پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان

word 2 MB 31277 96
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد                                                                         

    رشته : مدیریت بازرگانی      گرایش : بازرگانی بین الملل

    چکیده

      جهت گیری استراتژیک بعنوان یکی ازمحرکهای اصلی تدوین استراتژی، در سه دهه اخیر بصورت گسترده توسط محققان مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است. اما تاثیرجهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی کمترمورد مطالعه قرارگرفته است. پژوهش حاضر به منظور بررسی این موضوع است که آیا جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی تاثیردارد. درهمین راستاابتدا مطالعات انجام شده وتعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای مستقل ووابسته مورد بررسی قرارگرفته وبااستفاده ابعاد شش گانه جهت گیری استراتژیک ونکاترامن (1989) تهاجمی، تحیلی، تدافعی، آینده نگری، فعالانه وریسک پذیری یک فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی طراحی وسپس پرسشنامه استاندارد ونکاترامن (1989) بین 150 ازفعالان صادراتی حقیقی وحقوقی عضوبانک اطلاعات صادرکنندگان استان گیلان که براساس فرایند نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بود توزیع گردید 83 پرسشنامه توزیع شده تکمیل وبرگشت گردید. از نظر روش شناسی تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی و از نوع علی بوده وروش گردآوری اطلاعات میدانی است. فرضیه های تحقیق با استفاده ازروش  رگرسیون مورد آزمون قرارگرفت و درپایان تاثیر جهت گیری استراتژیک و ابعاد شش گانه برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان مورد تایید قرارگرفت.

     

    واژگان کلیدی: جهت گیری استراتژیک، عملکرد صادراتی، استراتژی، برنامه‎ریزی استراتژیک، تفکر استراتژیک

    فصل اول

    کلیات

    طرح تحقیق

    کلیات

    طرح تحقیق
     1-1)مقدمه

     صادرات بعنوان موتورمحرکه اقتصاد نقش قابل توجهی در افزایش تولید، اشتغال و و درآمد ارزی ایفا می‎نماید و اکثر محققان به اهمیت صادرات بعنوان یک عنصرکلیدی در اقتصاد کشور اشاره کرده اند. نهادهای بین المللی مرتبط با تجارت و زیر مجموعه سازمان ملل نظیر مرکز تجارت بین اللل ITC) ) بر اهمیت توسعه صادرات تاکید و در این زمینه متدولوژی تدوین توسعه صادرات وتوصیه های سیاستی برای کشورها و واحدهای کسب و کار ارائه کرده اند. درهمین راستا دراکثرکشورها ازجمله ایران درچند سال اخیر سند استراتژی توسعه صادرات تدوین گردیده است. اکثر محققان به اهمیت صادرات در توسعه عملکرد واحدهای کسب و کار اشاره کرده اند. واحدهای کسب وکار هم به دلیل پاسخگویی به محرکهای داخلی و خارجی اقدام به صادرات می نمایند. متغیرهای مختلفی برعملکرد صادراتی اثرگذارهستند. ماهیت متغیرهای موثر برعملکرد صادراتی وشرایط محیط فعالیت بنگاه‎های کسب و کار با ویژگی پویایی، پیچیدگی و تغییرات مستمر ایجاب می نماید که شرکتها برای ورود و بقا در بازارهای خارجی ناگزیر هستند از برنامه‎ریزی ایی استفاده نمایند که متناسب با این تحولات باشند. با توجه به شناخت ما ازبرنامه ریزی استراتژیک که زاییده این تحولات هست و از دهه 70 دردنیا رواج گردیده است. واینکه اکثر شرکت های موفق بین المللی از برنامه ریزی استراتژیک استفاده می نمایند (دیوید، فرد 1390). تعدادی از محققان در مطالعات اشان دریافته که جهت گیری استراتژیک برعملکرد سازمان، صادارت، کارآفرینی، فن آوری و. . تاثیر مثبت دارد. لذا با توجه به جایگاه جهت گیری استراتژیک در مدیریت استراتژیک و فرایند تدوین استراتژی، هدف این مطالعه بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادرات می باشد. دراین فصل ابتدادر بیان مساله به تعریف موضوع تحقیق پرداخته ودرادامه ضرورت واهمیت تحقیق وچارچوب نظری تحقیق، متغیرهای مستقل و وابسته را تعریف نموده و، پس ازبیان فرضیات وسوالات تحقیق درپایان قلمرو تحقیق ارائه خواهد شد.

     

    1-2) بیان مسئله

    صادرات یکی از متغیرهای اصلی تولید و درآمد ملی است. ویکی از روش های اصلی برای تامین درآمد و استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری می باشد. توسعه عملکرد صادراتی باعث موفقیت و بهبود عملکرد بنگاه می گردد. (ناطق و نیاکان، 1388). امروزه بنگاه ها برای ورود به بازارهای هدف وحفظ آن بایستی ازمزیت رقابتی برخوردار باشند (کردنائیج و همکاران، 1384). با افزایش تعداد سازمان ها و واحدهای کسب و کاروپیرو آن رقابت فزاینده، همچنین تغییر بی‎وفقه و مداوم سلیقه های مشتریان و بالا رفتن سطح انتظارات آنها، بزرگترین چالشی که سازمانها با آنها مواجه هستند حفظ و ایجاد مزیت رقابتی است. دسترسی به این دو مقوله نیازمند این است که بنگاهها از برنامه ریزی استفاده نمایند که متناسب با این محیط باشد. بررسی ها نشان داده است اکثر شرکت های موفق بین المللی از برنامه ریزی استراتژیک استفاده می نمایند (دیوید، فرد 1390). برنامه ریزی استراتژیک دارای فرایند و چارچوبی است که اگر به نحو صحیح طراحی، تدوین، اجرا و مورد پایش قرار گیرد. می تواند باعث توسعه عملکرد صادراتی گردد. یکی ازچارچوب های مهم برنامه ریزی استراتژیک، جهت گیری استراتژیک است که به مثابه قلب فرایند مدیریت استراتژیک است. جهت گیری استراتژیک اقدامات و جهت گیری های انجام شده بوسیله یک بنگاه بمنظور اتخاذرفتارهای مناسب بمنظور عملکرد عالی و مداوم می‎باشد.

    (narver&slater,1990,gatingnon&xuereb,1997 (

    جهت گیری استراتژیک مفهومی است که بطور وسیع در تحقیقات مرتبط با مدیریت استراتژیک، بازاریابی و کارآفرینی بکار می رود. ( liu& Zhengping, 2011) یکی از رایج ترین پیوستارهای جهت گیری استراتژیک مطرح شده در ادبیات مرتبط باجهت گیریهای استراتژیک (رحیم نیا، صادقیان، 1390). ، جهت گیری استراتژیک باابعاد شش گانه تعریف شده ونکاترامن شامل تهاجمی، تحیلی، تدافعی، آینده نگری، فعالانه وریسک پذیری که مبنای این تحقیق قرارمی گیرد.

    در حال حاضر یکی از مشکلات کشور ما، وابستگی بودجه و اقتصاد کشور به صادرات نفت می باشد. و تراز تجاری کشور بدون احتساب صادرات نفت و فرآورده های بالادستی آن منفی می باشد. و اکثر بنگاههای تولیدی با ظرفیت کامل تولید نمی نمایند. اکثرکالاهای تولید داخل در مقابل کالاهای وارداتی رسمی با حقوق ورودی بالاتر از میانگین جهانی و یا کالاهای وارداتی قاچاق، قادر به رقابت نیستند. استان گیلان هم از این قائده مستثنی نبوده و علی رغم وجود استعداد های بالقوه طبیعی، اقلیمی، جغرافیایی و سرمایه گذاری های انجام شده، صادرات آن درسالهای اخیراز مرز 50 میلیون دلار فراتر نرفته است. با عنایت به مشکلات مربوط به تولید و اشتغال در استان، بررسی درخصوص موضوع صادرات وعوامل موثر برعملکرد صادراتی ضروری می‎باشد. عوامل مختلفی می تواند علل پایین بودن عملکرد صادرات استان باشد. با توجه به مطالعه و بررسی‎های به عمل امده، به نظر می رسد یکی از مشکلات واحدهای صادراتی استان، عدم استفاده از برنامه ریزی استراتژیک و جهت گیری استراتژیک می باشد. انتظارمی رود با جهت گیری استراتژیک می توان موجبات توسعه عملکرد صادراتی استان را فراهم نمود. اگرچه پژوهش های فراوانی درخصوص تاثیر مدیریت استراتژیک ومولفه های آن برعملکرد سازمان در ایران انجام گرفته است. اما درخصوص تاثیر و ارتباط جهت گیری استراتژیک با عملکرد صادرات، پژوهش های بسیار محدودی انجام شده است و در استان گیلان هم پژوهشی با موضوع این تحقیق مشاهده نگردید.

    در این راستا پژوهش حاضر تلاش دارد تا تاثیر جهت گیری استراتژیک را بر عملکرد واحد های صادراتی در سطح واحدهای صادراتی مورد بررسی قرار دهد. تا درنهایت بتوان از نتایج حاصل از این پژوهش راهکارهای مناسب را جهت ارتقاء عملکرد صادراتی استان ارائه نمود. بنابراین در این تحقیق سوال اصلی براین محورقرارداردکه آیاجهت گیری استراتژیک یک بنگاه می تواندبرعملکرد صادراتی صادرکنندگان تاثیرداشته باشد؟

     

    1-3 ) ضرورت و اهمیت تحقیق

    صادرات به عنوان موتورمحرکه اقتصاد نقش قابل توجهی در افزایش تولید، اشتغال و و درآمد ارزی ایفا می‎نماید و اکثر محققان به اهمیت صادرات بعنوان یک عنصرکلیدی در اقتصاد کشور و سودآوری واحدهای کسب و کار اشاره کرده اند. درپنج برنامه توسعه اقتصادی به مقوله صادرات  توجه خاصی شده است وسند استراتژی توسعه صادرات هم توسط دولت جمهوری سلامی ایران تصویب و ابلاغ گردیده است. با عنایت به اینکه تاثیر و نقش جهت گیری استراتژیک در بهبود عملکرد سازمان، فن آوری و تولید محصول جدید و جهت گیری بازارصادراتی در بسیاری ازمطالعات مورد تحقیق و بررسی قرارگرفته وبه لحاظ اهمیت صادرات دراقتصاد کشوربویژه افزایش تولیدواشتغال دراستان گیلان، لذا، ضروریست تحقیقی انجام گردد تا با بررسی و سنجش تاثیرجهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان، نتایج آن را برای بهره برداری، توسعه وفرهنگ سازی موضوع ارائه نماییم.

     

    1-4 ) اهداف تحقیق

    با توجه به اهمیت و جایگاه جهت گیری استراتژیک دربسیاری ازمطالعات مربوط به برنامه ریزی استراتژیک، هدف ازاین مطالعه سنجش تاثیر جهت گیری استراتژیک و ابعاد این جهت گیری برعملکرد صادراتی استان می باشد.

     

    1-5) سوالات تحقیق

    1-5-1) سوال اصلی تحقیق

    1. آیا جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان تاثیردارد ؟

    1-5-2) سوالات فرعی تحقیق

    1. آیا بعد متهورانه جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان تاثیردارد ؟

    2. آیا بعد تحلیلی جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان تاثیردارد ؟

    3. آیا بعد تدافعی جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان تاثیردارد ؟

    4. آیا بعد آینده نگری جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان تاثیردارد ؟

    5. آیا بعد فعالانه جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان تاثیردارد ؟

    6. آیا بعد ریسک پذیری جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان تاثیردارد ؟

     

     

    1-6) چارچوب نظری تحقیق

    دراین تحقیق جهت گیری استراتژیک به عنوان متغیرمستقل وعملکرد صادراتی به عنوان متغیروابسته می باشد. متغیرمستقل ازشش بعد تشکیل شده است:

    تهاجمی- تحلیلی – تدافعی - آینده‎نگر - فعالانه - ریسک پذیری

    و مدل مفهومی تحقیق بصورت زیر می باشد.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است )

     

    1-7) فرضیه های تحقیق

    1-7-1) فرضیه اصلی تحقیق

    1. جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادرات تاثیردارد.

     

    1-7-2) فرضیه های  فرعی تحقیق

    1.  بعد تهاجمی جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی تاثیردارد.

    2.  بعد تحلیلی جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی تاثیردارد.

    3.  بعد تدافعی جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی تاثیردارد.

    4.  بعد آینده نگری جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی تاثیردارد.

    5. بعد فعالانه جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی تاثیردارد.

    6. بعد ریسک پذیری جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی تاثیردارد.

     

    1-8) متغیرهای تحقیق

    در یک تحقیق علمی برای پاسخ دادن به سوالات تحقیق و یا آزمون فرضیات، تشخیص متغیرها امری ضروری است. در این تحقیق دو دسته متغیر داریم:متغیر مستقل و وابسته

     

      1-8-1) متغیر مستقل

    یک ویژگی از محیط فیزیکی یا اجتماعی است که بعداز انتخاب، دخالت یا دستکاری شدن توسط محقق مقادیری را می پذیرد یا تاثیرش بر روی متغیر دیگر (متغیر وابسته)مشاهده شود. در این تحقیق متغیر مستقل جهت گیری استراتژیک می باشد.

     

    1-8-2) متغیر وابسته

    متغیری است که تغییرات آن تحت تاثیر متغیر مستقل قرار می گیرد در این تحقیق متغیروابسته عملکرد صادراتی می باشد.

     

     

    1-9) تعریف مفهومی متغیرها

    1-9-1)جهت گیری استراتژیک

    جهت گیری استراتژیک اقدامات و جهت های انجام شده بوسیله یک بنگاه بمنظور اتخاذرفتارهای مناسب بمنظور عملکرد متعالی و مداوم تعریف شده است. جهت گیری استراتژیک جهت و اهدافی که مدیریت عالی یک بنگاه تمایل دارد پیگیری نماید. آن توانایی یک بنگاه برای تمرکز روی جهت گیری استراتژیک ومزیت رقابتی برای ایجاد یک  هماهنگی متناسب  استراتژیک را تعیین می ماید (narver&slater,1990 , gatingnon&xuereb,1997)

    شش بعد برای گرایش استراتژیک، در ابزار سنجش استراتژی کسب و کار، ارائه شده که عبارتند از:

    تهاجمی- تحلیلی – تدافعی - آینده‎نگر - فعالانه - ریسک پذیری

     

    1-9-2) عملکرد صادرات

    عملکرد صادراتی به عنوان نتایج فعالیت های یک شرکت در بازارهای صادراتی تعریف شده است.

    (sosa & shoham1996  ) و برای شناسایی سطح عملکرد سازمانها حیاتی است. این معیار تعیین می کند که آیا سازمان دارای عملکرد مناسبی هست. با توجه به اهمیت این موضوع در کشورهای مختلف تحقیقات متفاوتی در زمینه‎ شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی در صنایع مختلف انجام شده است. در هر کدام این پژوهش‎ها، متغیرهایی مد نظر بوده‎اند که بنا به نظر پژوهشگر، بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد صادراتی مؤثر بوده‎اند.

    عملکرد صادراتی حاصل عملیات سازمانی است که شامل دستاوردها و اهدف داخلی و خارجی شرکت می باشد. همچنین عملکرد صادراتی به عنوان کسب اهداف سازمانی تعریف شده و درآن توسعه محصول و توسعه بازار که در نتیجه موجب کسب سوداوری برای شرکت خواهد شد. مورد توجه قرارمیگیرد. میزان موفقیت یک شرکت در امرصادرات را می توان باعملکرد صادراتی آن ارزیابی نمود. برای سنجش عملکرد صادراتی، از متغیرهای  رشد فروش های صادراتی، حجم فروش صادراتی، تراکم بازار صادراتی، عملکرد رقابتی و رضایت از عملکرد صادراتی در این تحقیق استفاده شده است.

     

    1-10 ) تعریف عملیاتی متغیرها

    تعریف عملیاتی تعریفی است که بر ویژگی های قابل مشاهده استوار است پژوهش گر قبل ازآنکه متغیر و سازه ها را مورد مطالعه قرار دهد، بایستی تصمیم بگیرد که چه نوع  رویدادهای قابل مشاهده ای معرف این سازه ها می باشند و تعریف عملیاتی باید طوری انجام پذیرد که چنانچه هر پژوهش گری در شرایط مشابه به اندازه گیری سازه یا مفهوم مورد مطالعه بپردازد، نتیجه یکسانی بدست آورد. وبه عبارتی دیگر، شرح متغیرها به شیوه ای که قابل اندازه گیری باشند در این تحقیق برای اندازه گیری کردن متغیرها از طیف پنج گزینه ای لیکرت(کاملا" موافقم، نسبتا"موافقم، نظری ندارم، کاملا"مخالفم، نسبتا"مخالفم) استفاده شده است.

    ساختارها، آیتم ها و مقیاس هایی که در پرسشنامه استفاده شده است:

     

    1-10-1) جهت گیری استراتژیک

    تمام آیتم ها برای ابعادشامل متهورانه 4 سوال - تحلیلی 6سوال– تدافعی 4سوال- آینده‎نگرانه5سوال- فعالانه 5 سوال و ریسک پذیری 5سوال درمجموع 29 سوالبراساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت از (1=بسیارمخالف  تا  5 = بسیارموافق ) دسته بندی شده است.

     

    1-10-2) عملکرد صادراتی

    برای این متغیرپنج مولفه شامل رشدفروش های صادراتی، حجم فروش صادراتی، تراکم بازارصادراتی، عملکردرقابتی ورضایت ازعملکرد صادراتی انتخاب شده و برای هرمولفه یک سوال و درمجموع پنج سوال براساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت از (1=بسیارمخالف  تا  5 = بسیارموافق ) دسته بندی شده است.

     

    1-11) قلمرو تحقیق

    گستره این تحقیق در سه قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی قرار می گیرد که عبارتند از:

     

    1-11-1) قلمرو موضوعی تحقیق

    تحقیق حاضر به  تاثیرجهت گیری استراتژیک برعملکردصادراتی صادرکنندگان استان پرداخته است.

     

    1-11-2) قلمرو مکانی تحقیق

    استان گیلان به عنوان قلمرو مکانی تحقیق می باشد که انجام عملیات میدانی و تکمیل پرسشنامه های تحقیق در این استان صورت گرفته است.

    1-11-3) قلمرو زمانی تحقیق

    قلمرو زمانی تحقیق دی ماه91 تا مرداد92 می باشد. که پرسشنامه ای در فواصل زمانی اول تیر تا 10 مرداد بین صادرکنندگان استان توزیع گردید.

     

    1-12) جمع بندی فصل اول

    در فصل حاضر مساله تحقیق، دربیان مسئله موضوع تعریف ودلایل انتخاب موضوع و فواید ناشی از اجرای موضوع تحقیق اشاره، درادامه ضرورت و اهمیت موضوع، اهداف تحقیق حاضر، چاچوب نظری، فرضیات، قلمروها تشریح شده است.

    Abstract

    Strategic orientation  is discussed as a main stimulus of formation of strategy examined  by researchers widely. but less studied influences of strategic orientation on export performance. the purpose of this study is investigate this subject that do strategic orientation influences on export performance? in this regard  the first investigate studies of previous researchers and conceptualization and operational definition of independent and depend variable. then was designed the main hypothesis and secondary with use of dimensions of strategic oriention:aggressiveness,analasis,defensiveness,futurity,proacttiveness and riskiness of venkatraman (1989). Number of 150 questionnaires were distributed between exporters of guilan province that was selected by random sampling. And was returned 83 questionnaires based the methodology present study descriptive –analytical and causal and the data collection. Hypothesis of  study tested by regression. at the end, the results do indicate that strategic orientation and dimensions of it  have  influence on export performance.

     

    Keywords: Strategic orientation, export performance, strategy, strategic planning, Strategic thinking

     

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات طرح تحقیق

     1-1) مقدمه. 3

    1-2) بیان مسئله. 3

    1-3 ) ضرورت و اهمیت تحقیق. 5

    1-4 ) اهداف تحقیق. 5

    1-5) سوالات تحقیق. 5

    1-5-1) سوال اصلی تحقیق. 5

    1-5-2) سوالات فرعی تحقیق. 5

    1-6) چارچوب نظری تحقیق. 6

    1-7) فرضیه های تحقیق. 7

    1-7-1) فرضیه اصلی تحقیق. 7

    1-7-2) فرضیه های  فرعی تحقیق. 7

    1-8) متغیرهای تحقیق. 7

    1-8-1) متغیر مستقل. 7

    1-8-2) متغیر وابسته. 7

    1-9) تعریف مفهومی متغیرها 8

    1-9-1)جهت گیری استراتژیک... 8

    1-9-2) عملکرد صادرات.. 8

    1-10 ) تعریف عملیاتی متغیرها 8

    1-10-1) جهت گیری استراتژیک... 9

    1-10-2) عملکرد صادراتی. 9

    1-11) قلمرو تحقیق. 9

    1-11-1) قلمرو موضوعی تحقیق. 9

    1-11-2) قلمرو مکانی تحقیق. 10

    1-11-3) قلمرو زمانی تحقیق. 10

    1-12) جمع بندی فصل اول. 10

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    بخش اول: جهت گیری استراتژیک

    2-1-1) مقدمه. 13

    2-1-2) تعریف مفاهیم اصلی مدیریت استراتژیک... 13

    2-1-2-1) استراتژی.. 13

    2-1-2-2) برنامه‎ریزی استراتژیک.... 14

    2-1-2-3) تفکر استراتژیک.... 16

    2-1-2-4) مدیریت استراتژیک.... 18

    2-1-2) جهت گیری استراتژیک... 19

    بخش دوم: عملکرد صادراتی

    2-2-1) صادرات.. 23

    2-2-2) عملکرد صادراتی. 24

    2-2-3) رابطه جهت گیری استراتژیک باعملکرد صادراتی. 28

    2-2-4) بررسی جایگاه جهت گیری استراتژیک درایران. 29

    2-2-5) وضعیت صادرات استان گیلان. 31

    2-2-6) پیشینه تحقیقات انجام شده 32

    2-2-6-1) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درایران.. 32

    2-2-6-2) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درسایرکشورها 33

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    3-1) مقدمه. 37

    3-2) روش تحقیق. 37

    3-3) جامعه ونمونه آماری.. 37

    3-4) روش جمع آوری اطلاعات.. 38

    3-5) ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات.. 38

    3 -6) روایی وپایایی ابزار اندازه گیری.. 38

    3-7) روش تجزیه وتحلیل داده ها 40

    فصل چهارم: تجزیه وتحلیل اطلاعات

    4-1) مقدمه. 42

    4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی. 42

    4-3) توصیف متغیر های تحقیق. 46

    4-4 ) آزمون کلوموگروف - اسمیرنف... 54

    4- 5) فرضیه های تحقیق. 55

    فصل پنجم: نتایج وپیشنهادها

    5-1) مقدمه. 63

    5-2) نتایج آمارتوصیفی. 63

    5-2-1) آمار توصیفی کل. 63

    5-3) نتایج آمار استنباطی. 64

    5-4) پیشنهادات تحقیق. 66

    5-5) خلاصه بحث و نتیجه گیری.. 67

    5-6) پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 67

    5-7) محدودیت ها 68

    منابع. 69

     

     

    منبع:

    تیموری، ابراهیم-ابرومند جمال(1388)"هم آهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده ازنقاط مرجع استراتژیک(SRPs)"فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین، سال اول، شماره2(بهار 1388)

    حسینی، احمد-قاضی زاده، مصطفی ودیگران(1387)"بررسی تاثیربه کارگیری بازاریابی الکترونیکی برعملکردصادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت درسالهای 84-79(باتاکید براینترنت)، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاهشاهد، سال 15، شماره 32

    خاکی، غلامرضا(1390)"روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی"انتشارات بازتاب چاپ نهم ویراست دوم

    دیوید، فرد آر(1391)"مدیریت استراتژیک" ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفترپژوهشهای فرهنگی چاپ بیست و دوم

    رحمان سرشت، حسین-کریمی، غلامرضا(1386)"مدلی برای ارتباط راهبردهای توسعه بازار صادراتی با عملکرد شرکتهای تولیدی صادرکننده محصولات غذایی درایران" فصلنامه علوم مدیریت ایران سال دوم شماره 8

    رحیم نیا، دعائی و علیزاده (1391) "تبیین مدل تعاملی رویکرد استراتژیک، فرهنگ سازمانی و محیط"دوفصلنامه دانشگاه شاهد شماره 1

    رحیم نیا، فریبرز-صادقیان، سیدحسن(1390)"جهت گیری استراتژیک و موفقیت شرکت های صادراتی " فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دوره 1، شماره 1

    رهنورد، فرج اله-طاهرپورکلانتری، حبیب اله(1390)"بررسی تاثیرهمترازی های افقی و عمودی راهبردهای صادرات برعملکرد صادراتی در صد شرکت برتر ایران"  فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه شماره 77

    زارعی متین، حسن-جام پرازمی، مونا و دیگران(1389)"بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن"فصلنامه مدیریت بازرگانی دوره 2 شماره 6

    قاسمی، حسن-اعرابی، سیدمحمد-دهقان، نبی اله (1389) "مدل هماهنگی بین استراتژی بازاریابی بین الملل با ابعاد محیطی سازمان و زیرسیستمهای بازاریابی بین الملل و اثرآن بر عملکرد صادراتی" فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت سال ششم شماره 17

    قره چه، منیژه-شمشیری، فیروز(1389)"مزایای استفاده ازخدمات شرکتهای مدیریت صادرات در راهبردهای توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط" فصنامه مطالعات مدیریت راهبردی شماره 4 صفحه 88-65

    قره چه، منیژه-عالم تبریز، اکبر-کرمپور، عبدالحسین (1390) "ارائه الگویی برای تعیین عوامل موثر برعملکرد صادراتی براساس راهبرد رقابتی تمایزدرصنعت کانی غیرفلزی" فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی شماره 6

    کرمپور، عبدالحسین-شریفی، کیومرث وصفابخش، شهلا(1391)"ارائه مدلی برای ارزیابی تاثیراجزای رویکرد مبتنی برمنابع برعملکرد صادراتی براساس استراتزی رهبری هزینه درصنعت کانی غیرفلزی"فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره12، تابستان 91

    کردنائیج، اسداله-انوری رستمی، علی ودهیاد گاری، سعید(1384)"بررسی رابطه بین ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکت های ایرانی صادرکننده سنگ های تزئینی"فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 37

    مبینی دهکردی، علی وسلیمانپورخویی، مجید(1385)"درامدی بربرنامه ریزی استراتژیک وعملیاتی"فصلنامه راهبردیاس، سال دوم شماره 6

    مشبکی، اصغر-خادمی، علی اکبر(1391)"نقش برنامه های توسعه صادرات برارتقای عملکرد صادراتی بنگاهها"فصلنامه بهبود مدیریت، سال6، شماره 3

    ناطق، محمد-نیاکان، نازیلا (1388)"بسترسازی توسعه صادرات با تاکید بر محدودیت ها، محرک ها وعملکرد صادراتی" ماهنامه بررسیهای بازرگانی شماره 37

     

    ahimbisibwe g. m”export market orientation,firm innovation and firms export performance”dissertation on msc

    aliza. d,racelis(2006) "relationship between strategic orientation and organizational performance:and ezploratory study of philippine companies"Philippine management review 2006,vol. 13,pp. 70-80

    anggraeni,elisa(2009)"firm’s strategic orientation in business network"DRUID-DIME academy winter 2009 phd conference,Aalborg,22-24 january 2009

    francis,june-collins. dad,colleen"the impact of firms export orientation on the export performance of high-tech small and medium-sized enterprises"journal of international markrting,vol,8,no,3,2000,pp. 84-103                                                                                         

    gatignon. h,xuereb. j. m(1995)"strategic orientation of the firm and new product performance"journal of marketing research,vol. 34. 58,no. 6,pp. 854-862

    gupta,v. k(2006) "firm strategy and knowledge management in strategic supply chain relationships:a knowledge-based view"phd dissertation

    hassan,hasananywati(2010):strategic orientations and strategic planning process,vol. 5,no. 11;november2010

    jalali. s. h"the explanation of relationship between strategic orientation and export performance"the fournal of commerce,vol. 4,no. 1

    katsikeas,s. c-leonidou,cl and morgan,m. a(2000)”firm-level export performance assessment:review,evaluation,and development,journal of the academy of marketing science volume 28,no4,pp493-511

    -liu,bing-fu,zhengping(2011)"Relationship performance between Strategic Orientation and Organizational"international journal of business and management,vol. 6,no. 3;march2011     

    morgan,Robert-strong,Carolyn. a(2003) "market orientation and dimesions of strategic orientation",European journal of marketing,vol. 32lss:11/12,pp. 1051-1073

    okpara,john (2008)"entrepreneurial orientation and export performance:evidence from an emergent economy"jurnal of international marketing vol 6 pp 37-582-                             

    pleshko,larry-nickerson,inge(2008)"strategic orientation,organizational structure,and the associated effects on performance in industrial firms"academy of strategic management journal,volume 7,2008

    robertson,christofer-chetty,Sylvie k "a contingency-based approach to understanding export performance" international business review,volume 9,issue2,april2000,pp211-235

    slater. s. f,olson. e. m and hult. t. m(2006)"the moderating influence of strategic orientation on the strategy formation capability-performance relationship"strategic management journal,no27,pp1221-1231

    souse,carlos. m. p(2004)”export performance measurement:an evaluation ofempirical research in the literature” academy of marketing science volume 2004,no9

    venkatramen,n(1989) "strategic orientation of business enterprise:the construct,dimensionality and measurement"managemet science,vol. 35,pp. 942-962

    Wood,van. r-robetson,kim r. (1997) "strategic orientation and export success ;and empirical study"international marketing review,vol. 14,no6pp. 424-444                                                  

    zoo,shaoming-stan,simona(1998) "the determinants of export performance:a review of the empirical literature between 1987 and 1997 ,international marketing review vol,15. 1988. pp333-3

     


موضوع پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, نمونه پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, جستجوی پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, فایل Word پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, دانلود پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, فایل PDF پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش بین الملل چکیده انعطاف­پذیری استراتژیک و تاثیراتی که این امر بر عملکرد صادراتی دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. محققان معتقدند که انعطاف­پذیری استراتژیک می­تواند بصورت بالقوه عملکرد را بهبود­داده و موجب سودآوری گردد . سوال اصلی این تحقیق : . " انعطاف پذیری استراتژیک چه تاثیری بر عملکرد صادراتی و توسعه بازار ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " بازاریابی " مقدمه صادرات معمول ترین راه پیش روی شرکت ها برای شروع فعالیت های بازاریابی در خارج کشور است. یکی از مهمترین دلایل این امر این است که صادرات در مقایسه با سایر روش های بین المللی شدن به منابع کمتری نیاز دارد. کشورهای مختلف شرکت های خود را به صادرات تشویق می کنند زیرا این فعالیت مهم, اشتغال را در داخل کشور آن ها ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." (مدیریت بازرگانی – گرایش بین الملل) چکیده کسب و کار الکترونیکی پدیده‏ای است که تحول همه جانبه در تمام ابعاد فعالیت‏های تجاری شرکت‏ها برای دستیابی به تسهیل تجاری را می‏طلبد. این امر علاوه بر تحولات خرد که در سطح بنگاه اتفاق می‏افتد به شدت مستلزم تحولاتی در محیط حاکم بر شرکتهای تجاری و کشورهاست که به نحو مؤثر می‏تواند بستر لازم را ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین­الملل) چکیده پژوهش بازار الکترونیکی سیستم اطلاعاتی بین­سازمانی است که به خریداران و فروشندگان شرکت­کننده در برخی از بازارها، مستقل از طرف سوم، اجازه می­دهد اطلاعات و پیشنهادهایی در مورد قیمت و محصول ارائه دهند. به­کارگیری این نوآوری جدید توسط شرکت­ها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی چکیده فرایند جهانی شدن به سرعت در جریان است و دنیای ما را به سوی یک دهکده جهانی سوق می دهد که در آن فرهنگ ها هر روز بیشتر از دیروز به سمت همگون شدن پیش می روند. این فرایندها به شرکت ها این فرصت را می دهد تا با به کارگیری روشهای جدید بازاریابی، مصرف کنندگانی در سراسر جهان داشته باشند. صادرات محصول یکی از روش های حضور ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." چکیده کسب و کار الکترونیکی پدیده‏ای است که تحول همه جانبه در تمام ابعاد فعالیت‏های تجاری شرکت‏ها برای دستیابی به تسهیل تجاری را می‏طلبد. این امر علاوه بر تحولات خرد که در سطح بنگاه اتفاق می‏افتد به شدت مستلزم تحولاتی در محیط حاکم بر شرکتهای تجاری و کشورهاست که به نحو مؤثر می‏تواند بستر لازم را برای توسعه ملی کسب و کار الکترونیکی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده اهداف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عمکلرد شرکت های تولیدی شهرستان رشت است. روش ها: جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های تولیدی استان گیلان واقع درشهرستان رشت می باشد و به روش نمونه گیری تصادفی از بین آنها 109 شرکت انتخاب شد. پرسشنامه ای شامل 22 سوال برای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش : بازرگانی بین الملل چکیده: در طول دو دهه گذشته، صادرات به عنوان یکی از فعالیت­هایی که رشد اقتصادی را تسریع می­بخشند، شناخته شده است. صادرات نقش یک عامل کلیدی را در دست­یابی به مزیت رقابتی در بازار پرتلاطم امروزی، برای شرکت­ها ایفا می­کند. از طرفی ارتباط بین فعالیت­های صادراتی و عملکرد به موضوع بسیار پراهمیتی در تدوین و اجرای ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشدM.A. مديريت دولتي تابستان1390 چکيده:       تفکر استراتژيک مهم ديدن چيزي است که که ديگران نمي بينند،کشف يک نياز نهفته به م

ثبت سفارش