پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

مشخص نشده 20 MB 29512 137
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی معماری
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری

    نیمسال اول تحصیلی 93-92

    چکیده:

    هدف این بحث بررسی مفهوم مراکز فرهنگی و اهمیت وجود آن در پرورش فکری و اخلاقی جوانانی است که بخش زیادی از جمعیت جامعه امروزی را به خود اختصاص دادند. ضرورت تحقیق به آن دلیل است که علیرغم اهمیت جایگاه مراکز فرهنگی و تأثیر آن در ساختار فضایی و اجتماعی شهرسازی امروزی، در ایجاد هدف و انگیزه و پرورش فکری جوانان نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.

    مراکز فرهنگی در اکثر جوامع شهری دنیا به ویژه در جوامعی که مفهوم دموکراسی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش معتبر است، سوژه ای شناخته شده و مرسوم می­باشد. مرکز فرهنگی به مفهوم عام آن، محلی متعلق به مردم شهر و جدا از تشکیلات اداری شهرداری است که به منظور حضور شهروندان و حیات اجتماعی طراحی می شود.

    منطقه 22 تهران اکنون غربی ترین حد شهر تهران به حساب می آید. این منطقه در میان سایر مناطق شهر تهران منطقه ای به نسبت جوان و نوساز می­باشد و مورد هجوم ساخت و سازهای جدید در سطح منطقه قرار گرفته است. از این رو این منطقه مکان مناسبی برای طراحی مراکز فرهنگی و ایجاد بستری برای رشد و نمو جوانان و بهره گیری از توانایی های آنان در جهت کارآفرینی و پیشرفت هرچه بیشتر کشور است.

    در این بحث به بررسی تعاریف و ویژگی های مراکز فرهنگی، جوان و کارآفرینی و.... می­پردازیم و در آخر با بیان ویژگی های منطقه 22 ، سایت موردنظر را در این منطقه طراحی خواهیم نمود.

    فصل اول : موضوع طرح

    -  1-  بیان مسئله  :

    جوانان به عنوان آینده سازان جامعه دارای اهمیت ویژه ای می باشند. اکثر جوامع پیشرفته برای آماده سازی پذیرش این نقش مهم و پر اهمیت برای جوانان خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت طراحی می نمایند. سلامت روانی جوانان موضوعی بسیار مهم است؛ اما اغلب مورد غفلت قرار می‌گیرد. بدیهی است که آینده کشور در دست جوانان است و آنها هستند که باید فردایی بهتر را رقم زنند. درحال حاضر بزرگ‌ترین بخش جمعیت جهان را افراد زیر 25 سال تشکیل می‌دهند. بیشتر مسائل و اختلالات روانی در دوران نوجوانی آغاز شده و تا بزرگسالی ادامه می‌یابد و چنانچه درمان نشود عواقب عاطفی و اجتماعی شدیدی را به افراد و جوامع تحمیل می‌کند. پیشگیری اولیه و ارتقای سلامت روان جوانان و تشخیص به موقع مسائل و اختلالات روانی جوانان بسیار مقرون به صرفه است و از عواقب فردی و اجتماعی اختلالات روانی می‌کاهد.

    جوان ناخودآگاه الگوخواه و الگوپذیر است. یکی از بهترین راه‌های به رسمیت شناختن جوان واگذار کردن کار به اوست، چنانکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جوان خود مجری بسیاری از کارها باشد و بتواند ابتکار و خلاقیت خود را نشان دهد و در بستری آماده به ظهور و شگفتی خود بیندیشد. با توجه به حساسیت و اهمیت این دوره از زندگی باید به نیازهای روحی و روانی و بالاخص نیاز اجتماعی جوان به خوبی پاسخ داده شود. توجه به نیازهای فرهنگی و شناسایی آنها از دیرباز در جوامع انسانی مورد نظر بوده ، مخصوصا در میان جوانان این مسئله اهمیت بیشتری دارد. با شناخت نیازهای فرهنگی، هویت فرهنگی اصالت بیشتری به خود می گیرد و سرمایه های فرهنگی یعنی دانش، مهارت، فنون، علوم و تکنولوژی توسعه می یابد. تفرجگاه ها می توانند با ارائه امکاناتی این امر مهم را دستیافتنی نمایند و بی توجهی به موارد بالا منجر به هدایت جوانان توسط افرادی که این نیاز را در جوانان شناسایی نموده و آنان را به مسیرهای نا مناسب خرافه پرستی و رفتار ضد هنجار می نماید.

    حال با توجه به موارد بالا مسئله اساسی این تحقیق این است که آیا می توان با در نظر گرفتن فضایی برای هدفمند شدن تفریح و تفرج جوانان، الگوهای رفتار فراغتی مناسبی برای آنان جهت تحقق اهداف متعالی جامعه طراحی نمود؟

     

    1- 2-   پیشینه تحقیق :

    امروزه مسئله ناهنجاری و بزهکاری نوجوانان و جوانان به صورت یکی از حادترین مسائل اجتماعی جوامع مختلف درآمده است. پیدایش جوامع و ارتکاب جرم از آغاز با یکدیگر همراه بوده اند؛ زیرا از روزی که افراد دور هم جمع شده و تشکیل جامعه داده اند ناهنجاری نیز با آنان همراه شده و گسترش یافته است. رسوخ ناهنجاری های رفتاری در میان نوجوانان و جوانان که سازندگان اجتماعی فردا هستند و ریشه دار شدن آن موجب بیم و نگرانی بیشتری شده است. انسان همواره تحت تاثیر فضا و مکان زندگی خود است .تحقیقات نشان داده است جنبه های روحی و روانی تحت تاثیر جنبه های فیزیکی است. (ستوده ،1373،ص73)

    اوقات فراغت جوانان و سبک‏های گذران آن، در عین‏حال ‏که در هر جامعه‏ای می تواند معرف تحولات اجتماعی و فرهنگی به سامان بوده و دریچه ای برای ورود نوآوری های فرهنگی تلقی شود، در موارد زیادی نیز می‏تواند به عنوان منبع تهدید و نابسامانی و موضوع شکاف بین نسلی واقع شود. از این جهت، رابطه ی این فعالیت‏ها و سبک‏های فراغتی با فرهنگ مسلط در جامعه از اهمیت خاص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برخوردار است.

    از  نمونه­های مشابه داخلی موفق می­توان به مرکز فرهنگی سینمای اصفهان )مجتمع فرهنگی فرشچیان( اشاره کرد که طراحی آن توسط فرهاد احمدی صورت گرفته است، به اواخر دهه شصت بازمی گرد، یکی از پروژه­های موفق در این زمینه می­باشد.  نقطه آغازین و ایده اولیه طراحی تصویر ذهنی معمار از منظر پشتی پل خواجو در زمان برگزاری جشن های بزرگ صفوی است. در واقع سعی شده است که در اولین گام عناصر اصلی سازمان دهی فضای برگزاری جشن ها با استفاده از آب نما، پل و رواق های اطراف به صورت انتزاعی بازسازی شود. به بیان دیگر خلوص و شفافیت فضاهای معماری عصر صفوی و مکتب اصفهان معمار را بر آن داشته تا با استفاده از آب نمای مرکزی علاوه بر اعلام حضور زاینده رود در نزدیکی ، با نمایش تصویر مجازی از حجم اصلی بنا که خود در پرسپکتیو و اندکی در دور دست واقع شده تقارنی را که در امتداد محور طولی عرضه داشته با کمک آب نما به بعد سوم برده و در این حال بیننده را با خود و اثر معماری تنها می گذارد و او را به درون ساختمان دعوت می کند.

    از دیگر نمونه­های موفق داخلی در این زمینه می­توان از «مرکز فرهنگی دزفول» اثر دیگری از فرهاد احمدی نام برد.

    از نمونه­های خارجی که از لحاظ مطالعات، کانسپت و فرم به پرژه حاضر شباهت دارد می­توان از «مرکز فرهنگی حیدر علی اُف» طراحی شده توسط زاها حدید اشاره کرد. دیگر نمونه­های بررسی شده مراکز فرهنگی گوانگجوی چین، آگورا و دسکونستلینی در هلند می­باشند. (فصل 3)

     

    1- 3-  اهداف تحقیق :

    1- 3- 1-  اهداف اصلی:

    1.         شناسایی عوامل موثر بر طراحی فضایی مرکز فرهنگی جوانان منطقه 22 سایت دریاچه چیتگر

    2.         طراحی مرکز فرهنگی جوانان منطقه 22 سایت دریاچه چیتگر

    1- 3- 2-  اهداف فرعی:

    1.         شناسایی عوامل موثر در ایجاد آرامش در جوانان

    2.         شناسایی عوامل  موثر در پرورش خلاقیت جوانان از طریق فرم و فضاسازی معماری

    3.         شناسایی عوامل موثر در ارتقای سطح هویت فرهنگی جوانان از طریق فرم و فضاسازی معماری

    1- 3- 3-  فرضیه و یا سئوالات کلیدی تحقیق  :

    1.         آیا فرم معماری بر شکوفایی و تحریک خلاقیت جوانان موثر است؟

    2.         آیا فرم معماری بر تقویت هویت فرهنگی جوانان موثر است؟

    3.         آیا ایجاد فضاهای طبیعی بدون در نظر گرفتن هدف و برنامه برای تفرج و آرامش جوانان کفایت می کند؟

     

    1- 4-  روش تحقیق :

    روش تحقیق در این پژوهش اسنادی میباشد. جهت جمع آوری اطلاعات از منابع چاپی و الکترونیکی استفاده شده است.

    فصل دوم: مفاد بنیادین

    - 1- جوان

    همانطورکه در مقدمه عنوان شد، محوریت مرکز محله مورد نظر، جوان و سپری کردن اوقات فراغت وی با رویکرد کارآفرینی و اصلاح الگوهای ذهنی وی می باشد.حال به بررسی جوان به عنوان محور بحث می پردازیم.

     

    2- 1- 1-  تعریف جوان

    جوانی به زمانی میان کودکی و میانسالی در زندگی هر فرد گفته می‌شود. به طور تقریبی برابر است با سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی .جوانی همچنین با نمود، طراوت، نیرومندی، روح و.. بعنوانِ شخصی که جوان است نیز تعریف شده است. (مک میلان،1981،ص115)

    در سراسر جهان، اصطلاحات جوان و نورسیده غالباً به یک مفهوم گفته می‌شوند. جوانی به دوره‌ای از زندگی گفته می‌شود که نه کودکیست و نه بزرگسالی. بلکه جایی میانِ این دو است. وقتی می‌گوییم او جوان است جوانی، بعنوان مشخصه یک نگرش خاص از نوع رفتار شخص است.

    در تعریف جوان و جوانی عمدتاً به مشخصه بلوغ روانی و ظهور رفتارها و حالات پس از دوران کودکی و نوجوانی توجه می‌کند و به همین نحو یک فیز‌یولوژیست آثار رشد و بلوغ فیزیولوژیکی را در اشخاص مد نظر قرار می‌دهد.

    جوان حلقه اتصال دو نسل است :1-   نسل گذشته 2-  نسل آینده

    هرگونه سخنی در مورد جوان در عین سادگی بسیار مشکل و پیچیده است، زیرا احتیاج به معرفت و شناخت کامل این دو نسل دارد. شناخت این نسل یعنی شناخت روحیات، شناخت تمایلات، شناخت احساسات، شناخت خواسته‌ها و توانمندی‌های جوان. پس اگر نتوانیم تفسیری صحیح و منطقی از جوان داشته باشیم، نمی‌توانیم او را دریابیم و مهم‌ترین نکته اینجاست که او نیز از خود، محیط خود، آینده خود و هدف آفرینش تفسیر روشن و همگون داشته باشد.

     

    2- 1- 2-   جوان و رهیافت­های آن

     اگر به مطالعات علمی در خصوص جوانان که بیشتر از نیمه دوم قرن بیستم به بعد انجام شده‌اند نظری بیفکنیم متوجه می‌شویم که در مطالعات مربوط به مسائل جوانان رهیافت‌های گوناگونی وجود داشته است. در بررسی تماس که انجام شده می‌توان چهار رهیافت عمده ذیل را از یکدیگر تفکیک کرد: رهیافت روان شناختی، رهیافت عمده ذیل را از یکدیگر تفکیک کرد: رهیافت روان شناختی، رهیافت تنکردشناختی، رهیافت جامعه‌شناختی و رهیافت جمعیت شناختی. در سال‌های اخیر به علت توجه و حساسیت بیشتر جوامع بر مسائل اجتماعی و توسعه‌ای آن چه بیشتر مطرح بوده، رهیافت جامعه‌شناختی و جمعیت شناختی است. رهیافت‌های جامعه شناختی را می‌توان در مطالعات فرهنگی و خرده فرهنگی مربوط به جوانان مشاهده کرد و رهیافت جمعیت شناختی را در مدیریت توسعه و برنامه‌ریزی دولتی که با اهداف آماری همراه است، مشاهده کرد. با این حال ضمن تأیید مجزا بودن چهار رهیافت فوق باید متذکر شد که رهیافتی تلفیقی از این رهیافت‌ها وجود دارد که از طرف برنامه‌ریزان امور جوانان اتخاذ می‌شود. برنامه‌ریزان و سیاستگذاران خاص مسائل جوانان با اعتقاد به این که مسئله جوانان مسئله‌ای فرا بخشی است و نمی‌توان آن را در یک حوزه‌ی خاص مورد بررسی و رسیدگی قرار داد. اقدام به اتخاذ رهیافت چند بخشی می‌کنند. در رهیافت چند بخشی هم به مسائل روان شناختی، تنکرد‌شناختی و جامعه شناختی جوانان توجه می‌شود و هم مسائل جمعیت شناختی جوانان در رهیافت چند بخشی به طور همزمان مسائل کیفی و کمی جوانان در نزد پژوهشگران و سیاستگذارانی که در حوزه‌های مختلف علم و عمل مشغول هستند، متفاوت است و این به علت رهیافت‌ها و منظر‌های مختلفی است که نسبت به موضوع مورد مطالعه‌ خود دارند. این موضوع زمانی که چند ملت مختلف را مورد مقایسه قرار دهیم به وضوح مشهود است، زیرا در کشورهای مختلف تعاریف متفاوتی از جوان و جوانی در نزد برنامه‌ریزان امور جوانان وجود دارد به طوری که جوانان را در گروه‌های سنی تقریباً متفاوت قرار می‌دهند. برای نمونه، جوانان در جمهوری اسلامی ایرانی گروه سنی 14 تا 29 سال، در اتریش گروه سنی 15 تا 25 سال ، در مالزی گروه سنی زیر 40 سال، و در تایلند گروه سنی صفر تا 30 سال تعریف شده‌اند. به طور کل تعاریفی که از سوی بیشتر کشورهای جهان ارائه شده است معدل 15 تا 25 سال را شامل می‌شوند. در نزد سازمان‌های بین‌المللی نیز این تنوع و تکثر در تعریف از جوانان به چشم می‌خورد. برای نمونه، یونسکو که خود تحت نظام ملل متحد قرار دارد در تعریف خود از جوانان گروه سنی 15 تا 40 سال را پیشنهاد داد که مورد توافق بین‌المللی هم قرار گرفت، در حالی که بخش اطلاعات ملل متحد و دیگر برنامه‌ها و ارگان‌های ملل متحد تعریف ارائه شده از سوی واحد جوانان ملل متحد مستقر در اداره امور اجتماعی و اقتصادی دبیرخانه ملل متحد را پذیرفته‌اند: یعنی گروه سنی 15 تا 24 ساله. (مک میلان،1981،ص115)

    در مطالعه‌ای که سازمان ملل متحد تحت عنوان «وضعیت جهانی جوانان در دهه‌ی 1990» انجام داده است این تعریف از جوانان ارائه شده است:" جوانی مرحله‌ای انتقالی از علایق و آسیب پذیری‌های کودکی به حقوق و وظایف بزرگسالی است. جوانی مرحله‌ وظایف، مسئولیت‌ها و مشکلات جدید است و نوجوانی معمولاً به عنوان دوره‌ای موقت شناخته می‌شود که طی آن جامعه فرد را به عنوان یک کودک محسوب نمی‌کند، اما در عین حال به او موقعیت‌ قانونی یک بزرگسال را نیز اعطا نمی‌کند. جوانان به هنگام بلوغ معمولاً از موقعیت کامل بزرگسالان و حقوقی چون تشکیل خانواده اشتغال به کار و حقوق سیاسی برخوردار نیستند. قبل از این که جوان فرصت داشته باشد از این مرحله انتقالی که جوانی نامیده می‌‌شود عبور کند اغلب با مشکلات گوناگونی در زمینه‌های بهداشت، مسائل خانوادگی مانند (خانواده و نزدیکان) مسائل آموزشی، رشد و پیشرفت مواجه می‌شود. در بعضی از کشورهای توسعه یافته کلمه‌‌‌ی جوانان می‌تواند معنای اجتماعی و اقتصادی داشته باشد. مانند کار تمام وقت، ازدواج و بچه‌دار شدن ( و نیز تا حدودی نحوه زندگی بزرگسالان) دختران و زنان جوان در مرحله‌ی جوانی سریعاً نحوه‌ی زندگی بزگسالان را می‌پذیرند. بر این اساس تعریف جوان به عنوان فرد بین 15 تا 24 سال تعریفی مناسب برای کل جوانان و تحلیل آماری گروه‌های مختلف سنی به نظر می‌رسد. واژه جوان معانی گوناگونی در نقاط مختلف جهان دارد که تنها از طریق سن (تقویمی) افراد معنا پیدا نمی‌کند. با این حال، در فرهنگ و تاریخ کشورها نیز این نکته قابل بحث است که جوانی دوره‌ای خاص از زندگی تلقی نمی‌شود و معیار سن و سال بر آن حاکم نیست. اگر در تاریخ ادبیات ملت‌های مختلف نظری بیفکنیم این واقعیت کاملاً مشهود است که اکثریت ادیبان و حکیمان دردوران ما قبل مدرن هیچ معیار سنی خاصی برای جوانی قائل نیستند و جوانی را مجموعه‌ای از رفتارها، هنجارها، عادات امیال، آرزوها، آزادی‌ها، بی‌قیدی‌ها و آرمان‌های ضد و نقیض می‌دانند که توأم با عشق، صفا، وفا، خوشگذرانی و‍ آزادی‌های فارغ از جهان کار و تعلقات زندگی مادی است. در نگاه سنتی به جوان و جوانی ، معیار سن و سال برای تعریف جوانی کاری بی‌معنا‌ست و این مسئله‌ خود به سبک زندگی سنتی و جایگاه و چگونگی نظام آموزش در زمان گذشته‌های دوربرمی‌گردد در دوران ما قبل مدرن دانش آموزان علاقمند به شرکت در جلسات درس (جمعیتی از افراد نا بالغ گرفته تا افراد میانسال) بدون رعایت سن و سال در حلقه‌های مشترک درسی و بحث حاضر می‌شدند. همچنین در متون و ادبیات ما قبل مدرن نیز هیچ اثری از معیارهای جوانی مدرن مانند سن و سال و دوره‌ طولانی تحصیلات دیده نمی‌شود و بیشتر بر معیارهای عشق، خوشگذرانی ، شور و حال و توان و قدرت مردانه تأکید می‌شود. ( شرفی،1390،ص50)

     

    Abstract:

    Introduction of cultural center concept and its effect on developing the youth thoughts and ethics is the perpose of this discussion. Necessity of this research is not only because of the significance of community centers on today urban design, but also is effective on making motivation of intellectual ethics among the young population of the society.

    Cultural centers are common subjects in most of the democrate countries that people decision is effective on their fate. Cultural center, in common sense of word, is a place belonging to the local people and departed of the ministry of municipality, that is designed for presence of the citizens and their social lifetime.

    The 22 region of Tehran is the eastest part of the city. This region has the most young population of residents and new buildings among other regions and is attacked by new constructions everyday. So this area is an appropriate place for building a social center and making a platform of education and development of the young population and utilize their potential in order to entrepreneurship  and development of the country.

    In this discussion, first of all, we describe the literal and conceptual definition of the words social center, youth and entrepreneurship, etc. At the end, by expression features of Tehran 22 region, we try to recommend an appropriate design for the site.

     

    Key Words: Cultural Center, Youth, Leisure, Identity, Creativity.

     

      منابع و مآخذ :

    کتب:

    آلتمن، ایروین، 1382،"محیط و رفتار اجتماعی:خلوت، فضای شخصی، قلمرو و ازدحام"، مترجم علی نمازیان، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

    ال. سولو ، رابرت، 1371، "روان شناسی شناختی"، ترجمه فرهاد ماهر، انتشارات رشد

    امینی، حشمت الملوک ،1375، "بررسی ویژگی های شخصیتی دختران خلاق"، انتشارات دانشگاه الزهرا

    بحرینی، سید حسین،1383،" تحلیل فضاهای شهری "، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران

    براکت، اسکار گروس، 1378،"تاریخ تئاتر جهان"، ترجمه هوشنگ آزادی ور، انتشارات مروارید

    برک، پیتر،1389،"تاریخ فرهنگی چیست؟"، ترجمه نعمت الله فاضلی و مرتضی قلیچ، انتشارات چشمه

    بودو، آلن ،1358، "خلّاقیت در آموزشگاه"، ترجمه علی خانزاده، انتشارات چهر

    بورکهارت، تیتوس، 2001، "هنرمقدس" ، انتشارات پرتو

    پیرنیا، محمدکریم ،1380،"سبک شناسی معماری ایران"، ویرایشگر غلامحسین معماریان، انتشارات سروش دانش

    تورنس، ای پل ،1375،"استعداد و مهارت های خلّاقیت و راه های آموزش وپرورش آن ها"،ترجمه حسن قاسم زاده،نشردنیای نو

    تی هال، ادوارد، 1376،"بعد پنهان"، مترجم منوچهر طبیبیان، مؤسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران

    تی هال، ادوارد، 1379،"انسان شناسی و فرهنگ"، مترجم منوچهر طبیبیان، انتشارات دانشگاه تهران

    چرمایف، سرج و الکساندر،کریستفر ، 1376،"عرصه های زندگی جمعی و زندگی خصوصی" ، مترجم منوچهر مزینی، مؤسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران

    دی ولسلی تایلور، جاناتان،1379،" روانشناسی رنگها" ، تالیف وترجمه مهدی گنجی، انتشارات سروش

    ستوده، منوچهر، 1335، "گوهرنامه"، نشر فرهنگ ایران زمین

    شرفی، محمدرضا، 1385، "بحران هویت فرهنگی در ایران"، نشر ترانه

    شرفی، محمدرضا، 1390، "مراحل رشد و تحول انسان"، نشر حرفه

    شرفی، محمدرضا، 1386، "بررسی تقابل فرهنگی و تکنولوژی"، نشر حرفه

    کیانی، محمد یوسف، 1391،" تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی"، سازمان‌ مطالعه ‌و تدوین‌ کتب‌ علوم ‌انسانی ‌دانشگاهها (سمت)

    گروتر، یورگ، 1375،"زیباشناختی در معماری"، مترجم جهانشاه پاکزاد، انتشارات دانشگاه شهیدبهشتی

    گلکار، محمد، 1380، "سرنوشت انسان و اجتماع"، انتشارات سمت

    گیفورد ، رابرت ،1381،"ادراک و شناخت محیطی"، مترجم نسرین دهباشی، انتشارات خاک

    گیفورد ، رابرت ،1380،"حریم خصوصی" ، مترجم اکبر سرداری زنوزی،انتشارات خاک

    گیفورد، رابرت ،1378، "شخصیت و محیط"،مترجم بنی اسد پهلوان شریف، انتشارات خاک

    گیفورد، رابرت،1378،" فضاهای شخصی " ، مترجم شبنم صحرایی، انتشارات مرکز

    لنگ، جان،1385، "آفرینش نظریه معماری" ، مترجم علیرضا عینی فر، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران

    مطلبی ، قاسم ،1380،" روانشناسی محیطی ، هنر های زیبا" ،انتشارات دانش

    معماریان، غلامحسین. 1384، سیری در مبانی نظری معماری ایران، تهران، سروش دانش، ص 513

    میرمحمدی، داوود، 1389، "هویت ملی در ایران"، انتشارات تمدن

    نقره­کار، عبدالحمید و حمزه نژاد، مهدی و رنجبرکرمانی، علی محمد ، 1387 ،"درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی"،  انتشارات وزارت مسکن و شهرسازی

    نلر، ج. اف ،1369،"هنر و علم خلّاقیت"، ترجمه علی اصغر مدد، انتشارات دانشگاه شیراز

    نوحی، حمید،1388،"تأملات در هنر و معماری"، انتشارات گنج هنر

    ویلز، پالوین،1388، "رنگ درمانی"، ترجمه مرجان فرجی، انتشارات درسا.چاپ هفتم

    ویلمور، بارتون، 2005، "دانش عمومی"، مترجم ناصر پناهی، انتشارات دانش

    هاشم­نژاد، هاشم، 1385، "اقتصاد و معماری"انتشارات سبز

    آئین و اسطوره در تئاتر،  آنتونن آرتور، آندره ویلیه، لویی ماسینیون و دیگران ، ترجمه و تالیف جلال ستاری ، انتشارات توس ، 1376

     

     

    مقالات و مجلات :

     

    افروز، غلامعلی، "خلّاقیت"، نشریه پیوند، ش 241، تهران

    افروز، غلامعلی ،1389،"نقش اعتماد به نفس در خلّاقیت نوجوانان و جوانان"، مجله پیوند، ش 159، تهران

    ربانی، رسول، 1385  "بررسی تأثیر محیط بر رفتار فردی و اجتماعی از دیدگاه ابن خلدون"، مجلۀ انقلاب، شماره 13، تهران

    ستاری، جلال، 1352، "نقش تئاتر در ایجاد خانه­های فرهنگ"، نشریه فرهنگ و زندگی، ش 13 (ویژه سینما و تئاتر)، تهران

    صفایی، سهیلا، 1380، "هویت فرهنگی و نسبت آن با زن ایرانی"، نشریه­ نامه پژوهش، تهران

    مشدئی، علی، 1390،" بررسی الگو‌های رفتاری یادگیری کارآفرینانه با رویکرد شایستگی"، مجله مدیا دوره 2, شماره 2، تهران

    معظم پور، اسماعیل،1380، "هویت و فرهنگی در عصر رضا شاه"، نشریه­ نامه پژوهش، تهران

     

    پایان نامه­ها :

    حسینی، افضل السادات ،1376،"تحلیل ماهیت خلّاقیت و شیوه های پرورش آن"، پایان نامه دکتری تربیت مدرس

    فتحی، طاهره،1374،" بررسی ویژگی های شخصیتی دانشجویان رشته های هنری دانشگاه تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد

     

     

     

    منابع اینترنتی:

    www.architectmagazine.com

    www.architectural2013.com

    www.architonic.com

    www.archrecord.construction.com

    www.arcspace.com

    www.atlas.tehran.ir

    www.bhrc.gov.ir

    www.dananews.net

    www.decoist.com

    www.googlemap.com

    www.ifne.nano.ir

    www.tehranmet.ir

    www.tehran.ir

    www.nosazimadares.ir

    www.rasekhoon.net

    www.sid.ir

    www.tejaratgah.com

    www.gadgetnews.ir

    www.zoomit.ir

    www.artimanparsis.blogfa.com

    www.khabarkhoon.com

    www.multimedia.mehrnews.com

    www.arel.ir

    www.tehraneghadim.persianblog.ir

    www.pcwar.com 

  • فصل اول- موضوع طرح...................................................................................................................................1

    1-1- بیان مساله..............................................................................................................................................................................2

    1-2-پیشینه تحقیق........................................................................................................................................................................3

    1-3-اهداف تحقیق..........................................................................................................................................................................4

        1-3-1-اهداف اصلی.................................................................................................................................................................4

        1-3-2-اهداف فرعی..................................................................................................................................................................4

        1-3-3-فرضیه یا سوالات کلیدی تحقیق.............................................................................................................................4

    1-4-روش تحقیق..............................................................................................................................................................................4

     

    فصل دوم:مفاد بنیادین...................................................................................................................................................................6

    2-1- جوان..........................................................................................................................................................................................7

        2-1-1-تعریف جوان...................................................................................................................................................................7

        2-1-2-جوان و رهیافت­های آن.................................................................................................................................................8

        2-1-3-ویژگی­های جوان..........................................................................................................................................................10

                   2-1-3-1- استقلال­طلبی.........................................................................................................................................10

                   2-1-3-2- پرخاشگری.............................................................................................................................................10

                    2-1-3-3-  برتری­جویی.........................................................................................................................................11

                    2-1-3-4- احساس خلا........................................................................................................................................11

        2-1-4-بحران­های جوان.........................................................................................................................................................12

                2-1-4-1-بحران شخصیت یا هویت...........................................................................................................................12

                2-1-4-2- بحران روابط اجتماعی...............................................................................................................................13

                2-1-4-3-بحران خانواده............................................................................................................................................13

                 2-1-4-4- بحران جنسی.............................................................................................................................................13

                2-1-4-5- بحران کار...................................................................................................................................................13

                2-1-4-6- بحران شناسایی.........................................................................................................................................13

                2-1-4-7- بحران الگوگریزی و الگوپذیری...............................................................................................................14

          2-1-5- راهکارهای ارتباط با جوان...................................................................................................................................15

                 2-1-5-1- درک موقعیت جوان...............................................................................................................................15

                 2-2-5-2-شناخت نیازهای جوان و برآوردن آن................................................................................................15

                2-2-5-3-سخن گفتن با جوان.................................................................................................................................16

                           2-2-5-3-1-سخن گفتن آمرانه و خشن................................................................................................16

                           2-2-5-3-2-سخن گقتن اخلاق گرایانه.................................................................................................16

                           2-2-5-3-3-سخن گفتن از موضع همه چیزدان و علامه...................................................................17

                           2-2-5-3-4-سخن گفتن انتقادگرایانه...................................................................................................17

                2-2-5-4-شنیدن سخن جوان.................................................................................................................................17

        2-1-6-تاثیر محیط و معماری بر رفتار و اخلاق جوان.......................................................................................................19

    2-2-قرارگاه های رفتاری.............................................................................................................................................................23

        2-2-1-تعریف قرارگاه های رفتاری....................................................................................................................................23

        2-2-2-عناصر تشکیل دهنده یک قرارگاه رفتاری..........................................................................................................25

        2-2-3-حریم قرارگاه یا مکانهای رفتاری...........................................................................................................................26

        2-2-4-اثر قرارگاه های رفتاری بر رفتار افراد..................................................................................................................26

    2-3-هویت فرهنگی......................................................................................................................................................................27

        2-3-1-تعریف فرهنگ...........................................................................................................................................................27

        2-3-2-تعریف هویت..............................................................................................................................................................28

        2-3-3-رابطه فرهنگ و هویت..............................................................................................................................................30

    2-4- مرکز فرهنگی......................................................................................................................................................................32

        2-4-1-پیشینه مراکز فرهنگی............................................................................................................................................32

               2-4-1-1- فرهنگسرا در یونان و روم.......................................................................................................................32

               2-4-1-2- فرهنگسرا در اروپا....................................................................................................................................33

               2-4-1-3- مراکز فرهنگی در ایران.........................................................................................................................34

    2-5-خلاقیت....................................................................................................................................................................................36

        2-5-1-تعریف خلاقیت..........................................................................................................................................................36

        2-5-2-روانشناسی خلاقیت...................................................................................................................................................38

        2-5-3-روشهای فردی برای برانگیختن خلاقیت..............................................................................................................39

        2-5-4-شیوه های گروهی برای پرورش خلاقیت.............................................................................................................40

                2-5-4-1-روش طوفان فکری(یا بارش مغزی)......................................................................................................40

                2-5-4-2-روش گوردن.............................................................................................................................................40

        2-5-5-عوامل موثر در رشد خلاقیت.................................................................................................................................41

        2-5-6-الگوهای پرورش خلاقیت.........................................................................................................................................43

        2-5-7-ویژگی های شخصیتی افراد خلاق........................................................................................................................47

        2-5-8-راههای ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری............................................................................................................53

    2-6-اوقات فراغت...........................................................................................................................................................................59

        2-6-1-چشم اندازها و نظریه های فراغت.........................................................................................................................59

     

    فصل سوم-نمونه موردی...............................................................................................................................62

    3-1-نمونه موردی داخلی............................................................................................................................................................63

        3-1-1-مرکز فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان...............................................................................................................63

               3-1-1-1- ایده­های طراحی.......................................................................................................................................63

               3-1-1-2- هندسه.........................................................................................................................................................64

               3-1-1-3-حضور آب.....................................................................................................................................................65

        3-1-2- مرکز فرهنگی دزفول............................................................................................................................................66

               3-1-2-1- ایده­های طراحی.....................................................................................................................................66

               3-1-2-2- طراحی نما................................................................................................................................................67

    3-2- نمونه موردی خارجی.........................................................................................................................................................69

        3-2-1- مرکز فرهنگی حیدرعلی اَف آذربایجان..............................................................................................................69

               3-2-1-1- فرم و حجم بنا...........................................................................................................................................69

               3-2-1-2- طراحی سازه.............................................................................................................................................71

               3-2-1-3- مصالح برگزیده.........................................................................................................................................71

               3-2-1-4- معماری فضای داخلی مجموعه..............................................................................................................72

        3-2-2- مرکز فرهنگی گوآنگجوی چین................................................................................................................................73

        3-2-3- مرکز فرهنگی آگورا در هلند.................................................................................................................................74

        3-2-4- مرکز فرهنگی دیکونستلینی در هلند.................................................................................................................75

    3-3- نتیجه­گیری............................................................................................................................................................................76

     

    فصل چهارم- معرفی سایت..........................................................................................................................77

    4-1-بررسی موقعیت جغرافیایی شهرتهران.............................................................................................................................78

    4-2-تاریخچه شهر تهران............................................................................................................................................................80

    4-3-توپوگرافی تهران..................................................................................................................................................................82

    4-4-منطقه 22 تهران..................................................................................................................................................................83

        4-4-1-سابقه پیدایش منطقه 22........................................................................................................................................83

        4-4-2-ویژگی های جغرافیایی منطقه 22........................................................................................................................85

        4-4-3-ویژگی های زیست محیطی و اقلیمی منطقه 22..............................................................................................86

        4-4-4-آب و هوای منطقه 22..............................................................................................................................................87

                4-4-4-1-تابش آفتاب................................................................................................................................................87

                4-4-4-2-دما...............................................................................................................................................................88

                4-4-4-3-بارش...........................................................................................................................................................88

                4-4-4-4-رطوبت.........................................................................................................................................................89

                4-4-4-5-باد.................................................................................................................................................................89

                4-4-4-6-جهت استقرار ساختمان.........................................................................................................................89

        4-4-5-ویژگی های معماری منطقه 22...........................................................................................................................90

        4-4-6-پروژه های شاخص منطقه 22...............................................................................................................................91

                4-4-6-1-تاثیرات زیست محیطی دریاچه و پارک چیتگر...............................................................................91

                4-4-6-2-گروه بندی کاربری ها در منطقه و ناحیه (طرح تفضیلی).............................................................92

                4-4-6-3- کاربری ها................................................................................................................................................93

                4-4-6-4- شریانهای منطقه.....................................................................................................................................93

                4-4-6-5-دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس(چیتگر)...................................................................................94

                           4-4-6-5-1-دریاچه چیتگر بعد از آبگیری............................................................................................94

                           4-4-6-5-2-اهداف شکلگیری منطقه از طریق ایجاد و ارتقا قابلیتهای تفریحی تفرجی...............95

                           4-4-6-5-3-مشخصات دریاچه................................................................................................................96

                           4-4-6-5-4-منابع تامین آب دریاچه......................................................................................................96

                           4-4-6-5-5-تاثیرات زیست محیطی.......................................................................................................97

                           4-4-6-5-6-جاذبه های تفریحی-توریستی..........................................................................................97

                           4-4-6-5-7-مزیت های اقتصادی – اجتماعی......................................................................................97

                           4-4-6-5-8-موقعیت دریاچه...................................................................................................................98

    4-5-موضوعیت پروژه....................................................................................................................................................................99

     

    فصل پنجم- طراحی.....................................................................................................................................101

    گفتار یکم- مبادی پروژه.............................................................................................................................................................102

    5-1-مراحل طرح..........................................................................................................................................................................102

        5-1-1-روند طراحی و نحوه چیدمان...............................................................................................................................102

        5-1-2-ایده های تاثیرگذار در طراحی............................................................................................................................103

                5-1-2-1-عناصر طبیعی در مجاورت طرح.........................................................................................................103

                           5-1-2-1-1-دریاچه چیتگر..................................................................................................................103

                                          5-1-2-1-1-1-منابع تامین آب دریاچه........................................................................103

                                          5-1-2-1-1-2-جزایر دریاچه..........................................................................................103

                                          5-1-2-1-1-3-عناصر و فضاهای دریاچه شهدای خلیج فارس.................................103

                           5-1-2-1-2-فضای سبز پارک چیتگر................................................................................................107

                                          5-1-2-1-2-1-شناخت کلی محیط طبیعی چیتگر....................................................108

                                          5-1-2-1-2-2-پوشش درختی و درختچه های پارک جنگلی چیتگر.....................108

                                          5-1-2-1-2-3-امکانات پارک و طرح های آتی آن.....................................................109

                5-1-2-2-مفاهیم فلسفه ای و اندیشه ای.............................................................................................................110

    گفتاردوم- معرفی طرح نهایی.....................................................................................................................................................112

    5-2-روند شکل گیری حجم......................................................................................................................................................112

        5-2-1-سیستم سازه ای و دیاگرام های سازه ای طرح................................................................................................114

        5-2-2-سیستم های تاسیساتی و دیاگرام های تاسیساتی طرح...................................................................................116

    5-3-دستاوردهای پژوهش.........................................................................................................................................................116

     

    پیوست­ها...........................................................................................................................................................................................117

    فهرست منابع و مآخذ....................................................................................................................................................................118

    چکیده انگلیسی.......................................................................................................................................................................


موضوع پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, نمونه پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, جستجوی پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, فایل Word پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, دانلود پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, فایل PDF پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, مقاله در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, پروژه در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, پروژه درباره پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

پايان نامه براي دريافت درجه                             

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

پايان نامه کارشناسي ارشد (M.A) رشته مهندسي معماري سال تحصيلي 92-1391 چکيده:   تشابه سينما و معماري به لحاظ مفهومي، تکوين ايده و فرآيند توليد اثر، به اين دو مقوله هنري قابليت بازخواني

چکيده معماري به عنوان يک حرفه علمي- هنري همواره پوشش دهنده بخشي از نيازهاي زيستي انسان بوده است . بعد از مدرنيته و وارد شدن به عصر صنعتي در ايران ساختمان هاي عمومي به ويژه بازارها که در مقياس شهري

پايان‏نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري ­معماري (M. A)   خرداد ماه 1393 چکيده: اين نوشتار برگرفته از پژوهشي مي باشد که در جهت شناسايي عوامل موثر بر برقراري ارتباط فضاهاي

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته: معماري گرايش: تکنولوژي معماري بهار 1394 چکيده    با شکل گيري شهرها و توسعه شهرنيشني و اجتماعات نيازها و خواستار انسان شهر نيشي

رساله دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري زمستان 93 چکيده      فرهنگ‌ هر ملت‌، شناسنامه‌ي‌ آن ملت‌ و تمدن‌ هر عصر هويتنامه‌

فصل اول:   مطالعات پايه   فرهنگ و هويت   مقدمه : پيشرفتهاي اجتماعي و سياستهاي علمي تکنولوژي  بشر ارتباطات فرهنگي مردمان گوناگون را در  سراسر دنيا آسان نم

پايان­نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش معماري اسفند 92 چکيده   با ­وجود اينکه در حال حاضر چند دهه از طراحي  و احداث  مجتمع هاي مسکوني مي&

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

ثبت سفارش