پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

word 538 KB 30805 102
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A.»

    رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی

    چکیده:

    مدیریت سرمایه در گردش نقش مهمی را در عملکرد بهتر شرکت‌ها بازی می‌کند. لذا تعیین سیاست‌های مناسب در این جهت می‌تواند تأثیر بیشتر و بسزائی داشته باشد. چراکه هرچه عملکرد شرکت‌ها بهتر گردد ارزش آن‌ها نیز افزایش می‌یابد. از این رو می‌تواند گفت ثروت سهامداران نیز افزایش پیدا خواهد کرد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران، صورت پذیرفته است. برای آزمون ارتباط بین متغیرهای پژوهش از مدل‌های رگرسیون چندمتغیره خطی استفاده شده است. همچنین دو فرضیه برای پژوهش تدوین گردید. نمونه آماری پژوهش شامل 137 شرکت طی سال‌های 1388 لغایت 1392 (بازه 5ساله) تعداد مشاهدات 685 سال- شرکت است. یافته‌های پژوهش حاکی از این‌است که سیاست‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بر ثروت سهامداران اثر مثبت دارد و بر 65 درصد تغییرات آن تأثیر دارد. درباره فرضیه دوم می­توان گفت سیاست‌های تأمین مالی جسورانه بر ثروت سهامداران اثر منفی دارد و 63 درصد تغییرات ثروت سهامداران به وسیله سیاست‌های جسورانه تأمین مالی اتفاق می‌افتد.

    واژه‌های کلیدی

    مدیریت سرمایه در گردش جسورانه، مدیریت جسورانه سرمایه در گردش، مدیریت سرمایه‌گذاری جسورانه، مدیریت تأمین مالی جسورانه، ثروت سهامداران

    مقدمه

    بیش از صد سال است که مدیریت مالی به عنوان یک رشته علمی دستخوش تحولات عمده­ای شده است و هر روز گسترش بیشتری پیدا کرده و حوزه­های مختلف آن به صورت تخصصی­تر در آمده و به فعالیت خود ادامه می­دهند. در سده­ی گذشته شرکت­های تولیدی- صنعتی مقادیر زیادی کالا به طور انبوه تولید کرده و سودهای کلانی برده­اند. این امر باعث شد مسائل برنامه­ریزی و کنترل به ویژه از نظر قدرت نقدینگی، به تدریج در مدیریت مالی مورد توجه قرار گیرد و مدیریت سرمایه در گردش به صورت یک بخش مهم از مدیریت واحد تجاری در بیاید. سرمایه در گردش از اقلام ساختار مالی هر واحد انتفاعی تلقی می­شود. مدیریت سرمایه در گردش عبارت است از مدیریت منابع و مصارف وجوه که در تداوم فعالیت و حداکثر نمودن ثروت سهامداران تاثیر بسزایی دارد سیاست­ها و رویه­هایی که خط مشی مدیران مالی را به وجود می­آورند، مبتنی بر این فرض می­باشند که شرکت برخی از تصمیمات اصلی را گرفته و آن‌ها را به اجرا در آورده است (مدرس و عبدالله‌زاده، 1388). این تصمیمات شامل تعیین و انتخاب نوع کالا و خدمتی است که باید عرضه شود و نحوه تأمین مالی (برای تهیه دارایی­های ثابت) شرکت است که این تصمیمات در فرآیند سودآوری شرکت در بلندمدت نقش اصلی و تعیین کننده ایفا می­کند؛ بنابراین سیاست­های سرمایه در گردش اصولاً، با هدف افزایش سود هر سهم تعیین نمی­شود بلکه مدیران بدنبال کسب نقدینگی مطلوب‌اند تا بتوانند در سایه آن اهداف سودآور شرکت را تامین کنند تا از این طریق برای سهامدارن خلق ثروت نماید.

     

     1-2) بیان مسئله

    دنیای اقتصادی به سرعت در حال تغییر و تحول می­باشد. تغییرات سریع فن­آوری همگام با افزایش رقابت جهانی مسئولیت مدیران را در فعالیت­هایشان سنگین­تر می­کند. یکی از فعالیت­های مدیران­، تصمیم­گیری می­باشد. مسئله تصمیم­گیری در تمام زمینه‌های امور مالی به چشم می­خورد و این قاعده از مدیریت سرمایه در گردش مستثنی نیست (مدرس و عبدالله‌زاده، 1388).

    از نظر زمانی می‌توان دارایی‌ها و بدهی‌ها را به دو طبقه کوتاه‌مدت (جاری) و بلندمدت (غیرجاری) تقسیم‌بندی کرد. همانطور‌که در متون مدیریت مالی بیان‌شده است، دارایی‌های جاری را سرمایه در گردش و مابه‌‌التفاوت دارایی‌های جاری و بدهی‌های جاری را سرمایه در گردش خالص می‌نامند. یکی از مسائل اساسی مدیریت مالی اداره انواع دارایی‌های و بدهی‌های جاری است. در تئوری، دارایی‌های جاری معمولاً نسبت دارایی‌های ثابت بازده کمتری دارند. بدهی‌های جاری نیز در مقایسه با سایر انواع روش‌های تامین مالی از هزینه کمتری برخوردارند. بنابراین ترکیب دارایی‌ها و بدهی‌های جاری نسبت به یکدیگر و نسبت به مجموع دارایی‌ها بسیار مهم است زیرا نامناسب بودن آن به دلیل کسب بازده کم یا ایجاد هزینه زیاد موجب کاهش ارزش شرکت می‌شود. لذا مدیران مالی باید اولاً ترکیب مناسبی بین دارایی‌های جاری و کل دارایی‌های از یک طرف و کل بدهی‌ها و بدهی‌های جاری و حقوق صاحبان سهام از طرف دیگر ایجاد کند، ثانیاً در ارتباط با اجزای تشکیل‌دهنده سرمایه در گردش و میزان هریک به گونه‌ای تصمیم بگیرد که در نهایت هدف حداکثرسازی ارزش شرکت را تحقق بخشد (مدرس و عبدالله‌زاده، 1388). بنابراین، مدیریت سرمایه در گردش عبارتست از اداره انواع دارایی‌های جاری و بدهی‌های جاری و تعیین مقدار بهینه برای هریک.

    در این بین مدیران واحدتجاری در شرایط و موقعیت‌های مختلف دست به اقدامات و اِعمال سیاست‎های متفاوتی می‌زنند تا سرمایه ‌در‌ گردش را مدیریت نمایند که می‌تواند این سیاست‌های به‌صورت جسورانه باشد که پیامد آن کسب سود (تعهدی) بیشتر است؛ از قبیل بلندمدت کردن دوره وصول مطالبات به نیت افزایش فروش نسیه (گیل و بیگر[1]، 2013). از این رو، بازار براساس سود ابرازی واحدتجاری از خود واکنش نشان داده که این امر بر قیمت سهام در بازار تأثیر داشته که نتیجه‌ای جزء افزایش (یا کاهش) ثروت برای سهامداران نخواهد داشت (گول[2] و همکاران، 2012). اهمیت سرمایه در گردش از این حقیقت نشأت می‌گیرد که سطوح سرمایه در گردش، بر روی سودآوری و سطح ریسکی که شرکت می‌تواند متحمل شود تأثیر داشته و در نهایت بر ارزش شرکت مؤثر خواهند بود. بحران‌های نقدینگی اخیر اهمیت مدیریت و کنترل سرمایه در گردش را پر رنگ‌تر می‌کند. مدیران برای رسیدن به سرمایه در گردش بهینه باید بده بستان بین بیشینه سازی سودآوری و نقدینگی را کنترل کنند. از یک مدیریت سرمایه در گردش بهینه انتظار می‌رود که به‌صورت مثبت برای شرکت خلق ارزش کند. تحقیقات تجربی نشان داد که مدیریت سرمایه در گردش کارا، ارزش بازار یک شرکت را افزایش می‌دهد؛ در نهایت تأثیر مثبتی بر ارزش صاحبان سهام دارد (ساندی[3] و همکاران، 2012). حال مسئله‌ای که برای سرمایه‌گذاران مطرح است این می‌باشد که آیا سیاست‌های جسورانه مدیریت سرمایه در گردش تأثیری بر ثروت آن‌ها دارد. براین‌اساس مسأله اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.

     

     

    1-3) اهداف تحقیق

    مدیریت سرمایه در گردش عبارت است از ترکیب بهینه اقلام سرمایه در گردش یعنی دارایی‌های جاری و بدهی­های جاری، می­باشد. مدیران واحدهای انتفاعی در شرایط مختلف با توجه به عوامل درونی و بیرونی واحد انتفاعی و با توجه به ریسک و بازده، باید راهبرد مناسبی را برای دارایی­های جاری و بدهی­های جاری انتخاب نمایند. بررسی، کنترل و برنامه­ریزی درباره اقلام سرمایه در گردش به منظور انتخاب بهترین راهبرد در مدیریت و تعیین سیاست­های مناسب توسط مدیران واحدهای تجاری، لازم می‌باشد تا از این طریق ثروت سهامداران افزایش یابد.

    لذا برای پژوهش حاضر دو هدف مطرح می‌باشد:

    تبیین تأثیر سیاست‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بر ثروت سهامداران.

    تبیین تأثیر سیاست‌های تأمین مالی جسورانه بر ثروت سهامداران.

    استفاده‌کنندگان و کاربران تحقیق می‌توانند شامل مدیران و سیاست‌گذاران بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران مالی باشند. همچنین محققین و دانشگاهیان نیز می‌توانند در پیشبرد اهداف پژوهشی خود نیز از نتایج تحقیق حاضر منتفع گردند.

     

    1-4) اهمیت موضوع تحقیق

    نقش بورس اوراق بهادار تهران در اقتصاد هر کشور مهم و با اهمیت می‌باشد. بررسی عملکرد مالی و نظارت بر وضعیت مالی بورس اوراق بهادار تهران، برای سپرده­گذاران، مالکان، سرمایه‌گذاران بالقوه، مدیران و البته تنظیم‌کنندگان بازار با اهمیت قلمداد می­شود. امروزه هرگونه تحول در بورس اوراق بهادار می­تواند تا حد زیادی بر فعالیت­های تجاری کشور تأثیرگذار باشد. بطوری‌که بعد از آغاز مجدد بورس اوراق بهادار شاهد تغییرات محسوسی در اقتصاد کشور بوده است.

    باتوجه به اینکه سهامداران به‌دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن می‌باشند و سیاست‌های مدیریت در  سرمایه در گردش بر منافع آن‌ها مؤثر است (گیل و بیگر، 2013). در این پژوهش به بررسی اثر سیاست‌های مدیریت در سرمایه در گردش جسورانه با ثروت سهامداران پرداخته می‌شود.

     

    1-5) سؤالات تحقیق

    این تحقیق در پی یافتن پاسخی برای سوال تحقیق مبنی بر تعیین ارتباط بین سیاست‌های مدیریت سرمایه در گردش جسورانه با ثروت سهامداران است. بر این اساس سؤالات زیر مطرح می‌گردد:

    سوال 1: چه تأثیری سیاست‌های سرمایه‌گذاری جسورانه[4] (AIP) مدیریت سرمایه در گردش بر ثروت سهامداران دارد؟

    سوال 2: چه تأثیری سیاست‌های تامین مالی جسورانه[5] (AFP) مدیریت سرمایه در گردش بر ثروت سهامداران دارد؟

    1-6) فرضیه‌های تحقیق

    فرضیه‌های این پژوهش به صورت زیر تنظیم گردیدند:

    فرضیه اول تحقیق: سیاست‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بر ثروت سهامداران تأثیر دارد.

    فرضیه دوم تحقیق: سیاست‌های تأمین مالی جسورانه بر ثروت سهامداران تأثیر دارد.

    1-7) قلمرو تحقیق

    به‌طور کلی دامنه هر تحقیق باید مشخص و محدود باشد، دامنه تحقیق فعلی هم به شرح زیر مشخص و محدود می­باشد:

    قلمرو مکانی: این تحقیق در بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌گیرد.

    قلمرو زمانی: دوره زمانی این تحقیق از سال 1388 لغایت 1392 می­باشد.

    قلمرو موضوعی: از لحاظ موضوعی در حوزه مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری می‌باشد.

    جامعه آماری در این تحقیق شرکت­های تولیدی و منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که دارای شرایط زیر باشد را شامل می‌شود:

    الف) نمونه­های انتخاب شده قبل از سال 1388 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند.

    ب) به لحاظ افزایش قابلیت مقایسه، دوره مالی آن منتهی به اسفند ماه باشد.

    ج) طی سال­های مورد مطالعه تغییر فعالیت یا تغییر سال مالی نداده باشد.

    د) وقفه بیشتر از شش ماه در معاملات آن‌ها رخ نداده باشد.

    ه) نوع فعالیت شرکت، تولیدی بوده، لذا موسسات مالی، سرمایه‌گذاری و بانک‌ها در نمونه آورده نمی‌شوند.

    و) حقوق صاحبان سهام این شرکت‌ها منفی نباشد.

    ی) اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه متغیرهای تحقیق در سال‌های مورد بررسی موجود باشد.

    1-8) روش تحقیق

    این تحقیق از جهت هدف، کاربردی و به لحاظ روش از نوع بررسی همبستگی است. شایان ذکر است، روش پژوهش از جهت طرح تحقیق پس رویدادی است.

    نمونه­گیری تحقیق به صورت هدفمند است. بدین صورت که در هر مرحله از بین کلیه­ی شرکت‌های موجود، شرکت­هایی که دارای شرایط پژوهش نباشند، حذف‌شده و در نهایت کل شرکت‌های باقی‌مانده جهت انجام آزمون انتخاب خواهند شد.

     

    1-9) تعریف واژه­ها و اصطلاحات

    مدیریت سرمایه­درگردش: مدیریت دارایی­های جاری و بدهی­های جاری شرکت است که شامل مدیریت محافظه­کارانه و جسورانه است (نیکومرام و همکاران، 1389).

    مدیریت محافظه­کارانه: مدیر تمایل به نگهداری دارایی­های جاری زیادی دارد، بنابراین قدرت نقدینگی بالا و ریسک ناشی از باز پرداخت بدهی­های سررسید شده به پائین­ترین حد می­رسد، درنتیجه ریسک نقدینگی و بازده این شرکت­ها کم خواهد بود (نیکومرام و همکاران، 1389).

    مدیریت جسورانه: مدیر می­کوشد تا وجوه نقد و اوراق بهادار قابل فروش را به حداقل ممکن برساند، بنابراین باید ریسک عدم پرداخت به موقع بدهی­های سررسید شده را به‌پذیرد و ممکن است شرکت در وضعیتی قرار بگیرد که نتواند بدهی­های سررسید شده را به‌پردازد. در این شرکت‌ها ریسک نقدینگی بالا خواهد بود (نیکومرام و همکاران، 1389).

    سیاست‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (AIP) = نسبت کل دارایی‎های جاری بر کل دارایی‌ها (افزا و نزیر[6]، 2008؛ اونومِری[7] و همکاران، 2012). آنان معتقدند که هر چه این نسبت پایین‌تر باشد به معنای سیاست نسبتاً تهاجمی خواهد بود.

     سیاست‌های تأمین مالی جسورانه (AFP) = نسبت کل بدهی‌های جاری بر کل دارایی‌ها (افزا و نزیر[8]،2008؛ اونومِری و همکاران، 2012). آنان معتقدند که هر چه این نسبت بالاتر باشد به معنای سیاست نسبتاً تهاجمی خواهد بود.

    بدین ترتیب که با استفاده از فرمول‌های هر یک از شاخص‌ها برای هر شرکت محاسبه گردید که خود یک عدد می‌باشد. برای سیاست‌های جسورانه سرمایه‌گذاری میانه تمام شرکت‌ها را محاسبه شد و شرکت‌هایی که پایین‌تر از میانه بودند جسور شناخته شدند. برای سیاست‌های جسورانه تامین مالی میانه تمام شرکت‌ها را محاسبه شد و شرکت‌هایی که بالاتر از میانه بودند جزء شرکت‌های محافظه‌کار تلقی شدند.

    ثروت سهامداران (MPS): قیمت پایانی بازار هر سهم شرکت i در سال t نشان‌دهنده ثروت سهامداران می‌باشد (گول[9] و همکاران، 2012).

    اندازه شرکت: لگاریتم طبیعی ارزش دفتری دارایی­ها (اونومِری و همکاران، 2012).

    اهرم مالی: نسبت کل بدهی­ها بر کل دارایی­ها (اونومِری و همکاران، 2012).

     

    1-10) ساختار تحقیق

    تحقیق حاضر از 5 فصل تشکیل شده است. مطالبی که در این تحقیق ارئه شده  بطور خلاصه به شرح زیر است:

    فصل اول: کلیات تحقیق شامل مقدمه، بیان موضوع، اهداف تحقیق، اهمیت موضوع تحقیق، فرضیات تحقیق، قلمرو تحقیق، روش تحقیق، اطلاعات مورد نیاز و روش­های جمع­آوری و تجزیه­وتحلیل، تعریف واژه­ها و اصطلاحات و ساختار تحقیق.

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق شامل، مروری بر تحقیقات خارجی، مروری بر تحقیقات داخلی.

    فصل سوم: روش شناسایی تحقیق شامل روش اجرایی تحقیق، تعریف و تبیین جامعه، نمونه و روش اندازه‌گیری، ابزار اندازه­گیری، نحوه اجرای ارزشیابی، طرح تحقیق.

    فصل چهارم: تجزیه­وتحلیل و ارزشیابی اطلاعات (یافته­های تحقیق) شامل؛ مقدمه، فرضیه­های تحقیق.

    فصل پنجم: خلاصه، نتیجه­گیری، پیشنهادها.

    مقدمه

    مدیریت سرمایه در گردش شامل تصمیماتی در مورد میزان و ترکیب دارایی­های جاری و بدهی‌های جاری و تصمیمات سرمایه­گذاری در دارایی­ها می­باشد. ایجاد تعادل در دارایی­های جاری و بدهی­های جاری از اهمیت خاصی برخوردار است به‌طوری که تصمیم­گیری در مورد یکی بر دیگری نیز تأثیر می­گذارد. حال در این بین رفتار مدیران نیز حائز اهمیت است. مدیران با اتخاذ سیاست‌های مناسب موجب حیات بنگاه‌­های اقتصادی بستگی دارند. چراکه حیات آن‌ها تا میزان زیادی به مدیریت منابع مربوط است، زیرا فعالیت­های عملیاتی در یک دوره که معمولاً یک سال است به شناخت سرمایه در گردش و مدیریت مطلوب آن مربوط می­شود، سرمایه در گردش اصولاً با هدف افزایش سود تعیین نمی­شود بلکه مدیران درصدد بر می­آیند تا به نقدینگی مطلوبی برسند و بتوانند در سایه آن اهداف سودآور شرکت را تامین کنند. حاکمیت شرکتی و سازوکارهای مربوط به آن می‌توانند بر سیاست‌های متخذه بر مدیریت سرمایه در گردش (بلاخص جسورانه) تأثیرگذار باشد.

    در این تحقیق سعی برآن است تا با استفاده از مفاهیم و تئوری­های مدیریت مالی و مطالعات انجام شده تأثیر سیاست‌های جسورانه مدیریت سرمایه درگردش را بر ثروت سهامداران مورد بررسی قرار گیرد و شواهد لازم جهت پاسخ به سؤالات تحقیق فراهم گردد.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    بخش اول: ادبیات تحقیق

     

    2-2) ماهیت و اهمیت سرمایه در گردش

    سرمایه درگردش یک واحد انتفاعی مجموعه مبالغی است که در دارایی­های جاری سرمایه‌گذاری می­شود که مشتمل بر وجوه نقد، اوراق بهادار، حساب­ها و اسناد دریافتنی، پیش پرداخت­ها و سفارشات، موجودی مواد و کالای ساخته شده و نیمه ساخته است. تفاوت بدهی­های جاری از دارایی­های جاری، خالص سرمایه در گردش تعریف می­شود. بدهی­های جاری مشتمل بر حساب­ها و اسناد پرداختنی، پیش دریافت­ها، اعتبارات کوتاه مدت و هزینه­های معوق است (نیکومرام و همکاران،1389).

    مدیریت سرمایه در گردش عبارت است از: تعیین حجم و ترکیب منابع و مصارف سرمایه در گردش به نحوی که ثروت سهامداران افزایش یابد (ریموند پی‌نو،1380). مدیریت سرمایه در گردش شامل برنامه­ریزی و کنترل دارایی‌های جاری و بدهی­های جاری به شیوه­ای که خطر ابتلا به ناتوانی­های مالی را از بین ببرد تا از این طریق از تعهدات کوتاه مدت نابجا جلوگیری و سرمایه‌گذاری بیش‌ازحد در این دارایی­ها نیز تحت کنترل باشند (دونگ و سو[10]، 2010).

    اهمیت روزافزون سرمایه در گردش در تداوم فعالیت واحد انتفاعی موجب گردید که راهبردهایی گوناگونی در رابطه با مدیریت سرمایه درگردش مدنظر قرار گیرد. واحدهای انتفاعی با به کارگیری

    راهبردهای گوناگون در رابطه با مدیریت سرمایه در گردش می­توانند میزان نقدینگی شرکت را تحت تأثیر قرار دهند. این راهبردها میزان خطر و بازده آنها را مشخص می­کند.

    اهمیت مدیریت سرمایه در گردش باعث شده که این موضوع به صورت یک رشته تخصصی مدیریت مالی درآید. در شرکت­های بسیار بزرگ، تعدادی مدیر اجرایی متخصص حضور دارند که به‌طور تمام وقت انرژی خود را منحصراً صرف اداره سرمایه در گردش شرکت می­کنند. دلایل اهمیت این موضوع به شرح زیر است:

    سطوح واقعی و مطلوب دارایی­های جاری (با توجه به تغییراتی که در فروش واقعی و پیش بینی شده رخ می‌دهد) دستخوش تغییرات دایمی است. این وضع باعث می­شود که درباره سطح مطلوب یا مورد انتظار از دارایی­های جاری، به صورت مستمر (روزانه) تصمیماتی گرفته شود.

    شاید با توجه به تغییراتی که در میزان دارایی­های جاری رخ داده است، مدیران مجبور شوند در تصمیماتی که قبلاً برای تامین مالی گرفته­اند تجدیدنظر کنند؛ مثلاً اگر برای تامین مالی دارایی‌های جاری از مبالغ سنگینی وام کوتاه مدت استفاده شده است، گرفتن وام­های اضافی و تمدید وام‌هایی که سر رسید می­رسند مستلزم صرف وقت و انرژی بیشتر مدیریت شرکت خواهد بود.

    میزان منابع و مصارف وجوهی که به سرمایه در گردش تخصیص داده می­شود باید مشخص شود. دارایی­های جاری حدود 75 درصد کل دارایی­های شرکت و بدهی­های جاری حدود 60 درصد ساختار سرمایه هستند. این بدان معناست که به عنوان مثال اگر کل دارایی­های یک شرکت 500 میلیارد ریال باشد، مبلغ 375 میلیارد ریال آن ممکن است به صورت دارایی­های جاری باشد و بدهی‌های جاری هم حدود 300 میلیارد ریال خواهد شد.

    اگر مدیریت سرمایه در گردش صحیح نباشد، احتمال دارد فروش و سود شرکت کاهش یابد و چه بسا شرکت در پرداخت بموقع دیوان و تعهدات خود ناتوان بماند (ریموند پی‌نو،1380).

     

    2-3) عوامل مؤثر بر سرمایه‎ در‎ گردش

    عوامل زیادی ممکن است بر روی سرمایه ­در گردش و سیاست­های سرمایه ­در گردش سازمان تأثیر بگذارد. در اینجا چهار مورد از این عوامل که از اهمیت بیشتری برخوردار است توضیح داده می­شود و بقیه عوامل نیز در حد اشاره خواهد آمد.

     

    2-3-1) مدیریت وجوه نقد

    شرکت­ها استراتژی­های مدیریت وجوه نقد خود را بر محور دو هدف تعیین می­کنند:

    ۱) تهیه و تأمین وجه نقد برای انجام پرداخت­های شرکت.

    2) به حداقل رساندن موجودی­هایی که در شرکت به‌صورت راکد باقی مانده است.

    پلاک و کوکورک نیز اهداف مدیریت وجوه نقد را افزایش نقدینگی، کنترل جریان نقدی، افزایش ارزش سرمایه و کاهش هزینه­های سرمایه بیان کرد­ه­اند و در مطالعه­ای که در جمهوری چک داشته­اند به این نتیجه رسیده­اند که بسیاری از فعالیت­های بانکداری و خزانه­داری در جمهوری چک بر روی مدیریت وجوه نقد که شامل بودجه‎بندی سرمایه، مدیریت بدهی­ها، روابط خوب با بانک­ها، پرداخت به عرضه­ کنندگان، جمع­آوری وجوه از مشتریان، کنترل پول خارجی و گزارش و حمایت فنی از این وظایف متمرکز شده­اند. بنابراین می­توان با توجه به این وظایف برای مدیریت وجوه نقد این چنین استدلال کرد که مدیریت مناسب و بهینه وجوه نقد بر روی مدیریت سرمایه­در­گردش سازمان تاثیر خواهد گذاشت چرا که بر روی مدت زمان وصول مطالبات و مدت زمان پرداخت بدهی­ها تأثیر می‌گذارد و آن‌ها را در سطح بهینه نگه می­دارد (ژانگ[11]، 2012).

    2-3-2) نسبت بدهی

    با این نسبت کل وجوهی که از محل بدهی­ها تامین شده محاسبه می­شود و از تقسیم کل بدهی‌ها بر کل دارایی­ها به دست می­آید. چیو و چنگ[12] (2006) در مطالعه­ای که بر روی عوامل موثر بر مدیریت سرمایه ­در گردش داشته‌اند، دریافتند که نسبت بدهی ارتباط منفی معناداری با چرخه نقدی خالص و نیازمندی­های سرمایه‌در‌گردش و در نتیجه با مدیریت سرمایه در­ گردش دارد و هر چه میزان نسبت بدهی بالاتر باشد میزان سرمایه‌در‌گردش لازم برای عملیات روزمره سازمان کاهش می­یابد (چیو و چنگ، 2006).

     

    [1] Gill and Biger

    [2] Gul et.al.

    [3] Sunday

    [4] Aggressive Investment Policy

    [5] Aggressive Financing Policy

    [6] Afza and Nazir

    [7] Onwumere et al.

    [8] Afza and Nazir

    [9] Gul and et.al.

    [10] Dong and Su

    [11] Zhang

    [12] Chiou and Cheng

     

    Abstract

    Working capital management plays an important role in the company's performance. Therefore, in order to determine appropriate policies can have major effects, and more. The company's performance is better because their value increases. Hence it can be said that will increase shareholder wealth.

    The present study provides evidence for the impact of working capital management on shareholder wealth bold firms listed in Tehran Stock Exchange, has been done. To test the relationship between the variables of multivariate linear regression models were used. Two hypotheses were developed for this study. The sample of the study consisted of 137 participants during the years 2009 till 2013 (within 5 years); the number of observations is 685 in-companies.These results indicate that, aggressive investment policy on shareholder wealth has a positive effect on the changes affect 65%. The second hypothesis can be said about aggressive financing policy on shareholder wealth effects of negative words bold policies to reduce shareholder wealth fund will be increased.

     

    Keywords


    Aggressive Policy of Working capital, Aggressive Investment Policy, Aggressive Financing Policies, Shareholder Wealth, Firm Value.

     

  • فهرست:

     

    «فهرست مطالب»

     

     

    چکیده.....................................................................................................................................................

    ز

     

    فصل اول: کلیات تحقیق ..................................................................................................................

    1

     

    1-1) مقدمه................................................................................................................................................

    2

     

    1-2) بیان مسئله...........................................................................................................................................

    2

     

    1-3) اهداف تحقیق......................................................................................................................................

    4

     

    1-4) اهمیت موضوع تحقیق..........................................................................................................................

    4

     

    1-5) سؤالات تحقیق......................................................................................................................................

    4

     

    1-6) فرضیه‌های تحقیق.................................................................................................................................

    5

     

    1-7) قلمرو تحقیق.........................................................................................................................................

    5

     

    1-8) روش تحقیق..........................................................................................................................................

    5

     

    1-9) تعریف واژه­ها و اصطلاحات.................................................................................................................

    6

     

    1-10) ساختار تحقیق ...................................................................................................................................

    7

     

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق ......................................................................................................

    8

     

    2-1) مقدمه..................................................................................................................................................

    9

     

    بخش اول: ادبیات تحقیق ..........................................................................................................................

    10

     

    2-2) ماهیت و اهمیت سرمایه ‌در گردش ...................................................................................................

    10

     

    2-3) عوامل مؤثر بر سرمایه ‌در گردش.......................................................................................................

    11

     

    2-3-1) مدیریت وجوه نقد ...................................................................................................................

    11

     

    2-3-2) نسبت بدهی .............................................................................................................................

    12

     

    2-3-3) جریان نقدی عملیاتی ..............................................................................................................

    12

     

    2-3-4) ابزارهای کنترل ریسک ............................................................................................................

    12

     

    2-4) راهبردهای مختلف سرمایه ‌در گردش و تامین مالی .........................................................................

    13

     

    2-4-1) مدیریت دارایی‌های جاری .......................................................................................................

    16

     

    2-4-1-1) مدیریت محافظه‌کارانه دارایی‌های جاری .......................................................................

    16

     

    2-4-1-2) مدیریت جسورانه دارایی­های جاری ..............................................................................

    16

     

    2-4-2) مدیریت بدهی­های جاری .......................................................................................................

    17

     

    2-4-2-1) مدیریت محافظه‌کارانه بدهی‌های جاری ........................................................................

    17

     

    2-4-2-2) مدیریت جسورانه بدهی­های جاری ...............................................................................

    17

     

    2-5) مدیریت سرمایه­ در گردش، ریسک و بازده .......................................................................................

    18

     

    2-6) ویژگی­های ریسک و بازده با توجه به مدیریت دارایی­های جاری و بدهی­های جاری ......................

    19

     

    2-7)نسبت‌های مالی و مدیریت سرمایه ‌در گردش ......................................................................................

    20

     

    2-8) اجزاء سرمایه ‌در گردش ......................................................................................................................

    22

     

    2-8-1) دارایی‌های جاری ......................................................................................................................

    22

     

    2-8-1-1) وجه نقد ..........................................................................................................................

    22

     

    2-8-1-2) سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت .................................................................................................

    24

     

    2-8-1-3) حساب‌های دریافتنی .......................................................................................................

    25

     

    2-8-1-4) موجودی کالا ...................................................................................................................

    25

     

    2-8-2) بدهی‌های جاری .......................................................................................................................

    25

     

    2-8-2-1) حساب‌های پرداختنی ......................................................................................................

    25

     

    2-8-2-2) وام­های کوتاه­مدت ...........................................................................................................

    26

     

    2-8-3) چرخه تبدیل وجه نقد ..............................................................................................................

    26

     

    2-9) سود، ثروت، ارزش و بازده ..................................................................................................................

    28

     

    2-10) تئوری‌ ارزش ......................................................................................................................................

    28

     

    2-10-1) انواع ارزش‌ها ...........................................................................................................................

    29

     

    2-10-2) فرآیند ارزشیابی .......................................................................................................................

    30

     

    2-10-3) اصول تئوری ارزشیابی ............................................................................................................

    30

     

    2-10-4) رویکردهای ارزشیابی ..............................................................................................................

    31

     

    2-11) تعیین ارزش شرکت ..........................................................................................................................

    33

     

    2-12) سرمایه در گردش و ارزش ................................................................................................................

    33

     

    بخش دوم: پیشینه پژوهش ........................................................................................................................

    34

     

    2-13) پژوهش‌های داخلی ............................................................................................................................

    34

     

    2-14) پژوهش‌های خارجی .........................................................................................................................

    36

     

    2-15) خلاصه تحقیقات انجام شده .............................................................................................................

    39

     

    2-16) خلاصه فصل .....................................................................................................................................

    41

     

    فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق.............................................................................................................

    42

     

    3-1) مقدمه....................................................................................................................................................

    43

     

    3-2) روش تحقیق .......................................................................................................................................

    43

     

    3-3) تعریف جامعه آماری و حجم نمونه ....................................................................................................

    44

     

    3-4) روش گردآوری داده‌ها و ابزارهای تحقیق ..........................................................................................

    45

     

    3-5) روش­های تجزیه­وتحلیل اطلاعات ......................................................................................................

    45

     

         3-5-1)روش‌های آماری........................................................................................................................

    45

     

              3-5-1-1)آمار توصیفی...................................................................................................................

    45

     

              3-5-1-2)آمار استنباطی..................................................................................................................

    45

     

         3-5-2)آزمون پیش فرض استفاده از مدل رگرسیون ..............................................................................

    45

     

              3-5-2-1)آزمون نرمال بودن متغیر وابسته و جمله خطا .................................................................

    46

     

              3-5-2-2) آزمون مناسب بودن الگوی خطی و نداشتن نقاط نامربوط .............................................

    46

     

              3-5-2-3) آزمون عدم خود‌همبستگی خطاها...................................................................................

    46

     

              3-5-2-4) آزمون همسانی خطا‌ها....................................................................................................

    46

     

              3-5-2-5) آزمون هم‌خطی متغیرها .................................................................................................

    47

     

    3-6) مدل‌های تحقیق ..................................................................................................................................

    47

     

    3-7)خلاصه فصل .........................................................................................................................................

    48

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها ......................................................................................................

    49

     

    4-1) مقدمه ...................................................................................................................................................

    50

     

    4-2) آزمون‌های آماری لازم جهت تحلیل رگرسیون چند متغیره ...................................................................

    50

     

    4-3) آزمون پیش‌ فرض‌های مدل رگرسیونی ...............................................................................................

    51

     

         4-3-1) آمار توصیفی مدل‌های نهایی ...................................................................................................

    51

         4-3-2) آزمون نرمال بودن متغیرهای وابسته .....................................................................................

    52

     

         4-3-3) آزمون مانایی متغیرهای مدل ...............................................................................................

    53

     

         4-3-4) آزمون هم‌خطی ......................................................................................................................

    54

     

         4-3-5) برآورد مدل و تجزیه و تحلیل آزمون فرضیه‌های پژوهش.......................................................

    55

     

              4-3-5-1) ‌آزمون F لیمر................................................................................................................

    56

     

              4-3-5-2) ‌آزمون هاسمن...............................................................................................................

    56

     

              4-3-5-3) نتایج آزمون فرضیه اول ...............................................................................................

    57

     

              4-3-5-4) نتایج آزمون فرضیه دوم ..............................................................................................

    58

     

         4-3-6) آزمون همسان بودن واریانس خطا .........................................................................................

    60

     

         4-3-7) آزمون نرمال بودن جملات خطا .............................................................................................

    61

     

    4-4) خلاصه فصل ......................................................................................................................................

    62

     

    فصل پنجم: خلاصه، نتیجه و پیشنهادهای تحقیق ...............................................................................

    63

     

    5-1)مقدمه....................................................................................................................................................

    64

     

    5-2) خلاصه نتیجه­گیری و نتایج تحقیق .....................................................................................................

    64

     

    5-3) نتیجه، بحث و مقایسه نتایج تحقیق ....................................................................................................

    66

     

    5-4) محدودیت‌های تحقیق ......................................................................................................................

    66

     

    5-5)پیشنهادهای تحقیق ..............................................................................................................................

    67

     

         5-5-1)پیشنهادهای حاصل از نتایج تحقیق ..........................................................................................

    67

     

         5-5-2)پیشنهاد برای تحقیقات آتی ......................................................................................................

    67

     

    منابع و مأخذ............................................................................................................................................

    69

     

    منابع فارسی..................................................................................................................................................

    70

     

    منابع انگلیسی...............................................................................................................................................

    72

     

    پیوست­ها...................................................................................................................................................

    76

     

    چکیده انگلیسی ...........................................................................................................................................

    88

    فهرست جداول

    پیوست شماره 1: اسامی شرکت‌های نمونه ..................................................................................................

    76

    پیوست شماره 2: مقدار بیشینه و کمینه متغیرهای مدل نهایی ......................................................................

    77

     

    پیوست شماره 3: نتایج آزمون ریشه واحد متغیرهای مدل نهایی .................................................................

    77

    پیوست شماره 4: نتایج حاصل از آزمون هم‌خطی متغیرهای مدل نهایی .....................................................

    79

    پیوست شماره 5: نتایج آزمون F لیمر ........................................................................................................

    79

    پیوست شماره 6: نتایج آزمون هاسمن ........................................................................................................

    81

    پیوست شماره 7: نتایج برآورد آزمون فرضیه اول ......................................................................................

    83

    پیوست شماره 8: نتایج برآورد آزمون فرضیه دوم ......................................................................................

    84

    پیوست شماره 9: نتایج آزمون ناهمسانی واریانس جملات پسماند .........................................................

    86

    منبع:

    منابع فارسی

    1.بدری، احمد، عبدالباقی، عبدالمجید، (1389)، ”اقتصادسنجی مالی“، انتشارات نص.

    2.بهارمقدم، مهدی، یزدی، زینب، یزدی، سمیه، (1390)، ”بررسی اثرات مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“، مجله حسابداری مدیریت، 10: 75- 63.

    3.حسن پور، شیوا، (1388)، ”بررسی تاثیر استراتژی‌های سرمایه در گردش بر بازده سهام“، فصلنامه حسابداری مالی، 1: 19- 1.

    4.خاکی، غلامرضا، (1378)، “روش تحقیق با رویکردی به پایان‌نامه نویسی“، کانون فرهنگی انتشاراتی درایت.

    5.رضائی، نواب، گرکز، منصور، (1392)، ”اثر تغییرات سرمایه در گردش بر فرصت‌‌های سرمایه‌‌گذاری“،‌ فصلنامه علمی و پژوهشی– مدیریت دارایی و تامین مالی، سال اول، شماره سوم، شماره پیاپی (3).

    6.رهنمای‌رودپشتی، فریدون، نیکومرام، هاشم، شاهوردیانی، شادی، (1392)، ”مدیریت مالی راهبردی“، نشر حکیم باشی، چاپ دوم.

    7.رهنمای‌رودپشتی، فریدون، صالحی، الله‌کرم، (1389)، ”مکاتب و تئوری‌های مالی و حسابداری“، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.

    8.رهنمای‌رودپشتی، فریدون، کیائی، علی، (1387)، ”بررسی تبیین استراتژی‌های مدیریت سرمایه در گردش در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“، فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری، 4 (13)، صص 6-18.

    9.ریموندپی، نوو، (1380)، ”مدیریت مالی“، ترجمه جهانخانی، علی، پارسائیان، علی، جلد اول، انتشارات سمت.

    10.ریموندپی، نوو، (1380)، ”مدیریت مالی“، ترجمه جهانخانی، علی، پارسائیان، علی، جلد دوم، انتشارات سمت.

    11.زهدی، محمدهادی، ولی‌پور، هاشم، شهابی، علیرضا، (1389)، ”سیاست‌های سرمایه در گردش و ریسک شرکت“، پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، زمستان، دوره  2.

    12.شورورزی، محمدرضا؛ آزادوار، ایمان، (1389)، ”تجزیه و تحلیل ارتباط میان فرصت‌های سرمایه‌گذاری و عملکرد شرکت‌ها“، حسابداری مدیریت، سال سوم، شماره 6، صص 13-23.

    13.طرقه، سهیلا (1387)، ”بررسی اثرات مدیریت سرمایه در گردش بر شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی“، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.

    14.عباس‌زاده‌، محمدرضا، فلاحی، سعید، صفدری‌نیا، شکوفه، علیزاده، علی، (1392)، ”بررسی رابطه بین استراتژی‌های سرمایه در گردش با فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“، یازدهمین همایش ملی حسابداری ایران.

    15.عبدل نژاد، امیر، (1386)، ”میزان همبستگی بین استراتژی سرمایه در گردش با بازده و ریسک سهام“، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

    16.علی‌پور، محمد، (1386)، ”ارتباط مدیریت سرمایه در گردش با سود آوری شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور.

    17.گجراتی، دامور، (1387)، ”مبانی اقتصادسنجی“ ترجمه حمید ابریشمی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

    18.مالکی‌نیا، ناهید، عسگری آلوج، حسین، قزلباش، اعظم، (1390)، ”رابطه بین استراتژی سرمایه در گردش و معیارهای سودآوری شرکت‌های خودرو، داروسازی و کانی بورس اوراق بهادار“، دوفصلنامه اقتصاد پولی و مالی، سال هیجدهم، شماره 2، پاییز و زمستان.

    19.مدرس، احمد، عبداله زاده، فرهاد، (1388)، ”مدیریت مالی“، جلد اول، انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی.

    20.مرادی، محسن، شفیعی سردشت، مرتضی، معمارپور یزدی، مهسا، (1393)، ”ارتباط استراتژ‌ی‌های مدیریت سرمایه در گردش با ارزش افزوده بازار شرکت‌ها“، پژوهش‌های تجربی حسابداری، سال سوم، شماره 11، بهار، صص 93-113.

    21.نیکومرام، هاشم، رهنمای رودپشتی، فریدون، هیبتی، فرشاد، (1389)، ”مبانی مدیریت مالی“، جلد اول، انتشارات ترمه.

    22.نیکومرام، هاشم، رهنمای رودپشتی، فریدون، هیبتی، فرشاد، (1389)، ”مبانی مدیریت مالی“، جلد دوم، انتشارات ترمه.

    23.ﻳﻌﻘﻮب‌ﻧﮋاد، احمد، وﻛﻴﻠﻲ‌‌ﻓﺮد، ﺣﻤﻴﺪرﺿﺎ، ﺑﺎﺑﺎﺋﻲ، اﺣﻤﺪرﺿﺎ، (1389)، ”ارتباط بین مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران“، مجله مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، 2 (2): 137-113.

     

    منابع انگلیسی

    24.Afza, Talat, Nazir, Mian Sajid, (2008), “Working Capital Approaches and Firm’s Returns”, Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, Vol. 1, No. 1.

    25.Amiri, Esmaeil, (2014), “Aggressive Investment, Financing Policy of working capital with profitability”, Advanced Research in Economic and Management Sciences (AREMS), Volume 19 (In Persian).

    26.Baghiyan, Fatemeh, (2013), “The Impact of Working Capital Management on Management Performance”, Journal of Behavioral Economics, Finance, Entrepreneurship, Accounting and Transport, Vol. 1, No. 1, 13-14 (In Persian).

    27.Brealey A. Richard, Myers C. Stewart, and Marcus J. Alan, (2004), “Fundamentals of Corporate Finance”, McRAW-HILL, INC.

    28.Chiou JR and L Cheng, (2006), “The Determinants of Working Capital Management”. Journal of American Academy of Business, 10(1): 149-155.

    29.Deloof M. (2003), “Dose Working Capital Management Affect Probability of Belgian Firm?” Journal of Business, Finance and Accounting, Volume 30, Issue 3-4, pages 573–588, April 2003.

    30.Dong, Huynh Phuong, Su, Jyh-tay, (2010), “The Relationship between Working Capital Management and Profitability: A Vietnam Case”, International Research Journal of Finance and Economics. Issue 49

    31.Gallagher, T.J, Andrew, J.D (2003), “Financial management: Principles and practice”, (3rd Edition). New Jersey: prentice Hall.

    32.Gentry, James A.; Vaidyanathan, R.; Hei Wai Lee, (1990), “A weighted cash conversion cycle”, The Journal of the Financial Management Association, Spring, Vol.19 Issue 1, pp. 90.

    33.Gill, Amarjit, Biger, Nahum, (2013) “The impact of corporate governance on working capital management efficiency of American manufacturing firms”, Managerial Finance, Vol. 39 Iss: 2, pp.116 – 132.

    34.Gul, Sajid, Sajid, Muhammad, Razzaq, Nasir, Farrukh Iqbal, Muhammad, Bilal Khan, Muhammad, (2012), “The Relationship between Dividend Policy and Shareholder’s Wealth (Evidence from Pakistan)”, Economics and Finance Review, Vol. 2(2) pp. 55 – 59.

    35.Gundavelli, V. (2006), “Steps to Elevating Working Capital Performance”, Financial Executive, Vol. 22, No. 4, pp. 52-54

    36.Javid, Snober, Zita, Velontrasina Prudence Marie, (2014), “Impact of Working Capital Policy on Firm’s Profitability: A Case of Pakistan Cement Industry”, Research Journal of Finance and Accounting, Vol.5, No 5.

    37.Jayakar Pai, Rajesh, Kishore, Banda, (2014), “Impact of Aggressive and Conservative Working Capital Management Policy on Firms Profitability”, RJSSM: Volume: 04, Number: 01.

    38.Kaddumi, Thair A. Ramadan, Imad Z. (2012), “Profitability and Working Capital Management the Jordanian Case”, International Journal of Economics and Finance,Vol. 4, No. 4; April.

    39.Kim, C.-S., D. Mauer, and A. Sherman, (1998), “The Determinants of Corporate Liquidity: Theory and Evidence”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, 33, 305-334.

    40.Lind, Lotta, MiiaPirttil, Sari Viskari, Florian Schupp, Timo Karri, (2012), “Working capital management in the automotive industry: Financial value chain analysis”, Journal of Purchasing & Supply Management, 18, PP 92–100.

    41.Mathur B. Satish, (2003), “Working Capital Management and Control Principles & Practice”, New Delhi.

    42.Melita Stephanou Charitou, Maria Elfani, Petros Lois, (2010), “The Effect of Working Capital Management on Firm’s Profitability: Empirical Evidence from an Emerging Market”, Journal of Business & Economics Research – December, 2010 Volume 8, Number 12.

    43.Miller, M. & Orr, D. (1966). “A model of the demand for money by firms”, The Quarterly Journal of Economics, 81, 413-435.

    44.Mohammdi, M. (2010). “Impact of working capital management on companies profitability in community of companies admitted in TSE”, journal of management, sixth year, number 14. (In Persian).

    45.Mojtahedzadeh, Vida, AlaviTabari, Seyed Hossein, Mosayebi, Rezvan, (2011), “The Relationship between Working Capital Management and Profitability of the Companies :( Case Study: Listed Companies on TSE)”, International Research Journal of Finance and Economics. (In Persian).

    46.Myers, Stewart C, (1977), “Determinants of corporate borrowing”, Journal of Financial Economics, Volume 5, Issue 2, Pages 147–175.

    47.Oloo, Magadi S, Mwangi,Muturi W, (2014),  “Effect of Aggressive Financing Policy on Profitability of Listed Companies at the Nairobi Securities Exchange, Kenya”, International Journal of Science and Research (IJSR).

    48.Onwumere, J.U.J, Ibe, Imo G, Ugbam, O.C, (2012), “The Impact of Working Capital Management on Profitability of Nigerian Firms: A Preliminary Investigation”, European Journal of Business and Management, Vol 4, No.15.

    49.Padachi, K. (2006). “Trends in working capital management and its impact on firms, performance: an analysis of Mauritian small manufacturing firms”, International Review of Business Research Papers, Vol.2 No.2, PP.45-58.

    50.Pitt, Lucian J. (2014), “Working Capital Efficiency and Firm Profitability – Nigeria and Kenya”, World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Social, Management, Economics and Business Engineering Vol: 8 No: 6.

    51.Raheman, Abdul, Afza, Talat, Qayyum, Abdul, Bodla, Mahmood Ahmed, (2010), “Working Capital Management and Corporate Performance of Manufacturing Sector in Pakistan”, International Research Journal of Finance and Economics.

    52.Richards, Verlyn D. and Laughlin, Eugene J. (1980), “A Cash Conversion Cycle Approach to Liquidity Analysis”, Financial Management, Vol. 9, No. 1, pp. 32-38.

    53.Shin, H. and L. Soenen, (1998), “Efficiency of Working Capital Management and Corporate Profitability”, Financial Practice and Education, 8, 37-45.

    54.Sunday, E. Idown, A and Lawrencia, (2012). “Working Capital Management, Firms Performance and Market Valuation in Nigeria”. International Journal of Social and Human Sciences. 6.

    55.TaghizadehKhanqah, Vahid, Ghanavati, Elham, Akbarikhosroshahi, Mohsen, Ebrati, Mohammadreza, (2012), “Working capital management and corporate performance: evidence from Iranian companies”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 62 (2012) 1313 – 1318. (In Persian).

    56.Teruel, P.J.and Solano, P. (2007). “Effects of working capital management on E profitability”, International Journal of Managerial Finance, Vol.3 No.2, PP.164-177.

    57.VURAL, Gamze , SÖKMEN, Ahmet Gökhan, ÇETENAK, Emin Hüseyin, (2012), “Effects of Working Capital Management on Firm’s Performance: Evidence from Turkey”, International Journal of Economics and Financial Issues, Vol. 2, No. 4, 2012, pp.488-495.

    58.Yeboah, Benjamin, KwakuAgyei, Samuel, (2012), “Working Capital Management and Cash Holdings of Banks in Ghana”, European Journal of Business and Management, Vol 4, No.13.

    Zhang, Junli, (2012), “The Relationship between Working Capital Management and the Corporate Cash Holdings”, Master’s thesis in University of Eastern Finland.


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش جسورانه بر ثروت سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده عنوان پایان‎نامه بررسی تاثیر مدیریت سرمایه در گردش بر عملکرد شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران این تحقیق به بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است .به این منظور تعداد 59 شرکت در طی دوره زمانی 1386-1390 انتخاب گردید. در این ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه درگردش بر عملکرد مالی شامل بازده دارایی­ها، بازده حقوق صاحبان سهام و حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1388 تا 1391 می­باشد. جامعۀ آماری آن کلیه شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده: فن آوری اطلاعات با به میدان آوردن تجارت الکترونیک[1] باعث بروز نوعی تحول اساسی در مبادله کمی اطلاعات بازرگانی و محصولات و خدمات مورد نیاز شده است.از اهدافی که فن آوری اطلاعات دنبال می کند،کاهش هزینه ها، هوشمندی رقابتی[2]، پاسخگویی سریع نسبت به محیط و رقبا و توانایی این که مشاغل مختص یک شغل را به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده یکی از مکانیزم‌های موجود به منظور تخفیف مشکل نمایندگی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و مدیران در بازارهای سرمایه، نظام حاکمیت شرکتی است. نقش سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی و حضور آنها در شرکت‌ها، موضوع اغلب بحث‌های سال‌های اخیر بوده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین جریان نقد ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A) مدیریت دولتی گرایش مالی فصل اول: کلیات پژوهش 1-1 مقدمه در زمینه تأمین مالی پویا، بهبود مداوم عملکرد برای اغلب بانک­ها، به­منظور تقویت رقابت یک موضوع حیاتی است. نظارت و بهبود عملکرد پس از تأمین مالی باعث افزایش یک پیچیدگی وظیفه شده است. یک سیستم مدیریت عملکرد پیچیده شامل بسیاری فرآینددهی و بازخورد است. این فرآیندها در اغلب خروجی های ...

چکیده: وجود سهامداران کنترلی و عمده در شرکت، باعث تمرکز مالکیت در دست عده ای محدود می شود این تمرکز مالکیت هر چه بیشتر شود احتمال افزایش تبانی سهامداران عمده و کنترلی را با مدیریت را افزایش می‌دهد از سوی دیگر وجود اعضای هیئت مدیره نماینده سهامداران کنترلی و عمده احتمال این تبانی و سوءاستفاده را دو چندان می کند، همچنین برقراری مکانیسم‌های حاکمیت شرکتی می تواند باعث کاهش اثرات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ( M.A ) گرایش: مالی چکیده بنگاه­ها به منظور اجرای پروژه­ های سودآور و دستیابی به حداکثر بازدهی در جهت افزایش منافع سهامداران خود، از منابع مالی مختلف بهره می­گیرند. به طور کلی هدف اصلی شرکت­ها و مؤسسات انتفاعی کسب سود بیشتر و به دنبال آن افزایش ثروت سهامداران، قیمت سهام و در نهایت ارزش شرکت می­باشد. یکی از راه­های ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته: حسابداری چکیده با توجه به اینکه در سالهای اخیر، تجدید ارائه صورتهای مالی بین شرکتهای ایرانی بسیار رایج شده است.در این تحقیق سعی شده برخی از عوامل تاثیر گذار بر تجدید ارائه صورتهای مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران همچون بیش اعتمادی مدیریت، دوگانگی مدیر عامل و... را مورد بررسی قرار دهیم .در این راستای ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

گروه: بازرگانی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت مالی چکیده یکی از راه های کسب سود بیشتر در شرکت های مختلف انتخاب روش مناسب تامین مالی می باشد. نگرش به بازارهای مالی سبب شده است که برخی آن را تنها، برد و باخت های برآمده از نوسان های قیمت دارایی های مالی بدانند. در حالی که تاثیر ساختار مالی بر ساختار اقتصادی آن چنان مهم است که امروزه معتقدند بدون داشتن یک ...

ثبت سفارش