پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم

word 1 MB 31050 104
1391 کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    مهندسی فناوری اطلاعات- شبکه‌ های کامپیوتری

    چکیده

    شبکه­ های مش بی­سیم، شامل مسیریاب­های مش و کلاینت­های مش هستند، که مسیریاب­های مش با کمترین تحرک، ستون فقرات شبکه مش را شکل می­دهند. مسیریاب­ها و کلاینت­ها در شبکه مش از طریق دروازه به اینترنت دسترسی پیدا می­کنند. امروزه شبکه­های مش بی­سیم، سرویس­های بی­سیم را در گستره متنوعی از کاربردها، در سطح شخصی، محلی، محوطه­های دانشگاهی و نواحی شهری ارائه می­دهد. یکی از اصلی­ترین چالش­های موجود در طراحی شبکه مش بی­سیم، تعیین موقعیت مکانی مسیریاب­های مش در شبکه است. در واقع، تعیین مکان مسیریاب­های مش در ساختن یک شبکه مش بی­سیم، اولین مرحله در تضمین کارایی مطلوب در شبکه است. مسئله­ی اساسی در جایگذاری مسیریاب­های مش، یافتن تعداد مسیریاب­های مورد نیاز مش است به گونه­ای که معیارهای مورد نیاز این شبکه را برآورده کند. در این پایان­نامه یک روش ابتکاری که با استفاده از الگوریتم ژنتیک، برای یافتن تعداد  مسیریاب­ها و موقعیت بهینه آن­ها پیشنهاد شده است. روش پیشنهادی می­تواند معیارهای لازم این شبکه را به طور موثری تامین کند. نتایج حاکی از کارایی قابل قبول این روش دارد. نتایج شبیه­سازی نشان می­دهد که الگوریتم پیشنهادی از لحاظ تعداد مسیریاب­ها و میزان فضای پوششی متناسب با آن، از روش­های مشابه، بهتر است.

    کلمات کلیدی: شبکه مش بی­سیم، تعیین موقعیت مکانی مسیریاب­ها، پوشش، اتصال، الگوریتم ژنتیک.

    1         فصل اول
    مقدمه­ای بر شبکه­ های مش بی­سیم

    در این فصل ابتدا مقدمه‌ای راجع به شبکه‌های مش بی‌سیم، کاربردها و خصوصیات آن­ها ارائه خواهد شد، سپس موضوع انتخاب شده در این پایان‌نامه و اهمیت آن بررسی می‌شود. در پایان ساختار پایان‌نامه مشخص می­شود.

     

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)


    پیاده­سازی­های اولیه شبکه­های بی­سیم مبتنی بر استاندارد IEEE 802.11، متشکل از چندین BSS[2] است. درون هر BSS یک ایستگاه به نام نقطه دسترسی(AP[3]) وجود دارد که برای دسترسی به ساختار سیمی به کار برده می­شود، BSSها از طریق LANهای اترنت (ساختار سیمی) به هم متصل می­شوند یا به اینترنت دسترسی پیدا می­کنند. همان­طور که در شکل        1-1نشان داده شده است، دو ایستگاه پایه وجود دارد و در هر کدام یک نقطه دسترسی قرار گرفته است.

     

    نقاط دسترسی به شبکه سیمی وصل می­شوند و از این طریق بین دو BSS ارتباط ایجاد می­شود. این چنین شبکه­هایی، شبکه­های تک­گامه[4] با معماری ثابت هستند که قابلیت انعطاف­پذیری پایین و هزینه پیاده­سازی بالایی دارند. برای تامین تحرک­پذیری گره­ها و چند­گامه[5]­ بودن شبکه، شبکه­های سیار موردی[6] به­وجود آمدند که حالت بدون ساختار را تشکیل می­دهند. در این حالت ایستگاه­ها بدون هیچ هماهنگ­کننده مرکزی مثل نقطه دسترسی و یا یک سیستم توزیعی (ساختار سیمی) به هم متصل می­شوند و گره­ها کاملاً خودگردان هستند (شکل 1-2) [1].

     

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)
     شبکه­ های سیار موردی برای بسیاری از کاربردها مناسب نیستند چون همان­طور که تحرک و چندگامه بودن مورد نیاز است دسترسی به اینترنت و مجتمع ­شدن با شبکه­های دیگر نیز مورد نیاز است. بنابراین حالت دارای ساختار[7] و حالت بدون ساختار با هم ترکیب شده­اند و یک نوع جدید از شبکه­های چند گامه به نام مش بی­سیم را به­وجود آورده­اند.

     شبکه بی­سیم مش یک شبکه متشکل از چندین گره است که به طور بی­سیم با هم ارتباط دارند و همان­طور که از نام آن پیدا است بین همه گره­ها به طور مستقیم یا غیر­مستقیم مسیر ارتباطی وجود دارد. هر گره نه تنها به صورت یک  میزبان[8] عمل می­کند بلکه یک مسیریاب نیز عمل می­نماید و بسته­ها را به گره­های دیگر که ممکن است در محدوده انتقال[9] گره مقصد نیز نباشند، ارسال می­کند. شکل 1-3 نمای کلی از شبکه مش را نشان می­دهد

     

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

     

    یک شبکه مش بی­سیم به صورت یک شبکه خودگردان[10] با تنظیم خودکار[11] است که گره­های موجود در آن به طور اتوماتیکی ارتباط را در میان خودشان راه­اندازی و حفظ می­کنند. این ویژگی مزیت­های زیادی مثل هزینه پایین، نگه­داری آسان شبکه، نیرومندی و ارائه سرویس قابل اعتماد برای شبکه­­های بی­سیم مش ایجاد کرده­است. گره­هایی از قبیل(desktop، laptop، PDA و ...) به کارت­های شبکه بی­سیم مجهز هستند و  به طور مستقیم به شبکه مش وصل می­شوند [1].     مشتری­های بدون کارت بی­سیم از طریق وصل شدن به مسیریاب­های مش بی­سیم مثلاً با اترنت به شبکه مش دسترسی پیدا می­کنند. بنابراین شبکه­های مش بی­سیم­ به کاربران کمک می­کنند تا در هر زمان و هر مکانی فعال باشند. علاوه بر این توانایی­های دروازه[12] در مسیریاب­های مش، امکان مجتمع­شدن شبکه مش بی­سیم را با شبکه­های بی­سیم موجود از قبیل حسگر[13]، Wi-Fi، Wi-MAX، Wi-Media و ... می­دهد. در نتیجه از طریق یک شبکه مش مجتمع، کاربران درون شبکه مش می­توانند از سرویس­های موجود در شبکه­های دیگر استفاده کنند. شبکه­های مش بی­سیم برای تعداد زیادی از کاربرد­ها مانند، شبکه­بندی خانگی ،... استفاده می­شوند [1].

    در قسمت­های بعد به معرفی شبکه­های مش بی­سیم از جنبه­های مختلف پرداخته می­شود.

    1-2              معماری شبکه مش

    شبکه مش بی­سیم شامل دو نوع گره است: 1-مسیریاب و 2-کاربر.

    یک مسیریاب مش بی­سیم علاوه بر توانایی مسیریابی همانند شبکه­های بی­سیم قبلی، شامل توانایی­های مسیر­یابی اضافی برای راه­اندازی و تامین شبکه­بندی مش است. برای بهبود بیش­تر شبکه مش، یک مسیریاب مش معمولا به چندین واسط[14] بی­سیم مجهز می­شود که بر اساس تکنولوژی­های دسترسی بی­سیم مختلف یا یکسانی ساخته می­شوند­. یک مسیریاب مش در مقایسه با مسیریاب­های قبلی، می­تواند به پوشش یکسان با توانایی انتقال کمتر از طریق ارتباطات چندگامه برسد. با وجود این مسیریاب­های مش بی­سیم و مسیریاب­های قبلی براساس  یک بستر سخت­افزاری یکسان ساخته می­شوند. مسیریاب­های مش می­توانند براساس سیستم­های کامپیوتری embedded یا براساس سیستم­های کامپیوتری چند منظوره[15] ساخته شوند.

    کاربران مش هم­چنین قابلیت کافی برای شبکه­بندی مش را دارند و بنابراین می­توانند به صورت یک مسیریاب کار کنند. اگر چه توابع دروازه یا پل[16] در این گره­ها وجود ندارد. به علاوه کلاینت­های مش معمولاً تنها یک واسط دارند. بستر سخت­افزار و نرم­افزار برای کاربر­های مش آسان­تر از مسیریاب­ها ساخته می­شود. کاربرد­های مش تنوع محصول بیشتری نسبت به مسیریاب­ها دارند و می­توانند desktop ، laptop،PDA  و... باشند. 

    معماری شبکه مش بی­سیم  به سه گروه اصلی دسته­بندی می­شود­:

    شبکه ستون فقرات[17] ساخت­یافته: این نوع از شبکه مش بی­سیم شامل مسیریاب­های مش است و یک زیر ساختار را برای کاربران ایجاد می­کند که به آن­ها متصل شوند. این مدل می­تواند از چندین نوع تکنولوژی رادیویی استفاده­ کند که در بیشتر موارد از IEEE 802.11 استفاده می­کنند.     مسیریاب­های مش لینک­های خودگردان و خودشفا[18] را بین خودشان ایجاد می­کنند. با توانایی دروازه بودن، مسیریاب­های مش می­توانند به اینترنت متصل شوند. این کاربرد یک ستون فقرات را برای کلاینت­های سنتی  ایجاد می­کند و امکان مجتمع­شدن شبکه مش بی­سیم را با شبکه­های بی­سیم موجود، می­دهد. از طریق قابلیت دروازه در مسیریاب­های مش، کلاینت­های سنتی با واسط­های اترنت می­توانند به مسیریاب­های مش از طریق لینک­های اترنت وصل شوند. برای کلاینت­های با تکنولوژی­های رادیویی مشابه آن­ها می­توانند به طور مستقیم با مسیریاب­های مش ارتباط برقرار کنند (شکل 1-4). این دسته رایج­ترین نوع استفاده از شبکه­های مش هستند. برای مثال شبکه­های ارتباط همسایه­ای[19] می­توانند از این مدل استفاده کنند. مسیریاب­های مش در سقف خانه­ها قرار می­گیرند و به صورت یک نقطه دسترسی برای کاربران درون خانه به کار می­روند. معمولاً دو نوع رادیو در مسیریاب­ها استفاده می­شود: 1-برای ارتباطات ستون فقرات و 2- برای ارتباطات کاربر.


     ارتباطات ستون فقرات مش می­توانند با استفاده از تکنیک­های ارتباطی محدوه زیاد، از قبیل آنتن­های جهت­دار برقرار شوند [2].

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)


    شبکه کاربری: این روش ارتباط را در میان وسیله­های کاربر ایجاد می­کند. در این نوع معماری، گره­های کلاینت یک شبکه واقعی را برای انجام مسیر­یابی و پیکر­بندی قابلیت­هایی مانند      ایجاد­کردن برنامه­های کاربردی برای مشتری­ها تشکیل می­دهند، در نتیجه مسیریاب مش­ برای این نوع کاربرد ندارد (شکل1-5). در این معماری یک بسته برای رسیدن به گره مقصد از چندین گام (چندین گره) عبور می­کند. این روش معمولاً از یک نوع رادیو برای وسیله­ها استفاده می­کند. علاوه بر آن ملزومات برای کاربران انتهایی در مقایسه با مدل اول افزایش پیدا می­کند زیرا در برخی از کابردها، کاربران انتهایی باید توابع اضافی از قبیل مسیر­یابی و تنظیم خودکار را نیز، انجام دهند. 

     

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)


    شبکه ترکیبی[20]: این معماری ترکیبی از دو روش قبلی است، همانطور که در شکل 1-6 دیده می­شود کاربران مش از طریق مسیریاب­های مش ­­به شبکه ارتباط و اتصال دارند. علاوه بر آن با دیگر کاربر­های مش به طور مستقیم ارتباط دارند. در عین حال که شبکه زیر ساختار اتصال به دیگر شبکه­ها مثل  Wi-Fi، Wi-MAX، سلولی[21] و ... را ایجاد می­کند، توانایی­های مسیریابی کلاینت­ها، اتصال و میزان پوشش را نیز در شبکه بهبود می­بخشد. این مدل نسبت به دو مدل قبلی کاربردی­تر است[2].

    1-3              ویژگی­های شبکه مش بی­سیم

    ویژگی­های شبکه­های مش بی­سیم به شرح زیر می­باشد:

    چندگامه بودن: یک هدف برای گسترش شبکه­های مش، گسترش محدوده تحت پوشش شبکه مش بدون قربانی­کردن و هدردادن ظرفیت کانال است. هدف دیگر ایجاد­ کردن اتصال خارج از محدوده دید مستقیم در میان کاربران، بدون لینک­های مستقیم است. برای برآوردن این نیازها، شبکه­بندی مش چندگامه ضروری است. در این شبکه می­توان با استفاده از فاصله لینک کمتر، تداخل[22] کمتر بین گره­ها و بهره بردن از استفاده دوباره فرکانس[23] به گذردهی بالاتر بدون هدر دادن محدوده رادیویی مفید رسید.

    حمایت از شبکه­بندی سیار موردی و توانایی تنظیم خودکار، خودشفایی و خودگردانی: شبکه­های مش بی­سیم به خاطر معماری قابل­انعطاف شبکه، توسعه­پذیری، پیکربندی آسان و تحمل خطا کارایی شبکه را بالا می­برند. به خاطر این ویژگی­ها، این شبکه­ها هزینه پایینی دارند و شبکه می­تواند هر وقت که نیاز باشد، به­تدریج رشد کند.

    تحرک­پذیری وابسته ­به نوع گره: مسیریاب­های مش معمولاً کمترین تحرک را دارند در حالی که کاربران مش می­توانند ساکن یا متحرک باشند.

    چندین روش دسترسی به شبکه: در شبکه­های مش بی­سیم هم دسترسی چندگامه به اینترنت و هم ارتباطات همتا ­به­ همتا[24] میان کاربر­ان وجود دارد. علاوه بر آن شبکه­های مش بی­سیم می­توانند با دیگر شبکه­های بی­سیم مجتمع شوند و سرویس­هایی به کاربران انتهایی این شبکه­ها ارائه دهند.

    محدودیت انرژی وابسته به نوع گره: مسیریاب­های مش معمولاً محدودیت خاصی روی مصرف توان ندارند، اما کلاینت­های مش ممکن ­است نیاز به پروتکل­های کارائی توانی[25] داشته باشند. به عنوان یک مثال، یک حسگر با قابلیت مش برای اینکه کارائی توانی داشته باشد نیاز به پروتکل­های ارتباطی خاص خودش دارد. بنابراین پروتکل­های لایه شبکه و لایه انتقال که برای مسیریاب­های مش بهینه می­شوند، ممکن­ است برای کاربران مش مثل حسگرها مناسب نباشند، چون کارائی توانی یک نگرانی اصلی برای شبکه­های حسگر بی­سیم است.

     

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    Abstract

    Wirless mesh networks consist of mesh routers and mesh clients where mesh routers with minimum movement forming backbone of wirless mesh. Mesh routers and clients are connected to internet via gateway. Today wireless mesh networks provide broad range of applications such as personal, local, campus and urban areas networks. One of the main challenges facing wireless mesh network design is mesh router placement. The placement of mesh routers for construction of a wireless mesh network is to ensure achievement of desired network performance. Basic issue in mesh router placement is finding minimum number of routers in such way that satisfies network connectivity and network coverage as well as network constraints. Traffic demands and environmental constraint are major challenges to be deal with. This resaerch work is proposes a hurestic scheme based on genetic algorithm to find optimal number and placement of routers. The proposed scheme shows that network requirements can effectively be covered.

    The proposed approach has been implimented using C++ programming environment in conjuction with MATLAB software package. The exprimental results have been evaluated using a benchmark of generated instances. Through evaluation, varying set of generated instance, from small to large size have been evaluated. Therefor diffirent characteristics of wireless mesh networks such as topological placements of mesh clients have been captured. Simluation results also show that suprior performance is achievable by using the proposed method for network connectivity, coverage and number of routers.

    Keywords: Wireles Mesh Network, Router Placement, Genetic Algorithm, Coverage, Connectivity.

  • فهرست:

    فصل اول:  مقدمه­ای بر شبکه­های مش بی­سیم- 1

    1-1 شبکه مش بی­سیم- 2

    1-2 معماری شبکه مش-- 5

    1-3 ویژگی­های شبکه مش بی­سیم- 9

    1-4 تفاوت با سایر شبکه­های چندگامه 11

    1-5 چالش­های موجود در شبکه­های مش بی­سیم- 13

    1- 6 اهداف پایان­نامه 17

    1- 7 ساختارپایان‌نامه 18

    فصل دوم: مروری بر روش­های تعیین مکان مسیریاب­ها در شبکه مش بی­سیم- 19

    2-1 مقدمه 20

    2-2 مروری بر کارهای انجام گرفته 21

    2-2-1 روشهای مبتنی بر الگوریتم­های ابتکاری- 21

    2-2-2 روشهای مبتنی بر الگوریتم­های تکاملی- 27

    2-2-3 روشهای مبتنی بر مدل بهینه­سازی- 28

    2-2-4 سایر روش­ها 31

    2-3 نتیجه­گیری- 34

    فصل سوم: معرفی الگوریتم پیشنهادی بر مبنای الگوریتم ژنتیک-- 36

    3-1 مقدمه 37

    3-2 معرفی Packing Problem- 37

    3-3 مسئله Circle Packing 38

    3-4 مدل شبکه 39

    3-5 فرموله سازی مسئله 41

    3-6 الگوریتم ژنتیک-- 42

    3-6-1 کروموزوم 43

    3-6-2 جمعیت ژنتیکی- 43

    3-6-3 تابع برازش-- 43

    3-6-4 عملیات ژنتیکی- 44

    3-6-5 پارامترهای الگوریتم ژنتیکی- 44

    3-6-6 روش­های کدگذاری- 45

    3-6-7 عملگرهای ژنتیکی- 46

    3-6-8 ساختار الگوریتم پیشنهادی- 50

    3-7 مدل ترافیک-- 56

    3-8 تعیین تعداد مسیریاب­ها 59

    3-9 نتیجه­گیری- 60

    فصل چهارم: شبیه‌سازی و ارزیابی روش پیشنهادی- 62

    4-1 مقدمه 63

    4-2 مقایسه با مرجع [10] 63

    4-3 مقایسه  با مرجع [12] 66

    4-4 تعیین تعداد مسیریاب­ها 73

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات- 76

    5-1 مقدمه 77

    5-2 نتیجه­گیری- 77

    5-3 پیشنهادات- 79

    واژه‌نامه‌ انگلیسی به فارسی- 81

    منابع- 86

     

    منبع:

    1          

    [1] A.O.L. Xudong Wang, wireless mesh networks:   Framework and challenges, Ad Hoc Networks 6 (2008) 970-984.

    [2] I.F. Akyildiz, X. Wang, W. Wang, Wireless mesh networks: a survey, Computer Networks 47 (2005) 445–487.

    [3] Y. Zhang, J. Luo, H. Hu, Wireless Mesh Networking, architecture,protocols and standards, ISBN: 978-0-8493-7399-2,2007.

    [4] M. Sichitiu, wirelessmeshnetworks: opportunities and challenges, Technical Report, 2005.

    [5] J. Wang, B. Xie, K. Cai, D.P. Agrawal, Efficient Mesh Router Placement in Wireless Mesh Networks, in Mobile Adhoc and Sensor Systems, IEEE Internatonal Conference on 2007 pp. 1-9.

    [6] F. Xhafa, Admir Barolli, Christian Sánchez, L. Barolli, A simulated annealing algorithm for router nodes placement problem in Wireless Mesh Networks. Simulation Modelling Practice and Theory, In Press, Corrected Proof (2010).

    [7] F. Xhafa, C. Sanchez, L. Barolli, Ad Hoc and Neighborhood Search Methods for Placement of Mesh Routers in Wireless Mesh Networks, in Distributed Computing Systems Workshops, IEEE International Conference on 2009, pp. 400 - 405.

    [8] F. Xhafa, C. Sanchez, L. Barolli, Locals Search Algorithms for Efficient Router Nodes Placement in Wireless Mesh Networks in Network-Based Information Systems, International Conference on 2009, pp. 572 – 579.

    [9] A.A. Franklin, C.S.R. Murthy, Node Placement Algorithm for Deployment of Two-Tier Wireless Mesh Networks in Global Telecommunications Conference,GLOBECOM '07, IEEE 2007, pp. 4823 – 4827.

    [10] J. Wang, W. Fu, D.P. Agrawal, An Adaptive Router Placement Scheme for Wireless Mesh Networks, in GLOBECOM Workshops, IEEE 2008, pp. 1-5.

    [11] J. Wang, K. Cai, D.R. Agrawal, A Multi-Rate Based Router Placement Scheme for Wireless Mesh Networks, in Mobile Adhoc and Sensor Systems, IEEE 6th International Conference on 2009, pp. 100 – 109.

    [12] F. Xhafa, C. Sánchez, L. Barolli, Genetic Algorithms for Efficient Placement of Router Nodes in Wireless Mesh Networks, in Advanced Information Networking and Applications, IEEE International Conference 2010, pp. 465 - 472.

    [13] G. De Marco, MOGAMESH: A multi-objective algorithm for node placement in wireless mesh networks based on genetic algorithms in Wireless Communication Systems, International Symposium 2009, pp. 388 – 392.

    [14] D. Benyamina, N. Hallam, Multi-criteria Optimization Approach for the Deploymen Planning Problem of Multi-hop Wireless Networks in CIS'09 Proceedings of the international conference on Computational and information science, 2009, pp. 1-7.

    [15] S.M. Allen, R.M. Whitaker, S. Hurley, Seed node deployment for wireless mesh networks with uncertain subscription, in Wireless Telecommunications Symposium 2007, pp. 1-7.

    [16] A.C. E. Amaldi, M. Cesana, I. Filippini, F. Malucelli, Optimization models and methods for planning wireless mesh networks Computer Networks 52 (2008) 2159-2171.

    [17] J. Robinson, M. Singh, R. Swaminathan, E. Knightly, Deploying Mesh Nodes under Non-Uniform Propagation, in INFOCOM, Proceedings IEEE 2010, pp. 1-9.

    [18] X. Wang, L. Guan, C. Xuefen, G. Xin, Investigation of Relaying Node Placement in Wireless Mesh Networks, in Computer Modeling and Simulation, 2010, pp. 467 – 471.

    [19] R. R., S. Iyer, Designing Multi-Tier Wireless Mesh Networks: Capacity-Constrained Placement of Mesh Backbone Nodes, in INFOCOM. 25th IEEE International Conference on Computer Communications. Proceedings 2006, pp. 1-6.

    [20] A. So, B. Liang, Optimal Placement of Relay Infrastructure in Heterogeneous Wireless Mesh Networks by Bender’s Decomposition, in QShine '06 Proceedings of the 3rd international conference on Quality of service in heterogeneous wired/wireless networks, 2006, pp. 1-4.

    [21] Genetic Algorithms for the Antenna Placement Problem. Mobile Networks and Applications 10 (2005) 79–88.

    [22] P. Calégari, F. Guidec, P. Kuonen, F. Nielsen, Combinatorial Optimization Algorithms for Radio Network Planning. Theoretical Computer Science (2001) 235–245.

    [23] A. Beljadid, A.S. Hafid, M. Gendreau, Optimal Design of Wireless Mesh Networks, in IEEE Global Telecommunications Conference, 2007, pp. 4840–4845.

    [24] J. Robinson, E.W. Knightly, A Performance Study of Deployment Factors in Wireless Mesh Networks, in INFOCOM. 26th IEEE International Conference on Computer Communications, 2007, pp. 2054 – 2062.

    [25] T. Vanhatupa, M. Hännikäinen, T.D. Hämäläinen, Performance model for IEEE 802.11s wireless mesh network deployment design. Parallel and Distributed Computing 68 (2008) 291-305.

    [26] P.Y. Wang, G. Wa ¨scher, Cutting and packing, European Journal of Operational Research 141 (2002) 239–240.

    [27] K.A. Dowsland, Palletisation of cylinders in cases, OR Spektrum 13 (1991) 171–172.

    [28] G. Wa ¨scher, H. Haussner, H. Schumann, An improved topology of cutting and packing problems, European Journal of Operational  Research 183 (2007) 1109–1130.

    [29] E. Bischoff, G. Wa¨scher, Cutting and packing, European Journal of Operational Research 84 (1995) 503–505.

    [30] A. Lodi, S. Martello, M. Monaci, Two dimensional packing problems: A survey, European Journal of Operational Research 141(2002) 241–252.

    [31] Y.-C. Xu, R.-B. Xiao, M. Amos, A Novel Genetic Algorithm for the Layout Optimization Problem, in Evolutionary Computation, IEEE Congress, 2007, pp. 3938 – 3943.

    [32] C. L. Karr, L.M. Freeman, Industrial Applications of genetic Algorithms, CRC Press, 1999.

    [33] C. David, An Introduction to Genetic Algorithms for Scientists and Engineers, World Scientific, 1999.

     


موضوع پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, نمونه پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, جستجوی پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, فایل Word پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, دانلود پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, فایل PDF پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, تحقیق در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, مقاله در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, پروژه در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, پروپوزال در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, تز دکترا در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, پروژه درباره پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم, رساله دکترا در مورد پایان نامه بهینه سازی تعداد و مکان مسیریاب ها در شبکه های مش بی سیم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر گرایش: نرم افزار چکیده ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯﺷﺒﮑﻪ­ های ﺳﻨسور ﺑﻲ­ﺳﻴﻢ (Wireless Sensor Network) ﺑﻪ ﺷﮑﻞﮔﺴﺘﺮﺩﻩ­ﺍی ﺭﻭ ﺑﻪ ااست. ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻏﺎﻟﺐ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﺮی ﺑﺮﺍی ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺍﻧﺮﮊی ﻣﺼﺮﻓﻲ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﺪﻡ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺁﺳﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻨﺴﻮﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭی ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎ، ﻣﻬﻨﺪﺳﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﻃﺮﺍﺣﻲ پروتکل­ ﻫﺎی ﻣﺴﻴﺮﻳﺎﺑﻲ ﺑﺎ خصوصیات انرژی مصرفی کم و افزایش طول ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش : برق قدرت چکیده یکی از چالش های مهم طراحی در شبکه های حسگر بی سیم (WSN)، طولانی کردن طول عمر سیستم (گره) است، در حالیکه به کیفیت سرویس قابل قبولی برای کاربردها دست یافت. طولانی کردن عمر گره با کاهش مصرف انرژی ارتباط مستقیم دارد . در WSN، هر گره حسگر با توان باتری کار می کند و در اکثر موارد مخصوصا در محیط های دور و خصمانه امکان ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر- نرم افزار (M.Sc) چکیده کیفیت سرویس در شبکه های حسگر بی سیم نسبت به شبکه های سنتی بسیار متفاوت است. بعضی از پارامترهایی که در ارزیابی کیفیت سرویس در این شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: پوشش شبکه, تعداد بهینه نودهای فعال در شبکه, طول عمر شبکه و میزان مصرف انرژی. در این پایان نامه سه مسئله اساسی شبکه ها ی حسگر بی سیم مطرح ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: کامپیوتر گرایش نرم افزار چکیده در یک شبکه حسگر که یک سیستم توزیع شده فراگیر است، یکی از موارد مورد بحث همگام‌سازی ارتباطات است. یکی از عمده وظایف همگام‌سازی فرآیند‌ها، انحصار متقابل است. الگوریتم‌های جدید ارایه شده در مقایسه با الگوریتم‌ های قدیمی با عدالت بیشتری عمل می‌نمایند. در این پایان‌نامه یک مدل با استفاده از شبکه‌های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) چکیده: یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگر است که در یکمحیط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند.از آنجایی که گره ها از باتری تغذیه میکنند ،مساله مهمی که در شبکه های حسگرمورد توجه قرار میگیرد،بحث مصرف انرژی است.یکی از روشهایی که در این شبکه ها برای کاهش مصرف انرژی بسیار رایج است خواباندن گره ها ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی برق- مخابرات چکیده شبکه‌های مش بی‌سیم یکی از تکنولوژی‌های مورد توجه برای ایجاد شبکه‌های بی‌سیم نسل بعد هستند. زیرا این شبکه‌ها می‌توانند به دلیل افت مسیر کمتر و نیز کاهش اثر عامل سایه افکنی، که ناشی از خصوصیت چند گامی بودن آنهاست، محدوده تحت پوشش وسیع و ظرفیت بالایی را با مصرف توان کم و هزینه پایین در اختیار کاربران قرار دهند. در مقابل این مزایا، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc ) گرایش : الکترونیک چکیده: یک شبکه حسگر متشکل از تعداد زیادی گره‌های حسگر است که در یکمحیط به طور گسترده پخش شده و به جمع‌آوری اطلاعات از محیط می‌پردازند.از آنجایی که گره ها از باتری تغذیه میکنند ،مساله مهمی که در شبکه های حسگرمورد توجه قرار میگیرد،بحث مصرف انرژی است.یکی از روشهایی که در این شبکه ها برای کاهش مصرف انرژی بسیار رایج ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد" M.Sc" گرایش :نرم افزار چکیده یکی از چالش های مطرح در زمینه شبکه‌ های حسگر ،نحوه مسیریابی و جمع‌آوری اطلاعات از گره‌های شبکه می‌باشد .از آنجا که این شبکه‌ها از لحاظ منابع انرژی و پردازشی محدودیت دارند،نیازمند روش‌های خاصی برای مسیریابی و انتقال اطلاعات می‌باشند که مصرف انرژی پایینی داشته باشند. برای واضح تر شدن موضوع ،در شبکه های حسگر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق مخابرات- سیستم چکیده بررسی و ارائه یک الگوریتم مسیریابی مقاوم و کارا برای شبکه های بی سیم اقتضایی نظامی از اوایل دهه 1980 مفهومی جدید به نام دفاع مبتنی بر شبکه در نیروهای نظامی به وجود آمده است. جهت دستیابی به این مفهوم نیاز به داشتن یک شبکه مخابراتی نظامی با ظرفیت بالا وجود دارد تا بتواند اطلاعات را در بین نهادهای موجود در شبکه توزیع ...

ثبت سفارش