پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان)

word 4 MB 31158 203
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۰,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه  برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  (M.A  )

    چکیده

     

    موفقیت سازمان های خدماتی در راستای فعالیتهای بازارگرایی مستلزم این است که تعهد کارکنان تضمین شود. یکی از راه های دستیابی به چنین تعهدی، اجرای برنامه های بازاریابی داخلی است. با توجه به اهمیت بازاریابی داخلی و بازارگرایی پژوهش حاضر تلاش دارد تا رابطه بین دو متغیر را با توجه به نقش واسطه ای تعهد و رفتار شهروندی سازمانی مورد بررسی قرار دهد و به این سوال که عواملی همچون بازاریابی داخلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی تا چه اندازه بر موفقیت بازارگرایی تاثیرگذار است؟پاسخ دهد. در این راستا  118 نفر از کارکنان بانک توسعه تعاون استان اصفهان نیز به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده های مورد نیاز از طریق ابزار پرسشنامه (چهار پرسشنامه بازاریابی داخلی فورمن و مانی (1995)، تعهدسازمانی آلن و می یر (1991)، رفتار شهروندی اورگان و کانوسکی(1996) و بازارگرایی نارور و اسلاتر (1990)) جمع آوری گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات تخصصی اساتید و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده از طریق دو نرم افزار SPSS19 و  Lisrel 8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل نیز بیانگر رابطه مثبت و مستقیم بازاریابی داخلی با تعهد و رفتار شهروندی، و تعهد و رفتارشهروندی با بازارگرایی بود. همچنین رابطه بین بازاریابی داخلی و بازارگرایی- تعهد و رفتارشهروندی- و نقش میانجی گری متغیر تعهد و رفتار شهروندی در رابطه بین بازاریابی داخلی و بازارگرایی مورد تائید قرار نگرفت.

     

    واژگان کلیدی: بازارگرایی، بازاریابی داخلی، تعهد سازمانی، رفتار شهروندی، بانکهای تجاری

    فصل اول 

    کلیات تحقیق

    ) مقدمه :

    دنیای کنونی با شتاب فزاینده‌ای در حال صنعتی شدن است. این امر ضرورت نوآوری، انعطاف‌پذیری، بهره‌وری و پاسخگویی را برای بقا و موفقیت سازمانها بیشتر می‌‌کند. یکی از کلیدهای موفقیت در بازارهای رقابتی این است که برنامه های بازاریابی خلاق را به کار گیریم تا اینکه نیازهای مشتریان و گرایشهای بازار را در هر لحظه مشاهده نماییم (Kohli and Jaworski, 1990). از طرف دیگر، روانشناسان تأکید دارند کارکنان سازمانها باید فراتر از وظایف رسمی خود عمل کنند. با توجه به تعامل فراوان و رو در رو، با مشتری، و همچنین ماهیت خدمات، این مفهوم در بخشهای خدماتی اهمیت بیشتری دارد (Garg and Rastogi, 2006). از این رو «رفتار شهروندی سازمانی[1]» و «تعهد سازمانی[2]» بعنوان مهارتهایی شناخته می شوند که می‌توانند به کارکنان در این راه کمک کنند. رفتار شهروندی به رفتارهای فردی اشاره دارد که برخاسته از بصیرت افراد بوده و علاوه بر این‌که کارایی و اثر بخشی عملکرد سازمان را افزایش می دهند، مستقیم و به صورت صریح، از طریق سیستم رسمی پاداش تشویق نمی شوند(Burns and Carpenter, 2008) . تعهد سازمانی، به حالتی اشاره دارد که در آن کارمند با سازمان خاص و اهدافش شناخته شده و علاقه دارد عضو آن سازمان تلقی شود (حسنقلی و همکاران، 1391). احمد و رفیق[3] (2000) با بررسی مطالعات مختلف نشان دادند بازاریابی درونی به عنوان شیوه ای برای حل مسایل و مشکلات مربوط به کارکنان سازمانها و ارایه خدمات با کیفیت توسط آنها مطرح است بطوریکه فعالیتهای بازاریابی درونی از طریق نفوذ و ایجاد انگیزه در کارکنان موجب افزایش تعهد سازمانی در آنها شده، رقابتپذیری سازمان را بهبود بخشیده و  شایستگی ها را ارتقا می دهد .

    در این فصل به بیان مسئله، ضرورت تحقیق، اهداف، چارچوب نظری، سوالات و فرضیات ، تعاریف متغیرها و قلمرو تحقیق پرداخته خواهد شد.

     

    1-2) بیان مساله :

    در ادبیات و عملیات بازاریابی بازارگرایی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و رویکردهای متعددی برای تبیین این مفهوم مطرح شده اند.  به اعتقاد نارور و اسلاتر[4] (1990)، بازارگرایی قلب تپنده مدیریت و استراتژی بازاریابی مدرن است و کسب و کاری که بازارگرایی اش را افزایش دهد، عملکرد بازارش را بهبود خواهد بخشید . بازارگرایی، فرهنگی سازمانی است که با حداکثر کارایی و اثربخشی، رفتارهای لازم جهت خلق ارزش برتر برای مشتریان و در نتیجه عملکرد برتر مستمر برای کسب و کار را فراهم می کند. آنها بازارگرایی را شامل سه جزء رفتاری- مشتری گرایی[5]، رقیب گرایی[6] و هماهنگی بین وظیفه ای[7] و دو معیار تصمیم[8]- تمرکز بلندمدت[9] و سودآوری[10] می دانند .

    لافرتی و همکارانش[11] (2001) تلاش کرده اند تا با تلفیق مؤلفه های مشترک پنج رویکرد تصمیم گیری (Shapiro, 1988) ؛ هوشمندی بازار(Kohli and Jaworski, 1990)؛ رویکرد فرهنگی (Narver and Slater, 1990)؛ رویکرد استراتژیک (Ruekert, 1992)؛ و مشتری گرایی (Deshpande et al, 1993)؛ به رویکردی ترکیبی دست یابند . آن ها در این بررسی بازارگرایی را به عنوان یک پدیده فرهنگی و مدیریتی برای دستیابی به مزیت رقابتی مورد بحث قرار داده اند. آنها چهار حوزه عمومی مورد توافق در رویکردهای مورد بررسی را بدین شرح معرفی می کنند: تأکید بر مشتری، اهمیت دانش (اطلاعات) تسهیم شده، هماهنگی بین وظیفه ای فعالیت ها و ارتباطات بازاریابی ، و پاسخ گویی به فعالیت های بازار از طریق انجام اقدام مناسب.

    بازارگرایی چه به عنوان یک فرهنگ و چه به عنوان یک رفتار، نمیتواند بدون تعهد سازمانی بروز کند و نه تنها مدیران رده بالا بلکه کارکنان درون سازمان نیز باید از این تعهد برخوردار باشند . از این رو، موفقیت سازمان های خدماتی در راستای فعالیتهای بازارگرایی مستلزم این است که تعهد کارکنان تضمین شود. یکی از راه های دستیابی به چنین تعهدی، اجرای برنامه های بازاریابی داخلی است(Caruana and Calleya, 1998). بازاریابی داخلی یکی از مباحث بازاریابی است که دو دهه قبل به عنوان شیوهای برای حل مسایل و مشکلات مربوط به کارکنان سازمان ها و ارایه خدمات با کیفیت توسط آنها مطرح شد. مطالعات مربوط در این زمینه حاکی از آن است که فعالیت های بازاریابی درونی از طریق نفوذ و ایجاد انگیزه در کارکنان موجب افزایش تعهد سازمانی در آنها شده، رقابت پذیری سازمان را بهبود بخشیده و شایستگیها را ارتقا میدهد (Ahmed and Rafiq, 2002).

    بازاریابی داخلی، عبارت است از جذب، توسعه، انگیزش،و تداوم کیفیت‌ قابل ارایه به کارنان از طریق شغل به عنوان یک محصول و ارضای نیازمندی‌های‌ آنان.به عبارت دیگر،بازاریابی داخلی،فلسفه رابطه و پیمان مشترک بین مشتریان‌ و کارکنان(مشتریان داخلی)سازمان است (Cahill,1995). به تعبیری، بازاریابی‌ داخلی به عنوان یک شناخت آکادمیک،علمی و تجاری در زمینه ارتقای سطح‌ رضایتمندی مشتریان و کارکنان مطرح می‌باشد. هدف بازاریابی داخلی،ایجاد اطمینان از رضایت‌مندی کارکنان‌ سازمان و توسعه کیفیت محصولات و خدمات به منظور دستیابی به رضایت‌ مشتریان خارجی سازمان می‌باشد،که این امر به صورت فرایندی از مشتریان‌ داخلی به سمت مشتریان خارجی سازمان جریان دارد (عبدالباقی، 1382).

    مطالعات انجام گرفته در این زمینه، بیانگر وجود ارتباط مثبت بین رضایت‌ مشتریان داخلی سازمان (کارکنان) و رضایت شغلی مشتریان خارجی سازمان‌ می‌باشد. مطالعات کوهرت و لوین[12] (1992) بیانگر این‌ واقعیت است که رضایت کارکنان (مشتریان داخلی) بر کیفیت محصولات تاثیر بسزایی داشته و در نتیجه،رضایت مشتریان خارجی را به همراه دارد (عبدالباقی، 1382).

    در بکارگیری مفاهیم بازاریابی داخلی،گام‌های متعددی به منظور توسعه و ارزیابی مفهوم بازاریابی داخلی انجام می‌پذیرد.در یک تقسیم‌بندی،این گام‌ها در سه بخش دسته‌بندی می‌شوند:

    گام اول،انگیزش و رضایتمندی کارکنان:در اولین گام بازاریابی داخلی، بیشترین تمرکز،روی انگیزش کارکنان قرار دارد.این گام بازاریابی داخلی شامل دو قسمت زیر می‌باشد:

    (1) توجه به کارکنان به عنوان مشتریان داخلی (2) تمرکز برروی رضایتمندی کارکنان.

    گام دوم، مشتری‌گرایی: در این مرحله از بازاریابی داخلی،درگیری کارکنان با خدمات و پاسخگو بودن آنها نسبت به مشتریان خارجی مورد توجه می‌باشد.هدف‌ اساسی بازاریابی داخلی،ایجاد تعامل مثبت بین کارکنان و مشتریان است.ارایه‌ خدمات موثرتر نیازمند هماهنگی موثر کارکنان بلا فصل با مشتریان از یک طرف،و کارکنان رده‌های بعدی از طرف دیگر می‌باشد.

    گام سوم،توسعه و گسترش مفهوم بازاریابی داخلی:در این مرحله، بکارگیری استراتژی‌های بازاریابی داخلی به عنوان ابزار بکارگیری‌ استراتژی‌ها و اداره مشتریان در جهت دستیابی به اهداف سازمانی است‌ (Rafiq and Ahmed,2000) .

     

    با توجه به اهمیت بازاریابی درونی و بازارگرایی پژوهش حاضر تلاش دارد تا رابطه بین دو متغیر را با توجه به نقش واسطه ای تعهد و رفتار شهروندی سازمانی مورد بررسی قرار داده و به این سوال که عواملی همچون بازاریابی داخلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی تا چه اندازه بر موفقیت بازارگرایی شعب بانک توسعه تعاون استان اصفهان  تاثیرگذار است؟پاسخ دهد.

     
    1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق:

    این سؤال که چرا بعضی از شرکتهای خدماتی نمی توانند عملکرد بهتری نسبت به سایر شرکت ها داشته باشند، توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده است. فرآیندهای سازمان و سیستم ها، مهارت های مدیریت پروژه، فرهنگ و چشم انداز سازمانی مزیتهای بسیار حائز اهمیتی در حوزه خدمات به شمارمی روند. دراین میان سه مزیت وابسته به بازار که در ادبیات بازاریابی مورد توجه قرار گرفته اند عبارت اند از: بازارگرایی، نام تجاری و نوآوری. بازارگرایی می تواند به عنوان یک استراتژی برای رسیدن به مزیت رقابتی با استفاده از جمع آوری و انتشار اطلاعات در سازمان، در خصوص مشتریان در بازارهای هدف استفاده شود. براساس تحقیقات انجام شده می توان گفت که بازارگرا بودن سازمان یک مزیت رقابتی قابل تأمل برای سازمان ایجاد می کند؛ زیرا بازارگرا بودن مستلزم داشتن مجموعه ای از اطلاعات از مشتریان و بازار هدف و دانش سازمانی است که رقبا نمی توانند به سادگی به آن دسترسی پیدا کنند. بازارگرایی در صنعت بانکداری نیز از آن جهت از اهمیت خاصی برخوردار است که یک فرهنگ کسب و کار است که می توان از آن به عنوان ابزاری برای پشتیبانی ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان نام برد (عبدالوند و همکاران، 1389) .

    بازارگرایی چه به عنوان یک فرهنگ و چه به عنوان یک رفتار، نمیتواند بدون تعهد سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی بروز کند و نه تنها مدیران رده بالا، بلکه کارکنان درون سازمان نیز باید از این تعهد برخوردار باشند. از این رو، موفقیت سازمانهای خدماتی در راستای فعالیت های بازارگرایی مستلزم این است که تعهد کارکنان تضمین شود..یکی از راه های دستیابی به چنین تعهدی، اجرای برنامه های بازاریابی درونی  است (Caruana and Calleya, 1998). چرا که اگرسازمانها بخواهند در دنیای سراسر رقابتی امروز ،هنگام با تغییرات  محیطی پیش روند و بتوانند یک مزیت رقابتی پایدار در این محیط خلق کنند،تنها راه چاره سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی است. بنابراین لزوم توجه بر نیروی انسانی و تامین نیازها و خواسته های آنها اصل رقابت اول رقابت در عصر رقابتی امروز می باشد. تا زمانیکه نیازها و خواسته های نیروی انسانی سازمان (مشتریان درونی) تامین و برآورده نشود، کسب رضایت و وفاداری مشتریان بیرونی امری غیرممکن خواهد بود.  از این رو  مهمترین رویکردهای دستیابی به این هدف بازاریابی درونی است که عامل کلیدی در ارائه خدمات برتر و موفقیت بازاریابی خارجی یک سازمان می باشد (Papasolomou, 2002).

    از این رو و از آنجائیکه موفقیت در فضای رقابتی موجود به خصوص در صنعت خدمات مستلزم این است که بیش از پیش به رویکردها، طرح ها و برنامه های بازاریابی روی بیاورند. بر این اساس ضرورت انجام پژوهش و بررسیهای بیشتر و موثرتر در زمینه بهبود بازارگرایی و بازاریابی درونی با توجه به مولفه هایی که از آنها متاثر می شوند در صنعت خدمات به امری اجتناب ناپذیر بدل شده است.

    ) اهداف تحقیق :

    هدف اصلی

    تعیین ارتباط میان بازاریابی داخلی و بازارگرایی  شعب بانک توسعه تعاون استان

     

    اهداف فرعی

    تعیین میزان تعهد سازمانی در شعب بانک توسعه تعاون استان

    تعیین میزان رفتار شهروندی در شعب بانک توسعه تعاون استان

    سنجش اثر میانجی گری تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر رابطه بین بازاریابی داخلی و بازارگرایی در شعب بانک توسعه تعاون استان

    سنجش رابطه بین سطح بکارگیری بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی در شعب بانک توسعه تعاون استان

    سنجش اثر میانجی گری تعهد سازمانی بر رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی

    سنجش رابط بین سطح بکارگیری بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی

    سنجش رابط بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

    سنجش رابط بین تعهد سازمانی و بازارگرایی بانک

    سنجش اثر میانجی گری رفتار شهروندی سازمانی بر رابطه بین تعهد سازمانی و بازارگرایی

    سنجش رابطه رفتار شهروندی سازمانی و بازارگرایی در شعب بانک توسعه تعاون استان

     

    1-5) چارچوب نظری :

    بازاریابی داخلی

    رفتار شهروندی

    تعهد سازمانی

    H3

    H5

    H6

    H2

    H1

    چارچوب نظری، الگویی است که تمام پژوهش برآن استوار می شود. چارچوب نظری یک شبکه منطقی، توسعه یافته، توصیف شده، و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی ادبیات موضوع، فراهم آمده است (خاکی، 1390: 163). چارچوب نظری روابط میان متغیرها را روشن می کند، نظریه هایی که مبانی این روابط هستند را می پروراند و نیز ماهیت و جهت این روابط را توصیف می کند. (سکاران ، ۱۳۸۶: ۹۵-۹۴). یکی از مهمترین کارکردهای چارچوب نظری ارائه متغیرهای مرتبط با مساله تحقیق است(خاکی، 1390: 163). چارچوب نظری بیانگر روابط حاکم بر متغیرهای مستقل و وابسته بر اساس ادبیات موضوعی می باشد. چارچوب نظری مطالعه حاضر برگرفته از مطالعه آواد و آگتی[13] (2011) بوده و در این راستا از سه مولفه بازارگرایی نارور و اسلاتر[14] (1990) شامل: مشتری گرایی، رقیب گرایی، هماهنگی میان وظیفه ای،  سه اصل تعهدسازمانی شامل:  عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری آلن و می یر[15] (1991)، پنج مولفه رفتار شهروندی شامل آداب اجتماعی، نوع دوستی ، وجدان کاری، جوانمردی،  نزاکت اورگان و کانوسکی[16] (1995) و سه جنبه بازاریابی داخلی ارائه شده توسط فورمن و مانی[17] (1995) شامل: توسعه و  بهبود، پاداش و چشم انداز بهره گرفته شده است.

     

  • فهرست:

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1) مقدمه  .............................................................................................................................................................................................

    1-2) بیان مساله ......................................................................................................................................................................................

    1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق  ............................................................................................................................................................

    1-4) اهداف تحقیق   ..............................................................................................................................................................................

     1-5) چارچوب نظری   .........................................................................................................................................................................

    1-6) فرضیات تحقیق...............................................................................................................................................................................

    1-7)تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق ..............................................................................................................................

    1-8)قلمرو تحقیق....................................................................................................................................................................................

    1-8-1) قلمرو موضوعی ........................................................................................................................................................................

    1-8-2) قلمرو مکانی ...............................................................................................................................................................................

    1-8-3) قلمرو زمانی ...............................................................................................................................................................................

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

    2) مقدمه ................................................................................................................................................................................................

    بخش اول : بازاریابی داخلی

    2-1) بازاریابی ........................................................................................................................................................................................

    2-2) فرآیند بازاریابی ...........................................................................................................................................................................

    مرحله اول : درک بازار و نیازهای مشتری ...............................................................................................................................

    نیازها، خواسته ها، تقاضا ها  ................................................................................................................................................

    پیشنهادهای بازاریابی  ..........................................................................................................................................................

    ارزش و رضایت  ......................................................................................................................................................................

    تبادل و ارتباط .........................................................................................................................................................................

    بازار ............................................................................................................................................................................................

    مرحله دوم: طراحی استراتژی بازاریابی بر اساس مشتری ....................................................................................................

    انتخاب مشتری برای خدمتگذاری ......................................................................................................................................

    انتخاب  طرح ارزش ...............................................................................................................................................................

    مرحله سوم: ایجاد یک  استراتژی بازاریابی ..............................................................................................................................

    مرحله چهارم: ایجاد رابطه سودمند با مشتری  .......................................................................................................................

    مرحله پنجم: کسب ارزش از مشتریان  ....................................................................................................................................

    2-3) بازاریابی کل نگر  ........................................................................................................................................................................

    2-4) بازاریابی داخلی  ..........................................................................................................................................................................

    2-5) تعریف و مفهوم سازی بازاریابی داخلی  .................................................................................................................................

    2-6) ضرورت بازاریابی داخلی ............................................................................................................................................................

    2-7) عناصر بازاریابی داخلی ...............................................................................................................................................................

    2-8) مدل­های بازاریابی درونی ..........................................................................................................................................................

    2-8-1) مدل بازاریابی درونی کاتلر و آرمسترانگ ..........................................................................................................................

    2-8-2) مدل بازاریابی درونی فورمن و مانی  .................................................................................................................................

    بازاریابی درونی نوع اول  .......................................................................................................................................................

    بازاریابی درونی نوع دوم ........................................................................................................................................................

    بازاریابی درونی نوع سوم .......................................................................................................................................................

    بازاریابی درونی نوع چهارم  ..................................................................................................................................................

    2-8-3) مدل بازاریابی درونی بری ....................................................................................................................................................

    2-8-4) مدل بازاریابی درونی گرونروس  .........................................................................................................................................

    2-8-5)  مدل بازاریابی درونی احمد و رفیق ..................................................................................................................................

    2-9) بازاریابی درونی و مزیت رقابتی ...............................................................................................................................................

    بخش دوم: بازارگرایی

    2-10) مفهوم بازارگرایی  ....................................................................................................................................................................

    2-11) دیدگاه های حاکم بر بازارگرایی ...........................................................................................................................................

    2-11-1) دیدگاه تصمیم گیری شاپیرو و گلازر .............................................................................................................................

    2-11-2) دیدگاه بازارگرایی رفتاری کوهلی و جاورسکی .............................................................................................................

    2-11-3) دیدگاه بازارگرایی فرهنگی نارور و اسلاتر  ....................................................................................................................

    2-11-4) دیدگاه بازاریابی استراتژیک روکرت  ..............................................................................................................................

    2-11-5) دیدگاه مشتری گرایی دشپنده ........................................................................................................................................

    بخش سوم: تعهد سازمانی

    2-12) تعهد سازمانی  ..........................................................................................................................................................................

    2-13) سیر تحول مفهوم تعهد سازمانی ..........................................................................................................................................

    2-13-1) دوره تاریخی اولیه: تعهد به عنوان شروط جانبی   ......................................................................................................

    2-13-2) دوره تاریخی میانی: نگرش وابستگی روانشناختی  .....................................................................................................

    2-13-3) دوره تاریخی سوم: نگرش های چند بعدی  .................................................................................................................

    2-14) فرایند ایجاد تعهد سازمانی ....................................................................................................................................................

    2-15) الگوهای تعهد  ..........................................................................................................................................................................

    2-15-1) الگوی مایر و آلن  ...............................................................................................................................................................

    2-15-2) الگوی توسعه تعهد مودی و دیگران ................................................................................................................................

    2-15-3)  الگوی پنلی وگولد  ...........................................................................................................................................................

    2-15-4) الگوی مارش و ماناری .......................................................................................................................................................

    2-16) پیامدهای تعهد سازمانی ........................................................................................................................................................

    بخش چهارم: رفتار شهروندی سازمانی

    2-17) مفهوم رفتار شهروندی  ..........................................................................................................................................................

    2-18)  رویکردهای موجود در تعاریف .............................................................................................................................................

    رفتارهای در نقش و فرانقش ................................................................................................................................................

    تمام رفتارهای مثبت در داخل سازمان...............................................................................................................................

    2-19) ابعاد رفتار شهروندی سازمانی ...............................................................................................................................................

    2-19-1) ابعاد رفتار شهروندی گراهام  ...........................................................................................................................................

    2-19-2) ابعاد رفتار شهروندی ارگان ...............................................................................................................................................

    2-19-3) ابعاد رفتار شهروندی پادساکف ........................................................................................................................................

    2-19-4) ابعاد رفتار شهروندی بولینو و همکاران ..........................................................................................................................

    2-19-5) ابعاد رفتار شهروندی بورمن و همکاران .........................................................................................................................

    2-19-6) ابعاد رفتار شهروندی فارح و همکاران ............................................................................................................................

    2-19-7) ابعاد رفتار شهروندی اسپکتور و فوکس .........................................................................................................................

     

    2-19-8) ابعاد رفتار شهروندی بورمن و کلمن  .............................................................................................................................

    2-20) عوامل تأثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی  ..................................................................................................................

    2-21) پیامدها و نتایج  رفتار شهروندی سازمانی ..........................................................................................................................

    2-22)   سیاست های تشویقی رفتار شهروندی .............................................................................................................................

    2-23) پیشینه تحقیق   ......................................................................................................................................................................

    الف) مطالعات انجام شده در داخل کشور  .......................................................................................................................................

    ب) مطالعات انجام شده در خارج از کشور  .....................................................................................................................................

    2-24) خلاصه فصل  ............................................................................................................................................................................

     

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1) مقدمه ............................................................................................................................................................................................

    3-2)روش تحقیق ..................................................................................................................................................................................

    3-3)جامعه و نمونه آماری ..................................................................................................................................................................

    3-4)روش ها و ابزار جمع آوری داده ها ..........................................................................................................................................

    3-4-1) روش جمع آوری داده ها  ...................................................................................................................................................

    3-5) روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها  .................................................................................................................................

    3-5-1)روایی ابزار گردآوری داده ها ..............................................................................................................................................

    3-5-2) پایایی ابزار گردآوری داده ها ............................................................................................................................................

    3-6) روش تجزیه و تحلیل داده ها ..................................................................................................................................................

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

     

    4-1) مقدمه ...........................................................................................................................................................................................

    4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی ......................................................................................................................................

    4-2-1) جنسیت پاسخگویان  ............................................................................................................................................................

    4-2-2) سن پاسخگویان   ..................................................................................................................................................................

    4-2-3) میزان تحصیلات پاسخگویان  .............................................................................................................................................

    4-3) توصیف متغیرهای مستقل تحقیق  ........................................................................................................................................

    4-3-1) توصیف متغیر بازاریابی داخلی ...........................................................................................................................................

    4-3-2) توصیف متغیر توسعه کارکنان ............................................................................................................................................

    4-3-3) توصیف متغیر سیستم پاداش دهی ...................................................................................................................................

    4-3-4) توصیف متغیر ارائه چشم انداز  ..........................................................................................................................................

    4-4) توصیف متغیرهای وابسته پژوهش  ........................................................................................................................................

    4-4-1) توصیف  متغیر بازارگرایی ...................................................................................................................................................

    4-4-2) توصیف متغیر مشتری گرایی ............................................................................................................................................

    4-4-3) توصیف متغیر رقیب گرایی .................................................................................................................................................

    4-4-4) توصیف متغیر هماهنگی بین وظیفه ای  ........................................................................................................................

    4-5) توصیف متغیرهای میانجی پژوهش  .....................................................................................................................................

    4-5-1) توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی   .......................................................................................................................

    4-5-2) توصیف متغیر وظیفه شناسی ............................................................................................................................................

    4-5-3) توصیف متغیر نوع دوستی ..................................................................................................................................................

    4-5-4) توصیف متغیر فضیلت مدنی ..............................................................................................................................................

    4-5-5) توصیف متغیر جوانمردی  ..................................................................................................................................................

    4-5-6) توصیف متغیر احترام و تکریم  ..........................................................................................................................................

    4-5-7) توصیف متغیر تعهد سازمانی .............................................................................................................................................

    4-5-8) توصیف متغیر تعهد عاطفی ...............................................................................................................................................

    4-5-9) توصیف متغیر تعهد مستمر ...............................................................................................................................................

    4-5-10) توصیف متغیر تعهد هنجاری ............................................................................................................................................

    4-6) تحلیل عاملی تائیدی برای مدل های اندازه گیری هر کدام از متغیرهای مکنون تحقیق  .........................................

    4-7) آزمون مدل و فرضیه های پژوهش .........................................................................................................................................

    4-7-1) مدل ساختاری تحقیق در حالت برآورد   .........................................................................................................................

    4-7-2) مدل ساختاری در حالت استاندارد ....................................................................................................................................

    4-7-3) مدل ساختاری در حالت معنی داری ................................................................................................................................

    4-7-4) آزمون فرضیه های پژوهش  ...............................................................................................................................................

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

    5-1) مقدمه ............................................................................................................................................................................................

    5-2) نتایج آمار توصیفی ......................................................................................................................................................................

    5-2-1) یافته های توصیفی ................................................................................................................................................................

    5-3) آمار استنباطی ... .........................................................................................................................................................................

    بررسی فرضیه اصلی  .... .......................................................................................................................................................................

    بررسی فرضیه فرعی اول ......................................................................................................................................................................

    بررسی فرضیه فرعی دوم ......................................................................................................................................................................

    بررسی فرضیه فرعی سوم .....................................................................................................................................................................

    بررسی فرضیه فرعی چهارم .................................................................................................................................................................

    بررسی فرضیه فرعی پنجم  .................................................................................................................................................................

    بررسی فرضیه فرعی ششم ...................................................................................................................................................................

    بررسی فرضیه فرعی هفتم ...................................................................................................................................................................

    بررسی فرضیه فرعی هشتم .................................................................................................................................................................

    5-4) پیشنهادات پژوهش  ..................................................................................................................................................................

    الف) پیشنهادات بر اساس یافته های پژوهش (پیشنهادات اجرایی)  ........................................................................................

    ب) پیشنهادات برای تحقیقات آتی  ..................................................................................................................................................

    5-5 محدودیتهای پژوهش  .................................................................................................................................................................

    منابع .........................................................................................................................................................................................................

    ضمائم........................................................................................................................................................................................................

     

    منبع:

    1.ابزری، مهدی، رنجبریان، بهرام، فتحی، سعید، قربانی، حسن، (1388(، " تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری"، چشم انداز مدیریت"، شماره 31، صفحات 25-42.

    اسلامی،حسن و سیار، ابوالقاسم (1386)،"رفتار شهروندی سازمانی"،ماهنامه تدبیر،شماره 187.

    باقری، مسلم, تولایی، روح اله، (1389)، " بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها"، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس ، سال هفتم، شماره 30، صفحات73-96.

    بهاری فر، علی, جواهری کامل، مهدی، (1389)، " بررسی پیامدهای ارزش های اخلاقی سازمان (با مطالعه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی)، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس ، سال هفتم، شماره 28، صفحات95-118.

    پاشا شریفی، حسن، و شریفی، نسترن، (1383)،  "روشهای تحقیق در علوم رفتاری". انتشارات سخن، تهران، چاپ چهارم.

    پاکدل، محمدرضا، نائب زاده، شهناز، دهقان دهنوی، حسن، (1390)، " ارزیابی تاثیر بازارگرایی ، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد کسب و کار (مطالعه موردی: گروه پوشاک پل)"، مدیریت بازاریابی، شماره 10، صفحات 1-25.

    حافظ نیا، محمد رضا، (1387)، "مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی" ، انتشارات سمت، . چاپ چهاردهم، تهران.

    8.حسنقلی‎پور، طهمورث، انصاری، منوچهر ، الهی گل، اکرم ، (1391)، "بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی در سازمان‎های خدماتی با تاکید بر نقش میانجی رفتار های شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی مطالعه پیمایشی بانک ملت شهر تهران"، فصلنامه مدیریت بازرگانی ، سال چهارم، شماره 11.

    حسینی، سیدمهدی, مهدی زاده اشرفی، علی، (1389)، "شناسایی عوامل موثر بر تعهد سازمانی"، فصلنامه مدیریت (پژوهشگر)، سال هفتم، شماره 18، صفحات 9-16.

    10.حسینی، جمشید، طاهری اردکانی، حسن، (1386)، "بازارگرایی در شرکتهای لیزینگ"، تدبیر، شماره 187.

    حسینی، سید یعقوب، رحمانی، سحر، (1391)، " تاثیر بازاریابی درونی بر عملکرد سازمانی در شرکت های خدمات مسافرتی شهر تهران با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین"، سال دوم، شماره اول، شماره پیاپی  4، صفحات 111-128.

    خاکی، غلامرضا، (1379)، "روش تحقیق در مدیریت" انتشارات دانشگاه آزاد، چاپ اول ، تهران.

    خاکی ، غلامرضا ، (1390) ، "روش تحقیق در مدیریت"، چاپ ششم، تهران: انتشارات بازتاب.

    14.دعائی، حبیب اله، مرتضوی، سعید، نوری، علی، (1388)، "ارتقاء سطح کیفیت خدمات: بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی مورد مطالعه:هتل پارس مشهد"، چشم انداز مدیریت، شماره 30، ص 67-85.

    دلاور، علی (1385)، "مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی" ، انتشارات . رشد، تهران.

    16.رامین مهر، هادیزاده مقدم، حمید، اکرم-احمدی،ایمان(1388)،"بررسی رابطه ی بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی(مورد مطالعه:شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ستاد تهران)"،پژوهش نامه مدیریت تحول،سال اول،شماره 2،صص64-89.

    رضائیان، علی، (1382) ، مدیریت رفتار سازمانی. تهران، انتشارات سمت.

    رضایی دولت­آبادی حسن و خائف الهی احمد علی، 1385، مدلی برای تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت­های بازاریابی در صنایع پتروشیمی ایران، فصلنامه مدرس علوم رفتاری، 10، 1: 131-160.

    روستا، احمد، ونوس، داور، ابراهیمی، عبدالمجید، (1390)، "مدیریت بازاریابی"، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات سمت.

    سعادت، محمدرضا، معصوم زاده زواره، ابولفضل، (1390)، "تدوین نظان بازاریابی در بازارهای هدف صادراتی"، بررسی های بازرگانی،شماره 47، ص 73-92.

    سکاران ، اوما ، (1386)، "روشهای تحقیق در مدیریت ، تهران ، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی .

    22.سیدجوادین،سید رضا - رایج،حمزه - آقامیری،سید علی - یزدانی،حمید رضا، (1389)، " بازاریابی درونی، گامی در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات: تحقیقی پیرامون شرکت گاز تهران بزرگ"، مجله مدرس علوم انسانی، شماره 66، صفحات 67 تا 98.

    شائمی برزکی، علی، اصغری، ژیلا، (1389)، "رابطه جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز استان کردستان"، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره سوم، صفحات 109-127.

    طباطبایی هنزایی، سیدولی، اخوان، نیما، (1389)، " بررسی ارتباط بازاریابی درونی و کیفیت خدمات: مطالعه موردی بانک کشاورزی"، همایش ملی چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اصفهان 24 تیر ماه 1389.

    25.طبرسا،غلامعلی، اسمعیلی گیوی، محمد رضا، اسمعیلی گیوی، حمیدرضا(1389)،"عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی در یک بیمارستان نظامی"،مجله طب نظامی،دوره12،شماره 2،صص93-99.

    26.عبدالباقی، مجید، (1382)، " بازاریابی داخلی؛ رویکردی نوین به مشتری مداری سازمانی"، بانک و اقتصاد، شماره 39، صفحات 42 تا 44.

    27.عبدالوند، محمدعلی ، حیدرزاده ، فتحی، منافی، هانیه، ، (1389)، "بررسی اثرات بازارگرایی بر عملکرد اقتصادی شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه )مطالعه موردی شرکت بیمه پارسیان("، تازه های جهان بیمه، شمارهای 146 و 147.

    کاتلر, فیلیپ و آرمسترانگ, گری، (1384)، "اصول بازاریابی", ترجمه ی بهمن فروزنده , نشر آتروپات, تهران.

    کاتلر، فلیپ، آرمسترانگ،گری (1385)، اصول بازاریابی، ترجمه پارسیان، علی، انتشارات دبستان، چاپ پنجم.

    کاتلر، فیلیپ، (1390)، "مدیریت بازاریابی: تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل"، ترجمه بهمن فروزنده، چاپ نهم، انتشارات آموخته، اصفهان.

    31.کاخکی، احمد و قلی پور، آرین،(1386)، رفتار شهروندی سازمانی: گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری، فصلنامه پژوهشهای بازرگانی، شمار 45، ص 145-118.

    محب علی، داود، فرهنگی، علی اکبر، (1390)، "مدیریت بازار (مدیریت بازاریابی)"، چاپ پنجم، انتشارات امیر کبیر، تهران.

    33.نجات، سید امیر رضا، کوثرنشان، محمدرضا، میرزاده، اکبر، (1388)، " تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات (مطالعه موردی : آژانس های مسافرتی شهر تهران)"، مجله بررسیهای بازرگانی، شماره 35، صفحات 72-84.

    34.نصرآبادی، حسنعلی بختیار، رجایی پور، سعید، سلیمی، قربانعلی، طاهرپور، فاطمه، پرتوی، محمد، (1388)، " بررسی رابطه بین ماهیت شغل و رضایت شغلی "، پژوهشنامه ی مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره 1، پیاپی  33، صفحات 57-76.

    35.اله توکلی، زینب, عابدی، محمدرضا, صالح نیا منیره، (1388)، "بررسی تاثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمانی"، چشم انداز مدیریت بازرگانی (چشم انداز مدیریت (پیام مدیریت)) ، شماره 33، صفحات 105-124.

    یعقوبی، مریم، آقارحیمی، زهرا، کریمی، سعید، جوادی، مرضیه، (1390)، "عوامل مؤثر بر ترجیح بیماران در انتخاب یک بیمارستان بر اساس عوامل آمیخته بازاریابی خدمات در بیمارستان های منتخب اصفهان"، مجله پژوهشی حکیم، دوره چهاردهم، شماره دوم، صفحات 106-114.

    یحیایی ایله ای، احمد، (1391)، " تاب اصول مشتری مداری "، انتشارات جاجرمی، چاپ چهارم، تهران.

     

    Abdul Rashid, Md. Zabid., & Sambasivan, Murali., & Johari, Juliana. (2003). The influence of corporate culture and organizational commitment on performance, Journal of Management Development, Vol. 22, No. 8, pp. 708-728.

    Abzari, M., Ghorbani, H., Alsadat Madani, F., (2011), “The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment from Market-Orientation Viewpoint in Hotel Industry in Iran”, International Journal of Marketing Studies Vol. 3, No. 1;147-155.

    Ahmed, P. K., & Rafiq, M. (2002). Internal marketing: the tools and concepts for change: Butterworth-Heinemann.

    Ahmed, P., & Rafig, M. (2003). Internal marketing issues and challenges. European Journal of Marketing, 1177-1186.

    Aryee S(2002). Trust as a mediator of the relationship between organizational justice and work outcomes: Test of a social exchange model. J Organ Behav.,23,pp.267-85.

    Augusto M, Coelho F. 2009. Market orientation and new-to-the- world products: Exploring the moderating effects of innovativeness, competitive strength, and environmental forces. Industrial marketing management; 38:94-108

    Awwad, M. S., Agti, D.A.M., (2011). “ The impact of internal marketing on commercial banks’ market orientation”. International Journal of Bank Marketing. 29(4), 308-332.

    Bansal, S., Mendelson, B., & Sharma, B. (2001). The impact of internal marketing activities on external marketing outcomes. Journal of Quality Management, 61–76.

    Barney, J. B. (2001). Is the resource based view a useful perspective for strategic management research? Yes. Academy of Management Review,26(1), 41 –58.

    Bartel , A.P. (2004), “Human Resource Management and Organizational Performance: Evidence from Retail banking” Industrial and Labor Relations Review, Vol. 57, No. 2

    Bateman, T. S., & Organ, D. W. (1983). "Job Satisfaction and The Good Soldier:The Telationship Between Affect and Employee Citizenship". Academy of Management Journal, 36, 587-595.

    Berry, L.L. (1981), “The Employee as Customer”, Journal of Retail Banking, Vol. 3 No. 1, March, pp. 33-9.

    Berry, L.L., (1981) ،The employee as a customer”, Journal of Retail Banking, Vol. 3 ،No.1, pp. 33–40.

    Beverland M,2007. Lindgreen A. Implementing market orientation in industrial firms: A multiple case study. Industrial marketing management; 36:430-442

    Bienstock, C.C. & DeMoranville, C.W. & Smith R.K.(2003) Organizational Citizenship Behavior and Service Quality, Journal of Service Marketing, Vol. 17, pp.357-378.

    Birchall, David; Tovstiga, George. 2005, "Capabilities for strategic advantage", Palgrave Macmillan

    Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (1993). "Expanding the Criterion Domain To include Elements of Contextual Performance" san francisco: Jossey-Bass.

    Buchanan, B. (1974). Building organizational commitment: The socialization of managers in work organizations. Administrative science quarterly, 533-546 .

    Burns T, Carpenter J, (2008), Organizational Citizenship and Student Achievement, Journal of Cross-Disciplinary Perspectives in Education, 1, 1, 51 – 58.

    Cahill, D.J. (1996), Internal Marketing your Company Next Stage of Growth chapter 1. Haworth press, New York

    Cahill, Dennis J(۱۹۹۵), “The Managerial Implication Of Learning Organization, A New Tools”, Journal Of Service Marketing, Vol. ۹, Pp. ۴۳-۵۱

    Caruana, A and Calleya, P. (1998), “The Effect of Internal marketing on Organizational Commitment among Retail Bank Managers”, International Journal of Bank Marketing Vol.16 No. 3, pp.108–116.

    Caruana, A., & Calleya, P. (1998). The effect of internal marketing on organisational commitment among retail bank managers. International Journal of Bank Marketing, 16(3), 108-116.

    Castro, C. B. & Armario, E.M. & Ruiz, D.M.(2004) The Influence of Employee Organizational Citizenship Behavior on Customer Loyalty, International Journal of Service Industry Managemen , Vol. 15, pp. 27-53.

    Castro., & Armario and Ruiz, (2004). "The Influence of Employee Organizational Citizenship Behaviour Customer Layalty", International Journal of Service Industry Management, vol. 15, N.1.

    Castro., & Armario and Ruiz, (2004). "The Influence of Employee Organizational Citizenship Behaviour Customer Layalty", International Journal of Service Industry Management, vol. 15, N.1.

    Chang, T. & Lin, H.(2008) A Study on Service Employees’ Customer-Oriented Behaviors, Journal of American Academy of Business, Vol. 13, pp. 92-98.

    Cohen, Aaron. (2007). Commitment before & after: An evaluation & reconceptualization of organizational commitment, Human Resource Management Review, Vol. 17, pp. 336-354.

     Cole, P. M., & Johnson, K. (2007). An exploration of successful copreneurial relationships post divorce. Family Business Review, XX(3) 185-198.

    Cooper, J., & J. Cronin, J. (2000). Internal Marketing: A Competitive Strategy for the Long-Term Care Industry. Journal of Business Research, 177-181.

    Cremer D, Dijk E. Undermining trust and cooperation: The paradox of sanctioning systems in social dilemmas. J Exp Soc Psychol. 2006;42:147-62.

    Dawley, D. D., Stephens, R. D., & Stephens, D. B. (2005). Dimensionality of organizational commitment in volunteer workers: Chamber of commerce board members and role fulfillment. Journal of vocational Behavior, 67(3), 511-525.

    Dennis, J. C. (1995), The Managerial Implications of the Learning Organization: A New Tool for Internal Marketing, Journal of Services Marketing, 9, 43-51.

    Deshpande R., Farely J. U. and Webster E. F. Jr., 1993. Corporate culture, customer orientation and innovativeness in Japanese firms, Journal of Markeitng, 57, January: 23-

    Epetimehin , F.M., (2011), “Market Segmentation: A Tool for Improving Customer Satisfaction and Retention in Insurance Service Delivery “, Journal of Emerging Trends in Economics and Management Sciences (JETEMS), Vol.2, No.1, pp.62-67.

    Fernandes C, Awamleh R. Impact of organizational justice in an expatriate work environment. Manag Res. 2006;11:701-12.

    Foreman, S. K., & Money, A. H. (1995). Internal marketing: concepts, measurement and  application. Journal of Marketing Management, 11(8), 755-768.

    George, J. M., & Bettenhausen, K. (1990). "Understanding Prosocial Behavior, Sales Performance, and Turnover: A Group-Level Analysis in a Service Context". Journal of Applied Psychology, 75 (6), 698-709.

    Graham, J. W., (1989). "Organizational Citizenship Behavior: Construct Redefinition, Operationalization, and Validation," Unpublished Working paper, Loyola University of Chicago, Chicago, IL.

    Gray, Brenden, Matear, S., Boshoff, C., & Matheson, P. (1998). Developing a better measure of market orientation. European Journal of Marketing , 884-903.

    Griffin, M. L., & Hepburn, J. R. (2005). Side-bets and reciprocity as determinants of organizational commitment among correctional officers. Journal of Criminal Justice, 33(6), 611-625.

     Gronroos, C. (1981), “Internal Marketing an Integral Part of Marketing Theory”, in Donnelly, J.H. Jr. and George, W.R. (Eds), Marketing of Services, Proceedings of the American Marketing Association.

    Gronroos, Christian, (2000),Service Management & marketing, John wiley &sons,Ltd.

    Handlon, R.L.(2009) The Departure of the Insurance Agent: The Impact Organizational Commitment, Organizational Justice, and Job Satisfaction have on Intent to Leave in the Insurance Industry, Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University. Available at:http://proquest.umi.com/login.

    Hitt, M.A., Ireland, R.D., Hoskisson, R.E.,(2007), Strategic management :competitiveness and globalization, seventh edition, Thomson- southwestern publication.

    Hooley, G.J., Greenley, G.E., Cadogan, J.W., Fahy, J., (2005), "The performance impact of marketing resources"; Journal of Business Research, vol. 58, issue 1, pages 18-27.

    Huang, J.-H., Jin, B.-H., & Yang, C. (2004)« Satisfaction with business-to-employee benefit systems and organizational citizenship behavior», International Journal of Manpower, 25(2).

    Hui Yang, W. (2010). Relationships among Internal Marketing Perceptions,Organizational Support, Job

    Im S, Hussain M, Sengupta S.2008. Testing interaction effects of the dimensions of market orientation on marketing program creativity. J Bussiness research program cteativity; 61:859-867

     Jamieson, D and Richards, T. 1996. “Conversion Model: Committed Employees – The Key Focus in Strategic Development.”[Online].Available:http://www.conversionmodel.co.nz

    Jaramillo, f., Nixon, R., Sms, P. (2005), "The Effect of Law Enforcement Stress on Organizational Commitment", An International Journal of Police Strategie and Management. 28, 321-336.

    Jimenez- Jimenez D, G.Cegarra- Navarro J. 2007. The performance effect of organisational learning and market orientation. J Industrial marketing management; 36:694-708

     Joseph, W. B. I996, “Internal marketing builds service quality”. Marketing Review.16, pp.54-59.

    Kirca A, Cavusgil S.T, M.Hult G.T.2009. The effects of national culture on market orientation: conceptual framwork and research propositions. International business review; 18:111-118

    Kohli A. K. and Jaworski B. J., 1990, Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications, Journal of Marketing, 54, April: 1 – 18.

    Kondratuk, T. B., Hausdorf, P. A., Korabik, K., & Rosin, H. M. (2004). Linking career mobility with corporate loyalty: How does job change relate to organizational commitment? Journal of vocational Behavior, 65(2), 332-349.

    Kotler, P. & Keller, K., (2006), Marketing Management, ١٢th edition. Prentice-Hall, International Editions،

    Kotler, Ph. and Armstrong, G. ( 2008), Principles of Marketing, 12th, Ed, Pearson, Prentice-Hall. Upper Saddle River, New Jersey, NJ.

    Kotter, J. P. (2001). What leaders really do. Harvard Business Review,79(11):85–96.

    Kwantes, C.T. (2003); "Organizational citizenship and withdrawal behaviors in USA and India", International Journal of Cross Cultural Management, 3 (1), p. 5.

    Lafferty, B. A., & Hult, G. T. (1999). A synthesis of contemporary market orientation perspectives. European Journal of Marketing , 92-109.

    Led with A, Odwyer M.2009. Market orientation, NPD Performance, and organisational performance in small firms. J Product develop ment& management Association; 26:652-661

    Lin, Feng-Li; Hung, Jui-Ying; Lu, Kuo-Song, (2012), “Brilliant Intelligence And Internal Marketing Effect On Organizational Citizenship Behavior - Study Of Employee In High Technology Industry”, International Journal Of Research In Commerce, It & Management;2012, Vol. 2 Issue 5, p4.

    Markoczy, Livia & Xin, Katherine,(2004). "The Virtues Of Omission In Organizational Citizenship Behaviour", Www.Goldmanrk.Org/Livia/Papers/Ocb .Pdf.

    Mathieu, John E. - Zajac, Dennis M. (1990), “A Review and Meta-Analysis ofCommitment” [online] Available :http://qualityservicemarketing.blogs.com/

    Meyer, J. P, Allen, N.P, and Smith, C. A. (1993). Commitments or organizational and occupation. Journal of Applied Psychology.Vol.78, No.4.

    Meyer, P. J., & Herscovitch, L. (2001). Commitment in the work place: Toward a general model. Human Resource Management Review, 11, pp. 299-326

    Meyer, P. J., & Herscovitch, L. (2001). Commitment in the work place: Toward a general model. Human Resource Management Review, 11, pp. 299-326

    Meyer,J.P & Allen,N.J.(1991). A three component conceptualization of organizational commitment. Human resource management review.1(1), 61-89.

    Meyer,J.P & Allen,N.J.(1991). A three component conceptualization of  organizational commitment. Human resource management review.1(1), 61-89.

    Mishra, S. (2010). Internal Marketing- A Tool to Harness Employees’ Power in Service Organizations in India. International Journal of Business and Management, 185-193.

    Mosahab, R., Mahamad, O., & T. Ramayah. (2010). Comparison of Service Quality Gaps among Teachers and Students as Internal and External Customers. International Journal of Marketing Studies, 13-20.

    Namasivayam, K., & Zhao, X. (2007). An investigation of the moderating effects of organizational commitment on the relationships between work-family conflict and job satisfaction among hospitality employees in India. Tourism Management, 28(5), 1212-1223.

    Narver J. C. and Slater S. F., 1990, The effect of a market orientation on business profitability, Journal of Marketing, 54, October: 20– 35.

    Onaolapo A. A., Salami A. O., Oyedokun A. J., (2011), “Marketing Segmentation Practices and Performance of Nigerian Commerical Banks”, European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, ISSN 1450-2275 Issue 29, pp. 33-40.

    Organ, D. W. , & Konovsky, M. (1989). "Cognitive Versus Affective Determinants of Organizational Citizenship Behavior". Journal of Applied Psychology, 74, 157-164.

    Panigyrakis George G, Theodoridis Prokopis K,( 2007), "Market orientaton and performance:An empirical investigation in the retail industry in Greece",Journal of Retailing and Consumer Services, vol.14,pp137-149

    Papasolomou-Doukakis, I. (2002), “The role of employee development in customer relations: The case of UK retail banks”, Corporate Communications :An International Journal ,Vol. 7 ,No. 1 ,pp.62 – 76.

    Pierce, Jon L., & Dunham, Randall B. (1987). Organizational Commitment: Pre-Employment Propensity & Initial Work Experiences. Journal of Management.Vol. 13, No. 1, pp. 163-178.

    Podsakoff, P. M. , MacKenzie, S. B. , Paine, J. B. , & Bachrach, D. G. (2000). "Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review of the Theoretical and Empirical Literature and Suggestions For Future Research". Journal of Management, 26, 513-563.

    Podskoff, P. M., Mackenzie, S., Moorman, R. & fetter, R. (1990)«Transformational leader behaviors and their effects on organizational behaviors», The leadership Quarterly, 1, 107-142.

    Rafiq M and Ahmed, P.K (2000), “Advances in the Internal Marketing  Concept: Definition, Synthesis and Extension”, Journal of Services Marketing, Vol. 14 NO. 6, pp. 449-462.

    Raub, S. (2008)« Does bureaucracy kill individual initiative? The impact of structure on organizational citizenship behavior in the hospitality Industry, international journal of hospitality management,volume27,pp179-186.

    Riketta , M., and Dick, R. (2005), "Foci of Attachment in Organizations: A Meta – Analytic Comparison of the Strength and Correlates of Work Group Versus Organizational Identification and Commitment", Journal of Vocational Behavior, 67, 490-510.

    Robbins, Stephen p. (2005). Organizational behavior. (Eleventh ed), Prentice- Hall of India.

    Ruekert R.W., 1992, "Developing a market orientation: an organizational strategy perspective", International Journal of Research in Marketing, 9: 225-45.

    Satisfaction and Role Behavior in Healthcare Organizations. International Journal of Management, 235-242.

    Shapiro P. Benson, 1988, what the hell is market oriented, Harvard Business Review, November-December: 119-125.

    Steers R.M & Lyman w. Porter.(1983).Motivation and work Bhavior. Mc Graw Hill book co, 3nd edition. 288.

    Subejo, Troena, E.A., Thoyib, A., Siti, A., (2013), “ The Effect of Organizational Commitment and Organization Identity Strength to Citizenship Behaviour (OCB) Impact On Fire Department and Disaster Employee Performance in Jakarta Indonesia”, Journal of Business and Management, Volume 10, Issue 3, PP 30-36.

    Tsai y. and wu s.-w. (2011) Using internal marketing to improve organizational commitment and service quality. Journal of Advanced Nursing67(12), 2593–2604.

    Tse Alan C.B,Sin LeoY.M,Yau Oliver H.M,Lee Jenny S.Y,Chow Raymond,(2003),"Market Orientation and Business Performance in a Chinese Business Environment ",Journal of Business Research ,Vol.56,pp227-239.

    Varey, R. J. (1995); "A model of internal marketing for building and sustaining a competitive service Advantage", Journal of Marketing Management, Vol. 11, pp. 25 – 40.

    Wasti, S. (2005), "Affective and Continuance Commitment to the Organizational: Test of an Integrated Model in the Turkish Context", Journal of Intercultural Relations, 26, 525-550.

     Zakaria, Z., Mohd Roslin, R., Mohd Daud, N., (2011), “ The influence of market orientation on the commitment, trust and relational norms in the education context”,  African Journal of Business Management Vol. 5(22), pp. 8875-8890.

    Zaman, K., Javaid, N., Arshad, A., Bibi, S., (2012), “Impact of Internal Marketing on Market Orientation and Business Performance”, International Journal of Business and Social Science, 


موضوع پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), نمونه پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), جستجوی پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), فایل Word پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), دانلود پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), فایل PDF پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), تحقیق در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), مقاله در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), پروژه در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), پروپوزال در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), تز دکترا در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), پروژه درباره پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان), رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر بازاریابی درونی ، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بر بازارگرایی بانک های تخصصی (مطالعه موردی بانک توسعه تعاون استان اصفهان)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس چکیده در این تحقیق به بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس پرداخته و به نتایجی دست یافت. به منظور بررسی این متغیرها تحقیقی به روش توصیفی از نوع ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‏ ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی) چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعییین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی در بانک ملت شعب استان ایلام انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از نوع تحلیلی- همبستگی می باشد. که با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: استراتژیک چکیده فارسی امروزه در بسیاری از سازمان ها، شاهد افزایش نرخ جابه جایی، کاهش رضایت شغلی ،افزایش میزان غیبت از کار، گسترش بیگانگی از کار و فقدان احساس مسئولیت پذیری کارکنان و به طور کلی عدم هویت یابی اعضا با سازمان خود، هستیم.تا آن جایی که اغلب به نظر می رسد اعضا و کارکنان این سازمان ها به شغل خود تنها به عنوان منبع ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی داخلی چکیده سازمان ها در حال حاضر در محیطی پویا و پرابهام فعالیت می کنند. یکی از بارزترین ویژگی های عصر حاضر تغییرات شگرف و مداومی است که در شرایط اجتماعی و فرهنگی-سیاسی-اقتصادی و تکنولوژیکی آنها روی می دهد . مسئله اصلی درسازمانهای خدماتی حفظ مشتریان کنونی وجذب مشتریان جدیدوارائه خدمات با کیفیت ...

رشته : مدیریت اجرایی چکیده امروزه بازاریابی درونی به مسأله مهمی برای موضوع بازاریابی خدمات و کیفیت خدمات در سازمانها تبدیل شده است. سازمان ها سعی می کنند از طریق مفاهیم و رویکردهای بازاریابی بیرونی، کیفیت خدمات مناسب و رضایت بهتر مشتریان بیرونی خود را فراهم سازند. یکی از ویژگیهای مهم خدمات، تعامل مستقیم کارکنان با مشتریان و نقش تعیین کنندۀ رفتارهای مشتری مدارانه آن ها در برخورد ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی مدیریت آموزشی چکیده بررسی رابطه بین فرهنگ‌سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطه‌گری جوسازمانی در دانشگاه کابل به کوشش احمدشاه بینا هدف این پژوهش بررسی رابطه بین فرهنگ‌سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطه‌گری جوسازمانی در دانشگاه کابل بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری می‌باشد. با استفاده از روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده: هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 93- 1392بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به تعداد 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 348 نفر( 211 نفرمرد و 137 نفر زن ) با استفاده از روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(.M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان کارخانه قند اقلید چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان کارخانه قند شهرستان اقلید بود. نمونه این پژوهش شامل170 نفر از کارکنان بودند که به صورت تصادفی ساده از بین کلیه کارکنان انتخاب و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

ثبت سفارش