پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه

word 2 MB 30502 68
1393 کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر

    گرایش نرم­افزار

    چکیده

    کاربرد روز افزون شبکه‌ های حسگر بی‌سیم در زندگی انسان گویای اهمیت زیاد این تکنولوژی است. محدودیت انرژی در عناصر تشکیل دهنده‎ی شبکه‌های حسگر بی‌سیم که گره‌حسگرها می‌باشند همواره به عنوان مهمترین چالش پیش روی این تکنولوژی مطرح بوده است و به همین دلیل بخش اعظم تحقیقات انجام شده در حیطه‌ی شبکه‌های حسگر بی‌سیم به موضوع انرژی اختصاص یافته است. با توجه به اینکه نحوه‌ی انتخاب مسیرها برای ارسال اطلاعات در شبکه‌های حسگر بی‌سیم تأثیر قابل توجهی بر میزان مصرف انرژی شبکه دارد، در این پژوهش سعی بر ارایه‎‌ی راهکاری در زمینه‌ی مسیریابی با هدف افزایش طول عمر شبکه شده است. در این روش با در نظر گرفتن تاریخچه‌ی مصرف انرژی گره‌های ‌حسگر، تعداد همسایگان حسگر ارسال کننده‌ی داده، و فاصله مبدأ تا مقصد ارسال داده(تک گام)،  راهکاری ارایه شده است که می‌تواند تأثیر بسیاری بر افزایش عمر شکه داشته باشد. شبیه‌سازی و مقایسه با روش‌های معروف و موفق مسیریابی در شبکه‌های حسگر بی‌سیم گویای شایستگی روش پیشنهادی می‌باشد.  

     

    کلمات کلیدی: شبکه‌های حسگر بی‌سیم، مسیریابی، الگوریتم PSO، عمر شبکه، محدودیت انرژی

    فصل اول

    مقدمه

    1  مقدمه

    شبکه­های حسگر بی­سیم از تعدادی گره­حسگر تشکیل شده است و به طور معمول اندازه­ی این گره‌ها کوچک است و ارزان قیمت هستند. تمامی این گره‌ها قابلیت دریافت اطلاعات از محیط اطراف خود را دارند، همچنین می­توانند داده‌های در‌یافت ‌شده از محیط را به سمت گره‌حسگری که در همسایگی آنها قرار دارد بفرستند و یا از آنها دریافت کنند. در این نوع شبکه­ها شعاع انتقال داده‌ها محدود است، همچنین گره‌ها از نظر پردازشی و ذخیره­ی اطلاعات نیز محدودیت دارند. با توجه به محدود بودن انرژی گره‌ها، بیشتر روشهای مسیریابی در این نوع شبکه­ها با هدف افزایش طول عمر شبکه مطرح شده­اند. در این  پژوهش یک الگوریتم مسیریابی جدید معرفی می­شود که مهمترین هدف آن افزایش عمر شبکه است.

    در بیشتر کاربردهای شبکه­های حسگر بی­سیم، نحوه­ی قرار گرفتن گره‌ها در محیط فیزیکی به صورت تصادفی است ونقشه‌ی خاص و از پیش تعیین شده‌ای ندارد. گره‌ها پس از قرار گرفتن در محیط به طور خودکار ساختار شبکه­ را تشکیل می­دهند و برای مدت محدودی به دریافت اطلاعات از محیط اطراف و انتقال آن به ایستگاه اصلی می­پردازند. انرژی لازم برای دریافت اطلاعات از محیط و فرستادن اطلاعات به دیگر حسگرها توسط باتری‌های تعبیه شده در حسگرها تأمین می‌شود. بنابراین انرژی این گره‌ها محدود است و در اکثر کاربردها پس از اتمام انرژی باتری، شارژ مجدد ویا تعویض آن بسیار دشوار و به‌طور معمول غیرممکن است.

     

    کاربردهای مختلف شبکه‌های حسگر منجر به تولید گره‌‌‌حسگرهای زیادی شده است که از نظر معماری، اندازه، مصرف انرژی و شعاع پوشش گره بسیار متفاوت هستند. جدول 1-1 تعدادی از این گره‌حسگرها و کاربردی را که دارند نشان می‌دهد]1[.

     

     

    1-1 ضرورت مسئله و چالش‌های پروتکل مسیریابی

    محدودیت انرژی همواره مهمترین چالش پیش‌روی شبکه‌های حسگر بی‌سیم بوده است. با توجه به اینکه بخش زیادی از انرژی شبکه صرف ارسال اطلاعات به دست آمده از محیط به سمت ایستگاه اصلی می‌شود، استفاده از یک روش مسیریابی مناسب می‌تواند تا حد زیادی طول عمر شبکه را افزایش دهد. ارایه‌ی یک پروتکل مسیریابی برای شبکه‌های حسگر بی‌سیم با چالش‌هایی روبه‌روست که از محدودیت‌های این شبکه‌ها ناشی می‌شود. همچنین این شبکه‌ها در بسیاری از منابع شبکه نیز محدودیت دارند. برای مثال: پهنای باند ارتباطی[1]، واحد پردازشگر، واحد ذخیره‌سازی و انرژی ]2،3[. مهمترین چالش‌های پیش روی طراحی پروتکل‌های مسیریابی عبارتند از]4،5،6[:

    1-1-1 ظرفیت محدود انرژی

    با توجه به اینکه گره‌های حسگر انرژی لازم را از باتری‌ها می‌گیرند، بنابراین ظرفیت محدودی دارند. هنگامی که انرژی گره از یک مقدار آستانه کمتر شود، آن گره قادر به ادامه فعالیت خود نخواهد بود و این امر تاثیر منفی زیادی روی شبکه می‌گذارد. از اینرو محدودیت انرژی بزرگ­ترین چالش برای ارایه یک پروتکل مسیر یابی است .

    1-1-2 مختصات مکان گره‌ها

    چالش دیگری که در امر ارایه یک پروتکل مسیریابی است مدیریت مکان گره است. تعداد زیادی از پروتکل‌‌های مسیریابی فرض می‌کنند که هرحسگر مجهز به سیستم مکان‌یابی جهانی است[2] و یا از الگوریتم‌های مکان‌یابی برای یافتن مکان گره استفاده می‌کنند]5[.

    1-1-3 محدودیت منابع سخت‌افزاری

    گره‌های حسگر علاوه بر انرژی، از لحاظ ذخیره‌سازی و پردازش نیز محدود هستند. گره‌ی حسگر نمی‌توانند محاسبات پیچیده و طولانی را انجام دهد و این امر چالشی برای پیشرفت نرم افزاری در شبکه‌های حسگر بی‌سیم است. بنابراین برای ارایه یک الگوریتم مسیریابی علاوه بر انرژی باید محدودیت سخت ‌افزاری را نیز در نظر داشت.

     

    1-1-4 تعداد زیاد گره و قرار گرفتن تصادفی در محیط

    شبکه‌های حسگر بی‌سیم به طور کامل وابسته به کاربرد شبکه هستند. در بیشتر کاربردها تعداد زیادی گره به طور تصادفی در محیط فیزیکی قرار داده می­شوند که این امر تاثیر قابل توجهی بر روی کارایی الگوریتم‌های مسیریابی دارد.

     

     

    1-1-5 ویژگی‌های شبکه ( عدم اطمینان محیط فیزیکی)

    در شبکه‌های حسگر بی‌سیم، گره حسگرها در محیطی پویا و غیر قابل اطمینان قرار می‌گیرند. توپولوژی شبکه مدام در حال تغییر است و این تغییرات از عواملی چون به پایان رسیدن انرژی گره، آسیب فیزیکی گره و یا قطع ارتباط بین گره‌ها ناشی می‌شود. یک پروتکل مسیریابی مناسب باید با تغییرات توپولوژی به طور مناسبی همسو باشد.

    1-1-6 افزونگی داده

    چون در شبکه‌های حسگر بی‌سیم افزونگی داده‌ی بالایی وجود دارد و ممکن است اطلاعات یکسانی از گره‌های مختلف به‌دست آید، بنابراین در برخی از گره‌ها می‌توان از تکنیک‌های اجماع داده­ استفاده کرد. اجماع داده‌ها می­تواند تا حد زیادی تعداد بسته­های اطلاعاتی که در شبکه به سمت ایستگاه اصلی منتقل می‌شوند را کاهش دهد و از اینرو تاثیر مثبتی بر طول عمر شبکه دارد.

    1-1-7 تنوع کاربرد شبکه­های حسگر بی­سیم

    با توجه به اینکه این شبکه­ها کاربردهای مختلفی دارند، بنابراین نمی­توان ادعا کرد که یک پروتکل مسیریابی برای تمام کاربردها بهینه است. برخی از کاربردها مانند پردازش‌های صنعتی و یا صنایع نظامی نیاز به پاسخ سریع و تاخیر کم دارند. کاربردهای دیگر مانند اندازه‌گیری دما و نور حساسیت کمتری دارند و در آن‌ها طول عمر شبکه اولویت بیشتری دارد. با توجه به اینکه در بیشتر کاربردها، پیاده‌‌سازی یک شبکه‌ی حسگر بی‌سیم واقعی به منظور آزمایش کردن کارایی یک پروتکل مسیریابی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی استفاده می‌شود. در این شبیه‌سازها می‌توان شبکه والگوریتم‌های مسیریابی را مطابق با کاربرد آن در محیط واقعی شبیه‌سازی کرد. در فصل پنجم تعدادی از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی شبکه‌های حسگر بی‌سیم بررسی شده است.

     

    1-2 ویژگی‌های شبکه‌های حسگر بی‌سیم

    محدودیت انرژی باعث می­شود که بیشتر پروتکل­های مسیریابی ارایه شده در سایر شبکه‌های بی‌سیم برای شبکه‌های حسگر بی‌سیم مناسب نباشد. برای مثال انتقال سیل‌آسا که در شبکه­های کامپیوتری استفاده می‌شود برای شبکه­های حسگر بی­سیم هزینه­ی زیادی داشته و طول عمر شبکه را به طور قابل توجهی کاهش می­دهد]7[. البته برای پیاده سازی انتقال سیل‌آسا در شبکه­های حسگر بی­سیم از یک روش جایگزین استفاده می­شود که به روش شایعه‌پراکنی معروف است]8[. در این روش وقتی گره‌ای می‌خواهد داده­ای را به سمت گره‌ی دیگر بفرستد به صورت تصادفی تعداد کمی از همسایگان خود را انتخاب می­کند، اما در روش سیل‌آسا تمام همسایگان انتخاب می­شوند. شبکه­های حسگر بی­سیم ویژگی‌هایی دارند که آنها را از دیگر شبکه‌ها مانند MANET[3] و سیستم‌های تلفن همراه[4] متمایز می­کند. تعدادی از این ویژگی‌ها که در انجام این تحقیق مد نظر قرار گرفته‌است عبارتند از:

    تراکم زیادگره‌ها در محیط: به­طور معمول شبکه­های حسگر بی‌سیم نسبت به دیگر شبکه­ها چگالی بیشتری داشته و از این‌رو امواج مغناطیسی در محیط این نوع شبکه­ها بیشتر است.

    محدودیت باتری ­های تامین کننده انرژی: انرژی لازم برای انتقال اطلاعات در شبکه و پردازش داده­ها توسط باتری‌هایی فراهم می­شود که از لحاظ میزان انرژی محدودند ودر بیشتر کاربرد‌ها پس از اتمام انرژی قابل شارژ و یا تعویض کردن نیستند.

    محدودیت میزان ذخیره سازی، پردازش و انتقال داده: گره‌های حسگر نسبت به شبکه­های دیگر فضای ذخیره‌سازی اندکی دارند و از نظر حجم محاسبات و همچنین طول مسافتی که داده را می‌فرستند بسیار محدودند.

    شکل‌گیری خودکار شبکه: در این نوع شبکه­ها وقتی گره‌ای در محیط قرار می­گیرد به صورت خودکار با محیط اطراف و دیگر گره‌های همسایه خود ارتباط برقرار می­کند.

    عدم قابلیت اطمینان: با توجه به اینکه گره‌ها در محیط فیزیکی در مکانهایی قرار می­گیرند که به طور معمول دسترسی به آنها غیر ممکن است، قابل اطمینان نیستند و ممکن است دچار آسیب فیزیکی شوند و یا مورد نفوذ بیگانه قرار گیرند.

    افزونگی زیاد داده­ها: چون این نوع شبکه­ها در نقاط مختلف تراکم زیادی دارند، ممکن است یک مکان خاص توسط چندین گره پوشش داده شود، بنابراین اطلاعاتی که هر یک از این گره‌ها از آن نقطه­ی خاص به دست می­آورند یکسان است.

    متناسب با کاربرد شبکه: شبکه­های حسگر بی‌سیم با توجه به کاربردی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند و متناسب با کاربرد طراحی می­شوند.

    الگوی انتقال چند به یک: در بیشتر شبکه­های حسگر بی‌سیم، اطلاعات به دست آمده از محیط از سوی حسگرها به سمت یک ایستگاه اصلی انتقال می­یابند. در شکل 1-1 این الگو نشان داده شده است.

    توپولوژی متغیر شبکه: توپولوژی شبکه­های حسگر بی­سیم مدام در حال تغییر است و این تغییر از مواردی چون آسیب دیدن گره‌ها، اضافه شدن گره‌های جدید و یا اتمام انرژی گره‌ها ناشی می‌شود.

    مقیاس پذیری: پروتکل­ های مسیریابی باید با اندازه­ی شبکه تطابق داشته باشند. همچنین ممکن است تمام گره­ها توانایی­های یکسانی نداشته باشند و یا ارتباطات بین گره­ها متقارن نباشد. یک پروتکل مسیریابی کارآمد باید این ناسازگاری‌های شبکه حسگر بی‌سیم را مدیریت کند.

    1-3 ساختار گره‌ حسگر

    در بیشتر موارد تعدادی از مراحل الگوریتم‌ های مسیریابی در حسگرها اجرا می‌شوند، بنابراین یک گره‌ حسگر باید مقداری هوشمندی داشته باشد. البته این هوشمندی به دلیل محدودیت‌ انرژی و همچنین محدودیت سخت افزاری بسیار محدود است. به‌طور معمول معماری یک گره‌ حسگر هوشمند به صورتی که در شکل 1-2 نشان داده شده است]28[، در نظر گرفته می‌شود.

    قالب پیام

    در شبکه­های حسگر بی­سیم داده‌های دریافت شده از محیط فیزیکی در قالب بسته­هایی قرار می‌گیرند و به گره‌های همسایه و یا ایستگاه اصلی ارسال می‌شوند. با توجه به نوع کاربرد شبکه، اندازه و قالب این بسته­ها متفاوت است. در اکثر کاربردها، اندازه­ی این بسته­ها در یک شبکه‌ی حسگر بی‌سیم یکسان و ثابت است. همچنین اندازه این بسته­ها می­تواند به صورت پویا تغییر کند، به نحوی که در یک شبکه بسته‌های حاوی داده‌ها، اندازه‌های گوناگونی داشته باشند. شکل 1-3 یکی از این قالب‌های پیام را نشان می‌دهد که در بیشتر پروتکل‌های سلسله مراتبی استفاده می‌شود ]9[.

    در ادامه، ساختار این مقاله به این صورت است که در فصل دوم کارهای مرتبط با مسیریابی در شبکه‌های حسگر بی‌سیم مطرح گردیده است، فصل سوم الگوریتم مسیریابی ارایه شده‌ی این مقاله را شرح می‌دهد، در فصل چهارم نحوه‌ی شبیه‌سازی شبکه‌ی حسگر بی‌سیم و الگوریتم مسیریابی پیشنهادی بررسی شده، در فصل پنجم نتایج حاصل از شبیه‌سازی و مقایسه با دیگر پروتکل‌های مسیریابی نمایش داده شده است و در پایان نتیجه‌گیری و کارهای آتی بیان شده است.

     

    چکیده فصل اول

    در این فصل ویژگی­های شبکه­های حسگر بی­سیم و ضرورت مسئله‌ی مسیریابی در این شبکه‌ها مطرح شد. همچنین چالش‌هایی که در مقابل ارایه‌ی یک پروتکل مسیریابی است بررسی شدند. تفاوت بین این نوع شبکه­ها با سایر شبکه­های بی‌سیم بیان شد. در این فصل دریافتیم که شبکه­های حسگر هم ازنظر سخت‌افزاری و هم از نظر نرم افزاری تفاوت زیادی دارند، بنابراین هریک از انواع این شبکه‌ها به پروتکل‌های خاص خود نیاز دارند و باید منطبق با کاربرد شبکه طراحی شوند. محدودیت انرژی به عنوان مهمترین چالش شبکه‌های حسگر بی‌سیم مطرح شد که در ارایه­ی یک پروتکل مسیریابی بهینه باید به خوبی کنترل شود.

     

     

     

    فصل دوم

     

     

    بررسی کارهای

     مرتبط

    کارهای مرتبط

    2-1 مقدمه

                محدودیت انرژی در شبکه‌های حسگر به‌عنوان مهمترین چالش پیش‌روی پروتکل‌های مسیریابی برای بی‌سیم  تحقیقات بسیاری برای ارایه‎‌ی یک روش مناسب مسیریابی با هدف افزایش طول عمر شبکه صورت گرفته است. با توجه به ویژگی‌های پروتکل‌های مسیریابی و همچنین ویژگی‌های شبکه‌ی حسگر بی‌سیم، پروتکل‌های مسیریابی به چند دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه انواع پروتکل‌های مسیریابی و تعدادی از کارهای انجام شده در زمینه‌ی مسیریابی در شبکه‌های حسگر بی‌سیم بررسی شده است.

    2-2 انواع پروتکل‌های مسیریابی

    همانطور که در فصل اول اشاره شد یکی از محدودیت‌های شبکه‌های حسگر این است که گره‌های حسگر دارای انرژی محدودی هستند. انرژی لازم برای انتقال اطلاعات در یک شبکه­ی حسگر بی­سیم توسط باتری­های تعبیه  شده در  گره تامین می‌شود. هنگامی که این انرژی پایان یافت تعویض این باتری­ها بسیار دشوار و در بیشتر موارد غیر ممکن است. ­بنابراین بسیاری از روش‌ها و  پروتکل‌های شبکه‌های غیر بی‌سیم برای استفاده در شبکه­های حسگر نا­کارآمد است. در زمینه­ی مسیریابی، روشها و پروتکل‌های بسیاری ارائه شده است که هدف بیشتر این روشها  افزایش طول‌عمر شبکه است. در این فصل تعدادی از این روشها به همراه چند دیدگاه برای دسته‌بندی آنها ذکر خواهد گردید. از یک دیدگاه]10[ می­توان روش‌های مسیریابی را به هفت گروه تقسیم کرد که در جدول 2-1 نشان داده شده است:

    در این بخش به طور خلاصه ویژگی­های مهم این گروه‌ها بیان شده و مناسب‌ترین پروتکل از نظر نتایج شبیه‌سازی ویا مهمترین پروتکل از نظر میزان کاربرد در هرگروه معرفی  خواهند شد.

    (تصاویر و جداول در فایل اصلی موجود است )

    Abstract

    Increasing usage of  wireless sensor networks represent the importance of  this technology in human life. Energy limitations in wireless sensor networks, where  sensors are constituent  elements have always been considered as the most important challenge facing this technology , so, much of the research in the domain of Wireless Sensor Networks is dedicated to the topic of energy. Given the choice of routes  for transmit sending data in wireless sensor networks has a significant impact on network energy consumption, so this study propose a new routing algorithm for wireless sensor networks to increase the network lifetime. proposed method consider the history of energy consumption of sensor nodes, the number of neighbors of sensor data sent, and the distance from the source to the destination (one-step) and by calculating optimal weight for each of these parameters has a great impact on network lifetime.  Simulation and comparison with known and efficient methods show the goodness of proposed method.

  • فهرست:

    1  مقدمه. 2

    1-1 ضرورت مسئله و چالش‌های پروتکل مسیریابی.. 3

    1-1-1 ظرفیت محدود انرژی.. 4

    1-1-2 مختصات مکان گره‌ها 4

    1-1-3 محدودیت منابع سخت‌افزاری.. 4

    1-1-4 تعداد زیاد گره و قرار گرفتن تصادفی در محیط.. 4

    1-1-5 ویژگی‌های شبکه و عدم اطمینان محیط فیزیکی.. 4

    1-1-6 افزونگی داده 5

    1-1-7 تنوع کاربرد شبکه‌های حسگر بی‌سیم. 5

    1-2 ویژگی‌های شبکه‌های حسگر بی‌سیم. 5

    1-3 ساختار گره‌ حسگر. 7

    1-4 قالب پیام. 8

    چکیده فصل اول. 9

    2 کارهای مرتبط.. 12

       2-1 مقدمه. 12

       2-2 انواع پروتکل‌های مسیریابی.. 12

    2-2-1 پروتکلهای مبتنی بر مکان. 13

    2-2-2 پروتکلهای داده‌محور. 14

    2-2-3 پروتکلهای سلسله مراتبی.. 15

    2-2-4 پروتکلهای مبتنی بر حرکت.. 17

    2-2-5 پروتکلهای مبتنی بر چند مسیر. 18

    2-2-6 پروتکلهای مربوط به شبکه‌های ناهمگن.. 18

    2-2-7 پروتکلهای مبتنی بر کیفیت سرویس... 19

    2-3 مسیریابی متمرکز و توزیع شده 19

    2-3-1 الگوریتمهای مرکزی.. 19

    2-3-2 الگوریتم های توزیع شده 20

    2-4 محیط سه بعدی.. 20

    چکیده‌ی فصل دوم. 21

    3 الگوریتم پیشنهادی.. 23

    3-1 انواع روش‌های مسیریابی.. 23

    3-2 مفروضات در نظر گرفته شده درشبیه‌سازی.. 24

    3-3 الگوریتم PSO.. 26

    3-4 مراحل الگوریتم پیشنهادی.. 28

    چکیده‌ی فصل سوم. 35

    4 شبیه‌سازی و اجرای اگوریتم پیشنهادی.. 37

    4-1نرم‌افزارهای شبیه‌سازی شبکه‌های حسگر بی‌سیم. 37

    4-2 شبه کد الگوریتم PSO.. 39

    4-3 طراحی شبیه ساز شبکه‌های حسگر بی‌سیم. 41

    4-4 بسته‌ی داده‌ای.. 43

    4-5 شبه‌کد الگوریتم پیشنهادی.. 44

    خلاصه‌ی فصل چهارم. 46

    5 نتایج شبیه‌سازی.. 48

    5-1 مقایسه‌ی عمر شبکه. 49

    5-2 مقایسه‌ی نرخ دریافت اطلاعات.. 53

    چکیده‌ی فصل 5. 55

    6 نتیجه‌گیری و پیشنهادات.. 57

    6-1خلاصه‌ی بحث.. 57

    6-2 خلاصه‌ی نتایج. 57

    6-3 پیشنهادات وکارهای آتی.. 58

    مراجع. 60 

     

    منبع:

     

    [1]  http://www.sensorsmag.com/sensors-types available at Aug 2014. 

    [2] Ch.Chong, Kumar, S.p, “Sensor networks: evolution, opportunities, and challenges” Proceeding of IEEE,Vol. 91, Aug. 2003, pp. 1247-1256.

    [3] Shah.Rc,Rabaey.J.m“Energy Aware Routing For Low Energy ad hoc Sensor Networks” Proceeding of IEEE,Vol. 1,Mar. 2002, pp. 350-355.

    [4] Sh.Kumar, M.P.Singh, D.k.Singh“Routing Protocols in Wireless Sensor Networks –A  Survey”International Journal of Computer Science and Engineering Survey(IJCSES), Vol. 2,Nov. 2010, pp. 63-83.

     

    [5] P.Kaushik, J.SinghaiEnergy Efficient Routing Algorithm for Maximizing the Minimum   Lifetime of Wireless Sensor Network:A Review”International Journal of Ad hoc, sensor & Ubiquitous Computing  (IJASUC)Vol. 2,Jun. 2011, pp.25-36.

     

    [6] I.F.Akyildiz, W.Su, Y.Sankarasubramaniam, E.Cayirci “Wireless Sensor Networks: a survey” ELSEVIER.computer Networks, Vol. 38,Mar. 2002, pp. 393-422.

     

    [7] Sh.Kumar, M.P.Singh, D.k.Singh“Routing Protocols in Wireless Sensor Networks –A Survey”IJCSES Vol. 2,Nov. 2010, pp. 63-83.

     

    [8] P.Kaushik, J.Singhai,”Energy Efficient Routing Algorithm for Maximizing the Minimum  Lifetime of Wireless Sensor Network:A Review” IJASUC Vol. 2,Jun. 2011, pp.25-36.

     

    [9] I.F.Akyilidz, I.H.Kasimoglu,”Wireless sensor and actornetworks:Research Challanges” , ElSEVIER(ad hoc networks), Vol. 2,Oct. 2004, pp.351-367.

     

    [10] L.J.Villabla, A.L.Sandoval,A.T.Cabrerand, C.B.Abbas , “Routing Protocols in Wireless Sensor Networks” SENSORS, Vol. 9,Oct. 2009, pp.8399-8421.

     

    [11] J.Shi, A.Calveras, Y.cheng, K.Liu “A Novel Power Efficient Location-Based Cooperative With Transmission Power-Upper-Limit for Wireless sensor Networks” ,SENSORS, Vol. 13,May. 2013, pp.6448-6476.

     

    [12] J.Heidemann, D.Estrin, “Geography-informed Energy Conservation for ad-hocRouting” , Proceeding ACM/IEEE Mobicom01, Vol. 5,Jul. 2001, pp70-84.

     

    [13] V.Rodoplu, T.H.Meng, “Minimum Energy Mobile Wireless sensor Networks” , IEEE Journal on selected area in comminucations, Vol.17,Aug. 1999, pp1333-1344.

     

    [14] L.Villas, A.Boukerche, H.Ramos, H.Oliviera, R.Arajou, L.Loureiro“A Lightweight and Reliable Routing Approach for In network aggregation in Wireless Sensor Networks” ,IEEE Transactions on Computer, Vol.62,Apr. 2013, pp.676-689.

     

    [15] W.Heinzelman, J.Kulik, H.Balakrishman“Addaptive Protocols for Information Dissemination In Wireless sensor Networks” , Proceeding ACM/IEEE Mobicom01, Aug. 1999, pp174-185.

     

    [16] S.Nikolidakis, D.Kandris, D.Vergados, CH.Doligeris“ Energy Efficient Routing in Wireless Sensor Networks Through Balanced Clustering” , Algorithms, Sep. 2013, pp29-42.

     

    [17] N.Sharma, A.Nayyar“A Comprehensive Review of Cluster-Based Energy Efficient Routing Protocols For Wireless Sensor Networks” ,International journal of Application or innovation in Engineering & management(IJAIEM), Vol.3, Jan. 2014, pp.441-453.

     

    [18] P.M.khilar, A.Mahapatro“Mobility Adaptive Unequal Cluster-based Routing Protocol in Wireless sensor Networks” ,International journal of sensor networks, Vol.14, Sep. 2013, pp.65-81.

     

    [19] jafri ,m.reza, Javaid, Akmal, Z.ali“Maximizing the Lifetime of Multichain PEGASIS using Sink Mobility” , World Applied Sciences Journa, Vol.21, 2013, pp.1283-1289.

     

    [20] S.Lindsey, C.S. Raghavendra, “PEGASIS: Power-Efficient Gathering in Sensor Information System ” , Proceedings IEEE Aerospace Conference, Vol.3, Mar. 2002, pp.1125.1130.

     

    [21] S.Lindsey, C.S. Raghavendra, “Dynamic Multisource Multipath for Intrusion Tolerance and Lifetime Maximization of AutonomousWireless sensor Networks ” , IEEEautonomous decentralized System (ISADS), Mar.2013, pp.1-7.

     

    [22]  S.Taruna, S.Shringi, “A Cluster Based Routing Protocol For Prolonging Network Lifetime In Heterogeneous Wireless Sensor Networks ” ,International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, Vol.3, Apr. 2013, pp.658-665.

     

    [23]W.R.Heinzelman, A.Chandrkasan, H.Balakrishnan,  “An Application Specific  Protocol Architecture for wirelessmicrosensor Networks” ,IEEE Computer society proceeding conference, Vol.14, Oct.2002, pp.660-670.

     

    [24] K.Sohrabi,J.Pottie,  “Protocols for self-Organizations of Wireless Sensor Networks ” , IEEE Personal comminucations,  Vol. 7, 2000, pp.16-27.

     

    [25] Al.Karaki, J.N “Routing techniques in wireless sensor Networks:a Survey” , Wireless comminucation,Vol. 11, Dec.2004, pp.6-28.

     

    [26] T.He, et al “APEED: A stateless protocol for real time comminucation in wireless sensor Networks” ,in  The Proceedings of International Conference on Distributed Computing Systems,Vol. 9,  May.2003.

     

    [27]W.R.Heinzelman, A.Chandrkasan, H.Balakrishnan,  “Energy Efficient Comminucation Protocol for microsensor Networks” ,IEEE Computer society proceeding conference, Vol.8, Jan.2000, pp.20-80.

     

    [28]Y.Wei,J.Heidman , D.Estrin “An Energy Efficient MAC  Protocol for Wireless sensor Networks Networks” ,IEEE Computer and Comminucations, Vol.3, Jan.2002, pp.1567-1576.

     

    [29]Kennedy, J.; Eberhart, R. "Particle Swarm Optimization". Proceedings of IEEE

    International Conference on Neural Networks IV, 1995 ,pp. 1942–1948.

     

    [30] Shi, Y.; Eberhart, R.C. "A modified particle swarm optimizer". Proceedings of IEEE

    International Conference on Evolutionary Computation, 1998.pp. 69–73

     

    [31] J.Vesterstrom, R.Thomsen  “A Comparative Study of Differential Evalution , Particle swarm Optimization , and Evalutionary Algorithms on Numerical Benchmark Problems” , IEEE (valutionary Computation), Vol.2, Jun.2004, pp.1980-1987.

     

    [32]C.Eberhart, Y.shi  “Comparision between Genetic Algorithms And Particle Swarm Optimization”  ,Springer(Evalutionary Programming), Vol.1447, Mar.1998, pp.611-616.

     

    [33]B.Musznicki, P.Zwierzykoowski  “Survey of Simulators for Wireless Sensor Networks” ,International  Journal of Grid and Distributed Computing, Vol.5, Sep.2012, pp23-50.

     

    [34] A. Sobeih, W.-P.Chen, J. C. Hou, L.-C.Kung, N. Li, H. Lim, H.-Y. Tyan, and H. Zhang, “J-Sim: A Simulation and Emulation Environment for Wireless Sensor Networks,” J-Sim documentation.AccessedJune 2012.

    [35]B. K. Szymanski and G. G. Chen, “Sensor Network Component Based Simulator,”in Handbook of Dynamic System Modeling (P. Fishwick, ed.), pp. 35–1 – 35–16.

     

    [36] B.Thippeswamy, S.Reshma, K.Shaila, R.Venugopal, R.lyengar, L.Patnaik, “EDOCR: Energy Density On-Demand Cluster Routing In Wireless sensor Networks” ,International Journal of Computer Networks &Communications, Vol.6, Jan. 2014, pp.223-232.


موضوع پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, نمونه پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, جستجوی پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, فایل Word پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, دانلود پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, فایل PDF پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, تحقیق در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, مقاله در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, پروژه در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, پروپوزال در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, تز دکترا در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, پروژه درباره پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارایه‌ی یک روش مسیریابی برای شبکه‌ های حسگر بی‌ سیم با هدف افزایش طول عمر شبکه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) چکیده: یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگر است که در یکمحیط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند.از آنجایی که گره ها از باتری تغذیه میکنند ،مساله مهمی که در شبکه های حسگرمورد توجه قرار میگیرد،بحث مصرف انرژی است.یکی از روشهایی که در این شبکه ها برای کاهش مصرف انرژی بسیار رایج است خواباندن گره ها ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc ) گرایش : الکترونیک چکیده: یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگر است که در یکمحیط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند.از آنجایی که گره ها از باتری تغذیه میکنند ،مساله مهمی که در شبکه های حسگرمورد توجه قرار میگیرد،بحث مصرف انرژی است.یکی از روشهایی که در این شبکه ها برای کاهش مصرف انرژی بسیار رایج ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد" M.Sc" گرایش :نرم افزار چکیده یکی از چالش های مطرح در زمینه شبکه‌ های حسگر ،نحوه مسیریابی و جمع‌آوری اطلاعات از گره‌های شبکه می‌باشد .از آنجا که این شبکه‌ها از لحاظ منابع انرژی و پردازشی محدودیت دارند،نیازمند روش‌های خاصی برای مسیریابی و انتقال اطلاعات می‌باشند که مصرف انرژی پایینی داشته باشند. برای واضح تر شدن موضوع ،در شبکه های حسگر ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر- نرم افزار (M.Sc) چکیده کیفیت سرویس در شبکه های حسگر بی سیم نسبت به شبکه های سنتی بسیار متفاوت است. بعضی از پارامترهایی که در ارزیابی کیفیت سرویس در این شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: پوشش شبکه, تعداد بهینه نودهای فعال در شبکه, طول عمر شبکه و میزان مصرف انرژی. در این پایان نامه سه مسئله اساسی شبکه ها ی حسگر بی سیم مطرح ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش الکترونیک چکیده امروزه با توجه به مزایای شبکه­های حسگر بی­سیم که همانا پیاده­­سازی ساده و ارزان، مصرف توان پایین و مقیاس­پذیری بالای آنها است، در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گرفته­اند. طراحی شبکه­های پایدار حسگر بی­سیم یک مسئله بسیار چالش برانگیز است. انتظار می­رود حسگرها با انرژی محدود به صورت خودکار برای مدت طولانی کار کنند. این در حالی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش: نرم افزار چکیده ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯﺷﺒﮑﻪ­ های ﺳﻨسور ﺑﻲ­ﺳﻴﻢ (Wireless Sensor Network) ﺑﻪ ﺷﮑﻞﮔﺴﺘﺮﺩﻩ­ﺍی ﺭﻭ ﺑﻪ ااست. ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻏﺎﻟﺐ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﺮی ﺑﺮﺍی ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺍﻧﺮﮊی ﻣﺼﺮﻓﻲ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﺪﻡ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎ، ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻃﺮﺍﺣﻲ پروتکل­ ﻫﺎی ﻣﺴﻴﺮﻳﺎﺑﻲ ﺑﺎ خصوصیات انرژی مصرفی کم و افزایش طول ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

ثبت سفارش