پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی

word 408 KB 30837 153
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت بازرگانی 

    چکیده

    تبلیغات اثربخش یکی از عناصر فرآیند رشد و توسعه در نظام بانکداری محسوب می شود و رابطه مستقیم با رونق اقتصادی نظام بانکداری دارد . ارزیابی اثربخشی تبلیغات به منظور بررسی نقش آن در دست یابی اهداف بانکی می تواند سازمان را جهت اعمال تغییرات در عملکردها و روندهای عملیاتی خود یاری رساند. از ابزارها و الگوهای مختلفی برای ارزیابی تبلیغات و اثرات آن استفاده می شود که متداول ترین آنها مدلهای سلسله مراتب تأثیرات می باشد. در این پژوهش فرآیند ارتباطی تبلیغات بانک های سپه و تجارت در چهار رسانه تلویزیون ، رادیو ، بیلبورد و روزنامه مورد ارزیابی قرار گرفته است . بدین منظور از مدل آیدا که یکی از مدل های سلسله مراتبی تأثیرات است استفاده شده است. تعداد 384 پرسشنامه پس از تأیید پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و روایی از طریق اعتبار محتوا بین مشتریان بانک های سپه و تجارت در سطح شهر تهران که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، توزیع گردید. جهت بررسی یافته های پژوهش، از آزمون های مقایسه میانگین تک نمونه ای، آزمون فریدمن و آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شده است . نتایج نشان داد که تلویزیون مهمترین رسانه برای بانک تجارت بود و همچنین تلویزیون در دو بعد ایجاد تمایل و اقدام بیش از سایر عوامل موفق عمل کرده است. روزنامه مهمترین رسانه بانک سپه معرفی گردید و در جلب توجه مشتریان موفق بوده است. همچنین هیچ کدام از بانک ها سلسله مراتب مدل آیدا را رعایت نکرده به همین دلیل تبلیغات آنها در ذهن مشتریان خود باقی نمانده است . در انتها نیز راهکارهایی را جهت افزایش اثربخشی تبلیغات بانک ها به طور مجزا ارائه نموده ایم.

    واژگان کلیدی : شاخص های اثربخشی کیفی تبلیغات، رسانه های تبلیغاتی، مدل آیدا، بانک سپه، بانک تجارت

    مقدمه

    عوامل متعددی در صنعت بانکداری وجود دارند که در صورت رضایت بخش بودن اجرای آنها، موفقیت عملکرد رقابتی سازمان تضمین خواهد شد. برخی از آنها عبارتند از:

    شهرت بانک و تصویر مطلوب خدمات ارائه شده نزد افکار عمومی

    امنیت و ایمن بودن بانک در ادراک مشتریان

    برقراری ارتباط بلند مدت با مشتریان

    جذب سپرده

    پرداختن به فعالیت های ترفیعی و فروش مناسب ( سفیدگران و دیگران ، 1390 )

    عوامل فوق تعدادی از عوامل کلیدی موفقیت در صنعت بانکداری هستند و تبلیغات مؤثر قادر به انعکاس آنها و اثرگذاری بر ادراک و کیفیت تصمیم گیری مشتریان در انتخاب بانک و خدمات آن می باشد. دستیابی به تبلیغات مؤثر که بتواند بر اهداف خواسته شده از آن نایل شود نیازمند شناخت ابعاد مختلف آن از سوی سازمان و ایجاد ارتباطی منطقی بین ماهیت و محتوای تبلیغات و آنچه که تبلیغات می توانند از خدمات منعکس کننده می باشد. از اینرو در این پژوهش سعی شده است ابعاد مختلفی که در ارتباط با ارزیابی تبلیغات خدمات بانکی است در بانک های تجارت و سپه بررسی نموده و پس از انتخاب الگوی مناسب، شاخص هایی را جهت سنجش اهداف ارتباطی تبلیغات خدمات بانکی انتخاب نموده و براساس آن نتایج تحلیل و سرانجام راهکارهایی جهت افزایش اثربخشی تبلیغات بانک های تجارت و سپه ارائه نمود.

     

    تعریف مساله

    امروزه هریک از بانک ها تلاش می کنند که سهم بیشتری در بازار بدست آورند و خود را در نقش رهبری بازار مطرح سازند. روند رو به رشد تعداد بانک ها و مشابهت خدمات ارائه شده توسط آنان در کنار افزایش نیازمندی ها و انتظارات مشتریان خدمات مالی جهت دستیابی به خدمات با کیفیت بیشتر، فضای رقابت بین بانکی را تشدید کرده و بانک ها را برای دست یابی به مزیت های رقابتی بیشتر و گاه متمایز به تکاپو انداخته است. اما بدون شک دست یابی به این مهم دربرگیرنده مجموعه عوامل گسترده ایست که در ساختار عملیاتی بانک ها نمایان می شود.

    بطور عمده عملیات بانک ها در سه زمینه صورت میگیرد :

    تجهیز منابع مالی ( دریافت و پرداخت انواع سپرده ها )

    بهره برداری از منابع مالی ( ایجاد اعتبار و پرداخت وام به افراد ، مؤسسات و دولت ها )

    فعالیت های پولی و مالی دیگر بصورت خدمات ( ونوس و صفائیان ، 1384)

    بانک ها در هریک از این سه زمینه نیازمند انجام فعالیت های بازاریابی بوده و برای انعکاس ویژگی های خدمات بانکی در راستای اهداف بازاریابی نیازمند مطالعات وسیعی هستند. در این راستا باید به شناسایی نیازها و خواسته های گروه های مشتریان پرداخته و با تمرکز بر آنچه که بانک عرضه می کند، نیروهای خود را جهت ایجاد مزیت رقابتی هدایت نماید. پس از تعیین اهداف بازاریابی بانک، خط مشی های بازاریابی آن تعیین می گردد. تبلیغات غیرشخصی از جمله ابزارهایی است که در این جهت به کار گرفته می شود.

    تصمیمات اساسی در تبلیغات غیرشخصی عموماً بدین صورت انجام می گیرد :

    شکل 1-1 تصمیمات اساسی برنامه تبلیغات ( کاتلر و آرمسترانگ[1] ، 1385)

    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    امروزه در کشور ما بانک ها به دلیل پایین بودن نرخ سود که در اکثر مواقع حتی پایین تر از نرخ تورم می باشد، با معضل بزرگی جهت جذب مشتری و در نتیجه سپرده های آنها مواجه هستند زیرا بسیاری از مردم راغب می باشند که سرمایه خود را در امور دیگری که سود بیشتری دارد به کار گیرند. همچنین افزایش تعداد بانک ها و ارائه خدمات تقریبا مشابه، خود به این معضل دامن زده است. بنابراین بانک ها در این فضای رقابتی جهت حفظ سهم و یا افزایش سهم خود از بازار باید برنامه ریزی مناسبی جهت ارائه تبلیغات خود داشته باشند و باید توجه کنند که بعد از اجرای تبلیغات، برنامه را تمام شده فرض نکرده و از انجام آخرین و مهمترین گام که همان ارزیابی اثربخشی تبلیغات می باشد غافل نگردند. متأسفانه در ایران، توجه زیادی به بررسی اثربخشی تبلیغات نمی شود که از دلایل آن می توان به نو بودن صنعت تبلیغات، عدم وجود اطلاعات کافی، عدم آشنایی مدیران با الگوها و مدل های ارزیابی اثربخشی تبلیغات و عدم وجود نمونه های کاربردی در این زمینه اشاره کرد ( هوشمندی ، 1384)

    بنابراین با توجه به اهمیت ارزیابی اثربخشی تبلیغات و با توجه به اینکه در جستجوهای انجام شده در منابع کتابخانه ای دانشگاه ها، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، در اکثر تحقیق های صورت گرفته در این زمینه در صنعت بانکداری، بانک مورد مطالعه، یک بانک دولتی بوده و چنین تحقیقی با تأکید بر مقایسه تطبیقی یک بانک خصوصی و یک بانک دولتی و بررسی چند رسانه به طور همزمان، یافت نگردید و نظر به اینکه بانک های تجارت و سپه در مقاطع زمانی مختلف، بودجه زیادی جهت اجرای تبلیغات خود از طریق رسانه های مختلف دیداری، شنیداری، نوشتاری، دیداری– شنیداری اختصاص می دهد و شش ماهه اول سال 1393 نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، لذا ضرورت انجام چنین مطالعه و تحقیقی در خصوص بررسی و ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانک های مذکور با تأکید بر چند رسانه به وضوح احساس می گردد تا بتواند راه گشا و راهنمایی جهت تبلیغات آینده این بانک ها باشد. همچنین شناسایی مهمترین عامل در افزایش اثربخشی تبلیغات و در نظر گرفتن آنها در هنگام تهیه برنامه تبلیغاتی، میتواند تأثیر بسزایی در جهت بهبود تبلیغات و بالا بردن میزان اثربخشی آن و در نتیجه نائل شدن بانک به هدف خود که جذب هرچه بیشتر مشتری می باشد، داشته باشد که این خود از دیگر مواردی است که ضرورت انجام چنین تحقیقی را ایجاب می کند.

     

    اهداف تحقیق

    هر تحقیقی به دنبال دستیابی به اهداف خاصی می باشد. اهداف این تحقیق به دو گروه هدف اصلی و اهداف فرعی به شرح ذیل تقسیم بندی شده است:

    هدف اصلی:

    مقایسه تطبیقی اثربخشی رسانه های مختلف در تبلیغات بانک های تجارت و سپه

     

    اهداف فرعی :

    شناسایی و ارزیابی شاخص های اثربخشی کیفی تبلیغات براساس اهداف تبلیغات

    تعیین میزان اهمیت هریک از شاخص ها در تبلیغات بانک های تجارت و سپه

    رتبه بندی رسانه ها با در نظر گرفتن میزان اهمیت هریک از شاخص ها

    بررسی و تعیین مهمترین عامل مؤثر در افزایش اثربخشی تبلیغات بانک های تجارت و سپه

    شناسایی مهمترین عامل مؤثر در انتخاب بانک تجارت و سپه توسط مشتریان

    ارائه راهکارهای مناسب جهت افزایش اثربخشی تبلیغات بانک های تجارت و سپه

     

    سوال های تحقیق

    با توجه به اهداف اصلی و فرعی تحقیق، تعدادی سوال اصلی و فرعی به شرح ذیل طرح می گردد تا با پاسخ گویی به آنها بتوان به اهداف تحقیق نائل آمد:

    سوال  اصلی :

    اثربخشی رسانه های مختلف در تبلیغات بانک های تجارت و سپه به چه میزان بوده است ؟

     

    سوال های فرعی :

    شاخص های اثربخشی کیفی تبلیغات بانکی کدام هستند؟

    میزان اهمیت هریک از این شاخص ها چه اندازه است؟

    رسانه های تبلیغات بانک تجارت و بانک سپه با توجه به شاخص های چگونه رتبه بندی می شوند؟

    مهمترین عامل در افزایش اثربخشی تبلیغات بانک های تجارت و سپه کدام است؟

    مهمترین عامل موثر در انتخاب بانک تجارت و بانک سپه توسط مشتریان کدام است؟

    راهکارهای مناسب جهت افزایش تبلیغات بانک تجارت و بانک سپه کدام اند؟

     

           

    تعریف واژه های عملیاتی پژوهش

    بازاریابی[2] : بازاریابی عبارت است از یک فرایند اجتماعی و مدیریتی که به وسیله آن، افراد و گروهها، نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید ، عرضه و مبادله کالاهای مفید و با ارزش، با دیگران تأمین می کنند( کاتلر[3] ، 1388)

    مدیریت بازاریابی[4] : مدیریت بازاریابی عبارت است از فرایند برنامه ریزی و اجرای پندار، قیمت گذاری، تبلیغات پیشبردی و توزیع ایده ها، کالاها و خدمات، به قصد انجام مبادلاتی که به تأمین اهداف انفرادی وسازمانی منجر گردد (زیمن ، 1385)

    ارتباطات بازاریابی[5]: ابزاری که به وسیله آن شرکت ها سعی در آگاه سازی، ترغیب و یادآوری مشتریان ( مستقیم یا غیر مستقیم ) درباره محصولات و نام های تجاری که می فروشند، دارند ( ساترلند[6]، 1389)

    آمیخته بازاریابی[7]: مجموعه ای از ابزارهای بازاریابی است که مؤسسه برای نیل به اهداف بازاریابی در بازار هدف از آن ها استفاده می کند . مک کارتی یک طبقه بندی چهار عامله از این ابزارها را معرفی کرده که چهار پی[8]  نام دارد و عبارتند از : محصول یا کالا ، قیمت فروش، مکان عرضه ( که همان توزیع است ) و تبلیغات پیشبردی (کاتلر ، 1388)

    خدمت : خدمت عبارت است از هر عمل یا کاری که یک طرف به طرف دیگر عرضه می کند و لزوماً نامحسوس باشد و به مالکیت چیزی نیز منجر نشود. تولید خدمت هم ممکن است به کالای فیزیکی بستگی داشته یا نداشته باشد(کاپفرر،1387)

    آمیخته بازاریابی خدمات : بومز و بیتنر[9] ( 1981 ) پیشنهاد نمودند که سه عامل مردم، شواهد فیزیکی و فرایند به چهار پی سنتی آمیخته بازاریابی ( محصول، قیمت فروش، توزیع و تبلیغات پیشبردی ) اضافه شده و هفت پی آمیخته بازاریابی خدمات را ایجاد نمایند.

    تبلیغات[10] : تبلیغات از نظر تکنیکی عبارت است از هر نوع معرفی غیرشخصی و ترویج ایده ها – کالا و یا خدمات در مقابل پول که یک فرد یا موسسه مشخصی آن را انجام می دهد. به عبارتی دیگر ایجاد رابطه با مشتری جهت مطلع کردن و تاثیرگذاری بر روی نگرش و رفتار وی را تبلیغات گویند (ختری[11] ،2006)

    اثربخشی[12]: نسبت ستاده ها به داده را اثربخشی گویند.

    اثربخشی تبلیغات : مشخص کردن اینکه تبلیغی که ما بودجه زیادی جهت آن صرف کرده ایم تا چه حد ما را به اهدافی که تعیین کرده بودیم رسانده است (محمدیان ، 1388)

    تبلیغات اثربخش : تبلیغی است که می تواند توجه مخاطب را جلب کند، تأثیری خاطره انگیز داشته و کنش خرید مخاطبان را تحریک نموده و دریافت حسی مخاطبان را بیدار کند(پورکریمی ، 1381). به عبارتی دیگر با توجه به مدل به کارگرفته شده در این تحقیق ( مدل AIDA) ، تبلیغی اثربخش خواهد بود که مراحل مدل مذکور را با موفقیت طی نماید .

    مدل AIDA : مدل سلسله مراتبی می باشد که جهت ارزیابی اثربخشی تبلیغات از آن استفاده می گردد. طبق این مدل، تبلیغی که بتواند به ترتیب باعث ایجاد آگاهی، ایجاد علاقه، ایجاد تمایل نسبت به محصول یا خدمت و در نهایت باعث اقدام به خرید آن گردد، تبلیغ اثربخش محسوب می گردد.

    عوامل مؤثر بر اثربخشی: مجموع عواملی است که حس و دریافت یا ادراک مخاطب را تحت تأثیر قرار داده و به اهداف مورد انتظار مبلغ تحقق می بخشند. ویژگی های فیزیکی و احساسی تبلیغات، پاسخ گویی به نیازها و توجه به ویژگی های مخاطبان تبلیغ که کسب آنها با بررسی و صرف وقت و هزینه زیاد همراه است، عوامل اثربخش تبلیغات تلقی می شوند (ختری،2006)

    رسانه[13]: یک تکنولوژی برای اطلاع دادن، ضبط کردن، اشتراک در نمادها و توزیع نمادها می باشد ( اولسون[14] ، 1377)

    رسانه های تبلیغاتی: به رسانه هایی نظیر اینترنت، بیلبورد، تلویزیون، مجلات، روزنامه، رادیو اطلاق می گردد که بعنوان ارائه دهنده تبلیغات به حساب می آیند ( بختایی و گلچین فر ، 1384)

    رسانه های گروهی: رسانه های گروهی ( عمومی ) شامل نشریه ( روزنامه ، مجله ها و نامه هایی که به صورت مستقیم برای مشتریان فرستاده می شود )، رسانه های عمومی که سخن پراکنی می کنند ( رادیو و تلویزیون ) و رسانه هایی که جنبه نمایش دارند ( تابلوهایی که در بزرگراهها می زنند و نشانه ها یا علامت های شرکت، که به صورت تصویرهای جالب در معرض دید همگان قرار می دهند ). به عبارت دیگر رسانه های گروهی از جمله کانال های ارتباطی غیرشخصی به شمار می روند. کانال های ارتباط غیرشخصی کانال هایی هستند که بدون تماس شخص و بدون بازخورد نمودن نتیجه، پیام را منتقل می کنند (لمپرت[15]،2006)

    تبلیغات دیداری: در این تحقیق منظور از تحقیقات دیداری، تبلیغات ارائه شده از طریق بیلبورد می باشد.

    تبلیغات شنیداری: در این تحقیق منظور از تحقیقات شنیداری، تبلیغات ارائه شده از طریق رادیو می باشد.

    تبلیغات نوشتاری: در این تحقیق منظور از تحقیقات نوشتاری، تبلیغات ارائه شده از طریق روزنامه می باشد.

    تبلیغات دیداری – شنیداری: در این تحقیق، منظور از تبلیغات دیداری – شنیداری، تبلیغات ارائه شده از طریق تلویزیون می باشد.

    بانک: بانک نهادی اقتصادی است که وظیفه هایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفه قیمومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید یا فروش را بر عهده دارند (  http://fa.wikipedia.org).

    مشتری: از دیدگاه سنتی، مشتری کسی است که فرآورده های شرکت را خریداری می کند )مهتا[16]،2012). در مباحث مربوط به بازاریابی و فروش، مشتری بالقوه کسی است که به تشخیص بازاریاب دارای تمایل و توانایی بالقوه ای برای انجام مبادله فایده باشد ( کاتلر، 1388 )

    نیاز مشتری: یک نیاز انسانی ، عدم دسترسی به یک رضایتمندی اساسی است. نیاز ما را جامعه یا بازاریابان به وجود نیاورده اند، بلکه در بافت حیاتی انسان و روان او وجود دارد (بالدوین ،1389). نیاز مشتری عبارت است از هر نوع احساس کمبودی که برای مشتری به وجود می آید و او تلاش می کند تا با بهره گیری از استعداد و توانایی خود نسبت به رفع آن اقدام نماید)اسچیفمن و کنوک[17]،2000)

    جلب توجه[18] : حدی است که تبلیغات توجه مخاطب را به خود جلب می کند.

    علاقه[19] : حدی است که تبلیغات باعث ایجاد علاقه در مخاطب می شود.

    تمایل[20]: حدی است که تبلیغات باعث ایجاد علاقه در مخاطب می شود.

    اقدام[21]: حدی است که تبلیغات مشتریان را به سمت استفاده از خدمت یا کالا سوق می دهد، منجر به استفاده از محصول توسط مشتریان شده و درنهایت سبب توصیه آن محصول به دیگران می شود.

     

    قلمرو زمانی ، مکانی و موضوعی پژوهش

    قلمرو زمانی تحقیق، شش ماهه اول سال 1393 ( از فروردین تا شهریور ماه ) بوده است. قلمرو مکانی تحقیق، شعب بانک های تجارت و سپه در تهران بوده است. قلمرو موضوعی تحقیق، تحقیق حاضر برمبنای موضوع آن به طور کلی در قلمرو موضوعات مدیریت بازاریابی و به طور اختصاصی در مباحث مربوط به آمیخته بازاریابی و سپس مباحث مربوط به تبلیغات جای می گیرد.

     

    جامعه آماری

    در تحقیق حاضر، جامعه آماری کلیه مشتریان شعب بانک های تجارت و سپه در سطح شهر تهران می باشد.

     

     

    روش پژوهش

    پژوهش حاضر براساس هدف، نوعی پژوهش کاربردی می باشد. از آن جهت که در شعب منتخب بانک های تجارت و سپه پذیرفته و نتایج حاصل از آن مورد استفاده در بانک تجارت و بانک سپه قرار می گیرد و راهکارهای مناسبی جهت افزایش اثربخشی تبلیغات بانک های تجارت و سپه ارائه می دهد، کاربردی است.

    از جهت ماهیت و براساس چگونگی بدست آوردن داده های موردنیاز و روش گردآوری داده ها، یک پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و از شاخصه مطالعات میدانی محسوب می شود که با استفاده از ابزار پرسشنامه به دنبال ارزیابی اثربخشی اهداف کیفی تبلیغات بانک های تجارت و سپه است.

    روش های مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات در پژوهش به ترتیب ذیل است:

    گردآوری داده ها کتابخانه ای: در این روش جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات موضوع پژوهش از منابع کتابخانه ای، مقالات، کتب و مجلات تخصصی استفاده شده است.

    روش میدانی: با استفاده از ابزار سنجش پرسشنامه که بین مشتریان بانک های تجارت و سپه در شعب منتخب این بانک ها در شهر تهران توزیع شده است، جهت دستیابی به پرسش های پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.

     

     

    روش تحلیل داده ها

    پس از جمع آوری پرسشنامه ها، استخراج داده های خام پژوهش و تنظیم داده ها در یک جدول، کلیه داده ها از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از:

    آزمون مقایسه میانگین تک نمونه ای تی استیودنت[22]

    آزمون فریدمن[23] ( جهت رتبه بندی عوامل و عناصر موردنظر در پژوهش )

    آزمون کولموگروف اسمیرنوف ( جهت آزمودن نرمال بودن متغیرها )

    کاربرد پژوهش

    نتایج این پژوهش این امکان را فراهم می آورد تا بانک های تجارت و سپه اثربخشی آثار ارتباطی تبلیغات خود را ارزیابی نموده و از میزان این اثربخشی در جذب مشتریان آگاه شوند. از دیگر کاربردهای این پژوهش می توان به آگاهی از میزان دسترسی و زمان اختصاص دادن به رسانه ها از سوی مشتریان جهت تنظیم فعالیت های تبلیغاتی خود در این رسانه ها اشاره نمود. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش می تواند جهت استفاده از شاخص های مناسب جهت ارزیابی تبلیغات، فرآیندهای تبلیغاتی به کار گرفته شود.

     محدودیت ها و موانع پژوهش

    طولانی شدن و تاخیر زیاد در روند جمع آوری پرسشنامه ها به دلیل پراکندگی و فواصل زیاد بین شعب.

    عدم امکان توزیع پرسشنامه درتمامی شعب بانک در سطح شهر تهران

    عدم تمایل و همکاری برخی از مشتریان نسبت به تکمیل پرسشنامه

    عدم دسترسی به اطلاعات مربوط به روش تنظیم و زمانبندی تبلیغات ارائه در رسانه ها

     

    جمع بندی فصل اول

    در این فصل در ابتدا پس از بیان مقدمه ای در رابطه با موضوع پژوهش با عنوان "اثربخشی تبلیغات در بانک ها" که در آن عوامل کلیدی موفقیت در صنعت بانکداری معرفی گردید و سپس بدنبال آن از اهداف پژوهش سخن گفته شد و اینکه چرا در صنعت بانکداری به مقوله "اثربخشی تبلیغات" پرداخته میشود. همچنین اهداف و ضرورت انجام تحقیق اینگونه بیان شد که تبلیغات برای بانک یک هزینه نیست بلکه یک سرمایه محسوب میشود، چرا که تبلیغات مثبت در راستای موفقیت خدمات بانکداری ، مؤثر میباشد. پس از آن اهداف تحقیق و بدنبال آن سؤالات تحقیق بیان شد. در ادامه تعاریف عملیاتی واژه های کلیدی پژوهش در این فصل ارائه گردید. قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی پژوهش و همچنین روش پژوهش و کاربرد پژوهش را در بانک ها به اختصار بیان کردیم و در انتها به محدویت ها و موانع پژوهش اشاره گردید

     

    [1] Kotler & Armstrong

    [2] Marketing

    [3] kotler

    [4] Marketing Management

    [5] Marketing Communication

    [6] Saterland

    [7] Marketing Mix

    [8]Four Ps

    [9] Booms & Bitner

    [10] Advertising

    [11] Khatri

    [12] Effectiveness

    [13] Media

    [14] Olesvan

    [15] Lempert

    [16] Mehtaa

    [17] Schiffman & Kanuk

    [18] Attention

    [19] Interest

    [20] Desire

    [21] Action

    [22]T-Student

    [23] Fridman

    Abstract

    Effective advertisement is considered as a factor of growing and development process in banking system and has a direct relationship with banking system economic prosperity. Investigation of effectiveness of advertisement for analyzing its role in approaching the banking goals can attribute the organization to implement changes in functions and  its executive processes. Different tools and patterns are used for investigating advertisement and its effects that the hierarchical models are the most prevailed. In this research the connective process of Tejarat and Sepah banks in four media including TV, radio, billboard and newspaper, is investigated. For this reason, the AIDA model that is one of effects hierarchical models is applied. The 348 questionnaires after final verification by using of chronbach alpha and accuracy by context credit within costumers of Sepah and Tejarat banks around Tehran city were distributed that selected by simple random sampling. For investigating of the research’s findings, the one-sample average comparative test, Friedman test and Kolmogrof-smirnof  test, are used. The results showed that TV is the most important media for Tejarat Bank and TV in two aspects- tendency creation and action- and worked more successfully than other factors, as well. Newspaper was introduced as the most important media for Sepah Bank and was successful to interest costumers. Also no one of banks has not treated the AIDA model and that’s why their advertisement has not remained in their costumers’ mind. Finally, we present some approaches separately, to increase effect of banks advertisement.

    Keywords: qualitative effectiveness index of advertisement, publicizing media, AIDA model, Sepah Bank, Tejarat Bank.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه..............................................................................................................................................................13

    تعریف مسئله .......................................................................................................................................13

    اهمیت و ضرورت پژوهش .................................................................................................................15

    اهداف پژوهش .....................................................................................................................................16

    سوالات پژوهش .................................................................................................................................17

    تعریف واژه های عملیاتی پژوهش ...................................................................................................18

    قلمرو زمانی ، مکانی و موضوعی پژوهش ......................................................................................21

    جامعه آماری ........................................................................................................................................26

    روش پژوهش .......................................................................................................................................22

    روش تحلیل داده ها ...........................................................................................................................22

    کاربرد پژوهش ..............................................................................................................................23

     محدودیت ها و موانع پژوهش ..................................................................................................23

    جمع بندی فصل اول ..................................................................................................................23

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    مقدمه ............................................................................................................................................................25

    2-1 خدمت .................................................................................................................................................26

    2-1-1 تعریف خدمت ...............................................................................................................................26

    2-1-2 ماهیت و طبقه بندی خدمات ...................................................................................................26

    2-1-3 تقسیم بندی خدمات .................................................................................................................27

    2-1-4 ارکان تشکیل دهنده یک سازمان خدماتی ...........................................................................28

    2-1-5 ویژگی های خدمات و خدمات بانکی .....................................................................................29

    2-1-6 آمیخته بازاریابی خدمات ..........................................................................................................31

    2-1-7 اجزای خدمت .............................................................................................................................32

    2-1-8 ساختاری برای تصمیم گیری های مدیریت خدمات .........................................................33

    2-2 بازاریابی بانک....................................................................................................................................36

    2-2-1 تعریف بازاریابی .......................................................................................................................36

    2-2-2 بازاریابی خدمات بانکی ..........................................................................................................36

    2-2-3 ارکان بازاریابی خدمات بانکی ..............................................................................................37

    2-2-4 فرآیند بازاریابی بانکی ...........................................................................................................38

    2-3 مشتری و نقش آن در نظام بانکی............................................................................................38

    2-3-1 انواع مشتری............................................................................................................................40

    2-3-2 وفادارسازی ، رضایتمندی و خلق ارزش برای مشتری .................................................41

    2-4 ارتباطات بازاریابی جامع ...........................................................................................................43

    2-4-1 عناصر آمیخته بازاریابی جامع ............................................................................................43

    2-4-2 مدل برنامه ریزی جامع ارتباطات بازاریابی .....................................................................46

    2-5 تبلیغات ........................................................................................................................................49

    2-5-1 تعریف تبلیغات .....................................................................................................................49

    2-5-2 تبلیغات خدمات ...................................................................................................................50

    2-5-3 انواع تبلیغات .........................................................................................................................51

    2-5-4 تعریف و طبقه بندی متغیرهای تبلیغات .........................................................................52

    2-5-5 اهداف تبلیغات .......................................................................................................................53

    2-5-6 اهداف تبلیغات در بازاریابی بانکی ......................................................................................54

    2-5-7 عوامل موثر بر افزایش اثربخشی تبلیغات ..........................................................................57

    2-6 رسانه ..............................................................................................................................................58

    2-7 مدل های ارزیابی اثربخشی تبلیغات .......................................................................................61

    2-7-1 مدل سلسله مراتب واکنش ..................................................................................................61

    2-7-1-1 مدل آیدا .............................................................................................................................61

    2-7-1-2 مدل سلسله مراتب تاثیرات .............................................................................................62

    2-7-1-3 مدل پذیرش ابداع ..............................................................................................................63

    2-7-1-4 مدل پردازش اطلاعات .......................................................................................................63

    2-7-2 رویکرد داگمار ...........................................................................................................................64

    2-7-3 تکنیک کریسپ ........................................................................................................................65

    2-7-4 مدل دبیلو.بلی ...........................................................................................................................65

    2-7-5 مدل احتمال گسترش اطلاعات .............................................................................................66

    2-7-6 الگوی چهار پی ..........................................................................................................................67

    2-7-7 مدل ای.تی.آر.ان .....................................................................................................................68

    2-7-8 مدل پی.اس.آی.پی .................................................................................................................68

    2-7-9 مدل آر.پی.جی ........................................................................................................................69

    2-7-10 مدل اثرخالص .......................................................................................................................70

    2-7-11 مدل امبلر ..............................................................................................................................70

    2-7-12 مدل مکینز و جاروسکی ....................................................................................................70

    2-7-13 مدل درک/تجربه/حافظه ...................................................................................................70

    2-7-14 مدل ون ................................................................................................................................72

    2-7-15 مدل واکراست و امبلر .........................................................................................................73

    2-8 آزمون های آثار ارتباطاتی تبلیغات .........................................................................................75

    2-9 مدل مفهومی و پیشینه پژوهش .............................................................................................77

    2-10 مدل مفهومی پژوهش ............................................................................................................78

    فصل سوم : روش پژوهش

    مقدمه ....................................................................................................................................................82

    1-3 هدف پژوهش .............................................................................................................................82

    2-3 سوالات پژوهش .........................................................................................................................83

    3-3 قلمرو زمانی و مکانی و موضوعی پژوهش ............................................................................84

    4-3 روش پژوهش .............................................................................................................................84

    5-3 جامعه آماری ..............................................................................................................................88

    6-3 تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ................................................................................88

    7-3 روایی و پایایی ابزار سنجش پژوهش .....................................................................................89

    8-3 روش تحلیل داده ها .................................................................................................................90

    9-3 آزمون فریدمن ...........................................................................................................................90

    10-3 آزمون میانگین تک نمونه ای ..............................................................................................91

    11-3 آزمون کولموگروف – اسمیرنوف ........................................................................................91

    فصل چهارم : یافته های پژوهش

    مقدمه ..................................................................................................................................................93

    4-1 توصیف داده ها ........................................................................................................................94

    4-1-1 توزیع پاسخ دهندگان به تفکیک جنسیت ...................................................................94

    4-1-2 توزیع سنی پاسخ دهندگان ......................................................................................................95

    4-1-3 توزیع تحصیلی پاسخ دهندگان ................................................................................................96

    4-1-4 توزیع شغلی پاسخ دهندگان .....................................................................................................97

    4-2 تحلیل داده ها ...................................................................................................................................98

    4-2-1 بررسی میزان دسترسی ، اختصاص زمان کیفیت و توصیه رسانه ها ...............................99

    4-2-2 تعیین میزان اهمیت هریک از شاخص ها در تبلیغات بانک سپه و تجارت ...................102

    4-2-3 رتبه بندی رسانه ها با در نظر گرفتن میزان اهمیت هریک از شاخص ها......................106

    4-2-4 بررسی اثربخشی تبلیغات ارائه شده در رسانه ها ................................................................107

    5-2-5  تعیین مهمترین عامل موثر در افزایش اثربخشی تبلیغات بانک تجارت و سپه ...........108

    4-2-6 شناسایی مهمترین عامل موثر در انتخاب بانک سپه وتجارت توسط مشتریان .............111

    4-2-7 میزان یادآوری تبلیغات بانک تجارت و بانک سپه ..............................................................114

    4-3 جمع بندی فصل چهارم .................................................................................................................115

    فصل پنجم : جمع بندی و نتیجه گیری و ارایه پیشنهادات

    مقدمه ...........................................................................................................................................................116

    5-1 نتایج پژوهش ....................................................................................................................................116

    5-1-1 شاخص های اثربخشی کیفی تبلیغات در بانک ها کدام اند ؟ ..........................................117

    5-1-2 میزان اهمیت هریک از شاخص ها چه اندازه است؟ ...........................................................118

    5-1-3 بررسی اثربخشی کیفی تبلیغات بانک ها کدام اند؟ ............................................................119

    5-1-4 مهمترین عامل در افزایش اثربخشی تبلیغات بانک ها کدام اند؟ ....................................121

    5-1-5 مهمترین عامل موثر در انتخاب بانک توسط مشتریان کدام اند؟ ....................................122

    5-1-6 رسانه های تبلیغاتی بانک ها با توجه به شاخص ها چگونه رتبه بندی میشوند؟ .........123

    5-2 مقایسه نتایج پژوهش با پژوهش های پیشین ...........................................................................125

    5-3 پیشنهادات براساس یافته های تحقیق و ارائه راهکارهای افزایش اثربخشی تبلیغات بانک تجارت و بانک سپه ..................................................................................................................................126

    5-3-1 ارائه راهکارهایی جهت افزایش اثربخشی تبلیغات بانک تجارت .......................................127

    5-3-2 ارائه راهکارهایی جهت افزایش اثربخشی تبلیغات بانک سپه ............................................127

    5-4 پیشنهادات پژوهش برای پژوهش های آتی ...............................................................................130

    5-5 محدودیت های پژوهش های آتی ................................................................................................131

    پیوست ها ...................................................................................................................................................132

    فهرست منابع فارسی ...............................................................................................................................154

    فهرست منابع لاتین .................................................................................................................................159

    فهرست اشکال

    شکل 1-1 تصمیمات اساسی برنامه تبلیغات ..................................................................................15

    شکل 1-2 انواع مختلف خدمات .......................................................................................................27

    شکل 2-2 سازمان خدماتی به عنوان یک سیستم ......................................................................29

    شکل 3-2 ارتباط 8 پی با چارچوب مدیریت تصمیم گیری .....................................................35

    شکل4-2 مدل برنامه ریزی جامع ارتباطات بازاریابی ................................................................49

    شکل 5-2 مدل 4 مرحله ای آیدا ...................................................................................................61

    شکل 6-2 مراحل مدل ای . ال . ام ................................................................................................67

    شکل 7-2 مدل درک/تجربه/حافظه ...............................................................................................71

    شکل 8-2 مدل ون ...........................................................................................................................72

    شکل 9-2 مدل واکراست و امبلر ...................................................................................................74

    شکل 10-2 مدل مفهومی پژوهش ................................................................................................79

    شگل 1-4 نمودار فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان ....................................................................94

    شکل 2-4 نمودار فراوانی سنی پاسخ دهندگان ..........................................................................94

    شکل 3-4 نمودار فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان .................................................................96

    شکل 4-4 نمودار فراوانی شغل پاسخ دهندگان .........................................................................97

    منبع:

    فهرست منابع فارسی :

    اسدی ، داریوش (1380)، بررسی اثرات اجرای تبلیغات بازرگانی بانک رفاه کارگران بر میزان جذب مشتریان حساب پس انداز قرض الحسنه در آن بانک ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت

    اسماعیل پور ، مجید ( 1382 ) ، اجرای عملی به کارگیری بازرایای در خدمات بانکی ، تهران : انتشارات ترمه

    امین طهماسبی ، امین ؛ غفاری ، سارا ؛ عموزداه خلیلی ، حسین (1388) ، تبلیغات بانکی ؛ دلایل و تاثیرات آن بر جذب مشتری ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خلاق بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف :

    ایران دوست صانعی ، پویا(1384)، بررسی میزان اثربخشی تبلیغات تلویزیونی خدمات نوین بانک ملت ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین المل

    آقا بزرگ حداد ، محمد (1378) ، فصلنامه بانک صادرات ، شماره 46

    آقا محسنی فشمی ، علی (1388)، ارزیابی اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بیمه عمر و سرمایه گذاری بیمه پارسیان ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

    برادران جمیلی ، بیتا ( 1390) ، ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانک پارسیان بر جذب مشتری ( مطالعه تطبیقی رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری ) ، تهران : دانشگاه پیام نور ، مرکز تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

    بزرگی ، نورالدین ؛ نوری ؛ نورالدین (1388) ، اثرسنجی تبلیغات بانک ها بر رفتار مشتریان ، اولین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی :

    بیرانوند ، حمیدرضا ( 1389)، مدیریت تبلیغات بازاریابی ( روش ها و راهبردها ) بر مبنای دیدگاه ارتباطات یکپارچه بازاریابی ، تهران : سازمان مدیریت صنعتی .

    تهمتن ، بهمن (1388) ، بررسی نقش تبلیغات تلویزیونی خدمات نوین بانک صادرات در ایران در جذب مشتریان تهران ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خدمات بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف

    NCCBP01-NCCBP01-017.HTML

    جراد. جی ، تلیس (1386)، بهترین روش در تبلیغات موثر ( ترجمه : محمدرضا صالحی ) ، تهران : انتشارات فرهنگ مردم .

    جی سیلک ، آلوین (1388 ) ، بازاریابی ( ترجمه : حمیدرضا بیرانوند و امیر شیروانی ) ، تهران : موسسه کتاب مهربان نشر .

    حبیب زاده ، سیده شیوا (1390) ، بررسی ساختار و محتوای تبلیغات اینترنتی ( تحلیل محتوای آگهی های بنر در پر مراجعه ترین سایت های اینترنتی دنیا ) ، تهران : دانشکده صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ارتباطات گرایش تبلیغات و بازاریابی .

    حیدری، نساء(1389) ، بررسی تاثیر تبلیغات بر رفتار مشتریان در بانکداری الکترونیکی ( مطالعه موردی : شعب بانک ملت شهرستان شاهرود ) ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت .

    خان محمدی ، هدی ( 1389 ) ، بررسی عوامل اثرگذار در بالا بردن اثربخشی تبلیغات بیمه ای بازرگانی در ایران از نظر بیمه گذاران ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی .

    درگی ، پرویز ( 1388 ) ، مباحث و موضوعات بازاریابی خدمات با نگرش بازار ایران ، تهران : موسسه خدمات فرهنگی رسا .

    رشیدی ، داریوش ( 1389 ) ، بازاریابی خدمات بانکی ، تهران : انتشارات کوهسار ، چاپ دوم .

    رنجبریان ، بهرام (1390 ) ، بازاریابی و مدیریت بازار ، تهران : شرکت چاپ و نشر بازرگانی ، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی .

    سادات داوری ، آرزو (1392 ) ، ارزیابی اثربخشی تبلیغات بازرگانی موسسات آموزشی با استفاده از مدل سلسله مراتبی لاویج و استاینر ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی .

    سفیدگران ، بهارک ؛ اسدی ، اصغر ؛ رضایی ، یوسف ( 1390) ، رویکرد نوین در ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات بانکی ، تهران ، دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی ، مراکز بازاریابی خدمات مالی :

    سلیمانی بشلی ، علی ؛ اسفندیاری سلوکلو، محمود (1388 ) ، کارکرد تبلیغات و شعارهای تبلیغاتی در سیستم بانکداری ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خلاق بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف .

    سیاهپوش ، امیرعباس (1392) ، فصلنامه بانک صادرات ، شماره 23

    شاملو ، مهدی (1393) ، بازاریابی و مشتری مداری در بانک ، تهران : اندیشه مانا

    طهماسب پور ، زهرا (1390 ) ، تاثیر ارتباطات غیرکلامی بر اثربخشی تبلیغات تلویزیونی در بین شهروندان تهرانی ،  کیش : دانشگاه تهران پردیس بین المللی کیش ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی .

    عسگری ، احمد (1390) ، بازاریابی خدمات ، دوماهنامه مدیریت ، شماره 120

    علوی ، محمدرضا (1391) ، ارائه مدل مفهومی برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی استراتژیک.

    غفاری آشتیانی ، پیمان ؛ عباسی ، مریم ؛ چارستاد ، پروانه (1391) ، تحلیلی بر عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی در بانکداری الکترونیکی ، مجموعه مقالات سومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی :

    EBANKING03_009.HTML

    فاربی ، ای.دی (1386) ، چگونه تبلیغات موفق بسازیم ( ترجمه : شادی گلچینی فر و امین بختایی ) ، تهران : سازمان مدیریت صنعتی .

    کاتلر ، فلیپ (1385) ، مدیریت بازاریابی ، ( ترجمه : بهمن فروزنده ) ، تهران : نشر آموخته ، چاپ چهارم .

    کاتلر ، فلیپ ؛ آرمسترانگ ، گری (1384) ، اصول بازاریابی ، ( ترجمه : علی پارسیان ) ، تهران : جهان نو ، چاپ سوم .

    کاتلر ، فیلیپ ؛ آرمسترانگ ، گری (1387) ، اصول بازاریابی ، ( ترجمه : بهمن فروزنده ) ، تهران : نشر آموخته ، چاپ نهم .

    کارخانه ای ، بهرام ؛ فرشی نظری ، چنگیز (1381) ، روش های جذب مشتری و بهبود مدیریت شعب ، تهران : نشر آرویج .

    کمالی ، کامل ؛ دادخواه ، محمدرضا (1384) ، بازاریابی و مدیریت بازار ( علمی – کاربردی ) ، تهران : شهر آشوب ، چاپ سوم .

    کیانی نژاد ، الهام (1390)، ارزیابی تاثیر تبلیغات بازرگانی بر میزان جذب مشتریان حساب های قرض الحسنه بانک ملت ، تهران : دانشگاه پیام نور ، مرکز تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت .

    لالاک ، کریستوفر ؛ رایت ، لارن (1382) ، اصول بازاریابی خدمات ، ( ترجمه : ابوالفضل تاج زاده ثمین ) ، تهران : سمت .

    محمدیان ، محمود (1379) ، مدیریت تبلیغات از دید بازاریابی ، تهران : انتشارات حروفیه

    مصطفی ادیبی ، پویا ؛ سیدی ، سید مسعود (1388 ) ، جهت بخشی و تمرکز تبلیغات بر روی نیازمندی های مشتریان بانک ها در راستای ایجاد ارزش ویژه نشان تجاری برای بانک ها ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خلاق بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف :

    ملایی ، مجتبی ( 1387 )، به سوی بازاریابی مستقیم ، نشریه تدبیر.

    منافی ، سید هادی (1388) ، نقش تبلیغات خلاق در ارتقای ارزش نام تجاری در صنعت بانکداری ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خلاق بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف :

    مواهبی طباطبایی ، سحر (1388) ، ارزیابی اثربخشی تبلیغات صنعت بیمه در زمینه مسئولیت حرفه ای پرستاران ، تهران : دانشگاه تهران دانشکده مدیریت ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی .

    میرهادی ، سید محمد باقر (1391) ، عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان در بانک رفاه ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل .

    نظری ، کامران ؛ امامی ، مصطفی ؛ بردبار ، حامد ؛ حسینی فرد ، سید مجتبی (1389) ، بررسی تاثیر عوامل امیخته بازاریابی در جذب مشتریان ( مطالعه موردی : موسسات مالی و اعتباری سپه استان کرمانشاه ) :

    ونوس ، داور ؛ صفائیان ، میترا (1384) ، بازاریابی خدمات بانکی در ایران و ویژگی های خدمات بانکی ، تهران : نگاه دانش ، چاپ چهارم .

    وودروف ، هلن (1385) ، بازاریابی خدمات ، ( ترجمه : ابراهیمی گوهریان و مصطفی کوهستانی) ، تهران : انتشارات امیرکبیر .

    ویلکاکس ، دنیس . ال ؛ کمرون ، کنت نی ؛ آدلت ، فلیپ . اچ ، ایجی ،ورون . کی ( 1386) ، روابط عمومی نقش فرآیند و استراتژی ، جلد اول ( ترجمه : سید محمد اعرابی و داوود ایزدی ) ، تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی .

    ویلیام ، ولز (1388) ، تبلیغات تجاری ؛ اصول و شیوه های عمل ، ( ترجمه : سینا قربانلو ) ، تهران : مبلغان .

    هاوکینز ، دل ؛ بست ، راجر ؛ کانی ، کنت (1385) ، رفتار مصرف کننده ( ترجمه : احمد روستا و عطیه بطحایی ) ، تهران : نشر سارگل

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست منابع لاتین :

    Belch, George E., Belch, Michael A.,(2003), Advertising And Promotion, New Yorl: Mc Graw-Hill, 6th Edition.

    Drossos , Dimitris., Giaglis, Geroge M., Lekakos, George., Kokkinaki, Flora., Stavraki, and Maria G., (2007). " Determinants of Effective SMS Adverising _ An Experimental Study " . Journal of interactive Advertising. VOL 7, No 2, (2007),pp.16-27, American Academy of Advertising.

    http://en.wikipedia.org/wiki/DAGMAR_marketing.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Service_(economics).

    Evans, D. 2008, Social Media Marketing: An Hour a Day. Indianapolis: Wiley Publishing.

    Kim, ji-Hern., Hyun, yong j., (2010). " A model to investigate the influence of marketing – mix efforts and corporate image on brand equity in the IT software sector " . industrial Marketing Management. No 40,2011, pp 424-438, Emerald Group Publishing Limited .

    Khatri, P. 2012. Celebrity Endorsement: A Strategic Promotion Perspective. . Indian Media Studies Journal of Advertising: 25-37.

    Lovelock, Christopher., Wright, Lauren .,(2010), Principles Of Service Marketing And Management, New York: prentice – hall, second Edition.

    Liu, M. T., Y.H.Ying, & Minghua, J. 2009. Relations among attractiveness of endorsers, match-up, and purchase intention in sport marketing in China. Journal of Consumer Marketing, 24(6): 358-365.

    Lempert P. 2006. Caught in the Web, Progressive Grocer, 85 (12): 18.

    Mangold, W. Glynn,, Faulds, David J., (2009). " social Media : The New Hybird Element Of The Promotion Mix" , Business Horizons. No 52,2009 , PP 357-365, Emerald Group Publishing Limited .

    Mehta, A. 2012. Advertising Attitudes and Advertising Effectiveness. Journal of Advertising Research, May-Jun: 67-72.

    McKay- Nesbitt, jane., Manchanda , Rajesh V., Smith, Malcolm C., Huhmann, Bruce A., (2009). " effect of age, need for cognition, and affective intensity on advertising effectiveness ". Journal of Business Research . No 64,(2011),pp 12-17, Emerald Group Publishing Limited .

    Mittal, Banwari., (1999). " The Advertising of Services: Meeting the Challenge of Intangibility" . Journal of Service Research . Vol 2, no 1,(2009), pp 98-116, sgae Publication .

    Mandler, G. 2010. The Structure of Value: Accounting for Taste. New Jersey: Erlbaum.

    Oxford, Dictionary Of Business And Management (2009), London : oxford Publication,5th Edition .

    Pavlou, Paul A., Stewart David W.,(2000). " Measuring the Effects and Effectiveness of Interactive Advertising. Vol 1,No 1,(2000),pp 62-78, American Academy of Advertising.

    Petit, Cecile., Dubios, C yrille., Harand, Aurore., Quazzotti, Serge., (2011). " A new , innovative and marketable IP diagnosis  to evaluate , qualify and find insights for the development of SMEs IP practices and use, based on the AIDA approach " . World Patent Information . No 33, 2011,pp 42-50, Emerald Group Publishing Limited .

    Potluri, Rajasekhara Mouly., (2008) , " Assessment of effectiveness of marketing communication mix element in Ethiopian service sector ". African Journal of Business Management. Vol 2, No 3,pp 059-064, March 2008 .

    Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. 2000. Consumer behavior (7 ed.). New Jersey: Prentice Hall

    Shimp, T. A. 2009. Advertising Promotion: Supplemental Aspects of Integrated Marketing Communications (5 ed.). Texas: Dryden Press.

    Vollmer, C., & Precourt G. 2008. Always on: Advertising, marketing, and media in an era of consumer control. New York: McGraw-Hill.

    Solomon, M. R. 2002. Consumer Behavior (5 ed.). New Jersey: Prentice Hall.

    Ruiz, Salvador., Sicilia, Maria.,(2004). " the impact of cognitive and/or affective processing styles on consumer response to advertising appeals" , Journal of Business Research. No 57,2004, pp 657-664, Emerald Group Publishing limited .

    Valette- Florence, Pieere., Guizani, Haythem., Merunka, Dwight., (2009). " The impact of brand personality and sales promotion on brand equity " . Journal of Business Research . No 64, 2011, pp 24-28, Emerald Group Publishing Limited.

    Varey, Richard J(2002), Marketing Communication : Principles and Practices , London : Routledge Publication.


موضوع پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, نمونه پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, جستجوی پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, فایل Word پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, دانلود پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, فایل PDF پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, پروژه درباره پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه تطبیقی اثربخشی تبلیغات در بانک های دولتی و خصوصی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی - بازرگانی داخلی چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت های فراگیر و صنعتی شدن جوامع و نیز نزدیک شدن خدمات و امکانات سازمان ها به یکدیگر، خلا فقدان تبلیغات موثر و کارآمد که باعث جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود، لازم و ضروری به نظر می رسد. بانک ها نیز مانند موسسات دیگر از این امر مستثنی نیستند. یکی ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی چکیده: در طول چند دهه گذشته، کیفیت خدمات الکترونیک بدلیل تأثیر قوی خود بر عملکرد تجارت، رضایت مشتری و وفاداری مشتری، توجه بسیاری از پژوهشگران را جلب نموده است. کیفیت خدمات به عنوان یک معیار در ارزیابی میزان هماهنگی سطح خدمات ارائه شده با انتظارات مشتریان در نظر گرفته می شود. در مؤسسات خدماتی و مالی به ویژه بانکها بازاریابی دهان به دهان ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده: امروزه با توجّه به ساختار رقابتی شدید حاکم بربانکها در عرضه خدمات الکترونیکی، استفاده از تبلیغات برای معرفی خدمات نقش مهمی در ترغیب و تشویق مشتریان در استفاده از محصول و خدمات و در نهایت جذب آنها به سمت استفاده از خدمات الکترونیکی بانکها دارد. به عبارت دیگر اگر بانکها بتوانند اثر بخشی ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده این تحقیق به دنبال بررسی ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار می آید. جامعه آماری این تحقیق نیز شامل کلیّه پرسنل بانک تجارت سراسر استان گیلان در ...

چکيده   امروزه تبليغات شفاهي به عنوان  يکي از ابزارهاي رايج بازاريابي و تبليغات  از اهميت بسياري نزد بازاريابان برخوردار گرديده است، بطوري­که مطالعات بيانگر آن هستند که تبليغ

                       گروه مديريت پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.A.” شهريور 1391 چکيده بانک ها يکي ازنهادها

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش : بازاریابی چکیده رقابت میان بانکها و پیچیدگی نظام بازاریابی خدمات بانکی شرایطی را ایجاد کرده که اگر به عرصه رقابتی و راهکارهای هوشمندانه توجه نشود بعضا بانکها در اهداف خود دچارناکامی شده و کم کم از صحنه رقابت حذف می‌شوند. چیزی که برای مشتریان ارزش تعیین کننده و نهایی را دارد، توانایی بانک در ارائه خدمات ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پایان ­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش: داخلی چکیده: مبحث کیفیت خدمات در دنیای امروز دارای جایگاه ویژه ای در بازاریابی مشتریان است. اما این موضوع در رابطه با بیماران اهمیت دوچندانی می یابد. زیرا رعایت نکات و اصول صحیح ارائه خدمات به بیماران می تواند نقش بسزایی در سلامت جسم و روان بیماران و حتی رضایت خانواده های آنان داشته باشد. در این تحقیق به بررسی ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده پژوهش حاضر با هدف بازنمایی ارزش­های فرهنگی بیگانه در تبلیغات محیطی شهر تهران تدوین شده است. در این پژوهش در پی پاسخ به این سؤالات بودیم که آیا تبلیغات محیطی شهر تهران ارزش­های فرهنگی بیگانه را ارائه و تبلیغ می­کند یا خیر و اگر تبلیغ می­کند چه ارزش­های فرهنگی بیگانه­ای در تبلیغات وجود دارد. جهت پاسخ به این سؤالات تبلیغات ...

ثبت سفارش