پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی

word 1 MB 31111 99
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    مدیریت بازرگانی گرایش بین الملل

    چکیده

    انعطاف­پذیری استراتژیک و تاثیراتی که این امر بر عملکرد صادراتی دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. محققان معتقدند که انعطاف­پذیری استراتژیک می­تواند بصورت بالقوه عملکرد را بهبود­داده و موجب سودآوری گردد . سوال اصلی این تحقیق :                                                            .  " انعطاف پذیری استراتژیک چه تاثیری بر عملکرد صادراتی و توسعه بازار صادرات دارد ؟ "                                                                                                 این تحقیق با هدف بررسی تاثیر انعطاف­­پذیری استراتژیک برعملکرد صادراتی انجام­شده­است .یافته­ها نشان دهنده تاثیر انعطاف­پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی بوده است. در پایان پیشنهاداتی برای مدیران و دست اندرکاران صادراتی ارائه شده است .

    برنامه های دانش محور می تواند بخش مهمی از سیاست های صادراتی دولت را تشکیل دهند  .بهتر است که سازمان های حمایت کننده از صادرات تهیه و تدارک اطلاعات درباره بازارهای صادراتی را در اولویت کار خود قرار دهند . با توجه به اینکه هر یک از صادر کنندگان مستقل از هم حرکت می کنند و اگر مراحل اجرایی صادرات به تصویر کشیده شود ، مشاهده خواهد شد که چه نیرو و سرمایه های کلانی در عرض یکدیگر در جریان است و به هدر می رود  .بنابراین پیشنهاد می گردد ؛ صادر کنندگان با کمک سازمان های دولتی ( مانند مرکز توسعه صادرات) اقدام به تشکیل کمیته یا اتحادیه جهت انجام تحقیقات بازاریابی و مبادلات اطلاعات نمایند . همچنین به مدیران توصیه می شود که در برنامه­ریزی استراتژیک خود گزینه های  محیطی را در­نظر­گیرند تا بتوانند نسبت به تغییرات محیطی واکنش دهند .

    کلمات کلیدی : انعطاف پذیری استراتژیک، عملکرد صادراتی، شرکت های صادرکننده، مدیریت بازرگانی ، استراتژی ، مزیت رقابتی

     

     

     

    مقدمه : 

    صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیت های تولید و ایجاد ظرفیت های جدید ضمن هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری های موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند. از سوی دیگر صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاه های تولیدی را قادر می سازد از محدودیت های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید بیشتر بهره برداری کنند.یکی از مهم ترین ابزارهای استراتژی توسعه صادرات، برخورداری از مزیت نسبی در گردونه مبادلات خارجی است. ممکن است کشوری از لحاظ تولید مزیت داشته باشد ولی از نظر بازرگانی فاقد مزیت باشد. فقدان مزیت بازرگانی از ناکارایی نسبی در بازار کالادر مراحلی همچون بسته بندی، حمل، کنترل کیفیت، استانداردهای تولیدی، عدم دسترسی به اطلاعات مربوط به تجارت جهانی و... ناشی می شود .

     

     

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1.1    مقدمه

    محققانی که بدنبال شناسایی محرک های موفقیت صادرات بوده اند  دریافته اند که استراتژی های بازاریابی  و استراتژی هایی که شرکت ها در بازار صادرات خود اتخاذ می کنند بر تعیین عملکرد صادراتی اثر گذار است. در ادبیات بازاریابی صادرات ، علاقمندی خاصی به انعطاف پذیری استراتژیک وتاثیراتی که این امر بر عملکرد صادراتی دارد وجود دارد . شرکت های انعطاف پذیر آنهایی هستند که رفتارشان با مفاهیم  انعطاف پذیری در یک راستا قرار دارد. (Hunt and Morgan, 1995)

    این شرکت ها با تغییرات محیط بین المللی خود را هماهنگ کرده و تغییرات محیطی را در خود نهادینه   می کنند . این امر می تواند بر عملکرد صادراتی و افزایش سهم بازار و توسعه بازار صادراتی محصول          اثر گذار باشد .

      محققان معتقدند ؛ انعطاف پذیری استراتژیک می تواند بصورت بالقوه عملکرد را بهبود داده و موجب سود آوری و بهبود صادرات گردد . سوال اصلی این تحقیق این است که انعطاف پذیری استراتژیک چه تاثیری بر عملکرد صادراتی و توسعه بازار صادرات دارد ؟

    2.1    بیان مسأله

    عملکرد صادراتی حاصل عملیات سازمانی است که شامل دستاوردها و اهداف داخلی و خارجی شرکت   می باشد.دراینجا، عملکرد صادراتی به عنوان کسب اهداف سازمانی تعریف شده و درآن توسعه محصول و توسعه بازار که درنتیجه موجب کسب سودآوری برای شرکت خواهد شد موردتوجه قرار­می­گیرد . میزان موفقیت یک شرکت در امر صادرات را می­توان با عملکرد ­صادراتی آن ارزیابی نمود  .برای سنجش عملکرد صادراتی ، سه معیار مختلف مالی ، غیرمالی و مرکب وجود دارد . معیارهایی چون فروش ، سود و رشد از جمله معیارهای مالی و معیارهایی نظیر موفقیت ، رضایت ، دستیابی به اهداف از جمله معیارهای غیرمالی به شمار می آیند . معیارهای مرکب نیز بر اساس انواع متنوعی از معیارهای عملکردی بنا­شده­اند .­تحقیقات مختلفی در زمینه عوامل موثر­بر­عملکرد صادراتی صورت­گرفته است. Cooper, 2005))   در هر کدام از این تحقیقات، متغیرهایی مد­نظر بوده­اند که بنا به نظر محقق ، به طور­مستقیم یا غیر­مستقیم بر عملکرد صادراتی موثر­بوده­اند. تعداد متغیرهای بررسی شده تاحدودی گسترده بوده­اند .این گستردگی به حدی است که حتی موجب ایجاد نتیجه­گیری­ها ، ابهامات و یافته­هایی متناقض نیز شده­است  .اغلب تحقیقات اولیه در زمینه صادرات در جهت تشخیص صادرکنندگان از غیرصادرکنندگان بوده­است ، به این معنی­که یشتر فرآیندبین­المللی­شدن شرکت را مدنظرقرارمی­دادند. بعدازآن، محققین به بررسی فاکتورهای خارجی موثر بر رفتارصادراتی، نظیر برنامه های تشویقی درست، روی­آوردند. در­سومین مرحله­، محققین به بررسی فاکتورهای مربوط به رفتار شرکت ها ، متناسب با صادرات و نتایج آن پرداختند . محققین دسته­چهارم فاکتورهایی را مورد­بررسی و مطالعه قرار­دادند­که بر عملکرد یا موفقیت صادراتی ، شرکت­ها موثر ­می­باشند  .به عنوان مثال ،کاسیکید و همکارانش با ارئه مدلی به بررسی تاثیر سه عامل خصوصیات عینی شرکت ، متغیرهای مرتبط با درک صادرات ( اندازه و تجربه صادراتی، انگیزه صادرات ، مشکلات صادرات ، مزیت های رقابتی ) و تعهد به صادرات ( بخش مجزای صادرات ، ورود به بازار خارجی و معیارهای انتخاب مشتری ، بازدید مداوم از بازار صادراتی ، برنامه ریزی وکنترل صادرات ) بر روی عملکرد صادراتی در کشورهای اروپایی پرداختند .وایت و گریفیت و ریانز نیز به تجزیه وتحلیل تعدادی از روش های اندازه گیری عملکرد صادراتی در بخش خدما ت پرداختند.  والاس و بیکر نیز در استرالیا مدلی را برای متغیرهای موثر بر عملکرد صادراتی ارائه دادند. آنها در این مطالعه متغیرها را به دو دسته متغیرهای غیرملموس( گرایشی ، مهارتی ، دانشی ) و ملموس ( توزیع ، محصول ، ارتباط با مشتری ، کنترل ، عرضه کنندگان ) تقسیم نمودند.  (Christensen, 2007)

    1.2.1  انعطاف پذیری استراتژیک

    پر واضح است که رفتار های بازارگرایی در خلا شکل نمی­گیرد و بسیاری از عوامل احتمالا بر چگونگی عملکرد صاردات شرکت در محیط بین المللی اثر گذار است .                                                               (Aaby and Slater,1999; Sousa et al., 2008; Zou and Stan, 1998)

    اما مبحث اساسی که درادبیات بازارگرایی و عملکرد صادراتی می بایست مورد بررسی قرار گیرد، مفهوم انعطاف پذیری استراتژیک است. هدف کلیدی تحقیقات  عملکرد صادراتی شناسایی و ارزیابی اهمیت پیشرانه های عملکرد صادراتی است . انعطاف پذیری استراتژیک یکی از پیشرانه ها و پیش زمینه های اساسی در این مورد است ، چرا که در ادبیات موضوع انعطاف پذیری استراتژیک  شکل دهنده عملکرد بین المللی شرکت می باشد .   (Buckley and Casson,1998; Brouthers et al., 2008)   تحقیقات دیگری نشان می دهد که انعطاف پذیری استراتژیک  و توسعه بازار صادرات هردو نقش اساسی در تعیین عملکرد سازمانی ایفا می کنند .   (Johnson et al., 2003) وهردوی آنها برای موفقیت تجاری الزامی هستند .  انعطاف پذیری استراتژیک در ادبیات موضوع چنین تعریف شده است : توانایی شرکت برای انطباق و پاسخگویی به تغییرات محیطی . Combe and Greenley,2004,p.1456) )  ویاتوانایی سازمانی برای مدیریت اقتصادی وسیاسی ریسک ها با پاسخگویی بلادرنگ به تهدیدات و فرصت های بازار (Grewal and Tansuhaj, 2001, p. 72) . تحقیقات نشان می­دهدبرای دستیابی به انعطاف­پذیری استراتژیک فعالیت­های آتی(ایجادگزینه­های واقعی برای شرکت) صادرکنندگان می­توانند در ساختار صادرات و استراتژی­های صادرات سرمایه­گذاری کنند و سیستم قابلیت­های هماهنگ صادرات را ایجاد­کنند .  (e.g., Buckley and Casson, 1998; Johnson et al., 2003; Sanchez, 1995)               . سرمایه گذاری فعلی در این گزینه ها می تواند دسترسی به گزینه های تصمیم گیری بیشتری که در نهایت منجر به افزایش سود آوری ، سهم بازار بیشتر و رشد فروش می شود را ایجاد کند . در این تحقیق سه منبع انعطاف پذیری صادرات شناسایی شده است . (سه نوع سرمایه­گذاری که می تواندگزینه واقعی ایجادکند.) این سه منبع بر اساس ادبیات انعطاف پذیری استراتژیک در تحقیقات می باشند : اول ، بر مبنای چارچوب مفهومی ارائه شده توسط اولاخ(2000) براذر (2008)  و لیبلین (2003) حدی است که درآن شرکت ها در هنگام تصمیم گیری صادارت تجربه صادرات خودراباانعطاف پذیری درمی آمیزند . به ویژه سرمایه گذاری درتجارب صادراتی بزرگتر( از طریق وارد شدن در بازارهای وسیعتر وبیشتر ویادرمحدوده زمانی بزرگتر) به شرکت ها این امکان را می دهد تا خروجی ها را تغییر داده و از بازاهای کم سود تر به بازارهای پرسودتر تمرکزکنند . این امر همچنین به شرکت ها این امکان را می دهد که تنوع رویدادها و ایده ها را افزایش دهند و این امر به ایجاد فرصت های بیشتر برای توسعه راه های جدید شناسایی گزینه های  تجاری جدید کمک می کند . (Luo and Peng, 1999)  انعطاف پذیری صادرات به معنای شناسایی و رصد فرصت های صادراتی جدید برای کسب مزیت از آنها و اقدام به موقع برای صادرات در این فرصت ها می باشد .

    نوع دیگرانعطاف پذیری صادراتی به عنوان انعطاف پذیری هماهنگی تعریف می شود. (Sanchez, 1995) درشرکت هایی که برانعطاف پذیری هماهنگی سرمایه گذاری می شود، انعطاف پذیری در واحد صادرات بالامی باشد . واحد صادرات دارای گزینه هایی برای مدیریت موثر منابع داخلی از طریق الف) تعریف استراتژی هماهنگ ب) شکل دهی مجدد ساختار داخلی متناسب با استراتژی  و ج) اجرای هماهنگ استراتژی های بازاریابی جدید می باشد . هنگامی که سرمایه گذاری در انعطاف پذیری هماهنگ صادراتی پایین باشد ، به هرترتیب ممکن است در تصمیمات صادرات ، هماهنگی وجودنداشته باشد و واحدهای وظیفه ای مختلف بر مبنای تشخیص خود عمل کنند و تصمیم نهایی بر مبنای مصلحت نهایی شرکت نباشد . (Cadogan et al., 2005)

    2.1.2  توسعه بازار صادرات

    در ادبیات بازاریابی بین المللی ، راهبرد توسعه بازار صادراتی به این صورت تعریف شده است : تصمیم راهبردی بلندمدت راجع به میزان گستردگی بازار صادراتی در طول زمان و تخصیص تلاش­های بازاریابی میان بازارهای صادراتی مختلف . در این خصوص دو رویکرد بدیل در ادبیات صادراتی شناسایی شده و مورد بحث قرار گرفته است : تمرکز بازار ، به معنی تمرکز استراتژیک یک شرکت بر تعدادی از بازارهای صادراتی به دقت انتخاب شده و تخصیص منابع برای فعالیت های صادراتی در همین بازارها و گسترش بازار. به معنی صادرات به هر تعداد بازار صادراتی که مقدور باشد ، بدون توجه ویژه به بازار خاص.          ( Katsikeas,2006) انتخاب راهبرد توسعه بازار صادراتی می تواند تاثیر مهمی بر تدوین راهبردهای آمیخته بازاریابی صادراتی کل شرکت داشته و نهایتا برعملکرد صادراتی آن موثر باشد اما توافق عامی در مورد اینکه کدام راهبرد منجر به عملکرد صادراتی بهتر خواهد شد میان پژوهشگران وجودنداشته است . بدلیل مشکلات مفهومی و روش شناختی در این مطالعات وکمبود پژوهش های تجربی در این زمینه ، نتایج حاصل از آنها یکپارچه نیست و رابطه میان راهبرد بازاریابی صادراتی و عملکرد صادراتی همچنان به عنوان موضوعی حل نشده باقی مانده است  (Zou,2002) .اغلب مطالعات مربوط به توسعه بازار صادراتی در یک دوره 10 ساله بین سال های 1995 و 2005 منتشر شده اند .این مطالعات توجه خود را معطوف این مساله ساخته اندکه کدامیک از راهبردهای نامبرده ( تمرکز بازار یا گسترش بازار ) به عملکرد صادراتی بهتری منجر­می­شود.  برخی ازاین مطالعات اتخاذ راهبرد تمرکز بازار را پیشنهاد­می­کنند، با این استدلال که با تمرکز روی نسبتاکمی از بازارهای کلیدی ، شرکت های صادراتی خواهند توانست سهم بازار بزرگتری به دست آورند که آن نیز در جای خود سودآوری بلندمدت آنها را بهبود می بخشد. (Trang,2000)   گروه دیگری از این مطالعات استراتژی گسترش بازار را توصیه می کنند ، چرا که  بدست آوردن سهم بازارهای محدود در تعداد زیادی از بازارهای صادراتی پراکنده ، شرکت های صادراتی را قادرساخت که ریسک بازار خارجی را کاهش داده و به سطوح سودآوری بالاتری دست یابند. در میان این دو دیدگاه ، برخی از صاحبنظران نیز رویکرد اقتضایی در پیش گرفته و معتقدند که       مناسب بودن یک راهبرد توسعه بازار صادراتی خاص ، به عوامل موقعیتی مختلفی از قبیل:  محصول ، بازار و متغیرهای خاص شرکت بستگی دارد  .(Taylor,2008)    باتوجه به نتایج تحقیقاتی که تفاوت          معنی داری در عملکرد صادراتی میان دوگروه تمرکز بازار و گسترش بازار مشاهده نکرده اند ، محققان بعدی ( از دهه 1990 به بعد ) رویکردی اقتضایی اتخاذ کرده اند و سعی در شناخت عواملی داشته اند که راهبردهای تمرکز بازار و گسترش بازار را از هم متمایز می سازد . نکته قابل توجه اینکه در جدیدترین پژوهش ها دیگر به متغیر عملکرد صادراتی پرداخته نشده است.  در این میان کاتیسکاس و لئونیدو به طور تجربی به شناسایی متغیرهایی پرداخته اند که می توانند توضیح دهند ؛ چرا شرکت ها از یک رویکرد خاص در توسعه بازار صادراتی پیروی می کنند .کاتیسکا و دیگران در جدیدترین پژوهش انجام گرفته در این حوزه به شناسایی تفاوت های موجود شرکت های دارای استراتژی های توسعه بازار صادراتی مختلف، از نظر مدیریت  فروش صادراتی پرداخته اند . (Katsikeas,2006)

    3.1    ضرورت تحقیق

    شرکت های صادر کننده و فعال در امر صادرات همواره باید نسبت به عملکرد خود آگاهی داشته باشند و بتوانند معیارهای ارزیابی را مشخص نمایند تا از مزیت رقابتی برخوردار گردند . دولت ها علاقه‌مندکمک به شرکت ها جهت افزایش صادرات هستند و در این راستا برنامه‌های ارتقاء صادرات دولت منجر به افزایش بیشتر صادرات شرکت‌های کوچک‌ و متوسط در مقایسه با شرکت‌های بزرگ می‌گردد . لذا رفتار صادراتی شرکت‌های‌ کوچک و متوسط و همینطور عواملی که نقش مهمی را در موفقیت صادراتی آنها ایفا می‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است . در این میان توجه شرکت ها به امر بازاریابی و گرایش به بازار می­تواند نقطه­­عطفی در بهبودعملکرد صادراتی آنها باشد. توجه به نیازهای مشتریان می­تواندگردش مالی وسود­آوری شرکت­ها را افزایش دهد . از آنجائیکه امر صادرات همواره درکشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و تاکید بر صادرات غیر­نفتی و ارائه مشوق­های صادراتی بوده است ، در­نتیجه انجام این تحقیق با هدف ارزیابی عملکرد صادراتی شرکت های صادر کننده سنگ تزئینی ضرورت پیدا می­کند .

     4.1 سوالات تحقیق

    آیا هرچه انعطاف پذیری صادراتی در شرکت های تولید کننده سنگ های تزیینی بالاتر باشد ، سطح عملکرد صادراتی بالاتر است ؟

    آیا هرچه انعطاف پذیری صادراتی در شرکت های تولید کننده سنگ های تزئینی بالاتر باشد ، سهم بازار صادراتی آن بالاتر است ؟

    راهکارهای بهبود عملکرد صادراتی شرکت های تولید کننده سنگ های تزئینی کدامند ؟

    5.1 اهداف تحقیق 

    این تحقیق با هدف بررسی انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی انجام می شود . درهمین راستا اهداف زیر دنبال می شود :

     بررسی وضعیت عملکرد صادراتی در شرکت های صادر کننده سنگ تزئینی در استان مرکزی

    ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد صادراتی این شرکت ها     

    6.1 فرضیات تحقیق  

    فرضیه اصلی اول:  انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی اثر دارد .

    فرضیه فرعی اول: تجربه صادرات بر عملکرد صادراتی اثر دارد .

    فرضیه فرعی  دوم: نوع تصمیم گیری استراتژیک شرکت بر عملکرد صادراتی اثر دارد .

    فرضیه فرعی سوم: هماهنگی استراتژیک فعالیت های  بر عملکرد صادراتی اثر دارد.

    فرضیه اصلی دوم: انعطاف پذیری استراتژیک بر توسعه بازار صادرات اثر دارد.

    فرضیه فرعی چهارم: تجربه صادرات بر  توسعه بازار صادرات اثر دارد.

    فرضیه فرعی  پنجم: نوع تصمیم گیری استراتژیک شرکت  بر توسعه بازار صادرات اثر دارد.

    فرضیه فرعی  ششم: هماهنگی استراتژیک فعالیت های  بر توسعه بازار صادرات اثر دارد.

    7.1 تعریف واژگان تحقیق

    انعطاف پذیری صادرات: انعطاف پذیری صادرات به معنای شناسایی و رصد فرصت های صادراتی جدید برای کسب مزیت از آنها و اقدام به موقع برای صادرات در این فرصت ها می باشد.

    عملکرد صادراتی : معیاری برای ارزیابی توان سازمان ها در مورد میزان موفقیت در بازارهای صادراتی       می باشد . این معیار توسط رشد فروش ، سهم بازار و نسبت به رقبا سنجیده می شود .

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول-  کلیات تحقیق : 1

    1-1-     مقدمه : . 1

    1-2-     بیان مسأله : . 1

    1-2-1-   انعطاف پذیری استراتژیک : 2

    1-2-2-   توسعه بازار صادرات : ... 4

    1-3-     ضرورت تحقیق : .. 5

    1-4-      سوالات تحقیق : 6

    1-5-     اهداف تحقیق  :.. 6

    1-6-      فرضیات تحقیق : 7

    1-7-       تعریف واژگان تحقیق : 7

    فصل دوم -  مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق : .. 8

    2-1-  مقدمه : . 8

    2-2-   انعطاف پذیری استراتژیک :  شناخت مدیریتی.. 11

    2-3-   انعطاف پذیری استراتژیک :.... 13

    2-4-    انعطاف پذیری و شرکت بین المللی : 15

    2-5-    خروج از رقابت در صادرات :... 16

    2-6-     انعطاف پذیری استراتژیک و شبکه اجتماعی : .. 17

    2-7-      گونه شناسی انعطاف پذیری استراتژیک  : .... 18

    2-8-         بسوی انعطاف پذیری در مدیریت صادرات  : 20

    2-9-        توسعه بازار صادرات : ... 21

    2-10-      عملکرد صادراتی : .. 23

    2-11-      عوامل موثر بر عملکرد صادراتی : 25

    2-12-       اندازه گیری عملکرد صادراتی :.. 27

    2-13-       استراتژی بازار- محصول : 29

    2-13-1-   انتخاب بازار و عملکرد صادراتی : 29

    2-13-2-   محصولات ارائه شده و عملکرد صادراتی : 30

    2-13-3-    رقابت بر روی قیمت :... 31

    2-13-4-   شدت تبلیغات و عملکرد صادراتی : 31

    2-13-5-   توزیع :.. 32

    2-13-6-   اجرای استراتژی : 33

    2-13-7-   ویژگی های سازمانی : 34

    2-13-8-   تعهدات صادرات :... 35

    2-13-9-   ویژگی های محیطی : .. 36

    2-14-        موانع صادرات : 38

    2-15-        پیشینه تحقیق :.. 43

    2-15-1-   تحقیقات داخلی : 43

    2-15- 2-   تحقیقات خارجی :.. 46

    2-16-       مدل تحقیق :.. 48

    فصل سوم-   روش تحقیق : 49

    3-1-       مقدمه : 49

    3-2-       روش تحقیق : 49

    3-3-       متغیرهای تحقیق : 50

    3-4-       روش گردآوری داده ها : 50

    3-5-      پایائی و روائی پرسشنامه : 51

    3-5-1-  پایائی : 51

    3-5-2-  روائی ( اعتبار ) : 52

    3-6-       جامعه و نمونه آماری : 53

    3-6-1-  قلمرو مکانی تحقیق : 53

    3-6-2-  قلمرو زمانی تحقیق : 53

    3-6-3-  جامعه آماری : 54

    3-6-4-  نمونه آماری : 54

    3-6-5-  تعیین حجم نمونه : 54

    3-6-6-  روش های نمونه گیری : 55

    3-7-       تجزیه و تحلیل داده ها : 55

    3-7-1-  رگرسیون : 56

    3-7-2-  ضریب همبستگی : 57

    3-7-3-  آزمون میانگین یک جامعه آماری : 57

    فصل 4-   تجزیه و تحلیل داده ها: 59

    4-1-  مقدمه. 59

    بخش اول – آمار توصیفی مربوط به پاسخ دهنده‌گان.. 59

    بخش دوم: آزمون میانگین یک جامعه آماری (آزمون تی استیودنت). 64

    بخش سوم-  آزمون یکسان بودن اولویت بندی(رتبه بندی). 66

    بخش چهارم : آزمون همبستگی.. 67

     بخش پنجم: آزمون فرضیات... 72

     فصل 5-         نتیجه گیری و پیشنهادات  : 78

    5-1-       مقدمه 78

    5-2-       آمارتوصیفی.. 79

    5-3-       نتیجه گیری از فرضیات... 79

    5-4-      پیشنهادات کاربردی.. 84

    5-5-     محدودیت های تحقیق 85

                پیوست ها 86

               منابع فارسی .. 88

               منابع انگلیسی.. 89

     

    منبع:

    منابع فارسی :

    آذر عادل مؤمنی، منصور، (1380), «آمار و کارُبرد آن در مدیریت»، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران : انتشارات سمت.

    اسماعیل پور، حسن(1384)" مبانی مدیریت بازاریابی"، تهران، انتشارات نگاه دانش

    ایران نژاد پاریزی، مهدی، (1378)، «روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی»، تهران، نشر میدان.

    حافظ‌نیا، (1377)، « روش تحقیق در علوم انسانی»، تهران، انتشارات سمت.

    خاکی، غلامرضا، (1379)، «روش تحقیق در مدیریت»، تهران : مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

    دلاور، علی، 1380، «مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم­انسانی و اجتماعی»، تهران : انتشارات رشد.

    سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه،(1380)، «روش های تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ پنجم تهران : انتشارات آگاه.

    روستا، احمد داورونوس،ابراهیمی،عبدالحمید (1384 )مدیریت­بازاریابی، چاپ­نهم، قم ،انتشارات­سمت.

     

    منابع انگلیسی :

    Aaby, N-E. and Slater, S.F. (1989), “Management influences on export performance: a review of the empirical literature 1978-88”, International Marketing Review, Vol. 6, No. 4, pp. 7-26.

    Amine, L. (1999), “Export performance and export policy: evidence from the U.K. clothing industry,” Journal of the Operational Research Society, 30(8):747-754.

    Aaker, D.A. (2001), Strategic Market Management, Wiley, New York, NY.

    Airaksinen, T. (2002), “Export performance of the firms in the Finnish engineering in dustry,” Helsinki School of Economics, Working Paper F-37 (August). Christensen, C.H., da Rocha, A. &

    Al-Mandheri, A., Al-Oufi, H. & Omezzine A. (2007), “Determinants of Fish Export Performance in Oman: A Firm-Level Analysis,” Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 19(2/3): 9-25Brouthers, K.D.,

    Brouthers, L.E. and Werner, S. (2008), “Real options, international entry mode choice and performance”, Journal of Management Studies, Vol. 45, No. 5, pp. 936-960.

    Buckley, P.J. and Casson, M.C. (1998), “Models of the multinational enterprise”, Journal of International Business Studies, Vol. 29, No. 1, pp. 21-44.

    Bilkey, W.J. (2002), “Variables associated with export profitability,” Journal of International Business Studies, 13(Fall): 39-55. Moser, R., & Topritzhofer, E. (1999), Exploratorische LOGIT- und PROBIT Analysen zur empirischen Identifikation von Determinanten der Exporttüchtigkeit von Unternehmen, Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 49(10):873-90.

    Burton, F.N. & Schlegelmilch, B.B. (2007), “Profile analysis of non-exporters versus exporters grouped by export involvement,” International Management Review, 27(1): 38-49.

    Cadogan J, Sandqvist W, Salmineni S, & Puumalainen RTK (2005). Export marketing, interfunctional interactions, and performance consequences. J. Acad. Mark. Sci. 33(4): 520-535.

    Christensen, C.H., da Rocha, A. & Gertner, R.K. (2007), “An empirical investigation of the factors influencing exporting success of Brazilian Firms,” Journal of Business Studies, Fall:61-77.

    Cooper, R.G. & Kleinschmidt, E.J. (2005), “The impact of export strategy on export sales performance,” Journal of International Business Studies, 16(1):37-56.

    Cavusgil, S.T., & Zou, S. (1994), “Marketing strategy performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures,” Journal of Marketing, 58:1-21.

    14.             Cadogan, J.W. (2003), “Multiple perspectives on market orientation's domain specification:implications for theory development and knowledge accumulation,” chapter in Hart, S. (ed),

    Ghauri PN, Lutz CH, & Tesform, G (2003). Using business networks to solve export marketing problems of small and medium-sized manufacturing firms from developingcountries. Euro. J. Mark. 37(5/6): 728-752.

    evaluation”, Journal of Management Studies, Vol. 32, No. 2, pp. 177-196.

    Hunt, S.D. and Morgan, R.M. (1995), “The comparative advantage theory of competition”,

    Journal of Marketing, Vol. 59, No. 1, pp. 1–15.

    Johnson, J.L., Lee, R.P-W., Saini, A. and Grohmann, B. (2003), “Market-focused strategic

    Katsikeas, C.S., Leonidou, L. and Morgan, N.A. (2000), “Firm-level export performance

    Khanna T& Yafeh Y(2005).Business groups and risk sharing around the world.J.Bus.78(1):301-340.

    Harrington RJ (2006). The moderating effects of size, manager tactics and involvement on strategy implementation in food service. Hosp. Manage. 25: 373-397.

    Matanda MJ & Freeman S (2009). Effect of perceived environmental uncertainty on exporter–importer interorganisational relationships and export performance improvement. Int. Bus. Rev. 18: 89-107.

    Lee J, & Habte-Giorgis, B (2004). Empirical approach to the sequential relationships between firm strategy, export activity, and performance in U.S. manufacturing firms. Int. Bus. Rev. 13: 101-129.

    Leonidou, L., Katsikeas, C.S. and Samiee, S. (2002), “Marketing strategy determinants of export performance: a meta-analysis”, Journal of Business Research, Vol. 55, No. 1, pp. 51-67.

    26.             Luo, Y. and Peng, M.W. (1999), “Learning to compete in a transition economy:experience, environment, and performance”,Journal of International Business Studies,Vol.30,No.2,pp.269-296.

    Morgan N, Kaleka A, & Katsikeas C (2004). Antecedents of export venture performance: a theoretical model and empirical assessment. J. Mark. 68(1): 90-108.

    McGuiness, N.W., & Little, B. (2001), “The influence of product characteristics on the export performance of new industrial products,” Journal of Marketing, 45(Spring):110-22.

    Madsen, T. K. (2007), “Empirical export performance studies: a review of conceptualisations and findings,” Advances in International Marketing, 2:177-198.

    Okumus F (2003). A framework to implement strategies in organizations. Manage. Decis. 41(9): 871-882. Schaap JI. (2006). Toward strategy implementation success: An empirical study of the role of senior-level leaders in the Nevada gaming industry. UNLV Game. Res. Rev. J.10: 13-37.

     

    O'Cass A (2003). Examining firm and environmental influences on export marketing mix strategy and export performance of Australian exporters. Euro. J. Mark. 37(3/4): 366-384. Rapert MI

    Papadopoulos N, & Martin Martin O (2010). Toward a model of the relationship between internationalization and export performance. Int. Bus. Rev. 19: 388-406

    Reid, S. (2002), “The impact of size on export behavior of small firms,” in M.R Czinkota & G. Tesar (eds.), Export management: an international context, pp. 17-38, New York: Praeger Publishers.

    Styles C, Patterson PG, & Ahmed F (2008). A relational model of export performance. J. Int. Bus. Stud. 39: 890- 900

    Sousa, C.M.P., Martinez-Lopez, F.J. and Coelho, F. (2008), “The determinants of export

    performance: a review of the research in the literature between 1998 and 2005”, International

    Journal of Management Reviews, Vol. 10, in press.

    Singh DA (2009). Export performance of emerging market firms. Int. Bus. Rev. 18: 321-330

    Stoian MC , Rialp A, & Rialp J (2011). Export performance under the microscope: A glance through Spanish lenses. Int. Bus. Rev. 20: 117-135.

    Sanchez, R. (2005), “Strategic flexibility in product competition”, Strategic Management Journal, Vol. 16, No. S1, 135-159.

    Taslak S (2004). Factors restricting success of strategic decisions: evidence from the Turkish textile industry, Euro. Bus. Rev. 16(2): 152-164.

    Yaprak, A. (2005), “An empirical study of the differences between small exporting and non-exporting US Firms,” International Marketing Review, 2 (Summer):72-83.

    Zou, S. and Stan, S. (2008), “The determinants of export performance: a review of the empirical literature between 1987 and 2007”, International Marketing Review, Vol. 15, No. 5, pp. 333-356.


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش : بازرگانی بین الملل چکیده: در طول دو دهه گذشته، صادرات به عنوان یکی از فعالیت­هایی که رشد اقتصادی را تسریع می­بخشند، شناخته شده است. صادرات نقش یک عامل کلیدی را در دست­یابی به مزیت رقابتی در بازار پرتلاطم امروزی، برای شرکت­ها ایفا می­کند. از طرفی ارتباط بین فعالیت­های صادراتی و عملکرد به موضوع بسیار پراهمیتی در تدوین و اجرای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " بازاریابی " مقدمه صادرات معمول ترین راه پیش روی شرکت ها برای شروع فعالیت های بازاریابی در خارج کشور است. یکی از مهمترین دلایل این امر این است که صادرات در مقایسه با سایر روش های بین المللی شدن به منابع کمتری نیاز دارد. کشورهای مختلف شرکت های خود را به صادرات تشویق می کنند زیرا این فعالیت مهم, اشتغال را در داخل کشور آن ها ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده: بین المللی شدن تجارت در بازارهای جهانی نمود زیادی یافته است. در بازارهای جهانی امروز شرکت هایی که به صادرات روی می آورند بسیار زیاد است، زیرا بازارهای محلی برای شرکت ها و تولید کنندگان اشباع شده است. بحث تجارت خارجی یکی از مهم ترین مباحث در توسعه اقتصادی کشور است. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر مشوق های صادراتی دولت بر عملکرد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده: هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی استان گیلان می باشد.. این تحقیق ویژگی های عینی ،ویزگی های ذهنی تصمیم گیرندگان وویژگی های شرکت را در یک نمونه 130تایی شرکت های تولید کننده مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان برای تحقیق ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده: مدیرانی که درگیر بازاریابی صادرات می شوند، در ابتدا به اتخاذ تصمیمات در مورد روش ورود برای گسترش بازار خود به خارج تمایل نشان می­دهند. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثری است که بر انتخاب روش ورود به بازار خارجی یک شرکت صادراتی تأثیر می گذارد. بر اساس مرور تحلیلی، فرضیات تحقیق ساخته شدند. در این پژوهش، ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی چکیده فرایند جهانی شدن به سرعت در جریان است و دنیای ما را به سوی یک دهکده جهانی سوق می دهد که در آن فرهنگ ها هر روز بیشتر از دیروز به سمت همگون شدن پیش می روند. این فرایندها به شرکت ها این فرصت را می دهد تا با به کارگیری روشهای جدید بازاریابی، مصرف کنندگانی در سراسر جهان داشته باشند. صادرات محصول یکی از روش های حضور ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی بین الملل چکیده جهت گیری استراتژیک بعنوان یکی ازمحرکهای اصلی تدوین استراتژی، در سه دهه اخیر بصورت گسترده توسط محققان مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است. اما تاثیرجهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی کمترمورد مطالعه قرارگرفته است. پژوهش حاضر به منظور بررسی این موضوع است که آیا جهت گیری استراتژیک ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده عملکرد برند موفقیت یک برند در بازار را نشان می دهد و از راه های متعدد و دیدگاه های متفاوتی اندازه‎گیری شده است. مطالعات موجود نشان می دهد، در حدود 70 درصد از درآمدهای شرکت قابل انتساب به برند است. بنابراین عملکرد سازمانی و عملکرد برند ارتباط بسیار بالایی با یکدیگر دارند در این راستا هدف از ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه چکیده در عصری که اقتصادش بر چرخ دانش می گردد، دانش به عنوان یک فاکتور حیاتی در حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها محسوب می شود. امروزه هنر مدیریت در سازمان ها در حال تبدیل شدن به هنر «مدیریت دانش» است و رهبری یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید دانسته های ارزشمند از طریق تفکر نیروی انسانی و به انجام رسانیدن این کار به ...

ثبت سفارش