پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس

word 2 MB 31097 159
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان ‎نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی

    چکیده

    از مهم‌ترین عوامل اصلی در موفقیت به‌کارگیری تکنولوژی در جهت کسب مزیت رقابتی،آگاهی و شناخت سطح قابلیت تکنولوژیک بنگاه و استفاده مناسب از آن‌ها می باشد.

    ارزیابی نیازهای تکنولوژیک ابزاری است که به منظور تعیین قابلیت های مورد نیاز برای اجرای اولویت های تکنولوژیک بکار می رود. ارزیابی نیازهای تکنولوژیک نه تنها حوزه های ضعیف و مشکل ساز بنگاه را شناسایی می کند،بلکه به مزیت های نسبی بنگاه نیز توجه داشته و آن‌ها را مشخص می سازد. تحقیق حاضر در پی ارزیابی قابلیت های فناورانه در جهت تدوین استراتژی در شرکت‌های خدماتی می‎باشد. حال با توجه به اهمیت موضوع ارزیابی قابلیت های فناورانه و مبحث تدوین استراتژی و همچنین اهمیت ارزیابی قابلیت های فناورانه در جهت تدوین استراتژی ، در این پژوهش به شناسایی و اولویت‌بندی تکنولوژی های فعلی و شاخص های مناسب ارزیابی قابلیت های فناورانه می‌پردازیم، در این راستا شرکت هواپیمایی خلیج فارس برای انجام پژوهش در نظر گرفته می‌شود.  در این تحقیق با بررسی ادبیات موضوع و با رعایت الزامات تعریف قابلیت های فناورانه ، تعداد 52 تکنولوژی شناسایی ‎شدند. اهمیت این شاخص‎ها از طریق توزیع 200 پرسشنامه بین مدیران و کارشناسان شرکت هواپیمایی خلیج فارس واقع در استان اصفهان، مورد بررسی قرار گرفت و تعداد 195 پرسشنامه مرجوع شد، داده‎های جمع‎آوری شده از طریق تکنیک تاپسیس فازی، تجزیه و تحلیل شده و در نهایت شاخص ها اولویت بندی گردیدند.همچنین با استفاده از مدل پاندا سطوح قابلیت های فناورانه این شرکت با تعداد 36 شاخص عملکرد مورد ارزیابی واقع گردید و در نهایت شکاف بین سطح موجود و مطلوب قابلیت های فناورانه بررسی گردید.

    کلید واژه‎ها: قابلیت های فناورانه ، تکنیک تاپسیس فازی، استراتژی، شرکت هواپیمایی خلیج فارس.

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

    مقدمه                         

    بخش صنعت کشور، امروزه از لحاظ فناوری، دچار نوعی بی‌برنامگی بوده و بخش عمده‌ای از مشکلات صنعتی در راستای توسعه نیافتگی آن، ناشی از همین امر است زیرا ورود فناوری بدون برنامه‌ریزی استراتژیک مناسب، باعث خروج سرمایه از کشور شده و در داخل نیز از بهره‌وری و کارایی مناسبی برخوردار نیست. از همه مهم‌تر اینکه فناوری‌های موجود، باعث انتقال دانش فنی و تولید فناوری‌های مشابه در داخل و یا توسعه و بهبود و بومی‌سازی آن نمی‌شوند. پژوهش ها نشان می دهد تکنولوژی به عنوان کاربرد عملی دانش و تجربه در جهت رفع نیاز بشر، نقش پر رنگی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها و کسب مزیت های رقابتی بنگاه ها داشته است. اکتساب تکنولوژی از کانال انتقال تکنولوژی در برگیرنده مزایای کوتاه مدت و بلندمدتی است. امروزه با پیشرفت قابلیت های فناورانه و تکنولوژی در تمامی دانش ها و سطوح و همچنین ضرورت استفاده از فناوری های مدرن، شاهد استفاده از متدهای ارزیابی تکنولوژی و قابلیت های فناورانه در اکثر صنایع و نقاط جهان به عنوان ابزاری قدرتمند جهت تدوین استراتژی سازمانی هستیم. آگاهی از وضعیت موجود هر سیستم و فرآیندهای آن، اولین گام برای تصمیم گیری و سیاست گذاری در راستای مدیریت بهینه آن سیستم است. هرگونه تصمیم گیری و سرمایه گذاری در یک سازمان که در واقع سرمایه گذاری روی تجهیزات، نیوری انسانی و دانش مجموعه است نیز از این اصل مستثنی نیست. ترکیب عوامل مذکور سازمان که به عنوان تکنولوژی شاناخته می شود، همواره نیازمند مدیریت مدیریت صحیح و برنامه ریزی شده است. این مدیریت بدون ارزیابی، دانش و شناخت کافی از وضعیت و عملکرد تکنولوژی در دست امکان پذیر نمی باشد و در نهایت، به مدیریتی با بازده پایین منتهی می شود. مدل های ارزیابی تکنولوژی ابزاری در دست مدیریت تکنولوژی است تا با کمک آن، سازمان به مدیریتی مناسب بر اجزای تکنولوژی خود و در نهایت بازده سازمانی مناسب نائل آید.

                                                                                                     

    1-1- بیان مسأله

    در عصر حاضر و با تغییرات سریع فناوری ها، تکنولوژی نقشی تعیین کننده در رقابت پذیری بنگاه ها ایفا می کند. بنابراین نیاز است که تکنولوژی نیز مانند دیگر منابع رقابتی، بر اساس یک دیدگاه استراتژیک، مدیریت شود. با توجه به دیدگاه استراتژیک تکنولوژی، جنبه های مختلف قابلیت فناورانه  بنگاه باید مورد بررسی قرار گیرد و بنابراین داشتن درکی مناسب نسبت به قابلیت فناورانه سازمان منجر به برنامه ریزی استراتژیک و توسعه تکنولوژی بهتر خواهد گردید(انصاری،2009).در این راستا با توجه به اهمیت بالای توسعه تکنولوژی، مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی می بایست با درک صحیحی از قابلیت فناورانه بنگاه خود، شناسایی تحولات تکنولوژیک در دنیا و نیز در نظر گرفتن تلاش رقبا برای دستیابی به تکنولوژی های جدید، پیوسته در جهت ارتقا قابلیت فناورانه سازمان خود گام بردارند.( رستمی ،1390)به منظور برنامه ریزی برای توسعه تکنولوژی، لازم است بدانیم که با توجه به شرایط موجود در چه وضعیت و موقعیتی از نظر تکنولوژیکی قرار داریم و آگاهی از موقعیت یک تکنولوژی در بنگاه های برتر و تعیین میزان اختلاف و شکاف تکنولوژی میان آنها، سرآغازی جهت برنامه ریزی توسعه تکنولوژی می باشد.ارزیابی تکنولوژی با بررسی میزان قابلیت های فناورانه و تعیین میزان ضعف و قوت در تکنولوژی های مورد نظر، باعث افزایش توانمندی در برنامه ریزی استراتژیک تکنولوژی و توسعه آن خواهد شد.( تبریزی، 1390)بر این اساس ارزیابی قابلیت های فناورانه که با نام های ارزیابی توانمندی های تکنولوژیک یا ممیزی تکنولوژی نیز شناخته می شود، بخش مهمی از مدیریت تکنولوژی بوده و امری حیاتی برای سود دهی و رشد بنگاه در دنیای کنونی رقابتی است.

    در ارزیابی قابلیت فناورانه یک روش جامع وجود ندارد. محققین ابعاد مختلفی را برای ارزیابی قابلیت های فناورانه برشمرده اند که بنگاه ها بایستی متناسب با فعالیت های خود از میان آنها معیارهای مناسب را انتخاب و در فرایند ممیزی بکار گیرند(مختار زاده، 1390)

    با توجه به اینکه شرکت هواپیمایی خلیج فارس مرتبط با حوزه خدمات می باشد، نیاز است جهت ارزیابی قابلیت های فناورانه آن شرکت، مدلی انتخاب شود که اولا جامع باشد بدین معنی که ابعاد وسیعی از تکنولوژی های یک شرکت خدماتی را در ارزیابی در برگیرد. در ثانی خروجی مدل به منظور قیاس چند دستاورد تکنولوژیک با یکدیگر و داشتن درکی صحیح از توانمندی ها، کمی نیز باشد. همچنین در زمانی کمتر منجر به ارزیابی فناوری ها می گردد. بویژه اطلاعات حاصله از  مدل باید به گونه ای باشد که فرایند تدوین استراتژی را تسهیل نماید.

    هر کدام از روش های ارزیابی ذکر شده دارای حوزه تمرکز متفاوتی بوده و به شاخص های خاصی توجه می کنند. از اینرو بدست آوردن شاخص های جامع برای ارزیابی تکنولوژی ها نیازمند ارائه مدلی است که جنبه های بیشتری از تکنولوژی را مد نظر قرار دهد.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    مدل مطرح شده توسط پاندا و راماناتان ابعاد ذیل را مورد بررسی قرار می دهد.

    این مدل با ارائه دسته بندی مناسب از توانمندی های یک شرکت ، به طور جامع به بررسی قابلیت فناورانه در 3 سطح (قابلیت فناورانه استراتژیک، تاکتیکی و مکمل) می پردازد. بنابراین این مدل می تواند به شناخت کامل قابلیت های فناورانه در شرکت های خدماتی بپردازد. در صورتی که دیگر مدل ها هر کدام بر روی قسمتی از این توانمندی ها متمرکز شده و به توانمندی های دیگر کمتر پرداخته اند.

      این مدل جزو معدود مدل هایی است به علت استفاده از ارزیابی های کمی و کیفی قابلیت و کارایی مناسبی برای ارزیابی قابلیت های تکنولوژیک شرکت های خدماتی دارد. در صورتی که اغلب مدل ها تنها به ارزیابی کمی یا کیفی پرداخته اند.

     از بین مدل های ارزیابی قابلیت فناورانه ، مدل پاندا و راماناتان توجه زیادی به توانمندی های استراتژیک داشته است که می توان از خروجی این ارزیابی جهت تدوین استراتژی کمک گرفت.

    بنابراین با توجه به موارد مطرح شده، در این پژوهش جهت ارزیابی قابلیت های فناورانه شرکت هواپیمایی خلیج فارس از مدل پاندا و راماناتان استفاده خواهد شد.

    دیاگرام کلی این مدل در شکل زیر ارائه شده است.

    2-1-  اهمیت و ضرورت موضوع

    امروزه فناوری جایگاهی خاص در استراتژی آینده یک بنگاه دارد.مدیریت فناوری و هدایت فعالیت های فناورانه نیازمند تخصیص بهینه منابع و امکانات موجود است و این مهم بدون ارزیابی و اولویت بندی فناوری های موجود امکان پذیر نیست. این ارزیابی و اولویت بندی نشان دهنده میزان اهمیت و تاثیر گذاری تکنولوژی ها بر سازمان است و شرایط لازم برای انتخاب تکنولوژی های کلیدی را فراهم می کند.

    بنگاه های بسیاری با چالش هایی در زمینه تقویت و افزایش توان رقابت پذیری خود برای بقا در محیط رقابتی کسب و کار مواجهند. در این میان، تنها شرکت هایی که از قابلیتهای کلیدی و مزیت های نسبی بهره می جویند، توانسته اند موفقیت پایداری را کسب نمایند(آذر، 1389) در فرایند ایجاد مزیت های رقابتی، فعالیت های تدوین استراتژی نقش بسیار مهمی، ایفا می نمایند.

     برای تدوین یک استراتژی مناسب برای توسعه تکنولوژی لازم است که ارزیابی مناسبی از فعالیت های تحقیقاتی و قابلیت فناورانه داشته باشیم تا بتوانیم به انتخاب پروژه های تکنولوژیک و یا تحقیق و توسعه مناسب و همچنین تخصیص مناسب بودجه های تحقیقاتی و تکنولوژیک و تعیین حوزه های تحقیقاتی داخلی و حوزه های انتقال تکنولوژی بپردازیم. (محمدی ،1390) شکل زیر نقش بررسی قابلیت های فناورانه سازمان را در تدوین استراتژی نشان می دهد.

    شرکت هواپیمایی خلیج فارس، شرکتی خدماتی با تخصص ارائه خدمات پروازی می باشد و با توجه به تازه تاسیس بودن شرکت مذکور  (سال 2010)،  برای بقا در بازار رقابتی خطوط هوایی و توسعه هر چه بیشتر، نیاز به شناخت کامل از قابلیت های فناورانه خود دارد. لذا با توجه به این موضوع، پژوهش حاضر سعی دارد با شناخت قابلیت های فناورانه شرکت به ارزیابی آنها بپردازد که از خروجی این کار می توان در تدوین استراتژی سود جست.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است )

     

     

     3-1-  گزاره‎های تحقیق

    1-3-1- پرسش‎های اصلی و فرعی

    شاخص های مناسب ارزیابی قابلیت فناورانه در جهت تدوین استراتژی در بنگاههای خدماتی چیست؟

    اولویت بندی توانمندی تکنولوژیکی فعلی شرکت هواپیمایی خلیج فارس به چه صورت است؟

    شرکت هواپیمایی خلیج فارس، چه راهکارهایی را می بایست با توجه به قابلیت های فناورانه فعلی، جهت رسیدن به اهدافش، در پیش گیرد؟

    2-3-1-  هدف‎های تحقیق یا نتایج مورد انتظار

    ارزیابی قابلیت های فناورانه شرکت هواپیمایی خلیج فارس

    اولویت بندی قابلیت های فناورانه به کمک اطلاعات بدست آمده از ارزیابی در جهت کمک به تدوین استراتژی

    4-1- روش کلی تحقیق

    این پژوهش از نظر هدف، در چارچوب پژوهش های کاربردی بوده و روش تحقیق مورد استفاده توصیفی-پیمایشی است و پس از مطالعاتی در زمینه ادبیات موضوع و آشنایی با شرکت مذکور، مفاهیم تکنولوژی، فرایندها و فعالیت های اصلی و پشتیبانی در آن شرکت بررسی می شود.سپس  مدل مناسب  و شاخص های ارزیابی جهت تعیین قابلیت های فناورانه انتخاب و تعیین می گردد. سپس نظرات جامعه آماری تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده و مورد تحلیل قرار میگیرند.فرایند کلی روش تحقیق به صورت زیر است.

    1-جمع آوری و مطالعه ادبیات پیرامون موضوعات مرتبط با پژوهش حاضر مانند تکنولوژی و روش های شناسایی آن ، ارزیابی تکنولوژی،  قابلیت فناورانه ، مدل های مختلف ارزیابی قابلیت فناورانه در سطح بنگاه و ...

    2-آشنایی با شرکت هواپیمایی خلیج فارس و ماهیت فعالیت های شرکت مذکور و دیگر شرکت های هواپیمایی در ایران

    3-بررسی مفاهیم تکنولوژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس با استفاده از دیدگاه های صاحب نظران و متخصصان شرکت

    4-بررسی و تبیین فرایندها و فعالیت های اصلی و پشتیبانی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس و شناسایی کاربرد تکنولوژی در آنها

    5- شناسایی شاخص های ارزیابی قابلیت فناورانه در شرکت هواپیمایی خلیج فارس با توجه به ویژگی های شرکت مذکور و در جهت کمک به تدوین استراتژی

    6- تعیین قابلیت های فناورانه شرکت هواپیمایی خلیج فارس و مقایسه آنها با وضعیت مطلوب مورد نظر متخصصان شرکت از طریق سنجش فاکتورهای مدل پاندا و راماناتان و مقایسه تطبیقی و تعیین شکاف تکنولوژیکی

    7- جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

    1-4-1- جامعه تحقیق، نمونه‎گیری

    جامعه آماری، مدیران ارشد و متخصصان حاضر در شرکت هواپیمایی خلیج فارس واقع در استان اصفهان و به دلیل محدود بودن خبرگان، روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری قضاوتی (غیراحتمالی هدفدار) استفاده گردید.

    2-4-1- روش‎های گردآوری داده‎ها و ابزار مورد استفاده برای آن

    روش‎های گردآوری داده‎ها در این تحقیق عبارتند از: مطالعات کتابخانه‎ای و مطالعات میدانی.

    مطالعات کتابخانه‎ای: هدف از این مطالعات مروری بر ادبیات موضوع پژوهش و استخراج شاخص‎های مورد استفاده در پژوهش می‎باشد. این مطالعات عمدتاً براساس منابع اینترنتی، کتب خارجی و داخلی، پایان‎نامه‎ها و مقالات داخلی و خارجی صورت می‎گیرد.

    مطالعات میدانی: برای ارزیابی نتایج حاصل از مطالعات کتابخانه‎ای پیرامون موضوع پژوهش انجام مطالعات میدانی ضروری می‎باشد. بدین منظور از تجربیات خبرگان این حوزه استفاده می‎گردد.

    ابزار جمع‎آوری اطلاعات نیز عبارت است از :

    پرسشنامه: در مطالعات میدانی نظرات خبرگان و متخصصین به وسیله پرسشنامه جمع‎آوری می‎شود.

    Abstract:

    Applying technology to gain competitive advantage, knowledge and recognizing the
    Level of technological capability of the firm, is one of the most important key factors in success.

    Technological needs assessment is a tool to assess the capabilities required to implement technological priorities.Technological needs assessment, not only identifies poor and problematic areas of the firm but also consider the relative advantages and defines them. The purpose of study is assessing Technological capabilities in order to develop a strategy for service firms. Due to the importance of assessing technological capabilities and strategy formulation and also the importance of technological capabilities, the current research identifies and prioritizes current technologies and appropriate indicators to assess technological capabilities. In this regard, the Persian Gulf airline is intended to conduct research. In this research, according to literature review, 52 Technologies were identified.The importance of these indicators were studied through a questionnaire distributed to 200 managers and experts of Persian Gulf airlines and 195 questionnaires were returned. Data collected, were analyzed through the fuzzy TOPSIS technique, and eventually indicators were prioritized. Also according to Panda model, technological capability levels assessed with 36 indicators. And eventually the gap between current and desired levels of technological capability was considered.

     

    Key words: Technological Capabilities, Fuzzy Topsis technique, Strategy, Persian Gulf Airlines

  • فهرست:

    فصل اول : کلیات تحقیق  .............................................................................................................. 2

    مقدمه                                                                                                          2

    1-1- بیان مسئله                                                                                                   3

    2-1- اهمیت و ضرورت موضوع                                                                                 4

    3-1- گزاره های تحقیق                                                                                          6

      1-3-1- پرسش های اصلی و فرعی                                                                        6

      2-3-1- هدف های تحقیق                                                                                    6

    4-1- روش کلی تحقیق                                                                                           6

      1-4-1- جامعه تحقیق، نمونه گیری                                                                        7

      2-4-1- روش گردآوری داده ها                                                                             7

      3-4-1- روش تحلیل داده ها                                                                                 7

    5-1- موانع و محدودیت های تحقیق                                                                         8

    6-1- خلاصه ای از پیشینه تحقیق مرتبط                                                                            8

    7-1- شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق                                                                     10

    8-1- نقشه راه                                                                                                       12

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق  .........................................................................................  13

    مقدمه                                                                                                          14

    1-2- مفاهیم فناوری و تعاریف                                                                                 14

    2-2- طبقه بندی تکنولوژی                                                                                      17

    3-2- مفهوم استراتژی                                                                                            20

      1-3-2- تعریف جامع مدیریت استراتژیک                                                                        21

      2-3-2- ماهیت و اهداف استراتژی ها                                                                     22

    4-2- استراتژی تکنولوژی                                                                                        22

      1-4-2- استراتژی تکنولوژی در سطح بنگاه                                                            23

      2-4-2- استراتژی تکنولوژی برای شرکت های خدماتی                                                      24

    5-2- ارزیابی تکنولوژی                                                                                           25

      1-5-2- انواع ارزیابی تکنولوژی                                                                             28

      2-5-2- مقایسه رویکردهای اصلی ارزیابی تکنولوژی                                                          30

    6-2- مفهوم ارزیابی توانمندی تکنولوژی                                                                   32

      1-6-2- ارزیابی توانمندی تکنولوژی                                                                       35

      2-6-2- ارزیابی توانمندی تکنولوژی برای شرکت های خدماتی                                            38

    7-2- مدل های ارزیابی توانمندی تکنولوژی                                                                         39

      1-7-2- روش اطلس تکنولوژی                                                                              40

      2-7-2- مدل پورتر                                                                                              41

      3-7-2- مدل پاندا و راماناتان                                                                                42

      4-7-2- مدل فورد                                                                                               43

      5-7-2- مدل تناسب تکنولوژی                                                                              44

      6-7-2- مدل چیزا                                                                                                45

      7-7-2- مدل TIME                                                                                             45

      8-7-2- مدل فال                                                                                       47

    8-2- صنایع هوایی                                                                                        48

    9-2- شرکت هواپیمایی خلیج فارس                                                                         48

    10-2- پژوهش های انجام گرفته                                                                              50

    11-2- جمع بندی                                                                                                  55

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق   .................................................................................................. .......          57

    مقدمه                                                                                                          58

    1-3- روش تحقیق                                                                                        59

    2-3- جامعه تحقیق و نمونه گیری                                                                                      60

      1-2-3- جامعه آماری                                                                                           60

      2-2-3- روش نمونه گیری و حجم نمونه                                                                            61

    3-3- جمع آوری داده ها                                                                                         62

      1-3-3- روش و ابزار جمع آوری داده ها                                                                           62

      2-3-3- مقیاس مورد استفاده                                                                                63

      3-3-3- روایی ابزار                                                                                              64

      4-3-3- پایایی ابزار                                                                                              64

    4-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                     66

      1-4-3- تکنیک تاپسیس فازی                                                                              66

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها  .........................................................................................  70

    مقدمه                                                                                                          71

    1-4- روش تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                     71

      1-1-4- طراحی پرسشنامه                                                                                   72

      2-1-4- آزمون قابلیت اعتماد پرسشنامه                                                                          72

      3-1-4- نتایج مربوط به مشخصات مصاحبه شوندگان                                                         74

    2-4- تجزیه و تحلیل داده ها                                                                                   78

      1-2-4- ارزیابی سطوح توانمندی تکنولوژی                                                             78

      2-2-4- شناسایی تکنولوژی های مرتبط با ایرلاین                                                             80

      3-2-4- طبقه بندی تکنولوژی های مرتبط با ایرلاین                                                 81

    4-4- اولویت بندی تکنولوژی ها با تکنیک تاپسیس فازی                                                      83

    5-4- جمع بندی                                                                                                    87

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات.....................................................................................   88

    مقدمه                                                                                                          89

    1-5- نتایج و یافته های تحقیق                                                                                89

      1-1-5- نتایج مربوط به تعیین شاخص های اولویت بندی                                                    93

    2-5- مزایای الگوریتم پیشنهادی و تکنیک تاپسیس فازی                                                    93

    3-5- پیشنهاداتی جهت کاربرد نتایج تحقیق                                                             94

    4-5- پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی                                                                       94

    5-5- جمع بندی                                                                                                    95

     

    منبع:

     

    منابع فارسی

    اثباتی،حسین و دیگران، تدوین استراتژی تکنولوژی،سازمان صنایع دفاع،1386

    احمدی مقدم ارمکی،محسن(1389)" ارزیابی تکنولوژیهای تولید برق با تلفیق مدلهای ANP و QFD" پایان نامه کارشناسی ارشد صنایع، دانشگاه یزد

    آذر، عادل، جوکار، جوکار، سجاد، زنگویی نژاد، ابوذر، 1389،تدوین استراتژی تحقیق و توسعه با استفاده از گسترش عملکردکیفی تکنولوژی: رویکرد کشش بازار، مدیریت صنعتی، شماره 4،ص 3 تا 18

    آذر، عادل، مؤمنی، منصور، 1380. آمار و کاربرد آن در مدیریت. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‎ها(سمت)، تهران.

    ازکیا، مصطفی، دربان آستانه، علیرضا،1382. روش‎های کاربردی تحقیق. نشر کیهان، تهران.

    اعرابی، سید محمد، منتی، حسین، استراتژی تکنولوژی، نشر مهکامه، 1389

    افقهی،عباس(1390)." ارزیابی سطح فناوری شرکت سایپا و تعیین شکاف تکنولوژیک و ارائه راهکارهای مناسب" اولین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری

    براون،ارنست،1379،" زمینه تکنولوژی: ارزیابی تکنولوژی برای استفاده مدیران"، ترجمه محمد زنجانی،سازمان مدیریت صنعتی، تهران

    بررسی ابزارهای سیاستی حمایت از توسعه صنایع High-Tech با تأکید بر سیاست‌های حمایت از ایجاد و تقویت شرکت‌های تازه تأسیس تکنولوژی محور ، گروه مطالعات سیاست تکنولوژی، وزارت صنایع و معادن، مرکز صنایع نوین ،دیماه  1382

    بزرگی، حمید، 1383، ارزیابی توانمندی تکنولوژیک در شرکت ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی

    پیمان خواه ،صادق ، نیلفروشان، هادی(1390)." ارزیابی توانمندی تکنولوژیک در سطح صنعت نفت و گاز"پانزدهمین همایش بین المللی نفت و گاز.

    ترکمان ،امین(1388)." مقایسه سیستم نوآوری ملی کشورهای برزل، ژاپن و روسیه در صنایع هواپیمایی" فصلنامه رشد فناوری  1388، ; 6(21):29-41.

    جک ئی ، ادواردز و دیگران (1384).تحقیق پیمایشی: راهنمای عمل.ترجمه سید محمد اعرابی ، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی،تهران.

    حافظ‎نیا، محمدرضا،1382. مقدمه‎ای بر روش تحقیق در علوم انسانی.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‎ها (سمت)، تهران.

      حق بین، اشکان، 1385، ارزیابی قابلیت های تکنولوژیک شرکت های مشاور صنعت آب و برق، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی

    حق بین، اشکان، مستحسن، هومن، سلامی، سید رضا، ارزیابی توانمندی تکنولوژیک شرکت های مهندسی مشاور صنعت آب و برق، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت1389

    خاکی ، غلامرضا، 1378.روش تحقیق با رویکردی بر پایان نامه نویسی، مرکز تحقیقات علمی کشور.

    خاکی، غلامرضا، 1389. روش تحقیق با رویکردی به پایان‎نامه‎نویسی. انتشارات بازتاب، چاپ ششم، تهران.

    خلیل، طارق، مدیریت تکنولوژی رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، دفتر پژوهش های فرهنگی، 1389

    خمسه،عباسی(1389)."ارزیابی سطوح توانمندی تکنولوژیک در صنایع فلزی با مدل نیاز تکنولوژیک(تحقیق موردی سازه های فلزی یاسان)،چهارمین کنفرانس مدیریت تکنولوژی،1389

    دانایی‎فرد، حسن، الوانی، سید مهدی، آذر، عادل،1383. روش‎شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. انتشارات صفار، تهران.

    دفت ریچارد آل،تئوری و طراحی سازمان،ترجمه علی پارسائیان  سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ چهارم، سال 1383

    دلاور،علی،(1386)،روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی،انتشارات ویرایش، ص 30  ، 267-268

    دی، ای، دِ واس (1383)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، نشر نی، تهران.

    رستمی، ثریا ،1390، ارزیابی سطح توانمندی تکنولوژیک در شبکه نمایندگی های مجاز ایساکو ، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت تکنولوژی

    رفیعی، مهشید، 1388، ارزیابی سطح تکنولوژی مونتاژ سواری سمند (تزئینات داخلی) و تعیین شکاف تکنولوژیکی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی

    ریحانی، مریم، 1386، ارزیابی و تحلیل شکاف توانمندی های تکنولوژیک در شرکت پدیده شیمی نیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

    سرمد،زهره، بازرگان هرندی، عباس، حجازی، الهه، 1385. روش‎های تحقیق در علوم رفتاری.آگاه، تهران.

    سعادت زاده، رضا ،حسن زاده، محمد علی،یگانه مهر، یزدان،رجائیان،حسین( 1389)" ارزیابی تکنولوژی تولید مواد امولسیونی به روش اطلس تکنولوژی"چهارمین کنفرانس مدیریت تکنولوژی.

    سکاران، اوما، 1381. روشهای تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد صائبی،محمود شیرازی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‎ریزی، تهران.

    شعبانپور،احمد(1390)." رویکردهای نوین در ارزیابی تکنولوژی" اولین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری.

    صیادی تورانلو، حسین؛ منصوری، حسن؛ جمالی، رضا (1387). "شناسایی و رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه ای با رویکرد فازی (مطالعه مورد: کتابخانه های دانشگاه یزد"( . فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 11، شماره 44

    طالب تبریزی،نغمه(1390)." ارزیابی سطح توانمندی تکنولوژیک با استفاده از مدل اطلس تکنولوژی در کارخانه غذایی پورا" اولین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری

    طباطباییان سید حبیب الله، محمد پور مجید، نجفی اسدالله، ارزیابی توانمندی تکنولوزی در سطح بنگاه، چاپ آروین، 1384

    طباطباییان، سیدحبیب الله ، باقری ، سیدکامران، گودرزی ، مهدی، نوده، علی (1384)."ارزیابی سیاستگذاری تکنولوژی در صنعت نرم افزار هند"دومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی.

    فتح اللهی، افسون، 1387، تدوین استراتژی توسعه تکنولوژی موتورهای احتراق داخلی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی

    فرنودی، صنم السادات(1388)" ارایه چارچوب ارزیابی فناوری های سلامت در نظام بهداشت و درمان ایران؛ (مطالعه موردی ربات روبولنز)"فصلنامه سیاست علم و فناوری  پاییز و زمستان 1388; 2(3):75-86.

    فلوید، کریس، ترجمه غلامرضا نصیرزاده، 1378، تکنولوژی در خدمت بنگاه، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی

    قاضی نوری، سیدسروش. "ارزیابی تکنولوژی؛ ابزار کمک به سیاست‌گذاری"، انتشارات مرکز صنایع نوین، چاپ اول، 1383.

    کلانتری،خلیل،1387. پردازش و تحلیل داده‎ها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی. فرهنگ صبا، تهران.

    کیوی ریمون، لوک وان کامپنهود. (1386) .روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه عبدالحسین نیک گهر تهران: نشر توتیا

    لستر، جیمز پی . جوزف استوارت. فرآیند خط مشی گذاری عمومی رویکردی تکاملی. ترجمه طبری، مجیبی، خورشیدی، نشر ساوالان، 1381.

    ماژرزاک،آن. روش های سیاست پژوهی،ترجمه هوشنگ نایبی، انتشارات تبیان، 1380.

    محقر، علی ؛ پویا ،علیرضا ؛ منظری‌حصار ،مهدی "مدیریت استراتژیک صنعتی (تدوین، ارزیابی و پیاده‌سازی استراتژی ساخت و تولید)"، سخن‌ گستر چاپ 1 سال 1384

    محمدی، مهدی، دلاور، عطیه، 1390،ارائه مدلی برای ارزیابی و اولویت بندی تکنولوژی ها در حوزه حمل و نقل، اولین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی مدیریت تکنولوژی

    محمودزاده،ابراهیم، منصوری،محمدرضا، محمدی،مهدی(1387)." ارائه مدلی برای ارزیابی دستاوردهای تکنولوژیک در واحدهای R&D (مطالعه موردی : شرکت صنایع الکترونیک ایران)" اولین کنفرانس ملی تکنولوژی

    مختارزاده،نیما،سرسبیلی،محمد حسن.(1390)" ارزیابی توانمندی تکنولوژیک : مطالعه موردی در یک شرکت اپراتور تلفن همراه" اولین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری.

    مختاری، امیر عباس (1389)." ارزیابی تکنولوژی با استفاده از روش ترکیبی TOPSIS وOWA با هدف رتبه بندی و تعیین نوع تصمیم گیری (ریسک پذیر و ریسک گریز بودن)" اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری

    ملک زاده ،غلامرضا(1384)." ارزیابی فناوری؛ ضرورت ها و الزامات" فصلنامه رشد فناوری  زمستان 1384; 2(5):30-34

    نظری زاده، فرهاد، بوشهری، علیرضا، " ارائه چارچوبی برای انتخاب روش مناسب ارزیابی توانمندی تکنولوژی در بنگاه"، مجموعه مقالات دومین کنفرانس مدیریت تکنولوژی، 1384.

    نیلی, مسعود. "صنعت سیاسی, نتایج حاصل از مطالعات استراتژی صنعتی کشور", کتاب همشهری, مرداد 1382

     

    منابع انگلیسی

    Advanced Science &Technology Palicy Planning (ASTPP) network, 1999,” Improving Distributed Intelligence in Complex Innovation Systems”, Fraunhofer Institute,Karlsruhe.

    Anderson, J. E. (2003). Public Policymaking, 6th ed. Boston: Houghton-Mifflin Company.

    Ansari, M., Dehghan Nayeri, M., Yousefi Zenouz, R.,)2009(, Technological Deep Assessment of Automotive Parts Manufacturers”Case of Iranian Manufacturers ”, International Journal of Social and Human Sciences 3

    APCTT, “Atlas Technology: A Framework for Technology Planning”, APCTT Publications, 1989

    Bagheri. N, Mousavi, M, Nasiri, M, Wind energy status of Iran: Evaluating Iran’s technological capability in manufacturing wind turbines, Renewable and Sustainable Energy Reviews, 2011

    Bryson,  J.  M.  (2004).  “What  to  Do  When  Stakeholders  Matter.”  Public Management Review  6(1): 21–53.

    Chiesa,   Vittorio; “R&D Strategy and Organizations: Managing Technical change in Dynamic Contexts”; Imperical College Press, UK, 2001

    Dunn, W,(1981) .Public ‌‌policy Analysis An Introduction‌. Prentice Hall,1981.

    Ford. D ,  Saren. M , “Technology Strategy for Business”, International Thomason Publishing, 1998.

    Franklin, P., (2002). Elephants, metaphors, and tropes in strategic management theory: Implications for a strategy for strategy? Strategic Change, 11, 117–129.

    Hess,  David  (1995)  Science  and  Technology  in  a  Multicultural  World:  The  Cultural  Politics  of  Facts  and Artifacts (New York: Columbia University Press).

    Hobday M. (2002), Technology Needs Assessment (TNA) for developing countries, UNIDO, Vienna. 

    Innosupport, http://www.innosupport.net/index.php Information about Technological Capability.

    Menedez  A.,  (2000).“Commercialization  of  R&D  Results:  Evaluation  of  Technologies  Marketability”,  European  Commission, 2000.

    Minzberg, H. (1998). Patterns in strategy formation, Management Science, Vol 24 No 9, pp 934-948.

    Mohr, h., 1999,”Technology Assessment in Theory and Practice”, journal of Society for Philosophy & Technology, 4,22-25

    Monk, Ray (1990) Ludwig Wittgenstein: The Duty of Genius (New York: Penguin).

    Moon,D.P.et al., 1998,” A new European approach to transport technology assessment”, FATASIE WCTR Paper, draft 1.

    Office of Technology Assessment(OTA),1977,” Technology Assessment in Business and Government”, Congress of United States.

    Panda .H,  Ramanathan .K , “Technological Capability Assessments of a Firm in the Electricity Sector”, Technovation, Vol 16, NO 10, 1996.

    Panda. H, Ramanathan. K,(1997), Technological capability assessment as an input for strategic planning: case studies at Electricitd de France and Electricity Generating Authority of Thailand

    Petit, M. L., Sanna-Randaccio, F. & Sestini, R. (2009). Asymmetric knowledge flows and localization with endogenous R&D: A dynamic analysis, Economic Modelling, Vol. 26, No. 2: 536-547.

    Porter M., “Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance”, Free Press, New York, 1985

    Radar,M.,2001, “Monitoring of Technology Assessment Activities”,ESTO.

    Ring,  P.  S.,  &  Perry,  J.  L.  (1985).  Strategic  management  in  public  and private organizations:  Implications  of  distinctive  contexts  and  constraints.  Academy  of Management Review, 10(2), 276−286.

    Stoneman, P. (2002). The Economics of Technological Diffusion. Oxford, Blackwell

    ŠTRUKELJ,  PETER,  DOLINŠEK,  SLAVKO,  (2011),  Towards  a  new  comprehensive  technology  audit  model, IAMOT 2011.

    Technology Need Assessment for developing countries, Unido, 2000

    Unido, (2002). Innovatiive Technology Transfer Framwork, Linked To Trade For Unido Action.

    Van Den Ende, J.,1998,” Traditional and Modem Technology Assessment: Toward a Toolkit”, Technological forecasting and Social change,58,5-21.

    Venkatraman, N., Henderson, J. C. & Oldach, S. (1993). Continuous strategic alignment: Exploiting information technology capabilities for competitive success, European Management Journal, Vol. 11, No. 2: 139-149.

    Wang, T.-C., & Chen, Y.-H. (2008). Applying fuzzy linguistic preference relations to the improvement of consistency of fuzzy AHP. Information Sciences, 178, 3755–3765.

    WorldBank(2001).http://info.worldbank.org/etools/docs/library/864

     

    42/ses1.2_innovationcaptool.pdf


موضوع پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, نمونه پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, جستجوی پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, فایل Word پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, دانلود پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, فایل PDF پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی قابلیت های فناورانه برای تدوین استراتژی در شرکت هواپیمایی خلیج فارس

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی- گرایش منابع انسانی چکیده در سالهای اخیر مدیریت دانش به عنوان یک استراتژی مهم جهت پرورش سرمایه ی فکری سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است.سرمایه فکری سازمانی می تواند هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی در فرآیندهایی مانند خلق کردن،ذخیره کردن ، به اشتراک گذاشتن ، کسب نمودن و بکارگیری دانش شخصی و سازمانی ظاهر شود.جو ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بازرگانی داخلی چکیده صاحب‌نظران و محققین معتقدند که ارزیابی عملکرد موضوع اصلی در تمامی تجزیه و تحلیل‌های سازمانی محسوب می‌شود و تصور سازمانی که شامل ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد نباشد، عملاً غیرممکن به نظر می‌رسد. امروزه مدیریت خرید و عرضه در عملکرد عملیاتی و مالی به طور فزاینده‌ای مهم است. فشارهای رقابتی ...

دانشکده مدیریت و حسابداری – گروه مدیریت بازرگانی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) فهرست مطالب چکیده 1 فصل اول: کلیات تحقیق 1-1-مقدمه. 3 1-2-بیان مسئله. 3 1-3-ضرورت انجام تحقیق.. 4 1-4- چارچوب نظری.. 5 1-5-سوالات تحقیق.. 6 1-5-1- سوال اصلی.. 6 1-5-2-سوالات فرعی.. 6 1-6- فرضیه های تحقیق.. 7 1-6-1-فرضیه اصلی.. 7 1-6-2-فرضیه های فرعی.. 7 1-7- اهداف تحقیق.. 7 1-7-1- ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " تولید" چکیده: سازمان ها باید در شرایطی به بقاء و حیات خود ادامه دهند که جهان با تغییرات سریع و عمده همراه است . در این شرایط مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم در زمینه ایجاد مزیت رقابتی شمرده می شود. چرا که سازمان ها باید محیطی برای تسهیم، انتقال و تبادل دانش در میان اعضاء به وجود آورند و افراد را، در جهت با مفهوم کردن ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق.M.Sc گرایش: قدرت چکیده: درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم­های قدرت رخ‌داده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می­باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه­کارهای مناسب، ...

دانشکده مدیریت و حسابداری ، گروه مدیریت بازرگانی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A ) مدیریت بازرگانی ، مدیریت تحول چکیده در دنیای کنونی با افزایش جمعیت و رشد سریع تغییرات ، جوامع به سرعت در حال گسترش ، رشد و شکوفایی هستند که در این میان کارآفرینی در عصر مدرن امروزی یکی از اصلی ترین راهبردهای بنیادی هر کشور محسوب می شود . در حقیقت در یک اقتصاد پویا ، تمامی عوامل ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی ( M.A ) گرایش: داخلی چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مؤلفه ­های فناوری اطلاعات از طریق کانال­های انتقال بر مؤلفه­های مدیریت منابع انسانی می­باشد. برای گرد آوری اطلاعات در حوزه پژوهش از مطالعات کتابخانه­ای برای تسریح ادبیات نظری موجود، و پرسش­نامه برای اندازه­گیری متغیرهای استفاده شده است. جامعه آماری کارمندان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته برق (M.Sc.) گرایش: قدرت چکیده قابلیت اطمینان در هر سیستم، مفهومی است که به عملکرد ایمن و مطمئن سیستم اشاره می کند. هرچند این مفهوم بطور تعریف نشده ای در اکثر سیستم ها نظیر الکتریکی، مکانیکی، فنوماتیک و...مورد توجه طراحان و مصرف کنندگان است، اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش حضور بارهای حساس و وابستگی به کار مداوم سیستم ها، امروزه این مفهوم به ...

ثبت سفارش