پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی

word 320 KB 30533 85
1392 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • گروه آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی

    پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    چکیده

    هدف تحقیق حاضر بررسی اثر مصرف ده روزه زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی شهر لنگرود بود. بدین منظور 30 دانش آموز دختر دبیرستانی (میانگین سنی 15 تا 18 سال، قد 05/0±55/1متر، وزن 83/5±9/53 کیلوگرم و شاخص توده بدن 21/1±2/22 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت داوطلب به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و دارونما­ تقسیم شدند. از روش آماری آنالیز واریانس با اندازه های مکرر برای تغییرات درون گروهی و از t­ مستقل برای اختلاف بین گروه ها استفاده شد. در اثر استفاده از زنجبیل و ایجاد کوفتگی (20×4 تکرار با 1RM70٪ و سه دقیقه استراحت بین ست ها) اثر آن بر چهار متغیر نیروی ایزوتونیک پرس پا، درد ادراکی، دامنه حرکتی زانو و اندازه محیط ران در فواصل زمانی مختلف (بلافاصله، 24، 48 و72 ساعت) سنجیده شد. نتایج تحقیق نشان دادکه مصرف 10 روزه ی زنجبیل برنیروی ایزوتونیک پرس پا، دامنه حرکتی زانو و اندازه محیط ران در فواصل زمانی24، 48 و 72 ساعت تأثیر گذار بود (05/0>P). اما بین هیچ یک ازمتغیرها در فاصله زمانی قبل و بلافاصله بعد از ایجاد کوفتگی، تغییر معنی داری حاصل نشد (05/0 < p). تغییرات درد ادراکی در همه فواصل زمانی معنی دار بوده است (05/0>P).

    -1. مقدمه

     یکی از اهداف مهم تربیت بدنی، شناخت تمرینات مناسب و اجرای صحیح حرکات ورزشی است و اینکه تمرینات به چه شکل، در چه مدت و با چه شدتی انجام گیرند تا بهترین نتیجه حاصل شود و کمترین آسیب را متوجه فرد نماید (3). یکی از صدماتی که گاه موجب دور شدن افراد مبتدی و حتی ورزشکاران حرفه ای از محیط ورزشی می گردد کوفتگی عضلانی است. کوفتگی عضلانی تأخیری[1] (DOMS) معمولاً بعد از فعالیت‌های عضلانی متوسط، شدید و طولانی­مدت و نیز تمریناتی که بیشتر شامل انقباضات برونگراست ایجاد می­شود درد و گرفتگی عضلانی معمولاً بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت بعد از فعالیت به اوج رسیده و حداکثر 5 تا 7 روز پس از آن از بین می­رود (53). ازجمله علائم کوفتگی عضلانی تأخیری می­توان به سفتی عضله، تورم و التهاب، کاهش دامنه­ی حرکتی مفاصل، کاهش قدرت عضلانی، آسیب­های میکروسکوپی عضله، افزایش غلظت آنزیم­های کراتین کیناز[2] (CPK) و لاکتات دی هیدروژناز[3] (LDH) در سرم و پلاسما و نیز افزایش واکنش­های التهابی اشاره نمود (61).

     بحث تجویز داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی[4](NSAID)  مانند ایبوپروفن، استامینوفن، آسپرین، دیکلوفناک و یا داروهای استروئیدی­ 2 مانند دگزامتازون برای کاهش و برطرف کردن کوفتگی عضلانی نیز بسیار مطرح است (51).

    گیاه زنجبیل[5]  یکی از شناخته­ترین گونه­های گیاهی است که در اکثر نقاط  دنیا مورد استفاده قرار می­گیرد (21). این گیاه به عنوان دارو از زمان باستان مصرف می شده است و این موضوع در متون پزشکی چین، یونان قدیم، روم و عرب ثبت شده است (19). در این فصل، پس از بیان مسأله و ضرورت و اهمیت تحقیق درباره­ی استفاده از زنجبیل برای پیشگیری یا درمان کوفتگی عضلانی، اهداف و فرضیه های این پژوهش مورد توجه قرار می گیرد. پس از آن متغیرها و محدودیت­های مطالعه حاضر مورد بازنگری قرار می­گیرد. در ادامه فصل پس از بیان مختصری از شیوه اجرای پژوهش واژه­های اصلی تعریف خواهند شد.

    1-2.  بیان مسأله

     همگام با پیشرفت سایر علوم، متخصصان تربیت بدنی نیز موظفند برای شناخت بهتر و صحیح­تر ابعاد این پدیده مهم تلاش کنند.  امروزه موفقیت در صحنه رقابت­های ورزشی در گرو به کارگیری اصول علمی می­باشد. استفاده از تمرینات مناسب می­تواند گام بزرگی در جهت بهبود فعالیت­های ورزشی محسوب شود و انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت ورزشی ایجاد نماید. در طی تمرین یا مسابقه ورزشی، عوامل و پدیده­هایی وجود دارند که باعث کاهش کارایی ورزشکاران شده و حتی در برخی موارد می­تواند مانع از ادامه فعالیت این افراد شود. بنابراین ریشه­یابی عواملی که باعث این پدیده­ها می­شوند و راه­هایی که می­توان از طریق آن­ها این پدیدهها را رفع کرد کمک شایانی به ورزشکاران کرده و می­تواند عاملی در جهت موفقیت آن­ها باشد. یکی از این پدیده­ها کوفتگی عضلانی تأخیری است که می­تواند حاصل التهاب[6] و آسیب عضلانی[7] باشد (6). کوفتگی عضلانی تجربه­ای ­ناخوشایند به ویژه برای افرادی است که به تازگی به ورزش روی آورده­اند به گونه­ای که ممکن است مانع از ادامه فعالیت­های جسمانی آنان گردد.  از طرف دیگر، در مورد ورزشکاران حرفه­ای نیز باید بپذیریم که پدیده کوفتگی عضلانی نه تنها به عنوان یک عامل بازدارنده در نمایش مهارت­های ورزشی محسوب می­شود، بلکه می­تواند مانع از شرکت آنان در برنامه­های تمرینی نیز گردد (17،55).

     احساس کوفتگی اغلب با التهاب و ادم همراه است.­ اگر پاسخ­های التهابی علت اصلی DOMS باشد، به نظر می­رسد که واسطه­های ضدالتهابی در بهبود DOMS  نقش داشته باشند با وجود این، داروهای ضدالتهابی نتایج متفاوتی در درمان  DOMS داشته­اند، از سوی دیگر مصرف این داروها با عوارض زیادی همراه است (57). شایع­ترین عارضه جانبی داروهای مهارکننده تولید پروستاگلاندین­ها، ناراحتی­های گوارشی خفیف به صورت تهوع، سوء هاضمه و استفراغ است. عوارض دیگر شامل اختلالات کلیوی، زخم معده، سرگیجه، بی خوابی، افسردگی، واکنش­های حساسیتی، عوارض خونی و کبدی است (44).

     استفاده از روش­های درمانی گیاهی و سنتی بین افراد سالم و بیمار رواج فراوانی یافته است و متأسفانه اطلاعات کمی درباره این روش­ها از لحاظ کارایی و امنیت در طرح­های بالینی وجود دارد. زنجبیل پیشینه­های قدیمی در طب سنتی دارد و به عنوان عامل ضدالتهابی در اختلالات اسکلتی- عضلانی از قبیل روماتیسم، در طب آیورودیک و طب چینی بیش از 2500 سال استفاده شده است (31). تا کنون هیچ­گونه عوارض جانبی از مصرف زنجبیل در انسان گزارش نشده است (19،62).  با توجه به اینکه گیاهان دارویی به دلیل ماهیت طبیعی با بدن سازگاری بهتری داشته و معمولاً فاقد عوارض جانبی هستند و استفاده از آن­ها حتی اگر مفید نباشد، زیان وعارضه­هایی هم درپی نخواهد داشت به نظر می­رسد بتوان اثر مصرف زنجبیل را به عنوان یک عامل ضدالتهابی روی کوفتگی عضلانی تأخیری مورد بررسی قرار داد (2).

     

     

    1-3. ضرورت و اهمیت تحقیق

     کوفتگی عضلانی تأخیری  DOMS اغلب در نتیجه تمرینات برونگرا مانند دویدن در سراشیبی، گام برداری روی پله، انجام تمرینات وزنه برداری و سایر موارد واقع می شود.  این تمرینات منجر به آسیب غشای سلول می‌شود. از آنجایی که احساس درد و ناراحتی می­تواند به اجرای تمرینات آسیب برساند، جلوگیری و درمان DOMS یکی از دغدغه های مربیان، تمرین کنندگان و درمان گران است.

     محققان تأثیر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در درمان کوفتگی عضلانی مورد بررسی قرار دادند، نتایج این تحقیق تأثیری از ابی­پروفن روی کوفتگی عضلانی و بافت شناسی عضله گزارش نکردند (52).

    محققان نشان دادند خوردن 400 یا 1200 میلی گرم ایبوپروفن، 4 یا 24 ساعت پس از انقباضات برونگرا به طور معنی داری ریکاوری نیروی عضلانی را افزایش داده و 48 ساعت پس از تمرینات  موجب کاهش کوفتگی عضلانی در عضله چهارسرران شد (47).   بررسی های محققان تأثیر عصاره زنجبیل را  در 30 دقیقه، موجب کاهش ادم پا و رفتارهای درد در جوندگان شده و در انسان نیز مصرف زنجبیل توانسته موجب کاهش درد در بیماران استئوآرتریتی شد (31).

    در تحقیقی تأثیر مصرف خوراکی عصاره گیاه خرفه[8] بر کوفتگی عضلانی تأخیری بر20 آزمودنی مرد به مدت شش روز مورد آزمایش قرار گرفت، یافته­های این تحقیق بر تاثیر قابل ملاحظه عصاره گیاه خرفه در پیشگیری از کوفتگی عضلانی تأخیری دلالت دارد (26). در تحقیقی تأثیرات آلیسین[9] سیر بر کوفتگی عضلانی تأخیری و برخی آنزیم های پلاسمایی در ورزشکاران،  مورد آزمایش قرار داد. در این تحقیق 20 آزمودنی پسر و مکمل گیری به مدت 14 روز انجام گرفت. یافته های این تحقیق بر تأثیر قابل ملاحظه آلیسین سیر بر کوفتگی عضلانی تأخیری دلالت دارد (4). محققی اثر کوتاه مدت زنجبیل بر کوفتگی عضلانی را مورد آزمایش قرار داد. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که به نظر نمی­رسد مصرف تک دوز 2 گرمی زنجبیل تأثیری بر میزان کوفتگی عضلانی تأخیری نداشت، مطالعات اندکی در رابطه با نقش زنجبیل در درمان درد و التهاب ناشی از تمرین را بررسی کردند و به تأثیر معنی داری دست نیافتند (37).

    با توجه به تحقیقات انجام شده و وجود تناقض ها در مورد تأثیر انواع مکمل ها بر کوفتگی عضلانی تأخیری و اینکه تاکنون محققان در ارتباط با کوفتگی عضلانی کمتر به مکمل­های گیاهی توجه داشته و تحقیقاتی که در آن مکمل­های گیاهی را استفاده کردند نیز هنوز پاسخ قانع کننده­ای در مورد اثرات این مواد ارائه ندادند، بنابراین در این پژوهش مکمل گیری زنجبیل به مدت ده روز انجام گرفته که هفت روز آن قبل از اعمال کوفتگی و سه روز  پس از آن ادامه یافته است، که این چنین تحقیقی در مورد دوره مصرف زنجبیل و کوفتگی انجام نگرفت. به این منظور تحقیق حاضر در پی پاسخ گویی به پرسش اثر  مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی شهر لنگرود باشد.

     

    1-4. اهداف تحقیق

     

    1-4-1. هدف کلی

    هدف کلی این پژوهش، اثر مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی 

     

    1-4-2. اهداف اختصاصی

    ‌1- بررسی تأثیر مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر نیروی ایزوتونیک پرس پا در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی عضلانی در دختران دبیرستانی

    ‌2- بررسی تأثیر مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر درد ادراکی در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی عضلانی در دختران دبیرستانی

    3- بررسی تأثیر مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر دامنه حرکتی زانو در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی عضلانی در دختران دبیرستانی

    4- بررسی تأثیر مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر اندازه محیط ران  در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی عضلانی در دختران دبیرستانی

     

    1-5. فرضیه­های تحقیق

    1- مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر نیروی ایزوتونیک­ پرس­ پا در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی در دختران دبیرستانی اثر معنی داری دارد.

    2- مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر درد ادراکی در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی در دختران دبیرستانی اثر معنی داری دارد.

    3- مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر دامنه حرکتی زانو در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی در دختران دبیرستانی اثر معنی داری دارد.

    4- مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر اندازه محیط ران در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی در دختران دبیرستانی اثر معنی داری دارد.

     

    1-6. متغیر ها

     

    1-6-1. متغیر مستقل

    در این تحقیق کپسول زنجبیل و تمرین مقاومتی به عنوان متغیر مستقل هستند.

     

    1-6-2. متغیر وابسته

    چهار متغیر حداکثر نیروی ایزوتونیک پرس پا، درد ادراکی،  دامنه حرکتی زانو و محیط ران، متغیرهای وابسته این تحقیق هستند.

     

     

     

    1-7.  محدودیت های تحقیق

     

    1-7-1. محدودیت های قابل کنترل

    محدوده ی­ سنی شرکت کنندگان پانزده تا هفده سال بود.

    آزمودنی ها دختران دانش آموز دبیرستانی شهر لنگرود بودند.

    آزمودنی ها غیر ورزشکار بودن (یعنی عدم شرکت مرتب در فعالیت­های ورزشی (3 بار در هفته)، حداقل شش ماه فعالیت منظم و مداوم ورزشی نداشتند).

    آزمودنی ها بدون درد و آزردگی و ناراحتی عضلانی و مفصلی در اندام تحتانی بودند.

    آزمودنی ها دارای رژیم غذایی عادی بودند (­­از دانش آموزان خواسته شد تا چند روز پیش و پس از برنامه تحقیق حتی الامکان مصرف مواد کافئین د ار مثل شکلات، قهوه و نسکافه، را کاهش داده و تا حد امکان از مصرف این مواد خودداری کنند).

     

     

    1-7-2.  محدودیت­های خارج از کنترل

    وجود وضعیت های متفاوت روحی و روانی در آزمودنی­های مختلف.

    تفاوت­های فردی و قابلیت­های ورزشی افراد در پاسخ فیزیولوژیکی افراد در پاسخ به تمرینات ورزشی متفاوت است که از کنترل محقق خارج است.

     

     

    8-1. شیوه اجرای تحقیق

    داوطلبین شرکت کننده در این تحقیق دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر لنگرود بودند. 30دانش آموز به صورت داو­طلبانه انتخاب شدند. وبه صورت تصادفی به دو گروه تجربی (15=n) و گروه دارونما(15=n) تقسیم شدند. مقدار 500 میلی گرم پودر زنجبیل در کپسول های 500 میلی گرمی هم رنگ و هم شکل قرار داده شد. آزمودنی­های گروه تجربی یک هفته قبل و سه روز بعد از ایجاد کوفتگی عضلانی روزانه 4 عدد کپسول حاوی 500 میلی گرم پودر زنجبیل (روزانه 2  گرم) و گروه دارو نما 4 عددکپسول حاوی 300 میلی گرم ماده بی اثر لاکتوز (دو عدد صبح و دو عددشب) صرف کردند.  برای ایجاد کوفتگی عضلانی با استفاده از دستگاه پرس پا با وزنه هایی معادل 70 درصد یک تکرار بیشینه در چهار نوبت و هر نوبت با20 تکرار و 3 دقیقه استراحت بین هر نوبت اجر­ا شد. یک هفته قبل از ایجاد کوفتگی عضلانی و نیز بلافاصله بعد، 24، 48 و 72 ساعت بعد از انجام پروتکل ایجاد کوفتگی عضلانی، نیروی ایزوتونیک پرس پا، درد ادراکی، دامنه حرکتی زانو، اندازه­گیری محیط ران اندازه گیری شد.

     

    1-9. تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق

     

    1-9-1. کوفتگی عضلانی

    کوفتگی عضلانی حالتی ناخوشایند در عضله هست که با احساس درد، سفتی، ضعف و کوفتگی در عضلات درگیر همراه می ­باشد و معمولاً به دنبال انجام فعالیت­های بدنی سنگین و غیرمعمول، عارض می ­گردد (10). در این تحقیق منظور از کوفتگی عضلانی نوع تأخیری و حاد ان است.

     

    [1] . delayed onset muscle soreness

    [2] . cratine kinase

    [3].  lactate dehydrogenase

    [4]. nonsteroidal anti-inflammatory drug

    [5] . ginger

    [6] . inflammation

    [7]. muscle damage

    [8]. aliicin

    [9] . purslane

     

    Abstract

    The current research is considering the effect of 10 days consumption of ginger on delaying onset muscular soreness in high school girls of Langeroud city. In  order to achieve this goal 30 high school students( 15-18 years old, length of 1/55±0/05m, weight of 52/9±5/83 kg and body mass index of 22/2±1/21 kg⁄  ) were chosen as samples voluntarily and were randomly divided into two experimental and placebo groups. For changes within groups the analysis of variance with repeated measure was used and independen t-test was used for differences between groups. Due to consuming ginger and making soreness resistanse exercise (4×20 repeat with %70 IRM and 3 minutes resting). Four variables of isotonic power of leg press, perceptual pain, knee range of motion, and the circumference of thigh at different intervals (immediately ,24,48 and 72 hours) were tested. The result showed that 10 days consumption of ginger was effective on isotonic leg press, perceptual pain, knee range of motion and the circumference of thigh at different intervals of 24, 48, and 72 hour (p<0/05). There were no any diffrences from before to immediately after making soreness in stady variabels (p>0/05).

    Key words: ginger, delay onset muscle soreness, high school girls

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                 صفحه

    چکیده فارسی.......................................................................................................................  ز

    فصل اول : طرح تحقیق

    1-1. مقدمه........................................................................................................ .................. 2

    1-2. بیان مسئله.................................................................................................. .................. 3

    1-3. ضرورت و اهمیت تحقیق............................................................................ .................. 4

    1-4. اهداف تحقیق.............................................................................................. .................. 6

    1-4-1. هدف کلی............................................................................................. .................. 6

    1-4-1. هدف اختصاصی.................................................................................... .................. 6

    1-5. فرضیه های تحقیق................................................................................. .................. 6

    1-6. متغیر ها ............................................................................................... .................. 7

    1-6-1. متغیر مستقل ..................................................................................... .................. 7

    1-6-2. متغیر وابسته...................................................................................... .................. 7

    1-7. محدودیت های تحقیق........................................................................... .................. 7

    1-7-1. محدودیت های قابل کنترل................................................................. .................. 7

    1-7-2. محدودیت های خارج از کنترل........................................................... .................. 8

    1-8. شیوه اجرای تحقیق................................................................................. .................. 8

    1-9. تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق....................................................... .................. 9

    1-9-1. کوفتگی عضلانی............................................................................... .................. 9

    1-9-2. کوفتگی عضلانی حاد ............................................................................ .................. 9

    1-9-3. کوفتگی عضلانی تأخیری ....................................................................... .................. 9

    1-9-4.  انقباض برونگرا..................................................................................... .................. 10

    1-9-5. آزمون پرس پا ...................................................................................... .................. 10

    1-9-6. غیرورزشکار.......................................................................................... .................. 10

    1-9-7.  نیروی ایزوتونیک پرس پا...................................................................... .................. 10

    1-9-8 . مقیاس تالاگ ....................................................................................... .................. 11

    1-9-9. دامنه حرکتی زانو .................................................................................. .................. 11

    1-9-10. محیط ران........................................................................................... .................. 11

    1-9-11. زنجبیل............................................................................................... .................. 11

     

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق

     

    2-1. مقدمه........................................................................................................ .................. 13

    2-2. مبانی نظری................................................................................................ .................. 13

    2-2-1. تعریف کوفتگی عضلانی تأخیری............................................................. .................. 13

    2-2-2. علل کوفتگی عضلانی تأخیری................................................................. .................. 14

    2-2-3. نظریه های مربوط به ایجاد کوفتگی عضلانی تأخیری................................. .................. 15

    2-2-3-1. نظریه پارگی نسوج  .......................................................................... .................. 15

    2-2-3-2. نظریه اسپاسم عضله .......................................................................... .................. 16

    2-2-3-3. نظریه آسیب بافت همبند2-2-3-4. نظریه اسید................................... .................. 16

     لاکتیک ............................................................................................................. .................. 17

    2-2-3-5. نظریه انتشار آنزیمی........................................................................... .................. 17

    2-2-3-6. نظریه رادیکال­های آزاد....................................................................... .................. 18

    2-2-3-7. . نظریه التهاب................................................................................... .................. 19

    2-2-4. روش­های پیشگیری و درمان کوفتگی عضلانی تأخیری ............................ .................. 21

    2-2-4-1. روش­های دارویی با استفاده از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی........ .................. 22

    2-2-4-2. روش­های درمانی جسمانی................................................................. .................. 23

    2-2-4-3. روش هایی با استفاده از مکمل های غذایی ......................................... .................. 24

    2-2-4-4. روش هایی با استفاده از مکمل های گیاهی.......................................... .................. 25

    2-3. مروری بر مطالعات انجام شده و تحقیقات پیشین.......................................... .................. 26

    2-4 جمع بندی ................................................................................................. .................. 33

     

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق

     

    3-1. مقدمه........................................................................................................ .................. 35

    3-2. طرح تحقیق............................................................................................... .................. 35

    3-3. جامعه آماری.............................................................................................. .................. 35

    3-4. نمونه آماری............................................................................................... .................. 35

    3-5. نحوه گزینش آزمودنی ها ............................................................................ .................. 35

    3-6. وسایل مورد نیاز برای اندازه گیری و ابزار تحقیق........................................... .................. 36

    3-7. اندازه گیری های آنتروپومتریک.................................................................... .................. 36

    3-7-1. اندازه گیری قد....................................................................................... .................. 36

    3-7-2. اندازه گیری وزن بدن.............................................................................. .................. 36

    3-7-3. اندازه گیری شاخص توده بدن................................................................. .................. 37

    3- 8.. شرایط آزمودنی­ها برای شرکت در تحقیق................................................... .................. 37

    3-9. روش اجرای تحقیق ................................................................................... .................. 37

    3-9-1. روش ساخت کپسول زنجبیل و دارونما.................................................... .................. 37

    3-9-2. یک روز قبل از مصرف کپسول زنجبیل ................................................... .................. 38

    3-9-3. نحوه  مصرف کپسول زنجبیل.................................................................. .................. 38

    3-9-4. ایجاد کوفتگی عضلانی........................................................................... .................. 38

    3-9-5. اندازه گیری نیروی ایزوتونیک پرس پا..................................................... .................. 39

    3-9-6. اندازه گیری میزان درد ادراکی.................................................................. .................. 39

    3-9-7. اندازه گیری دامنه حرکتی زانو ................................................................. .................. 40

    3-9-8.­ اندازه گیری محیط ران............................................................................ .................. 40

    9-9-9. روش های اماری................................................................................... .................. 40

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

     

    4-1. مقدمه ....................................................................................................... .................. 42

    4-1-1. ویژگی های آزمودنی ها ........................................................................................... 42

    4-1-2. ارزیابی نرمال بودن ................................................................................................... 42

    4-2. آزمون فرضیه ها ........................................................................................ .................. 43

    4-4-1. فرضیه اول ........................................................................................... .................. 43

    4-2-2. فرضیه دوم............................................................................................ .................. 46

    4-2-3. فرضیه سوم............................................................................................ .................. 49

    4-2-4. فرضیه چهارم......................................................................................... .................. 52

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    5-1. مقدمه ....................................................................................................... .................. 57

    5-2. خلاصه تحقیق ........................................................................................... .................. 57

    5-3. بحث و بررسی  ........................................................................................ .................. 58

    5-3-1. بررسی تأثیر مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر نیروی ایزوتونیک پرس پا در زمان­های متفاوت اندازه‌گیری، پس از کوفتگی عضلانی در دختران دبیرستانی.................................................................. .................. 58

    5-3-2. بررسی تأثیر مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر درد ادراکی در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی عضلانی در دختران دبیرستانی .......................................................................................... .................. 59

    5-3-3. بررسی تأثیر مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر دامنه حرکتی زانو در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی عضلانی در دختران دبیرستانی  ............................................................................ .................. 60

    5-3-4. بررسی تأثیر مصرف ده روزه­ی زنجبیل بر اندازه محیط ران  در زمان­های متفاوت اندازه­گیری، پس از کوفتگی عضلانی در دختران دبیرستانی  ............................................................................ .................. 61

    5-4. جمع بندی ................................................................................................ .................. 62

    5-5. پیشنهادات ................................................................................................ .................. 62

    5-5-1. پیشنهادات کاربردی برخواسته از تحقیق .................................................. .................. 62

    5-5-2. پیشنهاد برای تحقیقات آینده .................................................................. .................. 62

    منابع و ماخذ....................................................................................................... .................. 63

     

     

    منبع:

     

    1. آدامز،ژن،ام، 1389، راهنمای آزمایشگاه فیزیولوژی ورزشی، ترجمه فرهاد رحمانی نیا، حمید رجبی، عباسعلی گائینی، حسین مجتهدی، تهران، عصر انتظار.

     2. آزاد بخت، محمد، 1378، رده بندی گیاهان دارویی، نشر طبیب،  موسسه فرهنگی انتشارات تیمورزاده.

    3. ابراهیم، خسرو، رحمانی نیا، فرهاد، طالبی، الهه،1380، بررسی تاثیر دو شیوه مصرف ویتامین C بر میزان دامنه حرکتی و قدرت برون گرای عضلات تاکننده آرنج پس از کوفتگی عضلانی تأخیری، حرکت، شماره 7، ص 67 تا 76.

    4. الهی، افسانه، علیجانی، عیدی،1390، تأثیرات آلیسین سیر بر کوفتگی عضلانی تاخیری و برخی انزیم های پلاسمایی در ورزشکاران، فیزیولوژی ورزشی، شماره  12، ص 105 تا 120.

     5. بوام گارتنر، تدای، جکسون، آندرواس، ترجمه حسین سپاسی و پریوش نور بخش، سنجش و اندازه­گیری در تربیت بدنی، 1381، انتشارات سمت.

     6. .بی نیاز، سیدعباس، 1387، "مقایسه تأثیرات حرکات کشش ایستا و پویا بر کوفتگی تأخیری و کراتین کیناز"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

    7. حامدی نیا، محمدرضا، نیکبخت، حجتالله، رسایی، محمدجواد، گائینی، عباسعلی، سلامی، فاطمه ، 1381، "اثر ورزش درمانده ساز بر شاخص های استرس اکسایشی و آنزیم کراتین کیناز در دانشجویان ورزشکار"، فصلنامه المپیک، سال دهم، شماره 3و4، ص 39 تا 49.

     8. حسین زاده، خدیجه، 1389، تأثیر مصرف کوتاه مدت عصاره زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری پس از تمرینات برونگرا در دختران دانشجوی غیر ورزشکار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

    9. حمایت طلب، ر، 1387،  سنجش و اندازه­گیری در تربیت بدنی، تهران نشر و حرکت

    10. دمیرچی، ارسلان، رحمانی نیا، فرهاد، بی نیاز، سیدعباس، 1379، "مقایسه تأثیرات حرکات کششی ایستا و پویا بر میزان کوفتگی تأخیری عضلانی و کراتین کیناز"، حرکت(4)2، ص 27 تا 37.

    11. رحمانی نیا، فرهاد، بابایی، پروین، نخستین روحی، بابک، 1382، پیشگیری و درمان کوفتگی عضلانی، انتشارات دانشگاه شمال، چاپ اول.

    12. رحمانی نیا، فرهاد، نیکبخت، حجتالله، ابراهیم، خسرو، پردال، حمزه، 1379، "اثر فعالیت بدنی منتخب و ایبوپروفن بر کوفتگی عضلانی تأخیرری پس از انقباض های شدید برونگرا"، فصلنامه المپیک، سال هشتم، شماره های 1و2، ص 27 تا 35.

    13. رحیمی، عباس، 1384، "تأثیر ماساژ، سرما و ورزش هوازی کاهنده در کاهش علایم ناشی ازسندرم درد عضلانی با شروع تأخیری،" مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، شماره 4، ص، 271 تا 285.

    14. سخنگوئی، ی، قهرمان ایزدی، ط،1382، اندازه­گیری دامنه حرکتی مفاصل، تهران، هفت روز.

    15. شهبازی، پرویز،­ ملک نیا، ناصر، 1385،  بیوشیمی عمومی­، انتشارات دانشگاه تهران.

    16. شیخ، نسرین، صفری، محمدرضا، مانیکاشانی، خسرو، عراقچیان، ملیحه، زراعتی، فاطمه، ملکوتی، سید منصور، 1382، "اثر زردچوبه ، هل و زنجبیل بر روی واکنش گلیکه شدن آلبومین بصورت In "vitro  مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، شماره 4، ص 38 تا 42.

    17. طالبی گرگانی، الهه، 1379، بررسی اثر مصرف دو نوع زژیم مختلف ویتامین C بر کوفتگی عضلانی تأخیری پس از انقباضهای شدید برونگرا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

    18. کاکس، مایکل ام، نلسون، دیوید ال،1386، اصول بیوشیمی لنینجر، ترجمه دکتر رضا محمدی انتشارات آییژ.

    19. کاولی حقیقی، مسعود، تولیت، طیبه، 1380، "زنجبیل و درمان های غیر متعارف، فصلنامه گیاهان دارویی، شماره­1، ­ص19 تا 28..

    20. کاشف، مجید، نامنی، فرح،1381،."تأثیر حرکات کششی ایستا قبل از انقباضات برونگرا بر میزان کوفتگی عضلانی تأخیرری در دختران دانشجو"، فصلنامه المپیک، سال دهم، شماره های 2 و 3، ص 37 تا 42.

    21. کریمی پور، مجتبی، شیرپور، علیرضا، روزبهی، امرالله، 1386، "تأثیر پودر زنجبیل بر تغییرات ایجاد شده در اثر دیابت در روده کوچک موش صحرایی"، مجله ارمغان دانش، شماره 2، ص 27 تا 35.

     22. گائینی، عباسعلی، حامدی نیا، محمدرضا، 1384،  اثر مصرف ویتامینE بر استرس اکسایشی زمان استراحت و پس از ورزش وامانده ساز در دانشجویان ورزشکار، شماره 25، ص 99 تا 111.

    23. ماردروسیان، آراد1386، راهنمای فرآوردههای طبیعی گیاهان رایج دارویی، مترجمین، پدرام رفیعی، عبدالعلی محقق زاده، نشر راه کمال.

    24. مصلحی نجف آبادی، ابراهیم، دبیدی روشن، ولی الله، فلاح محمدی، ضیاء، پورامیر، مهدی 1387، "تأثیر مکمل گیری کوتاه مدت ویتامین E بر پاسخ مالوندی آلدهید مردان سالم به دنبال یک جلسه تمرین درمانده ساز در سطح دریا و ارتفاع متوسط،" فصلنامه المپیک، سال شانزدهم، شماره1، ص 47 تا 55.

    25. معمارباشی، عباس، 1391، بررسی اثر ده روز مصرف مکمل با دارچین بر ​​روی یافته های بیوشیمیایی و عملکردی کوفتگی عضلانی، فیزیولوژی ورزشی، شماره 20، ص 90-105.

    26. معمارباشی، عباس، عابدینی، فرهاد،­1390، تأثیر مصرف خوراکی عصاره گیاه خرفه بر کوفتگی عضلانی تأخیری، فیزیولوژی ورزشی، شماره 14، ص 91 تا 106.

     27. نخستین روحی، بابک، رحمانی نیا، فرهاد، بابایی، پروین، بهلولی، شهاب،1387­، تأثیر مصرف حاد 500 میلی گرم ویتامینc بر روی پراکسیداسیون چربی و التهاب ناشی از فعالیت، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 19، ص 125 تا 135.

     28. ناظمیه، حسین، دل آذر، عباس، افشار، جلیل، اسکندری، بابک،1380،. جداسازی و شناسایی و تعیین مقدار Gingerol از ریزوم زنجبیل­، علوم دارویی، شمار20، ص 61 تا 68.

    29. نامنی، فرح،1377، تأثیر حرکات کششی ایستا بر میزان کوفتگی عضلانی تأخیری و غلظت آنزیم های CK و LDH  دختران دانشجو پس از انقباض های شدید برونگرا، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان.

    30. همتی نژاد، مهرعلی، رحمانی نیا، فرهاد، 1381، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی، انتشارات دانشگاه پیام نور.

     

    31. Altman, R.D. and Marcussen K.C. (2001). “Effects of a Ginger Extract on Knee Pain in Patients with Osteoarthritis”. Artheritis & Rheumatism. 44(11):2531–2538.

     

    32. Andersen, J.C. (2005). “Stretching before and after exercise: Effect on muscle soreness and injury risk”. Journal of athletic training. 40(3): 218–220.Bakhtiary, AH., Safavi-Farokhi, Z. and Aminian-Far A. (2007). “Influence of vibration on delayed onset of muscle soreness following eccentric exercise”. br J sports med. 41:145–148.

     

    33. Bakhtiary, AH., Safavi-Farokhi, Z. and Aminian-Far A. (2007). “Influence of vibration on delayed onset of muscle soreness following eccentric exercise”.br J sports med. 41:145–148.

     

    34.Barlas, P., Craig, J.A., Robinson, J., Deirdre, M., Walsh, D.M., Baxter, D.G.and Allen, J.M. (July 2000). “Managing delayed onset muscle soreness: lackof effect of selected oral systemic analgesics”. Archives of physical medicine and rehabilitation. 81(7): 966-972.

    35.Bennett, M., Best, T.M., Babul, S., Taunton, J., Lepawsky, M. (2006).“hyperbaric oxygen therapy for delayed Onset muscle soreness and closed soft tissue injury”. the cochrane library. lssue 1.

     

    36. Black, C.D., Herring, M.P., Hurley, D.J. and O’connor P.J. (2009). “Ginger (Zingiber officinale) Reduces Muscle Pain Caused by Eccentric Exercise”. The Journal of Pain.

     

    37.Black, C.D. and O’connor, P.J. (2008). “acute effect of dietary ginger on quadriceps muscle pain during moderate-intensity cycling exercise”. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism.18: 653-664

     

    38.Black, C.D. and O’Connor, P.J. (April 2008). “short term effects of 2- grams of dietary ginger on muscle pain, inflammation and disability induced by eccentric exercise”. the journal Of pain. 9(4): 25.

     

    39.Bakhtiary, AH., Safavi-Farokhi, Z. and Aminian-Far A. (2007). “influence of vibration on delayed onset of muscle soreness following eccentric exercise”.br J sports med. 41:145–148.

     

     

    40.Boyle, C.A., Sayers, S.P., Jensen, B.E., Headley, S.A., Manos, T.M. (november 2004). “the effects of yoga training and a single bout of yoga on delayed onset muscle soreness in the lower extremity”. the journal of strength & conditioning research. 18 (4).

     

    41.Bruckner, G. (August 2005). “the effects of fish oil and isoflavones on delayed onset muscle soreness”. medicine& science in sports & exercise. 1889-1897.

     

    42.Cheung, k., Hume, P.A. and Maxwell, L. (2003). “delayed onset muscle soreness. treatment strategies and performance factors”: review article. sport med. 33(2): 145-164.

     

    43.Davis, J.M., Murphy, E.A., Carmichael, M.D., Zielinski, M.R., Groschwitz, C.M., Brown, A.S., Ghaffar, A. and Mayer, E.P. (March 2007). “curcumin effects on inflammation and performance recovery following eccentric exercise-induced muscle damage”. am j physiol regul integr comp physiol. doi:10.1152/ajpregu.

     

    44.Egwurugwu, J.N., Ufearo, C.S., Abanobi, O.C., Nwokocha, C.R., Duruibe, J.o., Adeleye, G.S., Ebunlomo, A.O. and Onwufuji, O. (2007). “effect of ginger (Zingiber Officinale) on cadmium toxicity”. african journal of biotechnology. 6(18): 2078-2082.

     

    45.Faulkner, J. A., S. V. Brooks, et al. (1993). injury to skeletal muscle fibers during contractions: conditions of occurrence and prevention. physical therapy. 73(12): 911-921.

    46.Grossman, J.M., Arnold, B.L., Perrin, D.H. and Kahler, D.M. (1995). “effect of ibuprofen use on delayed onset muscle soreness of the elbow flexors”.journal of sport rehabilitation. 4: 253-263.

     

    47.Hasson, S.M., Daniels, J.C., Divine, J,G., Niebuhr, B.R., Richmond, S.H., Sten, P.G., Williams, J.H. (Jan 1993). “effect of ibuprofen use on muscle soreness, damage, and performance: a preliminary investigation”. medicine & science in sports & exercise.10(45):208-230.

     

    48.Haghighi, M., KHalvat, A., Tolit, T., Jallaei, S. (October 2005). “comparing the effects of ginger (zingiberofficinale) extract and ibuprofen on patients with osteoarthritis”. archives of iranian medicine. 8(4): 267-271.

     

     

     

    49. Hellsten, Y., Frandsen, U., Orthenblad, N., Sjodin, B. and Richter, E.A. (1997). “xanthine oxidase in human skeletal muscle following eccentric exercise: result of randomized controlled trial”. am. J. physiol. 498: 239-248.

     

    50.Herbert, R.D., Gabriel, M. (2002). “effects of stretching before and after exercising on muscle soreness and risk of injury”: systematic review. BMJ. 325: 1-5.

     

    51.Hyldahl, R.D., Keadle, J., Rouzier, P.A., Pearl, D., Clarkson, P.M. (november 2009). “effects of ibuprofen topical gel on muscle soreness”. medicine & science in sports & exercise. doi:10.1249/mss.0b013e3181b95db2.

     

    52.Kanhai, A. and Losito, J.M. (2003). “hyperbaric oxygen therapy for lower-extremity soft-tissue sports injuries”. journal of the american podiatric medical association. 93(4): 298-306.

     

    53.Lenn, J., Uhl, T., Matacola, C., Boissonneault, G., Yates, J., Ibrahim, W. and Bruckner, G. (August 2005). “the effects of fish oil and isoflavones on delayed onset muscle soreness”. medicine & science in sports & exercise. 1889-1897.

     

    54.Law, R.Y.W. and Herbert, R.D. (2007). “warm-up reduces delayed-onset muscle soreness but cool-down does not: a randomised controlled trial”. australian journal of physiotherapy. 53: 91–95.

    55.Mayer, J.M., Mooney, V., Matheson, L.N., Erasala, G.N., Verna, J.L., Udermann, B.E., leggett, S. (2006). “continuous low-level heat wrap therapy for the prevention and early phase treatment of delayed-onset muscle soreness of the low back: a randomized controlled trial”. arch phys med rehabil. 87: 1310-1317.

     

    56.Manju, V., Nalini, N. (2005). “chemopreventive efficacy of ginger, a naturally occurring anticarcinogen during the initiation, post-initiation stages of 1,2 dimethylhydrazine-induced colon cancer”. clinica chimica acta. 358: 60-67.

     

    57.Mancinelli, C.A., Davis, D.S., Aboulhosn, L., Brady, M., Eisenhofer, J., Foutty, S. (2006). “the effects of massage on delayed onset muscle soreness and physical performance in female collegiate athletes”. physical therapy in sport. 7: 5-13.

     

     

     

    58.Miles M.P, Pearson SH.D, Andring J.M, Kidd J.R, and Volpe S.L. (2007). “effect of carbohydrate intake during recovery from eccentric exercise on interleukin-6 and muscle-damage markers”. international journal of sport nutrition and exercise metabolism. 17, 507-520.

     

    59.N.I., Kim, S.H., Choi, S.U., Kwon, B.M., Leem, K.H., Jung, M.Y. and Kim, D.K. (2008). “cytotoxic components from the dried rhizomes of zingiber officinale roscoe”. arch pharm res. 31(4): 415-418.

     

    60.Nosaka, k., Clarkson, P.M. (1996). “changes in indicators of inflamination after eccenteric exercise of the elbow flexor”. medicine and science in sports and exercise. 28(8): 953-961.

     

    61.Nunan D, Howatson G, van Someren KA. (2010). exercise-induced muscle damage is not attenuated by [beta]-hydroxy-[beta]-methylbutyrate and [alpha]-ketoisocaproic acid supplementation. The journal of strength & conditioning research, 24:531.

    62.Ozgoli, G., Goli M., Moattar F. (February 2009). “comparison of effects of ginger, mefenamic acid, and ibuprofen on pain in women with primary dysmenorrhea”. the journal of alternative and complementary medicine.

    15(2): 129-132.

    63.Percival, M. (1999). “understanding the natural management of pain and inflammation”. clinical nutrition insights. 4/99: 1-5.

     

    64.Peterson, J.M., Trappe, T.A., Mylona, E., White, F., Lambert, C.P., Evans, W.J., Pizza, F.X. (February 2003). “ibuprofen and acetaminophen: effect on muscle inflammation after eccentric exercise”. medicine& science in sports & exercise . 892 -896.

     

    65. Pizza, F.X., Cavender, D., Stockard, A., Baylies, H. and Beighle, A. (1999). “Anti-inflammatory doses of ibuprofen: effect on neutrophils and exerciseinduced muscle injury”. int. J. sports med. 20: 98–102.

     

    66.Proske, U. and D. L. morgan (2001). muscle damage from eccentric exercise: mechanism, mechanical signs, adaptation and clinical applications.  the journal of physiology 537(2): 333-345.

     

    67.Srivastava, K.C., Mustafa, T. (1992 Dec). “ginger (zingiber officinale) in rheumatism and musculoskeletal disorders”. med hypotheses. 39(4): 342-8.

     

    68. Plezbert, J.A. and Burke J.R. (2005). “effects of the homeopathic remedy arnica on attenuating symptoms of exercise-induced muscle soreness”. journal of chiropractic medicine. 4(3): 152-161. rahmani-nia, F., talebi, e., nakhostin,

     

    69.Rahmani-Nia, F., Talebi, E., Nakhostin, B., Ebrahim, K. ( 2008). “effect of two regimes of vitamin c on delayed onset muscle soreness”. journal of movement sciences & sports. 1: 1-5.

     

    70.Rahnama, N., Rahmani-Nia, F., Ebrahim, K. (2005). “the isolated and combined effects of selected physical activity and ibuprofen on delayed-onset muscle soreness”. j sports sci. 23(8): 843-50.

     

    71.Sellwood, K.L., Brukner, P., Williams, D., Nicol, A., Hinman, R. (2007). “ice-water immersion and delayed-onset muscle soreness: a randomized controlled trial”. Br J sports med. 41: 392-397.

     

    72.Takekura, H., N. Fujinami, et al. (2004). eccentric exercise induced morphological changes in the membrane systems involved in excitation contraction coupling in rat skeletal muscle. the journal of physiology 533(2): 571-583.

     

    73.Talag, TS. (1973) residual muscular soreness as influenced by coccentric, eccentric and static contraction. res. Q. 44: 458-469.

     74.Udani, J., Singh, B. and Sandoval, E. (2008). “effect of a combination dietary supplement product (bounce-back™) on the signs and symptoms of delayed onset muscle soreness after eccentric exercise: a randomized, doubleblind, placebo-controlled, crossover pilot study”. journal of the international society of sports nutrition. 5(1): 24.

     

    75.Vaile, J., Halson, S.H., Gill, N., Dawson, B. (2008). “effect of hydrotherapy on the signs and symptoms of delayed onset muscle soreness”. eur j appl physiol. 102: 447–455 .

     

    76.Vickers, A.J. (2001). “time course of muscle soreness following different types of exercise”. BMC musculoskeletal disorders. 2(5): 1-4.

     

    77.Zhang,G.F., Yang, Z.B., Wang, Y., Yang,W.R., Jiang, S.Z. and Gai, G.S. (2009). “effects of ginger root (Zingiber officinale) processed to different particle sizes on growth performance, antioxidant status, and serum metabolites of broiler chickens”. poultry science. 88:2159-2166.

     

    78.Zic, S.M, Djuric, Z., Ruffin, M.T., Litzinger, A.J., Normolle, D.P., Rose Feng, M., and Brenner,D.E. (2008). “pharmacokinetics of 6-, 8-, 10- gingerols and 6-shogaol and conjugate metabolites in healthy human subjects”. cancer epidemiol biomarkers prev. 17(8): 1930–1936.

     

     


موضوع پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, نمونه پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, جستجوی پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, فایل Word پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, دانلود پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, فایل PDF پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, تحقیق در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, مقاله در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, پروژه در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, پروژه درباره پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر مصرف ده روزه ی زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی اثر مصرف ده روزه زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی شهر لنگرود بود. بدین منظور 30 دانش آموز دختر دبیرستانی (میانگین سنی 15 تا 18 سال، قد 05/0±55/1متر، وزن 83/5±9/53 کیلوگرم و شاخص توده بدن 21/1±2/22 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت داوطلب به عنوان نمونه انتخاب و به طور ...

پایان نامه ­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش آسیب شناسی ورزشی چکیده زمینه: در تمرینات پلایومتریک حرکات شبیه سازی شده با مهارت­های اصلی ورزش مورد نظر با هدف افزایش توان بازیکن بکار برده می­شوند. هدف این مطالعه، اثر سنجی 8 هفته تمرین پلایومتریک با و بدون مانع کوتاه بر ارتفاع پرش و کیفیت مهارت­های اسپک و سرویس والیبالیست­های دختر ماهر بود. روش شناسی: به روش ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش آسیب شناسی ورزشی چکیده زمینه: در تمرینات پلایومتریک حرکات شبیه سازی شده با مهارت­های اصلی ورزش مورد نظر با هدف افزایش توان بازیکن بکار برده می­شوند. هدف این مطالعه، اثر سنجی 8 هفته تمرین پلایومتریک با و بدون مانع کوتاه بر ارتفاع پرش و کیفیت مهارت­های اسپک و سرویس والیبالیست­های دختر ماهر بود. روش شناسی: به روش ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی و مقایسه تأثیر هفت هفته تمرینات هوازی تداومی و تناوبی بر توان هوازی و ترکیب بدن دختران غیر ورزشکار 13 تا 17 ساله می‌باشد. بدین منظور 22 دانش‌آموز غیر ورزشکار با میانگین سنی 2 ± 15 سال،وزن700/49کیلوگرم، قد 85/158 سانتی‌متر و BMI79/19 که تجربه‌ای در هیچ یک از رشته‌های ورزشی ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی چکیده هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی بوده است . بدین منظور از بین دانش آموزان دختر دبیرستانی ارجاع داده شده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 20 نوجوان ناسازگار به طور تصادفی در ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد آموزش پرستاری گرایش بهداشت جامعه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران نوجوان مقدمه و هدف: مسایل خانوادگی و تحصیلی از عمده‌ترین علل استرس نوجوانان می‌باشد. بطوری که یک سوم دانش‌آموزان استرسی بیش از متوسط را تجربه می‌‌کنند. استرس در موسسات تحصیلی موضوع مهمی در دوران تحصیل فرد می‌باشد. در صورتی که به خوبی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی رابطه بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دختران دوره راهنمایی با در نظر گرفتن وضعیت اشتغال مادران؛شیراز1393 چکیده: پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین اشتغال مادران با سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی دختران در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی اجرا شده است.جامعه آماری این پژوهش رادانش آموزان دختر راهنمایی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی رابطه خود کنترلی وعملکرد خانواده با سازگاری اجتماعی بین دانش آموزان دبیرستانی شهرستان آباده چکیده مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه عملکرد خانواده با سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان آباده انجام گرفت.این مطالعه مقطعی –همبستگی بر روی350 نفر دانش آموز انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خود کنترلی ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روانشناسی گرایش: بالینی چکیده فارسی هدف:این پژوهش با هدف مقایسه همبستگی خانوادگی، سلامت روانی و جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران انجام شد. روش: روش تحقیق علّی-مقایسه ای و جامعه آماری آن 200نفر ازختران فراری و عادی شهر تهران در سال 93 بودند که از این تعداد 200 نفر، 100 نفردختران عادی به شیوه تصادفی ساده و ...

ثبت سفارش