بسیار مفید باشد و از همین رو در دستور کار بسیاری از سازمان ها قرا ر گرفته است. هر چند مطالعات زیادی روی مقوله مدیریت ارتباط با مشتری انجام شده است ولی مطالعات محدودی بر روی عوامل ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشدM.A. مديريت دولتي تابستان1390 چکيده:       تفکر استراتژيک مهم ديدن چيزي است که که ديگران نمي بينند،کشف يک نياز نهفته به م

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " بازاریابی " مقدمه صادرات معمول ترین راه پیش روی شرکت ها برای شروع فعالیت های بازاریابی در خارج کشور است. یکی از مهمترین دلایل این امر این است که صادرات در مقایسه با سایر روش های بین المللی شدن به منابع کمتری نیاز دارد. کشورهای مختلف شرکت های خود را به صادرات تشویق می کنند زیرا این فعالیت مهم, اشتغال را در داخل کشور آن ها ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) چکیده امروزه سرعت تغیرات و شدت رقابت میان سازمان­ها در صنایع مختلف، آن­ها را با محدودیت منابع مواجه ساخته است و پایداری و بقا سازمان­ها در گرو دستیابی به مزیت رقابتی در هزینه، کیفیت، نوآوری و تحویل به طورهمزمان می­باشد و از طرفی بدست آوردن مزیت رقابتی درکشف نواحی و بخش­هایی می­باشد که ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی، گرایش: بازاریابی چکیده عصر حاضر با هیچ بک از اعصار گذشته قابل قیاس نیست. ویژگی غالب این عصر دانش مداری، اطلاعات محوری و نرخ بالای تغییرات در عرصه های مختلف است. این حقیقتی است که فضای کسب و کارها را دربرگرفته است و بیانگر پیچیدگی بازارهای جهانی روزافزون بازارها و پویایی محیط فراروی شرکت ها و موسسات تولیدی و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي گرايش بازاريابي و صادرات دي ماه 1391 چکيده: بازارگرايي و تاثير آن بر عملکرد تجاري از جمله مباحث مهم در مديريت بازار و مشتري

گروه مدیریت گرایش بازرگانی - تحول پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد چکیده مطالعه شرکت­ها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکت­های موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می­کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونه­ای که توجه به مشخصه­های محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژی­های سازمانی ...

ثبت سفارش