پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب

word 663 KB 30565 122
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.)

    چکیده

    شبکه فروش بیمه یکی از مهمترین بخش های شرکت های بیمه می باشد، چرا که از یک سو درآمد حاصل از عملیات بیمه گری را از طریق فروش محصولات بیمه ای و دریافت حق بیمه های مربوطه تأمین می کند و از طرف دیگر این واحد در ارتباط نزدیک با مشتریان است و چگونگی تعامل این واحد با مشتریان در میزان فروش، تکرار خرید و توصیه به دیگران و... تاثیر بسزایی دارد. در بین ارکان مختلف، شبکه های فروش، نمایندگی های بیمه به لحاظ تعداد و گستردگی جغرافیایی از اهمیت دو چندانی برخوردارند. بنابراین عملکرد آنان می تواند، تأثیر شگرفی بر بینش، نگرش و درک بیمه گزاران نسبت به شرکت بیمه داشته باشد. لذا ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه به منظور اطلاع از کیفیت و چگونگی عملکرد آنان از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این پژوهش کارایی 60 نماینده شرکت سهامی بیمه ایران فعال در استان گیلان که کارمزد دریافتی ماهانه آنها بین20 الی70 میلیون ریال می باشد، با دو روش تحلیل پوششی داد ه ها BCC –O با لحاظ نمودن خروجی نامطلوب (ضریب خسارت) به عنوان ورودی و روش دوم با لحاظ نمودن خروجی نامطلوب به عنوان خروجی با استفاده از مدل مهرگان مورد بررسی قرارگرفت. اطلاعات مربوط به هزینه عملیاتی و پرسنلی نمایندگان از دفاتر نمایندگی گرفته شد و مقادیر مربوط به حق بیمه و محاسبه ضریب خسارت از  اطلاعات پایگاه داد ه های حسابداری شرکت سهامی بیمه ایران استان گیلان اخذ گردید. با توجه به نتایج بدست آمده با هر دو روش 14 نماینده کارا و 46 نماینده ناکارا شدند. تفاوت دو روش در مقدار کارایی های نمایندگان می باشد که بیانگر این است در روش دوم با در نظر گرفتن خروجی نامطلوب نتایج حاصله دقیق تر می باشد. ضمنا سایر نمایندگان می توانند با الگو قراردادن نمایندگان کارا به عنوان مرجع (الگو) و رساندن ورودی و خروجی های شان به واحدهای مجازی پیشنهادی یا همان  نقاط تصویر به سطح مطلوبی از کارایی برسند. نمایندگان بیمه باید با شناخت کامل از صنعت و بازار بیمه حق بیمه دریافتی از بیمه گزاران را افزایش دهند، تا به سطح قابل قبولی از کارایی برسند.

     

    کلمات کلیدی: تحلیل پوششی داده ها، کارایی، شبکه فروش، صنعت بیمه، خروجی نامطلوب

    مقدمه

    یکی از ارزشمندترین دستاوردهای بشر برای رویارویی با حوادث و تأمین برخی از نیازهای اقتصادی، اجتماعی و روانی، پدیده بیمه است. بیمه وسیله ای است که علاوه بر جبران خسارات اقتصادی ناشی از حوادث، تأمین آینده و ارتقای سطح زندگی افراد و ایجاد بستری مناسب و مطمئن برای رشد و توسعه اقتصادی، موجب آرامش خاطر اعضای جامعه شده و این آرامش نیز به نوبه خود موجب پویایی حیات اجتماعی، رشد و شکوفایی استعدادها و افزایش کارایی و بهره وری می شود(راستگو، حبیب،1390).

    در قرن حاضر فعالیت های اقتصادی به گونه ای شکل گرفته اند که تداوم آنها بدون پشتوانه بیمه ای سخت تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین علت صنعت بیمه سالانه حجم ارزشی زیادی را به خود اختصاص می دهد که در مقایسه با حجم سایر فعالیت های اقتصادی حجم بسیار قابل توجهی است(حجاریان، مسعود،1387).

    بیمه در جوامع مختلف در قالب موسسات و خدمات متنوع وجود دارد، هر چند که در کشورهای در حال توسعه به صورت یک پدیده زیر بنایی و با ابعاد مورد انتظار شکل نگرفته است. توسعه صنعت بیمه در کشورهای پیشرفته، عمق و ابعاد حیاتی این صنعت را آشکار ساخته و دست یابی به بسیاری از اهداف اقتصادی را امکان پذیرساخته است.                                                                                                                   

    شرکت های بیمه سعی دارند که با استفاده بهینه از امکانات موجود، خدماتی را ارائه دهند که به لحاظ کمیت و کیفیت در سطح بالایی باشد و چون این شرکت ها ارائه کننده خدمات عمومی بوده و موتور محرکه جامعه تلقی می شوند، اگر بررسی نشوند از لحاظ اقتصادی و اجتماعی، جامعه را با چالش مواجه خواهند نمود. ارزیابی شرکت های بیمه بدین منظور صورت می گیرد که از چگونگی عملکرد آنها مطلع شویم و بتوانیم آنها را مورد مقایسه قرار دهیم و از این طریق در جهت بهبود مستمر عملکرد آنها حرکت کنیم. این ارزیابی به موسسات بیمه در افزایش آگاهی از میزان مطلوبیت و مرغوبیت فعالیت هایشان کمک می کند و به آنها فرصت می دهد که مشکلات را شناسایی کرده و عمل صحیح را قبل از اینکه مشکلات بزرگ شوند، انجام دهند.(Kueng, 2000) یکی از تکنیک هایی که برای اندازه گیری کارایی واحدهای تصمیم گیری[1]  با چندین ورودی و چندین خروجی استفاده می شود، تحلیل پوششی داده ها[2]  است. در این فصل بعد از بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انجام تحقیق و مدل پیشنهادی تحقیق براساس مطالعات انجام شده مطرح شده و سوالات و فرضیه های تحقیق بیان می گردند، سپس روش انجام تحقیق توضیح داده خواهد شد.

    بیان مسئله

    صنعت بیمه را می توان یکی از صنایع با ارزش هر جامعه برشمرد که خود به نوعی باعث توسعه آن جامعه خواهد شد، امروزه در تمامی جوامع توسعه گرا، بیمه را عامل مهمی در توسعه کشورها می دانند، زیرا معتقدند بیمه در رشد بخش های مختلف اقتصادی نقش برجسته ای ایفا می کند و با پوشش خسارات ناشی از انجام فعالیتهای اقتصادی و توسعه ای جامعه، انگیزه سرمایه گذاری را نیز افزایش می دهد (جواهردشتی و همکاران، 1383). صنعت بیمه به عنوان یک بخش خدماتی به منظور تولید سود، خدماتی را به مشتریان ارائه می کند. پژوهش هایی که در زمینه عملکرد صنعت بیمه صورت گرفته، نشان می دهد که سود این صنعت تنها با ارائه خدمات بیمه ای بدست نمی آید، بلکه شرکت های بیمه برای بدست آوردن سود، حق بیمه های دریافت شده از طریق آژانس ها، واسطه ها و مشاوران حقوقی را سرمایه گذاری می کنند. بنابراین تمام فرآیند تولید این شرکت ها را می توان به دو زیر فرآیند دریافت حق بیمه و تولید سود تقسیم نمود(Hwang, 2008 Kao &). بنابراین لازمه توسعه روز افزون صنعت بیمه در کشور، گسترش فروش محصولات بیمه ای شرکت های بیمه می باشد. علاوه بر مورد فوق، از آنجایی که یکی از اهداف شرکت های بیمه کسب سود است، لذا تأکید بر شبکه فروش شرکت های بیمه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    از مهم ترین قسمت های فروش هر شرکت بیمه نمایندگی های آن شرکت می باشند، شرکت های بیمه بخش بزرگی از محصولات خود را از طریق نمایندگی های خود به مشتریان می فروشند. در موسسات مالی مانند بیمه و بانک که به نحوی، جریان فعالیت هایشان بر اساس آورده نقدی و یا سرمایه گذاری مشتریان است، رضایت مشتریان در کسب مزیت رقابتی و افزایش سودآوری آنها اهمیت بسزایی دارد. از آنجایی که نمایندگی های شرکت های بیمه در تماس مستقیم با بیمه گزاران بوده و نحوه برخورد آنها تأثیر مستقیم بر سطح رضایت مندی و دیدگاه مشتریان از شرکت دارد، لذا تعیین سیستمی برای ارزیابی عملکرد نمایندگی های شرکت های بیمه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    در دهه اخیر، با روی کار آمدن عصر اطلاعات و عدم کامیابی شرکت های تابع عصر صنعتی، نیاز به سیستم سنجش عملکردی کامل تر از آنچه که موجود بود، بوجود آمد سیستم های سنجش عملکرد سنتی و مبتنی بر حسابداری تا آن زمان نتوانسته بودند عملکرد واقعی سازمان ها را نشان دهند، زیرا آنها فقط بر بعد مالی سازمان تأکید می کردند که این بعد در دنیای کنونی هرگز مزیت رقابتی پایداری برای سازمان ایجاد نمی کرد. از این رو یکی از دغدغه های اساسی سازمان های امروزی دستیابی به یک شیوه ارزیابی عملکرد جامع، قابل اعتماد و انعطاف پذیر است، تا به کمک آن، اطلاعات دقیق و کافی را از جایگاه امروز خویش به دست آورند و با نگاه به آینده از خطاهای گذشته درس بگیرند. با وجود اهمیت فراوان ارزیابی عملکرد، بیشتر سنجش ها بر اساس نگرش های سنتی است. این نگرش سنتی تنها مباحث مالی را در بر گرفته و پیامدهای عملکردهای گذشته را مورد ارزیابی قرار می دهند، در حالی که در دیدگاه های نوین ارزیابی عملکرد بر رشد توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده تمرکز دارند(میرزایی، 1390).

    بنابراین این سوال همواره درباره عملکرد بیمه ها مطرح است که شبکه فروش شرکت های بیمه به  چه میزان و درجه ای از کارایی عمل می کنند؟ محاسبه کارایی سیستم های تولید یکی از وظایف مهم مدیران برای کنترل و برنامه ریزی است. یکی از روش هایی که به طور وسیعی برای اندازه گیری کارایی نسبی یک مجموعه از سیستم های تولیدی یا واحد های تصمیم گیری با چندین ورودی و چندین خروجی استفاده می شود، تحلیل پوششی داده ها (DEA) است(Kao, 2009). این روش نیازمند تخمین تابع تولید نبوده و با ترکیب تمامی واحدهای تحت بررسی، یک واحد مجازی با بالاترین کارایی را ساخته و واحدهای ناکارا را با آن می سنجد (مهرگان،1391،ص31). اولین بار فارل[3] در سال 1957 توانست با ارائه روش مرزی، کارایی را برای یک واحد تولیدی اندازه گیری کند. واحدی را که فارل برای اندازه گیری مدنظر قرارداده بود شامل یک ورودی و یک خروجی بود(Farrell, 1957). بعدها در سال 1978 دیدگاه فارل توسط چارنز، کوپر و رودز[4] توسعه داده شده و مدل CCR را ارائه نمودند که توانایی اندازه گیری کارایی با چند ورودی و چند خروجی را داشت و ازجمله مدل های بازده ثابت نسبت به مقیاس بود (Charnes et al , 1981).

    در سال 1984، بنکر، چارنز و کوپر[5] با تغییر در مدل CCR مدل جدیدی را عرضه نمودند که به مدل BCC شهرت یافته و ازجمله مدل های بازده متغیر نسبت به مقیاس بود (مهرگان،1391، ص79).

    هدف از محاسبه کارایی این است که نقاط ضعف شناسایی شوند تا تلاش هایی در جهت رفع نقایص برای بهبود عملکرد صورت گیرد. اما نگرانی عمده در مورد واحدهای تصمیم گیری ناکارا این است که چه عواملی باعث ناکارایی شده اند؟ اگرچه واضح است که کاهش ورودی ها و افزایش خروجی ها، عملکرد آنها را بهبود خواهد بخشید ولی برای پاسخ به این سوال، برای سیستم های تولیدی که شامل فرآیندهای داخلی هستند باید علاوه برکارایی کل سیستم، کارایی زیرفرآیندها هم محاسبه شوند تا به طور دقیق تر منابع ناکارایی شناسایی شوند(Hwang, 2008 & Kao).

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    در جهان امروز، بیمه از مهم ترین بخش های اقتصادی در جامعه است که علاوه بر تسهیل روابط بین الملل در پیشگیری از تحقق ریسک و نیز تأمین آرامش خاطر برای فعالیت های مختلف نقش شگرفی را ایفا می نماید (دعایی و نیکخواه ، 1388). نمایندگی های مختلف یک شرکت بیمه به رغم استفاده از منابع مادی و انسانی مشابه، عملکردهای متفاوتی دارند. بررسی اجمالی شاخص های سطح نفوذ بیمه، تراکم بیمه ای و درصد حق بیمه کشور از کل حق بیمه جهانی حاکی از آن است که تاکنون این صنعت نتوانسته جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور کسب نماید. بنابراین توجه به کارایی و بهره وری در این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است (فلاح، 1386).

    یکی از مهم ترین بخش های شرکت های بیمه شبکه فروش می باشد، بدلیل آنکه علاوه بر کسب درآمد حاصل از عملیات بیمه گری از طریق فروش انواع بیمه نامه ها، این واحدها در ارتباط نزدیک و مستقیم با مشتریان هستند. در بین ارکان شبکه فروش، نمایندگی های بیمه به لحاظ گستردگی جغرافیایی در تمام نقاط کشور و همچنین تعداد زیاد آنها، از اهمیت دوچندانی برخوردار هستند. در واقع می توان گفت که بخش اعظم شبکه فروش هر شرکت بیمه ای را نمایندگی های آن شرکت تشکیل می دهند. بنابراین نمایندگی های بیمه یکی از مهم ترین بخش های شرکت بیمه در ارتباط مستقیم با مشتریان و بیمه گذاران هستند. به همین علت عملکرد آنان می تواند بر بینش و نگرش و درک بیمه گزاران از شرکت بیمه بسیار مؤثر باشد.

    فشارهای رقابتی بسیاری از شرکت های بیمه گر را وادار به تغییر استراتژی های شرکتی کرده است تا به این ترتیب آنها بتوانند هزینه های عملیاتی خود را کاهش دهند و در عین حال کیفیت خدمات خود را حفظ کرده و آنرا بهبود بخشند. همزمان با رشد و تکمیل سریع بازار مدیران می بایست ابزارهای جدیدی برای کمک به شناسایی شرکت های دارای بهترین موقعیت برای پاسخگویی و پیشرفت در محیط در حال تغییر بیابند. بنابراین ارزیابی عملکرد در صنعت بیمه به عنوان یک هدف بسیار مهم مد نظر بوده و همواره توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است (Yang, 2006).

    مفهوم کارایی در اقتصاد، تخصیص مطلوب منابع است. اما از نظر اهداف کاربردی، تعاریف گوناگونی بیان شده است. به طور کلی کارایی معرف نسبت ستاده ها به نهاده ها  در مقایسه با یک استاندارد مشخص است (مهرگان، 1391،ص37).

    کارایی از جمله معیارهای اساسی جهت سنجش عملکرد سازمانی است که بیانگر نسبت خروجی یک مجموعه به ورودی های آن را نشان می دهد، اما با افزایش تعداد خروجی ها و ورودی ها، اندازه گیری کارایی با شیوه های سنتی بسیار دشوار است، لذا یکی از روش های بسیار کارآمد جهت ارزیابی عملکرد واحدهای مشابه که به دلیل خصوصیات مطلوب، خروجی های گسترده و تحلیل ناکارایی بنگاه ها در بیش از سه دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، روش تحلیل پوششی داده ها می باشد.

    این روش تعمیم داده شده به گونه ای می باشد که فرآیند های با چند ورودی و خروجی را در بر گرفته و تنها ورودی ها و خروجی های واحد های تصمیم گیرنده واحد های مورد ارزیابی مورد نیاز می باشد. این روش به روش تحلیل پوششی داده ها مشهور شد و از همان سال به عنوان  روشی برای اندازه گیری کارایی در جهان مطرح شد (توکلی، غلامرضا و همکاران،1390).

    کارایی یک واحد تصمیم گیری حاصل نسبت ستانده  به نهاده آن واحد می باشد. اگر یک واحد تصمیم گیری بتواند با نهاده های ثابت، ستانده های بیشتر یا با نهاده های کمتر، ستانده های ثابت یا بیشتری را تولید کند آن واحد تصمیم گیری از کارایی بالاتری برخوردار خواهد بود. اگر واحد های تصمیم گیری دارای نهاده و ستانده های مختلف باشند برای محاسبه کارایی می توان از تحلیل پوششی داده استفاده کرد (نشاط ،غلامرضا، 1391).

    روش DEA استفاده از منابع و تولید نتایج دخیل در عملکرد DMU ها را به دقت موشکافی کرده و عواملی را نشان می دهد که در رتبه بندی بازده DMU ها نقش دارند و یا از دقت آن می کاهند. با این وجود، یکی از مفیدترین منافع تحلیل DEA مجموعه مقادیر هدف برای بهبود DMU هایی است که بر اساس نتیجه ی DEA ناکارآمد شناخته شده اند. این مجموعه ی مرجع پیشنهاداتی در مورد تغییرات مورد نیاز در مقادیر ورودی و خروجی ارائه می کند تا بتوان به این واسطه واحدهای ناکارآمد را کارآمد ساخت(Yang, 2006).

    در صنعت بیمه نیز تحقیقات متعددی از این روش جهت ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه بهره گرفته اند (سلطان پناه و همکاران، 1386). اگر اطلاعات مقادیر ورودی و خروجی را برای نمایندگی های موردنظر فعال در صنعت بیمه در یک فضای دوبعدی نشان دهیم با اتصال نقاطی که به محور ها و مبدا مختصات نزدیک تر هستند، تابع محدبی بدست می آید که به آن منحنی مرزی (کارا) گفته می شود. نمایندگی هایی که بالاتر از این منحنی قرار گیرند برای فروش بیمه نامه های یا دریافت کارمزد بیشتر از هزینه های پرسنلی وعملیاتی بیشتری استفاده کرده اند.

    در این روش یک منحنی کارآ از یک سری نقاط که به وسیله برنامه ریزی خطی تعیین می شود، ایجاد می گردد. روش برنامه ریزی خطی با یک سری بهینه سازی مشخص می کند که آیا  DMUمورد نظر روی خط کارآیی قرارگرفته است یا خارج از آن قرار دارد (Niknazar ,2011).

    شکل(1-1) نمونه ای از یک مدل کلاسیک واحد تصمیم گیرنده به همراه ورودی ها و خروجی های آن را

    نشان می دهد:

     

     

     

    DMU

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل (1-1): مدل کلاسیک یک واحد تصمیم گیرنده به همراه ورودی ها و خروجی ها (مهرگان 1391،ص58)

     

    برای ارزیابی کارایی نمایندگان در شرکت های بیمه در روش سنتی کارایی نمایندگان براساس افزایش فروش بیمه نامه و افزایش ضریب نفوذ و کاهش هزینه های خسارت های مشتریان نمایندگی مورد نظر و کارمزد پرداخت شده  در نظر گرفته می شود. مبلغ خسارت های پرداختی در شرکت های بیمه ستانده ای می باشند که برای بهبود عملکرد، افزایش آنها مورد نظر نمی باشد. بالابودن خسارت پرداختی مشتریان نمایندگی ها دلیل ناکارآمدی نماینده نمی باشد. روش سنتی ملاک درستی برای سنجش کارایی نمایندگی نمی باشد. زیرا کارایی فقط از یک منظر وجنبه مالی و سود دهی در نظر گرفته می شود در روش تحلیل پوششی داده ها ملاک عمل هرگونه خروجی و یا ورودی تاثیر گذار بر کارایی یا عدم کارایی نمایندگان می باشد من جمله نیروی انسانی، منابع فیزیکی در اختیار نمایندگی، مکان و فضای استقرار نمایندگی و نیز هزینه های عملیاتی و پرسنلی، که کارایی را با استفاده از شاخص های گوناگون مورد ارزیابی قرار می دهد و از روش سنتی دقیق تر و قابل قبول تر می باشد.اگر کارمزد دریافتی نمایندگان از شرکت بیمه خروجی مطلوب و هزینه ها ی عملیاتی و پرسنلی خروجی نامطلوب باشند خواهان افزایش خروجی مطلوب و کاهش خروجی نامطلوب برای بهبود عملکرد نمایندگی می باشیم.

    این پژوهش روشی برای سنجش میزان کارایی نمایندگان هم درجه شرکت بیمه ایران شعبه رشت با لحاظ نمودن خروجی نامطلوب می باشد.

     

    1-4- اهداف تحقیق

    از آنجایی که حفظ و کسب رضایت مشتریان باعث افزایش وفاداری مشتریان موجود و جلب مشتریان جدید می شود و در کسب مزیت رقابتی تأثیر بسزایی دارد. بنابراین برای کسب و حفظ مزیت رقابتی، شرکت ها باید به طور جدی به ارزیابی عملکرد شان بپردازند و به ابعاد مالی و غیر مالی عملکرد نیز توجه داشته باشند.

    همانطور که گفته شد نمایندگی های بیمه یکی از مهمترین واحدهای شرکت های بیمه برای کسب مزیت رقابتی محسوب میشوند، بنابراین ارزیابی عملکرد آنان باعث افزایش کارایی و بهره وری و در نتیجه سودآوری شرکت های بیمه خواهد شد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، سنجش کارایی نمایندگی های  بیمه ایران استان گیلان از طریق تکنیک تحلیل پوششی داده ها  با در نظر گرفتن خروجی نامطلوب می باشد.

    به طور خلاصه می توان اهداف تحقیق را به صورت زیر عنوان نمود:

    1. توصیف و شناخت نمایندگی بیمه ایران استان گیلان از لحاظ میزان نهاده­ها و ستانده­ها و تعیین و معرفی بهترین یا کاراترین دفتر نمایندگی بیمه.

    2. اندازه گیری و تحلیل کارایی نمایندگان مختلف و رتبه بندی آنها و نشان دادن میزان کارایی یا عدم کارایی آنها.

    3. توصیف اینکه هر یک از نمایندگی ها تا چه حد توانسته­اند از امکانات و منابع موجود به طور بهینه استفاده نموده و آن را بکار گیرند.

    4. هدف­گذاری متغیرهای ورودی جهت بهینه سازی خروجی نمایندگی های بیمه ایران .

    5. شناسایی و تعیین نمایندگی های الگو (مرجع)  برای نمایندگی های ناکارا به منظور ارتقای کارایی آنان.

    6. ارائه راهکارهایی برای بهبود کارایی نمایندگی ها به نحوی که به کمک این راهکارها نمایندگی های ناکارا بتوانند عوامل ناکارایی خود را شناخته و درصدد رفع آنها برآیند.

     

     1-5- مدل تحقیق

    نگرش کلی در ارزیابی عملکرد واحدها آن است که کاهش میزان ورودی و افزایش مقدار خروجی موجب بهبود عملکرد و بهترین کارکرد می شود. مدل هایی از جمله CCR وBCC  بر این مبنا استوارند. اما در عمل باید توجه داشت که سازمان ها همواره به دنبال حداکثر کردن خروجی و حداقل کردن ورودی نیستند، زیرا خروجی ها و ورودی ها می توانند مطلوب و یا نامطلوب باشند. برای مثال تعداد کالاهای معیوب یک خروجی نامطلوب است که برای بهبود عملکرد باید کاهش داده شوند. مدل های با نهاده ها و ستانده های نامطلوب وظیفه در نظر گرفتن این شرایط را به عهده گرفته اند (مهرگان، 1391،ص134).

    اگر  نشان دهنده خروجی مطلوب و  نمایانگر خروجی نامطلوب باشد، خواهان افزایش   و کاهش   برای بهبود عملکرد می باشیم. با وجود این، در مدل های پوششی خروجی محور با  بازده متغیر هر دو خروجی مطلوب و نامطلوب به منظور بهبود عملکرد افزایش داده می شوند به این صورت که به منظور افزایش خروجی مطلوب و کاهش خروجی نامطلوب ابتدا تمامی خروجی های نامطلوب را در (1-) ضرب و سپس ماکزیمم خروجی نامطلوب بعلاوه یک را به تمامی خروجی های نامطلوب منفی اضافه می کنیم، تا مقدار آنها مثبت شوند به گونه ای که رابطه زیر را داشته باشیم :

     

    مقدا  را می توان از رابطه 1+ =max   به دست آورد:

     

    Max Z=h                                               

     = تعداد ورودی i

     تعداد خروجی    = r

     تعداد واحدهای تصمیم = j

     

     

    St:                                              

       h  

       h  

     

    =1             

                                   j=1,2,...n                             0   ≤    

     

    مدل(1-1): مدل با  خروجی نامطلوب (مهرگان 1391،ص134)

     

    مسئله اصلی تحقیق این است که چگونه می توان برای نمایندگی های بیمه فرآیندی را جهت سنجش کاراییDMU ها طراحی نمود که از درجه اعتبار بالایی برخوردار باشد و قابلیت تعمیم داشته باشد.

     

    1-6- تعریف متغیرهای پیشنهادی تحقیق

    به منظور ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه در این تحقیق، ابتدا شاخص های دارای اهمیت شناسایی شده و برای تحلیل ورودی خروجی های زیر انتخاب شدند.

     

    ورودی ها :

      هزینه های پرسنلی : شامل پرداخت  هر گونه وجه به عنوان حقوق و پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی، حق بیمه درمان تکمیلی توسط نمایندگان به پرسنل شاغل در دفاترشان، می باشد.

    هزینه های عملیاتی: شامل هزینه های عمومی دفاتر نمایندگی به غیر از هزینه پرسنلی می باشد که می تواند در برگیرنده هزینه های پرداخت قبوض آب، برق، تلفن و گاز  و اجاره دفتر نمایندگی، مالیات پرداختی به اداره دارایی، هزینه ایاب و ذهاب، خرید ملزومات اداری جهت صدور بیمه نامه، تعمیر ونگهداری و تجهیز سیستم های الکترونیکی و رایانه و هزینه تبلیغات و بازاریابی و ... باشد.

     

    [1] - Decision Making Unit (DMU)

    [2] - Data Envelopment Analysis (DEA)

     

    [3] - Farrell

    [4] - Charnes,Cooper,Rhodes (CCR)

    [5] - Banker, , Charnes, Cooper (BCC)

     

    Abstract

     

    Insurance sales network is one of the most important parts of the insurance company, because on the one hand Income Insurance premiums received from the sale of insurance products and related supplies, On the other hand, this unit is in close communication with customers, And how to interact with customers in a sales unit, repeat purchase and recommend to others and has a considerable impact. Among the various organs, network sales, insurance agencies in terms of numbers and geographical scope is particularly so given, Therefore, their performance can have a profound impact on vision, insight and understanding of the insured to the insurer is. We evaluate the performance of insurance agencies to determine the quality of their performance is important. In this study, the performance of 60 representative in Rasht, Iran Insurance Company received a monthly fee ranging from 20 to 70 million rials, Data envelopment analysis with BCC -O considering the undesirable outputs (loss ratio) as input, Input and BCC with regard to undesirable output as the output method was studied invertebrates. Information on operating costs and personnel were representatives of agencies, And the amount of the premium and loss ratio is calculated from the data base of Accounting Insurance Company of Gilan was received. According to the results obtained with both methods are effective 14 representatives and 46 representatives are inefficient. vsayr Representatives can work with representatives of the reference pattern set (model) and getting their input and output units proposed virtual image points to reach a desirable level of performance. Insurance industry representatives to fully understand the market and increase insurance premiums from the insured. To reach an acceptable level of performance.

    keywords: data envelopment analysis, efficiency, sales network, the insurance industry, undesirable output

     

  • فهرست مطالب

    عنوان                                                                                        صفحات

     

    چکیده .......................................................................................................................................1

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه .............................................................................................................................3                                                          

    بیان مسئله ......................................................................................................................4

    اهمیت  و ضرورت تحقیق..............................................................................................5

    اهداف تحقیق..................................................................................................................8

    مدل تحقیق ....................................................................................................................9

    1-6- تعریف متغیرهای پیشنهادی تحقیق ................................................................................10

    1-7- سوالات تحقیق ..............................................................................................................12

    1-8- روش تحقیق...................................................................................................................12

    1-8-1- روش گردآوری اطلاعات .........................................................................................12

    1-8-2- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ................................................................................12

    1-9-  قلمرو تحقیق ................................................................................................................13

    1-10- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی.......................................................................13

     

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه .......................................................................................................................... 18

    2-2- ارزیابی عملکرد ........................................................................................................... 19

    2-3- تحلیل پوششی داده ها ..................................................................................................21            

    2-4- مدل های اصلی تحلیل پوششی داده ها ........................................................................22

    2-4-1- مدلCCR ............................................................................................................... 23

    2-4-1-1- مدل مضربی CCR ورودی محور  .......................................................................25

    2-4-1-2- مدل مضربی CCR خروجی محور.......................................................................26

    2-4-2- مدل BCC ................................................................................................................27

    2-4-2-1- مدل مضربی BCC ورودی محور ........................................................................27

    2-4-2-2- مدل مضربی BCC خروجی محور.......................................................................28

    2-5- مروری بر تحقیقات انجام شده با استفاده DEA ...........................................................29

    2-5-1- تحقیقات خارجی .....................................................................................................29

    2-5-2- تحقیقات داخلی ......................................................................................................30

    2-6- مروری بر تحقیقات انجام شده درصنعت بیمه  با استفاده DEA..................................32

    2-6-1- تحقیقات خارجی ................................................................................................... 32

    2-6-2- تحقیقات داخلی  .................................................................................................... 35

    2-7- ورودی ها  و خروجی های نامطلوب در DEA .......................................................  39

    2-7-1- مدل خروجی نامطلوب .......................................................................................... 40

    2-8- مروری بر تحقیقات انجام شده با خروجی نامطلوب................................................... 41

    2-9- مدل تحقیق ................................................................................................................. 43  

          

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه ......................................................................................................................... 45

    3-2- روش تحقیق .............................................................................................................. 46

    3-3- جامعه آماری ............................................................................................................. 46

    3-4- روش گردآوری اطلاعات .......................................................................................... 47

    3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ................................................................................. 47

    3-6- رتبه بندی واحدهای کارا............................................................................................ 48

    3-6-1- روش اندرسون- پترسون ...................................................................................... 48

    3-6-2- روش کارایی متقاطع ............................................................................................. 48

    3-7- ورودی و خروجی های تحقیق ...................................................................................49

    3-7-1- ورودی ها ...............................................................................................................49

    3-7-2- خروجی ها .............................................................................................................49

    3-7-3- ورودی و خروجی نمایندگی بیمه ......................................................................... 50

    3-8- نمونه ای از حل مدل تحلیل پوششی داده ها ..............................................................53

    3-8-1- روش اول مدل BCC  خروجی محور ...................................................................53

    3-8-2- روش دوم خروجی نامطلوب مهرگان .....................................................................54

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1- مقدمه ..........................................................................................................................57

    4-2- ارزیابی و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مدل ...........................................................58

    4-2-1- در نظر گرفتن خروجی نامطلوب به عنوان یک عامل ورودی ................................58

    4-2-2- در نظر گرفتن خروجی نامطلوب با تغییر متغیر به عنوان یک عامل خروجی

    ...............................................................................................................................................65

    4-3- رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری .............................................................................71

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه ...........................................................................................................................75

    5-2- سنجش کارایی نمایندگان با روش های فعلی ..............................................................75

    5-3- پاسخ به پرسش های تحقیق ........................................................................................77

    5-4- بحث و نتیجه گیری ................................................................................................... 84

    5-5- پیشنهادات برخاسته از تحقیق .....................................................................................85

    5-5-1- پیشنهاد برای نمایندگان بیمه ................................................................................. 85

    5-5-2- پیشنهاد ها برای شرکت های بیمه ......................................................................... 86

    5-5-3- پیشنهاد ها برای بیمه  مرکزی ............................................................................... 87

    5-6- پیشنهاد برای تحقیقات آینده ..................................................................................... 87

    5-7- محدودیت ها............................................................................................................. 87

     

    منابع و مأخذ

    الف – منابع فارسی ...........................................................................................................  89

    ب - منابع خارجی ............................................................................................................. 92

     

    پیوست ها

    پیوست الف – شناخت بیمه و تاریخچه آن  ...................................................................... 94

    ندارد
     

    منابع و مأخذ:

    الف ) منابع فارسی

    1.ابراهیمی قوام آبادی،خدیجه(1389). " اندازه گیری کارایی و بهره وری شرکت های بیمه دولتی و خصوصی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها "، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اقتصادی وسیاسی ، گروه اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی، بهمن 1389 .

     

    اجلی، مهدی و صفری، حسین(1390)." ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیری با استفاده از مدل ترکیبی شبکه های عصبی پیش بینی کننده عملکرد و تحلیل پوششی داد ه ها". نشریه تخصصی مهندسی صنایع، دوره 45، شماره 1، صص 19-13.

     

    اسکندری ،اعظم ؛ غلامی، میترا و شفیعی، مرتضی(1391)." طراحی مدل تحلیل پوششی داده های دومرحله ای برای ارزیابی عملکرد شعب بیمه"، چهارمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها :25 -24 خرداد91، دانشگاه مازندران.

     

    امامی میبدی، علی؛ امامی میبدی، احمد و دل افروز، بهاره(1388). " کاربرد روش تحلیل پوششی داده ها (DEA): اندازه گیری کارایی فنی شرکتهای بیمه دولتی " ، همایش بین المللی صنعت بیمه، (چالشها و فرصتها).

     

    امامی میبدی، علی؛ افقه، مرتضی و رحمانی صفتی، محمد حسین(1388)." اندازه گیری کارایی فنی و بهره وری در نیروگاه های بخاری، گازی  و سیکل ترکیبی"، فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسی های اقتصادی سابق)، دوره6، شماره3، صص 24-19.

     

    6.امیر تیموری، علیرضا؛  صفا میرزایی، محمد؛ معصوم زاده، عاطفه و غلامی، کامران(1392)." ارزیابی عملکرد نیروی انسانی و شعب بانک صادرات گیلان با روش DEA" ، پنجمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها 15- 13 شهریور 1392 ، مو سسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران.

     

    توکلی، غلامرضا و باقرزاده نیری، مهدی(1388)." طراحی و پیاده سازی یک مدل ارزیابی عملکرد در مراکز تحقیق و توسعه: تلفیق رویکرد تحلیل پوششی داده ها و کارت امتیازی متوازن"، مدرس علوم انسانی، سال90، شماره71، صص135تا158.

     

    جواهر دشتی، فرانک ؛ خلیلی عراقی، مریم و یقین لو، مهرانگیز(1383) ." بررسی صنعت بیمه کشور از گذشته تا امروز"، ماهنامه تدبیر، سال پانزدهم، شماره147، ص66.

     

    حجاریان، مسعود (1387) ."بیمه و خصوصی سازی"، روزنامه ابتکار، شماره 1204، خرداد1387.

     

    حسنی، سید محمود(1384). " بیمه ایران در گذر زمان "،تهران:  انتشارات بیمه ایران، 1384.

     

    حسین زاده لطفی، فرهاد و غیاث آبادی فراهانی، رضا(1392)." تحلیل کارایی شعب بانک با استفاده از روش شبکه ای مطالعه موردی شعب بانک مسکن شهر تهران"، پنجمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها 15- 13 شهریور 1392 ، مو سسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران .

     

    حسین میرزایی، مسعود(1390)." ارزیابی عملکرد نمایندگی های شرکت های بیمه با استفاده از ترکیب شاخص های تعالی سازمان و روش تحلیل پوششی داده ها"، پایان نامه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، زمستان 90.

     

    دعایی، حبیب اله و نیکخواه فرخانی، زهرا(1388)."ارزیابی عملکرد عملیاتی و منابع انسانی نمایندگی های بیمه کار آفرین در استان خراسان با نگرش چند گانه به روش تحلیل پوششی داده ها"، فصلنامه صنعت بیمه، سال24، شماره96-95،صص33تا60.

     

    راستگو، حبیب(1390)."بررسی عوامل موثر بر فروش بیمه های عمر وپس انداز"، سایت رسمی بیمه ایران، مقالات،http//www.iraninsurancr.ir .

     

    سایت رسمی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران " http://www.centinsur.ir".

     

    سایت رسمی شرکت سهامی بیمه ایران،"iraninsurana.ir.http//www".

     

    سلطان پناه،هیرش؛ مرادی، فرهاد و بخشا، ناصر(1386)." ارزیابی کارایی نسبی شعب شرکت سهامی بیمه البرز با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها"، فصلنامه صنعت بیمه: سال22، شماره4،  صص151-177.

     

    شفیعی، میثم(1391). " ارزیابی کارایی شرکت های بیمه در ایران"، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 27و28، صص 218-201، بهار91.

     

    صالح زاده، سیدجواد؛ حجازی، سید رضا؛ ارکان، علی و حسینی، سید مهران(1390)." ارائه روش تلفیقی اندازه گیری کارایی ساختارهای شبکه ای شامل دور ولینک تخصیصی"، مجله علمی و |پژوهشی مدیریت تولید و عملیات، شماره 1،صص 60-47.

     

    علی نژاد، علیرضا و شفقی زاده ، سمیه(1392). "روش تلفیقی تحلیل پوششی داده ها و داده کاوی در ارزیابی عملکرد شعب بیمه "، پنجمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها 15- 13 شهریور 1392 ، مو سسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران .

     

    فلاح، محمد(1386). " ارزیابی کارایی شعب شرکت های بیمه با روش تحلیل پوششی داده ها" ، تازه های جهان بیمه، شماره 115و116.

     

    کامبیز، شاهرودی؛ فراق نیا ، فاطمه و رضوی شریفی، حمیده (1392). " ارائه مدل تلفیقی DEA-BSC  جهت سنجش کارایی ترکیبی بانک ها مطالعه موردی: شعب درجه یک و دو بانک ملی استان گیلان" ، پنجمین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها 15- 13 شهریور 1392 ، مو سسه آموزش عالی آیندگان، تنکابن، ایران .

     

    کریمی، آیت(1379)."کلیات بیمه"، تهران : انتشارات پژوهشکده بیمه مرکزی ایران.

     

    محمدی ، گلجهان(1390)." اندازه گیری کارایی شرکت های بیمه کشور طی سالهای 1388-1385 با استفاده از تحلیل پوششی داده های شبکه ای "، پایان نامه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت حسابداری، دانشگاه آزاد رشت، تابستان 90.

     

    مهرگان، محمدرضا (1391). " تحلیل پوششی داده  ها : مدل های کمی در ارزیابی عملکرد سازمان ها "، ویراست دوم، تهران : نشر کتاب دانشگاهی ،1391.

     

    مومنی، منصور(1385). "مباحث نوین تحقیق در عملیات"، تهران: انتشارات دانشکده مدیریت تهران،1385.

     

    نشاط، غلامرضا و شیرویه زاد، هادی(1391)." ارزیابی کارایی و رتبه بندی شرکت های بیمه در ایران با استفاده از تحلیل پوششی داده ها"، اولین کنفرانس ملی مهندسی صنایع و سیستم ها :دانشگاه آزاد نجف آباد، آذر91.

     

    همتی، عبدالناصر؛  باقرزاده، حجت الله و سلیمی، احسان(1386)." بررسی کارایی فنی و صرفه جویی به مقیاس تولید شرکت های بیمه دولتی ایران در سالهای 1384-1370 با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها"،  فصلنامه صنعت بیمه،  سال بیست و دوم، شماره2، 1386.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ب ) منابع خارجی

     

    Abidin, Z. and Cabanda, E. (2011),"Efeciency of Non-Life Insurance in Indonesia ", Journal of Economics, Business and Accountancy Ventura, 14 (3), PP. 197-202.

     

    Adler,N.,Golany,B.(2001)."Evaluation of deregulated airline networks using data envelopment analysis combined with principal component analysis with an application to Western Europe ",Europe Journal of Oprational Research.132(2),18-20.

     

    Amirteimoori,A ., Kordrostami,S., Maghbouli,M.,(2014)," Two-stage network structures with undesirable outputs: A DEA based approach ", Measurement 48 (2014) 109–118.

     

    Barros,c;,Wanke,P.,(2014), " Two-stage DEA: An application to major Brazilian banks ", Expert Systems with Applications, 41 (2014), 2337–2344

     

     

    Banker. R,D. Charnes, A., & Cooper,W,W. (1984). " Some Models for Estimating  Technical and Scale Efficiencies in Data Envelopment Analysis. ", Management Science, 30, 1078-92.

     

    Charnes,A w.w Cooper and E.Rhods., (1981)," Measuring the efficiency of decision making units",  Europen journal of operation research, No.2,PP.429-444.

     

     

    Chiang ,T, Sh,J,. " Measuring the true managerial efficiency of bank branches in Taiwan: A three-stageDEA analysis", Expert Systems with Applications 39 (2012) 11494–11502.

     

    Cooper, W.W., Deng, H. Huang, Z.M., (2002),"  A Non-Model Approach to Congestion in Data Envelopment Analysis", Socio- Economic Planning Sciences, No.36, PP.231-238.

     

    Despotis ,K. Despotis,.Koronakos ," Efficiency assessment in two-stage processes: A novel network DEA approach", Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of ITQM 2014, doi: 10.1016/j.procs.2014.05.272.

     

    Farell , M., (1957) ,"The measurement Of Productive Efficiency ", Journal of the royal statistical society,series A,Vol.120,PP.253-281.

     

    Fortuna, T., (2000), " A DEA Model for the Efficiency Evaluation Of Nondominated Paths on a Road Network European", Journal of Operation Research, PP.549-558.

     

    Fukuyama, H., (1997) , " Investigating productive efficiency and productivity changes of Japanese life insurance companies" , Pacific-Basin Finance Journal, No.5, PP.481–509.

     

    Hailu, A., Veeman, T. S., (2001)." Nonparametric Productivity Analysis with Undesirable Outputs: An Application to the Canadian Pulp and Paper Industry". American Journal of Agricultural Economics,83 , 605-16.

     

    Huang,J.,Chen,J.,Yin3,Zh.,(2014)," A Network DEA Model with Super Efficiency and UndesirableOutputs: An Application to Bank Efficiency in China", Hindawi Publishing Corporation Mathematical Problems in Engineering, Volume 2014, Article ID 793192,PP. 14 .

     

    Hwang,SN., Kao,TL.,(2006)," Measuring managerial efficiency in insurance companies:an application of two_stage data envelopment analysis", International Journal of Management, No.23,PP 699-720.

     

    Jalali Naini,Gh.and Nouralizadeh,H R(2012)," A Two-Stage DEA to Analyze the Effect of Entrance Deregulation on Iranian Insurers:A Robust Approach", Hindawi Publishing Corporation,Mathematical Problems in Engineering,Volume 2012, Article ID 423524, 24 pages,doi:10.1155/2012/423524

     

    Ji,J,.Wang,Y,.(2014),"Commercial Bank Efficiency Evaluation in Consideration of

    the Undesirable Output and Its Link with Stakeholders Relationship: An Application of China’s Commercial Banks,", Hindawi Publishing Corporation Mathematical Problems in Engineering,Volume 2014, Article ID 949717 ,PP 7

     

    Kao, C., Hwang, S.,(2008), " Efficiency decomposition in two- stage data envelopment analysis: An application to non-life insurance companies in Taiwan", European Journal of Operational Research, No.185, PP.418-429.

     

    Kao,C., (2009), "Efficiency decomposition in network data envelopment analysis: A relational model",  European Journal of Operational Research,No.192,PP.949-962.

     

    Kueng, P., (2000)," Process Performance Measurement System", Total Quality Management,Vol.11, No.1.

     

    Niknazar,P.(2011). "Evaluating the use of BSC_DEA method in measuring organization's efficiency", Maste's thesis in Informatics, Hogskolan I Boras.

     

    Tone, K., Sahoo, Biresh K., )2005) " Evaluating cost efficiency and returns to scale in the life insurance corporation of India using data envelopment analysis", Socio-Economic Planning Sciences, vol. 39, PP.261-85.

     

    Worthington, CA & Hurley, VE.,(2002), "Cost efficiency in Australian general insurance: a non-parametric approach", British Accounting Review, vol. 34, PP. 89-108.

     

    Yang, Z., (2006), "A two-stage DEA model to evaluate the overall performance of Canadian life and health insurance companies " , Journal of the Mathematical and Computer Modeling , No.43 ,PP. 910-919.

     

    Yinsheny, K., )2000(,"Efficiency measuring DEA model for production system with independent subsystems", Journal of Operation Research, vol. 43, No.2.

     

    ندارد


موضوع پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, نمونه پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, جستجوی پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, فایل Word پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, دانلود پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, فایل PDF پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد نمایندگی های بیمه ایران استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها با خروجی نامطلوب

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت مالی چکیده در دنیای امروزی، با توجه به سرعت روز افزون علم و دانش، سازمان ها برای تطابق با شرایط قابل تغییر محیطی مجبور به استفاده از فناوری ارتباطات بوده و در این راستا باید سرمایه گذاری کنند.با ورود شرکت مخابرات به بازار بورس اطلاع از وضعیت عملکردی و میزان کارایی شرکت های سهامی مخابرات استانی برای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازاریابی چکیده تحقیق در سازمان های امروزی در بالاترین اولویت های راهبردی، بهبود رقابت و تعالی زنجیره تامین قرار دارد. اما عدم شناخت نقاط قوت و ضعف زنجیره تامین، مانع از بهبود تعالی آن می شود. ارزیابی عملکرد زنجیره تامین فرصتی را در اختیار مدیران قرار می دهد تا مشکلات و مسائل زنجیره را شناسایی و آنها را با ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده صنعت بیمه به­عنوان یک بخش خدماتی، نقشی جبران­کننده و محافظتی در اقتصاد هر کشوری دارد، به‎طوری ­که عملیات موفقیت­آمیز این صنعت، انگیزه و محرکی برای دیگر صنایع و توسعه آن اقتصاد ایجاد می­کند، بنابراین برای نایل شدن به این امر در هر اقتصادی، شرکت­های بیمه نیز مانند هر شرکت دیگری باید عملکردی قوی و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی-بازاریابی دانشکده مدیریت چکیده: یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان ها انتخاب کانال توزع مناسب با کارایی بالا می باشد که در این دوره به علت تنوع در کانال های توزیع یکی از مشکلات اساسی اکثر کارخانه ها می باشد. بر اساس پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ایجاد رقبای جدید برای سی دی مانند هارد،فلش و... بازار این محصول به صورت رکودی بودی و در نهایت ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديرت محيط زيست – اقتصاد محيط زيست سال تحصيلي 1385- 1386 چکيده     توليد برق فوايد زيادي براي جامعه دارد و در عين حال باعث صدمات جبران ناپذير و

پايان‌نامه دوره کارشناسي‌ارشد مديريت (گرايش صنعتي) تابستان 1390 چکيده مدل هاي تحليل پوششي داده ها از ديرباز مورد استفاده ي متخصصان جهت سنجش ،مقايسه و بهبود کارايي بوده است. با در

چکیده: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر در ایران ، تنها عرضه کننده کامل حمایت های اجتماعی می باشد که می تواند در یک سازمان عملیاتی شود. مانند: مستمری بازنشستگی ، ازکارافتادگی بازماندگان ، تامین هزینه های درمان ، مقرری بیمه بیکاری ، کمک عائله مندی ،کمک هزینه ازدواج ، غرامت دستمزد ایام بیماری ودیگر انواع خدمات بیمه ای و درمانی. از سوی دیگر امروزه یکی از ارکان ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مالی چکیده مسأله اصلی تحقیق: ارزیابی عملکرد سازمان‌ها در جهت‌گیری تصمیمات استراتژیک آتی آن‌ها نقش اساسی دارد و به دلیل اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر به آن می‌پردازد. هدف اصلی تحقیق: هدف این تحقیق ارزیابی عملکرد مالی بانک‌‌ها با استفاده از روش‌های غیرپارامتری(تحلیل پوششی داده‌ها) در بانک کشاورزی استان اردبیل ...

چکیده: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر در ایران ، تنها عرضه کننده کامل حمایت های اجتماعی می باشد که می تواند در یک سازمان عملیاتی شود. مانند: مستمری بازنشستگی ، ازکارافتادگی بازماندگان ، تامین هزینه های درمان ، مقرری بیمه بیکاری ، کمک عائله مندی ،کمک هزینه ازدواج ، غرامت دستمزد ایام بیماری ودیگر انواع خدمات بیمه ای و درمانی. از سوی دیگر امروزه یکی از ارکان ...

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته صنايع – مديريت سيستم و بهره وري زمستان 1392 چکيده بيمه عمر را مي‌توان يکي از هوشمندانه ترين ابداعات بشر در راستاي تامين امنيت و آرامش

ثبت سفارش