پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی

word 417 KB 30839 105
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد     رشته: مدیریت بازرگانی  گرایش: مدیریت مالی

    چکیده

    در دنیای امروزی، با توجه به سرعت روز افزون علم و دانش، سازمان ها برای تطابق با شرایط قابل تغییر محیطی مجبور به استفاده از فناوری ارتباطات  بوده و در این راستا باید سرمایه گذاری کنند.با ورود شرکت مخابرات به بازار بورس اطلاع از وضعیت عملکردی و میزان کارایی شرکت های سهامی مخابرات استانی برای مسئولان به خصوص سهامداران این شرکت امری اجتناب ناپذیر است. در پژوهش حاضر، به منظور ارزیابی عملکرد مالی و تخصیص بهینه منابع مالی به منظور کاهش خروجی نامطلوب شرکت های مخابراتی از روش تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. تحلیل پوششی داده ها، فن برنامه ریزی خطی غیر پارامتریک است که برای اندازه گیری میزان کارایی نسبی واحدهای سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اهمیت شرکت مخابرات به عنوان پیشرو حوزه تکنولوژی ارتباطات کشور و لزوم ارزیابی عملکرد آن در این پژوهش با استفاده از اطلاعات صورت های مالی حسابرسی شده 27 استان کشور منتهی به اسفند 1392 متغیرهای ورودی و خروجی مطلوب و نامطلوب استخراج و از طریق نرم افزار GAMS به تجزیه و تحلیل داده ها  پرداخته شد. در مرحله اول نتایج نشان داد شرکت های سهامی مخابرات استان های خراسان شمالی، کهگیلویه بویراحمد و اصفهان به ترتیب بهترین عملکرد مالی را داشتند و سایر شرکت ها از میزان کارایی کمتری برخوردار بودند. در مرحله بعد به تخصیص بهینه منابع به واحدهای تصمیم گیرنده به منظور کاهش خروجی نامطلوب پرداخته و در مرحله نهایی پس از تخصیص بهینه منابع به ارزیابی مجدد کارایی پرداخته و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به شرایط فوق کلیه شرکت های سهامی مخابرات استانی کارا شدند. به این ترتیب دریافتیم که اگر از مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی نامطلوب برای واحدهای تصمیم گیرنده استفاده نماییم کلیه واحدها در مرز کارایی قرار خواهند گرفت.

    کلمات کلیدی: ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها، ستاده های نامطلوب، شرکت های سهامی مخابرات، کارایی 

    درروشهای کلاسیک تئوری تولیددر بیان عام و تحلیل پوششی داده ها در بیان خاص، در سطح تکنولوژی هدف عبارت است از مینیموم کردن ورودیها و ماکزیموم کردن خروجی ها. در حالی که واحدها و سازمانها درفرآیند فعالیت وتولید ممکن است علاوه بر تولید خروجی­های مطلوب موردنیاز،خروجیهای نامطلوبی تولید کنند. حضور خروجی های نامطلوب نقش مهمی در برآورد میزان کارایی این واحدها دارد. در ارزیابی چنین واحدهایی، هدف استفاده از روشی است که علاوه برسازگاری با مفاهیم تئوری تولید، به کمک آن قادر به کاهش خروجیهای نامطلوب وافزایش خروجیهای مطلوب باشیم. از این رو در این پژوهش به طراحی مدل تخصیص منابع با توجه به خروجی های نامطلوب بین واحدهای مختلف تصمیم گیرنده براساس چارچوب (DEA[1]) می پردازیم.

    1-2-بیان مسئله

    امروزه، صاحب نظران و اندیشمندان حوزه مدیریت، براهمیت و جایگاه مدل های ارزیابی عملکرد، به عنوان یکی از معتبر ترین شاخص های توسعه یافتگی جوامع و سازمان ها و نیز به عنوان عاملی مهم و موثر در تحقق اهداف توسعه در ابعاد فردی و اجتماعی تاکید می کنند(پل و جیم[2]، 2005). پیچیدگی محیط در حوزه رقابتی کسب و کار و افزایش انتظارات مشتریان، ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود مستمر بهره وری را بیش از پیش آشکار کرده است. از این رو، یکی از دغدغه های اساسی سازمان های کنونی ، دستیابی به یک شیوه ارزیابی عملکرد جامع، قابل اعتماد و انعطاف پذیر است تا با استفاده از آن، اطلاعات دقیق و کافی را درباره جایگاه امروز خویش به دست آورند و با نگاه به آینده، از خطاهای گذشته درس بگیرند(ایماد[3]،2006).

     در ضمن، ساختار مالی نیز به عنوان مهمترین عامل موثر بر ارزش گذاری شرکت ها و برای جهت گیری آن ها در بازارهای سرمایه مطرح شده است. محیط متحول و متغیر کنونی، درجه بندی شرکت ها را به لحاظ اعتباری نیز تا حدودی به ساختار مالی آنان منوط کرده است. این وضعیت، برنامه ریزی راهبردی آن ها را به انتخاب منابع موثر بر هدف " حداکثر کردن ثروت سهام داران " نزدیک کرده است(فرگوسن و لیستیکو[4]،1998).

    در واقع باید گفت که عملکرد بهینه نظام اقتصادی و مالی در هر نهاد و شرکت وابسته به وجود بخش مالی کارا و قدرتمند است(1997. [5]Boquist ,Milbourn , Thakor,Bacidore).

    بنابراین تدوین راهکارهای صحیح، به منظور بهبود عملکرد مالی یک سازمان، یکی از مهمترین اجزای فرایند ارزیابی عملکرد مالی سازمان ها است. تحلیل پوششی داده ها (DEA) ، یکی از روش های معتبر در ارزیابی عملکرد مالی شرکت های مشابه، بر اساس ورودی ها و خروجی ها است. در این روش، با استفاده از مدل های برنامه ریزی ریاضی، مرزی متشکل از شرکت هایی با بهترین کارایی نسبی به دست می آید و این مرز، معیاری برای ارزیابی عملکرد و تدوین راهکارهایی به منظور بهبود عملکرد شرکت ها در نظر گرفته می شود. در تحلیل پوششی داده ها، به دلیل عدم استفاده از تابع تولید، از قبل هیچ پیش داوری درباره شرکت های مورد بررسی انجام نمی شود و از این رو، مدل های DEA ، به دلیل استفاده از فرضیه های کمتر در روند ارزیابی شرکت ها، نسبت به مدل های مشابه ، به جایگاه خاصی دست یافته اند.

    نهادها و سازمان های مرتبط با ارباب رجوع ، مهم ترین بخش هایی هستند که به ارزیابی عملکرد مالی بسیار نیازدارند و با توجه به اینکه در آستانه قرن دانش و اطلاعات ، هر نوع برنامه ریزی، تصمیم گیری و در مجموع هر نوع فعالیت حیاتی، بدون کاربرد ارتباطات و سازماندهی آن بر مبنای فناوری های جدید در اطلاع رسانی، به دور از واقعیت های جامعه جهانی است، ارتباطات، مهم ترین عامل در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و جایگاه بسیار مهمی دارد. بدون تردید، جوامعی وضعیت مناسب تری خواهند داشت که با استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی، همواره  تلاش می کنند تا درباره مسایل روز و رخدادهای گوناگون در مناطق مختلف جهان، اطلاعات کسب کنند. از این رو می توان گفت که در عصر حاضر، اطلاعات و ارتباطات ، یک سرمایه ملی و پشتوانهای برای تحقق اهداف برنامه های توسعه و در نهایت، استقلال و خودکفایی کشورها محسوب می شود. فناوری مخابرات، در سالیان اخیر به سرعت توسعه یافته و امکان عرضه مجموعه گسترده ای از خدمات را به مشترکان خانگی و سازمان ها فراهم کرده است.  علاوه بر این، رشد ارتباطات موجب شده است که صنعت مخابرات، وظایف متنوعی را برای پشتیبانی از رشد پیشرفت های مالی برعهده گیرد. به هر حال در هزاره جدید، این صنعت با رشد فزاینده محیط کسب و کار پیش بینی ناپذیر، با بازار رقابتی ناشی از جهانی شدن کسب و کار مواجه شده است. اثر نافذ رقابت جهانی، سازمان های مخابراتی را ملزم کرده است تا به ارزیابی عملکرد مالی خود بپردازند(Loomis, and Taylor[6], 2001)

    در چنین  شرایطی، سنجش کارایی می تواند مبنای خوب برای مقایسه شرایط فعلی سازمان با شرایط گذشته باشد و به عنوان یک ابزار می توان از آن برای برنامه ریزی آتی سازمان استفاده کرد. در ضمن از سنجش کارایی می توان به عنوان ابزاری برای الگو گرفتن استفاده کرد. در این روش، بین واحدهای مشابه ، واحدی که کارایی بیشتری دارد، به عنوان الگو انتخاب می گردد و به منظور افزایش  کارایی، ازآن الگو گرفنه می شود.

    کارامد سازی واحدهای اقتصادی در راستای بهینه منابع کمیاب از اهمیت فوق العاده ایی برخوردار است. به منظور یافتن تکنیک های کارساز برای ارزیابی کارایی، علم اقتصاد به سراغ ریاضیات به ویژه برنامه ریزی ریاضی رفته است. در بسیاری از مطالعات در این زمینه به دنبال افزایش خروجی و یا کاهش ورودی هستند ، در این مدل ها به وجود فاکتورهای نامطلوب توجهی نشده در صورتی که به هنگام ارزیابی عملکرد نحوه رویکرد ما به فاکتورهای مطلوب و نامطلوب باید متفاوت باشد.در این پژوهش بر مدل تحلیل پوششی داده ها با فاکتورهای نامطلوب تمرکز کرده ایمو براساس آن نتایج ارزیابی کارایی 27 شرکت سهامی مخابرات استانی کشور در سال مالی منتهی به اسفند 1392 مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    با توجه به نکات گفته شده، در پژوهش حاضر، به دنبال تعیین کارایی شرکت های سهامی مخابرات استانی و همچنین با توجه به مسئله خروجی های نامطلوب در پی آن هستیم که با تخصیص بهینه منابع تعریف شده در عملکرد مالی شرکت های سهامی مخابرات استانی ( حجم دارایی، حجم سرمایه، تعداد کارکنان، هزینه پرسنلی، هزینه عملیاتی ) خروجی نامطلوب تعریف شده در عملکرد مالی شرکت ها ( حساب های دریافتنی تجاری از سایر اشخاص ) را به حداقل مقدار ممکن برسانیم وباید بدانیم چنانچه منابعی جدید در یک فرآیند تولید افزوده شود، چگونه می توان به طریقی منصفانه در جهت کاهش خروجی­های نامطلوب، آنها را در بین واحدها توزیع نماییم؟

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش

    در قرن حاضر تحولات جدید باعث شده است تا بخش خدمات با سرعت بسیار زیادی گسترش پیدا کند به طوری که بر اساس آمارهای موجود، نزدیک به 70% از حجم نیروی کار در بخش خدمات مشغول به کار هستند.فناوری مخابرات در سالیان اخیر به میزان بسیاری توسعه یافته و امکان عرضه مجموعه وسیعی از خدمات را به مشترکان خانگی و سازمان ها فراهم کرده است و در کنار این توسعه، خصوصی سازی نیز خود نقش مهمی در این زمینه ایجاد کرده است(Loomis, and Taylor, 2001). گروه های «طراحی و توسعه مهندسی»، «بازاریابی و تجاری»، «عرضه کنندگان خدمات مخابراتی»، «سازندگان تجهیزات مخابراتی و اقلام جانبی» و به ویژه پژوهشگران علاقمند هستند تا درباره وضعیت موجود عملکرد شرکت های مخابرات و نیز وضعیت شرکت های مذکور در سال آتی اطلاعات کسب کنند(میرغفوری و شفیعی و ندافی[7]، 1390).

    از سوی دیگر، توسعه سرمایه­گذاری از یک سو موجب جذب سرمایه­های غیرکارا و هدایت آن­ها به بخش­های مولد اقتصادی شده و از سوی دیگر، با توجه به جهت­گیری سرمایه­گذاران (مبتنی بر خطرپذیری و بازده)، سرمایه­گذاری­ها در صنایعی هدایت خواهد شد که از سود بیشتر یا خطر کمتری برخوردار است و این امر، در نهایت، سبب تخصیص بهینه منابع خواهد شد. با توجه به تحولاتی که در جهان امروز رخ داده است، کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه که با تهدیدات بی­شماری روبرو هستند، جهت حل مشکلات اقتصادی خود، نیازمند یافتن راهکارهای مناسبی برای استفاده بهتر از امکانات و ثروت­های خدادادی خود هستند(خواجوی و سلیمی فردو ربیعه[8] ، 1384).

    از این گذشته، هیلو و وی من [9](2001) ستاده های نامطلوب را که به عنوان یک عنصر کلیدی که بر عملکرد مؤثر است، در نظر گرفتند. بنابراین استفاده ازروشی که علاوه برسازگاری بامفاهیم تئوری تولید،به کمک آن قادربه کاهش خروجی های نامطلوب وافزایش خروجی های مطلوب باشد، به عبارتی طراحی مدل های تخصیص منابع به طوری که منجر به کاهش ستاده های نامطلوب گردد، کمک بسیار مؤثری در حوزه مدل­سازی و ارزیابی خواهد بود(Hailu & veeman,2001).

    1-4-سوالات پژوهش

    پرسش اصلی در پژوهش حاضر این است که « چنانچه منابعی جدید در یک فرآیند تولید افزوده شود، چگونه می توان به طریقی منصفانه در جهت کاهش خروجیهای نامطلوب آنها را در بین واحدها توزیع نمود». در این راستا سؤالات فرعی ذیل مطرح می شود:

    طرح مناسب تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب چیست؟

    ارزیابی عملکرد مالی شرکت های مخابراتی استانی چگونه صورت می پذیرد؟

    از بین شرکت های مخابراتی استانی، کدام ها کارا و کدام ناکارا هستند؟

    با توجه به مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی نامطلوب در بین شرکت های سهامی کدام شرکت ها کارا خواهند شد؟

    1-5-اهداف پژوهش

    ارزیابی عملکرد مالی شرکت های سهامی مخابرات استانی و تعیین کارایی آن ها.

    تعیین کاراترین مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب.

    تخصیص منابع در بین واحدهای تصمیم گیرنده .

    تعیین کارایی مجدد واحدهای تصمیم گیرنده پس از تخصیص بهینه منابع.

    1-6-تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش

    کارمندان:  تعدادکارمندان شرکت های سهامی مخابرات استانی.

    سرمایه:  میزان سرمایه شرکتهای سهامی مخابرات یا سپرده های آنها.

    دارایی:  داراییها همان منابع شرکت هستند.

    هزینه پرسنل:  هزینه های حقوق و دستمزد و هزینه های جانبی مرتبط با کارمندان.

    هزینه عملیاتی:  هزینه کلی عملیات برای شرکتهای سهامی مخابرات استانی.

    ودایع مشترکان: مبالغی که مشترکان نزد شرکتهای سهامی مخابرات استانی می سپارند.

    نسبتهای نقدینگی شامل:

    نسبت جاری = داراییهای جاری / بدهیهای جاری.

    نسبت اهرم مالی شامل:

    نسبت بدهی = کل بدهیها / کل دارایی ها.

    نسبتهای سودآوری شامل:

    (ROI) بازدهی دارایی : سودخالص / کل دارایی.

    (ROE)بازدهی حقوق صاحبان سهام: سودخالص / حقوق صاحبان سهام.

    (ROS)بازدهی فروش: سودخالص / فروش.

    خروجی نامطلوب : حسابهای دریافتنی تجاری از اشخاص

    1-7-قلمرو پژوهش

    قلمرو پژوهش در سه بعد موضوعی، مکانی و زمانی مشخص می شود:

    1-7-1-قلمرو موضوعی : پژوهش حاضر به تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب و تعیین کارایی شرکت های سهامی مخابرات استانی  پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با تکنیک تحلیل پوششی داده ها می پردازد.

    1-7-2-قلمرو مکانی : پژوهش حاضر به بررسی شرکتهای سهامی مخابرات استانی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می پردازد.

    1-7-3-قلمرو زمانی : این پژوهش از لحاظ اطلاعات مورد استفاده مربوط به سال مالی منتهی به 29 اسفند سال 1392 می باشد.

    1-8-روال انجام پژوهش

    در فصل های آتی به ترتیب در فصل دوم به مرورمنابع وادبیات پژوهش وپیشینه پژوهش در خصوص تحلیل پوششی داده ها و شرکت مخابرات پرداخته می شود و در فصل سوم روش اجرای تحقیق وموادوروش­های مورد استفاده در پژوهش حاضر بیان می شود و در فصل چهارم به تجزیه وتحلیل داده هاویافته­های تحقیق می پردازیم و در فصل پنجم بحث،نتیجه گیری وپیشنهادات ارائه خواهد شد.

     

    مقدمه

    مسئله تخصیص منابع یکی از حوزه های کلاسیک در علوم مدیریتی است. با توسعه روش DEA، این مسئله همچنان به عنوان موضوع تحقیقاتی بررسی شده است.هدف اصلی تخصیص منابع این است که منابع طوری تخصیص یابند تا اهداف سراسری سازمان تا آنجا که ممکن است برآورده شود. از طرفی فرآیند تولید همواره منجر به تولید خروجی هایی می شود که هم شامل ستاده های مطلوب هستند و هم نامطلوب که مدل های سنتی ستاده های نامطلوب را در نظر نمی­گیرند در حالی که حضور خروجی هایی ازاین قبیل،تحت عنوان عوامل محیطی،نقش مهمی دربرآوردمیزان کارایی این واحدها دارد(Hong& wei&zhixiang& chengming [10],2013)

    بنابراین مدل­های تحلیل پوششی داده ها که یکی از روش­های ناپارامتری برای برآورد کارایی واحدهای تصمیم­گیرنده است، با ورودی­ها و خروجی های نامطلوب با تغییر شکل داده ها در پژوهش های مختلف به طور متناوب بحث می­شود. زیرا مدل­سازی ستاده های نامطلوب به طوری که قادر به کاهش خروجی های نامطلوب و افزایش خروجی های مطلوب باشیم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا، در این فصل از پژوهش حاضر، در بخش اول به مرور ادبیات مربوط به تحلیل پوششی داده­ها و انواع مدل­های آن، روش­های ناپارامتری برای مدل­سازی ستاده های نامطلوب پرداخته می­شود در بخش دوم مروری بر تاریخچه مخابرات و در بخش سوم به پیشینه پژوهش پرداخته خواهد شد.

    2-2-بخش اول: مبانی نظری

    2-2-1-تعریف تحلیل پوششی داده ها

    تلاش برای تابعی کردن رابطه بین نهاده ها  ستاده ها و تعیین حداکثر ستاده قابل حصول از نهاده ها، منجر به طرح توابع تولید پارامتری در سیر مطالعات اقتصادی گردید. توابعی مانند کاب-داگلاس، لیون تیف، کششی ثابت و ... در نظریه های اقتصاد خرد با این انگیزه ایجاد شده­اند. پیش فرض تابعی در عمل به دلیل پیچیدگی تبدیل نهاده­های متفاوت به ستاده­های نامتجانس و مختلف به خصوص با پیچیدگی نقش عوامل

    جدید، در سازمان­های کنونی غیرعملی به نظر می­رسد(فارسیجانی و آرمان و حسین بیگی و جلیلی[11]، 1390). 

    یکی از روش­های غیرپارامتری، جهت اندازه­گیری کارائی و بهره­وری واحدهای اقتصادی، روش تحلیل پوششی داده ها است که اولین بار بنکر، چارنز و کوپر[12] در سال 1974، مفاهیم و مدل­CCR را ارائه دادند. در واقع تحلیل پوششی داده­ها یک مدل برنامه­ریزی خطی برای داده­های مشاهده شده می­باشد که روش جدیدی برای تخمین تجربی مرز کارایی را فراهم می­کند. منظور از DMU واحد سازمانی یا یک سازمان مجزاست که توسط فردی به نام مدیر یا رئیس و یا مسئول اداره می­شود به شرط آنکه آن سازمان دارای فرایند سیستمی باشد بعنی تعداد عوامل تولید به کار گرفته تا تعدادی محصول به دست آید. ماهیت تجربی و نداشتن مفروضات دست و پاگیر، سبب استفاده از تحلیل پوششی داده­ها در تخمین مرز کارایی است(حمزه پور و محمدی[13]، 1391).

    تحلیل پوششی داده ها یک روش برنامه ریزی ریاضی برای ارزیابی کارایی واحدهای تصمیم­گیرنده است که چندین ورودی و چندین خروجی دارند. اندازه­گیری کارایی به دلیل اهمیت آن در ارزیابی عملکرد یک شرکت یا سازمان همواره مورد توجه محققین قرار داشته است(خواجوی و همکاران ، 1384). در واقع تحلیل پوششی داده‌ها، مفهومی از محاسبه ارزیابی سطوح کارایی در داخل یک گروه از سازمان را نشان می‌دهد که کارایی هر واحد در مقایسه با تعدادی از واحدها که دارای بیشترین عملکرد هستند محاسبه می‌شود(Matrin &Kocher&Sutter[14]., 2000). این تکنیک، مبتنی بر رویکرد برنامه‌ریزی خطی است که هدف اصلیآن ، مقایسه و سنجشکارایی تعدادی از واحدهای تصمیم‌گیرنده مشابه است که تعداد ورودی‌های مصرفی و خروجی‌های تولیدی متفاوتی دارند. این واحدها می‌توانند شعب یک بانک، مدارس، بیمارستانها، پالایشگاهها، نیروگاه‌های برق، ادارات تحت پوشش یک وزارتخانه ویا کارخانه‌های متشابه باشند. منظور از مقایسه و سنجش کارایی نیز این است که یک واحد تصمیم‌گیرنده در مقایسه با سایر واحدهای تصمیم‌گیرنده، چقدر خوب از منابع خود در راستای تولید استفاده کرده است(فارسیجانی و همکاران ، 1390). در این روش با استفاده از مدل­های برنامه­ریزی ریاضی، مرزی متشکل از شرکت­هایی با بهترین کارایی نسبی به دست می­آید و این مرز، معیاری برای ارزیابی و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد سایر شرکت­ها، قرار می­گیرد.در این روش بدون نیاز به داشتن تابع تولید، با استفاده از یک مرز تولید غیرپارامتری می­توان کارایی را به صورت نسبی مورد سنجش قرار داد. (میرغفوری و همکاران، 1390).

    در سال 1957، فارل با استفاده از روشی مانند اندازه گیری کارایی در مباحث مهندسی، به اندازه­گیری کارایی برای واحد تولیدی اقدام کرد. موردی که فارل برای اندازه گیری کارایی مدنظر قرار داد، شامل یک ورودی و یک خروجی بود(Farrell[15], 1957). چارنز، کوپر و رودز دیدگاه فارل را به واحدهای با ورودی­ها و خروجی­های چندگانه توسعه دادند و الگویی را ارائه کردند که توانایی اندازه­گیری کارایی با چندین ورودی و خروجی را داشت. این الگو تحت عنوان تحلیل پوششی داده ها نام گرفتو مدل CCR نامیده شد و اول بار در رساله دکترای ادوارد رودز و به راهنمایی کوپر تحت عنوان ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ملی آمریکا در سال 1976، در دانشگاه کارنگی مورد استفاده قرار گرفت(Charnesand et al., 1978).شکل اولیه این مدل نمی­توانست واحدهای کارا و کارای ضعیف را از هم تشخیص دهد. با گسترش مطالعات در این زمینه دو روش اصلی برای رفع این مشکل ایجاد شد که روش اول بر پایه محدودکردن وزن­های uو  v مدل CCR استوار بوده و روش دوم با افزودن واحدهای فرضی با ورودی­ها و خروجی­های فرضی به واحدهای مشاهده شده عمل می­کند(علیرضائی و کشوری و خلیلی[16]، 1385). دیسون و تاناسولیس(Dyson and et al[17]., 1988) نمونه­ای از روش اول و تاناسولیس و آلن(Thanassoulis & Allen[18],1998) نمونه­ای از روش دوم ارائه کردند. 

    در ادامه بنکر، چارنز و کوپر(1984) (Banker and et al., 1984) مفهوم بازده به مقیاس را در این روش در نظر گرفتند و به این ترتیب بنیان مجموعه­ای از روش­های ارزیابی عملکرد شکلو گرفت که ابزارهای مناسب و کارامدی را برای ارزیابی واحدهای صنعتی، فرهنگی و اقتصادی که در ادبیات تحلیل پوششی داده­ها، واحد تصمیم­گیرنده (DMU) نامیده می­شود، در اختیار مدیران قرار می­دهد(علیرضایی و کشوری و هاشمی[19]، 1384).

    مهمترین مزیت تحلیل پوششی داده ها توان مقایسه چندین واحد تصمیم گیرنده از لحاظ چندین معیار است. از مزایای دیگر این شیوه ناپارامتریک نسبت به الگوهای پارامتریک، می توان به عدم نیاز به تخمین شکل تابع در تجزیه و تحلیل نسبت های مالی و عدم نیاز به تخمین توزیع آماری نسبت ها اشاره کرد. سودمندی دیگر این روش در تجزیه و تحلیل نسبت­ها در ترجمه همه اعداد به عدد واحدی به نام معیار کارایی است و این امر باعث افزایش سهولت در مقایسه خواهد شد(سینایی و گشتاسبی مهارلویی[20]، 1391).

     

    [1]Data Envelopment Analysis

    [2]Paul, Folan.jim, Browne

    [3]Imad, A

    [4]Ferguson, R. D. Leistikow

    [5]Bacidore, J. M., Boquist, J. A., Milbourn,T. T. & Thakor, A. V

    [6]Loomis, D. G., Taylor, L. D

    [7]میر غفوری،سید حبیب اله؛ شفیعی رودپشتی،میثم؛ ندافی،غزاله

    [8]خواجوی، شکراله؛ سلیمی فرد، علیرضا؛ ربیعه، مسعود

    [9]Hailu & veeman

    [10]Hong Li, Wei Yang, Zhixiang Zhou , Chengming Huang

    [11]فارسیجانی، حسن؛ آرمان، محمدحسین؛ حسین بیگی، علیرضا؛ جلیلی، اعظم

     

    [12]Banker,R.D.,Charnes,A.,&Cooper,W.W

    [13]حمزه پور، مهدی؛ محمدی، روح اله

    [14]Martin D.H., G.Kocher and M. Sutter

    [15]Farrell, M. J

    [16]علیرضایی، محمدرضا؛ کشوری، ابوالفضل؛ خلیلی، مسعود

    [17]Dyson, R. G., &Thanassoulis, E

    [18]Thanassoulis, E., & Allen, R

    [19]علیرضایی، محمدرضا؛ کشوری، ابوالفضل؛ هاشمی، سیده مریم

    [20]سینایی، حسنعلی؛ گشتاسبی مهارلویی، رسول

    Abstract

    In the modern world, considering the increasing rate of the science, organizations are mpelled to utilize the communications technology because of adapting to changing environmental conditions,and also they have to invest in this regard.By arrival of theProvince Telecommunication companies in the stock market, it is inevitable to inform the officials, especially, the companies’ stockholders about the state of the provincial telecommunication stock companies’ efficiency.In this research, to evaluate the financial performance and allocate optimum financial resources, the DEA (Data Envelopment Analysis) procedure is used to reduce undesirable output of the transmission companies.DEA is the non-parametric linear programming technique which is using for measuring the level of the ratio efficiency of organizational units.As for the importance of thetelecommunication company as a chief of the communications technology scope in the country and the necessity of its performance evaluating in this research by using of the information of financial bills to the end of the march in 1392, 27 provinces in the country are being on illegalaudit, and the desirable and undesirable input and output variables are extracted and analyzed by the GAMS software.At the first stage, the results of the telecommunication stock companies show that the provinces in order, KhorasanJonubi, Kohgiloye Boyer Ahmad & Isfahanhad the best financial performance.At the next stage,by resources optimum allocation for decision maker units to reduce undesirable output, according to the above situations, we got that all telecommunication stock companies were provincialized. So, we find out that if we use the resources allocation model to reduce undesirable output for decision maker units, all units will be at the border of the efficiency.

    Key words:Performance Evaluation, Data Envelopment  Analysis, undesirable outputs, Province Telecommunication Companies, Efficiency.

  • فهرست:

    فهرست مطالب                         صفحه

    چکیده................................................................................................................................................1

    فصل اول: کلیات پژوهش                                                                                    2

    1-1-مقدمه.........................................................................................................................................3

    1-2-بیان مسئله..................................................................................................................................3

    1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش.........................................................................................................5

    1-4-سوالات پژوهش........................................................................................................................6

    1-5-اهداف پژوهش..........................................................................................................................7

    1-6-تعریف متغیرهای عملیاتی پژوهش..............................................................................................7

    1-7-قلمرو پژوهش............................................................................................................................8

    1-7-1-قلمرو موضوعی.....................................................................................................................8

    1-7-2-قلمرو مکانی..........................................................................................................................8

    1-7-3-قلمرو زمانی..........................................................................................................................8

    1-8-روال انجام پژوهش....................................................................................................................8

    فصل دوم: مرورمنابع/ ادبیات تحقیق/ پیشینه پژوهش                                                     9

    2-1-مقدمه......................................................................................................................................10

    2-2-بخش اول: مبانی نظری...........................................................................................................10

    2-2-1-تعریف تحلیل پوششی داده ها.............................................................................................10

    2-2-2-مزایای روش DEA.............................................................................................................13

    2-2-3-توانمندی های DEA...........................................................................................................14

    2-2-4-قابلیت های DEA................................................................................................................16

    2-2-5-محدودیت های روشDEA در مقایسه با سایر روش ها......................................................18

    2-2-6-تعریف کارایی نسبی در DEA.............................................................................................18

    2-2-7-تعریف واحدهای تصمیم گیرنده در DEA...........................................................................19

    2-2-8-ارزیابی تکنیکی...................................................................................................................20

    2-2-9-دو مشخصه اصلی برای الگوی DEA..................................................................................20

    2-2-9-1-بازده به مقیاس الگوی مورد استفاده................................................................................20

    2-2-9-2-ماهیت الگوی مورد استفاده.............................................................................................22

    2-2-10-مدل های DEA.................................................................................................................23

    2-2-10-1-مدلCCR......................................................................................................................23

    2-2-10-2-مدلBCC......................................................................................................................27

    2-2-10-3-روش های ناپارامتری اولیه مدل سازی خروجی های نامطلوب......................................28

    2-2-10-4-مدل های تخصیص منابع با ستاده های نامطلوب...........................................................32

    2-3-بخش دوم: تاریخچه مخابرات..................................................................................................34

    2-4-بخش سوم: پیشینه پژوهش.......................................................................................................36

    2-4-1-مطالعات داخلی...................................................................................................................38

    2-4-2-مطالعات خارجی.................................................................................................................40

    2-5-خلاصه فصل...........................................................................................................................42

    فصل سوم: روش اجرای پژوهش/ موادوروش­ها                                                          43              

    3-1-مقدمه......................................................................................................................................44

    3-2-روش پژوهش..........................................................................................................................44

    3-3-جامعه و نمونه آماری...............................................................................................................44

    3-4-روش گردآوری اطلاعات........................................................................................................44

    3-5-روش و ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات.....................................................................................45

    3-6-تعیین ورودی ها، خروجی های مطلوب و نامطلوب.................................................................45

    3-6-1-نهاده ها...............................................................................................................................45

    3-6-2-ستاده های مطلوب..............................................................................................................45

    3-6-3-ستاده های نامطلوب............................................................................................................45

    3-7-انتخاب مدل های DEA برای رسیدن به اهداف پژوهش...........................................................46

    3-7-1-مدل مقدماتی DEA.............................................................................................................46

    3-7-1-1-مدل DEA خروجی محور تحت فرضیه بازده به مقیاس ثابت..........................................47

    3-7-1-2- مدل DEA خروجی محور تحت فرضیه بازده به مقیاس متغیر.........................................47

    3-7-2-ترکیب خروجی های نامطلوب در مدل های DEA..............................................................48

    3-7-2-1-مدل DEAخروجی محور با فرض بازده به مقیاس ثابت با خروجی نامطلوب...................49

    3-7-2-2-مدل DEAخروجی محور با فرض بازده به مقیاس متغیر با خروجی نامطلوب..................49

    3-7-3-مدل های تخصیص منابع با خروجی های نامطلوب.............................................................50

    3-7-3-1-مدل تخصیص منابع تحت فرضیه CRS...........................................................................50

    3-7-3-2-مدل تخصیص منابع تحت فرضیه VRS...........................................................................52

    3-8- نرم افزار GAMS...................................................................................................................53

    3-9-روایی و پایایی ابزار پژوهش...................................................................................................53

    3-10-خلاصه فصل.........................................................................................................................53

    فصل چهارم: تجزیهوتحلیلدادههاویافته­های پژوهش                                                   54

    4-1-مقدمه......................................................................................................................................55

    4-2-معرفی واحدهای تصمیم گیرنده...............................................................................................55

    4-3-تعریف مفهومی نهاده ها و ستاده ها.........................................................................................55

    4-3-1-نهاده ها...............................................................................................................................55

    4-3-2-ستاده های مطلوب..............................................................................................................56

    4-3-3-ستاده های نامطلوب............................................................................................................57

    4-4- انتخاب مدل ارزیابی کارایی...................................................................................................59

    4-4-1-تجزیه و تحلیل داده ها........................................................................................................59

    4-4-2-نتایج مدل BCC خروجی محور به منظور تعیین کارایی.......................................................61

    4-4-3-نتایج جدول نقاط تصویر برای واحدهای ناکارا...................................................................63

    4-5-انتخاب مدل مناسب برای تخصیص منابع.................................................................................64

    4-5-1-نتایج مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی نامطلوب..............................................67

    4-6-نتایج مدل BCC خروجی محور به منظور تعیین کارایی پس از تخصیص منابع.........................69

    4-7-خلاصه فصل...........................................................................................................................69

    فصل پنجم: بحث،نتیجه گیری وپیشنهادات                                                                 70

    5-1-مقدمه......................................................................................................................................71

    5-2-نتایج اصلی و جانبی حاصل از پژوهش....................................................................................72

    5-3-پیشنهادات کاربردی مدیریتی به شرکت های سهامی مخابرات استانی.......................................72

    5-3-مقایسه نتایج پژوهش های گذشته با نتایج پژوهش حاضر.........................................................72

    5-4-پیشنهادات برای تحقیقات آینده................................................................................................74

    5-5-محدودیت های پژوهش...........................................................................................................75

    5-6-خلاصه فصل...........................................................................................................................75

    فهرست منابع....................................................................................................................................76

    الف) منابع فارسی............................................................................................................................76

    ب) منابع انگلیسی............................................................................................................................79

    برنامه برنامه تخصیص بهینه منابع به واحدهای تصمیم گیرنده ..........................................................83

    چکیده انگلیسی................................................................................................................................89

     

    فهرست نمودارها و اشکال                                                                                   صفحه

    شکل( 2-1) واحد تصمیم گیرنده.....................................................................................................19

    شکل( 2-2) الگوی بهبود کارایی.....................................................................................................22

    جدول مطالعات داخلی.....................................................................................................................38

    جدول مطالعات خارجی...................................................................................................................40

    مدل مفهومی پژوهش........................................................................................................................46

    منبع:

    فهرست منابع

    الف) منابع فارسی

    1-آبادیان، مهشید؛ زنجیرچی، سید محمود؛ اسعدی، میر احمد؛ پاییز و زمستان1391، ارزیابی کیفیت-

    خدماتDSL بارویکردترکیبیتحلیلشکستوآثارآنوتحلیل پوششیدادههایفازی، مجله مدیریت تولید و عملیات، دوره سوم، پیاپی 5، شماره 2، ص 76-59.

    2-آزاده، محمدعلی؛ صادق عمل نیک، محسن؛ عمرانی، هاشم؛ بهار1387، ترکیب مدل های پارامتریک و ناپارامتریک برای رتبه بندی شرکت های تزیع برق، مجله بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت، جلد19، شماره 1، ص 63-53.

    3-آذر، عادل؛پاییز و زمستان1379، تحلیل پوششی داده ها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی، مجله مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، ص 143-129.

    4--آذر، عادل؛بهار1384، تحلیل پوششی داده ها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی، مجله مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، ص 200-179.

    5-آذر، عادل؛ موتمنی، علیرضا؛ دی 1383، اندازه گیری بهره وری درشرکت های تولیدی به وسیله مدل های تحلیل پوششی داده ها(DEA)، مجله دانشور رفتار، سال یازدهم، شماره 8، ص 54-41..

    6-حمزه پور، مهدی؛ محمدی، روح اله؛ تابستان1391، بررسی کارایی شعب سازمان بیمه تامین اجتماعی در استان تهران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها(DEA)، مجله الکترونیک پارس مدیر، شماره 4، ص 117-94.

    7-خدایاری، عباس؛ امیرتاش، علی محمد؛ مظفری، امیراحمد؛ پاییز1387، کاربرد روش تحلیل پوششی داده ها برای تعیین بهره وری و رتبه بندی دانشکده و گروه های آموزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی، مجله مدیریت ورزشی، شماره2، ص132-117.

    8-خواجوی، شکراله؛ غیوری مقدم، علی؛ غفاری، محمد جواد؛تابستان1389، تکنیک تحلیل پوششی داده ها مکملی برای تحلیل سنتی نسبت های مالی، مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 60، ص 56-41. 

    9-خواجوی، شکراله؛ سلیمی فرد، علیرضا؛ ربیعه، مسعود؛ تابستان1384، کاربرد تحلیل پوششی داده هادر تعیین پرتفویی از کاراترین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره22، شماره2(پیاپی43)، ص89-75 .

    10-دشتی نژاد، معصومه؛ پاییز1391، تحلیل کارایی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با استفاده ازDEA ، مجله الکترونیک پارس مدیر، شماره 5، ص 18-5.

    11-سینایی، حسنعلی؛ گشتاسبی مهارلویی، رسول؛ زمستان1391، ارزیابی کارایی و عملکرد نسبی شرکت ها با رویکرد تحلیل پوششی داد ها به منظور تشکیل سبد سهام، مجله دانش حسابداری، سال سوم، شماره 11، ص132-105.

    12-صورتهای مالی و حسابداری شرکتهای سهامی مخبرات استانی کشور منتشر در سایت سازمان بورس اوراق بهادار به نشانی WWW.CODAL.IR.

    13-طلوعی اشلقی، عباس؛ حسینی خضری، سیدمحمد؛ خرداد1386، ارزیابی کارایی خرید شرکتهای گاز استانی روش تحلیل پوششی داده ها، مجله تکنیکال، شماره 38، ص 27-23.

    14-طلوعی اشلقی، عباس؛ بیاناتی، ماه منیر؛ تیر1390، ارائه مدل مناسب تحلیل پوششی داده ها در ارزیابی عملکرد شعب بانکهای خصوصی، سومین کنفرانس ملی تحلیل پوششی داده ها.

    15-علیرضایی، محمدرضا؛ کشوری، ابوالفضل؛ هاشمی، سیده مریم؛ تابستان 1384، ارزیابی رشد بهره وری به کمک شاخص مالمکوئیست با رویکرد تحلیل پوششی داده ها، مجله بین المللی علوم مهندسیدانشگاه علم و صنعت، جلد16، شماره 2، ص 154-145.

    16-علیرضایی، محمدرضا؛ کشوری، ابوالفضل؛ خلیلی، مسعود؛ بهار1385، تشخیص کارایی، کارایی ضعیف و ناکارایی واحدهای تصمیم گیرنده با اجرای برنامه مستقل از مقدارعدد غیر ارشمیدسی اپسیلن، مجله بین المللی علوم مهندسیدانشگاه علم و صنعت، جلد 17، شماره 1، ص 51-47.

    17-عیسی زاده روشن، یوسف؛ خسروی، بهزاد؛ پاییز 1390، رتبه بندی محابرات استان خای کشور با رویکرد تحلیل پوششی داده ها، مجله تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، سال ششم، شماره3 (پیاپی30)، ص52-41.

    18-فارسیجانی، حسن؛ آرمان، محمدحسین؛ حسین بیگی، علیرضا؛ جلیلی، اعظم؛ بهار 1390، ارائه مدل تحلیل پوششی داده ها با رویکرد ورودی-خروجی محور، مجله چشم انداز مدیریت صنعتی، شماره 1، ص 56-39.

    19-کاظمی متین، رضا؛ پاییز1390، روش های ناپارامتری مدل بندی خروجی های نامطلوب در DEA: رویکرد استفاده از اصل دسترسی پذیری ضعیف، مجله تحقیق در عملیات و کاربردهای آن، سال هشتم، شماره 3، پیاپی 30، ص 69-53.

    20-کرباسیان، مهدی؛ دشتی، مهدی؛ پاییز و زمستان1391، طراحی مدل های چند هدفه مکانیابی، بر اساس پراکندگی تسهیلات چند نوعه و تحلیل پوششی داد ها با روش حل برنامه ریزی آرمانی فازی، مجله مدیریت تولید و عملیات، دوره سوم، پیاپی5، شماره 2، ص 110-89.

    21-کوپر، ویلیام، سیفورد، لورنس، تن، کورا؛ ترجمه میرحسینی، سید علی؛ تحلیل پوششی داده ها مدل ها و کاربردهای آن، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1391.

    22-موسوی، سید محسن؛ محمدزاده سالطه، حیدر؛ فخیمی آذر، سیروس؛ زمستان1391، اندازه گیری کارایی نسبی و رتبه بندی شرکت ها و سازمان ها با استفاده از تحلیل پوششی داده ها (DEA)،مجله فروغ تدبیر، سال نهم، شماره 20، ص 73-63.

    23-مهرگان، محمدرضا؛ مدل های کمی در ارزیابی عملکرد سازمانها، انتشارات دانشگاه تهران دانشکده مدیریت، 1383.

    24-میر غفوری،سید حبیب اله؛ شفیعی رودپشتی،میثم؛ ندافی،غزاله؛ تابستان1390، مقایسه و رتبه بندی عملکرد مالی شرکت های مخابرات استانی با رویکرد مدل جمعی تحلیل پوششی داد ها و روش کارایی متقاطع؛ مجله فرایند مدیریت و توسعه، دوره 24، شماره76، ص 128-103.

    25-میر غفوری،سید حبیب اله؛ شفیعی رودپشتی،میثم؛ ندافی،غزاله؛ تابستان و پاییز 1390، ارزیابی کارایی شرکت های مخابرات استانی، مجله اقتصاد و تجارت نوین،سال هفتم، شماره 25و26، ص 144-121.

    26-میر غفوری،سید حبیب اله؛ شفیعی رودپشتی،میثم؛ ندافی،غزاله؛ زمستان1391، ارزیابی عملکرد مالی با رویکرد تحلیل پوششی داده ها (مورد: شرکت های مخابرات استانی)؛ مجله پژوهش های مدیریت در ایران،دوره 16،شماره 4، ص 206-189.

    27-نفیسی، سودابه؛ هادی وینچه، عبداله؛ تیر 1390، اندازه گیری کارایی با استفاده از مدل بندی فاکتورهای نامطلوب در تحلیل پوششی داده ها،سومین همایش ملی تحلیل پوششی داده ها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه.

    28-هاشمی، نیما؛ حسین زاده لطفی، فرهاد؛ نجفی ، سید اسماعیل؛خرداد1388، ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده ها، مجله مدیریت توسعه و تحول2، ص91-85 .

    ب) منابع انگلیسی

     

    29-Hong Li, Wei Yang, Zhixiang Zhou , Chengming Huang,(2013),resource allocation models construction for the reduction of undersirable outputs based on DEA methods, mathematical and computer modeling , 913-926.

     

                           30- Charnes A., W.W.Cooper, (1985), “Preface to Topics in Data Envelopment Analysis”, Annals of Operational Research, (2).59-70.

     

    31- Martin D.H., G.Kocher and M. Sutter, (2000), “Measuring Efficeincy of German Football Teams by DEA”, University of Innsbruck, Australia, 4-5.

     

    32- Pekka Korhonen ,Mikko Syrjanen ,Resource allocation based on efficiency analysis ,Management Science 50(2004)1134–1144.

     

    33-Charnes, A., Cooper, W. W., & Rhodes, E. (1978). Measuring the efficiency of decision making units. European journal of operational research, 2(6), 429-444.

     

    34-Farrell, M. J. (1957). The measurement of productive efficiency. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General), 253-290.

     

    35- Dyson, R. G., &Thanassoulis, E. (1988). Reducing weight flexibility in data envelopment analysis. Journal of the Operational Research Society, 563-576.

     

    36-Thanassoulis, E., & Allen, R. (1998). Simulating weights restrictions in data envelopment analysis by means of unobserved DMUs. Management Science,44(4), 586-594.

     

    37- J., & McMullen, P. (2000). Using data envelopment analysis to select efficient large market cap securities. Journal of Business and Management,7(2), 31-42.

     

    38-Haslem, J., &Scheraga, C. (2003). Data envelopment analysis of Morningstar's large-cap mutual funds. Journal of Investing, 12(4), 41-48.

     

    39-Lopes, A., Lanzer, E., Lima, M., & da Costa Jr, N. (2008). DEA investment strategy in the Brazilian stock market. economics bulletin, 13(2), 1-10.

     

    40- Mohammadi,  A.,  &Molaei,  N. (2010).  Application  of  multi-criteria  decision  grey  in evaluating corporate performance. Industrial Ma nagement, 4, 125-142.

     

    41-Goto,m.(2010).financial performance ana;ysis of US and world telecommunications companies: importance of information technology im the telecommunications industry after the AT&T breakup and the NTT divestiture.

     

    42- Hailu, A., Veeman, T. S., (2001). Nonparametric Productivity Analysis with Undesirable Outputs: An Application to the Canadian Pulpand Paper Industry. American Journal of Agricultural Economics  ,83 , 605-16.

     

    43- Fare, R., Grosskopf, S., (2003). Nonparametric Productivity Analysis withUndesirable Outputs: Comment. American Journal of Agricultural Economics ,85, 1070-74.

     

    44- L.M.Seiford ,J.Zhu ,Modeling undesirable factors in efficiency evaluation, European Journal of Operational Research142(2002)16–20.

     

    45- D.Hawdon,Efficiency,performance and regulation of the international gas industry—abootstrap DEA approach,Energy Policy 31(2003)1167–1178.

     

    46- A.D. Athanassopoulos, Decision support for target-based resource allocation of public services in multiunit and multilevel systems, Management  Science44(2)(1998)173–187.

    47-MerjaHalme, Tarja Joro ,Pekka Korhonen, Seppo Salo ,Jyrki Wallenius, A value efficiency approach to incorporating preference information in data envelopment analysis,Management Science 45(1)(1999)103–115.

    48-Rolf Fare, Shawna Grosskopf, Modeling undesirable factors in efficiency evaluation: comment, European Journal of Operational Research 157 (1) (2004)242–245.

    49-Loomis, D. G., Taylor, L. D. (2001). Forecasting the Internet . Kluwer Academic. 234 – 243.

    50- Sueyoshi, T. (2010). Measurment of linka ge among environmental.operational .and financial performance in Japanes manufacturing firms: A use of Data Envelopment Analysis with strong complementary slackness condition. European Journal of Operational Research,20, 1742 – 1753.

    51-Taylor, L. D. (1994).Telecommunications Demand in Theory and Practice . Boston:Kluwer Academic Publishe 433-447.

    52-Cooper, W.W., Seiford,L.M. and Tone, K., 2000, Data Envelopment Analysis: A Com-prehensive Text with Models, Applications,References and DEA-Solver Software ,Kluwer Acaemic, publishers,Boston.

    53-Sherman.H.D.Landino.G.,ʼʼManaging Bank Productivity Using DEA ʼʼ .Inter faces, Vol.25,No.2,March-April 1995, pp. 60-73.

    54- Anderson Pand Petersen NC (1993). A Producer for Ranking Efficient Units In Data Envelopment Analysis. Mngt Sci 39:1261-1264.

    55-Banker,R.D.,Charnes,A.,&Cooper,W.W.(1984).Models for the estimation of technical and scale efficiencies in data envelopment analysis.Management Science,30(9),1078-1092.

    56-Färe,R,Grosskopf,S,C.A.K. and Lovell, C.P,Multilateral Productivity Comparisons When Some Outputs are Undesirable: a Nonparametric Approach. The Review of Economics and Statistics 71 , pp. 90 –98, 989.

    57-Farrell, M.J, The Measurement of Productive Efficiency . Journal of the Royal Statistical Society Series A 120 3, 253 –290, 1957.

    58-Sherman, H.D. , (1995). Managing bank productivity using data envelopment analysis. Interfaces, 9, 297-315.

    59-Mailand. S., (2002). Measurement Efficiency Banks in Development Country India.

    60-Martin, Emilio., (2003). An Application of the Data Envelopment Analysis Methodology in the Performance Assessment of Saragossa University Departments. http://www . dteconz.unizar.es/ DT2003-06.

    61-Kong Chen & M. Escally., (2005).Measurement Technical and Cost and A locative Efficiency 27- Banks in China in Period of 1993-2000.

    62-Berjend, L., Belume. Y.L., (2006). Managing Supplying Principles for Measurement Efficiency Suisse Saving Banks by DEA. Working paper.

    63-Sohn, S. Y., Kim, H. S., Moon, T. H., (2007). Predicting the financial performance index of technology fund for SME using structural equation model. Expert Systems with Applications, 32, 890-898.

    64-Mustafa,M., (2005). Studying Efficiency Arabic’s Banks by Two Method DEA and Nervous Network.

    65-Lua, W. M., Lo, S. F., (2009). An interactive benchmark model ranking performers _ Application to financial holding companies, Mathematical and Computer Modeling 49, 172-179.

    66-Perrigot, R., Cliquet, G., Piot-Lepetit, I., (2009). Plural form chain and efficiency: Insights from the French hotel chains and the DEA methodology. European Management Journal, 27, 268– 280.

    67-Andersen, P., Petersen, N.C., (1993). A procedure for ranking efficient units in data envelopment analysis. Management Science, 39, 1261–1264.

    68-Seiford, L. M., Zhu, J. (2002). Modeling undesirable factors in efficiency evaluation.Eur, J, Oper. Res. 142, 16-20.

    69-Bacidore, J. M., Boquist, J. A., Milbourn,T. T. & Thakor, A. V. (1997). The Search for The Best Financial Performance Measure. Financial Analysts Journal, 10-20.

    70-Ferguson, R. D. Leistikow. (1998). Searchfor the Best Financial Performance Measure.

    Financial Analysts Journal, 54(1), 80-86.

    71-Imad, A. (2006). Methodology and Theory Measuring maintenance performance using a balanced scorecard approach. Journal of Quality in Maintenance Engineering, 12(2), 133-149.

    72-Paul, Folan.jim, Browne. (2005). A reviewof performance measurement: Towards performance management. ComputersIndustry. 56, 663-680.

     


موضوع پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, نمونه پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, جستجوی پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, فایل Word پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, دانلود پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, فایل PDF پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, مقاله در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, پروژه در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, پروژه درباره پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی مدل تخصیص منابع به منظور کاهش خروجی های نامطلوب بر اساس روش تحلیل پوششی داده ها یک مطالعه کاربردی در شرکت های سهامی مخابرات استانی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) چکیده شبکه فروش بیمه یکی از مهمترین بخش های شرکت های بیمه می باشد، چرا که از یک سو درآمد حاصل از عملیات بیمه گری را از طریق فروش محصولات بیمه ای و دریافت حق بیمه های مربوطه تأمین می کند و از طرف دیگر این واحد در ارتباط نزدیک با مشتریان است و چگونگی تعامل این واحد با مشتریان در میزان فروش، تکرار خرید و توصیه به دیگران و... تاثیر بسزایی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت مالی چکیده یکی از دغدغه های مدیران سازمان ها، آگاهی آنها از عملکرد سیستم های تحت مدیریت آنهاست. هدف اصلی این تحقیق، یافتن مقادیر کارایی هر یک از شرکت های تعاونی شهرستان رشت و شناسایی دلایل ناکارایی شرکت های تعاونی مورد بررسی با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها می باشد. در نهایت درصدد ارائه ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A.» رشته مدیریت اجرایی (استراتژیک) چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر نظام نگهداشت نیروی انسانی بر بهره­وری سازمانی در شرکت سهامی مخابرات استان هرمزگان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی شرکت مخابرات استان هرمزگان می باشد که به روش تصادفی طبقه­ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA چکیده تحقیق حاضر تأثیر تمرکز مالکیت را بر حق‌الزحمه حسابرسی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می‌دهد. میزان و ماهیت حق‌الزحمه حسابرسی خارجی تقاضا شده توسط حسابرسان، با سه عامل توصیفی؛ حجم عملیات، پیچیدگی عملیات و ریسک حسابرسی مرتبط است. تحقیقات نشان دادند که ترکیب مالکیت شرکت به عنوان یکی از عوامل کلیدی ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده: هدف این پژوهش ارزیابی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت گزارشگری مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش به منظور برآورد کیفیت گزارشگری مالی با استفاده از میانگین سه عامل مختلف شامل: تغییر سالانه در حسابهای دریافتنی،کل تعهدات و اقلام تعهدی سرمایه درگردش و جهت اندازه گیری مسئولیت ...

اندازه گیری مولفه های کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان توسط دو فروشگاه شهروند و هایپراستار و مقایسه آنها با هم چکیده در بازار پر رقابت صنعت خدمات که خدمات رائه شده از سوی سازمان های خدماتی مختلف تشابه زیادی دارند و عدم ایجاد تمایز با رقبا باعث گرایش مشتری به سوی آن ها خواهد شد، ایجاد ابزاری برای تمایز باید یکی از اولویت های سازمان خدماتی باشد، و با توجه به ماهیت خدمات و ویژگی ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی ( M.A ) گرایش: داخلی چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مؤلفه ­های فناوری اطلاعات از طریق کانال­های انتقال بر مؤلفه­های مدیریت منابع انسانی می­باشد. برای گرد آوری اطلاعات در حوزه پژوهش از مطالعات کتابخانه­ای برای تسریح ادبیات نظری موجود، و پرسش­نامه برای اندازه­گیری متغیرهای استفاده شده است. جامعه آماری کارمندان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی-بازاریابی دانشکده مدیریت چکیده: یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان ها انتخاب کانال توزع مناسب با کارایی بالا می باشد که در این دوره به علت تنوع در کانال های توزیع یکی از مشکلات اساسی اکثر کارخانه ها می باشد. بر اساس پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ایجاد رقبای جدید برای سی دی مانند هارد،فلش و... بازار این محصول به صورت رکودی بودی و در نهایت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: با توجه به اینکه بر اساس تئوری نمایندگی حاکمیت شرکتی برای فراهم آوردن امکان کنترل و ایجاد توازن بین منافع مدیران و سهامداران و در نتیجه کاهش تضاد نمایندگی ایجاد می شود، شرکت هایی که کیفیت نظام حاکمیت شرکتی بهتری دارند، باید کمتر با مشکل تضاد نمایندگی روبرو باشند. از این رودر این تحقیق، در پی شناسایی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده سود یکی از اقلام مورد توجه سرمایه گذاران می باشد و مبنای بسیاری از تصمیم گیری های مهم اقتصادی به شمار می رود. سود دارای دو جز نقدی و تعهدی می باشد، از طرفی اقلام تعهدی سود دارای دو بخش عادی و غیر عادی می باشد. برخی شواهد نشان دهنده این واقعیت اند که سرمایه گذاران در درک اطلاعات مربوط به اقلام تعهدی با مشکلات عدیده ...

ثبت سفارش