پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن

word 1 MB 30911 66
1393 کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۲,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد .M.Sc

    گرایش: رابطه جنبی انسان، ماشین، کامپیوتر

    چکیده

     

    امروزه ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺮﯾﻊ ﻓﻨﺎوری، سطح اﻣﻨﯿﺖ اﻓﺮاد و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ و اﯾﻦ اﻣﻨﯿﺖ ﻣﻮرد ﺗﻬﺎﺟﻢ اﻓﺮاد ﺳﻮدﺟﻮ و ﺧﺮاﺑﮑﺎر ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در این میان پیشرفت روز افزون روشهای بیومتریک دستاوردهای شگرفی در زمینه های امنیت نظامی، تجاری و مالی در برداشته است. منظور از بیومتریک فناوری اندازه گیری و پردازش مشخصات بدن افراد جهت تشخیص هویت است. راه رفتن شخص، یکی­­ از ویژگیهای فیزیکی بدن افراد است، که امروزه به عنوان یک بیومتریک در سیستم های تشخیص هویت استفاده ­می­­شود. تمامی روشهای موجود مبتنی بر راه رفتن برای تشخیص هویت به آنالیز تصاویرگرفته شده از شخص هنگام راه رفتن می پردازند. در این پایان نامه اثر رد پا به عنوان یک روش بیومتریک جدید معرفی شده است. این بیومتریک مبتنی بر این است که رد پای افراد هنگام راه رفتن از جهاتی با هم متفاوت هستند. ویژگی های متمایز کننده افراد از لحاظ رد پا می توانند ابعاد و زاویه پا هنگام راه رفتن باشند. 12 ویژگی رد پا برای انجام شناسایی افراد از همدیگر انتخاب شد و یک شبکه عصبی پرسپترون سه لایه برای بازشناسی افراد از روی ویژگی های مذکور آموزش داده شد. نشان داده شد که با استفاده از این 12 ویژگی می توان افراد را با دقت کامل از همدیگر شناسایی و تفکیک کرد.

    از دیر باز انسان برای بقا، نیاز به تشخیص دوست از دشمن داشته است و تشخیص هویت برای وی امری حیاتی بوده و هست، لذا امروزه سعی درمکانیزه سازی سیستمهای شناسایی یا تشخیص هویت شده است. این پیشرفتها دلیل بر نیاز جامعه و جهان است. نیازی که پیشرفت در آن باعث کاهش تخلفات، افزایش امنیت، تسریع در امور روزمره و ... شده است. در گذشته جهت شناسایی جرم و جنایتکار، از روال شناسایی اثر انگشت و چهره نگاری استفاده می‌شده، اما اکنون روش های پیچیده تری برای این منظور ایجاد شده است.

    راه رفتن بشر که یک بیومتریک جدید با هدف شناسایی افراد در طول راه رفتنشان است به طور رو به رشدی نقش مهمی در کاربرد های نظارت تصویری بازی می کند.

    ﻣﺎ ﻫﺮ روز از ﺗﺠﻬﯿﺰات اﻣﻨﯿﺘﯽ اﺑﺘﺪاﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ واردﺧﺎﻧﻪ ﻣﺎن ﺑﺸﻮﯾﻢ ﮐﻠﯿﺪ دارﯾﻢ، ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ اﺳﻢ ﮐﺎرﺑﺮ و رﻣﺰ ﻋﺒﻮر دارﯾﻢ وﻫﻨﮕﺎم اﺳﺘﻔﺎده از ﻋﺎﺑﺮ ﺑﺎﻧﮏ، ﻫﻢ ﺑﻪ ﮐﺎرت و ﻫﻢ ﺑﻪ رﻣﺰ ﻋﺒﻮر ﻧﯿﺎز دارﯾﻢ. ﺧﯿﻠﯽ ﻧﺎراﺣﺖ ﮐﻨﻨﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻠﯿﺪﻣﺎن را ﺟﺎ ﺑﮕﺬارﯾﻢ، رﻣﺰﻣﺎن را ﻓﺮاﻣﻮش ﮐﻨﯿﻢ و ﮐﺎرت ﻋﺎﺑﺮ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺎن را ﮔﻢ ﮐﻨﯿﻢ. اﻣﺎ ﺑﺪﺗر ازآن وﻗﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﺟﺎی ﻣﺎ ازآﻧﻬﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﺪ، درﺳﺖ ﻣﺜﻞ اﯾﻨﮑﻪ ﺧﻮد ﻣﺎ از آن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮده ﺑﺎﺷﯿﻢ. اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺮﯾﻊ ﻓﻨﺎوری، ﺿﺮﯾﺐ اﻣﻨﯿﺖ اﻓﺮاد و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ و اﯾﻦ اﻣﻨﯿﺖ ﻣﻮرد ﺗﻬﺎﺟﻢ اﻓﺮاد ﺳﻮدﺟﻮ و ﺧﺮاﺑﮑﺎر ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺳﺮﯾﻊ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮی و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ روﺷﻬﺎی ﻣﻄﻤﺌﻦ تایید ﻫﻮﯾﺖ اﻓﺮاد ﻫﻢ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺣﺴﺎس ﻣﯽﺷﻮد. روﺷﻬﺎی ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﮐﻪ اﻣﺮوزه  ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻫﻮﯾﺖ اﻓﺮاد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﻮد ﺑﺮ دو اﺳﺎس اﺳﺖ، ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﻟﮏ آنﻫﺴﺘﯿم، ﻣﺜﻞ ﮐﻠﯿﺪ ﺧﺎﻧﻪ و ﮐﺎرت اﻋﺘﺒﺎری ﮐﻪ اﮔﺮ ﮔﻢ ﺑﺸﻮﻧﺪ ﺑﻘﯿﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺗﺤﺖ ﺷﺮاﯾﻄﯽ از آن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از آن اﻃﻼع دارﯾم ﻣﺜﻞ ﻧﺎم ﮐﺎرﺑﺮ و رﻣﺰ ﻋﺒﻮر ﮐﻪ اﮔﺮﺧﯿﻠﯽ ﺳﺎده ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺎ ﺣﺪس زدن ﯾﺎ اﻣﺘﺤﺎن ﮐﺮدن ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽآﯾﻨﺪ و اﮔﺮ ﺧﯿﻠﯽ ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﭙﺮدن آﻧﻬﺎ ﻣﺸﮑﻞ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﻣﺠﺒﻮر ﻣﯽﺷﻮﯾﻢ ﺟﺎﯾﯽ آﻧﻬﺎ را ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﻢ. در اﯾﻦ ﺻﻮرت اﻣﮑﺎن ﮔﻢ ﯾﺎ دزدﯾﺪه ﺷﺪن آﻧﻬﺎ وﺟﻮد دارد. ﺣﺎﻻ ﺗﺼﻮر ﮐﻨﯿم ﺑﺪن ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﮐﻠﯿﺪ ﯾﺎ رﻣﺰ ﻋﺒﻮر ﺑﺸﻮد. ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژﯾﮏ ﺑﺪن (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭼﻬﺮه و اﺛﺮاﻧﮕﺸﺖ)و ﻋﺎدات و رﻓﺘﺎرﻫﺎ     ( ﻣﺎﻧﻨﺪ دﺳﺖ ﺧﻂ و ﺻﺪا)و طریقه راه رفتن، آﻧﻘﺪر ﭘﯿﭽﯿﺪه ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ اﻣﻨﯿﺖ را ﺑﺎﻻ ﺑﺒﺮﻧﺪ و ﻣﻄﻤﺌﻨﺎ ﻧﻪ آﻧﻬﺎ را ﺟﺎ ﻣﯽﮔﺬارﯾم و ﻧﻪ ﻓﺮاﻣﻮش ﻣﯽﮐﻨﯿم. در واﻗﻊ ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎی ﺑﯿﻮﻣﺘﺮﯾﮏ از ﺧﻮد انسان ﺑﺮای ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻫﻮﯾﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.

    روش های زیادی برای تشخیص هویت افراد از روی راه رفتن در تصاویر ویدیوئی ارائه شده اند که میتوان آنها را به دو دسته کلی طبقه بندی نمود: رهیافت های آماری و رهیافت های مبتنی بر مدل، رهیافت های ارائه شده شامل سه فاز کلی هستند. پیش پردازش، استخراج ویژگی، تشخیص.

    بیومتریک یک روش مهم و خودکار از شناسایی افراد بر اساس ویژگی های فیزیولوژیکی و یا رفتاری است  شناخت راه رفتن در فناوری بیومتریک به یک شناسایی مهم و ایمن و راه حل های تایید شخصی تبدیل شده است.

    بیان مسئله:

    در ﻋﻠﻢ ﺑﯿﻮﻣﺘﺮﯾﮏ، اﻋﻀﺎﯾﯽ از ﺑﺪن ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ میشوند ﮐﻪ اﺳﺘﻔﺎده از آﻧﻬﺎ راﺣﺘﺘﺮ و ﮐﻢ ﺿﺮرﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﺮ ﮐﺪام از روﺷﻬﺎی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده دارای ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ و ﻗﺪرﺗﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﺮﮐﯿﺐ آﻧﻬﺎ ﺑﺎ دﯾﮕﺮ روﺷﻬﺎی اﻣﻨﯿﺘﯽ، ﻣﯽﺗﻮان ﺿﻌﻔﻬﺎی ﻣﻮﺟﻮد را از ﺑﯿﻦ ﺑﺮد. ﻫﯿﭻ ﻓﺮدی ﻧﻤﯽﺧﻮاﻫﺪ ﻫﻨﮕﺎم ﭼﮏ ﮐﺮدن ﻣﻮﺟﻮدی ﺧﻮد از ﻃﺮﯾﻖ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی آﻧﻼﯾﻦ ﺑﺎﻧﮑﻬﺎ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﻮﺟﻮدﯾﺶ ﺧﺎﻟﯽ ﺷﺪه، در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮارد ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻣﻌﻨﯽ دار ﺑﻮدن رﻣﺰﻫﺎی ﻋﺒﻮر اﻓﺮادی ﮐﻪ ﺗﺎ ﺣﺪی ﻣﺎ را ﻣﯽ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ ﻣﯿﺘﻮاﻧﻨﺪ آﻧﻬﺎ را ﺣﺪس ﺑﺰﻧﻨﺪ و ﺑﺎ ﻓﻬﻤﯿﺪن ﺷﻤﺎره ﻣﺎ در ﺑﺎﻧﮏ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﮑﻪ آﻧﻼﯾﻦ ﺑﺎﻧﮏ وارد ﺣﺴﺎب ﻣﺎ ﺷﺪه ﻣﻮﺟﻮدی ﻣﺎ را ﺧﺎﻟﯽ ﮐﻨﻨﺪ. معمولا اکثریت افراد یک جامعه این قبیل از مشکلات را تجربه می نمایند. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ رﺷﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ و اﻫﻤﯿﺖ ﺗﺠﺎرت ﻧﻤﯽ ﺗﻮان از ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎی ﻗﺪﯾﻤﯽ دﺳﺘﯽ ﯾﺎ ﺣﻀﻮری ﺑﺮای ﻣﺪت زﻣﺎن ﻃﻮﻻﻧﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد، ازﻃﺮف دﯾﮕﺮ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ روﺷﻬﺎی ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺑﺎﻋﺚ اﺗﻼف اﻧﺮژی و زﻣﺎن زﯾﺎد ﺷﺪه و در ﻣﺪت زﻣﺎن ﻃﻮﻻﻧﯽ ﮐﺎر ﮐﻤﺘﺮی اﻧﺠﺎم ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮﯾﻦ در ﺗﺠﺎرت، ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻧﯿﺎز اﺣﺴﺎس میﺷﻮد و ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻤﯽ ﮐﻪ اﻣﺮوزه ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﻣﻨﯿﺖ اﺳﺖ. ﺑﯿﻮﻣﺘﺮﯾﮏ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﺷﻬﺎی ﻗﺎﺑﻞ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی ﺟﻮاﺑﮕﻮی ﻣﺸﮑﻼﺗﯽ از اﯾﻦ ﻗﺒﯿﻞ ﺑﺎﺷﺪ. ﻋﻠﻢ ﺑﯿﻮﻣﺘﺮﯾﮏ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ در ﻣﻮرد ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﺑﻠﮑﻪ درﻣﻮارد ﺑﺴﯿﺎری ﻧﯿﺰ ﮐﺎرﺑﺮد دارد. ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل در آزﻣﺎﯾﺸﮕﺎه ﻫﺎی ﻣﻬﻢ و ﺣﺴﺎس ﯾﺎ ورودی های ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنهاییﮐﻪ در ﻣﻮرد ورود و ﺧﺮوج از آﻧﻬﺎ ﺣﺴﺎﺳﯿﻢ، ﯾﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ از ﻗﻔﻠﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ روی آﻧﻬﺎ ﺻﻔﺤﻪ ﮐﻠﯿﺪ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﻢ و ﺑﻪ اﻓﺮاد ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﺳﻢ رﻣﺰ ﻋﺒﻮر ﺑﺪﻫﯿﻢ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎم ورود ازآن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮده داﺧﻞ ﺷﻮﻧﺪ وﻟﯽ اﯾﻦ روش ﻧﯿﺰ زﯾﺎد ﻗﺎﺑﻞ اﻋﺘﻤﺎد ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺎ ﻟﻮ رﻓﺘﻦ ﮐﻠﻤﻪ ﻋﺒﻮر دﯾﮕﺮ اﯾﻦ ﮐﺎر ﺑﻪ درد ﻧﺨﻮر ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. وﻟﯽ زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ از اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ ﯾﺎ ﮐﻒ دﺳﺖ یا طریقه راه رفتن ﯾﺎ ... ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اﺟﺎزه ورود اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد دﯾﮕﺮ اﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﯾﺠﺎد ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

    راه حلهای متعددی برای حل این مشکلات مطرح گردیده است، مانند باز ﺷﻨﺎﺳایی ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ، ﺷﻨﺎﺳایی ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﭼﺸﻢ، شناساییﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﭼﻬﺮه، شناسایی هویت از طریق عنبیه که در فصل های بعدی برخی از آنها را توضیح خواهیم داد. دراین پایان نامه روش جدیدی را برای شناسایی هویت اشخاص معرفی خواهیم کرد. ایده ما با استفاده از روش شناسایی فرد از روی راه رفتن است،        می­ خواهیم با استفاده از رد پای مشخص هنگام راه رفتن هویت او را شناسایی کنیم مشکلات و مسائلی که در بالا به آن ها پرداختیم را تا حدود زیادی حل نماییم.

    هدف از این پژوهش بالا بردن ضریب امنیت در بسیاری از اماکن عمومی، ارگان های دولتی و بیشتر اماکنی که نیاز به امنیت بیشتر و بالاتری دارند می باشد. ما با استفاده از واژه رد پای افراد، ورود وخروج افراد را کنترل می نماییم و به افرادی که مشخصاتشان در پایگاه داده ما ثبت شده، اجازه ورود و خروج را می دهیم.

    فرضیه ها ی پژوهش:

    روش راه رفتن افراد مختلف با هم متفاوت است .

    نیروهایی که افراد در هنگام راه رفتن به زمین وارد می کنند متفاوت است.

    زاویه بین پاها و اندازه قسمت های مختلف کف پا با هم متفاوت است.

    از روی روش راه رفتن و اندازه و زاویه نقاط مختلف کف پا می توان هویت فرد را تشخیص داد.

    1-3-1- ﻣﺮوری اﺟﻤﺎﻟﯽ ﺑﺮ ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﺑﯿﻮﻣﺘﺮﯾﮏ:

    ﻣﺘﻮن ﻋﻠﻤﯽ در ﻣﻮرد اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﮐﻤﯽ رﻓﺘﺎر و ﻋﺎدات و وﯾﮋﮔﯿﻬﺎی ﻇﺎﻫﺮی اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ، ﺑﻪ ﺳﺎل ﻫﺎی 1870 و ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی آﻟﻔﻮﻧﺲ ﺑﺮﺗﯿﻠﻮن ﺑﺮﻣﯽﮔﺮدد. درآﻣﺮﯾﮑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺑﺮﺗﯿﻠﻮن ﺑﺮای اﻧﺪازهﮔﯿﺮی ﺑﺪن از ﺟﻤﻠﻪ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﻗﻄﺮ ﺟﻤﺠﻤﻪ و ﻃﻮل ﺑﺎزو و ﭘﺎ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ زﻧﺪاﻧﯿﺎن ﺗﺎ ﺳﺎل ﻫﺎی 1920 اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﺪ.

     ﻫﻨﺮی ﻓﻮﻟﺪز و ویلیام هرشلر و ﺳﺮﻓﺮاﻧﺴﯿﺲ ﮔﺎﻟﺘﻮن ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﻤﯽ از ﻃﺮﯾﻖ اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ و اﻧﺪازهﮔﯿﺮیﻫﺎی ﺻﻮرت را درﺳﺎل ﻫﺎی 1880 ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮐﺮدﻧﺪ. ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﮑﻨﯿﮏ ﻫﺎی ﭘﺮدازش ﺳﯿﮕﻨﺎل ﻫﺎی دﯾﺠﯿﺘﺎل در ﺳﺎل ﻫﺎی 1960 ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﻪ ﮐﺎر در زﻣﯿﻨﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺧﻮدﮐﺎر اﻧﺴﺎن اﻧﺠﺎﻣﯿﺪ. ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺻﻮت و اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ، ﺟﺰء اوﻟﯿﻦﻫﺎ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺑﻮدﻧﺪ. ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ ﮐﺎرﺑﺮد اﯾﻦ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﺑﺮای ﮐﻨﺘﺮل ﻓﺰاﯾﻨﺪه در اﯾﻤﻨﯽ ﺑﺎﻻی دﺳﺘﺮﺳﯽ، ﻗﻔﻞ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﯽ و ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻫﺎی ﻣﺎﻟﯽ در اواﯾﻞ 1960 ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. دﻫﻪی 70 ﺳﺎل ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﮔﺴﺘﺮش ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻫﻨﺪﺳﻪ دﺳﺖ و آﻏﺎز آزﻣﺎﯾﺶ در ﻣﻘﯿﺎس ﺑﺎﻻ و اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده دوﻟﺘﯽ از اﯾﻦ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژیﻫﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺧﻮدﮐﺎر ﺷﺨﺼﯽ ﺑﻮد. ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺗﺎﯾﯿﺪ اﻣﻀﺎء در دﻫﻪی 80 و ﺳﭙﺲ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺻﻮرت، ﺑﻪ ﻣﯿﺎن آﻣﺪﻧﺪ و ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻨﺒﯿﻪ در دﻫﻪ ی 90 ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻨﺪ.

    در ﺳﺎﻟﻬﺎی اﺧﯿﺮ در اﯾﺮان ﻧﯿﺰ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎﯾﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﻓﻨﺎوری ﺑﯿﻮﻣﺘﺮﯾﮏ در ﺣﺎل ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی اﺳﺖ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ اوﻟﯿﻦ ﻧﺸﺴﺖ راﻫﺒﺮدی ﻓﻨﺎوری ﺑﯿﻮﻣﺘﺮﯾﮏ در ﮐﺸﻮر ﺧﺮداد ﻣﺎه 85 ﺗﻮﺳﻂ دﻓﺘﺮ ﻫﻤﮑﺎرﯾﻬﺎی ﻓﻨﺎوری رﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮری و ﺟﻤﻌﯽ از ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﮐﺸﻮر ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی ﻋﻤﻠﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻦ دﺳﺘﮕﺎه ﺗﺸﺨﯿﺺ ﭼﻬﺮه و ﯾﺎ ﺷﻨﺎﺧﺖ اﻓﺮاد ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﻄﻮط ﮐﻒ دﺳﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ تجزیه و تحلیل مشخصه های رفتاری و روانی افراد مانند نوع راه رفتن یا حالت ویژه راه رفتن، به فرآیند تشخیص هویت اجازه می دهد تا بتواند از فاصله دور از یک توالی ویدیویی از راه رفتن افراد متفاوت، اطلاعات و    مشخصه های نوع راه رفتن آنها را استخراج کرده و توانایی شناسایی فرد خاصی را داشته باشد

    باز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ :

    ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده از اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ از اﺳﮑﻨﺮﻫﺎی ﻣﺨﺼﻮﺻﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد اﯾﻦ اﺳﮑﻨﺮﻫﺎ اﻧﻮاع ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ دارﻧﺪ همانطور که در شکلهای 2-1 و 2-2 ملاحظه می شود، ﺑﻌﺪ از اﯾﻨﮑﻪ اﻧﮕﺸﺖ روی ﺻﻔﺤﻪ اﺳﮑﻨﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ، ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه، اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ اﺳﮑﻦ ﺷﺪه و ﻧﻘﺎط ﮐﻠﯿﺪی آن ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه و ﺑﺎ اﻟﮕﻮی اوﻟﯿﻪ ﺗﻄﺒﯿﻖ داده ﻣﯽﺷﻮد اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ زﻣﺎن ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﻌﺪ از ﻣﺪﺗﯽ ﮐﻪ ﺣﺠﻢ ﻣﻘﺎﯾﺴﺎت زﯾﺎد ﺷﺪ، ﺑﺎﻻ ﻣﯿﺮود و ﺑﺮای ﮐﻤﺘﺮ ﮐﺮدن اﯾﻦ زﻣﺎن، اﺑﺘﺪا ﻧﻘﺎﻃﯽ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻘﺎط ﮐﻠﯿﺪی ﺑﺮای دﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪی اﺳﮑﻦ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽشود و در زﻣﺎن اﻧﻄﺒﺎق از ﻫﻤﯿﻦ ﮐﻠﯿﺪﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮده و زﻣﺎن ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ را ﭘﺎﯾﯿﻦ می آورند.

    ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ ﺑﻌﻀﯽ از اﻓﺮاد ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﺎرﮔﺮاﻧﯽ ﮐﻪ ﮐﺎرﻫﺎی ﺳﺨﺖ ﺑﺎ دﺳﺘﻬﺎی ﺧﻮد اﻧﺠﺎم ﻣﯽدﻫﻨﺪ ﯾﺎ اﻓﺮاد ﻣﻌﺘﺎد ﻣﺸﮑﻞ اﺳﺖ وﻟﯽ در ﮐﻞ در ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﻮارد از اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ اﺳﺘﻔﺎده ﻫﺎی ﻣﻮﻓﻘﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه است. اﻣﺮوزه اﯾﻦ اﺳﮑﻨﺮﻫﺎ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ در ادارات ﭘﻠﯿﺲ ﺑﻠﮑﻪ بر روی ﺻﻔﺤﻪ ﮐﻠﯿﺪﻫﺎ و ﺣﺘﯽ ﻣﻮش واره ﻫﺎ وﺟﻮد دارﻧﺪ و از آنها در ﻣﻮارد ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯿﺸﻮد، ﻣﺜﻼ ﻣﯿﺘﻮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از این اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻧﺮم اﻓﺰاری ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ را ﻗﻔﻞ ﮐﻨﯿﻢ و در ﺻﻮرﺗﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮی ﻗﻔﻞ را ﺑﺎز ﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ ﺷخص را روی ﺻﻔﺤﻪ اﺳﮑﻨﺮ ﺧﻮد اﺳﮑﻦ ﮐﻨﺪ. در آﯾﻨﺪه ﺷﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮان از اﺳﮑﻦ اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺗﺎﯾﭗ رمز عبور در ﭼﮏ ﮐﺮدن ﭘﺴﺖ ﻫﺎی اﻟﮑﺘﺮونیکی اﺳﺘﻔﺎده ﮐرد، ﯾﺎ در ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻮﺟﻮدی در ﺑﺎﻧﮑﻬﺎی آنلاین از آن استفاده نمود.

    2-1-2- باز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﭼﺸﻢ

    اﺳﮑﻦ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ دو ﺻﻮرت اﺳﺖ:

    اﺳﮑﻦ ﺷﺒﮑﯿﻪ :

    همانطور که در شکل 2-3 ملاحظه می شود، در اﺳﮑﻦ ﺷﺒﮑﯿﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دورﺑﯿﻦ ﻣﺨﺼﻮص اﻟﮕﻮی      رگ ﻫﺎی ﺧﻮﻧﯽ اﺳﮑﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺮای اﯾﻦ ﮐﺎر از ﻟﯿﺰر ﻣﺎدون ﻗﺮﻣﺰ ﮐﻢ ﻗﺪرت اﺳﺘﻔﺎده می شود. ﺑﺮای ﺑﺪﺳﺖ آوردن ﯾﮏ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﻮب و ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﭼﺸﻤﻬﺎ ﻧﺰدﯾﮏ دورﺑﯿﻦ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد و اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع و اﯾﻨﮑﻪ از اﺷﻌﻪ ﻟﯿﺰر اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪه اﻓﺮاد زﯾﺎدی ﺑﻪ اﯾﻦ روش ﻋﻼﻗﻪ ﻧﺸﺎن ﻧﺪﻫﻨﺪ. درﺿﻤﻦ ﺑﺮ ﺧﻼف ﺗﺼﻮر اﯾﻨﮑﻪ ﺷﺒﮑﯿﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻧﺸﺎن داده ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ از ﺑﯿﻤﺎرﯾﻬﺎ روی ﺷﺒﮑﯿﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ و آن را ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ.

    شکل 2-3اسکن رگ ها ی شبکیه

    اﺳﮑﻦ ﻋﻨﺒﯿﻪ :

    دراﺳﮑﻦ ﻋﻨﺒﯿﻪ دورﺑﯿﻦ ﻣﺨﺼﻮص رگ ﻫﺎی ﻋﻨﺒﯿﻪ را اﺳﮑﻦ ﻣﯿﮑﻨﺪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻌﺪاد زﯾﺎدی از وﯾﮋﮔﯿﻬﺎ ﻣﻮرد اﺳﮑﻦ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ روش ﻣﻄﻤﺌﻨﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯿﺸﻮد(شکل 2-4)، در ﺿﻤﻦ اﯾﻦ روش ﺑﺎ ﻟﻨﺰﻫﺎ و ﻋﯿﻨﮏ ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺗﻄﺒﯿﻖ داده ﺷﺪه و ﻧﯿﺰ ﻣﺸﮑﻞ ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻮدن دورﺑﯿﻦ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻧﯿﺰ ﺣﻞ ﺷﺪه و ﮐﺎرﺑﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﭼﺸﻢ ﺧﻮد را در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺣﺪوداً 30 ﺳﺎﻧﺘﯽ ﻣﺘﺮی از دورﺑﯿﻦ ﻗﺮار دﻫﺪ. 

     

    شکل 2-4 اسکن رگ های عنبیه

    2-1-3- ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﭼﻬﺮه

    ﯾﮑﯽ از روﺷﻬﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻫﻮﯾﺖ اﻧﺴﺎن، ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺧﺖ ﭼﻬﺮه ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﭼﻬﺮه و ﯾﺎ ﺑﺎزﺷﻨﺎﺧﺖ ﭼﻬﺮه ﺑﯿﺎن ﻣﯿﮕﺮدد. همانطور که در شکل 2-5 نشان داده شده، در ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﯾﮏ ﭼﻬﺮه ﺗﺼﻮﯾﺮ ورودی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﺎﻧﮏ اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻮرد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻗﺮار ﻣﯿﮕﯿﺮد. اﯾﻦ ﺑﺎﻧﮏ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺸﺨﺼﺎﺗﯽ از ﺗﺼﻮﯾﺮ ﭼﻬﺮه اﻓﺮاد ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه می باﺷﺪ. ﺑﺎزﺷﻨﺎﺧﺖ ﭼﻬﺮه اﺳﺘﻔﺎده های ﻓﺮاواﻧﯽ در ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺑﺰﻫﮑﺎران، ﮐﺎرﺗﻬﺎی اﻋﺘﺒﺎری، ﺳﯿﺴﺘﻤﻬﺎی اﻣﻨﯿﺘﯽ و ﻣﻮارد ﻣﺘﻌﺪد دﯾﮕﺮ داﺷﺘﻪ و به دلیل ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی ﻓﺮاوان، در ﺳﺎﻟﻬﺎی اﺧﯿﺮ، ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

    شکل2-5 اسکن چهره

    2-1-4- ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﮔﻔﺘﺎر

     ﺿﺒﻂ ﺻﺪا از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ دﺳﺘﮕﺎه ﺿﺒﻂ ﮐﻨﻨﺪه ﺻﺪا اﻧﺠﺎم ﻣﯽﮔﯿﺮد و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺳﺨﺖ اﻓﺰار و ﻧﺮم اﻓﺰار ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻣﮑﺎﻧﺎت در دﺳﺘﺮس ﻣﯿﺘﻮان ﻣﮑﺚ ﻫﺎ و ﺑﺎﻻ و ﭘﺎﯾﯿﻦ رﻓﺘﻦ ﺗﻮن ﺻﺪا را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﯾﮏ اﻟﮕﻮی ﺻﻮﺗﯽ درآورد و ﺑﺎ اﻟﮕﻮﻫﺎی ذﺧﯿﺮه ﺷﺪه ﻣﻮرد ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻗﺮار داد. ﻧﻤﻮﻧﻪ وﺳﺎﯾﻞ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه از اﯾﻦ روش ﻗﻔﻞ دراﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭼﮏ ﮐﺮدن ﺻﺪا و ﮐﻠﻤﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪه و ﻣﻌﻨﯽ ﺟﻤﻠﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﮐﺎر      ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ ﮐﻠﻤﻪ ای ﯾﺎ ﺟﻤﻠﻪ ای از ﻗﺒﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه و ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.

    2-1-5- ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ اﻣﻀﺎ

    ﺑﺮای ﺛﺒﺖ اﻣﻀﺎ از ﯾﮏ اﺳﮑﻨﺮ ﺑﺨﺼﻮص اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد (شکل 2-6)، اﯾﻦ اﺳﮑﻨﺮ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﮑﻞ اﻣﻀﺎء را اﺳﮑﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻃﺮز اﻣﻀﺎء ﮐﺮدن را ﻫﻢ ﻣﯽ ﺳﻨﺠﺪ، ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﮐﻪ ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ را ﮐﻪ ﻗﻠﻢ را ﻓﺸﺎر داده شده  ﯾﺎ ﺗﻨﺪ ﺣﺮﮐﺖ کرده و ﯾﺎ ﺑﺮﻋﮑﺲ ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ از اﻣﻀﺎ را ﮐﻪ ﺧﻂ ﻧﺎزک ﮐﺸﯿﺪه شده ﯾﺎ ﺑﺎ دﻗﺖ و آراﻣﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﮐﺸﯿﺪه شده را ﺛﺒﺖ و ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﯾﻦ روش ﺟﻌﻞ اﻣﻀﺎء ﻏﯿﺮ ﻣﻤﮑﻦ ﻣﯽ ﺷﻮد. اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ روش ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻣﻮاردی اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد ﮐﻪ اﻓﺮاد زﯾﺎد از اﻣﻀﺎء ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ در ﻏﯿﺮ اﯾﻦ ﺻﻮرت اﯾﻦ روش ﻧﯿﺰ احتیاج ﺑﻪ، بروز ﺷﺪن ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. از اﯾﻦ روش در اﻣﻀﺎ ﮐﺮدن ﻗﺮاردادﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﮐﻪ در ﻓﻮاﺻﻞ دور اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﮔﯿﺮد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﺑﺎﻧﮑﻬﺎ ﻣﯿﺘﻮان اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد.

    شکل 2-6 اسکن امضا

     

    2-2- شناسایی افراد از طریق راه رفتن

    امروزه بررسی حرکات انسان بخش مهمی از تحقیقات در زمینه بینایی ماشین را به خود اختصاص داده است. مطالعات نشان داده اند که انسان ها توانایی زیادی در شناسایی آشنایان خود از روی برخی رفتارها، از جمله شیوه راه رفتن آنها دارند. ازاین رو، محققان برآن شدند تا از این قابلیت انسان ها در ساخت سیستمهای شناسایی استفاده نمایند. این روش با امکان شناسایی در فواصل دور، عدم نیاز به اطلاع و یا همکاری فرد و همچنین، عدم امکان پنهان نمودن، کارایی بالایی به ویژه در محیط های عمومی ارائه       می دهد.

    استفاده از نحوه راه رفتن به عنوان بیومتریکی جهت احراز هویت، یکی از مطالعات مورد توجه در زمینه بینایی ماشین در سال های اخیر می باشد. روش های مطرح شده در این زمینه به دو دسته روش های مبتنی بر مدل و مبتنی بر ظاهر تقسیم می شوند.

    2-2-1- روش های مبتنی بر مدل

    مقاله [1] یک سیستم بی سیم پوشیدنی را که برای ارائه تجزیه و تحلیل راه رفتن توسعه یافته بود را در خارج از محدوده آزمایشگاهی توصیف کرد. مجموعه سنسور ها شامل سه شتاب سنج متعامد، سه ژیروسکوپ متعامد، چهار سنسور نیرو، دو سنسور خم دوطرفه، دو سنسور فشار دینامیکی و همچنین سنسور ارتفاع میدان الکتریکی بود. کفش گیت[1] برای این ساخته شده تا روی هر کفشی بدون ایجاد تداخل در راه رفتن به آسانی پوشیده شود. کفش گیت طوری طراحی شده که در هر محیط و در تمامی مسیر های طولانی اطلاعات قدم ها را جمع آوری کند. خروجی سنسور کالیبره شده، مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و درست بودن نتایج نیز به طور همزمان در بیمارستان عمومی ماچوست در آزمایشگاه شبیه سازی راه رفتن بدست آمده است.  کفش گیت توانایی بسیاری دارد، از جمله قادر به تشخیص پاشنه پا، کف پا، انگشتان پا  و همچنین قادر به برآورد گرایش و موقعیت قرار گرفتن پا می باشد.

    مقاله[2] سیستم wms[2] یا سیستم راه رفتن نظارت کفش را معرفی میکند که قادر است به طور همزمان دو کار را انجام دهد. اولا میتواند فشار وارد شده به کف پا را اندازه گیری کند. ثانیا قدم های گذاشته شده بر روی زمین را تشخیص می دهد که بر روی افرادی که بر روی تردمیل راه می روند نظارت مستمر دارد. بر اساس اطلاعات آناتومی wms از چهار کرنش سنج کمک می گیرد که داخل پاشنه پای دست ساز قرار میگیرند که دقیقا نیروی تماسی وارد شده از پای انسان بر پد[3] کفش را اندازه گیری می کند و یک الگوریتم طبقه بندی کار آمد برای شناسایی پنج فاز متفاوت در راه رفتن از الگوهای نیروی کف پا اندازه گیری    شده اند.

    [1]Gait shoe

    [2] walking-monitoring-shoe

    [3] pad

    Abstract

     

    Nowadays, with  advances in technology, security level of individuals and organizations is decreased and the security is threat ened by profiteers and saboteurs. However, increasing advances in biometric methods have provided great achievements in security, military, commercial and financial fields. Biometric means identification of people by measurement and processing of body characteristics. Gait is one of the physical characteristics ofbody, which has recently been employed as biometric identification systems. Existing works in the field of gait identification are based on analysis of images taken from people while walking. In this thesis, we introduce foot print as a new approach in biometric identification. This biometric is based on the fact that people feet trace are different with each other in some respects. Distinguishing characteristics of individual in terms ofthe foot traces can be size and angle foot prints. 12features of foot print were chosen to identify individuals from each other. A three-layered perceptron artificial neural network was trained for identification of people by these features. It was shown that these 12 features can completely distinguish people from each other. 

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه

    بیان مسئله

    فرضیه های پژوهش

    1-3-1   ﻣﺮوری اﺟﻤﺎﻟﯽ ﺑﺮ ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ﺑﯿﻮﻣﺘﺮﯾﮏ

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    روش های شناسایی افراد از اطلاعات

    2-1-1- باز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ اﺛﺮ اﻧﮕﺸﺖ

    2-1-2- باز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﭼﺸﻢ

    2-1-3- ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﭼﻬﺮه

    2-1-4- ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﮔﻔﺘﺎر

    2-1-5- ﺑﺎز ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻫﻮﯾﺖ از ﻃﺮﯾﻖ اﻣﻀﺎ

    شناسایی افراد از طریق راه رفتن

    2-2-1- روش مبتنی بر مدل

    2-2-2- روش مبتنی بر ظاه

    فصل سوم : مواد و روش ها

    1-3-جمع آوری داده

    3-3-1- مدل شماتیک

    3-1-2- طرز کار سنسور SPI

    3-2- استخراج ویژگی

    3-2-1- اندازه گیری متغیرها

    3-2-2- تعداد متغیر ها

    3-2-3 جامعه آماری

    3-3-دسته بندی

    3-3-1- شبکه های عصبی مصنوعی

    3-3-2-الگوریتم یادگیری پرسپترون

    3-3-3-طراحی شبکه عصبی در MATLAB

    فصل چهارم

    تشخیص هویت با شبکه آموزش دیده

    نتیجه گیری

    کارهای آیند

               منابع و مآخذ

    فهرست جداول

    صفحه

    3-1 داده های بدست آمده A                      

    38

    3-2 داده های اعتبار سنجی

    39

    3-3 داده های بدست آمدهB

    443-4 داده های ارزیابی

    4-1 خروجی شبکه به ازای سطرهای جدول 3-2

    منبع:

     

    [1] M. Bamberg, S. James. "Gait analysis using a shoe-integrated wireless sensor system." Information Technology in Biomedicine, IEEE Transactions on 12.4 (2008): 413-423.

     [2] Yu, Hui. "A walking monitoring shoe system for simultaneous plantar-force measurement and gait-phase detection." Advanced Intelligent Mechatronics (AIM), 2010 IEEE/ASME International Conference on. IEEE, 2010.

     

    [3Rong.Z, Vogler.C, and Metaxas.D. "Human gait recognition." Computer Vision and Pattern Recognition Workshop, 2004. CVPRW'04. Conference on. IEEE, 2004.

     

     

    [4] Liang.w. "Fusion of static and dynamic body biometrics for gait recognition." Circuits and Systems for Video Technology, IEEE Transactions on 14.2 (2004): 149-158.

     

     

    [5] Tafazzoli.F, and Safabakhsh.R. "Model-based human gait recognition using leg and arm movements." Engineering applications of artificial intelligence 23.8 (2010): 1237-1246.

     

     

    [6] Davrondzhon.g. "A survey of biometric gait recognition: Approaches, security and challenges." Annual Norwegian Computer Science Conference. 2007.

     

    [7] Chan-Su L, Elgammal.A, Gait Style and Gait Content: Bilinear Models for Gait Recognition Using Gait Re-sampling,2010.

     

    [8] بهناز عبدالهی و نیلوفر قیصری، شناسایی انسان از روی نحوه راه رفتن با کمک توصیف گر بافت پویا، سیستم های هوشمند در مهندسی برق، سال چهارم، شماره دوم، تابستان 92

     

    [9] Moustakas. K, Tzovaras.D, and Stavropoulos.G. "Gait recognition using geometric features and soft biometrics." Signal Processing Letters, IEEE 17.4 (2010): 367-370.

     

    [10] Sudha, L. R., and Dr Rao. Bhavani. "Biometric Authorization System using Gait Biometry." arXiv preprint arXiv:1108.6294 (2011).

     

    .

     

     

     

    [11] Weijun.T., "Gait analysis using wearable sensors." Sensors 12.2 (2012): 2255-2283.

     

    [12] علی امیری, محمود فتحی, رئوف طاهری , ارائه یک رهیافت جدید برای تشخیص هویت افراد از روی راه رفتن بر مبنای الگوریتم DTW اصلاح شده و مجموعه های فازی 26 بهمن 1385

    [13] Hafner.V, and  Bachmann.F. "Human-humanoid walking gait recognition." Humanoid Robots, 2008. Humanoids 2008. 8th IEEE-RAS International Conference on. IEEE, 2008.

     

     

    [14] Ju.H and Bhanu.B,” Individual Recognition Using Gait Energy Image,” PATTERN ANALYSIS AND MACHINE INTELLIGENCE,VOL. 28, NO. 2, FEBRUARY 2006.

     

    [15]علی امیری، محمود فتحی ,کمال کیانی، نسیم همایونی، "تشخیص هویت افراد از روی راه رفتن بر مبنای الگوریتم خوشه بندی بر مبنای الگوریتم های ژنتیکی و الگوریتم DTW اصلاح شده،"   دوازدهمین کنفرانس بین المللی انجمن کامپیوتر ایراندانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر ،تهران، ایران، ۱ تا ۳ اسفند ١٣

     

    [16] Liang.W., "Silhouette analysis-based gait recognition for human identification." Pattern Analysis and Machine Intelligence, IEEE Transactions on 25.12 (2003): 1505-1518.

     [17] شروین رحیمزاده عرشلو، علیرضا احمدیفرد و حسین مروی ، "شناسایی افراد به کمک ویژگیهای حوزه زمان و فرکانس از مدل راه رفتن،"انجمن سیستم های فازی دانشگاه فردوسی مشهد.29-31،آگوست 2007.

     

    [18] غلامرضا چمنخواه ، سعید مشگینی, "ارائه یک روش بهینه برای تشخیص هویت افراد از طریق بیومتریک راه رفتن, "نهمین کنفرانس بین المللی رمز ایران ،شهریور 1391.

     

    [19] Muzhir Sh. Al-Ani, Isra H. Al-Ani"Gait Recognition Based Improved Histogram", Journal of Emerging Trends in Computing and Information Sciences , VOL. 2, NO. 12, December 2011.

     

    [20] Félez.M, R, and Xiang.T., "Gait recognition by ranking." Computer Vision–ECCV 2012. Springer Berlin Heidelberg, 2012. 328-341.

     

     

    [21]  مهدیه کریمی لاخانی ، حمید بهنام ،” شناسایی افراد از روی نحوه راه رفتن با استفاده از الگوریتم”, LLE مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز، جلد ٤٣ ، شماره Vol. 43, No. 1، 1392

     

    [22] اسماعیل ابراهیمی ، حسن سعیدی ،"بررسی توزیع فشار پا هنگام راه رفتن در افراد بزرگسال،" مقاله پژوهشی توانبخشی ،دروره دهم.،شماره دوم.، شماره مسلسل 38 ، تابستان 88

     

    [23] Katiyar.R, K.P.Vinay, K.V. Arya , “A Study on Existing Gait Biometrics Approaches and Challenges,” International Journal of Computer Science Issues, January 2013, Vol. 10, Issue 1, No 1 .

     

     

     

    [ 24]A. Kale, A.N. Rajagopalan, N. Cuntoor1 and V Kr¨uger, “Gait-based Recognition of Humans Using Continuous HMMs,” Proceedings of the Fifth IEEE International Conference on Automatic Face and Gesture Recognition (FGR.02),2002.

     

    [25]Tie.C, K Ong Goh.M, Beng Jin Teoh.A "Gait Analysis and Recognition Using Multi-Views Gait Database." International Journal of Digital Information and Wireless Communications (IJDIWC) 1.2 (2011): 466-478.

    [26] Phillips, P. Jonathon,. "The gait identification challenge problem: data sets and baseline algorithm." Pattern Recognition, 2002. Proceedings. 16th International Conference on. Vol. 1. IEEE, 2002.


موضوع پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , نمونه پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , جستجوی پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , فایل Word پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , دانلود پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , فایل PDF پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , تحقیق در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , مقاله در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , پروژه در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , پروپوزال در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , تز دکترا در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , پروژه درباره پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن , رساله دکترا در مورد پایان نامه ترکیب اطلاعات حرکت بدن و نیرو های تماسی کف پا برای تشخیص هویت انسان از روی تحلیل روش راه رفتن

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد .M.Sc گرایش: رابطه جنبی انسان، ماشین، کامپیوتر چکیده امروزه ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﺮﯾﻊ ﻓﻨﺎوری، سطح اﻣﻨﯿﺖ اﻓﺮاد و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﻧﯿﺰ ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ و اﯾﻦ اﻣﻨﯿﺖ ﻣﻮرد ﺗﻬﺎﺟﻢ اﻓﺮاد ﺳﻮدﺟﻮ و ﺧﺮاﺑﮑﺎر ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در این میان پیشرفت روز افزون روشهای بیومتریک دستاوردهای شگرفی در زمینه های امنیت نظامی، تجاری و مالی در برداشته است. منظور از بیومتریک فناوری اندازه گیری ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: مدیریت داخلی چکیده برند یک ابزار مهم رابطه ای در مجموعه مدیریت ارتباط مشتری شرکت است. زیرا اعتبار برند به عنوان باور پذیری اطلاعات محصول موجود در یک برند تعریف می شود که مستلزم آن است که مصرف کنندگان ادراک نمایند که برند از توانایی (به عبارت دیگر، تخصص) و تمایل (یعنی، قابلیت اعتماد) برای تحویل مداوم آن چیزی که ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کامپیوتر گرایش نرم افزار چکیده در یک شبکه حسگر که یک سیستم توزیع شده فراگیر است، یکی از موارد مورد بحث همگام‌سازی ارتباطات است. یکی از عمده وظایف همگام‌سازی فرآیند‌ها، انحصار متقابل است. الگوریتم‌های جدید ارایه شده در مقایسه با الگوریتم‌ های قدیمی با عدالت بیشتری عمل می‌نمایند. در این پایان‌نامه یک مدل با استفاده از شبکه‌های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : " استراتژیک" چکیده: یکی از مهمترین و کلیدی ترین موضوعاتی که در این دوره زمانی پیکره و اساس جامعه سازمانی را به خود متوجه و مشغول نموده تعهد سازمانی کارکنان یک سازمان می باشد. این موضوع می تواند عوامل و ریشه های بسیار در ابعاد گسترده و متعددی داشته باشد، که بر اساس همین تفکر و نگرش در تحقیق فوق با مطالعه و پژوهش پیرامون ...

پایان نامه کارشناسی ارشد .M.A گرایش : مدیریت اجرائی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی شهید محمدی بندرعباس صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی پرستاران وکادر درمانی که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالاتر می باشند ، تشکیل می دهند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 163 نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش- تعلیم و تربیت اسلامی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه ، اهداف ، روشهای اجرا و نتایج به دست آمده ): این تحقیق با هدف بررسی میزان مطابقت نظریه های مدیریتی عصر حاضر با دیدگاه امام علی(ع) در رابطه با مدیریت منابع انسانی به منظور استخراج موارد تشابه و تفاوت آنها انجام شده است در این مطالعه توصیفی که از ...

پایان نامه نظری دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی چکیده در این تحقیق به تعریف و بررسی فرهنگ عامه پرداخته شده است با توجه به این که عصر حاضر عصر تغییر و تحولات گسترده است و فن آوری ارتباطی از ابزارهای مهم در انتقال و تبادل اطلاعات و فرهنگ است .نقش و اهمیت فرهنگ بیش از هر دوره ی دیگری حائز اهمیت است . یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی که کمتر مورد توجه قرار گرفته بحث فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MSC) گرایش برق الکترونیک چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : یک سامانه بیومتریک بر اساس مشحصه های منحصر بفرد در هر فرد اقدام به شناسایی خودکار افراد می کند.یک سامانه شامل چندین مرحله می باشدتا بتواند یک شخصی را شناسایی کند.این مراحل عبارتند از 1)گرفتن تصویر 2)جداسازی و ایزوله کردن ناحیه عنبیه در ...

پایان­نامه درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش بیومکانیک ورزشی چکیده: کف پای صاف از جمله ناهنجاری­های بسیار شایع است. ناهنجاری­های آناتومیکی می­توانند موجب تغییر متغییرهای کینماتیکی مفاصل پا گردند که در نتیجه با بروز الگوی متفاوت راه رفتن همراه می­شود. شناسایی کم و کیف متغییرهای تحت تاثیر این ناهنجاری­ها در توانبخشی افراد مبتلا به کف پای صاف موثر است. با توجه ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

ثبت سفارش