پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی

word 2 MB 31042 71
1393 مشخص نشده مهندسی کامپیوتر
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    رشد و توسعه شبکه های کامپیوتری بر ای هیچ شخصی نهان نیست سالهاست که جمع آوری و پردازش اطلاعات توسط کامپیوتر انجام میشود. علاوه بر این کامپیوتر در توزیع اطلاعات و برقراری ارتباطات بوسیله شبکه های کامپیوتری نقش مهمی را ایفا می کند. برای برقراری  ارتباط بین شبکه ها نیازمند یک ستون فقرات می باشیم. این شبکه زیر بنایی که از تعداد زیادی مسیریاب تشکیل شده است وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارد. بر روی این مسیریاب ها باید الگوریتم هایی اجرا شوند تا بتوانند بهترین مسیر را برای انتقال اطلاعات در این شبکه گسنرده را انتخاب کنند. ما در رابطه با شبکه های کامپیوتری و مسیریابی در این شبکه ها و بررسی کیفیت  الگوریتم های مسیریابی متفاوت، تجزیه و تحلیل و نحوه پیاده سازی این الگوریتم ها به صورت کاربردی مطالعه می کنیم.و مقایسه ای انجام خواهیم داد در مورد نحوه

    مسیریابی الگوریتم های مسیریابی گوناگون و و بصورت ویژه الگو.ریتم  OSPF و نیز روش فازی این الگوریتم  را بررسی کرده و نشان خواهیم داد که روش فازی پیشنهادی  OSPF  چگونه باعث بهبود کارایی شبکه و مسیریا بی در روتر ها میشود.

     

     

    کلمات کلیدی

    پروتکل ،روتینگ، ، فازی ، طول صف ، تأخیر لینک ، پهنای باند آزاد، تصادم، موازنه بار، توپولوژی،  اینترفیس ، سوئیچینگ

    فصل اول

    آشنایی با مسیریابی در شبکه

    مقدمه

    استفاده از شبکه های کامپیوتری در چندین سال اخیر رشد فراوانی کرده و سازمان ها ومؤسسات اقدام به  برپایی شبکه نموده اند .شبکه های کامپیوتری زیر ساخت های لازم را برای به اشتراک گذاشتن منابع در سازمان فراهم می آورند؛در حالی که این زیر ساختها به درستی طراحی نشوند، در زمان استفاده از شبکه مشکلات متفاوتی پیش آمده و باید هزینه های زیادی به منظور نگهداری شبکه وتطبیق آن با خواسته های مورد نظر صرف شود. پس قبل از طراحی یک شبکه باید هدف ایجاد آن شبکه ،حجم ترافیکی که در شبکه عبور خواهد کرد و بسیاری مسائل دیگر را درنظر داشت به همین منظور باید آشنایی کافی با شبکه های مختلف و تجهیزات مورد استفاده در زیر ساخت شبکه را داشته باشیم .

    در طول دهه اخیر، اینترنت از پروژه های تحقیقاتی ارتباطات که دنیای ما را برای همیشه دچار تحول ساخته اند فراتر رفته است.پیام های کوتاه ،ام ام اس،تلفن ip،فیلم و موسیقی های درخواستی،بانکداری؛تنها بخشی از کاربرد های فراوانی هستند که زندگی ما را راحت تر کرده اند،اما تکنولوژی و فناوری که ما را قادر به استفاده از این امکانات می کند شبکه های کامپیوتری و نحوه ی ارتباط بین این شبکه ها میباشد.اینترنت که بزرگترین ابزار برای ارائه خدمات فوق می باشد از چندین هزار شبکه کوچک تشکیل شده است که برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعت بین این شبکه ها به یک شبکه گسترده دیگر نیاز دارد که backbone نامیده می شود، و دارای device های مختلف از جمله router است ،نحوه ی رد و بدل شدن پیام ها بین router ها اساس کار این backbone میباشد، به دلیل اهمیتی که این تکنیک ارسال و دریافت پیام از یک نقطه به نقطه دیگر دارد روش های مختلف انجام این کار بررسی می شوند و در نهایت بهترین و مناسب ترین روش انجام کار به صورت کامل بررسی می شود.

    1-2-بررسی ساختار روترها و سوییچ ها:

    1-2-1-مسیریاب (روتر) :

    محیطهای شبکه پیچیده می توانند از چندین قسمت که از پروتکلهای مختلف با معماریهای متفاوت هستند،

    تشکیل شده باشند. در این حالت ممکن است استفاده از پل برای حفظ سرعت ارتباطات بین قسمتهای شبکه مناسب نباشد. در این محیط های شبکه ای پیچیده و گسترده به دستگاهی نیاز است که علاوه بر دارا بودن خواص پل و قابلیتهای تفکیک یک شبکه به بخشهای کوچکتر، قادر به تعیین بهترین مسیر ارسال داده از میان قسمتها نیز باشد. چنین دستگاهی روتر یا مسیریاب نام دارد. مسیریابها در لایه شبکه مدل OSI عمل می کنند.

    مسیریابها به اطلاعات مربوط به آدرس دهی شبکه دسترسی دارند و در نتیجه قابلیت هدایت بسته های داده را از میان چندین شبکه دسترسی دارا هستند. این عمل از طریق تعویض اطلاعات مربوط به پروتکلها بین شبکه های مجزا در مسیریاب ها صورت می گیرد. در مسیریاب از یک جدول مسیریابی برای تعیین آدرسهای داده های ورودی استفاده می شود. در لایه های مختلف سویچینگ داریم اما سویچینگ لایه سوم را مسیر یابی می گویند. فرآیند مسیریابی همانند فرآیند انتقال نامه در دفاتر پستی می باشد.

    مسیریابها بر اساس اطلاعات موجود در جداول مسیریابی، بهترین مسیر عبور بسته های داده را تعیین می کنند. به این ترتیب ارتباط میان کامپیوترهای فرستنده و گیرنده مدیریت می شود. مسیریابها فقط نسبت به عبور حجم زیادی از بسته های دادهای معروف به پدیده طوفان انتشار یا Broadcaste Storm را به شبکه نمی دهند.

    مسیریابها بر خلاف پلها می توانند چند مسیر را بین قسمتهای شبکه LAN انتخاب کنند، به علاوه قابلیت

    اتصال قسمتهایی که از شکلهای بسته بندی داده ها متفاوت استفاده می کنند، را نیز دارند. مسیریابها می توانند بخشهایی از شبکه را که دارای ترافیک سنگین هستند، شناسایی کرده و از این اطلاعات برای تعیین مسیر مناسب بسته ها استفاده کنند. انتخاب مسیر مناسب بر اساس تعداد پرشهایی که یک بسته داده باید انجام دهد تا به مقصد برسد و مقایسه تعداد پرشها، انجام می گیرد. پرش (hop) به حرکت داده از یک مسیریاب به مسیریاب بعدی اطلاق می شود. مسیریابها بر خلاف پل هادر لایه شبکه (مدل OSI) کار می کنند و در نتیجه قادر به هدایت بسته های داده به شکل مؤثری هستند. آنها قابلیت هدایت بسته های داده را به مسیریابهای دیگر که آدرس آنها را خود شناسایی می کنند، نیز دارند. همچنین مسیریابها برخلاف پل ها که فقط از یک مسیر برای هدایت داده استفاده می کنند، می توانند بهترین مسیر را از بین چند مسیر موجود انتخاب کنند.

     Brouler  دستگاهی  است که خواص پل  و  مسیریاب  را با هم ترکیب کرده است . Brouler در  برابر

    پروتکلهای با قابلیت مسیریابی به صورت یک مسیریاب عمل می کند و در دیگر موارد در نقش یک پل ظاهر

    میشود.  فرآیند دریافت یک  واحد داده دارای هویت ،از یکی از کانال های ورودی و هدایت آن بر روی کانال

    خروجی مناسب، به نحوی که بسوی مقصد نهایی خود نزدیک و رهنمون شود را سویچینگ می نامند.

    استفاده از روترها در شبکه یک امر ضروری شده است. یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر، اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر اینترنت و یا سایر سایت های از راه دور در دنیای امروز است . نام در نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند: " ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای دیگر ". به طور مثال در صورتی که یک شرکت دارای شعبه ای در تهران و یک دفتر دیگر در خوی باشد، به منظور اتصال آنها به یکدیگر می توان از یک خط leased اختصاصی که به هر یک از روترهای موجود در دفاتر متصل می گردد، استفاده نمود . بدین ترتیب هر گونه ترافیکی که لازم است از یک سایت به سایت دیگر انجام شود از طریق روتر ارائه شده و تمامی ترافیک های غیرضروری دیگر فیلتر و در پهنای باند و هزینه های مربوطه ، صرفه جوئی می گردد .

    انواع مختلف روترها:

    1-2-1-1-روترهای سخت افزاری:

    روترهایی هستند که وظیفه آنها اجرای نرم افزارخاصی  است که توسط تولیدکنندگان روتر ایجاد شده که کار روتر را ساده تر میکند و آن هم فقط ارسال داده از یک سو به سوی دیگر شبکه است و این روتر ها در قیاس باروتر های نرم افزاری قابلیت اعتماد و سرعت بالاتری را دارند و اکثر شرکت ها تمایل به استفاده ازین نوع روترها را دارند.

    1-2-1-2-روتر های نرم افزاری:

    روترهای نرم افزاری مسئولیت اصلی روتر های نرم افزاریارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. یک روتر نرم افزاری می تواند یک سرویس دهنده NT ,یک سرویس دهنده نت و,یا یک سرویس دهنده برای لینوکس باشد .همه سیستم عامل های مخصوص شبکه داری قابلیت روتینگ از قبل تعبیه شده میباشند و از روتر ها به عنوان یک فایروال و getway  اینترنی نیز استفاده میکنند

    مثال 1 : استفاده از روتر به منظور اتصال دو شبکه به یکدیگر و ارتباط با اینترنت

    فرض کنید از یک روتر به منظور اتصال دو شبکه LAN به یکدیگر و اینترنت ، استفاده شده است . زمانی که روتر داده ای را از طریق یک شبکه LAN و یا اینترنت دریافت می نماید ، پس از بررسی آدرس مبداء و مقصد،داده  دریافتی را برای هر یک از شبکه ها و یا اینترنت ارسال می نماید . روتر استفاده شده شبکه را به دو بخش متفاوت تقسیم نموده است . دو شبکه مجزاء . هر شبکه دارای یک هاب است که تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه به آن متصل شده اند . علاوه بر موارد فوق ، روتر استفاده شده دارای اینترفیس های لازم به منظور اتصال هر شبکه به آن بوده و از یک اینترفیس دیگر به منظور اتصال به اینترنت ، استفاده می نماید . بدین ترتیب روتر قادر است داده مورد نظر را به مقصد درست ارسال نماید .

    مثال 2: استفاده از روتر در یک شبکه LAN

    فرض کنید از یک روتر در یک شبکه LAN ، استفاده شده است . در مدل فوق ، هر یک از دستگاههای موجود در شبکه با روتر موجود نظیر یک gateway برخورد می نمایند. بدین ترتیب ، هر یک از ماشین های موجود بر روی شبکه LAN که قصد ارسال یک بسته اطلاعاتی اینترنت و یا هر محل خارج از شبکه LAN را داشته باشند ، بسته اطلاعاتی مورد نظر را برای gateway ارسال می نمایند . روتر gateway نسبت به محل ارسال داده دارای آگاهی لازم می باشد . در زمان تنظیم خصلت های پروتکل TCP/IP برای هر یک از ماشین های موجود در شبکه یک آدرس IP برای gateway در نظر گرفته می شود .

    مثال 3: استفاده از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار فرض کنید ، بخواهیم از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار یک سازمان به یکدیگر ، استفاده نمائیم . بدین منظور هر یک از روترهای موجود در شبکه با استفاده از یک پروتکل WAN نظیر ISDN به یکدیگر متصل می گردند.

    عملا با استفاده از یک کابل که توسط ISP مربوطه ارائه می گردد ، امکان اتصال به اینترفیس WAN روتر فراهم  شده و از آنجا سیگنال مستقیما به شبکه ISP مربوطه رفته و سر دیگر آن به اینترفیس WAN روتر دیگر متصل می گردد. روترها قادر به حمایت از پروتکل های WAN متعددی نظیر Frame Relay وATM HDLC و یا PPP می باشند.

     

    1-2-1-3-مهمترین ویژگی های یک روتر :

    روترها دستگاه های لایه سوم مدل مرجع OSI می باشند .روترها مادامی که برنامه ریزی نگردند، امکان توزیع داده را نخواهند داشت . اکثر روترهای مهم دارای سیستم عامل اختصاصی خاص خود می باشند .

    روترها از پروتکل های خاصی به منظور مبادله اطلاعات ضروری خود منظور داده نیست ، استفاده می نمایند

     

    1-2-1-4-نحوه عملکرد یک روتر در اینترنت :

    مسیر ایجاد شده برای انجام مبادله اطلاعاتی بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده در تمامی مدت زمان انجام  تراکش ثابت و یکسان نبوده و متناسب با وضعیت ترافیک موجود و در دسترس بودن مسیر، تغییر می نماید . اینترنت یکی از شاهکارهای بشریت در زمینه ارتباطات است . با ایجاد زیر ساخت مناسب ارتباطی کاربران موجود در اقصی نقاط دنیا قادر به ارسال نامه های الکترونیکی ، مشاهده صفحات وب، ارسال و دریافت فایل های اطلاعاتی در کمتر از چند ثانیه می باشند. شبکه ارتباطی موجود با بکارگیری انواع تجهیزات مخابراتی، سخت افزاری و نرم افزاری ، زیر ساخت مناسب ارتباطی را برای عموم کاربران اینترنت فراهم آورده است . یکی از عناصر اصلی و مهم که شاید اغلب کاربران اینترنت آن را تاکنون مشاهده ننموده اند، روتر است . روترها کامپیوترهای خاصی هستند که پیام های اطلاعاتی کاربران را با استفاده از هزاران مسیر موجود به مقاصد مورد نظر هدایت می نمایند.

    1-2-1-5-آشنائی با عناصر داخلی روتر :

    روتر یکی از دستگاه های شبکه ای مهم و حیاتی است که از آن در شبکه های LAN و WAN استفاده میگردد . روترها تاکنون در مدل های متفاوت و با معماری مختلف طراحی ، تولید و عرضه شده اند . در این بخش با عناصر اصلی داخلی یک روتر آشنا خواهید شد .

    1-2-1-5-1-پردازنده CPU : پردازنده مسئولیت اجرای دستورالعمل ها در سیستم عامل را برعهده دارد . مقداردهیاولیه سیستم ، عملیات روتینگ و کنترل اینترفیس شبکه از جمله وظایف یک پردازنده می باشد . CPU، یک ریزپردازنده است و در روترهای بزرگ ممکن است از چندین پردازنده استفاده گردد .

    1-2-1-5-2-حافظه اصلی  RAM :

     از حافظه فوق به منظور ذخیره اطلاعات جدول روتینگ ، صف های بسته های اطلاعاتی، اجراء پیکربندی و cache سوئیچینگ سریع استفاده می گردد . در اکثر روترها ، حافظه RAM فضای زمان اجراء برای نرم افزار IOS و زیر سیستم های مربوطه را فراهم می نماید . حافظه RAM منطقا به دو بخش حافظه پردازنده اصلی و حافظه ورودی و خروجی مشترک تقسیم می گردد . از حافظه ورودی و خروجی مشترک Shared I/O توسط اینترفیس ها و به منظور ذخیره موقت بسته های اطلاعاتی استفاده می گردد. با توجه به تکنولوژی استفاده شده در ساخت این گونه حافظه ها ، پس از خاموش کردن و یا راه اندازی مجدد روتر اطلاعات موجود در حافظه RAM حذف می گردد . حافظه های فوق معمولا از نوع DRAM حافظه RAM پویا بوده و می توان با افزودن ماژول های DIMMs ظرفیت آنان را تغییر و افزایش داد .

    1-2-1-5-3-حافظه فلش Flash :

    از این نوع حافظه ها به منظور ذخیره نسخه کامل نرم افزار IOS استفاده می گردد. روتر، معمولا IOS پیش فرض خود را از حافظه فلش دریافت می نماید . با توجه به تکنولوژی استفاده شده در ساخت این گونه حافظه ها ، همواره می توان نرم افزار ذخیره شده درون آنان را ارتقاء و با یک نسخه جدید جایگزین نمود. IOS ممکن است به صورت فشرده و یا معمولی ذخیره شده باشد. در اکثر روترها یک نسخه اجرایی از IOS در زمان راه اندازی روتر به حافظه RAM انتقال می یابد . در سایر روترها، IOS ممکن است مستقیما از طریق حافظه فلش اجراء گردد . با افزودن و یا تعویض ماژول های SIMMs و یا کارت های PCMCIA می توان ظرفیت حافظه فلش را ارتقاء داد 

    1-2-1-5-4-حافظه  NVRAM :

    از این نوع حافظه های غیر فرار به منظور ذخیره پیکربندی راه اندازی روتر استفاده می گردد . در برخی

    دستگاه ها ، NVRAM بر اساس تکنولوژی EEPROMs و در سایر دستگاه ها به صورت حافظه های فلش پیاده سازی می گردد. اطلاعات موجود در NVRAM پس از خاموش شدن و یا راه اندازی مجدد روتر از بین نخواهند رفت .

    1-2-1-5-5-گذرگاه ها  Buses :

    اکثر روترها شامل یک گذرگاه سیستم و یک گذرگاه پردازنده می باشند . از گذرگاه سیستم به منظور مبادله اطلاعات بین پردازنده و اینترفیس ها و یا تجهیزات جانبی نصب شده در یکی از اسلات های سیستم استفاده می گردد . گذرگاه فوق مسئولیت مبادله بسته های اطلاعاتی به اینترفیس ها را برعهده دارد دریافت و ارسال. گذرگاه پردازنده توسط پردازنده و به منظور دستیابی عناصر از طریق حافظه اصلی روتر استفاده می گردد. این گذرگاه  مسئولیت مبادله دستورالعمل ها و داده به یک آدرس خاص از حافظه را برعهده دارد.

    1-2-1-5-6-حافظه  ROM :

     از این نوع حافظه به منظور ذخیره دائم کد اشکال زدائی راه انداز ROM Monitor استفاده می گردد . مهمترین وظیفه حافظه ROM ، تست و عیب یابی سخت افزار در زمان راه اندازی روتر و استقرار نرم افزار IOS از حافظه فلش به درون حافظه RAM می باشد . برخی روترها دارای یک نسخه خاص و سبک تر از IOS می باشند که می توان از آن به عنوان یک گزینه و منبع جایگزین در زمان راه اندازی روتر استفاده نمود. اطلاعات موجود در اینگونه حافظه ها را نمی توان حذف نمود و در صورت نیاز به ارتقاء می بایست تراشه مربوطه را تعویض نمود.

    1-2-1-5-7- اینترفیس ها :

    اینترفیس ها مسئولیت اتصالات روتر به دنیای خارج را برعهده داشته و می توان آنان را به سه گروه عمده

    تقسیم نمود :

    اینترفیس های مختص شبکه محلی :

     این نوع اینترفیس ها معمولا یکی از گزینه های متفاوت اترنت و یا Token Ring می باشند . اینترفیس های فوق دارای تراشه های کنترلی خاصی می باشند که منطق لازم برای اتصال سیستم به محیط انتقال را ارائه می نمایند .

    پیکربندی اینترفیس های فوق ممکن است به صورت ثابت و یا ماژولار پیمانه ای و قابل افزایش با توجه به نیاز باشد .

    اینترفیس های مختص شبکه WAN :

    شامل اینترفیس های سریال ، ISDN و CSUs برگرفته از Channel Service Unit می باشد. همانند اینترفیس شبکه های محلی ، این نوع اینترفیس ها نیز دارای تراشه های کنترلی خاصی می باشند که منطق لازم برای اتصال سیستم به محیط انتقال را ارائه می نمایند . پیکربندی اینترفیس های فوق ممکن است به صورت ثابت و یا ماژولار باشد .

    1-2-1-5-8-منبع تغذیه :

     منبع تغذیه توان لازم برای عملکرد صحیح عناصر داخلی روتر را تأمین می کند . روترهای بزرگ ممکن است دارای چندین منبع تغذیه باشند. در روترهای کوچک منبع تغذیه ممکن است به صورت External باشد .

    1-3- سوئیچ شبکه:

    سوئیچ شبکه از مجموعه ای کامپیوتر ( گره ) که توسط یک محیط انتقال ( کابلی یا بدون کابل ) به یکدیگر متصل می گردند، تشکیل شده است. در شبکه از تجهیزات خاصی نظیر هاب و روتر نیز استفاده می گردد. سوئیچ یکی از عناصر اصلی و مهم در شبکه های کامپیوتری است. با استفاده از سوئیچ چندین کاربر قادر به ارسال اطلاعات از طریق شبکه در یک لحظه خواهند بود. سرعت ارسال اطلاعات هر یک از کاربران بر سرعت دستیابی سایر کاربران شبکه تأثیر نخواهد گذاشت . سوئیچ همانند روتر که امکان ارتباط بین چندین شبکه را فراهم می نماید امکان ارتباط گره های متفاوت ( معمولا کامپیوتر ) یک شبکه را مستقیما با یکدیگر فراهم می نماید.

    شبکه ها و سوئیچ ها دارای انواع متفاوتی می باشند. سوئیچ هایی که برای هر یک از اتصالات موجود در یک شبکه داخلی استفاده می گردند، سوئیچ های LAN نامیده می شوند. این نوع سوئیچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را بین صرفا دو دستگاه که قصد ارتباط با یکدیگر را دارند، در زمان مورد نظر ایجاد می نماید.

  • فهرست:

    فصل اول

    آشنایی با مسیریابی  در شبکه

    1-1-مقدمه................................................................................................8

    1-2بررسی ساختار روتر ها و سوئیچ ها.............................................................................................9

    1-2-1-روتر (مسیریاب)..................................................................................................................9

    1-2-1-1- روترهای سخت افزاری....................................................................................................10

    1-2-1-2- روترهای نرم افزاری ......................................................................................................10

    1-2-1-3- مهمترین ویژگی یک روتر ...............................................................................................11

    1-2-1-4- نحوه عملکرد یک روتر در اینترنت ....................................................................................11

    1-2-1-5- عناصر داخلی روتر ........................................................................................................11

    1-2-1-5-1 پرازنده cpu ..............................................................................................................12

    1-2-1-5-2- حافظه اصلی RAM ....................................................................................................12

    1-2-1-5-3- حافظه فلش ..............................................................................................................12

    1-2-1-5-4-حافظه NVRAM.........................................................................................................12

    1-2-1-5-5 گذرگاهها Buses  ...................................................................................................... 13

    1-2-1-5-6 حافظه RAM .............................................................................................................13

    1-2-1-5-7 اینترفیس ها ...............................................................................................................13

    1-2-1-5-8 منبع تغذیه .................................................................................................................14

    1-3 سوییج (Switch) .................................................................................................................14

    1-5-1  نحوه ارسال پیام ...............................................................................................................16

    1-5-2 Broadcast  ...................................................................................................................18

    1-6 آگاهی از مقصد یک پیام .........................................................................................................18

    1-7- پروتکل ها .........................................................................................................................19

    1-8- ردیابی یک پیام ..................................................................................................................20

    1-9- ستون فقرات اینترنت ..........................................................................................................21

    1-10- مبانی شبکه ...................................................................................................................21

    1-10-1 شبکه .........................................................................................................................21

    1-10-2- گره ...........................................................................................................................22

    1-10-3- توپولوژی ..................................................................................................................22

    1-10-3-1- توپولوژی Bus .......................................................................................................22

    1-10-3-2- توپولوژی Star .......................................................................................................23

    1-10-3-3- توپولوژی Mesh ....................................................................................................23

    1-10-3-4- توپولوژی Ring  .....................................................................................................23

    1-10-3-5- توپولوژی Wireless ...............................................................................................24

    1-11- اصطلاحات تخصصی شبکه ................................................................................................24

    1-11-1- Scalability  .............................................................................................................24

    1-11-2- Latency  .................................................................................................................24

    1-11-3- Network faiure.....................................................................................................25

    1-11-4- Colisions ...............................................................................................................25

    1-4- منطق فازی ......................................................................................................................26

    1-4-1- منطق فازی و کاربردهای آن .............................................................................................27

    1-4-2- سیستم فازی .................................................................................................................27

    1-4-2-1 کاربردهای سیستم فازی ................................................................................................27

    فصل 2 – الگوریتمهای مسیریابی

    2-1- طراحی الگوریتم ..........................................................................................................................................28

    2-1-1- الگوریتم های Distance Vector .........................................................................................................28

    2-1-2-الگوریتم های Link State (LS) ..............................................................................................................30

    2-1-3- مسیریابی سلسله مراتبی .......................................................................................................................32

    2-2- الگوریتم های مسیریابی ............................................................................................................................33

    2-2-1- انواع الگوریتمهای مسیریابی ................................................................................................................33

    2-3- شبکه های خود مختارAS .........................................................................................................................34

    2-4- اینترنت ......................................................................................................................................................35

    2-4-1- مسیریابی درونی ...................................................................................................................................36

    2-4-2- مسیریابی بیرونی ..................................................................................................................................36

    2-5- مبانی پروتکل BGP ...................................................................................................................................37

    2-5-1- شبکه Stub ...........................................................................................................................................38

    2-5-2-شبکه های Multihome ......................................................................................................................39

    2-5-3- شبکه های ترانزیت ...............................................................................................................................39

    2-5-4-IBGP ......................................................................................................................................................40

    2-5-5- EBGP ....................................................................................................................................................40

    2-5-6- ارتباط پیکربندی EBGP .......................................................................................................................41

    2-6- پیام های پروتکل BGP ..............................................................................................................................41

    2-6-1- پیام open .............................................................................................................................................42

    2-6-2- پیام KeepAlive ...................................................................................................................................42

    2-6-3- پیام Notification  ..............................................................................................................................42

    2-6-4- Update  ...............................................................................................................................................42

    2-7- مسیر صفت های BGP(BGP Path Atrribute) .....................................................................................44

    2-7-1-AS-Path  ...............................................................................................................................................45

    2-7-2- Origion  ................................................................................................................................................45

    2-7-3- Local Preference ..............................................................................................................................46

    2-7-4 MEP- Multi Exit Disriminator .........................................................................................................46

    2-8- انتخاب بهترین مسیر در پروتکل BGP .......................................................................................................47

    فصل سوم

    بررسی و مقایسه پروتکل های مختلف مسیریابی

    3-1- پروتکل RIP .................................................................................................................................................48

    3-2- پروتکل های روتینگ ترکیبی ویا EIGRP .................................................................................................49

    3-3- پروتکل Ospf ..............................................................................................................................................50

    3-4-مقایسه پروتکل های مختلف در ارسال پیام ...............................................................................................51

    3-4-1- پیاده سازی پروتکل های Rip , Eigrp,ospf  ......................................................................................51

    3-4-2-همسایه یابی در Ospf ............................................................................................................................54

    3-4-3 بررسی عملکرد Ospf ..............................................................................................................................55

    3-4-4- تایمرهای Ospf ......................................................................................................................................55

    فصل چهارم

    ارائه مدل پیشنهادی فازی

    4-1- مسیریابی مبتنی بر کیفیت سرویس (QOS) .................................................................................................56

    4-1-1- هدف از مسیریابی بر پایه کیفیت سرویس (QOS) ...................................................................................56

    4-2- معایب پروتکل های فعلی مسیریابی نظیر BGP,RIP,OSPF ........................................................................57

    4-3- سیستم فازی ....................................................................................................................................................58

    4-3-1- الگوریتم فازی .............................................................................................................................................59

    4-4- الگوریتم فازی پیشنهادی................................................................................................................................60

    4-4-1- پهنای باند آزاد (free bandwidth).........................................................................................................61

    4-4-2- نمودار قوانین الگوریتمم فازی پیشنهادی .................................................................................................62

    4-4-3- شبیه سازی و عملکرد ................................................................................................................................64

    5- نتیجه گیری  .........................................................................................................................................................67

        منابع و مآخذ ..........................................................................................................................................................68

     

    منبع:

    Anand, A. and R. K. Kiran (2005). Simulation of network topologies - a model for OSPF. Mobile Technology, Applications and Systems, 2005 2nd International Conference on.

                   

    2)Borovina, N. and S. Kreso (2005). OSPF-based model of adaptive routing and possibility for stable network operations. Proceedings of the 5th WSEAS International Conference on Applied Informatics and Communications. Malta, World Scientific and Engineering Academy and Society (WSEAS): 104-109.

                   

    3)Liu, Y., et al. (2005). Application of Rough Set for Routing Selection Based on OSPF Protocol. Rough Sets, Fuzzy Sets, Data Mining, and Granular Computing. D. Ślęzak, J. Yao, J. Peters, W. Ziarko and X. Hu, Springer Berlin Heidelberg. 3642: 654-661.

                   

    4)Majd, N. E. and M. H. Yaghmaee (2006). A Fuzzy Algorithm for QoS-Based Routing in MPLS Network. Communications, 2006. APCC '06. Asia-Pacific Conference on.

                   

    5)NULL, N., et al. (2010). Design and simulation of OSPF routing protocol fuzzy model by two costraint: Bandwidth and queue size of router.

                   

    6)Wang, X., et al. (2005). A Microeconomics-Based Fuzzy QoS Unicast Routing Scheme in NGI. Embedded and Ubiquitous Computing – EUC 2005. L. Yang, M. Amamiya, Z. Liu, M. Guo and F. Rammig, Springer Berlin Heidelberg. 3824: 1055-1064.

                   

    7)Wang, X., et al. (2004). A Fuzzy-Tower-Based QoS Unicast Routing Algorithm. Embedded and Ubiquitous Computing. L. Yang, M. Guo, G. Gao and N. Jha, Springer Berlin Heidelberg. 3207: 923-930.

                   

    8)Yaghmaei, M., et al. (2006). A Fuzzy QOS Routing Algorithm for Communication Networks. Communication systems, 2006. ICCS 2006. 10th IEEE Singapore International Conference on.

                   

    9] A. Capone, L. Fratta, and F. Martignon, “Virtual Flow Deviation: Dynamic routing of bandwidth guaranteed connections,” The 2nd International Workshop on QoS in Multiservice IP Networks (QoS-IP 2003), pp. 592-605, Italy, 2003.

    10] A. K. Parekh, and R. G. Gallager, “A generalized processor sharing approach to flow control in integrated services networks: The multiple-node Case,” IEEE/ACM Transaction on Networking vol. 2, no. 2, pp 137-150, 1994.

    11] K. Kar, M. Kodialam, and T. V. Lakshman, “MPLS traffic engineering using enhanced minimum interference routing: An approach based on lexicographic max-flow,” Eighth International Workshop on Quality of Service (IWQoS), Pittsburgh, USA, June 2000.

    12] E.Aboelela, and C. Douligeris, “Fuzzy reasoning approach for QoS routing in B-ISDN,” Journal of Intelligent and Fuzzy Systems, Application in Engineering and Technology, Vol. 9, pp. 11-27, November 2000.

    13] S. M. Sait, H. Youssef, and J. A. Khan. “Fuzzy evolutionary algorithm for VLSI placement,” Genetic and Evolutionary Computer Conference 2001 (GECCO-2001), pp. 1056-1063, San Francisco, July 2001.

    14] L. A. Zadeh. “Outline of a new approach to the analysis of complex systems and decision processes,” IEEE Transaction Systems Man. Cybern, SMC-3 (1): pp. 28–44, 1973.

    15] Ronald R. Yager, “On ordered weighted averaging aggregation operators in multicriteria decision making,” IEEE Transaction on systems, MAN, and Cybernetics, vol.18, pp. 183-190, January 1988.

    16] Subhash Suri, Marcel Waldvogel, and Priyank Ramesh Warkhede, “Profile-based routing: A new framework for {MPLS} traffic engineering,” 2nd International Workshop on Quality of Future Internet Services, QoS 2001,Coimbra, Portugal, pages 138-157, September 2001.


موضوع پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, نمونه پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, جستجوی پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, فایل Word پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, دانلود پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, فایل PDF پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, تحقیق در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, مقاله در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, پروژه در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, پروپوزال در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, تز دکترا در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, پروژه درباره پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بهبود کارایی مسیریابی روتر ها با استفاده از روش فازی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد شبکه­ های کامپیوتری فصل اول 1 مقدمه 1-1 شبکه موردی سیار چیست؟ شبکه موردی سیار[1] شبکه‌ای است که توسط میزبان‌[2]های بی‌سیم که می‌توانند سیار هم باشند تشکیل می‌شود. در این شبکه‌ها لزوما از هیچ زیرساخت پیش‌ساخته‌ای استفاده نمی‌شود. بدین معنا که هیچ زیرساختی مانند یک ایستگاه مرکزی، مسیریاب[3]، سوئیچ[4] و یا هر چیز دیگری که در دیگر شبکه‌ها از ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر گرایش نرم­افزار چکیده کاربرد روز افزون شبکه‌ های حسگر بی‌سیم در زندگی انسان گویای اهمیت زیاد این تکنولوژی است. محدودیت انرژی در عناصر تشکیل دهنده‎ی شبکه‌های حسگر بی‌سیم که گره‌حسگرها می‌باشند همواره به عنوان مهمترین چالش پیش روی این تکنولوژی مطرح بوده است و به همین دلیل بخش اعظم تحقیقات انجام شده در حیطه‌ی شبکه‌های حسگر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق- مخابرات چکیده شبکه‌های مش بی‌سیم یکی از تکنولوژی‌های مورد توجه برای ایجاد شبکه‌های بی‌سیم نسل بعد هستند. زیرا این شبکه‌ها می‌توانند به دلیل افت مسیر کمتر و نیز کاهش اثر عامل سایه افکنی، که ناشی از خصوصیت چند گامی بودن آنهاست، محدوده تحت پوشش وسیع و ظرفیت بالایی را با مصرف توان کم و هزینه پایین در اختیار کاربران قرار دهند. در مقابل این مزایا، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش: نرم افزار چکیده ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯﺷﺒﮑﻪ­ های ﺳﻨسور ﺑﻲ­ﺳﻴﻢ (Wireless Sensor Network) ﺑﻪ ﺷﮑﻞﮔﺴﺘﺮﺩﻩ­ﺍی ﺭﻭ ﺑﻪ ااست. ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻏﺎﻟﺐ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﺮی ﺑﺮﺍی ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺍﻧﺮﮊی ﻣﺼﺮﻓﻲ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﺪﻡ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎ، ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻃﺮﺍﺣﻲ پروتکل­ ﻫﺎی ﻣﺴﻴﺮﻳﺎﺑﻲ ﺑﺎ خصوصیات انرژی مصرفی کم و افزایش طول ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش شبکه­ های کامپیوتری چکیده مکان­یابی و همزمان­سازی از عناصر کلیدی در بسیاری از برنامه­ های کاربردی ارتباطی زیرآب هستند که علی­رغم وابستگی بسیار، معمولا جدا از هم عمل می­کنند. اما از آنجا که سرویس­های همزمان­سازی پیش­نیاز الگوریتم­های مکان­یابی هستند و اطلاعات در رابطه با مکان حسگرها برای تخمین تاخیر انتشار مورد استفاده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق مخابرات- سیستم چکیده بررسی و ارائه یک الگوریتم مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی از اوایل دهه 1980 مفهومی جدید به نام دفاع مبتنی بر شبکه در نیروهای نظامی به وجود آمده است. جهت دستیابی به این مفهوم نیاز به داشتن یک شبکه مخابراتی نظامی با ظرفیت بالا وجود دارد تا بتواند اطلاعات را در بین نهادهای موجود در شبکه توزیع ...

ثبت سفارش