پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا )

word 1 MB 31124 115
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.)

    گرایش مدیریت منابع انسانی

    چکیده

    بدون شک یکی از مهمترین شرائط سازمان های موفق و پویا، داشتن نیروهایی است که تمایل دارند در تغییرات سازمان و حرکت آن به سوی پیشرفت و موفقیت ، بدون وجود الزام و اجبار، مشارکت کنند. مشارکتی که از وظائف رسمی فراتر رفته و برای بقا و اعتلای سازمان بسیار حائز اهمیت هستند و تحت عنوان رفتار های شهروندی سازمانی تعریف شده اند. بروز رفتارهای شهروندی سازمانی نیازمند یکسری زیرساخت ها و ریشه ها و پشتوانه های قوی می باشد. ازجمله این پشتوانه ها می توان به ابعاد مختلف عدالت درک شده توسط اعضاء سازمان اشاره نمود.همچنین عوامل متعددی نیز بر نحوه ادراک از عدالت و ارتباط آن بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی تأثیرگذار می باشد که می توان از جمله می توان ازسبک های رهبری و مبادلات اجتماعی نام برد.

    هدف از این پژوهش  بررسی رابطه بین عدالت سازمانی بعنوان متغیر مستقل و بروز رفتار های شهروندی سازمانی بعنوان متغیر وابسته در میان کارکنان شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) و همچنین تأثیر سبک رهبری مبادله رهبر- عضو بعنوان متغیر میانجی بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در میان آنها می باشد.این پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی می باشدف بطوری که پرسشنامه هایی برای سنجش رفتار شهروندی و عدالت سازمانی و مبادله رهبر – عضو در بین نمونه آماری توزیع گردید که 197 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت که بر اساس نتایج حاصله فرضیه اول تحقیق که بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین عدالت توزیعی و رفتار شهروندی بود تأیید گردید، اما فرضیات دوم و سوم که رد شدن و به عبارتی وجود رابطه معنا دار بین عدات رویه ای و مراوده ای با رفتار شهروندی تأیید نشد. فرضیات چهارم ، پنجم و ششم که بیانگر میانجی گر بودن مبادله رهبر – عضو بر رابطه بین سه بعد عدالت سازمانی و رفتار شهروندی بودند، تأیید شدند. که این امر نشان دهنده اهمیت بالای ارتباطات و تبادلات اجتماعی بین مسئولان و کارکنان سازمان می باشد که نتایج حاصل از این پژوهش می تواند به بهبود کیفیت ارتباطات و تبادلات بین آنها و بروز رفتارهای شهروندی کارکنان در سازمان کمک نماید. 

    مقدمه

    بحث از عدالت[1] و بررسی صور ماهیت آن بحثی است که دارای پیشینه بسیار طولانی است. بحث عدالت در سرشت خود بحثی تجریدی ، تحلیلی و نظری است و همیشه با تنوع دیدگاهها و اختلاف نظرها همراه بوده است. این تنوع خصوصا از آن به بعد دیده می شود که عدالت در تمام جنبه های فردی، خانوادگی ، ابعاد کلان اجتماعی و نهادها  و سازمان های دیگر ، در حقوق و قضا ، در فلسفه و سیاست و .... حضور  و بروز جدی دارد. این امر باعث پراکندگی و تشتت هرچه بیشتر در بحث عدالت ، تعاریف ،محدوده ها و.... آن می شود . عدالت مفهوم بسیار پیچیده ای است و ارتباط و نسبت آن با سایر مفاهیم اجتماعی چون آزادی ، اخلاق و . . .  نیز مزید بر علت شده است و تعریف این امر را پیچیده تر می سازد و آن را واژه ای مناقشه پذیر می نماید. این امر به  گونه ای است که بسیاری عدالت را بر اساس برابری می دانند و یرخی آن را در نابرابری توجیه می نمایند. گستردگی و مناقشات بر سر این مفهوم باعث عدم تحقق اجماع در ماهیت می شود و نسبیتی بر اساس عدالت نسبت به چه کسی ، چه حوزه ای ، چگونه، به چه نسبتی ایجاد میکند که ارائه و پذیرش تعاریف دایره المعارفی را سخت می نمایند.(صدیقیان،1385) یکی از پیامدهای عدالت سازمانی بروز رفتارهای شهروندی در سطح سازمان هاست.بدین ترتیب که اعضاء سازمان در قبال احساس وجود عدالت برانگیخته می شوند تا با رفتارهای یاری دهنده،مانند رفتارهای شهروندی سازمانی، مشارکت خود را در سازمان افزایش دهند،و بالعکس. سبک های رهبری و سطوح ارتباط مدیران سازمانها با اعضاء سازمان نیز ازعواملی هستند که بر دیدگاه و برداشت اعضاء سازمان از وجود عدالت در سازمان و نهایتاً بر بروز رفتارهای شهروندی در سازمان تأثیر به سزائی دارد که سبک رهبری مبادله رهبر- عضو یکی از این عوامل می باشد.

     در این فصل ابتدا به بیان مساله تحقیق پرداخته شده و سپس اهمیت تحقیق ، چهارچوب نظری و هدف آن آورده شده و سپس سوال و فرضیات تحقیق و تعاریف متغیرهای آن ذکر شده و در نهایت قلمرو تحقیق بیان شده است.

     

     

     

    1-2 ) بیان مسأله

    بررسی رفتار فردی در محیط کار توجه محققان را در یک دهه گذشته به میزان زیادی به خود معطوف داشته است .(مقیمی، 1384) رفتار های متفاوتی از افراد در سازمان مشاهده می شود، از نگاه سازمان برخی مطلوب و برخی نا مطلوب انگاشته می شوند. مدیران سازمانها در تلاشند تا با ادراک نیروی انسانی و پیش بینی واکنش های ایشان ، ضمن نفوذ بر رفتار اعضاء از این قابلیت برای نیل به اهداف سازمان استفاده نمایند.( رحمانی ، یزدانی ، قلی زاده، 1388)

    با توجه به اهمیت اساسی رفتار شهروندی برای سازمانها در افزایش اثربخشی  سامان و دستیابی به منافع سازمان و همچنین منافع افراد سازمان که جدا از منافع سازمان نیست و با توجه به اهمیت ذاتی سازمان های دولتی و عمومی و تأثیر روز افزون آنها بر جامعه ، بی تردید ارتقاء اثربخشی این سازمانها می تواند منجر به بهبود جامعه شود.( دانائی فرد، ابراهیمی بلوطبازه، 1388 )همچنین رفتار شهروندی سازمانی بر کاهش دو متغیر مهم رفتار سازمانی یعنی غیبت و رفتارهای مخرب شغلی نیز اثرگذار است. چرا که کارکنانی که دارای وجدان کاری، حس نوع دوستی ، جوانمردی و گذشت هستند و نیز تمایل به ارائه رفتارهای فرا وظیفه ای دارند، احتمالاً کمتر غیبت می کنند و دلیلی وجود ندارد که رفتارهای مخرب شغلی مثل آسیب رسانی به همکاران و یا به اموال سازمان از خود نشان دهند. ( ابیلی، شاطری،یوزباشی، فرجی ده سرخی، 1388)

    همچنین  سازمانها در کشور های جهان سوم که نیازمند جهشی عمده در افزایش کارآمدی هستند، بایستی زمینه را به گونه ای فراهم سازند که کارکنان و مدیرانشان با طیب خاطر تمامی تجربه ها ، توانائی ها و ظرفیت های خود را در جهت اعتلای اهداف سازمانی به کار گیرند. این امر میسر نخواهد شد ، مگر آن که اصول و عقئد مربوط به رفتار شهروندی سازمانی ، شناسائی و بسترهای  لازم برای پیاده سازی این گونه رفتارها فراهم گردد.( مقیمی، 1384 ) نظریه عدالت سازمانی و حیطه های مختلف آن پیش بینی کننده بسیاری از متغیرهای سازمانی مانند رفتار شهروندی سازمانی ، خشنودی شغلی ، غیبت، ترک شغل و . . . است . براساس نظریه عدالت سازمانی  می توان  پیش بینی کرد که کارکنان  در قبال وجود یا عدم وجود عدالت سازمانی در محل کار واکنش نشان می دهند.

    مطالعات انجام شده بیانگر آنند که قضاوتهای افراد از میزان رعایت عدالت در سازمان ، بر نگرش هائی از قبیل تعهد سازمانی ، میزان مشروعیت صاحبان اختیار در سازمان موثرند. همچنین هنگامی که افراد احساس می نمایند که پیامدها و رویه های  سازمانی غیرمنصفانه اند، احتمالاً عملکرد بدتری خواهند داشت، در انجام  رفتارهای تبعی (شهروندی) در سازمان  شکست خورده ، احتمال کمتری وجود دارد که از تصمیم های افراد صاحب اختیار اطاعت نموده  و رفتار های اعتراض آمیز(رفتارهای ضد شهروندی) بیشتری از خود نشان می دهند.(امیرخانی، پورعزت 1387 )

    کارکنان در جامعه پژوهش (شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران - چوکا ) از جهت عدالت سازمانی و تأثیری که ادراک عدالت چه از جهت ساختاری (سازمان) و چه از جهت اجتماعی (مدیران) بر رفتارهای شغلی کارکنان شامل رفتارهای درون نقش (عملکرد شغلی) و فرا نقش (عملکرد شهروندی که در جهت کمک به اثر بخشی سازمانی است) گذاشته و همچنین تأثیری که تئوری مبادله رهبر – عضو(پیرو) بر رابطه بین ادراک از عدالت و بروز رفتارهای شهروندی سازمانی می گذارد، موجب انجام وظایف محوله در حد شرح شغل و بعضاً حتی نازلتر از آن و بیشتر در جهت رفع مسئولیت است به طوری که می توان در اظهارات افراد به طور مستقیم و یا نوع عملکرد افراد به طور غیر مستقیم آن را مشاهده نمود. گفتن عباراتی از قبیل (( برای این شرکت که نباید کار کرد، کی فرق کسی که کار میکنه با کسی که کار نمی کنه رو میدونه، فلانی دیر میاد زود میره بیشترین پاداش را هم میگیره، پست های خوب فقط مال نورچشمی هاست ...)) که در برخی سازمانها بعضاً شنیده می شود به نظر می رسد که بیان کننده کاهش انگیزه فرد و اشاره غیر مستقیم وی بر بی عدالتی و بی انصافی جاری در محیط کار است که به طور مسلم بر بروز رفتار های شغلی (درون نقش) و در جلوگیری از بروز رفتارهای فرانقش تأثیر بسزایی خواهد گذاشت. همچنین نوع برخوردهایی که از طرف مدیران و سرپرستان جهت کنترل کارکنان و وادار نمودن آنان به انجام عملکرد شغلی صورت می گیرد و میزان ارتباطات بین آنها ، نشان دهنده نبود و یا پایین بودن رفتارهای فرانقش در انجام وظایف محوله که مطمئناً در انجام بهتر عملکرد شغلی و در نهایت بر میزان اثربخشی در دستیابی به اهداف تعیین شده سازمانی تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

    با توجه به مطالب ذکر شده در خصوص عدالت سازمانی[2] و تأثیر آن بر رفتارهای شهروندی سازمانی[3]، و تأثیر مبادله رهبر – عضو[4]، بعنوان متغیر میانجی،  مبانی نظری در این پژوهش بر مبنای مطالعات و تحقیقات «جوی کریکر[5] و مارگارت ویلیامز[6] » در سال 2007 تحت عنوان" عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی ؛ با یک مدل میانجی[7] " که در آن به بررسی ابعاد عدالت سازمانی در دو تحقیق جداگانه که یکی در یک نهاد دانشگاهی و دیگری در دو سازمان بزرگ صنعتی چند ملیتی صورت گرفته است، می باشد.                                                   

    1-3 ) ضرورت و اهمیت پژوهش

    رفتار شهروندی سازمانی، به عنوان الگوی نوین رفتار کارکنان در سازمان ها امروز به عنوان رویکردی مدرن در مدیرت نوین نیروی سازمانی در بسیاری از سازمان های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته است. (مستبصری، نجابی 1388) بررسی های انجام شده حاکی از آن است که با مدیریت مؤثر و تقسیم کار مناسب که ویژگی های فردی و شخصیتی افراد را در نظر گرفته باشد می توان شرایطی را ایجاد کرد که افراد نقش خود را با کیفیت و کمیتی فراتر از آنچه که تعریف شده و انتظار می رود ایفا نموده و به عنوان شهروند سازمانی متخصص و متعهد، به تمامی ارزش ها و آرمان سازمان پایبند بوده و در راستای تأمین انتظارات ذینفعان گام بردارد.(مستبصری، نجابی، 1388) رفتار شهروندی سازمانی یکی از اجزای اصلی عزت سازمانی است. (الوانی، 1388) رفتار شهروندی سازمانی به صورت یک رفتار فردی تعریف شده است که اهداف سازمان را با کمک به محیط روانی و اجتماعی آن، ارتقاء می بخشد. به این ترتیب یکی از دلایل کاهش رفتارهای شهروندی سازمانی می تواند در پاسخ به بی عدالتی در سازمان باشد و از آنجائی که رفتارهای شهروندی سازمانی جز وظایف درون نقش نیستند، کاهش این رفتارها نسبت به عدم انجام رفتارهای رسمی نقش، منطقی تر به نظر می رسد.(ابیلی، شاطری، 1388)اگر زندگی روزمره خود را مرور کنیم نتیجه        می گیریم که سازمان ها شدیداً در زندگی ما نفوذ کرده اند، ما روزانه با سازمان های متعددی در تماس هستیم و بیشتر مردم، قسمت اعظم زندگی شان را در سازمان ها می گذرانند. به این ترتیب تلقی ما از سازمان ها ممکن است مثبت یا منفی باشد این برداشت که خود ناشی از تجارب شخصی ما در تماس با سازمان ها است، ادراک ما را نسبت به سازمان ها تشکیل می دهد این ادراک مشترک به ما می گوید که باید سازمان ها را به یک روش سیستماتیک بررسی کنیم تا نسبت به آنها شناخت بیشتری پیدا کنیم. (ایران نژاد پاریزی و ساسان گهر، 1385) گرینبرگ[8] (1990) در یک مقاله که وضعیت تحقیق در گذشته، حال و آینده در عدالت سازمانی را مورد ارزیابی قرار داده، مطرح کرده است که تحقیقات مربوط به عدالت سازمانی ممکن است به طور بالقوه بسیاری از متغیرهای مربوط به رفتار سازمانی را تبیین کنند. عدالت سازمانی اصطلاحی است که برای توصیف نقش عدالت که به طور مستقیم با موقعیت های شغلی ارتباط دارد به کار می رود. (نعامی، شکرکن 1385) نظریه عدالت سازمانی و حیطه های مختلف آن پیش بینی کننده بسیاری از متغیرهای سازمانی مانند رفتار شهروندی سازمانی، خشنودی شغلی، غیبت، ترک شغل و ... است.(نعامی، شکرکن 1385) بارون و گرینبرگ معتقدند، هنگامی که افراد احساس میکنند که در سازمان با آن ها به صورت غیر منصفانه رفتار می شود، رفتارهای پرخاشگرانه و خطرناک افزایش می یابد. در واقع ادراک عدم رعایت عدالت در محیط کار یکی از عوامل اساسی مؤثر بر بروز رفتارهای پرخاشگرانه است. (امیر خانی، پورعزت 1387)

    رهبر مبادله ای از نظر بَس[9] کسی است که رابطه داد و ستد رهبر-پیرو را ترجیح می‌دهد و در واقع رهبر، نیازهای پیروان را در ازای عملکرد آنها در برآورده کردن انتطارات پایه ای، مرتفع می‌کند. این رهبر در خطر گریزی بهتر عمل کرده و به زیردستان اطمینان می‌دهد و به آنها اجازه رسیدن به هدفها را می‌دهد.

    سومین مؤلفه این مدل به عنوان رهبری غیر مبادله ای  یا عدم مداخله گر،  خوانده می‌شود که سبکی
    "بی مبالات" در رهبری است که رابطه ای منفی بین رهبر و عملکرد پیرو در آن برقرار است. این رهبران هنگامی که لازم است، غایب هستند، از قبول مسئولیت سرباز می‌زنند و در خواست­های کمک از سوی زیردستان را پیگیری نمی‌کنند(یعقوبی و مقدمی، 1388) رهبری مبادله ای عبارت است از رهبری مبتنی بر مبادله بین رهبر و پیرو به طوری که تمایلات فردی طرفین تأمین شود. (یعقوبی ومقدمی ،1388)

    1-4 ) چارچوب نظری تحقیق

    نظریه پردازان علوم شناختی رفتار را تابعی از باورها، انتظارات و ارزش ها و سایر ادراکات ذهنی انسان
    می دانند به بیان دیگر رفتار، ناشی از انتخاب آگاهانه و منطقی انسان است.(یعقوبی، سقاییان نژاد اصفهانی، 1388) یکی از ابعاد مهم رفتار فرد در داخل سازمان ادراک است اگر همه افراد هر چیزی را به یک شکل درک می کردند همه چیز ساده تر و کم هیجان تر می نمود. افراد یک چیز واحد را به شکل های مختلف ادراک می کنند.(مورهد[10]1387) ادراک را می توان به طریق زیر تعریف کرد : فرآیندی است که به وسیله آن، افراد پنداشت ها و برداشت هایی را که از محیط خود دارند تنظیم و تفسیر می کنند و بدین وسیله به آن معنا می دهند. ولی باید توجه داشت ادراک یک نفر می تواند با واقعیت عینی بسیار متفاوت باشد. لازم به یادآوری است که غالباً افراد از یک چیز واحد برداشت های متفاوتی دارند.(رابینز[11] 1386)

    گرینبرگ عدالت سازمانی را رفتار منصفانه سازمان با کارمندان تعریف می کند. این افراد سازمان هستند که عادلانه بودن رویه ها سازمانی را با بررسی و مقایسه حجم کار، سطوح دستمزد، مزایای کار و تسهیلات رفاهی تعیین و ادراک می کنند . مطالعات ادراک عدالت در محیط کاری، در سال های اخیر رشد فزاینده و بسیار چشمگیری داشته است. با اینکه اولین مطالعات درباره ی عدالت در اوایل دهه ی 60 میلادی انجام گرفته برخی از صاحبنظران، نظریه برابری آدامز[12]را نظریه گسترش عدالت در سازمان نام نهاده اند زیرا بر توزیع عادلانه درآمدها در میان انسان ها برای دستیابی به سطح بالایی از انگیزش تمرکز  دارد.(مختاریان پور 1387)

    محققین، عدالت سازمانی را که درباره ی روش هایی بود که در آن کارکنان می فهمند در زمینه کاری با آن ها به عدالت و انصاف برخورد می شود یا خیر، مورد مطالعه قرار دادند. به طور کلی تحقیق درباره ی عدالت سازمانی حاکی از آن است که کارکنانی که بر این باورند به انصاف با آنها برخورد می شود، تعامل خوبی در رفتار خودشان با سازمان خواهند داشت و در رفتارهای اجتماعی نیز موفق خواهند بود. تحقیقات برروی عدالت سازمانی وسیع است و شواهد تجربی از ایده ها و نظرات آن حمایت می کند. بطور مثال کار تجربی نشان دهنده ی یک ارتباط مثبت بین ادراک های گرفته شده از عدالت و انصاف و رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان است. برعکس، یک تعداد از مطالعات نشان می دهند که هنگامی که کارکنان بر این باور هستند که تصمیمات سازمانی و عملکرد های مدیریتی ناعادلانه هستند، آن ها احساساتی از قبیل خشم، خشونت و ناخشنودی را تجربه می کنند. (Nabatchi, Bloomren,Hening.2007). همچنان که ملاحظه شد عدالت سازمانی تأثیر بسزایی در رفتار سازمانی دارد و در تبیین چرایی واکنش افراد به پیامد های غیر منصفانه، فرآیندها و رویه های نامناسب و مراودات غیر عادلانه بسیار راهگشاست. احساس عدالت در سازمان نه تنها بر نگرش ها، عملکرد و رفتارهای درون سازمان تأثیر داردبلکه در نحوه برخورد آنها با ذینفعان بیرونی به ویژه مشتریان مؤثر است و حتی برخورد مشتریان با افراد و سازمان را تحت تأثیر قرار می دهدMasterson,2001))

    بنابراین توسعه و حفظ رفتارهای عادلانه و ایجاد احساس و ادراک عدالت در سازمان و کارکنان، برای افزایش نگرش های مثبت کارکنان، تعهد و وفاداری، انگیزه ها، تلاش و عملکرد فردی و جمعی آنان، ضروری است. توسعه و برنامه ریزی جهت انجام اقدامات مناسب، نیازمند شناخت ابعاد گوناگون عدالت سازمانی و نحوه تأثیر گذاری آنان بر انواع نگرش ها و رفتارهای کارکنان است.( سیدجوادین،راحی ، طاهری عطار،1387) در حقیقت وقتی کارکنان عدالت سازمانی را درک می کنند، بین این درک آنها با مفهوم عدالت و واکنش های آن ها به سازمان همچون تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه ایجاد می شود. به علاوه، بین درک کارکنان از مافوقشان با عدالت و پاسخ هایی که به مدیران می دهند مثل اعتماد به آن ها و رفتارهای شهروندی جهت دار از سوی آنان نیز رابطه وجود دارد. به عبارت بهتر، وقتی درک عدالت سازمانی با درک عدالت اجتماعی همراه شود، رفتار و نگرش کارکنان بهتر می شود.

    تپر[13] و همکاران(2001) بر این باورند که بعضی کارکنان، رفتار شهروندی سازمانی را بخشی از شغل خود تعریف می کنند. (مردانی حموله، حیدری 51:1388). تاتر[14] و همکاران رضایت از شغل و مدیر را دو پیامد مهم کیفیت رابطه مبادله ای دانسته و معتقدند فردی که از ابعاد رابطه با کیفیت لذت می برد، رضایتمندی بیشتری داشته ودر مقابل ، شخصی که از رابطه کم کیفیت رنج میبرد، حداقل رضایتمندی را از شغل و مدیر خود داردکه این مساله ارتباط مستقیمی با بروز رفتارهای شهروندی دارد.

    ادبیات نظری در این پژوهش بر گرفته از مدل عدالت سازمانی نیهوف[15] و مورمن[16] شامل 20 پرسش که سوالات 1 تا 5 مربوط به بعد عدالت توزیعی، گزینه های 6 تا11 مربوط به بعد عدالت رویه ای، و گزینه های 12 تا 20 مربوط به بعد عدالت مراوده ای می باشد، که در کنار پنج بعد رفتار شهروندی سازمانی برگرفته از تحقیقات دنیس اورگان[17] شامل 12 گزینه ابعاد  نوع دوستی وظیفه شناسی ، تحمل پذیری یا جوانمردی ، فضیلت شهروندی و ادب و نزاکت است و همچنین مدل تئوری مبادله رهبر – عضو«ویلیام پفر[18] و جان جونز[19]» شامل 12 گزینه می باشد.

    ما در این تحقیق که بر گرفته از مدل تحقیقی «جوی کریکر و ویلیامز،2009 » می باشد، برآنیم که ارتباط ادراک کارکنان شرکت صنایع چوب وکاغذ ایران(چوکا)از ابعاد مختلف عدالت با رفتار شهروندی سازمانی سرپرستان آنها را با لحاظ کردن مبادله رهبر- عضو بررسی نمائیم.

     

    The Effect of  leader-member exchange on the relationship between demensiones of  organizational justice with  organizational citizenship behaviors

     in Iran wood and paper industry  (Chouka)

    Without a doubt one of the most important conditions for successful organizations and the dynamic forces that tend to move towards the progress and success of the organization changes without obligation or compulsion, to participate. The participation of official duties go beyond survival and excellence are very important and are defined as organizational citizenship behavior. Organizational citizenship behaviors require some infrastructure and strong roots and support is.

    This support can be understood as different aspects of justice by members of the organizations mentioned. Several factors also affect the perception of justice and its relationship to organizational citizenship behaviors that can influence the style of leadership can be social exchanges named.

    The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational justice and organizational citizenship behavior as the independent variable and the dependent variable in the Wood and Paper Industries Company of Iran (Chouka)  and Transactional leadership style as well as the impact of leader - member variable as a mediator of the relationship between organizational justice and organizational citizenship behavior among them., This study is descriptive and survey directory.

    So that justice and organizational citizenship behavior questionnaire for measuring and communicating the leader - member of the sample was distributed, 197 questionnaires were analyzed, The first hypothesis is based on research results that indicate a significant positive relationship between distributive justice and citizenship behavior had been approved, But the second and third hypotheses were rejected and significant relationship between words, unjust procedural and interactional citizenship behavior was not confirmed. Hypothesis IV, V and VI, which represents mediating the exchange of leader - member of the relationship between the three dimensions of organizational justice and citizenship behavior were confirmed. This indicates the importance of communication and social exchanges between officials and employees are The results of this research can improve the quality of communication and exchange between employees in organizations to help them citizenship behaviors.

  • فهرست:

    فصل اول  کلیات تحقیق                                                                                          

    مقدمه ..................................................................................................................2

    بیان مسأله.............................................................................................................3

    ضرورت و اهمیت پژوهش...................................................................................5

    چهارچوب نظری تحقیق.......................................................................................6

    اهداف پژوهش ....................................................................................................10

     سوال تحقیق........................................................................................................10

    فرضیات تحقیق....................................................................................................10

    تعاریف عملیاتی متغیرهای تحقیق.......................................................................10

    1-8-1) تعریف عملیاتی عدالت سازمانی ................................................................10

    1-8-2) تعریف عملیاتی رفتار شهروندی سازمانی ..................................................11

    1-8-3) تعریف  عملیاتی متغیر میانجی....................................................................13

    1-9 )  قلمرو تحقیق.........................................................................................................13

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    بخش اول: عدالت سازمانی

    2-1) مقدمه......................................................................................................................16

    2-2)مفهوم لغوی عدالت..................................................................................................17

    2-3) مفهوم عدالت در اندیشه های سیاسی.....................................................................17

    2-3-1) مفهوم عدالت در اندیشه های سیاسی قدیم.......................................................17

    2-3-2) مفهوم عدالت در اندیشه های سیاسی جدید..............................................................18

    2-4) جایگاه ادراک در عدالت سازمانی...................................................................................19

    2-5) عدالت سازمانی .............................................................................................................20

    2-6) ابعاد عدالت سازمانی

    2-6-1) عدالت توزیعی..........................................................................................................21

    2-6-2)عدالت رویه ای .........................................................................................................22

    2-6-3) عدالت مراوده ای......................................................................................................22

    2-6-3-1) ویژگی های عدالت مراوده ای..............................................................................23

    2-7) کانون های عدالت سازمانی .........................................................................................24

    2-8) عوامل مؤثر بر عدالت سازمانی ....................................................................................25

    2-9) سبک رهبری و عدالت سازمانی ..................................................................................26

    2-10) ابعاد محتوایی ساختار عدالت سازمانی .....................................................................26

    بخش دوم : رفتار شهروندی سازمانی

    2-11) تعریف رفتار شهروندی سازمانی ................................................................................31

    2-12) ابعاد رفتار شهروندی ...................................................................................................31

    2-13 ) ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی ...........................................................................34

    2-14) عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی ..............................................................34

    2-15) رابطه مبادله رهبر- عضو با رفتار شهروندی سازمانی ..................................................37

    2-16) سایر حیطه های رفتار شهروندی سازمانی ...................................................................37

    2-17)مفاهیم مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی ....................................................................38

    2-18) رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی ......................................................39

     

    بخش سوم: مبادله رهبر – عضو (پیرو)

    2-19) تعریف تئوری مبادله رهبر- عضو ...................................................................................42

    2-20) روابط در تئوری مبادله رهبر – عضو ..............................................................................42

    2-21 ) پیش زمینه های مبادله رهبر – عضو  .............................................................................43

    2-22 ) بهبود کیفیت تبادلات رهبر- عضو .................................................................................43

    2-23)تأثیر مبادله رهبر – عضو بر رابطه بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی ........................................45

    بخش چهارم: پیشینه

    2-24 )پیشینه تحقیق ...................................................................................................................47

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1 ) مقدمه ................................................................................................................................54

    3-2 ) روش پژوهش ....................................................................................................................54

    3-3)جامعه آماری .........................................................................................................................54

    3-4 ) نمونه آماری.......... .............................................................................................................54

    3-4-1 )روش نمونه گیری............................................................................................................54

    3-4-2 ) حجم نمونه ...................................................................................................................55

    3-5 ) شیوه جمع آوری داده ها ....................................................................................................55

    3-6 ) روایی و پایایی ...................................................................................................................56

    3-7 ) روشهای تجزیه و تحلیل داده ها .......................................................................................57

    3-7-1 ) بخش توصیفی داده ها (آمار توصیفی) ........................................................................ 57

    3-7-2 ) بخش تحلیلی داده ها ( آمار استنباطی)........................................................................ 57

     

    فصل چهارم: جمع آوری و تحلیل داده ها

    4-1 ) مفدمه .............................................................................................................................59

    4-2 ) توصیف متغیرهای تحقیق ..............................................................................................59

    4-2-1 ) آمار جمعیت شناختی .................................................................................................59

    4-2-2 )آمار توصیفی متغیر های تحقیق..................................................................................61

    4-3) آزمون فرضیه های تحقیق ..............................................................................................65

    4-3-1) آزمون فرضیه اول ........................................................................................................65

    4-3-2)آزمون فرضیه دوم ........................................................................................................67

    4-3-3) آزمون فرضیه سوم ....................................................................................................68

    4-3-4) آزمون فرضیه چهارم ...................................................................................................70

    4-3-5) آزمون فرضیه پنجم ......................................................................................................72

    4-3-6) آزمون فرضیه ششم .......................................................................................................74

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1 ) مقدمه ................................................................................................................................77

    5-2 ) نتایج آمار توصیفی ............................................................................................................77

    5-3 ) نتایج آمار استنباطی ...........................................................................................................78

    5 -3-1)نتیجه آزمون فرضیه اول..................................................................................................78

    5-3-2) نتیجه آزمون فرضیه دوم ..................................................................................78

    5-3-3) نتیجه آزمون فرضیه سوم .................................................................................................79

    5-3-4 ) نتیجه آزمون فرضیه چهارم .........................................................................................79

    5-3-5) نتیجه آزمون فرضیه پنجم ...........................................................................................79

    5-3-6) نتیجه آزمون فرضیه ششم .....................................................................................................80

    5-4) پیشنهاداتی برای سازمان ............................................................................................................82

    5-5 ) محدودیت های پژوهش ..........................................................................................................83

    5-6 ) پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی .................................................................................................83

    منابع و مأخذ

    الف) منابع فارسی ..............................................................................................................................85

    ب ) منابع انگلیسی .............................................................................................................................87

    ضمائم و پیوستها ...............................................................................................................................90

    پرسشنامه ها ........................................................................................................................99

     

    منبع:

    منابع فارسی :

     

    1-ابیلی، خدایار، کریم شاطری، علیرضا یوزباشی، حاتم فرجی ده سرخی،1388، رفتار شهروندی سازمانی، ویژگی ها، ابعاد، متغیرهای پیش شرط و پیامدها، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی

     2 - اسلامی ، حسن ، سیار، رفتار شهروندی سازمانی ، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، 1386،

    سال هجدهم ، شماره 187، ص ص59-56

    3- اسلامی، حسن، نادر بهلولی زیناب، ،بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، فراسوی مدیریت،1387، سال چهارم شماره 14،ص ص108- 73

    4- اسلامی، حسن. (1387)، رفتار شهروندی سازمانی، تدبیر، 1386، شماره 187

    5- اسمعیلی گیوی، محمدرضا،کارکردهای درون سازمانی و برون سازمانی عدالت، فصلنامه سیاسی – اجتماعی برداشت دوم، 1387، سال پنجم ، شماره 8،  ص ص 230-201

    6- افجه، سیدعلی اکبر؛ 1385، مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی، تهران، سمت، چاپ پنجم، ص467.

    7- ایران نژاد پاریزی، مهدی ، پرویز ساسان گهر، 1383 ، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، چاپ هشتم ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، انتشارات موسسه عالی بانکداری ایران

    8- پورعزت، علی اصغر، آرین قلی پور، بررسی موانع ساختاری تحقق عدالت در سازمان، فصلنامه سیاسی – اجتماعی برداشت دوم ، 1387، سال پنجم، شماره 8، ص  248- 231

    9 – جواهری کامل،مهدی،تأثیر عدالت سازمانی، رابطه رهبر-عضو، اعتمادو توانمندسازی روان شناختی بر رفتارهای شهروندی سازمانی، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس ،1388 ، سال ششم ، شماره24،ص ص  24 – 7

    10- حسین زاده،علی ، محسن ناصری،عدالت سازمانی، نشریه تدبیر، 1386 ، سال هجدهم ، شماره 190 ،ص 23 - 18 

    11  - دانائی فرد، حسن ، عباس ابراهیمی بلوطبازه، 1388 ، رفتار شهروندی در سازمان های دولتی: تأملی بر مبانی و رویکردهای تاملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی                  

    12- ذاکر اصفهانی، عدالت سازمانی نقطه آغاز در گفتمان پیشرفت و عدالت، فصلنامه سیاسی – اجتماعی برداشت دوم، 1387،  سال پنجم، شماره 8 ،ص ص 12 – 7

    13- رابینز، استیفن . پی ، 1387، رفتار سازمانی، مفاهیم ، نظریه ها و کاربردها، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، جلد اول، فرد ، چاپ دوازدهم ، تهران انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی

    14- رامین مهر،حمید،بررسی رابطه بین ادراک از عدالت سازمانی ورفتار شهروندی سازمانی، مدیرت تحول،1388،سال اول،شماره 2  ، ص ص89-65   

    15- رایج،حمزه، سیدرضا سیدجوادین، حمیدرضا یزدانی،1386، ارائه و تبیین مدلی برای چگونگی تأثیرگذاری سبک های رهبری تحول آفرین و مبادله رهبر- پیرو بر رفتار شهروندی سازمانی، دانشور، سال هفدهم ،شماره 41 ،ص ص120– 103

    16- رحمانی، زین العابدین ، امیرعباس یزدانی، مصطفی قلی زاده، 1388 ، بررسی موضوعی پول چاپی در سازمان ها ، معضل یا راهکار؟ - اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی

    17-  رسولی،رضا ، بهنام شهائی، تأثیر رویکرد مبادله رهبر-پیرو بر رضایت شغلی کارکنان شعبه های تأمین اجتماعی تهران،چشم انداز مدیریت،1388،شماره 33، ص ص 84-67

    18- رضائیان،علی ، فرج اله رحیمی، ، بررسی تأثیرگذاری عدالت رویه ای بر رفتار شهروندی سازمانی بالحاظ کردن نقش اعتماد سازمانی،چشم انداز مدیریت،1387،شماره 29 ،ص ص 87-69.

    19- رضایی کلید بری،حمیدرضا. سعید باقر سلیمی، 1387، نقش عدالت سازمانی در تقویت رفتار شهروندی سازمانی. اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،

     20- شکرکن،حسین، عبدالزهرا نعامی ، بررسی روابط  ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی ، علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1383، دوره سوم،سال یازدهم شماره  1و2 ص ص 92- 72

    21- غفار زاده ، احمد، گودرزوندچگینی، حسین گنجی نیا،  بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتارشهروندی سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 1388، شماره 61 ، ص ص 120 -91

    22- کریتنر، رابرت، کینیکی، آنجلو؛ مدیریت رفتار سازمانی، علی اکبر فرهنگی و حسین صفرزاده، تهران، پیام پویا،.چاپ دوم، ص513

    23- متقی، پیمان، زهرا علی پور درویشی، مصطفی ادیب،1388، اصطکاک اجتماعی و رفتار شهروندی در سازمان؛ تبیین نقش مدیریت منابع انسانی و ادراک عدالت، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی

    24- مرادی، محمدرضا و همکاران، 1389 ، رابطه سبک های رهبری تحول آفرین _ تبادلی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران،مدیریت ورزشی،شماره 8 ،              ص ص150– 125

    25- مقیمی ، سید محمد، رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل، مجله فرهنگ مدیریت، 1387،  سال سوم، شماره 11،ص ص49-48                                   

      26-  مورهد، گریفین، 1387، رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده، چاپ سیزدهم، تهران ، انتشارات مروارید

     

     

     

    : منابع  انگلیسی

    28-Ambrose, M. 2002. Contemporary justice research: A new look at familiar questions. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89: pp803-812.

    29- Bass  B.M.,  Avolio  B.J., Goodheim  L; 1987 Biography  and  the  assessment  of  transformational leadership  at  the  world-class  level ;Journal   of Management. 13, pp 1-7

    30- Cohen- charash, Yochi & Paul E. Spector. 2001; "The role of justice in organizations: ameta – analysis; organizational behavior and human decision processes" , 86 , pp 278-323

    justice:  A  Construct  Validation  of  a  Measur",  Journal  of  Applied psychology,. 86.pp 386 – 400

    31- Cropanzano,  R.  and  Greenberg,  J.  1997." Progress  in  organizational justice. Tunneling through  the  maze",In  I.T.Robertson  AndC.L  Cooper (Eds.) International  Review  Of  Industrial  And  Organizational  Psychology, 12،pp 317-372

    32- Cropanzano, R., Prehar, C. A., & Chen, P. Y. 2002. Using social exchange Colquitt  Jason  A  (2001),"  On  the  Dimensionality  of  Organizational

    theory to distinguish procedural from Differing  effects  of fair procedures and treatment on work relationships. Academy of Management Journal, 43: pp 738-748.

    33- Fernandes,  Cedwyn  and  Awamleh,  Raed  (2006)  ,"Impact  of organizational  justice  in  an  expatriate  work environment" ,Management Research News,. 29. 11, pp 701-712

    34- Flemming, P.L; 2009، A study of the relationship between transformational leadership traits and organizational culture types in improving performance in public sector organizations: Caribbean perspective, Dissertation for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University, , p33

    35-.Ince.Mehmet.2011. The Effect of Employees' Perceptions of Organizational Justice on Organizational Citizenship Behavior: An Application in Turkish Public Institutions. International Journal of Business and Management. 6,p6.

    36-Kang, D.S. Stewart, J; 2007,Leader-member exchange (LMX) theory of leadership and HRD Development of units of theory and laws of interaction. Leadership & Organization Development Journal .28, p534.

    37- Karriker J. H & Williams.M.L. . 2009 . Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior: A Mediated Multifoci Model . Journal of Management 35: p112

    38- Malatesta, R. M., & Byrne, Z. S. 1997. The impact of formal and interactional procedures on organizational outcomes.Paper presented at the 12th annual conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology.St. Louis,

    39- Masterson,S.S.(2001),"A  trickle-down  model  of  organizational justice:  Relating  employees and customers'  perceptions  of  and reactions to fairness" , Journal of Applied Psychology, 86,pp 594-604

    40- Masterson, S. S., Moye, N. A., & Bartol, K. M. 2003. Social exchange and justice: Further examining the source of justice. Paper presented at the 18th annual conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, Orlando, FL.

    41- Moorman, R. H. 1991. Relationship between organizational justice and organizational citizenship behaviors: Dofairness  perceptions influence employee citizenship? Journal of Applied Psychology, 76:pp 845-855.

    42- Nabatchi  Tina  &  Blomren  Bingham  Lisa  &  Henning  Good  David (2001),  "Organizational  Justice  and  Workplace    mediation  :  a  six factor  model",school  of  public  and  Environmental  Affairs  ,  Indiana Conflict  --Resolution  Institute  ,  Indiana  University  ,  Bloomington  ,Indiana , USA International  Journal of ConflictManagement. 18. 2, pp. 148 -174

    43- Niehoff, B. P., & Moorman, R. H. (1993). Justice as a mediator of  the relationship between methods of monitoring and organizational citizenship behavior. Academy of Management Journal, 36(3): pp 527-556

    44-  Organ, D. W. 1988. Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.

    45- Podsakoff, P. M., & MacKenzie, S. B. 1993. Citizenship behavior and fairness in organizations: Issues and directions for future research. Employee Responsibilities and Rights Journal, 6: pp 257-269

    46 - Robinson, S. L. 1996. Trust and breach of the psychological contract. Administrative Science Quarterly, 41: pp 574 - 599

    47- Rupp, D. E., & Cropanzano, R. 2002. The mediating effects of social exchange relationships in predicting workplace outcomes from multifoci organizational justice. Organizational Behavior and Human Decision Processes,

    48- Williams, L. J., & Anderson, S. E. .1991,. Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of Management17: pp 601-617.


موضوع پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), نمونه پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), جستجوی پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), فایل Word پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), دانلود پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), فایل PDF پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), مقاله در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), پروژه در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), پروژه درباره پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا ), رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر مبادله رهبر- عضو بر رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران ( چوکا )

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: " استراتژیک " چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است. اجرای عدالت در جامعه و به خصوص سازمان ها موجب می شود که افراد با آرامش خاطر بیشتری به وظایف خود عمل کنند و بروز رفتار شهروندی سازمانی تحقق یابد. پژوهش حاضر ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده فارسی هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عواطف منفی با رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کلیه اعضای هکارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بوده که در سال تحصیلی 1392-1391 در خدمت دانشگاه بودند که از بین آنان 225 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش و با روش ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده در دنیای پر رقابت کنونی، سازمان ها پیوسته در جستجوی شیوه های جدیدی برای حداکثر کردن عملکرد و تلاش کارکنانشان هستند. رفتار شهروندی سازمانی رفتارهای فرانقشی و خودجوشی است که، کارکنان را در وضعیتی قرار می دهد که به صورت داوطلبانه فراتر از انتظارات وظیفه و شرح شغل خود عمل نمایند. در این میان ادراک کارکنان از منصفانه بودن پرداخت ها و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانی چکیده یکی از دلایل موفقیت سازمان های بزرگ این است که آنها کارکنانی دارند، فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می‌نمایند؛ یعنی آنها کارکنانی دارندکه رفتارهای شهروندی سازمانی را از خود بروز می‌دهند. پژوهش حاضر توصیفی و با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق درک عدالت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث فوریت های پزشکی فارس چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث فوریت های پزشکی فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس چکیده در این تحقیق به بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس پرداخته و به نتایجی دست یافت. به منظور بررسی این متغیرها تحقیقی به روش توصیفی از نوع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش نیروی انسانی چکیده عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای، از ضروری ترین امور به شمار می آید. در حقیقت عدالت از مفاهیمی است که عقل جمعی همه ی افراد بشر آن را مستحسن و نیکو می شمرد. امروزه بخش مهمی از زندگی انسان ها در ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش : تحول چکیده: بررسی وشناسایی عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی می تواند دارای اهمیت فراوانی برای تمامی سازمان ها و شرکت ها واز جمله سازمان تامین اجتماعی باشد. دراین راستا تحقیق حاضر با هدف تعیین بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان انجام شده است. روش تحقیق حاضر ...

ثبت سفارش