پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

word 2 MB 30850 170
مشخص نشده کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    گرایش: مدیریت نیروی انسانی

    چکیده

    منظور از انگیزش کار، اوضاع و احوال و شرایطی است که باعث انگیختن¸ هدایت و ادامه رفتارهای مرتبط با موقعیت‌های شغلی افراد می‌شود. متخصصان معتقدند که ایجاد انگیزش در تعیین سطح عملکرد کارکنان نقش مهمی بر عهده دارد و عملکرد آنان نیز به نوبه خود در حصول اهداف سازمانی مؤثر و اثر بخش است. حتی عده‌ای اظهار داشته‌اند که انگیزش شغلی برای ادامه اشتغال لازم و ضروری است. اگر انسان به شغلش علاقه ‌مند نباشد و شغل، فردرا برنیانگیزاند، ادامه اشتغال ملالت‌آور و حتی غیرممکن خواهد بود. به هر حال درصورتی‌که انگیزه‌ های افراد در سازمان شناخته و تمایلات و نیازهای آنان برآورده شود باعث می شود که آنان رضایت خاطر کسب کنند و نتایج مثبت و ارزنده ای حاصل  ‌شود، چراکه افراد ضمن ارضای نیازهای خویش به خدمت دیگران نیز می‌پردازند و رسیدن به هدف‌های سازمانی ممکن می‌شود، درغیر این صورت از فعالیت‌های گروهی، خاصه تحت شرایط کاردردنیای کنونی هرگز نتیجه مطلوب به دست نخواهدآمد. این تحقیق به منظور بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش کارکنان شهرداری شاهرود انجام گرفته است. در این تحقیق ضمن بیان تعاریف و نظریه های پیرامون انگیزش شغلی مدل محقق ساخته ای از عوامل موثر بر انگیزش شغلی طراحی شده است. این عوامل عبارتند از: عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل فردی و ماهیت شغل. رابطه این عوامل با انگیزش شغلی به کمک دو پرسشنامه در کارکنان شهرداری شاهرود سنجیده شده است. نمونه شامل 125 نفر است که به صورت تصادفی و بر اساس جدول مورگان انتخاب شده اند. برای بررسی فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که انگیزش شغلی بیشترین همبستگی را به ترتیب با :حقوق  با ضریب همبستگی  0.776 ، ترفیعات  با ضریب همبستگی 756 ، سبک رهبری با ضریب همبستگی 0.783  و گروه کاری با ضریب همبستگی0.713 دارد. از طرف دیگر  تأیید شده که متغییر سن رابطه معناداری با انگیزش شغلی ندارد. پس می توان نتیجه گرفت که عوامل سازمانی و عوامل محیطی بیشترین تأثیر را بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود دارند.

    کلید واژه: رضایت شغلی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل فردی، ماهیت شغل

    مقدمه

    رفتار آدمی بر اساس دو دسته عوامل  تحت تأثیر قرار می گیرد. یک دسته خصوصیات، توانایی ها و قدرت های کم و بیش دایمی هستند و دسته دیگر رشته عواملی موقتی هستند که مهمترین آنها را انگیزش تشکیل می دهد(عظیمی: 1381: 32). انگیزش از ریشه لاتین Movere به معنی حرکت دادن مشتق شده است(استرز و پرتر). انگیزش را می توان ساختار لازم برای فعالیت یک موجود زنده فرض کرد و اجزاء ترکیب کننده انگیرش که به نوع خاص از رفتار مربوط می شود را انگیزه[1] می نامند(ریچارد و باری، 1377: 4). از دیدگاه دیگر می توان گفت انگیزش یعنی گرایش ویژه یا گرایش نسبتاً ثابت زمانی است که به موقعیت بستگی ندارد. مانند انگیزه پیشرفت و انگیزه پیوند جویی. انگیزش، مجموع متغییرهای پیچیده ارگانیزمی و محیطی است که کنش آنها به فعالیت عمومی و جهت دار احساس و رفتار منجر می شود(خداپناهی: 1386: 54).

    ویکتوروروم[2] (1964) انگیزش را فرآیندی تصور می کند که گرایش هایی را که توسط انسان یا موجودات زنده دیگر صورت می پذیرد، تحت نفود قرار می دهد( استرز و پرتر، 1979: 134). فرآیند انگیزش به نیروهای پیچیده ای از نیازها، شرایط کنش زا یا مکانیسم های دیگری اطلاق می شود که فعالیت فرد را برای تحقق هدف های وی، آغاز کرده و به آن تداوم می بخشد(نایلی، 1372: 122). همچنین می توان انگیزش را یک فرآیند درونی دانست که فرد را برای اقدام به عمل یا رفتار ویژه ای هدایت کند. پس لازم است بگوییم که انگیزش ساختاری فرضی است، یعنی نمی توان به گونه ای مستقیم آن را مشاهده کرد. تنها چیزی که می توانیم ببینیم رفتار شخص و محیطی است که در آن فعالیت می کند. انگیزش چیزی است که در درون فرد و در کنش محیطی که ما فرض کرده ایم، موجب تحریک، جهت دادن و پایایی رفتار می شود. انگیزش با توجه به دانش کنونی ما، به طور مستقیم سنجش پذیر نیست. انگیزش دارای کاربردی مفهومی است، زیرا به ما خاطر نشان می سازد که بحث انگیزش درباره طرحی مفهومی صحبت می کند که در شناخت رفتار مار را یاری می دهد. در این صورت خواهیم گفت که برداشت ها و مفاهیم ما درست است اما آنها همچنان برداشت و مفهوم باقی خواهند ماند، جایز الخطا هستند و ما باید همچنان آماده تجدید نظر در آنها باشیم( محمد آبادی ، 1382: 31).  در این فصل به تبیین موضوع تحقیق ، اهمیت، ضرورت ، بیان مسأله،  اهدف ، سوالات و فرضیه های تحقیق خواهیم پرداخت و در انتها متغیر های تحقیق را به طور خلاصه تعریف خواهیم کرد.

    1-2 بیان مسأله

    نیروی انسانی ، مهم‌ترین وارزشمند‌ترین عامل، از منابع مختلف تولید است. عامل انسانی در سازمان، کلیه کارکنان شاغل در سازمان اعم از مدیران، سرپرستان، کارشناسان، کارمندان و کارگران را در سطوح مختلف شغلی دربرمی گیرد واشتغال از جمله مسائلى است که همیشه، دولت‏ها و ملت‏ها را به خود مشغول است.هر چند شغل و حرفه به ظاهر، به بعد معیشتى انسان‏ها مربوط مى‏شود، ولى با بعد فردى، خانوادگى، اجتماعى، سیاسى و فرهنگى آنان نیز ارتباطى تنگاتنگ دارد. روشن است عدم توجه کافی به منابع انسانی یکی از آفت های مهم مدیریت در جوامع صنعتی می باشد وتوجه کافی به منابع انسانی باعث ایجاد منابع انسانی موثر و کارا در سازمان می شود و می تواند یک مزیت رقابتی برای هر سازمانی باشد. انگیزش‏شغلى حوزه‏اى است که در آن دیدگاه‏هاى روان‏شناسی اجتماعى، جامعه‏شناختى، اقتصادى، علوم سیاسى و تربیتى هر یک به سهم خود در آن سخن گفته‏اند. امروزه در هر کشورى، هزاران هزار شغل و حرفه وجود دارد که افراد به آن اشتغال داشته ، به زندگى خود ادامه مى‏دهند.آنچه همواره مورد توجه روان‏شناسان و اندیشمندان علوم اجتماعى بوده انگیزش‏شغلى افراد و آثار این انگیزش در روحیه آن‏ها و بازدهى کارشان مى‏باشد.اگر کسى به شغل خود علاقه‏مند باشد، خلاقیت و استعداد وى در زمینه کارى‏اش شکوفا خواهد شد و هرگز دچار خستگى و افسردگى نخواهد شد.به عکس، اگر کسى از حرفه‏اش راضى نباشد و انگیزه ای برای انجام کار در سازمان نداشته باشد ، هم خودش دچار افسردگى و سرخوردگى مى‏شود و هم کارش بى‏نتیجه خواهد بود.بحث بهره‌وری و ارتقای انگیزش در کارکنان و انگیزش شغلی آنها، از جمله مباحث مدیریتی امروز است که از اهمیت خاصی برخوردار است. انگیزش از دیدگاه علم مدیریت امروز، مهمترین زمینه و عامل انجام کار در سازمانها و در نهایت بهره وری به شمار می‌رود.

     

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق

    در ضرورت شناخت انگیزه‌های نیروی انسانی این نکته نیز حائز اهمیت است که تقریباً همه انسان‌ها بخش اعظم زندگی خود را در محیط‌های سازمانی سپری می‌کنند و کار، تجربه‌ای است که اکثریت آن را کسب می‌کنند و چون جامعه ما شدیداً به عملکرد اثربخش و کارآمد سازمان‌های خود متکی است، بنابراین ضرورت دارد که از یک نیروی برانگیخته برخوردار باشد. امروزه اهمیت انگیزش در کارکرد، امری شناخته شده و بدیهی است و موضوع مورد توجه در مدیریت نیروی انسانی نیز است. توجه به این عامل بیانگر میزان اهمیتی است که مدیریت‌ها برای نیروی انسانی به‌عنوان یکی از سرمایه‌‌های ارزشمند قائل هستند. نظریه‌پردازان مدیریت معتقدند که انگیزش وسیله‌ای است در دست‌ مدیران که تمایل رسیدن به هدف معینی را پیوسته در کارکنان ایجاد می‌کنند.بارزترین رمز موفقیت مدیران، شناخت و ایجاد انگیزه‌های درونی افراد در سازمان‌ است و مدیریت به معنی واقعی عبارت‌است از: ایجاد تشویق و ترغیب افراد سازمانی در راه به‌ثمر رسیدن فعالیت‌های همگانی به نحو مطلوب. پس به خاطر اینکه تشویق و ترغیب را در افراد سازمانی نضج و گسترش دهیم لازم است که کاربرد نیروهای مجذوب انگیزشی افراد را بشناسیم.

    عامل انگیزه‌های انسانی برای کار، فراتر از همه عوامل است چرا که شرایط اصلی پرداختن به هر امری، وجود محرک یا انگیزه است. بنابراین هرکوششی که در زمینه چگونگی بهتر اداره کردن انسان‌ها صورت گیرد مستلزم کشف نیازهای اساسی، درک انگیزه‌های رفتاری افراد و عکس‌العمل‌گروه‌های مختلف کاری است. بنابراین شناخت فرد در سازمان و پی بردن به مبانی رفتارش و در نتیجه انگیزش او در حقیقت یکی از حیاتی‌ترین و مشکل‌ترین وظایف مدیران را تشکیل می‌دهد.

    پژوهش‌ها نشان داده است که اگر انگیزه‌های اصلی و مهم فرد در زمینه‌ شغل او و کارهایی که انجام می‌دهد ارضا شوند، رضایت شغلی زیاد‌ ترخواهد شد و انگیزه فعالیت را بیشتر کرده و چنین افرادی در جهت تأمین هدف‌های سازمان موفق‌تر خواهند بود. نیروی انسانی تشکیل دهنده‌ هر سازمان، افرادی با احساس هستند که اگر انگیزش کافی داشته باشند، استعداد‌ ومهارت خودرادرخدمت سازمان به کار خواهند گرفت و چرخ‌های آن را به حرکت در خواهند آورد و از این رو است که موفقیت و پیشرفت هر سازمانی به نیروهای انسانی آن بستگی دارد.

    انسان‌ها نه فقط از لحاظ توانایی انجام کار بلکه از لحاظ میل یا اراده انجام کار یا انگیزش تفاوت دارند. انگیزش افراد به نیروی انگیزه‌های آنها بستگی دارد. انگیزه‌ها را گاهی به‌عنوان نیازها، تمایلات، سلایق‌هایا محرک‌های درونی تعریف می‌کنند. انگیزه‌ها که چراهای رفتاری هستند، ماهیتاً دلیل‌ اصلی عمل به شمار می‌روند. بنابراین انگیزش، ایجاد یا به‌طورکلی وجود چنان حالت کشش و رغبت و تمایلی در فرد است که او را به انجام عملی در جهتی خاص بر می‌انگیزد. به دیگر سخن مجموعه شرایط و اوضاع و احوالی که باعث می‌شود فرد از درون به فعالیت‌ در‌آید انگیزش است. بنیان و بنیاد ریشه‌‌های انگیزشی انسان نیاز اجتماعی و فردی است، چون افراد انسانی هرکدام شخصیتی منحصر به فرد هستند، از این رو هر فرد دارای نیازهای به خصوصی است و هر نیاز دارای انگیزه‌های مخصوص به خود اوست. از طرف دیگر عوامل و عناصر گوناگون و متنوعی به‌طور انفرادی یا توأماً در انگیزش افراد مؤثر است. عوامل گروهی، اجتماعی و روانی نقش چشمگیری در شکل‌دادن به نحوه رفتار افراد ایفا می‌کند. انسان به وسیله انگیزنده‌های گوناگون، متغیر، پیچیده ودر مواردی همبسته و وابسته و متأثر از عوامل زمانی و مکانی برانگیخته می‌شود. اگر بخواهیم افراد در محیط کار با میل و رغبت وظایف خود را انجام دهند،  باید از این نیازمندی‌ها و آرزوها آگاه شویم و محیطی به وجود آوریم تا این خواست‌ها و امیال اقناع شوند و انگیزه‌ها سیراب شوند. در چنین محیطی که به نیازهای عاطفی و روانی و اجتماعی کارکنان توجه کافی شود، انتظارمی‌رود که افراد نسبت به محیط کار خود تعلق و وابستگی احساس کنند، علاقه و انگیزه تلاش آنان افزایش یابد و بنابراین با روحیه و رضایت خاطر بیشتر به کار خود مشغول شوند.

    1-4 اهداف تحقیق

    1-4-1- اهدف اصلی

    شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه عوامل سازمانی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه عوامل  محیطی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه عوامل  فردی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه ماهیت شغل  و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    1-4-2- اهداف فرعی

    بررسی رابطه حقوق و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه ترفیعات و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه خط مشی سازمانی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه سبک سرپرستی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه گروه کاری و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه تنوع کاری و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه عدم ابهام و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود.

    بررسی رابطه نگرش مثبت و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه سن و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    بررسی رابطه سابقه کاری و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

    1-5 - سوالات تحقیق

    1-5-1- سوال اصلی

    آیا بین عوامل سازمانی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.؟

    آیا بین عوامل محیطی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین عوامل فردی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین ماهیت شغل و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    1-5-2- سوالات فرعی

    آیا بین حقوق و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین ترفیعات و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین خط مشی سازمانی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین سبک سرپرستی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین گروه کاری و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین تنوع کاری و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین عدم ابهام و  انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین نگرش مثبت و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین سن و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    آیا بین سابقه کاری و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد؟

    1-6- تبیین فرضیه های تحقیق

    1-6-1- فرضیه اصلی تحقیق

    بین عوامل سازمانی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین عوامل  محیطی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین عوامل  فردی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین ماهیت شغل و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    1-6-2- فرضیات فرعی

     بین حقوق و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین ترفیعات و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین خط مشی سازمانی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین سبک سرپرستی و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین گروه کاری و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین تنوع کاری و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین عدم ابهام و  انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین نگرش مثبت و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین سن و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    بین سابقه کاری و انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود رابطه وجود دارد.

    1-7- متغییر های تحقیق

    متغییر های مستقل

    عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل فردی و ماهیت شغل

    متغیر وابسته

    انگیزش شغلی

    انگیزش عبارت است از حالتی درونی که انسان رابه انجام فعالیت خاصی ترغیب می کند برخی از صاحبنظران انگیزه را همان نیاز ، خواسته ، تمایل یا نیروی درونی می دانند که افراد را برای انجام کار ، راغب می سازد ! (هرسی[3] و بلانچارد[4] ، 1985 ، ص 15 ) . برخی نیز انگیزه را باعث و علت رفتار انسان می دانند و معتقدند که هر" عملی که فرد انجام می دهد در اثر وجود انگیزه یا نیازی است که محرک وی برای انجام آن عمل است»

    1-8- قلمرو تحقیق

    قلمروموضوعی تحقیق، این تحقیق از نظر موضوعی درحوزه مدیریت رفتار سازمانی است و عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرودرا بررسی می­کند.

    قلمرو مکانی تحقیق، این پژوهش از نظرمکانی به کارکنان شهرداری شاهرود محدودمی­شود وپرسشنامه نیز بصورت تصادفی میان اعضای نمونه توزیع وجمع­آوری می­شود.

     قلمرو زمانی تحقیق، این تحقیقدر پاییز و زمستان سال 1392 انجام شده است.

    1-9- طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها

    در این تحقیق به بررسی عوامل موثر برانگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود خواهیم پرداخت. بدین منظور برای جمع آوری داده های مولفه های انگیزش شغلی از پرسشنامه انگیزش شغلی لورنس و جوردن[5]که مشتمل بر 22 سوال که بر اساس طیف لیکرت است طراحی شده است و شامل مولفه های: امید به معاشرت، امید به قدرت، ترس ازشکست ، رد شدن، ترس ازقدرت ، نیاز برای موفقیت، نیاز برای معاشرت و نیازبرای قدرت است استفاده شده است و برای جمع آوری داده های عوامل موثر بر انگیزش شغلی از پرسشنامه محقق ساخته که شامل 24سوال که بر اساس طیف لیکرت است طراحی شده است . لازم به ذکر است این پرسشنامه مستخرج از چندین پایان نامه و به کمک مجموعه کتاب های پژوهشنامه مدیریت دکتر مقیمی طراحی شده است. و دارای مولفه های:عدم ابهام شغلی، تنوع کاری، گروه کاری، سبک سرپرستی، خط مشی سازمانی، ترفیعات و نگرش کارکنان است. از آنجا که جامعه آماری مورد مطالعه شامل کارکنان شهرداری شاهرود می باشد و تعداد کارکنان شهرداری شاهرودشامل 190 نفر می باشد بر اساس جدول مورگان نمونه تصادفی شامل 127 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. بدین منظور با آگاهی از این موضوع که تمام پرسشنامه بازگشت داده نمی شود، تعداد 140  پرسشنامه ها در بین نمونه مورد نظر توزیع شد که از بین این تعداد پرسشنامه، تعداد 125 پرسشنامه تکمیل و به محقق بازگردانده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها  از نرم افزار spss استفاده شده است. پس از بررسی های اولیه و رسم نمودارهای هیستوگرام و جداول فراوانی، به بررسی فرضیات درباره عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود پرداخته شده است. 

    1-10- مدل فرآیند پژوهش

    مراحل هفت گانه پژوهش در نمودار زیر مشخص شده است که فعالیت ها و فرآیند هر مرحله به طور خلاصه در نمودار بیان شده است، لازم به ذکر است این مراحل از یکدیگر جدا و مستقل  نیستند و  بلکه برعکس با کمک متقابل یکدیگر تکمیل می شوند :

     

     

     

     

     

     

     

    جدول(1-1): مدل فرآیند پژوهش

    مرحله اول: سئوال آغازی

    عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرودکدام اند؟

    مرحله دوم:                                                  مطالعات اکتشافی

                                                             

    مباحث نظری                    مباحث پژوهشی     

    نظریه دو عاملی هرزبرگ،

     نظریه X  و Y  مک گریگور،

    نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو

    "پارمیر" و "ایست"

    "اسگارد" و "سامرز" و "پولیسینو"

    میر فخرایی و شریفی

     

     

    مرحله سوم : چار چوب نظری تحقیق

    نظریات هرزبرگ، مازلو، مک گریگور

    مرحله چهارم : ساختن مدل تحلیلی

    مؤلفه های مورد ارزیابی : بررسی  ارتباط عوامل محیطی، عوامل سازمانی، عوامل فردی و ماهیت شغل با  انگیزش شغلی

    مرحله پنجم : ابزار جمع آوری اطلاعات

    پرسشنامه استاندارد  انگیزش شغلی لورنس و جوردن که دارای 22  سوال می باشد و پرسشنامه محقق ساخته جهت شناسایی عوامل موثر بر  انگیزش شغلی که شامل 24 سوال می باشد.

    مرحله ششم : تجزیه و تحلیل داده ها

    از روش های آمار توصیفی و آماراستنباطی و آزمون همبستگی پیرسون  استفاده شده است.

    مرحله هفتم : نتیجه گیری

    بین عوامل محیطی، عوامل سازمانی، عوامل فردی و ماهیت شغل با  انگیزش شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

    1

    -11مدل مفهومی اولیه تحقیق

     

    نمودار(1-1) : مدل مفهومی اولیه تحقیق

    در نمودار بالا ارتباط بین متغییرهای تحقیق نشان داده شده است.

     

     

    فصل دوم

    بررسی و پیشینه ی تحقیق

     

     

     

     

     

    2-1- مقدمه

    افراد متفاوت ممکن است توسط عوامل انگیزشی متفاوتی برانگیخته شوند چون آدم فقط به این دلیل که دیگران درباره او چگونه عمل و عکس‏العملی را نشان می‏دهند، برانگیخته نمی‏شود، بلکه انگیزش او صرفاً در جهت انجام خواسته‏ها، آن هم به‏صورتی‏که خود او احساس می‏کند، می‏باشد و این خواسته‏ها و احساس‏ها متفاوت است. اشخاص مختلف در مقابل اعمال نفوذهای یکسان، واکنش‏های مختلفی نشان می‏دهند.

    تشویق و ترغیب‏هایی که در مورد افراد صورت می‏گیرد، در همه اشخاص یکسان اثر نمی‏بخشد، بلکه اثر آنها متناسب با آمادگی انگیزه‏ای اشخاص برای قبول آن تشویق‏ها خواهد بود. لذا به‏‏دلیل همین تنوع در مکانیزم‏ها و محرک‏های انگیزشی، نظریه‏های مختلفی در بحث رفتار فردی و رفتار سازمانی توسط دانشمندان مختلف ارائه شده که هریک روشن می‏کند که چگونه می‏توان نیازهای افراد را شناخت و آنها را برانگیخت تا در راه رسیدن به نیازشان تلاش کنند. در این فصل تلاش شده است تا مروری بر تعاریف و نظریه های انگیزش شغلی داشته باشیم.

    2-2- مبانی نظری پژوهش

    2-2-1- انگیزش

    انگیزش عبارت است از حالتی درونی که انسان رابه انجام فعالیت خاصی ترغیب می کند برخی از صاحبنظران انگیزه را همان نیاز ، خواسته ، تمایل یا نیروی درونی می دانند که افراد را برای انجام کار ، راغب می سازد ! (هرسی[6] و بلانچارد[7] ، 1985 ، ص 15 ) . برخی نیز انگیزه را باعث و علت رفتار انسان می دانند و معتقدند که هر" عملی که فرد انجام می دهد در اثر وجود انگیزه یا نیازی است که محرک وی برای انجام آن عمل است».

    بنابراین اثر بخشی فراگرد مدیریت ، به چگونگی انگیزش افراد برای انجام وظایفشان بستگی دارد به علاوه ، همه رفتارهای انسان هدفدار است . بنابراین می توان گفت که دو عامل شکل دهنده رفتار انسان عبارتند از« انگیزه» و« هدف» ( نمودار 1-13)؛ «به همین دلیل انگیزش کارکنان برای انجام وظایف سازمانی» و «همسوسازی اهداف آنان با اهداف سازمان» ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است  (هرسی و بلانچارد ، 1983 ، ص 15 )

     

    نمودار(2_1): نحوه شکل گیری رفتار انسان

    2-2-2- انگیزش درونی در مقابل انگیزش بیرونی

    مباحثه ها پیرامون این موضوع با ارائه نظرگاه های مختلف در ارتباط با تاثیر پول بر عملکرد ، همزمان شدند . پژوهش های تجربی که توسط مرکز مطالعات زمینه یابی دانشگاه میشیگان (1948، ص 10) انجام گرفتند به این نتیجه گیری منجر شدند که استفاده از عوامل بیرونی به منظور اعمال فشار برای تولید ، ممکن است تا حدودی موثر باشد اما نه به آن اندازه که انگیزه های درونی تر هستند . هیچ کس بیش از دسی[8] به اشاعه این باور نپرداخت . دسی (1975 ) ، همسان با ادعای خویش مبنی بر اثر منفی پول بر عملکرد ، بیان داشت که مردم انگیزش خویش را براساس شرایطی که در آن رفتار می کنند ، می سنجند . در صورتی که مردم به خاطر کسب پاداش های بیرونی ، مانند پول ، فعالیت کنند ، چنین می پندارند که فاقد علاقه شخصی برای انجام دادن آن کارند ، در حالی که اگر بدون مشوقی بیرونی عمل نمایند خود را دارای اختیار و در نتیجه برخوردار از انگیزش درونی می دانند . دسی آنگاه به بیان این موضوع بحث انگیز پرداخت که مشوق های بیرونی ، انگیزش درونی را کاهش می دهند زیرا این تصور را در مردم ایجاد می کنند که رفتارشان توسط عوامل بیرونی هدایت می شود .

    چنین تصوری ، به نوبه خود احساسات مربوط به شایستگی و خودمختاری را در آنها تضعیف می کند . این نتیجه گیری ، حاصل مقایسه بین مدت زمانی است که شخص پس از اعلام خاتمه آزمایش ( « وقت آزاد[9] » ) صرف انجام دادن تکلیفی می کند بدون آن که هیچ گونه پاداشی دریافت نماید ، با مدت زمان صرف شده برای انجام دادن این تکلیف پیش از ارائه پاداش .

    بندورا[10] ( 1977 ) بیان داشت که این استدلال حداقل در چهار مورد با کاستی هایی روبروست . اول ، انگیزش درونی مفهومی گیج کننده[11] و مبهم است . این مفهوم معمولا به عنوان عملکرد فعالیت هایی تعریف می شود که بدون انتظار هرگونه پاداش بیرونی آشکاری انجام می گیرند . شناسایی وجود انگیزش درونی براساس مداومت رفتار در غیاب مشوق های بیرونی قابل توجه ، کار آسانی نیست . به اعتقاد وی ، یافتن موقعیت هایی که کاملا فاقد مشوق های بیرونی ( مثلا ، ساختارهای موقعیتی ، فیزیکی و اجتماعی ، موادی که دربر می گیرند ، انتظارات از دیگران ) باشند ، تقریبا غیر ممکن است .

    فعال سازی رفتار ، حاصل تعامل مستمر بین منابع تاثیر گذار شخصی و موقعیتی است . دوم ، بندورا اظهار داشت که روش شناسی مورد استفاده در آزمایش هایی را که به یافته های دسی منجر شدند ، ناقص است .

    حذف ناگهانی یک پاداش مالی رویدادی بی تاثیر نیست . پاداش ندادن به رفتاری که در گذشته به گونه ای مستمر پاداش دریافت کرده است ، به عنوان عاملی تنبیهی عمل می کند که موجب کاهش عملکرد می شود . به علاوه ، اشباع[12] و یکنواختی[13] بر سطح فعالیت فرد اثر می گذارند . وقتی از مشوق ها برای وادار ساختن مردم به انجام دادن مکرر رفتاری یکسان استفاده شود ، مردم در نهایت از آن رفتار خسته می شوند . بالاخره ، بندورا منطق دسی را مورد انتقاد قرار داد . کاهش در عملکرد اغلب نشان دهنده واکنش ها به نحوه ارائه مشوق هاست تا به خود مشوق ها. مشوق ها می توانند به گونه ای قهرآمیز به کار روند ( مثلا ، « شما پولی نخواهید گرفت تا کار x را انجام ندهید » ) ، یا برای ابراز قدردانی مورد استفاده قرار گیرند ( مثلا ، « این به خاطر قدردانی از شما در به انجام رساندن کار Y می باشد » ) ، یا به منظور ابراز واکنش های ارزیابانه اعمال شوند ( مثلا ، « این نشان دهنده ارزش عملکرد شما برای ماست ») به طور خلاصه ، مشوقی یکسان بسته به پیامی که منتقل می کند ، می تواند اثرهای متفاوتی بر رفتار فرد داشته باشد . براساس اظهارات بندورا ، غیر محتمل است که نوازندگان پیانو علاقه خویش را به نواختن این ساز از دست بدهند صرفا به این دلیل که پیشنهاد دستمزد بالایی را برای اجرا دریافت کرده اند.

    لاک و من ( لاک و لاتام ، 1990 ) نیز مفهوم پردازی دسی را از انگیزش درونی و استنتاج وی را در ارتباط با تاثیرات منفی پاداش های مالی ، مورد انتقاد قرار دادیم . اول ، به اعتقاد ما در مطالعاتی که رفتار متغیر وابسته است . دسی در سنجش متغیرهای میانجی ، یعنی ، احساسات مربوط به شایستگی و خودمختاری ، عموما با شکست مواجه شده است . دوم ، دسی بین دوست داشتن یک فعالیت به خاطر خودِ فعالیت و دوست داشتن آن به دلیل ایجاد احساس شایستگی در فرد ، تمایزی قائل نشده است

     

    [1].Motive

    [2].Wroom

    [3].Hersey

    [4].Blanchard

    [5].Sendra Lawrence & peter Jordan

    [6].Hersey

    [7].Blanchard

    [8].Deci

    [9] - free time

    [10].Bandura

    [11] -elusive

    [12] - satiation

    [13] - tedium

    Abstract:

    The

    motivation, the circumstances and conditions that led Angykhtn¸ and continue the behaviors associated with job opportunities. Experts believe that motivation plays an important role in determining the level of employee performance and their performance in achieving corporate objectives effectively and, in turn, is effective. Some even stated that job motivation for continued employment is essential. If a person is not interested in the job, and job Frdra Brnyangyzand, continued employment and even impossible Mlaltavr.the organization may otherwise of group activities, especially under the current Kardrdnyay Nkhvahdamd never achieved the desired result. This study is to evaluate and identify factors influencing employee motivation anymore municipalities have been conducted. In this study, the expression definitions and theories on job motivation, self-made model of the factors affecting job motivation design. These factors include: organizational factors, environmental factors, personal factors and the nature of jobs. The relationship of these factors with job motivation is measured using two questionnaires anymore municipal employees. The sample consisted of 125 patients who were randomly selected based on Morgan table. Pearson correlation test was used to check the hypotheses. The results suggest that job motivation is most correlated with their respective rights with a correlation coefficient 0.776, with a correlation coefficient 756 promotions, leadership style and work with a correlation coefficient 0.783 correlation coefficient is 0.713. On the other hand confirmed that the variable age has no significant relationship with job motivation. So we can conclude that organizational factors and environmental factors have the greatest impact on motivation and job anymore municipality.

    Keywords:Job satisfaction, organizational factors, environmental factors, personal factors, the nature of the job

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                          صفحه

    چکیده 1

    فصل اول:طرح تحقیق.. 2

    1-1 مقدمه. 2

    1-2 بیان مسأله. 3

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق. 4

    1-4 اهداف تحقیق. 6

    1-4-1- اهدف اصلی. 6

    1-4-2- اهداف فرعی. 6

    1-5 – سوالات تحقیق. 7

    1-5-1- سوال اصلی. 7

    1-5-2- سوالات فرعی. 7

    1-6- تبیین فرضیه های تحقیق. 7

    1-6-1- فرضیه اصلی تحقیق. 8

    1-6-2- فرضیات فرعی. 8

    1-7- متغیرهای تحقیق. 8

    1-8- قلمروتحقیق. 9

    1-9- طرح پژوهش وروشهای تجزیه وتحلیل داده ها 9

    1-10- مدل فرآیندپژوهش.. 10

    1-11مدل مفهومی اولیه تحقیق. 11

    فصل دوم: بررسی وپیشینه تحقیق.. 13

    2-1- مقدمه. 13

    2-2- مبانی نظری پژوهش.. 14

    2-2-1- انگیزش.. 14

    2-2-2- انگیزش درونی درمقابل انگیزش بیرونی. 14

    2-2-3- نظریه پردازی درموردانگیزش.. 18

    2-2-3-1- نظریه سلسله مراتب نیازها 19

    2-2-3-2- نظریه عوامل بهداشت روانی و انگیزاننده ها 23

    مقایسه نظریه مزلو ونظریه هرزبرگ.. 24

    2-2-3-3- نظریهxونظریهy. 25

    2-2-3-4- نظریه ERGآلدرفر. 27

    2-2-3-5- نظریه مک کللند 29

    2-2-3-6-نظریه ویژگی های شغل. 29

    2-2-3-7- نظریه شناختی اجتماعی. 37

    2-2-3-8- نظریه تقویت واصلاح رفتار. 43

    2-2-3-9- نظریه انتظار. 47

    2-2-3-10- نظریه برابری.. 49

    2-2-3-11- نظریه هدفگذاری.. 50

    2-2-3-12- مدل تلفیقی انگیزش.. 58

    2-2-4- عملکردوخشنودی.. 63

    2-2-5- عوامل موثرو مرتبط باانگیزش شغلی. 66

    2-3- مبانی پژوهشی تحقیق. 71

    2-3-1- پیشینه پژوهش درخارجازایران. 71

    فصل سوم: روش تحقیق.. 74

    3-1- مقدمه. 75

    3-2- روش تحقیق. 75

    3-2-1- بررسی نوع تحقیق براساس هدف.. 75

    3-2-2- بررسی نوع تحقیق براساس روش.. 76

    3-3- جامعه آماری مورد تحقیق. 78

    3-4- حجم نمونه مورد تحقیق. 78

    3-5- روش نمونه گیری.. 79

    3-6- ابزارهای جمع آوری اطلاعات.. 80

    3-7-معرفی پرسشنامه. 81

    3-8- بررسی روایی و پایایی پرسشنامه. 82

    3-9-  آزمون توزیع نرمال داده ها 85

    3-10- ابزارکار. 86

    3-11- روش تجزیه وتحلیل آماری اطلاعات.. 86

    3-12- محدودیت های تحقیق. 87

    فصل چهارم:یافته های تحقیق.. 88

    4-1- مقدمه. 89

    4-2- تجزیه وتحلیل داده ها 89

    4-3- مشخصات توصیفی نمونه. 90

    4-4- چگونگی تحلیل داده ها 95

    4-5- بررسی فرضیه های تحقیق. 96

    4-5-1- بررسی فرضیه اصلی اول تحقیق. 97

    4-5-1-1-  بررسی فرضیه فرعی اول. 97

    4-5-1-2- بررسی فرضیه فرعی دوم 98

    4-5-1-3- بررسی فرضیه فرعی سوم 99

    4-5-2- بررسی فرضیه اصلی دوم تحقیق. 100

    4-5-2-2- بررسی فرضیه فرعی پنجم 102

    4-5-3- بررسی فرضیه اصلی سوم تحقیق. 103

    4-5-3-1- بررسی فرضیه فرعی ششم 103

    4-5-3-2- بررسی فرضیه فرعی هفتم 104

    4-5-4- بررسی فرضیه اصلی چهارم تحقیق. 105

    4-5-4-1- بررسی فرضیه فرعی هشتم 106

    4-5-4-2- بررسی فرضیه فرعی نهم 107

    4-6- بررسی مدل انگیزش شغلی بر اساس رگرسیون. 109

    4-7- بررسی میانگین سطح انگیزش درگروه های سنی مختلف.. 112

    4-10- بررسی میانگین سطح انگیزش درگروه های باسنوات تجربه مختلف.. 115

    فصل پنجم: بحث ونتیجه گیری و پیشنهادات.. 117

    5-1- مقدمه. 117

    5-2- بررسی نتایج تحقیق. 118

    5-2-1- بررسی نتایج حاصل ازتأییدفرضیه اول. 118

    5-2-2- بررسی نتایج حاصل ازتأییدفرضیه اصلی دوم 121

    5-2-3- بررسی نتایج حاصل ازتأییدفرضیه اصلی سوم 122

    5-2-4- بررسی نتایج حاصل ازتأییدفرضیه اصلی چهارم 123

    5-3- مقایسه نتایج تحقیقی افته های دیگر محققین. 124

    5-4- بحث.. 125

    5-5- پیشنهادات.. 126

    5-5-1- پیشنهادات کاربردی.. 127

    5-5-2- پیشنهادات پژوهشی. 127

    5-6- نتیجه گیری.. 128

    منابع و مآخذ 130

    منابع فارسی. 130

    ضمیمه 1 : پرسشنامه انگیزش شغلی. 136

    ضمیمه 2: پرسشنامه عوامل موثر بر رضایت شغلی. 138

    ضمیمه3:  جداول فراوانی سوالات پرسشنامه انگیزش شغلی. 139

    پیوست3:  جداول فراوانی سوالات پرسشنامه مولفه های موثر بر انگیزش.. 150

    منبع:

    منابع فارسی

    الوانی، سید مهدی، مدیریت عمومی، چاپ غزل، 1383

    الوانی م. پژوهشی در زمینه برخی از مشکلات سازمانی و عدم ارضای نیاز کارکنان. مقاله‌هایی درباره مبانی رفتار سازمانی و انگیزش. چاپ اول. تهران: مرکز مدیریت دولتی. 1370.

    برنجیان ع‌ر. تعیین نیازها و عوامل انگیزش در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. 1376.

    بووی انجلا، ام ،1369، مدیریت نظامهای حقوق و دستمزد، ترجمه محمد صائبی ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ، چاپ اول

    تونکه نژاد، ماندنی، مقایسه دو سبک رهبری خدمتگذار و تحولگرا، 1386

    جنیدی ن. در ترجمه: مقاله‌هایی درباره مبانی رفتار سازمان و انگیزش. هرزبرگ ف (مؤلف). چاپ اول. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. 1370.

    جهانی ج. بررسی عوامل مؤثر در رضایت شغلی دبیران مرد مدارس متوسطه شیراز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران. 1368.

    جهانیان ر. بررسی رضایت شغلی دبیران بر مبنای نظریه هرزبرگ در مدارس راهنمایی پسران شهرستان دامغان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده علوم تربیتی انشگاه تربیت معلم تهران. 1374.

    حسینی‌نسب د. مراکز توسعه کارآیی اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی. 1373.

    خداپناهی، کریم(1389)" انگیزش و هیجان"، انتشارات سمت، چاپ اول

    دسلر،ک،1371 ،مبانی مدیریت ، ترجمه داود مدنی ، جلد دوم ، چاپ آرین ، چاپ دوم

    رابینز،استیفن،جاج،تیموتی،رفتار سازمانی ،ترجمه:مهدی زارع،نثر نص،چاپ دوم 1389

    رابینز،الف،1377، تهران ،رفتار سازمانی ، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی ،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ،  چاپ اول

    رضاییان، علی ، مبانی سازمان و مدیریت انتشارات سمت،1382

    رضاییان،علی ، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات سمت،1381

    ریو، مارشال(1385)،"انگیزش و هیجان" انتشارات ویرایش، چاپ چهارم

    ساعتچی،محمود(1384)،روانشناسی کاربردی برای مدیران –تهران موسسهنشر-انتشاراتفهیم

    شفیعی ح. بررسی عوامل عمده ایجاد‌کننده انگیزه در اعضای هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. 1375.

    شمسی ش. بررسی و تعیین انگیزه‌های شغلی پرستاران. سمینار سراسری مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی و رفتار سازمانی. تهران. آذر 1372.

    صاحب‌الزمانی م. بررسی میزان رضایت شغلی اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. 1376.

    عبادی ع. بررسی نظرات پرستاران در مورد عوامل مؤثر در ایجاد انگیزش شغلی شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. 1374.

    عسکریان م. بررسی انگیزه دانشجویان مراکز تربیت معلم تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم تهران. 1370.

    علاقبند ع. مقدمات مدیریت آموزشی. تهران: امیر کبیر. 1371.

    علوی،امین الله،روانشناسی مدیریت و سازمان،تهران ،مرکز آموزش مدیریت دولتی،چاپ دوم

    علوی ا. در ترجمه: مدیریت اثربخش. لاکت ج (مؤلف). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. 1373.

    علوی،الف ،1369، ارزشیابی عملکرد کارکنان ، مجله مدیریت دولتی ، شماره 10

    قانعی ح. میزان رضایت شغلی پزشکان استان کردستان از حرفه پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی  کردستان 1376؛ 2(6): 9-15.

    قره خانی ، حسن ، احسانی محمد ، کوزه چیان هاشم (1387) بررسی انگیزش شغلی دبیران تربیت بدنی بر اساس نظریه هرز برگ ، شماره 36، تابستان 1387

    کمالیان ، سعید، رهبری کاریزماتیک 1385

    کاشانیان م. تأثیر روحیه در کار. مقاله‌هایی درباره مبانی رفتار سازمانی و انگیزش. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. 1370.

    کاشانیان م. تأثیر روحیه در کار. مقاله‌هایی درباره مبانی رفتار سازمانی و انگیزش. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی. 1370.

    گریفین ،م، 1375،رفتار سازمانی ، ترجمه دکتر سیدمهدی الوانی و دکتر غلامرضامعمارزاده ، انتشارات مروارید چاپ دوم

    گل زاده ،الناز ،بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان در سازمانها مقاله ،1380

    محمودی حسین،ابراهیمیان ، عباسعلی ، سلیمانی محسن (1386) بررسی عوامل انگیزش شغلی پرستاران بخشهای ویژه مجله علوم رفتاری ، شماره 2 ، زمستان 1386

    میرسپاسی،ن ،1375، تهران ،مدیریت منابع انسانی و روابط کار، انتشارات شروین ، ، چاپ پانزدهم

    نوبخت‌حقیقی ع. عوامل مؤثر در حضور ناکافی پزشکان در مراکز پزشکی دانشگاه شهید بهشتی. مجله دانشکده پزشکی 1368؛ 13(1و2): 61-9.

    منابع انگلیسی

    Alvani SM. General Management. Tehran: Ney Publishing; 1985:179-180. [Book in Persian]

    Appleton K, House A, Dowell A. A survey of job satisfaction, sources of stress and psychological symptoms among general practitioners in Leeds. Br J Gen Pract 1998; 48(428): 1059-63.

    Benjamin DP, Chambers S, Reiterman G. A focus on American Indian College persistence. Journal of American Indian Education [serial on the internet]. 1993. Available from: http://jaie.asu.edu/v32/V32S2foc.htm

    Bessell I, Dicks B, Wysocki A., Kepner K. Undestanding motivation: an effective tool for managers. Univercity of Florida Institute of Food and Agricultural Sciences. 2002.

    Burbeck R, Coomber S, Robinson SM, Todd C. Occupational stress in consultants in accident and emergency medicine: a national survey of levels of stress at work. Emerg Med J 2002; 19(3): 234-8.

    Davis K, Newstrom J. Human behavior at work: organizational behavior. 8th ed. New York: McGrow Hill Co.1980.

    Faraji A, Porreza A, Hoseini M, Arab M, Akbari F. Effect of Job Characteristics Model on job satisfaction. School of Public Health & Institute of Public Health Researches. 2010; 6(2):31-8.

    Gaminiyan V. Ways to increase motivation at work. Journal of Community Work. 1999;58:33-35.

    Gawel JE. Herzberg's theory of motivation and Maslow's hierarchy of needs. Washington: ERIC Clearinghouse on Assessment and Evaluation. 1997. [cited 2004 sep. 10]. Available from: http://chiron.valdosta.edu/whuitt/files/herzberg.html

    Haghighi MA. Management of Organizational Behavior. Tehran: Terme publishing; 2001:72-73. [Book in Persian]

    Huxley J, Trujillo S. A study of attitudes towards work: possible implications for delegating responsibility. Can J Occup Ther. 1983 Jun; 50(3): p 77-79.

    Khalesi N, Amiresmaeili M, Ghaderi A. Evaluation of Kerman Educational Hospital professions's motivational  rate based on motivation potential score in 2005. Journal of Health Management. 2005;8(20):42-46. (Persian)

    Khowaja AK, Qureshi R, Andrades M, Fatmi Z, Khowaja NK. Comparison job satisfaction and stress among male and female doctors in teaching. [cited 2004 sep10]. Available from: http://www.ayubmed.edu.pk/JAMC/PAST/16-1/Alikkhawajaaku.htm

    Koelbel PW, Fuller SG, Misener TR. An explanatory model of nurse practitioner job satisfaction. J Am Acad Nurse Pract 1991; 3(1): 17-24.

    KONTZ,C,1986, "ESSENTIAL OF MANAGEMENT", MCGRAW HILL-1

    Kramer P, Hinojosa J. Frames of refrence for pediatric occupational therapy. 3rd edition, Philadelphia: Lipincott Williams and Wilkins; 2010: p 31-48.

    Majidi M. The survey of motivation status of jobs exists in the central office of Jihad Sazandegi Ministry [M.A. Thesis] Tehran: University of Tehran; 1998:165-177. (Persian)

    Moghimi M. Organization and management;Research approach. Tehran: Terme Publishing; 2007:69-82. [Book in Persian]

    Moshabaki A. Organizational Psychology and Motivation. Tehran: Public Administration Training Centre; 2002:27-28. [Book in Persian]

    Porhadi S, Kamali M, Khalesi N, Akbarfahimi M. Motivational potential of jobs in the Rehabilitation Center of Tehran Welfare. Journal of Health Management. 2009; 12(37):57-64. (Persian)

    Rezaeiyan A. Management of Organizational Behavior. Tehran: Tehran University School of Management Publications; 1983:286-287. [Book in Persian]

    Tang SM. Job satisfaction of teachers of social development school (special school for maladjusted children) [M.A. Thesis]. Hong Kong  University of Hong Kong; 2000: p 104-156. Available form: URL: http:// hub.hku.hk /handle/ 123456789/26090.

    Thiedke CC. What motivates staff? Fam Pract Manag [serial on the internet] 2004; 11(10): 54-5. Available from: http://aafp.org/fpm/20041100/54what.html

    Torabi A. Motivational potential of jobs in teaching hospitals of Imam Khomeini and Ahvaz Golestan. 2007. Available form:  http://www.civilica.com/Paper-MOELMI01-MOELMI01_065.html.

    Vieira D, Viegas I, Furtado N. Job satisfaction in physicians with a career in general clinical medicine. Acta Med Port 1995; 8(10): 531-5.

    Wagner JA, Hollenbeck JR. Management of Organizational Behavior. New Jersey: Simon & Schuster Company; 1995: p 553-554.

     


موضوع پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, نمونه پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, جستجوی پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, فایل Word پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, دانلود پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, فایل PDF پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, پروژه در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, پروژه درباره پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و شناسایی عوامل موثر بر انگیزش شغلی کارکنان شهرداری شاهرود

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: مدیریت مالی چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌ های ملی و پاسارگاد می‌باشد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده و برای جمع‌آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته‌ای با پایایی 86/0 استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد در شهرستان ساوه بوده و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ".M.A" چکیده : نیروی انسانی شاغل در سازمانها اصلی ترین سرمایه در اختیار مدیران است و مدیریت منابع انسانی مهمترین و شاید اصلی ترین وظیفه مدیران می باشد. رفتار و فعالیت انسانها ناشی از انگیزه های آنان است. از آنجائیکه تقویت انگیزه ها میتواند منجر به بهبود و موفقیت بیشتر هر سازمانی گردد، لذا شناسایی عوامل موثر بر انگیزه می تواند به مدیران و ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد :  MBA زمستان 90 چکيده: چابکي به معناي توانايي هر سازماني براي پيش بيني تغييرات موجود در محيط کاري مي باشد. چنين سازماني با

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی (M.A) گرایش پژوهشگری چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه جامعه‌شناختی دل‌بستگی شغلی و رضایت شغلی در بین دبیران متوسطه شهرستان کوثر بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیران آموزش‌وپرورش شهرستان کوثر تشکیل می‌دهند که در سال تحصیلی ۹3۹2 مشغول به کار بودند. برای این منظور تعداد 118 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس چکیده در این تحقیق به بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس پرداخته و به نتایجی دست یافت. به منظور بررسی این متغیرها تحقیقی به روش توصیفی از نوع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش :روزنامه نگاری چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش ارتباطات درون سازمانی برمیزان رضایت شغلی پرسنل دربین کارکنان سامانه3BRT3)) انجام شده است، به سنجش همبستگی بین متغیر میزان استفاده از ارتباطات درون سازمانی با میزان رضایت شغلی پرسنل ومولفه های آن ( امنیت شغلی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش :"منابع انسانی" چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت­شغلی کارکنان استانداری اصفهان بوده است. جامعه آماری عبارت است ازکارکنان رسمی سازمان که نظرات 254 نفر از آنها به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه ساختاریافته، به کمک نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی(M.A) گرایش استراتژیک فصل اول: کلیات تحقیق چکیده هدف اصلی این پژوهش، عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون است. به این منظور، تمامی کارکنان دارای حداقل مدرک لیسانس گروه صنعتی زرماکارون برابر با 1300 به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. با استفاده از فرمول کوکران و جدول ...

پایان نامه کارشناسی ارشد .M.A گرایش : مدیریت اجرائی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی شهید محمدی بندرعباس صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی پرستاران وکادر درمانی که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالاتر می باشند ، تشکیل می دهند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 163 نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ...

چکیده هدف از این پژوهش" تبیین رابطه ی میان فرهنگ سازمانی و عدالت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس " بوده است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی استفاده شده است جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان شهر شیراز می باشد که شامل 145 نفر می باشد و جهت اجرای روش نمونه گیری پژوهش به روش کل شمار ، ...

ثبت سفارش