پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع

word 635 KB 30766 169
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته مدیریت دولتی با گرایش نیروی انسانی

    چکیده

    عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای، از ضروری ترین امور به شمار می آید. در حقیقت عدالت از مفاهیمی است که عقل جمعی همه ی افراد بشر آن را مستحسن و نیکو می شمرد. امروزه بخش مهمی از زندگی انسان ها در سازمان ها سپری می شود و اجرای عدالت در جامعه منوط به وجود عدالت در سازمان هاست. رعایت عدالت در سازمان ها می تواند تاثیر بزرگی بر روی موفقیت فردی و سازمانی داشته باشد. عدالت سازمانی اصطلاحی است که برای توصیف نقش عدالت که به طور مستقیم با موقعیت های شغلی ارتباط دارد، به کار می رود و در عدالت سازمانی مطرح می شود که باید به چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود، تا احساس کنند به صورت عادلانه با آن ها برخورد شده است. هدف این پژوهش رابطه ی عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع می باشد. و جامعه آماری پژوهش کارکنان بانک صادرات استان گیلان می باشد. به طور کلی روش اجرای تحقیق مبتنی بر مدل معادلات ساختاری و تحلیلی و توصیفی از نوع همبستگی بوده و روش گرد آوری اطلاعات به صورت میدانی بوده است و همچنین از ابزار پرسشنامه برای گرد آوری اطلاعات و از نرم افزار Spss و Excel  برای سنجش فرضیه ها استفاده شده است.

    واژگان کلیدی: عدالت سازمانی1، عملکرد کارکنان2، رضایت شغلی3، معیارهای عملکرد جامع4

    مقدمه

    فرهنگ لغت آکسفورد، عدالت را به عنوان حفظ حقوق با اعمال اختیار و قدرت و دفاع از حقوق  با تعیین پاداش یا تنبیه توصیف کرده است؛ اما آنچه در تعریف این واژه به مقاصد ما نزدیک تر است مفهوم عدالت به معنای برابری و تساوی، دادگری، انصاف، داوری با راستی و درستی و مفاهیم دیگری از این قبیل است. میلر[1] عدالت را به معنی چگونگی تقسیم چیزهای خوب و بد در میان اعضای جامعه ی بشری می داند و زمانی که برخی سیاست ها را ناعادلانه می دانیم، مدعی هستیم که یک شخص یا گروهی از افراد کمتر از فرد یا گروه دیگر از آن منافع بهره مند شدند. مفهوم عدالت برای اولین بار توسط فیلسوفان یونان  باستان مورد بررسی عقلی و استدلالی قرار گرفت؛ آن ها عمدتا کمال را در طبیعت می دانستند و انحراف از مسیر و منزلت طبیعی موجب نقصان و خسران. به عقیده ی آن ها بالاترین فضیلت عبارت است از قرار گرفتن هر چیزی در جایگاه طبیعی خود. آن ها وضعیت طبیعی موجودات را عادلانه می دانستند؛ از این رو صفات غیر طبیعی را مترادف با ظالمانه بودن تلقی می کردند (گروسی، شمس الدینی مطلق،1392، صص50-49). در واقع، عدالت به این معنی نیست که به اجبار استاندارد واحدی برای تمام افراد در نظر بگیریم، بلکه به این معنی است که مسئولیت ها را با شرایط معین بپذیریم و منصفانه به آن عمل کنیم. عدالت سازمانی بیان می کند که باید به چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند که عادلانه با آن ها رفتار شده است به عبارتی، عدالت در سازمان بیانگر ادراک کارکنان از رفتار منصفانه سازمانی است (نصراصفهانی، شعبانی نفت چالی، خزایی پول،1392، ص 166). از سوی دیگر بیشتر عمر انسان ها در سازمان ها یا در ارتباط با سازمان ها سپری می شود. سازمان، سیستمی اجتماعی است که حیات و پایداری آن وابسته به وجود پیوندی قوی میان اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن است. عدم رعایت عدالت می تواند موجب جدایی و دوری این اجزا از یکدیگرشود و در نهایت رشته های پیوند میان این اجزا را از بین ببرد (دهقانیان، صبور، حجتی،1392، ص 154). بنابراین عدالت سازمانی را  باید مقوله ای پویا دانست که بر رفاه سازمانی اثر می گذارد، عدالتی که پدیده مبهمی است و برای تصمیم گیری درباره آن تشخیص و تفکیک باور های راهنمای بنیادی از باورهای روزمره، ضروری است.

     

    بر اساس این رویکرد می توان عدالت سازمانی را به عنوان پدیده عامل تری در نظر گرفت که اگر در یک سازمان ضعیف ارزیابی شود بدین معنا است که  کارکنان به انجام کار مفید و مولد تمایل نداشته و در نتیجه فعالیت های آن ها از راندمان و اثر بخشی کمتری برخوردار است و منابع به کار گرفته شده حداکثر بازده ممکن را نخواهد داشت. با توجه به مباحث مطرح شده، اهمیت عدالت سازمانی و تاثیر آن بر کارکنان سازمان ها کاملا مشخص است. تغییرات مستمر و پویایی های محیطی و پیچیدگی ها ارائه خدمات در محیط متنوع و متغیر، ضرورت وجود کارکنان رضایت مند، با انگیزه و ماهر را برای سازمان ها بیشتر ساخته است. به نظر می رسد برای این که بتوان درک مناسبی از میزان عدالت سازمانی به دست آورد نیاز است تا آن را بررسی نمود تا با آگاهی کافی نسبت به میزان عدالت سازمانی، از اثرات منفی انواع عدالت سازمانی بر کارکنان جلوگیری نمود. چرا که عدالت سازمانی با مجموعه گسترده ای از پیامد های سازمانی همراه است و مدیران نیاز دارند از نوع عدالت سازمانی حاکم بر سازمان آگاه شوند (فقهی فرهمند،1390، صص124 - 123).

    1_2) بیان مسئله

       امروزه سازمان ها به طور قابل توجهی در زندگی مردم نفوذ کرده اند، به گونه ای که افراد روزانه با سازمان های متعددی در تماس هستند، و بیشتر زمان زندگی شان را در سازمان ها می گذرانند. این ارتباط نزدیک و تجارب روزمره باعث شکل گیری برداشت هایی از سازمان ها می شود. یکی از متغیرهایی که در سازمان ها مهم به شمار می آیند، عدالت سازمانی و برداشت افراد از آن است، که بیش از سه دهه تحقیقات را به دنبال داشته است. عدالت در زمره مهم ترین مفاهیمی است که در مباحث اجتماعی و سیاسی مطرح می شود و مطابق با نظر افلاطون سازمان اجتماعی که نمودار تمدن است، بدون عدالت به وجود نمی آید. تحقق عدالت اجتماعی بدون تحقق عدالت سازمانی ممکن نیست و عدالت سازمانی تحقق در همه فعالیت ها، رفتارها و گرایش های افراد سازمان است. مفهوم عدالت سازمانی که طی سه دهه گذشته بسیار مورد توجه پژوهشگران سازمانی قرار گرفته است، مفهومی کلی است (نوری، صباحی، صلاحیان، صمیم،1391، ص51). از این رو، سازمان های عصر حاضر با نگاهی راهبردی به منابع انسانی، آن را به عنوان دارایی هوشمند و ارزشمند سازمان در نظر می گیرند (مهدی زاده اشرفی، ایلکا،1389، ص20). این منابع دارای توانایی ها و قابلیت های بالقوه ای هستند که در محیط های سازمانی بالفعل می شوند و دستیابی به این هدف، نیازمند درک و شناخت کامل انسان ها و فراهم کردن شرایط مناسب برای کار کردن و تلاش است (نصراصفهانی، مهدی و نصر اصفهانی، علی، 1389، ص142).

     با نگاهی اجمالی به سازمان ها و ادارت کشور ملاحظه می شود که یکی از مشکلات اصلی و دلایل عمده نارضایتی کارکنان، فقدان عدالت سازمانی است (مشرف جوادی، ابوطالبی،1390، ص 17). عدالت سازمانی به حدی اشاره دارد که کارکنان رویدادها و ویژگی های سازمانی را به عنوان رویداد های عادلانه تلقی نمایند (Erin et al, 2012, p: 647 ).

    عدالت سازمانی، ادراک  کارکنان سازمان ها از دریافت انصاف و واکنش های رفتاری آنان به چنین ادراکاتی را توصیف می کند al, 2010, p: 33 - 41) Nadiri et). امروزه، مفهوم عدالت سازمانی و نگرش به کارکنان، معنی تازه ای یافته است و بسیار حیاتی و مهم است. در ابتدا مفهوم عدالت سازمانی به عنوان پاداش و تنبیه در یک سازمان اعلام گردید. سپس به کارگیری قوانین و فرآیند ها به طور برابر، نیز بر آن افزوده شد و در آخر روابط انسانی و تعامل به آن اضافه شد al, 2012, p:5777) Tugba et).

    مفهوم عدالت سازمانی به تدریج از زمان آدامز، (1965) که به صورت درک نابرابری در مسائل توزیعی معرفی گردید، مطرح شد (Ghulam et al, 2011, p:73). خانواده ، مدرسه، محل کار، و محیط اجتماعی از جمله مکان هایی هستند که افراد در آن به دنبال عدالت می باشند. عدالت سازمانی در صورتی مطرح می شود که سازمان رفتار منصفانه ای داشته باشد و این امر موجب بالا رفتن بهره وری می شود و با رضایت شغلی، اعتماد به مدیریت و عملکرد شغلی نیز بالا می رود (Tugba et al, 2012, p: 5778). شاخص سنجش این پژوهش پرسشنامه بوده، که از مطالعات گرینبرگ[2] (1988) بدست آمده است. این شاخص شامل چهار آیتم است که هر کدام با مقیاس لیکرت از 1= شدیدا مخالف تا 7= شدیدا موافق متغیر می باشند ((Chong et al, 2012, p:165. در زمینه معیار های عملکرد جامع (CPM)[3] ، وقتی کارکنان با ترکیب معیارهای مالی و غیر مالی، ارزیابی می شوند کارکنان احساس می کنند که همانند افراد خاص از سوی سرپرستان خود حمایت شده اند.

    در نتیجه عدالت بیشتری را در استفاده از معیار های عملکرد جامع درک می کنند با معیار های مالی، عملکرد کارکنان تنها می تواند بر مبنای عبارات مالی بیان گردد .در مقابل، کارکنان استفاده از چنین ابزارهای معیارهای عملکرد جامع (CPM) را عادلانه فرض می کنند زیرا معیار های غیر مالی باعث می شود عملکرد کارکنان در چندین عبارت غیرمالی مانند توسعه در رضایت مشتریان و کارکنان بیان شود

     (Chong et al, 2012, p:161). برای معیار عملکرد جامع از دو مقیاس مالی و غیرمالی استفاده شده است. مقیاس سنجش مولفه ی غیرمالی عملکرد جامع توسط لئو[4] و مؤسر[5]، (2008) مطرح شده است و این مقیاس از 1= هیچ گاه اهمیتی ندارد تا 7= همیشه اهمیت دارد متغیر است اما مقیاس برای سنجش معیار های مالی ترکیبی از ابزار اسکات[6] و تایسن[7]، (1999) و ابزارهای هوپوود[8] بدست آمده که این مقیاس از 1= هرگزمهم نبوده تا 7 = همیشه مهم بوده متغیراست ( Chong et, al, 2012, p:165).

    عدالت سازمانی به عنوان درک کارکنان از رفتار عادلانه در سازمان تعریف شده است. و در زمینه مدیریت منابع انسانی، روانشناسی سازمانی صنعتی و رفتار سازمانی به عنوان مسئله مهمی در آمده است که غالبا مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد. یک مورد از عدالت سازمانی ، برابری در سازمان است یعنی کارکنان احساس کنند که مدیران با همه آن ها به طور برابر رفتار می کنند و تمایزی بین آن ها قائل نیستند. افرادی که به طور عادلانه در سازمان شان با آنان رفتار نشود، عصبانی شده و این عصبانیت منجر به نا امیدی می شود. در نتیجه نمی توانند وفادار باشند بعلاوه، چنین کارمندانی مدت زیادی را در سازمان کار نمی کنند و هر گاه فرصت بهتری بدست آورند به راحتی سازمان را ترک می کنند (Ghulam et al, 2011, p:73).

    در این پژوهش از ابزار ماهونی[9] برای سنجش عملکرد کارکنان استفاده شد. این مقیاس از 1= بسیار پایین تا 7= بسیار بالا متغیر است (Chong et al, 2012, p: 165).

     بر طبق مک فارلین و سوئینی، (1992) وقتی مدیران ارشد قوانین را به طور عادلانه و همسان برای همه کارکنان به کار ببرند و مبتنی بر عملکرد به آن ها پاداش داده و بدون تعصبات شخصی با آن ها رفتار نمایند، کارکنان درک مثبتی از عدالت در محل کار به دست می آورند که این می تواند منجر به رضایت شغلی بالاتر در کارکنان شودChong et al, 2012, p:13) ). در واقع هنگامی که کارکنان احساس رفتار عادلانه و منصفانه از مدیران خود دارند و می بینند که توزیع پاداش ها و روش توزیع آن عادلانه است، احساس خوشنودی بیشتری از شغل خود خواهند داشت که این خود منجر به ایجاد دلبستگی به محل کار گشته و به بهبود عملکرد آن ها کمک می کند (Zainalipour et al, 2010, pp:1986 -1990).

    رضایت شغلی نوع نگرش فرد نسبت به شغل خویش را در نظر داشته و به مجموع تمایلات یا احساسات مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند اطلاق می گردد Jahani et al, 2010, pp: 9 - 32)). اسکپتور[10] ، (1997) رضایت  شغلی را به عنوان میزان رضایت کارکنان از شغل شان تعریف نمود و این که میزان رضایت کارکنان، رضایت شغلی را تعیین می کند (Tugba et al, 2012, p: 5778). برای سنجش این متغیر از ابزاری که توسط دی ور[11] و وربل[12]، (1979) معرفی شده است استفاده می شود. این ابزار دو آیتم را تشکیل می دهد که هر کدام با ابزار نوع لیکرت از 1 = کاملا مخالف تا 7 = کاملا موافق متغیر است (Chong et al , 2012, p:165).

     

    مطالعات انجام شده در زمینه ی تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان گویای این واقعیت است که اجرایی شدن عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان اثرات مثبت دارد. این تحقیق به این سوال اساسی پاسخ می دهد که آیا عدالت سازمانی با عملکرد کارکنان ارتباط دارد؟

    1_3)  اهمیت و ضرورت پژوهش

    در دهه اخیر، توجه بسیاری به عدالت سازمانی به عنوان یک ساختار مهم و یک زمینه تحقیقی قابل توجه در روانشناسی صنعتی/ سازمانی معطوف شده است. عدالت سازمانی یک موضوع بسیار پیچیده با اصطلاحات و تعابیرگیج کننده است. عدالت سازمانی به رفتار منصفانه و اخلاقی اخلاق در درون یک سازمان اشاره می کند. عدالت سازمانی مهم است، زیرا با فرآیند های سازمانی مهم مانند تعهد، حقوق شهروندی، رضایت شغلی و عملکرد مرتبط است. به علاوه بررسی های جدید حاکی از این است که یک ارتباط قوی عمیق بین سبک رهبری، تصمیم گیری و عدالت سازمانی وجود دارد. رفتار منصفانه چیزی است که کارکنانی که زمان و توانائی های خود را در یک سازمان سرمایه گذاری می کنند، انتظار دارند. این انتظارات افراد، نگرانی زیادی را برای رهبران به همراه دارد. هرعضوی از سازمان باید هزینه های معینی را  از نظر زمان، تلاش و تحمل فشار سنگین بپردازد. در ازای آن، سازمان اجتماعی به افراد مزایای گوناگونی ارائه می دهند. چگونگی توزیع این مزایا، اهمیت زیادی برای افراد سازمان دارد. پاسخ های افراد به آنچه بدست می آوردند در مقابل آنچه ارائه می دهند موضوع محتوایی پژوهش اجتماعی در زمینه عدالت را شکل می دهد. اعضای سازمان ها روشی که مزایا توزیع می شوند و همچنین ماهیت مزایای توزیع شده را ارزیابی می کنند و ادراکاتی را از عادلانه بودن یا ناعادلانه بودن آن ها شکل می دهند. این ادراکات از انصاف، زمینه پیش بینی درباره درآمد های احتمالی آتی و نحوه برخورد سازمان  با آن ها را در آینده فراهم می سازد (بیک زاد، فرزانه،1390، صص 6- 5).

    1_4) اهداف پژوهش

    1-4-1) هدف اصلی

    سنجش و تاثیر عدالت سازمانی بر عملکرد کارکنان بانک صادرات با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع.

    1-4-2) اهداف فرعی

    سنجش عدالت سازمانی و ابعاد آن بر عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان.

    سنجش معیار های عملکرد جامع بر عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان.

    سنجش رضایت شغلی بر عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان.

    سنجش میزان درک عدالت از سوی کارکنان در بانک صادرات استان گیلان.

     

     1_5) سوالات پژوهش

    1- 5-1) سوال اصلی

    آیا عدالت سازمانی با عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان ارتباط دارد؟

    1-5-2) سوال فرعی

    آیا درک کارکنان از توجه سازمان برای عدالت، با معیارهای عملکرد جامع در بانک صادرات استان گیلان تاثیر مستقیم و معنا داری دارد؟

    آیا درک کارکنان از معیار های عملکرد جامع، با رضایت شغلی کارکنان در بانک صادرات استان گیلان تاثیر مستقیم و معنا داری دارد؟

    آیا درک کارکنان از معیار های عملکرد جامع با عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان تاثیر مستقیم و معنا داری دارد؟

    آیا رضایت شغلی کارکنان با عملکرد شغلی کارکنان بانک صادرات استان گیلان تاثیر مستقیم و معنا داری دارد؟

    آیا درک کارکنان از توجه سازمان برای عدالت، با رضایت شغلی کارکنان بانک صادرات استان گیلان تاثیر مستقیم و معنا داری دارد؟

    آیا بین درک کارکنان از توجه سازمان برای عدالت ، و رضایت شغلی کارکنان از طریق درک کارکنان از معیارهای عملکرد جامع کارکنان بانک صادرات استان گیلان، تاثیر مستقیم و معنا داری دارد؟

    آیا بین درک کارکنان ازتوجه سازمان برای عدالت و عملکرد کارکنان از طریق (فرضیه 1) درک کارکنان از  معیار های عملکرد جامع و (فرضیه 2) رضایت شغلی کارکنان تاثیر مستقیم و معنا داری دارد؟

    1_6) چارچوب نظری تحقیق

    استفاده از یک مدل مفهومی می تواند روابط متقابل بین متغیر های مستقل و متغیر های وابسته را بخوبی تشریح نماید. تدوین چنین چارچوب مفهومی به ما کمک می کند تا برای بهبود شناخت خود از پویائی های وضعیت، روابط خاصی را مورد  بررسی و آزمون قرار داده و مبنایی  برای انجام مطالعات تحقیق باشد.

    در این مدل نشان داده شده که عدالت سازمانی به عنوان عامل تاثیر گذار بر عملکرد کارکنان و رضایت شغلی در نظر گرفته شده است. همچنین عدالت سازمانی منجر به رضایت شغلی می گردد. متغیر مستقل، عدالت سازمانی است و متغیر وابسته در این مدل عملکرد کارکنان  می باشد.

    در حقیقت این متغیر وابسته مبنایی است که بر پایه آن، عدالت سازمانی و تاثیر آن بر عملکرد کارکنان را با توجه به رضایت شغلی و معیارهای جامع عملکرد را نشان داد و در تحقیق حاضر متغیر های مستقل و وابسته بر اساس مدل مفهومی چونگ[13] و همکاران، (2012) انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

     

     

     

    معیارهای عملکرد جامع

    عملکرد کارکنان

    توجه سازمان به عدالت سازمانی

    رضایت شغلی کارکنان

    H1

    H3

    H5

    H4

    H6

    H7

    H2

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    مدل مفهومی: Chong et al, 2012, p: 160) )

     

    1-7) فرضیه های پژوهش

    با توجه به مباحث طرح شده در بیان مسئله، چارچوب نظری و مبانی نظری پژوهش، فرضیه ها به شکل زیر تنظیم گردید:

    فرضیه 1: درک کارکنان از توجه سازمان برای عدالت، با معیارهای عملکرد جامع در بانک صادرات استان گیلان رابطه دارد.

    فرضیه 2: درک کارکنان از معیار های عملکرد جامع، با رضایت شغلی کارکنان در بانک صادرات استان گیلان رابطه دارد.

    فرضیه 3: درک کارکنان از معیار های عملکرد جامع با عملکرد کارکنان  بانک صادرات استان گیلان رابطه دارد.

    فرضیه 4: رضایت شغلی کارکنان با عملکرد شغلی کارکنان بانک صادرات استان گیلان رابطه دارد.

    فرضیه5 : درک کارکنان از توجه سازمان برای عدالت، با رضایت شغلی کارکنان بانک صادرات استان گیلان رابطه دارد.

    فرضیه 6 : بین درک کارکنان از توجه سازمان برای عدالت، و رضایت شغلی کارکنان از طریق درک کارکنان از معیارهای عملکرد جامع کارکنان بانک صادرات، رابطه ای وجود دارد.

    فرضیه 7: بین درک کارکنان از توجه سازمان برای عدالت و عملکرد کارکنان از طریق (فرضیه 1) درک کارکنان از معیار های عملکرد جامع و (فرضیه 2) رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد.

    1_8) متغیر های پژوهش

    این تحقیق با عنایت به فرضیه ها و نوع پرسشنامه طراحی شده متغیرهای مستقل و متغیر های وابسته ای را دارا می باشد که هر کدام متناظر با یکی از فرضیه ها هستند.

    1_8_1) متغیر مستقل[14] (متغیر پیش بین)

    متغیرمستقل، به گونه ای مثبت یا منفی بر متغیر وابسته تاثیر می گذارد. یعنی، وقتی متغیر مستقل وجود داشته باشد متغیر وابسته نیز وجود دارد و هر مقدار افزایش در متغیر مستقل روی دهد، در متغیر وابسته نیز افزایش یا کاهش روی خواهد داد. به بیان دیگر، دلیل تغییر در متغیر وابسته را باید در متغیر مستقل جستجو  کرد (سکاران،1390، ص 85).

    در این تحقیق، متغیر مستقل عبارت است از: عدالت سازمانی که  بر عملکرد کارکنان تاثیر گذار خواهد بود.

    2_8_1) متغیر وابسته[15] (متغیر ملاک)

    پژوهشگر بیش از هر چیز به متغیر وابسته علاقه مند است، هدف وی توصیف یا پیش بینی تغیر پذیری متغیر وابسته است. به بیان دیگر، همان متغیر اصلی است که به منزله ی یک مطلب قابل پژوهش جلوه می کند. با تحلیل متغیر وابسته (یعنی اینکه چه متغیر هایی برآن تاثیر می گذارد)، می توان برای حل مساله به پاسخ هایی دست یافت (سکاران،1390،ص83).

    در این تحقیق عملکرد کارکنان (در بانک صادرات استان گیلان) که با ابعاد رضایت شغلی، معیارهای عملکرد جامع، سنجیده می شود متغیر وابسته می باشد که این متغیر ها متناظر با فرضیات تحقیق هستند.

     

    1_9) تعریف عملیاتی واژه ها، متغیر ها و اصطلاحات پژوهش

    در تحقیق حاضر از واژه هایی استفاده شده است که نیاز به تعریف عملیاتی براساس اهداف تحقیق دارند زیرا این واژه ها از دیدگاه های متفاوت و در مورد مصرف گوناگون می توانند تعاریف نظری و عملیاتی متعدد و متفاوتی پیدا نمایند.

     

    1_9_1) توجه سازمان به عدالت سازمانی[16]

    مدیران اغلب تصورمی کنند که عدالت در ذهن کارکنان تنها به این معنی است که آن ها پیامدهای مطلوب دریافت کنند. این مدیران مطلوبیت نتیجه را با عدالت نتیجه اشتباه می گیرند. مورد اول (مطلوبیت نتیجه[17]، قضاوتی از خوب و بد شخصی است. دومی (عدالت نتیجه)[18] ، قضاوتی از نزاکت و تناسب اخلاقی است.

    شواهد نشان می دهد که عدالت نتیجه و مطلوبیت نتیجه متمایز هستند و همبستگی آن ها بین 19/0 تا 49/0  است با توجه به اینکه متغیر ها کجا و چگونه اندازه گیری شوند.

    سه دلیل که عدالت برای افراد اهمیت دارد، عبارتند از:

    - مزایای بلندمدت  - ملاحظات اجتماعی -  ملاحظات اخلاقی (قربان زاده، 1392، ص 31).

     

    1_9_2) عملکرد کارکنان[19]

    عملکرد مفهومی فراتر از داده یا ستاده دارد و عبارت است از مجموع  رفتارهای مرتبط با شغل که افراد از خود نشان می دهند. عملکرد فرد معیار میزان موفقیت فرد در انجام کارش است و معمولا از میزان خروجی( به عنوان مثال: میزان فروش یا تولید) یا ارزشیابی میزان موفقیت رفتار فرد در مقایسه با انتظارات سازمانی به دست می آید. عملکرد انسان به عنوان نتیجه مجموعه ای از اعمال برای نیل به یک هدف و بر پایه یک استاندارد خاص، تعریف می شود. اعمال ممکن است شامل رفتار قابل مشاهده یا پردازش ذهنی غیرقابل مشاهده (به عنوان مثال حل مساله، تصمیم گیری، برنامه ریزی، استدلال) گردد. وقتی صحبت از عملکرد می شود نتیجه کار بدست آمده به ذهن متبادر می گردد. در زمینه عملکرد، عده ای عملکرد را برای فرآیند انجام کار و نحوه انجام وظایف بکار می برند. در طرح جامع ارزیابی عملکرد کارکنان منظور از عملکرد هم نتایج بدست آمده و هم فرآیند کاری می باشد یعنی در ارزیابی چگونگی انجام کار، و به تعبیری فرآیند کار با نتایج حاصل شده از فرآیند، تواما عملکرد محسوب شده و در مورد آن قضاوت می شود (ابراهیم پور،1392، ص 89).

     

    1_9_3) رضایت شغلی کارکنان[20]

    رضایت شغلی شرط اساسی حضور و همکاری فرد با سازمان است و این، به دلیل نقش مهم رضایت شغلی در افزایش بهره وری، تعهد به سازمان، تضمین سلامت فیزیکی و روانی، تسریع در یادگیری مهارت های جدید شغلی و افزایش روحیه ی فرد است. فیشر و هانا[21] رضایت شغلی را عامل روانی قلمداد می کنند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال به حساب می آورند، یعنی اگر شغل مورد نظر لذت  مطلوب را برای فرد را تامین کند، فرد از شغلش راضی است. در مقابل، چنانچه شغل مورد نظر رضایت و لذت مطلوب را به فرد ندهد، فرد شروع  به مذمت شغل می کند و در صدد تغیر آن  بر می آید.

    رضایت شغلی پدیده ای است که از مرز سازمان فراتر می رود و آثار آن در زندگی خصوصی فرد خارج از سازمان نیز مشاهده می شود. در کارکنان به واسطه ی کار کردن در یک شغل حالت های متفاوتی ایجاد می شود. چنانچه افراد از شغل خود راضی باشند، این وضعیت سبب می شود  با  انگیزه و علاقه ی  بیشتری به وظایف خود همت گمارند. چنانچه کارکنان از شغل خود ناراضی باشند، سبب می شود علاقه و تعهد کمتری به انجام وظایف داشته باشند (بازوند، کاشف، اسمعیلی ،1391، ص127).

    1_9_4) معیارهای عملکرد جامع[22]

    معیار های مالی: معیارهای مالی همان معیار های سنتی ارزیابی عملکرد می باشند مانند انواع نسبت های مالی ( نسبت جاری، نسبت سود خالص، نسبت بدهی، نسبت های فعالیت، نسبت های نقدینگی و...).

    معیارهای غیر مالی: معیارهای غیر مالی شامل مشتریان، رشد و یادگیری، و فرآیند های داخلی شرکت می باشد (موسوی مطهر، زمانیان، دشتی نژاد،1392، ص 4).

    1_10( قلمرو تحقیق

    قلمرو موضوعی: با توجه به بررسی عدالت سازمانی و تاثیر آن بر عملکرد کارکنان  با توجه به رضایت شغلی و معیار های عملکرد جامع می باشد.

    قلمرو مکانی: این تحقیق شامل مجموعه مدیران، روسا، مسئولین، و کارشناسان امورهای صفی و ستادی، بانک صادرات استان گیلان است. که از 300 برگ پرسشنامه توزیع شده، 269 برگ از آن ها مورد استفاده قرار گرفت.

    قلمرو زمانی: قلمرو زمانی تحقیق 94_93 می باشد.

     

    1. Miller

     

    [2]. Green berg

    [3]. Comprehensive performance  criteria

    [4]. Lau

    [5]. Moser

    [6]. Scott

    [7]. Taysn

    [8]. Hopwoo

    [9]. Mahoney

    [10]. Spector

    [11]. Dewar

    [12]. Werbel

    1. Chong

    [14]. Independent  Variabl

    [15]. Dependent variable

    [16]. Organisational concern for workplace fairness

    [17]. Out come Favorability

    [18]. Out come Justice

    [19]. Employee   Performance

    [20]. Employee Job Satisfaction

    [21]. Hannah

    [22]. Comprehensive Performance Measures

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                          صفحه  

    چکیده                                                                                                            1   

    فصل اول: کلیات پژوهش                                                                                  2

    1-1 مقدمه                                                                                                                                        3

    1-2 بیان مسئله                                                                                                                                  4

    1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش                                                                                                          7

    1-4 اهداف پژوهش                                                                                                                           8

    1_4_1 هدف اصلی                                                                                                                                                     8

    1_4_2 اهداف فرعی                                                                                                                                                    8

    1_5  سوالات پژوهش                                                                                                                        8

    1_5_1 سوال اصلی                                                                                                                                                      8

    1_5_2  سوال فرعی                                                                                                                                                     8 

    1-6 چهارچوب نظری تحقیق                                                                                                              9

    1-7 فرضیه های پژوهش                                                                                                                   10

    1-8 متغیرهای پژوهش                                                                                                                      11

    1_8_1 متغیر مستقل(متغیر پیش بین)                                                                                                                           11

    1_8_2 متغیر وابسته (متغیر ملاک)                                                                                                                               11

    1_9) تعریف عملیاتی واژه ها، متغیر ها و اصطلاحات پژوهش                                                             12

    1_9_1) توجه سازمان به عدالت سازمانی                                                                                                                                                                                12

    1_9_2) عملکرد کارکنان                                                                                                                                              13

    1_9_3) رضایت شغلی کارکنان                                                                                                                                    13

     1_9_4) معیارهای عملکرد جامع                                                                                                                                                                                                 14

    1_10( قلمرو پژوهش                                                                                                                        14          

     

    فصل دوم: ادبیات پژوهش                                                                                  15

    بخش اول: عدالت سازمانی                                                                                              16    

    2_1) مقدمه                                                                                                                                       17

    2_2) عدالت؛ تعاریف ومفاهیم                                                                                                            17          

    2_3) عدالت سازمانی                                                                                                                         18    

    2_4) کانون های عدالت در سازمان                                                                                                     18

    2_4_1) عدالت توزیعی                                                                                                                                                19

    2_4_2) عدالت رویه ای                                                                                                                                               20

    2_4_3) عدالت تعاملی(مراوده ای)                                                                                                                               22

    2_4_4) عدالت اطلاعاتی و بین فردی                                                                                                                           23

    2_4_5) عدالت روانی                                                                                                                                                 23

    2_4_6) عدالت تصمیم گیری                                                                                                                                                                       24

    2_4_7) عدالت فرهنگی                                                                                                                                              25 

    2_4_8) عدالت زبانی                                                                                                                                                  26    

    2_4_9) عدالت توانمندسازی                                                                                                                                      26

    2_4_10) عدالت دانشی                                                                                                                     27 

    2_4_11) عدالت شایسته سالاری                                                                                                                                 28   

    2_4_12) عدالت مدیریتی                                                                                                                                            28

    2_4_13) عدالت آموزشی                                                                                                                       29

    2_5) اثرات منفی عدم رعایت عدالت سازمانی                                                                                    29  

    2_6) عدالت و اثرات آن درسازمان                                                                                                     29

    بخش دوم: عملکرد کارکنان                                                                                           31

    2_7) عملکرد وتعاریف آن                                                                                                              32

    2_8) انواع عملکرد                                                                                                                         33 

    2_9) عملکرد کارکنان                                                                                                                     33

    2_10) عوامل موثر بر عملکرد کارکنان                                                                                              35

    2_10_1) استعداد                                                                                                                                                      35

    2_10_2) دانش و مهارت                                                                                                                                           35

    2_10_3) فرصت                                                                                                                                                      35

    2_10_4) منابع و امکانات                                                                                                                                          36

    2_10_5) انگیزه                                                                                                                                                        36

    2_10_6) هدف و برنامه                                                                                                                                             36

    2_10_7) مثبت اندیشی، پایداری و پشتکار                                                                                                                  36

    2_11) ارزیابی عملکرد کارکنان                                                                                                         37

    2_12) اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان برای سازمان ها                                                                      39

    2_13) گرایش های اصلی  در انتخاب شاخص های ارزیابی                                                                 40

     

    2_14) سیستم پاداش مدیریت                                                                                                            41 

    بخش سوم: رضایت شغلی                                                                                               43

    2_15) تعاریف رضایت شغلی                                                                                                            44

    2_16) ابعاد رضایت شغلی                                                                                                                 48

     

    2_17) نظریه های رضایت شغلی                                                                                                        48

    2_17_1) نظریه دو عاملی هرزبرگ                                                                                                                                48

    2_17_2) نظریه کینزبرگ                                                                                                                                               49

    2_17_3) نظریه کندال و اسمیت                                                                                                                                                                50

    2_17_4) نظریه کامروایی                                                                                                                                              51                         

    2_18) عوامل موثربررضایت شغلی                                                                                                      52

    2_18_1) هماورد طلبی اندیشه ای یا چالشگری فکری                                                                                                    53

    2_18_2) یکسانی حقوق و مزایا                                                                                                                                    53

    2_18_3) شرایط مناسب کاری                                                                                                                                       53    

    2_18_4)  همکاران مساعد                                                                                                                                            54

    2_18_5) تناسب شغل با ویژگی های فردی                                                                                                                    54

    2_19) ابزار های اندازه گیری شغلی                                                                                                     54

    2_20) آثار وجود رضایت شغلی                                                                                                         55

     

    2_20_1) رضایت و ترک خدمت                                                                                                                                  55  

     

    2_20_2)  رضایت از شغل و غیبت  از کار                                                                                                                     55

     

    2_20_3) رضایت و عملکرد                                                                                                                                         55 

     

    2_21) پیامد های رضایت شغلی وعدم رضایت شغلی                                                                         56

    بخش چهارم: معیارهای عملکرد جامع                                                                             59

    2_22) مفهوم معیار های عملکرد جامع                                                                                               60         

    2_23) معیارهای مالی عملکرد                                                                                                           60

    2_24) معیارهای غیر مالی عملکرد                                                                                                     60 

    2_25) اجزاء معیار های غیر مالی عملکرد                                                                                           61

    2_25_1) مشتری                                                                                                                                                        61   

    2_25_2) فرآیندهای کسب وکار داخلی                                                                                                                       61

    2_25_3) رشد و یادگیری                                                                                                                                            62

    2_26) کارت امتیازی متوازن                                                                                                              62

    2_27) کارت امتیازی متوازن به عنوان یک سیستم مدیریت                                                                63

    بخش پنجم: پیشینه پژوهش                                                                                            65

    2_  28)  پیشینه پژوهش                                                                                                                    66                                                                                                                                                                                         

    2_ 28_1) پیشینه  پژوهش داخلی                                                                                                                                66

    2_28_2)  پیشینه پژوهش خارجی                                                                                                                               68 

    فصل سوم: روش اجرایی پژوهش                                                                                     73

    3_1 ) مقدمه                                                                                                                                     74

    3_2 ) روش پژوهش                                                                                                                         74

    3_3 ) جامعه آماری ، روش نمونه گیری وحجم نمونه مورد پژوهش                                                     75

    3_4) برآورد حجم نمونه                                                                                                                  75

    3_5 ) روش جمع آوری اطلاعات                                                                                                     76

    3_6) معرفی ابزارجمع آوری اطلاعات                                                                                              77

    3-6-1) معرفی پرسشنامه                                                                                                                                                                                                                                       

    3- 7) روایی و پایایی                                                                                                                        78

    3_7_1) روایی/ اعتبار                                                                                                                                                 78

    3_7_2) پایایی                                                                                                                                                           78

    3_8 روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                                      80

    3-8-1) آزمون کولموگروف اسمیرنف                                                                                                80

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های آماری پژوهش                                                      81

    4-1) مقدمه                                                                                                                                      82

    4-2) توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان                                                                  82

    4-3) توصیف متغیر های تحقیق                                                                                                         86

     

    4-4) بررسی نرمال بودن متغیر های اصلی تحقیق                                                                                94

    4-5) بررسی مدل تحقیق                                                                                                                 95

    4-5-1) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد استاندارد                                                                              96                                                                                                                 

    4-5-2) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنی داری                                                                                               97

    4-5-3) بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل کلی تحقیق                                                                             98

    4-6) تحلیل مسیر های مستقیم و غیر مستقیم حاصل از مدل ساختاری تحقیق                                     99

    4-7) آزمون فرضیه ها                                                                                                                     99

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات                                                                            102

    5_1) مقدمه                                                                                                                                    103

    5_2) نتایج آمارتوصیفی                                                                                                                  103

    5_2_1) نتایج توصیفی پاسخ دهندگان                                                                                                                         103

    5_2_2) نتایج توصیف متغیرهای تحقیق                                                                                                                      104

    5_3) نتایج آزمون فرضیه های تحقیق (آماراستنباطی)                                                                                                 105   

     5_4)  پیشنهادات تحقیق                                                                                                                                           108                                                                              

    5_5) محدودیت های تحقیق                                                                                                            109

    5_6) پیشنهادات برای تحقیقات آتی                                                                                                 110

    فهرست منابع                                                                                                                                  111

    پیوست ها                                                                                                                                      130

    چکیده انگلیسی                                                                                                                               145

    منبع:

    منابع فارسی

    آقایی، تیمور.1389."کتاب مدیر".تاکستان: کتاب طلایی جامع با همکاری انتشارات کارآفرینان.

    آمسترانگ، مایکل، "مدیریت استراتژیک منابع انسانی (راهنمای عمل)"، (ترجمه ی محمد اعرابی)، امید مهدیه تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی،2010.

    ابراهیم پور، حبیب " تاثیرپذیری عملکردوظیفه ای از اخلاق کاری(مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی)" پژوهش های مدیریت عمومی، سال ششم، شماره نوزدهم، بهار1392، صص 101_83.

    اسلامی، یحیی _ جلالی، سیدحسن _حسینی، فرهاد "بررسی روابط ساختاری بین خدمات گرایی سازمانی، رضایت شغلی کارکنان صف و رفتار شهروندی سازمانی: شعب بانک ملت تهران" پژوهش های مدیریت در ایران، بهار1391، دوره شانزدهم، شماره1 (علمی_ پژوهشی)، از72_53.

    اسماعیلی عیان، اسماعیل _ قهرمانی، مسعود _محمدی قشلاق ، پریوش"بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با سرمایه انسانی و تاثیر آنها در عملکرد کارکنان (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی در استان آذربایجان غربی)"سازمان تامین اجتماعی، زمستان 1392، صص 39_1.

    اسماعیلی لهمالی، اباصلت " بررسی کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان اداره امور مالیاتی استان مازندران ،1392، پژوهشنامه مالیات، شماره نوزدهم (مسلسل 67)، پاییز 1392.

    افجه، علی اکبر _ جعفر پور، محمود"نسبت شناسی الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت و عدالت با تاکید برعدالت سازمانی"، مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ، سال اول ، شماره اول، پاییز1391.

    افراسیابی، حسین _ جمشیدی سلوکلو، بهنام _ قدرتی، حسین _ مطالعه رضایت شغلی در ارتباط با مشارکت و بیگانگی در میان کارکنان شرکت برق منطقه ای فارس"جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و چهارم، شماره پیاپی (49) شماره اول، بهار1392.

    الوانی، مهدی_ فائز، کوکب_ خنیفر، حسین_ پورعزت، علی اصغر_جندقی، غلامرضا " بنیان شناسی دین گرایانه عدالت زبانی(در تکاپوی ارائه مدلی مبتنی بر نظام ارزشی اسلام" ، فصلنامه علمی _ پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال 10، تابستان 1393، ش 37، صص 62_45.

    امیرخانی، طیبه_آغاز، عسل"تاثیر ادراک کارکنان ازعدالت سازمانی بر هویت سازمانی آنان (مورد مطالعه: دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی،تربیت مدرس در شهر تهران)" دو ماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، سال هیجدهم، دوره جدید، شماره 50، دی 1390.

    امیرکافی، مهدی_هاشمی نسب، فخرالسادات "تاثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادارک شده و اعتماد سازمانی برتعهد سازمانی"مسائل اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره1، تابستان 1392.

    امیریان زاده، مژگان _ قلتاش، عباس _ مختاری،  مرضیه "رابطه عدالت و تعهد سازمانی با بهره وری شغلی در بین دبیران دبیرستان های دخترانه شهر مرودشت،  فصلنامه علمی_ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 4، زمستان1391، پیاپی12.

    امین بیدختی، علی اکبر _ کارگر، حامد"بررسی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی با تعهد سازمانی دبیران دبیرستان های شهر یزد" فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال ششم، شماره 3، پاییز 1391، صص37_19.

    انصاری، منوچهر_ رحمانی یوشانلویی، دانیالی ده حوض، حسین_ محمود، مردانی، ایوب"بررسی تاثیر معیارهای مالی و غیر مالی ارزیابی عملکرد بررضایت شغلی از دیدگاه کارکنان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار،  بررسی های حسابداری و حسابرسی،1390دوره 18، شماره 63، صص20_1.

    باباییان، علی_سید نقوی، علی_علی زاده، حسین _ پورغلامی، محمد رضا "تاثیر سرمایه روان شناختی بررضایت شغلی افسران مرد ناجا- مورد مطالعه فا. ا . قزوین، مطالعات مدیریت انتظامی، پاییز 1391، شماره 25(علمی پژوهشی)،369_346.

    بازوند، کیومرث_ کاشف، میرمحمد_ اسمعیلی، محمد رضا"رابطه ی هوش هیجانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان اداره تربیت بدنی استان لرستان"مدیریت ورزشی، زمستان1392، دوره ی5، شماره 4، صص125_143.

    بخشنده، محمد_محمد حسین، محمد "بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان؛ مطالعه موردی،  فصلنامه علمی_ترویجی مطالعات منابع انسانی، سال دوم، شماره هفتم، بهار 1392.

    برومند، مجتبی _ کوثرنشان، محمد رضا _ غلامی، بهمن (1389)  "رابطه ی بین عدالت سازمانی و سبک تعارض"، دو ماهنامه توسعه ی انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 32.

    بریمانی، ابوالقاسم _ نیاز آذری، کیومرث _صالحی، محمد "شناسایی و رتبه بندی عوامل موثربر رضایت شغلی اعضای هیئت علمی در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران،  فصلنامه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، سال دوم، شماره چهارم، زمستان 1390، پیاپی 8، صص39_27.

    بنی هاشمیان، کوروش _ گلستان جهرمی، فاطمه _ قنبری پیر کاشانی، نیکزاد_شرفی، محمود(1390) "بررسی رابطه ی  سلامت عمومی و سبک رهبری مدیران و اثر آن بررضایت شغلی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز"مجله دانشکده علوم پزشکی تهران(پیاورد سلامت)، دوره 5، شماره 4،آذر و دی  1390،40_32.

    بهاری فر، علی _ جواهری کامل، مهدی (1389) "بررسی پیامد های ارزش های اخلاقی سازمان"، دو ماهنامه ی توسعه ی انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 28.

    بهلولی زیناب، نادر _علوی متین، یعقوب _ درخشان مهربانی، عادل "بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز" فراسوی مدیریت، سال چهارم، شماره14، پاییز 1389، صص 108_73.

    بیک زاد، جعفر_ فرزانه، عاطفه "عدالت سازمانی نگرش نوین برای دستیابی به سرمایه اجتماعی" کار وجامعه، شماره 137، آبان ماه 1390.

    پارسا، مصطفی _ شاهنده ، علی _کمالی ، احمد _ ناجی، بدیع _  سامی، مژگان(1392) "ارائه ی دو روش جدید جهت ارزیابی عملکرد کارکنان: مطالعه ی موردی شرکت صنایع هواپیما سازی جمهوری اسلامی ایران(هسا)" نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید، شماره 3، جلد 24، پاییز 1392.صفحه 393_378.

    پورسلطانی، حسین _  میرزائی، فهمیمه_ زارعیان، حسین" ارتباط بین ادراک از عدالت با رضایت شغلی در کارکنان پژو هشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری"پژوهش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال اول، شماره ی1، پاییز 1390.

    پورعزت، علی اصغر _  احسانی مقدم، ندا_ یزدانی، حمید رضا_ فائز، کوکب "تحلیل مقایسه ای نقش ابعاد گوناگون عدالت درجو سازمان و وفاداری سازمانی پژوهشی پیرامون یک سازمان فناوری اطلاعات"مدیریت دولتی(دانشگاه تهران) ،بهار1392، شماره 1، صص88_65.

    جعفری، مصطفی_نوری، سیامک_طالبی، داود" تحلیل عاملی شاخص های موثردر نظام جامع ارزیابی عملکرد آموزش عالی کشور"پژوهش های مدیریت منابع انسانی، دوره ی 1، شماره 1، بهار1390.

    جمشیدی، محمد حسین_درودی، مسعود، 1389"مفهوم و شاخصه های  عدالت سیاسی در گفتمان سیاسی امام خمینی" فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، سال هفتم، ش22، پاییز 1389.

    حافظ نیا، محمد"مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی" 1383، تهران، انتشارات سمت.

    حسن پور، اکبر _معمار زاده، غلامرضا _ انبار لویی، مونا "پژوهش پیرامون رابطه تاثیر و تاثر ی نگرش های شغلی و ارتباط آن ها با عملکرد کارکنان"فصلنامه مدیریت توسعه و تحول12،(1392)، 28 _21.

    حسنی، محمد_حیدری زاده ، زهرا_ قاسم زاده علیشاهی، ابوالفضل "بررسی نقش و تاثیر اخلاق اسلامی کار و فرهنگ سازمانی بررضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز"، دوفصلنامه علمی _ پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 20، شماره 2، پاییز و زمستان1391،صص 32_9.

    حسینی قادیکلایی ، سیدمهدی_ محمدیان ساروی، محسن _ ابو، حسین "رابطه بین ادراک برابری با تعهد سازمانی و رضایت شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه، (پژوهشگر) مدیریت فصلنامه ، سال نهم، شماره 25، بهار 1391.

     

    حسینی، یعقوب_کریمی، سمیرا (1391)"عدالت سازمانی: ارائه مدلی برای اندازه گیری عدالت برون سازمانی"فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و دوم، شماره 68، پاییز1391.

    حقیقی، محمد علی_ میرزاده، لیلا "جایگاه عدالت در اسلام و نقش آن در ارتقای رفتار های شهروندی سازمانی"مشکوه ، شماره 108،1389.

     

    حقیقی، محمد علی_احمدی ، ایمان_رامین مهر، حمید"بررسی تاثیر عدالت سازمانی برعملکرد کارکنان، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال هفتم شماره ی بیستم، پاییز و زمستان 1388، صص 101_79.

     

    حقیقتیان، منصور_مرادی، گلمراد"بررسی نقش سرمایه ی اجتماعی بر رضایت شغلی کارکنان اداره ی تعاون مورد مطالعه: استان کرمانشاه"، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره ی پیاپی(44) ، شماره ی چهارم، زمستان 1390،صص130_115.

    خاتمی فیروز آبادی، علی_ایزدخواه، محمد مهدی"طراحی مدل راهبردی ارزیابی عملکرد در شرکت های ساختمانی با ترکیب روش های BSC وAHP"مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11،شماره3، 1392،صص27_5.

    خرازی، کمال_میر کمالی، محمد_ترکی، علی"رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان" چشم انداز مدیریت دولتی، تابستان1392، شماره 14(علمی پژوهشی)، صص116_87.

    خنیفر، حسین_امیری، علی نقی_فرجی ارمکی، اکبر_جندقی، غلامرضا_مردانی کتکی، لیلا_ بیان معمار، احمد _ زروندی، نفیسه"رابطه بین آموزش های ضمن خدمت و اثر بخشی کارکنان(درشرکت نفت اهواز)، دو فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دوره 4، شماره 6، بهار و تابستان 1390، 114_95.

    دادخواه، سهیل _ امینی، محمد تقی _ فروزنده دهکردی، لطف ا..."طراحی نقشه راهبرد برای موسسات علمی پژوهشی غیردولتی براساس مدل کارت امتیازی متوازن مطالعه موردی: جهاد دانشگاهی، فرآیند مدیریت و توسعه، دوره 26، بهار 1392، شماره 1، پیاپی 83.

     

    دوستار، محمد_اسماعیل زاده، محمد(1392)"عدالت سازمانی و تاثیر آن بر آوا و عملکرد کارکنان" فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)،سال بیست و سوم، شماره72، زمستان 1392.

    دوستی، مرتضی_صفانیا، علی محمد_شجاعی، وحید_عبدی، احمد"ارتباط میان مولفه های عدالت سازمانی در بین کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی"دوفصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دوره 4، شماره6، بهاروتابستان 1390،صص62_54.

    دهقان، نبی اله_صالحی صدقیانی،جمشید_مرادی آیدیشه" تبین ارتباط ابعاد غنی سازی شغل و رضایت شغلی کارکنان(مورد: شرکت برق)، فصلنامه مطالعات کمی درمدیریت، پاییز1389، دوره 1، شماره2،صص 35_25.

    دهقان، نبی اله_فتحی، صمد_گرجامی، سمیه_ ولی وند زمانی، حسین"تاثیرتعهد مدیران برتعهد سازمانی، رضایت شغلی وعملکرد کارکنان" فصلنامه علمی _ پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و دوم، شماره 67، بهار و تابستان1391، صص128_97.

     دهقانی، یوسف_دهقانی، مصطفی_مظاهری تهرانی، فاطمه"ارتباط خلاقیت با رضایت شغلی و سلامت روان در زنان پرستار"نشریه مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران(نشریه پرستاری ایران) ،دوره26، شماره 81، اردیبهشت ماه1392،صص 43_32.

    دهقانیان، حامد_صبور، الهام_حجتی، علی رضا"بررسی رابطه بین مولفه های عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در یک شرکت بیمه"، پژوهشنامه ی بیمه، سال بیست و هشتم، شماره 2، تابستان 1392، شماره مسلسل110، صص 183_153.

    ذاکریان، ابوالفضل_تیموری، غلام حیدر_احمدنژاد، ایمان_عباسی نیا، مرضیه_رحمانی، عبدالرسول_ اصغری، مهدی"بررسی ابعاد کیفیت زندگی کاری و ارتباط آن بارضایت شغلی در یک صنعت خودرو سازی"مجله ارگونومی، فصلنامه انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران، دوره 1، شماره 3، زمستان 1392.

    رضائی، محمد حسین"مطالعه عدالت اجتماعی دربرنامه های توسعه از نگاهی نو" دوفصلنامه علمی_ پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 20، شماره 2، پاییز و زمستان 1391، صص54_33.

    رضایی صوفی، مرتضی _شعبانی، عباس"بررسی عوامل برانگیزننده شغلی براساس مدل هرزبرگ و رضایت شغلی کارکنان فدراسیون های ورزشی کشور"، پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال دوم، شماره ی 2(6 پیاپی)، پاییز 1392، ص33_42.

    رضانژاد، اکبر "نسبت های مالی عملکرد دربانک ها"،  بانک و اقتصاد، شماره 109، آبان 1389.

    آل کجباف حسین، (1391)"روش تحقیق در علم حقوق با تاکید بر پایان نامه نویسی"تهران،  انتشارات جنگل 1389، چاپ ششم 1391.

    روحی ، علی _آذر، نسرین"بررسی روابط بین معیارهای غیر مالی و عملکرد مالی شرکت (مورد مطالعه: شرکت های بیمه دولتی شعب استان تهران)" فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و پنجم، شماره 4، زمستان 1389، شماره مسلسل100، صفحات 130_105.

    روحی، قنبر_ آسایش، حمید_رحمانی، حسین_ عباسی، علی)1390 .( ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی درپرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گلستان،فصلنامه پایش، سال دهم، شماره دوم، صص 292_285.

    روغنی، علیرضا_ ابزری، مهدی_ سلطانی، ایرج_ پاییز(1391)"شناسایی شاخص های کلیدی سنجش عملکرد افراد برای پرداخت پاداش" فرآیند مدیریت و توسعه، دوره 25، شماره3،پیاپی81 .

    زمینی، سهیلا_حسینی نسب، داوود_زمینی، سمیرا_زارعی، پروین"بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی درمیان کارکنان دانشگاه تبریز" فصلنامه سلامت کار ایران، دوره 9، شماره 1، بهار 1390.

    ساکی، رضا_حمیدی، فریده_محب زاده، زینب_موحدی نسب، عباس"رابطه بین تبادل رهبر_عضوو رضایت شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر یزد"فصلنامه علمی _ پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره 2، تابستان 92، پیاپی 14، صص50_29.

    سبحانی، محمد صادق_ باقری، ابراهیم_ بهرامی ، مجتبی _ طاهری پور کلانتری، حبیب اله"بررسی اعتبار نظام ارزیابی عملکرد کارکنان گمرک ایران" مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره نهم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1390، صص 169_155.

    سپاه منصور، مژگان_شهریاری احمدی، منصوره_شهامی، ناهید"رابطه بین کیفیت زندگی کاری، رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان، فصلنامه علمی _ پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره سوم، بهار1391(پیاپی11).

    ستوده، نعمت _قربانی، راهب_ حاجی آقاجانی، سعید_رشیدی پور، علی"بررسی رضایت شغلی و عوامل موثر برآن در اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان" کومش، جلد 14، شماره2(پیاپی46)، زمستان 1391.

    سعادت ، رضوان_عابدی، محمد رضا" تاثیر شرکت در نشست های شغلی رشد- محور بر رضایت شغلی و سر زندگی کارکنان"فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره سوم، شماره8، پاییز 1390 ،صص 109_85.

    سفیری، خدیجه_ باستانی، سوسن_قرانی دامداباجا، لیلا "سنجش رابطه ی حمایت شبکه های اجتماعی غیررسمی و رضایت شغلی در شهر اردبیل"نشریه ی زن در توسعه و سیاست، دوره ی 11، شماره ی 2، تابستان1392،  صص274_253.

    سکاران، اوما، روش های تحقیق در مدیریت،1390، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات موسسه عالی آموزشی و پژوهشی مدیریت و برنامه ریزی، چاپ نهم.

    سلطان حسینی، محمد_نادریان جهرمی، مسعود_صابری، علی"برآورد سهم نسبی رفتار شهروندی سازمانی از عدالت سازمانی در ورزشکاران مرد نخبه ی کشور"مدیریت ورزشی،زمستان 1392، دوره ی 5، شماره 4، صص160_145.

    سلطانزاده، وحید_قلاوندی، حسن_فتاحی، مسلم"بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز"علمی_ پژوهشی پژوهش های مدیریت منابع انسانی، پاییز و زمستان 1391، شماره 12، صص 150_124.

    سلیمی، غلامرضا_ پورعزت ، علی اصغر"بررسی تاثیر رابطه ی ادراک بی عدالتی در سازمان برگسترش میل به فساد اداری" اندیشه ی مدیریت راهبردی، سال چهارم، شماره ی اول_ بهار و تابستان1389، صص159_131.

    سید جوادین، سید رضا_عابدی، احسان_ یزدانی، حمیدرضا_ پور ولی، بهزاد "بررسی نقش میانجی اعتماد و تعهد سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی در بیمارستان ها"، مدیریت بازرگانی، بهار1392، شماره 1 (علمی _ پژوهشی/ISI ) صص118_105.

    شاه حیدری پور، رضوان _ کمالیان، امین رضا "بررسی رابطه ی عدالت سازمانی و توانمندسازی روان شناختی، مجله علمی- پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره دهم، شماره اول، بهار و تابستان1391، صص201_175.

    شریف خلیفه سلطانی، مصطفی_ نصر اصفهانی، محمد رضا_ شیاسی، مریم"بررسی ارتباط بین مشارکت در تصمیم گیری، آزادی عمل و رعایت عدالت با ارتقا انگیزه کار معلمان" علوم اجتماعی،1391، شماره57.

    شعبانی کلاته ملامحمد قلی، علی_حسین زاده، علی _ احمدی، یوسف (1391)"بررسی رابطه ی بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی(مطالعه ی موردی اداره کل امور مالیاتی استان خراسان رضوی) "پژوهشنامه مالیات، شماره سیزدهم (مسلسل 61)، بهار1391، ص118-103.

     

    شکری بهنام، ساریخانی ناهید، حسومی طاهره" عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، پژوهش اجتماعی، بهار 1391؛5 (14)، صص 135_119.

    شیخ زاده، رجبعلی زاده"طراحی الگوی ارزیابی ومدیریت عملکرد نظام سلامت کشور"پژوهش های مدیریت، سال سوم، شماره دهم، زمستان1389، صص 108_83 .

    شیرخدایی، میثم _ مدهوشی، مهرداد_حاتمی، کیوان"بررسی رابطه بین مهارت های فروش و عملکرد کارکنان فروش: نقش میانجی رضایت شغلی"چشم انداز مدیریت بازرگانی، زمستان 1391، شماره 45(علمی_ پژوهشی)، صص145_165.

    شمس احمر، مهران_ فرهی بوزنجانی، برزو _ سنجقی، محمد ابراهیم(1390) "بررسی اثر احساس عدالت سازمانی بر رابطه بین رویکرد راهبردی در نظام نگهداری منابع انسانی وتعهد سازمانی کارکنان" دوفصلنامه علمی  پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 19 ، شماره1، بهار و تابستان1390.

    صالحی، مسلم _ قلتاش، عباس _ طهماسبی، مرضیه" رابطه بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی"رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار، سال هفتم، شماره 1، بهار1392، شماره(23)، صص 115_101.

    صحت، سعید_ عطوفی، امین _ جعفری، فربد"رابطه بین رضایت شغلی، نیاز به کنترل، نیاز به کسب موفقیت و نیازبه کسب قدرت کارکنان؛ فصلنامه علمی _ پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود تحول) _ سال بیست و دوم شماره ی 68، پاییز 91، صص32_17.

    صیادی، سعید_ محمدی، مرضیه_نیک پور ، امین "بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و رضایت شغلی کارکنان در ستاد مرکزی صندوق تامین اجتماعی" فرآیند مدیریت و توسعه، تابستان 1391، دوره بیست و پنجم، شماره 80، (علمی _پژوهشی) 148_133.

    ضرغام بروجنی، حمید_ابراهیمی ، مهدی_میر فخرالدینی، فائزه السادات" ارزیابی عملکرد خدمات ارائه شده در هتل ها با رویکرد کارت امتیازی متوازن فازی" مطالعه موردی: هتل های منتخب استان یزد، فصلنامه علمی_ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری ، سال هشتم _ شماره 22، تابستان 1392، صص 50_ 25.

    عباسی، محمود _ خدایاری زرنق، رحیم" ارزش های اخلاقی در پرتو عدالت سازمانی" فصلنامه اخلاق زیستی، سال اول، شماره دوم، زمستان1390.

    عبداللهی، بیژن_ رضاخانی، زهرا (1389)" اثرعدالت سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان در محیط های آموزشی" : یک مطالعه موردی، فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 100.

    عسکر اوغلی، ناصر _ عابدی، رحیم "تاثیر شخصیت کارآفرینانه برعملکرد شغلی کارکنان با میانجی گری توانمند سازی" توسعه کارآفرینی، دوره ششم، شماره سوم، پاییز 1392، صص124_105.

    فانی، علی اصغر_دانایی فرد، حسن_ زکیانی، شعله(1390)"بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی و عدالت سازمانی: تبیین نقش سالم سازمانی"پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 17، شماره1، بهار 1392.

    فقهی فرهمند، ناصر(1390)"اولویت بندی عدالت سازمانی برای ارتقاء عملکرد کارکنان سازمان های خدماتی(مورد مطالعه: سازمان های خدماتی شهر تبریز)"، فصلنامه علوم رفتاری، پاییز 1390، سال سوم ، شماره نهم، صص154_121.

    فیضی، عمار _سلوکدار، علیرضا" ارزیابی عملکرد صنعت بانکداری با رویکرد ترکیبی کارت امتیازی متوازن _ تاپسیس فازی (FTOPSIS_BSC)"مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهاردار، شماره بیستم، پاییز 1393.

    قاسمی، احمد رضا"بررسی نقش میانجی رفتار های شهروندی سازمانی برعدالت سازمانی و عملکرد شغلی"(بررسی یکی از فروشگاه های زنجیره ای شهر تهران)، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره ی 12، شماره ی 1، بهار 1393، صص 82_63.

    قدسی، علی محمد_افشارکهن، جواد_میهمی، حامد"مطالعه ی رابطه ی بین عوامل اجتماعی و فرسودگی شغلی معلمان شهرستان قروه"مسائل اجتماعی ایران ، سال دوم، شماره 2، زمستان 1390، صص157_129.

    قربان زاده، منصور"مدیریت عملکرد کارکنان "ماهنامه اجتماعی ، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار وجامعه_شماره 160_شهریور 1392.

    قربان زاده، منصور(گردآورنده)،)1392) "مدیریت عدالت سازمانی" تدبیر، شماره256، صص 34_30.

    قلائی، بهروز _ کدیور، پروین_صرامی، غلامرضا _ اسفندیاری، محمد "ارزیابی مدل باور های خودکارآمدی معلمان به عنوان تعیین کننده میزان رضایت شغلی آن ها و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان"، پژوهش دربرنامه ریزی درسی ، سال نهم، دوره دوم، شماره 5 (پیاپی32)، بهار1391.

    کاهه، داوود_هیودی، طیبه"رضایت شغلی و سلامت روان"فصلنامه پایش، سال یازدهم شماره سوم خرداد، تیر1391، صص397_391.

    کرامتی، محمد رضا_الهیاری، رحمت الله "بررسی رابطه هوش هیجانی با رضایت شغلی کارکنان ادارت دولتی شهرستان قوچان" رهبری ومدیریت آموزشی، زمستان1391، شماره 22((ISC،صص136_117.

    کنگی زاده، امیرحسین_ جعفرپیشه، جواد_قندهاری، مهسا "ارائه الگوی ترکیبی از تصمیم گیری چند معیاره فازی و سرمایه فکری جهت ارزیابی عملکرد کارکنان" کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت،1392.

    گروسی، سعیده_شمس الدینی مطلق، محمدحسن "ادراک عدالت اجتماعی برحسب میزان دسترسی شهروندان به خدمات شهری (مورد شناسی: شهر کرمان)"مطالعات جامعه شناختی شهری، سال سوم، شماره ی نهم، زمستان 1392صص 66_41.

    گل پرور، محسن_نادی، محمد علی "ارزش های فرهنگی و انصاف: عدالت سازمانی، رضایت شغلی و ترک خدمت" فصلنامه تحقیقات فرهنگی ، دوره سوم، شماره 9، بهار1389 ، صص 228-207.

    گل پرور، محسن_واثقی، زهرا_جوادیان، زهرا "عدالت سا زمانی تعدیل کننده ی رابطه ی استرس، گرانباری و خطرات شغلی با دلبستگی و تعهد پرستاران زن " فصلنامه علمی پژوهشی جامعه شناسی زنان، سال دوم، شماره ی چهارم، زمستان 1390.

    محمد تبار، سمیه _ اسکندری، حسین _ عباس پور، عباس"بررسی تاثیررفتار شهروندی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان شرکت هفت الماس" فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، سال دوم، شماره ی7، پاییز 1390.

    محمدنیا، اشرف"رضایت شغلی شرط موفقیت بانک ها" بانک و اقتصاد ، شماره 116،آذر 1390، صص 57_54. 

    محمدی، عفت_شیخ، رضا "تحلیل خطای هاله ای رفتار مشتریان با استفاده از شاخص مروجان خالص(NPS) و تئوری مجموعه راف(RST) (مطالعه موردی: تلفن همراه سونی اریکسون): مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 1، بهار 1392، صص142_119.

    محمود آبادی، حمید_ رضایی، غلامرضا_ گرگانی فیروز جاه، ابوالفضل "بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر کارایی سرمایه فکری(مطالعه موردی: بیمارستان شهید فقیهی)، فصلنامه حسابداری سلامت، سال اول، شماره های دوم و سوم، شماره پیاپی(2)، پاییز و زمستان 1391، صص84_72.

    محمودی، محمد" سنجش متغیر های مالی ارزیابی عملکرد شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از الگوریتم TOPSIS وتکنیک   DEA" مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، شماره هفتم، تابستان 1390.

    100 . مختار نیا، محمد _ رضوانفر، احمد_ پورآتشی، مهتاب"بررسی انگیزه پیشرفت اعضای هیئت علمی براساس ابعاد رضایت شغلی مورد: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره2_42، شماره 4، 1390، صص654_647.

    101.مرادی، محمود _ جمالی، علی _ زنجانی، بهناز "ارائه الگویی برای رتبه بندی و ارزیابی عملکرد  کارکنان در مشاغل پرخطر"(مطالعه موردی: شرکت گاز استان گیلان)، بهبود مدیریت، سال ششم، شماره 3، پیاپی17، پاییز 1391، صص 59_32.

    102.رزوقی، رحمت اله_حیدری، معصومه_حیدری، الهام"بررسی رابطه ی عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی" گام های توسعه درآموزش پزشکی مجله مرکزمطالعات وتوسعه آموزش پزشکی، دوره دهم،شماره سوم، 1392،صص 216_210.

    103.مشرف جوادی، محمد حسین_ابوطالبی، محمد مهدی "بررسی شاخص های عدالت سازمانی در نهج البلاغه با تاکید بر فرمان امام علی علیه السلام به مالک اشتر"،  دو فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، سال19، شماره1، بهار و تابستان1390.

    104. مصدق خواه، مسعود_ساکت چقوش،علیرضا"طراحی  الگوی ارزیابی عملکرد کارکنان نهاد های ارزش محور مطالعه موردی: سازمان بسیج مستضعفان" دو فصلنامه علمی _ پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 19، شماره 1، بهار و تابستان1390، صص  222 _201.

    105. مصطفوی راد، فرشته_ تابع بردبار، فریبا_ زاهدی، صدیقه"پیش بینی سلامت روان با بررسی متغیر های عدالت سازمانی و کیفیت زندگی کاری" فصلنامه تازه های روانشناسی_صنعتی/ سازمانی، سال دوم، شماره ششم، بهار 1390، صص 87_ 75 .

    106 . مقیمی، محمد(1390)"سازمان ومدیریت رویکردی پژوهشی". تهران:  انتشارات ترمه، چاپ هشتم.

    107. منظری توکلی، علیرضا_ رجبی، محبوبه"بررسی رابطه ادراک عدالت سازمانی ورضایت شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان، مجله بهداشت و توسعه، سال دوم، شماره1، بهار 1392.

    108.  موسوی مطهر، سیدسجاد_ زمانیان، علیرضا_ دشتی نژاد، معصومه، 1392، میزان استفاده از معیارهای مالی و غیر مالی در ارزیابی عملکرد شرکت توزیع برق استان مرکزی، اولین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، شیراز، موسسه بین المللی آموزشی و پژوهشی خوارزمی.

    109. مومنی، منصور _ فعال قیومی، علی(1390) " تحلیل های آماری با استفاده ازSPSS" تهران، چاپ پنجم.

    110. مهدی زاده اشرفی، علی _ ایلکا، حسینعلی"بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری(QWL)و عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه براساس مدل والتون"، (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت، سال 5، شماره 20، 1389، صص8-1.

    111. نادری، فرح_صفر زاده، سحر"رابطه ی عدالت سازمانی سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی، و جو سازمانی نوآورانه با توانمند سازی روان شناختی و رفتار مدنی سازمانی" دانش و پژوهش در روان شناسی کاربری، سال پانزدهم، شماره ی 2، تابستان 1393،(پیاپی56)، صص 68_  56.

    112. ناظم، فتاح _ قائد محمدی، محمد جواد_ دوکانه ای فرد، فریده "بررسی عملکرد کارکنان مناطق دانشگاه آزاد اسلامی"نوآوری های مدیریت آموزشی(اندیشه های تازه در علوم تربیتی)، تابستان 1392، دوره 8، شماره 3، (مسلسل 31)، صص 55_45.

    113. نصراصفهانی، مهدی_نصراصفهانی ، علی"شایسته سالاری در مدیریت جامعه با تاکید براندیشه های سیاسی امام علی علیه السلام"، معرفت سیاسی، سال دوم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1389،ص 160_141.

     

    114. نصر اصفهانی، علی_ شعبانی نفت چالی، جواد_خزایی پول، جواد"بررسی تاثیر عدالت سازمانی ادراک شده برمیزان سرمایه اجتماعی کارکنان مورد مطالعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر" جامعه شناسی کاربردی ، سال بیست و چهارم، شماره پیاپی(50)، شماره دوم، تابستان 1392، صص184_165.

    115. نظری پور، محمد"ارزیابی جامع عملکرد گمرک با استفاده از کارت امتیازی متوازن(مطالعه موردی: استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان)"، فصلنامه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سال هشتم، شماره 23، بهار 1392.

    116. نقوی، میرعلی_میری، محبوبه" نقش رهبری تحول آفرین درتوسعه سرمایه ی اجتماعی با تاکید بر عدالت سازمانی(مطالعه ی موردی: شرکت نفت و گاز پارس)"سال دوم، شماره  8 ، تابستان 90، ص 15.

    117. نورانی پور، رحمت اله_اکبرزاده، عبدالجبار حسن" بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیت و رضایت شغلی کارکنان شرکت پتروشیمی تبریز سال، علوم تربیتی ، تابستان 1390;4 (14)، صص 44_25.

    118.نوری، ابوالقاسم _ صباحی، پرویز _صلاحیان، افشین _ صمیم، رضا"رابطه رضایت شغلی و عدالت سازمانی ادراک شده بارفتار مدنی سازمانی: متغیر های جمعیت شناختی"، روانشناسی معاصر، 1391، (1)7، ص 51.

    119. ودیعی، محمدحسین_حسینی، محمد "رابطه معیار های ارزیابی عملکرد و بازده غیرعادی سهام"پژوهش های تجربی حسابداری، سال اول،  شماره 4، تابستان 1391، صص 87 - 73.

    120. وطن خواه، سودابه_ باستانی، پیوند_ بیمون نژاد، افسانه_حجتی، حمید"مدل الماس عدالت و ارتباط آن با خود باوری" مجله علوم پزشکی رازی، دوره 20، شماره 108، خرداد1392.

    121. هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل _ رجبی، غلامرضا"بررسی اعتبار و پایایی مقیاس چهار عاملی عدالت سازمانی" فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره سوم، شماره 7، تابستان 1390، 24 _9.

    122. یاوری، وحید _  زاهدی، شمس السادات"طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمان های دولتی و غیر انتفاعی" اندیشه مدیریت راهبردی، سال هفتم، شماره اول، بهار و تابستان 1392، شماره پیاپی13، صص 122_79 .

    123. یعقوبی، مریم _ یارمحمدیان، محمد حسین _ رئیسی، احمد رضا _ جوادی، مرضیه_ سقاییان نژاد اصفهانی، سکینه (1389) "رابطه ی بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در میان کارکنان مدارک پزشکی بیمارستان های منتخب شهر اصفهان"، مدیریت اطلاعات سلامت ، ویژه نامه ی شماره چهارم.

    Resources English 

    1-Abdulla Jassem and Djebrani Ramdane and Mellahi Kamel,"Determinants of job satisfaction in theUAE", Personal Review,Vol. 40, No. 1, 2011, pp . 126 - 146.

    2-Abubakr Suliman, Majid Al Kathairi, (2013),"Organizational justice, commitment and performance inThe case of the UAE", Employee Relations, Vol. 35 Iss: 1 pp. 98 – 115

    3-  Aizzat Mohd. Nasurdin, Soon Lay Khuan, (2011),"Organizational justice, age, and performance connection in Malaysia", International Journal of Commerce and Management, Vol. 21 Iss: 3 pp. 273 – 290.

    4-Anastasios Palaiologos, Panagiotis Papazekos, LedaPanayotopoulou ,(2011) ,"Organizational justice and employee satisfaction in performance appraisal", Journal of European Industrial Training, Vol. 35 Iss: 8 pp. 826 – 840.

    5- rif Hassan, Junaidah Hashim, (2011) "Role of organizational justice in determining work outcomes of national and expatriate academic staff in Malaysia", International Journal of Commerce and Management, Vol. 21 Iss: 1, pp.82 – 93.

    6-  Chiu,Chao Min., Huang, Hsin Yi, and Chia-Hui Yen (2010). Antecedents of trust in online auctions, Electronic Commerce Research and Applications 9.pp. 148–159..

    7-Chong M. Lau a, Ann V. Martin-Sardesai ,"The role of organisational concern for workplace fairness in the choiceof a performance measurement system", The British Accounting Review 44 (2012) 157–172.

    8- Elamin Abdallah M. and Alomain Nasser (2011). Does Organizational Justice Influence Job Satisfacation and Self-Perceived Performance in Saudi Arabia work Environment. International Management Review.Vol.7.No.1.

    9- Erin M.Jakson,Michael E.Rossi,E.Rickamer Hoover,Russell E.Johnson  ."Relationships of leader reward behavior with employee  behavior:Fairness and morale as key mediators " , Leadership & Organization Development Journal,2012,Vol.33,Iss:7pp.647).

    116.  10- Ghulam Murtaza, Ikramullah Shad, Khurram Shahzad, Muhammad Kamal Shah, Nadeem Ahmed Khan. " Impact  of  Distributive and Procedural Justice on Employees, Commitment: A Case of Public Sector Organization  of  Pakistan", European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences ISSN 1450-2275 Issue 29 (2011).

    117.  11- Jahani,F.Farazi,A. Rafiei, M. Jadidi, R. Anbari, Z. (2010). Job   satisfactionand its related factors among hospital staff in Arak in 2009. ArakUniversity of Medical Sciences Journal. 13 (1): 32-9.

    12-  James B. Deconinck (2010) ,”The effect of organizational justice, perceived organizational support, and perceived supervisor support on marketing employees' level of trust” Journal of Business Research, Volume 63, Issue 12, December 2010, Pages 1349–1355.

    118.  13- Jenell L.S. Wittmer, James E. Martin, Amanuel G. Tekleab, (2010),"Procedural Justice and Work Outcomes in a Unionized Setting: The Mediating Role of Leader-Member Exchange", American Journal of Business, Vol. 25 Iss: 2 pp. 55 – 70.

    14- Kim"Factors contributing to rural consumers, in shopping behavior effects of institutional  environment and social capital ",The Current issue and Full Text Archive of This Journal is Available,Vol.28,No.1,2010.

    15- Kwai Fatt Choong etal (2010). The Impact of Organizational Justice on Employee’s Job Satisfaction: The Malaysian Companies Perspectives.American Journal  of Economics  and BusinessAdministration .Vol.2 No.1. pp. 56-63.

    16- Mahony,F. A.;Mary, A.; Damon, P.S.; And ,c. ;Stephen, W.; Dittmore, D . (2010),"Organizational justice in Sport", Management Review, No.13,PP.91_105.

    17-  Mohsin Altaf ,Hasan Afzal, Kashif Hami, and Muhammad Jamil(2011),” Empirical analysis of organizational justice towards employee’s customer oriented behavior: A case study of Medical Institutions in Pakistan” African Journal of Business Management Vol. 5(4), pp. 1286-1292.

    18- Nadiri, H.;Cem,T.(2010),"An investigation of the role of justice in turnover intentions , job satisfacation,and organizational citizenship  behavior in hospitality",industry international journal of Hospitality Management,No.29,pp.33_41.

    19- Nadiri Halil and Tanova Cem, (2010), "An Investigation of the Role of   Justice in Turnover Intentions, Job Satisfaction, and Organizational Citizenship Behavior in Hospitality Industry", International Journal of Hospitality Management, 29(1), 33-41.

    20- Naimatullah Shah, (2011) "A study of the relationship between organisational justice and employee readiness for change", Journal of Enterprise Information Management, Vol. 24 Iss: 3, pp.224 – 236.

    21- Pınar Güngör,” The Relationship between Reward Management System and Employee Performance with the Mediating Role of Motivation: A Quantitative Study on Global Banks”,Procedia Social and Behavioral Sciences 24 (2011) 1510–1520.

    22- Snell, G., and Bohlander, S., (2010), Managing Human Resource, 14 th edition, printed in United State of America.

    Till, R.  E.; Karren, R.(2011),"Organizatioal  justice Perceptions  and pay  level-23

    satisfacation", Journal of Managaerial Psychology,Vol.26,No.1,pp.42_57

    125.  24- Tugba Dundar, Erkan Tabancalib." The relationship  between      organizational  justice perceptions and job  satisfaction level"   Procedia - Social and Behavioral Sciences 46 ( 2012 )   ,PP. 5777-5781.

    126.  25- Wang Guangling,”The Study on Relationship between Employees’Sense of Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior in Private Enterprises” Energy  Procedia5(2011)2030_2034.

    127.

    27- Xinyan Wang, Jianqiao Liao, Degen Xia, Tao Chang, (2010),"The impact of organizational justice on workMediating effects of organizational commitment and leader-member exchange", International Journal of Manpower, Vol31, Iss: 6 pp. 660 – 677.

    128.  28- Zainalpour.H,Sheikhani-Fini.A,&Mirkamali,S.M(2010)."Astudy of relationship betweenorganizational justice and job satisficaton among teachers in Badar Abbas middle school".Procedia-Social and Behavioral Sciences,5:1986_1990 .


موضوع پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, نمونه پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, جستجوی پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, فایل Word پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, دانلود پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, فایل PDF پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, مقاله در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, پروژه در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, پروژه درباره پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان بانک صادرات استان گیلان با توجه به رضایت شغلی و معیارهای عملکرد جامع

چکیده: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر در ایران ، تنها عرضه کننده کامل حمایت های اجتماعی می باشد که می تواند در یک سازمان عملیاتی شود. مانند: مستمری بازنشستگی ، ازکارافتادگی بازماندگان ، تامین هزینه های درمان ، مقرری بیمه بیکاری ، کمک عائله مندی ،کمک هزینه ازدواج ، غرامت دستمزد ایام بیماری ودیگر انواع خدمات بیمه ای و درمانی. از سوی دیگر امروزه یکی از ارکان ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع نیروی انسانی چکیده سازمان ها برای حفظ بقاء و پیشرفت به بهبود عملکرد خود نیاز دارند . این پژوهش به منظور بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل که بنابر آمار91 شرکت ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مالی چکیده: این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار شرکت های تولیدی استان اردبیل تدوین گردیده است. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی و از نظر هدف تحقیق از نوع کاربردی است. روش جمع آوری داده ها میدانی و ابزار جمع آوری آن، پرسشنامه است. جامعه آماری این تحقیق را شرکت های ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش صنعتی- مالی چکیده ارزیابی عملکرد باعث می شود که عملیات ارزیابی به صورت بازخورد در اختیار سازمان قرار گرفته و مدیریت را از نقاط ضعف و قوت سازمان آگاه نماید؛ در نتیجه مدیریت سازمان را جهت نظارت و کنترل بهتر و همچنین برنامه ریزی مفیدتر برای آینده و تأمین نیازهای مشتریان جهت تولید و اشتغال یاری نماید. هدف از این پژوهش، بررسی میزان ...

چکیده: سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر در ایران ، تنها عرضه کننده کامل حمایت های اجتماعی می باشد که می تواند در یک سازمان عملیاتی شود. مانند: مستمری بازنشستگی ، ازکارافتادگی بازماندگان ، تامین هزینه های درمان ، مقرری بیمه بیکاری ، کمک عائله مندی ،کمک هزینه ازدواج ، غرامت دستمزد ایام بیماری ودیگر انواع خدمات بیمه ای و درمانی. از سوی دیگر امروزه یکی از ارکان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان است. متغیر مستقل این پژوهش عدالت سازمانی است. در این پژوهش از مدل سه بعدی علوی و عباسی 2012 (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای) استفاده شده است. متغیر وابسته این پژوهش تعهد سازمانی است. جامعه آماری پژوهش، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانی چکیده یکی از دلایل موفقیت سازمان های بزرگ این است که آنها کارکنانی دارند، فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می‌نمایند؛ یعنی آنها کارکنانی دارندکه رفتارهای شهروندی سازمانی را از خود بروز می‌دهند. پژوهش حاضر توصیفی و با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق درک عدالت ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي 93-1392 چکيده         موضوع تحقيق حاضر بررسي رابطه مدل تعالي سازماني (EFQM) و عملکرد آموزش و پ

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي گرايش تحول بهمن 1390 چکيده: از جمله مباحثي که در چند دهه اخير، کتب و مقالات زيادي را به خود اختصاص داده است ، پرداختن به موضوع فناوري اطلاعات

ثبت سفارش