پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران )

word 1 MB 30566 200
1388 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۰,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی

             چکیده

    نگهداری و تعمیرات نقش مهمی در حفظ قابلیت اطمینان، در دسترس بودن، کیفیت تولیدات، کاهش ریسک، افزایش بازدهی و امنیت تجهیزات بر عهده دارد. بنگاه‌ها‌ی تولیدی همواره درصدد کاهش هزینه‌ها‌ی تولید هستند. یکی از هزینه‌ها‌ی اساسی این بنگا‌ه‌ها هزینه تعمیرات است که عمدتاً با توجه به نوع صنعت، 15 تا 75 درصد هزینه‌ها‌ی تولید را تشکیل می‌دهد. سیاست مناسب تعمیرات می تواند نقش بسیار مهمی در دسترس پذیری و پایایی ، کیفیت تولید، و ایمنی سیستم داشته باشد. اما متأسفانه، در مقایسه با مباحث تولید که بسیار مورد توجه محققان و نویسندگان است ، به نگهداری و تعمیرات چندان اهمیت داده نشده است . همین مسأله یکی از دلایل کارآیی پایین تر بخش نگهداری وتعمیرات نسبت به سایر بخش‌ها‌ست. مدیران ارشد شرکتهای تولیدی انتظاری که از بخش نگهداری و تعمیرات دارند بیشترین دسترسی به تجهیزات می باشد و در صورتی‌که تجهیزی باعث توقف خط تولید گردید این توقف برنامه ریزی شده باشد. این امر مدیران نگهداری وتعمیرات را وادار نموده است تا از هر روشی برای جلوگیری از توقف ناگهانی تجهیزات استفاده نمایند یکی از روشهایی که کاربرد بسیار زیادی در صنایع جهان پیدا نموده است CM[1] می باشد که با توجه به استفاده از تجهیزات خاص روش بسیار هزینه‌بری است. شرکتهای مختلف سعی دارند تا تجهیزاتی که واقعا نیاز به پایش مداوم دارند تحتCM  قرار دهند. هدف از این پروژه این است که با استفاده ازمعیارهای علمی ‌و تکنیکهای تصمیم‌گیری که هم اکنون در جهان مرسوم است اولویت‌بندی برای تمام تجهیزات حساس کارخانه انجام داده و طبق آن مشخص کنیم که چه تجهیزاتی نیاز به پایش مداوم دارند.و چه تجهیزاتی در مرحله بعدی اولویت قرار می‌گیرند.

        کلمات کلیدی: نگهداری وتعمیرات ،FANP[2],CM،فولاد آلیاژی ایران، FTOPSIS[3]

     

    [1]Condition Monitoring

    [2]Fuzzy Analytic network process

    [3] Fuzzy Technique For Order Preference By Similarirty To Ideal Solution 

    مقدمه

     مدیران نگهداری و تعمیرات  شرکتهای مختلف همیشه با این مسئله روبرو هستند که چگونه می توانند معیارهایی را برای تشخیص اولویت قطعات در نگهداری و تعمیرات بدست آورند و چگونه می توانند این قطعات را براساس این معیارها اولویت بندی نمایند در این پروژه سعی شده است تا با استفاده از متدهای تصمیم‌گیری  به روز دنیا و همچنین استفاده از خبرگان شرکت فولاد آلیاژی ایران که بزرگترین شرکت تولید کننده فولاد‌ها‌ی آلیاژی در کشور می باشد معیارهایی برای اولویت بندی تجهیزات این شرکت بدست آمده و سپس این تجهیزات با استفاده از تکنیکهای تصمیم‌گیری اولویت بندی نمود . امید است که این تحقیق بتواند کمک هر چند کوچکی به صنعتگران این مرز وبوم بنماید.

    1-2-تعریف مساله

    نگهداری و تعمیرات نقش مهمی در حفظ قابلیت اطمینان، در دسترس بودن، کیفیت تولیدات، کاهش ریسک، افزایش بازدهی و امنیت تجهیزات بر عهده دارد. بنگاه‌ها‌ی تولیدی همواره درصدد کاهش هزینه‌ها‌ی تولید هستند. یکی از هزینه‌ها‌ی اساسی این بنگا ه‌ها‌ هزینه تعمیرات است که عمدتاً با توجه به نوع صنعت، 15 تا 75 درصد هزینه‌ها‌ی تولید را تشکیل می‌دهد. سیاست مناسب تعمیرات می تواند نقش بسیار مهمی در دسترس پذیری  و پایایی ، کیفیت تولید، و ایمنی سیستم داشته باشد. اما متأسفانه، در مقایسه با مباحث تولید که بسیار مورد توجه محققان و نویسندگان است ، به نگهداری و تعمیرات چندان اهمیت داده نشده است . همین مسأله یکی از دلایل کارآیی پایین تر بخش نگهداری وتعمیرات نسبت به سایر بخش‌ها‌ست. بعنوان مثال در حدود یک سوم هزینه‌ها‌ی تعمیرات صرف فعالیتهای زائد می‌شود. (Mobley،2002)

    همانطور که قبلا ذکر شد یکی از روشهای نگهداری وتعمیرات CMمی باشد که با توجه به استفاده از تجهیزات خاص روش بسیار هزینه‌بری است و شرکتهای مختلف سعی دارند تا تجهیزاتی که واقعا نیاز به پایش مداوم دارند تحتCM  قرار دهند. مشکلی که در اینجا وجود دارداین است که معیار‌ها‌ی کاملا تبیین شده‌ای که بتوان بر اساس آن تجهیزات را انتخاب نمود وجود ندارد وهمچنین اهمیت تجهیزات مختلف در مقایسه با تجهیزات دیگر مشخص نمی‌باشد .و تجهیزات امتیاز خاصی بر اساس اهمیت دارا نیستند.

    واین امردر حالی است که در صورت عدم دقت در انتخاب تجهیزات شرکت هزینه اضا فه‌ای را برای CM  به همراه  داشته و این مساله نیزباعث می‌شود که تجهیزاتی که واقعا باید تحتCM  قرار گیرند انتخاب نمی‌گردند ودر حقیقت این کار باعث هم به هدر رفتن سرمایه شرکت شده و هم اینکه در بعضی از مواقع خسارات جبران ناپذیری را به خاطر توقفات ناگهانی تجهیزات به شرکت تحمیل می‌نماید که با توجه به وضعیت تامین قطعات یدکی تجهیزات این لطمه چندین برابر تا ثیر از خود نشان می‌دهد.

    1-3- اهداف وکاربرد نتایج تحقیق

    هدف از این پروژه  این است که با معیارهای علمی‌ و تکنیکهای تصمیم‌گیری که هم اکنون درجها ن مرسوم است اولویت بندی برای تمام تجهیزات حساس کارخانه انجام گرفته و طبق آن مشخص کنیم که چه تجهیزاتی نیاز به پایش مداوم دارند و چه تجهیزاتی در مرحله بعدی اولویت قرار می‌گیرند.به گونه‌ای که برای تمام تجهیزات حساس امتیاز بندی انجام گردد.لازم بذکر است که این هدف در حقیت لازمه اجرای یک سیستم نگهداری و تعمیرات بر اساس پایش مداوم می باشد زیرا هیچگاه نمی توان تمام تجهیزات حساس یک شرکت را تحت پایش مداوم قرار داد بلکه باید یک اولویت بندی از آنها صورت گیرد تا بتوان بر اساس بودجه و همچنین زیر ساختها تجهیزاتی که دارای بیشترین اولویت هستند انتخاب نمود.

    1-3-1- اهداف کلی:

    کاهش توقف تجهیزات خط تولید

    کاهش هزینه‌ها‌ی نگهداری و تعمیرات

    افزایش راندمان تجهیزات)منظور از راندمان قابلیت دسترسی به تجهیزات می باشد )

    1-3-2- اهداف جزیی

    شناخت شاخصهای مهم نگهداری وتعمیرات

    تهیه لیستی از تجهیزات حساس شرکت

    اولویت بندی تجهیزات مهم

    شناخت خبرگان سطوح مختلف شرکت

    1-4- فرضیات پژوهشی

         هدف اصلی این پژوهش اولویت بندی تجهیزاتی است که باید تحت پایش وضعیت گیرند.در همین راستا سه سوال پژوهشی به ترتیب ذیل مطرح می‌شود:

    معیارهایی که برا ساس آن می‌ توان تجهیزات را اولویت بندی نمود کدام است ؟

    وزن معیارهایی که برای اولویت بندی مشخص می‌ گردد چه مقدار است ؟

    اولویت بندی تجهیزاتی که باید تحت CM  قرار بگیرند با استفاده از معیارهای وزن داده شده چگونه است؟

     

    1-5-ضرورت و اهمیت تحقیق

    در حال حاضر در شرکت فولاد آلیاژی ایران یکی از روشهایی که برایPM[1] از آن استفاده می‌گردد روش CM می‌باشد. این روش که یکی از روشهای پیشرفته درعلم نگهداری و تعمیرات محسوب می‌شود دارای مزیتهای زیادی نسبت به روشهای گذشته نگهداری و تعمیرات که قبلا توضیح داده شد می باشد این روش دارای قابلیت اطمینان بسیار بالایی است. به این معنی که احتمال توقف تجهیزی که تحت این روش نگهداری و تعمیرات قرار گیرد، بسیار پایین می آید و در ضمن باعث افزایش عمر اینگونه تجهیزات نیز می‌گردد البته مطلب حائز اهمیت این است که این روش به هزینه‌ زیاد نیاز دارد و برای اجرای آن می بایست  بر آوردهای اقتصادی لازم صورت پذیرد. اجرای این روش در شرکت فولاد آلیاژی ایران از سال 1383 شروع گردید و به طور کلی به پیمانکار واگذار شد. رو‌شهایی که برایCM  درفولاد آلیاژی ایران انجام می‌گردد شامل موارد ذیل می‌باشد:

    آنالیز روغن

    آنالیز ارتعاش تجهیزات دوار

    حرارت سنجی

    ضخامت‌سنجی شبکه سیالات

    در شرکت فولاد آلیاژی ایران انتخاب تجهیزاتی که باید تحت CM قرار بگیرند در ابتدا بر عهده واحد بازرسی کارخانه بود وا ین واحد نیز با مشخص نمودن9 معیار زیر از واحدهای مختلف خواستار اعلام لیست تجهیزاتی که با‌ید تحت CM  قرار بگیرند شد که این 9 معیار‌به شرح ذیل می‌باشند :

    میزان اهمیت تجهیزوتاثیر توقف تجهیز در خط تولید

    توان موتور

    میزان کارکرد در شبانه روز

    میزان کارکرد در سیکل کاری

    میزان خسارت تجهیز در اثر توقف ناگهانی

    میزان استعداد تجهیز برای نابالانسی (به عنوان مثال فن‌هااستعداد بالایی برای نابالانسی دارند).

    میزان سرمایه‌گذاری یا قیمت تجهیز

    محدودیتهای موجود نظیر تعداد تجهیز طرف قرار داد ،نفرات پرسنل پیمانکار ،تعداد دستگاه اندازه گیری ،مبلغ قرارداد

    میزان استعداد تجهیز برای ناهم محوری[2]

     

    در واحدهای مختلف برای  انتخاب این تجهیزات از معیار‌ها‌ی فوق الذکر در بالا وسایر معیارها استفاده می شود.

    درمورد ضرورت انجام این تحقیق با توجه موارد زیر امر نگهداری وتعمیرات تجهیزات  بسیار مهم  می‌باشد:

    وجود فلز مذاب در داخل سیستم‌ها‌ی تولیدی که در صورت خرابی ماشین و سیستم‌ها‌ی انتقال و انجماد فلز در مسیر ،تخلیه فلز منجمد را مستلزم صرف وقت وهزینه زیاد می‌نماید.

    وجود مواد با حرارت‌ها‌ی بالا و دارای خواص خورندگی ،چسبندگی ،که روند فرسایش تجهیزات را افزایش می‌دهد.

    پیوستگی خط تولید ودرنتیجه رکوددر مراحل تولید در اثر از کار افتادگی یکی اززیر سیستم‌ها‌

    وسعت سطح کارگاه‌ها‌ و فواصل زیاد بین کارگاه‌ها‌ که امکان دریافت سریع خدمات اضطراری را کاهش می‌دهد.

    کاریکنواخت وشبانه روزی که نیاز به وجود گروه‌ها‌ی آماده به کار نگهداری وتعمیرات وهمچنین دسترسی سریع به خدمات مهندسی وخدمات پشتیبانی نظیر دسترسی به نقشه‌ها‌ و قطعات یدکی که نیاز به برنامه ریزی و مهیا نمودن زیر ساختها دارد.

    با توجه به مراتب یاد شده باید اذعان نمود که در شرکت فولاد موقعیت امور نگهداری وتعمیرات حداقل در سطوحی همسان با امور تولید قرار می‌گیرد.

    با توجه به استفاده از تجهیزات خاص روشCM بسیار هزینه بر است  و شرکت‌ها‌ی مختلف تجهیزاتی راکه واقعا نیاز به پایش مداوم دارند تحت CM  قرار می دهند مشکلی که در اینجا وجود دارداین است که معیار‌ها‌ی کاملا تبیین شده ای  که بتوان بر اساس آن تجهیزات را انتخاب نمود وجود ندارد وهمچنین اهمیت تجهیزات مختلف در مقایسه با تجهیزات دیگر مشخص نمی‌باشد .و تجهیزات امتیاز خاصی بر اساس اهمیت دارا نیستند.

    در حالیکه در صورت عدم دقت در انتخاب تجهیزات شرکت هزینه اضا فه ای را برای CM  متحمل شده واین در حالی است که تجهیزاتی که واقعا باید تحت CM  قرار گیرند انتخاب نمی‌گردند ودر حقیقت این کار باعث هدر رفتن سرمایه شرکت شده و در بعضی از مواقع خسارات جبران ناپذیری را به خاطر توقفات در تجهیزات به شرکت تحمیل می‌نماید که با توجه به وضعیت  تا مین قطعات یدکی تجهیزات این لطمه چندین برابر تا ثیر از خود نشان می‌دهد.

    1-6- محدودیت‌ها‌ی تحقیق

    مهمترین محدودیت‌ها‌یی که محقق در تحقیق حاضر با آن مواجه شده است شامل موارد ذیل می باشد :

    در پژوهش حاضر با توجه به اینکه برای تعیین وزن معیارها نیاز بود تا از مدیران ارشد شرکت استفاده گردد جمع آوری اطلاعات بسیار زمان گیر ومشکل بود.

    با توجه به اینکه برای اولویت بندی نهایی تجهیزات نیاز بود تا از افرادی استفاده گردد تا با تمام تجهیزات شرکت آشنایی لازم را داشته و سابقه کار مفید در بخش‌ها‌ی ذیربط را داشته باشند و همچنین مدیران ارشد نیز وقت پاسخگویی به این سئوالات را نداشتند جامعه آماری به 25 نفربرای تعیین اولویت تجهیزات کاهش پیدا نمود.

    تعداد بسیار زیاد تجهیزات در شرکت باعث شد تا تجهیزاتی که تا به حال خراب نشده اند و همچنین تجهیزاتی که تهیه آنها از داخل کشور ممکن می باشد کنار گذاشته شده و همچنین با توجه به اهمیت بسیار بیشتر خطوط تولید پیوسته (فولاد سازی ،نورد سنگین ،نورد سبک )تجهیزات مربوط به این خطوط آورده شود .که در مجموع شامل 100 تجهیز گردید .

    1-7- فصل بندی تحقیق

    در فصل اول گزارش تحقیق به طرح مساله و اهمیت آن ،اهداف تحقیق ،دامنه تحقیق ،و محدودیت‌ها‌ی تحقیق پرداخته شده است .در فصل دوم ،ادبیات تحقیق گرد آوری و مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی نقاط قوت وضعف به بررسی معیارهایی که در ادبیات تحقیق در مورد نگهداری و تعمیرات به کار رفته بیان شده است وهمچنین در مورد ANP و  TOPSIS  فازی نیز مطالبی بیان شده است .در فصل سوم در مورد روش کلی انجام تحقیق وهمچنین جداول بدست آمده ومعیارهای نهایی شده به همراه وزن نهایی آنها مطالبی بیان شده است .در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ی بدست آمده پرداخته شده و در فصل پنجم به شرح نتایج بدست آمده پرداخته شده است  وهمچنین پیشنهادات  در مورد تحقیقات بعدی بیان شده است .            

    1-8- شرح واژه‌ها‌ و اصطلاحات به کار رفته در تحقیق

    روش نگهداری وتعمیرات  CM

    یکی از متدهای به روز دنیا در نگهداری و تعمیرات محسوب می گردد که در آن براساس برنامه زمانبندی مشخص کنترل و بازدیدهایی از نقاط مختلف ماشین صورت می‌پذیرد وتعمیرات سطحی انجام شده واطلاعات جمع آوری شده جهت تصمیم گیری در مورد تعمیرات پیشگیرانه ثبت می‌شود.

    دراین نوع تعمیرات بر اساس بعضی از فاکتورهای تجهیز مانند صدا،ارتعاش وروغن و رسم نمودارهای حاصل از تجزیه وتحلیل این فاکتورها پیش بینی می‌کنند که قطعه تا چه مدتی دیگر می‌تواند کار کند ویا اینکه چه مشکل عمده ای را دارد که باید تعمیر گردد.در این تحقیق منظور از تجهیز دستگاهی مشتمل بر چندین قطعه که این قطعات به یکدیگر وصل شده و وظیفه خاصی را انجام می دهند.بعنوان مثال پمپ هیدرولیک کوره 1 مشتمل بر 140قطعه می باشد که مجموع این قطعات تجهیز پمپ هیدرولیک کوره 1 را بوجود می آورند.

    فولاد آلیاژی ایران

    یکی از بزرگترین شرکت‌ها‌ی تولید کننده فولاد در سطح کشور محسوب شده وسالیانه ظرفیت تولید 230 هزار تن انواع فولاد آلیاژی را دارا می باشد دارای دو کوره ذوب 40 تنی بوده و همچنین شامل کارخانجات فولاد سازی ،نورد سنگین ،نورد سبک ،عملیات حرارتی می باشد .

    منطق فازی

    منطق فازی شامل طیف وسیعی از تئوری‌ها‌ وتکنیک‌ها‌ می شود که براساس 4 مفهوم بیان شده است که این 4 مفهوم شامل :مجموعه‌ها‌ی فازی،متغیرهای کلامی،توزیع احتمال و قوانین اگر آنگاه فازی (YEN AND LANGAN 1999) می باشد .

    1-9-دامنه زمانی

    این پژوهش از ابتدای تابستان 1388 تا انتهای آذر ماه در شرکت فولاد آلیاژی ایران انجام گردید .

    1-10- جامعه تحقیق

    جامعه این تحقیق خبرگان شرکت که به دو دسته 1)خبرگان مدیریتی 2)خبرگان کارشناسی تقسیم میگردند و همچنین از نظر تجهیزات نیز آنهایی در نظر گرفته شده که در خطوط فولاد سازی ،نورد سنگین ، نورد سبک وجود داشته واز خارج از کشور تهیه شده وحداقل یک مرتبه تا به حال تعویض شده باشد.

     

    1-11- روش تحقیق

    با توجه به اینکه تحقیق حاضر در شرکت فولاد آلیاژی ایران انجام شده است نوع تحقیق بر اساس هدف کاربردی می باشد و بر اساس چگونگی بدست آوردن داده‌ها‌ی مورد نیاز، تحقیق حاضر از نوع توصیفی واز شاخه پیمایشی (تحلیلی) محسوب می شود .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

    مروری بر ادبیات موضوع

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2-1-  مقدمه

    با توجه به اینکه یکی از اهداف اساسی در هر کار خانه دستیابی به سود بالاتر می باشد و هر کارخانه در صدد آن است تا هزینه‌ها‌ ی عملیاتی خود را تا حد ممکن کاهش دهد، واحد نگهداری و تعمیرات در هر کارخانه می تواند نقش بسزایی در این امر داشته باشد.

    بیشتر شرکت‌ها‌ دارای تجهیزات و ماشین‌ها‌ی مختلفی هستند که هر کدام از آنها نیز پایایی، ایمنی و نرخ خرابی متفاوتی دارند. واضح است که باید استراتژ ی‌ها‌ی تعمیراتی مختلفی را برای ماشین‌ها‌ی مختلف اتخاذ نمود.برای انتخاب استراتژی مناسب تعمیرات ماشین‌ها‌ ی مختلف در موسسات تولیدی گوناگون ، باید یک سری معیارهای مقایسه از قبیل ایمنی و یا هزینه و.... ، مورد توجه قرار گیرد.بنابراین باید از روش‌ها‌ ی MCDM[3]  برای این تصمیم‌گیری استفاده کرد .

    مباحث مربوط به نگهداری و تعمیرات، چه در حیطه صنعت و چه در حیطه خدمات از دیرباز مورد مطالعه بوده اند . می توان به اختصار بیان نمود که اهداف عمده این شاخه عبارتند از : افزایش قابلیت اطمینان، کاهش هزینه‌ها‌، کاهش زمان از کارافتادگی وهمچنین بالا بردن ایمنی می باشد . با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و محصولات، سیستمها به طور ناخواسته دچار پیچیدگی بیشتری می گردند و مسایل مطرح در زمینه نگهداری و تعمیرات نیز در این راستا گسترده تر می شوند .منطق فازی یا منطق نادقیق در عین جدید بودن، به علت بعد واقع گرایانه آن در برخورد با مسایل با سرعت زیادی جای خود را در شاخه‌ها‌ ی مختلف علوم باز نموده است.

    2-2- ادبیات تحقیق نگهداری وتعمیرات

    سیاست مناسب تعمیرات می‌تواند نقش بسیار مهمی‌در دسترس پذیری[4]  و پایایی [5]، کیفیت تولید، و ایمنی سیستم داشته باشد.

    بطور کلی نگهداری و تعمیرات را می‌ توان به دو بخش عمده تقسیم نمود :(شیر محمدی علی ،1381)

    نگهداری وتعمیرات اصلاحی[6]  

    نگهداری وتعمیرات پیشگیرانه[7]

     تعمیرات اصلاحی نوعی از تعمیرات است که بعد از خرابی سیستم به وقوع می‌ پیوندد و هدف آن جلوگیری از رخداد حوادث ناشی از خرابی است . تعمیرات پیشگیرانه نوعی از تعمیرات است که قبل از خرابی سیستم به وقوع می‌پیوندد و هدف آن حفظ حالت سیستم در وضعیتی کاملاً مشخص است که از طریق بازرسی، شناسایی وپیشگیری از وقوع خرابی انجام میگیرد تعمیرات پیشگیرانه نیز خود شامل 3 بخش است:

    تعمیرات مبتنی بر زمان[8]

    تعمیرات مبتنی بر شرایط[9]

    تعمیرات پیشگویانه[10]

    روش‌ها‌ی نگهداری و تعمیرات از دیدگاه دیگر می‌توان به 4 بخش تقسیم نمود: تعمیرات اصلاحی، تعمیرات مبتنی برزمان، تعمیرات مبتنی بر شرایط و تعمیرات پیشگویانه. مسأله انتخاب سیاست مناسب تعمیرات را می‌توان به نوعی یک مسأله تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) دانست (شهانقی ، شفیعی  ، جهان،1387)

    2-2-1- بررسی استراتژ یهای مختلف تعمیرات

     در اینجا پنج استراتژی نگهداری وتعمیرات که در متون علمی بیشتر از آنها یاد شده است بیان می گردد :

    2-2-1-1- تعمیرات اصلاحی :

    تعمیرات اصلاحی را تعمیرات مبتنی بر خرابی  یا تعمیرات از کارافتادگی  نیز می‌نامند. دراین نوع از تعمیرات ،قبل از وقوع خرابی هیچ گونه تعمیراتی صورت نمی‌پذیرد تعمیرات اصلاحی در واقع همان استراتژی قدیمی‌تعمیراتی است که هنوز در برخی صنایع اعمال می‌شود. اگر چه این نوع از تعمیرات اغلب خسارات جدی به تجهیزات و پرسنل وارد می‌کند، اما از آن در صنایعی که سود حاشیه ای  آنها زیاد است استفاده می‌شود .بنابراین شرکت‌ها‌یی که بازار آنها کوچک و سود حاشیه ای آنها کم است وادار می‌شوند تا از رو شها ی موثر تری استفاده کنند.

    2-2-1-2-تعمیرات مبتنی بر زمان :

    در این روش نگهداری و تعمیرات، بر طبق مشخصه‌ها‌ی پایایی تجهیزات، به منظور کاهش اثرات    خرابی‌های اتفاقی،  ماشین آلات در زمانهای مشخصی از سرویس خارج  می‌شوند و تحت تعمیر یا بازرسی قرار می‌گیرند . این زمانها با کمک آمارهای بدست  آمده در خصوص خرابی‌ها‌ی ماشین، تخمین زده می‌شوند. نت مبتنی بر زمان (زمان بندی شده ) شامل بازرسی‌ها‌ی دوره ای، سرویس، تمیزکاری دستگاه و جانشین کردن قطعات به منظور جلوگیری از معایب و خرابی‌ها‌ی ناگهانی می‌باشد.

    2-2-1-3-تعمیرات مبتنی بر شرایط

    اغلب اتفاق می‌افتد که با مشاهده یک وضعیت و یا رفتار بخصوصی از یک وسیله در حال کار، متوجه می‌شویم که حادثه و اتفاقی در حال شکل گیری است و ممکن است باعث شکست و از کارافتادگی وسیله گردد. در نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط، با نظارت مداوم یا دوره ای بر شرایط ماشین آلات، در مورد وضعیت دستگاه قضاوت می‌شود. با استفاده از این قضاوت، قبل از ایجاد حادثه، منبع اشکال شناسایی شده و اقدامات پیشگیرانه به منظور رفع دلیل شکست، انجام می‌پذیرد.

    در نت(نگهداری وتعمیمرات) مبتنی بر شرایط، با انجام بازرسی‌ها‌یی در فواصل زمانی ثابت، شرایط هر ماشین به طور مجزا تحت نظر قرار می‌گیرد تا بتوان ارزش مقداری سلامت ماشین را تعیین کرد. بررسی شرایط ماشین، شامل اندازه گیری پارامترهای مورد نظر و مقایسه آنها با حداکثر سطح قابل قبول می‌باشد. همچنین میتوان روند خرابی را با انجام عملیات برون یابی  به روی داده‌ها‌ی انداز ه گیری شده، مشخص نمود و با استفاده از آن، زمان بروز شکست ماشین و در نتیجه زمانی که لازم است ماشین تحت معاینه فنی یا تعمیر قرار گیرد، تخمین زد.

    2-2-1-4-تعمیرات پیشگویانه :

    نت پیشگویانه به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میگردد که جهت تعیین شرایط فنی کارکرد اجزاء ماشین (انداز‌ه‌گیری میزان فرسایش اجزاء) در حین بهره‌برداری انجام گردیده و بر اساس نتایج حاصله از آن‌، زمان و نوع فعالیت نت مورد نیاز تعیین می‌گردد. در اغلب مقالات، تعمیرات پیشگویانه را نشأت گرفته از تعمیرات مبتنی بر شرایط می‌دانند (Sharma, R.K., Kumar, D., Kumar, P., 2007)

     

    [1]Preventive Maintenance

    [2] Misalignment

    [3] Multi-Criteria Decision Making

    [4]Availablity

    [5] Reliability

    [6] Corrective Maintenance

    [7] Preventive Maintenance

    [8] Time-Based Preventive Maintenance

    [9] Condition-Based Preventive Maintenance

    [10] Predictive Maintenance

    Abstract

    Maintenance  role in maintaining reliability, availability, product quality, reduce risk, increase efficiency and  security equipment  is  responsible. Manufacturing firms intend to always have to reduce production costs. One of the basic costs of the repair costs  mainly the type of industry, 15 to 75 percent of production costs make up. Appropriate policies can repair an important role in the accessibility and reliability, product quality, and safety system is. Unfortunately, in comparison with many production Topics attention of researchers and writers, the maintenance is not given much importance. One key issue the same low efficiency compared with other  maintenance and repair section Hosting  section. Manufacturing companies expect  managers  who are part of most maintenance equipment is available and if the stop line was equipped this stop is planned . Asset Managers This has forced any way to prevent sudden stop to prevent the equipment used in the ways that  large industry has found the world is CM. that the use of special equipment expensive method so that different companies are trying to really need  monitoring equipment are continuing to be under CM. The purpose of this project is that with techniques and scientific criteria  decision that is commonplace now in the world priority setting for all sensitive equipment factory done according to known  what equipment we  need to have continuous monitoring. and what the next stage equipment are priority.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب:

    فصل اول. 1

    1-1-مقدمه. 2

    1-2-تعریف مساله. 2

    1-3- اهداف وکاربرد نتایج تحقیق. 3

    1-4- فرضیات پژوهشی. 4

    1-5-ضرورت و اهمیت تحقیق. 4

    1-6- محدودیت‌ها‌ی تحقیق. 7

    1-7- فصل بندی تحقیق. 8

    1-8- شرح واژه‌ها‌ و اصطلاحات به کار رفته در تحقیق. 8

    فصل دوم. 10

    مروری بر ادبیات موضوع. 10

    2-1-  مقدمه. 11

    2-2- ادبیات تحقیق نگهداری وتعمیرات.. 11

       2-2-1- بررسی استراتژ یهای مختلف تعمیرات.. 13

          2-2-1-1- تعمیرات اصلاحی. 13

          2-2-1-2-تعمیرات مبتنی بر زمان. 13

          2-2-1-3-تعمیرات مبتنی بر شرایط 13

          2-2-1-4-تعمیرات پیشگویانه. 14

          2-2-1-5- نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت.. 15

           6-1-2-2مرور مدل‌ها‌ی پیشنهادی. 18

          1-6-1-2-2سیستم کاملا قابل مشاهده 18

          2-6-1-2-2 -سیستم‌ها‌ی قابل مشاهده  جزیی. 20

    2-3- نقد ادبیات.. 23

    2-4- استراتژی تعمیرات در شرکت فولاد آلیاژی ایران. 26

       2-4-1- استراتژی تعمیرات در طراحی اولیه. 28

    2-5- مرور ادبیات تحقیق معیارهای تصمیم گیری. 29

       2-5-1- ایمنی. 29

       2-5-2هزینه. 30

       2-5-3- کیفیت محصول. 31

       2-5-4- درجه اهمیت دستگاه 31

       2-5-5-قابلیت تعمیرپذیری. 32

       2-5-6- قابلیت اطمینان. 32

       2-5-7- قابلیت دسترس.. 33

       -8-5-2ارزش افزوده 33

       -9-5-2توجیه پذیری. 34

    2-6- مدل‌ها‌ی تصمیم‌گیری ریاضی. 38

       2-6-1- تکنیک‌ها‌ی تصمیم‌گیری ریاضیMCDM.. 38

       2-6-2- ارزیابی و بررسی مدل‌ها‌ی MADM.. 38

    2-7-علم مدیریت فازی: 40

       2-7-1- اعداد فازی و عملیات جبری. 42

       2--72- اعداد فازی نوع LR.. 43

       2-7-3- اعداد فازی ذوزنقه ای ومثلثی. 44

    2-8- ادبیات تحقیق  مبانی نظری فرایند تحلیل شبکه‌ای ANP. 45

       2-8-1-  معرفی تکینیک ANP. 45

       2-8-2- تکینکANP فازی. 53

    2-9- معرفی تکنیک TOPSIS. 56

       2-9-1- ادبیات تحقیق در مورد   TOPSIS فازی. 57

    2-10- جمع بندی. 60

    فصل سوم. 61

    طراحی چارچوب تحقیق. 61

    3-1- مقدمه. 62

    3-2- الگوریتم پیشنهادی. 63

       3-2-1- تشکیل تیم خبرگان شرکت.. 63

       3-2-2 – خصوصیات افراد خبره 63

    3-3 مشخص نمودن معیارها 67

    3-4- محاسبه اوزان هر یک ازمعیارهای تصمیم‌گیری از روش خبرگی. 75

    3-5- رتبه بندی تجهیزات.. 80

    3-6- تصمیم‌گیری نهایی در خصوص انتخاب تجهیزات.. 80

    3-7- روش انجام تحقیق. 80

    3-8- روش شناسی پژوهش... 83

       3-8-1- سوالات پژوهشی : 83

       3-8-2- ابزار‌ها‌ی مورد استفاده در گرد آوری اطلاعات.. 83

    3-9-  روایی وپایایی پژوهش... 85

    3-10- جمع بندی. 86

    فصل چهارم. 87

    اجرای مدل و تحلیل نتایج. 87

    4-1- مقدمه. 88

    4-2- نتایج مربوط به مشخصات عمومی مصاحبه شوندگان. 88

       4-2-1- سن مصاحبه شوندگان. 88

       4-2-2- تحصیلات مصاحبه شوندگان. 89

       4-2-3-سابقه کار مصاحبه شوندگان. 90

       4-2-4- نوع استخدامی مصاحبه شوندگان. 91

       4-2-5- پست سازمانی مصاحبه شوندگان: 92

    4-3- تعیین وزن معیارها با رویکرد ANP  فازی. 93

       4-3-1-محاسبه وزن هریک از مناظر 93

       4-3-2- محاسبه وزن هریک از شاخصهای منظر مالی. 99

       4-3-3-محاسبه وزن هریک از شاخصهای منظر فنی. 103

       4-3-4- محاسبه شاخصهای مربوط به ایمنی. 110

       4-3-5- محاسبه وزن منظر انسانی. 113

    4-4- محاسبه وزن نهایی هر یک از شاخص‌ها‌ 113

    4-5- اولویت بندی تجهیزات با رویکرد TOPSIS فازی. 115

       4-5-1- تبدیل ماتریس میانگین به ماتریس بی مقیاس.. 134

       4-5-2- تبدیل ماتریس نرمالایز شده به ماتریس موزون. 135

       4-5-3- تعیین راه حل ایده آل مثبت فازی و راه حل ایده آل منفی فازی : 135

       4-5-4- اولویت بندی نهایی گزینه‌ها‌ 136

    4-6- اولویت بندی گزینه‌ها‌ از روش دیگر 140

    4-7- تصمیم‌گیری نهایی در خصوص انتخاب تجهیزات.. 143

    4-8- جمع بندی. 143

    فصل پنجم. 144

    نتیجه گیری وپیشنهادات.. 144

    5-1- مقدمه. 145

    5-2-نتایج ویافته‌ها‌ی  تحقیق. 145

    5-3- نتایج حاصل از پیاده سازی مدل پیشنهادی. 147

    5-4- مزایای الگوریتم پیشنهادی. 149

    5-5 – پیشنهاداتی به منظور بهبود کاربرد الگوریتم پیشنهادی در اولویت بندی تجهیزات.. 150

    5-6پیشنهاداتی جهت کاربرد نتایج تحقیق. 150

    5-7- پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی. 151

    5-8-جمع بندی. 152

    منابع ومأخذ فارسی. 153

    منابع ومأخذ خارجی: 155

    ضمائم. 159

    منبع:

    منابع ومأخذ فارسی

    آذر،عادل،رجب زاده ،علی(1381).تصمیم‌گیری کاربردی ،تهران،انتشارات نگاه دانش .

    اصغرپور،محمد جواد(1381).تصمیم‌گیری چند معیاره ،چاپ 3،انتشارات دانشگاه تهران.

    زگیتری،هانس دیتر(1378)،مدیریت ارشد وکیفیت ،خرم، مسلم ،تهران،انتشارات ریز پردازنده 

     بازرگان ،عباس و همکاران (1380) روش‌ها‌ی تحقیق در علوم رفتاری ،تهرا موسسه انتشارات آگاه

    خاکی ،غلامرضا (1386) روش تحقیق در مدیریت ،تهران مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

    دانایی فرد حسن و دیگران (1383) روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت رویکردی جامع ،تهرا انتشارات صفار –اشراقی چاپ اول

    دانایی فرد حسن و دیگران (1383) روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت رویکردی جامع ،تهرا انتشارات صفار –اشراقی چاپ اول

    سکاران ،اوما (1380) روش‌ها‌ی تحقیق در مدیریت ،ترجمه محمد صائبیو محمود شیرازی ،تهران موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

    کامران شهانقی  ، محمود شفیعی  ، علی جهان (1387)ارزیابی و مقایسه چهار روش نگهداری و تعمیرات و انتخاب استراتژی بهینه با کمک AHPفازی ،مجله نگهداری وتعمیرات

    حمید بابائی، کامران شهانقی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران کنفرانس بین المللی نگهداری و   تعمیرا ت 1387 مطالعه ای بر نگهداری و تعمیرات بر مبنای پایش وضعیت و ارائه راهکار‌ها‌یی برای توسعه آن

    علی حاج شیر محمدی ،1381،کتاب نگهداری وتعمیرا ت ،انتشارات صنعتی اصفهان

    رضا رمضانیان ،کامران شهانقی1387 انتخاب مناسبترین اقدام نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت با استفاده ازتکنیک AHP  فازی گروهی کنفرانس بین المللی نگهداری وتعمیرات

    نمکین، علی, مسعودی، علی؛1387اثرات اجرایی pm    بر کاهش نرخ شکست با تحلیل نمودار چرخه حیات همراه با حالت واقعی" ، مقالات دومین و سومین همایش نگهداری و تعمیرات، سایت ایران نت.

    معماریانی عزیزالله ، میرکاظمی‌سید مسعود ، ماکویی احمد ، جعفری مصطفی ، رضایی نور جلال 1387توسعه مدلی استراتژیک جهت سنجش عملکرد بخشهای نگهداری و تعمیرات بااستفاده از روش تحلیل پوششی دادهها با محدودیتهای احتمالی

    رییسی فاطمه، شهیدیان زهراسادات،کاربرد منطق فازی در مسایل تعویض،1387،مجله نگهداری وتعمیرات

    رضایی سیامک  ، پور بیک یعقوب  بررسی پارامترهای تاثیر گذار برزمانبندی تعمیرات دوره ای واحد‌ها‌ی گازی،1387،مجله نگهداری وتعمیرات

    رستمیان، هوشنگ ،,1381 نگهداری و تعمیرات بهره ور ، چاپ اول ،انتشارات نوین پژوهش

    سیدحسینی ،محمد،1381برنامه ریزی سیستماتیک نظام نگهداری وتعمیرات دربخش صنایع وخدمات،سازمان مدیریت

    صنعتی ،

    وایت، جیم ،1377 ترجمه گروه مهندسی صنایع ،نگهداری وتعمیرات – سازماندهی ،برنامه ریزی وکنترل ،جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف

    حاج شیرمحمدی، علی ،1377 نگهداری وتعمیرات بهره ور فراگیر ، سازمان مدیریت صنعتی

    صیادی ،حسین ،1387 اولویت بندی پروژه‌ها‌ی بهبود در مدل EFQM  با رویکرد کارت امتیازی متوازن ،دانشگاه یزد

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع ومأخذ خارجی:

    Sharma, R.K., Kumar, D., Kumar, P., 2007. "FLM to select suitable maintenance strategy in process industries using MISO model". Journal of Quality in Maintenance Engineering 11(4), 359-374.(

    Wireman, T., World Class Maintenance Management. Industrial Press, New York, 2000

    Mitchell, J.S., Five to ten year vision for CBM, ATP fall meeting condition base maintenance workshop, USA, [4] Atlanta, GA, 2004.)

    Butcher, S.W., Assessment of condition-based maintenance in the department of defense, Logistics Management [5]  Institute, USA, Mclean, VA, 2005, 1-70

    Patton,Joseph D,Jr Preventive Maintenance ,Instrument Society OF America.1995.

    MIL-STD-2173 (AS), Reliability-Centered Maintenance Requirements for Naval Aircraft, Weapons Systems and Support Equipment, AMSC N3769, DoD (US)

    Preventative Maintenance Strategies using Reliability-Centred Maintenance (RCM), NASA Technique PM-4, 1995

    Bently,J.P,”An Introduction to Reliability and Quality Engineering” ,John Wiley sons inc ,1993.

    Labib ,WA, “ A decision analysis model for maintenance policy selection using a CMMS” Journal of Quailty in Maintenance Engineering ,2004.

    Marcus, B., Olsson, E., Funk, P., & Jackson, M., Technical design of condition base maintenance system –A case [6] study using sound analysis and case base reasoning, 2002

    Ghasemi, A., Condition base maintenance using the proportional hazard model with imperfect information, 2005

    Wang, A model to determine the optimal critical level and the monitoring intervals in condition-based maintenance, International Journal of Production Research 38 (2000) 1425–1436.

     

    Grall, C. Berenguer, L. Dieulle, A condition-based maintenance policy for stochastically deteriorating systems, Reliability Engineering and System Safety 76 (2002) 167–180.

    Castanier, C. Berenguer, A. Grall, A sequential condition-based repair/replacement policy with non-periodic inspections for a system subject to continuous wear, Applied Stochastic Models in Business and Industry 19 (2003) 327–347.

    L. Dieulle, C. Berenguer, A. Grall, M. Roussignol, Sequential condition-based maintenance scheduling for a deteriorating system,European Journal of Operational Research 150 (2003) 451–461.

    S.V. Amari, L. McLaughlin, Optimal design of a condition-based maintenance model, in: Proceedings of the Annual Reliability and Maintainability Symposium, Los Angeles, CA, USA, 2004, pp. 528–533.

    C. Berenguer, A. Grall, B. Castanier, Simulation and evaluation of condition-based maintenance policies for multi-component continuous-state deteriorating systems, in: Foresight and Precaution, vol. 1–2, Rotterdam, 2000, pp. 275–282.

    J. Barata, C.G. Soares, M. Marseguerra, E. Zio, Simulation modelling of repairable multi-component deteriorating systems for ‘on condition’ maintenance optimisation, Reliability Engineering and System Safety 76 (2002) 255–264.

    M. Marseguerra, E. Zio, L. Podofillini, Condition-based maintenance optimization by means of genetic algorithms and Monte Carlo simulation, Reliability Engineering and System Safety 77 (2002) 151–165.

    M.M. Hosseini, R.M. Kerr, R.B. Randall, An inspection model with minimal and major maintenance for a system with deterioration and Poisson failures, IEEE Transactions on Reliability 49 (2000) 88–98.

    M. Dong, D. He, Hidden semi-Markov models for machinery health diagnosis and prognosis, in: Papers Presented at NAMRC 32, vol. 32, Charlotte, NC, USA, 2004, pp. 199–206.

    M. Ohnishi, T. Morioka, T. Ibaraki, Optimal minimal-repair and replacement problem of discrete-time Markovian deterioration system under incomplete state information, Computers and Industrial Engineering 27 (1994) 409–412.

    J.A.M. Hontelez, H.H. Burger, D.J.D. Wijnmalen, Optimum condition-based maintenance policies for deteriorating systems with partial information, Reliability Engineering and System Safety 51 (1996) 267–274.

    T. Aven, Condition based replacement policies-a counting process approach, Reliability Engineering and System Safety 51 (1996) 275–281.

    F. Barbera, H. Schneider, P. Kelle, A condition based maintenance model with exponential failures and fixed inspection intervals, Journal of the Operational Research Society 47 (1996) 1037–1045.

    F. Barbera, H. Schneider, E. Watson, A condition based maintenance model for a two-unit series system, European Journal of Operational Research 116 (1999) 281–290.

    S. Okumura, An inspection policy for deteriorating processes using delay-time concept, International Transactions in Operational Research 4 (1997) 365–375.

    K.B. Goode, J. Moore, B.J. Roylance, Plant machinery working life prediction method utilizing reliability and condition-monitoring data, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part E—Journal of Process Mechanical Engineering 214 (2000) 109–122.

    K.B. Goode, B.J. Roylance, J. Moore, Development of model to predict condition monitoring interval times, Ironmaking and Steelmaking 27 (2000) 63–68.

    W. Wang, Modelling condition monitoring intervals: A hybrid of simulation and analytical approaches, Journal of the Operational Research Society 54 (2003) 273–282.

    D. Kumar, U. Westberg, Maintenance scheduling under age replacement policy using proportional hazards model and TTTplotting, European Journal of Operational Research 99 (1997) 507–515.

    W.B. Wang, A stochastic control model for on line condition based maintenance decision support, in: Sixth

    World Multiconference on Systematics, Cybernetics and Informatics, vol. VI, Proceedings—Industrial Systems and Engineering I, Orlando, 2002, pp. 370–374.

    K. Shahanaghi, H. Babaei, A.Bakhsha, Nasser S. Fard, A new condition based maintenance model with random improvements on the system after maintenance actions: Optimizing by Monte Carlo Simulation. World Journal of Modeling and Simulation, Vol 4 Num 3 (2008): Article in press

    Wenbin Wang “A two-stage prognosis model in condition based maintenance” EJOR 182 (2007) 1177-1187.

    R. Kothamasu, S.H. Huang, Adaptive Mamdani fuzzy model for condition-based maintenance Fuzzy Sets and Systems 158 (2007) 2715– 2733

    Pham , H., Wang, H. (1996). Imperfect maintenance, European Journal of Operational Research, 94, 425-438

    Bevilacqua, M., Braglia, M. (2000). The analytic hierarchy process applied to maintenance strategy selection. [2] Reliability Engineering and System Safety, 70, 71–83.

    Wang, L., Chu, J., & Wu, J. (2007). Selection of optimum maintenance strategies based on a fuzzy analytic hierarchy process, Production Economics, 107, 151–163

    Al-Najjar, B. (1999). Economic criteria to select a cost-effective maintenance policy, Journal of Quality in [18] Maintenance Engineering, 5 (3), 236-247

    Smith, D.J., Reliability, Maintainability and Risk, Sixth Edition, Butterworth-Heinemann, 2001.

    Bevilacqua, M., Braglia, M. (2000). The analytic hierarchy process applied to maintenance strategy selection. [2] Reliability Engineering and System Safety, 70, 71–83.

    Smith, D.J., Reliability, Maintainability and Risk, Sixth Edition, Butterworth-Heinemann, 2001.

    Dwight R.A., "Performance indices: do they help with decision-making?'', Proceedings of ICOMS-94, Sydney, Paper 12, 1994, pp. 1-9(

    Westerchamp T.A., "Maintenance Manager's Standard Manual", Prentice-Hall, Englewood Cliff, NJ, 1993, pp. 765-84.

    Wireman T., "World Class Maintenance Management", Industrial Press, New York, NY., 1990.

    Taylor J.C. and Felten D.F., "Performance By Design: Sociotechnical Systems in North  America", Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ., 1993.

    Rensen E.J.K., "Maintenance audits, a conceptual framework", in Martin, H.H. (Ed.), New Developments in Maintenance, Moret Ernst & Young Management Consultants, Netherlands, 1995, pp. 83-94

    Dixon J.R., Nanni A.J. Jr and Vollmann T.E., "The New Performance Challenge: Measuring Operations for World-Class Competition", Business One Irwin, Homewood, IL., 1990.

    Groote, P.D. (1995), "maintenance performance analysis: a practical approach". Journal of Quality in Maintenance Engineering, Vol. 1 No. 2, pp. 4-24.

    Acombined goal programming—AHP approach to maintenance selection problem)Massimo Bertolini a,*, Maurizio Bevilacqua(2006(

     


موضوع پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), نمونه پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), جستجوی پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), فایل Word پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), دانلود پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), فایل PDF پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), تحقیق در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), مقاله در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), پروژه در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), پروپوزال در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), تز دکترا در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), پروژه درباره پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران ), رساله دکترا در مورد پایان نامه انتخاب تجهیزات جهت اجرای CM با استفاده از تکنیک‌ها‌ی ANP وTOPSIS فازی(مطالعه موردی درشرکت فولاد آلیاژی ایران )

فصل اول معرفي و کليات 1-1 مقدمه انسان از ديرباز در انديشه استفاده مؤثر و مفيد از توانايي‌ها، امکانات و منابعي که در اختيار داشته، بوده امّا در دنياي صنعتي امروز اين امر بيش از هر زمان د

مهندسی مکانیک گروه ساخت و تولید پایان نامه کارشناسی ارشد مقدمه یاتاقان‌های غلتشی سرعت بالا کاربردهای زیادی در ماشین‌های دورانی دارند که وظیفه آنها جدا کردن اجزاء چرخشی از قسمت‌های ثابت ماشین می‌باشد. در کاربردهای ماشین ابزاری دقت و در ماشین‌های شیمیائی مقاومت در برابر خوردگی یاتاقان‌ها از اهمیت والایی برخوردار است. در تجهیزات هوا فضایی فاکتورهای قابلیت اطمینان و عمر بالای ...

پايان نامه رشته کشاورزي سال 1383 صنعت در ايران از ديرباز تاکنون به عنوان بخش مهمي از بدنه جامعه شناخته شده است. در قديم صنعت بيشتر در خدمت اهداف نظامي مثل توليد وسايل جنگي، سپر، شمشير و نيزه و&

رشته مديريت صنعتي زمستان 1390 چکيده: تحقيق حاضر در پي يافتن تاثير متقابل مديريت زنجيره تامين و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت فولاد اسفراين چگونه است. به منظور پاسخگويي به سوالهاي پژوهش و ني

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تکنولوژی نساجی چکیده شناخت خصوصیات فیزیکی و مکانیکی فرش برای تولید محصولی با کیفیت و حفظ ظاهر مناسب از ضروریات میباشد . در این تحقیق تلاش شده است تا مدلی برای تعیین ارتباط میان پارامترهای مختلف این خصوصیات ارائه گردد، از این رو برای اندازه گیری این خصوصیات از سه نوع الیاف اکریلیک ، پلی پروپیلن و پلی استر استفاده شده و 81 نمونه فرش با پارامترهای ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته عمران - سازه چکیده: یکی از مشکلات مهم در طراحی لرزه ای و اجرای ساختمان ها وزن مرده قابل توجه بکار رفته در آن است. از این رو درصورت استفاده از بتن سبکی که دارای خواص مکانیکی مطلوب باشد، امتیازات قابل توجهی را میتوان به دست آورد که از جمله آن کاهش در بار مرده و نیروی زلزله می باشد که در نهایت به اقتصادی شدن طرح منجر خواهد شد. با توجه به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش زلزله چکیده اتصالات نیمه صلب[1] اتصالاتی هستند که سختی آنها بین دو حالت گیردارومفصلی قراردارد وبخشی از لنگر راانتقال می دهند وبه عبارت دیگردرجه صلبیت آن بین 20% تا90% می باشدکه در این اتصالات بویژه اتصالات پیچی از طریق شکل پذیری دورانی مناسب وایجاد مفصل پلاستیک در استهلاک انرژی ناشی از نیروهای زلزله موثر می ...

پایان­نامه برای دریافت کارشناسی­ ارشد رشته مهندسی عمران گرایش سازه چکیده امروزه در کشورهای لرزه­خیز جهت اتلاف انرژی لرز ه­ای وارد بر سازه به استفاده از انواع ابزار مستهلک کننده انرژی توصیه شده است. یکی از این ابزارها، میراگرهای اصطکاکی دورانی می باشد. به دلیل اینکه در آیین نامه­های کنونی مقداری برای ضریب رفتار قاب­های مجهز به این میراگر­ها ارائه نشده، در این پایان­نامه سعی شده ...

ثبت سفارش