پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی

word 551 KB 30096 141
مشخص نشده کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه نظری دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته ادبیات نمایشی

    چکیده

     

    در این تحقیق به تعریف و بررسی فرهنگ عامه پرداخته شده است با توجه به این که عصر حاضر عصر تغییر و تحولات گسترده است و فن آوری ارتباطی از ابزارهای مهم در انتقال و تبادل اطلاعات و فرهنگ است .نقش و اهمیت فرهنگ بیش از هر دوره ی دیگری حائز اهمیت است . یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی که کمتر مورد توجه قرار گرفته بحث فرهنگ عامه است؛فرهنگ عامه شامل مباحث و مسائلی می شد که مردم عادی وعامیانه با آن مواجه بودند چیزی که محققان آن را فولکلور می نامندکه شامل سنت ها ؛باورها و هنجارهایی می شود که مردم پیوسته با آن زیست می کردند و از نسلی به نسل بعد انتقال یافته اند؛برخی از این مسائل به صورت مکتوب و برخی دیگر سینه سینه و به شکل شفاهی ماندگار شده اند . خیلی از این مفاهیم شامل آموزه های دینی می شوند .مفاهیم دینی در کشور بخش بزرگی از فرهنگ شفاهی و عامه ما را پوشش می دهد و بسیاری از این فرهنگ عامه به علت حضور همین مفاهیم به وجود آمده اند.

    در حال حاضر مباحث فرهنگ عامه گسترش یافته و مسائل بیشتری را در بر می گیرد با ورود رسانه نقش فرهنگ عامه بیشتر به چشم می آید.رسانه توانست از مسائل و مشکلاتی که اکثر مردم عامی با آن مواجه بودند حرف بزند و برای اولین بار بوده که نگاه ها متوجه توده ی مردم گردید این توجه به توده هر روز با استقبال بیشتری از سوی مردم قرار گرفت چرا مردم با زندگی ای شبیه به خود همذات پنداری می کردند و رسانه چیزی را نشان می داد که آن ها می خواستند .فیلم های ایرانی از این دست نیز بسیار اند فیلم های ماندگار سینمای ایران را اگر نام ببریم همه قهرمان که الگوی مردم و جوانان شده اند از دل خود مردم بیرون آمده اند .فیلم به یاد ماندنی قیصر نمونه ای از این فیلم هاست.

    اما فیلمی که در این رساله مورد بررسی قرار گرفته است فیلم به همین سادگی اثر سید رضا میر کریمی است. در این تحقیق به چند مولفه ی فرهنگی آورده شده در این فیلم اشاره شده است .

    کلیدواژه : فرهنگ – فرهنگ عامه – فولکلور – خرده فرهنگ ها  

    از اوایل قرن بیستم میلادی و با ظهور عکاسی؛سینما و شیوه های باز تولید و تکثیر آثار هنری در برخی جوامع غربی؛اهمیت مطالعه و ارزیابی فرهنگ عامه به شکلی بارز خود را نمایان ساخت .در همان دوران ؛آوانگارد رادیکال به شیوه هایی گوناگون در پی از میان برداشتن مرزهای میان هنر و زندگی روزمره بود .

    گسترش فرهنگ توده ای مدرن در قرن بیستم از طریق رسانه های همگانی ؛واکنش های گوناگونی برانگیخته است به طوری که گروه های قدرتمند معمولا به فرهنگ توده به دیده تحقیر می نگرند و اغلب درپی اعمال کنترل فرهنگی بر می آیند .

    در بحث هایی که در ایران صورت گرفته ارتباط این مسائل خیلی مورد توجه قرار نگرفته و اغلب راجع به فرهنگ و رسانه ها جدا بحث شده است در این جا ماوقتی جامعه را مطرح می کنیم؛ با افراد سروکارداریم ؛با نظام اجتماعی؛فرهنگ؛تاریخ؛سرزمین و ...جامعه بالاخره با فرهنگ سر و کار دارد و بسته به اینکه ما جامعه را در چه سطحی مطرح بکنیم فرهنگ را هم در آن سطح می توانیم مطرح کنیم.

    از سویی دیگر فرهنگ ما با مفاهیم اسلامی غنی شده است و دارای مولفه های آیینی می باشد ؛این مولفه ها خود را در تار و پود فرهنگ ایرانی قرار داده اند به صورتی که بسیاری از مولفه های ایرانی ناخواسته اسلامی نیز می باشند .برای مثال معماری ما سرشار از مضامین عارفانه و اسلامی است .

    نقطه ی آرمانی در صنعت فیلم سازی در کشور ما آمیختن فرهنگ دینی با فرهنگ عامه و رسیدن به یک رسانه ی دینی و تاثیر گذار می باشد.رسانه ی دینی عرصه ای است برای نشان دادن واقعیت های دینی و فرهنگی ؛از آن جا فرهنگ عامه ی ما با فرهنگ دینی آمیخته است دور شدن از هر کدام به معنای سست شدن پایه های فرهنگی ماست ؛فرهنگ دینی به دلیل در بر داشتن ارزش ها و آموزه های سعادت بخش دارای اهمیت فراوانی است لذا بر یک فیلم ساز متعهد لازم است که ضمن ارائه فرهنگ عامه به فرهنگ دینی به شکل مطلوب و تاثیر گذار توجه کند .

    1-2- ضرورت و اهمیت موضوع :

    رسانه هاچنان درزندگی روزمره ی مدرن متاخراستوارگشته اندکه به یکی ازعناصرتفکیک ناپذیربافت فرهنگی مدرنیته ی اخیرتبدیل شده اند .

    مباحث مربوط به معرفت؛هویت؛ذوق؛سلیقه وسبک زندگی که جزوخصوصیات معرف فرهنگ مدرنیته ی متاخرهستندبدون استثنابه دست افرادوازطریق مصرف متون وتصویررسانه هامفهوم پردازی وعملیاتی می شوند.قدرت بازنمایی رسانه  هارامیتوان درچندسطح مشاهده کردبرای مثال پندارهای غالب درباره ی هویت ملی یافرهنگی درجامعه ی معاصرباشیوه هایی شکل می گیردکه دررسانه های روزمره ی عمده ای مانندتلوزیون وسینمابازنمایی می شوندوازسوی دیگرشکل گرفتن یک مذهب درعین حال شکل گرفتن یک فرهنگ نیزهست وچون نزدیکی مذهب به فرهنگ درحدی است که مامی توانیم متوقع باشیم هراتفاقی برای یکی ازآنهارخ می دهدبرای دیگری هم رخ خواهدداد .

    "فولکولور هر ملتی در حکم زندگی نامه و شرح احوال و سیرت های آحاد آن ملت است و عامل اصلی و شاخص خصلت ها و تصویرگر آداب و عادات و روشنگر سوابق تاریخی و نشان دهنده تحول فکری و تکامل اجتماعی مردم است و مهم تر آنکه در سرزمینی پهناور چون ایران که شهر ها و روستاهایش در شرق و غرب و شمال و جنوب پراکنده و دور از هم هستند و مردم هر نقطه ای لهجه خاص و فرهنگ ویژه ی خود را دارند وقتی فولکولور هر منطقه یا هر وظیفه را جداگانه برسی و مطالعه کنیم خواهیم دید که با وجود اختلافات ظاهری ریشه پایه و منشاء و منبع همه ی آن ها یکی است". (مصطفی خلعتبری ص137)

    دنیای جدید با توجه به رشد و توسعه در حال تغییر است ؛پیشرفت و تکنیک جای خیلی چیزهای نداشته را برای بشر پر کرده است اما با تمام این ها نیاز به دین احساس می شود و علاقه مندانی در این زمینه وجود دارند ؛حتی کسانی که با دین ارتباط چندانی ندارند به صورت ضمنی راجع به معنویت صحبت می کنند ؛حتی با توجه به تنوع های فرهنگی که در دنیا وجود دارد در تمام این فرهنگ ها راجع به دین می بینیم که صحبت شده است .این مسائل ما را تشویق می کند تا مفاهیم دینی را گسترش دهیم اما در قالب های نو که دنیای معاصر را تحت تاثیر قرار دهد،کسی نمی تواند منکراین قضیه بشود که در بروزهایی که در ظاهر و اندیشه دیده می شود خلای وجود دارد و مفاهیم دینی هستند که خلاء ها را پر می کنند .

    در فیلم های ایرانی کمتر به مولفه های دینی موجود در فرهنگ عامه پرداخته شده و یا به صورت غیر حرفه ای و غیر هنرمندانه بیان شده است.همان طور که اشاره می شود فرهنگ فرهیختگان ده درصد جامعه را در بر می گیرد و باقی شامل فرهنگ عامه ی مردم عامه می شود .بیشتر فیلم هایی که ساخته می شوند به مسائل و مشکلات این ده درصد می پردازند و از فضای نود درصد دیگر دور هستند .به همین دلیل است که در این چند ساله ی اخیر سینما مخاطبین خود را از دست داده است.

    بسیاری از مسائل و مشکلاتی در قشر پایین و متوسط جامعه وجود دارد که حتی در رسانه مطرح نمی شوند .درد ها و نگفته های زیادی در قشر متوسط و پایین جامعه است که هیچ فیلم سازی سراغ آن نرفته.از سویی دیگر فرهنگ ما سرشار از مفاهیم و مولفه های دینی است که اگر به درستی به کار گرفته شده و استفاده شود ما مشکلات زیادی را حل خواهیم کرد پرداختن به این مقوله از مسائل مهمی است که از نظر فیلم سازان و برنامه نویسان دور مانده است .

    اکنون زمان آن فرا رسیده است که فیلم سازان متعهد با فراگیری چگونه گی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه دست به برنامه سازی و راه گشایی بزنند و با نوشتن برنامه ؛سریال ها و یا فیلم های سینمایی مشکلات قشر عامه را مرتبط با کمرنگ شدن مولفه های دینی در فرهنگ عامه را مطرح و ارائه دهند .

    1-3- اهداف تحقیق :

    هدف اصلی : چگونه گی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه  در فیلم های ایرانی

    اهداف فرعی :

    1- شناخت نقس رسانه در شکل دهی ؛تقویت و تثبیت فرهنگ عامه

    2- شناخت مفاهیم دینی وتاثیرآن در فرهنگ شفاهی مردم

     

    1-4-سوالات تحقیق

    سوال اصلی :چگونه مولفه های دینی فرهنگ عامه می توانند بر فیلم های ایرانی تاثیر بگذارندو حضور این مولفه ها  در فیلم به همین سادگی چگونه است ؟

    سوالات فرعی :

    1- رسانه تاچه سطحی از فرهنگ مردم را شکل داده و یاتقویت و تثبیت می کند؟

    2- مفاهیم دینی چه جایگاهی در فرهنگ شفایی مردم دارد؟

    1-5- فرضیات تحقیق

     با توجه به پیشرفت و علم گرایی هنوز مفاهیم دینی مورد نیاز جامعه و بشر،از طریق پرداختن و ارتباط با مفاهیم دینی تامین می شود و یگانه راه سعادت برای بشر محسوب می گردد .هیچ کدام از وسایل الکترونیکی و ارتباطی عصر حاضر نتوانسته احساس نیاز به معنویت و دین را کمرنگ نماید .

    1-6- مفاهیم کلیدی تحقیق :

    کلیدواژه ها و تعریف مفاهیم

    فرهنگ :مارتین به عنوان جامعه شناس فرهنگی فرهنگ را شمامل تمامی محتوای فکری و ارزشی می داند که زندگی انسانی را از زندگی حیوانی متمایز و برجسته می سازد

    فرهنگ به عنوان یک اصطلاح فنی در نوشته های انسان شناسان در اواسط قرن نوزدهم وارد شده است.هنگامی که فرهنگ یک گروه یا جامعه شکل گرفت و به تدریج بهبود یافت افراد آن حوزه فرهنگی ؛کیفیت تمایلات ؛ذهنیات و رفتارهای خود را با آن منطبق ساخته و به گونه ای رفتار خواهند کرد که هنجارها و ارزش های فرهنگی شکسته نشده و فردی غیر عادی شناخته نشود.

    استوارت هال یکی از چهره های اصلی مطالعات فرهنگی است که تعریف جدیدی از فرهنگ ارائه داده است : فرهنگ : کارهای زیست شده ای است که مشخصه جامعه ؛طبقه یا گروه خاصی در دوره ای خاص از تاریخ است( مهری بهار ؛ص6)

    می توان گفت نخستین تعریف نسبتا کامل و ارزنده از فرهنگ را ادواردتایلور انسان شناس معروف انگلیسی و بنیان گذار انسان شناسی فرهنگی به دست داد .وی در سال 1871 در کتاب معروفش " فرهنگ ابتدایی" تعریف رسمی و جامع از فرهنگ پرداخت و این تعریف را در نخستین جملات کتابش چنین بازگو کرد: فرهنگ یا تمدن ؛مجموعه ی پیچیده ای است که در برگیرنده ی دانستنی ها ؛اعتقادات ؛هنرها ؛اخلاقیات ؛قوانین ؛عادات و هر گونه چیز دیگری است که به وسیله انسان به عنوان عضو جامعه سبک شده است .وضع فرهنگ میان جوامع گوناگون بشری تا جایی که در اصول کلی قابل تحقیق باشند موضوعی است مناسب برای بررسی قوانین اندیشه و کنش انسانی "( بیهقی ؛ص9)

    ساموئل کینگ در تعریف فرهنگ می گوید :فرهنگ شامل کلیه ی راه های تفکر و عمل جامعه های انسانی است که برای آیندگان ذخیره شده است (کینگ؛ ص 55)

    در فرهنگ وبستر فرهنگ الگویی پیچیده از عادات و رفتارهای ویژه یک گروه اجتماعی ؛قومی ؛نژادی و یا مذهبی است .همچنین به معنی توسعه و پیشرفت انسان در زمینه های فکری؛هیجانی ؛علایق و منش ها که منتهی به راه و روش خاص بیانی و عقیدتی می شود نیز آمده است و یا در تعبیر دیگر مجموعه ایده ها ؛رسوم؛مهارت ها و هنرها و ... است که در دوره ی مشخصی جزو روش زندگی مردم می شود ( شالچیان، ص77)

    خرده فرهنگ ها :به آن فرهنگ گروهی در مقایسه با فرهنگ کلی یک جامعه گفته می شود ؛شیوه ها و مناسکی است خاص گروهی خاص از مردم در بطن یک جامعه یا فرهنگ (ساروخانی ،1370)

    فرهنگ عامه :فرهنگ عامه مجموعه تجربیات و متفکرات بشر در طی قرون و اعصار است و همین تجربیات و آداب و سنت ها ی مرسوم سک جامعه است که به آن جامعه شخصیت و هویت و موجودیت می بخشد.

    فیسک در تعریف فرهنگ عامه آورده است : فرهنگ عامه؛فرهنگ بی قدرت ها و زیر سلطه هاست .این فرهنگ همیشه نشان دهنده ی علائم روابط قدرت پیگیری نیروهای سلطه و زیر سلطه است که برای نظام اجتماعی و تجربه ی اجتماعی ما مرکزی اند .فرهنگ عامه متناقض با خودش است .از نظر فیسک لذت های عامه که عناصر اصلی فرهنگ عامه اند و در مقابل لذت های سلطه شکل می گیرند .لذت های عامه به واسطه مردم زیر سلطه شکل می یابند .بنابراین لذت های عامه در بعضی از روابط مخالف با قدرت (اجتماعی ؛اخلاقی؛متنی ؛زیبایی شناسی؛وغیر ازآن ) به دست می آیند.افزون بر اینکه در درون جامعه و قتی تنوع گروه بندی وجود دارد تنوع لذت نیز وجود دارد.)بهار، ص 7)

    فولکلور :امروزه معمولا ؛فولکلوریست به کسی اطلاق می شود که کاربردها؛سنن و هنرهای عامیانه جوامع صاحب "خط" را مطالعه می کند .تشخیص مطالعه ای که "مردم شناسان روستایی" انجام می دهند به وسیله روش های استفاده شده صورت می گیرد.فولکلوریست عموما به جمع آوری؛طبقه بندی ؛و به مطالعه تطبیقی وقایع فرهنگی علاقه شدیدتری نشان می دهد تا به تفسیر آن ها اما به ویژه این امر در رابطه با چشم اندازهایی بررسی شده است .فولکلوریست اغلب به گذشته و به تحقیق درباره بازماندگان و بقای پس از مرگ نظر دارد.در صورتی که وظیفه ی فعلی مردم شناسان تحقیق درباره جامعه زنده است .مطالعه فولکلور غالبا به "موزه شناسی" مربوط می شود(پانوف،میشل,پرن،میشل 1361:301)

    1-7-روش تحقیق

    با در نظر گرفتن هدف و موضوع پژوهش این تحقیقی با روش اسنادی و موضوع کتابخانه ای و رویکردی توصیفی تحلیلی انجام شده است .از آنجایی که این مضوع نیازی به تحقیق میدانی نداشت به تحقیق کتاب خانه ای بسنده شد؛این تحقیق همچنین نیازی به نمونه های آماری و مسائلی ازین قبیل نیز نداشت و مطالب به دست آمده از این تحقیق نیز همه گی رویکردی تصیفی – تحلیلی دارند که همان طور که دیده می شود مسائل تعریف و توصیف و سپس تحلیل می شوند و بعد از آن نتیجه گیری از مسائل تعریف شده به عمل می آید .

    1-1-7-نحوه استفاده

    در ابتدا طی مشورتی که با اساتید انجام گرفت ؛ابتدا به مطالعه پیرامون موضوع تحقیق پرداخته و پس از آشنایی منابع تحقیق شناسایی گردید .پس از مطالعه منابع اطلاعات به دست آمده فیش برداری گردید و در قالب فصل های تحقیق دسته بندی شد .

    الف روش گردآوری اطلاعات (میدانی، کتابخانه‌ای، پیمایشی و غیره)

    محیط پژوهش و مکانی که در آن تحقیق صورت گرفته کتابخانه است، موضوع پژوهش به صورت توصیفی و از طریق نسخه برداری و جمع آوری مطالب بیشتر به صورت کتابخانه ای شکل گرفته است

     ب ابزار گردآوری اطلاعات (پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، آزمون، فیش‌برداری و غیره)

    در این شیوه پس از مطالعه کتب های مربوطه و مشخص شدن مطالب دلخواه و موردنظر از مطالب فیش برداری شد

    ج روش تحقیق (توصیفی، تحلیلی، تجربی، تاریخی، علّی و غیره)

    شیوه و روش تحقیق به صورت تحلیل گفتمان به گونه ای توصیفی است، ناگفته نماند در این پژوهش سعی کرده ام تنها به متون کتابخانه ای مکتی نباشم و با قلم خود نیز مطالبی را اضافه کنم در قسمت نقد فیلم این اتفاق بیشتر به چشم می آید .

     د جامعه آماری (در صورت نیاز)

    جامعه و نمونه ی آماری پژوهش، مجموعه افراد و اشیائی هستند که دارای ویژگی های همگون و قابل اندازه گیری می باشند ،در این تحقیق نیازی به استفاده و آوردن جامعه ی آماری احساس نشد

    ه تعداد و روش نمونه‌گیری (در صورت نیاز)

    در این پژوهش تنها یک فیلم نقد و بررسی شد ،سعی شد تا بیشتر تکیه به روی مولفههای دینی که در فرهنگ عامه نیز وجود دارند با توجه به موضوع تحقیق پرداخته شوند و تاکید چندانی روی نقد فیلم نبوده و بنا نبود روی آن متمرکز شوم فیلم طرح شده به همین سادگی ساخته ی سیر رضا میر کریمی است .

     

    و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

    به صورت  تحلیل محتوایی است_فصل اول تا سوم پایان نامه مربوط به کلیات و مبانی نظری تحقیق است ؛که مبانی تحقیق چشم اندازی از فصل های آینده به ما ارائه می دهد و معرفی دو مکتب تاثیر گذار در فرهنگ عامه است که مکتب فرانکفورت و بیرمنگام می باشد .

    فصل چهارم شامل یافته های تحقیق می باشد که مباحث گسترده ای در این فصل جای گرفته اند که شامل تعاریف ؛تحلیل ها ؛نقطه نظرات و نقد فیلم می باشد در فصل پنجم هم نتیجه گیری انجام شده و علاوه بر آن به سولات و فرضیه ها پاسخ داده شده است.

     

    Abstract

    In this study to define the pop culture and has been given that the evening would shake - up is widespread and an important means of communication technology transfer and exchange of information and culture. the role of culture, rather than any other time is important.
    One of the most important cultural issues that far less attention is pop culture ; pop culture included discussions and the problems that ordinary people faced what scholars , including the folklore traditions and norms ; beliefs that people with the life from generation to generation, transmission then ; some of these issues to be written and some other breast to breast and lasting oral form . many of these concepts , including religious teachings . religious concepts in the country , a large part of the oral culture and our public covers and a lot of popular culture due to the presence of the same concepts .
    Currently discussions of pop culture has expanded and more issues in the media with the arrival of the role of the most popular culture , , was able to use issues and problems that most people were faced with the common talk and for the first time that instant the masses of the people was due to every day more welcomed by the people because people with a life like the and the media , as if nothing showed that they wanted to . Iranian films such films are also very persistent Iranian cinema , if the name of all the people who take champion pattern and young people are out of his heart . movie Qaisar memorable example of the footage .
    But a film that in this dissertation reviewed film is simply by Sayid Reza Mir Karimi . In this study to a cultural component in this film .
    Keyword: culture - pop culture - folklore - microcultures

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

                                                                               

    عنوان                                                                                                           صفحه

     

    فصل اول : کلیات تحقیق.. 1

    1-1-طرح مساله. 1

    1-2- ضرورت و اهمیت موضوع : 2

    1-3- اهداف تحقیق : 3

    1-4-سوالات تحقیق.. 4

    1-5- فرضیات تحقیق.. 4

    1-6- مفاهیم کلیدی تحقیق : 4

    1-7-روش تحقیق.. 6

    1-1-7-نحوه استفاده 6

    فصل دوم : پیشینه ی تحقیق.. 8

    2-1-پیشینه تحقیق.. 8

    2-2-نظریه های مربوط به تحقیق: 14

    فصل سوم : یافته های تحقیق.. 18

    3-1-مقدمه. 18

    3-2-معانی و مفاهیم فرهنگ.... 20

    3-2-1-مفاهیم و وویژگی ها ی فرهنگ عامه. 24

    3-2-2-فرهنگ عامه مردم ایران.. 31

    3-2-3-عوامل موثر بر فولکولور: 31

    3-2-4- تاریخچه و منابع فرهنگ ایران.. 32

    3-3-فرهنگ عامه. 41

    3-3-1- آراء میشل دوسترو 42

    3-3-2- آراء جان فیسک.... 43

    3-3-3- مصادیق فرهنگ عامه. 46

    3-3-4- پشت لایه های شیشه ای.. 50

    3-3-5- نقش استوارت هال در توسعه مطالعات فرهنگی.. 56

    3-3-6- جهانی شدن به منزله ی رواج فرهنگ آمریکایی.. 57

    3-4- زندگی روزمره 64

    3-4-1- خواننده در تبعید. 65

    3-4-2- موسیقی و زندگی روزمره 70

    3-4-3- ویژگی مردم شناختی کافی شاپ؛شیوه زندگی جوانان.. 73

    3-5- مد و مد گرایی.. 79

    3-5-1-   زنان و پدیده مد. 80

    3-5-2- سیر تاریخی مد گرایی.. 81

    3-5-3- مد و ارزش های دینی.. 83

    3-5-4- مصرف : تغییر از اقتصاد محوری به فرهنگ گرایی.. 86

    3-6-تبیین دین و تبیین ساختارها ؛نقش و قلمرو آن در حوزه های فردی و اجتماعی.. 92

    3-6-1-جایگاه دین رسانه ای و دین عامه. 97

    3-6-7-مولفه های دینی فرهنگ عامه. 100

    3-7-1- نماز درمعتقدات عامه. 102

    3-7-2- احترام. 106

    3-7-3-جلوه های آیینی احترام درنام گذاری نوزاد. 108

    3-7-4- ازدواج.. 108

    3-7-5- مرگوسوگواری.. 109

    3-8- نقد و بررسی یک فیلم :به همین سادگی.. 110

    3-8-1- نگاهی به چند مولفه ی فرهنگ عامه موجود در فیلم به همین سادگی.. 114

    فصل چهارم : نتایج تحقیق و پیشنهادات... 122

    4-1- نتایج تحقیق.. 122

    4-2- پیشنهادات... 129

    منابع.. 130

    منبع:

    منابع

     

    قران کریم

    استریانی ؛دومینیک(1388) ؛ ثریا پاک نظرمترجم ؛تهران؛انتشارات گام نو

    احمدی ؛بابک ؛(1375)، حقیقت و زیبایی، تهران، چاپ سوم، نشر مرکز

    استوری؛جان ؛مطالعات فرهنگی درباره ی فرهنگ عامه(1385) ؛حسین پاینده مترجم ؛تهران ؛آگه

    استاریکوف،ا.ا،( 1346)، فردوسی و شاهنامه، رضا آذرخشی مترجم،تهران،چاپ دوم،سازمان کتاب های جیبی

    آسابرگر ؛آرتور(1380)؛رسانه و زندگی روزمره ؛محمد رضا لیروای مترجم ؛انتشارات سروش

    بیهقی ؛حسین علی(1367)؛پژوهش و بررسی فرهنگ عامه ایران ؛(مشهد)؛انتشارات آستان قدس

    بنت؛اندی(1386) ،فرهنگ و زندگی روزمره؛لیلا جوافشانی – حسن چاووشیان مترجم  ؛تهران ؛نشر اختران

    بهار؛مهری(1386) ؛مطالعات فرهنگی – اصول و مبانی؛تهران؛انتشارات سمت

    ب – تامیلسون ؛جان(1378) ؛ایدئولوژی و فرهنگ مدرن ؛مسعود واحدی مترجم

    ب-تامیلسون؛(1381)جان,جهانی شدن و فرهنگ ، محسن حکیمى مترجم؛تهران، دفتر پژوهش‏هاى فرهنگى، فصل 4

    بهار؛محمد تقی؛سبک شناسی؛تهران؛امیر کبیر

    بیهقی ؛ابوالفضل؛تاریخ بیهقی؛دکتر علی اکبر فیاض مصحح؛مشهد؛چاپ دانشگاه مشهد

    جوادی عاملی ؛شریعت در آیینه ی معرفت ؛قم ؛نشر اسراء

    جلالی مقدم ؛مسعود؛نماز در اعتقادات عامه ؛فصل نامه فرهنگ عامه مردم ایران و جهان ؛شماره پنج و شش ؛تهران؛مرکز تحقیقات صدا و سیما

    حاجیانی ؛ابراهیم ؛(1386)الگوی سبک زندگی ایرانیان (تهران) ؛موسسه انتشاراتی کمیل

    حبیبی؛حسن(1363)؛جامعه ؛فرهنگ سیاست؛(تهران)؛امیر کبیر

    حاج محمد یاری ؛رقیه؛(1392)سبک های پوششی مد محور زنان؛ فصل نامه فرهنگ عامه مردم ایران و جهان؛شماره سی و چهار؛تهران؛مرکز تحقیقات صدا و سیما

    خلعت بری لیماکی ؛مصطفی ؛انواع استخاره و جایگاه آن در اعتقادات مردم ؛ فصل نامه فرهنگ عامه مردم ایران و جهان؛شماره پنج و شش ؛تهران؛مرکز تحقیقات صدا و سیما 

    خلعت بری لیماکی ؛مصطفی؛فولکلور و هویت ملی ؛ فرهنگ عامه مردم ایران و جهان؛شماره پنج و شش ؛تهران؛مرکز تحقیقات صدا و سیما

    خاشعی ؛رضا؛مرزبندی های نامرئی در حوزه فرهنگ عامه و فرهنگ عمومی ؛فصل نامه فرهنگ مردم ایران و جهان شماره دو ؛تهران ؛مرکز تحقیقات صدا و سیما

    دورینگ ؛سایمن (1387) ؛مطالعات فرهنگی ؛حمیرا مشیر زاده مترجم ؛تهران؛موسسه فرهنگی آینده پویان

    دهشیری؛محمد؛(1381)؛نقش رسانه ها در عرصه ی سیاست خارجی در عصر جهانی شدن ؛جهانی شدن و رسانه ها:مجموعه مقالات ارائه شده در سمینار رسانه ای ایران و آلمان (اسفند 1380)؛تهران ؛مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه

    دهشیری ؛محمد(1388)؛رسانه و فرهنگ سازی ؛فصلنامه تحقیقات فرهنگی ؛تهران

    ذکایی؛محمد سعید (1386)؛تهران؛آگه

    رضی؛حسین(1382)،فصل نامه فرهنگ مردم ایران و جهان (شماره ی یک ) ؛تهران؛مرکز تحقیقات صدا و سیما

    رضا قلی زاده؛بهنام ؛(1390)عاشیقی تبلور فولکلورآذربایجان ؛؛ فصل نامه فرهنگ عامه مردم ایران و جهان؛شماره بیست و هفت ؛تهران؛مرکز تحقیقات صدا و سیما

    رضا قلی زاده؛بهنام (1392)؛غذا و خوراکی به مثابه مولفه ی فرهنگی ؛فصل نامه فرهنگ عامه مردم ایران و جهان ؛شماره سی و چهار؛تهران؛مرکز تحقیقات صدا و سیماد

    رسانه و فرهنگ ؛(1376)؛تهران؛انتشارات صدا و سیما سروش

    ساموئل و همکاران(1380)؛اهمیت فرهنگ ؛محمد رضا لیروای مترجم ؛تهران ؛انتشارات سروش

    شایسته رخ ؛الهه ؛(1390)جلوه های احترام در آیین های زندگی اجتماعی (تولد ؛ازدواج؛مرگ) ؛ فصل نامه فرهنگ عامه مردم ایران و جهان؛شماره بیست و پنج ؛تهران؛مرکز تحقیقات صدا و سیما

    شالچیان؛طاهره (1373)؛:مسائل فرهنگ عمومی؛ نشریه ی فرهنگ عمومی ؛تهران ؛وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    فکوهی ؛ناصر(1380)؛تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی ؛تهران ؛نشر نی

    فکوهی ؛ناصر(1358)؛پاره های انسان شناختی ؛مجموعه مقاله های کوتاه نقدها و گفت و گوهای انسان شناختی ؛تهران؛نشر نی 

    فرتزن؛جاناتان؛(1393)خواننده در تبعید؛امیر حسین هاشمی مترجم؛ ماهنامه همشهری جوان؛شماره ی چهل و سوم ؛همشهری

    فیسک ؛جان؛درآمدی بر مطالعات ارتباطی؛مهدی غیرایی مترجم ؛دفتر مطالعات و برنامه سازی رسانه ها

    کنت تامپسون؛(مطالعات فرهنگی ؛نظریه ی انتقادی و حاکمیت فرهنگی؛یونس شکرخواه مترجم

    لال؛جیمز؛(1379) رسانه ها ؛ارتباطات فرهنگ:رهیافتی جهانی ؛مجید نکو دست مترجم ؛تهران؛موسسه انتشارات روزنامه ایران

    طباطبایی؛سید محمد حسین ؛المیزان فی تفسیر قران؛مترجم جمعی از علما و فضلا ؛تهران؛دارالکتب

    ماکوی؛سویل؛(1393)ویژگی مردم شناختی کافی شاپ- شیوه ی زندگی جوانان ؛فصل نامه فرهنگ عامه مردم ایران و جهان؛شماره سی و پنج؛تهران؛مرکز تحقیقات صدا و سیما

    مطهری ؛مرتضی؛اسلامیه ؛( 1379)مجموعه ی آثار؛تهران؛انتشارات صدرا

    مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ی ایرانی(1380) ؛(قم)؛وزارت فرهنگ و ارشاد دبیرخانه دین پژوهان کشور

    میراحسان؛احمد؛(1387)پگاه حوزه ؛غبارروبی از سیمای یک خرافه؛شماره 234

    نوذری؛حسین علی (1384)؛نظریه انتقادی مکتب فرانکورت درعلوم اجتماعی و انسانی ؛تهران؛نشر آگه

    واعظی؛احمد؛ جامعه ی مدنی ؛جامعه ی دینی ؛تهران؛موسسه فرهنگی دانش و اندیشه

    والتروالاس؛دیوید(1393)؛پشت لایه های شیشه ای ؛احسان لطفی مترجم ؛ماهنامه همشهری جوان؛شماره ی چهل و سوم ؛همشهری

    ویلیامز؛ریموند؛ریموند ویلیامز درباره ی تلوزیون گزیده ی مقالات ؛منوچهر یگدلی خمسه مترجم ؛تهران؛اداره کل پژوهش های سیما

    ویلیامز؛ریموند(1380)؛به سوی جامعه شناسی فرهنگ .علی مرتضویان ؛تهران؛مترجم ارغنون

    هوور؛استوارت ؛دین در عصر رسانه ؛علی عامری مهابادی- فتاح محمدی مترجم ؛مرکز پژوهش های سیما دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها ,دفتر عقل

    هدایت؛صادق(1378)؛فرهنگ عامیانه مردم ایران(نیرنگستان؛اوسنه ها ؛ترانه ها ؛آثار تحقیقی؛و آثار چاپ نشده)جهانگیر هدایت گردآورنده ؛نشر چشمه

    هال،استوارت (۱۳۸۲)،رمزگذاری،رمزگشایی، (مترجم نیماملک‌محمّدی) وشهریار،چاپاوّل،تهران:تلخون(باهمکاری اداره کل پژوهش‌های سیما).(نشراثراصلی 1973)

     

     

     


موضوع پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, نمونه پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, جستجوی پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, فایل Word پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, دانلود پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, فایل PDF پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, تحقیق در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, مقاله در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, پروژه در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, پروپوزال در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, تز دکترا در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, پروژه درباره پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی, رساله دکترا در مورد پایان نامه چگونگی راه یابی مولفه های دینی فرهنگ عامه در فیلم های ایرانی با بررسی فیلم به همین سادگی

چکیده فرهنگ همان حیات معنوی انسان است و دربرگیرنده گرامی ترین و گرانبهاترین حصه وجود آدمی است و همان گوهر پویایی، نوآوری، زایندگی و بالندگی است. فرهنگ مردم ایل بچاقچی خاص و قابل توجه است. ایل بچاقچی معروفترین ایل سیرجان است. این ایل در کوهستان چهارگنبد و دهات بلورد و کهن شهر سکونت دارند. ایل بچاقچی از چندین طایفه و تیره تشکیل می شود و کوچکترین واحد آن ایشوم است که شامل چند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی «M.A» چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی «ادبیات و فرهنگ عامه در دیوان صیدی تهرانی» صورت گرفته است. فرهنگ عامه مجموعه ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است همین تجربیات و سنت های مرسوم یک جامعه است که به آن جامعه شخصیت و هویت می بخشد. صیدی تهران شاعری غزل سراست وی در اشعار خود بسیاری از عناصر فرهنگ عامه را ...

پایان نامه برای کسب درجه کارشناسی ارشد(M - A) چکیده: در این تحقیق فرهنگ و ادبیات عامه شهر ارزوئیه مورد برسی قرار گرفته است علم به آداب وفرهنگ ورسوم انسان ها وعقاید وارزشها را می توان معنای هنرهای سنتی یک ملت که به ارزش های والای فرهنگی، هنری ،اجتماعی ،اقتصادی دست یافته اند دانست ضرورت انجام این تحقیق بر این مبناء استوار بوده که بتوان فرهنگ بومی وسنتی ارزوئیه را جمع آوری و مکتوب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : زبان ادبیات فارسی چکیده مجموعه ای از دانستنی ها شامل آداب و رسوم و خرافات و احساس و عواطف که حیات مادی و معنوی شخص را در بر می گیرند و انسان از بدو تولد تا هنگام مرگ با آنها در رابطه است، فرهنگ مردم « فولکلور » نام دارد. آداب و رسوم مخزن و مأوایی به جز سینه مردم ندارند که آن هم در طول زمان به عللی از قبیل مرگ سالخوردگان و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ادبیات (M.A) گرایش زبان و ادبیات فارسی چکیده فرهنگ عامیانه بخشی از فرهنگ توده مردم است که تخیل، احساس، آرزو و اندیشه‌های گوناگون را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده و دگرگونی معیارهای زیبا شناسی و اخلاقی هر دوره از زندگی یک قوم را آشکار می‌کند . علاقه روستائیان به حفظ سنت‌ها و اقتضای شیوه زندگی آنها با طبیعت باعث افزایش تخیل آنهاست .فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی«M.A.» چکیده پژوهش حاضر به بررسی عناصر فرهنگ عامّه در مرزبان نامه می­پردازد. فرهنگ عامّه، مجموعه­ی تجربیات و تفکرات بشر در طی قرون و اعصار است. همین تجربیات و سنت­های مرسوم یک جامعه است که به آنجامعه، شخصیت و هویت می­بخشد. «وان ژنیب» فرانسوی (متوفی 1975) یکی از محققان فرهنگ عامّه معتقد است : هر چیزی که عادت آدمی است ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M-A ) چکیده از آن جا که فرهنگ و ادبیات عامه میراث ماندگارگذشتگان میهن ماست بایستی در ابعاد گوناگون آن را شناسایی وحفظ کرد هدف پژوهش حاضر بررسی فرهنگ ، آداب ورسوم محلی شهرستان قلعه گنج است زیرا هویت فرهنگی وتاریخی اقوام وملل یکی از شاخص های علمی ماندگار می باشد وپرداختن به آن از ضرورتهای هر جامعه ای است بدین منظور فرضیه های از قبیل نقش تغییر ...

<p>پايان نامه رشته فلسفه</p> <p>مقطع کارشناسي ارشد</p> <p>سال 1385</p> <p>مقدمه</p> <p>تحقيق حاضر به بررسي ريشه هاي مسيحي فرهنگ سكولا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت دولتی – گرایش مالی چکیده با در نظر گرفتن اینکه جهان هر چه بیشتر به هم پیوسته می شو و سازمانها هر چه بیشتر چند ملیتی شده و از نظر فرهنگی متنوع تر می شوند ، حیاتی و ضروری است که افراد دانش و مهارتهایی داشته باشند تا به صورت موثر با چالش ها و مقتضیات یک جامعه جهانی روبرو شوند. نتیجه محیط های متنوع از نظر فرهنگی این است که افراد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته امور فرهنگی گرایش برنامه ریزی فرهنگی چکیده هدف این پژوهش، بررسی مشکلات فرهنگی زندگی خوابگاهی دانشجویان پسر خوابگاه‌های دانشگاه یزد در سال تحصیلی 90-89 بود. این تحقیق با روش پیمایش انجام شده و برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و مروری بر تحقیقات پیشین از روش کتابخانه‎ای (اسنادی) استفاده گردیده است. جامعه آماری در این تحقیق، کلیه ...

ثبت سفارش