پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی

word 19 MB 30552 97
1392 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی

    گرایش پژوهش هنرهای سنتی

    فصل اول

    کلیات طرح تحقیق

    - مقدمه

     طبیعت با همه زیبایی­اش همواره الهام بخش هنرمندان در عرصه­های مختلف هنری بوده و طبیعی است طراحان با ذوق قالی ایرانی با طبع لطیف و ژرف­نگری هنرمندانه­شان این همه زیبایی را که خالق بخشنده و مهربان در اختیار آنها نهاده و اطرافشان پراکنده است به دیده دل بنگرند و در آثار خویش از آنها بهره گیرند. نماد درخت یکی از قدیمی ترین نقوشی است که مورد توجه بشر قرار گرفته و آن را در آثار هنری خویش به کار برده است. این نماد که بیشتر آن را به عنوان درخت مقدس و یا درخت زندگی می­ستودند، از 3500 سال قبل از میلاد در نواحی بین النهرین و پس از آن ایران مورد توجه بوده است. حضور این نماد که با اشکال مختلف به کار گرفته می­شده است، تا پس از ظهور اسلام نیز همچنین در آثار هنری به چشم می­خورد، اما این باور نه به عنوان درخت زندگی و از دیدگاه اساطیری، بلکه در نقش آفریده با برکت خداوند، تسبیح کننده ذات اقدس الهی و نشانی از بهشت موعود است.

        از این نقش به کرات در تمام شاخه­های هنری از جمله قالی استفاده شده است. در هنر قالی­بافی طرح­های درختی از جمله مهمترین و متنوع­ترین شاخه­های طراحی قالی است که در اشکال مختلف از جمله طرح محرابی درختی، طراحی شده است. اما به کارگیری نقش درخت در جایگاه محراب، مطمئناً از فلسفه­ای برخوردار بوده است که می­توان بعضی از اشکال آن را تمثیلی از بهشت دانست و بعضی دیگر را تمثیلی از موجودی تسبیح­گر یعنی انسان، چرا که  شکل  درخت علاوه بر آنکه برخلاف  شکل  انسان، مشمول ممنوعیت نقاشی در مکان نماز نمی­باشد، در عین حال با توجه به آیات قرآنی، موجودی تسبیح­گر و مبارک است که می­تواند جانشین خوبی برای نقش انسان در مکان محراب باشد.

        این نوشتار در پی آن است که به این سوالات پاسخ دهد که نقش درخت از چه جایگاهی در فرهنگ و هنر ایرانی برخوردار است؟ آیا طرح درختی در قالی­های موزه­ی آستان قدس از قداست خاصی برخوردار است و ارتباطی با مسائل مذهبی و فرهنگی حاکم بر آستان قدس دارد؟ و در نهایت آثار موجود در آستان قدس با سایر قالی­های همزمان خارج از آستان قدس تفاوتی دارد؟

     

    1-2- تعریف، بیان ضرورت و اهمیت مسئله­ی پژوهش:

     طرح درختی، تاریخی به گستردگی بهره برداری از این نقش از دوره­ی پیش از تاریخ تا کنون دارد و هر دوره و هر طرحی نیز برآمده از برداشت­های ذهنی و فرهنگی صاحبان چنین طرح­هایی است که در جای خود قابل بررسی است. تمایل به جاودانه کردن سرسبزی و ایجاد فضاهای خرم و پوشیده از درخت نزدیکی انسان به طبیعت را مهیا ساخت و میل به بهره مندی از این نعمت طبیعی رو به فزونی نهاد. به تدریج بلوغ فکر و اندیشه این فرصت را به بشر بخشید که فضاهای مورد نظر خود را با تسلط بر طبیعت در هر مکانی فراهم آورد و به دلخواه خود زینت بخشد. از آنجا که طرح­های درختی مضامینی چون شجره­نامه، خانواده، ارتباطات قدسی و معنوی و امثال آنها را در بر می­گیرد، این موضوع قابل طرح است که آیا طرح­های درختی موجود روی قالی­های آستان قدس ارتباط ماهوی، معنوی، خانوادگی و قدسی با این فضای روحانی دارد؟ و یا اینکه حداقل این امر ملحوظ نظر قرار گیرد که طرح­های درختی قالی­های موجود در آستان قدس دارای چه ویژگی­هایی است و آیا این ویژگی، قابل مقایسه با نمونه­های همانند و همزمان خود است؟

    قالی­ های طرح درختی مورد مطالعه در این پژوهش با انتخاب کارشناسان موزه­ی فرش آستان قدس رضوی صورت گرفته است. مجموع آثاری که با این عنوان در موزه فرش نگهداری می­شود 9 اثر است و همه­ی آنها در این پژوهش مورد توصیف و تحلیل قرار گرفته است. دوره­ی زمانی این قالی­ها مربوط به دوره­ی صفوی تا دوره­ی معاصر می­باشد. برای مطالعه­ی تطبیقی قالی­های موزه­های آستان قدس، آثاری با مضمون و نقش مشابه از  موزه­های تهران انتخاب شده است.

    1-3- سابقه، پیشینه و ادبیات نظری پژوهش:

    در زمینه طرح درختی می توان مطالب زیادی را بدست آورد از جمله این منابع می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

         1- عابددوست، حسین و زیبا کاظم پور (1388)، «صورت­های متنوع درخت زندگی بر روی ­فرش­های ایرانی»، گلجام، تهران: فصلنامه علمی- پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره 12. این مقاله به بررسی صورت­های مختلف درخت و گیاه مقدس (درخت زندگی) بر روی قالی­های ایرانی ­پرداخته است. علاوه بر این با مقایسه مفاهیم باستانی­تر این صورت­ها، اصل تداوم حیات مفاهیم این نماد را بر روی قالی­ها مورد توجه قرار داده است.  همچنین ابتدا به بررسی ارتباط درخت زندگی با نمادهای محراب و نور، سبو، حیوانات محافظ، نیلوفر و سیمرغ پرداخته و نمونه­های موجود در هنر باستانی ایران و اسطوره­های زرتشتی را معرفی کرده و سپس طرح درخت زندگی را همراه با این نمادها بر روی قالی­های ایرانی  معرفی می­کند. مضمون و محتوای این مقاله بر مبنای درخت زندگی بر روی فرش­های ایرانی است و اگرچه به نقش طرح درختی در قالی­های موزه­ی آستان قدس که موضوع این پژوهش است، اشاره­ای نکرده است،  اما برای مطالعه­ی طرح­های درختی و شناخت جایگاه طرح­های موجود می­توان از مقاله استفاده کرد.

        2- مریم قائمی، هلینا (1384)، اسطوره درخت زندگی، پایان نامه کارشناسی، تهران، دانشگاه سوره. این پایان نامه پس از ارائه­ی مقدمه­ای در خصوص مفهوم درخت و درخت زندگی، فصل اول آن به نمادگرایی درخت می پردازد. در فصل دوم اسطوره­ی درخت زندگی و مضامین آن را به تفصیل بررسی کرده است. فصل سوم، به نمادهای درخت زندگی در قالی طرح درختی اختصاص داده است.

    این پایان­ نامه نیز به بررسی درخت زندگی پرداخته و کمک می­کند تا با اشرافی بیشتر و آگاهی کاملتری طرح­های قالی­های موزه، مورد مطالعه قرار گیرد.

          3- شجاع نوری، نیکو (1385)، «درخت نقشی بر فرش، رویی بر عرش»، گلجام، تهران:  فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره 3. این مقاله به بررسی انواع نقوش قالی محرابی که قالی محرابی درختی گونه­ای از آن است پرداخته است. همچنین به صورت فلسفی دو نقش درخت و محراب را تحلیل کرده است. همانطور که ذکر شد این مقاله به بررسی طرح درخت و محراب می­پردازد که بخشی از عنوان این پژوهش است، با این تفاوت که در پژوهش پیش رو  به مطالعه نقش طرح درختی در قالی­های موزه آستان قدس می­پردازیم که در این مقاله اشاره­ای به آن نشده است.

         4-اربابی، بیژن(1387)، «ارزیابی شیوه­های طبقه بندی طرح و نقش فرش ایران»، گلجام، تهران: فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره11. این مقاله در پی شناخت طرح و نقش در قالی های ایران می­باشد و سعی نموده تعریفی دقیق را اتخاذ نماید که جامعیت لازم را داشته باشد. همچنین در ادامه به معرفی و تقسیم انواع نقوش قالی پرداخته است. مقاله­ی ذکر شده به طور کلی تنها به معرفی نقوش در قالی­ها پرداخته است و اشاره­ای به طرح­های درختی در قالی­های موزه آستان قدس ندارد.

         5- صالح شوشتری، سمیه و علی اصغر شیرازی( 1387)، «تطبیق شکل درخت در طبیعت با آثار نگارگری ایرانی»، نگره، تهران: فصلنامه تحلیلی پژوهشی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، شماره5. این مقاله پس از نگاهی گذرا  به طبیعت در عرفان اسلامی و رویش گاه­های درختان ایران، ضمن آشنایی با گونه­های درختان باغ­های ایرانی، برخی از انواع درختان ایران را با گونه­های همسان آن­ها در آثار نگارگری مورد تطبیق قرار داده است. در این مقاله نیز، تنها به معرفی تطبیقی نقش درخت در نگارگری و طبیعت پرداخته است و مطالعه­ای بر روی طرح درختی قالی­ها صورت نگرفته است.

     در زمینه­­ی قالی­های موجود در آستان قدس رضوی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

        1-  تیموری بریوانلو، زهرا و منا سلطانی( 1389)، «بررسی طرح بته در قالی بیرجند با تأکید بر قالی­های موزه آستان قدس رضوی»، مشهد: نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه­ها و موزه­ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، شماره 7و8. این مقاله به بررسی موردی طرح­های بته­ای مراکز مختلف بافت مرتبط بوده و پژوهش­هایی با هدف بررسی سیر تحول نگاره بته متمرکز بوده است. همچنین به شناسایی طرح­های بته­ای منطقه­ای بیرجند به عنوان نمونه مطالعاتی مطلوب پرداخته است. هدف این مقاله معرفی انواع طرح­های بته­ای رایج در منطقه بیرجند از دوره قاجار تا کنون، بررسی ویژگی­های هر یک از آنها و در نهایت معرفی و طبقه­بندی قالی­های بته­ای بیرجند موجود در گنجینه آستان قدس رضوی می باشد. این مقاله تنها به بررسی طرح بته در قالی­های موزه­ آستان قدس پرداخته است و اشاره­ای به انواع طرح درختی ندارد.

        2- کمندلو، حسین( 1388)، «نگاهی به فرش­­های محرابی موزه فرش آستان قدس رضوی و بررسی قالی هفت شهر عشق»، نگره، تهران: فصلنامه تحلیلی پژوهشی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، شماره 11. در این مقاله نگاهی کوتاه به قالی­های محرابی موزه آستان قدس رضوی و همچنین طرح قالی هفت شهر عشق دارد. این مقاله به صورت مختصر به معرفی قالی­های محرابی موزه آستان قدس پرداخته شده و تحلیلی درباره­ی نقوش صورت نگرفته و تنها به توصیف بسنده شده است.

        3-حاجی زاده، محمد امین( 1386)، بررسی تحولات نقش فرش مشهد در یکصد سال اخیر، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: تورج ژوله، تهران، دانشگاه هنر. این پایان نامه پس از بررسی تاریخ سیاسی اجتماعی خراسان و سوابق بافندگی این شهر، نگاهی دارد به نام آوران بافندگی در شهر مشهد و همچنین قالی­های موجود در موزه آستان قدس رضوی. این پژوهش نقوش قالی های مشهد را (از جمله نقش محرابی) دسته بندی کرده و به توضیح هر یک پرداخته است. این پایان نامه نیز به طور کلی انواع فرش مشهد را مورد مطالعه قرار داده است و نگاه مختصری به قالی­های موزه­ی آستان قدس دارد و تأکیدی بر قالی­های طرح درختی ندارد.

    1-4- پرسش­های پژوهش:

    1-آیا این طرح­ها ارتباطی با مسائل مذهبی و فرهنگی حاکم بر آستان قدس دارد؟

    2-آیا طرح­های درختی قالی­های موزه­ی آستان قدس رضوی با سایر قالی­های همزمان خارج از آستان قدس تفاوتی دارد؟

     

    1-5- فرضیه­های پژوهش:

    1-به نظر می­رسد طرح­های درختی قالی­های آستان قدس ارتباطی با مسائل مذهبی و فرهنگی حاکم بر آستان قدس ندارد.

    2- به نظر می­رسد تعدادی از قالی­های طرح درختی موجود در آستان قدس با سایر قالی­های همزمان خارج از آستان قدس تفاوت دارد.

     

    1-6- اهداف و ارزش نظری پژوهش:

     هدف این است که از یک طرف آثار موجود در آستان قدس که بصورت گنجینه در موزه نگهداری می­شود، بصورت کاملتر مطالعه و معرفی شود تا در بازدیدها و راهنمایی­های موزه­ای جایگاه اصلی آن مشخص شود. دوم اینکه، ارتباط موضوعی طرح­های موجود با ویژگی­های فرهنگی و مذهبی آستان قدس و حضرت ثامن­الائمه (ع) معلوم گردد و سوم اینکه، از لابه­لای مطالعات فنی و هنری و فرهنگی آثار، یافته­های جدید برای بهره­برداری­های تحقیقی سایرین فراهم آید.

     

    1-8- محدودیت‌های پژوهش:

    از آنجایی که موضوع این پژوهش بررسی و مطالعه­ی قالی­های طرح درختی موزه آستان قدس رضوی بوده، بخشی از این آثار در مخزن موزه نگهداری می­­شدند و امکان عکس­برداری و مشاهده مستقیم همه­ی آنها امکان پذیر نبوده است، در نتیجه توصیف و تحلیل آثار از روی تصاویر قالی­ها انجام شده است.

        در طی مطالعه­ی تطبیقی این قالی­ها با قالی­های طرح درختی موجود در موزه­های تهران از جمله کاخ­های سعدآباد، نیاوران، گلستان و موزه­ی فرش، نیاز به مشاهده و جمع­آوری تصاویر این قالی­ها بوده است. اما متأسفانه به علت عدم همکاری کارشناسان مربوطه در این موزه­ها، سه اثر که در موزه­ی فرش نگهداری می­شود، به گفته­ی کارشناسان موزه­ی مذکور، تصاویر آنها از کتاب فرش­های درختی موزه­ی فرش ایران نوشته­ی لیلا دادگر برداشت شده و مورد مطالعه قرار گرفته است. تصاویر دیگری که مورد تطبیق قرار گرفته مربوط به موزه­ی ملک می­باشد که از بین موزه­های تهران بیشترین همکاری را مبذول داشته اند. 

    Abstract

    Tree Design of Safavieh Age inspires many Carpet designers and Iranians always look at it as a holy thing. Over time, this role split into different minor roles which express the taste, preference and Iranian thinking. In one hand, this role relates to spiritual and holy subjects and on the other hand it is a natural element in beautification of art works, Here, a question raises that do these designs of Tree Designs which are in Astan Quds Museum, have semantic relationship with Imam Reza's peace be upon him shrine or they are just a gift of that use the natural tree design? Also, do these designs of carpets have special characteristic due to other carpets of the same age? The studies of this research for answering these questions, have been done on all of the existing carpets in Astan Quds Museum (9 Carpets) with tree design. The researches showed that the designs and inscriptions in them, just 4 works have semantic relationship with religious and spiritual concepts of Imam Reza's peace be upon him shrine.  

     

    Key words: Carpet, Astan Quds Museum, Tree design.

  • فهرست:

    فصل اول- کلیات طرح تحقیق............................................................................................................ 1

    مقدمه......................................................................................................................................................... 2

    1-2- تعریف، بیان ضرورت و اهمیت مسئله‌ی پژوهش.............................................................. 3

    1-3- سابقه، پیشینه و ادبیات نظری پژوهش................................................................................ 4

    1-4- پرسش‌های پژوهش.................................................................................................................... 7

    1-5- فرضیه‌های پژوهش.................................................................................................................... 7

    1-6- اهداف و ارزش نظری پژوهش................................................................................................. 7

    1-7- روش‌ها و فنون اجرایی پژوهش.............................................................................................. 8

    1-8- محدودیت‌های پژوهش.............................................................................................................. 8

    فصل دوم- کلیاتی درباره تاریخچه موزه آستان قدس رضوی و بررسی نقش طرح درختی 9

    2-1- تاریخچه موزه آستان قدس رضوی..................................................................................... 10

    2-2- موزه فرش آستان قدس رضوی........................................................................................... 12

    2-3- بررسی نقش طرح درختی.................................................................................................... 14

    2-3-1- نماد درخت.......................................................................................................................... 14

    2-4- نقش درخت در قرآن کریم.................................................................................................. 16

    2-5- نقش درخت در قالی و مفهوم تمثیلی آن از بهشت موعود......................................... 17

    2-5-1- طوبی..................................................................................................................................... 18

    2-5-2- سدره المنتهی.................................................................................................................... 18

    2-6- نقش درخت در قالی ایران................................................................................................... 19

     

    2-6-1- طرح درختی....................................................................................................................... 20

    فصل سوم- معرفی قالی‌های درختی موزه آستان قدس رضوی............................................. 28

    3-1- قالی سجاده‌ای محرابی درختی قندیل دار....................................................................... 31

    3-2- قالی پرده‌ای دو رو، محرابی درختی.................................................................................. 38

    3-3- قالی محرابی درخت طوبی................................................................................................... 47

    3-4- قالیچه گلدانی درختی........................................................................................................... 52

    3-5- قالیچه سروی طاووسی.......................................................................................................... 56

    3-6- قالی گلدانی درختی سوف باف (برجسته باف)............................................................... 62

    3-7- قالیچه محرابی درختی جانوری.......................................................................................... 67

    3-8- قالیچه محرابی درختی.......................................................................................................... 74

    3-9- قالیچه درختی......................................................................................................................... 78

    نتیجه گیری.......................................................................................................................................... 81

    منابع........................................................................................................................................................ 83

     

    منبع:

    ادواردز، سیسیل (1370)، قالی ایران، ترجمه مهین دخت صبا، تهران، امیرکبیر

    آشوری، محمد تقی و محمود علیمرادی (بهارو تابستان 1386)، «درخت در فرش بختیاری»، گلجام، تهران: فصلنامه علمی- پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره 6 و 7

    پرهام، سیروس (1370)، دستبافتهای عشایری و روستایی فارس (جلد اول)، تهران، امیر کبیر

    چیت سازیان، امیرحسین و حبیب‌الله آیه‌اللهی (زمستان 1384)، «طبیعت گرایی وزیباشناسی فرش ایران»، گلجام، تهران: فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره 1

    خواندمیر، غیاث‌الدین ابن همام‌الدین (1362)، حبیب‌السیر، تهران، دارالطباعه میرباقر

    دادگر، لیلا (1380)، فرش ایران: مجموعه‌ای از موزه فرش ایران، تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور

    دادگر، لیلا (1380)، فرشهای درختی موزه فرش ایران، ترجمه زهرا راحت و رنو سفادرانی، انتشارات وزارت ارشاد اسلامی

    دانشگر، احمد (1376)، فرهنگ منابع فرش یادواره (دانشنامه ایران) جلد 1 و 2، تهران، موسسه چاپ و انتشارات یادواره اسدی

    دهخدا، علی اکبر (1373)، لغت‌نامه دهخدا (جلد 14)، تهران، انتشارات دانشگاه تهران

    سجادی، سید جعفر (1375)، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران، انتشارات کتابخانه طهوری

    سعیدی، گل‌بابا (1384)، فرهنگ اصطلاحات عرفانی ابن عربی، تهران، انتشارات شفیعی

    شجاع نوری، نیکو (1385)، «درخت نقشی بر فرش رویی بر عرش»، گلجام، تهران: فصلنامه علمی- پژوهشی انجمن علمی فرش ایرن، شماره 3

    الشریف، عرفان (1363)، علم‌الفک فی‌القرآن، بیروت، انتشارات دارالعلم للملاعین

    الطبرسی، ابوعلی الفضل بن حسن (1350)، مجمع‌البیان، تهران، کتابفروشی اسلامیه

    عبداللهی زاده، مریم (1381)، آشنایی با طراحی قالی ایران، تهران، انتشارات اوحدی

    عطروش، طاهره (1385)، بته جقه، ترجمه مرتضی ترسلی، تهران، انتشارات موسسه فرهنگی هنری سی‌بال هنر

    کفشدار طوسی، محمد باقر، عذرا یوسفی و منا سلطانی (1388)، همه فرش‌های حرم، مشهد مقدس، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی

    کوک، راجر (1386)، درخت زندگی، مترجمان سوسن سلیم‌زاده و هلینا مریم قائمی، تهران، انتشارات جیحون

    گرابار، اولگ (1379)، شکل گیری هنر اسلامی، ترجمه مهرداد وحدتی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    مجلسی، محمد باقر (1385)، آسمان و جهان (جلد چهارم بهارالانوار)، جلد 3، ترجمه محمد باقر کمره‌ای، تهران، انتشارات اسلامیه

    مکارم شیرازی، ناصر و دیگران (1353)، تفسیر نمونه، تهران، دارالمکتب الاسلامیه

    نصیری، محمد جواد (1389)، افسانه جاویدان فرش ایران، تهران، فرهنگسرای میردشتی

    وند شعاری، علی و احمد نادعلیان (بهار و تابستان 1385)، «تجلی عرفان در قالی‌های عصر صفوی»، نگره، تهران:فصلنامه تحلیلی – پژوهشی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، شماره 2 و 3

    یساولی، جواد (1370)، مقدمه‌ای بر شناخت قالی ایران، تهران، انتشارات یساولی


موضوع پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, نمونه پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, جستجوی پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, فایل Word پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, دانلود پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, فایل PDF پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, پروژه درباره پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی قالی های طرح درختی در موزه‌ آستان قدس رضوی

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع ­دستی گرایش طراحی و نقاشی سنتی مقدمه: مسئله کارایی یک رشته در نظام آموزشی عالی همیشه دغدغه ذهنی مسئولین در کشورهای مختلف بوده است.در کشورهای پیشرفته­ی جهان قبل از تأسیس یک رشته، پژوهشی وسیع در مورد محتوای آموزشی و یا کاربردی بودن رشته برای جامعه و جایگاه اشتغال­زایی آن صورت می­گیرد و آن­طور که از تحقیقات و نشست­های علمی و همایش­های ...

چکيده تحقيق   در اين تحقيق در ابتداي امر سعي بر آن شده تا معني و مفهوم محراب در فرهنگهاي لغت و همچنين جايگاه آن در ادبيات عرفاني ارائه شود . در مرحله بعد تقسيم بندي هاي مختلف و نظرياتي که

پاِیان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی پژوهش در صنایع دستی چکیده: هنر الیاف صورت تکامل یافته‌ی تاپیستری مدرن در دنیاست، در طی قرن‌ها هنرمندان ایرانی همسو با هنرمندان سایر کشور‌ها به جلال و شکوه منسوجات تولید شده در دنیا افزوده‌اند، اما اینک خود به واردکننده و مصرف‌کننده‌ی آن هنر- صنعت تبدیل شده‌اند و در طیف وسیعی شکل تجسمی آن حضوری کم‌رنگ و بی‌رونق به خود گرفته است. ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري نيمسال اول تحصيلي 93-92 چکيده: هدف اين بحث بررسي مفهوم مراکز فرهنگي و اهميت وجود آن در پرورش فکري و اخلاقي جواناني است که بخش زيادي

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه : فرش آبان 1393 چکيده : برخي از قالي هاي معاصر (اغلب تجاري) عيوبي در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتري، توسط مرمت­گر مورد بررس

پایان نامه کار شناسی ارشد رشته صنایع دستی گرایش طرح و تولید محصولات چوبی چکیده صندلی یکی از وسایل کاربردی می باشد که انسان در طول روز با توجه به نوع کاربردش دائماً با آن سر و کار دارد و همواره مورد توجه صنعتگران و طراحان بوده است. لذا نقوش و نمادهایی که ریشه در گنجینه ی ارزشمند هنرهای سنتی ما دارند، قابلیت بهره مندی در تزئینات صندلی و مبل، در دوره ی معاصر را دارا می باشند، به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش، که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است و جمع آوری اطلاعات در آن به شیوه کتابخانه ای و میدانی می باشد، با هدف بررسی طراحی بسته بندی های سلولزی ژاپن، طی سه دهه اخیر صورت گرفته است. اولین بسته بندی ها دردنیا از موادی که طبیعت در اختیار بشر قرار داده بود تشکیل می شده؛ پوست حیوانات و میوه ها، تنه درختان، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش : نقاشی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : چه بسیارند صنایع کهنی که در طول حیات خویش، ترنم خاطرات قومی را در الحان فرح بخش به جان اخلاف ارزانی داشته و اینک در هیبتی سالخورده، به احتضار نشسته اند. بدون تردید گسستن از خاطرات قومی و اغماض هنر پروری ها و هنرنمایی های کهن یک قوم در حکم تعلیق بر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )رشته ارتباطات اجتماعی چکیده توجه به تئاترهای موضوعی و کارکرد آنها به واسطه رایج بودن آنها در کشور ما مسئله ای حائز اهمیت است. به نظر می رسد کار کردن این گونه تئاترها و قرار گرفتن در قالب غیر منعطف و چارچوب بندی شده آنها هنرمند را از پرداختن آزادانه به این هنر و رسانه قوی و ایجاد خلاقیت در این وادی باز می دارد. این پژوهش بر آن است ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تکنولوژی نساجی چکیده شناخت خصوصیات فیزیکی و مکانیکی فرش برای تولید محصولی با کیفیت و حفظ ظاهر مناسب از ضروریات میباشد . در این تحقیق تلاش شده است تا مدلی برای تعیین ارتباط میان پارامترهای مختلف این خصوصیات ارائه گردد، از این رو برای اندازه گیری این خصوصیات از سه نوع الیاف اکریلیک ، پلی پروپیلن و پلی استر استفاده شده و 81 نمونه فرش با پارامترهای ...

ثبت سفارش