پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان

word 497 KB 30806 106
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)

    گرایش: مدیریت نیروی انسانی

    چکیده

    این تحقیق سعی دارد رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در این راستا از مدل چهار بخشی گری گوری سی پتی و مدل سه بخشی آلن و می یر به عنوان چارچوب نظری تحقیق استفاده می شود. فرضیه اصلی مورد مطالعه عبارت است از: بین اخلاق کار و تعهد سازمانی در بین کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد. متغیر مستقل، اخلاق کار است که مؤلفه های آن عبارتند از: علاقه به کار، پشتکار در کار، روابط انسانی در کار و مشارکت در کار و متغیر وابسته هم عبارت است از تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان تشکیل می دهند که حجم نمونه این پژوهش شامل 98 نفر می باشد. روش جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه 23 سؤالی استاندارد گری گوری سی پتی (1990) و پرسشنامه 24 سوالی استاندارد آلن و می یر می باشد. روشهای تجزیه وتحلیل با استفاده از آزمونهای آلفای کرونباخ، کولموگروف – اسمیرنوف، دوجمله ای، یومان ویتنی، کروسکال والیس، کندال تائو b صورت پذیرفت. نتایج آزمون ها نشان داد بین اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان رابطه وجود ندارد. تعهد سازمانی در بین گروه های مورد مطالعه جمعیت شناختی مانند جنس، سن، مدرک تحصیلی و سطوح شغلی تفاوت معنی داری ندارد، اما از بین مؤلفه های اخلاق کار، علاقه به کار و روابط انسانی در کار در بین گروه های متفاوت سنی تفاوت معنی داری دارد.

    واژگان کلیدی: اخلاق کار، تعهد سازمانی، علاقه به کار، پشتکار در کار، روابط انسانی در کار و مشارکت در کار 

    مقدمه

    در روزگار کنونی کمتر کسی می تواند با نگاه مکانیستی به مدیریت سازمانها بنگرد، به ویژه در دهه اخیر و مخصوصا ورود به هزاره سوم توجه به نقش نیروی انسانی در سازمانها به طور فزاینده ای مورد تأکید قرار گرفته است. امروزه در پرتو تحولات اجتماعی و پیدایش تئوری های نوین مدیریت، ارزش های نوین جهانی مطرح شده اند لذا دیدگاه جهان شناختی و انسان شناختی مدیران تغییر یافته و جایگاه انسان نسبت به قبل اعتلاء و ارتقاء یافته است. لذا سازمانهای مختلف به دنبال تربیت انسان هایی هستند که بتوانند در جامعه جهانی به دور از تعصب و کوته نگری ها زندگی کنند، معتقد به اخلاقیات و ارزشهای متعالی باشند و به حقوق و آزادی دیگران احترام بگذارند. در شرایط کنونی رعایت نشدن برخی معیارهای اخلاقی، نگرانیهای زیادی را در بخش های دولتی و غیر دولتی به وجود آورده است. سقوط معیارهای رفتاری در بخش دولتی، پژوهشگران را واداشته تا در جستجوی مبناهای نظری در این رابطه بوده تا بتوانند مسیر مناسب اجرایی آن را فراهم سازند. لذا یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه ها است تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. بنابراین با توجه به اهمیت اخلاق کار و تعهد سازمانی، در تحقیق حاضر به بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان و همچنین در این فصل به بررسی بیان مساله، اهمیت، اهداف، سوالات، فرضیات، مدل تحلیل اولیه، متغیرها، تعاریف نظری و عملیاتی، روش تجزیه و تحلیل داده ها و مدل فرآیند پژوهش خواهیم پرداخت.

     

     

     

    1-1 بیان مساله

    رشد و توسعه روز افزون و تغییرات سریع در سازمانهای امروزی، افزایش رقابت در بین آنها و پیچیدگی قوانین و مقررات اداری باعث شده قوانین و مقررات خشک و بی روح بر فضای اداری سازمانها حاکم گردد و مدیران از توجه به مهمترین سرمایه سازمان(نیروی انسانی) غافل بمانند. از زمانیکه مدیریت امور افراد به عنوان یک حرفه و تخصص شناخته شد، به مسئولین این امر توصیه گردید که اصول اخلاقی و وجدان را همواره مد نظر داشته باشند (میرسپاسی، 1372،ص 115). زیربنای همه ارزشها در سازمان، ارزشهای اخلاقی می باشند، این ارزشها به استقرار و حفظ استانداردهایی کمک می کند که می تواند بر هدایت افراد به سوی اقداماتی که برای سازمان مطلوب است تأثیر بگذارد، به طور ویژه هنگامی که استانداردها یا ارزشهای اخلاقی سازمان به طور گسترده ای میان اعضا رایج شود موفقیت سازمانی افزایش می یابد (بهاری فر، جواهری کامل ،1389،ص 115).

    اخلاق یک ضرورت و لازمه جامعه سالم است و به علت کارکردها و پیامدهای مثبت فردی، سازمانی و اجتماعی آن است که همواره توجه دانشمندان و مدیران سازمان ها را برانگیخته است تا برای حفظ و ارتقای سطح آن کوشش نمایند(رضایی منش، 1383،ص26). سازمان نقش مهمی در رفتارهای فردی کارکنان ایفا می کند. ایجاد ارزشهای اخلاقی در سطح سازمان می تواند از طریق تأثیر بر متغیرهای سازمانی دیگر، منجر به سطح بالاتر رفتار اخلاقی کارکنان شود.

    دلیل دیگری که برای توجه به اخلاق مطرح شده است این است که کردار و رفتار کارگزاران و مدیران بخش عمومی در زیر زربین جامعه و همه مردم و سیاستمداران قراردارد (رضایی منش،1383). بررسی اصول اخلاقی از منظر مدیریت  بحث گسترده ای است. در دوره ای از مدیریت که سخن از انعطاف سازمانها در مقابل تغییرات بازار مطرح می شود، قابلیت تغییر پذیری کارکنان و در عین حال، انگیزه برای این امر بسیار کلیدی است . به عبارتی، سازمانها به این باور دست یافته اند که هدایت و کنترل منابع انسانی فقط از طریق روشها و دستور العمل ها و آئین نامه ها مقدور نیست (یقین لو،1382، ص 127).

    با توجه به جایگاه ارزنده تعهد و نقش اساسی آن در کارایی و اثر بخشی سازمانها، باید به شناسایی عوامل موثر بر آن پرداخت. به نظر می رسد یکی از عوامل موثر بر تعهد سازمانی ، اخلاق مدیریتی باشد.

    تعهد یکی از ارکان اصلی اخلاق در هر جامعه است. به همین دلیل، این مفهوم عضویت محوری در تمام نظریه های اخلاق دارد (یقین لو، 1382). عوامل زیادی می تواند در ایجاد تعهد و پایبندی کارکنان موثر باشند. بر اساس تحقیقات محققین در داخل و خارج از کشور، عواملی از قبیل رضایت شغلی، امنیت شغلی، مشارکت در تصمیم گیری، ارزشهای کارکنان و .... بعنوان عوامل موثر بر تعهد سازمانی شناخته شده اند.  

    در این تحقیق ابعاد اخلاق کار، علاقه به کار، پشتکار در کار، روابط انسانی در کار و مشارکت در کار هستند و ابعاد تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر می باشد که حضور این ابعاد منجر می شود کارکنان باتعهد و پایبند باشند، با نظم بیشتری کار خود را انجام دهند، مدت بیشتری را در سازمان بمانند و بیشتر کار کنند. و ضعف در سیستم اخلاقیات منجر به کاهش ارتباطات و افزایش خسارات سازمانی می گردد این مفروضات امروزه تا حدی اهمیت یافته است که موفقیت را بر گرفته از اخلاق حرفه ای می دانند.

    1-2 اهمیت پژوهش

    ضرورت و اهمیت هر پژوهش به نتایج و قواعد نظری و عملی آن بر می گردد. یعنی باید از یک طرف به غنا و پیشرفت تفکر مربوط باشد و از طرف دیگر به شناخت واقعیت ها، تا به شناسایی عواملی که از صافی آزمون های علمی می گذرند و با توجه به شرایط خاص هر سازمان، بتوان برنامه ریزی مفیدی جهت اصلاح و بهبود آن طراحی کرد. پیتر دراکر در اهمیت اخلاق ورزی مدیران به ویژه مدیران عالی می گوید: اگر مدیر فاقد اخلاق نیکو باشد یا درست کار نباشد، روح و حیات سازمان را تباه می کند .

    امروزه اصول اخلاق حرفه ای یک پیش شرط در مدیریت سازمان ها محسوب می شود. اگر بپذیریم کارکردهای مدیریت در معنای واقعی مرتبط با مسئولیت و مسئولیت پذیری است و مسئولیت پذیری را از پایبندی به رعایت اصول اخلاقی منبعث بدانیم به این اصل اساسی می رسیم که اخلاق حرفه ای یک دانش است که باید بر مبنای یک سیر منطقی و عقلانی ایجاد و پشتیبانی شود (سرمدی و شالباف، 1386، ص 86).

    امروزه بیش از پیش به نقش راهبردی اخلاق در موفقیت سازمان معطوف به آینده ی سازمان پی برده ایم . مسئولیت پذیری اخلاقی سبب می شود میزان پیش بینی پذیری سازمان افزایش یابد و به تبع آن اندازه ی اعتماد آفرینی سازمان را افزایش می دهد(فرامرز قراملکی ، 1382، ص 88-33).

    اخلاق از مهمترین مباحث دینی است و از یک نظر مهمترین هدف انبیای الهی را تشکیل می دهد (میراث فرهنگی).

    تعهد سازمانی به عنوان یک هسته مرکزی نگرش شغلی که چگونگی برخورد فکری و رفتاری کارکنان به شغل را مشخص می سازد ، مطالعات زیادی را به سمت خود هدایت کرده است . دراین رابطه مقام معظم رهبری در توصیه خود به دولت نهم فرموده اند «تعهد به کار، تخصص در انجام کارها باید اساس به کارگیری نیروها در بدنه دولت باشد» لذا مدیران باید تعهد و پایبندی کارمندان را به سازمان حفظ کنند و برای این امر باید با مشارکت دادن کارمندان در تصمیم گیری و فراهم کردن سطح قابل قبولی از احساس مهم بودن شغل برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند. (دیدار هیئت دولت نهم با مقام معظم رهبری، 1385)

    با توجه به آنچه گفته شد ضرورت این تحقیق شناسایی رابطه بین اخلاق کار مدیران و تعهد سازمانی کارکنان است . اگر چنین رابطه ای وجود داشته باشد می توان امید داشت با بهبود اخلاق کار مدیران، تعهد سازمانی کارکنان را انتظار داشت.     

    1-3 اهداف پژوهش

    هدف اصلی:

    شناسایی رابطه بین اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان

    اهداف فرعی:

    1) شناسایی وضعیت مولفه های اخلاق کار در شرکت آب منطقه ای استان سمنان

     2) شناسایی وضعیت مولفه های تعهد سازمانی در  شرکت آب منطقه ای استان سمنان

    3) شناسایی وضعیت مولفه های اخلاق کار و تعهد سازمانی در بین زنان ومردان

    4) شناسایی وضعیت مولفه های اخلاق کار و تعهد سازمانی در بین گروههای متفاوت سنی

    5) شناسایی وضعیت مولفه های اخلاق کار و تعهد سازمانی در بین گروههای متفاوت تحصیلی

    6) شناسایی وضعیت مولفه های اخلاق کار و تعهد سازمانی در بین گروههای سطوح شغلی

    1-4 سوال اصلی تحقیق (مساله تحقیق)

    آیا بین اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد؟

    1-5 سوالات فرعی تحقیق

    1) آیا بین علاقه به کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد؟

    2) آیا بین پشتکار در کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد؟

    3) آیا بین روابط انسانی در کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد؟

    4) آیا بین مشارکت در کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد؟

    1-6 فرضیات تحقیق

    1-6-1 فرضیه اصلی:

    بین اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد. 

    1-6-2 فرضیات فرعی:

    1)  بین علاقه به کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد

    2)  بین پشتکار در کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد

    3)  بین روابط انسانی در کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان را بطه وجود دارد.

    4)  بین مشارکت در کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان رابطه وجود دارد.

    1-7 مدل تحلیل اولیه پژوهش

    جدول (1-1). مدل تحلیلی اولیه پژوهش

    متغیر مستقل

     

    متغیر میانجی

     

    متغیر وابسته

    مفهوم

    مؤلفه

     

     

    مؤلفه          مفهوم

    اخلاق کار

     

    علاقه به کار

     

    سن

     

    تعهد عاطفی

    تعهد هنجاری

     تعهد مستمر

    تعهد سازمانی

    پشتکار در کار

     

    جنس

     

    روابط انسانی در کار

    مشارکت در کار

    مدرک تحصیلی

     

     

    سطوح شغلی

     

     

     

     

     

     

     

    1-8 متغیرهای تحقیق

    متغیر مستقل: اخلاق کار شامل مولفه های علاقه به کار، پشتکار در کار، روابط انسانی در کار و مشارکت در کار  

    متغیر وابسته: تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر

     

     

    1-9 تعاریف نظری و عملیاتی

    اخلاق کار:

    تعریف نظری: اخلاق جمع خلق، در لغت به معنی خوی ، رفتار عادت شده و مزاج به کار رفته است که گاهی آن را وصف حالت یا رفتار می دانیم که در این مفهوم به حالت درونی و ملکه نفسانی اطلاق می شود و گاهی نیز مراد ما از آن دانش نظامند  است . در این کاربرد، اخلاق علمی است که از خوب و بد بحث می کند (شالباف، 1388).

    تعریف عملیاتی: بر اساس پرسشنامه ای که توسط گری گوری سی پتی در 23 سوال تنظیم گردیده است مورد سنجش قرار می گیرد.

    علاقه به کار:

    تعریف نظری: عبارت است از یک حالت ذهنی یا احساسی که در طی کار به فرد دست می دهد.

    تعریف عملیاتی: بر اساس شاخص های 23 سوالی گری گوری سی پتی ، برای سنجش این متغیر از سوالات 1 الی 6 پرسشنامه استفاده شده است.

    پشتکار در کار:

    تعریف نظری: عبارت است از عزم واقعی در مواجه با شرایط دشوار کار.

    تعریف عملیاتی: بر اساس شاخص های 23 سوالی گری گوری سی پتی ، برای سنجش این متغیر از سوالات 7 الی 12پرسشنامه استفاده شده است.

    روابط انسانی در کار:

    تعریف نظری: یگانه ساختن و تلفیق افراد با کار است به نحوی که این یگانگی اسباب برانگیختگی آنان را فراهم کرده و موجب می شود به نحوی بارور، معاضرت آمیز، صرفه جویانه و رضایت روحی و اجتماعی به کار اشتغال ورزند.

    تعریف عملیاتی: بر اساس شاخص های 23 سوالی گری گوری سی پتی ، برای سنجش این متغیر از سوالات 13 الی 18پرسشنامه استفاده شده است.

    مشارکت در کار:

    تعریف نظری: عبارت است از شراکت و همکاری در کاری، امری یا فعالیتی.

    تعریف عملیاتی: بر اساس شاخص های 23 سوالی گری گوری سی پتی ، برای سنجش این متغیر از سوالات 19 الی 23پرسشنامه استفاده شده است.

    تعهد سازمانی:

    تعریف نظری: نوعی نگرش، احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان است. تعهد سازمانی حالتی روانی است که بیانگر نوعی تمایل ، نیاز و الزام به ادامه اشتغال در یک سازمان است (آلن و می یر،1990).

    تعریف عملیاتی: بر اساس پرسشنامه ای که توسط آلن و می یر در 24 سوال تنظیم گردیده است مورد سنجش قرار

    می گیرد.

    تعهد عاطفی:

    تعریف نظری: شکل هیجانی تعهد و تعلق در درون سازمانهاست که حداقل دارای سه جزء است: 1) باور و پذیرش نیرومند اهداف و ارزشهای سازمان محل کار، 2) تمایل به صرف تلاش قابل توجه برای سازمان محل کار و 3) تمایل زیاد به ماندن در سازمان (آنجل و پری، 1981 ؛ گل پرور و عریضی، 1385).

    تعریف عملیاتی: بر اساس شاخص های 24 سوالی آلن و می یر ، برای سنجش این متغیر از سوالات 1 الی 8 پرسشنامه استفاده شده است.

    تعهد هنجاری:

    تعریف نظری: رندال و کوتی(1990) به تعهد هنجاری از منظر نوعی تکلیف و تعهد اخلاقی نگریسته اند که فرد در قبال سرمایه گذاری هایی که سازمان روی او انجام داده است ، در خود احساس می کند. آنها معتقدند که زمانی این احساس در فرد به وجود می آید که سازمان هزینه یا زمان زیادی را صرف آماده کردن او برای بهتر انجام دادن کار کرده است ، یک نوع احساس تکلیف در وی برای ماندن در سازمان به وجود خواهد آمد(خوشنود، 1390، ص 17).

    تعریف عملیاتی: بر اساس شاخص های 24 سوالی آلن و می یر، برای سنجش این متغیر از سوالات 9 الی 16 پرسشنامه استفاده شده است.

    تعهد مستمر:

    تعریف نظری: بر اساس این تعهد فرد هزینه ترک سازمان را محاسبه می کند. در واقع فرد از خود می پرسد که در صورت ترک سازمان چه هزینه هایی را متحمل خواهد شد. در واقع افرادی که به شکل مستمر به سازمان متعهد هستند افرادی هستند که علت ماندن آن‌ها در سازمان نیاز آن‌ها به ماندن است (می یر و هرسکویچ، 2002).

    تعریف عملیاتی: بر اساس شاخص های 24 سوالی آلن و می یر، برای سنجش این متغیر از سوالات 17 الی 24 پرسشنامه استفاده شده است.

    1-10 طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها

    در این تحقیق رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان آب منطقه ای استان سمنان مورد بررسی قرار گرفته است. متغیرهای تحقیق اخلاق کار و تعهد سازمانی می باشد که مولفه های اخلاق کار  شامل علاقه به کار، پشتکار در کار، روابط انسانی در کار و مشارکت در کار و مولفه های تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و با هدف کاربردی می باشد.

    جامعه آماری این تحقیق را کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان تشکیل می دهند که تعداد 98 نفر می باشند و با توجه به تعداد آنها محقق بر آن شده که کل جامعه آماری را به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار دهد.   

    شیوه گردآوری اطلاعات مربوط به کارکنان بر اساس مطالعات میدانی بوده و با استفاده از پرسشنامه های استاندارد اخلاق کار براساس مدل گری گوری سی پتی (1990) و تعهد سازمانی براساس مدل آلن و می یر(2007)، اطلاعات جمع آوری می گردد و با سنجش پایایی پرسشنامه ها  از طریق آلفای کرونباخ مشخص گردید که پرسشنامه ها  از پایایی بالایی برخوردارند. تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. در آمار توصیفی از جداول فراوانی، ترسیم نمودار و شاخصهای مرکزی و شاخصهای پراکندگی به منظور شناسایی وضعیت متغیرها و مولفه های تشکیل دهنده آنها استفاده می گردد. از آزمون یومان ویتنی و آزمون کروسکال والیس به منظور بررسی تفاوت مولفه ها در بین متغیرهای جمعیت شناختی استفاده شده است و بررسی رابطه بین متغیرها هم از طریق آزمون کندال تائو b مورد سنجش قرار گرفته است.

    Abstract

    This Research will tries to analyze the relationship between organizational commitment and work ethic. In this four-part model Patti and Gary Gregory C. Meyer and Allen's three-part model is used as the theoretical framework. The main hypothesis of the study is: Between work ethic and organizational commitment among employees Regional Water Company of Semnan Province. The independent variable is the work ethic that its components are: Interest in the work, Working diligently, Human relations at work and participation in the labor and The dependent variable is the Affective commitment, Normative commitment and commitment to continuous.Statistical Population in this Research are Regional Water Company staff of Semnan Province that the sample volume is consisted of 98 patients. Data were collected using a standard questionnaire including 23 questions Gary Gregory C. Petty (1990) and Allen and Meyer was 24 standard questions. Methods of analysis was using Cronbach's alpha test, Kolmogorov - Smirnov test, binomial, Yvman Whitney, Kruskal-Wallis, Kendall's tau b. The results showed no relationship between work ethic and organizational commitment and. Organizational commitment among demographic groups studied, such as gender, age, educational and occupational levels was not significantly different, But in among the components of work ethics, Interest in the work and Human relations at work in different age groups are significantly different.

    Keywords: Work ethic, Organizational commitment, Interest in the work, Working diligently, Human relations at work and participation in the labor

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                         صفحه

    چکیده..............................................................................................................1

    فصل اول: طرح تحقیق

    مقدمه...............................................................................................................3

    1-1 بیان مساله...................................................................................................4

    1- 2 اهمیت پژوهش............................................................................................5

    1-3 اهداف پژوهش.............................................................................................6

    1-4 سوال اصلی تحقیق........................................................................................7

    1-5 سوالات فرعی تحقیق….................................................................................7

    1-6 فرضیات تحقیق...............................................................................................................7

    1-7 مدل تحلیل اولیه............................................................................................8

    1-8 متغیرهای تحقیق...........................................................................................8

    1-9 تعاریف نظری و عملیاتی................................................................................9

    1-10 طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها.................................................12

    1-11 مدل فرآیند پژوهش......................................................................................13

     

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    مقدمه...............................................................................................................15

    2-1 بخش اول: مباحث نظری................................................................................16

    2-1-1 مفهوم واژه اخلاق.....................................................................................16

    2-1-2 چیستی اخلاق..........................................................................................16

    2-1-3 اخلاق اداری...........................................................................................17

    2-1-4 ا صول اخلاق اداری در اسلام.....................................................................18

    2-1-5 اخلاق کار.............................................................................................22

    2-1-6 عوامل موثر بر اخلاق کار........................................................................24

    2-1-6-1عوامل اجتماعی موثر بر اخلاق کار..........................................................24

    2-1-6-2 عوامل اقتصادی موثر بر اخلاق کار.........................................................24

    2-1-6-3 عوامل روانشناختی اجتماعی...................................................................25

    2-1-7 سطوح سیستم اخلاقی................................................................................25

    2-1-8 منشور اخلاقی........................................................................................29

    2-1-9 منشور اخلاقیات سازمانی..........................................................................30

    2-1-10 ارزش های اخلاقی سازمان......................................................................33

    2-1-11 تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی..................................................................34

    2-1-12 انواع تعهد............................................................................................35

    2-1-13 مدل های تعهد سازمانی............................................................................35

    2-1-14 دو دیدگاه کلی درمورد تعهد سازمانی...........................................................38

    2-1-15 عوامل موثر بر تعهد سازمانی...................................................................39

    2-1-16 راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی.....................................................40

    2-2 بخش دوم: مباحث پژوهشی...........................................................................41

    2-2-1 پژوهش های داخل کشور..........................................................................41

    2-2-2 پژوهش های خارج از کشور.....................................................................42

    2-3 چارچوب نظری تحقیق................................................................................43

    فصل سوم: روش شناسی

    مقدمه............................................................................................................45

    3-1 روش تحقیق.............................................................................................46

    3-2 جامعه آماری و حجم نمونه...........................................................................46

    3-3 ابزار جمع آوری اطلاعات...........................................................................47

    3-4 نحوه اجرای تحقیق.....................................................................................49

    3-5 روش تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات.............................................................51

    3-6 محدودیتهای تحقیق.....................................................................................51

    3-7 ابزار کار...............................................................................................51

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    مقدمه...........................................................................................................53

    4-1 سنجش پایایی پرسشنامه..............................................................................53

    4-2 آمار توصیفی...........................................................................................56

    4-3 آمار استنباطی..........................................................................................65

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    مقدمه...........................................................................................................84

    5-1 بحث......................................................................................................84

    5-2 شناسایی وضعیت متغیرهای جمعیت شناختی....................................................85

    5-3 شناسایی وضعیت مولفه های اخلاق کار و تعهد سازمانی.....................................86

    5-4 تجزیه و تحلیل فرضیات..............................................................................87

    5-5 نتیجه گیری..............................................................................................88

    5-6 پیشنهادات کاربردی و علمی.........................................................................89

    5-7 پیشنهادات برای سایر محققین........................................................................89

    منابع و ماخذ تحقیق

    فهرست منابع فارسی.........................................................................................91

    فهرست منابع انگلیسی.......................................................................................95

    پیوست ها

    پرسشنامه اخلاق کار.........................................................................................97

    پرسشنامه تعهد سازمانی.....................................................................................98

    چکیده لاتین....................................................................................................99

     

     

     

     

    فهرست جدول ها

    عنوان                                                                                     صفحه

     

    1-1.جدول: مدل تحلیلی اولیه................................................................................8

    3-1. جدول: کدگذاری سوالات بر اساس مقیاس 5 گزینه ای..........................................47

    3-2. جدول: سرفصل هر یک از سوالات پرسشنامه اخلاق کار......................................47

    3-3. جدول: سرفصل هر یک از سوالات پرسشنامه تعهد سازمانی..................................48

    4-1. جدول: پایایی پرسشنامه اخلاق کار(کل سوالات)..................................................54

    4-2. جدول: پایایی پرسشنامه اخلاق کار به تفکیک سوالات از نظر تعداد..........................54

    4-3. جدول: پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی(کل سوالات)..............................................55

    4-4. جدول: پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی به تفکیک سوالات از نظر تعداد......................55

    4-5. جدول: توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان..........................................................56

    4-6. جدول: توزیع فراوانی سن پاسخگویان...............................................................57

    4-7. جدول: توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخگویان..............................................58

    4-8. جدول: توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخگویان..............................................59

    4-9. جدول: توزیع فراوانی جنسیت بر حسب سن........................................................60

    4-10. جدول: توزیع فراوانی جنسیت بر حسب میزان تحصیلات.....................................60

    4-11. جدول: توزیع فراوانی جنسیت بر حسب سطوح شغلی..........................................60

    4-12. جدول: توصیف سوالات پرسشنامه اخلاق کاری.................................................61

    4-13. جدول: توصیف سوالات پرسشنامه اخلاق کار از نظر میانگین، انحراف معیار و حجم نمونه.......62

    4-14. جدول: توصیف سوالات پرسشنامه تعهد سازمانی...............................................63

    4-15. جدول: توصیف سوالات پرسشنامه تعهد سازمانی از نظر میانگین، انحراف معیار و حجم نمونه..........64

    4-16. جدول: نتایج آزمون کولموگوروف اسمیرنوف برای مولفه های اخلاق کار................65

    4-17. جدول: نتایج آزمون کولموگوروف اسمیرنوف برای مولفه های تعهد سازمانی............65

    4-18. جدول: توصیف مولفه های متغیر اخلاق کار..................................................66

    4-19. جدول: شناسایی وضعیت مولفه های متغیر اخلاق کار.......................................67

    4-20. جدول: توصیف مولفه های متغیر تعهد سازمانی..............................................68

    4-21. جدول: شناسایی وضعیت مولفه های متغیر تعهد سازمانی..................................68

    4-22. جدول: بررسی مولفه های اخلاق کار در بین زنان و مردان...............................69

    4-23. جدول: میانگین رتبه جنسیت در بین مولفه های اخلاق کار.................................69

    4-24. جدول: بررسی مولفه های تعهد سازمانی در بین زنان و مردان...........................70

    4-25. جدول: میانگین رتبه جنسیت در بین مولفه های تعهد سازمانی.............................70

    4-26. جدول: بررسی مولفه های اخلاق کار در بین گروههای سنی..............................71

    4-27. جدول: میانگین رتبه گروههای سنی در بین مولفه های اخلاق کار.......................72

    4-28. جدول: بررسی مولفه های تعهد سازمانی در بین گروههای سنی..........................73

    4-29. جدول: میانگین رتبه گروههای سنی در بین مولفه های تعهد سازمانی...................73

    4-30. جدول: بررسی مولفه های اخلاق کار در بین گروههای تحصیلی........................74

    4-31. جدول: میانگین رتبه گروههای تحصیلی در بین مولفه های اخلاق کار.................74

    4-32. جدول: بررسی مولفه های تعهد سازمانی در بین گروههای تحصیلی...................75

    4-33. جدول: میانگین رتبه گروههای تحصیلی در بین مولفه های تعهد سازمانی.............75

    4-34. جدول: بررسی مولفه های اخلاق کار در بین گروههای سطوح شغلی..................76

    4-35. جدول: میانگین رتبه گروههای سطوح شغلی در بین مولفه های اخلاق کار...........76

    4-36. جدول: بررسی مولفه های تعهد سازمانی در بین گروههای سطوح شغلی.............77

    4-37. جدول: میانگین رتبه گروههای سطوح شغلی در بین تعهد سازمانی....................77

    4-38. جدول: نتیجه آزمون کندال جهت بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی.........78

    4-39. جدول: نتیجه آزمون کندال جهت بررسی رابطه علاقه به کار و تعهد سازمانی......79

    4-40. جدول: نتیجه آزمون کندال جهت بررسی رابطه پشتکار در کار و تعهد سازمانی....80

    4-41. جدول: نتیجه آزمون کندال جهت بررسی رابطه روابط انسانی در کار و تعهد سازمانی...81

    4-42. جدول: نتیجه آزمون کندال جهت بررسی رابطه مشارکت در کار و تعهد سازمانی.........82

     

     

     

    فهرست نمودارها

    عنوان                                                                                       صفحه

    2-1. نمودار: منشور اخلاقیات سازمانی............................................................30

    2-2. نمودار: الگو سه بخشی تعهد سازمانی آلن و می یر.......................................38

    4-1. نمودار: الگو سه بخشی تعهد سازمانی آلن و می یر.......................................39

    4-1. نمودار: جنسیت پاسخگویان....................................................................56

    4-2. نمودار: سن پاسخگویان.........................................................................57

    4-3. نمودار: میزان تحصیلات پاسخگویان........................................................58

    4-4. نمودار: سطوح شغلی پاسخگویان.............................................................59

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

    1- ابطحی، سید حسین. مدیریت منابع انسانی (اداره امور کارکنان در سازمان های دولتی، صنعتی و بازرگانی)، چاپ پنجم، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، کرج، 1386.

    2-استرون، حسین، ماهنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره پنجم، شماره 17، 1377.

    3- اسماعیلی، کوروش، «تعهد سازمانی»، نشریه تدبیر، شماره 112، 1380.

    4- آل دفت، ریچارد. تئوری سازمان و طراحی ساختار، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، جلد دوم، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1374.

    5- الوانی، سید مهدی، «ضرورت تدوین منشور اخلاقیات سازمانی»، فصلنامه تحولات اداری، شماره 19، 1381.

    6- الوانی، سید مهدی؛ حسین پور، اکبر؛ داوری، علی؛ « تحلیل اخلاق سازمانی کارکنان با استفاده از الگوی دایره اخلاق»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شماره های 3و4، 1389.

    7- الوانی، سید مهدی؛ رحمتی، محمدحسین، « فرآیند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان»، فصلنامه فرهنگ مدیریت، سال پنجم، شماره پانزدهم، بهار و تابستان1386.

    8- الوانی، سیدمهدی؛ یعقوبی، نور محمد، « مدیریت دولتی و ضرورت تقویت زیرساخت های اخلاقی»، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 39 و 40، پائیز و زمستان 1382.

    9- اله توکلی، زینب؛ صالح نیا، منیره، «بررسی تاثیر آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر افزایش تعهد سازمانی»، فصلنامه پیام مدیریت، اصفهان، زمستان 1388.

    10- انصاری، محمد اسماعیل؛ باقری کلجاهی، علی، « تعهد سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان و نقش راهبردهای مدیریت منابع انسانی در بهبود آن»، توسعه انسانی پلیس، مهر و آبان 1389.

    11- ایران‌نژاد پاریزی،مهدی، «مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی مدیریت»، مجله دانش مدیریت، شماره18، پاییز1371.

    12- بهاری فر، علی؛ جواهری کامل، مهدی، «بررسی پیامدهای ارزش های اخلاقی سازمان (با مطالعه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی)»، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 28، فروردین و اردیبهشت1389.

    13- بهروان، حسین؛ سعیدی، رقیه، «عوامل موثر بر میزان تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز»، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال ششم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1388.

    14- تولایی، روح الله، «عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان»، دوماهنامه علمی- ترویجی توسعه انسانی پلیس، شماره 25، 1389.

    15- خاکی، غلامرضا، «انجمن های حرفه ای»، مجله مدیریت، شماره 117-118، 1385.

    16- خانی جزنی، جمال، «اخلاق کار و وجدان کار در کارآفرینی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم، شماره های 3و4، تهران، 1387.

    17- خوشنود، الهام، «10بررسی تأثیر ابعاد اصلی شغل بر میزان تعهد سازمانی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهر سنندج»، پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک، 1390.

    18- دلشاد تهرانی، مصطفی. ارباب امانت، اخلاق اداری در نهج البلاغه، چاپ دهم، دریا، تهران، 1385.

    19- رضایی منش، بهروز، فقیهی، ابوالحسن «اخلاق اداری»، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره47، 1383.

    20- رنجبریان، بهرام، «تعهد سازمانی»، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سال دهم، 1375.

    21- سرمدی، محمد رضا؛ شالباف، عذرا، «اخلاق حرفه ای در مدیریت کیفیت فراگیر»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال دوم شماره 3و4، 1386.

    22- سلاجقه، سنجر، «بررسی رابطه میان اخلاق کار وکیفیت خدمات در سازمان های دولتی شهر کرمان»، همایش چالشهای مدیریت و رهبری در سازمانهای ایرانی، 1389.

    23- سلطانی، مرتضی، «مدیریت اخلاق در سازمان»، تدبیر، شماره 132، اردیبهشت 1382.

    24- صالحی، جواد؛ صالحی، معصومه، «مولفه های اخلاق در کار و اصول حاکم بر آن از دیدگاه اسلام»، فصلنامه فکر و نظر، شماره 12 و 13، 1390.

    25- صفری، حسین؛ ابراهیمی، عباس، «استخراج شاخص های کلیدی تعهد سازمانی کارکنان شرکت پایانه های نفتی ایران»، مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 6، بهار 1388.

    26- صمدی، عباس؛ مهدوی خو، رضا، «بررسی تأثیر اخلاق مدیریتی بر تعهد سازمانی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان همدان»، فصلنامه تخصصی مالیات، دوره جدید، شماره چهارم(مسلسل52)، بهار 1388.

    27- فرهنگی، علی اکبر؛ حسین زاده، علی، « دیدگاههای نوین در باره تعهد سازمانی»، ماهنامه تدبیر، سال شانزدهم، شماره 157، خرداد 1384.

    28- فقیهی، ابوالفضل؛ رضایی منش، بهروز، «اخلاق اداری»، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 47، پائیز 1384.

    29- قراملکی، فرامرز، « تعارض های اخلاقی در سازمان»، مجله دانشکده علوم انسانی، شماره پیوسته 7، 1382.

    30- کاویان، بهنام، «بررسی اخلاق کار در بخش دولتی و خصوصی»، تدبیر، شماره 165، بهمن 1384.

    31- کیخسروی، هادی، «تعهد سازمانی: مفاهیم، مدلها و نظریه ها»، ماهنامه ارتباط علمی، دوره 21، شماره 1، مهر 1390.

    32- گیوریان، حسن، «نقش سطوح اخلاقی در تصمیمات سازمانی»، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، شماره 162، 1384.

    33- مظاهری، عباس، «فرهنگ سازمانی و ارزش‌های اخلاقی: قسمت اول»، مجله زمینه،شماره‌های 52-51، مهر و آبان 1374.

    36- ممی‌زاده، جعفر، «مسئولیت اجتماعی سازمانها و اخلاق در مدیریت»، مجله اقتصاد و مدیریت، شماره‌های 21-20، بهار و تابستان 1373.

    37- مورهد و گریفین، «رفتار سازمانی»، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، چاپ نهم، مروارید، تهران 1384.

    38- میراث فرهنگی، «عوامل تأثیر گذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان»، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان.

    39- میرسپاسی، ناصر. مدیریت منابع انسانی و روابط کار، مولف، تهران، 1372.

    40- یقین لو، مهرانگیز و دیگران، «نانوشته هایی از اصول اخلاق حرفه ای: اصول اخلاق حرفه ای؛ رمز موفقیت سازمانها»، تدبیر، شماره 136، شهریور 1382.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست منابع انگلیسی

    Becker, H. S. 1960. Notes on The Concept of Commitment.American Journal of Sociology,Vol.66,No,1

    Fritz, Harden J. M. Arnett, R. C.,conkel, M. (1999). "Organizational etical standards and organizational commitment". Journal Of Occupational Psychology., Vol.63,N.1,p15.

    Yousef, D. A. (2000). Organizational Commitent and Job Satisfaction as Predictors attitudes toward organizational change in a non- western Setting. Personnel Review.5(29). 56-70.

    Schwepker Jr. C. H. (2001)."Ethical climates relationship to job satisfaction. Or organizational Commitment, and turnover intention in the Sales for ce."Journal of Business Research. 54(72). 520.571

    Okpara, J.O., Wynn.P.(2008). The impact of ethical climate on Job Satisfaction, and commitment in Nigeria. Implication for management development. Journal of Management Development. 9(27). 935-950.

    Pettijohn, M., Charles. B. (2008). Salesperson Perceptions of Ethical Behaviors: Their influence on Job satisfaction and turnover Intention. Journal of Business Ethics, vol 4(78), 547-557.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , نمونه پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , جستجوی پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , فایل Word پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , دانلود پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه اخلاق کار و تعهد سازمانی کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سمنان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی (M.A ) چکیده متغیرهای استرس شغلی و تعهد سازمانی از جمله موضوع های مهمی هستند که امروزه در سازمان­های موفق مورد توجه قرار گرفته­اند. یکی از متغیرهایی که با استرس شغلی و تعهد سازمانی مرتبط دانسته شده است اخلاق کاری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری با تعهد سازمانی و استرس شغلی در میان کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی وعلوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی و از نظر جمع آوری داده ها میدانی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران (271) تشکیل داده ...

چکیده هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران بود. تحقیق حاضر از نظر هدف کابردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی و از نظر جمع آوری داده ها میدانی است. جامعه آماری تحقیق را کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران (271) تشکیل داده اند براساس جدول مورگان تعداد 156 نفر به عنوان نمونه تحقیق و به روش نمونه گیری ...

پايان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشدM.A  رشته مديريت دولتي گرايش تحول چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت در کارکنان  اداره کل بيمه سلام

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M. A» رشته : مدیریت گرایش: منابع انسانی چکیده یک مفهوم کلی از انواع رهبری خدمتگزار در مجموعه مدیریت است که این نوع از رهبری می تواند پایه و اساس برای طبقه بندی و ارزشیابی ویژگیهای رهبری خدمتگزار در سازمان باشد که به مدیران کمک می کند.درحال حاضر بررسی ومطالعه درمورد رهبری بین رهبری خدمتگزار و ادراک کارکنان شرکت گاز استان گیلان است که ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی بانک ملی در شهر تهران پرداخته است . رهبری اخلاقی دارای ابعاد فرد اخلاقی و مدیر اخلاقی می باشد و تعهد سازمانی دارای سه بعد تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری است . نمونه آماری مورد بررسی شامل 330 نفر بودند و توسط پرسشنامه ای متشکل از دو بخش مورد سنجش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: "بازرگانی داخلی" مقدمه در علم مدیریت برای افزایش عملکرد کارکنان یک سازمان راهکارهای مختلفی از قبیل افزایش رضایت شغلی، اعمال نظارت مستمر و اجرای برنامه های تشویقی و تنبیهی و موارد دیگر پیشنهاد شده است. علاوه بر راهکارهای فوق که اکثرا جنبه بیرونی دارند، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند گه بر نوعی نگرش و انگیزه درونی در کارکنان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: منابع انسانی چکیده پژوهش حاضر با هدف شناسائی و بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا در شعب شرق استان تهران صورت گرفته است. بنابراین در ابتدا ابعاد رضایت شغلی و ابعاد تعهد سازمانی شناسائی شده و سپس روابط بین مولفه های شناسائی شده در قالب یک مدل معادلات ساختاری ارائه گردیده است. براساس مطالعات انجام گرفته مولفه های رضایت ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی( M.A.) " گرایش بیمه" چکیده: این تحقیق با هدف، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان شرکت های بیمه استان گیلان(بیمه ایران – دانا-آسیا) انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از حیث اجرا میدانی است. جامعه آماری مورد مطالعه کارکنان شرکت های بیمه استان گیلان، تعداد 277 نفر بودندکه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان به اجرا درآمد. در پژوهش حاضر جامعه ی آماری کارمندان و مدیران پژوهشکده بیمه انتخاب گردیدند که تعداد آنان 110 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه که بوسیله فرمول کوکران برآورد شد، با خطای 2.5 % برابر با 103 نفر است. این تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع ...

ثبت سفارش