پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات)

word 2 MB 31141 236
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۵,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     (M.A(

    گرایش مدیریت دولتی(مدیریت نیروی انسانی)

    چکیده :

    در این تحقیق رابطه بین مولفه های یادگیری سازمانی با بهره وری منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران ارشد ، میانی و اجرایی شهرداری شهرستان محلات می‌باشد. تعداد مدیران اصلی برابر 15 نفر، تعداد مدیران میانی برابر 28 نفر و تعداد مدیران اجرایی برابر 19 نفر می‌باشند.جهت جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید.پرسشنامه این تحقیق، شامل 24 سوال هفت گزینه‌ای می باشد. برای تعیین میزان تاثیر هر یک از ابعاد یادگیری سازمانی و همچنین برای رتبه‌بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره­وری منابع انسانی از روش شباهت به گزینه ایده‌‎آل فازی یا تاپسیس فازی (FTOPSIS) استفاده می‌شود.

    در این تحقیق 5 عامل مهم که شامل مهارت‌های فردی ، مدل‌های ذهنی ، چشم انداز مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی است بررسی شد و معلوم شد با استفاده از نظر مدیران اصلی مهارت‌های فردی بیشترین تاثیر و چشم انداز مشترک کمترین تاثیر را در بهره‌وری منابع انسانی در سازمان دارد.

    با استفاده از نظر مدیران میانی مهارت‌های فردی بیشترین تاثیرو یادگیری تیمی کمترین تاثیر را در بهره‌وری منابع انسانی در سازمان دارد. با استفاده از نظر مدیران اجرایی مدل‌های ذهنی بیشترین تاثیر و چشم انداز مشترک کمترین تاثیر را در بهره‌وری منابع انسانی در سازمان دارد.

    کلید واژه ها : یادگیری سازمانی ، بهره وری منابع انسانی ، مهارت‌ های فردی ، مدل‌های ذهنی ، یادگیری تیمی ، تفکر سیستمی ، چشم انداز مشترک.

    فصل اول

     

    کلیات پژوهش

     

    1-1  مقدمه:

    در محیط کسب وکار امروزتغییرات با گام های سریع به وقوع می پیوندند.سازمان ها درعرصه رقابت درمحیط کسب وکارجهانی ملزم هستند تا نسبت به تغیرات مستمر واکنش مطلوب داشته ویا از بین بروند. یک سازمان به منظور برتری یافتن ازسایرسازمان ها باید منابع انسانی را توسعه داده ومیزان اطلاعات و دانش در دسترس را افزایش دهد.کارکنان و دانشی که درسرآنهاست,منابع بسیارارزشمندی برای سازمان هاهستند.دانش و چگونه دانستن، منابع استراتژیک سازمان هاهستند که باید مدیریت شده وتوسعه داده شوند. ازاین رو یادگیری سازمانی و تولید دانش درطول چند سال اخیرمورد توجه قرارگرفته است . (Hornstein,2006;Otala,2000; Paajane& Kantola,2008)

    یکی از راه های کسب مزیت رقابتی پایدار،  تاکید و توجه بر یادگیری مستمر کارکنان سازمان به منظور نیل به اهداف سازمانی با حداکثر اثربخشی است. مسلما، محیط متغیر امروز، به سازمانها اجازه نخواهد داد که در مقابل فشارهای ناشی از مهارت، توانایی هاو تکنولوژی‌های رقبا، به صورت سنتی و همیشگی اداره شوند. (شهابی,1384)

    یادگیری سازمانی فرآیندی پویاست که سازمان را قادر می سازد به سرعت  با تغیر سازگاری یابد.این فرآیند شامل تولید دانش جدید,مهارت هاورفتارها می شود.یادگیری سازمانی راه اصلی ایجاد کاردانشی وبهبود کارایی سازمان است.پس یک سازمان موفق باید دریادگیری پویا باشد(. (Zhang et al. 2009

    همچنین دیگر سازمانهای بزرگ و پیچیده ای که دهه های قبل به وجود آمده بودند،  کارساز نیستند و حکم دایناسورهایی را دارند که توان تطبیق خود با محیط را نداشتند و محکوم به فنا شدند. سازمانهای بزرگ با ساختارهای سنتی توان و انعطاف لازم جهت همسویی با تغییرات محیط پیرامونی بویژه با توجه به مسایل جهانی شدن را ندارند و برای بقای خود ناچارند یا تغییر ساختار دهند یا خود را به ابزارهایی مجهز کنند تا توان مقابله با تغییرات جهانی را به دست آورند. یکی از مهمترین این ابزارها،  ایجاد سازمان یادگیرنده ، نهادینه کردن یادگیری سازمانی است. بنابراین،  سازمانهایی موفق‎تر هستند که زودتر،  سریع‎تر و بهتر از رقبا یادبگیرند. سازمانها به جای رفتارها و حرکتهای سنتی خود که در بهترین شکل آن در برگیرنده آموزش نیز می‎بود، تبدیل به سازمانی شوند که همواره یاد می‎گیرند، یعنی کوشش خود را در جهت یادگیری به عنوان یک امتیاز رقابتی به کار می‎برند.(میرکمالی,1389)

     

    1-2 بیان مسئله:

     اهمیت بهره ­وری و لزوم بررسی آن با توجه به سطوح رقابتی ،  پیچیدگی فن آوری، تنوع سلیقه ها، کمبود منابع و سرعت تبادل اطلاعات بر کسی پوشیده نیست. بهره وری منابع انسانی یکی از مهمترین عواملی است که در پیشرفت هر سازمان نقش ایفا می کند  . امروزه به بهره­ وری منابع انسانی و تعیین جایگاه انسان و سهم وی در تولید کالا و ارائه خدمات بیش از پیش توجه می شود و یکی از استراتژی های بهره وری توجه به نقش منابع انسانی است (الوانی و احمدی، 1380) .

    بهره وری منابع انسانی یعنی به حداکثر رساندن استفاده از منابع انسانی به طریق علمی به منظور کاهش هزینه ها و رضایت کارکنان، مدیران و مصرف کنندگان به منظورحرکت در جهت اهداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه (مینایی فرد، 1387 ). به زعم سوما نت بهره وری منابع انسانی از دیدگاه مدیران یعنی دستیابی به همه چیز با هم تواُم با عملکرد موثر .

    از طرفی یادگیری سازمانی نوعی توانایی است که همه سازمانها باید آنرا دریابند وتوسعه دهند.دلیل این نکته این است که هر قدر سازمانها در امر یادگیری سازمانی پیشرو باشند.بهتر می تواننداشکالات خود را تشخیص دهند و اشتباهات را تصحیح کنند (نجف بیگی، 1379 ، 190 ). بنابراین با وجود یادگیری درسطح سازمان فوق می توان ضمن شناسایی اشکالات واشتباهات موجود وموثر بر بهره وری منابع انسانی، در مجموعه مورد نظر  بر مشکل اشاره شده فوق نیز فا ئق آمد.

    یادگیری سازمانی فرایند به روز رسانی و تغییر الگوهای ذهنی  مشترک سازمان است که از طریق اکتساب و بکارگیری اطلاعات، خلق دانش ونهادینه کردن آن در سازمان منجر به کسب مزیت رقابتی ،  افزایش سودآوری ودر نهایت بهبود عملکرد می شود .

    یادگیری قلب فعالیت های بهره وری است ،  به عبارت ساده تر یادگیری شکل جدید کار است . (مارکورات ، ترجمه زالی، 1385 ). بنابراین رابطه بین یادگیری سازمانی وبهره وری را می توان با توجه به دیدگاه «ری استاتا» به اینصورت بیان کرد  که یادگیری افراد و سازمانها یک منبع همیشگی و پایدار برای سود آوری رقابتی است که باعث افزایش کارایی سازمان می شود. یادگیری به افراد کمک می کند تا آنها آینده را ببینند و بفهمند و آن را در اختیار بگیرند و در نیل به اهداف سازمان استفاده کنند. با توجه به تعریف اثر بخشی «میزان نیل به اهداف تعیین شده » اثر بخشی سازمان افزایش می یابد. همانطور که می دانیم دو بعد اصلی بهره وری،  کارایی و اثر بخشی است. لذا با بکارگیری یادگیری در سطح سازمان موجبات ارتقاء بهره وری بوجود می آید . منظور از  این تحقیق آن است که با تاکید بر نقش آموزش در تحقق اهداف بتواند مسئله افزایش بهره وری منابع انسانی را در شهرداری محلات که به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مدیران ارشد سازمان می باشد مورد بررسی قرار دهد . این درحالی است که بحث آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از ارکان مهم مدیریت منابع انسانی است ( جزنی، 1378 ؛ سید جوادیان ، 1387).

    با توجه به تدوین برنامه استراتژیک پنج ساله شهرداری محلات (1389) یکی از اهداف مهم تقویت نظام مدیریت شهری با تکیه بر بیشترین مشارکت است، که این مشارکت تنها در سایه یادگیری سازمانی ایجاد می شود. بنابراین شهرداری با اشاعه یادگیری­درسطح سازمان می تواند ضمن پیشبرد اهداف استراتژیک مشکل پایین بودن  بهره­وری نیروی انسانی خود را نیز حل کند. از طرفی به دلیل عدم توجه کافی به یادگیری در سطح سازمان مورد نظر ،  محقق ضمن به اثبات رساندن این مسئله که بهره وری سازمانی متاثر از یادگیر ی سازمانی است به دنبال ارائه راهکارهایی به جهت حل مشکل یادگیری به عنوان عاملی مهم بر بهره وری منابع انسانی شهرداری محلات می باشد . مسئله این است که شهرداری محلات از پایین بودن  بهره­وری نیروی انسانی در مجموعه خود رنج می برد. واین افت به دلیل  پایین بودن یادگیری سازمانی می باشد.

    1-3  اهمیت و ضرورت تحقیق:

    برای سازمان همواره این خطر وجود دارد که با گذشت زمان به تدریج شیفته الگوهای سنتی و انعطاف ناپذیر خود شده و در تغییر و تکامل آن قدمی برندارند و آخرالامر با الگو های نامناسب به نابودی کشیده شوند.به عقیده پیتر سنگه اگر سازمان ها می خواهند موفق شوند باید سطوح دانش خود را افزایش دهند و این امر فقط با آموختن عملی می شود(سنگه,1385).

    بهره وری همواره معلول یک دسته متغیرها ی مداخله گر است که روشنایی آن را کدر می کنند. عواملی چون پایین بودن سطح کیفی انجام امور، ناکارآمد بودن ساختار، ضعف نظام های مدیریتی، فقدان شایسته سالاری در مدیریت، فقدان بسترهای فرهنگی مناسب برای اجرای طرحهای مرتبط با بهره وری، نارضایتی شغلی کارکنان، فقدان ثبات شغلی مدیران و کارکنان، فقدان اعتماد میان مدیران و کارکنان، کمبود آموزش های مناسب و به روز در زمینه نظام بهره وری، نداشتن چشم انداز دوربرد در مدیریت، روشن نبودن مأموریت های سازمان، کمبود اخلاقیات کاری در کارکنان، کمرنگ شدن نظام مشارکت کارکنان در درون سازمان، کیفی نبودن نظام مدیریت و دلایل دیگر، بهره وری را به صورت متغیری پیچیده درآورده است.

    کیفیت زندگی کاری دو جنبه دارد : جنبه فردی به معنای آنکه فرد کاری سودمند دارد و چگونگی انجام آنرا می داند ، آنرا در شرایط فیزیکی پسندیده ای انجام می دهد  و دستمزد مناسبی دریافت می کند.

    (دکتر صائبی ، 1381)جنبه سازمانی به معنای آنکه سازمان کیفیت زندگی کاری کارکنان را به منظور افزایش دارایی های خود محدود نکند و با همکاری موثر کارکنان،  با بهره وری و افزایش سودآوری ، دستاوردها را برای طرفین به حداکثر برساند.

     بنا بر اهمیت موضوع ، در حال حاضر تقریبا تمامی کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه ، سرمایه گذاری های زیادی را در جهت بهبود و ارتقا بهره وری در سطح ملی ، منطقه ای و سازمانی نموده اند و رشد و توسعه روزافزون خود را مرهون توجه و نگرش صحیح به این موضوع هستند. بنابراین بهره وری مفهومی است جامع و کلی که افزایش آن بعنوان یک ضرورت ، جهت ارتقا سطح زندگی ، رفاه بیشتر ، آرامش و آسایش که هدف اساسی برای همه کشورهای جهان محسوب می شود ، همواره مدنظر دست اندرکاران سیاست و اقتصاد بوده است.( اسمیت ، 2001)

    با توجه به اینکه شهرداری ها از سازمان های خود تامین از لحاظ مالی می باشند به منظورغلبه بر شرایط نامطمئن پیچیده و پویا تنها راهی که پیش روی مدیران سازمان قرار دارد داشتن نیروی انسانی توانمند و کارامد که بنیاد ثروت و دارایی های حیاتی سازمان به حساب می آیند, توجه بسیاری را به ارمغان خواهد آورد.جهت تحقق این مهم بهترین راهبرد,استفاده از مولفه های یادگیری سازمانی, در فرآیند­های اموزشی و سازمانی است.با توجه به اهمیت فعالیت­های تحقیقاتی در این زمینه , پژوهش­هایی از این دست لازم است تا با عنایت به این دستاوردهای آن,گامی موثر در جهت ارتقای سطح کیفی شهرداری و دستیابی به سازمانی موثر و تحول پذیر برداشته شود.

     

    1-4  اهداف تحقیق

    1-4-1 هدف کلی:

    رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی در شهرستان محلات.

     

    1-4-2 اهدف فرعی:

    1- نهادینه کردن یادگیری سازمانی در شهرداری محلات جهت افزایش بهره وری منابع انسانی .

    2- آموزش و کسب دانش حرفه ای با تاکید بر یادگیری سازمانی.

    3- ایجاد خلاقیت و نوآوری متاثر از یاد گیری سازمانی در میان کارکنان.

    The Ranking of dimensions  organization learning on productivity of HUMAN RESOURCE with the use of topsis  method

    (the case of study: municipality of mahhallat city(.

    ABSTRACT

    In this study the relationship between organizational lernning attributions and human resource profiting has been inrestigated . statistical population at the study is mahallat manicupolitys  executives  major and middle managers.

    The number of major managers is 15 ‏‏‏‏، middle managers 28 and executives  19. To collect study data a quethonare is used . The study questionair incledes 24  questionair with seven choices for each.

    To modidy effieieacy for  each  organizational  learning dimension and to rank organizational   learning dimension in human resource profitting ، phase ideal option similarity method or phase topsis (FTOPSIS) is used.

    In this study 5 importan factors are inveshgated  including individual skills، mind models ، common prespective ، team learning and systematic  thinking . the study has shown that  according to major managers  idea individual skills has the most and common prespective has the least effect in human resource prohthing in the organization.

    According to middle managers idea ، individual skills has the most and team learning has the least effect in human resource  prohthing  in the  organization. According to executives idea ، mind models has the most and common prespective has the least effect in human resource prohthing in the organization.

    Key words : organizational  learning ، mind models ، team learning ، systematic thinking ، common prespective

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1  مقدمه  ....................................................................................................................................

    1-2 بیان مسئله  ..............................................................................................................................

    1-3  اهمیت و ضرورت تحقیق  .....................................................................................................

    1-4  اهداف تحقیق  ........................................................................................................................

    1-4-1 هدف کلی  .........................................................................................................................

    1-4-2 اهدف فرعی  ......................................................................................................................

    1-5 سوالات تحقیق  .......................................................................................................................

    1-5-1 سوال اصلی تحقیق  ............................................................................................................

    1-6   متغیر های تحقیق  ................................................................................................................

    1-6-1  متغیر های مستقل  ............................................................................................................

    1-6-2 متغیر وابسته  ......................................................................................................................

    1-7 روش تحقیق  ...........................................................................................................................

    1-8  روشهای جمع آوری اطلاعات  ..............................................................................................

    1-9 جامعه آماری  .......................................................................................................................

     

    1-10 حجم نمونه و روش محاسبه آن  .........................................................................................

    1-11 ابزار گردآوری داده ها  .......................................................................................................

    1-11-1 سنجش روایی  .................................................................................................................

    1-11-2 سنجش پایایی  ................................................................................................................

    1-12 قلمرو تحقیق  ........................................................................................................................

    1-12-1 قلمرو موضوعی تحقیق  ...................................................................................................

    1-12-2 قلمرو مکانی تحقیق  .......................................................................................................

    1-12-3 قلمرو زمانی تحقیق  ........................................................................................................

    1-13 روش تجزیه و تحلیل داده ها  ............................................................................................

    الف. آمار توصیفی  .............................................................................................................................................

    ب. آمار استنباطی  ..............................................................................................................................................

    1-14 تعریف مفهومی و عملیاتی  واژه ها و اصطلاحات  .............................................................

     

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش

    مقدمه  .........................................................................................................................................

    2-1 بخش اول : یادگیری سازمانی ..........................................................................................

    2-1-1 مقدمه  ...........................................................................................................................

     

    2-1-2 تعریف یادگیری و عناصر آن  ....................................................................................

    2-1-3 تعاریف یادگیری سازمانی  .........................................................................................

    2-1-4 نظریه پردازان یادگیری سازمانی  ..............................................................................

    2-1-5 ویژگی های یادگیری سازمانی  ..................................................................................

    2-1- 6 فرایند یادگیری سازمانی ............................................................................................

    2-1-6-1کسب دانش  ............................................................................................................

    2-1-6-2 توزیع اطلاعات  .......................................................................................................

    2-1-6-3 تفسیر اطلاعات  .......................................................................................................

    2-1-6- 4 حافظه سازمانی ......................................................................................................

    2-1-7 یادگیری سازمانی و سازمان یاد گیرنده  ..................................................................

    2-1-8 ایجاد یک سازمان یادگیرنده  ....................................................................................

    2-1-9 ابعاد یادگیری سازمانی  ..............................................................................................

    2-1-10 مهارت های پنج گانه لازم برای ایجاد یادگیری سازمانی  ....................................

    2-1-11 مولفه های یادگیری سازمانی  ..................................................................................

     

    2-1-12 سه مدل یادگیری سازمانی در تشخیص فرصت کارآفرینانه  ..............................

    2-1-12-1 یادگیری ادراکی در فاز اکتشاف  ......................................................................

    2-1-12-2 یادگیری رفتاری در فاز شکل گیری  ................................................................

    2-1-12-3 یادگیری اجرایی در طول هر دو فاز تشخیص فرصت  .....................................

    2-1-13 تشخیص فرصت از طریق یادگیری  ........................................................................

        2-1-13-1 تشخیص فرصت از طریق یادگیری ادراکی  ......................................................

    2-1-13-2 تشخیص فرصت از طریق یادگیری رفتاری  .....................................................

    2-1-13-3 تشخیص فرصت از طریق یادگیری اجرایی  ......................................................

    2-1-14 تاریخچه سازمان یادگیرنده  ...................................................................................

    2-1-15 تعاریف سازمان یادگیرنده  .....................................................................................

    2-1- 16ویژگی های سازمان یادگیرنده  ..............................................................................

    2-1-17 ایجاد یک سازمان یادگیرنده ..................................................................................

    2-1- 18 اهمیت سازمان یادگیرنده .......................................................................................

    2-1-19 تفاوت بین یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده  ..............................................

        2-1-20 تفاوت سازمان های سنتی با سازمان های یادگیرنده  ............................................

    2-1-21 راهبردهای گسترش سازمان یادگیرنده  ................................................................

    2-1-22 موانع بکار گیری یادگیری سازمانی  .......................................................................

    2-1-23 مهارت های پنج گانه لازم برای ایجاد یادگیری سازمانی  ....................................

     

    2-1-24 مولفه های یادگیری سازمانی ...................................................................................

    2-2 بخش دوم : بهره وری منابع انسانی  ................................................................................

    مقدمه  .........................................................................................................................................

    2-2-1بهره وری  .......................................................................................................................

    2-2-2تاریخچه بهره وری  ......................................................................................................

    2-2-3 عوامل پنج گانه مؤثر بر بهره وری  ...........................................................................

    2-2-4 عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی کار  ........................................................................

    2-2-5عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی ......................................................................

    2-2-6مدل ACHIEVE  ......................................................................................................

    2-2-7 تأثیر حقوق و دستمزد بر بهره وری ...........................................................................

    2-2-8 شرایط لازم برای بهبود بهره وری نیروی انسانی در سازمان­ها ................................

    2-2-9 اندازه­گیری بهره­وری ...................................................................................................

    2-3  چندی درباره سازمان مورد پژوهش  .............................................................................

    2-3-1 تعریف شهرداری  ........................................................................................................

    2-3-2 شهرداری محلات .........................................................................................................

    2-4  پیشینه پژوهش .................................................................................................................

    2-4-1  تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور  ................................................................

    2-5 جمع بندی  ..............................................................................................................................

    فصل سوم : روش تحقیق

    3-1  مقدمه ................................................................................................................................

    3-2  روش تحقیق  ....................................................................................................................

    3-3  جامعه آماری  ........................................................................................................................

    3-4  تعیین حجم نمونه .............................................................................................................

    3-5  روش نمونه گیری  ...........................................................................................................

    3-6  روش گردآوری اطلاعات  ...............................................................................................

    3-7  تعیین روایی پرسشنامه  ...................................................................................................

    3-8  تعیین پایایی پرسشنامه ....................................................................................................

    3-9  روش تجزیه و تحلیل داده‌ها  .........................................................................................

    3-9-1  روش شباهت به گزینه ایده‌آل فازی یا تاپسیس فازی ...........................................

    3-9-2  مراحل روش شباهت به گزینه ایده‌‎آل فازی یا تاپسیس فازی  .............................

    مرحله 1 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی ..................................................................................

    مرحله 2 : تعیین بردار وزن معیارها  ........................................................................................

    مرحله 3 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بی‌مقیاس شده  .......................................................

    مرحله 4 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بی‌مقیاس شده وزندار  ..........................................

    مرحله 5 : یافتن جواب ایده‌آل فازی و جواب ضد ایده‌آل فازی  ..........................................

    مرحله 6 : محاسبه فاصله از جواب ایده‌آل و ضد ایده‌آل فازی .............................................

     

    مرحله 7 : محاسبه شاخص شباهت  .........................................................................................

    مرحله 8 : رتبه‌بندی گزینه‌ها ....................................................................................................

    فصل چهارم:  تجزیه و تحلیل داده‌ها

    4-1  مقدمه  ...............................................................................................................................

    4-2  بررسی مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان  ...................................................

    4-3  رتبه‌بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره­وری منابع انسانی با نظر مدیران اصلی  ...

    مرحله 1 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی ..................................................................................

    مرحله 2 : تعیین بردار وزن معیارها .........................................................................................

    مرحله 3 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بی‌مقیاس شده ........................................................

    مرحله 4 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بی‌مقیاس شده وزندار  ..........................................

    مرحله 5 : یافتن جواب ایده‌آل فازی و جواب ضد ایده‌آل فازی  ..........................................

    مرحله 6 : محاسبه فاصله از جواب ایده‌آل و ضد ایده‌آل فازی  ...........................................

    مرحله 7 : محاسبه شاخص شباهت  .........................................................................................

    مرحله 8 : رتبه‌بندی گزینه‌ها ....................................................................................................

    4-4  رتبه‌بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره­وری منابع انسانی با نظر مدیران میانی.....

    مرحله 1 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی  ................................................................................

    مرحله 2 : تعیین بردار وزن معیارها  ........................................................................................

     

    مرحله 3 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بی‌مقیاس شده ........................................................

    مرحله 4 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بی‌مقیاس شده وزندار ............................................

    مرحله 5 : یافتن جواب ایده‌آل فازی و جواب ضد ایده‌آل فازی  ..........................................

    مرحله 6 : محاسبه فاصله از جواب ایده‌آل و ضد ایده‌آل فازی  ...........................................

    مرحله 7 : محاسبه شاخص شباهت  .........................................................................................

    مرحله 8 : رتبه‌بندی گزینه‌ها ....................................................................................................

    4-5  رتبه‌بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره­وری منابع انسانی با نظر مدیران اجرایی... 

    مرحله 1 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی  ................................................................................

    مرحله 2 : تعیین بردار وزن معیارها  ........................................................................................

    مرحله 3 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بی‌مقیاس شده  .......................................................

    مرحله 4 : تشکیل ماتریس تصمیم فازی بی‌مقیاس شده وزندار  ..........................................

    مرحله 5 : یافتن جواب ایده‌آل فازی و جواب ضد ایده‌آل فازی ...........................................

    مرحله 6 : محاسبه فاصله از جواب ایده‌آل و ضد ایده‌آل فازی .............................................

    مرحله 7 : محاسبه شاخص شباهت ..........................................................................................

    مرحله 8 : رتبه‌بندی گزینه‌ها  ...................................................................................................

     

     

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری وپیشنهادها

    5-1  مقدمه ................................................................................................................................

    5-2  نتایج حاصل از بررسی مشخصات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ..........................

    5-3  نتایج حاصل از رتبه‌بندی ابعاد یادگیری سازمانی با نظر مدیران اصلی .....................

    5-4  نتایج حاصل از رتبه‌بندی ابعاد یادگیری سازمانی با نظر مدیران میانی .....................

    5-5  نتایج حاصل از رتبه‌بندی ابعاد یادگیری سازمانی با نظر مدیران اجرایی ..................

    5-6  تطبیق نتایج بدست آمده با پیشینه تحقیق  ...................................................................

    5-7  تطبیق نتایج بدست آمده با کلیات تحقیق  ...................................................................

    5-8  محدودیت‌های تحقیق  ....................................................................................................

    5-9  پیشنهادهای تحقیق های آتی  .........................................................................................

    فهرست منابع و ماخذ:

    منابع فارسی  ...............................................................................................................................

    منابع لاتین ...................................................................................................................................

    ضمائم:

    پرسشنامه یادگیری سازمانی  ....................................................................................................

     

     

    منبع:

    الف) منابع فارسی:

    1 اسدی، اصغرو دیگران ، 1379 ، سازمان یادگیرنده ، طرح تحقیق برای پروژه تدوین لایحه وزارت علوم – تحقیقات و فناوری

    2 الحسینی، سید حسن ،1380 ، چاپ اول ، سنجش بالندگی سازمانها با رویکرد تحلیلی- کاربردی، تهران؛ نشر بهاریه.

    3 الوانی، سید مهدی ، 1382،سازمانهای یاد دهنده ،نسل جدید سازمانهای یادگیرنده، فصلنامه علمی، تخصصی مدیریت و توسعه، شماره 18، تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.

    4 ایران نژاد ،سلیمان،1378، چاپ اول ، مدیریت در آینده – قرن 21

    5 جزنی ، نسرین ، مدیریت خلاق در عصر تحولات شتابان، ماهنامه علمی –آموزشی تدبیر ،1376، شماره 20 ، صفحه 12-75

    6 حیدری تفرشی، غلامحسین و دیگران ، 1381، نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز، تهران؛ نشر فراشناختی اندیشه.

    7 دفت ، ریچارد ال ، 1380، تئوری و طراحی سازمان ، ترجمه علی پارسیان و محمد اعرابی ،تهران:انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی

    8 رضایی کلید بری ، علیخان گرگانی ،  سلیمی وحمید رضا  و  روح الله و  سعید باقر، 1391

    بهره وری منابع انسانی (با تاکید بر مفاهیم ،مدل ها و عوامل موثر )، چاپ ابریشم ، جلد یک

    9 رهنورد، فرج ا…، 1378، یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده، فصلنامه علمی –کاربردی مدیریت دولتی ، شماره 43 ، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    10 زالی ، محمد،1385 ، ایجاد سازمان یادگیرنده،انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران

    11 سبحانی نژاد ، شهائی، یوز باشی ، مهدی و بهنام و علیرضا ، 1385، چاپ اول ، سازمان یادگیرنده ،نشر یسطرون

    12  سنگه ، پیتر1384 ، پنجمین فرمان ، ترجمه حافظ کمال هدایت  و  محمد روشن ، تهران :انتشارات سازمان مدیریت صنعتی  ، چاپ پنجم

    13 سید جوادین،رضا،1384، مبانی سازمان و مدیریت ، نگاه دانش ، چاپ دوم

    14  شفی ، شفی ، کورش وآرزو ، مدیریت منابع انسانی در سازمانهای یادگیرنده  ، ماهنامه تدبیر،1385 ،   شماره 176

    15 شکری ، خیرگو ، زینب و  منصور،  نقش یا دگیری در نوآوری سا زمان ، ماهنامه تدبیر ، 1388 ، شماره 212

    16 عسکری، احمد ، 1383، ایجاد یک سازمان یادگیرنده، نشریه علمی پژوهشی مدیریت ، شماره 92-91 ، تهران ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    17 قربانی زاده ، وجه اله، پیشرفت های تازه در یاد گیری سازمانی ، ماهنامه تدبیر ،1379 ، سال یازدهم، شماره 104

    18 قهرمانی ، محمد ،برایند نیم قرن تحولات سازمانی ، فصلنامه مدیریت و توسعه ، 1380،شماره 10 ،تهران

    19 کدوئی ، فضل ا… ، (1381)، سازمان یادگیرنده؛ سازمان متحول ، پویا و مطلوب ، نشریه علمی پژوهشی مدیریت ، شماره 64-63 ،تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    20  مارکوارت، مایکل، ٢٠٠٢ ، ایجاد سازمان یادگیرنده: توسعه  عناصر پنجگانه یادگیری سازمانی (ترجمه محمدرضا زالی)،انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تھران.

    21 نجف بیگی ، رضا ، 1386 ، سازمان و مدیریت ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات ترمه

    22 ھاشمی،سید قوام، ١٣٨٥ ، بررسی و ارزیابی عوامل موثر بر یادگیری سازمانی در وزارت مسکن وشھرسازی، دانشگاه شھید بھشتی، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی.

    منابع خارجی:

    1- Argyris ,c. &schon, D. A. (1996). "Organizational learning:A Theoty of Action perspective" , Addison-wesley: Toward a unify theory of behavioral change. Psychological..

      2- Brown, S. and F. Fai, Strategic resonance between technological and organizational capabilities in the innovation process within firms. Technovation, 2004: p. 1-16.

     3- Daft, Richard l. (1998|)." Essentials of organizational theory and Design." Cincinnati: south Harvard Business Review.

     4-  Dimovski,v&skerlavaj,m.m.(2003). organizational learning and information communication technologies:Apromising link.[online].

    5- Dodgson,M. ,(1993)"organizational learning:A Review of some literature|", organization studies, Academy of management.

     6-  Garvin david,A, learning in action : Aguid to putting the learning organization to work , Harvard business press , boston 1999.

    7- Gomez, P.J.C. Lorente, and R. Cabrera, Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of Business Research, 2005. 58: p. 715- 725.

    8- Huber G.P (1991) organizational learning : the contributing processes.and the literatures, organization science,vol2,no.1,pp88-115

    9-Kim, S. (2006). «Public service motivation and organizational citizenship behavior in Korea»; international Journal of manpower, Vol.27, No.8, pp:722.740. 

    10- Marquardt,M,1996,building the learning  organization , McGraw hill ,newyork,YN 9-

    11-Mills,D, and friesen,B,(1992).the learning organization European management 10(2). 146-156.

    12- Neefe, Diane Osterhaus ( 2001 ). Comparing Levels of OrganizationalLearning Maturity Colleges And Universities Participating Traditional& Non-ttaditional ( Academic Quality Improvement Project )Accreditation Processes. [ online ] URhttp://www.uwstout.edu/lib/thesis/2001/2001neefed.pdf

    13- Nonaka,I,1991,the knowledge creating company, Harvard Business Review,pp.96-105

    14- Otala.l (2000).oppimisen etub :kilpailakya muutoksessa,porvoo:wsoy

     15- Paajanen.peterand kantola.jussi(2008).ph.D , Applaying systems thinking in  the evaluation of  organizational learning and khowledge creation.

    16- Seng,peter ,1990,theleadr s new work: Building  learning organization sloan management  Review,Fall,pp.724-749

    17-Smithp,toseyp.,1999, Assessing the learning organization: part1-theoretical foundations,the  learning organization journal, vol.6, No2, pp70-75

    18-  Stata, R., Organizational learning: the key to management innovation. Sloan Management Review, 1989. Spring: p. 63– 74.

    19- Stata, R., Organizational learning: The key to management innovation, in How organizations learn, K. Starkey, Editor. 1996, International Thomson Business Press.

    20- Tempelton, C.F., B.R. Lewis, and C.A. Snyder, Development of a Organizational Learning Contrust. Journal of Management Information Systems, 2002. 19(2): p. 175-218.

    21-Tsang.W، 1997، Organization learning and learning Organization  . Human Relations, vol 50. No.1.pp.73-89

    22-Tsui, A.s,zhang,Z,wang,H,Xin,K.R.and wuj.B,2006,unpacking the relation ship between ceo leadership behavior and organizational culture,the leadership Quavterly, 17,113-117

    23- Zhang. L, Tian. Y, Zhongying Qi, A. (2006).  «A conceptual model of organizational learning based on knowledge sharing»; Sixth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT'). Kerkrade, Netherlands, July 05- 07, pp:4-

    24- Hudspeth,l.j.(2004).A stude of Organization learning . culture,strategic respoasiveness and mass customization capabilities of unite states manufacturing enterprises.


موضوع پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), نمونه پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), جستجوی پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), فایل Word پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), دانلود پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), فایل PDF پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), تحقیق در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), مقاله در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), پروژه در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), پروپوزال در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), تز دکترا در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), پروژه درباره پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), گزارش سمینار در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات), رساله دکترا در مورد پایان نامه رتبه بندی ابعاد یادگیری سازمانی در بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش تاپسیس فازی (مورد مطالعه شهرداری شهرستان محلات)

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه­ی بین یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه‌ی عمومی استان کرمانشاه صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیّه دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه است که تعداد آنها 5600 نفر می باشد و از روش های ...

) M.A پایان نامه برای دریافت درجه ی کارشناسی ارشد ( رشته : مدیریت دولتی گرایش: مدیریت سیستم های اطلاعاتی چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری دانشی با میزان به کارگیری سیستم اطلاعات منابع انسانی در دستگاه های اجرائی شهر کرمان در سال 1392 می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و معاونین دستگاه های اجرائی به تعداد ۱۷۴ نفر و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع نیروی انسانی چکیده سازمان ها برای حفظ بقاء و پیشرفت به بهبود عملکرد خود نیاز دارند . این پژوهش به منظور بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل انجام شده است. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی بود جامعه آماری پژوهش شرکت های کوچک و متوسط استان اردبیل که بنابر آمار91 شرکت ...

پايان نامه د وره کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي (گرايش استراتژيک) شهريور ماه 1391 چکيده: امروزه بنگاه‌هاي اقتصادي کشور در فرايند جهاني شدن و پيوستن به منظومه تجارت جهاني با چالش

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته تحصیلی: مدیریت دولتی(گرایش تحول) چکیده در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با کارآفرینی سازمانی درشرکت نوردولوله صفاساوه پرداخته شده است. در این راستا یادگیری سازمانی بر اساس الگوی نیفه و کارآفرینی سازمانی برمبنای الگوی اسکاربوروف و زیمرر مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری در این تحقیق کلیه کارکنان و پرسنل ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: علوم تربیتی(M.A) گرایش: مدیریت آموزشی چکیده هدف این تحقیق بررسی رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش بندرعباس که تعداد آنها در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش مدیریت منابع انسانی فصل اول کلیات طرح تحقیق مقدمه: در جهان پر شتاب امروز، سازمان های زیادی برای رسیدن به اهداف سازمانی و اقتصادی در تلاش هستند و برای تداوم حیات خود از الگوها و شیوه های مختلفی بهره می ببرند و مزیت رقابتی جدیدی کسب می نمایند تا از سقوط و واژگونی و خطرات ناشی از دگرگونی های سریع محیطی در امان بمانند. در دیدگاه ...

اولویت‌بندی راه‌حل‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی(مورد مطالعه: بیمارستان شهید بهشتی شهر شیراز) چکیده یکی از بخش‌های دولتی کشور که بسیار دانش‌بنیان بوده و بخش عظیمی از منابع دولتی را به خود اختصاص می‌دهد، بخش مدیریت بیمارستانی می‌باشد. ارائه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران، یک تلاش پیچیده است که به‌طور فزاینده‌ای به دانش و اطلاعات وابسته است. همان‌طور که انسان‌ها، مواد و ...

ثبت سفارش