پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا

word 679 KB 30537 90
1390 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه ­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش آسیب شناسی ورزشی

    چکیده

    زمینه: در تمرینات پلایومتریک حرکات شبیه سازی شده با مهارت­های اصلی ورزش مورد نظر با هدف افزایش توان بازیکن بکار برده می­شوند. هدف این مطالعه، اثر سنجی 8 هفته تمرین پلایومتریک با و بدون مانع کوتاه بر ارتفاع پرش و کیفیت مهارت­های اسپک و سرویس والیبالیست­های دختر ماهر بود.

    روش شناسی: به روش تصادفی جفت شده، 20 والیبالیست زن ماهر 14 تا 27 ساله در دو گروه تمرینی با و بدون مانع قرار گرفتند. برنامه تمرینی دو گروه مشابه و شامل سه جلسه تمرین 5/1 ساعته در هفته برای 8 هفته بود. در هر جلسه تمرینی، 30 دقیقه از وقت به تمرینات پلایومتریک اختصاص می­یافت. گروه با مانع این تمرینات را با استفاده از یک مانع (3 در 3 در 60 سانتیمتری) مقوایی توپر انجام می­دادند. وجود مانع موجب می­شدکه انجام پیش پرش اجباری شده و پرش در محل دقیق­تری صورت پذیرد. میزان کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلای آزمودنی­ها توسط مقیاس­های تخصصی هفته­ای یک بار اندازه­گیری شد تا اطمینان حاصل شود که فشار تمرینات دو گروه مطالعه همسان است. میزان پرش توسط آزمون پرش سارجنت اصلاح شده و کیفیت مهارت اسپک و سرویس با آزمون­های تخصصی در دو مرحله پیش و پس از دوره­ی تمرین اندازه­گیری شد. تحلیل آماری از طریق تحلیل واریانس برای داده­های مکرر انجام شد.

    یافته ها: در سه آزمون­ پرش عمودی، مهارت اسپک، و مهارت سرویس تفاوت بین گروهی و تعاملی گروه­ها غیر معنادار بود (05/0 ≤ P). این به معنای همسانی دو گروه تجربی و شاهد از ابتدا تا انتهای تحقیق است. به هرحال، تفاوت­های درون گروهی هر سه آزمون مهارتی معنادار و به معنای پیشرفت معنادار دو گروه بود. در پرش عمودی، گروه با مانع 9/2 و گروه بدون مانع 9/1 سانتیمتر پیشرفت نمود (006/0=P و 66/9=(18و1)F). در انواع اسپک، گروه با مانع حدود 40% و گروه بدون مانع حدود 22% پیشرفت نمود (032/0≥P و 41/5≤(18و1)F). در مهارت سرویس، گروه با مانع 47% و گروه بدون مانع 31% پیشرفت نمود (000/0=P و 96/27=(18و1)F). در طول 8 هفته تمرین، هر دو گروه از حیث تقلا مشابه بودند و تقلایی در حدنسبتاً سخت انجام داده بودند. هیچ یک از مقایسه­های بین گروهی، درون گروهی، و تعاملی برای عامل تقلا معنادار نبود (05/0 ≤ P). از حیث کوفتگی، دو گروه در طول 8 هفته تمرین حداقل کوفتگی ممکن را داشتند. برای این عامل، فقط  مقایسه درون گروهی معنادار بود (006/0=P و 66/9=(18و1)F) و نشان می­داد که در طول تمرینات کوفتگی هر دو گروه کاهش معناداری داشته است.

    بحث و نتیجه­گیری: غیر معنادار بودن تفاوت­های بین گروهی و تعاملی دو گروه نشان از موفقیت محقق در معادل سازی دو گروه شاهد و تجربی در ابتدای تحقیق دارد. بالا بودن سطح تقلا و پایین بودن سطح کوفتگی نیز دلالت بر موفقیت محقق در تنظیم بار جلسات تمرینی دارد. نتایج نشان داد که، در هر سه عامل مهارتی، هر دو گروه پیشرفت معنادار داشتند. بنابراین، هر دو سبک تمرینی برای مربیان قابل توصیه است. در هر سه عامل مهارتی اندازه­گیری شده، گروه تمرین با مانع پیشرفت بیشتری داشت، ولی این تعامل در سطح 50/0 معنادار نبود. بنابراین، هنوز نمی­توان با قاطعیت گفت که استفاده از  مانع کم ارتفاع مطلوب­تر است. افزایش حجم نمونه و یا حجم و دوره تمرینی در مطالعات بعدی ممکن است صحت و سقم این مدعا را بهتر نشان دهد.

     

    مقدمه

    نیرو و توانایی پا­ها در دویدن، جهیدن و یا پریدن در بیشتر رشته­های ورزشی مهم است، ولی این نکته در برخی از آن­ها اهمیت مضاعف می­یابد. برای مثال در والیبال که توانایی پریدن جفت پا سهم بسیار زیادی در کسب پیروزی دارد. پلایومتریک تمرینی است که بر افزایش توانایی فرد درآمیختن سرعت و قدرت تکیه دارد. پلایومتریک مکانیزمی را به وجود می­آورد که بوسیله آن ورزشکار می­تواند شروع سریع­تر، تغییر جهتی تندتر و شتابی بیشتر داشته باشد که این امر سبب بهبود سرعت حرکت می­شود.

    ازآنجا که تمرینات پلایومتریک، جدید و مؤثر می­باشند، جایگاه خود را در برنامه تمرینی بسیاری از رشته­های ورزشی که به نحوی با سرعت و پرش­ها ارتباط دارند، پیدا نموده است. در این پژوهش در صورت مشخص شدن نقش پیش پرش در ارتفاع پرش عمودی، می­توان بر اساس یافته­ها نسبت به معرفی تکنیک برتر پریدن اقدام نمود. در این صورت، دانشی مهیا می­شود تا مربیان بتوانند به نحو مطلوب­تری برای آماده ساختن هرچه بهتر ورزشکاران حرفه­ای خود اقدام کنند.

     

    1-1. شرح و بیان مسئله­ی پژوهشی

    پریدن بالاتر همیشه یکی از آرزوهای بشر بوده است. در بسیاری از ورزش­ها ، پرش در جهات مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. در اکثر بازی­های توپی (والیبال، فوتبال، هندبال، بسکتبال) و برخی بازی­های غیر توپی (ورزش­های رزمی، ژیمناستیک، و شیرجه) که در برگیرنده­ی انقباض­های برون­گرا[1] و درون­گرا[2] هستند و بعد از هر انقباض برون­گرا، یک انقباض درون­گرا در عضلات درگیر حرکت به وجود می­آید، توانایی پرش جفت پا نقش تعیین کننده­ای دارد (1). پریدن در اجرای بسیاری از مهارت­های ورزشی از جمله پرش ارتفاع، ریباند و سد کردن در بسکتبال و اسپک زدن و دفاع در والیبال حیاتی است. هماهنگی حرکت و سرعت انتقال نیرو توسط مفاصل و عضلات مچ پا، زانو و ران مهمترین مشخصه­های اجرای پرش عمودی هستند (46).

     امروزه والیبال به یکی از مهمترین و گسترده­ترین ورزش­ها در جهان تبدیل شده است و حضور در این ورزش به مهارت­های جسمانی و اجرا نیاز دارد که اغلب به توانایی­های فردی در پرش و فرود بستگی دارد. برای مثال، طبق تحلیل انجام شده از بازی والیبالیست­های زن، هر بازیکن در هر گیم از بازی به طور میانگین 22 پرش انجام می­دهد. این پرش­ها به انواع پرش­های تک پا با پای راست و یا چپ و پرش به صورت جفت پا تقسیم می­شوند. در پژوهش فوق، گزارش شده است که 84 درصد پرش­های حمله­ای به صورت جفت پا و 16 درصد بقیه به صورت تک پا انجام شده است. همچنین حدود 44 درصد پرش­های دفاعی به صورت جفت پا و بقیه به صورت تک پا انجام شد (87). در والیبال، پریدن یک حرکت انفجاری است که در آن دو عامل قدرت و سرعت عضلات درگیر؛ و تکنیک پرش مناسب ایفای نقش می­کنند. در این میان تکنیک پرش نسبت به قدرت و سرعت از اهمیت بیشتری برخوردار است. تکنیک صحیح پریدن دارای دو بخش اساسی است: 1) حرکت­های پیش از پرش و 2) حرکات حین پرش. تحقیقات نشان داده است که پرش به همراه پیش پرش بهتر از پرش درجاست (66).

    پرش عمودی یکی از مهارت­های ضروری برای موفقیت اجرای ورزشکار در انجام پاس پرشی، سرویس پرشی، دفاع و اسپک والیبالیست­ها می­باشد که موفقیت ورزشکار فقط در زیاد پریدن نیست بلکه رسیدن به حداکثر ارتفاع پرش در کوتاه­ترین زمان ملاک است. یک مسابقه­ی والیبال تا 5 ست بازی می­شود یعنی یک مسابقه حدود 90 دقیقه طول می­کشد که در این زمان یک بازیکن حدود 250 تا 300 حرکت انفجاری را توسط عضلات پا اجرا می­کند (43). بنابراین برای افزایش میزان پرش عمودی تلاش­های بسیاری انجام شده و در این راستا روش­های تمرینی زیادی ابداع شده است که یکی از آنها تمرینات پلایومتریک[3] است. تمرینات پلایومتریک به عنوان روشی برای بهبود توان انفجاری شناخته شده است (10). پلایومتریک نوعی تمرین جسمانی است که با هدف ویژه ورزشی برای افزایش توان یا قدرت انفجاری انجام می­شود و ورزشکار را قادر می­سازد حداکثر قدرت را در حداقل زمان بکار گیرد. برخلاف گذشتگان، از این نوع تمرین نباید انتظارات غیرمعقول داشت. پلایومتریک به ورزشکار نیروی خارق العاده نمی­دهد ولی قدرت انفجاری عضلات را تقویت می­کند (32). تمرینات پلایومتریک آن دسته از فعالیت­هایی هستند که به عضله اجازه می­دهند تا در کوتاه­ترین زمان ممکن به حداکثر نیروی انفجاری دست یابد. از نظر اجرایی حرکت پلایومتریک شامل یک حرکت سریع و قدرتمند با استفاده از پیش پرش یا کشش قبل از حرکت است که با استفاده از نیروی رفلکسی-کششی اجرا می­شود. هدف تمرینات پلایومتریک افزایش توان حرکات اجرا شده با استفاده از اجزای الاستیک طبیعی عضله (تاندون­ها) و رفلکس کششی است (75). بسیاری از فعالیت­های ورزشی و بدنسازی (مانند تمرینات پلایومتریک) نیازمند فرود از پرش­ها است که منجر به بازگشت نیرو به بدن می­شود و می­تواند احتمال آسیب پذیری را افزایش دهد (28).

    هر چند نشان داده شده است که تمرینات پلایومتریک متغیرهای اجرا را بهبود می­بخشند، اما پتانسیل ایجاد آسیب را هم دارند. بخصوص وقتی که ورزشکاران تحت تمرینات جدید یا فشار تمرین قرار می­گیرند. قرار گرفتن در معرض تمرینات جدید بخصوص در تمرینات برون­گرا، تولید نیرو در سیستم اسکلتی- عضلانی را افزایش می­دهد و می­تواند منجر به کوفتگی عضلانی تأخیری[4] شود. با وجود این­که استفاده از تمرینات پلایومتریک منجر به افزایش ارتفاع پرش عمودی می­شود اما امکان ایجاد کوفتگی عضلانی و آسیب متعاقب این گونه تمرینات نشان داده شده است (90).

    طبق تحقیق هرمن و همکاران پیش پرش موجب افزایش ارتفاع پرش می­شود (52). در این پژوهش تمرکز بر روی حرکات قبل از پرش است و محقق سعی خواهد نمودکه به سؤالات زیر پاسخ دهد: 1) آیا پیش پرش باعث افزایش پرش عمودی می­شود یا خیر؟ 2) آیا پیش پرش باعث بهبود مهارت­های والیبال (اسپک و سرویس) می­شود؟ 3) آیا تمرین با پیش پرش باعث افزایش کوفتگی عضلانی تأخیری می­شود؟

     

     

    1-2. ضرورت و اهمیت پژوهش

    امروزه ورزش در سطح جهان چنان پیشرفت کرده است که رقابت بین نخبگان تنها بر سر صدم­های ثانیه، میلی­مترها و امتیازات جزیی است. ورزشکاران حرفه­ای برای پیشی گرفتن از سایرین برنامه­های تمرینی خود را با دقت فراوان تنظیم کرده و از هیچ نکته­ی ریز و جزیی در طراحی آن چشم­پوشی نمی­کنند. این امر سبب شده است ورزشکاران بتوانند با تمرینات کم مشقت­تر و صرف زمان کم­تر به رکوردهای بهتری دست یابند (8). میزان پرش عمودی در ورزش والیبال که بسیاری از مهارت­های آن با پریدن و جهیدن به سمت بالا همراه است، نقش تعیین کننده­ای دارد. پرش عمودی به عنوان یک عامل پیش بینی کننده موفقیت در ورزش­های قدرتی، سرعتی بکار گرفته می­شود. در والیبال که ضربه زدن به توپ در ارتفاع بالا مهم است، توانایی پرش یک عامل اساسی به شمار می­رود. دریافت کننده یک پاس در فوتبال، اسپکر در والیبال و بازیکن ریباندر بسکتبال، همگی در صورتی که ارتفاع پرش خود را افزایش دهند، مؤثرتر بازی خواهند کرد (18). تا قبل از دهه شصت میلادی معمولاً بدنسازی محدود به کار با وزنه برای افزایش قدرت یا سرعت بود. اما از آن به بعد تمرینات با وزنه تنها پیش در آمدی برای تمرینات اصلی توانی محسوب می­شدند. در این زمان برای پر کردن فاصله بین تمرینات قدرتی، سرعتی، گسترش توان انفجاری، تمریناتی به نام پلایومتریک مطرح شد. پلایومتریک واژه­ای مرکب از دو بخش "پلایو" به معنی بیشتر و "متریک" به معنی اندازه­گیری، ارزیابی ساخته شده است. بنابراین پلایومتریک میزان بیشتر یا در واقع بهبود و توسعه بیشتر معنی می­دهد (1). آنچه درباره این تمرینات نباید نادیده گرفته شود، اثرات جانبی آن شامل کوفتگی عضلانی تأخیری و امکان بروز آسیب­دیدگی است. کوفتگی عضلانی تأخیری و آسیب دیدگی دلایلی برای بکار نگرفتن این تمرینات محسوب می­شوند (7). تمرینات پلایومتریک با ترس از آسیب­دیدگی و کوفتگی عضلانی که به دلیل نوع انقباض تمرینات و نیروی عکس العمل زمین به وجود می­آید، همراه شده است. بیشتر آسیب­های ناحیه­ی کمر و مینیسک زانو، التهاب تاندون کشکک، کشیدگی تاندون آشیل، کشیدگی فاشیای کف پایی، شکستگی فشاری مهره­ها و التهاب مفاصل که به دلیل حرکات بالستیک پشت سر هم تمرینات پلایومتریک است، مشاهده شده­اند. تمرینات پلایومتریک با عکس العمل زیاد زمین ( 4 تا 7 برابر وزن بدن) همراه هستند که کاهش این اثرات و پیشگیری از آن­­ها ضروری به نظر می­رسد (92). از آنجا که پرش عمودی در بسیاری از ورزش­ها بخصوص والیبال بسیار اهمیت دارد، در صورت مشخص شدن نقش پیش پرش در بهبود ارتفاع پرش و کیفیت مهارت اسپک، می­توان بر اساس یافته­های تحقیق نسبت به معرفی تکنیک برتر اقدام نمود و به شیوه­ی مؤثرتری برای آموزش اسپک در والیبال اقدام نمود.

    گمان محقق بر آن است که با مؤثر دانستن تأثیر پیش پرش بر ارتفاع پرش و کیفیت مهارت اسپک، مربیان و معلمین ورزش خواهند توانست در جلسات تمرینی با بکارگیری این نکته به بیشترین پرش بازیکن در بازی دست یابند و آن­ها با آسودگی خاطر تمرینات خود را طراحی نموده و ورزشکاران خود را بدون هیچ­گونه آسیب در زمان مسابقه به اوج آمادگی برسانند. یافته­های پژوهش حاضر هم از حیث بهبود اجرا و عملکرد ورزشی، هم از حیث پیشگیری از آسیب در اجرای حرکات انفجاری ارزشمند است.

     

    1-3. اهداف پژوهش

    1-3-1. هدف کلی پژوهش

    مطالعه­ی اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا.

    1-3-2. اهداف جزئی پژوهش

    مقایسه­ی اثر تمرین با و بدون پیش پرش بر پرش عمودی آزمودنی­ها.

    مقایسه­ی اثر تمرین با و بدون پیش پرش بر کیفیت مهارت اسپک منطقه چهار آزمودنی­ها.

    مقایسه­ی اثر تمرین با و بدون پیش پرش بر کیفیت مهارت اسپک منطقه دو آزمودنی­ها.

    مقایسه­ی اثر تمرین با و بدون پیش پرش بر کیفیت مهارت سرویس آزمودنی­ها.

    مقایسه­ی اثر تمرین با و بدون پیش پرش بر کوفتگی عضلانی تأخیری آزمودنی­ها.

    مقایسه­ی اثر تمرین با و بدون پیش پرش بر تقلای آزمودنی­ها.

     

    1-4. فرضیه‌های پژوهش

    میزان پیشرفت پرش عمودی پس از هشت هفته تمرین والیبال درگروه­های تمرینی با و بدون مانع متفاوت است.

     میزان پیشرفت مهارت اسپک منطقه چهار پس از هشت هفته تمرین والیبال در گروه­های تمرینی با و بدون مانع متفاوت است.

    میزان پیشرفت مهارت اسپک منطقه دو پس از هشت هفته تمرین والیبال در گروه­های تمرینی با و بدون مانع متفاوت است.

    میزان پیشرفت مهارت سرویس پس از هشت هفته تمرین والیبال در گروه­های تمرینی با و بدون مانع متفاوت است.

    میزان کوفتگی عضلانی تأخیری پس از هشت هفته تمرین والیبال در گروه­های تمرینی با و بدون مانع متفاوت است.

    میزان تقلا پس از هشت هفته تمرین والیبال در گروه­های تمرینی با و بدون مانع متفاوت است.

     

    1-5. پیش فرض­های پژوهش

    همه آزمودنی­ها در طول پژوهش، چه هنگام آزمون­ها و چه هنگام تمرین تلاش صادقانه و معمول داشته­اند.

    همه آزمودنی­ها پرسشنامه را با صداقت و دقت در زمان­هایی که از آنها خواسته شده است، تکمیل نموده­اند.

    آزمودنی­ها به غیر از شرکت در پژوهش و انجام برنامه­های تمرینی آن، فعالیت جسمانی و ورزشی خاص دیگری نداشته­اند.

     

    1-6. محدودیت‌های پژوهش

    1-6-1. محدودیت‌های محقق خواسته

    1) جهت کنترل عامل جنسیت، مطالعه تنها روی دختران انجام شده است.

    2) برای کاهش خطر آسیب آزمودنی­ها فقط از ورزشکاران ماهر استفاده شد.

    1-6-2. محدودیت‌های غیر قابل کنترل

    گزینش غیر تصادفی و در دسترس آزمودنی­ها

    عدم کنترل عوامل جانبی تأثیرگذار مانند تغذیه، تفاوت­های فردی، عوامل روحی، روانی... در آزمودنی­های پژوهش.

     

    [1].Eccentric

    [2] .Concentric

    [3] .Plyometric

    [4] .DOMS= Delayed Onset Muscle Soreness

     

    Background: The aim of plyometeric training is to increase explosive power through drills simulated to necessary sport skills. This study aimed to study the effects of eight weeks plyometric training with and without hurdles on height of jump, quality of spike, and quality of service of elite girl volleyball players.

    Methods: Twenty female elite volleyball players, aged 14-27 years, were assigned into two groups by matched random sampling. Training programs of two groups were similar and consisted of three sessions of 90 min per week for eight weeks. Thirty minutes of each session was inclusively dedicated to playometric drills. The experimental group performed their playometric drills by the use of a 3×3×60 cm hurdle made of carton. By the use of hurdle, pre jump movement would be obligatory and jumping attempts would be made on a precise location. The rate of "delayed soreness" (RDS) and "perceived exertion" (RPE) were measured weekly by standard scales to ensure that intensity of training were safe and equal for both groups. Outcome measures were administered pre and post training program. Height of jump was measured by modified Sargent test. Qualities of spike and service skills were measured by specific skill tests. Statistical analyses were based on ANOVA for repeated measures.

    Results: For 3 dependent variables of vertical jump, spike, and service skills, no significant between groups and interaction differences were observed (p≥0.05). It means that experimental and control groups were similar from the beginning to the end of project. However, as within group differences of all three sport skills were significant, it means that both groups have made significant progress. In vertical Jump, the hurdle and no hurdle groups respectively made 2.9 and 1.9 cm progress (F(1, 18)= 9.66, p=0.006). In different spike skills, the hurdle and no hurdle groups respectively made near 40 and 22 percent progress (F(1, 18)≥ 5.41, p≤  0.032). In service skill, the hurdle and no hurdle groups respectively made 47 and 31percent progress (F(1, 18)= 27.96, p≤ 0.000). During eight weeks training, RPE was similarly high in both groups. There were no significant within, between, and interaction differences. Similarly, RMS was the least in both groups. For RMS, only within group comparison was significant (F(1, 18)= 9.66, p= 0.006). It indicates that there was a gradual decline in muscle soreness during eight weeks of training.

    Discussion and conclusion: There were no significant between group and interaction differences for outcome measures. So, it could be concluded that control and experimental groups were homogenous at the beginning of the study. High levels of RPE and low levels of RMS probably reveal that training volume was effectively planed and administered. Findings showed that both groups made a significant progress in 3 essential volleyball skills. Therefore, both approaches to plyometric drills are recommendable to coaches. In all 3 skills measured, the rate of progress was greater in hurdle group, but they were not statistically significant. So, it is too early to suggest that volleyball plyometric drills over low hurdles are more desirable. Confirmation of this proposition needs further research, probably with a bigger sample, a bigger training volume, and/or a longer training period.

                                         

    Keywords: Volleyball, pre-jump, sport performance, delayed muscles soreness, RPE.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

     عنوان                                                                                                                        صفحه

    فصل اول: طرح پژوهش

    مقدمه..................................................................................................................................................................... 1

    1-1 شرح و بیان مسئله­ی پژوهش .................................................................................................................... 2

    1-2 ضرورت و اهمیت پژوهش........................................................................................................................... 4

    1-3 اهداف پژوهش.............................................................................................................................................. 5

    1-3-1 هدف کلی پژوهش.................................................................................................................................. 5

    1-3-2 اهداف جزئی پژوهش.............................................................................................................................. 5

    1-4 فرضیه­های پژوهش...................................................................................................................................... 5

    1-5 پیش فرض­های پژوهش.............................................................................................................................. 6

    1-6 محدودیت­های پژوهش................................................................................................................................ 6

    1-6-1 محدودیت­های محقق خواسته............................................................................................................... 6

    1-6-2 محدودیت­های غیر قابل کنترل ............................................................................................................ 6

    1-7 تعریف واژه­ها و اصطلاحات کلیدی............................................................................................................. 7

    1-7-1 تعاریف نظری.......................................................................................................................................... 7

    1-7-1-1پیش پرش........................................................................................................................................... 7

    1-7-1-2 پرش عمودی...................................................................................................................................... 7

    1-7-1-3 کوفتگی عضلانی تأخیری ................................................................................................................ 7

    1-7-1-3-1تقلا................................................................................................................................................. 7

    1-7-2تعاریف عملیاتی....................................................................................................................................... 7

    1-7-2-1 پیش پرش.......................................................................................................................................... 7

    1-7-2-2 پرش عمودی...................................................................................................................................... 7

    1-7-2-3 کوفتگی عضلانی تأخیری.................................................................................................................. 7

    1-7-1-3-1 تقلا................................................................................................................................................ 7

    1-8 قلمرو تحقیق................................................................................................................................................ 8

     

    أ

     

     

    عنوان                                                                                                                 صفحه

     

    فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات پیشینه

    مقدمه ................................................................................................................................................................... .9

    2-1 مبانی نظری پژوهش .................................................................................................................................. 10

    2-1-1 دستگاه­های انرژی .................................................................................................................................. 10

    2-1-2 انواع انقباض عضلانی در فعالیت­های ورزشی ...................................................................................... 11

    2-1-2-1 انقباض هم­ طول ............................................................................................................................... 11

    2-1-2-2 انقباض هم تنش .............................................................................................................................. 11

    2-1-3 توان ........................................................................................................................................................ 12

    2-1-4 پرش عمودی ......................................................................................................................................... 12

    2-1-5 عوامل مؤثر بر پرش عمودی .................................................................................................................. 13

    2-1-6 روش­های بهبود توان عضلانی................................................................................................................ 13

    2-1-7 عوامل مؤثر بر بهبود پرش عمودی ....................................................................................................... 14

    2-1-8 تمرینات پلایومتریک ............................................................................................................................ 15

    2-1-9 ویژگی فیزیولوژیکی تمرینات پلایومتریک ........................................................................................... 16

    2-1-10 ویژگی مکانیکی تمرینات پلایومتریک............................................................................................... 21

    2-1-11 طراحی تمرینات پلایومتریک............................................................................................................. 22

    2-1-11-1  نوع تمرین .................................................................................................................................... 22

    2-1-11-2 حجم تمرین .................................................................................................................................. 22

    2-1-11-3 شدت تمرین ................................................................................................................................. 23

    2-1-11-4 تعداد جلسات در هفته .................................................................................................................. 23

    2-1-12 کوفتگی عضلانی تأخیری .................................................................................................................. 23

    2-1-13 انواع کوفتگی عضلانی ........................................................................................................................ 23

    2-1- 14 علل بروز کوفتگی عضلانی تأخیری ................................................................................................. 25

    2-1-14-1 نظریه اسیدلاکتیک......................................................................................................................... 25

    2-1-14-2 نظریه اسپاسم یا تشنج موضعی ................................................................................................... 25

    2-1-14-3 نظریه آسیب بافت همبند ............................................................................................................ .26

    ب

    2-1-14-4 نظریه ترشح آنزیم­ها...................................................................................................................... 26

    عنوان                                                                                                                         صفحه

     

    2-1-14-5 نظریه التهاب ................................................................................................................................. .26

    2-1-14-6 نظریه آسیب عضلانی ..............................................................................................................................27

    2-1-15 مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور................................................................................ 28

    2-1-15-1 مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور در زمینه تمرینات پلایومتریک....................... 28

    2-1-15-2 مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور در زمینه کوفتگی عضلانی تأخیری................ 29

    2-1- 16 مطالعات و تحقیقات انجام شده در خارج کشور.............................................................................. 30

    2-1-16-1 مطالعات و تحقیقات انجام شده در خارج کشور در زمینه تمرینات پلایومتریک....................... 30

    2-1-16-2 مطالعات و تحقیقات انجام شده در داخل کشور در زمینه کوفتگی عضلانی تأخیری................ 34

    2-1-17 نتیجه­گیری از تحقیقات گذشته ........................................................................................................ 35

    فصل سوم: روش­شناسی پژوهش

    مقدمه..................................................................................................................................................................... 37

    3-1 روش پژوهش............................................................................................................................................... 38

    3-2 جامعه­ی آماری پژوهش ............................................................................................................................. 38

    3-3 حجم نمونه و روش نمونه­گیری ................................................................................................................. 38

    3-4 طرح پژوهش................................................................................................................................................ 38

    3-5 متغیرهای پژوهش....................................................................................................................................... 39

    3-5-1 متغیر مستقل.......................................................................................................................................... 39

    3-5-2 متغیر وابسته............................................................................................................................................ 39

    3-6 ابزار اندازه­گیری متغییرهای پژوهش........................................................................................................... 39

    3-6-1 ابزار مورد استفاده جهت اندازه­گیری ویژگی­های آنتروپومتریکی ......................................................... 39

    3-6-2 ابزار مورد استفاده جهت اندازه­گیری پرش عمودی............................................................................... 39

    3-6-3 ابزار مورد استفاده جهت اندازه­گیری کوفتگی عضلانی تأخیری........................................................... 39

    3-6-4 ابزار مورد استفاده جهت اندازه­گیری تقلا.............................................................................................. 39

    3-6-5 دیگر ابزار مورد استفاده........................................................................................................................... 39

    3-7 مواد یا موارد اندازه­گیری شده...................................................................................................................... 40

    3-7-1 قد............................................................................................................................................................. 40

    ج

    3-7-2 وزن.......................................................................................................................................................... 40

    عنوان                                                                                                                            صفحه

     

    3-7-3 شاخص توده­ی بدنی.............................................................................................................................. 40

    3-7-4 اندازه­گیری میزان پرش عمودی............................................................................................................. 40

    3-7-5 اندازه­گیری کیفیت مهارت ایپک و سرویس(آزمون محقق ساخته)..................................................... 41

    3-7-6 اندازه­گیری کوفتگی عضلانی تأخیری.................................................................................................... 42

    3-7-7 اندازه گیری تقلا......................................................................................................................................................42

    3-8 روش اجرای پژوهش.................................................................................................................................... 43

    3-9 روش های جمع­آوری داده­ها ...................................................................................................................... 44

    3-10 روش­های آماری ....................................................................................................................................... 45

    فصل چهارم: یافته­های پژوهش

    مقدمه..................................................................................................................................................................... 46

    4-1 مقایسه شاخص­های جمعیت­شناسی دو گروه پژوهش ............................................................................ 47

    4-2 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث پرش عمودی ........................................................................... 48

    4-3 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث کیفیت مهارت اسپک منطقه چهار ........................................ 51

    4-4 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث کیفیت مهارت اسپک منطقه دو.............................................. 52

    4-5 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث مهارت سرویس ....................................................................... 54

    4-6 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث کوفتگی عضلانی تأخیری ....................................................... 55

    4-7 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث میزان تقلا................................................................................. 56

    4-8 خلاصه فصل ............................................................................................................................................... 57

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    مقدمه..................................................................................................................................................................... 59

    5-1 خلاصه­ای از بیان مسئله و روش اجرای پژوهش........................................................................................ 60

    5-2 یافته ها بطور کلی و به تفکیک اهداف پژوهش......................................................................................... 61

    5-3 بحث و نتیجه­گیری و مقایسه­ی یافته­های همخوان و ناهمخوان.............................................................. 62

    5-3-1 مقایسه شاخص­های جمعیت­شناسی دو گروه پژوهش ....................................................................... 62

    5-3-2 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث پرش عمودی....................................................................... 62

    5-3-3 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث کیفیت مهارت اسپک منطقه چهار و دو............................ 63

    د

    5-3-4 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث مهارت سرویس................................................................... 64

     

    عنوان                                                                                                                                     صفحه

     

    5-3-5 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث کوفتگی عضلانی تأخیری................................................... 65

    5-3-6 تحلیل تفاوت گروه­های پژوهش از حیث میزان تقلا............................................................................ 66

    5-4 پیشنهادهای عملی حاصل از پژوهش........................................................................................................ 66

    5-5 پیشنهادهای کاربردی ................................................................................................................................ 66

    5-6 پیشنهادهای مطالعاتی................................................................................................................................ 67

    پیوست 1.............................................................................................................................................................. 68

    پیوست 2.............................................................................................................................................................. 69

    پیوست 3.............................................................................................................................................................. 70

    پیوست 4.............................................................................................................................................................. 71

    منابع و مآخذ ..................................................................................................................................................... 72

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ه

     

     

    فهرست جدول‌ها

     

    عنوان                                                                                                                         صفحه

    جدول 3-1. طرح پژوهش................................................................................................................................... 38

    جدول 3-2. مقیاس بورگ................................................................................................................................... 43

    جدول4-1. اطلاعات کلی آماری مربوط به خصوصیات جمعیت­شناسی آزمودنی­ها....................................... 47

    جدول 4-2. آزمون همسانی ماتریس­های کواریانس باکس برای متغیر پرش عمودی.................................... 48

    جدول 4-3. آزمون تحلیل تأثیرات درون گروهی با برقراری شرط کرویت در متغیر پرش عمودی................ 49

    جدول 4-4. آزمون فرض تأثیر تغییرات بین گروهی در متغیر پرش عمودی.................................................. 50

    جدول 4-5. خلاصه آماره­های مهم تحلیل­های استنباطی پژوهش ................................................................ 58

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    و

     

     

    فهرست شکل­ها

     

    عنوان                                                                                                                         صفحه

    شکل 3-1. امتیازبندی زمین والیبال................................................................................................................... 41

    شکل 4-1. نمودار خطی تغییرات پرش عمودی در 2 نوبت آزمون بر حسب سانتیمتر................................. 50

    شکل4-2. نمودار خطی تغییرات مهارت اسپک منطقه 4 در 2 نوبت آزمون.................................................. 52

    شکل 4-3. نمودار خطی تغییرات مهارت اسپک منطقه 2 در 2 نوبت آزمون................................................. 53

    شکل 4-4 نمودار خطی تغییرات مهارت سرویس در 2 نوبت آزمون............................................................... 54

    شکل 4-5 نمودار خطی تغییرات کوفتگی عضلانی تأخیری در 8 هفته آزمون............................................... 56

    شکل 4-6. نمودار خطی تغییرات میزان تقلا در 8 هفته آزمون....................................................................... 57

    منبع:

    منابع و مآخذ

    ابراهیم خ، دشتی دربندی ه. (1384). تمرینات توان در ورزش. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. [نویسنده به زبان انگلیسی: بومپا، 1993]

    اسماعیلی م. (1382).  اصول عمومی فعالیتهای جسمانی. چاپ اول، تهران: انتشارات دانش افروز. 245 صفحه.

    بکرانی الف. (1389). مقایسه تأثیر دو روش تمرین رایج و پلایومتریک بر چابکی، سرعت حرکت و پرش عمودی نوجوانان تکواندوکار. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی-خوراسگان.

    بومپا آ، ت. (2007) .پلایومتریک و کاربرد آن در ورزش. ترجمه خواجوی ن. چاپ اول، تهران: انتشارات نرسی. 208 صفحه.

    جعفری م.  (1388)، تعیین بهترین ارتفاع پیش پرش در پرش عمودی جفت پا. پایان نامه کارشناسی ارشد اصفهان. دانشگاه اصفهان.

    جی آی دی، بورگ. (1982). "اساس روانشناختی تلاش بدنی" از مجله طب و علوم در ورزش و تمرین انتشارات دانشکده طب ورزشی آمریکا: 14 (5): 377-381

    حقیقی م. (1386). اثر 6 هفته تمرینات پلیومتریک در آب و خشکی بر روی پرش عمودی، 40 متر سرعت و کوفتگی عضلات. پایان نامه کارشناسی ارشد. اصفهان. دانشگاه اصفهان.

    داور پناه ش. (1388). تعیین ارتفاع مناسب پرش جفت پا در تمرینات پلایومتریک. پایان نامه کارشناسی ارشد اصفهان. دانشگاه اصفهان.

    دمیرچی ا .(1382). تأثیر تمرینات پلایومتریک در ترکیب با تمرینات شنا بر بهبود توان پا. چهارمین همایش بین المللی تربیت بدنی و ورزش. تهران، ص 1

    رادکلیف ج، فارنتینوس ر. (1994). تمرینهای ورزشی نوین. ترجمه، م طالب پور. چاپ سوم، مشهد. انتشارات آستان قدس رضوی. ص 11-42.

    فاکس، ادوارد و ماتیوس، دونالد. (1369). فیزیولوژی ورزش. ترجمه اصغر خالدان، تهران. انتشارات دانشگاه تهران.

    فولادیان ج. (1386). آمادگی جسمانی کاربردی از اصول تا تمرین. مشهد. چاپ دوم. موسسه­ی چاپ و انشارات آستان قدس رضوی، 264 صفحه.

    کُردی م. (1385). فیزیولوژی جایگاه تمرینات پلایومتریک درآماده سازی قهرمانان اثربخش یا آسیب زا. تهران. چاپ اول. کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران. 112 صفحه.

    کوربین، چ. لینزی، ر. (2006). مفاهیم آمادگی جسمانی. ترجمه م ر کاظمی. ح قاسمی. چاپ دوم. تهران. ناشر بامداد کتاب، 250 صفحه.

    لیکلن ال. (1997). بدنسازی وآمادگی برای والیبال. ترجمه خ ابراهیم. تهران.  چاپ اول انتشارات مبتکران، 200 صفحه.

    مجتهدی ح. (1387).  آزمون های ورزشی. چاپ هشتم، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.

    مک آردل و، کچ ف، کچ و. (1384). فیزیولوژی ورزشی(انرژی و تغذیه). ترجمه خالدان ا. چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.

    همتی نژاد، م و رحمانی نیا، ف. ( 1379). سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، 235-237.

     

     

    Adams, K; O'Shea, J.P; O'Shea, K.L; Climstein, M. (1992). The effect of six weeks of squat, plyometric and squat-plyometric training on power production. Journal of Applied Sport Science Research. vol.6. no.1. pp. 36-41.

     

     Adams, T. M; Worley, D; & Throgmartin, D. (1987). The effects of selected plyometric and weight training on muscular power. Track and Field Quarterly Review 87(4) pp.45-47.

     Andreo, A. “Jump Training”: the benefits of adding Plyometric training to your routine.

     Aragon-Vargas L. (2000). Evaluation of four vertical gump tests: Methodoligy, Reliability, Validity, & Accuracy. Measurment in Physical Education and Exercise Science. 4(4): 215-228.

     Beachle TR, Earle RW. (2000). Essentials of strength training and conditioning. 2nd ed. Illinois: Human Kinetics. P.428-430.

    Blakey, J.B. & Southard, D. (1987). The combined effects of weight training and Plyometrics on dynamic leg strength and leg power. Journal of Applied Sport Science Research. 1(1) pp. 14-16.

    Bobbert, M. F. &Van Soest, A.J. (1994). Effects of muscle strengthening on vertical jump height: a simulation study. Medicine and science in sports and exercise. Vol.26(8) pp. 1012-1020.

    Bobbert M, Gerritsen K, Litjens M, Vansoest A. (1996). Why is countermovement jump height greater than squat jump height? Medicine and Science in Sports and Exercise. 28(11): 1402-1412.

    Brezzo, R.D., Fort, I.L., & Diana, R. (1988). The effects of a modified plyometric program on junior high female basketball players. Journal of Applied Research in Coaching and Athletics. 3(3). pp. 172-181.

    Briner, W.W, Kacmar, L. (1997). Common injuries in volleyball: Mechanisms Of injury, prevention and rehabilitation. Sports Medicine. 24, 65-71.

    Brown, M.E., Mayhew, J.L., & Boleach, L.W. (1986). Effect of plyometric training on vertical jump performance in high school basketball players. The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness. 26(1). pp. 1-4.

    By the editorial team. Sky-Rocket your vertical jump with power plyometrics. (2006). Availabe from: www.Basketball-drill-and-plays.com.

    Cheung, K; P. A. & Maxwel, L. (2003). Delayed onset muscle soreness treatment strategies and performance factors. (Review Article). Sport Med 2003; 33(2): 145-164.

    Chu, D. (1998). Jumping in to plyomtricsCasto valley; human kinstics.

    Chu, D. (1996). Explosive Power & strength complex trainingfor maximum results. Ch mpaingn, I L: Human Kinetics publishers, Inc.

    Cisar, C.J. & Corbelli, J. (1989). The volleyball spike: a kinesiological and physilogical analysis with recommendations for skill development and conditioning programs. N.S.C.A. Journal, vol. 11(1). pp. 4-80.

    Cleak, M. J; & Eston, R. G. 1992; Delayed onset muscle soreness: Mechanisms and Managment Journal of Sport Science, 10: 325-341.

    Clutch, D., Wilton, M., McGown, C., & Bryce,G.R. (1983). The effect of depth jumps and weight training on leg strength and vertical jump. Research Quarterly for Exercise and Sport. 54(1). pp. 5-10.

    Conlee, R.K. et. al. (1982). Physiological effects of power volleyball. The Physician and Sports Medicine Vol. 10(2) pp.25-27.

     Donald A, Chu, ph. (2004). Plyomtric Training for youth, Aleading Authority Sports Medicine.

     Dudley, G.A & Fleck. (1987). Strength and endurance training, are they mutually exclusive. Sports Medicine Vol. 4 pp. 79-85.

    Duke, S. & BenEliayhu, D. (1992). Plyometrics: Optimising athletic performance through the development of power as assessed by vertical leap ability: an observational study. Chiropractic Sports Medicine. 6(1). pp. 10-15.

    Ebben, W & Douglas. (2002). Kinetic analysis of complex training rest interval effect on vertical jump performance. Medicine & Science in Sports & Exercise.Volume 34(5).PS34.

    Eisenman, P.A. (1978). The influence of initial strength levels on responses to vertical jump training. Journal of Sports Medicine 18. pp. 277-282.

    Ercolessi D. La caduta dal salto. Super Volley. (1999). 1: 79-82.

    Eston R, Byrne C, Twist C. (2003). Muscle function after exercise-induced muscle damage: Considerations for athletic performance in children and adults. J Exerc Sci and Fit. 1(2):85-96.

    Farntinos, C, R. (2000). Development power by plyometric training. Auailable from: www.jump USA.com

    Fatouros, I.G. Jamurtas, A.Z. Leonstsini, D. Taxildaris, K. Aggelousis, N.

    Faulkner, J. A; Brooks, S. V; & Opiteck, J. A. (1993). Injury Skeletal Muscle fibres during contraction: condition occurance. Physical Therapy. 73: 911-921.

    Fitzgerald GK, Rothstein JM, Thomas PM, Robert LL. (1991). Exercise induced muscle soreness after concentric and eccentric isokinetic contractions. Phys Ther. 71(7): 505-13.

    Friden, J. Kjorell, U; & Thernell, L. E. (1984). Delayed muscle soreness and cytoskeletal alterations: an immunocytological study in man. International Journal of Sports Medicine. 5: 15-18.

    Gift A. (1989). Visual analog scales: measurment of suajdctive phenomenon. Nursing research. 38(5): 286-288.

    Golden CL, Dudley GA. (1992). Strength after bouts of eccentric or concentric actions. Med Sci Sports Exerc. 24: 926-33.

    Harmen E. A, et al. (1990). The effects of arms and countermovement on vertical jump. Medicine and Science in Sports and Exercise.  22(6): 825-833.

    Harmen, E.A. et al. (1991). Estimation of Human Power output from vertical jump. Journal of Applied Sports Science Research. Vol. 5(3) pp. 116-120.

    Hsieh C, Heise G. (2008). Important kinematic factors for female volleyball players in the performance of a spike jump. School of sport and exercise science, University of Northern Colorado/ Greeley/ Co/ USA. Available from: http://www.asbweb.org/conferences/2006/pdfs/76.pdf.

    Hugo, O. Perez, G.Vicente, G.Delgado, S, Dorado, C, & Calbet, J. (2005). Effects of six-weeks of weight-lifting and plyometric exercises on musele mass and vertical jump performance. Medicine & Science in Sports & Exercise. Volume 37(5).P182-183.

    Improving Jumping ability. National Strength and Conditioning Association Journal. (1984). vol.6(2). pp. 10-20.

    Jamurtas, A. Z; I. G. Fatouros, P. Buckenmeyer, E. Kokkinidis, K. Taxildaris, A. Kambas, and G. Kyriazis. (2000). Effects of plyometric exercise on muscle soreness and plasma creatine kinase levels and its comparison with eccentric and concentric exercise. J. Strength cond. Res. 14(1): 68-74.

    Jones DA, Newham DJ, Torgan C. (1989). Mechanical influences on long lasting human muscle fatigue and delayed onset pain. J Physiol. 412: 415-27.

    Kaneko, M., Fuchimoto, T., Toji, H. & Suei, K. (1983). Training effects of different loads on the force velocity relationship and mechanical power output in human muscle. Scandinavian Journal of Sports Science. 5(2). pp. 50-55.

    Kazuhiko, T. Tsutom, S. Hiroshi, H. (2007). The effect of counter movement on jumping height. 12 Annual congress of the ECSS, 11-12 July, Jyvaskyla, Finland.

    Lyttle, A. (1994). Maximising power development - a summary of training methods. Strength and Conditioning Coach. A.S.C.A. 2(3). pp. 16-19.

    Macintyre, D. L; Reid, W. D; & Mckenzie, D. C. (1995). Delayed muscle soreness. Sport Mecdicine, 20: 24-40.

    Maffiuletti N, Dugnani S, Folz MD, pierno E, Mauro F. (2002). Effect of combined electro stimulation and plyometric training on vertical jump height. Medicine & Science in Sports & Exercise. 34(10): 1638-1644.

    Maneval MW, Poole WH. (1987). The effects of two ten week depth jumping routines on vertical jump performance as it relates to leg power. International Journal of Swinning Research. 3(1): 11-14.

    Marginson, Vicky, An V. Rowlands, Nigel P. Gleeson, and Roger G. Eston. (2005). Comparison of the symptoms of exercise-induced muscle damage after an initial and repeated bout of plyometric exercise in men and boys. Journal of Applied Physiology. 99: 1174-1181.

    Markovic G. (2007). Does plyometric training improve vertical jump height? British Journal of Sports Medicine. 41: 349-355.

    Markovic, G; Jukic, I; Milanovic, D. (2009). Effects of sprint and plyometric training on muscle function And athletic performance. Journal of Strength and Conditioning Research. 21(2), 543-549.

    Martel, G F; Harmer, M. L; Logan, J. M. And Parker, C. B. (2005). Aquatic plyometric Training Increases Vertical Jump in Female Volleyball players. Medicine & Science in Sports & Exercise. 37(10): 1814.

    Miller M, D. Ferris D, G. (1993). Measurment of suajective phenomenon in prhmary care research: the visual analog scale. Fam Pract Resf. 13: 15-24.

    Miller M,G; Herniman, J. J; Ricard, M. D; Cheatham, C. C; and Michael, T. J. (2006). The effects of 6-week plyometric training program on agility. Journal of Sport Science & Medicine. 5: 459-465.

    Myer G, Ford K, Palumbo J, Hewett T. (2005). Neuromuscular training improves performance and lower-extremity biomechanics in female athletes. Journal of Strength and Conditioning Research. 19(1): 51-60.

    Newham DJ, McPhail G, Mills KR, Edwards RHT. (1983). Ultrastructural changes after concentric and eccentric contractions of human muscle. J Neurol Sci. 61: 109-22.

    Nickol, g. Kathleen, & Stephan, j. (2004). Effect off plyomtreic training on musle activation strategies and performance in femal athletes. Journal of Athletec Tranining.Volum. 39(1) P24-31.

    Peeni M. (2007). The effects of the front squat and back squat on vertical jump and lower body power index of division 1 male volleyball players. Brigham young university: Department of exercise sciences master of science.

    Potach DH, Chu DA. Plyometric training. Beachle TR, Earle RW, editors. Essentials of strength training and conditioning. Champion: Human kinetics; 1994. P. 427-469.

    Radcliffe, JC, Farentinos RC. (1999). High-powered Plyometrics. Human Kinetics. pp6

    Reyment C, Bonis M, Lundquist J, Tice B. (2007). Effect of a four week plyometric training program on measurements of power in male collegiate hockey players. May.

    Robinson, L. E; Devor, S. T; Merrick, M. A; and Buckworth J. (2007). The effects of land vs. Aquatic plyometric on power, torque, velocity, and muscle soreness in women. Journal of Strength and Conditioning Research, 18(1), 84-91.

    Rocha MA, Barbanti VJ. (2007). Analysis of jumping in the spike, block and set skills of female volleyball players. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano. 9(3): 284-290.

    Sale, D.G. (1988). Neural adaptation to resistance training. Medicine and Science in Sports and Exercise. 20(5). pp. S135-S143.

    Samsan, J. & Roy, B. (1976). Biomechanical analysis of a volleyball spike. Biomechanics of Volleyball. pp. 332-336.

    Sawula, L. (1991). Tests used by volleyball coaches for determining physical fitness. International Volleytech. Vol. 2 1991 pp 18-24.

    Selkar SP, Ramteke GJ, Dongare AK. (2009). Effect of eccentric muscle training to reduce severity of delayed onset muscle soreness in athletic subjects. Eur J Gen Med. 6(4): 213-17.

    Shaji M. (2009). The effects of the plyometric training & active stretching on vertical jump, agility of Basketball players.

    Shorten, M.R. (1987). Muscle elasticity and human performance. Medicine and Sport Science. V. 25. pp. 1-18.

    Stojanovic T, Kostic R. (2004). The effects of the plyometric sport training model on the development of the vertical jump of volleyball players. Physical Education and Sport. 1(9): 11-25.

    Tillman MD, Hass CJ, Brunt D, Bennett GR. (2004). Jumping and landing techniques in elite womans volleyball. Jornal of Sports Medicine and Science. Mrch 1; 3(1): 30-36.

    Toplica, S &Kostill.R. (2002). The Effect for the plyometric sport tranining model on the development of the vertical jump of volley ball player.physical education and sport .Volume 1n.P11-25.

    Van Soest, A.J. et al . (1985). A comparison of one legged and two legged countermovement jumps. Medicine and Science in Sports and Exercise. Vol. 17(6) pp.635-639.

    Vicky, M. Rowlands, AV. Nigel, PG. and Roger, GE. (2005). Comparison of the symptoms of exercise-induced muscle damage after an initial and repeated bout of ptyometric exercise in men and boys. Journal of Applied Physiology. 99:1174.

    Wilson, G.J., Newton, R.U., Murphy, A.J., & Humphries, B.J. (1993). The optimal training load for the development of dynamic athletic performance. Medicine and Science in Sports and Exercise. 25(11). pp. 1279- 1286.

    Witzke, K. A. & Snow, C. M. (2000). Effects of plyometric jump training on bone mass in adolescent girls. Medicine and science in sports and exercise. 32(6): 1051-1057.

    Young, W. (1995). Specificity of Jumping ability. Sports Coach. Winter 1995. pp.22-25.

     

     


موضوع پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, نمونه پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, جستجوی پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, فایل Word پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, دانلود پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, فایل PDF پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, تحقیق در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, مقاله در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, پروژه در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, پروژه درباره پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر هشت هفته تمرین والیبال با و بدون پیش پرش بر اجراء، کوفتگی عضلانی تأخیری و تقلا

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش آسیب شناسی ورزشی چکیده زمینه: در تمرینات پلایومتریک حرکات شبیه سازی شده با مهارت­های اصلی ورزش مورد نظر با هدف افزایش توان بازیکن بکار برده می­شوند. هدف این مطالعه، اثر سنجی 8 هفته تمرین پلایومتریک با و بدون مانع کوتاه بر ارتفاع پرش و کیفیت مهارت­های اسپک و سرویس والیبالیست­های دختر ماهر بود. روش شناسی: به روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی چکیده ثبات مرکزی توانایی کنترل وضعیت و حرکت تنه روی لگن است که اجازه ی کنترل و انتقال نیرو و حرکت را به بخش های انتهایی در حین فعالیت های ورزشی می دهد که انقباض عضلانی می تواند این ثبات را افزایش دهد . بهبود ثبات مرکزی می تواند علی رغم ارتقا عملکرد ورزشی در جلوگیری از اسیب افزایش قدرت و تعادل هم موثر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی چکیده ثبات مرکزی توانایی کنترل وضعیت و حرکت تنه روی لگن است که اجازه ی کنترل و انتقال نیرو و حرکت را به بخش های انتهایی در حین فعالیت های ورزشی می دهد که انقباض عضلانی می تواند این ثبات را افزایش دهد . بهبود ثبات مرکزی می تواند علی رغم ارتقا عملکرد ورزشی در جلوگیری از اسیب افزایش قدرت و تعادل هم موثر ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی اثر مصرف ده روزه زنجبیل بر کوفتگی عضلانی تأخیری دختران دبیرستانی شهر لنگرود بود. بدین منظور 30 دانش آموز دختر دبیرستانی (میانگین سنی 15 تا 18 سال، قد 05/0±55/1متر، وزن 83/5±9/53 کیلوگرم و شاخص توده بدن 21/1±2/22 کیلوگرم بر مترمربع) به صورت داوطلب به عنوان نمونه انتخاب و به طور ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده تمرین مقاومتی روشی برای توسعه سلامتی، آمادگی عمومی و توسعه قدرت عضلات اسکلتی است. هدف از این پژوهش بررسی آثار تمرین مقاومتی بر ترکیب بدن و قدرت بیشینه عضلات بالاتنه بازیکنان زن والیبال نشسته بود. برای این منظور، 30 والیبالیست نشسته زن اصفهان به صورت تصادفی انتخاب شده و در 2 ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A ) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده پایان نامه )شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده( : هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط علّی معنادار بین شایستگی با خودکارآمدی رهبری در مربیان ورزشی زن والیبال استان تهران می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مربیان ورزشی زن والیبال استان تهران تشکیل ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی چکیده پایان نامه: هدف تحقیق : تأثیر دو نوع تمرین یک جلسه ای با شدت های سبک و زیاد برشاخص های عملکردی کبد مردان ورزشکار بود. روش کار: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی- نیمه تجربی که با طرح آزمون یک جلسه ای با دو گروه تجربی اجرا شد.بدین منظور16ورزشکاربا دامنه سنی 18تا25سال، سالم وداووطلب بطور تصادفی به دوگروه تمرین سبک ...

(M.A)پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تمرینات اینتروال و دایره ای با شدت بالا بر عملکرد توان هوازی ، توان بی هوازی ، چابکی و ضربان قلب استراحت و ریکاوری فوتسالیست های مبتدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در نیمسال اول تحصیلی 93-92 می باشد که حداقل 2 سال سابقه شرکت در تیم های غیر حرفه ای داشتند . نمونه آماری ...

کارشناسی ارشد رشته: تربیت بدنی وعلوم ورزشیگرایش: رفتارحرکتی چکیده: هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش پیش نارسایی هیجانی و مکانیزم های دفاعی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران و همچنین مقایسه ی نارسایی هیجانی و مکانیزم دفاعی بین دانشجویان ورزشکارو غیر ورزشکار دانشگاه تبریز بود.روش تحقیق این پژوهش از نوع زمینه یابی است که در آن به مقایسه ی مکانیزم دفاعی و میزان نارسایی هیجانی ورزشکاران و غیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش­های اجرا و نتایج به دست آمده) : این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین ابعاد شایستگی و مهارت­های مدیریتی با عملکرد مدیران ورزشی استان قم انجام شد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود و به صورت میدانی اجرا شد. از جامعه آماری 50 نفری مدیران ورزشی استان قم 44 نفر مورد ...

ثبت سفارش