پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی

word 534 KB 30804 157
1394 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

    گرایش : " بازاریابی بین المللی"

     

    چکیده

    پژوهش حاضر به بحث پیرامون تأثیرات ناشی از جهانی شدن بر صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور می پردازد. فرضیه های مطرح شده در این پژوهش، توسط آزمون PLS مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصله بیانگر این است که عضویت به سازمان تجارت جهانی بر منابع داخلی صنعت، موقعیت در بازارهای جهانی و توان خلاقیت و نوآوری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی اثر خواهد داشت و در نهایت به این نتیجه می رسیم که توان رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی از عضویت کشور به سازمان تجارت جهانی اثر می پذیرد. مهمترین راهکارها برای بهبود وضعیت فعلی این صنعت در روند الحاق به WTO عبارتند از: افزایش تحقیقات بازاریابی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی، تولید محصول مطابق با سلایق و نیازهای مشتریان جهانی، سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی، آشنا کردن تجار با فنون نوین بازاریابی بین المللی، صادرات و تجارت الکترونیک جهت حفظ و گسترش سهم بازار.

    مقدمه

    با گسترش روز افزون تجارت بین الملل، صنایع مختلف در جهان نیز در حال تغییر و تحولات سریعی است و رقابت بین المللی روز به روز در بازارهای مختلف گسترش می‌یابد. آزاد سازی و گسترش رقابت در این بازارها، یکی از جنبه های مهم در روند جهانی شدن است. حرکت به سمت رقابت بیشتر، کشورهای مختلف را به تجدید ساختار بازارها و نظام مقرراتی آنها سوق می‌دهد. این امر توجه صنعت گران و نهادهای نظارتی بازارهای مربوطه را به لزوم تأکید بیشتر بر افزایش کمی و کیفی تولید ،کارایی، کیفیت خدمات پس از فروش، تنوع بخشی محصولات، بهبود در تکنولوژی تولید و ساختار عملیاتی، شایسته سالاری در گزینش کارکنان و غیره معطوف می‌سازد.

    صنعت ماشین آلات راهسازی می‌تواند از منابع کسب درآمد ارزی برای اقتصاد ملی نیز به شمار آید مشروط بر اینکه از ظرفیت و توان لازم برای فعالیت در بازارهای بین المللی و به خصوص بازارهای کشورهای منطقه بر خوردار باشد و بتواند متناسب با تقاضای این بازارها محصولات را تطبیق و قابل عرضه نماید، از طرفی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی تبدیل به یک فرآیند بلند مدت گشته است که پس از سالها و پس از 22 بار درخواست در سال 1384 ایران توانست با جلب نظر اعضا طی یک دوره 10 ساله به عنوان عضو ناظر پذیرفته شود که در دهه 80 شمسی و با تشدید تحریم ها و وضع تحریم های یکجانبه و چند جانبه این عضویت کمرنگ تر از گذشته شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و بحث توسعه روابط مبتنی بر احترام با سایر کشورها و در اولویت قرار گرفتن عضویت ایران در این سازمان در برنامه های اعلام شده از طرف وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، مجددا بحث الحاق ایران به این سازمان مطرح گردیده است، بر همین اساس این تحقیق ضمن بررسی و مروری بر جایگاه و نقش سازمان تجارت جهانی (WTO)، در پی بررسی اثرات الحاق ایران به این سازمان بر روی رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی خواهد بود.

     

    1-2) بیان مساله تحقیق

    تا کنون 160 کشور جهان رسما به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمده اند و 24 کشور جهان از جمله ایران جهت پیوستن کامل به آن به عنوان عضو ناظر مشغول به مذاکرات دو یا چند جانبه هستند، که در بین کشورهای غیر عضو ایران مهم ترین اقتصاد به شمار می آید و پیوستن به این سازمان یک ضرورت و الزام اجتناب ناپذیر برای کشورهای غیرعضو از جمله ایران در دنیای با تغییرات پرشتاب امروز که پیوسته با ادغامها و ترکیبهای اقتصادی همراه است، به حساب می آید.

    از دیگر روی چشم انداز آتی صنعت تولید ماشین آلات راهسازی نمایانگر این واقعیت است که این صنعت در معرض تحولات اساسی در عرصه تکنولوژیک و سازمانی قرار دارد به طوری که پیش بینی می گردد که سالانه رشدی 6 درصدی داشته باشد و ارزش این صنعت در سال 2017 به 190 میلیارد دلار  در جهان خواهد رسید. در چهارچوب این تحولات از یکسو در زمینه مواد و قطعات مورد نیاز این ماشین آلات، نیروی محرکه آن و مجموعه های اصلی تشکیل دهنده آن دگرگونی های بنیادین در حال وقوع است و از سوی دیگر به اعتبار ملاحظات معطوف به روندهای جهانی سازی، دگرگونی های بنیادین در زمینه موازین رقابت در عرصه های ملی و بین المللی به وقوع خواهد پیوست. اولین و ساده ترین پیام این روند در صنعت ماشین آلات راهسازی در کشور ورورد ماشین آلات راهسازی با برندهای معتبر جهانی به کشور خواهد بود و از طرفی ورود قطعات اولیه با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر جهت تولید این ماشین آلات را درپی خواهد داشت.

    صنعت ساخت ماشین آلات راهسازی در طول تاریخ و در شرکت های بزرگ این صنعت از جمله کاترپیلار، لیبهر، کوماتسو، آلیسچالمرز  و اینترنشنال هیوج صاحب تکنولوژی و مرجع صدور استانداردهای ویژه خود بوده اند که به طراحی، مهندسی و تولید انواع لودر، بکهو لودر، بیل مکانیکی، بولدوزر، غلطک های راهسازی، گریدر، اسکریپر اقدام نموده اند، لذا این صنعت همواره به عنوان صنعتی مهم مطرح بوده و از لحاظ اشتغال زایی این نکته قابل تأمل است که به ازای هر دستگاه لودر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال 12 نفر ایجاد خواهد شد و به واسطه ارتباطات بسیار گسترده و وسیع پیپشین و پسین که در طیف محصولات تولید شده بسیار وسیعی که دارند از جمله انواع لودرها، غلطک ها، بیل های مکانیکی، بولدوزرها و بسیاری دیگر  نیز  مورد توجه توسعه و نظام سیاستگزاری کشورهای جهان قرار داشته اند. (سترگ ، 1393، ش 3 و 4)

    اهمیت این صنایع برای کشور و روند جهانی آن نشان می دهد که جهت گیری امروز صنعت ساخت ماشین آلات راهسازی و نیز ماشین آلات عمرانی و معدنی ایران چاره ای جز جهانی شدن ندارد و بطور کلی استراتژی جهانی شدن کشور و ورود به عرصه رقابت جهانی، بزرگترین چالش کشور در راه توسعه صنعتی است.

    فعالیت در تولید ماشین آلات راهسازی، که به دلیل تقاضا، نقدینگی و سودآوری بالا امکان پذیر شده است، اگر با اصلاحات ساختاری و برنامه ریزی جهت ارتقای کیفی محصولات تولید شده و حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی که به دلیل نیاز روز افزون در تولیدات زیرساخت های جدید در کشورهای مختلف و به خصوص کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، ترکمنستان استمرار پیدا کند، می تواند به صنعت رقابت مندی تبدیل شود.

    با توجه به اینکه تا کنون هیچگونه تحقیقی درباره تأثیرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور انجام نپذیرفته است، لذا در این پژوهش با هدف بررسی تأثیرات این الحاق سعی دارد تا به این سؤال کلیدی پاسخ دهد که آیا پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور اثر خواهد داشت؟

     

    1-3) اهمیت موضوع

    با توجه به بحث الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی و به تبع آن ضرورت عدم اتکا صنایع کشور به درآمدهای نفتی و طرح موضوعاتی همچون صادرات و باز شدن مرزها به روی محصولات خارجی و وارد شدن صنعت کشور به دوره مشتری گرایی از دوره محصول گرایی و نیز امکان افزایش تولیدات ، گسترش شرکت ها و پیچیده شدن ارتباط بین شرکت های مختلف یک گروه اعم از تأمین کنندگان، بازار ، مشتریان و رقبا اهمیت وجود چنین تحقیقاتی درباره تأثیرات و تأثرات الحاق به سازمان تجارت جهانی بر روی حوزه های مختلف صنایع را روشن می سازد. این تحقیقات می توانند باعث شوند که کلیه زیرمجموعه های این حوزه ها در راستای اهداف و سیاستگزاریهای صحیح حرکت کرده و از ناهماهنگی و اتلاف زمان و انرژی جلوگیری شود، و تمامی نیروها در یک راستا قرار گیدند و برآیند بیشتری از آنها بدست آید. از طرف دیگر صنعت تولید ماشین آلات راهسازی در کشور با توجه به وجود امکان ارائه خدمت های قابل توجه در کسب بازارهای مختلف داخلی و خارجی می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار گردد.

    با توجه به مطالب فوق ضرورت انجام چنین تحقیقی جهت صنایع مختلف کشور از جمله صنعت تولید ماشین آلات راهسازی که پس از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی قصد حضور و باقی ماندن در این عرصه رقابتی را دارند روشن تر می سازد. لذا این تحقیق با درک ضرورت فوق تأثیرات الحاق ایران به WTO بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی را موضوع کار خود قرار داده است.

    1-4) اهداف تحقیق

    هدف موضوع حاضر که بیشتر جنبه کاربردی در صنعت تولید ماشین آلات راهسازی را داراست، پیش بینی اثرات عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور از دیدگاه مدیران ارشد اجرایی این صنعت می باشد و تعیین میزان تأثیر پذیری این صنعت از تجارت جهانی است. سیاستهای اعمال شده از سوی مدیران و دست اندرکاران صنعت تولید ماشین آلات راهسازی در شرایط ایجاد شده پس از الحاق، همگی باعث موقعیتهای رقابتی در این صنعت می گردند تا از این طریق آثار منفی را حداقل نموده و یا تا حد امکان از بین برده و از نتایج مثبت آن سود حاصل نمایند.

    1-5) چهارچوب نظری

    جهت این تحقیق از مدل ارائه شده توسط دکتر محمدرضا مهرگان، دکتر عزت الله اصغرزاده و دکتر حسین صفری، در کتاب اندازه گیری رقابتپذیری بنگاه، استفاده شده است.

    نمودار1-1- مدل اندازه گیری رقابت پذیری بنگاه، مهرگان و همکاران، 1391، 193

     

    1-6) مدل تحقیق:

    مدل این تحقیق برگرفته شده از مدل ارائه شده توسط دکتر مهرگان و همکارانشان جهت بررسی رقابتپذیری شرکت ملی پتروشیمی ایران می باشد، که با توجه به مشورت خبرگان جهت بررسی رقابتپذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی در صورت الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی به صورت مدل مفهومی تحقیق اصلاح گردید.

    نمودار1-2- مدل مفهومی تحقیق

     

    1-7) فرضیات یا سوالات تحقیق:

    فرضیه اصلی این تحقیق این است که عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی، بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور اثر خواهد داشت.

    سایر فرضیه ها به شرح زیر می باشند:

    عضویت در سازمان تجارت جهانی، بر منابع داخل صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور اثر دارد.

    عضویت در سازمان تجارت جهانی، بر موقعیت صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور در بازارهای جهانی اثر دارد.

    عضویت در سازمان تجارت جهانی، بر توان خلاقیت و نوآوری در صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور اثر دارد.

    1-8) روش تحقیق

    روش تحقیق در این پژوهش، پیمایشی و از تحقیقات میدانی است. در تحقیقات پیمایشی محقق در جهت توصیف عینی و واقعی و منظم خصوصیات یک موقعیت یا یک موضوع در جامعه مورد نظر است و بوسیله پرسشنامه، اسناد و مدارک و مصاحبه با متخصصان جمع آوری می شود.

    1-9) جامعه تحقیق

    1-9-1) قلمرو مکانی

    از میان 36 عضو حقوقی انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات سنگین راهسازی، معدنی و ساختمانی، 10 شرکت تولید کننده ماشین آلات راهسازی می باشند. لذا در محدودیت قلمرو مکانی، این شرکت های تولید کننده ماشین آلات راهسازی در نظر گرفته می شوند.

    این 10 شرکت به اسامی زیر می باشند:

    آران پارت آسیا، www.aranpart.asia

    پارس لودرز، www.parsloaders.com

    تیراژه ماشین، www.tirage-machine.com

    دلتا راه ماشین، www.drmco.ir

    رهرو ماشین کویر، www.rahromachinekavir.com

    سپاهان ماشین رهیار، www.smr-machinery.com

    سنو پارس، www.snowpars.com

    صنعتی هلی خودرو، www.helikhodro.com

    فاروب زمان، www.ftz.ir

    هپکو اراک، www.hepcoir.com

    1-9-2) قلمرو زمانی

    قلمرو زمانی پژوهش شامل توزیع و جمع آوری پرسشنامه پژوهش حدودا یک دوره ی 2 ماهه بود که از ابتدای آذر ماه سال 93 تا اواخر دی ماه سال 93 به طول انجامید. زمان تحلیل داده ها و نتیجه گیری تحقیق در بهمن ماه سال 93 صورت پذیرفت.

    1-9-3) قلمرو موضوعی

    در این پژوهش موضوع عضویت ایران به سازمان تجارت جهانی و تبعات این الحاق بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی بررسی گردیده است که در حوزه بازرگانی بین الملل قابل بحث و بررسی می باشد.

    1-10) جامعه آماری

    در این تحقیق پرسشنامه بصورت سرشماری در میان 93 مدیر ارشد اجرایی شرکتهای فعال در صنعت تولید ماشین آلات راهسازی از طریق پست الکترونیکی و همچنین بصورت حضوری توزیع و دریافت گردید.

    1-11) روش و ابزار جمع آوری اطلاعات

    در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای تدوین مباحث تئوریک و ادبیات تحقیق نیز از کتابهای مرجع، پایان نامه ها، همایشها ، نشریات تخصصی مهندسی، اقتصادی و مدیریتی استفاده گردیده است.

    1-12) روش تجزیه وتحلیل

    در این پژوهش جامعه آماری شامل مدیرانی است که در 10 شرکت فعال در صنعت تولید ماشین آلات راهسازی حضور دارند. اطلاعات پرسشنامه هایی که توزیع گردیده است، بر اساس مقیاس لیکرت امتیازدهی، جمع آوری و نسبت به محاسبه فراوانی آن اقدام گردیده است. به منظور تحلیل آماری یافته ها از روش معادلات ساختاری با استفاده از تکنیک حداقل مجذور مربعات PLS استفاده شده.

     

    1-13) تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق

    1-13-1)گات [1]

     موافقتنامه عمومی ‌تعرفه و تجارت که درباره تعادل امتیازات تعرفه ای بین کشورهایی که بیش از 95 درصد تجارت جهان به آنها تعلق دارد. گات به صورت یک موافقتنامه فراگیر حاکم بر تجارت بین المللی بوده و حاوی یک رشته مقررات ناظر بر کاهش موانع تجاری تعرفه ای برای سامان بخشی به روابط تجاری و مبادله ای میان کشورهاست ونیز عالیترین مرجع حل وفصل اختلافهای تجاری میان کشورهای عضو به شمار می‌رود.

    1-13-2) سازمان تجارت جهانی[2]

    سازمان تجارت جهانی نهادی بین المللی است که با قواعد تجاری بین المللی سروکار دارد. هدف این سازمان عبارتست از تسهیل تجارت بین کشورها از طریق ایجاد شرایط منصفانه و عادلانه برای رقابت. (www.wto.org)

    1-13-3) رقابت پذیری

    رقابت پذیری معادل قدرت اقتصادی یک واحد در مقابل رقبایش در بازاری است که به راحتی کالاها، خدمات، مهارت ها و ایده ها فراتر از مرزهای جغرافیایی عرضه می شود. رقابت پذری می تواند به عنوان توانایی در طراحی، تولید، بازاریابی محولات و فروش آنها بیشتر از رقبا تعریف شود.(شورچلد، 2002، 124)

    تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر اشاره به این دارد که آیا شرکت های فعال در صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور، با توجه به منابع داخلی خود، موقعیتشان در بازار و توان خلاقیت و نوآوری موجود در شرکت، پس از الحاق ایران به WTO رقابت پذیر خواهند بود؟

    1-13-4) منابع داخلی

    منابع، واحدهای پایه ای بوده و شامل تمام نهاده های مالی، تکنولوژیکی، انسانی و سازمانی است. هچنین منابع پایه هایی برای شایستگی سازمان فراهم می کنند. در واقع شایستگی های یک صنعت از یک یا ترکیبی از منابع صنعت به وجود می آیند و خود پایه ای برای ایجاد مزیت رقابتی ایجاد می نمایند.(جاتنر و ورلی،1994، 37)

    تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر اشاره به این دارد که آیا شرکت های فعال در صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور پس از الحاق ایران به WTO از سرمایه سازمانی، سرمایه انسانی و سرمایه مالی خود در جهت رقابت پذیری استفاده خواهند کرد؟

    1-13-5) موقعیت در بازار

    در برگیرنده چهارچوب هایی مانند ساختار صنعت، زنجیره ارزش و استراتژی های عمومی بوده و با استفاده از آن ها، اساسی برای تعریف مزیت رقابتی و طراحی استراتژی ها در خارج از سازمان بوده و تأکید خاصی بر رقابت دارد و چندان توجهی به شرکت و منابع آن نمی کند.(هرلی و همکاران، 2003، 101)

    تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر اشاره به این دارد که آیا شرکت های فعال در صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور پس از الحاق ایران به WTO به نحو احسن از سرمایه مشتری و هوشمندی رقابتی خود در جهت رقابت پذیری استفاده خواهند کرد؟

    1-13-6) توان خلاقیت

    خلاقیت عبارت است از بکارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد فکر یا مفهوم جدید فراگرد ایجاد فکرهای جدید و تبدیل آن فکرها به عمل و کاربردهای سودمند را نوآوری می گویند. مهمترین دلیل نیاز به خلاقیت بروز مشکل است و برای ظهور ذهنیتی خلاق باید تعریف دقیقی از مشکل ارائه کرد.(شهرآرای و مدنی،1375، 115)

    تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر اشاره به این دارد که آیا شرکت های فعال در صنعت تولید ماشین آلات راهسازی کشور پس از الحاق ایران به WTO از سرمایه نوآوری، فناوری اطلاعات ومدیریت دانش در جهت رقابت پذیری استفاده خواهند کرد؟

    [1] GATT : General  agreement on tariff and trade

    [2] WTO : World trade organization

    Abstract:

    This article discuss about influence of joining to World Trade Organization on Iran construction machinery manufacturing industry competitiveness. Results show that by joining to WTO, Industry's resources, International Market segments and Industry's creativity will be influenced. Finally, conclusion is the producing construction machinery industry competitiveness will be influenced. The most important strategies for improving current situation are: Joint Venture, visiting and demonstrating in international exhibitions, raising advertising and marketing research, producing in terms of customers need, making exporter accustom to modern international marketing methods and e-commerce to maintain market system. 

  • فهرست:

    فصل اول- کلیات طرح

    1-1) مقدمه. 2

    1-2) بیان مساله تحقیق.. 3

    1-4) اهداف تحقیق.. 5

    1-5) چهارچوب نظری.. 6

    نمودار1-1- مدل اندازه گیری رقابت پذیری.. 6

    1-6) مدل تحقیق: 6

    نمودار1-2- مدل مفهومی تحقیق.. 7

    1-7) فرضیات یا سوالات تحقیق: 7

    1-8) روش تحقیق.. 8

    1-9) جامعه تحقیق.. 8

    1-9-1) قلمرو مکانی.. 8

    1-9-2) قلمرو زمانی.. 9

    1-9-3) قلمرو موضوعی.. 9

    1-10) جامعه آماری.. 9

    1-11) روش و ابزار جمع آوری اطلاعات... 9

    1-12) روش تجزیه وتحلیل.. 9

    1-13) تعاریف اصطلاحات و متغیرهای تحقیق.. 10

    1-13-1)گات 10

    1-13-2) سازمان تجارت جهانی.. 10

    1-13-3) رقابت پذیری.. 10

    1-13-4) منابع داخلی.. 11

    1-13-5) موقعیت در بازار. 11

    1-13-6) توان خلاقیت... 11

    فصل دوم-مطالعات نظری

    گفتار اول- ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺭﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮﻱ

    2-1-1) مقدمه. 13

    2-1-2) ﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻫﺎﻱ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺭﻗﺎﺑﺖﭘﺬﻳﺮﻱ.. 15

    2-1-2-1) دیدگاه مبتنی بر منابع.. 17

    2-1-2-1-1) سرمایه سازمانی.. 18

    2-1-2-1-2) سرمایه انسانی.. 20

    2-1-2-1-3) سرمایه مالی.. 20

    2-1-2-2) دیدگاه موقعیت در بازار. 21

    2-1-2-2-1) سرمایه مشتری.. 22

    2-1-2-2-2) هوشمندی رقابتی.. 22

    2-1-2-3) دیدگاه مبتنی بر توان خلاقیت و نوآوری.. 23

    2-1-2-3-1) سرمایه نوآوری.. 23

    2-1-2-3-2) توان فناوری اطلاعات... 24

    2-1-2-3-3) مدیریت دانش.... 24

    2-1-3) ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﭘﻴﺸﻴﻦ.. 25

    ﺟﺪﻭﻝ 2-1-1 ‐ ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺭﻗﺎﺑﺘﻲ.. 28

    گفتار دوم- سازمان تجارت جهانی

    2-2-1) مقدمه. 31

    2-2-2) مبانی نظری.. 32

    2-2-2-1) نظریه مرکانتیلیسم.. 32

    2-2-2-2) نظریه مزیت مطلق آدام اسمیت... 32

    2-2-2-3) نظریه مزیت نسبی ریکاردو. 33

    2-2-2-4) نظریه هزینه فرصت... 35

    2-2-2-5) نظریه مزیت نسبی هکشر و اوهلین.. 36

    2-2-2-6) نظریه مزیت نسبی لیندر. 38

    2-2-2-7) آزمون تجربی لئونتیف... 39

    2-2-2) موافقتنامه عمومی‌تعرفه و تجارت... 40

    2-2-3-1)  اصل عدم تبعیض.... 41

    2-2-3-2) اصل تثبیت و کاهش تعرفه. 42

    2-2-3-3) اصل مشورت... 42

    2-2-3-4) اصل حفاظتها 42

    2-2-4) مذاکرات چند جانبه گات... 43

    2-2-5) ایجاد سازمان تجارت جهانی.. 44

    2-2-6) تفاوتهای گات با سازمان تجارت جهانی.. 45

    2-2-7) ساختار سازمان جهانی تجارت... 46

    2-2-7-1) کنفرانس وزیران.. 46

    2-2-7-2) شورای عمومی.. 46

    2-2-7-3) کمیته ها 47

    2-2-7-4) دبیرخانه. 47

    2-2-7-5) رویه تصمیم گیری.. 48

    2-2-8) اهداف و وظایف سازمان تجارت جهانی.. 48

    2-2-9) مذاکرات تجاری پس از تأسیس.... 49

    2-2-10 )عضویت در سازمان تجارت جهانی.. 53

    2-2-10-1 ) مشکلات و پیچیدگیهای الحاق.. 54

    2-2-10-2 ) نقش و وظیفه آنکتاد. 55

    2-2-10-3) فرایند الحاق.. 55

    2-2-10-4) اعضای اصلی.. 56

    2-2-10-5)  اعضای ناظر. 56

    2-2-10-6) اعضای دوفاکتو. 57

    2-2-10-7) عضویت موقت... 57

    نمودار (2-2-2) تشریفات الحاق.. 58

    2-2-11) سازمان تجارت جهانی و کشورهای در حال توسعه. 58

    2-2-12) ایران و سازمان تجارت جهانی.. 60

    2-1-12-1) الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی.. 60

    2-2-12-2) مراحل هفت گانه عضویت ایران.. 61

    2-2-12-3) گاه شمار الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت... 63

    2-2-13) مزیتهای عضویت در سازمان تجارت جهانی.. 69

    2-2-14) چالشها و فرصتها در فرایند جهانی شدن اقتصاد. 70

    الف ) چالشها 70

    ب ) فرصتها 71

    گفتار سوم- تولید ماشین آلات راهسازی

    2-3-1) مقدمه. 75

    2-3-2) سابقه تاریخی تولید ماشین آلات راهسازی.. 75

    جدول 2-3-1 ارزش واردات بر اساس دلار آمریکا 78

    گفتار چهارم - پیشینه تحقیق

    2-4-1) مقدمه. 79

    جدول 2-4-1 مقایسه پژوهش های پیشین... 86

    فصل سوم-روش شناسی تحقیق

    3-1) مقدمه. 88

    نمودار 3-1  مراحل انجام تحقیق.. 89

    3-2-1) طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش.... 90

    3-2-2)  نوع پژوهش از نظر اجرا 91

    3-3-1) قلمرو موضوعی.. 91

    3-3-2)  قلمرو زمانی.. 91

    3-3-3) قلمرو مکانی.. 91

    3-5) روش گردآوری داده ها و اطلاعات... 92

    جدول 3-2 ساختار کلی پرسشنامه ها 94

    3-6) ابزار گردآوری داده ها 94

    3-6-1) مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق.. 95

    3-7-1)  روایی( اعتبار) ابزار پژوهش.... 97

    3-7-1-1) روایی صوری.. 98

    3-7-1-2) روایی محتوا 98

    جدول 3-4 حداقل CVR مورد قبول.. 99

    جدول 3-5  نتایج مرتبط با نسبت اعتبار محتوا 99

    3-7-2) پایایی (قابلیت اعتماد) ابزار پژوهش.... 100

    جدول 3-6: ضریب آلفای کرونباخ.. 101

    3-7-3) روایی و اعتبار مرکب... 102

    جدول شماره 3-7: مقادیر پایایی مرکب و روایی همگرا 102

    3-8-1)  تقسیم بندی متغیرها براساس رابطه. 103

    3-8-2)  تعریف عملیاتی متغیرها 103

    جدول 3-8  شاخص های متغیرهای تحقیق.. 104

    3-9-1)  معرفی روش PLS. 105

    فصل چهارم-تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

    4-1) مقدمه. 109

    4-2) آمار توصیفی.. 109

    4-2-1) توصیف ویژگی های جمعیت شناختی.. 109

    جدول (4-1). توزیع فراوانی پاسخدهندگان برحسب جنسیت... 110

    نمودار (4-1). درصد فراوانی پاسخدهندگان برحسب جنسیت... 110

    جدول (4-2). توزیع فراوانی پاسخدهندگان برحسب سن.. 110

    نمودار (4-2). درصد فراوانی پاسخدهندگان برحسب سن.. 111

    جدول (4-3). توزیع فراوانی پاسخدهندگان برحسب تحصیلات... 111

    نمودار (4-3). درصد فراوانی پاسخدهندگان برحسب میزان تحصیلات... 112

    جدول (4-4). توزیع فراوانی پاسخدهندگان برحسب سابقه خدمت... 112

    نمودار (4-4). درصد فراوانی پاسخدهندگان برحسب سابقه کار. 113

    4-2-2) جداول توافقی... 113

    4-2-2-1) جدول توافقی جنسیت، سن و رقابت پذیری... 113

    جدول 4-5- جدول توافقی جنسیت، سن و رقابت پذیری... 113

    4-2-2-2) جدول توافقی تحصیلات، سن و رقابت پذیری... 114

    جدول 4-6- جدول توافقی سن، تحصیلات و رقابت پذیری... 114

    4-2-2-3) جدول توافقی سابقه کاری، جنسیت و رقابت پذیری... 115

    جدول 4-7- جدول توافقی جنسیت، سابقه کاری و رقابت پذیری... 115

    4-2-3) آمار توصیفی متغیرهای تحقیق.. 116

    جدول 4-8- شاخصهای مرکزی، پراکندگی و توزیع متغیرها 116

    4-3) آمار استنباطی.. 117

    جدول 4-9- سطح معنی‌داری آزمون کولموگروف – اسمیرنف... 118

    4-3-2) آزمون فرضیات تحقیق.. 118

    4-3- 2-1) مدل بیرونی (مدل اندازه‌گیری) 119

    جدول 4-10- کدگذاری متغیرها 120

    نمودار 4-5- مدل کلی پژوهش با تکنیک حداقل مربعات جزئی.. 121

    نمودار 4-6- آماره تی مدل کلی پژوهش.... 122

    جدول 4-11- مدل بیرونی حداقل مربعات جزئی.. 122

    جدول 4-12- مقدار بوت استراپینگ حداقل مربعات جزئی.. 122

    4-4) آزمون فرضیه‌های پژوهش.... 123

    4-4-1) ارزیابی مدل ساختاری.. 123

    4-4-2) معیار نیکویی برازش.... 124

    جدول شماره 4-13: نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری.. 125

    4-4-3) آزمون فرضیات تحقیق.. 125

    4-5) رتبه بندی ابعاد. 127

    جدول 4-14- رتبه بندی ابعاد متأثر از الحاق به WTO.. 127

    فصل پنجم-نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه. 129

    5-2) نتایج تحقیق.. 129

    5-2-1) منابع داخل صنعت... 130

    5-2-2) موقعیت در بازار. 130

    5-2-3) توان خلاقیت و نوآوری.. 131

    جدول 5-1 مقایسه نتایج با تحقیقات پیشین... 131

    5-3)  پیشنهادات... 133

    5-4) پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 135

    5-5) مشکلات تحقیق.. 135

    فهرست منابع و مآخذ.. 137

    الف) منابع فارسی.. 137

    ب) منابع لاتین.. 141

    ج) وبسایت ها 143

    پیوست... 144

    منبع:

    الف) منابع فارسی

    آذر، عادل؛ مؤمنی، منصور (1384)،آمارو کاربرد آن در مدیریت، تهران: انتشارات سمت

    آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول و قنواتی، مهدی. (1391). مدلسازی مسیری-ساختاری در مدیریت کاربرد نرم افزار Smart-PLS . انتشارات نگاه دانش، چاپ اول.

    ادیب، محمد حسین، سازمان تجارت جهانی نمایی خودمانی، صنایع پلاستیک، شماره169، خرداد 1381.

    امیدبخش اسفندیار، بیژن بیدآباد، اکبر کمیجانی، رفعتی، حکیمیان و همکاران. بررسی آثار عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی تجارت بر بخش صنعت، سازمان مدیریت صنعتی، وزارت صنایع، دی 1375.

    بهکیش، محمد مهدی، اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن، چاپ دوم، تهران: قفنوس،1381.

    بیدآباد، بیژن. آثار کمّی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در بخش صنعت، 1382، تهران.

     “تجارت خدمات در سازمان تجارت جهانی”، ترجمه مسعود کمالی اردکانی – میترا نصیری، چاپ اول، تهران: چاپ و نشر بازرگانی، 1383.

    بررسی اثرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنایع شوینده کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوهشگر: حسین شعفی، استاد راهنما جمشید عدالتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت تهران مرکز، مدیریت صنعتی، 1384

    بررسی اثرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنعت بیمه کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوشهگر: جعفر علیزاده، استاد راهنما دکتر فریده حق شناس، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت تهران مرکز، مدیریت صنعتی، 1384

    بررسی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در صنایع لبنی ایران با تأکید بر شرکت لبنی کاله، پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوهشگر: علیرضا عباس زاده مسیبی، استاد راهنما خسن اسماعیل پور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت تهران مرکز، مدیریت بازرگانی، 1383

    بررسی پیامد های پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در صنعت بافندگی (تریکوبافی): پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوهشگر: مریم تبریزی، استاد راهنما اعظم رحیمی نیک، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت تهران مرکز، مدیریت بازرگانی، 1381

    بررسی پیوستن به ایران به سازمان تجارت جهانی و تأثیر آن بر صنعت مخابرات کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد. پژوهشگر: احمد صادقی بیدمشکی، استاد راهنما منوچهر جفره، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت تهران مرکز، مدیریت صنعتی، 1383

    بررسی تأثیر عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی بر صادرات فرش، پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوهشگر: حسن ابراهیم یزدی، استاد راهنما بهروز دری، دانشگاه شهید بهشتی دانشکده علوم اداری، 1377

    بررسی شرایط صنایع روغن نباتی جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانی با استفاده از مدل ماتریس SWOT، پایان نامه کارشناسی ارشد. پژوهشگر: رضا محمدی، استاد راهنما عباس منوریان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت تهران مرکز، مدیریت بازرگانی، 1383

    پاکدامن، رضا، رفتار ویژه با کشورهای در حال توسعه در نظام حقوقی سازمان تجارت جهانی، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

    پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و تأثیر آن بر صادرات فرش کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهشگر: نیما سعیدی، استاد راهنما جمشید عدالتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت تهران مرکز، مدیریت صنعتی، 1388

    تبعات پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و بررسی آن در صنعت پتروشیمی: پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوهشگر: محسن مازندرانی، استاد راهنما حسن اسماعیل پور، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده مدیریت تهران مرکز، مدیریت بازرگانی، 1381

    حافظ نیا،محمدرضا (1382)."مقدمه ای برروش تحقیق در علوم انسانی " ،تهران،انتشارات سمت،چاپ هشتم

    حافظ نیا،محمدرضا (1386)." روش تحقیق در علوم انسانی "  ،انتشارات سمت،چاپ دوازدهم

    حقشناس کاشانی، فریده، سعیدی، نیما و حسنپور پازواری، محمود، 1389، "برنامه ریزی استراتژیک برای صنعت فرش کشور در آستانه عضویت در WTO با استفاده از ماتریس SWOT"، دو ماهنامه بررسیهای بازرگانی، شماره 43، مهرو آبان 1389.

    خاکی، غلامرضا 1378.،روش تحقیق با رویکرد پیان نامه نویسی، مرکز تحقیقات علمی کشور، چاپ اول.

    داوری، علی، رضازاده، آرش، (1392)، مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.

    دبیرخانه آنکتاد، نمایندگی تام الاختیار تجاری جمهوری اسلامی‌ایران، چگونگی الحاق به سازمان تجارت جهانی، مترجمان ابوالقاسم بنیات و دیگران، چاپ اول، تهران: چاپ ونشر بازرگانی، 1381.

    دنیای اقتصاد، 7/3/84 و 9/3/84 ،‌ص 5.

    دیولد هلد و آنتونی سکگر، جهانی شدن و مخالفان آن. ترجمه عرفان ثابتی، انتشارات ققنوس.

    رشیدی،ع، عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی تحلیلی از نظرات موافق و مخالف، اتاق بازرگانی، شماره11.

    رضایی دولت آبادی، حسین، 1384، "طراحی مدل تاثیرگذاری بازارگرائی بر عملکرد کسب وکار با توجه به قابلیتهای بازاریابی"، خائف الهی، احمدعلی (استاد راهنما)، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت

    رفعتی، محمد رضا و دیگران، جهانی شدن و اقتصاد ایران، بررسیهای بازرگانی، شماره6، خرداد و تیر 1383.

    رقابت و همکاری در بازار آینده، فصلنامه آسیا، شماره های 32 و 33، پائیز و زمستان 1383.

    رضا زاده، بهرام ، تنگناهای رقابتی کشور در پیوستن به سازمان تجارت جهانی و استراتژیهای مؤثر، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 30، بهار و تابستان 80.

    رضویان، محمد تقی و بهاری جوان. معصومه و آذری محبی، رضا، تدوین سیاستهای بهینه تجارت خارجی ایران ( صادرات) برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، پژوهشنامه اقتصادی ، ص40-13

    سترگ، مجله تخصصی ماشین آلات راهسازی، عمرانی و معدنی، شماره های 3 و 4، تیر و مهر 139.

    سر افراز، لیلا، بررسی موانع قانونی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی با نگرشی بر سیاستهای بازرگانی موجود در زمینه ماشینها و دستگاههای برقی، اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 178-177، خرداد و تیر 1381.

    سرمد،زهره،بازرگان،عباس،حجازی،الهه،1376،روشهای تحقیق در علوم رفتاری،چاپ سیزدهم،تهران،اتشارات آگه.

     سعیدی، نیما، 1388، "بررسی تاثیر عضویت ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابتپذیری صنعت فرش کشور"، عدالتیان شهریاری، جمشید (استاد راهنما)، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشکده مدیریت.

    سکاران، اوما، 1381، روش تحقیق در مدیریت، ترجمۀ محمد صائبیو شیرازی، چاپ اول، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی

    سوادیان، بررسی تأثیر یوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صادرات محصولات صنایع نساجی ایران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 1379

    صادقیان، علی، چشم انداز دور جدید مذاکرات تجاری چند جانبه، مجله اقتصادی، دور دوم، سال اول

    عباس زاده، میرمحمد و همکاران، مقدمه ای بر مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری، 1391

    کمالی اردکانی، مسعود، موافقتنامه عمومی تجارت خدمات ( جزوه آموزشی)، دفتر نمایندگی تام الاختیار تجاری جمهوری اسلامی ایران، تابستان 1383.

    کمیجانی، اکبر، تحلیلی پیرامون تجارت و تجربه عملی پیوستن برخی از کشورها به سازمان تجارت جهانی و آثار اقتصادی الحاق ایران به آن، وزارت امور اقتصادی و دارایی، 1374

    مرکز تجارت بین‌الملل، آشنایی با قوانین سازمان تجارت جهانی (88 پرسش و پاسخ)، ترجمه گروه کارشناسان مذاکرات تجاری در نمایندگی تام الاختیار تجاری جمهوری اسلامی ایران، چاپ اول، تهران: چاپ و نشر بازرگانی 1381.

    مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید، 1390، پژوهشنامه مدیریت، جلد یازدهم، انتشارات راهدان، تهران.

    مؤمنی، منصور، فعال قیوم، علی ،تحلیلهای آماری با استفاده ار SPSS، 1391، چاپ چهارم.

    مهرگان، محمدرضا، اصغریزاده، عزتاالله و صفری، حسین، 1387، "بررسی رقابتپذیری در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازی معادلا ت ساختاریافته (مطالعه موردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران) "، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 46، بهار 1387

    مهری، علی، 1383، "طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران"، خداداد حسینی، سید حمید (استاد راهنما)، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مدیریت

    نگاهی اجمالی به شکل گیری سازمان تجارت جهانی و تحلیلی از جنبه های حقوقی و اقتصادی ناشی از الحاق ایران به WTO، پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، زمستان 1375.

    نوازنی، بهرام، ایران و پیامدهای جهانی شدن یا جهانی سازی، اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 189-188.

     نوفرستی، محمد، آمار در اقتصاد و بازرگانی ، جلد دوم، چاپ هشتم، تهران: رسا، 1380.

    هومن، حیدرعلی1384.،مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.

    وزارت امور اقتصادی و دارایی، تحلیلی پیرامون تجارت، تجربه عملی پیوستن برخی از کشورها به گات و آثار اقتصادی الحاق ایران به آن»، تیر 1374

     

     

     

    ب) منابع لاتین

    Akimova, Irina, 2000, " Development of Market Orientation and Competitiveness on Ukrainian Firms", European Journal of Marketing, Vol. 34 (9/10), pp: 1128-1148

    Ambashta, Ajitabh., Momaya, K., 2002, "Competitiveness of Firms: Review of Theory, Frameworks and models", Singapore Management Review, Vol 26 (1), pp. 45-58

    Barney, J., Wright, M., & Ketchen, D., J. 2001, " The Resource-based View of the Firm: Ten Years after 1991" , Journal of Management, 27, Pergamon, pp 625-641.

    Bartlett, A., & Ghoshal, S., 1989, "Managinig across Borders", Harvard Business School Press, Boston, MA. 1-402

    Buckley, P., J et al, 1991, "Foreign Market Servicing Strategies and Competitiveness", Journal of General Management, 17 (2), pp 34-46.

    Celik, M., et-al, 2009, "Application Structuring Fuzzy Integrated Multi-stages Evaluation Model on Academic Personnel Recruitment in MET Institutions", Expert Systems with Applications: An International Journal, 36(3): 6918-6927

    Chen S.J. and Hwang C.L., 1992, "Fuzzy Multiple Attribute Decision Making Methods and Applications", Berlin; New York: Springer-Verlag.

    CHen JI And STEVE THOMAS,WTO and china’s financial Services Sector,2002

    DC, 2001, "Destination Competitiveness: Development of a Model with Application to Australia and the Republic of Korea", An Australian Govt Report, October.

    D'Cruz, J., and Rugman, A., 1992, "New Concepts for Canadian Competitiveness", Kodak, Canada.

    Dess, Gregory, G., & Lumpkin, Tom, G., 2003, "Strategic Management", Mc GrawHill

    Grant, R.M., 1991, "The Resource-Based View of Competitive Advantage: Implication for Strategy Formulation", California Management Journal, Vol. 33, Spring, pp: 114-134

    Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a Silver Bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2) , 139-151.25

    Hax, Arnold & Wilde, Dean, 1999, "the delta model: Adaptive Management for a Changing World", Sloan Management Review, 40(2), pp: 11-28.

    Hax, Arnold & Wilde, Dean, 2002, "the Delta Model- toward a Unified Framework of Strategy", MIT Sloan School of management, Working paper, 4261-02, pp: 1-36.

    Hooley, et al, 2003, "The Performance Impact of Marketing Resources", Journal of Business Research, Volume. 58(1), pp: 18-27

    Hwang, C. L., Yoon, K., 1981, "Multiple Attribute Decision Making Methods and Applications: a state-of-the-art survey", Berlin, Springer.

    Jüttner, Uta, and Wehrli, Hans Peter, 1994, "Competitive Advantage: Merging Marketing and the Competence-based Perspective", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 9 (4), pp: 42 – 53

    Lawrence, J. L., 2000, "Economic Globalization and the Information Technology Revolution", Conference 2000 of the 21st Century Forum, (Economic Globalization: China and Asia), The National Committee of the Chinese People's Political Consultative Conferences (CPPCC).

    Liu, S., Sandra, et al, 2003, "Market-oriented Organizations in an Emerging Economy, A Study of Missing Links", Journal of Business Research, Vol. 56, p: 481-491

    Ma, H., 1999, "Anatomy of competitive advantage: a SELECT framework", Management Decision, 37(9), pp: 709-718.

    Man, TWY, et al, 1998, "Conceptualization of SMEs Competitiveness: A Focus on Entrepreneurial Competencies", Working Paper, Department of Management, Hong Kong Polytechnic University.

    McGahan, Anita, M., Silverman, Brian, S, 2006, "Profitting from Technilogical Innovation by Others: The Effect of Competitor Patenting on Firm Value", Research Policy, 35(8), October, pp: 1222-1242

    McGhan, A. M., 1999, "Competition, Strategy and Business Performance", California Management Review, 41 (3), pp: 74-101

    Momaya, K., 1998, "Evaluating International Competitiveness at the Industry Level", Vikalpa, Vol 23, No 2, April-June.

    Murths, T. P., et al, 1998, "Country Capabilities and the Strategic State: How National Political Institutions Affect MNC Strategies", Strategic Management Journal, Vol. 15, pp: 113-129.

    Porter, M., 1990, "The Competitive Advantage of Nations", New York: Free Press.

    Sarstedt, M. (2008). A review of recent approaches for capturing heterogencity in partial least squares path modelling. Journal of Modelling in Management, 3(2) , 140-161. 24.

    Shurchuluu, P, 2002, "National Productivity and Competitiveness Strategies for the New Millennium", Integrated Manufacturing System,Vol. 13(6), pp: 408-414

    Yeh C.H., Deng, H., 2004, "A Practical Approach to Fuzzy Utilities Comparison in Fuzzy Multi-Criteria Analysis", International Journal of Approximate Reasoning, 35 (2), pp: 179-194

    Zeleny M., 1982, "Multiple Criteria Decision Making", McGraw-Hill, New York.

    Wetzels, M., Odekerken-schroder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using pls path modeling for assessing hierarchical construct models: guidelines and empirical illustration, MIS Quarterly, 33(1),177.

     

     

    ج) وبسایت ها

    www.cbi.ir

    www.donya-e-eqtesad.com

    www.eghtesadeiranonline.com

    www.irica.gov.ir

    www.irtr.gov.ir

    www.wikipedia.com

    www.wto.org

    www.hepcoir.com

     


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر رقابت پذیری صنعت تولید ماشین آلات راهسازی

پایان نامه کارشناسی ارشد (یا رساله دکتری) رشته : مدیریت اجرایی(MA) گرایش: استراتژی چکیده رفتار مصرف کننده جزء مهمترین فصول بازاریابی است که باید بررسی شود. تا زمانیکه یک بنگاه اقتصادی قادر نباشد نحوه شکل گیری رفتار مصرف کننده را شناسایی کند، نمی¬تواند برنامه¬های بازاریابی خود را مشخص نماید. از این رو تدوین استراتژی¬های بازاریابی یک شرکت معطوف به شناخت رفتار مصرف کنندگان است. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : "مدیریت تولید و عملیات" چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): با افزایش رقابت در عرصه تجارت جهانی، نحوه تامین و انتخاب تامین کنندگان ماشین آلات و قطعات یدکی در زنجیره تامین چالشی مهم برای اکثرسازمانها بشمار می آید . لذا، صنعت پالایش نفت کشور با درک نیازهای بازار داخلی، می بایست با داشتن ...

پایان نامه یا رساله برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم های اطلاعاتی پیشرفته چکیده[1] فارسی تجارت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین جنبه های نوآوری در انجام فرآیندهای کسب و کار، توسط سازمان ها و شرکت­های زیادی در سطح جهان به کار گرفته شده است. شرکت های کوچک و متوسط نیز به عنوان بخش عمده اقتصادی هر کشوری، نقش اساسی در بهبود و ارتقاء شاخص های ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. یکی از روش‌های حاکمیت شرکتی تعیین نوع ساختار مالکیت و ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی چکیده فرایند جهانی شدن به سرعت در جریان است و دنیای ما را به سوی یک دهکده جهانی سوق می دهد که در آن فرهنگ ها هر روز بیشتر از دیروز به سمت همگون شدن پیش می روند. این فرایندها به شرکت ها این فرصت را می دهد تا با به کارگیری روشهای جدید بازاریابی، مصرف کنندگانی در سراسر جهان داشته باشند. صادرات محصول یکی از روش های حضور ...

موضوع علم اقتصاد   اقتصاد علم تخصيص بهينه منابع کمياب است. در جهان کنوني با توجه به رشد روز افزون جمعيت، افزايش نيازهاي بشري و محدوديت شديد منابع لازم است تا در جهت استفاده بهينه از منابع

رشته مديريت صنعتي زمستان 1390 چکيده: تحقيق حاضر در پي يافتن تاثير متقابل مديريت زنجيره تامين و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت فولاد اسفراين چگونه است. به منظور پاسخگويي به سوالهاي پژوهش و ني

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي زمستان 1391 چکيده در تحقيق حاضر تأثير عوامل کليدي مؤثر بر توسعه محصولات جديد در شرکت هاي فرش شهر آران و

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت مالی چکیده سرمایه فکری[1] موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چند ساله اخیر در سطح جهانی مطرح شده است اما از آنجایی که منبعی پر ارزش برای کشورها و سازمان به حساب می آید، میزان رشد و توسعه آن به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخصی در توسعه یافتگی کشورها است. تغییرات سریع در دنیای کنونی، سازمانها را با مشکلات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش: " مدیریت تحول" چکیده: در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺆﺛﺮ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺴﺘﮕﻲ دارد. در نگرش های معاصر به سازمانها، اﻧﺴﺎن ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮری در ﺗﺤﻮل ﺳﺎزﻣﺎن دارد و ﺗﺤﻮﻻت ﻋﻈﻴﻢ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ از ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی ﻧﺎﻣﺤﺪود ﻓﻜﺮی اﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻣﻲﮔﻴﺮد. از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ داراﻳﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲروﻧﺪ، ﺑﺮرﺳﻲ ...

ثبت سفارش