پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا

word 785 KB 30779 161
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه  کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: منابع انسانی

     

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف شناسائی و بررسی رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا در شعب شرق استان تهران صورت گرفته است. بنابراین در ابتدا ابعاد رضایت شغلی و ابعاد تعهد سازمانی شناسائی شده و سپس روابط بین مولفه های شناسائی شده در قالب یک مدل معادلات ساختاری ارائه گردیده است. براساس مطالعات انجام گرفته مولفه های رضایت شغلی عبارتند از: عوامل درونی، عوامل بیرونی، و ویژگی های فردی و همچنین مولفه های تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری می باشد.

    نوع تحقیق با توجه به هدف، کاربردی و از نظر ماهیت وروش، به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. برای گردآوری داده‌های مربوط به سنجش مولفه‌های تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته رضایت شغلی شامل 15 پرسش و پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی می یر و آلن شامل 24 پرسش استفاده شده است. برای بررسی روایی، پرسشنامه در اختیار چند تن از اساتید قرار گرفته و از روایی آن اطمینان حاصل شد. برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید در این پژوهش برای پرسشنامه رضایت شغلی 714/0و برای پرسشنامه تعهد 859/0 بدست آمد و پایائی هر دو پرسشنامه مطلوب برآورد گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل 140 نفر از مدیران و کارکنان بانک سینا در شعب شرق استان تهران است. براساس محاسبات انجام شده پرسشنامه در نمونه‌ای به حجم 105 نفر توزیع شد. همه پرسشنامه‌های ارجاع داده شده قابل استفاده بوده و مورد بررسی قرار گرفته است.

    برای اطمینان از مقیاس طراحی شده از تکنیک تحلیل عاملی و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. ‌فرضیه‌های تحقیق نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری آزمون شد. همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و LISREL صورت گرفته است.

    نتایج نشان می دهد همبستگی مثبت و معناداری بین عوامل درونی رضایت شغلی با هر سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری کارکنان وجود دارد. همچنین همبستگی مثبت و معناداری بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با هر سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری کارکنان وجود دارد. همچنین وضعیت تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا نشان می‌دهد هر سه نوع تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر در کارکنان وجود دارد. نتایج بررسی شدت و ضعف میزان ابعاد مختلف تعهد براساس ویژگی‌های فردی کارکنان نشان داده است اختلاف دیدگاه زنان و مردان در رابطه با هریک از ابعاد تعهد سازمانی، تفاوت معناداری ندارد. همچنین افراد دربازه‌های سنی مختلف و با مدرک تحصیلی متفاوت دیدگاه یکسانی در زمینه ابعاد تعهد سازمانی دارند. در پایان برای سنجش رابطه دو سازه اصلی تحقیق یعنی رضایت شغلی و تعهد سازمانی از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است براساس محاسبات انجام شده بار عاملی استاندارد سازه رضایت شغلی با سازه تعهد سازمانی مثبت و معنادار است. بنابراین رضایت شغلی بر تعهد سازمانی تاثیر گذاراست.

    کلید واژه ها: بانک سینا، تعهد سازمانی،رضایت شغلی

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    یکی از مهم ترین وظایف هر سازمان و نهاد اجتماعی رسیدن به اهداف است. امروز سازمان ها جهت نیل به اهدافشان به نیروی انسانی متعهد به عنوان اصلی ترین و ضروری ترین عامل نیاز دارند. سازمان‌های موفق برای رسیدن به اهداف خود بیش‌ترین سرمایه گذاری روی منابع انسانی انجام می‌دهند و سازمان‌های ناموفق تنگناهای زیادی برای آن‌ها به وجود می‌آورند. به همین دلیل، استفاده کارآمد از منابع انسانی امری ضروری است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد. رضایت شغلی و تعهد سازمانی، از جمله نگرش هایی هستند که به عنوان ضرورت اصلی عامل انسانی در سازمان ها مطرح هستند.

    در این پژوهش ، به موضوع رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا می پردازیم .امیدواریم این پژوهش بتواند زمینه های مناسبی را جهت ارتقاء سطح کیفی کارکنان بانک و سایر سازمان‌ها را فراهم آورد.

    1-2 بیان مسئله تحقیق

    رضایت شغلی و تعهد سازمانی از موضوع‌های مهم مدیریتی است که مدیران به نوعی درصدد افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان خود هستند، زیرا افزایش ضریب رضایت شغلی و تعهد سازمانی نقش مهمی در تحقق اهداف سازمان ایفاء می‌کند.

    رضایت شغلی نتیجه ارزیابی ویژگی‌های شغلی است و عبارت است از ارزیابی شخص در مورد شغل خودش؛ اینکه در یک ارزیابی کلی آیا فرد احساس مثبتی به عوامل شغلی خود دارد یا نه (قلی پور و امیری، 1388،ص 22).

    رضایت شغلی نوعی احساس خشنودی است که در نتیجه دستیابی به هدف‌ها بدست می‌آید(ساعتچی و همکاران، 1387)

    عوامل تأثیر گذار بر رضایت شغلی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

     الف- عوامل درونی-محتوایی[1]  یا صفات و ویژگی‌های کار همانند معنی دار بودن کار، مهارت کافی فرد، تنوع در کار و ...؛

    ب- عوامل زمینه بیرونی[2]  از جمله دستمزد، امنیت شغلی، ابهام نقش، ساختار سازمانی، شرایط فیزیکی کار و...؛

    ج- ویژگی‌های فردی همچون سن، سطح مهارت، جنسیت، هوش، سلامت جسمی و فردی و ...(هزاوه ای و صمدی، 1386،ص 3)

    پژوهشگران، رضایت شغلی را از دیدگاه های گوناگون تعریف و توجیه نموده‌اند:

    به نظر هاپاک[3] (1935)رضایت شغلی مفهومی پیچیده و چند بعدی است و با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد (شفیع آبادی،1385،ص9)

    گینزبرگ [4]و همکارانش ( 1951 ) که رضایت شغلی را از دید گاه های گوناگون مورد توجه قرار داده‌اند به دو نوع رضایت شغلی اشاره می‌کنند:

    1) رضایت درونی از دو منبع حاصل می‌شود:

     اول : احساس لذتی که انسان صرفاً از اشتغال به کار و فعالیت به دست می‌آورد.

     دوم: لذتی که بر اثر مشاهده پیشرفت، انجام برخی مسئولیت‌های اجتماعی، به ظهور رساندن توانایی‌ها و رغبت‌های فردی به انسان دست می‌دهد.

    2) رضایت بیرونی که با شرایط اشتغال و محیط کار ارتباط دارد و هر لحظه در حال تغییر و تحول است . از عوامل رضایت بیرونی به عنوان مثال شرایط محیط کار، میزان دستمزد و پاداش، نوع کار و روابط موجود بین کارگر و کارفرما را می‌توان نام برد (شفیع آبادی1385،ص100-99)

    با توجه به دیدگاه های گوناگون پژوهشگران، می‌توان نتیجه گرفت که رضایت شغلی، دارای مفهومی پیچیده و چند بعدی است که با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد و نوعی سازگار عاطفی با شغل و شرایط اشتغال دارد. اما تعهد سازمانی ، یک نگرش سازمانی است ، که عموماً به عنوان تعیین هویت با یک سازمان خاص بیان می‌شود .

    تعهد سازمانی[5]  مبین نیرویی است که فرد را ملزم می کند در سازمان بماند و با تعلق خاطر در جهت تحقق اهداف سازمان کار کند (میر و هرسویچ[6] ، 2001)

    تعهد سازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که تأثیر مثبت بر عملکرد سازمان‌ها دارد و تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دارای تعهد کمتری هستند خروج از کار و غیبت از کار در آن‌ها بیشتر است(یعقوبی و همکاران، 1388).

     به طور کلی تعهد سازمانی حالتی است که فرد، سازمانی را معرف خود بداند و آرزو کند در عضویت آن سازمان باقی بماند. (Robbins, 2005)

     پژوهش گران، تعهد سازمانی را از دیدگاه های گوناگون تعریف و توجیه نموده‌اند:

    جان مایر و ناتالی آلن[7]  (  1987 )، بر این باورند که تعهد سازمانی سه جزء می باشد:

     1)تعهد عاطفی[8]: شامل وابستگی عاطفی کارکنان به تعیین هویت با سازمان و درگیر شدن در فعالیت‌های سازمانی است . کارکنانی با تعهد عاطفی قوی به سازمان خود وفادار خواهند ماند.

    2)تعهد استمراری[9] : شامل تعهدی که مبتنی بر ارزش نهادن به سازمان است و کارمند در زندگی سازمان سهیم می شود.کارکنان دارنده این نوع تعهد ، به علت آگاهی از هزینه های ترک سازمان، وفادار خواهند ماند.

    3) تعهد هنجاری[10] : فرد به خاطر فشار هنجارها و اخلاقیات در سازمان می‌ماند. کارکنان دارنده این نوع تعهد، بر این باورند که می‌بایست به سازمان خود وفادار باقی بمانند. (قلی پور، 1386،ص 30 -26)

    با توجه به دیدگاه های مختلف پژوهش گران، می‌توان نتیجه گرفت که تعهد سازمانی ، یک حالت روانی است و حداقل دارای سه بعد قابل تفکیک : وابستگی عاطفی به سازمان، نیاز به سازمان و تعهد مستمر و در نهایت الزام به تکلیف و باقی ماندن در سازمان تحت عنوان تعهد هنجاری می باشد که رابطه کارکنان با سازمان مشخص می‌گردد و به طور حتمی اشاراتی مبنی بر تداوم یا قطع عضویت فرد در سازمان دارد.

    تعهد سازمانی و رضایت شغلی دو عامل مهم در پیشگویی و درک رفتار سازمانی هستند که بررسی آن به سرپرستان در شناسایی مشکلات بالقوه کمک می کند(نحریر و همکاران، 1389) ؛ همچنین نتیجه تحقیقی نشان داده که رضایت شغلی با تعهد سازمانی رابطه مثبت دارند. (امین بیدختی و صالح پور، 1386) و مطالعه دیگری بر اساس پنج معیار اهداف، ارزش ها، شخصیت، محیط کاری و مهارت و توانایی نیز نشان داده که تناسب فرد-سازمان می تواند موجب افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی شود(ابزری و همکاران، 1387).

     با توجه به مطالب و موارد فوق قطعا رضایت شغلی و تعهد سازمانی از عوامل تاثیرگذار در عملکرد بانک سینا خواهد بود و بنابراین بانک سینا نیز همانند سایر سازمان‌ها از تشکل و سرمایه انسانی خود بهترین استفاده را باید ببرد تا خدمات رسانی مناسبی در سطح جامعه انجام دهد. .بر این اساس در این پژوهش تلاش می شود ابتدا ابعاد رضایت شغلی و تعهد سازمانی شناسایی شود و سپس روابط بین مولفه ها ی شناسایی شده در قالب یک مدل معادلات ساختاری ارائه گردد تا مدیران بانک سینا به کمک آن  بتوانند راه های افزایش رضایت‌مندی و ارتقاءتعهد سازمانی تشخیص داده و از طریق آن فعالیت های سازمانی ارتقاء دهند.

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق

    منابع انسانی به عنوان مهم ترین سرمایه و عامل موفقیت سازمان ، باید به طور خاص مورد توجه قرارگیرد .نیروی انسانی هر سازمان منبع گرانبهای آن سازمان است که می تواند آن را در راستای نیل به اهدافش یاری نماید. کارکنان متخصص، وفادار، سازگار با ارزشها و اهداف سازمانی دارای انگیزه قوی و متمایل و متعهد به حفظ و ادامه عضویت سازمانی از نیاز­های اصلی و بسیار ضروری هر سازمانی است.  سازمان به کارکنانی نیاز دارد که فراتر از شرح وظایف مقرره و معمول خود به کار و فعالیت بپردازند.

    چه بسا بسیاری از جوامع علیرغم بر خورداری از منابع طبیعی فراوان تنها به دلیل فقدان نیروی انسانی لایق توان استفاده از این مواهب را نداشته حال آنکه ملتهای دیگر با وجود عدم برخورداری از منابع طبیعی  فراوان تنها به دلیل بهره مندی از نیروی انسانی متعهد مسیر پیشرفت توسعه و ترقی را با سرعت چشمگیری طی نموده اند.

    رضایت شغلی عاملی است که باعث افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی  می گردد . هر کارفرما به نوعی درصدد افزایش رضایت شغلی در کارکنان خود می باشد و اهمیت آن از آن جا ناشی می شود که بیش تر افراد تقریبا نیمی از وقت بیداری خود را در محیط کاری می گذرانند . پس رضایت شغلی پدیده این است که پیامدهای آن به سازمان محدود نمی شود و زندگی خصوصی فرد را در خارج از سازمان نیز در بر می گیرد.

    پژوهش ها نشان داده است که کارکنان راضی ، از سلامت و عمر طولانی تری برخوردارند . افراد نا راضی از شغل و سازمان خود، زمینه مساعد برای ابتلا به ناراحتی های روانی و جسمی دارند و فشارهای روانی ناشی از کار ، عامل بسیاری از بیماری های جسمی کارکنان است . هنگامی که فردی از شغل خود راضی است به سازمان خود تعهد دارد و میزان غیبت و جابه جایی او کم تر است . و این مسئله می تواند هزینه سازمان را کاهش و بازده آن را افزایش دهد. همچنین تعهد سازمانی به عنوان یک نگرش، ترک خدمت کارکنان را بهتر از دیگر نگرش های کاری، حتی بهتر از رضایت شغلی، پیش بینی می کند . سازمان هایی که دارای اعضایی با سطوح بالای تعهد سازمانی هستند، معمولا از عملکرد بالاتر، غیبت و تاخیر کم تری از سوی کارکنان خود برخوردار می باشند و در موارد بسیار سازمان ها، به افرادی نیاز دارند که فراتر از وظایف مقرر تلاش نمایند و این به ویژه در مشاغل حساس، از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. اگرچه رضایت شغلی و تعهد سازمانی با هم ارتباط دارند اما متمایز هستند، ولی به منظور فراهم آوردن مبنایی برای تصمیم گیری مدیران نیروی انسانی در زمینه برنامه ریزی، جذب، نگه داشتن نیروی انسانی و کاهش هزینه های ناشی از ترک خدمت کارکنان، اگر به صورت مشترک در سازمان مورد سنجش قرار گیرند، که از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

    لوتا نز (به نقل از عراقی،1377) اظهار می دارد که در متون تحقیقی اخیر، نگرش کلی تعهد سازمانی، عامل مهمی برای درک وفهم رفتار سازمانی و پیش بینی کننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل آورده است.

    تعهد و پایبندی می تواند پیامدهای مثبت ومتعددی داشته باشد، کارکنانی که دارای تعهد و پایداری هستند، نظم بیشتری در کار خود دارند، مدت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کار میکنند. مدیران باید تعهد و پایبندی کارکنان را با سازمان حفظ کنند و برای این امر باید بتوانند با استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیم گیری وفراهم آوردن سطح قابل قبولی از امنیت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند (مورهد، 1374).

    به طور کلی رضایت شغلی و تعهد سازمانی منجر به نتایج مطلوب سازمانی، همچون عملکرد بالاتر، کاهش نرخ ترک سازمان و غیبت کم تر خواهد شد که پژوهش های متعددی نیز صحت آن را تایید نموده است.

    1-4 سوالات تحقیق

    سوال اصلی :

        آیا میان رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطۀ ایی  وجود دارد؟

    سوالات فرعی:

    آیا بین عوامل درونی و تعهد عاطفی رابطه ای وجود دارد؟

    آیا بین عوامل بیرونی و تعهد عاطفی رابطه ای وجود دارد؟

    آیا بین ویژگی‌های فردی و تعهد عاطفی رابطه ای وجود دارد.؟

    آیا بین عوامل درونی و تعهد مستمر رابطه ای وجود دارد؟

    آیا بین عوامل بیرونی و تعهد مستمر رابطه  ای وجود دارد؟

    آیا بین ویژگیهای فردی و تعهد مستمر رابطه ای وجود دارد؟

    آیا بین عوامل درونی و تعهد هنجاری رابطه ای وجود دارد؟

    آیا بین عوامل بیرونی و تعهد هنجاری رابطه ای وجود دارد.؟

    آیا بین ویژگیهای فردی و تعهد هنجاری رابطه ای وجود دارد؟

    1-5 فرضیه های تحقیق

    با توجه به مطالعات اولیه صورت پذیرفته شده در ارتباط عوامل تاثیر گذار بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی و همچنین نوع ارتباط این دو متغیر با یکدیگر متغیرهایی همچون ارزشها، اهداف، شخصیت، عدالت و مهارت های مورد نیاز به عنوان عوامل تاثیرگذار بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی انتخاب شده و فرضیه های پژوهش بر اساس این متغیرها می باشد. از طرفی دیگر چون مساله رضایت شغلی و تعهد سازمانی نگرش هایی هستند که ماهیت محاسبه آنها با عوامل سازمانی دخیل می باشد در پژوهش حاضر نوع بیان فرضیه ها تناسب بین کارکنان و بانک سینا بر اساس عوامل فوق می باشد.

    بین عوامل درونی و تعهد عاطفی رابطه معناداری وجود دارد.

    بین عوامل بیرونی و تعهد عاطفی رابطه معناداری وجود دارد. 

    بین ویژگی‌های فردی و تعهد عاطفی رابطه معناداری وجود دارد.

    بین عوامل درونی و تعهد مستمر رابطه معناداری وجود دارد.

    بین عوامل بیرونی و تعهد مستمر رابطه معناداری وجود دارد

    بین ویژگیهای فردی و تعهد مستمر رابطه معناداری وجود دارد.

    بین عوامل درونی و تعهد هنجاری رابطه معناداری وجود دارد.

    بین عوامل بیرونی و تعهد هنجاری رابطه معناداری وجود دارد.

    بین ویژگیهای فردی و تعهد هنجاری رابطه معناداری وجود دارد.

    1-6 هدف اصلی تحقیق

    هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رضایت شغلی کارکنان بانک سینا و رابطه آن با تعهد سازمانی می‌باشد و محقق به دنبال یافتن تناسب های میان کارکنان و بانک سینا که بر رضایت شغلی و تعهد سازمان آنها تاثیرگذار هستند می باشد و از این رو چند عامل و متغیر که با توجه به تحقیقات قبلی حائز اهمیت هستند مدنظر قرار گرفته و اهداف پژوهش حاضر بر این اساس تدوین شدند.

    1: تعیین سطح رضایت شغلی کارکنان بانک سینا

    2: تعیین سطح تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا

    3: تعیین رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا

    4: وجود رابطه بین هر یک ازمولفه ها

    5: سنجش و اولویت بندی کردن شاخص های رضایت شغلی

    6: تعیین ضرایب اهمیت مولفه های تعهد سازمانی

    1-7 قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق

    قلمرو موضوعی:  قلمرو تحقیق از لحاظ موضوعی حول رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان تمرکز خواهد داشت. در مرحله مطالعات اکتشافی اطلاعات و منابعی را از متون مختلف گزینش کردیم که در حیطه موضوع تحقیق قرار می گرفتند. در این راستا، قلمرو موضوعی تحقیق ناظر بر مطالعات رضایت شغلی و تعهد سازمانی از دیدگاه صاحبنظران رفتار سازمانی در طی دو دهه اخیر می باشد.

    قلمرو مکانی تحقیق: این پژوهش درشرق استان تهران انجام پذیرفته است و ناظر بر کارکنان بانک سینا می باشد.

    قلمرو زمانی تحقیق: تحقیق حاضر از نظر زمان انجام مطالعات و جمع آوری اطلاعات اولیه و تهیه پروپوزال وتهیه پرسشنامه محقق ساخته و توزیع آن و همچنین انجام سایر مراحل پژوهش از مهر 1391شروع و تا شهریور 1392 پایان پذیرفت.

    1-8 تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی

    تعهد سازمانی   :Organizational commitment

    تعهد سازمانی نوعی نگرش است. نوعی احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان. تعهد سازمانی یک حالت روانی است که بیانگر نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان می باشد (Allen & Meyer, 1990, 1-18)

     

    الف)تعهد عاطفی : Affective commitment

     تعهد عاطفی به عنوان وابستگی عاطفی و تعلق خاطر  برای انجام کار و تمایل به ماندن جهت ادامه اشتغال در یک سازمان تعریف میشود. کارکنان با تعهد عاطفی قوی در سازمان می مانند، چون به سازمان علاقه دارند. (Allen & Meyer, 1990, 1-18

     

    [1]- Instrinsic Content Factors

    [2]- Extrinsic Content Factors

    [3]- Hoppock

    [4]-Ginzberg

    [5]- Commitment  

    [6]- Meyer & Herscovitch, 2011

    [7]- Jan Meyer & Allen

    [8]- Affective Commitment.

    [9]- Continuance Commitment

    [10]-Normative Commitment

    Abstract:

    This study aims to identify and examine the relationship between job satisfaction and organizational commitment in the sina bank has branches in East Tehran Province. Thus, the dimensions of job satisfaction and organizational commitment and the relationship of the factors identified in the framework of a structural equation model is introduced. Studies on job satisfaction factors include internal factors, external factors, and individual characteristics and components of organizational commitment, affective commitment, continuance commitment and normative commitment is.

    According to the research, application and methodology of nature, a descriptive - survey was conducted. In order to collect data for measuring components of job satisfaction survey questionnaire consisted of 15 questions And organizational commitment, Meyer and Allen questionnaire containing 24 questions was used. The validity of this questionnaire have been several professors and will ensure its validity. Cronbach's alpha reliability coefficient was used to calculate the reliability of both questionnaires has been assessed favorably. The research includes the principals and employees of the bank branches in East Sinai in Tehran. Calculations based on a sample of 105 questionnaires were distributed. All questionnaires have been used to refer.

    Designed to ensure that the scale of the factor analysis and structural equation modeling is used. Hypothesis using Pearson's correlation and structural equation models were tested. The data analysis was performed using statistical software SPSS and LISREL.

    The results show a significant positive correlation between job satisfaction and intrinsic factors in all three affective commitment, continuance commitment and organizational commitment is there. Also a significant positive correlation between job satisfaction and extrinsic factors and three dimensions, affective commitment, continuance commitment and organizational commitment is there. It also shows the status of each of the three types of organizational commitment Sina Bank emotional commitment, normative and continuous staff there. The results of the intensity of the commitment shown by the individual characteristics of employees Women and men are different views in relation to the dimensions of organizational commitment, no significant difference. Also, people in different age intervals and with varying degree in the same field of view of organizational commitment. To assess the relationship between the two main components of job satisfaction and organizational commitment of structural equation modeling is used Calculations based on standard construction loadings on the structure of organizational commitment, job satisfaction has a positive relationship. Thus, job satisfaction, organizational commitment is impressive. 

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                                                                                            صفحه

    چکیده                              1

    فصل اول

    کلیات تحقیق       3

    1-1- مقدمه           4

    1-2- بیان مسئله تحقیق. 4

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

    1-4- سوالات تحقیق. 9

    1-5- فرضیه های تحقیق. 10

    1-6- هدف اصلی تحقیق. 11

    1-7- قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق. 11

    1-8-تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی.. 12

    فصل دوم 

    ادبیات تحقیق   14

    2-1- مقدمه       15

    2-2- رضایت شغلی.. 16

    2-2-1-تعریف رضایت شغلی.. 16

    2-2-2- ماهیت رضایت شغلی.. 19

    2-2-3-اهمیت رضایت شغلی.. 20

    2-2-4-عوامل موثر بررضایت شغلی   20

    2-2-5-  آثار وجود پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی در سازمان. 28

    2-2-6- نظریه های رضایت شغلی.. 33

    2-2-7-روش های ارزیابی و سنجش  رضایت شغلی.. 38

    2-2- 8- رویکردهای اساسی به رضایت شغلی.. 45

    2-3- تعهد سازمانی.. 46

    2-3-1- تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی.. 46

    2-3-2- ابعاد تعهد سازمانی.. 48

    2-3-3- اهمیت تعهد سازمانی.. 51

    2-3-4- عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.. 52

    2-3-5- انواع تعهد. 58

    2-3-6- دیدگاه‌های نوین درباره تعهد سازمانی.. 61

    2-3-7- دیدگاه‌هایی در مورد کانون‌های تعهد سازمانی.. 62

    2-3-8- تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی.. 64

    2-3-9- سایر دیدگاه‌ها درباره تعهد سازمانی.. 67

    2-3-10- راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی.. 70

    2-3-11- نقد تعهد سازمانی.. 71

    2-3-12- نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی.. 71

    2-4- رابطه بین تعهد سازمانی ورضایت شغلی.. 72

    2-5- سوابق پژوهش های داخلی و خارجی.. 74

    2-6- آشنائی با بانک سینا 77

    2-7- ارائه مدل مفهومی.. 80

    فصل سوم

    روش شناسی تحقیق.. 82

    3-1- مقدمه     ............................................................................................. ............................................................................................. 96

    3-2- روش تحقیق. 83

    3-3- جامعه آماری تحقیق. 84

    3-4- نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 84

    3-5- روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 85

    3-6- روایی و پایایی پرسشنامه. 86

    3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 87

     

     

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل داده ها 95

    4-1-  مقدمه   96

    4-2- ویژگی‌های عمومی پاسخ‌دهندگان. 97

    4-3- آزمون فرضیه‌های تحقیق. 100

    4-4- رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی.. 106

    4-4-1- آزمون فرضیه اصلی اول. 106

    4-4-2- آزمون فرضیه اصلی دوم. 116

    4-4-3- آزمون فرضیه اصلی سوم. 106

    4-5- مدل نهائی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی (فرضیه اصلی تحقیق) 116

    فصل پنجم

    خلاصه،  نتیجه گیری و پیشنهادات.. 118

    5-1- مقدمه  خلاصه 118

    5-2- خلاصه پژوهش... 119

    5-3- نتایج پژوهش... 120

    5-4- محدودیت‌های پژوهش... 123

    5-5- پیشنهادات  123

    5-6-پیشنهاداتی به سایر پژوهشگران. 124

    منابع  و    مآخذ    125

    ضمائم و پیوست ها 135

     


     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                          صفحه

    جدول 2-1:عوامل اولیه موثر بر رضایت شغلی.. 23

    جدول2-2: چهار دیدگاه مختلف تعهد. 63

    جدول2-3: رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی.. 74

    جدول 3-1: مولفه های مربوط به رضایت.. 85

    جدول 3-2: مولفه های مربوط به تعهد. 86

    جدول 3-3: نمره دهی به پرسشها در طیف لیکرت.. 86

    جدول 3-4:پایائی پرسشنامه رضایت.. 87

    جدول 3-5: پایائی پرسشنامه تعهد. 87

    جدول 4-1: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت.. 97

    جدول4-2: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان براساس سن.. 98

    جدول 4-3: فراوانی پاسخ دهندگان براساس تحصیلات.. 99

    جدول 4-4: فراوانی پاسخ دهندگان براساس سابقه‌کاری.. 100

    جدول 4-5آزمون نرمال بودن داده‌ها 101

    جدول 4-6 : ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل درونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان  106

    جدول4-7: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل درونی رضایت شغلی با تعهد عاطفی کارکنان  107

    جدول 4-8: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل درونی رضایت شغلی با تعهد مستمر کارکنان  108

    جدول 4-9 : ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن عوامل درونی رضایت شغلی و تعهد هنجاری کارکنان  109

    جدول4-10: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان  109

    جدول 4-11: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با تعهد عاطفی کارکنان  110

    جدول 4-12: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن عوامل بیرونی رضایت شغلی و تعهد مستمر کارکنان  111

    جدول 4-13: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن عوامل بیرونی رضایت شغلی و تعهد هنجاری کارکنان  112

    جدول 4-14: نتایج آزمون t تک نمونه. 113

    جدول 4-15:نتایج آزمون t مستقل براساس جنسیت.. 114

    جدول4-16:-نتایج آزمون تحلیل واریانس برای سن.. 115

    جدول4-17:-نتایج آزمون تحلیل واریانس برای مدرک تحصیلی.. 116

     

     

     

    فهرست نمودار

    عنوان                                                                                                           صفحه

    نمودار 4-1 : نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت.. 97

    نمودار 4-2: نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس سن.. 98

    نمودار 4-3 :نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس مدرک تحصیلی.. 99

    نمودار 4-4 :نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس سابقه‌کاری.. 100

    نمودار 4-5: پراکندگی عوامل درونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان. 107

    نمودار 4-6: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان  110

     

     

     

    فهرست شکل ها

    عنوان                                                                                                           صفحه

    شکل 2-1:عوامل اساسی موثر در میزان و سطح رضایت شغلی.. 24

    شکل 2-2:اشکال تعهد سازمانی.. 50

    شکل 2-3:عوامل ضروری،عوامل همبسته و پیامد های تعهد سازمان. 52

    شکل2-4: فرآیند اجتماعی شدن و تاثیر آن بر تعهد سازمانی.. 56

    شکل2-5:عوامل مؤثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی.. 67

    شکل 2-6:مدل مفهومی رضایت شغلی و تعهد سازمانی.. 81

    شکل4-1: بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی مقیاس سنجش رضایت شغلی.. 102

    شکل 4-2:آماره معناداری (t-value) تحلیل عاملی مقیاس سنجش رضایت شغلی   103

    شکل4-3: بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی مقیاس سنجش تعهد سازمانی.. 104

    شکل 4-4:آماره معناداری (t-value) تحلیل عاملی مقیاس سنجش تعهد سازمانی   105

    شکل 4-5:نتایج تائید مدل نهائی تحقیق. 116

    شکل4-6:آماره t-value نتایج تأیید مدل نهائی تحقیق. 117

    منبع:

    منابع فارسی

    1. ابزری، م.؛ انصاری، م،ا؛ صفرنیا، ح. و عباسی، ع، 1387.بررسی تناسب فرد-سازمان بر نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، شماره 10، صص 63-86.

    2. امین بیدختی، ع، ا؛ صالح پور، م. 1386، رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش، دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار(دانشگاه شاهد)، سال چهاردهم-دوره جدید، شماره 26، صص 38-31.

    3. ساعتچی، م؛ قاسمی، ن و نمازی، س،1387 بررسی رابطه ی میان انگیزه ی شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان (دبیران) مقطع متوسطه شهرستان مرودشت، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره دوم، صص 168-147.

    4. قلی پور، آ؛ امیری، ب، 1388، تاثیر فناوری اطلاعات بر رفتار سازمانی: بررسی چالش های هویتی در تیم های مجازی و تاثیر آن بر رفتار اعضای تیم، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2، صص 118-103.

    5. نحریر، ب؛ عبادی، ع؛ توفیقی، ش.؛ کریمی زارچی، ع ، هنرور، حسن1389، ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستان ها، مجله طب نظامی، دوره 12ف شماره 1، صص 26-23.

     6. محمدیان، ی؛ اسکندری،م؛ مهدوی،م ؛حسینی نژاد، ا، 1389، بررسی وضعیت رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان یک دانشگاه نظامی، فصلنامه روانشناسی نظامی، سال اول، شماره دوم،صص 25-40

     7. هزاوه ای، محمدمهدی و صمدی، ع، 1386،  عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان اجرایی استان همدان، تحقیقات علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره 1، صص 54-47.

    8. یعقوبی، م؛ سقاییان نژاد اصفهانی، س؛ ابوالقاسم گرجی، ح؛ نوروزی، و رضایی، ف، 1388، رابطه ی عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 12، شماره 35، صص 32-25.

    9. تامیلتسون،پال؛جانکینز،میشل،1379، .نقش تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پیشگیری از ترک خدمت کارکنان.تازه‌های مدیریت.صص 73-31

    10. کوهستانی،ح ، 1386، رابطه رضایت شغلی مدیران دانشکده‌ها با تعهد سازمانی انان دردانشگاه فردوسی مشهد.پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ‌نشده؛دانشگاه فردوسی مشهد.

    11. مرتضوی،ش،1372، بهره وری نیروی انسانی، بررسی رضایت شغلی،تعهدسازمانی و امنیت شغلی،فصلنامه مطالعات مدیریت ، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، سال سوم،شماره 1

    12. خلیل زاده، ن، 1375 1376، بررسی عوامل مؤثر در رضایت و عدم رضایت شغلی دانشجو معلمان دانشگاه پیام نور ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران،ص 21

    13. میردریکوندی، ر ، 1379، شغل، رضایت شغلی و روش های ارزیابی آن، مجله معرفت، شماره 38، ص 64-77.

    14. اسماعیلی، ک1380، .تعهد سازمانی،مرکز آموزش مدیریت دولتی. نشریه تدبیر،شماره 112 ، صص 69-66.

    15. استرون،حسین.(1377).تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش.دوره پنجم،شماره‏ مسلسل 17،

    16. عراقی،م، 1373، بررسی رابطه رضایت‏ شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان مجتمع فولاد اهواز.پایان‏نامه کارشناسی ارشد،چاپ نشده، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان.

    17. عزیزی،س، 1390، بررسی ارتیاط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان اداره امور مالیاتی استان قم،پژوهشنامه مالیات،شماره 11 ،مسلسل59، صص173-196

    18. فرهنگی، ع ،ا، حسین زاده،ع،1384 ، نظریه ها و مدل های جدید تعهد سازمانی، ماهنامه تدبیر. شماره 157

    19. حسین زاده، د ؛ صائمیان، آ،1381،خشنودی شغلی، توجه به کارکنان و کیفیت زندگی کاری،مجله مدیریت،شماره 63-64

    20. رنجبریان،ب، 1375، تعهد سازمانی،مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان،سال دهم،شماره 1و2

    21.  ساروقی،ا، 1375، بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر تمایل به ترک خدمت مدیران و کارکنان شرکت راه آهن،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    22. درویش،ح،1386،.بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان(رویکردی-پژوهشی)،فرهنگ مدیریت، سال پنجم ،شماره16، صص117-140

    23. زکی، م، ع،1383، بررسی تأثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی معلمان دبیرستانهای شهر اصفهان، مجله مصباح ،سال سیزدهم، شماره 51

    24. طالبان، م، ر،1381، تأملی بر مطالعات و تحقیقات مربوط به تعهد سازمانی در ایران و جهان ، نامه پژوهش، شماره 4

    25.  بابایی،ع، 1381،.بررسی مقایسه ایی تعهد سازمانی و رضایت شغلی بین ممعلمان حق التدریس و نهضتی در منطقه رضویه مشهد،پروژه کارشناسی ارشد،مرکز آموزش دولتی خراسان.

    26. خراسانی،ا،ط،1390،نقش رضایت شغلی کارکنان در ایجاد تعهد سازمانی و توسعه نیروی انسانی سازمان،مجله مدیریت،سال نوزدهم،شماره 140

    27. مجیدی ،ع، 1377، تاثیر جابجایی در تعهد سازمانی و رضایت شغلی، دانشگاه تربیت مدرس،پایان نامه کارشناسی ارشد،تهران.

    28. احمد پور، م ، شائمی،ع، 1379،رابطه تعهد و وجدان کاری با تعهد سازمانی، توسعه مدیریت،  شماره 11 و  12

    29. مورهد، گریفین ،1374، رفتار سازمانی ،ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده ،تهران ، مروارید.

    30 . شفیع آبادی، ع، 1385،  راهنمائی و مشاوره شغلی وحرفه ای، تهران، رشد.

    31.  بروس ای. شرتزر، 1369،  بررسی و برنامه ریزی زندگی شغلی، ترجمه زندی پور،ص 207

    32. قلی پور،آ، 1386 ، مدیریت رفتار سازمانی(رفتار فردی)،تهران،سمت

    33. شفیع آبادی، ع، 1376، راهنمائی و مشاوره شغلی وحرفه ای، تهران، رشد، ص 3

    34. سفیری،خ، 1377، جامعه شناسی اشتغال زنان، تبیان ، ص 76

    35.  محمدزاده ، ع، و مهروژان، آ،1375،رفتار سازمانی نگرش اقتضایی، انتشارات دانشگاه علاّمه طباطبائی

    36. شفیع آبادی، ع،1370، راهنمایی تحصیلی و شغلی،مرکزچاپ وانتشارات دانشگاه پیام نور.

    37. توسلی، غ ،ع،1375 جامعه شناسی کار و شغل، تهران، سمت،ص 166 170

    38.  آبراهام. ک. کورمن، 1370، روان شناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه حسین شکرکن، تهران، سروش،ص 236 تا 332

    39. طوسی،م ،ع،1372، مشارکت در مدیریت و مالکیت،انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    40. حیدرعلی، ه ،1380،تحلیل داده‌های چندمتغیری در پژوهش رفتاری، تهران، نشر پیک‌فرهنگ، چاپ دوم.

    41. استوارت ازکمپ،1370، روان شناسی اجتماعی کاربردی، ترجمه فرهاد ماهر، مشهد، آستان قدس رضوی،  ص 260

    42. محمدزاده ، ع ، و مهروژان، آ ،1375،ص 519 521 / به نقل از: جورج و جونز، 1999، ص 88 / ص 272 273

    43. شعاری‌نژاد، ع، 1370 ، روان‌شناسی عمومی، تهران، توس، چاپ چهارم، ص 756 و 755.

    44.  مقیمی، م ،1377،  سازمان و مدیریت رویکردپژوهشی ،چاپ اول، تهران،نشر ترمه

    45. کمالوند،ق، 1379، نگه داری و حمایت نیروی انسانی،نوسازی سازمانی و کیفت زندگی کاری،مرکز آموزش مدیریت دولتی،تهران.

    46. رابینز، استیفن پی، 1378، رفتار سازمانی،ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی،انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی

    47. رابینز، استیفین پی، 1374 رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی ،تهران: مطالعات و پژوهش های بازرگانی. جلد1

    48. هرسی، پال و کنت بلانچارد، 1373، مدیریت رفتار سازمانی (کاربرد منابع انسانی)، ترجمه علی علاقه بند،چاپ دوازدهم،انتشارات امیر کبیر،تهران

    49. سعادت، ا ،1375، مدیریت منابع انسانی،تهران،انتشارات سمت

    50. میچل،ترنس‏آر.، 1373،.مردم در سازمانها، زمینه رفتار سازمانی. ترجمه حسین شکرکن. تهران .رشد.

    51. مطهری،م،1370،.مدیریت رهبری در اسلام.تهران.صدرا.

    52. مطهری،م،1368، ده گفتار.تهران. صدرا.

    53. صادقی فر، ج ،  1386 ، ارزش­فردی و تعهد سازمانی، شیراز، نوید شیراز،چاپ اول

    54. رضاییان،ع، 1374، مدیریت رفتار سازمان‏ تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    55. رهنمای رود پشتی، ف،1387). توسعه منابع انسانی ، تهران،سازمان مدیریت صنعتی،فصل دوم.

    56.  قاسمی، ب، 1386،  تئوری های رفتار سازمانی، انتشارات هیات

    57. پایگاه اینترنتی بانک سینا

    58. منصور فر،ک، 1390،آمار در علوم اجتماعی، انتشارات پیام نور، چاپ12

    59. باتاچاریا، کوری ک، جانسون، ریچارد. (1376) مفاهیم و روش‌های آماری، ترجمه مرتضی ابن شهرآشوب و فتاح میکائیلی، مرکزنشردانشگاهی.

    60.  حافظ­نیا، م ، ر ، 1382، مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ هشتم.

    61. حبیبی، آ، جواهری، م ، 1389 ، آموزش کاربردی لیزرل، نشر پایگاه اینترنتی پارس مدیر.

    62. خاکی، غ، 1379، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، انتشارات بازتاب

    63. دواس،دی،ای. (1383). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه نائینی.ه، تهران، نشر نی (تاریخ انتشار به زبان اصلی:1991)

    64. سرمد، ز، بازرگان، ع، حجازی، ا، 1389، روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران ، انتشارات آگاه ، چاپ چهاردهم.

    65. حیدرعلی، ه، 1385، تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری،تهران،  نشر پیک فرهنگ،چاپ دوم

    66.قاسمی، و، 1362، مدل سازی معادلات ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی، تهران،انتشارات جامعه شناسان

    67.نادری، ع ، سیف نراقی، م،1373، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی

    تهران، انتشارات بدر

    68.گال، مردیت و همکاران 1383، روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی (جلد اول و دوم) ترجمه احمد رضا نصر و دیگران، تهران،انتشارات سمت.

    69. مهدوی، مسعود و طاهرخانی، مهدی، 1383، کاربرد آمار در جغرافیا، نشر قومس، تهران

    منابع لاتین:

    1 . Meyer, J. P. & Herscovitch, L.(2001).Commitment in the workplace: Toward a general model, Human Resource Management Review, 11,pp 199-326.

    .Robbins, S. P. (2005). Organizational behavior (11th ed.). Prentice-Hall of India.

    2.Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1990). "The measurement and antccedents of Affective, Continueance and Normative commitments to the organization", Journal of occupational psychology, vol.63, pp: 1-18

    3.Hellriegel. Don Woodman. W. Richard، Organizational Behavior (South - Western College Publishing An International Thomson Publishing Company، 1996)، P. 53 – 55

    4. Steers M.Richard Porter W. Lyman،Motivation and Work Behavior (NewYork،MCCRAM-HILL،1991)،P.311

     5. Rozze, P.(2001), "Foundations of Employee Motivation", Human ResourcesManagement Journal.

    6. Wolf.R., (2001), "Job Satisfaction & Dissatisfaction in Higher Education",Education & Training Journal.

    7.Daire & Jackson, (1990), "Measurement of Teacher Job Satisfaction",Organizational Behavior Journal.

    8.Daire & Jackson. (2000), "The Cost of Turnover", Public Administration Quartely. *Gulick, Jenkins & Gupta, (2002), "A Comparison of Job satisfaction Between Public& Private Organization", Public Administration Quarterly.

    9.Teale Pack, (1999), "An Investigation of Job Satisfaction Between Employee",Industrial Psychology Journal.

    10.Cook etal., (1990), "Job satisfaction Index", Public Personnel Management.

    11.Kristofer, H., (1996), "Extrinsic & Intrinsic Job Satisfaction", Journal of Business Management.

    12.Kamman,S.D., (2000), "Measuring Job Attitudes, Human Performance", Personnel Journal.

    13.George And Jones, (1999) , "organizational behavior" , p 78

    14.Matieu John E. and Dennis Zajac(1990), "A Review and meta Analysis of Antecedents, correlations and consequences of organization commitment. Psychological Bulletin, 108,171-199

    15. Greenberg , J & Baron, R.A “Behavior in Organizations”, PRENTIC-HALL, INC, 6th ed, 1997.

    16.Shiuan , C.B & YU, J.D & Relley , J.H “Organizational  Comitment, Supervisory  Commitment  and  Employee  Outcomes  in  The  Chinese Context Proximal  Phyothesis  or  Global hypothesis”, Journal  of  Organizational Behavior, Vol 24, NO 3 (2003).

    17.Greenberg , J & Baron, R.A “Behavior in Organizations”, PRENTIC-HALL, INC, 7th ed, 2000.

    18.Steers, R.M “Introduction to Organizational Behavior”. Scott-Forsmand and Company 3rd ed 1987.

    19.Mowday, R.T “Reflections on the Study and Relevance of Organizational Commitment”. Human Resource  Management Review, Vol 8, NO 4 (1998).
    20.Meyer, J.P & Herscovitch, L “Commitmend in the Workplace, Toward A General Model”, Human Resourec Management Review, Vol 11, (2001).
    21.Cramer, D “job Satisfaction and Organizational Continuance Commitment: A tow - Wave Panel Study”, Journal of Organizational Behavior, Vol 17. NO 4 (1996).
    22.Meyer, R.C & Schoorman, D.F “Differentiating Antecedents of Organizational Commitment: A Test of March and Simon’ Model”, Journal of Organizational Behavior, Vol 19 NO 1 (1998).

    23.Kline, Rex B. (2010). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, Series Editor’s Note by Todd D. Little, The guilford press, New York London


موضوع پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, نمونه پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, جستجوی پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, فایل Word پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, دانلود پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, فایل PDF پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, تحقیق در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, مقاله در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, پروژه در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, پروپوزال در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, تز دکترا در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, پروژه درباره پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناخت و تحلیل رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان بانک سینا

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد MBA تابستان 1391 چکيده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش معنوي، رضايت شغلي و تعهد سازماني بين کارکنان بانک ملي استان مازندران مي‌باشد. جامعه آما

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) رشته تحصیلی: مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی چکیده تحقیق حاضر با هدف مطالعه تاثیرارتباطات سازمانی در رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک مسکن استان گیلان انجام شده است .روش انجام پژوهش حاضر از نوع توصیفی است . با توجه به قلمرو مکانی و زمانی، جامعه آماری پژوهش شامل440 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن استان گیلان می‌باشد. نمونه آماری تحقیق حاضر با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: " استراتژیک " چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است. اجرای عدالت در جامعه و به خصوص سازمان ها موجب می شود که افراد با آرامش خاطر بیشتری به وظایف خود عمل کنند و بروز رفتار شهروندی سازمانی تحقق یابد. پژوهش حاضر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش نیروی انسانی چکیده عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای، از ضروری ترین امور به شمار می آید. در حقیقت عدالت از مفاهیمی است که عقل جمعی همه ی افراد بشر آن را مستحسن و نیکو می شمرد. امروزه بخش مهمی از زندگی انسان ها در ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش: منابع انسانی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی و تحلیل ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران انجام شده است. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران بوده اند. این تحقیق از لحاظ نوع، توصیفی بوده و از لحاظ هدف نیز کاربردی است. علاوه بر آن، برای گرداوری داده ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی (M.A) گرایش پژوهشگری چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی با تعهد سازمانی در کارکنان بانک کشاورزی استان اردبیل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان بانک کشاورزی استان اردبیل تشکیل می‌دهند که در سال 1393 در مدیریت و شعبات بانک کشاورزی مشغول به کار بودند. برای این منظور تعداد 125 نفر به روش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت دولتی گرایش : منابع انسانی چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک رفاه استان خوزستان است. متغیر مستقل این پژوهش عدالت سازمانی است. در این پژوهش از مدل سه بعدی علوی و عباسی 2012 (عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای) استفاده شده است. متغیر وابسته این پژوهش تعهد سازمانی است. جامعه آماری پژوهش، ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی بانک ملی در شهر تهران پرداخته است . رهبری اخلاقی دارای ابعاد فرد اخلاقی و مدیر اخلاقی می باشد و تعهد سازمانی دارای سه بعد تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری است . نمونه آماری مورد بررسی شامل 330 نفر بودند و توسط پرسشنامه ای متشکل از دو بخش مورد سنجش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده موفقیت سازمان های خدماتی در راستای فعالیتهای بازارگرایی مستلزم این است که تعهد کارکنان تضمین شود. یکی از راه های دستیابی به چنین تعهدی، اجرای برنامه های بازاریابی داخلی است. با توجه به اهمیت بازاریابی داخلی و بازارگرایی پژوهش حاضر تلاش دارد تا رابطه بین دو متغیر را با توجه به نقش واسطه ای تعهد و رفتار شهروندی سازمانی مورد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: " تحول" چکیده در عصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی رو برو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است. لذا سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه اند که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکری ...

ثبت سفارش