پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM

word 2 MB 31094 114
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته :مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

    چکیده

    این تحقیق به دنبال  بررسی ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار می آید. جامعه آماری این تحقیق نیز شامل کلیّه پرسنل بانک تجارت سراسر استان گیلان در حدود 614 نفر می باشد که بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه 237 نفر تعیین شد. در این تحقیق تلاش شده است تا  وضعیّت شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس حوزه های نه گانه مندرج در دو گروه نتایج و توانمندسازها مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت نیز محقّق پس از انجام تجزیه و تحلیل نهایی و با استفاده از آزمون‌ مرتبط با فرضیه‌ها و با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای مشخص نمود که جامعه مد نظر این تحقیق یعنی شعب بانک تجارت استان گیلان514 امتیاز از1000 کسب نموده است.

    کلیّه فرضیات پذیرفته شده و نهایتاً جهت بهبود مستمر پیشنهادهایی برای هریک از معیارها ارایه شده است.

    واژه های کلیدی: مدیریت کیفیت اروپا، توانمندسازها- نتایج- رهبری- خط مشی و استراتژی- کارکنان- مشارکت ها و منابع- فرآیندها- نتایج مشتری- نتایج کارکنان- نتایج جامعه- نتایج کلیدی عملکرد.

    فصل اوّل:

                       کلیّات تحقیق

    مقدّمه

    امروزه بنگاه های اقتصادی کشور درفرایند جهانی شدن وپیوستن به منظومه تجارت جهانی که پیوستنی که چندان نیز ازروی اختیار نیست با چالشهای بیشماری مواجه هستند. حضور دربازارهای جهانی وحتّی باقی ماندن دربازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجّه به گسترش وپیچیدگی اهداف، فرایندها وساختار سازمانی درصحنه رقابت، سازمانهایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها وانتظارات مشتریان وذینفعان پاسخگو باشند، همچنین به سود آوری وثروت آفرینی بعنوان شاخصهای کلیدی وبرترسازمانی توجّه کنند .مدلهای تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب وکار بعنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار سیستم ها درسازمانهای مختلف به کار گرفته می شوند. با بکارگیری این مدلها سازمانها می توانند از یک سو میزان موفّقیّت خود را دراجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قراردهند وازسوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمانها به ویژه بهترین آنها مقایسه کنند.مدلهای سرآمدی کسب وکار پاسخی است به این سؤال که سازمان برتر چگونه سازمانی است؟ چه اهدافی ومفاهیمی را دنبال می کند وچه معیارهایی بر رقبای آنهاحاکم هستند؟در واقع  اکثر کشورهای دنیا با تکیه بر مدلها، جوایزی را درسطح ملّی ومنطقه ای ایجاد کرده اند که محرّک سازمانها وکسب وکار در تعالی،رشد وثروت آفرینی است. مدل تعالی با محور قراردادن کیفیّت تولید (کالا یا خدمات)ومشارکت همه اعضای سازمان می تواند رضایت مشتری را جلب ومنافع ذینفعان را فراهم نموده ودر عین حال یادگیری فردی وسازمانی را با تکیه بر خلاقیّت ونوآوری تشویق وترویج کند.مدل های تعالی سازمانی به عنوان چارچوبی برای ارزیابی عملکرد و سنجش میزان موفّقیّت سازمان ها در استقرار سیستم های نوین مدیریتی و مدیریت کیفیّت جامع، کاربردهای روزافزونی پیدا کرده اند. این مدل ها به عنوان یک زبان مشترک برای مقایسه عملکرد و میزان موفّقیّت سازمان ها بکار می روند.

    نگرانی صنایع وسازمانهای اقتصادی کشور از پیوستن به تجارت جهانی وطرح سؤالاتی که آیا سازمانهای صنعتی کشور ما توان رقابت دراین فضا را دارند؟ در چه معیارهایی ضعیف هستیم؟سازمان های ما چگونه بایستی باشند که در رقابت پیروز میدان باشیم؟ و تفاوت سازمان ما با یک سازمان سر آمد و متعالی در مقیاس جهانی چیست؟  موجب شد مؤسّسات اقتصادی کشورمان به دنبال الگوهایی از سازمانهای موفّق در امر کسب و کار باشند ، سازمانهایی که نیازهای اصلی جامعه را به بهترین نحو برآورده می کنند و در این راه سرآمد دیگر سازمانها هستند و می دانند در فضای رقابتی برای رشد ، ماندگاری و برتری ، چگونه باید عمل کنند.

    با توجّه به مطالب فوق الذّکر و اهمیّت ارزیابی عملکرد،محقّق درصدد ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM[1]است.

    1-2 بیان مسئله

    مدل سرآمدی گسترده ترین ابزار خود ارزیابی در جهان است و مبنای طرّاحی جوایز ملی در کشور های مختلف ازجمله ایران است. تحقیقات زیادی نشان داده اند که استفاده از مدل های ارزیابی مدیریتی مانند مدل سرآمدی بر عملکردسازمان ها تاثیر مثبت دارد.(ملکی،ایزدی،1389)

    از آنجاییکه سازمان ها بایستی به طور مستمر عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهند و استراتژی های آتی خود را بر اساس این ارزیابی ها تدوین نمایند از بین مدل های فراوانی که برای ارزیابی عملکرد طرّاحی شده است در این تحقیق از شاخص های مدل تعالی سازمانی برای سنجش و ارزیابی عملکرد بانک تجارت استان گیلان استفاده شده است.

    مزایای مدل تعالی سازمان:

    •               برخورداری این مدل از دیدگاه سیستماتیک و فراگیر

    •               مدیریت مبتنی بر فرآیندهای سازمانی

    •               توجّه ویژه به نتایج کسب شده توسط سازمان

    •               ارزیابی مبتنی بر واقعیّات

    •               مشارکت گسترده کارکنان

    •               شناسایی نقاط قوّت و زمینه‌های قابل بهبود

    •               ارائه تصویر واقعی از فعّالیّتهای سازمان

    •               تبادل تجربیّات درون و برون سازمانی با بکارگیری ابزار بهینه کاوی

    •               استفاده از رویکرد خود ارزیابی به منظور تعالی سازمان

    (ملکی،ایزدی،1389)

    همچنین مدلی که مبنای ارزیابی و اهدای جایزه های بهره وری و تعالی سازمانی در بخش صنعت و معدن ایران قرار گرفته است منطبق بر مدلEFQM  است. جایزه ملّی تعالی سازمانی در بخش‌های ذیل اجرا می‌شود:

    بخش ساخت و تولید

    بخش خدمات

    بخش سلامت

    بخش آموزش

    بخش عمومی

    که بانک ها در بخش خدمات جای می گیرند.(بیک زاده،بهبودی،1388)

    بازار رقابتی امروز دارای تغییرات سریع و زیادی در عرضه محصولات و خدمات متنوّع و با کیفیّت شده است که ریشه اصلی این تغییرات در نیازها و خواسته های مشتریان است . لذا سازمان ها و شرکت های تولیدی و خدماتی به منظور پاسخ گویی مطلوب به نیازهای فراوان ومتنوّع مشتریان و نیز موفّقیّت در بازار، مستمرًا تلاش می نمایند تا با بهره گیری از فنون مناسب و روزآمد همچون مدیریت کیفیّت فراگیر،جایزه کیفیّت مالکوم بالدریج[2]،الگوی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیّت و غیره به اهداف خود نائل شوند.الگوی تعالی سازمانی به منظور شناسایی میزان دستیابی سازمان ها به کیفیّت و عملکرد برتر و میزان رشد آگاهی آنها نسبت به اهمّیّت کیفیّت و تعالی عملکرد تحت یک قالب رقابتی به وجودآمده است . الگوی فوق در اکثر کشورهای اروپایی به عنوان چارچوب برتری سازمانی و مبنای اکثر جوایز ملّی یا محلّی کیفیّت مطرح است. دلیل اصلی اثربخشی الگوی تعالی اروپا استفاده گسترده ا ز آن به عنوان سیستم مدیریتی و رشد حاصله در زمینه خود ارزیابی سازمان ها ذکر شده است . این الگو یک چارچوب غیرتجویزی است واعتقاد بر این است که رویکردهای زیادی را برای دستیابی به برتری پایدار و بهبود مداوم داراست(ملکی،ایزدی،1389)

           در دستگاه های اجرائی، عملکرد موضوع اصلی میباشد و مدیریت مؤثر بستگی به اندازهگیری، ارزیابی، برنامه ریزی و بهبود عملکرد سازمانی دارد. از این رو طی چند دهه گذشته تلاش های بسیاری برای تعریف شاخص هاوارائه الگوهایی در این خصوص صورت گرفته است به عقیده صاحبنظران، نظام ارزیابی بستر مناسبی را برای ارتقاء کیفیت خدمات و شفّافیّت عملکرد ایجاد میکند که با استقرار آن امکان درس گرفتن از اشتباهات فراهم میشود و ذخیره تجارب و حجم آموخته های سازمانی فزونی و درصد بروز اشتباهات کاهش می یابد. از این رو سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال1381، آئین نامه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرائی کشور را تصویب و مورّخ 28/10/1381 به کلیّه دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ نمود.به منظورتشویق داده های صنعتی، کشاورزی، خدماتی دولتی و غیردولتی ودر راستای ارتقای سطح بهره وری به دولت اجازه داده شده است که جایزه ملّی بهره وری را با استفاده از الگوی تعالی سازمانی طرّاحی وتوسّط سازمان ملّی بهره وری ایران به واحدهای بهره ور در سطوح مختلف اهدا کند.

    ذکر این نکته ضروری است که در ایران الگوی تعالی سازمانی با نام جایزه ملّی بهر ه وری وتعالی سازمانی شناخته شده و جا یزه مذکور توسّط موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی اهدا می گردد .معیارهای الگوی تعالی سازمانی که مبنای ارزیابی یک سازمان قرار می گیرند، به دو دسته توانمند سازها ونتا یج تقسیم می شوند . (ملکی،ایزدی،1389)

    مدلEFQMدر سال 1991 بعنوان مدل تعالی کسب و کار معرّفی گردید که در آن چارچوبی برای قضاوت و خود ارزیابی سازمانی و نهایتاً دریافت پاداش کیفیّت اروپایی ارائه شد، این اقدام در سال 1992 عملی گردید. این مدل نشان دهنده مزیّت های پایداری است که یک سازمان متعالی باید به آنها دست یابد. این مدل به سرعت مورد توجّه شرکت های اروپایی قرار گرفت و مشخّص شد که سازمانهای بخش عمومی و صنایع کوچک هم علاقه دارند از آن استفاده کنند.از میان سه مدل دمینگ[3] و مالکوم بالدریج [4]و EFQMکه از معروف ترین مدلهای تعالی سازمانی هستند مدلEFQMعمومیّت و استقبال بیشتری در سطح جهان یافته است.

    EFQM  یک چارچوب و الگوی خود ارزیابی است که موجب حرکت و هدایت فعّالیّتهای بهبود مستمر می‌گردد.

    توجّه داشته باشید EFQM  :

    یک استاندارد  مدیریت کیفیّت نیست

    یک ابزار ممیزی نیست

    مدل تعالی سازمانی به عنوان چارچوبی برای خودارزیابی سازمانی گسترش یافته و سازمان هایی که روی بهبود مستمر تمرکز دارند از این فرآیند به عنوان ابزاری توانمند برای نیل به این مقصود بهره جسته اند.


    اعضای کمیته مرکزی EFQMاز مدیران عامل شرکت های اروپایی هستند که برای چهار سال انتخاب

    می شوند. کمیته اجرائی نیز مرکّب از 20 عضو از همان سازمانها بوده که نه تنها بعنوان نماینده تام الاختیار در زمینه کیفیّت جامع انجام وظیفه می نمایند ،بلکه گزارشات لازم را به کمیته مرکزی ارائه می نمایند. اعضای کمیته اجرائیEFQMدر واقع نقش هدایت گر و پشتیبانی کننده استراتژیهای طرحهای عملیّاتی کسب و کار، نظارت بر پیشرفت طرحها و نهایتاً تدوین جهت کلّی مناسب برای تحقّق اهدا ف این سازمانها را به عهده دارند. در حال حاضر 19 کشور اروپایی باEFQMمشارکت می نمایند.(سومی [5]،2008)

     مدل تعالی ؛ ساختار مدیریتی است که با تکیه براصول و مفاهیم اساسی و توجّه داشتن به معیارهای اصلی مدیریت کیفیّت فراگیر و سیستم خودارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی را فراهم میکند.مدل تعالی؛ ابزاری جهت سنجش میزان استقرار سیستمها در سازمان و خودارزیابی و راهنمایی است که مسیر فعّالیّت مدیران را برای بهبود عملکرد شناسایی و تعیین میکند . بنابراین پیام کلیدی مدل تعالی متّکی بر پاسخ دادن به دو سؤال است که چگونه این مدل بعنوان یک ساختار مدیریتی مناسب و منطقی شناسایی میشود و چه کسانی می توانند در این زنجیره ارتباط و تعاملات نقش اساسی را ایفا کند. سطح اول این مدل اهداف کلّی و در سطح بعدی اهداف کلّی به درجات و مقیاس های کمّی و قابل اندازه گیری تجزیه و تبدیل میشوند. (سومی،2008)

    از طرفی دیگر مدل تعالی سازمانی در شرایطی در ایران مطرح می شود که در جهان بیش از 70 مدل سرآمدی ملی و 90 جایزه کیفیّت وجود دارد که عموماً بهره گرفته از مدل های EFQM و بالدریج بوده و بسوی یکدیگر همگرا شده اند . گویا زبان رقابت در همه جای دنیا یکی است که مؤسّسات اقتصادی را از آموختن الفبای مدیریت فراگیر سازمان گریزی نیست.لزوم رقابت پذیرشدن بخش صنعت و معدن با رویکرد جهانی و توسعه مشارکت ها و ادغام های صنعتی با جهان برای امکان دستیابی به بازار جهانی و ایجاد اعتبار جهانی برای این بخش باعث شد که در وزارت صنایع و معادن طرّاحی مدلی جهانی مورد توجّه و اقدام قرار گیرد مدلهایی که چندین سال بود جوامع صنعتی جهانی آنها را پذیرفته و دنبال کرده بودند. بالا رفتن سطح رقابت در بانک ها و مؤسّسات مالی و اعتباری در دنیا و حسّاس بودن مشتریان این بنگاهها ، ضرورت تدوین برنامه های مورد اشاره در این بخش را دو چندان کرده است (نجمی و همکاران، 1388،ص18).

    1-3 اهمّیت و ضرورت تحقیق

    بهبود مستمر عملکرد سازمان‌ها، نیروی عظیم هم‌افزایی ایجاد می‌کند که این نیروها می‌تواند پشتیبان برنامه رشد و توسعه و ایجاد فرصت‌های تعالی سازمانی شود. دولت‌ها و سازمان‌ها و مؤسّسات تلاش جلوبرنده‌ای را در این مورد اعمال می‌کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف و بدون شناسایی چالشهای پیش روی سازمان و کسب بازخور و اطّلاع از میزان اجرا ی سیاستهای تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود جدّی نیاز دارند، بهبود مستمر عملکرد میسّر نخواهد شد. تمامی موارد مذکور بدون اندازه‌گیری و ارزیابی امکان‌پذیر نیست.(توکّلی،بهشتی پور،1390،ص14)

    امروزه نقش و تأثیر مدلهای سرآمدی در ارتقاء کیفیّت و بهبود عملکرد سازمانها دیگر نیازی به اثبات ندارد، زیرا نتایجی را که جایزه دمینگ در پیشرفت صنایع ژاپنی ها، جایزه مالکوم بالدریج در بهبود شرکتهای آمریکایی و جایزه کیفیّت اروپا در رقابت پذیری شرکت ها و سازمان های اروپایی بر جای گذاشته است و همچنین فراگیری و گسترش استفاده از این مدل ها در سایر کشورها واضح ترین نشان و
     بی تردیدترین دلیل برای اثربخشی و تأثیرات شگرف این مدلهاست.جلب رضایت روزافزون مشتری به عنوان هدف نهایی همه سازمانها مسیری را ایجاد کرده که باید همگام با دانش روز و استفاده از موثّرترین ابزارها  و مهمتر از همه فکر و اندیشه متعالی در آن گام نهاد. شاید بتوان جمله کلیشه ای(کیفیّت مسابقه ای است بدون خط پایان) را دارای نیم نگاهی به واژه سرآمدی دانست وبه متعالی بودن ربط داد.هر سازمان باید متعالی بیندیشد، متعالی شود و سرآمد بماند، برای متعالی شدن هر سازمان باید از خود شروع کند.باید بیندیشد و بسنجد که چقدر در مسیر تعالی قرار دارد و چه راهی پیش روی سازمان است، برای این منظور باید عملکرد خود را ارزیابی کرده و نقاط قوّت و فرصت را شناسایی کند.در مورد تعالی میتوان گفت که تعالی مسیری بی انتهاست و سازمانهایی که در این مسیر گام بر می دارند با بهره گیری از مدلهای تعالی و مقایسه عملکرد خود با دیگران و الگو برداری از تجارب خوب سازمانهای الگو همواره سعی در بهبود عملکرد خود دارند. امروزه شاهد تغییر فضای کسب و کار از محیط حمایتی به محیط رقابتی هستیم و در چنین محیطی سازمانها برای بقاء و کسب مؤفّقیّت پایدار نیازمند مدیریت مدبّرانه منابع می باشند، مدل های تعالی سازمانی در این راستا با الگو برداری از شرکتهای مؤفّق در دنیا توانسته اند چهارچوب منابعی را برای مدیریت سازمان ها در محیط رقابتی ارائه نمایند. از جمله این مدل ها ، مدل ارائه شده از سوی بنیاد مدیریت کیفیّت اروپا است که در شرکت های بسیاری در جهان از آن به عنوان یک الگوی مناسب برای راهبری کسب و کار خود استفاده  می نمایند و در دیگر کشورها نیز از آن استقبال خوبی به عمل آمده است (توماس1 و همکاران، 2008).

    بطور کلی این مدل می آموزد که برتری سازمان ها یک برداشت تئوریک و نظری نیست بلکه بدست آوردن نتایج ملموس و قابل مشاهده است که مبتنی بر شواهد بوده و پایداری و دوام داشته باشد.یک سازمان زمانی می تواند به برتری دست یابد که توجّه خود را به تمامی ابعاد معطوف دارد (رویتر و همکاران، 2007).

    پیاده سازی مدل تعالی از این نظر برای سازمان ها ضروری می باشد که دارای فوایدی همچون موارد زیر می باشد: (مه پیکر،1382،ص16)

    -سازمان ها و بنگاه ها با استفاده از این ابزار می توانند از طریق خودارزیابی که به صورت دوره ای به اجرا می گذارند، به نقاط قوّت و زمینه های قابل بهبودخود دست یابند.

    -با اجرای مدل در سطح فراگیر،امکان مقایسه میان سازمان ها و بنگاههای مشابه و هم تراز فراهم می شود. این مدل می تواند شاخصهای کیفی و محتوایی سازمان ها را در قالب یک سیستم امتیازدهی به شاخصهای کمّی تبدیل نماید و به راحتی انجام مقایسه بین سازمان ها را امکان پذیر سازد.

    -سازمان ها و بنگاهها الزاماً در تمامی ابعاد نمی توانند به برتری دست یابند ولی در برخی زمینه ها و فرایندها به حدی از رشد می رسند که می توانند الگو و سرمشقی برای سایرین باشند. برگزار کنندگان مدل می توانند این امکان را فراهم سازند تا بهترین تجارت و موفّق ترین فرایند ها، شناسایی شده و در اختیار سایرین قرار گیرد.(مه پیکر،1382،ص16)

    -مبنایی برای ایجاد زبان و تفکّر مشترک در تمامی ابعاد سازمان و در همه حوزه های عملکرد ایجاد نموده و چارچوبی برای درک وضعیّت اقدامات انجام شده،حذف دوباره کاریها و تشخیص انحرافات بوده و ساختاری برای سیستم مدیریتی سازمان می باشد.(همایونفر،1382،ص30)

    مدلهای سرآمدی (تعالی) کسب و کار،پاسخی به این سؤال است که سازمان برتر چگونه سازمانی است؟چه مفاهیم و اهدافی را دنبال می کند؟و معیارهایی که به رفتارهای آن حاکم است، چیستند؟

    به جز دمینگ و بالدریج،EFQM عمومیّت و استقبال بیشتری در سطح جهان یافته است و الگویی برای بسیاری از کشورهای جهان است و در بسیاری از کشورها با ایده گیری از این مدل ها به مؤفّقیّت دست یافته اند.این مدل(EFQM)،الگویی از یک سازمان را ارائه می کند که در ایده و عمل، سرآمد سازمان های دیگر بوده و نشان می دهد برای رشد و سرآمدی ،چه تغییراتی باید در سازمان انجام شود.

    دلایل متعددی که باعث می شود مدل سرآمدی کسب و کار ((EFQM اهمیّت بیشتری برای صنایع و سازمانهای پیشتاز کشور ما داشته باشد، به قرار زیر است:(همایونفر،1382،ص38)

    1)تحقیقات نشان می دهد که این مدل در جهان ، بیش از دیگر مدل ها به عنوان مدل مرجع جوایز ملی انتخاب شده است.

    2)از آنجا که این مدل در اکثر کشورهای اروپایی به عنوان مدل مرجع انتخاب شده است،امکان الگوبرداری از طیف وسیعی از سازمان ها در کشورهای مختلف اروپایی با شرایط و ویژگی های متفاوت وجود دارد و امکان مراجعه و بازدید از سازمان ها در کشور های سرآمد یا سازمان هایی که برای رسیدن به آن کوشیده اند در برخی از کشورها مثل ترکیه برای متخصّصین کشور ما آسان تر است.  

    3)روابط کشور ما با بعضی کشورهای اروپایی، عموما روابط خوبی بوده و امکان انتقال دانش و استفاده مستقیم از خبرگان این مدل را برای سازمان های ایرانی فراهم می کند.

    4)دیدگاه سیستماتیک قوی و توجّه دقیق به مدیریت برمبنای فرآیند سازمان و نتیجه گرایی مدل EFQM برای سازمانهای ایرانی که در این حوزه با مشکلات جدّی روبرو هستند، بسیار آموزنده و اجرایی است.

    5)مدلی که مبنای ارزیابی و اهدای جایزه های بهره وری و تعالی سازمانی در بخش صنعت و معدن ایران قرار گرفته است منطبق بر مدل EFQM است. (همایونفر،1382،ص38)

    همان طور که در بیان مسأله تحقیق نیز آمده است، داشتن مشتریان زیاد یک طرف قضیّه است و حفظ و نگهداری آنان و نیز جلب رضایت و وفادار ساختن آنان سوی دیگر قضیّه می باشد. بنابراین بدون دریافت بازخورد از جانب مشتری نمی توان نظر و رضایت آنان را نسبت به آن سازمان دانست. مدل های فراوانی جهت سنجش و ارزیابی عملکرد سازمان ها طرّاحی شده است که پژوهشگر در این تحقیق از شاخص های مدل تعالی سازمانی که در مؤسّسات و سازمان های اروپایی به طور سالیانه از آن استفاده می کنند بهره جسته است تا بتواند پیشنهاداتی برای استراتژی های آتی جامعه مورد نظر (شعب بانک تجارت استان) بر اساس نیازها و خواسته ها طرّاحی و ارایه نماید.

    1-4 مدل محتوایی تحقیق

    شرط اساسی تعالی سازمانی، اعتقاد و عمل به این مفاهیم در تمامی سازمان و بویژه در بین مدیران ارشد آن است. در مدل تعالی EFQM این مفاهیم بنیادین به شرح زیر هستند: (محمدی، 1386،ص 49)

    Abstract

    Evaluation of Guilan Tejarat  bank branches performance based on the EFQM Excellence Model

    This study seek to evaluate of  the Guilan Tejarat  bank branches performance based on the EFQM Excellence Model. The study method is descriptive and applicable. Population of study are Tejarat  bank staff in Guilan about 614 person and the sample size is 237 person according Cpchran`s method.

    In this study we have tried to examine  the branches of Tejarat  Bank based on the EFQM Excellence Model in enablers and results section.

     Finally, the researcher conducted the final analysis and performed  test related to hypotheses using single-sample t-test revealed that the Tejarat bank has earned 514 point.

    Keywords:

    European Quality Management , Enablers, Results, Leadership, Policy and strategy, personnel, Partnership and resources, Processes, Costumer results, Personnel results, Society results, Key performance results.

  • فهرست:

    چکیده................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه....................................................................................................................................................................................................................................................................................... 3

    1-2 بیان مسئله............................................................................................................................................................................................................................................................................... 4

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................................................................................................................................................................................................... 9

    1-4 مدل محتوایی تحقیق........................................................................................................................................................................................................................................................... 12

    1-5 اهداف تحقیق....................................................................................................................................................................................................................................................................... 16

    1-6 فرضیه های تحقیق.............................................................................................................................................................................................................................................................. 16

    1-7 تعاریف متغیرهای اصلی تحقیق........................................................................................................................................................................................................................................ 18

    1-7-1 تعاریف مفهومی متغیرهای اصلی تحقیق.................................................................................................................................................................................................................... 18

    1-7-2 تعاریف عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق................................................................................................................................................................................................................... 20

    1-8 قلمرو تحقیق......................................................................................................................................................................................................................................................................... 30

    1-8-1 قلمرو موضوعی.............................................................................................................................................................................................................................................................. 30

    1-8-2 قلمرو مکانی.................................................................................................................................................................................................................................................................... 30

    1-8-3 قلمرو زمانی..................................................................................................................................................................................................................................................................... 30

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1 مقدمه...................................................................................................................................................................................................................................................................................... 32

    2-2 تعاریف و مبانی نظری ارزیابی عملکرد........................................................................................................................................................................................................................... 32

    2-2-1 تعریف ارزیابی عملکرد................................................................................................................................................................................................................................................. 32

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                  صفحه

    2-2-2 سیر تحول و تطور ارزیابی عملکرد............................................................................................................................................................................................................................. 33

    2-2-3 دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد......................................................................................................................................................................................................... 34

    2-2-4 فرایند ارزیابی عملکرد.................................................................................................................................................................................................................................................. 37

    2-2-5 ویژگی های یک سیستم ارزیابی عملکرد مناسب................................................................................................................................................................................................... 40

    2-2-6 مدل های نوین ارزیابی عملکرد.................................................................................................................................................................................................................................. 41

    2-2-7 تاریخچه مدل های سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت................................................................................................................................................................................... 50

    2-3 مدل تعالی سازمانیEFQM................................................................................................................................................................................................................................................ 53

    2-3-1 تاریخچه بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدیEFQM......................................................................................................................................................................... 53

    2-3-2 خود ارزیابی در مدل EFQM...................................................................................................................................................................................................................................... 55

    2-3-3 بررسی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM................................................................................................................................................................................................... 59

    2-3-4 بررسی معیارها در مدل EFQM و نحوه امتیازدهی به آنها..................................................................................................................................................................................... 68

    2-3-5 معرفی جایزه ملی تعالی سازمانی.................................................................................................................................................................................................................................. 73

    2-3-6 اهداف............................................................................................................................................................................................................................................................................... 74

    2-3-7 ارکان................................................................................................................................................................................................................................................................................. 74

    2-3-8 دامنه شمول...................................................................................................................................................................................................................................................................... 75

    2-3-9 بخش های جایزه ملی تعالی سازمانی.......................................................................................................................................................................................................................... 76

    2-3-10 سطوح جوایز طرح تعالی سازمان............................................................................................................................................................................................................................. 78

    2-3-11 سطوح تعالی در جایزه EFQM................................................................................................................................................................................................................................ 80

     

     

     

    2-4 معرفی چکیده هر یک از تحقیقات مرتبط....................................................................................................................................................................................................................... 81

    2-4-1 مطالعات و تحقیقات انجام شده در ایران................................................................................................................................................................................................................... 81

    2-4-2 مطالعات و تحقیقات انجام شده در خارج.................................................................................................................................................................................................................. 86

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1 مقدمه...................................................................................................................................................................................................................................................................................... 92

    3-2 روش تحقیق......................................................................................................................................................................................................................................................................... 92

    3-3 توصیف آزمودنی های تحقیق(جامعه و نمونه آماری).................................................................................................................................................................................................. 92

    3-3-1 جامعه تحقیق................................................................................................................................................................................................................................................................... 92

    3-3-2 برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری................................................................................................................................................................................................................... 93

    3-3-2-1 برآورد حجم نمونه.................................................................................................................................................................................................................................................... 93

    3-3-2-2 روش نمونه گیری.................................................................................................................................................................................................................................................... 95

    3-4 روش گرد آوری داده ها..................................................................................................................................................................................................................................................... 95

    3-5 ابزار گرد آوری داده ها(معرفی پرسشنامه و نحوه طراحی و تنظیم سئوال های آن).............................................................................................................................................. 95

    3-6 روایی(اعتبار)پرسشنامه....................................................................................................................................................................................................................................................... 97

    3-7 پایایی(قابلیت اطمینان)پرسشنامه...................................................................................................................................................................................................................................... 98

    3-8 معرفی تکنیک های آماری جهت تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................................................................................................................ 99

     

     

    3-8-1 آمار توصیفی.................................................................................................................................................................................................................................................................. 99

    3-8-2 آمار استنباطی............................................................................................................................................................................................................................................................... 100

    3-9 خلاصه فصل..................................................................................................................................................................................................................................................................... 101

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

    4-1 مقدمه................................................................................................................................................................................................................................................................................... 103

    4-2 تجزیه و تحلیل داده ها (آمار توصیفی)........................................................................................................................................................................................................................ 103

    4-2-1 تحلیل سوالات عمومی............................................................................................................................................................................................................................................... 103

    4-2-2 تحلیل متغیرها ............................................................................................................................................................................................................................................................ 109

    4-3 تجزیه و تحلیل اطلاعات................................................................................................................................................................................................................................................ 121

    4-3-1 بررسی آزمون فرضیه اول.......................................................................................................................................................................................................................................... 123

    4-3-2 بررسی آزمون فرضیه دوم.......................................................................................................................................................................................................................................... 124

    4-3-3 بررسی آزمون فرضیه سوم......................................................................................................................................................................................................................................... 126

    4-3-4 بررسی آزمون فرضیه چهارم...................................................................................................................................................................................................................................... 127

    4-3-5 بررسی آزمون فرضیه پنجم....................................................................................................................................................................................................................................... 128

    4-3-6 بررسی آزمون فرضیه ششم....................................................................................................................................................................................................................................... 129

    4-3-7 بررسی آزمون فرضیه هفتم....................................................................................................................................................................................................................................... 130

    -3-8 بررسی آزمون فرضیه هشتم............................................................................................................................................................................................................................... 131

    4-3-9 بررسی آزمون فرضیه نهم................................................................................................................................................................................................................................ 133

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها

    5-1 مقدمه........................................................................................................................................................................................................................................................................ 136

    5-2 نتیجه گیری............................................................................................................................................................................................................................................................. 136

    5-3 پیشنهادها.................................................................................................................................................................................................................................................................. 140

    5-3-1 پیشنهادهایی در راستای فرضیات تحقیق..................................................................................................................................................................................................... 141

    5-3-2 محدودیت های تحقیق.................................................................................................................................................................................................................................... 144

    5-3-3 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.................................................................................................................................................................................................................... 144

    منابع.................................................................................................................................................................................................................................................................................... 147

    پیوست ها.......................................................................................................................................................................................................................................................................... 154

     

    منبع:

    -ابزری،مهدی،شاهین،آرش،محمد شفیعی،مجید،(1390)،حاکمیت مولفه های تعالی بر اساس مدلEFQM(مطالعه موردی یک گروه صنعتی)،مجله علمی پژوهشی مدیریت تولید و عملیات،دوره دوم،شماره2،ص19-36.

    2-احسانی فرد،علی اصغر،(1392)،ارائه مدل راهبردی سنجش،مدیریت و ارزیابی عملکرد موثر شهرداری ها با تلفیق دو مدلBSC و EFQM(مورد پژوهی:مناطق3و18 شهرداری تهران،مدیریت شهری،شماره31،ص7-26

    3-آخشیک، سمیه سادات ،(1386)، بررسی مقایسه­ای سنجش عملکرد مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانه­های دانشگاه­های شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی شاپور با استفاده از الگوی تعالی سازمانی (EFQM)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران،ص122.

    4-ادب،حسین،گل آور،مرتضی، (1392)،ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM ویرایش 2010، فصلنامه علمی  پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)  ،سال بیست و سوم، شماره 70 ،ص35.

    5-آذر، عادل، مؤمنی، منصور، (1388)، آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری) ، سازمان مطالعه و انتشارات سمت.

    6-اقبال،فرزانه،یارمحمدیان،محمدحسین،سیادت،سیدعلی ،(1388)، کاربرد مدل تعالیEFQM با رویکرد سیستم اطلاعاتی پروفرما در ارزیابی عملکرد مدیریت منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدیریت اطلاعات سلامت،دوره ششم،شماره اول ،ص66و67.

    7-امیری، محمد رضا، شیخ سجادیه، محسن، (1389)،مدل تعالی سازمانی EFQM ویرایش 2010( چاپ اول)،تهران، انتشارات آتی نگر.

    8-بیک زاده،جعفر،بهبودی،امیر،(1388)،بررسی میزان مشتری محور بودن بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM(مطالعه موردی:شعب موسسه مالی و اعتباری مهراستان آذربایجان شرقی)،فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج،سال چهارم،شماره9،ص119-130.

    9-تابنده، فاطمه، (1383)، مقایسه وضعیت موجود و مطلوب کتابخانه­های دانشگاه شیراز در اعمال مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) از دیدگاه مدیران و کارشناسان، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، شماره 3،ص154.

    10-توکلی،غلامرضا،بهشتی پور،بهنام،(1390)، مدل تعالی و سرآمدیEFQM-2010،تهران:رسا.

    11-جلوداری ممقانی، بهرام،(1389)، سازمان های متعالی( چاپ اول)، تهران :انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

    12-حافظ نیا، محمدرضا، (1380)، م‍ق‍دّم‍ه‌ای‌ ب‍ر روش‌ ت‍ح‍ق‍ی‍ق‌ در ع‍ل‍وم‌ ان‍س‍ان‍ی‌،تهران: انتشارات سمت.

    13-خاکی، غلامرضا، (1379)، روش تحقیق در مدیریت،تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه های آزاد اسلامی.

    14-دانش پژوه، سید عیسی، (1387)، بررسی و تحلیل عملکرد بانک سپه از طریق خود ارزیابی بر مبنای مدل تعالی سازمانی EFQM، چشم انداز مدیریت دولتی، تهران، شماره 15، ص36-49.

    15-دهنوی، صادق، مهدوی، رضا ،(1389)، خودارزیابی براساس مدل تعالی سازمانی EFQM در بیمارستان هاشمی نژاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، پایش، تهران، شماره 25،ص 36-49.

    16-رحیمی، غفور ،(1385)، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان، مجله تدبیر، شماره 173،ص36.

    17-رضایی،کامران،شکاری،امیر،(1385)، ارائه مدل علّی و معلولی با تمرکز بر محور مشتری گرایی در چارچوب مدلEFQM،نشریه دانشکده فنی، جلد 40 ، شماره 4،ص526.

    18-سعادت، اسفندیار، (1383)، مدیریت منابع انسانی،تهران: انتشارات سمت.

    19-سکاران، اوما، صائبی، محمد، (1380)، روشهای تحقیق در مدیریت،تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

    20-صفاییان،محمدرضا،دانایی،حبیب اله،رحمانی،زین العابدین،(1390)،تجزیه و تحلیل مدیریت کیفیت در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با استفاده از مدلEFQM،آب و فاضلاب،شماره 3،ص69-75.

    21-صفری ،سعید،(1389)، ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس شاخص های جوایز کیفیت بارویکرد DEA ،دانشور مدیریت،جلد 11, شماره 1،ص14-69.

    22-طبرسا، غلامرضا ،(1378)، بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور،ص4-6.

    23-عادلی، علیرضا ،(1384)، ارزیابی عملکرد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برقراری نظم و امنیت شهرستان بم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی،ص126-137.

    24-فردی ،جواد،(1387)، بررسی تاثیر مولفه های فرهنگی در تمایل به استقرارمدل تعالی سازمانیEFQM در سازمان های دولتی استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده انسانی،دانشگاه آزاد رشت،ص72.

    25-فلاح،سامان،(1388)، بررسی تاثیر اجرای مدل تعالی سازمانی(مدلEFQM) بر بهره وری سازمان صنایع دریایی تابعه وزارت دفاع،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده انسانی،دانشگاه آزاد رشت ،ص34.

    26-قرانی پور، رضا، (1382)، ارزیابی شایستگی مدیران شرکت ساپکو به روش بازخورد 360
    درجه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق(ع)،ص27.

    27-کریمی،تورج،(1390)،مدلهای نوین ارزیابی عملکرد، ماهنامه تدبیر ،دوره 22 ،شماره230 ، ص17-24.

    28-گرامی، محمدرضا ، نورعلیزاده ،حمیدرضا ،(1387)، تعالی سازمان­ها: الگوی تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) تهران: آهار.

    29-گریفین، مورهد، (1386)، رفتار سازمانی، ترجمه الوانی و معمارزاده،تهران: انتشارات گلشن.

    30-محمدی، اسماعیل، (1386)، مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع(چاپ پنجم)، تهران:موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    31-ملکی،محمدرضا،ایزدی،احمدرضا،(1389)، وضعیت توانمندسازها در بیمارستان های تامین اجتماعی تهران بر اساس الگوی تعالی سازمانی،فصلنامه پایش،سال نهم،شماره 2،ص131-136

    32-مه پیکر،محمدرضا، یاری،راحله،(1382)، تعالی سازمانی و جوایز کیفیت(چاپ اول)،تهران:نشر سنبل.

    33-میرفخرالدینی،سیدحیدر،دهقان دهنوی،حسن،رضایی تقی آبادی،مسلم(1390).ارائه یک مدل مفهومی تعالی کیفیت برای موسسات آموزشی عالی مبتنی برEFQM.فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،شماره62،ص1-19.

    34-نجمی، منوچهر ، حسینی ،سیروس ،(1382)، مدل سرآمدی  EFQM از ایده تا عمل (بر اساس ویرایش سال 2003 میلادی) ، تهران: روناس.

    35-نجمی، منوچهر، حسینی، سیروس، (1388)، مدل سرآمدی EFQM، از ایده تا عمل(چاپ ششم)، تهران : موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی، نشر روناس.

    36-همایونفر،سیدمسعود ، نجمی،منوچهر،(1382)،راهنمای متقاضیان جهت دریافت جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی(چاپ اول)،تهران:انتشارات بخش صنعت و معدن.

    37-Aydin S ,Ozer , G , Arasilo, (2009), Customer Loyality and the Effect of Switching Costs as a Moderator Variable  , Marketing Intellingence & Planing , Vol , 23 , No , 1 , pp, 89-103.

    38-Beerli , A , Martin,J.D ,(2010), AModel of Customer Loyalty in the Retail Banking Market ,European Journal of Marketing ,Vol,38,No,1/2,PP253-275.

    39-Bengt Klefsjo,Bjarne Bergquist an Richard Garvare,(2008) , quality Management and Business Excellence , Customer and Stakeholders , The TQM Journal , Vol , 20 No,2,pp,120-129.

    40-Berman, E.M. and West, J.P., (2009), Municipal commitment to total quality management: a survey of recent progress, Public Administration Review, Vol. 55 No. 1, pp. 57-66.

    41-Bloomer,B& etal., (2009) ,Reviewing the European Excellence Model from a Management Control view The TQM Journal , Vol,20,No,2,pp,98-119.

    42-Bou-Llusar, J. C., Escrig-Tena, A. B., Roca-Puig, V. & Beltran-Martın, I. ,(2009), An empirical assessment of the EFQM excellence model: Evaluation as a TQM framework relative to the MBNQA model. Journal of Operations Management,vol.27,pp. 1-22

    43-Calvomora,Arturo,(2007). Using enablers of the EFQM model to manage institutions of higher education. Quality Assurance in education,volume 14,Number 2,pp.84-99.

    44-Easton, G.S. and Jarrell, S.L. ,(2008), The effects of total quality management on corporate performance: an empirical investigation, Journal of Business, Vol. 71 No. 2, pp. 253-307.

    45-Hides, M.T., Davies, J. and Jackson, S., (2010), Implementation of EFQM excellence model self-assessment in the UK higher education sector – lesson learned from other sectors, The TQM Magazine, Vol. 16 No. 3, pp. 194-201.

    46-Jose tari, Juan,(2007). EFQM model self-assessment using a questionnaire approach in university administrative services ,TQM magazine,vol.19, No.6,p.604.

    47-Kaynak, H. (2010), The relationship between total quality management practices and their effects on firm performance, Journal of Operations Management, Vol. 21 No. 4, pp. 405-406.

    48-Longbottom,David ,(2008),The need for education and training in the use of the  organizational excellence models for quality management in UK higher education  institutions,Quality Assurance in education,volume 10,Number 1,p.26.

    49-Lau, H.C & Idris, M.A.,(2010), Assessment of the Three column Format SERVQUAL , An Experimental Approach,J , Busn ,Res ,Vol49, pp57-65.

    50-Moeller, Johannes ,(2000),Quality Management in German Health care the EFQM Excellence Model, Emerald International Journal of Health Care Quality , Assurance; Vol. 13 Issue. pp.126-128.

    51-Moeller, J, Sonntag AK.,(2001) Evaluation of health services organizations – German experiences with the EFQM excellence approach in healthcare. The TQM Magazine ,vol.13,No.5,pp. 17-36.

    52- Medori, D. and Steeple, D. (2000),A Framework for Auditing and Enhancing performance Measurement systems, International Journal of Operations & Production Management,vol۲۰, pp,33-220.

    53- Neely, A.D., Richards, A.H., Mills, J.F., Platts, K.W., Bourne, M.C.S., Gregory, M. and Kennerley, M., (2000),Performance Measurement system Design: Developing and Testing a process-based Approach, International Journal of Operations & Production Management,vol.20, pp.45-119.

    54-Powell, T.C. (2011), Total quality management as competitive advantage: a review and empirical study, Strategic Management Journal, Vol. 16 No. 1, pp. 15-37.

    55-Ruyter , Kode and et al ,(2007) , Measuring Serrice Model , journal of Economic Psychology , 18,pp , 387-406.

    56-Su me , Dahlgaard-Park , (2008), Reviewing the European Excellence Model from a Management Control view , The TQM Journal , Vol,20,No,2,pp,98-119.

    57-Tangen, S, (2004),Professional practice performance Measurement: from philosophy to practice. International Journal of Productivity and performance Management,vol. 37,pp,53-126.

    58-Thomas , A , Brunner , Markuse Stocklin and Klaus opwis , (2008),Satisfaction, Image and Loyality new Versus Experienced Customers  , Vol,42 No , 9/10 , pp, 109-110.

    59-Trevorhides,Michael,(2008),Implementation organizational excellence models self-assessment in the UK higher educationsector-lessons learned from other sectors,TQM magazine,vol.16, No.3,p.194.

    60-Wali, Ayoob&etal,(2008), AModel of Customer Loyalty in the Retail Banking Market ,European Journal of Marketing ,Vol,38,No,1/2,PP253-275.

    61-Zink KJ, Schmidt A.(1998), Practice and implementation of self-assessment. International Journal of Quality Science, vol. 3,No.2,pp.70- 147.

    سایت جایزه تعالی سازمانی-621392/9/22، Available from  www.iranaward.org

    سایت سازمان مدیریت صنعتی،جایزه ملی تعالی سازمانی-631392/9/22 Available from  http://iranaward.imi.ir/SitePages/Home.aspx


موضوع پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, نمونه پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, جستجوی پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, فایل Word پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, دانلود پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, فایل PDF پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ( بازاریابی) چکیده: مدیریت دانش امکان دسترسی به تجربیات ، دانش و تخصص را فراهم می کند که این عمل توانائیهای جدیدی ایجاد می کند ، عملکر را بهبود می بخشد ، نوآوری را افزایش می دهد، اطلاعات و سرمایه های دانش موجود در سازمان را بکار می گیرد ، توزیع دانش و اطلاعات را در حوزه های مختلف سازمانی تسهیل می کند و اطلاعات دانش را در فرایندهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی (گرایش مالی) چکیده امروزه اهمیت اندازه گیری عملکرد برای سازمان ها مشخص شده است و در بسیاری از سازمان ها نیز هم اکنون نقش مهمی ایفا می کند. در عصر اطلاعات، سازمان ها نیازمند اندازه گیری کلیه ابعاد مالی و غیر مالی سازمان خویش هستند. یکی از رویکرد های ارزیابی عملکرد که توسط کاپلان و نورتن مطرح شده ، کارت امتیازی متوازن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت دولتی گرایش : "مالی " بررسی عوامل چالشی سازمان به عنوان یکی از اقدامات مفید و اولیه شناسائی آسیب هاو نقاط ضعف فرایندهای سازمانی برای سازمان‌هایی که به تعالی می اندیشندمیباشد، لذا استفاده از الگوهایی که بتواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود سازمانها و تشخیص نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، مبنای صحیحی جهت برنامه‌ریزی استراتژیک ایجاد ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

رساله برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.) چکیده بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته گروه مدیریت بازرگانی – گرایش مالی چکیده: بانک ها، نقش مهمی در تحقق اهداف کلان اقتصادی و کمک به اجرای پروژه های استراتژیک کشور دارند، از طرفی هدف اساسی هر مؤسسه مالی به ویژه بانک‌ها جذب مشتری و به تبع آن جذب منابع در سطح جامعه و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌باشد.با توجه به اهمیت منابع انسانی و مالی در بانک ها و نیز ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده اهداف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عمکلرد شرکت های تولیدی شهرستان رشت است. روش ها: جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های تولیدی استان گیلان واقع درشهرستان رشت می باشد و به روش نمونه گیری تصادفی از بین آنها 109 شرکت انتخاب شد. پرسشنامه ای شامل 22 سوال برای ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی (M.A) چکیده: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد آموزش حین کار(ojt) بر میزان کیفیت خودروی سواری در سالن رنگ شرکت پارس خودرو براساس مدل اچیو(achieve) می‌باشد. روش پژوهش به صورت پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای - میدانی و به صورت پرسشنامه استفاده شده است. ابزار گردآوری این مطالعه پرسشنامه پژوهشگر ساخته و اچیو بود که ...

ثبت سفارش