پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی

word 3 MB 32162 125
1393 کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات
قیمت قبل:۶۰,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته  مهندسی برق مخابرات- سیستم

    چکیده

    بررسی و ارائه یک الگوریتم مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی

     

    از اوایل دهه 1980 مفهومی جدید به نام دفاع مبتنی بر شبکه در نیروهای نظامی به وجود آمده است. جهت دستیابی به این مفهوم نیاز به داشتن یک شبکه مخابراتی نظامی با ظرفیت بالا وجود دارد تا بتواند اطلاعات را در بین نهادهای موجود در شبکه توزیع کند. شبکه‌های اقتضایی بی سیم بدلیل اینکه نیازی به زیر ساخت ندارند، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بیشترین کاربرد شبکه‌های اقتضایی، کاربرد نظامی می باشد. با گسترش روز افزون تکنولوژی‌های دسترسی به شبکه، شاهد بوجود آمدن شبکه‌های ناهمگن هستیم. در این شبکه‌ها، گره‌ها برای ارتباط با یکدیگر از تکنولوژی‌های مختلف استفاده می‌کنند. شبکه‌های اقتضایی معمولا با مشکل مقیاس پذیری و عدم اطمینان همراه هستند. اغلب پروتکل های مسیریابی پیشنهاد شده برای این شبکه‌ها، مقتضیات شبکه‌های ناهمگن را در نظر نمی گیرند. با در نظر گرفتن ناهمگنی گره‌ها و بهره بردن از آن، می توان مشکل مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان را برطرف کرد. جهت نیل به این هدف، استفاده از ساختار سلسله مراتبی برای بهره بردن از مزایای شبکه‌های ناهمگن پیشنهاد می شود. در این پایان نامه در ابتدا به معرفی شبکه‌ها‌ی اقتضایی، تاریخچه و کاربرد‌های آن می پردازیم. در ادامه انواع پروتکل‌های مسیریابی موجود را معرفی می کنیم. سپس به معرفی شبکه‌های سلسله مراتبی ناهمگن جهت حل مشکل مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان می پردازیم. در ادامه، دو پروتکل مسیریابی سلسله مراتبی جدیدی برای شبکه‌های ناهمگن نظامی معرفی می شود. این دو پروتکل جدید مبتنی بر DSDV و AODV است. در ساختار پیشنهادی فرض شده است که گره‌های شبکه از نظر برد ارسال رادیویی و میزان باطری ناهمگن هستند. در این ساختار همه گره‌ها به یک رادیوی برد کوتاه مجهز هستند، اما بخشی از گره‌ها علاوه بر این رادیو، به یک رادیوی برد بلند نیز مجهز هستند. در نتیجه گره‌ها به دو دسته تقسیم شده اند و یک ساختار سلسله مراتبی دو طبقه شکل گرفته است. در این دو پروتکل در ابتدا، خوشه بندی کردن گره‌ها در لایه اول و انتخاب سرخوشه برای آنها انجام می شود. در ادامه مسیریابی در دو لایه پایین و بالا انجام می شود. در انتها پروتکل پیشنهادی کاملا با نرم افزار شبیه ساز NS‌2 شبیه سازی شده است. کارایی این پروتکل در مقایسه با دیگر پروتکل‌های مسیریابی در توپولوژی‌های مختلف بررسی شده است. مشکل مقیاس پذیری، تاثیر تعداد خوشه ها بر این روش و تاثیر تحرک گره ها بر این روش ها بررسی شده است.

    واژگان کلیدی: شبکه‌ های اقتضایی نظامی، پروتکل‌ های مسیریابی سلسله مراتبی، شبکه ناهمگن، پروتکل مسیریابی DSDV.

    1-1پیشگفتار

    از اوایل دهه 1980  رشد بسیار سریعی در زمینه کاربرد فناوری  اطلاعات[1] در نیروهای نظامی به وجود آمده و مفهومی جدید به نام دفاع مبتنی بر شبکه [2]تعریف و گسترش یافت. جهت دستیابی به این مفهوم نیاز به داشتن یک شبکه مخابراتی نظامی [3] با ظرفیت بالا وجود دارد تا بتواند اطلاعات را در بین نهادهای موجود در شبکه توزیع کند[1]. همچنین در سال های اخیر کاربرد شبکه های مخابراتی در نیرو های نظامی، همراه با تغییرات عمده و پیشرفت های چشمگیری در نحوه پیاده سازی یک شبکه و چگونگی ادغام فناوری های آن در ارتش، همراه بوده است. هم اکنون داشتن یک شبکه مخابراتی نظامی به طوری که هر سرباز توانایی دسترسی به کل اطلاعات موجود در شبکه را داشته باشد، بالاترین اولویت نیروهای نظامی است. از طرف دیگر با ساخته شدن اسلحه ها دوربرد، داشتن شبکه های مخابراتی نظامی با برد بلند، یک ضرورت است.

    یک شبکه مخابراتی نظامی به هر ایستگاه اجازه تبادل اطلاعاتی را که از طریق حسگر هایش دریافت کرده است، را می دهد. به این وسیله، فرمانده با دریافت اطلاعات ایستگاهی، در بیرون از برد حسگر‌های خود، به راحتی می تواند توانایی شناسایی ایستگاه خود را افزایش دهد و این امر موجب می شود آگاهی بیشتری از محیط اطراف خود به دست آورد. در نتیجه شبکه های مخابراتی نظامی به فرماندهان توانایی جنگ در مناطق بسیار وسیع را می دهند. داشتن چنین شبکه ای به نیرو های نظامی برتری بسیاری در میدان های نبرد می دهد [2]. با توجه به این نیاز، در این پایان‌نامه بررسی جامعی برروی الگوریتم های مسیریابی شبکه های اقتضایی مخابراتی خواهیم داشت و در نهایت یک شبکه اقتضایی ناهمگن مناسب برای کاربرد های نظامی معرفی می کنیم و با توجه به مقتضیات این شبکه یک الگوریتم مسیریابی مناسب برای آن ارائه می دهیم.

     

    1-2مشخصات شبکه های نظامی

    شبکه های بیسیم نظامی [4]شرایط بسیار مختلفی را تجربه می کنند. محدودیت ها و نیازمندی های شبکه های نظامی، تفاوت های اساسی با شبکه های تجاری دارد. هدف شبکه های نظامی در این است که در هر زمانی و مکانی در میدان نبرد، ارتباطات باید برقرار باشد و این بدان معنی است که باید یک شبکه مخابراتی مقاوم  [5]داشته باشیم که بتواند در همه جا ارتباط را حفظ کند[3]، هم چنین قابلیت اعتماد بالا [6]، توانایی بقا و عمر طولانی [7]در شرایط بحرانی را داشته باشد [4].

    تفاوت شبکه های مخابراتی نظامی با شبکه های تجاری (محدودیت ها و مشکلات شبکه های نظامی [4]) در زیر توضیح داده شده است:

    همه یا اکثر کاربر های آن متحرک هستند [8] و توپولوژی شبکه کاملا متغیر و پویا است.

    به دلیلی شرایط آب و هوایی بد و موانع طبیعی بسیار، لینک های آن کاملا غیرقابل اعتماد است و کیفیت لینک ها و ظرفیت شبکه تغییر می کند.

    معمولا شبکه باید به طور سریع قابل پیاده سازی باشد.

    پهنای باند نسبتا  کمی دارد.

    احتمال حملات جهت مختل کردن شبکه یا جهت تداخل سیگنالی بسیار زیاد است. بنابرابن شبکه باید مقاوم طراحی شود.

    احتمال نابود شدن و از دست رفتن تجهیزات توسط نیروهای دشمن وجود دارد.

    معمولا پیام ها به تاخیر حساس هستند.

    در بحث امنیت، شبکه های نظامی با محدودیت های بسیار روبرو هست.

     

     

    1-3کارکرد شبکه های اقتضایی در سیستم های نظامی

    یک فناوری که ممکن است نیازمندیهای شبکه بالا را جوابگو باشد و بر محدودیت ها و مشکلات آن غلبه کند، شبکه های اقتضایی متحرک [9]  است [1]. یک شبکه MANET  مجموعه ای از مسیریاب[10] است که با گیرنده و فرستنده بی سیم مجهز شده اند. این گیرنده و فرستنده آزاد هستند که به هرجایی که خواستند حرکت کنند و به طور پویا تشکیل یک شبکه موقت - بدون هیچگونه زیر ساختی و یا کاربر مرکزی جهت فرماندهی- دهند. وضعیت لینک‌های ارتباطی در هر لحظه از زمان تابعی از عوامل مختلف است. در نتیجه توپولوژی شبکه به سرعت تغییر می کند [5].

    ویژگی‌های شبکه‌های اقتضایی متحرک[11] که آن را برای کاربرد در شبکه‌های نظامی مناسب می کند [6]، به شرح زیر است:

    نیازی به زیرساخت ندارد: در میدان های نبرد به وجود آوردن زیر ساخت ممکن نیست. شبکه باید قابلیت پیاده سازی سریع داشته باشد [2].

    داشتن توپولوژی پویا (غیر ایستا)[12]: در شبکه های نظامی کاربرها متحرک هستند و وضعیت لینک ها متغیر است، در نتیجه توپولوژی شبکه دایم در حال تغییر است.

    شبکه خود سازمانده [13]: نیاز به مرکز خاصی جهت مدیریت و فرماندهی ندارد.

    قابلیت خود درمانی [14] دارد.

    قابلیت خود ابقایی [15] دارد( شبکه های نظامی باید دارای امکان بازسازی سریع [16] و بازیابی شبکه [17] باشد [4].)

    داشتن روابط مساوی در میان کاربرها

    با در نظر گرفتن این ویژگی ها متوجه می شویم که شبکه اقتضایی یک تکنولوژی مناسب برای شبکه های نظامی  با تحرک بالا هستند [2]. همچنین از آنجا که در شبکه های اقتضایی امکان بازپخش [18] اطلاعات وجود دارد، در نتیجه می توان بر محدودیت های جغرافیایی غلبه کرد و با استفاده از بازپخش های پی در پی ناحیه تحت پوشش را گسترش داد.

    Abstract

    Design and Study of a Highly Resilient and Efficient Routing Protocol for

    Wireless Tactical Ad Hoc Networks

    By: AMIRHOSEIN IMANI

     

    Since the early 1980s a new concept called network-based defense have emerged in military forces. To achieve this, a high capacity network that can distribute information between different units is needed. Ad hoc networks could be a good candidate for tactical networks because they do not require infrastructure. With the increasing proliferation of wireless technologies, we are witnessing the creation of heterogeneous networks. In these networks, nodes communicate with each other using a variety of different technologies.

    Ad Hoc networks are usually associated with the problem of scalability and unreliability. Most of the routing protocols proposed for these networks do not consider the heterogeneous requirements. Considering the heterogeneity of nodes and take advantage of them, scalability and reliability problems can be solved. To achieve this goal, the use of a hierarchical structure to benefit from the advantages of heterogeneous networks is proposed

    In this thesis, we first introduce ad hoc Networks, explain the history and applications. Then we introduce homogeneous routing protocols. In the following, we use hierarchical structures to address the problem of scalability and reliability. We propose two new hierarchical routing protocols for heterogeneous tactical network. These routing protocols named DSDV-Het and AODV-Het. In the proposed network, we assume that the nodes range and power are heterogeneous. We consider two different nodes. Ordinary nodes have only one low power radio. Backbone nodes have two radios, a high power radio and a low power radio. These routing protocols use a two layer hierarchical structure. They consist of two stages, first node clustering in layer one, then routing in both layer one and two. Finally we simulate the proposed routing protocols with NS2. The performance of these routing protocols has compared with other routing protocol in different scenarios. The efficiency of these protocols has evaluated in scalability problem, optimal number of clusters and mobility effect.

  • فهرست:

    1-         فصل اول: مقدمه.............................................................................................................................................. 10

    1-1      پیشگفتار..................................................................................................................................................... 10

    1-2      مشخصات شبکه های نظامی................................................................................................................. 11

    1-3      کارکرد شبکه های اقتضایی در سیستم های نظامی.................................................... 12

    1-4      ساختار پایان نامه............................................................................................................................ 13

    2-         فصل دوم: شبکه های اقتضایی متحرک........................................................................................... 14

    2-1      مقدمه............................................................................................................................................................... 14

    2-2      تعریف شبکه‌های اقتضایی............................................................................................................... 15

    2-3      تاریخچه شبکه‌های اقتضایی........................................................................................................ 17

    2-4      ساختار لایه‌ها در شبکه‌های اقتضایی.................................................................................. 20

    2-5      انواع شبکه های اقتضایی بی سیم........................................................................................... 23

    2-5-1           شبکه بی سیم مش...................................................................................................................... 23

    2-5-2           شبکه حسگر هوشمند:............................................................................................................. 24

    2-5-3           شبکه های اقتضایی متحرک............................................................................................. 25

    2-6      کاربرد شبکه های اقتضایی بی سیم........................................................................................ 25

    2-7      شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی........................................................................................... 29

    2-8      شبکه های اقتضایی ناهمگن.............................................................................................................. 30

    2-9     ویژگی‌های یا چالش‌های  شبکه‌های اقتضایی :........................................................................................................ 32

    2-10   مسیریابی، بزرگترین چالش شبکه‌های اقتضایی :.................................................................................................... 34

    2-10-1        چالش‌های مسیریابی در شبکه‌های اقتضایی بی سیم :.......................... 35

    2-11   نرم افزار شبیه ساز NS2................................................................................................................... 35

    3-    فصل سوم: الگوریتم های مسیریابی در شبکه های اقتضایی بی سیم همگن...... 38

    3-1       مقدمه............................................................................................................................................................... 38

    3-2      ویژگی های پروتکل های مسیریابی شبکه های بی سیم اقتضایی................... 39

    3-3      تقسیم بندی پروتکل های مسیریابی شبکه های اقتضایی بی سیم............... 40

    3-3-1           پروتکل های مسیریابی یکسان نگر................................................................... 41

    3-3-2             پروتکل های مسیریابی سلسله مراتبی......................................................... 44

    3-3-3           پروتکل های مسیریابی متکی بر موقعیت جغرافیایی..................... 44

    3-3-4           پروتکل های مسیریابی ترکیبی.......................................................................... 45

    3-4      بررسی دقیق تر پروتکل های مسیریابی برای ساختار مسطح.......................... 47

    3-4-1             پروتکل مسیریابی DSDV................................................................................................... 47

    3-4-2           پروتکل مسیریابی AODV.................................................................................................. 48

    3-4-3           پروتکل DSR.................................................................................................................................... 49

    3-4-4           پروتکل OLSR.................................................................................................................................. 50

    3-5      بررسی دقیق تر پروتکل های مسیریابی سلسله مراتبی..................................... 51

    3-5-1           پروتکل ZRP.................................................................................................................................... 52

    3-5-2           پروتکل LANMAR........................................................................................................................... 52

    4-    فصل چهارم: پروتکل های مسیریابی در شبکه های ناهمگن......................................... 54

    4-1      مقدمه............................................................................................................................................................... 54

    4-2     شبکه‌های ناهمگن................................................................................................................................................... 54

    4-3     گسترش روز‌افزون شبکه های ناهمگن..................................................................................................................... 55

    4-4     ساختار سلسله مراتبی در شبکه های ناهمگن.......................................................................................................... 58

    4-5     پروتکل های مسیریابی در شبکه های ناهمگن......................................................................................................... 61

    4-5-1           روش HGRP :........................................................................................................................................ 62

    4-5-2           مسیریابی یابی سلسله مراتبی مبتنی بر ناحیه.............................. 65

    4-5-3           روش مسیریابی HOLSR :........................................................................................................ 67

    4-5-4           روش مسیریابی HCB :............................................................................................................. 71

    4-5-5           روش HAODV........................................................................................................................................ 73

    4-5-6           روش HRTT :......................................................................................................................................... 75

    4-5-7           ساختار زیرساخت متحرک................................................................................................. 78

    4-5-8             پروتکل پیشنهادی HDSDV :.............................................................................................. 85

    4-5-9           روش HAODV :..................................................................................................................................... 92

    5-     فصل پنجم: شبیه سازی................................................................................................................................ 93

    5-1      مقدمه............................................................................................................................................................... 93

    5-2      نرم افزار های شبیه ساز شبکه.................................................................................................. 93

    5-3      ساختار شبیه ساز NS2 :........................................................................................................................ 96

    5-4      معیارهای ارزیابی عملکرد پروتکل مسیریابی....................................................... 99

    5-5      نتایج شبیه سازی................................................................................................................................ 100

    5-5-1             بررسی پروتکل پیشنهادی در حل مشکل مقیاس پذیری..................... 100

    5-5-2             بررسی اثر تعداد خوشه ها........................................................................................ 104

    6-         فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهادات..................................................................................... 107

    6-1      نتیجه گیری.............................................................................................................................................. 107

    6-2      پیشنهادات :............................................................................................................................................. 108

    7-     فهرست اختصارات......................................................................................................................................... 108

    8-         فهرست منابع........................................................................................................................................................... 109

     

     

    منبع:

    [1]     O. Tronarp, "Quality of Service in Tactical Ad Hoc Networks by Priority Queuing."

    [2]     B. C. Kim, J. S. Lee, Y. Bang, J. K. Lee, H. S. Lee, and J. S. Ma, "Design of IPv6 Tactical Network based on Commercial Technologies: Architecture, Routing, and Mobility Management," in Advanced Communication Technology, 2008. ICACT 2008. 10th International Conference on, 2008, pp. 708-713.

    [3]     J. Y. Choi and Y.-B. Ko, "Multi-path routing with load-aware metric for tactical ad hoc networks," in Information and Communication Technology Convergence (ICTC), 2010 International Conference on, 2010, pp. 370-375.

    [4]     B. Kim, K. Kim, H.-l. Koo, B.-h. Roh, Y.-S. Kim, and J.-S. Jin, "Tactical network design and simulator with wireless mesh network-based backbone architecture," in Applications and Technology Conference (LISAT), 2010 Long Island Systems, 2010, pp. 1-5.

    [5]     S. R. Raju, K. Runkana, and J. Mungara, "ZRP versus AODV and DSR: A Comprehensive Study on ZRP Performance on MANETs," in Computational Intelligence and Communication Networks (CICN), 2010 International Conference on, 2010, pp. 194-199.

    [6]     H. Chen, X. Zhang, D. Zhang, and Z. Fu, "Multi-agent collaboration based trust routing scheme for military ad hoc network," in Open-Source Software for Scientific Computation (OSSC), 2011 International Workshop on, 2011, pp. 37-42.

    [7]     M. X. Cheng and D. Li, Advances in wireless ad hoc and sensor networks: Springer, 2008.

    [8]     C. K. Toh, "Ad hoc mobile wireless networks: protocols and systems," 2001.

    [9]     R. Jurdak, Wireless ad hoc and sensor networks: A cross-layer design perspective: Springer Science+ Business Media, 2007.

    [10]   R. Ramanathan and J. Redi, "A brief overview of ad hoc networks: challenges and directions," IEEE communications Magazine, vol. 40, pp. 20-22, 2002.

    [11]   "http://en.wikipedia.org/wiki/Packet_radio."

    [12]   C. E. Perkins and P. Bhagwat, "Highly dynamic destination-sequenced distance-vector routing (DSDV) for mobile computers," in ACM SIGCOMM Computer Communication Review, 1994, pp. 234-244.

    [13]   D. Johnsort, "Routing in ad hoc networks of mobile hosts," in Mobile Computing Systems and Applications, 1994. WMCSA 1994. First Workshop on, 1994, pp. 158-163.

    [14]   A. S. Tanenbaum, Computer networks vol. 4: Prentice-Hall Englewood Cliffs (NY), 1989.

    [15]   I. C. S. L. M. S. Committee, "Wireless LAN medium access control (MAC) and physical layer (PHY) specifications," ed: IEEE Std, 1997.

    [16]   A. U. Bhobe and P. L. Perini, "An overview of smart antenna technology for wireless communication," in Aerospace Conference, 2001, IEEE Proceedings., 2001, pp. 2/875-2/883 vol. 2.

    [17]   G. Lin, G. Noubir, and R. Rajaraman, "Mobility models for ad hoc network simulation," in INFOCOM 2004. Twenty-third AnnualJoint Conference of the IEEE Computer and Communications Societies, 2004.

    [18]   S. Basagni, M. Conti, S. Giordano, and I. Stojmenovic, Mobile ad hoc networking: Wiley. com, 2004.

    [19]   S. K. Sarkar, T. Basavaraju, and C. Puttamadappa, Ad hoc mobile wireless networks: principles, protocols and applications: CRC Press, 2007.

    [20]   P. Mohapatra and S. Krishnamurthy, AD HOC NETWORKS: technologies and protocols: Springer, 2005.

    [21]   P. Kuosmanen, "Choosing routing protocol for military ad hoc networks based on network structure and dynamics," Master's Thesis, Helsinki University of Technology, 2002.

    [22]   K. Chandrashekar, R. Morera, A. McAuley, and J. Baras, "Domain based hierarchical routing for large heterogeneous MANETs," in Military Communications Conference, 2005. MILCOM 2005. IEEE, 2005, pp. 1284-1290.

    [23]   K. Xu and M. Gerla, "A heterogeneous routing protocol based on a new stable clustering scheme," in MILCOM 2002. Proceedings, 2002, pp. 838-843.

    [24]   Y. Xia, C. K. Yeo, and B. S. Lee, "Hierarchical cluster based routing for highly mobile heterogeneous MANET," in Network and Service Security, 2009. N2S'09. International Conference on, 2009, pp. 1-6.

    [25]   S. Chakrabarti and A. Mishra, "Quality of service in mobile ad hoc networks," in The handbook of ad hoc wireless networks, 2003, pp. 41-69.

    [26]   H. A. Amri, M. Abolhasan, and T. Wysocki, "Scalability of MANET routing protocols for heterogeneous and homogenous networks," Computers & Electrical Engineering, vol. 36, pp. 752-765, 2010.

    [27]   "http://en.wikipedia.org/wiki/Ns_(simulator)."

    [28]   T. Issariyakul and E. Hossain, An introduction to network simulator NS2: Springer, 2012.

    [29]   K. Fall and K. Varadhan, "The ns Manual (formerly ns Notes and Documentation)," The VINT project, vol. 47, 2005.

    [30]   T. Larsson and N. Hedman, "Routing protocols in wireless ad-hoc networks-a simulation study," Stockholm: Luleå University of Technology. Master Thesis, 1998.

    [31]   Y.-B. Ko, V. Shankarkumar, and N. H. Vaidya, "Medium access control protocols using directional antennas in ad hoc networks," in INFOCOM 2000. Nineteenth Annual Joint Conference of the IEEE Computer and Communications Societies. Proceedings. IEEE, 2000, pp. 13-21.

    [32]   M. Ilyas, The handbook of ad hoc wireless networks vol. 29: CRC press, 2010.

    [33]   J. Mingliang, "A Cluster-based Routing Protocol for Mobile Ad hoc Networks," National Univerisity of Singapore  Singapore1999.

    [34]   R. Beraldi and R. Baldoni, "Unicast routing techniques for mobile ad hoc networks," Handbook of Ad Hoc Networks, CRC Press, New York, 2003.

    [35]   V. N. Talooki and K. Ziarati, "Performance comparison of routing protocols for mobile ad hoc networks," in Communications, 2006. APCC'06. Asia-Pacific Conference on, 2006, pp. 1-5.

    [36]   T. Clausen, P. Jacquet, C. Adjih, A. Laouiti, P. Minet, P. Muhlethaler, et al., "Optimized link state routing protocol (OLSR)," 2003.

    [37]   T.-C. Huang, C.-K. Liao, and C.-R. Dow, "Zone-based hierarchical routing in two-tier backbone ad hoc networks," in Networks, 2004.(ICON 2004). Proceedings. 12th IEEE International Conference on, 2004, pp. 650-654.

    [38]   K. Xu, X. Hong, and M. Gerla, "An ad hoc network with mobile backbones," in Communications, 2002. ICC 2002. IEEE International Conference on, 2002, pp. 3138-3143.

    [39]   G. Pei, M. Gerla, and X. Hong, "LANMAR: landmark routing for large scale wireless ad hoc networks with group mobility," in Proceedings of the 1st ACM international symposium on Mobile ad hoc networking & computing, 2000, pp. 11-18.

    [40]   Y. Shen, Q. Pei, N. Xi, J. Ma, Q. Xu, and H. Yin, "HGRP: hybrid grid routing protocol for heterogeneous hierarchical wireless networks," in Intelligent Networking and Collaborative Systems (INCoS), 2011 Third International Conference on, 2011, pp. 320-327.

    [41]   C. E. Perkins, E. M. Royer, S. R. Das, and M. K. Marina, "Performance comparison of two on-demand routing protocols for ad hoc networks," Personal Communications, IEEE, vol. 8, pp. 16-28, 2001.

    [42]   M. Gerla and J. T.-C. Tsai, "Multicluster, mobile, multimedia radio network," Wireless networks, vol. 1, pp. 255-265, 1995.

    [43]   A. D. Amis, R. Prakash, T. H. Vuong, and D. T. Huynh, "Max-min d-cluster formation in wireless ad hoc networks," in INFOCOM 2000. Nineteenth Annual Joint Conference of the IEEE Computer and Communications Societies. Proceedings. IEEE, 2000, pp. 32-41.

    [44]   G. Chen, F. Garcia Nocetti, J. S. Gonzalez, and I. Stojmenovic, "Connectivity based k-hop clustering in wireless networks," in System Sciences, 2002. HICSS. Proceedings of the 35th Annual Hawaii International Conference on, 2002, pp. 2450-2459.

    [45]   F. Li, S. Zhang, X. Wang, X. Xue, and H. Shen, "Vote-based clustering algorithm in mobile ad hoc networks," in Information Networking. Networking Technologies for Broadband and Mobile Networks, ed: Springer, 2004, pp. 13-23.

    [46]   T. Ohta, S. Inoue, and Y. Kakuda, "An adaptive multihop clustering scheme for highly mobile ad hoc networks," in Autonomous Decentralized Systems, 2003. ISADS 2003. The Sixth International Symposium on, 2003, pp. 293-300.

    [47]   I. I. Er and W. K. G. Seah, "Mobility-based d-hop clustering algorithm for mobile ad hoc networks," in Wireless Communications and Networking Conference, 2004. WCNC. 2004 IEEE, 2004, pp. 2359-2364.

    [48]   P. Basu, N. Khan, and T. D. Little, "A mobility based metric for clustering in mobile ad hoc networks," in Distributed Computing Systems Workshop, 2001 International Conference on, 2001, pp. 413-418.

    [49]   A. B. McDonald and T. F. Znati, "A mobility-based framework for adaptive clustering in wireless ad hoc networks," Selected Areas in Communications, IEEE Journal on, vol. 17, pp. 1466-1487, 1999.

    [50]   C. R. Lin and M. Gerla, "Adaptive clustering for mobile wireless networks," Selected Areas in Communications, IEEE Journal on, vol. 15, pp. 1265-1275, 1997.

    [51]   C.-C. Chiang, H.-K. Wu, W. Liu, and M. Gerla, "Routing in clustered multihop, mobile wireless networks with fading channel," in proceedings of IEEE SICON, 1997, pp. 197-211.

    [52]   J. Yu and P. H. Chong, "3hbac (3-hop between adjacent clusterheads): a novel non-overlapping clustering algorithm for mobile ad hoc networks," in Communications, Computers and signal Processing, 2003. PACRIM. 2003 IEEE Pacific Rim Conference on, 2003, pp. 318-321.

    [53]   T. J. Kwon and M. Gerla, "Efficient flooding with passive clustering (PC) in ad hoc networks," ACM SIGCOMM Computer Communication Review, vol. 32, pp. 44-56, 2002.

    [54]   A. D. Amis and R. Prakash, "Load-balancing clusters in wireless ad hoc networks," in Application-Specific Systems and Software Engineering Technology, 2000. Proceedings. 3rd IEEE Symposium on, 2000, pp. 25-32.

    [55]   J. Wu, F. Dai, M. Gao, and I. Stojmenovic, "On calculating power-aware connected dominating sets for efficient routing in ad hoc wireless networks," Communications and Networks, Journal of, vol. 4, pp. 59-70, 2002.

    [56]   J.-h. Ryu, S. Song, and D.-H. Cho, "New clustering schemes for energy conservationin two-tiered mobile ad hoc networks," Vehicular Technology, IEEE Transactions on, vol. 51, pp. 1661-1668, 2002.

    [57]   M. Chatterjee, S. K. Das, and D. Turgut, "An on-demand weighted clustering algorithm (WCA) for ad hoc networks," in Global Telecommunications Conference, 2000. GLOBECOM'00. IEEE, 2000, pp. 1697-1701.

    [58]   Y.-X. Wang and F. S. Bao, "An entropy-based weighted clustering algorithm and its optimization for ad hoc networks," in Wireless and Mobile Computing, Networking and Communications, 2007. WiMOB 2007. Third IEEE International Conference on, 2007, pp. 56-56.

    [59]   F. Djemili Tolba, D. Magoni, and P. Lorenz, "Connectivity, energy and mobility driven clustering algorithm for mobile ad hoc networks," in Global Telecommunications Conference, 2007. GLOBECOM'07. IEEE, 2007, pp. 2786-2790.

    [60]   S. K. Dhurandher and G. Singh, "Weight based adaptive clustering in wireless ad hoc networks," in Personal Wireless Communications, 2005. ICPWC 2005. 2005 IEEE International Conference on, 2005, pp. 95-100.

    [61]   R. Morera, A. McAuley, and L. Wong, "Robust router reconfiguration in large dynamic networks," in Military Communications Conference, 2003. MILCOM'03. 2003 IEEE, 2003, pp. 1343-1347.

    [62]   Y. Ge, L. Lamont, and L. Villasenor, "Hierarchical OLSR-a scalable proactive routing protocol for heterogeneous ad hoc networks," in Wireless And Mobile Computing, Networking And Communications, 2005.(WiMob'2005), IEEE International Conference on, 2005, pp. 17-23.

    [63]   H. Safa, H. Artail, M. Karam, H. Ollaic, and R. Abdallah, "HAODV: a New routing protocol to support interoperability in heterogeneous MANET," in Computer Systems and Applications, 2007. AICCSA'07. IEEE/ACS International Conference on, 2007, pp. 893-900.

    [64]   X. Zhong, S. Mei, Y. Wang, and J. Wang, "Stable enhancement for AODV routing protocol," in Personal, Indoor and Mobile Radio Communications, 2003. PIMRC 2003. 14th IEEE Proceedings on, 2003, pp. 201-205.

    [65]   J. Xu and H. Wang, "Zone Routing with Backbone for Tactical Network," in Wireless Communications, Networking and Mobile Computing, 2008. WiCOM'08. 4th International Conference on, 2008, pp. 1-4.

    [66]   M. Gerla, X. Hong, and G. Pei, "Landmark routing for large ad hoc wireless networks," in Global Telecommunications Conference, 2000. GLOBECOM'00. IEEE, 2000, pp. 1702-1706.

    [67]   X. Zeng, R. Bagrodia, and M. Gerla, "GloMoSim: a library for parallel simulation of large-scale wireless networks," in Parallel and Distributed Simulation, 1998. PADS 98. Proceedings. Twelfth Workshop on, 1998, pp. 154-161.

    [68]   E. Altman and T. Jimenez, "NS Simulator for beginners," Synthesis Lectures on Communication Networks, vol. 5, pp. 1-184, 2012.


موضوع پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, نمونه پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, جستجوی پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, فایل Word پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, دانلود پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, فایل PDF پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, پروژه درباره پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و ارائه یک پروتکل مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش الکترونیک چکیده امروزه با توجه به مزایای شبکه­های حسگر بی­سیم که همانا پیاده­­سازی ساده و ارزان، مصرف توان پایین و مقیاس­پذیری بالای آنها است، در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گرفته­اند. طراحی شبکه­های پایدار حسگر بی­سیم یک مسئله بسیار چالش برانگیز است. انتظار می­رود حسگرها با انرژی محدود به صورت خودکار برای مدت طولانی کار کنند. این در حالی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد شبکه­ های کامپیوتری فصل اول 1 مقدمه 1-1 شبکه موردی سیار چیست؟ شبکه موردی سیار[1] شبکه‌ای است که توسط میزبان‌[2]های بی‌سیم که می‌توانند سیار هم باشند تشکیل می‌شود. در این شبکه‌ها لزوما از هیچ زیرساخت پیش‌ساخته‌ای استفاده نمی‌شود. بدین معنا که هیچ زیرساختی مانند یک ایستگاه مرکزی، مسیریاب[3]، سوئیچ[4] و یا هر چیز دیگری که در دیگر شبکه‌ها از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر گرایش نرم­افزار چکیده کاربرد روز افزون شبکه‌ های حسگر بی‌سیم در زندگی انسان گویای اهمیت زیاد این تکنولوژی است. محدودیت انرژی در عناصر تشکیل دهنده‎ی شبکه‌های حسگر بی‌سیم که گره‌حسگرها می‌باشند همواره به عنوان مهمترین چالش پیش روی این تکنولوژی مطرح بوده است و به همین دلیل بخش اعظم تحقیقات انجام شده در حیطه‌ی شبکه‌های حسگر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش: نرم افزار چکیده ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯﺷﺒﮑﻪ­ های ﺳﻨسور ﺑﻲ­ﺳﻴﻢ (Wireless Sensor Network) ﺑﻪ ﺷﮑﻞﮔﺴﺘﺮﺩﻩ­ﺍی ﺭﻭ ﺑﻪ ااست. ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻏﺎﻟﺐ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﺮی ﺑﺮﺍی ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺍﻧﺮﮊی ﻣﺼﺮﻓﻲ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﺪﻡ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎ، ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻃﺮﺍﺣﻲ پروتکل­ ﻫﺎی ﻣﺴﻴﺮﻳﺎﺑﻲ ﺑﺎ خصوصیات انرژی مصرفی کم و افزایش طول ...

پایان­نامه کارشناسی­ارشد گرایش مخابرات- سیستم چکیده پژوهش حاضر، درمورد مسئله مقیاس پذیری در شبکه های سنسوری بدون سیم با قابلیت تصویربرداری است که با در نظر گرفتن یک سناریوی نسبتا کاربردی از شبکه سنسوری، و براساس معیارهای عملکرد ظرفیت قطع (outage) و ظرفیت ارگادیک (ergodic) شبکه، مقیاس­پذیری را مورد تحلیل، مدلسازی ریاضی و شبیه سازی قرار داده است. مقیاس پذیری اصولا برای تعیین اثرات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر (M.Sc.) گرایش: نرم افزار چکیده امروزه شبکه‌ های موردی متحرک پرکاربردتر و محبوب تر از گذشته هستند. از این رو توجه به مقوله امنیت در چنین شبکه‌هایی از اهمیت بالایی برخوردار است تا جایی که به یکی از مباحث مهم در محافل علمی و پژوهشی در زمینه‌های تبادل اطلاعات، مبدل شده است. وجود حمله‌های مخرب از جمله مواردی است که ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر- معماری کامپیوتر چکیده با پیشرفت تکنولوژی ساخت وسایل الکترونیکی و مقرون به صرفه شدن شبکه‌ های حسگر در مقیاس‌های بزرگ، شبکه ­های حسگر بی­سیم زمینه‌های تحقیقاتی را با رشد سریع و جذابیت بسیار فراهم می­کنند که توجهات زیادی را در چندین سال اخیر به خود جلب کرده است. شبکه‌های حسگر بی‌سیم با مقیاس بزرگ حاوی چند صد تا چند ده هزار حسگر، پهنه وسیعی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق (مخابرات سیستم) چکیده بهینه­سازی جایگذاری گره­ها در محیط­های مختلف برای شبکه­های حسگرفراپهن­باند مکان­یاب سیستم­های مکان­یاب به سیستم­هایی گفته می­شود که بتوانند مکان یک جسم را در یک فضا تشخیص دهند. اینگونه سیستم­ها معمولا با استفاده از ارتباطات رادیویی، فاصله دو جسم را تشخیص داده و بعد از چندین اندازه­­­گیری از گره­های مختلف، مکان جسم ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش شبکه­ های کامپیوتری چکیده مکان­یابی و همزمان­سازی از عناصر کلیدی در بسیاری از برنامه­ های کاربردی ارتباطی زیرآب هستند که علی­رغم وابستگی بسیار، معمولا جدا از هم عمل می­کنند. اما از آنجا که سرویس­های همزمان­سازی پیش­نیاز الگوریتم­های مکان­یابی هستند و اطلاعات در رابطه با مکان حسگرها برای تخمین تاخیر انتشار مورد استفاده ...

ثبت سفارش