پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

word 825 KB 30789 132
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.»

    گرایش : تحول

    چکیده:

    بررسی وشناسایی عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی می تواند دارای اهمیت فراوانی برای تمامی سازمان ها و شرکت ها واز جمله سازمان تامین اجتماعی باشد. دراین راستا تحقیق حاضر با هدف تعیین بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان انجام شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی بوده و از نظر هدف کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان سازمان تامین اجتماعی بوده که تعدا آنها 725 نفر بوده و بر طبق روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس  196 نفر از بین آنها به عنوان نمونه تحقیق حاضر انتخاب شده است. روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق میدانی وابزار آن پرسشنامه می باشد. جهت اثبات روایی پرسشنامه از روش روایی محتوی وجهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جهت آزمون فرضیه های تحقیق از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد، که در نهایت تمامی فرضیه ها تائید شدند.

    کلمات کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی ، تعهد عاطفی، تعهد هنجاری ، تعهد مستمر، تعهد سازمانی 

    مقدمه

    بررسی رفتار افراد در محیط های کاری از دیرباز مورد توجه اندیشمندان علوم مدیریت بوده است. در حقیقت، درک رفتارهای کارکنان به منظور ایفای بهتر نقش ها و وظایف، موجب بهبود عملکرد و ارتقای اثربخشی سازمانی خواهد شد . دراین راستا مفهوم شهروندی سازمانی به نیروی انسانی سازمانها از منظر بدیعی می نگرد و ایشان را به عنوان شهروندان سازمانی خود می شناسد و درصدد است تا زمینه را برای بروز هر چه بهتر این شهروند فراهم سازد. در واقع، شهروند سازمانی علی رغم رفتارهای فرانقش، به دنبال کسب پاداش از سازمان نیست، بلکه از خود گذشتگی شغلی دارد و به اینکه رفتارهای فرانقش وی در تعالی سازمانش موثر است، باور دارد و تمام تلاش خود را برای بهبود و توسعه سازمان خود به کار می گیرد . در گذشته، محققان در مطالعات خود جهت بررسی رابطه ی بین رفتارهای شغلی و اثربخشی سازمانی، بیشتر به رفتارهای درون نقشی توجه می کردند. این رفتارها ناظر بر کارها، وظایف و مسئولیت های رسمی مانند: آنچه در شرح شغل آمده است، می باشند. اما امروزه توجه ی ایشان بیشتر به رفتارهای فرانقشی معطوف گشته است. رفتارهای فرانقشی، به فعالیت های فی نفسه خودجوش و آگاهانه مربوط هستند (مانند کمک به دیگران) و به طور مستقیم یا صریح به وسیله ی سیستم رسمی پاداش سازمان پیش بینی نشده اند اما کارآیی سازمان را به عنوان یک کل افزایش می دهند. سازمان های موفق، کارکنانی دارند که احساس مسئولیتی فراتر از آنچه که شغلشان برای آنها ایجاب می کنند، دارند و به نوعی خود را وقف موفقیت سازمانشان نموده و در این راستا به طور داوطلبانه وقت و انرژی بسیاری را صرف سازمان متبوعه می کنند . از سوی دیگر تعهد سازمانی به عنوان متغیری است که بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان تاثیر گذار است. تعهد سازمانی از دیرباز مورد توجه پژوهشگران بوده است و از زمان ورود به پژوهش های سازمانی، نظریه پردازان بسیاری به آن پرداخته اند . با توجه به موارد فوق در فصل اول تحقیق بعد از بیان مساله ، به ضرورت واهمیت تحقیق پرداخته خواهد شد. سپس به سوالات واهداف تحقیق به همراه چهارچوب نظری تحقیق اشاره شده ودر نهایت با تعریف مفهومی وعملیاتی متغیرها وبیان قلمروتحقیق فصل به پایان خواهد رسید.

    1-2 ) بیان مساله                                  

    رفتار شهروندی سازمانی از جمله مفاهیم نوین مدیریتی است که تاثیرات فردی و سازمانی متعددی دارد و یکی از موضوعاتی است که به صورت گسترده در تحقیقات علوم رفتاری به آن پرداخته شده است (Unal ,2013). شناخت وضعیت این نوع رفتار و راهکارهای توسعه ی آن در بهبود فعالیت های سازمانی نقش مهمی را ایفا می کند. با توجه به اهمیت شهروندان سازمانی به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان، رفتار ایشان نیز می تواند بسیار با ارزش تلقی گردد و از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی سازمانی  پرداخته اند (فرجی و احمدی، 1390). این مطالعات عموماً بیان می دارند که رفتار شهروندی سازمانی  برای سازمان ها، مدیران و کارکنان فواید زیادی را دربر دارد و میتواند منجر به بهینه سازی منابع، بهبود بهره وری سازمان و عملکرد اثربخش کارکنان  شده و سازمان را درمقابل با تغییرات محیطی توانمند سازد  (Wang, 2014). امروزه سازمان ها (مانند سازمان تامین اجتماعی) نیازمند کارکنانی هستند که فعالیت های فراتر از نقش سازمانی خود در سازمان انجام دهند. این رفتار ها باعث  بهبود عملکرد سازمان شده و باعث می شود که سازمان ها قادر به بهبود کیفیت و کمیت ارایه خدمات به مراجعین شده و همچنین قادربه برآورده ساختن معیارهای عملکرد سازمان گردد(013 Sjahruddin, 2). رفتار شهروندی به عنوان رفتارهایی توصیف شده است که فراتر از عملکرد وظیفهای و مهارت فنی فرد قرار دارد و به عنوان تسهیل کننده های اصلی انجام وظایف عمل می

    کنند. این گونه رفتارها ارتباط عمیقی با ارزشهای بنیادی کارکنان که سبب انگیزش رفتاری در آنان می گردد نیز دارا می باشند (محمودی میمند و هرندی، 1393). از سوی دیگر عوامل مختلفی بر بروز رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان تاثیر دارند، که یکی از عوامل تعهد سازمانی است. تعهد سازمانی نشان دهند میزان تلاش بیش از حد معمول کارکنان در جهت دستیابی به اهداف سازمانی است. تعهد سازمانی در حقیقت توصیفی است از حالت روانشناختی، که نشان می دهد فرد می خواهد در سازمان بماند (Asiedu etal., 2014). تعهد از علاقه و وفاداری به کار و باور قوی نسبت به اررزش های سازمانی ناشی می گرد (صالحی صدقیانی وهمکاران، 1393). می توان گفت که تعهد سازمانی عبارت است از نگرش های مثبت یامنفی افراد نسبت به کل سازمانی که در آن مشغول به کار هستند. درتعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساس وفاداری قوی دارد واز طریق آن سازمان خود رامورد شناسایی قرار می دهد.در تعهد سازمانی ، فرد سازمان را معرف خود می داند و آرزو می کند که عضویت آن باشد. به عبارت دیگر ، تعهد سازمانی، نوعی نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان در یک فرایند مستمر، به واسطه مشارکت افراد در تصمیم های سازمانی، توجه افراد به سازمان، موقعیت و رفاه سازمان – تلقی می شود (بیگی نیا و همکاران، 1392). ازسوی دیگر سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین سازمان های کشور می باشد که دارای تعداد زیادی ارباب رجوع بوده و این تعداد مراجعه کننده ها درطیف های مختلفی از نظردرآمد، تحصیلات، سن، نوع شغل و... هستند، همین موضوع باعث ایجاد تنوع رفتاری درمراجعین می باشد که نا خوداگاه شرایط را برای کارکنان پیچیده تر می نماید. با توجه به اینکه رفتار شهروندی سازمانی از ضروریات اساسی سازمانهای امروزی بوده و تحقیقات کنونی، رفتارهای فراتر از نقش را مد نظر قرار داده و غفلت از آنها ، در عملکردکارکنان قابل قبول نخواهدبود، بنابراین لزوم توجه هرچه بیشتر سازمانها به این مقوله اهمیت روزافزونی پیدا کرده که در این بین سازمان تأمین اجتماعی نیز مستثنی نمی باشد. در این تحقیق  تعهد سازمانی و ابعاد آن به عنوان متغیر مستقل و رفتارشهروندی سازمانی و ابعاد آن به عنوان متغیر وابسته و سابقه کار و تحصیلات به عنوان متغیر تعدیل گر  در نظر گرفته شده است و به بررسی رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان تأمین اجتماعی استان گیلان می پردازد. به این ترتیب  سوال اصلی تحقیق به صورت زیر است:

    آیارابطه ای بین تعهدسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی  وجود دارد؟

    .  1-3 ) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    بالا بودن سطح رفتار های شهروندی سازمانی در یک سازمان باعث می شود آن سازمان به محیطی جذاب جهت کار و فعالیت تبدیل شود، چراکه سازمان هایی که سطح رفتار شهروندی سازمانی درآن ها بالاست با جذب نیرو های کارآمد تر و کاهش میزان ترک خدمت از کارکنان عملکرد بهتری خواهند داشت. به همین جهت مفهوم رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یکی از موضوعات اساسی در حوزه رفتار سازمانی مطرح میشود که می کوشد تا با ارائه راهکارهایی به منظور بالا بردن تعهد سازمان ها، بهبود عملکرد، رضایت مشتریان، وفاداری و رضایت شغلی آن ها قدمهایی موثر بردارد (سلیمی وهمکاران ، 1392). رفتار شهروندی سازمانی دارای منافع زیادی برای سازمان می باشد. شهروندان خوب سازمانی با حفظ منافع سازمان، آن را در تخصیص منافع بصورت کارا و بهینه، یاری می رسانند. رفتار شهروندی سازمانی، بهره وری کارکنان و گروه های کاری را افزایش داده، کار تیمی را تشویق می کند، ارتباطات، همکاری، کمک های بین کارکنان را افزایش می دهد، نرخ اشتباهات را کاهش داده و مشارکت و درگیر شدن کارکنان را در مسایل سازمانی، افزایش می دهد و به طور کلی جو سازمانی مناسبی را فراهم می آورد. رفتار شهروندی سازمانی از طریق اثرگذاری بر عوامل درون سازمانی از قیبل: جو سازمانی، بهبود روحیه، افزایش تعهد سازمانی، کاهش نیات ترک شغل، کاهش غیبت و رفتارهای مخرب شغلی و نیز با تاثیرگذاری بر بهبود عوامل برون سازمانی همچون: رضایت ارباب رجوع، کیفیت خدمات و وفاداری مشتریان، موجب کیفیت عالی در عملکرد کارکنان می شود (Dennis, 2005). از سوی دیگر شناخت عوامل موثر بر بروز این رفتار بسیار حایز اهمیت است. چرا که می توان با تقویت این عوامل پبیش بینی کننده ، میزان بروز رفتار شهروندی سازمانی را در بین کارکنان بالا برد. این موضوع در سازمانی مانند ، تامین اجتماعی دارای اهمیت دو چندان است، چرا که بسیاری از خانوارهای کشور به نوعی با این سازمان درگیر هستند. سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. جمعیت تحت پوشش این سازمان، شامل حدود 12میلیون نفر بیمه شده و بیش از 2 میلیون نفر مستمری‌بگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمه‌شدگان، جمعیت تحت پوشش این سازمان برای خدمات درمانی به بیش از 37 میلیون نفر می‌رسد[1]. با توجه به حجم عظیم افراد تحت پوشش که بیش از 50درصد جمعیت کشور می باشد، اهمیت عملکرد این سازمان آن واضح و آشکار می گردد. با نوجه به این موارد تحقیقات نشان از تأثیرگذاری ویژگی های فردی، شغلی، سازمانی و رفتارهای رهبری بر رفتار شهروندی سازمانی دارد. همچنین رفتار شهروندی سازمانی نیز بر اثربخشی سازمانی، کیفیت خدمات، درگیری شغلی، تعهد سازمانی، عزت نفس و سرمایه اجتماعی تأثیر می گذارد. در واقع رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی اهداف سازمان از طریق کمک به محیط اجتماعی و روان شناختی یاری رسانده از کل سازمان حمایت کرده و به آن سود می رساند و موجب رضایت شغلی، محافظت از سازمان و بهره وری سازمانی می شود (وحدانی اسدی وهمکاران، 1393).

    1-4 ) اهداف تحقیق

    تحقیق حاضر دارای اهدافی به شرح زیر است:

    1-4-)اهداف علمی:

    1.بررسی وتعیین  میزان تعهد سازمانی و ابعاد آن در بین کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    2-. بررسی وتعیین  میزان رفتار شهروندی سازمانی وابعاد آن در بین کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان.

    3.بررسی ارتباط بین میزان تعهد سازمانی و ابعاد آن با میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    4. بررسی نقش تحصیلات و سابقه کار کارکنان در رابطه بین میزان تعهد سازمانی و ابعاد آن با میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان.

    1-4-2)اهداف کاربردی:

    بهره برداری از نتایج تحقیق در جهت ارایه پیشنهاداتی در راستای بهبود رفتار شهروندی کارکنان در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان.

    1-5 ) چهارچوب نظری

    چهارچوب نظری، بنیانی است که تمامی پژوهش برآن استوار می شود . این چهارچوب شبکه ای است منطقی، توصیفی، و پرورده، مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی است که در پی اجرای فرایندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه ی تحقیق، شناسایی شده اند. چهارچوب نظری روابط میان متغیرها را روشن می کند، نظریه هایی که مبانی این روابط هستند رامی پروراند و نیز ماهیت و جهت این روابط را توصیف می کند. همان گونه که بررسی پیشینه، مبانی چهارچوب نظری را تشکیل می دهد، یک چهارچوب نظری خوب نیز در جای خود، مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیه های آزمون پذیر را فراهم می آورد (سکاران ، 1388). تحقیقات زیادی پیرامون متغییر های تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی انجام  شده است.  یکی از این متغیر ها،  تعهد سازمانی است. میزان تعهد کارکنان به سازمان می تواند با بروز انواع رفتار شهروندی سازمانی مرتبط باشد. به عبارت دیگر، می توان گفت یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل مرتبط با بروز رفتار شهروندی سازمانی، میزان تعهد سازمانی کارکنان است (Nadim etal., 2004). مایر[2]و همکاران(2002) بیان کردند که از میان مؤلفه های تعهد سازمانی، ابتدا تعهد عاطفی و بعد از آن تعهد هنجاری بیشترین رابطه را با رفتار شهروندی سازمانی دارد و تعهد مستمر هیچ گونه رابطه ای نداشت (Meyer etal., 2002). آلوتیبی[3] (2005) ارتباط رضایت شغلی، درک عدالت و تعهد سازمانی را بر رفتارهای شهروندی سازمانی بررسی کرد و به این نتیجه دست یافت که فقط تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط دارد. نتایج پژوهش چیا و تسای[4](2007) حاکی از آن بود که تعهد سازمانی رابطه بین برنامه های مشارکت درسود و رفتار شهروندی سازمانی را تعدیل میکند. به عبارت دیگر، رابطه بین برنامه های مشارکت در سود با رفتارشهروندی سازمانی به وسیله تعهد سازمانی بالا به خوبی تبیین خواهد شد. یانگ و آرون[5](2010) نیز دریافتند که رابطه عمیقی بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی وجود دارد. نتایج پژوهش آنتونیا[6] و همکاران (2011) نیز نشان داد تعهد هنجاری و تعهد عاطفی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. زهیر[7] و همکاران (2012)، محمد[8](2012)، سجارودین[9] و همکاران(2013)، اونال[10](2013) ودوروتا[11](2014) نیز در تحقیقات خود دریافتند که رابطه مثبتی بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد. به این ترتیب می توان بیان کرد که رابطه دومتغیر از یک پیشینه نظری بسیار قوی برخوردار بوده و در نتیجه مدل مفهومی تحقیق به صورت زیر است:

    تعهد سازمانی

    تعهد عاطفی

     

    تعهد مستمر

     

    تعهد هنجاری

     

    رفتار شهروندی سازمانی

     

     

    تحصیلات

    سابقه کار

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل (1-1) : مدل مفهومی تحقیق

    1-7 ) فرضیه های تحقیق

    با توجه به مدل مفهومی تحقیق حاضر، فرضیه های به شرح زیر است :

    1-بین  تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی درسازمان تامین اجتماعی رابطه وجوددارد.

    2-بین تعهد مستمر با  رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی رابطه وجوددارد.

    3-بین تعهد عاطفی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی رابطه وجوددارد.

    4-بین تعهد هنجاری با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی رابطه وجوددارد.

    5-متغیر سابقه کار رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی  را تعدیل می کند .

    6- متغیر تحصیلات رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی را تعدیل می کند .

     

    1-8 ) تعریف نظری و عملیاتی متغیرها

    1-7-2)متغیر مستقل (تعهد سازمانی):

    تعهد سازمانی یک متغیره چندسازه ای می باشد که احساس تعلق کارمندان را به سازمان شان نشان می دهد. از نظر میر و آلن[12] تعهد سازمانی دارای سه بعد می باشد: عاطفی، هنجاری ومستمر. کارکنان درسازمان می مانند چون احساس می کنند که می خواهند در سازمان بمانند یا نیاز دارند درسازمان بمانندودرنهایت اینکه بایستی درسازمان بمانند (Markovits & et al,2008 ).

    تعهد سازمانی با ابعاد سه گانه زیر اندازه گیری شده است:

    تعهد عاطفی: وابستگی عاطفی فرد به سازمان، همخوانی با آن و مشارکت در فرآیندهای سازمانی.

    تعهد مستمر: آگاهی نسبت به هزینه هایی که در هنگام ترک خدمت باید پرداخت.

    تعهد هنجاری: احساس اجبار به ماندن در سازمان ((Meyer and Allen, 1991.

     

    ب ) تعریف عملیاتی :

    در این تحقیق حاضر منظور از « تعهد سازمانی » میزان نمره ای است که هر یک از آزمودنی ها در پرسشنامه24سوالی آلن و میر[13] (2000) کسب می کنند. شاخص ها بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت است.

    1-9-1) متغیر وابسته تحقیق : رفتار شهروندی سازمانی

    الف ) تعریف مفهومی :

    « اورگان[14] » رفتار شهروندی را به عنوان اقدامات مثبت بخشی از کارکنان برای بهبود بهره وری و همبستگی و انسجام در محیط کاری می داند که ورای الزامات سازمانی است (unal , 2013).

    ب ) تعریف عملیاتی :

    در تحقیق حاضر منظور از « رفتار شهروندی سازمانی » میزان نمره ای است که هر یک از آزمودنی ها در پرسشنامه24سوالی پودساکف[15] (2000) کسب می کنند. شاخص ها بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت است.

    1-9 ) قلمرو تحقیق

    1-9-1) قلمرو موضوعی تحقیق:

     قلمرو تحقیق مربوط به مباحث علوم رفتاری است.

     

     1-9-2) قلمرو مکانی تحقیق:

    قلمرو مکانی تحقیق حاضر سازمان تامین اجتماعی استان گیلان است.

     

    1-9-3) قلمرو زمانی تحقیق :

    این تحقیق در بازه زمانی شهریور1393  تا دی 1393 انجام گرفته است.

     

    [1] http://www.tamin.ir/News/Item/607/2/607.html

    [2] Meyer

    [3] Alotaibi

    [4] Chia & Tasi

    [5] Ying & Aaron

    [6] Antonia

    [7] Zehir

    [8] Muhammad

    [9] Sjahruddin

    [10] ÜNAL

    [11] Dorthea

    [12] Meyer & Allen

    [13] Allen & Meyer's

    [14]  Organ

    [15] Podsakoff

    Abstract:

    Review and identify factors affecting organizational citizenship behavior can be very important for all organizations and companies, including social security organization. In this study, we aimed to determine the relationship between organizational commitment and organizational citizenship behavior in social security Guilan province. This study is descriptive and has the practical purpose. The research includes social security organization in which there are 725 people, And based on non-probability sampling method available in 196 of them were selected as study subjects. Data collection method in this research field and the questionnaire is a tool .  To prove the validity of the method for determining the content and stability of Cronbach's alpha coefficient was used. Pearson Solidarity and linear regression method was used to test the research hypotheses, ultimately, all hypotheses were confirmed.

    Keywords : Organizational citizenship behavior, affective commitment, normative commitment, continuance commitment, organizational commitment

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    عنوان. صفحه

    چکیده............................................................................................................................................................................................. 1

    فصل  اول: کلیات تحقیق

    1-1 ) مقدمه................................................................................................................................................................................ 3

     1-2 ) بیان مساله........................................................................................................................................................................ 4

    1-3 ) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق....................................................................................................................................... 6

     1-4 ) اهداف تحقیق.................................................................................................................................................................. 8

    1-4- 1)اهداف علمی................................................................................................................................................................. 8

    1-4-2)اهداف کاربردی............................................................................................................................................................. 8

    1-5 ) چهارچوب نظری............................................................................................................................................................. 8

     1-7 ) فرضیه های تحقیق  ..................................................................................................................................................... 11

    1-8 ) تعریف نظری و عملیاتی متغیرها................................................................................................................................... 11

    1-8-1 )متغیر مستقل (تعهد سازمانی).................................................................................................................................... 11

    1-8-2) متغیر وابسته تحقیق(رفتار شهروندی سازمانی)......................................................................................................... 13

    1-9 ) قلمرو تحقیق.................................................................................................................................................................. 13

    1-9-1) قلمرو موضوعی تحقیق.............................................................................................................................................. 13

    1-9-2) قلمرو مکانی تحقیق................................................................................................................................................... 13

    1-9-3) قلمرو زمانی تحقیق.................................................................................................................................................... 13

     

     

              فصل دوم: ادبیات تحقیق

    بخش اول: رفتار شهروندی سازمانی......................................................................................................................................... 15

    2-1-1) مقدمه.......................................................................................................................................................................... 15

     2-1-2) ورود مفهوم رفتار شهروندی سازمانی به ادبیات مدیریت........................................................................................ 16

    2-1-3) تعریف رفتار  شهروندی سازمانی.............................................................................................................................. 17

     2-1-4) انواع مدل های رفتار شهروندی در سازمان  ........................................................................................................... 19

     2-1-5)ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی سازمانی............................................................................................................ 19

    2-1-6) ابعاد رفتار شهروندی................................................................................................................................................. 20

    2-1-6 -1) رفتارهای کمک کننده.......................................................................................................................................... 20

     2-1-6 -2) رادمردی ............................................................................................................................................................ 21

    2-1-6 -3) وفاداری سازمانی................................................................................................................................................. 21

    2-1-6 -4) اطاعت سازمانی................................................................................................................................................... 22

     2-1-6 -5) ابتکارات فردی................................................................................................................................................... 23

    2-1-6 -6) رفتار یا فضیلت مدنی.......................................................................................................................................... 23

    2-1-6 -7 )توسعه خود.......................................................................................................................................................... 24

     2-1-7)کارکردهای رفتار شهروندی سازمانی   .................................................................................................................... 24

     2-1-8)تاثیر رفتارشهروندی بر عملکرد سازمان................................................................................................................... 25

    2-1- 9) رفتار شهروندی در حوزه اداره امور عمومی .......................................................................................................... 27

    2-1-10) عوامل ایجادکننده رفتار شهروندی در سازمان ها................................................................................................... 29

    بخش دوم:تعهد سازمانی........................................................................................................................................................... 33

    2-2-1) مقدمه.......................................................................................................................................................................... 33

    2-2-3) انواع تعهد.................................................................................................................................................................. 35

     2-2-4) عوامل موثر بر تعهد سازمانی.................................................................................................................................... 43

     2-2-4-1) تعهد عاطفی و عوامل موثر بر آن........................................................................................................................ 50

    2-2-4-2) تعهد مستمر و عوامل موثر بر آن.......................................................................................................................... 53

    2-2-4-3) تعهد هنجاری و عوامل موثر بر آن....................................................................................................................... 55

     2-2-5 )مدل های معروف تعهد سازمانی ............................................................................................................................. 58

    2-2-6)مراحل رشد وتوسعه مفهوم تعهد سازمانی.................................................................................................................. 59

    2-2-7 ) نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی............................................................................................................................... 60

    2-2-8)تعهدسازمانی وعملکردکارکنان.................................................................................................................................... 63

    بخش سوم:پیشینه تحقیق........................................................................................................................................................... 65

    2-3-1) تحقیقات داخلی......................................................................................................................................................... 65

    2-3-2) تحقیقات خارجی....................................................................................................................................................... 66

    فصل سوم : روش تحقیق

    3-1) مقدمه............................................................................................................................................................................... 69

    3-3) روش تحقیق.................................................................................................................................................................... 70

    3-4) جامعه و نمونه آماری...................................................................................................................................................... 70

     3-5) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات........................................................................................................... 71

    3-5-1) روایی پرسشنامه......................................................................................................................................................... 73

     3-5-2) پایایی پرسشنامه........................................................................................................................................................ 73

     3-6) شیوه های تجزیه وتحلیل استفاده شده در تحقیق ........................................................................................................ 75

     3-6-1) تجزیه وتحلیل با استفاده از آمار توصیفی ............................................................................................................... 75

     3-6- 2) آمار استنباطی.......................................................................................................................................................... 75

     

     

     

    فصل  چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات

    4 -1) مقدمه  ........................................................................................................................................................................... 78

    4- 2 ) توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ................................................................................................ 79

    4 - 3 ) توصیف متغیرهای تحقیق............................................................................................................................................ 84

    4  – 4 ) آزمون نرمالیته............................................................................................................................................................ 90

     4  – 5 ) آزمون فرضیه ها....................................................................................................................................................... 91

     

    فصل  پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات

    5-1) مقدمه............................................................................................................................................................................... 98

     5-2) نتایج آمار توصیفی   ..................................................................................................................................................... 98

    5-3) نتایج آمار استنباطی......................................................................................................................................................... 99

    5-4) مقایسه نتایج تحقیق حاضر با تحقیقات مشابه  ........................................................................................................... 101

    5-5) پیشنهاداتی بر پایه یافته های تحقیق............................................................................................................................. 102

     5- 6) محدودیت های تحقیق    .......................................................................................................................................... 104

     5-7) پیشنهادات تحقیقات آتی............................................................................................................................................. 105

    منابع و ماخذ. 106

    ضمائم. 113

     

     

    فهرست جداول

    2- 1) مدل های مطرح تعهد سازمانی...................................................................................................................................... 56

    2- 2) نتایج احتمالی سطوح تعهد........................................................................................................................................... 60

    3- 1) صفات طیف پاسخی پرسشنامه...................................................................................................................................... 70

     3- 2) سوالات پرسشنامه به تفکیک ابعاد............................................................................................................................... 70

    3- 3) ضریب آلفای کرونباخ مربوط به پایایی سوالات پرسشنامه........................................................................................... 72

     4 -  1 ) توصیف متغیر جنسیت پاسخ دهندگان.................................................................................................................... 78

     4 - 2 ) توصیف متغیر وضعیت تأهل پاسخ دهندگان............................................................................................................ 79

     4 -  3 ) توصیف متغیر سن پاسخ دهندگان........................................................................................................................... 80

    4 - 4 ) توصیف متغیر میزان تحصیلات پاسخ دهندگان......................................................................................................... 81

    4 – 5 ) توصیف متغیر سابقه کار پاسخ دهندگان.................................................................................................................... 82

    4 - 6 ) توصیف متغیر تعهد سازمانی...................................................................................................................................... 83

     4 - 7 ) توصیف ابعاد تعهد سازمانی  ................................................................................................................................... 84

    4 – 8 ) توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی.................................................................................................................... 86

    4 -  9 ) توصیف ابعاد رفتار شهروندی سازمانی  .................................................................................................................. 87

     4  -  10 ) آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای متغیر های تحقیق   .................................................................................. 89

    4 -  11 ) ضریب همبستگی بین تعهد سازمانی  و رفتار شهروندی سازمانی........................................................................ 90

    4 -  12 ) ضریب همبستگی بین تعهد مستمر و رفتار شهروندی سازمانی............................................................................ 91

    4 -  13 ) ضریب همبستگی بین تعهد عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی........................................................................... 92

    4 -  14 ) ضریب همبستگی بین تعهد هنجاری و رفتار شهروندی سازمانی......................................................................... 93

    4-  15) آزمون رگرسیون سلسله  چندگانه  بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی  با توجه به ورود سابقه کار  . 94

    4-  16 ) آزمون رگرسیون سلسله  چندگانه  بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی  با توجه به ورود تحصیلات. 95

     

    فهرست نمودارها

     

    4- 1) میله ای  متغیر جنسیت پاسخ دهندگان......................................................................................................................... 78

    4 - 2 ) میله ای  متغیر وضعیت تأهل پاسخ دهندگان............................................................................................................. 79

    4 -  3 ) میله ای  متغیر سن پاسخ دهندگان.................................................................................................................................

    4 - 4 ) میله ای  متغیر میزان تحصیلات پاسخ دهندگان......................................................................................................... 81

    4  -  5 ) میله ای  متغیر سابقه کار پاسخ دهندگان................................................................................................................. 82

    4 -  6 ) هیستوگرام  متغیر تعهد سازمانی............................................................................................................................... 83

     4 – 7 ) راداری ابعاد تعهد سازمانی  .................................................................................................................................... 84

     4 - 8 ) هیستوگرام  متغیر رفتار شهروندی سازمانی............................................................................................................. 86

    4 –   9 ) راداری ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.................................................................................................................... 87

     

    فهرست اشکال

     

    1-1) مدل مفهومی تحقیق......................................................................................................................................................... 10

     2- 1) عوامل موثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی................................................................................................................. 42

     2-2) عوامل موثر بر تعهد سازمانی از دیدگاه الن و می یر.................................................................................................... 46

    2- 3) ابعاد تعهد سازمانی و ارتباط آن با عملکرد کارکنان..................................................................................................... 61

     

    منبع:

    1.ابطحی، سیدحسن . مولایی، ناصر(1387) رابطه میان تعهد حرفه ای و سازمانی، ماهنامه تدبیر،شماره 195.

    استرون، حسین(1377)تعهد سازمانی،مدیریت در آوزش و پرورش،دوره 5،شماره17،ص74-73.

    3.امیر کافی، مهدی  .هاشمی نسب، فخرالسادات(1392)" تأثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی "  مسائل اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره ۱، صص 62-33.

    4.انصاری ، محمد اسماعیل . باقری کلجاهی علی  . صالحی مسلم (1389)  تعهد سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان و نقش راهبردهای مدیریت منابع انسانی در بهبود آن ، دوماهنامه توسعه ی انسانی پلیس ، سال 7 ، شماره 31 ،

     ص 72-35.

    5.بهار لو، مصطفی . بشلیده ، کیومرث ، هاشمی شیخ شبانی ، سید اسماعیل . نعامی ، عبدالزهرا (1393)" بررسی رابطه الگوی تبادل رهبر- عضو و رفتار شهروندی سازمانی: نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی " فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 1، صص 19-1.

    6.بیگی نیا، عبدالرضا  . سرداری ، احمد . عاشوری زاده علیرضا (11392)"رابطه ارزش های فردی و سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان: شرکت آلومینیم المهدی استان هرمزگان"فصلنامه پژوهش های مدیریت درایران، دوره 17، شماره 2، صص 41-19.

    7.پورسلطانی زرندی، حسین . امیرجی نقندر ،رامین (1391)، «ارتباط تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر مشهد » مدیریت ورزشی ، شماره 16 ، صص 147-127.

    8.تقی پور، آزاده (1391)" ربطه بین بازاریابی داخلی ورفتار شهروندی کارکنان درشهرداری های  شرق استان گیلان " پایان نامه کار شناسی ارشد، دانشگاه ازاد واحد رشت.

    9.جعفری، حسن . صادقی ، احمد  . خدایاری زرنق ، رحیم (1390)" رابطه رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران " فصلنامه علمی – پژوهشی علوم بهداشتی، سال سوم، شماره ٤، صص 60-52.

    10.حاجی احمدی، فاطمه(1382)تعهد سازمانی و رابطه آن با بهره وری در مراکز صنعتی قم،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهراء،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    11.حسنقلیپور ، طهمورث  . انصاری ، منوچهر . الهی کل ، اکرم . رحمانی یوشانلوئی ، حسین (1391)" تاثیر بازاریابی درونی بر بازارگرایی با وجود متغیر های میانجی تعهدسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بنگاه های مالی: موردکاوی بانک ملت شهر تهران "فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 11، صص54-39.

    12.حسینیان، شهامت . (1386) "تاثیر طرح تعدیل نیروی انسانی برعملکرد کارکنان از دیدگاه مدیران"، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال 2، شماره 3، ص 311-296.

    خاکی، غلامرضا، 1386، مدیریت بهره وری، انتشارات کوهسار، چاپ پنجم.

    14.دانایی فرد، حسن .  ابراهیمی بلوطبازه، عباس(1387)«رفتارشهروندی درسازمان های دولتی: تاملی برمبانی ورویکرد های تئوریک»، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    15.دعایی ، حبیب الله، . برجعلی لو، شهلا( 1389) بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی و قصد ترک خدمت، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3، ص 77-63.

    16.رافضی، زهره . اسکندری ، حسین . عباس پور ، عباس(1391)" رابطه بین ابعاد شخصیت و دو نوع رفتار شهروندی سازمانی"پژوهش های روان شناسی اجتماعی، دوره ی 2، شماره ی 5، صص 54-41.

    17.رامین مهر، حمید . هادی زاده مقدم ، اکرم . احمدی ، ایمان(1388)" بررسی رابطه‌ی بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی   مورد مطالعه: ( شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ستاد تهران)" پژوهش نامه مدیریت تحول سال اول، شماره 2.صص 88-65.

    رحمان سرشت ، حسین . فیاضی، مرجان(1387) رابطه بین انگاشت قدرت و سیاست شناسی سازمانی با تعهد و عملکرد کارکنان، پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی (ویژه مدیریت)، سال 8، شماره 29، ص 96-73.

    19.ساروقی، احمد، (1375) تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 35،ص57-41.

    ساعتچی، محمود .  قاسمی، نوشاد . نمازی، سمیه( 1387) بررسی رابطه ی میان انگیزه ی شغلی مدیران، رضایت و تعهد سازمانی کارکنان (دبیران) مقطع متوسطه ی شهرستان مرودشت، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال 1، شماره 2، ص 168-147.

    21.سلیمی، محمد  . حسنی ، افسانه . رعدآبادی ، مهدی . طاهری میرقاعد ، مسعود . حسینی ، سید هادی . بختیاری ، محمد (1392)" همبستگی بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن با مشارکت شغلی در کارکنان دو بیمارستان خصوصی و دولتی شهر تهران"فصلنامه  مدیریت ارتقای سلامت دوره 2 شماره 4 صص. 56-50.

    22.سید  جوادین، سید رضا  .  عابدی ، احسان  .  زدانی ، حمیدرضا  .  پورولی ، بهروز (1392)" بررسی نقش میانجی اعتماد و تعهدسازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی در بیمارستان ها"فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 1، صص 118-105.

    23.سید نقوی، میر علی .  رفعتی آلاشتی، کبری  (1389) در تحقیقی تحت عنوان " رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و نقش فرهنگ سازمانی در تعدیل این رابطه(مطالعه موردی: شرکت نفت و گاز پارس)" فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت و منابع انسانی صنعت نفت، سال سوم،  شماره 1،صص 24-9.

    شفقت ، ابوطالب  .  زاهدی ، محمد جواد . نازک تبار ، حسین (1392)" تعهد سازمانى بر عملکرد شرکت هاى صنعتى بر اساس الگوى مى یر و همکاران (مطالعه موردى شهرک هاى صنعتى استان مازندران)" فصلنامه بهبود مدیریت، سال هفتم، شماره 1، پیاپی 19،صص 85-70.

    شفیعی، مهرداد(1392)" تعهد سازمانی در شرکت های نوپای دانش بنیان؛ عامل انسجام تیم و بقای کسب و کار در محیط رقابتی" فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، سال نهم، شماره 34 ، صص 52-44.

    26.صالحی صدقانی، پانته آ .  تاج زاده نمین ، ابوالفضل . داروییان ، سهیلا(1393)"اثرات بازار یابی داخلی بر تعهد سازمانی هولدینگ اتکا" مطالعات کمّی در مدیریت، سال پنجم، شماره اول ، صص 224-195.

    صفرنیا، حسن(1390)"بررسی عوامل موثردرایجادوتقویت تعهد سازمانی کارکنان بانک های دولتی "پژوهش های مدیریت در ایران-مدرس علوم انسانی-دوره 15، شماره 2، صص: 105- 85.

    28.طالقانی ، غلامرضا  .  نرگسیان ، عباس  .  غریبی ، مجتبی  . کوشکی ، علیرضا ، (1391) ، " بررسی رابطه بین شهرت سازمانی با نگرش های شغلی کارکنان شرکت ایران خودرو " مجله علمی  پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی دوره دهم، شماره اول، صص  114-97.

    29.طیبی، محسن .  ایوبی، فاطمه  . سید عامری، میرحسن ،(1393)" ارتباط بین مدیریت مشارکتی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان باشگاه فولاد مبارکه سپاهان" فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 2، شماره 4، صص 128-113.

    30.عریضی، حمیدرضا . براتی، هاجر(1392)" اعتماد به سرپرست میانجی بین تعهد سازمانی و تعهد به تغییر" فصلنامه علمی  پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) ، سال بیست و سوم شماره 72 ، صص22-1.

    عموزاد، محمد . موسوی، سید امین .  مدنی، سید حسین ، (1390)، بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال 3، شماره 9، ص 81-55.

    32.فانی ، علی اصغر .  دانائی فرد ، حسن  .  زکیانی ، شعله ،(1392)" بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی وعدالت سازمانی"فصلنامه پژوهش های مدیریت درایران، دوره 17، شماره 1، صص 16-1.

    33.فتاحی، مهدی . اعظمی، امیر ، (1387)« رفتار شهروندی‌ سازمانی: بیان تعاریف، عوامل ایجاد کننده، پیامد ها وارائه یک مدل اولیه»، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    34.فرجی، بهینه ، احمدی  . فریدون تأثیر ویژگیهای شخصیتی افراد در توسعه رفتار شهروندی سازمانی مطالعه موردی اعضای تعاونیهای فعال بخش صنعت شهرستان سنندج، تعاون، سال بیست و دوم، دوره جدید، شماره 8، صص 36-17.

    35.فرهنگی، علی اکبر .  فتاحی، مهدی . واثق، بهاره ، (1385) «معنویت در محیط کارو نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی» فرهنگ مدیریت سال چهارم، شماره سیزدهم، تابستان 1385- صفحه 36-5

    قربانی، محمود . چترسیماب،رحیم، 1386، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی، نشریه صنعت و کارآفرینی، شماره22.

    کرد تمینی، بهمن . کوهی ، ملیحه( 1390)" بررسی رابطه تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی و معنویت سازمانی در بین کارمندان اداره پست شهرستان زاهدان و گرگان" پژوهشهای مدیریت عمومی، سال چهارم ، شماره چهاردهم ،صص  144-129.

    38.محمودی میمند ، محمد  . هرندی، عطاالله (1393)" تبیین نقش رفتار شهروندی سازمانی در ارزش ویژه برند مبتنی مشتری" مجله مدیریت بازار یابی، شماره 23، صص124-111.

    39.مرزوقی ، رحمت اله  . اسمی ، کرامت . چوپانی ، حیدر ، (1389)"بررسی رابطه بین رضایت شغلی با رفتار شهروند سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران" مجله مطالعات آموزش و یادگیری ، دوره دوم، شماره دوم، صص 156-133.

    مسعودی اصل، ایروان . حاجی نبی، کامران . نصرتی نژاد، فرهاد . سودائی ونوزق، حبیب اله، (1391) "رابطه تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان شاغل در یک شبکه بهداشتی و درمانی"، فصلنامه پایش، سال 11، شماره 5، ص 601-595.

    41.نوروزی سید حسینی، رسول(1390)" اثر حمایت سازمانی ادراک شده بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات تربیت بدنی" فصلنامه مدیریت ورزشی، شماره 15، صص 103-87.

    42.وحدانی اسدی، محمد رضا . تنهای رشوانلو، فرهاد . روحانی، زهرا ، (1393)" نقش پیش بینی کنندگی عوامل شخصیتی، عز تنفس و جهت گیری مذهبی در رفتار شهروندی سازمانی" دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی، سال پانزدهم، شماره 1، صص 129-121.

    یزدانی ، مریم . اعتباریان ، اکبر. ابزری ، مهدی ، (1392)" بررسی اثر تعدیلی تعهد سازمانی بر رابطه بین درک کارکنان از معنویت محیط کار و هوش معنوی درکارخانه ذوب آهن اصفهان" دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی، سال چهاردهم، شماره 2، صص 88-79.

    یوسفی، سجاد .  مرادی، مرتضی . تیشه ورز دائم، کاظم، (1389) نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال 7، شماره 30، صص 36-23.

     

    Alotaibi, G. A. (2005). “Antecedents of organizational citizenship behavior.a study of public personnel in Kuwit”. Public personnel management. Vol. 30 (3).PP: 350-363.

    Antonia Mercedes Garcia – Cabrera, Maria Gracia Garcia – Soto. (2011).“MNC commitment, OCB role definition and intent to leave in subsidiary top managers: the moderating effect of uncertainty avoidance values”. International Journal of Intercultural, In Press, Corrected Proof, Available Online 5.

    Appelbaum, Steven . Bartolomucci, Nicolas . Boulanger , Jonathan . Corrigan, Rodney . Chrystine , Isabelle Doré . Girard , Chrystine . Serroni, Carlo, (‌2004) "Organizational citizenship behavior : a case study of culture, leadership and trust " ,management decision ,Vol.42 , No.1, pp. 13-40.

    Asiedu,Michael.OwusuSarfo,Jacob.Adiel,Daniel,(2014) “ Organisational Commitment And Citizenship Behaviour : Tools to Improve Employee Performance , An Internal Marketing Approach”  European Scientific Journal , vol.10, No.4.pp:288-305.

    Bienstock, C.Carol & Demoranville, W. Carol & Smith, K. Rachel .(2003) " Organizational citizenship behavior and service quality ", journal of services marketing, Vol 17, No.4, pp. 357-378.

    Castro., & Armario and Ruiz, (2004). "The Influence of Employee Organizational Citizenship Behaviour Customer Layalty", International Journal of Service Industry Management, vol. 15, N.1.

    Chia. Ping, Yu., Tsai, Hsim, CHU. (2007). “Exploring knowledge contribution from an OCB perspective”. Information and management. Vol. 44, PP: 321-331. 

    Chun, J. S., Shin, Y., Choi, J. N. & Kim, M. S. (2013). “How does corporate ethics contribute to firm financial performance? The mediating role of collective organizational commitment and organizational citizenship behavior”, Journal of Management, 39 (4), pp. 853-877.

    Cropanzano, R. and Ambrose, R. (2001)," Procedural justice and work motivation. in steers", R. M. And Porter, L. W. (Eds.) Motivation and Work Behavior, 5th Edition, pp 131-143.

    Dennis, Wat. (2005), Equity and relationship quality influences on organizational behavior. Personnel Review, 34 (4): 406-422.

    dorothea wahyu ariani(2014)" Relationship Personality,job satisfaction, Organizational commitment and  Organizational Citizenship Behavior of  service  industries  in Indonesia "Research Journal of business Management no 8(3):pp262-283

    English, Brian. Morrison, David . Chalon, Christopher,(2010), "Moderator effects of organizational tenure on the relationship between psychological climate and affective commitment", Journal of Management Development, Vol. 29 No. 4, pp. 394-408.

    Mamman, Aminu, Kamoche, Ken and Bakuwa, Rhoda, 2012, Diversity, organizational commitment and organizational citizenship behavior: An organizing framework, Human Resource Management Review, Vol: 22, p: 285–302.

    Markovits, Yannis ,(2008)" Regulatory foci and organizational commitment " Journal of Vocational Behavior 73 (2008)pp: 485–489.

    MEYER , J. &   ALLEN ,  N. J. , (1998) ,  "Examination of the combined effects of work values and early work experiences on organizational commitment" , JOURNAL OF ORGANIZATIONAL BEHAVIOR, VOL. 19, 29-52.

    Meyer, J. P., Allen, N. J . Gellatly, I. R)1990("Affective and continuance commitment to the organization: Evaluation of measures and analysis of concurrent and time-lagged relations"The Journal of Applied  sychology,vol:75,P;710–720.

    Meyer, John, P. and Natdi, Allen. J., (1991)." A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment", Human Resource Management Review, Vol. 1, pp.61-98.

    Meyer, John, P. and Natdi, Allen. J., (1991)." A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment", Human Resource Management Review, Vol. 1, pp.61-98.

    Muhammad, Saher Khushi(2012)" Role of Commitment in the Development of Employee’s Citizenship Behaviour: Evidence from banking Sector of Pakistan" International Journal of Business and Social Science, Vol. 3 No. 20.pp:247-254.

    Nadim, Jahangir. Mohammad, Muzahid Akbar. Mahmudul Haq (2004).“Organizational citizenship behavior: it’s nature and antecedents”. BRAC university jurnal. Vol. 1, No. 2, PP: 75-85.

    Norshidah, Nordin,(2012)" Assessing Emotional Intelligence, Leadership Behaviour and Organizational Commitment in a Higher Learning Institution" Procedia - Social and Behavioral Sciences 56 .pp: 643 – 651.

    Podsakoff, P.M., Mackenzie, S.B., Beth Pain, J., and Bachrach. D.G. (2000). “Organizational citizenship behaviors: a critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research”. Journal of management. 26(3),PP: 513-563.

    Satisfaction and the dimensions of organizational citizenship behavior: mediating role of organizational commitment" The Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, Vol.18, No.1, pp.243-269

    Simosi. Maria,(2010)"The role of social socialization tactics in the relationship between socialization content and newcomers' affective commitment"Journal of Managerial Psychology,Vol. 25,No. 3,pp. 301-327.

    Sjahruddin, Herman,(2013)" Organizational Justice, Organizational Commitment and Trust in Manager as predictor of Organizational Citizenship Behavior" Interdisciplinary Journal  of  Contemporary Research in Business,vol 4, no 12 pp: 133-141.

    Tag, X.  Hawley, J. M. (2009). “Measuring customer-based brand equity: Empirical evidence from the sportswear market in china”, Journal of Product and Brand Management, 18 (4), pp. 262-271.

    Wang , Zhongmin(2014)" Perceived Supervisor Support and Organizational itizenship Behavior: The Role of Organizational Commitment"International Journal of Business and Social Science, Vol. 5 No. 1.pp:211-215

    Wang. Catherine L, Indridason. Thor and Saunders. Mark N.K(2010)"Affective and continuance commitment in public private Partnership",Employee Relations,Vol. 32،No. 4،pp. 396-417.

    Wasti. S. Arzu(2002)"Affective and continuance commitment to the organization: test of an integrated model in the Turkish context"International Journal of Intercultural Relations,vol:26,P:525–550.

    Yavas,U., Babakus,E., (2009), " Relationships between organizational support, customer orientation, and work outcomes: A study of frontline bank employees", International Journal of Bank Marketing, Vol. 28 No. 3, PP.222- 238.

    Ying, Liu. Aaron Cohen (2010). “Values commitment and OCB among Chinese employees”. International journal of intercultural relations. Vol. 34, Issue.5, PP: 493-506.

    Zehir, Cemal, (2012)" The Impact of Corporate Entrepreneurship on Organizational Citizenship Behavior and Organizational Commitment:Evidence from Turkey SMEs" Social and Behavioral Sciences 58, pp: 924 – 933.

    Zhao ,Hongdan . Peng , Zhenglong . chen , Hisu-kuei ,(2014)" Compulsory Citizenship Behavior and Organizational Citizenship Behavior:The Role of Organizational Identification and Perceived Interactional Justice" The Journal of Psychology, 148(2),pp:177–196.


موضوع پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, نمونه پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, جستجوی پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, فایل Word پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, دانلود پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, فایل PDF پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, مقاله در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, پروژه در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, پروژه درباره پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده موفقیت سازمان های خدماتی در راستای فعالیتهای بازارگرایی مستلزم این است که تعهد کارکنان تضمین شود. یکی از راه های دستیابی به چنین تعهدی، اجرای برنامه های بازاریابی داخلی است. با توجه به اهمیت بازاریابی داخلی و بازارگرایی پژوهش حاضر تلاش دارد تا رابطه بین دو متغیر را با توجه به نقش واسطه ای تعهد و رفتار شهروندی سازمانی مورد ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد MBA تابستان 1391 چکيده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش معنوي، رضايت شغلي و تعهد سازماني بين کارکنان بانک ملي استان مازندران مي‌باشد. جامعه آما

پایان‏نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی – گرایش بازرگانی داخلی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان اداره صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 155 نفر از کارکنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرائی گرایش استراتژیک چکیده: تصمیم‌گیری استراتژیک، با توجه به دنیای پر از تغییر و پیچیده امروزی، امری حیاتی و ضروری محسوب می‌شود. مدیران اغلب برای تصمیم‌گیری استراتژیک از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. مهمترین این رو‌ش‌ها، استفاده از رویکرد عقلائی و یا بکارگیری رفتارهای سیاسی است. منظور از فرایند عقلائی، استفاده از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: مدیریت دولتی چکیده تحقیق حاضر با هدف سنجش تاثیر رفتار اخلاقی و جنبه های مختلف رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارمندان آموزش و پرورش ناحیه یک رشت انجام شده است .تعهد سازمانی متغیر وابسته و رفتارهای اخلاقی و جنبه های رضایت شغلی (رضایت از حقوق و دستمزد،رضایت از همکاران ،رضایت از کارفرما ، رضایت از شغل) متغیرهای مستقل این تحقیق ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی (M.A ) چکیده متغیرهای استرس شغلی و تعهد سازمانی از جمله موضوع های مهمی هستند که امروزه در سازمان­های موفق مورد توجه قرار گرفته­اند. یکی از متغیرهایی که با استرس شغلی و تعهد سازمانی مرتبط دانسته شده است اخلاق کاری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری با تعهد سازمانی و استرس شغلی در میان کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مشاوره گرایش شغلی چکیده: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعارض کار-خانواده و کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان شرکت گازسوزان نجف­آباد بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را 1200 نفر از کارکنان شهرک صنعتی نجف­آباد در سال 1392 تشکیل می­داد. از میان این تعداد نمونه­ای به حجم 300 نفر با استفاده ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی(M.A.) گرایش: عمومی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی استرس شغلی، تعهد سازمانی و تفکر سازنده با فرسودگی هیجانی پرستاران انجام گرفته است. این طرح یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پرستاران شاغل در سطح استان هرمزگان بودند و نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی از میان پرستاران شاغل در بیمارستان حضرت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. ) گرایش : صنعتی و سازمانی چکیده پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی های شغلی و شخصیتی با میزان تعهد سازمانی در بین کارکنان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران می باشد . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد مطالعه،شامل تمامی کارکنان شرکت اکتشاف نفت در سال 1392 می باشد. با توجه به اینکه تعداد کل کارکنان 252نفر می ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: استراتژیک چکیده فارسی امروزه در بسیاری از سازمان ها، شاهد افزایش نرخ جابه جایی، کاهش رضایت شغلی ،افزایش میزان غیبت از کار، گسترش بیگانگی از کار و فقدان احساس مسئولیت پذیری کارکنان و به طور کلی عدم هویت یابی اعضا با سازمان خود، هستیم.تا آن جایی که اغلب به نظر می رسد اعضا و کارکنان این سازمان ها به شغل خود تنها به عنوان منبع ...

ثبت سفارش