پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع)

word 875 KB 30506 130
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۱,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی

    چکیده

    میزان موفقیت یک سازمان را با عملکرد آن می توان ارزیابی نمود. تحقیقات مختلفی در زمینه عملکرد سازمانی صورت گرفته که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر عملکرد سازمان موثر بوده اند. در دنیای پر رقابت امروز عملکرد یک راهنمای ضروری برای هر سازمانی برای تحلیل سطح موفقیتش نسبت به سایر سازمانهای همرده خودش است. ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در صندوق مهر امام رضا[1] (ع) استان گیلان و مقایسه آن با سایر بانکهای فعال استان گیلان یک وظیفه کاملا پیچیده است زیرا این ارزیابی می تواند راهنمای خوبی برای سازمان باشد ، تا سازمان در جهت موفقیت بیشتر گامهای موثرتری بردارد .

    این تحقیق بر اساس طرح تحقیق، توصیفی و بر اساس هدف، از نوع علی – مقایسه ای است. اجرای تحیقی توصیفی می تواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرآیند تصمیم گیری باشد .در این تحقیق به تسهیلات اعطایی قرض الحسنه صندوق مهر امام رضا (ع) در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی جوانان می پردازیم و میزان موفقیت این تسهیلات را ارزیابی می نماییم و متغییر های قابل سنجش در این تحقیق اعطای تسهیلات در بخش کشاورزی(روستایی)، صنعت، مسکن، خدمات، ازدواج، سپرده گذاری(ضروری) و اشتغال جوانان می باشند. نمونه آماری در این تحقیق 220 نفر از مشتریان بهره برده از تسهیلات صندوق و متقاضیان جدید دریافت تسهیلات اعطایی که از سایر بانکها نیز تسهیلات دریافت کرده‎اند، می باشند. روش تحقیق به کار رفته توصیفی – تحلیلی است و ابزار پژوهش نیز پرسشنامهای است که بر  اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت اندازه گیری می شود.برای تجزیه و تحلیل این یافته ها از آزمون تی استفاده گردید. این آزمون نشان می دهد که اعطای تسهیلات در بخشهای خدمات، ازدواج، سپرده گذاری و اشتغال جوانان با موفقیت روبرو شده اند .

    کلمات کلیدی : تسهیلات اعطایی – صندوق مهر امام رضا –موفقیت – بانکداری اسلامی

    1-Emam reza

    مقدمه

    از مصادیق از بین بردن فقر در جامعه اسلامی و بازتوزیع درآمدها، حجم قرض‌الحسنه و گسترش آن می‌باشد. در شرایطی که اقتصاد کشور به طور مستمر با تورم دورقمی مواجه بوده، از یک سو میزان تقاضا برای تسهیلات قرض‌الحسنه بسیار فراتر از میزان منابع قابل دسترس از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه بوده و از سوی دیگر نرخ تورم دو رقمی کشور سبب گردیده که بسیاری از سپرده‌گذاران از جنبه خیرخواهانه و عام‌المنفعه بودن سپرده‌های قرض‌الحسنه به جنبه اقتصادی آن روی آورند. در همین راستا و به دلیل ماهیت نظام بانکی کشور و لحاظ کردن موازین شرع اسلام می‌طلبد که بانک با هدفمند نمودن این منابع و تفکیک مشتریان، موجبات سود‌مندی نیازمندان واقعی را فراهم آورد. لذا پیاده‌سازی قرض‌الحسنه با برنامه‌های مدرن در اموری مشخص و با شروط خاص می‌‌تواند بستر مناسبی را برای تحقق صحیح بانکداری اسلامی در سیستم بانکی مهیا نماید. یکی از تفاوت‏های اساسی مکتب اقتصادی اسلام با سایر مکاتب اقتصادی، توجه خاص به نیازمندان، آسیب‏دیدگان و اقشار ضعیف جامعه است و برای تأمین نیازهای معیشتی آنان، راه‌کارهای انسانی و مناسب با شأن و کرامت انسان در نظر گرفته شده است. از جمله این راه‌کارها که در قرآن و روایات مورد تشویق و ترغیب جدی بوده، اعطای قرض بدون سود و به اصطلاح قرض حسن یا قرض‌الحسنه است به طوری که فرهنگ‌ غنی‌ اسلامی‌ با برانگیختن‌ انگیزه‌های ‌معنوی‌ در صدد تنظیم ‌رفتارهای ‌اقتصادی‌ درجهت‌ رفع‌ نیازهای اجتماعی‌ برآمده است ( هدایتی ، 1373).

    در این‌ فرهنگ شاید قرض‌الحسنه‌ تنها موردی‌ است‌ که‌ در مقام‌ پاداش‌ از صدقه‌ پیشی‌ می‌گیرد؛ به‌ گونه‌ای‌ که‌ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:

    شب‌ معراج‌ بر در‌ بهشت، این‌ نوشته‌ را دیدم: صدقه‌ به‌ ده‌ برابر و قرض به‌ هجده‌ برابر پاداش‌ داده‌ می‌شود (النجار وهمکاران، 1368).

    در نظام بانکداری اسلامی بانک ها، با تکنیک هایی که دارند نیاز مشتریان خود را برآورده می کنند، یعنی مشتری پس از مراجعه به بانک مشکل وامی خود را عنوان نموده و در اینجاست که بانک آن نیاز مشتری را در قالب یکی از عقود تامین می کند و پس از بررسی از طریق کارشناسان و اخذ وثایق مورد قبول مبادرت به اعطای تسهیلات می نماید. یک بررسی دقیق تر و جزئی تر این است که عملکرد هر یک از عقود 12 گانه در بخش های مختلف اقتصادی نسبت به سایر بانکها مورد مقایسه قرار گیرد ولی از آنجایی که این مقایسه مستلزم زمان و گستردگی زیاد است، لذا دراین تحقیق تاثیر تسهیلات قرض الحسنه اشتغال صندوق مهر امام رضا (ع) در بخش های مختلف اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد .

     

     

    1-2- بیان مساله تحقیق

    در این تحقیق تلاش بر این است، نشان داده شود که صندوق مهر امام رضا ( ع ) در پرداخت اعتبارات یا تسهیلات خود به متقاضیان در بخش های مختلف اقتصادی چه مقدار موفقیت داشته است و آنگاه عملکرد این صندوق با سایر بانک های فعال در استان مورد مقایسه قرار خواهد گرفت تا نهایتا نشان داده شود که موفقیت صندوق در اعطای تسهیلات بانکی نسبت به سایر بانکها در سال های مورد مقایسه چگونه بوده است آگاهی از نتیجه عملکرد یک سازمان می تواند در روند عملیات آن سازمان در آینده موثر باشد به عبارت دیگر بازخورد یک عمل می تواند در چگونگی هدایت و رهبری آن عمل در سازمان موثر باشد .

    این پژوهش بدان جهت حائز اهمیت است که با استفاده از آمار و اطلاعات و مقایسه عملکرد صندوق مهر رضا در یک دوره 7 ساله ( 91– 85 ) میتواند به سوال اصلی تحقیق پاسخ داد کهتسهیلاتاعطایی اشتغال جواناندرصندوق مهر امام رضا (ع) در مقایسه با سایر بانکهای فعال در استان از چه میزان موفقیتی برخوردار بوده است ؟

    از آنجا که آثار تسهیلات اعتباری ارتباط مستقیم به بخش های اقتصادی دارد، لذا موفقیت بیشتر در اعطای تسهیلات به معنای توجه بیشتر به رشد و توسعه اقتصادی کشور است، در نتیجه هدف نهایی صندوق مهر امام رضا کمک و مساعدت هر چه بیشتر به اقتصاد و رشد و شکوفایی آن است .جهت نیل به پاسخ اصلی می توان سوالهای زیر را مطرح کرد.

    سوالهای  تحقیق عبارتند از:

    1- آیاصندوق مهر رضا در اعطای تسهیلات در بخش کشاورزی نسبت به سایر بانک های استان موفقیت بیشتری داشته است ؟

    2- آیاصندوق مهر رضا در اعطای تسهیلات در بخش صنعت نسبت به سایر بانک های استان موفقیت بیشتری داشته است ؟

    3- آیاصندوق مهر رضا در اعطای تسهیلات در بخش مسکن نسبت به سایر بانک های استان موفقیت بیشتری داشته است ؟

    4- آیاصندوق مهر رضا در اعطای تسهیلات در بخش خدمات نسبت به سایر بانک های استان موفقیت بیشتری داشته است ؟

    5- آیاصندوق مهر رضا در اعطای تسهیلات در بخش ازدواج جوانان نسبت به سایر بانک های استان موفقیت بیشتری داشته است ؟

    6- آیاصندوق مهر رضا در اعطای تسهیلات در بخش سپرده گذاران  نسبت به سایر بانک های استان موفقیت بیشتری داشته است ؟

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    آگاهی از نتیجه عملکرد یک سازمان می تواند در روند عملیات آن سازمان در آینده موثر باشد، به عبارت دیگر بازخورد یک عمل می تواند در چگونگی هدایت و رهبری آن عمل در سازمان موثر باشد. این پژوهش بدان جهت حائز اهمیت است که با استفاده از آمار و اطلاعات و مقایسه عملکرد صندوق در یک 7 ساله (91-85) می توان اظهار نمود که سیستم تسهیلات اعطایی در صندوق مهر امام رضا(ع) در مقایسه با سایر بانکهای فعال استان از چه میزان موفقیت برخوردار بوده است .

    از آنجائیکه آثار تسهیلات اعتباری ارتباط مستقیم به بخشهای اقتصادی دارد، لذا موفقیت بیشتر در اعطای تسهیلات به معنی توجه بیشتر به رشد و توسعه اقتصادی کشور است. بنابراین هدف نهایی صندوق کمک و مساعدت هر چه بیشتر به اقتصاد و رشد و شکوفایی کشور است.

    بحث اشتغال جوانان در کشورمان در سالهای گذشته و پیشرو یکی از موضوعات مهم بوده است، و صندوق مهر امام رضا (ع) نیز یکی از ارگانهایی است که می کوشد تا با اعطای تسهیلات، زمینه را برای ایجاد فضای کسب و کار  مناسب مهیا نماید .

    ضرورت انجام این تحقیق برای صندوق مهر امام رضا (ع) از آن بابت دارای اهمیت است که، آنها بازخورد تسهیلاتی را  که طی این سالها به متقاضیان خود  اعطا کرده اند را مورد ارزیابی قرار می دهند تا از این طریق میزان موفقیت کسب شده تسهیلات اعطایی را بسنجند.البته  این موفقیت  عوامل مختلفی را در بر دارد و فقط صرف اعطای تسهیلات نمی باشد. بلکه به عواملی از قبیل طرح انتخابی متقاضی و تلاش و پشتکاراو نیز مربوط می شود.با توجه به اهمیت و ضرورت این موضاعات، صندوق مهر امام رضا کارشناسانی برای بررسی طرحهای پیشنهادی متقاضیان در اختیار دارد تا کار اعطای تسهیلات به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.  

     

    1-4- چهارچوب نظری تحقیق

    چهارچوب نظری الگویی است که فرد پژوهش گر بر اساس آن درباره روابط بین عواملی که در ایجاد مساله مهم تشخیص داده اند نظریه پردازی می کند. چهار چوب نظری تحقیق نباید صحبت پژوهش گر باشد و گاه به طور منطقی از نتایج تحقیقات قبلی پیرامون مساله نشات می گیرد، در بسیاری از موارد ادغام باورهای منطقی فرد پژوهش گر و تحقیقات مرتبط منتشر شده با مساله تحقیق در ایجاد مبنایی برای بررسی موضوع تحقیق نقش محوری دارد. ایجاد چهارچوب نظری در تکمیل درک پژوهش گر از دو مساله به فرضیه سازی و آزمون آنها کمک می کند، چهارچوب نظری یک شبکه منطقی توسعه یافته، توصیف شده و کامل بین متغییرهایی است که از طریق فرایندهایی مانند مصاحبه، مشاهده در بررسی موضوع(پیشینه  تحقیق) فراهم آمده است (خاکی، 1383). برای مدل تحقیق یا از مدل استاندارد استفاده می شود یا با استفاده از مدل ها و دیدگاههای دیگر دانشمندان و نظریه پردازان به ارایه مدل پرداخته خواهد شد .

    چهار چوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است. این چهار چوب شبکه ای است منطقی، توصیفی و پرورده مشتمل بر روابط موجود میان متغیر ها را روشن می کند. همانگونه که بررسی پیشینه مبنای چهارچوب نظری را تشکیل می دهد. یک چهارچوب نظری خوب نیز در جای خود مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر را فراهم می آورد (سکاران، 1385). در این راستا ادبیات اخیر نشان می دهد که در یک سازمان، ارزیابی موفقیت چندان ساده نیست. محققین مختلف برای سنجش میزان موفقیت سازمانها از مولفه های مختلفی استفاده کرده اند و هیچ وجه رویه ثابت و استانداردی در این زمینه دیده نمی شود .در این تحقیق از مدل علی استفاده شده است تا به تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلفی که در ساختار تعاملی با یکدیگر قرار گرفته اند پرداخته شود.

    در تحقیق حاضر از مولفه های ارزیابی تسهیلات اعطایی در بخشهای کشاورزی، صنعت، مسکن، خدمات ، ازدواج، سپرده گذاری ، اشتغال جوانان جهت سنجش میزان موفقیت صندوق مهر امام رضا(ع) استفاده شد .

    بخش اشتغال جوانان

     

     

                                                                                      

    بخش کشاورزی

     

     

    تسهیلات اعطایی قرض الحسنه صندوق مهر امام رضا (ع) در بخشهای مختلف

    میزان موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع) در اعطای تسهیلات در بخشهای مختلف

                                                                                                  

    بخش صنعت

     

     

                                                                              

    بخش مسکن

                                                 

                                                                                                  

    بخش خدمات

                                               

                                                                                                   

    بخش ازدواج جوانان

                                                                   

                                                        

    بخش سپرده گذاری

                                                                                                            

                                                               

     

    شکل 1-1- مدل مفهومی تحقیق

    1-5- اهداف تحقیق

    هدف اصلی تحقیق آن است که آزمون شود صندوق مهر امام رضا ( ع ) استان در اعطای تسهیلات اشتغال جوانان  خود نسبت به سایر بانک های استان از موفقیت بیشتری برخوردار بوده است .

    هدف نهایی عام صندوق مهر امام رضا ( ع ) کمک و مساعدت هر چه بیشتر به متقاضیان خود برای ایجاد یک اشتغال دائمی، گسترش فعالیتهای خود و ... می باشد و هدف کلان آنها نیز کمک به اقتصاد و رشد و شکوفایی کشور است که اهمیت تحقیق به دو هدف درون سازمانی و برون سازمانی استوار گردیده است .

    اگر نتیجه تحقیق منفی باشد یعنی فرضیه آزمون نشود صندوق مهر امام رضا (ع) باید چاره اندیشی برای اصلاح و بهبود سازمان خود تلاش کند و روند تسهیلات اعطایی خود را بهبود بخشد.

    ولی اگر نتیجه تحقیق مثبت گردد یعنی فرضیه ها آزمون شود و سیستم صندوق مهر امام رضا ( ع ) باید با طرح ریزی، برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت و کنترل و مدیریت بهتر و مفیدتر بتواند گامهای مهمتر و موثرتری در جهت رشد و شکوفایی اقتصادی جامعه بردارد و انتفاع بیشتر به جامعه برساند .در این راستا اهداف فرعی وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم .

    1- ارزیابی موفقیت صندوق در اعطای تسهیلات بخش کشاورزی

    2- ارزیابی موفقیت صندوق در اعطای تسهیلات بخش صنعت

    3- ارزیابی موفقیت صندوق در اعطای تسهیلات بخش مسکن

    4- ارزیابی موفقیت صندوق در اعطای تسهیلات بخش خدمات

    5- ارزیابی موفقیت صندوق در اعطای تسهیلات بخش ازدواج جوانان

    6- ارزیابی موفقیت صندوق در اعطای تسهیلات بخش سپرده گذاران

     

    1-6- فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی تحقیق عبارت است از بین اعطای تسهیلات در بخش اشتغال جوانان صندوق مهر رضا  و موفقیت آن صندوق نسبت به سایر بانک های استان رابطه معنی دار وجود دارد.

    این فرضیه مربوط به کل بخش های اقتصادی کشور است. با توجه به اینکه بخش های اقتصادی در ایران عبارتند از: کشاورزی –صنعت–مسکن– خدمات. البته صندوق در دو مورد اعطای تسهیلات ازدواج و همینطور وامهای ضروری که با سپرده گذاری مشتریان خود محقق می شود نیز فعالیت دارد. لذا برای هر یک از بخش های مذکور فرضیه فرعی جداگانه به شرح ذیل بیان شده است :

    1- بین اعطای تسهیلات در بخش کشاورزی صندوق مهر رضا  و موفقیت آن صندوق نسبت به سایر بانک‎های استان رابطه معنی دار وجود دارد.

    2- بین اعطای تسهیلات در بخش صنعت صندوق مهر رضا  و موفقیت  آن صندوق نسبت به سایر بانک‎های استان رابطه معنی دار وجود دارد .

    3- بین اعطای تسهیلات در بخش مسکن صندوق مهر رضا  و موفقیت  آن صندوق نسبت به سایر بانک‎های استان رابطه معنی دار وجود دارد.

    4 - بین اعطای تسهیلات در بخش خدمات صندوق مهر رضا  و موفقیت  آن صندوق نسبت به سایر بانک‎های استان رابطه معنی دار وجود دارد.

    5- بین اعطای تسهیلات در بخش ازدواج جوانان صندوق مهر رضا  و موفقیت  آن صندوق نسبت به سایر بانک های استان رابطه معنی دار وجود دارد.

    6- بین اعطای تسهیلات در بخش سپرده گذاری صندوق مهر رضا  و موفقیت  آن صندوق نسبت به سایر بانک های استان رابطه معنی دار وجود دارد.

     

    1-7- متغیرهای تحقیق

    1-7-1- متغیر مستقل

    متغیر مستقل به گونه ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تاثیر می گذارد یعنی متغیر مستقل وجود داشته باشد متغیر وابسته نیز وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد روی متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد، به بیان دیگر دلیل تغیر در متغیر وابسته را باید تغیر در متغیر مستقل جستجو کرد (سکاران ، 1385).

    در این تحقیق متغیرهای مستقل عبارت است از تسهیلات اعطایی صندوق مهر امام رضا ( ع ) در بخش‎های مختلف اقتصادی و اجتماعی از قبیل بخشهای  کشاورزی، صنعت، مسکن، خدمات، ازدواج، سپرده‎گذاری، اشتغال جوانان است که با تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمار موجود میزان موفقیت (متغیر وابسته) آنها سنجیده می شود.

     

    1-7-2- متغیر وابسته

    متغیر وابسته متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری آن است. به عبارت دیگر آن یک متغیر اصلی است که در قالب یک مساله برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد(خاکی ، 1382).

    در این تحقیق متغیر وابسته عبارت است از میزان موفقیت صندوق مهر امام رضا ( ع ) در اعطای تسهیلات در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی.

     

    1-8- تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق

    1-8-1- تعاریف نظری و عملیاتی متغیر مستقل

    تعریف نظری تسهیلات اعطایی :

    - تامین تمام یا قسمتی از هزینه های مالی ( جاری و ثابت )  یک فعالیت اقتصادی

    - قبول تعهد یا تضمین آثار مالی تمام یا قسمتی از تعهدات مشتریان بانک

    بر اساس سیاستهای دولت بانکهای تخصصی موظف هستند همه ساله وامها و تسهیلات ویژه ای را برای بخشهای اقتصادی اعطا نمایند. از دیدگاه قانون عملیات بدون ربا، هر یک از طرف مختلف تامین مالی با تضمین تعهدات واحدهای اقتصادی، گونه ای از تسهیلات اعطایی محسوب می شود (جهانخانی و پارسانیان، 1376).

     

    تعریف عملیاتی تسهیلات اعطایی :

    عملیاتی کردن یا تعریف عملیاتی یک مفهوم به این جهت است که در آن مفهوم قابل اندازه گیری شود و این امر از طریق دقت در ابعاد و خصوصیات متعلق به آن مفهوم و طبقه بندی کردن آن ابعاد به عناصر قابل مشاهده و قابل اندازه گیری میسر است (سکاران ، 1385). در ادامه تعریف های مفهومی و عملیاتی متغیرهای مستقل و وابسته آورده شده است. لازم به ذکر است که متغیرهای تحقیق در قالب یک مقیاس پنج نقطه ای لیکرت[1] از " بسیارزیاد تا بسیار کم " عملیاتی و سنجیده شده است .

    صندوق مهر امام رضا ( ع ) در پرداخت اعتبارات یا تسهیلات خود به متقاضیان در بخش های مختلف اقتصادی فعالیت می کند. این صندوق به متقاضیان خود در بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات که منجر به ایجاد اشتغال برای جوانان می گردد، تسهیلات قرض الحسنه اعطا می نماید. صندوق مهر امام رضا (ع) تسهیلات اعطایی دیگری در زمینه های ازدواج و سپرده گذاری را نیز در اختیار متقاضیان واجد شرایط خود قرار می دهد.

    در این تحقیق تسهیلات اعطایی بخش کشاورزی صندوق بوسیله مقایسه با سایر بانکها، ایجاد اشتغال روستایی، نحوه بازپرداخت، مبالغ اختصاص یافته به این بخش، میزان موفقیت طرحهای کشاورزی مورد سنجش قرار می گیرد .

    تسهیلات اعطایی در بخش صنعت بوسیله مقایسه با سایر بانکها و میزان موفقیت طرحهای این بخش مورد سنجش قرار می گیرد .

    تسهیلات اعطایی در بخش مسکن بوسیله مقایسه با سایر بانکها و میزان موفقیت طرحهای این بخش مورد سنجش قرار می گیرد .

    تسهیلات اعطایی در بخش خدمات بوسیله مقایسه با سایر بانکها و میزان موفقیت طرحهای این بخش مورد سنجش قرار می گیرد .

    تسهیلات اعطایی در بخش ازدواج جوانان بوسیله مقایسه با سایر بانکها و میزان موفقیت طرحهای این بخش و مدت زمان انتظار دریافت  مورد سنجش قرار می گیرد .

    تسهیلات اعطایی در بخش سپرده گذاران بوسیله مقایسه نرخ کارمزد شرایط پذیرش ، تناسب مدت انتظار دریافت، میزان رضایت مشتری، روند پرداخت، میزان موفقیت، مبالغ اعطایی نسبت به سایر بانکها مورد سنجش قرار می گیرد.

    تسهیلات اعطایی در بخش اشتغال جوانان بوسیله مقایسه نرخ کارمزد، مبالغ اعطایی، مدت زمان بازپرداخت، روند پرداخت ، مدت زمان انتظار ، ایجاد کسب و کار نسبت به سایر بانکها  مورد سنجش قرار می گیرد .

     

     

    1-8-2- تعاریف نظری و عملیاتی متغیر وابسته

    تعریف نظری موفقیت :

    گام نخست برای دستیابی به موفقیت این است که تعریف درستی از آن در ذهن داشته باشیم. شاید بهترین تعریف این باشد؛ موفقیت به پایان رساندن هر آن چیزی است که قصد آن را کرده ایم. به عبارت دیگر موفقیت یعنی تمام کردن کاری که برای آن برنامه ریزی کرده ایم (دیانتی، 1392).

    هدف ها و مأ موریت های سازمان  دلیل  وجودی هرسازمان است (صادقپور، مقدس، 1377) و موفقیت  سازمان عبارت است از دستیابی به توفیقات بلند مدت و مستمر سازمانها در ایفای مأ موریت ها و مسئولیت‎ها.

    جان مکسول[2]نویسنده قهار و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۰۳ در کتاب مدیریت نگرش خود، موفقیت را اینگونه تعریف می کند:موفقیت مساوی با رسیدن به هدف نیست بلکه: موفقیت، راه رسیدن و طی کردن مسیر هدف است.

     

     

     

    تعریف عملیاتی موفقیت :

    صندوق مهر امام رضا (ع) درسالهای اخیر موفقیت چشم گیری در اعطای تسهیلات در زمینه ازدواج و اشتغال جوانان  را به دست آورده و منجر به بوجود آمدن  کسب و کار مناسب برای  جوانان جویای کار شده اند که این موضوع نشان دهنده به دست آوردن موفقیت برای صندوق مهر امام رضا (ع) می باشد .در این تحقیق  موفقیت بوسیله آزمون متغیر های مستقل و تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه محاسبه شده است. البته موفقیت بدست آمده در این تحقیق تنها از پرداخت تسهیلات اعطایی میسر نخواهد بود بلکه این موفقیت به عوامل دیگری نیز  مربوط می شود. طرحهای انتخابی متقاضیان و اینکه چه قدر طرحها مناسب و دارای بازده باشد، ویا برطرف کننده نیاز منطقه ای که متقاضی قصد اجرای طرح را در آنجا دارد باشد و پشتکار فرد دریافت کننده تسهیلات در اجرای صحیح طرح خود، مواردی هستند که در کنار اعطای تسهیلات قرض الحسنه توسط صندوق مهر امام رضا (ع)، باعث دستیابی به موفقیت برای این ارگان می گردد .چون با بوجود آمدن این شرایط است که صندوق در می یابد تسهیلات اعطایی خود را در جای درستی صرف کرده و اهدافی را که در پی رسیدن به آن بوده، به درستی محقق شده است .

     

    1-9- قلمرو تحقیق

    الف) قلمرو موضوعی : علم مدیریت، تسهیلات اعطایی قرض الحسنه، بانکداری اسلامی

    ب) قلمروی مکانی : صندوق مهر رضا (ع) استان گیلان، بانکهای فعال استان گیلان

    ج) قلمروی زمانی مربوط به اجرای پژوهش : از بهمن 91 تا مهر

     

     1-Likert

    1- John maxwell

    Abstract

    How success an organization is, can be rated by considering its functions. Different researches are done in the field of organization ` s functions and these researches have been effective in the function. In today ` s competitive world, there must be a guide in an organization in order to analyze its level of success in comparison to the other organization s.

    Evaluation of the role of Islamic Banking ` s facilities in Gilan ` s  Emam Reza fund and comparing it with Gilan ` s other active banks , is a complicated job , because this evaluation can be a good guide for organization to take steps toward success.

    This research is descriptive in terms of  research scheme and comparable in terms of its goal.

    Doing a descriptive research can be used for knowing more about conditions or helping to make decisions. This research is about soft loan facilities in different parts of economical and social issues related to the young. It evaluates how successful these facilities are the countable ( parameter) of this research are to give the facilities to agriculture (rural) , industry , housing , services , marriage , to deposited( urgent) , and the young ` s employment.

    The population  in this research is 220 people from employees, customers who received the loans and new customers who want to receive the loan. The method for this research is descriptive-analytic and the device which used is some questionnaires that evaluate on the basis of Likert ` s  range of five option. for analyzing the information , T- test was used.This test shows that giving facilities in services, marriage, to deposited, and the young's employment was successful.

     

    Key words : Facilities , Emam Reza Fund , Success , Islamic banking

     

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                        صفحه

    چکیده................................................................................................................................... 1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه.......................................................................................................................... 3

    1-2- بیان مساله تحقیق.......................................................................................................... 4

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.............................................................................................. 5

    1-4- چهارچوب نظری تحقیق............................................................................................... 5

    1-5- اهداف تحقیق............................................................................................................... 7

    1-6- فرضیه های تحقیق........................................................................................................ 7

    1-7- متغیرهای تحقیق........................................................................................................... 8

    1-7-1- متغیر مستقل............................................................................................................ 8

    1-7-2- متغیر وابسته............................................................................................................. 8

    1-8- تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق.................................................................................... 9

    1-8-1- تعاریف نظری و عملیاتی متغیر مستقل....................................................................... 9

    1-8-2- تعاریف نظری و عملیاتی متغیر وابسته....................................................................... 10

    1-9- قلمرو تحقیق................................................................................................................ 11

    فصل دوم : ادبیات تحقیق

    بخش اول : مبانی نظری تحقیق

    2-1- 1- مقدمه..................................................................................................................... 13

    2-1-2- تعریف چند واژه ..................................................................................................... 13

    2-1-2-1- صندوق مهر امام رضا (ع).................................................................................... 13

    2-1-2-2- قرض الحسنه...................................................................................................... 13

    2-1-2-3- بانک ................................................................................................................. 14

    2-1-2-4- تسهیلات اعطایی................................................................................................. 14

    2-1-2-5- بخش اقتصادی.................................................................................................... 15

    2-1-2-6- تجهیز منابع پولی ................................................................................................ 15

    2-1-2-7- تخصیص منابع پولی ........................................................................................... 15

    2-1-2-8- موفقیت.............................................................................................................. 15

    2-1-3- بانکداری اسلامی...................................................................................................... 16

    2-1-4-  نظام جدید بانکداری (نظام بانکداری اسلامی ) و تفاوت آن با بانکداری سنتی.............. 17

    2-1-5- مبانی اندیشه ای نظام اعتباری فعلی ایران .................................................................. 19

    2-1-5-1- تحریم ربا از بعد فقهی ........................................................................................ 19

    2-1-5-2- تحریم ربا از بعد اقتصادی ................................................................................... 19

    2-1-6- مسائل اساسی فراروی بانکداری جمهوری اسلامی ایران را می توان به سه گروه اصلی تقسیم کرد  19

    2-1-7- ساختار عملیات نظام جدید بانکی ( ضرورت تاسیس بانکداری اسلامی)....................... 24

    2-1-8- مبانی عقیدتی در بانکداری اسلامی............................................................................. 24

    2-1-9-  مدیریت  دربانک.................................................................................................... 27

    2-1-10-  شناخت عملیات بانکی بدون ربا............................................................................ 28

    2-1-10-1- تجهیز منابع پول در نظام جدید بانکی................................................................. 28

    2-1-10-2- تخصیص منابع پولی در نظام جدید بانکی........................................................... 30

    2-1-10-2-1-مضاربه ........................................................................................................ 30

    2-1-10-2-2-مشارکت مدنی ............................................................................................. 30

    2-1-10-2-3-مشارکت حقوقی .......................................................................................... 30

    2-1-10-2-4-فروش اقساطی ............................................................................................. 31

    2-1-10-2-5-اجاره به شرط تملیک .................................................................................... 31

    2-1-10-2-6-سلف ........................................................................................................... 31

    2-1-10-2-7-قرض الحسنه ............................................................................................... 31

    2-1-10-2-8-مزارعه ......................................................................................................... 31

    2-1-10-2-9-مساقات ....................................................................................................... 31

    2-1-10-2-10-جعاله ........................................................................................................ 31

    2-1-10-2-11- خرید دین ................................................................................................ 32

    2-1-11- پایه های اساسی در بانکداری اسلامی  .................................................................... 32

    2-1-11-1- حذف ربا (بهره) ازعملیات بانکی ...................................................................... 32

    2-1-11-2-اخذ سود در عملیات بانکی ................................................................................ 32

    2-1-11-3-تجهیز سپرده ها ................................................................................................. 32

    2-1-11-4-اعطای تسهیلات اعتباری بانکی .......................................................................... 32

    2-1-11-5-سیاست پولی ، ابزار های سیاست پولی عبارتند از :................................................ 32

    2-1-12- خصوصیات ویژه بانکداری اسلامی در ایران............................................................. 32

    2-1-13- عملکرد تسهیلات اعطایی عملیات بانکداری بدون ربا............................................... 33

    2-1-14- نحوه اعطای تسهیلات از نظرقانون گذاردرقانون عملیات بانکی بدون ربا..................... 33

    2-1-15-  بانکداری اسلامی در کشور پاکستان از نظر اعطای تسهیلات اعتباری ........................ 34

    2-1-15-1-وام با هزینه عملیاتی........................................................................................... 34

    2-1-15-2- وام بدون هرگونه بازده....................................................................................... 35

    2-1-15-3-معاملات براساس افزایش بهاء............................................................................. 35

    2-1-15-4-معاملات بر اساس کاهش بهاء............................................................................. 35

    2-1-15-5-معاملات بر اساس قرارداد بازخرید...................................................................... 35

    2-1-15-6-تامین مالی اجاره................................................................................................ 35

    2-1-15-7-اجاره به شرط تملیک.......................................................................................... 36

    2-1-15-8-هزینه توسعه....................................................................................................... 36

    2-1-15-9-سرمایه گذاری در مشارکت................................................................................. 36

    2-1-15-10-سرمایه گذاری بر اساس شراکت در سرمایه........................................................ 36

    2-1-15-11-سرمایه گذاری در گواهیهای مدت دار مشارکت.................................................. 36

    2-1-15-12-سرمایه گذاری در مضاربه................................................................................. 37

    2-1-15-13-سرمایه گذاری بر مبنای شراکت در اجاره........................................................... 37

    2-1-16- اجرای قوانین بانکداری اسلامی مالزی..................................................................... 37

    2-1-17- جمع بندی............................................................................................................ 38

    بخش دوم : پیشینه تحقیق

    2-2-1- مطالعات داخلی....................................................................................................... 40

    2-2-2- مطالعات خارجی..................................................................................................... 42

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه.......................................................................................................................... 45

    3-2 - روش تحقیق .............................................................................................................. 45

    3-3- جامعه و نمونه آماری.................................................................................................... 46

    3-4 - روش ها و ابزار جمع آوری داده ها.............................................................................. 47

    3-5 - روش تجزیه و تحلیل داده ها....................................................................................... 48

    3-6- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.................................................................................... 49

    3- 6-1- روایی (اعتبار)........................................................................................................ 49

    3-6-2- پایایی ( قابلیت اعتماد )........................................................................................... 49

    3-7- شرح فرمول آلفای کرونباخ............................................................................................ 50

    3-7-1- آلفای کرونباخ.......................................................................................................... 50

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های آماری

    4-1- مقدمه.......................................................................................................................... 53

    4-2- آمار توصیفی................................................................................................................ 53

    4-3-آزمون Tتک نمونه برای هریک از ابعاد متغیرهای تحقیق.................................................... 85

    4-3-1-آزمون فرضیه اصلی .................................................................................................. 85

    4-3-2-آزمون فرضیه فرعی اول............................................................................................. 86

    4-3-3-آزمون فرضیه فرعی دوم............................................................................................ 87

    4-3-4-آزمون فرضیه فرعی سوم............................................................................................ 88

    4-3-5-آزمون فرضیه فرعی چهارم......................................................................................... 88

    4-3-6-آزمون فرضیه فرعی پنجم........................................................................................... 89

    4-3-7- آزمون فرضیه فرعی ششم......................................................................................... 90

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها

    5-1- مقدمه.......................................................................................................................... 92

    5-2- یافته ها (نتایج)............................................................................................................. 92

    5-2-1- بخش توصیفی......................................................................................................... 92

    5-2-2- بخش تحلیلی.......................................................................................................... 92

    5-3- بحث و نتیجه گیری...................................................................................................... 94

    5-4- پیشنهاد های تحقیق...................................................................................................... 94

    5-5- توصیه جهت تحقیقات آینده.......................................................................................... 95

    5-6- محدودیت های تحقیق.................................................................................................. 96

    منابع و ماخذ.......................................................................................................................... 97

    پیوست ها ............................................................................................................................. 100

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                        صفحه

    جدول 3-1  صفات کیفی و ارزش عددی گزینه های پرسشنامه.................................................. 47

    جدول 3-2 توزیع سوالات پرسشنامه....................................................................................... 48

    جدول 3-3 میزان آلفای کرونباخ در بخش مورد بحث............................................................... 50

    جدول 4-1 توصیف جنسیت پاسخ دهندگان............................................................................. 53

    جدول 4-2- توصیف میزان تحصیلات پاسخ دهندگان............................................................... 55

    جدول 4-3- نرخ سود تسهیلات اعطایی صندوق نسبت به سایربانکهاچگونه است؟..................... 56

    جدول 4-4- مبالغ اعطایی تسهیلات صندوق نسبت به سایربانکها چگونه است؟.......................... 57

    جدول 4-5- مدت زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی صندوق چگونه است؟................... 59

    جدول  4-6- تسهیلات قرض الحسنه اشتغال صندوق دربخش کشاورزی نسبت به سایر بانکها

    چگونه است؟......................................................................................................................... 59

    جدول 4-7- تسهیلات قرض الحسنه اشتغال صندوق دربخش خدمات نسبت به سایربانکها چگونه است؟60

    جدول 4-8- تسهیلات قرض الحسنه اشتغال صندوق دربخش صنعت نسبت به سایربانکها چگونه است؟ 61

    جدول 4-9- پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج درصندوق نسبت به سایربانکها چگونه است؟          62

    جدول 4-10- تسهیلات اعطایی قرض الحسنه برای اشتغال روستاها نسبت به سایربانکها چگونه

     است؟................................................................................................................................... 63

    جدول 4-11- نحوه بازپرداختی که صندوق برای تسهیلات اشتغال روستایی درنظرگرفته است چگونه

    است؟.................................................................................................................................... 64

    جدول 4-12- مبالغ اختصاص یافته به تسهیلات اعطایی روستاهادرصندوق نسبت به سایربانکها چگونه

     است؟................................................................................................................................... 65

    جدول 4-13- نرخ کارمزدتسهیلات اعطایی برای مشتریان سپرده گذارچگونه است؟.................... 66

    جدول 4-14- تناسب میان دوره انتظار و دوره بازپرداخت تسهیلات اعطایی سپرده گذاران قرض الحسنه چگونه است؟............................................................................................................................................. 67

    جدول 4-15- میزان رضایت سپرده گذاران قرض الحسنه صندوق ازتسهیلات اعطایی چگونه است؟         68

    جدول 4-16- میزان موفقیت طرحهای اجرایی تسهیلات قرض الحسنه اشتغال دربخش کشاورزی نسبت به سایر بانکها چگونه است؟......................................................................................................................... 69

    جدول 4-17- میزان موفقیت طرحهای اجرایی تسهیلات قرض الحسنه اشتغال در بخش صنعت نسبت به سایربانکهاچگونه است؟.................................................................................................................................... 70

    جدول4-18- میزان موفقیت طرحهای اجرایی تسهیلات قرض الحسنه اشتغال دربخش مسکن نسبت به سایربانکهاچگونه است؟.................................................................................................................................... 71

    جدول4-19- میزان موفقیت طرحهای اجرایی تسهیلات قرض الحسنه اشتغال دربخش خدمات نسبت به سایربانکهاچگونه است؟.................................................................................................................................... 72

    جدول 4-20- روند پرداخت تسهیلات اعطایی قرض الحسنه اشتغال صندوق نسبت به سایربانکهاچگونه است؟      73

    جدول 4-21- روند پرداخت تسهیلات اعطایی قرض الحسنه ازدواج صندوق نسبت به سایر بانکها چگونه است؟    74

    جدول 4-22- روند پرداخت تسهیلات اعطایی قرض الحسنه سپرده گذاران صندوق نسبت به سایربانکهاچگونه است؟............................................................................................................................................. 75

    جدول 4-23- روند پرداخت تسهیلات اعطایی قرض الحسنه ضروری درمان صندوق نسبت به سایربانکهاچگونه است؟............................................................................................................................................. 76

    جدول 4-24- میزان موفقیت صندوق درپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری درمان چگونه است؟77

    جدول 4-25- نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه تسهیلات قرض الحسنه ضروری درمان بدون سپرده گذاری چگونه است؟.................................................................................................................................... 78

    جدول 4- 26- مدت زمان بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری درمان بدون سپرده چگونه است؟79

    جدول 4-27- شرایط پذیرش متقاضیان برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ضروری درمان بدون سپرده چگونه است؟............................................................................................................................................. 80

    جدول 4-28- مدت زمان انتظاردریافت تسهیلات اعطایی قرض الحسنه اشتغال چگونه است؟..... 81

    جدول 4-29- مدت زمان انتظاردریافت تسهیلات اعطایی قرض الحسنه ازدواج چگونه است؟..... 82

    جدول 4-30- مبالغ اعطایی تسهیلات قرض الحسنه ضروری صندوق درمان چگونه است؟......... 83

    جدول 4-31- کمک به اشتغال زایی جوانان با تسهیلات اعطایی قرض الحسنه صندوق نسبت به سایر بانکها چگونه است؟............................................................................................................................................. 84

    جدول 4-32- جداول مربوط به آزمون T اشتغال جوانان........................................................... 85

    جدول 4-33- جداول مربوط به آزمونTبخش کشاورزی........................................................... 86

    جدول 4-34- جداول مربوط به آزمونT بخش صنعت.............................................................. 87

    جدول 4-35 مربوط به آزمونTبخش مسکن............................................................................ 88

    جدول 4-36- جداول مربوط به آزمونTبخش خدمات.............................................................. 89

    جدول 4-37- جداول مربوط به آزمونTبخش ازدواج............................................................... 89

    جدول 4-38- جداول مربوط به آزمونTبخش سپرده گذاری...................................................... 90

    منبع:

    منابع و ماخذ

    1- آذر، عادل، مومنی، منصور ، 1383، آمار و کاربرد آن در مدیریت ، جلد اول ، چاپ 7، تهران ، انتشارات سمت

    2-ابریشمی، حمید و مهرآرا، محسن و آجورلو، مریم  ، 1384، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی، بررسی کارایی در نظام بانکی: مطالعه موردی بانک ملت.

    3-اداره آموزش و مطالعات نیروی انسانی  ، 1362، اطلاعات کلی و عمومی درباره عملیات بانکی بدون ربا، تهران، بانک ملی ایران، ص3 و 31

    4- اکبری، کرامت ... ، 1385، توسعه کار آفرینی با رویکرد آموزشی، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، ص 73.

    5- امیر اصلانی ، اسد ا...  ، 1371، عملکرد و مشکلات عملیات بانکداری بدون ربا، نشریه داخلی بانک ملی ایران ، شماره 11، تهران، اداره حوزه مدیریت ، ص 20 الی ص 30

    6- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران  ، نظام بانکی و نقدینگی، تسهیلات اعطایی (تهران: بانک مرکزی ص 6)

    7- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، نظام بانکی و نقدینگی، تسهیلات اعطایی (تهران: مدیریت امور فرهنگ و روابط عمومی ص 7)

    8- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، 1387، مقالات و آمار ارائه‌شده در هجدهمین همایش بانکداری اسلامی.

    9- بکیلی، نورمن ، 1384، طراحی پژوهش های اجتماعی، ترجمه : حسن چاوشیان ، چاپ 4، تهران ، نشر نی

    10- بهمن ، محمد ، بهمن ، محمود ، 1371، بانکداری ایران، ص 25

    11- بیکر، ترزال  ، 1389، روش تحقیق نظری در علوم اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ 7، تهران، انتشارات پیام نور

    12- توتونچیان، ایرج  ، 1372 ، مجموعه سخنرانیها و مقالات ارائه شده به چهارمین سمینار بانکداری اسلامی(تهران، موسسه بانکداری یاران و بانک ملت)، ص 82

    13- جمشیدی، سعید، 1373، تجهیز و تخصیص منابع در بانکداری اسلامی ایران و نحوه بررسی تسهیلات اعطایی، تهران، بانک تجارت، اداره آموزش.

    14- جنوبی، پیمان  ، 1387، علل عدم توجه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تسهیلات قرض‌الحسنه.

    15- حسن پور، ابراهیم ، 1386، صندوق مهر امام رضا (ع) ماهیت و دست آوردها، گزارش جمهور 19، مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری ، ص 4

    16- حسن‌زاده، علی و سلطانی، زهرا، 1386، بررسی تطبیقی کارایی و عوامل موثر بر آن در نظام بانکداری اسلامی (مطالعه موردی: جمهوری اسلامی ایران).

    17- دانایی فرد، حسن، الوانی ، مهدی، آذر ، عادل ، 1383، روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت : رویکردی جامع، تهران، صفار اشراقی

    18- سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی ، الهه ، 1380، روش تحقیق در علوم رفتاری، چاپ 5، تهران، انتشارات آگاه

    19- سکاران ، اوما ، 1390، روش های تحقیق در مدیریت، مترجمان : محمد صائبی، محمود شیرازی، چاپ 8، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی

    20- عبدالعزیز النجار، احمد و همکاران ، صد سوال و صد جواب درباره بانکداری اسلامی، ترجمه عباس خان محمد (تهران:موسسه بانکداری ایران ، 1368)

    21- عرب‌مازار، عباس و کیقبادی ، سعید (1385). مجله اقتصاد اسلامی، جایگاه قرض‌الحسنه در نظام بانکی ایران.

    22- محسن س ، خان و میر آخور  مطالعات نظری در بانکداری و مالیه اسلامی، ترجمه ضیاء بیگدلی(تهران :موسسه موسسه بانکداری ایران ، 1370)

    23- مرکز آموزش بانکداری ایران و موسسه تحقیقات پولی و بانکی، شهریور 69، تهران، ص 41 - 52

    24- میرزاده، محمد رضا ، 1388، تجزیه و تحلیل آمار با نرم افزار اس پی اس اس، تهران، تایماز

    25- هادیزاده مقدم،اکرم، شاهدی، کامران ، زمستان 1387، بررسی تطبیقی کیفیت بانکداری دولتی و بانکداری خصوصی، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال 8، شماره 4، پیاپی 31

    26- هدایتی ، رضا ، 1371، عضو هیئت مدیره بانک ملی ایران، نشریه داخلی بانک ملی، مروری بر اجرای بانکداری اسلامی، شماره 11(تهران: اداره حوزه مدیریت)

    27-هدایتی، رضا و همکاران  ، 1373 ، دستور العمل اجرایی معاملات و تسهیلات اعتباری (تهران : اداره آموزش بانک ملی ایران)، ص151-271

    28-هدایتی، سید علی اصغر  ، 1373 ، مجموعه سخنرانیها ومقالات در سمینار بانکداری اسلامی تهران ، موسسه بانکداری ایران

    29- هدایتی، علی اصغر، سفری و کلهر، عملیات بانکی داخلی– 2 (تخصیص منابع پولی)، تهران، موسسه بانکداری ایران ، 1370، ، ص 89

    30- Ahmad , Ziauddin , “ concept and model of islamic Banking : An assessment , paper at the seminar of Islamization of Banking , Karachi/Nov. 1984 .p. 1 .

    31- Ali yasseri , “ Islamic Banking , an International Perspective “ a paper presented a the 2nd and 3nd inter national course Islamic Banking Republic of Iran “ Baboslar , Islamic of iran , Oct 5 – 20 , 1991 , Oct 3 – 16 , 1992 , pp. 1 – 3

    32- Fahmy , Hussein K (1997), " Islamic Modes of Finance and Financial Instruments for public sector Resourse Mobilizition, IsDB-IRTI, Jeddah, Saudi Arabia.

    33- Huq, M.Azizul,1990, " Utilization of Financial Instruments- A case Study of Bangladesh " , Developing a system of Financial Instruments,IsDB-IRTI, Jeddah, Saudi Arabia.

    34- Iqbal, Munawar(2001), " Islamic and Conventional Banking in the Ninties: A Comparative Study" , Islamic Economic studies , Vol.8, No.2.

    35- Kenneth Spong , Narrow Banks: An Alternative Apporoach to Banking Reform , Division of Bank Supervision and Stricture, Federal Reserve Bank of Kansas City , Working Paper No. 90 , April 1993

    36- Khan, Abdul Jabbar , (1990), " Non-Interest Banking in Pakistan- a Case Study " , Developing a system of Financial Instruments,IsDB-IRTI, Jeddah, Saudi Arabia.

    37- Mabid Ali Al-Jarhi , The case for universal banking as a component of Islamic banking , The Ministry Finance Indonesia , The Central Bank Indonesia and The Islamic Research and Training Institute , Jakarta, Indonesia, International Seminar on Islamic Banking: Risk Management, Regulation and Supervision, September 30-October 2 , 2003 , p 15

    38- Major B.Foster and Money and Banking(New York : Prentice Hell,Inc ,4 Thed.1995),P.114

    39- Mohamed, Ismail Hasan,(1990), " Utilization of Financial Instruments- A Case Study of Egypt", Developing a system of Financial Instruments, IsDB-IRTI, Jeddah, Saudi Arabia.

    40- Obaidullah,Mohammed(2005), "Islamic Financial Servises " , King Abdulaziz University , Jeddah Arabia.

    41- Oz Shy and Rune Stenbacka , A Bundling Argument for Narrow Banking , Swedish School of Economics and Bank of Finland , 19 , 2000.

    42- Smith,Donald J.,Cargill,Thomas F., " An Economic Theory of a Credit Union " , The Journal of Finance Vol. 36,No. 2, September 5-7 , 1980.

    43- Saunders, Antony , Cornett, M., Millon, " Financial Institutions Management ", McGraw-Hill,6th ed., 2009.

    44- www.cbi.ir   

    45- www.mehrereza.ir


موضوع پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), نمونه پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), جستجوی پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), فایل Word پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), دانلود پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), فایل PDF پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), پروژه درباره پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع), رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی نقش تسهیلات اعطایی بانکداری اسلامی در موفقیت صندوق مهر امام رضا (ع)

گروه جغرافیا برنامه ریزی روستایی بیکاری و وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور، از جمله چالش های جدی اقتصاد ایران به شمار می رود و بین فرصتهای موجود شغلی در کشور و خیل عظیم بیکاران و جویندگان کار هیچ تناسب و توازنی بر قرار نیست، مفهوم بیکاری در مناطق روستایی تا حدودی با بیکاری در مناطق شهری تفاوت دارد؛ زیرا در مناطق روستایی علاوه بر بیکاری در نتیجه رشد جمعیت بالاتر محدودیت ساختار های ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مديريت «M.A.» گرايش: مالي زمستان 1391   چکيده     هدف پژوهش حاضر، تبيين رابطه­ي بين شايستگي­هاي رهبري

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده : از آنجا که عوامل متعددی وجود دارند که در موفقیت موسسات مالی و خدماتی از جمله بانکها نقش تعیین کننده ای دارند و جذب منابع ، سپرده ها و مشتریان از اصلی ترین و مهمترین مسئله هایی است که یک نظام بانکی با آن مواجه می باشد ، لذا هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر جذب مشتریان شعب ...

                       گروه مديريت پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.A.” شهريور 1391 چکيده بانک ها يکي ازنهادها

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی چکیده هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازاریابی اجتماعی در وفاداری مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران شعب استان اردبیل می باشد. پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران در شعب استان اردبیل می باشد. برای نمونه گیری از روش نمونه ...

پایان نامه جهت دریافت دانشنامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی چکیده: همراه با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به پیوند همه جانبه زندگی انسان با فن آوری های ارتباطاتی و خصوصاً اینترنت، سیستم بانکداری در تمامی کشورها در قرن اخیر دچار تغییر و تحولاتی بوده است. تمامی این تلاشها در جهت کاهش هزینه سرمایه و هزینه فرصت از دست رفته و افزایش کارایی سرمایه گذاری های انجام شده بوده است. در این ...

پايان نامه کارشناسي ارشد در (علوم تربيتي-مديريت و برنامه­ريزي آموزشي) ارديبهشت ماه 1394 چکيده   هدف از پژوهش حاضر، ارزشيابي برنامه درسي پرديس­هاي دانشگاه فرهنگيان استان سيستان و

  فصل يک کليات پژوهش 1 مقدمه در سراسر جهان، صنعت بانکداري يکي ارکان بسيار مهم اقتصاد هر کشور به شمار مي رود و به دليل ارائه خدمات متنوع مالي و اعتباري، نقش تعيين کننده اي را درتوسعه

چکيده   امروزه موضوع سرمايه هاي فکري يکي از عناصر موفقيعت سازمان ها محسوب مي شود و سازمان ها براي اينکه بتوانند در محيط پرتلاطم امروزي که جهان تبديل به دهکده جهاني شده است  موفق باشند

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته مديريت بودجه ومالي بهمن 1390 چکيده        نظام بانکي کشور در سال هاي اخير با رشد چشمگير نرخ مطالبات سر رسيد گذشته و معوق ناشي

ثبت سفارش