پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز)

word 1 MB 30569 176
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه: بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز)

    چکیده

     

    یکی از بخش‌های دولتی کشور که بسیار دانش‌بنیان بوده و بخش عظیمی از منابع دولتی را به خود اختصاص می‌دهد، بخش مدیریت بیمارستانی می‌باشد. ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران، یک تلاش پیچیده است که به‌طور فزاینده‌ای به دانش و اطلاعات وابسته است. همان‌طور که انسان‌ها، مواد و منابع مالی نیاز به مدیریت دارند، دانش و اطلاعات نیز یک منبع به­‌شمار می‌آیند که باید مدیریت مؤثری به‌وسیله‌ی مدیران خدمات بهداشتی و درمانی بر آن‌ها اعمال شود. به‌منظور به‌کارگیری مدیریت دانش در سازمان‌ها، گاهی اوقات با مشکلاتی روبرو می‌شویم. ناتوانی در شناسایی و برطرف‌کردن این مشکلات پیش از پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریت دانش، تأثیرات نامطلوب گسترده‌ای بر مرحله‌ی پیاده‌سازی و اجرای آن‌ها خواهد گذاشت. بنابراین تجزیه و تحلیل نیازهای دانش سازمان و شناسایی موانع آن ضروری به نظر می‌رسند. هدف پژوهش حاضر اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش پس از شناسایی نیازمندی­های مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز می­باشد. نتایج این پژوهش به‌منظورتشخیص کمبودها و موانع پیاده‌سازی دانش سازمانی و تلاش برای رفع آن‌ها، بهبود بهره­وری سرمایه‌های انسانی، ارائه‌ی خدمات با ارزش افزوده­ی‌ بیشتر و رضایت‌مندی بیماران و کارکنان کاربرد دارد. در این پژوهش به­منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تاپسیس فازی برای تعیین وزن فازی نیازمندی­ها و راه­حل­های مدیریت دانش و روش گسترش عملکرد کیفیت فازی برای تعیین میزان اثر­گذاری هر یک از راه­حل­ها بر نیازمندی­های مدیریت دانش و در نهایت روش وزن­دهی ساده به منظور اولویت­بندی راه­حل­های مدیریت دانش استفاده گردیده است. بر اساس نتایج به­دست آمده از این پژوهش، به ترتیب راه­حل­های توزیع و به‌کارگیری صحیح دانش ذخیره شده در مسیر افزایش هرچه بیشتر بهره‌وری سازمان، ایجاد چندین کانال به‌اشتراک‌گذاری دانش و توسعه­ی یک سازمان مبتنی بر یادگیری در اولویت قرار دارند. در پایان پژوهش، بر اساس یافته­های به­دست آمده از تحقیق، پیشنهادات کاربردی و پژوهشی ارائه گردیده است.

    کلمات کلیدی: مدیریت دانش، منطق فازی، تاپسیس فازی، گسترش عملکرد کیفیت  فازی، روش وزن ­

    دهی ساده

    مقدمه

    امروزه دانش به‌­عنوان مهم‌ترین سرمایه و عامل اصلی مزیت رقابتی پایدار سازمان‌ها به‌شمار می‌رود. مدیریت این سرمایه‌ی حیاتی امری ضروری است. این پژوهش درصدد است به شناسایی نیازمندی‌ها و در نهایت اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز بپردازد. فصل اول به کلیات تحقیق اشاره می‌کند. در این راستا ابتدا مسئله­ی تحقیق و سپس ضرورت و اهداف تحقیق و در ادامه قلمرو و روش تحقیق بررسی می‌گردد.

     

    1-2- بیان مسأله و اهداف تحقیق

    امروزه دانش به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه و دارایی یک سازمان و محرکی برای ایجاد مزیت رقابتی، تحول سازمانی، نوآوری و... در سازمان به‌شمار می‌رود. این دارایی، در مقایسه با انواع دیگر دارایی‌ها، از این ویژگی منحصر‌به‌فرد برخوردار است که هر چه بیشتر استفاده گردد به ارزش آن افزوده می‌شود(نیمال و همکاران[1]، 2004). مدیریت این دارایی نامشهود در طول دهه‌های گذشته توجه زیادی را به خود جلب نموده به‌طوری‌که اجرای یک استراتژی مؤثر مدیریت دانش و تبدیل شدن به یک سازمان دانش‌محور، شرط الزامی موفقیت سازمان‌ها در دوره‌ای است که به دوره‌ی اقتصاد دانش‌محور معروف است(هانگ و همکاران[2]، 2005؛ داونپورت و بک[3]، 2002؛ لوت و گونر[4]، 2000).

    مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان‌ها در کشف، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات مهم و تجارب ضروری برای فعالیت‌هایی از قبیل حل مسأله، یادگیری پویا، برنامه‌ریزی استراتژیک و تصمیم‌گیری کمک می‌کند(گوپتا و گاوندراجن[5]، 2000). مدیریت دانش به تلاش‌هایی اشاره دارد که به‌طور سیستماتیک برای یافتن، ساماندهی، قابل دسترس نمودن سرمایه‌های نامشهود سازمان، تقویت فرهنگ یادگیری مستمر و تسهیم دانش در سازمان صورت می‌گیرد. بسیاری از سازمان‌ها با تمرکز بر مدیریت دانش و سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه­ی فناوری اطلاعات به‌دنبال دسترسی به مزایای حاصل از مدیریت دانش هستند(شیح و چنگ[6]، 2005).

    مدیریت دانش سازمانی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شرکت‌ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به‌حدی است که امروزه شماری از سازمان‌ها، دانش خود را اندازه‌گیری می‌کنند و به‌منزله‌ی سرمایه‌ی فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه‌بندی شرکت‌ها در گزارش‌های خود منعکس می‌کنند(موسوی، 1384). اهمیت دانش را در محیط تجاری، جهانی و پیچیده نمی‌توان نادیده گرفت. سازمان‌هایی که می‌دانند چگونه باید اطلاعات را به‌طور مؤثر کسب، توزیع و مدیریت کنند، رهبران صنعت خود خواهند بود. امروزه به ‌سوی دوره‌ای حرکت می‌کنیم که مزیت رقابتی نه‌ فقط از طریق دست‌یابی به اطلاعات، بلکه مهم‌تر این‌که از طریق ایجاد دانش جدید حاصل می‌شود(داونپورت و کلار[7]، 1998).

    سازمان‌ها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. محصولات و خدمات سازمان‌ها هر روز پیچیده‌تر شده و نرخ نوآوری و سهم اطلاعات در آن‌ها بیشتر می‌شود. در این میان مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم به‌عنوان فرصت مناسبی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب می‌شود. لذا مدیریت دانش، به جهت اشتراک گذاشتن و به‌کارگیری دانش در سازمان برای دست‌یابی به مزیت رقابتی، مورد استفاده قرار می‌گیرد(پیترسون و پولفالت[8]، 2002). جوامع علمی و تجاری، هر دو بر این باورند که سازمان‌های دارای قدرت دانش می‌توانند برتری‌های بلندمدت خود را در عرصه‌های رقابتی حفظ کنند و به همین دلیل در سال‌های اخیر، مدیریت دانش به یک موضوع مهم و حیاتی در سازمان‌ها تبدیل شده است(بات[9]، 2001).

    با وجود مزایای بسیار مدیریت دانش، به‌منظور به‌کارگیری مدیریت دانش در سازمان‌ها، گاهی اوقات با مشکلات و موانعی روبرو می‌شویم(طاهری‌هشی و همکاران، 1389). شرکت‌های بسیاری درراستای اجرای مدیریت دانش موفق شده­اند و به پیشتازی خود ادامه می‌دهند ولی سازمان‌هایی نیز علی­رغم صرف وقت و هزینه بسیار ناکام مانده‌اند(قلی­زاده و حمیدی­زاده، 1388). ناتوانی در شناسایی و برطرف ‌کردن این مشکلات پیش از پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریت دانش در سازمان‌ها و از جمله بخش مدیریت بیمارستانی کشور، تأثیرات نامطلوب گسترده‌ای بر مرحله­ی پیاده‌سازی و اجرای آن‌ها خواهد گذاشت.

    هدف پژوهش حاضر اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش پس از شناسایی نیازها در بیمارستان شهید بهشتی شیراز، به‌منظور تشخیص کمبودها و موانع در اجرای دانش سازمانی و تلاش برای رفع آن‌ها، بهبود بهره‌وری سرمایه‌های انسانی، ارائه‌ی خدمات با ارزش افزوده­ی‌ بیشتر و رضایت‌مندی بیماران و کارکنان می‌باشد.

     

    1-3- ضرورت تحقیق

    مدیریت دانش در اوایل دهه‌ی 90 به‌عنوان یک رویکرد عمومی در تمام سازمان‌های بازرگانی، خدماتی، بخش خصوصی و دولتی، کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی مطرح گردید(جین[10]، 2009). در حال حاضر در عصر دانایی و دانش‌محوری، مدیریت دانش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است(جعفری[11]، 2009). پژوهش‌ها حاکی از تأثیر مدیریت دانش در به‌دست آوردن استراتژی پایدار و مزایای رقابتی است(جاسمادین[12]، 2008). علاوه بر آن ارتباط میان مدیریت دانش و نوآوری در سازمان و مدیریت دانش و عملکرد بالای سازمانی به اثبات رسیده است(رودز و همکاران[13]، 2008).

    در سازمان‌های بهداشتی و درمانی به ‌لحاظ اهمیت روزآمد بودن اطلاعات و دانش برای بهبود خدمات، دانش و مدیریت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سازمان‌های بهداشت و سلامت در قرن 21 به لحاظ گستره­ی وسیع آن، تعامل این سازمان‌ها با عموم مردم و تغییرات پیش آمده در نظام‌های بهداشتی جهانی، با چالش‌های زیادی مواجه هستند. برای غلبه بر این چالش‌ها و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی، این بخش از نظام اجتماعی نیازمند مدیریت کارآمد و مؤثر، استفاده از کارکنان ماهر و با‌دانش و تخصیص زمان مناسب به امر مدیریت دانش می‌باشد(امیری، 1389). بنابراین می‌توان گفت در دهه‌های اخیر، تکنولوژی اطلاعات با محوریت دانش و خردگرایی انسان و اندیشه‌هایش، به­منظور بهره‌برداری از اندیشه و سپردن امور تکراری و غیرخلاق به ماشین و هم‌چنین افزایش کارآیی و آزادسازی مهارت‌های انسانی، مورد توجه خاصی قرار گرفته است(فاتح پناه[14]، 2006). از این ‌رو پژوهش حاضر به اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش به­منظور پیاده­سازی مؤثر مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز اختصاص یافته است.

     

    1-4- سؤالات تحقیق

    1- نیازمندی­های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز کدامند؟

    2-سطوح اهمیت نیازمندی­های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز چگونه است؟

    3- راه‌حل‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز کدامند؟

    4- سطوح اهمیت راه­حل­های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز چگونه است؟

    5- اولویت نیازمندی­های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز به چه صورت است؟

    6- اولویت راه‌حل‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز به چه صورت است؟

     

    1-5- قلمرو تحقیق

    با توجه به موضوع تحقیق که عبارت است از اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد گسترش عملکرد کیفیت(QFD)[15] فازی در بیمارستان شهید بهشتی شیراز، لذا قلمرو مکانی تحقیق، بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز با 14 پزشک عمومی و 16 پزشک متخصص می­باشد. قلمرو زمانی این پژوهش، سال 1393 است و قلمرو موضوعی پژوهش، مباحث مرتبط با مدیریت دانش می­باشد. 

     

    1-6- روش تحقیق

    با توجه به اینکه تحقیق حاضر در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز انجام شده است، نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی می‌باشد و بر اساس چگونگی به‌دست آوردن داده‌های مورد نیاز، از نوع توصیفی و از شاخه­ی پیمایشی(تحلیلی) محسوب می‌شود. علاوه بر این، پژوهش حاضر از آن نظر که به بررسی داده­ها در برهه­ای از زمان می­پردازد، مقطعی است. در این پژوهش به­منظور جمع­آوری داده­ها از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است که روایی پرسشنامه به تأیید خبرگان در این زمینه می‌رسد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تعیین می‌گردد. جامعه‌ی آماری این پژوهش پزشکان بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از تکنیک [16]TOPSISفازی به تعیین وزن نیازمندی‌ها و راه‌حل‌های مدیریت دانش پرداخته می­شود. بعد از این مرحله با به­کارگیری تکنیک گسترش عملکرد کیفیت فازی به تشکیل ماتریس روابط فازی QFD پرداخته می­شود و در نهایت راه­حل­های مدیریت دانش با استفاده از تکنیکSAW[17]اولویت­بندی می­گردد.

     

    1-7- تعریف کلمات کلیدی

    مدیریت دانش:

    مدیریت دانش عبارت است از یک استراتژی آگاهانه در فراهم‌آوری دانش صحیح برای افراد مناسب در زمان مناسب وکمک به افراد در تسهیم و نیز به‌کار بستن دانش مربوطه با استفاده از روش‌هایی که منجر به ارتقای عملکرد سازمانی می‌شوند( اودل و گریسون[18]، 1998).

    منطق فازی[19]:

    منطق فازی ابزاری توانمند برای مسائل مربوط به سیستم­های پیچیده­ای که درک آن­ها مشکل و یا مسائلی که وابسته به استدلال تصمیم­گیری و استنباط بشری می­باشند، به­شمار می­آید(کوره­پزان دزفولی، 1387). منطق فازی فناوری جدیدی است که شیوه­هایی را که برای طراحی و مدل­سازی، نیازمند یک سیستم ریاضیاتی پیچیده و پیشرفته است را با استفاده از مقادیر زبانی و دانش فرد خبره جایگزین می­سازد(قنبری و موسوی، 1390).

    QFD:

    گسترش عملکرد کیفیت، به حوزه‌ی ‌مدیریت کیفیت جامع تعلق دارد که یک راهکار ساخت‌یافته و خطی را برای تبدیل نیازهای مشتری به ویژگی‌های محصول جدید ارائه می‌دهد(بتچاریا و همکاران[20]، 2010). QFD برای توسعه دادن بهتر محصولات و خدماتی که به نیازهای مشتری پاسخگو هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک تابع متقابل را برای شناسایی نیازهای مشتری و برگردان آن‌ها به ساختارهای طراحی، برای طراحی محصولات جدید یا بهبودیافته به­کار می‌گیرد. QFD سطح کیفیتی بالا از انتظارات مشتری را در سراسر مراحل طراحی محصول برآورده می‌کند(ابراهیمی، 1381).

    TOPSIS:

    تاپسیس یکی از روش­های تصمیم­گیری چند­شاخصه است کهm  گزینه را با توجه به  nمعیار، رتبه­بندی می­کند. مبنای این روش، انتخاب گزینه­ای است که کم­ترین فاصله را از جواب ایده­آل مطلوب و بیش­ترین فاصله را از جواب ایده­­­آل نامطلوب دارد(لی و ریوس[21]، 1999).

     

    1-8- فصل­‌بندی تحقیق

    در این فصل با عنوان کلیات تحقیق، پس از تعریف مسأله­ی موجود، اهداف و ضرورت­های انجام تحقیق ارائه شده و در ادامه سؤالات تحقیق، قلمرو و روش تحقیق تعیین ‌گردید. فصل دوم مروری بر ادبیات تحقیق است. این فصل به بررسی تعاریف، اهداف، الزامات، ضرورت­ها و ... دانش و مدیریت دانش و هم­چنین به معرفی تکنیک­های به­کار رفته در این پژوهش و در نهایت مطالعات داخلی و خارجی و مهمترین یافته­ها از مرور پژوهشهای پیشین پرداخته است. در فصل سوم بعد از بررسی مراحل اجرای تحقیق، روش انجام تحقیق بررسی گردید و سپس به بررسی سؤالات تحقیق، قلمرو زمانی و مکانی تحقیق، روایی و پایایی تحقیق، ابزارهای مورد استفاده در گردآوری اطلاعات و جامعه­ی آماری پرداخته شد.. نتایج حاصل از اولویت­بندی راه­حل­های مدیریت دانش با استفاده از تکنیک­های TOPSIS فازی، QFD فازی و SAW نیز در فصل چهارم آورده شده است. در نهایت نیز، نتیجه‌گیری و پیشنهادات، فصل پنجم تحقیق را به خود اختصاص می‌دهد.

     

     

    فصل دوم

    ادبیات تحقیق و مبانی نظری

     

     

    2-1- مقدمه

    بررسی تاریخچه، مفاهیم، تعاریف و به­طور کلی مبانی نظری یک مفهوم، پیش‌نیاز شناخت و پیاده‌سازی آن مفهوم است. بر این اساس، در فصل حاضر با هدف شناسایی مفاهیم مورد استفاده در این پژوهش، ابتدا به بررسی مفاهیم داده، اطلاعات، دانش و خرد پرداخته می‌شود. سپس تعاریف دانش از دیدگاه محققان مختلف بررسی می‌گردد و مروری بر انواع دانش، خصوصیات و ویژگی‌های دانش و اهمیت آن می‌شود. سپس به بررسی تعاریف مدیریت دانش، مزایا، اهداف، ویژگی‌ها، دلایل به­وجود آمدن مدیریت دانش، تاریخچه‌ی دانش و مدیریت آن و ... در جامعه‌ی کنونی پرداخته می‌شود. در ادامه مروری بر تکنیک‌های مورد استفاده در تحلیل داده‌ها‌ی این پژوهش می‌گردد. مطالعات انجام شده در زمینه‌ی مدیریت دانش در دو قسمت مطالعات داخلی و خارجی و مهم­ترین یافته­ها از مرور پژوهش­های پیشین نیز بخش نهایی این فصل را تشکیل می‌دهد.

     

    2-2- دانش

    اساسی‌ترین مشخصه‌ی سازمان‌های هوشمند در قرن 21 ، تأکید بر دانش و اطلاعات است. دانش ابزار قدرتمندی است که می‌تواند تغییرات را در جهان به­وجود آورده و نوآوری‌ها را ممکن سازد(محمدی فاتح و همکاران، 1387). امروزه، دانش به‌عنوان مهم‌ترین سرمایه و عامل اصلی مزیت رقابتی پایدار سازمان‌ها به‌شمار می‌رود. این سرمایه برخلاف سایر سرمایه‌های سازمان که درصورت مصرف از ارزش آن کاسته می‌شود، در اثر استفاده باارزش‌تر می‌گردد(تیوانا[22]، 2000). سازمان‌ها با تکیه بر دانش برتر امکان اتخاذ تصمیم‌های معقول‌تر در موضوع‌های مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را می‌یابند(پروبست و روب[23]، 2000).

     

    2-2-1- داده، اطلاعات، دانش و خرد

     در بحث مدیریت دانش و کاربرد آن در سازمان­ها اغلب با مفاهیم وابسته‌ای مواجه هستیم که در زیر به شرح مختصر هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

    داده عبارت از حرف یا علامتی است که به­خودی خود معنا ندارد. هرگاه داده‌ها پردازش شده و درون یک متن با ساختار مدون قرار بگیرند، به‌گونه‌ای که مبین معنا باشند در آن صورت به اطلاعات تبدیل می‌شوند. مرحله‌ی بعدی درک و فهمیدن است که در این مرحله می‌توان معنای اطلاعات را در ساختار فکری خود جای داد و آن را دریافت. در واقع، برای آن‌که اطلاعات دریافته شود، نیاز به یک زمینه است تا اطلاعات مفهوم باشد. درک کردن مرحله‌ی بین اطلاعات و دانش است. نباید اصطلاح دانستن را با اصطلاح دانش یکسان پنداشت؛ زیرا دانش، اغلب برای اشاره به حقیقتی پذیرفته شده و فاقد بعد زمان به کار می‌رود و ممکن است صرفاً به جذب انفعالی اطلاعات اشاره داشته باشد،(رویدادی که اغلب در برنامه‌های آموزشی رسمی مشهود است) در حالی که با استفاده از اصطلاح دانستن، دانش را به‌عنوان ساختی اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم(جعفری مقدم، 1381). اطلاعات شامل داده‌های منظم برای هدفی معین است در حالی که دانش فراتر از آن است و می‌تواند اندیشه باشد، مانند کاربرد اطلاعات برای نیل به یک هدف. داده‌ها پس از تحلیل و طبقه‌بندی مورد تعبیر و تفسیر قرار می‌گیرند و تبدیل به اطلاعات می‌شوند(سنگ و همکاران[24]، 2002).

    دانش، مجموعه باورها، حقایق، مفاهیم، چشم‌اندازها، قضاوت‌ها، انتظارات و دانستن چراها است و دانش سازمانی، دانشی است که از فرآیندها، سیستم‌ها، محصولات، قوانین و فرهنگ سازمان حاصل می‌شود. ریشه‌ی دانش از اطلاعات و ریشه‌ی اطلاعات از داده است. داده، واقعیت عینی، خام، بی‌معنی و مجزا درباره رویدادها و اطلاعات و پیامی که معمولاً در شکل سند یا یک ارتباط، قابل مشاهده یا قابل شنیدن است، تعریف می‌شود. اما دانش، اطلاعات معنی‌داری است که اساساً با فعالیت‌های انسان در ارتباط است و از درک اینکه بدانیم چه چیزی، چگونه و چرا، به‌دست می‌آید، نشأت می‌گیرد(زاک[25]، 1999؛ کوین و روبو[26]، 1983).

    به‌طور خلاصه، داده، اطلاعات، دانش و خرد چهار مرحله‌ی زنجیره‌ی اطلاعات هستند. داده‌ها به‌ خودی خود عاری از مفهوم‌اند و شامل مشاهدات، حقایق یا اعدادی هستند که اطلاعاتی مجزا را ارائه می‌دهند. وقتی که داده‌ها به­منظور خاصی سازماندهی شده و در یک متن قرار می‌گیرند تبدیل به اطلاعات می‌شوند. زمانی که اطلاعات برای آشکار ساختن الگوهای غیرمعمول یا گرایش‌های نهان مورد تحلیل قرار می‌گیرند به دانش تبدیل می‌شوند و هنگامی‌که دانش برای تصمیم‌گیری در موقعیت‌های واقعی زندگی به­کارگرفته می‌شود تبدیل به معرفت(خرد) می‌گردد(گاندی[27]، 2004).

     

    2-2-2- تعاریف دانش

    اولین تعریف از دانش توسط پلاتو[28] در سال 1953 ارائه شده‌ است. وی دانش را اعتقادات واقعی توجیه شده  تعریف کرده ‌است(کاکبادسه و همکاران[29]، 2003). پس از آن تعاریف متعددی وارد ادبیات مدیریت شده که به­عنوان نمونه به چند مورد از این تعاریف در جدول(2-1) اشاره شده است.

     

    جدول 2-1: تعاریف دانش منبع: یافته­های محقق

    ردیف

    تعاریف

    نویسندگان

    1

    دانش، توانایی واکنش نشان دادن به موقعیت‌های واقعی و انجام دادن کارها به جای صحبت کردن درباره‌ی آن‌ها است.

    نوناکا و تیس[30]، 2001

    2

    دانش عبارت است از درک، آگاهی یا شناختی که در طول زمان از طریق مطالعه، تحقیق، مشاهده و تجربه به­دست می­آید.

    داورپناه، 1384

    3

    دانش مجموعه­ای از اطلاعات، اصول و تجربه­هایی می­باشد که به صورت فعال، اجرا، مدیریت،تصمیم­گیری و حل مسأله را هدایت می­کند.

    مارکوارت[31]، 2006

     

    2-2-3- انواع دانش  

    دانش از دیدگاه‌های مختلف طبقه‌بندی شده است، که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

     

    2-2-3-1- دانش ضمنی و دانش صریح

    دانش صریح(عیان)[32]سازمانی، دانشی است سازمان‌یافته و با محتوایی ثابت که می‌تواند از طریق به‌کارگیری فناوری اطلاعات، کدگذاری، تدوین و نشر داده شود. این دانش اصطلاحاً در قسمت فوقانی و قابل رؤیت کوه یخ منابع دانش سازمان جای دارد(دافی[33]، 2000). دانش عیان دانشی قابل ثبت و دریافت در اسناد و پایگاه‌ داده است و هم­چنین دانشی رسمی و نظام‌مند است که به­آسانی قابل انتقال و به­اشتراک‌گذاری است. این نوع از دانش شامل پرونده‌های ثبت اختراع، راهنماهای آموزشی، رویه‌های مکتوب، تجربیات موفق و یافته‌های پژوهشی است که با درجه‌ی بالایی از صحت همراه است. دانش عیان را می‌توان در قالب‌های ساختاریافته و ساختارنیافته دسته‌بندی کرد. دانش ساختاریافته داده یا اطلاعاتی است که برای بازیابی در آینده به روش مشخصی سازماندهی شده است و عبارتند از: مدارک، پایگاه‌های داده و نظیر آن. در مقابل، نامه‌های الکترونیکی، تصاویر، دوره‌های آموزشی و مواد سمعی و بصری نمونه‌هایی از دانش ساختارنیافته هستند، زیرا اطلاعاتی که آن­ها ارائه می‌نمایند برای بازیابی دسته‌بندی نشده‌اند(نوناکا، 1991).

    دانش نهان(ضمنی)[34] در نقطه‌ی مقابل دانش صریح قرار دارد و جایگاه آن در ذهن، رفتار و ادراک افراد می‌باشد. این دانش سطح زیرین کوه یخ منابع دانش سازمانی را شکل می‌دهد. ارزش‌ها، عقاید، بینش، و شهود افراد مثال‌هایی از این نوع دانش در سازمان‌ها است(دافی، 2000). دانش ضمنی، دانشی است که افراد در ذهن خود دارند و مقداری انتزاعی‌تر از دانش عیان است. این نوع دانش بیشتر برداشت‌های ناگفته‌ای از پدیده‌هاست. دانشی که به­راحتی نمی‌توان ثبت کرد. دانش نهان از آنجایی که برای دیگران ناشناخته است بنابراین دسترسی به آن مشکل است. در واقع، بیشتر افراد از دانشی که دارند و یا از ارزشی که آن دانش برای دیگران می‌تواند داشته باشد، آگاه نیستند. دانش نهان از ارزش بسیار بالایی برخوردار است زیرا زمینه‌ای برای افراد، مکان‌ها، ایده‌ها و تجربیات فراهم می‌آورد. در حالت کلی به تماس و اعتماد شخصی بیشتری نیاز است تا این نوع دانش به صورت کارآمد به­اشتراک گذاشته شود. دانش نهان به‌شدت شخصی است و شکل‌دهی آن بسیار مشکل است، بنابراین، انتقال آن به دیگران سخت است(نوناکا، 1991).

    سازمان‌های جدید می‌دانند که قسمت عمده‌ی سرمایه‌های علمی آنان به شکل دانش ضمنی است و این شکل دانش نیازمند مکانیسم‌های منسجم و حمایت بیشتری از سوی سازمان است(صیف و همکاران، 1385). ناگفته نماند در مدیریت دانش، تبدیل دانش ضمنی به دانش مدون(عینی) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این زمینه مدیران میانی نقش کلیدی و مهم ایفا می‌کنند. آنان دانش ضمنی کارکنان رده‌ی عملیاتی و مدیران ارشد را ترکیب کرده و به صورت دانش صریح درآورده و در محصولات و فناوری‌های جدید به‌کار می‌گیرند(مینتزبرگ و همکاران[35]، 1998).

     

    2-2-3-2- دانش شخصی و دانش سازمانی

    دانشی که سازمان برای حل مسائل پیش‌رو خلق می‌کند، دانش سازمانی است؛ و دانشی که توسط افراد به­طور فردی خلق می‌شود، دانش فردی نام دارد. مسلماً دانشی که به‌وسیله‌ی افراد به‌عنوان یک کل در قالب یک سازمان خلق می‌شود، چیزی بیشتر از مجموع دانش تک تک افراد است(خیراندیش و افشار نژاد، 1383). یادگیری موجود در سازمان به­مقدار زیادی از پیچیدگی وظایف و محیط سازمانی آن تأثیر می‌پذیرد. همان‌طور که اشاره شد دانش شخصی و دانش سازمانی از هم­دیگر متمایز هستند. با وجود این، هنوز به هم وابسته‌اند. اندازه­ی تعاملات هر فرد با دیگران به فرهنگ سازمانی وابسته است. این دیدگاه از این جهت پذیرفته می‌شود که در محیط کنونی، افراد در درون سازمان‌ها به­منظور حل مشکلات مشتریان نیاز به اخذ تصمیمات سریع دارند. یعنی کارکنان به جای استفاده از قوانین و مقررات به­عنوان شکل‌دهنده‌ی سلسله‌مراتبی حل مسائل، مجبور به ارائه‌ی راه‌حل‌هایی در جهت حل کارای مسائل و مشکلات تجاری هستند(انتظاری، 1385).

     

    2-2-3-3- دانش رسمی و دانش غیررسمی

    دانشمندان مختلف طبقه‌بندی دانش سازمانی به دانش رسمی و غیررسمی را پذیرفته‌اند. دیدگاه‌های این صاحب‌نظران درباره‌ی تفاوت دانش رسمی و غیررسمی سازمان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد(جعفری مقدم، 1381):

    ماهیت و محتوای اطلاعات و دانش سازمانی: دانش رسمی مبتنی بر جملات بایدی و الزامات قانونی است، در حالی که دانش غیررسمی، مبتنی بر مفروضات، استنباط‌ها، استدلال‌ها، ایده‌ها، دیدگاه‌ها و عقلانیت نهفته در پس تصمیمات می‌باشد.

    روش تهیه و تنظیم دانش سازمانی: دانش رسمی، بر اساس قوانین و مقررات، با توجه به شرح وظایف تهیه‌کننده یا دستور مافوق تهیه می‌شود، اما دانش غیررسمی، بر اساس استراتژی‌های مدیریت دانش در سازمان، از طریق مصاحبه‌های عمیق با تصمیم‌گیرندگان، انجام مورد پژوهش و سایر روش‌های ثبت و تحقیق مناسب تهیه می‌گردد.

    هدف: هدف از خلق دانش رسمی، ثبت و نگهداری اطلاعات ضروری برای نیازهای آتی است، اما هدف از ایجاد دانش غیررسمی، ثبت و نگهداری دانش سازمانی به­منظور تحلیل، ارزیابی، توسعه و ترویج آن در سازمان و تقویت یادگیری سازمانی است.

    شکل و ساختار: دانش رسمی در قالب گزارش، دستورجلسه، آیین‌نامه و برنامه‌ها ارائه می‌شود، اما دانش غیررسمی به شکل سیستم‌های دانش‌محور، سیستم اطلاعات مسئله‌محور، تجزیه ‌و‌ تحلیل صورت‌جلسات و نامه‌های اداری و سایر الگوهای مسئله‌محور یا موردمحور ارائه می‌گردد.

    ضرورت و اهمیت: در اغلب موارد تداوم فعالیت‌های جاری سازمان در گرو تهیه و تنظیم دانش رسمی است. ضرورت دانش غیررسمی در حفظ، توسعه و انتشار دانش سازمانی و استفاده از آن به‌عنوان مزیت رقابتی است.

    دامنه استفاده‌کنندگان از دانش سازمانی: دامنه استفاده‌کنندگان از دانش رسمی، نسبتاً محدود است اما همه‌ی افراد سازمان و در مواردی پژوهش‌گران مدیریت از دانش غیررسمی استفاده می‌کنند.

     

     

    [1]. Nirmal et al

    [2]. Hung et al

    [3]. Davenport & Beck

    [4]. Levett & Guenor

    [5]. Gupta & Govindarajan

    [6]. Shih & Ching

    [7]. Klahr

    [8]. Peterson & Poulfelt

    [9]. Bhatt

    [10]. Jain

    [11]. Jafari

    [12]. Jasimuddin

    [13]. Rhodes et al

    [14]. Fatehpanah

    [15]. Quality Function Deployment  

    [16]. Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution

    [17]. Simple Additive Weighted

    [18]. O’Dell & Grayson 

    [19]. Fuzzy Logic

    [20]. Bhattacharya et al

    [21]. Li & Reeves

    [22]. Tiwana

    [23]. probest & Roub

    [24]. seng et al               

    [25]. Zack

    [26]. Quinn & Rohrbaugh             

    1. Gandi

    [28]. Plato

    [29]. Kakabadse et al

    [30]. teece

    [31]. Marquardt

    [32]. Explicit Knowledge

    [33]. Duffy

    [34]. Tacit Knowledge   

    [35]. Mintzberg et al

    Abstract

    One of the parts of the Iranian government which is more Knowledge-Based and it assigns a large portion of government resources is the hospital management. Offering health and remedial services to patients is a complicated effort  that is increasingly dependent on knowledge and information. As humans and materials and financial resources need to be managed, knowledge and information also are resources that should effectively be managed by managers of health and remedial sector. In order to implement knowledge management in organizations, sometimes, we face the difficulties. Failures in recognizing and resolving these problems before implementation of information management plans, have more adverse effects on the implementation and enforcement of them. Therefore, analyzing knowledge needs of organization and finding its barriers that seem to be necessary. The aim of this study is the priority of knowledge management solutions after identifying of knowledge management requirements in the martyr Beheshti hospital emergency department in Shiraz. Resualts of this research in order to identification of gaps and the barriers of implementing organizational knowledge and effort to solve them, improving efficiency of human resources, offering services with higher value added and satisfaction of patients and staff. In this research,To analyize data,It is used Fuzzy Topsis method for determining fuzzy weight of requirements and knowledge management solutions and quality functional development(QFD) method for determining effectiveness each of the solutions on knowledge management requirements and finally simple additive weightining(SAW) metod to priorities knowledge management solutions. Based on the results of this research, respectively, solutions of correct distribution and using of saved knowledge for improving the efficiency of organization as soon as possible, creating several channels for sharing knowledge and developing an organization based on learning are of high priority. At the end, based on some findings of this research, some suggestions for application and other researches are offered.

    KeyWords:  Knowledge­­­­  management, Fuzzy TOPSIS, Fuzzy­ quality functional development, Simple additive weightining.

  •                                                   فهرست مطالب

     عنوان                                                                                                                  صفحه

    فصل اول: کلیات                                                                                                            1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- بیان مسأله و اهداف تحقیق. 2

    1-3- ضرورت تحقیق.. 4

    1-4- سؤالات تحقیق.. 5

    1-5- قلمرو تحقیق.. 5

    1-6- روش تحقیق.. 5

    1-7- تعریف کلمات کلیدی.. 6

    1-8- فصل‌بندی تحقیق.. 7

    فصل دوم: ادبیات تحقیق و مبانی نظری                                                                                          8                        

    2-1- مقدمه. 9

    2-2- دانش... 9

    2-2-1- داده، اطلاعات، دانش و خرد. 10

    2-2-2- تعاریف دانش... 11

    2-2-3- انواع دانش... 11

    2-2-3-1- دانش ضمنی و دانش صریح  12         

    2-2-3-2- دانش شخصی و دانش سازمانی   13         

    2-2-3-3- دانش رسمی و دانش غیررسمی   13        

    2-2-3-4- تقسیم‌بندی دانش بر مبنای سلسله‌مراتب کارکردی آن  14        

    2-2-3-5- تقسیم‌بندی معرفت‌شناختی دانش    16        

    2-2-4- خصوصیات و ویژگی‌های دانش... 16

    2-2-5- اهمیت دانش... 17

    2-3-مدیریت دانش... 20

    2-3-1- تعاریف مدیریت دانش... 20

    2-3-2- اهداف مدیریت دانش... 21

    2-3-3- مزایای مدیریت دانش... 22

    2-3-4- اهمیت مدیریت دانش... 24

    2-3-5- نیازمندی‌های مدیریت دانش... 26

    2-3-6- راه‌حل‌های مدیریت دانش... 29

    2-3-7- تفاوت‌های بین مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات.. 29

    2-3-8- تاریخچه‌ی دانش و مدیریت دانش... 30

    2-4- تکنیک‌های مورد استفاده جهت تحلیل داده‌ها 33

    2-4-1- منطق فازی.. 33

    2-4-1-2- اعداد فازی   34         

    2-4-2- روشهای تصمیم‌گیری چند معیاره­ی فازی.. 35

    2-4-2-1- TOPSIS فازی   36        

    2-4-2-2- روش SAW    39        

    2-4-3- گسترش عملکرد کیفیت.. 39

    2-5- مطالعات داخلی و خارجی.. 48

    2-6- مهم­ترین یافته­ها از مرور پژوهش­های پیشین.. 62

    2-7-جمع‌بندی.. 72

    فصل سوم: روش تحقیق                                                                                                                95    

    3-1- مقدمه. 75

    3-2- مراحل اجرای تحقیق.. 75

    3-2-1- شناسایی نیازمندی‌های مدیریت دانش با بررسی ادبیات تحقیق.. 75

    3-2- 2- شناسایی نیازمندی‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز 76

    3-2-3- تعیین سطوح اهمیت نیازمندی‌های مدیریت دانش... 76

    3-2-4- شناسایی راه‌حل‌های مدیریت دانش با بررسی ادبیات تحقیق.. 76

    3-2-5- شناسایی راه‌حل‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز 77

    3-2-6-تعیین سطوح اهمیت راه‌حل‌های مدیریت دانش... 77

    3-2-7- محاسبه وزن فازی نیازمندی­های مدیریت دانش... 77

    3-2-8- محاسبه وزن فازی راه­حل­های مدیریت دانش... 78

    3-2-9- تشکیل ماتریس فازی روابط خانه QFD.. 78

    3-2-10- اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با استفاده از تکنیک SAW... 79

    3-3- روش انجام تحقیق.. 82

    3-4- روش‌شناسی تحقیق.. 82

    3-4-1- سوًالات پژوهشی.. 82

    3-4-2- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق.. 82

    3-4-3- روایی و پایایی پرسشنامه. 83

    3-5- جمع‌بندی.. 83

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها                                                                                              84     

    4-1- مقدمه. 85

    4-2- تعیین نیازهای مدیریت دانش... 85

    4-3- تعیین اهمیت و وزن فازی نیازهای مدیریت دانش... 87

    4-4- شناسایی راه‌حل‌های مدیریت دانش... 96

    4-5- تعیین اهمیت و وزن فازی راه‌حل‌های مدیریت دانش... 98

    4-6- تشکیل خانه QFD.. 103

    4-7- اولویت بندی راه­حل­های مدیریت دانش... 106

    4-8- جمع‌بندی.. 107

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات                                                                                         108             

    5-1- مقدمه. 109

    5-2-نتیجه‌گیری و بررسی سؤالات پژوهشی.. 109

    5-3-پیشنهادات کاربردی.. 113

    5-4-پیشنهادات پژوهشی.. 114

    مراجع                                                                                                                                         116           

    مراجع فارسی.. 116

    مراجع لاتین.. 122

    پیوست                                                                                                                                       144                

    پیوست الف: 144

    پیوست ب: 146

    پیوست ج: 148

    پیوست د: 152

    پیوست ه: 155

    چکیده انگلیسی : 160

     

    مراجع فارسی:

    امیری، م.، وکیلی­مفرد، ح.، ولی­نژاد، ع. و بورقی، ح. (1389). اهمیت و نقش مدیریت دانش در ارتقا‌ی خدمات بهداشتی. کنگره سراسری ایمنی و سلامت در مراکز آموزشی و درمانی، همدان.

    ابراهیمی، م. (1381). توسعه­ی نظام ترجمان کیفیت(QFD) و تجزیه و تحلیل خطا و اثرات آن(FMEA) در محیط فازی. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شریف.

    احمدی، ع. ا. و صالحی، ع. (1390). مدیریت دانش. چاپ اول، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور.

    امیرخانی، ا. ح. (1384). مدیریت دانش: فرآیند و تواناسازها. دومین کنفرانس توسعه منابع انسانی.

    انتظاری، ع. (1385). مقایسه­ی فرهنگ دانایی بین مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی، دانشکده صدا و سیما، و دانشکده صنعت هواپیمایی کشور. پایان­نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه­ریزی، تهران.

    ابزری، م.، شائمی، ع.، طالبی، ه. و عبدالمنافی، س. (1390). بررسی شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب مدیریت دانش در صنعت خودروی ایران. مدیریت دولتی، (6)، 36-19.

    انواری رستمی، ع. ا. و شهائی، ب. (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستند­سازی دانش و تجربه. مدیریت فناوری اطلاعات، 1(2)، 18-4.

    ایران­نژاد پاریزی، م. (1378). روش­های تحقیق در علوم اجتماعی: مدیریت، اقتصاد، حسابداری و سایر رشته­های ذیربط. تهران، 19.

    برومند، م. و رنجبری، م. (1388). اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری: با تأکید بر نقش مدیریت دانش. دو ماهنامه‌ی توسعه‌ی انسانی پلیس، (24)، 54-42.

    بابایی، ع. و اسکندری، م. (1392). الزامات اجرای مدیریت دانش به­عنوان مزیت رقابتی. اولین همایش ملی مهندسی مدیریت کسب­وکار، 11-10.

    بهتری­نژاد، ا. (1390). مطالعه­ی نقش مؤلفه­های راهبردی و تاکتیکی مدیریت دانش بر هوش سازمانی. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه سیستان و بلوچستان.

    برادران کاظم­ زاده، ر. و بشیری، م. (1380). گسترش عملکرد کیفیت، انتشارات کیفیت ایران، تهران، چاپ اول.

    پیری، ز. و آصف­زاده، س. (1385). چگونه می­توان مدیریت دانش را به کار گرفت؟. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، (132)، 124-1.

    تقوی­فرد، م.، رمضان­پور خاکی، ح. و زارع رواسان، ا. (1391). شناسایی و اولویت‌بندی موضوعات مهم مدیریت بیمارستانی جهت مستندسازی در نظام مدیریت دانش. مدیریت اطلاعات سلامت، 9(2)، 264-254.

    جعفری­مقدم، س. (1381). فرآیند مدیریت دانش از یادگیری سازمانی تا حافظه سازمانی. فصلنامه مدیریت و توسعه، 3(12)، 96-79.

    جعفری­مقدم، س. (1382). مستند­سازی تجربیات مدیران(از دیدگاه مدیریت دانش). تهران، مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.

    جعفری، م. و کلانتر، س. ک. (1382). مدیریت دانش در سازمان. تدبیر، (142).

    حیدری، م.، مقیمی، س. م. و خنیفر، ح. (1392). بررسی عوامل حیاتی موفقیت در پیاده­سازی مدیریت دانش. فصل­نامه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، 11(1)، 184-149.

    حسن­زاده، م. (1385). بررسی مدیریت دانش در دولت جمهوری اسلامی ایران. پایان­نامه دکترای کتابداری، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.

    حسن­زاده، م. (1384).مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش. مجله اطلاع­شناسی، دفتر پژوهش­های فرهنگی، (9 )و (10).

    حسن­زاده، م. (1383). نقش کتابداران و اطلاع­رسانان در مدیریت دانش سازمان­ها( با نگاهی به سرفصل مقاطع سه­گانه علوم کتابداری و اطلاع­رسانی ایران). فصل­نامه کتاب، 15(3)، 108-101.

    حسن­زاده، م. (1386). مدیریت دانش مفاهیم و زیرساخت­ها. تهران: انتشارات کتاب­دار، چاپ اول.

    خیراندیش، م. و افشارنژاد، ع. (1383). استراتژی­های مدیریت برای دانش شخصی و سازمانی. تدبیر، (145)، 26-20.

    خوش­سیما، غ.، ابراهیمی­نژاد، م. و فلاح لاجیمی، ح. ر. (1384). بررسی ارتباط بین فرآیندهای مدیریت دانش و اثربخشی مدیریت دانش. فصلنامه مدیریت صنعتی، 44-26، (10).

    داورپناه، م. ر. (1382). مدیریت دانش عاملی راهبردی برای توسعه سازمانی. کتاب­داری و اطلاع­رسانی، (4).

    دعایی، ح. ا. و دهقانی سانیج، ج. (1389).تحلیل شکاف استراتژیک ابعاد مدیریت دانش. مطالعات مدیریت راهبردی، (1)، 68-47.

    داورپناه، م. (1384).اطلاعات و جامعه. تهران، انتشارات دبیزش.

    رضائیان، ع. (1386). تیم­سازی در قرن بیست و یکم. تهران: انتشارات سمت.

    رحی­ نیا، ف. و علیزاده، م. (1388). بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد. دو فصلنامه مطالعات تربیتی و روان شناسی، (20).

    رنجبرفرد، م.، اقدسی، م.، البدوی، ا. و حسن­زاده، م. (1392). شناسایی موانع مدیریت دانش برای چهار نوع فرایند کسب‌وکار. مدیریت فناوری اطلاعات، 5(1)، 88-61.

    رضائی­ملک، ن. و رادفر، ر. (1392). مدلی برای اولویت­دهی عوامل مدیریت دانش در بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری(مطالعه موردی: بانک سپه). مدیریت فناوری اطلاعات، 5(3)، 82- 63.

    رضایی، ک.، حسینی آشتیانی، ح. ر. و هوشیار، م. (1380). QFD رویکردی مشتری­مدار به طرح­ریزی و بهبود کیفیت محصول. چاپ دوم، تهران: نشر آنتا.

    رحیمی، ح.، معصوم­پور، م.، خوارزمی، ع. و کاوسی ز. (1392). طراحی کیفیت خدمات بخش اورژانس بیمارستان شهید فقیهی شیراز با استفاده از روش گسترش عملکرد کیفیت(QFD). فصلنامه بیمارستان، (3)، 17-10.

    ربیعی، ع. و معالی، م. (1391). بررسی موانع زیرساختی اعمال مدیریت دانش و ارائه الگوی بهبود در مراکز آموزش عالی. فصلنامه سیاست علم و فناوری، (1)، 16-1.

    زعفریان، ر.، اسماعیل­زاده، م. و شاهی، ن. (1387). ارایه­ی الگوی پیاده­سازی مدیریت دانش در کسب وکارهای کوچک و متوسط(مطالعه موردی: شرکت نفت ایران زمین). توسعه کارآفرینی، (2)، 102-75.

    سپهری، م. م. و ریاحی، آ. (1389). کاربست تحلیل شبکه اجتماعی برای استخراج نیازهای سیستم مدیریت دانش در سازمان‌های دانش‌بنیان. فصلنامه‌ی سیاست علم و فناوری، (2)، 94-81.

    سرلک، م. ع.، مقدسان، م. ح. و روستایی، م. (1389). فناوری اطلاعات تسهیل­کننده­ای برای ارتقای مهارت­های پویای سازمان با به­کارگیری مدیریت دانش. هشتمین کنفرانس بین­المللی مدیریت.

    سالاری، ن.، پورسراجیان، د.، اولیا، م. ص. و شکوهی، ش. (1390). تعیین و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش در پارک‌های علم و فناوری. رشد فناوری، (27)، 9-3.

    شیروانی، ع.، صفدریان، ع. و علوی، آ. (1388). میزان حاکمیت فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، (1)، 82-75.

    صیف، م. ح.، عالی­نژاد، ح. و صالحی، م. (1385). سیستم­ها و آینده مدیریت دانش. تدبیر، (21)، 171-16.

    صادقی، ا.، خمرنیا، م. و درزی رامندی، س. (1392). بررسی وضعیت مؤلفه­های مدیریت دانش در بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله علمی علوم پزشکی ایران، 1(4)، 274-265.    

    طاهری­هشی، ع.، دارابی، ر. و دهقان، ح. (1389). موانع انسانی مدیریت دانش در سیستم مالی ارتش جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه‌ی مدیریت نظامی، (37)، 110-85.

    عباس­پور، ع.، همتی، م. و شهولی خیر­آبادی، س. (1391). ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب مؤلفه­های مدیریت دانش در بین کارشناسان پردیس فنی دانشگاه تهران. ­نامه آموزش عالی، (18)، 154- 139.

    علامه، م. (1384). دانش‌آفرینی: کلید طلایی نوآوری مداوم و رقابت‌پذیری پایدار. مدیریت، (105) و (106)، 22-19.

    علی­پور حافظی، م.(1386). تعامل مدیریت دانش و اقتصاد اطلاعات. فصلنامه کتاب، (69)، 92-85.

    عبدالمنافی، س.، شعرا، ز. و مرتمن­زاده، و. (1393). بررسی امکان­سنجی پیاده­سازی مدیریت دانش در شرکت صنایع الکترونیک شیراز(مطالعه موردی) و ارائه راهکارهای بهبود مدیریت دانش در سازمان. کنفرانس مدیریت، تحول و نوآوری در توانمندسازهای مدیریت.

    فرهودی، ف. و درودی، ف. (1387). لزوم به­کارگیری مدیریت دانش در افزایش سطح کیفی فعالیت­های سازمان­های نوین. علوم و فناوری اطلاعات، 24(2)، 104-89.

    قنبری، ع. و مخزن موسوی، ه. (1390). رویکرد منطق فازی برای مدل­سازی اقتصاد زیرزمینی در ایران. پژوهش­نامه اقتصادی، (3)، 113-91.

    قربانى­زاده، و. ا.، نوربخش، م. و منصوریان، ا. (1390). عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در سازمان­هاى عمومی. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، 6(3)، 486 -470.

    قلی­زاده، م. و. و حمیدی­زاده، م. ر. (1388). شکست سازمان­ها در مدیریت دانش و ارائه­ی مدل موفق مدیریت دانش. ششمین کنفرانس بین­المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران.   

    کاملی، م. ج. (1387). مدیریت دانش و موانع آن در سازمان‌های دولتی(مطالعه‌ی موردی در سازمان پلیس).کارآگاه، 2(3)، 39-17. 

    کارنامه حقی، ح. و اکبری، ن. (1383). بررسی هم­گرایی تقاضای اجتماعی آموزش عالی در ایران. فصلنامه پژوهش اقتصادی در ایران، (20)، 134-115.

    کوره­پزان دزفولی، ا. (1387). اصول تئوری مجموعه­های فازی. چاپ دوم، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر، تهران.

    گیتس، ب. (1380). کسب­وکار بر بال اندیشه. مترجم دکتر عبدالرضا رضایی نژاد، چاپ دوم، تجارت الکترونیک، انتشارات فردا.

    لاجوردی، ج. و خان­بابایی، ع. (1386). بررسی عوامل تسهیل­کننده­ی مدیریت دانش در تیم­های کاری مطالعه موردی: بانک کشاورزی. دانش مدیریت، (20)، 76-1.

    محمدی فاتح، ا.، سبحانی، م.ص. و محمدی، د. (1387). مدیریت دانش(رویکردی جامع) ،تهران: پیام پویا.

    ملکی، م.، نصیری­پور، ا. ا. و آقابابا، س. (1386). مدیریت دانش در اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) بر اساس الگوی تعالی بالتدریج. مدیریت اطلاعات سلامت، (4)، 174-167.

    میرغفوری، ح.، صیادی تورانلو، ح. و کریمی­نیا، م. (1392). رتبه­بندی عوامل مؤثر بر ارتقای نوآوری در شرکت­های وابسته به مراکز رشد با استفاده از تکنیک تاپسیس فازی؛ مطالعه موردی پارک علم و فناوری یزد. رشد فناوری، (36)، 27-19.

    منوریان، ع. و عسگری، ن. (1386). ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان‌های دانش‌محور. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی.

    منصوری، ع. و یاوری، ز. (1382). QFD ابزاری برای انتقال صدای مشتری به فرآیند طراحی و توسعه­ی محصول. شیخ بهایی، (3)، 91-73.

    موسوی، ع. (1384). مدیریت دانش. مجله‌ی اصلاح و تربیت، (44) ، 23-12.

    میرزایی چابکی، م. (1389). تدوین استراتژی برای شرکت چوکا و رتبه­بندی استراتژی­ها با تکنیک تاپسیس فازی. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران، دانشکده مدیریت.

    مظفری، م. م. و کاوسی، م. (1389). به­کارگیری مدل DEA در QFD به­منظور طراحی محصول در صنایع تولید تلویزیون(مطالعه موردی شرکت پارس الکتریک). مدیریت توسعه و تحول، (5) ، 38-31.

    نوروزیان، م. (1385). دانش مدیریت دانش. تدبیر، (176)، 29-26.

    نکودری، م. و یعقوبی، ن. (1390). بررسی عوامل تسهیل‌کننده‌ی مدیریت دانش در سازمان مدیریت بحران. پژوهش‌های مدیریت عمومی، (13)، 119- 95.

    نوروزیان، م. (1384).کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی. تدبیر، (156).

    نهاوندی، ب.، فرهی، ر.، کزازی، ع. و جعفری‌نژاد، ن. (1390). تعیین و اولویت‌بندی معیارهای مؤثر بر اثربخشی مدیریت دانش در سازمان‌های تحقیقاتی ایران با رویکرد تطبیقی(فازی و قطعی). مدیریت فناوری اطلاعات، (7)، 192-169.

    هاشمی، ص. (1389). مطالعه­ی تطبیقی استقرار چرخه مدیریت دانش در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم انتظامی. رساله کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

    هاشمی، ص.، محمدی مقدم، ی. و محمدی مقدم، ا. (1390). مدیریت دانش، الزامات و چالش‌ها. فصلنامه توسعه‌ی مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، (19)، 130-101.

     

    مراجع لاتین:

    Al-Busaidi, K. A. & Olfman, L. (2005). A Investigation of the Determinants of Knowledge Management Systems Success in Omani Organizations. Journal of Global Information Technology Management, 8(3), 6-27.

    Allee, V. (1997). The Knowledge Evolution: Expanding Organizational Intelligence. Butterworth-Heinemann, Newton, MA.

    Adam, R., & Mccreedy, S. (1999). A Critical Review of Knowledge Management Models. The Learning Organization, 6(3), 91-101.

    Akhavan, P., Hosnavi, R., & Sanjaghi, M. (2009). Identification of Knowledge Management Critical Success Factors in Iranian Academic Centers. Education,Business and Society: Contemporary (Middle Eastern Noues), 2(4), 276-288.

    Allee, V. (1997). Twelve Principles of Knowledge Management, Training & Development, 51(11), 4-71.

    Andersson, T., & Westterlind, T. (2002). Sharing Knowledge Over Company Borders Managiing Knowledge in Key Customer Relations at ABB Sweden. Master Thesis.

    Bartol, K. M., & Srivastava, A. (2002). Encouraging Knowledge Sharing:the Role of Organizational Reward Systems. Journal of Leadership and Organization Studies, 9(1), 75-81.

    Brand, A. (1998). Knowledge Management and Innovation at 3M. Journal of Knowledge Management, 2(1).

    Byrne, R. (2001). Employees: Capital or Commodity, The Learning Organization. 8(1), 44-50.

    Beach, R., Muhlemann, A. P., Price, D. H. R., Paterson, A., & Sharp, J. A. (2000). A Review of Manufacturing Flexibility, European Journal of Operational Research, 122, 41–57.

    Brokman, B. K., & Morgan, R. M. (2003). The Role of Existing Knowledge Management in New innovativeness and Performance. Decision Science, 34(2), 385-397.

    Bouchereau, V., & Rowlands, H. (2000). Methods and Techniques to Help Quality Function Deployment(QFD). Benchmarking: An International Journal, 7(1), 8-19.

    Bottani, E., & Rizzi, A. (2006). Strategic Management of Logistics Service: A Fuzzy QFD Approach. International Journal of Production Economics, 13(2), 585–599.

    Benner, M., Linnemann, A. R., Jongen, W. M. F., & Folstar, P. (2003). Quality Function Deployment (QFD)- Can it be Used to Develop Food Products? Food Quality and Preference. 14, 327-339.

    Bhattacharya, A., Geraghty, J., & Young, P. (2010). Supplier Selection Paradigm: An Integrated Hierarchical QFD Methodology Under Multiple-Criteria Environment. Applied Soft Computing, 10, 1013-1027.

    Brelade, S., & Harman, C. (2000). Using Human Resources to Put Knowledge to Work. Knowledge Management Review, 3(1), 9-26.

    Bose, R. (2003). Knowledge Management Enabled Health Care Management Systems: Capabilities. Infrastructure, and Decision Support. Expert Systems with Applications, 24(1), 59-71.

    Choi, B., Simon, K., & Joseph, G. D. (2008). Effects of Knowledge Management Strategy on Organizational Performance: A Complementarity Theory-Based Approach. Omega the International Journal Of Management Science, 36, 235-251.

    Chen, S. J., & Hwang, C. L. (1992). Fuzzy Multiple Attribute Decision Making Methods and Applications, Springer-Verlag, Berlin, New York,. 

    Cowan, R., & pall, V. D. (2000). Innovation Economy Publication on Euro 17023 of the of CommNoion European Communities Luxembourg.

    Chang, M. Y., Hung, Y. C., Yen, D. C., & Tseng, P. T. (2009). The research on the critical success factors of knowledge management and classification framework project in the Executive Yuan of Taiwan Government, Expert Systems with Applications, 12(9), 5376-5386.

    Chang, T. H., & Wang, T. C. (2009). Using the Fuzzy Multi-Criteria Decision Making Approach for Measuring the Possibility of Successful Knowledge Management. Information Sciences, 179, 355– 370.

    Coli, G., Ahmad, R., & Ives, B. (2002). Knowledge Management a Proposed Framework, Information Ready for Knowledge Management. The International Journal of Education Management, 14, 325-333.

    Chen, m., & Chen, A. P. (2006). Knowledge Management Performance Evalution. Journal of Informatiom Science.

    Chen, J., Zhu, Z., & Yuan Xie, H. (2004). Measuring Intellectual Capital: A New Model and Empirical Study. Journal of Intellectual Capital, 5(1), 195-212.

    Cummings, T. G., & Worley, C. G. (2001). Essentialles of Organization Developing & Chang, Cincinnati. South- Western College Publishing, 271-272.

    Chinging, L., & Josephine, M. (2001). Managerial Concerns in Knowledge Management. Journal of Knowledge Management, 5(1), 43-57.

    Chang, W. C., & Li, S. T. (2007). Fostering Knowledge Management Developmentin R&D Workspaces: A Five Stage Approach, R&D Management, 37(5), 479-493.

    Chau, P. Y. K., & Lam, K. Y. (1997).  Factors Affecting the Adoption of Open Systems: an Exploratory Study. MIS Quarterly, 23(1), 1-24.

    Carpenter, S., & Ridge, S. (2003). A self-Help Approach to Knowledge Management Benchmarking . Journal of Knowledge Management, 7(5), 82-95.

    Chang, Y. Y., Hsu, P. F., Li, M. H., & Chang, C. C. (2011). Performance Evaluation of Knowledge Management Among Hospital Employees. International Journal of Health Care Quality Assurance, 24(5), 348-365.

    Chourides, P., Longbottom, D., & Murphy, W. (2003). Excellence in Knowledge Management: an Empirical Study to Identify Critical Factors and Performance Measures. Measuring Business Excellence, 7(2), 29-45.

    Cegarra-Navarro, J. G., & Cepeda-Carrión, G. (2010). How to Implement a Knowledge Management Program in Hospital-in-the-Home Units, Leadership in Health Services, 23(1), 46-56.

    Chung Hung, Y., Ming Huang, S., Pin Lin, Q., Tsai, M., & Ling, M. (2005). Critical Factors In Adopting a Knowledge Management System For The Pharmaceutical Industry. Industrial Management & Data Systems, 105(2), 164-183.

    Coakes, E. (2003). Knowledge Management: Current Noues and Challenges, Idea Group Publishing, IRM press, England.

    Chan, L. K., & Wu, M. L. (2002). Quality Function Deployment:A Literature Review. European Journal of Operational Research, 143, 463-497.

    Chaudhry, A. (2005). Knowledge Sharing Practices in Asian Institutions: A Multi-Cultural Perspective From Singapore. World Library and Information Congress: 71th IFLA General Conference and Council Libraries A Voyage of Discovery.

    Davenport, T. H., De Long, D. W., & Beers, M. C. (1998). Successful Knowledge Management Projects. Sloan Management Review, 39(2), 43-57.

    Davenport, T. H., & Probst, G. J. B. (2002). Knowldege Management Case Book. Weinheim, Wiley.

    DuPlessis, M. (2007). Knowledge Management: What Makes Complex Implementations Successful?. Journal of Knowledge Management, 11(2), 91-101.

    Duffy, J. (2000). Knowledge Management: to be or not to be. Information Management Journal,34, 64-70.

    Drew, S. (1997). From Knowledge to Action: the Impact of Benchmarking on Organizational Performance. Long Range Planning, 30(3), 41-427.

    Delgado, M., Vila, M. A., & Voxman, W. (1998). On a Canonical Representation of Fuzzy Numbers. Fuzzy Sets and Systems, 93, 125–135.

    Droge, C., Claycomb, C., & Germain, R. (2003).  Does Knowledge Mediate the Effect of Context on Performance? Some Initial Evidence. Decision Sciences, 14(3), 541-568.

    Druker, P. (1995). The Post-Capitalist Society. Oxford: Butterworth-Heineman.

    Davenport, T., & Grover, V. (2001). Knowledge Management. Journal of Management Information Systems, 18(1), 3-4.

    Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organisations Manage What They Know. Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.

    Davenport, T. H. (1997). Ten Principles of Knowledge Management and Four Case Studies. Knowledge and Process Management, 4(3), 187-208.

    Davenport, T. H., & Beck, J. C. (2002). The Strategy and Structure of Firms in the Attention Economy. Ivey Business Journal, 66(4), 48-54.

    Davenport, T. H., & Klahr, P. (1998). Managing Customer Support Knowledge. California Management Review, 40(3), 195-208.

    .Einsprush, M. (1996). Quality Function Deployment(QFD): Application to Rehabilitation Services. International Journal Of Health Care Quality Assurance, 9(3), 41-46.

    Fatehpanah, A. (2006). A Review on Current Obstacles and Challenges for Developing IT in Organizations. Tehran: Shahid Beheshti University.

    Forcadell, F. J., & Guadamillas, F. (2002). A Case Study on the Implementation of A Knowledge Management Strategy Oriented to Innovation. Knowledge and Process Management, 9(3), 162-171.

    Grant, R. M. (1996). Toward Knowledge Based Theory of The Firm. Strategic Management Journal, 17, 109-122.

    Gao, F., Li, M., & Clarke, S. (2008). Knowledge Management, and Knowledge Management in Business Operations. Journal of Knowledge Management, 12(2), 3-17.

    Gupta, A. K., & Govindarajan, V. (2000). Knowledge Flows Within Multinational Corporations. Strategic Management Journal, 21(4), 96-437.

    Gandhi, S. (2004). Knowledge Management and Reference Services. The Journal of Academic Librarianship, 30(5) 368-381.

    Hwang, C.L., & Yoon, K. (1981). Multiple Attribute Decision Making Methods and Applications: a State-of-the-Art Survey. Berlin, Springer.

    Holsapple, C. W., & Joshi, K. D. (2001). Organizational Knowledge Resources. Decision Support Systems, 31, 39–54.

    Hung, C. Y., Ming, H., Pin Lin, S., & Tsai, M. L. (2005). Critical Factors In Adopting a Knowledge Management System For The Pharmaceutical Industry. Industrial Management & Data Systems, 105(2), 164-183.

    Herrera, F., Herrera-Viedma, E., & Verdegay, J. L. (1999). A Sequential Selection Process in Group Decision Making With Linguistic Assessment. Inform, Sci, 85, 223–239.

    Heron, J., & Reason, P. (2001). The Practice of Cooperative Inquiry, in: Reason, P. and H. Bradbury(eds.). Handbook of Action Research, London: Sage Publication.

    Huang, L. S., & Lai, C. P. (2012). An Investigation on Critical Success Factors for Knowledge Management Using Structural Equation Modeling. International Conference on Asia Pacific Business Innovation and Technology Management, Paper Presented at the Procedia  Social and Behavioral Sciences, Taiwan.

    Hauser, J. R., & Clausing, D. (1988). The House of Quality. Harvard Business Review, 66(3), 63–73.

    Harvey, J. (1998). Service Quality: A Tutorial. Journal of Operations Management, 16.

    Hunt, R. A., & Xavier, F. B. (2003). The Leading Edge in Strategic QFD. International Journal of Quality & Reliability Management, 20(1), 56-73.

    Iat Long, A. L. (2005). Knowledge Management for Chinese Medicines: a Conceptual Model. Information Management & Computer Security, 13(3), 244-255.

    Jain, P. (2009). Knowledge Management For 21st Century Information Professionals. Journal of Knowledge Management Practice, 10(2).

    Jafari, S. M., Ebne, R. S., & Saei, A. S. (2009). Assessing Knowledge Management with Balanced Score Card. Tadbir, 205(20), 8-34.

    Jasimuddin ,S. M. (2008). A Holistic View of Knowledge Management Strategy. Journal of Knowledge Management, 12(2), 57-66.

    Jiang, J. C., Shiu, M. L., & Tu, M. H. (2007). Quality Function Deployment(QFD) Technology Designed for Contract Manufacturing. The TQM Magazine, 19(4), 291-307.

    King, W. R. (2009). Knowledge Management and Organization Learning. Annals of Information Systems, 4(1), 3-13.

    Kakabadse, N. K., Kakabadse, A., & Kouzmin, A. (2003). Reviewing Knowledge Management Literature: towards Taxonomy. Journal of Knowledge Management, 7(4), 75-91.

    Kahraman, C., Tijen, E., & Gülçin, B. (2006). A fuzzy optimization model for QFD planning process using analytic network approach. European Journal of Operational Research, 171, 390-411.

    Kahraman ,C., Sezi, C., Nüfer, Y., & Murat, G. (2007). Fuzzy Multi Criteria Evaluation of Industrial Robotic Systems. Computers and Industrial Engineering, 52(4), 414-433.

    Loermans, J. (2002). Synergizing the Learning Organization and Knowledge Management. Journal of Knowledge Management, 6(3), 285-294.

    Liang, G.S., Ding, J.F., & Wang, C.K. (2012). Applying Fuzzy Quality Function Deployment to Prioritize Solutions of Knowledge Management for an International Port in Taiwan. Knowledge-Based Systems, 33, 83-91.

    Lin, C., & Tseng, S. M. (2005). The Implementation gaps for the Knowledge Management System. Industrial Management & Data Systems, 105(2), 208-222.

    Long, L. N. (2005). Understanding the Application of Knowledge Management Driven Industry. Presentation to American. Institute of Aeronautes and Astronauties.

    Levette, G. P., & Guenov, M. D. (2000). A Methodology for Knowledge Management Implementation. Journal of Knowledge Management, 4(3), 258-69.

    Lin, C., Yeh, J. M., & Tseng, S. M. (2005). Case Study on Knowledge Management gaps. Journal of Knowledge Management, 9(3), 36-50.

    Lin, W. B. (2008). The Exploration Factors of Affecting Knowledge Sharing-The Case of Taiwan’s High-Tech Industry. Expert Systems with Applications, 35(1), 661-676.

    Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance: an Integrative View and Empirical Examination. Management Information Journal, 20(1), 179-228.

    Li, X., & Reeves, G. (1999). A Multiple Criteria Approach to Data Envelopment Analysis. European Journal of Operational Research, 115, 507-517.

    Li, L., & Zhao, X. (2006). Enhancing Competitive Edge through Knowledge Management in Implementing ERP Systems. Systems Research and Behavioral Science, 23(2), 129–140.

    Lee, S. M., & Hong, S. (2002). An Enterprise –wide Knowledge Management System. Industrial Management & Data Systems, 102(1), 17-25.

    Mason, D. P., & David, J. (2003). Perception of Knowledge Management: A Qualitative Analysis. Journal of Knowledge Management, 7(4), 38-48.

    McCann, J. (1999). Design Principles an Innovating Company. Academy of Management Executive.

    Moffett, S., McAdam, R., & Parkinson, S. (2002). Developing a Model for Technology and Cultural Factors in Knowledge Management: A Factor Analysis. Knowledge and Process Management, 9(4), 237–255.

    Moffett, S., McAdam, R., & Parkinson, S. (2003). An Empirical Analysis of Knowledge Management Applications. Journal of Knowledge Management, 23(3), 6-26.

    Mathi, K. (2004). Key Success Factors for Knowledge Management. Master Thesis, and MBA: International Business Management & Consulting, Germany: University of Applied Sciences.

    Maier, R. (2007). Knowledge Management Systems, Information and Communication Technologies for Knowledge Management. Third Edition, Springer Pub, Berlin.

    Madu, C. M. (1999). House of Quality in a Minute. Fairfield. CT: Chi Publishers.

    Marquardt, J. M. (2006). Building the Learning Organization: Mastering the Five Elements for Cooperate Learning.

    Marr, G., & Schiuma, A. N. (2002). Assessing Strategic Knowledge Assets in E-Business. International Journal of Business Performance Management, 4(2), 279–295.

    Mohammadi, K., Khanlari, A., & Sohrabi, B. (2009). Organizational Readiness Assessment Forknowledge Management. International Journal of Knowledge Management, 5(1), 29-45.

    Mintzberg, H., Bruce, A., & Joseph, L. (1998). Strategy Safary: A Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management. New York: Prentice Hall.

    Nayir, D.Z., & Uzuncarsili, U. (2008). A Cultural Perspective on Knowledge Management: the Success Story of Sarkuysan Company. Journal of Knowledge Management, 12(2), 141-155.

    Nonaka, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, 5(1), 14-37.

    Nonaka, I. (1991). The Knowledge-Creating Company. Harvard Business Review, 64, 96-104.

    Nirmal Pal, N., Sundaresan, S., Ray, J., Bhargava, H., Glantz, E. D., & McHugh, M. W. (2004). Knowledge Quotient™(KQ): A Way to Measure the Knowledge Intensity of Your Team. The Penn State Ebusiness Research Center.

    Nagarajan, S., Ganesh, K., Punniyamoorthy, M., & Resmi, A. T. (2012). Framework for Knowledge Management Need Assessment. International Conference on Modeling Optimisation and Computing, Paper Presented at the Procedia Engineering, India.

    Nonaka, T., & Teece, D. (2001). Management Industria Knowledge. Creation Transfer & Utilization. Thasand Oaks, Newpelhi , Sage pu, London.

    O'dell, C., & Grayson, c. j. (1998). Only We Knew What We Know: I Densification and Transfer of Internal Best Practice. in: California Management Review, 4(3), 154-174.

    Okunoy, A. (2001). Information Technology Infrastructure and Knowledge Management in Sub Saharan Africa. Master's Thesis, University of Turku, Finland.

    Petersen, N. J., & Poulfelt, F. (2002). Knowlegde Management in Action: A Study of  Knowledge Management in Management Consultancies. Kaupmannahöfn: Copenhagen Business School.

    Patil, S. K., & Kant, R. (2014). A Fuzzy AHP-TOPSIS Framework for Ranking the Solutions of Knowledge Management Adoption in Supply Chain to Overcome its Barriers. Expert Systems with Applications, 41(2), 679–693.

    Parirokh, M. (2005). Knowledge Management Approach to University Libraries: Lesson Learned from the Management of Ferdowsi University Libraries. Iranian Journal of Information Science and Technology, 3(2), 29-48.

    Pyo, S. (2012). Identifying and Prioritizing Destination Knowledge Needs. Annals of Tourism Research, 39(2), 1156-1175.

    Probest, R. (2000). Maning Knowledge Building Blocks for Success. John Wiley and Sons, Inc.

    Parirokh, M., Daneshgar, F., & Fattahi, R. (2009).A Theoretical Framework for Development of a Customer Knowledge Management System for Academic Libraries. World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council, Milan, Italy, 1-16.

    Quinn, R., & Rohrbaugh, J. (1983). A Spatial Model of Effectiveness Criteria: towards a Competing Values Approach to Organizational Analysis. Management Science, 363-377.

    Quinn, J. B., Anderson, P., & Finkelstein, S. (1996). Managing Professional Intellect: Making the Most of the Best. Harvard Business Review, 71-80.

    Ryan, S., & Prybutok, V. (2001). Factors Affecting Knowledge Management Technologies: a Discriminative Approach. Journal of Computer Information Systems, 41(3), 31-37.

    Ribiere, V. M. & Sitar, A. S. (2003). Critical Role of Leadership in Nurturing a Knowledge-Supporting Culture. Knowledge Management Research & Practice, 1(1), 39-48.

    Ruikar, K., Anumba, C. J., & Carrillo, P. M. (2002). Industry Perspectives of IT and E-commerce, in: I.D. Tommelein Proceedings of the 3rd International Conference on Concurrent Engineering in Construction, University of California, Berkeley, 26-40.

    Ranjbarfard, M., Aghdasi, M., Pedro, L., & Jose, E. N. (2014). The Barriers of Knowledge Generation, Storage, Distribution and Application that Impede Learning in Gas and Petroleum Companies. Journal of Knowledge Management, 18(3) .

    Rego, A., Pinho, I., Pedrosa, J., Miguel, P., & Cunha, E. (2009). Barriers and Facilitators to Knowledge Management in University Research Centers: An Exploratory Study. Management Research: The Journal of the Iberoamerican Academy of Management, 7(1), 33-47.

    Ranjit, B. (2004). Knowledge Management Metrics. Industrial Management & Data System, 68-457.

    Russo, R. (2002). The Application of Knowledge Management Principles to Compliant Coding Activities. Top Health Inf Manage, 21(3), 18-23.

    Rastogi, P. N. (2002). Knowledge Management and Intellectual Capital Asa Paradigm of Value Creation. Human System Management, 21, 1-234.

    Ranjbarfard, M., Aghdasi, M., Albadvi, A., Hassanzadeh, M. (2013). Identifying Knowledge Management Problems Using a Process-Based Method(a case study of Process 137). Business Process Management Journal, 19(2), 263-291.

    Riege, A. (2007). Actions to Overcome Knowledge Transfer Barriers in MNCs. Journal of Knowledge Management, 11(1), 48- 67.

    Ramachandran, S. D., Chong, S. C., & Wong, K. Y. (2013). Knowledge Management Practices and Enablers in Public Universities: a Gap Analysis. Campus-Wide Information Systems, 30(2), 76-94.

    Rhodes, J., Hung, R., Lok, P., Ya-Hui, L. B., & Wu, C. (2008). Factors Influencing Organizational Knowledge Transfer: Implication for Corporate Performance.  Journal of Knowledge Management, 12(3), 84-100.

    Rehman, M., & Mahmood, A. (2010). Implementation of Knowledge Management in Small and Medium Enterprises. Journal of Knowledge Management Practice, 11(1), 234-259.

    Simonen, O., Blom, M., & Viitanen, E. (2011). Knowledge of Effectiveness and its Application in Secondary Healthcare Management. International Journal of Productivity and Performance Management, 60(8), 797-812.

    Squier, M. M., & Snyman, R. (2004). Knowledge Management in Three Financial Organisations: a case study. Aslib Proceedings, 56(4), 234-242.

    Saeed, T., Tayyab, B., Anis-ul-haque, M., Ahmad, H. M., & Chaudhry, A. (2010). Knowledge Management Practices: Role of Organizational Culture. ASBBS Annual Conference, 17(1).

    Savary, M. (1999). Knowledge Management and Competition in the Consulting Industry. California Management Review, 41(2), 95-107.

    Seng, C., Estelle Zannes, V., & wayne pace, R. (2002). The Contribution of Knowledge Management to Workplace Learning. Journal of Workplace Learning, 14(4).

    Skyrme, D. & Amidon, D. (1997).The Knowledge Agenda. Journal of Knowledge Management, 1(1), 27-37.

    Shilito,M. L. (1994). Advanced QFD-Linking Technology to Market and Company Needs. New York, Wiley.

    Salonius, H., & Kapyla, J. (2013). Exploring the Requirements of Regional Knowledge-Based Management. Journal of Knowledge Management, 17(4), 583-597.

    Seetherman, A., Sooria, H. H. B. Z., & Saravanan, A. S. (2002). Intellectual Capital Accounting and Reporting in The Knowledge Economy. Journal of Intellectual Capital, 3(2), 128-148.

    Sharifuddin, S. O., & Rowland, F. (2004). Knowledge Management in a Public Organization: a study on Relationship between Organizational Elements and the Performance of Knowledge Transfer. Journal of Knowledge Management, 8(2), 95-111.

    Sorenson, D. E. (2000). Characteristics of Merging Firms. Journal of Economics and Business, 52, 423-433.

    Shih, H. A., & Ching, Y. H. (2005). Strategy Alignment between KM,HRM and Corporate Development. International Journal of Manpower,26(6), 583-584.

    Sarvary, M. (1999). Knowledge Management and Competition in The Consulting Industry. California Management Review, 41(2), 95-107.

    Sahney, S., Banwet, D. K., & Karunes, S. (2008).An Integrated Framework of Indices for Quality Management in Education: A Faculty Perspective. The TQM Journal, 20(5), 502-519.

    Sumet, S., Suwannapong, N., Howteerakul, N., & Thammarat, C. (2012). Knowledge Management Model for Quality Improvement in the Hemodialysis Unit of a Non-Profit Private Hospital. Leadership in Health Services, 25(4), 306-317.

    Stock, G. N. (2007). Organizational Culture, Critical Success Factors, and the Reduction of Hospital Errors. International Journal of Production Economics, 368-392.

    Soakell Ho, M., & Myers, M. D. (2011). Knowledge Management Challenges for Nongovernment Organizations the Health and Disability Sector in New Zealand. The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 41(2), 212-228.

    Stewart, T. (1997). Intellectual Capital: The New Wealth of Organization. New York: Doubleddy/Currency.

    Semih, O., Selin Soner, K., & Elif, I. (2009). Long Term Supplier Selection Using a Combined Fuzzy MCDM Approach: ACase Study for a Telecommunication Company. Journal of Expert Systems with Applications, 36(2), 3887–3895.

    Sharifuddin, S. O., & Rowland, F. (2004). Knowledge Management in a Public Organization: a Study on Relationship between Organizational Elements and the Performance of Knowledge Transfer. Journal of Knowledge Management, 8(2), 95-111.

    Soliman, F., & Spooner, K. (2000). Strategies for Implementing Knowledge Management: Role of Human Resources Management. The Journal of Knowledge Management, 4(4), 337-345.

    Skyrme, D. J., & Amidon, D. M. (1997). Creating the Knowledge-Based Business. London: Business Intelligence.

    Taylor, W. A., & Wright, G. H. (2004). Organizational Readiness for Successful Knowledge Sharing: Challenges for Public Sector Managers. Idea Group Inc.

    Thakkar, J., Deshmukh, S. G., & Shastree, A. (2006). Total Quality Management(TQM) in Self- Financed Technical Institutions. Quality Assurance in Education, 14(1), 54-74.

    Tiwana, A. (2000). The Knowledge Management Toolkit: Practical Techniques for Building a Knowledge Management System.1st ed. Prentice-Hall PTR, Upper Saddle River, NJ.

    Tynan, S. (1999). Best Behaviors. Management Review, 88(10), 8-61.

    Turban, E., Leidner, D., McLean, E., & Wetherbe, J. (2005). Information Technology for Management: Transforming Organizations in the Digital Economy: Hardcover.

    Vaccaro, A., Parente, R., & Veloso, F. M. (2010). Knowledge Management Tools, Inter Organizational Relation Ship, Innovation and Firm Performance. Technological Forecasting & Social Change, 32, 20-34.

    Von Krogh, G. (1999). Care in Knowledge Creation. California Management Review, 40(3), 7-136.

    Watson, L. (2003). Applying Knowledge Management(E-Book): Techniques for Building Corporate Memories. Morgan Kaufmann Publishers, 50-52.

    Wang, C., & Ahmed, P. (2003). Structural Dimensions for Knowledge Based Organizations. Measures Business Excellence, 7(1), 51-62.

    Wang, J., Peters, H. P., & Guan, J. (2006). Factors Influencing Knowledge Productivity InGerman Research Groups: Lessons for Developing Countries. Journal of Knowledge Management, 10(4), 113-126.

    Walczak, S. (2005). Organizational Knowledge Management Structure. The Learning Organization, 12(4), 330-339.

    Wiig, K. M. (1998). Perspectives on Introducing Enterprise Knowledge Management. in Proceedings of the 2nd International Conference on Practical Aspects of Knowledge Management(PAKM98), Basel, Switzerland, 29-30.

    Wiig, K. (1999). Knowledge Management: An Emerging Discipline Rooted in a Long History. European Management Journal.

    Wu, H., & Shieh, J. (2006). Using A Markov Chain Model in Quality Function Deployment to Analyse Customer Requirement. International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 30, 141-146.

    Wiig, K. M. (1993). Knowledge Management Foundation. Schema Press, Arlington, TX, 1.

    Wang, J. W., Cheng, C. H., Huang, K. C. (2009). Fuzzy Hierarchical TOPSIS for Supplier Selection. Applied Soft Computing,9(1), 377-386.

    Wilson, L., & Asay, D. (1999). Putting Quality in Knowledge Management. Quality Progress, 32(1), 25-31.

    Xin, L. (2006). Advancement in QFD Optimization Methods. PHD dNo., National University of Singapore. Proquest Information and Learning Company.

    Yeh, C. H., & Deng, H. (2004). A Practical Approach to Fuzzy Utilities Comparison in Fuzzy Multi-Criteria Analysis. International Journal of Approximate Reasoning, 35(2), 179-194.

    Yen, J., & Langari, R. (1999). Fuzzy Logic Intelligence, Control, and Information. NJ: Prentice Hall Publishing Company.

    Yeh, Y., lai, S., & Ho, C. (2006). Knowledge Management Enablers: A Case Study. Industrial Management and Data Systems, 106(6), 793-810.

    Yahya, S., & Goh, W. (2002). Managing Human Resources toward Achieving Knowledge Management. Journal of Knowledge Management, 6(5), 457-468.

    Zaim, H., Tatoglu, E., & Zaim, S. (2007). Performance of Knowledge Management Practices: a Causal Analysis. Journal of Knowledge Management, 11(6), 54-67.

    Zack, M. H. (1999). Developing Knowledge Strategy. California Management Review, 41(3), 125-145.

    Zadeh, L. A. (1965). Fuzzy Sets. Information and Control, 8(3), 338-353.

    Zeleny, M. (1982). Multiple Criteria Decision Making. McGraw-Hill, New York


موضوع پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), نمونه پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), جستجوی پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), فایل Word پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), دانلود پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), فایل PDF پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), تحقیق در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), مقاله در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), پروژه در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), پروپوزال در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), تز دکترا در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), پروژه درباره پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), گزارش سمینار در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز), رساله دکترا در مورد پایان نامه اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز)

پايان نامه کارشناسي ارشد، رشته مديريت صنعتي، گرايش تحقيق در عمليات شهريور 1390 چکيده نحوه و چگونگي انتخاب از ديرباز موضوع بحث فلاسفه و دانشمندان بوده است، لذا حصول نتايج رضايت بخش نيازمند طي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته چکیده حمل و نقل هوایی، یکی از مهم­ترین انواع حمل و نقل در زندگی امروز است. با توجه به اهمیت قابل توجه مشتری به عنوان منبع درآمد فرودگاه‏ها و در نتیجه اهمیت روز افزون مدیریت مؤثر ارتباط با مشتری، شناسایی و اولویت­بندی عوامل کلیدی در اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته : مهندسي صنايع – صنايع تابستان1393 چکيده   زنجيره‌ي‌تأمين مجموعه‌اي از تأمين‌کنندگان، توليدکنندگان، توزيع‌کنند

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی چکیده: امروزه انتخاب بهترین تامین­کننده از میان شمار تامین­کنندگان در صدر برنامه­های خریداران قرار دارد. با توجه به اینکه در مدل های سنتی معیار های متفاوت و متعددی برای تحلیل و آنالیز دخیل هستند و این امر فرآیند تصمیم گیری را برای مدیران پیچیده و مشکل می کند ،امروزه مدیران از تکنیک های جدید همچون ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A( گرایش مدیریت دولتی(مدیریت نیروی انسانی) چکیده : در این تحقیق رابطه بین مولفه های یادگیری سازمانی با بهره وری منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران ارشد ، میانی و اجرایی شهرداری شهرستان محلات می‌باشد. تعداد مدیران اصلی برابر 15 نفر، تعداد مدیران میانی برابر 28 نفر و تعداد مدیران اجرایی برابر 19 نفر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک چکیده: در عصر حاضر یکی از مهمترین اختراعات بشری که تغییرات شگرفی را در زندگی بشریت ایجاد نموده، پیدایش رایانه و بدنبال آن اینترنت بوده که باعث رقم زدن دنیای مجازی و انگیزه ای برای دانشگاهها شده است تا در بخش آموزش الکترونیکی سرمایه گذاری کنند. اما آنچه که اهمیت بحث را روشن تر می سازد، تلاش برای کسب ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده : قدرت و اعتبار موسسات مالی و اعتباری به پول هایی است که سپرده گذاران در آنها سپرده نموده اند و پیشرفت و بقای هر یک از موسسات مذکور به میزان سهم از منابع کل بازار بستگی دارد و افزایش سهم از منابع بازار نیازمند تلاش مستمر و برنامه ایی قوی ، جامع با الگویی مناسب در قالب اهداف جذب منابع کل و جزء می باشد. از آن جایی که تصمیمات مدیریتی از ...

چکیده رشد و توسعه شبکه های کامپیوتری بر ای هیچ شخصی نهان نیست سالهاست که جمع آوری و پردازش اطلاعات توسط کامپیوتر انجام میشود. علاوه بر این کامپیوتر در توزیع اطلاعات و برقراری ارتباطات بوسیله شبکه های کامپیوتری نقش مهمی را ایفا می کند. برای برقراری ارتباط بین شبکه ها نیازمند یک ستون فقرات می باشیم. این شبکه زیر بنایی که از تعداد زیادی مسیریاب تشکیل شده است وظیفه انتقال اطلاعات را ...

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) رشته : مديريت صنعتي(گرايش توليد) تابستان 90 چکيده با پيشرفت کنوني صنايع، بازگشت و استفاده مجدد از محصولات استفاده شده به يکي از فعاليت هاي مه

ثبت سفارش