پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن

word 12 MB 30933 165
1393 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۶,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته ارتباط تصویری

    چکیده:

    امروزه و در این محیط رقابتی، برندسازی برای سازمان­ها تبدیل به یک روش مفید و ابزاری برای ارتباط با مشتریان شده است. این وسیله ارتباطی در ایجاد پیوستگی (روابط پیوسته)، ارزش­ها­ و تمایز برای شرکت در بلندمدت دارای مزیت­های راهبردی است. هویت بصری برند شامل پنج عنصر اصلی نام، لوگو، تایپوگرافی، رنگ و اسلوگان است که برای ایجاد هویت قابل‌تشخیص برای یک سازمان از طریق انتقال یک تصویر مطلوب به کار می‌رود. با توجه به اینکه بسته­بندی نیز یکی از مهم‌ترین وسایل ارتباطی شرکت با مخاطبین به شمار می‌رود، مسئله اصلی، بررسی این موضوع است که عناصر مهم طراحی بسته­بندی در تقویت هویت بصری برند چه تأثیری دارد؟

    هدف این پژوهش بررسی ظرفیت­ها و الگوهای کارآمد طراحی بسته­بندی در تقویت هویت بصری برند است. با توجه به محدودیت­های زمانی و گستردگی دامنه تحقیق، عناصر و خصوصیات هویت بصری و بسته‌بندی 10 برند معروف و برتر فعال در سطح جهانی انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. برای بررسی این مورد از روش تحقیق کیفی همراه با بررسی چندمورد استفاده‌شده است. داده‌ها و اطلاعات موردنیاز، به روش کتابخانه­ای گردآوری و مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است. نتایج تحقیق بیانگر این امر است که طراحی بسته­بندی و هویت بصری دارای ارتباط تنگاتنگ و ذاتی هستند. بسته­بندی یک ابزار ارتباطی بسیار قوی است و می­تواند به‌عنوان محلی برای ارائه تعدادی از سایر عناصر هویت بصری نیز باشد. لذا در کنار داشتن سایر مزیت­ها و کارکردهای بسته‌بندی، توسعه و بهبود هرکدام از عناصر بسته بندی می تواند منجر به بهبود هویت بصری برند شود. همچنین در فرآیند یکپارچه‌سازی طراحی بسته‌بندی با هویت بصری برند رنگ، لوگوتایپ، لوگو، تصویرسازی، اندازه و شکل، ترکیب‌بندی از مهم‌ترین عناصر بسته‌بندی است. از نتایج تحقیق برای طراحی مجدد برند و عناصر بسته­بندی برند گلشن (پروژه عملی) استفاده‌شده است.

     

    واژگان کلیدی:

    طراحی بسته‌بندی، برندسازی، هویت‌سازمانی، هویت بصری

     

    مقدمه

    شرکت‌ها و سازمان‌های در محیط اقتصادی کنونی، در بازارهایی فعالیت می‌کنند که مبتنی بر رقابت بسیار شدید است. لذا شرکت‌ها برای موفقیت خود ناگزیر از دستیابی به مزیت‌های رقابتی هستند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی برای هر شرکتی، برقراری ارتباطات بهینه با مشتریان است به‌گونه‌ای که بتواند تصویر خود نظر مشتریان را بهبود بخشیده و وفاداری مشتریان را افزایش دهد و بدین ترتیب سهم مناسبی از بازار را در اختیار خود بگیرد. یکی از مؤثرترین راه‌های حفظ ارتباط با مشتریان، توجه به برندسازی و هویت یکپارچه سازمانی است.

    هویت برند مجموعه تمامی عوامل مشترکی است که همه ارکان برند را در داخل و بیرون آن پیوند می‌دهد و هماهنگ می‌کند بنابراین هویت برند فقط شامل نشانه، لوگو تایپ یا نام برند نیست. ساختار هویتی برند به‌طورکلی دارای دو بخش ملموس و ناملموس است که بخش ملموس نیز خود شامل سه جنبه اصلی شامل هویت بصری، هویت شنیداری و هویت کلامی است.

    هویت بصری برند خود دربرگیرنده نشان برند، نقشه معماری لوگو، ساختار و قواعد استفاده از نام و نشان برند، کاربردهای مجاز و غیرمجاز لوگو، واریاسیون (تنوع) و رنگ‌بندی‌های لوگو، پس‌زمینه‌های مجاز و غیرمجاز لوگو، رنگ‌های سازمانی و رنگ‌های ثانوی، فونت‌های سازمانی و ساختار و قواعد بصری سبک و سیاق برند در بسته‌بندی، تبلیغات و تشریفات و ... است.

               

    یکی از راهکارهای اصلی برای تقویت هویت بصری برند، استفاده از یک ابزار بازاریابی مشهور، کارآمد و مؤثر به نام بسته‌بندی است. بسته‌بندی به دلیل اینکه یک وسیله ارتباطی مهم است و در لحظه مناسب و در زمان اتخاذ تصمیم خرید توسط مشتری با وی ارتباط برقرار می‌کند موردتوجه همگان بوده است. حال نکته اساسی، پاسخ به این امر است که طراحی بسته‌بندی دارای چه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کارآمدی است که می‌تواند بر هویت برند تأثیر بگذارد. به‌عبارت‌دیگر یک طراحی بسته‌بندی مناسب باید چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی را دارا باشد تا بتواند پیام مدنظر شرکت تولیدکننده را به‌درستی به مخاطب انتقال دهد و در تقویت هویت بصری و درنهایت ارزش برند مؤثر واقع شود. در این پژوهش تلاش شده است به این سؤالات پاسخ شایسته ارائه شود.

     

     

     

     

     

     

     

    فصل نخست: معرفی کلیات پژوهش


     

     

    1-     فصل نخست: معرفی کلیات پژوهش

    1-1     بیان مسئله:

    برند[1] به نام، نشان، سمبل، لوگو و سایر علائم و مفاهیم، ذهنیت‌ها و تداعی‌ها از سوابق و عملکردهایی اطلاق می‌شود که کالاها و یا خدمات یک فروشنده را از کالاها و خدمات سایر فروشندگان متمایز می‌سازد. برند می‌تواند متعلق به یک کالا، تولیدکننده، یک خدمت یا موسسه خدماتی، یک شرکت یا سازمان و یا یک شخص و حتی مکانی باشد. به‌صورت تخصصی‌تر، برند نشان‌دهنده مشخصات، علائم و نشانه‌های قابل‌خواندن شامل نام، لوگو، شعار، برنامه‌ها و روش طراحی است که بیان‌کننده ماهیت اصلی و وجودی یک شرکت، محصول یا خدمت است. در اصطلاح فنی بخشی از برند که قابل‌خواندن باشد را نام برند[2] و بخشی که قابل‌خواندن نیست را علامت برند[3] می‌نامند و درنهایت هنگامی‌که علائم و نشانه‌های موجود ازلحاظ قانونی به ثبت رسیده باشد به آن علامت تجاری[4] می‌گویند.

    هویت برند مجموعه تمامی عوامل مشترکی است که همه ارکان برند را در داخل و بیرون آن پیوند می‌دهد و هماهنگ می‌کند بنابراین هویت برند فقط شامل نشانه، لوگو تایپ یا نام برند نیست. ساختار هویتی برند به‌طورکلی دارای دو بخش ملموس و ناملموس است که بخش ملموس نیز خود شامل سه جنبه اصلی شامل هویت بصری[5]، هویت شنیداری[6] و هویت کلامی[7] است.

    هویت بصری برند خود دربرگیرنده نشان برند، نقشه معماری لوگو، ساختار و قواعد استفاده از نام و نشان برند، کاربردهای مجاز و غیرمجاز لوگو، واریاسیون (تنوع) و رنگ‌بندی‌های لوگو، پس‌زمینه‌های مجاز و غیرمجاز لوگو، رنگ‌های سازمانی و رنگ‌های ثانوی، فونت‌های سازمانی و ساختار و قواعد بصری سبک و سیاق برند در بسته‌بندی، تبلیغات و تشریفات و ... است.

    در بازار امروز که کاملاً رقابتی است، رعایت استانداردهای مربوط به طراحی و توسعه هویت بصری برند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در تصویرسازی مناسب در ذهن مخاطبین آن سازمان دارد. هویت بصری منسجم و قوی، تصویر ذهنی سازمان را بهبود می‌بخشد و فعالیت‌های بازاریابی آن را حمایت می‌کند. ارزش هویت بصری برند بسیار درخور توجه است؛ اگر به نحوی شایسته ارائه شود، ارزش‌افزوده می‌یابد و استفادۀ نامناسب نیز از اعتبار آن می‌کاهد.

    مهم‌ترین اهداف هویت بصری برند به شرح زیر است:

    ساخت یک هویت بصری منسجم، واحد و شفاف برای سازمان، نمایندگی‌ها و برندهای زیرمجموعه سازمان.

    بازتاب شرکت به‌عنوان یک مجموعه­ی حرفه‌ای، قابل‌اطمینان و مدرن.

    ایجاد یک تصویر یکپارچه در ذهن مخاطبان و استاندارد کردن آن در تمام رسانه‌ها.

    افزایش وفاداری مشتریان و تثبیت کسب درآمد.

    همچنین در رابطه با بسته‌بندی نیز می‌توان گفت که امروزه در سراسر دنیا، صنایع این حقیقت را دریافتند که چنان چه بسته‌بندی، با کیفیت خوبی ارائه و طراحی شود می‌تواند لبه برنده سلاح رقابت آن‌ها باشد. همچنان که اهمیت استراتژیک طراحی و بسته‌بندی افزایش می‌یابد، اهمیت تحقیقات کاربردی به‌منظور بهینه‌سازی طراحی بسته‌بندی و تصمیم‌گیری‌های لازم نیز بیشتر هویدا می‌شود.

    طراحی بسته‌بندی برای کالا، تصویر و هویت می‌سازد و همین‌طور می‌تواند ابزار قوی برای بازاریابی و فروش کالا محسوب شود. طراحی بسته‌بندی نه‌تنها باید منحصربه‌فرد باشد و باعث خرید ناگهانی از سوی خریدار شود بلکه باید عامل تکرار خرید هم باشد و در مشتری نوعی وفاداری به وجود آورد. طراحی و بسته‌بندی مناسب می‌تواند عامل اصلی موفقیت یک کالا باشد و درصورتی‌که هویت بسته‌بندی در راستای هویت سازمانی نیز باشد می‌تواند به یک عامل کلیدی برای موفقیت سازمان‌ها تبدیل شود. یک بسته‌بندی و یک استراتژی بسته‌بندی نامناسب بر روحیه و انتخاب مصرف‌کننده تأثیر منفی می‌گذارد. یک طرح بسته‌بندی شامل عناصر و اجزای بسیار متفاوتی است. اجزای اصلی طراحی بسته‌بندی عبارت‌اند از: اندازه، شکل، مواد اولیه، رنگ، مصورسازی، سمبل‌ها، نام تجاری، علامت تجاری، ساختار، ترکیب‌بندی، نحوه هدایت چشم، برچسب و حروف‌نگاری. مشاهده می‌شود که عناصر و اجزای اصلی بسته‌بندی و نحوه طراحی و شکل‌دهی آن‌ها رابطه عمیقی با هویت برند و به‌ویژه هویت بصری برند دارد؛ و موفقیت در ایجاد هویت بصری برند و درنهایت هویت یکپارچه برند نیازمند توجه به مقوله بسته‌بندی است. شکل هندسی و طراحی یک بسته‌بندی عامل کلیدی در موفقیت فروش محصول به مشتریان است. این‌یک وظیفه بسیار سخت است که بتوان هویت برند را هنگامی‌که اشکال تغییر می‌کنند حفظ کرد یا هنگامی طراحی‌های سبک دار را منتقل می‌کنیم و یا یک مورد را به‌صورت ریشه‌ای تغییر دهیم. این وظیفه نه‌تنها نیازمند تجزیه‌وتحلیل دقیق از طراحی‌های مرتبط با بسته‌بندی است بلکه نیازمند درک عمیق از اصول ساختاری آن‌ها و ارتباط آن‌ها با هویت یکپارچه برند است.

    امروزه برندها یک دارایی بسیار مهم برای شرکت­ها محسوب می­شوند و به صورت دوره­ای مورد ارزیابی و ارزشگذاری قرار می­گیرند. هر ساله نهادهای مختلف بین المللی، برندها را از جنبه های مختلف مورد ارزیابی قرار می­دهند و رتبه بندی می­کنند. نکته جالب توجه اکثر گزارشات و رتبه­بندی ها این موضوع است که اکثریت قریب به اتفاق 100 برند برتر مربوط به کشور ایالات متحده آمریکاست و سهم کشورهای آسیایی از این آمار بسیار ناچیز است(یوروبرند، 2014). آنچه که مایه تاسف است این است که برندهای ایرانی هیچ جایگاهی در بین برترین های دنیا و برندهای آسیایی ندارند. این مسئله لزوم توجه به طراحی و مدیریت برند در داخل کشور را آشکار تر می­کند.  فارغ از جنبه­های مدیریت و تبلیغات مرتبط با برند، توجه به عناصرهویت بصری در فرآیند های برندسازی یک گام اساسی است. هویت بصری دارای جنبه های ملموس و ناملموس است و یکی از مهم­ترین اجزای هویت ملموس برند، هویت بصری است.  همانگونه که اشاره شد بسته بندی و هویت بصری برند دارای رابطه تنگاتنگ هستند و بسته بندی را می­توان یکی از عناصر اصلی هویت بصری دانست. از این رو مساله اصلی تحقیق، بررسی این موضوع است که یک طراحی بسته بندی باید دارای چه ویژگی ها و خصوصیاتی باشد که بتواند هویت بصری برند را تقویت کند. به عبارت دیگر الگوهای کارآمد طراحی بسته بندی در تقویت هویت بصری برند باید دارای چه خصوصیاتی باشد و بر کدام یک از عناصر طراحی بسته بندی تاکید کند؟

     

    1-2     پیشینه تحقیق/طرح:

    در رابطه با هویت‌سازمانی، هویت برند و شخصیت برند مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته است. البته قریب به‌اتفاق این پژوهش‌ها و مطالعات در رشته‌های مدیریت و بازاریابی بوده است و بیشتر به مقوله برند، ارزش برند و هویت برند پرداخته‌اند. علیرغم وجود تحقیقات بسیار زیاد در رابطه با جنبه‌های مختلف برند در رشته‌های مدیریت، بازاریابی و همچنین رشته‌های هنر، متأسفانه در سطح جهانی و همچنین در داخل کشور، تحقیقات بسیار اندکی به بررسی رابطه متقابل هویت بصری برند و ظرفیت‌ها و الگوهای کارآمد طراحی بسته‌بندی پرداخته‌اند. نمونه تحقیقات انجام‌گرفته به شرح زیر است:

    1-2-1    پژوهش‌های داخلی:

    تورج صادقی و همکاران (1390) در پژوهشی، عوامل مؤثر در خرید عطر و ارتباط آن با احساس و ادراک از برند در تصمیم خرید را موردبررسی قراردادند و نتایج بررسی آن‌ها نشان داد که در بین عوامل مؤثر بر احساسات در هنگام خرید تنها ویژگی‌های محصول و ترفیع بر احساسات تأثیرگذارند و ادراک از نام تجاری بر تصمیم خرید اثر دارد (صادقی، 1390: 89)

    حیدر زاده و همکاران (1390) در مطالعه‌ای تأثیر تبلیغ ناملموس بر انتخاب مصرف‌کننده را موردبررسی قراردادند و بدین نتیجه‌گیری کردند که تبلیغ ناملموس بر ضمیر ناخودآگاه مصرف‌کننده تأثیرگذار است (حیدرزاده، 1390: 91)

    رنجبریان، بهرام (1378)، طی مقاله‌ای به بررسی جنبه‌های مختلف بسته‌بندی پرداخته است و درنهایت نتیجه‌گیری کرده است که حفظ اثربخشی بسته‌بندی نیازمند بازنگری دوره‌ای است (رنجبریان، 1378: 37).

                                                                                                                                               

    1-2-2     پژوهش‌های خارجی:

    اورسولا رافلت و همکاران (2013) به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه طراحی ساختمان شرکت‌ها برای ایجاد مفهوم به کار گرفته می‌شوند و یک تصویر و شخصیت برند را ایجاد می‌کنند. بررسی آن‌ها نشان می‌دهد چهار نوع طراحی معماری شامل جامد، متعادل، گویا[8] و ازهم‌گسیخته[9] از ترکیب معماری ساخت‌گرا و تجربه‌گرا حاصل می‌شوند و موجب تمایز در شخصیت برند شرکت می‌شود.

    شیبین شنگ، یو پن (2009) در پژوهشی با عنوان «بسته‌بندی به‌عنوان یک استراتژی تولید محصول جدید: نقش تصویر برند و ویژگی‌های محصول» به دنبال بررسی این موضوع بودند که چگونه یک برند جدید می‌تواند از بسته‌بندی شدن با یک برند قویی‌تر بهره‌مند شود. نتایج دو بررسی نشان می‌دهد که درک کیفیت مشتریان از یک برند جدید به‌وسیله تصویر برند شریک بسته‌بندی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و این اثر به‌وسیله شکل‌های بسته‌بندی و مکمل بودن اجزای بسته‌بندی تعدیل می‌شود.

    1-3      اهداف:

    به‌صورت خلاصه اهداف اصلی و فرعی این تحقیق به شرح زیر است:

    هدف اصلی: مطالعه، شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها و الگوهای کارآمد طراحی بسته‌بندی و بکار گیری آن‌ها در تقویت و بهبود هویت بصری برند

    - اهداف فرعی

    هدف فرعی اول: آشنایی با اصول برندسازی و عوامل بصری هویت‌سازمانی به‌خصوص بسته‌بندی.

    هدف فرعی دوم: نتایج حاصل از تحقیق بتواند به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان جهت طراحی الگوهای بسته‌بندی که با هویت برند یکپارچه باشد کمک نماید.

    هدف فرعی سوم: نتایج تحقیق، راهگشای مطالعات و تحقیقات بیشتر درزمینه­ی تأثیر ظرفیت‌ها و الگوهای طراحی بسته‌بندی در هویت برند باشد.

    1-4     فرضیه و یا سؤالات کلیدی تحقیق:

    سوا لاتی که در این پژوهش به دنبال پاسخ آن هستیم شامل موارد زیر است:

    1- چگونه می‌توان از ظرفیت‌ها و الگوهای طراحی بسته‌بندی در تقویت و بهبود هویت بصری برند بهره برد؟

    2- کدام‌یک از مؤلفه‌ها و اجزای طراحی بسته‌بندی نقش مهم‌تری در ارتقای هویت بصری برند دارند؟

    3- نقش طراحان بسته‌بندی در بهبود و ارتقای هویت بصری برند چیست؟

     

    1-5      روش تحقیق و شیوه‌های مورداستفاده:

    تحقیق حاضر با توجه به هدف، بیان مسئله و سؤالاتی که در پی پاسخگویی به آن‌هاست، یک پژوهش علمی کیفی به شمار می‌رود. پژوهش کیفی صورتی از پژوهش تفسیری است که طی آن پژوهشگران مشاهده‌ها، شنیده‌ها و ادراک‌های خود را تفسیر می‌کنند. تفسیرهای به‌عمل‌آمده توسط پژوهشگران را نمی‌توان از زمینه، تاریخچه، بافت و دانسته‌های قبلی آنان جدا نمود.

    پرواضح است که رویکرد شیوه‌های کیفی به پژوهش علمی با روش‌های پژوهش کمی متفاوت است. پژوهش‌های کیفی از مفروضه‌های فلسفی، راهبردهای پژوهشی، روش‌های گردآوری داده‌ها و تحلیل و تفسیر متفاوتی بهره می‌گیرد. اگرچه فرآیندهای این دو شیوه مشابه‌اند، شیوه‌های کیفی به متن و داده‌های تصویری تکیه می‌کنند، مراحل خاصی برای تحلیل داده‌ها دارند و از راهبردهای پژوهشی متفاوتی بهره می‌گیرند (کرس ول 1391: 296).

    ویژگی‌های پژوهش کیفی بدون در نظر گرفتن ترتیب اهمیت به شرح زیر است:

    • موقعیت طبیعی: پژوهشگران کیفی تمایل دارند داده‌ها را در مکان انجام پژوهش یا محلی که شرکت‌کنندگان مسئله یا موضوع موردمطالعه را تجربه می‌کنند، گردآوری نمایند. ویژگی اصلی پژوهش کیفی گردآوری اطلاعات از طریق صحبت مستقیم با افراد، مشاهده رفتار آنان و اجرای پژوهش در محیط آنان است.

    • پژوهشگر به‌عنوان ابزار کلیدی: پژوهشگران کیفی داده‌ها را خود از طریق بررسی اسناد، مشاهده رفتار یا مصاحبه با شرکت‌کنندگان گردآوری می‌کنند.

    • منابع چندگانه داده‌ها: پژوهشگران کیفی معمولاً به‌جای تکیه بر یک منبع، از چندین منبع نظیر مصاحبه‌ها، مشاهده‌ها و اسناد برای گردآوری داده‌ها استفاده می‌کنند.

    • تحلیل استقرایی داده‌ها: پژوهشگران کیفی از طریق ساماندهی تدریجی داده‌ها به‌صورت واحدهای اطلاعاتی انتزاعی‌تر، الگوها، مقولات و مضامین مطالعه خود را از پایین به بالا تدوین می‌کنند. این فرایند استقرایی، رفت و برگشتی بین مضامین و پایگاه‌های اطلاعاتی تا زمان تدوین یک مجموعه جامع از مضامین توسط پژوهشگران ادامه می‌یابد.

    • طرح نوظهور: فرآیند پژوهش برای پژوهشگران کیفی نوظهور است. این بدان معناست که طرح مقدماتی پژوهش کیفی را نمی‌توان به‌طور کامل تجویز کرد و ممکن است پس از ورود پژوهشگر به حوزه مطالعه و شروع به گردآوری دادها، در تمام مراحل فرآیند پژوهش تغییر یا تعدیل صورت گیرد.

    • تعریف کلی: پژوهشگران کیفی سعی می‌کنند تصویری جامع از مسئله یا موضوع موردمطالعه به دست دهند. این امر مستلزم گزارش چندین چشم‌انداز، شناسایی بسیاری از عوامل دخیل در یک موقعیت و به‌طورکلی طراحی تصویری بزرگ‌تر از آن چیزی است که بروز و ظهور می‌یابد (کرس ول 1391: ص 299–301).

     همچنین این پژوهش ازنظر هدف پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، ازنظر ماهیت پژوهش از نوع پژوهش‌های مطالعات توصیفی زمینه­یاب و مطالعه موردی و ازنظر روش گردآوری داده‌ها، از تحقیقات کتابخانه‌ای و اسنادی و ازنظر شیوه انجام تحقیق، در زمره تحقیقات کیفی به شمار می‌رود.

    1-6     روش گردآوری داده‌ها

    اطلاعات موردنیاز برای نگارش ادبیات و پیشینه تحقیق به روش کتابخانه‌ای و از طریق مراجعه به کتاب‌ها، مجلات داخلی و خارجی و همچنین پایگاه‌های نشریات تخصصی داخلی و خارجی گردآوری‌شده است. در گردآوری و ارائه مطالب سعی و اهتمام ویژه‌ای بر رعایت اصول و راهبردهای نگارشی و ملاحظات اخلاقی پژوهش مدنظر قرارگرفته است.

    داده‌ها و اطلاعات موردنیاز جهت بررسی، تفسیر و نتیجه‌گیری که در این فصل و فصل بعدی مورداستفاده قرار خواهد گرفت از طریق مشاهده و بررسی شیوه‌ها و طراحی‌های گوناگون بسته‌بندی شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی‌ها و آب‌میوه طبیعی و همچنین مراجعه به وب‌سایت‌ها و تصاویر و نشریات و مجلات مرتبط با شرکت‌های مزبور گردآوری‌شده است.

    1-7     جامعه و نمونه موردبررسی

    جامعه موردبررسی شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی‌ها در ایران و خارج از کشور است. با توجه به ماهیت پژوهش و تحدید دامنه جامعه موردبررسی و انتخاب نمونه مناسب که بتواند درنهایت منجر به بهترین مطالعه و نتیجه شود نمونه‌ای شامل 10 برند از برترین برندهای تولیدکننده مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و آب‌میوه‌های طبیعی در سطح جهانی انتخاب شد.

     

    ABSTRACT

     

    Branding has become a very efficient and instrumental way for organizations to communicate to the customer in today’s Competitive business environment. This means of communication has strategic advantages in creating association, values and differentiation for corporation in long run. Brand visual identity consisting of five main element of name, logo, typography, colour and slogan is a reputable method of generating identification for an organization through the communication a desired image. Since packaging is an important communication instrument for companies to communicate to the customer too, and it is one of the efficient elements of marketing, the main issue is investigation of this matter that what is the effect of elements of packaging design on Strengthening and fortifying of brand visual identity?

    The purpose of this study is to provide a review in capacities and efficient patterns of packaging for fortifying brand visual identity. However due to time limitations and magnitude of this research area, we select a sample of 10 famous brand in worldwide food and beverage industry  and study elements and Characteristics of visual identity and packaging. A qualitative, multi-case study methodology was applied for this investigation. We collect primary data and information from a focus to librarian methods. The result of Research indicates that packaging and brand identity and are intrinsically linked and closely related. Packaging is a powerful communicational tool and it’s can be used as a good place for illustration of a number of brand visual identity elements. Hence development and improvement of each of packaging elements can be result in improvement in brand visual identity. Also in the process of integration of packaging design whit brand visual identity, the elements consisting colour, logo, logotype, illustration, size and form and composition are very important. Finally results and findings of this research applied to redesign of brand identity and packaging of Golshan products -as a practical project of research.

     

    Key words:

    Packaging Design, Branding, Organizational Identity, Visual Identity

  • فهرست:

    مقدمه  1

    1-    فصل نخست: معرفی کلیات پژوهش.... 3

    1-1    بیان مسئله: 3

    1-2    پیشینه تحقیق/طرح: 5

    1-2-1      پژوهش‌های داخلی: 5

    1-2-2      پژوهش‌های خارجی: 6

    1-3    اهداف: 6

    1-4    فرضیه و یا سؤالات کلیدی تحقیق: 7

    1-5    روش تحقیق و شیوه‌های مورداستفاده: 7

    1-6    روش گردآوری داده‌ها 8

    1-7    جامعه و نمونه موردبررسی.. 8

    2-    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق.. 10

    2-1    برند و برندسازی.. 10

    2-1-1      برند چیست؟. 10

    2-1-2      ریشه‌های تاریخی برندسازی.. 11

    2-1-3      مفهوم برندسازی.. 18

    2-1-4      فرایند برندسازی: 19

    2-1-5      استراتژی برند: 23

    2-1-6      معماری برند: 24

    2-2    هویت سازمانی.. 25

    2-2-1      تعریف هویت سازمانی.. 25

    2-2-2      انواع هویت سازمانی.. 27

    2-2-3      مشخصه سازمانی.. 28

    2-2-4      دلایل سرمایه‌گذاری بر روی هویت برند: 30

    2-3    هویت بصری.. 30

    2-3-1      مفهوم هویت بصری.. 30

    2-3-2      عوامل ایجاد هویت بصری برای یک موسسه: 33

    2-4    بسته‌بندی.. 33

    2-4-1      تعریف بسته‌بندی.. 33

    2-4-2      تاریخچه بسته‌بندی و تحولات آن. 34

    2-4-3      تاریخچه بسته‌بندی در جهان. 34

    2-4-4      تاریخچه بسته‌بندی در ایران. 39

    2-4-5      مزایای بسته‌بندی: 41

    2-4-6      روانشناسی بسته‌بندی: 43

    2-4-7      معایب بسته‌بندی: 45

    2-4-8      کارکردها و وظایف بسته‌بندی.. 45

    2-5    طراحی بسته‌بندی: 48

    2-5-1      نکات راهنما در طراحی بسته‌بندی‌های تأثیرگذار بر مشتری‌ها: 50

    2-6    کاربرد گرافیک در بسته‌بندی و زیبایی‌شناسی آن. 51

    2-6-1      رنگ در بسته‌بندی.. 52

    2-6-2      خصوصیات لوگو تایپ در طراحی بسته‌بندی: 55

    2-6-3      نام و نشان تجاری.. 56

    2-6-4      تایپوگرافی.. 56

    2-6-5      صفحه‌آرایی یا ترکیب‌بندی.. 57

    2-6-6      نحوه هدایت چشم.. 58

    2-6-7      مصورسازی.. 59

    2-6-8      شکل و فرم بسته‌بندی.. 61

    2-6-9      گسترده و ساختار بسته‌بندی.. 62

    2-6-10    اندازه بسته‌بندی.. 62

    2-6-11    طبقه‌بندی بسته‌بندی‌ها 63

    2-6-12    درب و قفل بسته‌بندی.. 63

    2-6-13    نگه‌دارنده. 63

    2-6-14    مواد بسته‌بندی.. 64

    2-7    علل اصلی تغییرات در بسته‌بندی.. 66

    2-8    پیشینه تحقیقات انجام‌شده. 67

    2-8-1      تحقیقات داخلی.. 67

    2-8-2      تحقیقات خارجی.. 69

    3-    فصل سوم: گردآوری و تحلیل اطلاعات... 72

    3-1    کوکاکولا: 72

    3-1-1      طراحی بسته‌بندی محصولات: 74

    3-2    سوپ کمپبل.. 77

    3-3    پلوم: 78

    3-4    برند وی 8: 79

    3-5    شرکت آریزونا: 80

    3-6    شرکت‌ هاینز: 83

    3-7    لیپتون: 84

    3-8    موتز: 89

    3-8-1      چالش برند: 90

    3-8-2      تغییرات در بسته‌بندی: 91

    3-9    تروپیکانا: 92

    3-10 نستله: 96

    3-10-1    تاریخچه: 96

    3-10-2    برند: 99

    3-11 سامسونگ (الگوی بررسی‌شده برای طراحی هویت بصری برند) 104

    3-11-1    تاریخچه. 104

    3-11-2    سامسونگ الکترونیکس.... 105

    3-12 برند گلشن: 115

    3-12-1    تاریخچه: 115

    بازسازی هویت برند گلشن: 117

    4-    فصل چهارم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری.. 132

    4-1    جمع‌بندی بحث... 132

    4-2    نتیجه‌گیری.. 132

    4-3    محدودیت‌های تحقیق.. 135

    4-4    پیشنهادات تحقیق.. 136

    4-4-1      پیشنهادات کاربردی.. 136

    4-4-2      پیشنهاد برای پژوهش‌های آتی.. 137

    5-    پروژه عملی.. 139

    7-    کتاب نامه: 142

    8-    پیوست ها 145

    8-1    لیست ۱۰۰ برند برتر سال ۲۰۱۴ که موسسه یورو برند منتشر کرده است (یوروبرند، 2014): 145

    8-2    نمودار دایره ای سهم کشورها از ارزش برندها در سال 2013.. 149

    8-3    نمودار میله ای مربوط به کشورهای دارنده 100 برند برتر دنیا در سال 2011.. 149

     

    منبع:

    اخلاصی، امیر. 1391. اصول برند سازی : بارویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی. تهران: نشر علمی

    توفیق، یگانه. 1389. “بررسی تأثیر طراحی بسته‌بندی بر هویت برند در صنایع غذایی و مطالعه موردی برند تک ماکارون”. تهران: پیام نور

    جان، میلر، مور، دیوید. 1385. کسب‌وکار نام‌های تجاری. ترجمه‌ی. بطحایی، عطیه و درگی، پرویز. اول. ج. 1. 1. تهران: رسا

    حیدرزاده، کامبیز. 1390. “تبلیغ ناملموس برند و تأثیر آن بر انتخاب مصرف‌کننده.” مدیریت بازاریابی (13)

    خلیلی شجاعی، وهاب. 1390. “طراحی الگوی شناسه برند خواهی یکپارچه بارویکرد جهانی‌شدن بازار”. تهران: تربیت مدرس

    سامسونگ، 2013. “دستورالعمل جامع طراحی ارتباطات”.

    رشوند حماملو، بابک. 1388. “بررسی گرافیسم نوشتار در گرافیک بسته‌بندی”. تهران: تهران

    رنجبر، سمیه. 1389. “کاربرد شخصیت برند در صنعت اتومبیل”. تهران: تربیت مدرس

    رنجبریان، بهرام. 1378. “بسته‌بندی کالا و بازاریابی.” دانش مدیریت (44):‪105–124

    زکریایی، هادی. 1390. “بررسی هویت برند و طراحی آن در ایران از سال 1340 تا کنون”. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، تهران: آزاد تهران

    ساجدی، علیرضا. 1389. “طراحی بسته‌بندی زعفران منطبق با فرهگ کاربر ایرانی”. تهران: تهران

    سلطانعلی، آرش. 1389. “هویت سازی بصری برند، ابزاری مؤثر در تداوم فروش.” موسسه ایده (31)

    سینایی، مهدی. 1390. “بررسی درک مشترک از رقابت و تأثیر آن بر ارزیابی و بسط برند”. تهران: تربیت مدرس

    صادقی، تورج. 1390. “بررسی تأثیر احساسات و ادراک از نام نشان تجاری (برند) در خرید عطرهای زنانه و مردانه.” مجله مدیریت بازاریابی (11)

    صبوری، مریم. 1391. “اصول و مبانی برندسازیدر یک انستیتوی زیبایی”. تبریز: نبی اکرم تبریز

    عرب خانقلی، قنبر. 1383. “مفاهیم بسته‌بندی”. تهران: تهران

    فیض، داود، و اکبر سلحشور. 1387. نقش بسته‌بندی در بازاریابی. سمنان: دانشگاه سمنان

    کاپفرر، ژان نوئل. 1385. مدیریت راهبردی نام تجاری. ترجمه‌ی. سینا قربانلو. تهران: نشر مبلغان

    کرس ول، جان دبلیو. 1391.  طرح پژوهش رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی

    لین کلر، کوین. 1391. مدیریت استراتژیک برند. ویراسته‌ی. حسین رسولی. ترجمه‌ی. عطیه بطحایی. تهران: سیته

    مجیدرضا داوری، و علی سلیمانی بشلی. 1390. برندسازیدر بازار خدمات مالی. تهران: رسا.

    محمودی، سید محمود. 1389. بررسی اصول طراحی گرافیک و معرفی تکنیک های اصلی چاپ در صنعت بسته‌بندی نوشیدنی آبمیوه. تبریز: دانشگاه غیرانتفاعی نبی اکرم

    منجزی، رضا. 1391. جایگاه رنگ در هویت سازمانی واحد (رنگ سازمانی). ماهنامه هنر (173)

    ویلر، آلینا. 1392. طراحی هویت برند. تهران: سیته

    هیگ، مت. 1392. سلاطین نام های تجاری. سوم. تهران: سیته

     

     

    منابع لاتین:

     

    Fincher, Peggy. 1996. What Works in Fashion Advertising. , New York: retail reporting corporation.
     

    Littel, Sandra, and Ulrich R. Orth. 2013. “Effects of Package Visuals and Haptics on Brand Evaluations.” European Journal of Marketing, Vol. 47: 198 – 217.

    Shibin, Sheng, and, Yue Pan. 2009. “Bundling as a New Product Introduction Strategy: The Role of Brand Image and Bundle Features.” Journal of Retailing and Consumer Services 16: 367–376.

    Silva-Rojas, Nadihezda, and Stephen Roast. 2006. “Corporate Visual Identity: The Communicational Role of the Brand Name and the Logo.” Luleå Tekniska Universitet: 1402–1773.

    Tennant-Gadd, Laurie, and Kristina Lamour Sansone. 2008. “The Visual Identity Project.” Davis Publications, Inc. v.108 (no.2).

    Ursula، Raffelt، Bernd Schmitt، و Anton Meyer. 2013. “Marketing function and form: How functionalist and experiential architectures affect corporate brand personality.” internet journal of marketing:‪201–210

     

     

     

    منابع اینترنتی

     

    سامسونگ (2015). «درباره سامسونگ»، (http://www.samsung.com/iran/aboutsamsung/)، 26/11/1393.

    سایت فناوری و توسعه بسته‌بندی (1392)، «بسته‌بندی». (http://www.persiapack.ir/Hacked-by-(Hamed.Sha 2ow.html?yctn )،11/11/1393.

                                                                                     ) ، 3/10/1393 www.lipton.com     (

    ویکیپدیا(2015). «پلوم»، (http://en.wikipedia.org/wiki/Plum)، 20/10/1393.

    ویکیپدیا(2015). «سامسونگ»، (()http://fa.wikipedia.org/wiki)، 23/11/1393.

    ویکیپدیا(2015). «نستله»، (http://fa.wikipedia.org/wiki/)، 12/11/1393.

    یورو برند (2014)، «صد برندها برتر سال 2014»، (http://www.eurobrand.cc/studien-rankings/eurobrand-2014/‎.Anon.)، 28/10/1393.

    مدیریت غذا و داروی آمریکا (2015). «تغییرات پیشنهادی برای جدول ارزش تغذیه»، (http://www.fda.gov/Food/default.htm )، 10/11/1393.

     


موضوع پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, نمونه پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, جستجوی پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, فایل Word پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, دانلود پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, فایل PDF پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, مقاله در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, پروژه در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, پروژه درباره پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی الگو های کارآمد طراحی بسته‌ بندی در تقویت هویت بصری برند - عنوان بخش عملی طراحی مجدد و بهینه‌ سازی بسته‌ بندی آبمیوه گلشن

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده بسته بندی یکی از عناصر تجاری است که می تواند بار فرهنگی هم داشته باشد. سؤالی که ذهن را بر می انگیزد، این است که آیا بسته بندی می تواند معرف فرهنگ و ملیتی باشد؟ آیا می توان الگویی برای یادگیری اصول و مبانی پیدا کرد که بر اساس آن بسته بندی ایران را متحول نمود؟ با مطالعه و بررسی جوامع مختلف به نظر می رسد، ژاپن ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند می‌باشد. جامعه آماری پژوهش تشکیل شده از کلیه وب سایت‌های مدارس هوشمند استان کرمانشاه که به صورت تصادفی 1 وب سایت برای پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر یک چک لیست محقق ساخته جهت اندازه گیری میزان انطباق عناصر بصری وب سایت با اصول مصور ...

پايان نامه جهت اخذ درجه کارداني رشته گرافيک سال 1387 تاريخچه تاريخ نشان داده است که در ابتداي تمدن بشري نيازي به بسته بندي مواد غذايي نبود، بلکه مردم براي بدست آوردن غذا از محلي به محل دي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده این پژوهش، که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است و جمع آوری اطلاعات در آن به شیوه کتابخانه ای و میدانی می باشد، با هدف بررسی طراحی بسته بندی های سلولزی ژاپن، طی سه دهه اخیر صورت گرفته است. اولین بسته بندی ها دردنیا از موادی که طبیعت در اختیار بشر قرار داده بود تشکیل می شده؛ پوست حیوانات و میوه ها، تنه درختان، ...

کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده : بافت های فرسوده شهری صرف نظر از گونه های متفاوت آنها محصول برخی کم توجهی های مدیریت شهری است که در طول زمان به صورت پهنه ای از شهر درآمده که فاقد پایداری و استحکام لازم کالبدی بوده ، دسترسی مناسبی برای خانه های آنها بوجود نیامده و از کمبود شدید خدمات رنج می برند . به همین دلیل با توجه به کیفیت پایین زندگی در بخشهایی از آنها ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد چکیده: ساماندهی و طراحی مسیر ورودی به شهرها همواره یکی از موضوعات قابل توجه در فضاهای شهری امروزی به شمار می رود. دلیل این امر دگرگونی مفهومی است که در گذشته از شهر و مقوله ورودی و خروجی شهر در نظر افراد بوده است. بطوریکه نخستین تصویری که از هر شهر در ذهن انسان نقش می بست تصاویر ورودی و خروجی شهر بود، زیرا این تصویر علاوه بر آن به عنوان ...

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري بهمن 93 چکيده آنچه بايد امروزه در ارتقاء کيفيت روستاهاي کشورمان مدنظر قرار گيرد ، تعيين نوع مداخله مناسب روستايي بر اساس ويژ

پایان نامه کار شناسی ارشد رشته صنایع دستی گرایش طرح و تولید محصولات چوبی چکیده صندلی یکی از وسایل کاربردی می باشد که انسان در طول روز با توجه به نوع کاربردش دائماً با آن سر و کار دارد و همواره مورد توجه صنعتگران و طراحان بوده است. لذا نقوش و نمادهایی که ریشه در گنجینه ی ارزشمند هنرهای سنتی ما دارند، قابلیت بهره مندی در تزئینات صندلی و مبل، در دوره ی معاصر را دارا می باشند، به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی - بازرگانی داخلی چکیده: امروزه با توجه به پیشرفت های فراگیر و صنعتی شدن جوامع و نیز نزدیک شدن خدمات و امکانات سازمان ها به یکدیگر، خلا فقدان تبلیغات موثر و کارآمد که باعث جلب توجه هرچه بیشتر مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی شود، لازم و ضروری به نظر می رسد. بانک ها نیز مانند موسسات دیگر از این امر مستثنی نیستند. یکی ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري 06/ 93 چکيده   امروزه در اثر بکارگيري سياست انبوه سازي و کوچک سازي در جوامع شهري بزرگ، مسکن سنتي معنا و مفهوم خود را از

ثبت سفارش