پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392

word 5 MB 29894 184
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۷,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی

     

    چکیده:

         پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه­ی بین یادگیری سازمانی  با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه‌ی عمومی استان کرمانشاه صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیّه دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه است که تعداد آنها 5600 نفر می باشد و از روش های نمونه‌گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای نسبی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه‌ی یادگیری سازمانی نیفه، درگیری شغلی کانونگو و نوآوری سازمانی اتلای و اکیف بوده است. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روش روایی محتوا استفاده شد و مورد تأیید متخصصان مدیریت  آموزشی قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها از طریق اجرای مقدماتی بر روی یک نمونه‌ی 50 نفری از آزمودنی ها ( دبیران زن و مرد ) و با بهره گیری از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای پرسشنامه یادگیری سازمانی 87/0، درگیری شغلی 76/0 و نوآوری سازمانی 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 از شاخص­های آمار توصیفی همچون جدول، فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و روش­های آمار استنباطی همچون آزمون t تک گروهی، آزمون t برای گروه های مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که: میزان یادگیری سازمانی(و مؤلفه های آن) و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه  عمومی استان کرمانشاه بالاتر از حد متوسط و میزان درگیری شغلی در حد متوسط است. میزان درگیری شغلی دبیران زن بیشتر از دبیران مرد و میزان نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی دبیران زن و مرد یکسان است. میزان یادگیری سازمانی، نوآوری سازمانی و درگیری شغلی دبیران به لحاظ متغیرهای سوابق تحصیلی و سنوات خدمت و میزان یادگیری سازمانی و درگیری شغلی دبیران به لحاظ سن یکسان می باشد ولی  بین میزان نوآوری سازمانی دبیران به لحاظ سن تفاوت وجود دارد. بین یادگیری سازمانی و مؤلفه های آن (مهارت های فردی، مدل های ذهنی، چشم انداز مشترک، یادگیری تیمی، تفکر سیستمی) با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی رابطه وجود دارد. مؤلفه های مدل های ذهنی مهارتهای فردی یادگیری سازمانی توان پیش بینی نوآوری سازمانی را دارند. همچنین مؤلفه های چشم انداز مشترک و مدل های ذهنی یادگیری سازمانی توان پیش بینی درگیری شغلی را دارند.

    واژگان کلیدی: یادگیری سازمانی، درگیری شغلی، نوآوری سازمانی، دبیران مدارس متوسطه عمومی.

    مقدمه:

    دنیای سازمان پرخروش و متلاطم است. سازمان ها، منبسط، منقبض و از هم جدا می شوند و از بین می روند. سطوح فعالیّت در سازمان گاه اوج می گیرد و گاه سقوط می کند (بهرنگی،1380: 237). این محیط پر از تغییرات انفجار آمیز تکنولوژی در ارتباطات و اطّلاع رسانی، برای رؤسای سازمان ها که وظیفه و مسئولیّت تعیین عملکرد و آینده سازمان هایشان را دارند، تکالیف بی سابقه ای به وجود می آورد و به منظور پاسخگویی مؤثر به این توقّعات، مدیران سازمان ها باید در اولویّت ها و رفتار خود بازنگری کنند و برتری رقابتی نه تنها تابع افزایش عملکرد و سود آوری است، بلکه تابعی است از توانایی سازمان در نوآوری، یادگیری، دادن پاسخ سریع، طرح ریزی، زیربنای مناسبی برای پاسخگویی به تقاضا ها و داشتن حداکثر کنترل بر سرنوشت خویش (ایران نژاد پاریزی، 1387 : 23). سازمان های آموزشی نیز برای آن که بتوانند پویا و اثربخش باشند باید به سمت سازمان یادگیرنده حرکت کنند لازمه این امر، تغییرات اساسی در سازمان ها و شیوه نگرش مدیران آن نیز هست. لازمه ی این که یک سازمان بتواند خود را بهبود دهد این است که با توجه به تغییرات محیط سریع تر یاد بگیرد که چه کاری را بهتراست انجام دهد و آن کار را چگونه انجام دهد. بدین ترتیب راه اساسی برای این که یک سازمان در مسیر بهبود و تعالی قرار گیرد این است که سازمان ها در رهبری دنیای معاصر نقش دارند یادگیری از سر راه آن برداشته و تسهیلات یادگیری برای آن فراهم شود (مشایخی وعسگری نژاد امیری،1389). در واقع حضورشان هم اکنون بر شئون مختلف زندگی به شدّت ساری است. به سخن پیتر دراکر " جوانان امروز بدانسان که اجدادشان کشت و زرع می آموختند باید سازمان ها را بیاموزند " و در این راستا نیروی انسانی و بهتر است بگوییم همان جوانان سازنده­ی سازمان ها هستند و آنچه در سازمان ها آموختنی است، نگرش های مرتبط با سازمان ها می باشد. ناهمسانی سازمان ها به شکل های گوناگونی ظاهر می‌شود. به همان صورت که سازمان ها متفاوتند، کسانی که آنها را  اداره و نیز بررسی می کنند، متفاوتند و از نگرش‌های شغلی متفاوتی برخوردارند. همه­ی سازمان ها، برای تأمین ثبات، عزم و اطمینان کافی که با آن بتوانند به طور مؤثر و کارآمد در محیط های در بردارنده­ی ناشناخته ها و عدم قطعیّت ها عمل کنند، برانگیخته می‌شود(بهرنگی، 1380). آموزش و پرورش از سازمان های مهم و کلیدی هرجامعه است و دبیران به عنوان نیروی انسانی از عناصر اساسی آموزش و پرورش در تحقق اهداف آن می باشند.

     

    1-2) بیان مسئله:

    بی شک آموزش و پرورش اساسی ترین نهاد اجتماعی در شکل دهی، هدایت و کنترل افکار افراد هر جامعه بشری است. عمده ترین منبع استراتژیک هر سازمان و یا هر جامعه، جهت تحقّق اهداف خود، منابع انسانی می باشد و در بین عناصر نیروی انسانی، دبیران، نقطه­ی آغاز هر تحّول آموزشی و پرورشی هستند و در این راستا، یادگیری سازمانی یکی از متغیّرهای اساسی زمینه ساز، جهت تحقّق اهداف سازمانی است، همه­ی سازمان ها یاد می گیرند، با پیرامون خود سازگاری یافته و راه های درست مواجهه با تغییرات محیطی را بیاموزند (سبحانی نژاد، شهابی و یوز باشی، 1385: 50). شکری و خیر گو (1388 ) قالب های فکری سازمان ها ی امروزه را آکنده از عمق بخشیدن به اطّلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلّاق و دانشگر به جای نیروی انسانی عملکردی می دانند و یادگیری سازمانی را زمینه ساز درگیری سازمان ها در فرایند مدیریت دانش می دانند. در این فضا، بهبود عملکرد و حفظ و ارتقاء مزیت رقابتی، دغدغه های اساسی مدیران را شکل می دهد. نوآوری و یادگیری سازمانی از مهم ترین مبناهای بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی محسوب می شوند و در بسیاری از سازمان ها سرعت تغییرات به مراتب بیش از سرعت پاسخگویی و توان تطبیق سازمان هاست (شکری وخیر گو،1388). تغییر و تحولّات محیطی در زمینه های مختلف نظیر تکنولوژی، فضای رقابتی و سیاست های اقتصادی دولت ها، ضرورت تغییر و تطبیق سازمانها را برای بقا و تعالی ایجاد می کنند و در این میان کوشش های انسانی که مهم ترین  مؤلفه­ی آن مدیریت می باشد حائز اهمیت است (رامزلی2007، به نقل از مشایخی و عسگری نژاد، 1389). تغییر وتحولات سریع عوامل محیطی، میزان ابهام و پیچیدگی را افزایش داده و مدیریت سازمان ها را با چالش های جدّی مواجه کرده و سازمان ها بدون یادگیری از تجربیات خود و دیگران توان مواجهه اثربخش با چنین شرایطی را نخواهند داشت، سازمان ها به طور اتفاقی یادگیرنده نمی شوند، بلکه حرکت به سمت یادگیرنده شدن مستلزم برنامه ریزی و تلاش های هدفمند است (قربانی زاده،1387: 12 ). در عصر حاضر سازمان هایی موفقند که همه­ی کارکنانشان برای بهبود توانمندی خود بکوشند و وظیفه­ی مدیر فراهم آوردن شرایط مناسب برای این روند آموزشی است (دستگردی، گودرزی، اسدی، دستگردی و دستگردی،1389). سازمان ها امروزه باید در مجموعه ای از فرایندهای مدیریت دانش درگیر شوند، یادگیری سازمانی زمینه ساز این تحّول است و ویژگی ذاتی تنها برخی از سازمان هاست. یادگیری سازمانی به عنوان نتیجه بر بهبود عملکرد تأکید کرده و سازمان را در راستای خلق دانش سودمند، به منظور دستیابی به اهداف بهره وری و نوآوری از راه تسهیم تجربیات هدایت می کند(طبرسا، ابدالی و حاتمی،1390 ). دانش، عدم اطمینان و غیر قابل پیش بینی بودن را کاهش می دهد. یادگیری قلب تغییر و تحول سازمانی است(سبحانی نژاد، شهابی و یوز باشی ،1385: 51). یادگیری سازمانی یکی از ابزارهای کسب مزیت رقابتی برای سازمان های کنونی در مدیریت  استراتژیک به شمار می آید، همه­ی سازمان ها یاد می گیرند و به این معنا با دنیای متغیر اطراف خود کنار می آیند. اما برخی از سازمان ها سریع تر و اثربخش تر از همتایان خود می آموزند (علامه و مقدمی، 1389). فرایند یادگیری مبنایی است که بر اساس آن مفهوم مدیریّت دانش بروز می نماید و فهمیده می شود.یادگیری، در بلند مدت فعالیّت جداگانه ای نیست که پیش از ورود فرد به محیط کاری اتفاق بیفتد یا در محیط های کلاس درسی کنار گذاشته شود ، همچنین یادگیری فعالیّتی نیست که برای گروه مدیریّت رزرو شود، رفتارهایی که یادگیری را تعریف می‌کنند و رفتارهایی که بهره ور بودن را مشخص می کنند، یکسان هستند. یادگیری قلب فعالیّت بهره وری است، به عبارت دیگر یادگیری شکل جدید کار است، یادگیری مستلزم  در نظر داشتن تمایز بین عقاید و مهارت ها است (مارکواد، ترجمه زالی،1385). طبرسا، ابدالی و حاتمی ( 1390) معتقدند که یادگیری سازمانی، سازمان را در راستای خلق دانش سودمند، به منظور دستیابی به اهداف بهره وری و نوآوری از راه تسهیم تجربیات هدایت می کند.یادگیری سازمانی، توانایی سازمان ، به عنوان یک کل برای کشف خطاها و اصلاح آن ها و همچنین تغییر دانش و ارزش های سازمان، به طوری که مهارت های جدید برای حل مسأله و ظرفیّت جدید برای کار ایجاد شود (پاما و سویرزگ، 2006 ،به نقل از اعرابی و فخاریان،1387). یادگیری سازمانی هنگامی رخ میدهد که اعضای سازمان به عنوان عوامل اصلاح خطاها و ثبت نتایج حاصل از این فرآیند، تحت تصورات شخصی و الگوهای سازمانی واکنش نشان می‌دهند(آرجریس و شون،1978؛ به نقل از اعرابی و فخاریان،1387).  سبحانی نژاد، شهابی و یوز باشی (1385) یادگیری را قلب تغییر و تحّول سازمانی می داند، به نظر می رسد یکی پیامدهای یادگیری سازمانی، درگیری شغلی است. از جمله مفاهیمی که توجه پژوهشگران حوزه­ی روانشناسی صنعتی و سازمانی را به خود جلب کرده، مفهوم درگیری شغلی است، در حقیقت علاقه به مطالعه مفهوم درگیری شغلی عمدتاً بر تعیین وشناسایی تعیین کننده های آن متمرکز بوده است. همانند سازی روان شناختی فرد با شغلش درگیری شغلی نام دارد. فردی که درجه بالایی از درگیری شغلی را داراست، شغلش را در مرکز علاقه اش قرار می دهد و فرد با درگیری شغلی پایین در بطن زندگی اش چیزهای دیگر را به عوض شغلش مهم می داند ( از جمله خانواده، سرگرمی و...). درگیری شغلی توسط لودال و کجیر(1965) به عنوان درگیری مثبت و سالم مستخدمین در کار تعریف شده است(یاسمی نژاد، گل محمدیان و یوسفی، 1390). درگیری شغلی به عنوان یک نگرش، متغیر مهمی است که به افزایش اثربخشی سازمان، کمک می‌کند، در میان دیدگاه های مختلف در مورد درگیری شغلی واقع گرایانه ترین دیدگاه، این مفهوم را تابعی از شخصیت و فضای سازمانی می داند ( الانکوماران[1]،2004). به نظر می رسد درگیری شغلی بالا، یک ویژگی ذاتاً مطلوب کارکنان است و طبق تعریف کانونگو[2] (1982) درگیری شغلی به میزان هویت روانشناختی فرد با شغل خود اشاره دارد (میرهاشمی، شریفی و ثابتی،1388 ). درگیری شخصی در نقش‌های شغلی را به عنوان سطحی از تلاش فرد برای ابراز و شکوفا کردن خود در کار تعریف کرده‌اند و در حقیقت کارکنانی که درگیری شغلی بالایی دارند تنش کمتری را تجربه می کنند و از شغل خود رضایت بیشتری دارند (بابین و بولس،1996، به نقل از فیض آبادی  فراهانی و میرهاشمی، 1388).

    بر طبق تحقیقات انجام شده نوآوری سازمانی از دیگر مؤلفه­ی مرتبط با یادگیری سازمانی می باشد. سازمان ها برای از عهده بر آمدن رقابت و تداوم رشد و حیاتشان همواره به دنبال کسب مزّیت رقابتی هستند و نوآوری از مهم ترین روش کسب مزیّت رقابتی است، امروزه در مورد اهمیت رو به گسترش نوآوری در سازمان و پویاتر شدن بازار، موافقت عمومی وجود دارد. نوآوری به طور فزاینده ای به عنوان یکی از عوامل اصلی موفقیت بلند مدت سازمان ها در بازارهای رقابتی تبدیل شده است. نوآوری نقش مهمی را در ایجاد ارزش وحفظ مزیت رقابتی دارد (رضوانی و گرایلی نژاد، 1390). نوآوری چیزی بیش از خلاقیت مردمی در معنای عامیانه می باشد. نوآوری فرایندی است که از طریق آفرینش و به کارگیری ایده های جدید می‌تواند رضایت مشتری را تأمین کند. نوآوری باید به عنوان بخش اساسی از راهبردهای کسب و کار محسوب گردد و نوآوری دارای سه بعد فرد، گروه و سازمان می باشد (میرمیران،1384: 4). کونتز (1988)، نوآوری را به کارگیری ایده های نوین ناشی از خلاقیّت یاد کرده و معتقد است نوآوری می تواند محصولی جدید، خدمتی جدید یا راهی جدید برای انجام کاری باشد در حالی که خلاقیّت، توانایی و قدرت ایجاد فکر و یا ایده جدید و نو است، البرشت[3] (1987)، خلاقیّت و نوآوری و وجه تمایز آن ها را به این صورت، مطرح کرده است که خلاقیّت یک فعالیّت ذهنی و عقلائی برای به وجود آوردن ایده جدید و بدیع است، حال این که نوآوری، تبدیل خلاقیّت به عمل و یا نتیجه است، او نوآوری را عملیّات و مراحل مورد نیاز برای نتیجه گیری یک فکر بکر و واقعیّت جدید می داند و از این زاویه شخص خلاق، ممکن است نوآور نباشد ولی افراد نوآور غالباً خلاق اند ( مشبکی و تیمورنژاد، 1378: 74).  نوآوری به معنی به کارگیری ایده های خلّاق در یک سازمان می باشد، بنابراین به طور وسیعی به یادگیری سازمانی ارتباط دارد و از یادگیری سازمانی به عنوان هدف نهایی یاد می شود، در گردآوری منابع سازمانی، تکیه بر خلق، جستجو، تحصیل و انتشار دانش و نوآوری سازمانی مؤثر، کلید کسب مزیّت های رقابتی پایدار در محیط دائماً در حال تغییر می باشد (حاجی پور و کرد،1390). نوآوری خون تازه در رگ های سازمان است، هیچ عاملی قادر نیست، سازمان و کارکنان آن را بیش از عدم تمایل به تغییرات مثبت به تباهی بکشاند و موفقیّت طرح های نوآورانه به ویژگی های فردی و گرایش فرایند سازمان، به هردو نیاز دارد(میر میران، 1388: 8). نوآوری و یادگیری سازمانی دو مقوله­ی مرتبط به یکدیگرند. یادگیری سازمانی بستر و شرایط لازم را برای بروز نوآوری و به دنبال آن بهبود عملکرد و مزیت های رقابتی فراهم می آورد و متقابلاً نوآوری های سازمانی باعث غنا و روز آمد شدن پایگاه دانش سازمانی می شوند. دغدغه اصلی پژوهش مشخص نمودن وضعیّت یادگیری سازمانی، درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران متوسطه عمومی استان کرمانشاه می باشد و سؤال اساسی پژوهش حول محور بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه می باشد و مدل مفهومی پژوهش در مورد یادگیری سازمانی، درگیری شغلی و نوآوری سازمانی، اهداف و سؤالات پژوهش تدوین شده و به شرح زیر می باشد.

     

     

    [1] -Elankomaran

    [2] -Kanongo

    [3] -Alberesht

     

    Abstract:

            This research was done in order to study the relationship of organizational learning with job involvement and organizational innovation among general high school teachers of Kermanshah. The research method of this study was descriptive-correlation. The population was the whole 5600 high school teachers of Kermanshah. The cluster and random relative stratified sampling method based on Krejcie & Morgan table was used and 361 examinees were selected as sample. Materials used for gathering data were three questionnaires; Nayfeh organizational learning, Kanungo job involvement and Tetley kiph organizational innovation. Content validity was used for measuring the validity that was confirmed by educational administration’s experts. The reliability was computed by primary performance on a sample of 50 examinees (male& female teachers) and by means of alpha Kronbach method. The reliability of organizational learning questionnaire, job involvement and organizational innovation were respectively 0/87, 0/76 and 0/86. SPSS 16, descriptive statistic (table, frequency, percent, mean, standard deviation), inferential statistic (one group T-test, independent group T-test, one-way MANOVA, Pearson correlation coefficient, stepwise regression analysis) were used for analyzing data. Results show that the rate of organizational learning (and its components) and organizational innovation of general high school teachers of Kermanshah is above average but job involvement rate is about average.  Job involvement rate among female teachers is more than male teachers but organizational innovation and organizational learning rate are the same among them. Organizational learning, organizational innovation and job involvement of teachers are the same based on educational precedent and service duration. Organizational learning and job involvement are the same based on age while there is a difference in organizational innovation between teachers based on their ages. There is a relation between organizational learning and its components (individual skills, mental models, common perspective, team learning and systematic thinking) with job involvement and organizational innovation.  Mental models and individual skills of organizational learning can predict organizational innovation and also common perspective and mental models can predict job involvement.

    Key Words: Organizational learning- job involvement- organizational innovation- general high school teachers

     

     

  • فهرست:

     

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                       صفحه

    فصل اول: کلیّات پژوهش

    1-1) مقدمه............................................................................................................................. 3

    1-2) بیان مسأله...................................................................................................................... 4

    1-3) اهمیّت و ضرورت پژوهش.............................................................................................. 8

    1-4) اهداف  پژوهش.............................................................................................................. 10

    1-5)سؤال های پژوهش........................................................................................................... 10

    1-6) فرضیه های پژوهش........................................................................................................ 11

    1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی.............................................................................................. 11

    1-7-1) تعاریف مفهومی......................................................................................................... 11

    1-7-2) تعاریف عملیاتی......................................................................................................... 12

     

    فصل دوم : مبانی نظری و سوابق پژوهشی موضوع تحقیق

    2-1) مقدمه............................................................................................................................. 17

    2-2) تعریف یادگیری سازمانی................................................................................................. 17

    2-2-1) تاریخچه یادگیری سازمانی.......................................................................................... 20

    2-2-2) تفاوت یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده................................................................ 22

    2-2-3) ویژگی های یادگیری سازمانی..................................................................................... 23

    2-2-4) چهار بعد اصلی یادگیری سازمانی................................................................................ 24

    2-2-5) یادگیری سازمانی به مثابه فرایندی پویا.......................................................................... 24

    2-2-6) فرایند سه مرحله ای یادگیری سازمانی.......................................................................... 25

    2-2-7) فرایند یادگیری سازمانی از دیدگاه، آرجریس و شون (1978)....................................... 26

    2-2-8) یادگیری درون سازمانی و بین سازمانی   ..................................................................... 27

    2-2-9) یادگیری درونی و بیرونی............................................................................................ 28

    2-2-10) یادگیری سطح پائین و سطح بالا................................................................................ 29

    2-2-11) یادگیری ارثی، تجربی و نیابتی.................................................................................. 30

    2-2-12) یادگیری تطبیقی و مولّد............................................................................................ 30

    2-2-13) انواع یادگیری از نظر شاین  (1993)........................................................................ 31

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                         صفحه

    2-2-14) شیوه هاو راهکارهای یادگیری سازمانی...................................................................... 32

    2-2-15) سطوح یادگیری سازمانی........................................................................................... 35

    2-2-16) سازوکارهای انتقال از یادگیری فردی به یادگیری جمعی.............................................. 37

    2-2-17) موانع یادگیری سازمانی............................................................................................. 38

    2-2-18) راه های غلبه بر موانع یادگیری سازمانی..................................................................... 39

    2-2-19) موانع نهادینه کردن یادگیری سازمانی......................................................................... 40

    2-2-20) مزایای به کار گیری یادگیری سازمانی........................................................................ 40

    2-2-21) پیامدهای نادیده گرفتن یادگیری سازمانی................................................................... 41

    2-2-22) دیدگاه نیفه در مورد یادگیری سازمانی........................................................................ 41

    2-3) درگیری شغلی................................................................................................................ 45

    2-3-1) تعریف درگیری شغلی................................................................................................ 45

    2-3-2) مدل سه مرحله ای کاسمیر........................................................................................... 47

    2-3-3) تعیین کننده های درگیری شغلی................................................................................... 48

    2-3-4) اندازه گیری درگیری شغلی.......................................................................................... 50

    2-3-5) درگیری شغلی و رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کاری............................................ 51

    2-3-6) درگیری شغلی و نوآوری در سازمان و عوامل محیط کار................................................ 52

    2-3-7) درگیری شغلی و خصوصیّات شخصیّتی........................................................................ 53

    2-3-8) عوامل اثرگذار بر درگیری شغلی.................................................................................. 54

    2-3-9) پیامد های درگیری شغلی............................................................................................ 56

    2-3-10) دیدگاه کانونگو درباره­ی درگیری شغلی...................................................................... 57

    2-3-11)  مدل منافع نهفته ( تئوری محروم سازی )جاهودز....................................................... 58

    2-3-12) نظریه درگیری شغلی و مدیریت کیفیّت فراگیر و مدیریت منابع انسانی......................... 59

    3-3) نوآوری سازمانی............................................................................................................. 61

    3-3-1) تعریف نوآوری.......................................................................................................... 62

    3-3-2) نوآوری..................................................................................................................... 64

    3-3-3) نوآوری سازمانی......................................................................................................... 65

    3-3-4) تاریخچه نوآوری سازمانی........................................................................................... 67

    3-3-5) سنخ شناسی نوآوری سازمانی...................................................................................... 68

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                         صفحه

    3-3-6) نوآوری و یادگیری سازمانی........................................................................................ 69

    3-3-7) مؤلفه های اصلی رهبری نوآوری سازمانی..................................................................... 71

    3-3-8) عوامل مؤثر بر شکل گیری نوآوری سازمانی.................................................................. 72

    3-3-9) مراحل فرایند نوآوری سازمانی..................................................................................... 74

    3-3-10) مدل های نوآوری سازمانی........................................................................................ 76

    3-3-11) مدل یادگیری یکپارچه در خلق نوآوری چهارباغی و نیومن (1996)............................ 77

    3-3-12) دیدگاه های نوآوری سازمانی.................................................................................... 79

    3-3-13) موانع خلاقیّت و نوآوری.......................................................................................... 82

    3-3-14) موانع و مشکلات تغییر و نوآوری در سازمان ها......................................................... 84

    3-3-15) نقش و مسؤولیّت مدیران آموزش و پرورش در فرایند تغییر و نوآوری......................... 84

    3-4) مروری بر پژوهش انجام شده در داخل و خارج کشور....................................................... 86

    3-4-1) پیشینه­ی پژوهش موضوع در داخل کشور..................................................................... 86

    3-4-2) پیشینه­ی پژوهشی در خارج از کشور............................................................................ 92

    4-4) جمع بندی..................................................................................................................... 98

     

    فصل سوم: روش پژوهش

    3-1) مقدمه.......................................................................................................................... 101

    3-2) روش پژوهش.............................................................................................................. 101

    3-3) جامعه آماری................................................................................................................ 102

    3-4) حجم نمونه و روش نمونه گیری.................................................................................... 103

    3-5)  روش های جمع آوری اطّلاعات................................................................................... 104

    3-6) روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.................................................................................... 105

    1-6-3) روایی پرسشنامه ها................................................................................................... 105

    2-6-3) پایایی پرسشنامه....................................................................................................... 105

    3- 7) روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها...................................................................... 106

     

    فصل چهارم : ( تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش)

    4-1) مقدمه.......................................................................................................................... 111

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                       صفحه

    4-2) یافته های توصیفی ....................................................................................................... 111

    4-2-1) اطلّاعات جمعیّت شناختی نمونه مورد مطالعه.............................................................. 111

    4-3) پیش فرض های استفاده از آزمون های آماری پارامتریک.................................................. 115

    4-4) تجزیه و تحلیل سؤالات پژوهش.................................................................................... 117

    4-5) تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش............................................................................... 123

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها

    5-1) مقدمه.......................................................................................................................... 131

    5-3) خلاصه پژوهش .......................................................................................................... 131

    5-4) یافته های تحقیق........................................................................................................... 132

    5-5) نتیجه گیری کلّی........................................................................................................... 140

    5-6) پیشنهادها..................................................................................................................... 141

    5-6-1) پیشنهادهای کاربردی................................................................................................ 141

    5-6-2)پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی................................................................................. 143

    5-7) محدودیّت های تحقیق ................................................................................................. 144

    7-5-1) محدودیّت های در اختیار محقق................................................................................ 144

    7-5-2) محدودیّت های خارج از کنترل محقق........................................................................ 144

    منابع و مأخذ.......................................................................................................................... 147

    پیوست ها

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                       صفحه

    جدول شماره1-1) سیر تاریخی مفاهیم سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی .......................... 21

    جدول شماره2-2) موانع اصلی یادگیری سازمانی................................................................... 39

    جدول شماره 2-3) درجات مختلف نوآوری......................................................................... 64

    جدول شماره 2 -4)سنخ شناسی نوآوری سازمانی.................................................................. 68

    جدول شماره1-3) توزیع جامعه و نمونه با توجه به شهرستان های منتخب................................ 103

    جدول شماره2 -3) تعداد سؤالات و مؤلفه های هریک از پرسشنامه ها..................................... 105

    جدول شماره3-3) پایایی ابزار گردآوری پژوهش(پرسشنامه ها).............................................. 106

    جدول  شماره1-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس...................... 111

    جدول شماره2-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به لحاظ سن............................ 112

    جدول شماره3-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ مدرک تحصیلی. 113

    جدول شماره4-4) فراوانی و درصد فراوانی نمونه دبیران به لحاظ سابقه خدمت....................... 114

    جدول شماره5 -4- نتیجه آزمون کالموگروف اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها.......... 115

    جدول شماره6-4) بررسی میزان یادگیری سازمانی دبیران........................................................ 117

    جدول شماره 7-4) بررسی میزان درگیری شغلی.................................................................... 119

    جدول شماره8-4) بررسی میزان نوآوری سازمانی.................................................................. 119

    جدول شماره9-4) میانگین یادگیری سازمانی، درگیری شغلی و نوآوری سازمان........................ 120

    جدول شماره 10-4) میانگین یادگیری،درگیری شغلی و نوآوری به لحاظ سن،جنس وسنوات.... 121

    جدول شماره11-4) مقایسه میزان نوآوری سازمانی به لحاظ سن............................................. 122

    جدول شماره 12-4) بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با درگیری شغلی دبیران..................... 123

    جدول شماره 13-4- بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با نوآوری سازمانی........................... 124

    جدول شماره 14-4)تحلیل رگرسیون چندمتغیره تاثیر مؤلفه های یادگیری بر درگیری شغلی....... 125

    جدول شماره 15-4-) تحلیل رگرسیون چندمتغیره تاثیر مؤلفه های یادگیری بر نوآوری............. 126

    منابع:

     

    منابع و مأخذ:

    الف) منابع فارسی

    - آشتیانی، پ و پیرمحمدی،ف (1387)، نوآوری سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط، تدبیر، شماره199.

    - آقایی فیشانی،ت (1377)، خلاقیّت و نوآوری در انسان ها و سازمان ها، تهران: توسعه.

     - احمدی، پ و نصیری واحد، ن (1386). " ارتباط استراتژیک مؤثربر نوآوری سازمانی ".ماهنامه تدبیر38،شماره186.

    - اسکات، ر ؛ ترجمه بهرنگی، م ( 1388)،  سازمان ها سیستم های حقوقی، حقیقی و باز،  تهران، نشر کمال تربیت، چاپ دوم، پاییز 1380. 524 .

    - اعرابی، س. م و فخاریان، م ( 1387). " اندازه گیری سطح یادگیری سازمانی "، پژوهش های مدیریت، سال اول، شماره1، 129-109.

    - اقدسی، م و خاکزار بفروئی، م ( 1387)، " سنجش سطح قابلیت های یادگیری سازمانی در بیمارستان ها "، نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت توسعه دانشگاه علم و صنعت ایران، جلد19، شماره4، 83-71.

    - ایمانی پور،ن؛ محمدپور،س و قلی پور،آ (1391)، نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیکی بر نوآوری سازمانی، 105 - توسعه کارآفرینی، سال پنجم، جلد دوم، تابستان، 105-87.

    - بودلایی،ح؛ کوشکی جهرمی، ع و ستاری نسب، ر (1389)، " یادگیری و اعتماد سازمانی به عنوان حلقه های میانجی بین توانمند سازی روانشناختی و تعهد سازمانی "، فصلنامه علمی – پژوهشی، فرایند مدیریت و توسعه.

    - بهرامی، س؛ رجایی پور، س؛ حسینی، ت؛ بختیار نصرآبادی، ح و یارمحمدیّان، م  (1390)، تحلیل روابط چندگانه سرمایه فکری و نوآوری سازمانی در آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 25-50.

    - بهرنگی،م (1380)، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی: کاربرد نظریه های مدیریت در برنامه ریزی و نظارت، تهران، نشرکمال تربیت.

    - تاشمن، م و اریلی سوم، چ؛ ترجمه رضایی نژاد،ع (1383)،  نوآوری بستر پیروزی (راهنمای کاربردی در رهبری و دگرگونی و نوسازی سازمانی، تهران: رسا.

    - تولایی، ر ؛ اعظمی، ا و رفیعیان، م ؛ نوآوری منابع انسانی و شکوفایی سازمان، مدیریت منابع انسانی، چالش ها و راهبردها،گروه پژوهش های فرهنگی،اجتماعی، 222-190.

    - جمال زاده، م؛ غلامی، ی و سیف، م.ح (1388)، بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیأت علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار، سال سوم، شماره 2، 86 - 63.

    - جوانمرد، ح و سخایی، ف (1388)، "رابطه‌ی مهارت های فردی، یادگیری سازمانی و نوآوری  و عملکرد سازمانی در صنایع کوچک و متوسط استان مرکزی"، فصلنامه‌ی بصیرت،سال شانزدهم، شماره 42.

    - چوپانی، ح؛ زارع خلیل، م؛ قاسمی، ع و غلام زاده، ح (1391)، بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 1.

    - حاجی پور، ب و کرد، م (1390)."اثرات پیمان های راهبردی بر روابط بین یادگیری سازمانی،نوآوری وعملکرد مالی شرکت. مطالغات مدیریت بهبود و تحول،شماره 64.

    - حاجی پور، ب و نظرپور کاشانی، ح ( 1389)، " اولویت بندی انواع فرهنگ سازمانی ( طبق مدل کوئین ) بر مبنای میزان اثرگذاری آن ها بر یادگیری سازمانی، اندیشه مدیریت راهبردی، سال چهارم، شماره 1، 208-181.

    - حجازی، ی و ویسی، ه (1386)، " تبیین مؤلفه های یادگیری سازمانی در مؤسسات آموزشی عالی کشاورزی "، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 46.

    - حنیفی، ک و میرهاشمی، م (1390). "رابطه‌ی بین کارآفرینی و درگیری شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن "،فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال هفتم،شماره اول.

    - خالصی، ن؛ صالحی،م؛ مرادی،ف؛ احمدی نژاد، ب؛ محمدی، ر و روحانی، ب (1389)." رابطه‌ی رهبری خدمتگذار و درگیری شغلی کارکنان بیمارستانهای آموزشی و درمانی کردستان "،مدیریت سلامت،شماره23.

    - خانعلیزاده، ر؛ کردنائیچ، ا؛ فانی، ع و مشبکی، ا (1389)." رابطه بین توانمندی سازمانی و یادگیری  سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس"، پژوهش نامه‌ی مدیریت تحوّ ل، سال دوم، شماره‌ی 3.

    - خبازان، ع و همکاران (1385)، پایان نامه با موضوع بررسی و مقایسه منابع قدرت مدیران با دلبستگی شغلی دبیران تربیت بدنی مقطع متوسطه نواحی هفت گانه آموزش و پرورش مشهد، دانشگاه آزاد مشهد.

    - دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد، ترجمه  ایران نژاد پاریزی، م و چرخچی، ر ( 1389) مدیریت خلاقیّت و نوآوری ،  رکسانه، تهران،  نشرمدیران، 178.

    - دستگردی، ک؛ گودرزی، م؛ اسدی، ح؛دستگردی، م  و دستگردی، س " ارتباط توانمندسازی با یادگیری سازمانی کارکنان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران ، مدیریت ورزشی ، شماره7 ،ص ص:124-111.

    - دعائی، ح  و  کفاشیان، م ( 1389)، رهبری خلاق در سازمان، مشهد، بیان هدایت نور، 130.

    - دلاور، ع (1384)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران،نشر ویرایش.

    - رشمه،ج (1384)، بررسی رابطه بین نگرش مدیران به تغییر و تحوّل و نوآوری با یادگیری سازمانی در دبیرستان های شهر تهران  پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد رود هن.

    - رضوانی،م و طغرایی، م.ت (1390). " نقش آفرینی سرمایه اجتماعی سازمانی در گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت های دانش بنیان " پژوهش نامه‌ی مدیریت تحوّ ل،سال سوم، شماره‌ی 6.

    - زارعی متین، ح؛ جندق،غ و معینی، ب (1382). " بررسی و مقایسه‌ی میزان یادگیری سازمانی مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهرقم "، فرهنگ مدیریت، سال اوّل، شماره3، 67-47.

    - سبحانی نژاد، م؛ شهابی، ب و یوزباشی، ع(1374).سازمان یادگیرنده (مبانی نظری الگوی تحقق وسنجش )،تهران، یسطرون، 272.

    - سرایی،ح (1372).مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق. تهران: انتشارات سمت.

    - سرلک، م.ع (1386) " یادگیری سازمانی از طریق طراحی سازمان های کل گرا یا هولگراف "، پیک نور، سال ششم، شماره3.

    - سرمد،ز؛ بازرگان، و و حجازی، ا (1385).روشهای پژوهش در علوم رفتاری.تهران:دانشگاه تهران

    - سلطانی تیرانی، ف (1378)، نهادی کردن نوآوری در سازمان، تهران، رسا.

    - سنگه،پ و همکاران (1390)، ترجمه خادمی گراشی، م؛ سلطانی، م و رستگار،ع.ع (1387)، پنجمین فرمان در میدان عمل: استراتژی ها و ابزارهای سازمان یادگیرنده، گروه پژوهشی صنعتی آریانا،تهران، آسیا.

    - سیّد تقوی، م.ع؛ سپندارند، ص و رامین مهر، ح  ( 1391)." بررسی اثرات سرمایه های فکری بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی قابلیت یادگیری در شعب بانک صادرات استان تهران "، مدیریت بازرگانی، دوره‌ی چهار،شماره12، 70.

    - سیف، ع (1384)،  روش تهیه پژوهشنامه درروانشناسی وعلوم تربیتی. تهران : نشردوران

    - شاه طهماسبی، ا  و عندلیب اردکانی، د (1388). " دانش و تأثیرات آن بر ساختار یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی،مقالات،سال بیستم، شماره‌ی 148-147.

    - شریفی، ا و اسلامیه، ف (1387)." بررسی رابطه‌ی میان یادگیری سازمانی و بکارگیری فنّاوری های ارتباطات و اطلاعات در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار"، فصلنامه‌ی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال اوّل، شماره2، 22-1.

    - شکری، ز و خیرگو، م (1388). "نقش یادگیری در نوآوری سازمانی، ماهنامه‌ی تدبیر "، دی 88، شماره 212.

    - شهابی، م و جلیلیان، ح ( 1390). " بررسی روابط میان اینرسی دانش، یادگیری سازمانی ونوآوری سازمانی، فصلنامه‌ی علمی – پژوهشی مدیریت و منبع انسانی در صنعت نفت، سال دوّم، شماره 8.

    - صافی، ا (1376)، مدیریت و نوآوری در مدارس، تهران، انجمن اولیاء و مربیان.

    - صیّادی، س ؛ تاتار، م و علیخانی موروئی، م ( 1381)، پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد، بررسی رابطه‌ی جوّ سازمانی با مشارکت کاری ( درگیری شغلی) در اداره‌ی بهزیستی کرمان ،  دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، دانشکده‌ی ادبیّات و علوم انسانی، مرکز اطّلاعات مرکز علمی ایران، شماره‌ی ثبت 61659.

    - طالب پور، م  و امامی، ف (1385)، بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی  و مقایسه‌ی آن بین دبیران تربیت بدنی مرد  آموزشگاه های هفت گانه‌ی مشهد، مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه سراسری مشهد.

    - طالب زاده،ع و مهرابی زاده هنرمند، م ( 1380)، بررسی رابطه ابهام و تعارض نقش با خشنودی و دلبستگی شغلی، مجله روان شناسی، شماره17، بهار. 55-44.

    - طبرسا،غ؛ ابدالی، ر و حاتمی،س (1390)." ارتقای خلق دانش سازمانی: تبیین نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی "،پژوهش های مدیریت منابع سازمانی،دوره 1، شماره 3.

    - عباسی،ع وحجازی، ی (1389). "نقش رهبری،فرهنگ و یادگیری سازمانی در ارتقای عملکرد دانشکده های کشاورزی ایران "،فصلنامه پژوهش وبرنامه ریزی در آموزش عالی،شماره56.

    - عرفانی خانقاهی، م و جعفری، پ (1389)." بررسی اثرات مستقیم و غیر مستقیم سبک رهبری تحوّلی، فرهنگ یادگیری و یادگیری سازمانی بر هوش سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی"، فصلنامه‌ی رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار،سال چهارم، شماره1، 66-49.

    - عسگری، پ و پورتراب، ح، رابطه‌ی کیفیت زندگی کاری، دلبستگی شغلی  و سلامت سازمانی با تعهد سازمانی کارمندان بانک ملّی اهواز، یافته های نو در روان شناسی.

    - علامه،س.م و مقدمی، م (1389). " بررسی رابطه‌ی میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی "،پژوهشنامه‌ی مدیریت اجرایی،علمی-پژوهشی،سال دهم،شماره 1 (پیاپی 38).

    - علی احمدی، ع.ا  و حاتمی ناغانی، ف ( 1389)." ارتباط یادگیری سازمانی با توانمند سازی کارکنان صندوق های بازنشستگی کارکنان صنعت نفت ایران "، نشریه‌ی علمی 44– پژوهشی مدیریت فردا، سال نهم، شماره25.

    - فتاح، ن (1389). " رابطه‌ی بین هوش هیجانی مدیران و یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی  " فصلنامه‌ی مشاوره‌ی شغلی و سازمانی،دوره‌ی دوم، شماره‌ی 5.

    - فتحی، ر (1389). " یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده، ماهنامه‌ی اقتصادی، اجتماعی کارو جامعه "، شماره 122.

    - فیض آبادی فراهانی، ز و میرهاشمی،م (1390). پیش بینی درگیری شغلی بر اساس ویژگی های شخصیتی  در کارکنان بانک های خصوصی و دولتی شهر تهران، فصلنامه‌ی دانش و پژوهش درروانشناسی کاربردی، شماره52.

    - قربانی زاده، و (1387). "یادگیری سازمانی وسازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش".بازتاب. تهران. 1.

    - قربانی زاده، و و اسد پور، ا (1389). " نقش مدیریت کنکاش – سیبرنتیک در فرایند یادگیری سازمانی "، فصلنامه‌ی علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، سال ششم، شماره16، 166-125.

    - قلتاش، ع؛ صالحی، م؛ جاودانی، م و سینا، ح (1390). "رابطه‌ی فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش  دانشگاه آزاد اسلامی "، فصلنامه‌ی اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال هفتم، شماره  اول.

    - قلی پور، آ و سیاوشی، ز (1390)."اثر یادگیری سازمانی بر کاهش نارضایتی مشتریان "،چشم اندازمدیریت بازرگانی،شماره 8.

    - قلی پور، آ و همکاران (1387)، تصحیح رفتارهای فاقد ابتکار زنان در سازمان، تحقیقات زنان، شماره 5(3)، 168-141.

    - قنبرپورنصرتی، ا؛ ساعت چیان، و و پورسلطانی زرندی، ح ( 1391). " ارتباط بین فرهنگ یادگیری سازمانی، انگیزه‌ی یادگیری و کیفیت خدمات داخلی در فدراسیون های منتخب "، مدیریت ورزشی، شماره 14، 107-91.

    - کامینگز، ت.ج و جی ورلی،ک ؛ مترجم، برارپور،ک (1384)، تحوّل و توسعه سازمان، شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو ( ساپکو)، تهران، فراز اندیش سبز، 752 .

    - کشتکاران، ع؛ محبتی، ف؛ هدایتی، س.پ و روشن فرد، آ ( 1388)، رابطه سبک تفکر با نوآوری سازمانی مدیران ارشد و میانی بیمارستان های آموزشی شیراز، مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دوره 7، شماره 4، 40-33.

    - کلانتری، م؛ قورچیان، ن؛ شریفی، ح و جعفری، پ (1390)، ارائه‌ی مدلی برای ارتقاء سطح درگیری شغلی مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبک های شناختی، منبع کنترل و الگوهای رهبری،فصلنامه‌ی اندیشه های تازه درعلوم تربیتی،سال ششم، شماره‌ی دوم.

    - کیانی نژاد، آ و آرش نیا، ن (1391). " نقش یادگیری سازمانی در ارتقاء سازمان های صنعتی"، صنعت و کارآفرینی، شماره67.

    - گری، ه( 1994)؛ مترجمان، شریفیان ثانی، م و سرمست، ک (1388)، رهبری تحوّل، تهران، فرا، 300 .

    - گلایدزدیل، گ؛ مترجم، مرادی، م (1390)، فرصت های کارآفرینی : زمان مناسب، مکان مناسب، تهران، سازمان مدیریت صنعتی، 326.

    - گلستان هاشمی، س. م (1388)." خلاقیت و نوآوری سازمانی و فنّاورانه ".رهیافت 84 ،  شماره بیست و ششم.

    - مارکواد، م.ج (1996)؛ ترجمه، ایران نژاد پاریزی، م ( 1387)، مبانی سازمان یادگیرنده، تهران، مدیران.

    - مارکوارد، م (1996)، ترجمه‌ی زالی، م  (1385)،ایجاد سازمان یادگیرنده، توسعه‌ی عناصر پنج گانه برای یادگیری سازمانی، انتشارات دانشگاه تهران،مرکز کارآفرینی.

    - مانزینی،ا ؛ مترجمان عطافر، ع؛ قبادی پور، م و انالوئی، س ( 1385)، مدیریت تحول سازمانی، آسیب شناسی سازمانی با رویکردی کاربردی به حل مشکلات و بالندگی سازمانی، اصفهان، انتشارات دانش پژوهان برین، ارکان دانش،232.

    - مسعودی ندوشن، ع و جوان شرق، ح (1384). " یادگیری سازمانی و استراتژی ایجاد سازمان یادگیرنده "، فصلنامه‌ی مدیریت فردا، سال سوم، شماره 9 و 10.

    - مشایخی، ع و عسگری نژاد امیری، ع (1389)." نوسازی استراتژیک از منظر یادگیری سازمانی"،فصلنامه علوم مدیریت ایران،سال پنجم،شماره18، 27-1.

    - مشایخی،ع و عسگری نژاد امیری، ع (1389)،  بررسی نوسازی استراتژیک از منظر یادگیری سازمانی:  فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال پنجم، شماره 18.

    - مشبکی، ا و تیمورنژاد، ک (1378)،رویکردی راهبردی و عملیاتی به مدیریت تحول سازمانی (مدیریت نوآوری وطراحی )،تهران.انتشارات هیات.

    - معینی، ب ( 1382)،  " بررسی و مقایسه ی میزان یادگیری سازمانی مدارس متوسطه  "، پایان نامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش مدیریت دولتی و غیر دولتی شهر قم.

    - مقصودی، ز (1389)، ارتباط نیاز به پیشرفت و (مؤلفه های آن ) و عوامل اجتماعی و فردی با درگیری شغلی معلمان زن. پایان نامه  کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.

    - میر میران، ج (1384)، خلاقیت و نوآوری ( فردی، گروهی، سازمانی )، ویراستار، طاهره خاتمی دوست، تهران.

    - میر هاشمی، م؛ شریفی، ح و ثابتی، ش (1388)رابطه‌ی هوش هیجانی با درگیری شغلی پرستاران، اندیشه و رفتار،دوره‌ی سوم، شماره 9.

    - میراسماعیلی، ا (1386). " بررسی و مقایسه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و مدارس عادی شهر تهران "، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال دوم، شماره دوم.

    - میرحیدری، ا؛ سیادت،س.ع؛ هویدا، ر و عابدی، م.ر(1391)، رابطه یادگیری سازمانی و خودکارآمدی مسیر شغلی با اشتیاق کاری مدیران، فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال سوم – شماره2،154-139.

    - میرکمالی،س.م؛ نارنجی ثانی،ف و اعلامی،پ ( 1390)، " بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با یادگیری سازمانی "،  پژوهش نامه مدیریت تحوّل، سال سوم، شماره6.

    - میرهاشمی، م (1387)، پیش بینی کننده های درگیری شغلی در استادان دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه‌ی روانشناسان ایرانی، سال چهارم، شماره15.

    - میرهاشمی، م و شریفی، ح ( 1389)،  رابطه بین ادراک از عوامل محیط کار ( نقش های شغلی، ویژگی های شغل، سبک نظارتی و ساختار سازمانی ) و سطح درگیری شغلی اعضاء هیأت علمی ، مطالعات روان شناختی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء، دوره‌ی ششم، شماره 4.

    - میرهاشمی، م وحنیفی، ک ( 1390). رابطه‌ی کارآفرینی و درگیری شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی،سال هفتم، شماره‌ی اول.

    - نادری،ع (1377).روش های پژوهش و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی.تهران، بدر.

    - نادی، م و یارمحمدیان، م (1390). " پایایی و روایی و برازش مدل پنج عاملی قابلیت یادگیری سازمانی در بین اعضاء هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان "، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره‌ی هشتم، شماره8، ویژه نامه‌ی خدمات بهداشتی، درمانی.

    - ناظم، ف (1387)، یادگیری سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال سوم، شماره چهارم.

    - ناظم، ف و مطلّبی، آ (1390)، " ارائه الگوی ساختار ی سرمایه فکری بر اساس یادگیری سازمانی در دانشگاه شهید بهشتی "، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره 5،  50- 29.

    - نجف بیگی، ر (1388)، مدیریت تغییر : نگاهی به نظام اداری ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.

    - نژاد ایرانی، ف؛ پورصادقی، ن و شیخ بگلو، ن (1390)، " بررسی میزان متعالی بودن جوّ سازمانی و رابطه آن با یادگیری سازمانی در سازمان های دولتی استان آذربایجان غربی "، فراسوی مدیریت، سال پنجم، شماره19، 177-151.

    - نیک پور،ا و شریعت، ح (1389)، بررسی تطبیقی هوش هیجانی و نوآوری سازمانی در بین مدیران بخش خصوصی و دولتی شهر تهران، پژوهش های مدیریت سال سوم، شماره دهم، 143-129.

    – وندی، ر.ب ( 1918 )؛ ترجمه ایران نژاد پاریزی، م( 1387)،  مدیریت تحوّل و نوآوری، تهران، مدیران، 160.

    - هاشمی،گ (1380)، خلاقیّت و نوآوری سازمانی و فنّاورانه، رهیافت،84، شماره26.

    - یاسمی نژاد، پ؛ گل محمدیان، م  و یوسفی، ن ( 1390).  رابطه‌ی سلامت معنوی با درگیری شغلی در اعضاء هیأت علمی ، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره سوم، شماره8:125-110.

    - یعقوبی، م؛ کریمی،س؛ جوادی،م و نیک بخت، ا (1388)." رابطه‌ی بین مؤلفه های یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در کارکنان بیمارستان های منتخب شهر اصفهان "، مدیریت سلامت، شماره 13، 74-65.

     

    ب) منابع انگلیسی

    Abdul Kohar  U.H  et al .( 2012 ). The Cultivation of Organizational Innovation amongst Malaysian Bumiputera (Indigenous) ICT-Based Small Firms , Procedia - Social and Behavioral Sciences 40. 358 – 363.

    Agarwal  M & Sharma  A.(2010). Relationship of Workplace Factors and Job Involvement of Healthcare Employees with Quality of Patient Care in Teaching and Non-teaching Hospitals, Psychol Stud 55(4). 374–385.

    Alberto J , Arango   c  & Victor  J,Garsia  M  & Eulogio  c . (2007). " Leadership and organizational  learnings  rol  on  innovation  and performance: Lessons  From Spain, Industrial  Marketing Management , No.36, 349-359.

    Alegre  J & Chiva  R.(2008).Assessing the impact of organizational learning capability on product innovation performance: An empirical test, Technovation 28. 315–326.

    allahyari R et al .( 2011). " survey of relationship between the psychological empowerment of employees with organizational learning " , procedia – social and behavioral  Sciences 30. 1549-1554.

    Argyris   co&schon  D.A.(1987). " organhzational  learning:A Tearyy of Action perspective" , Reading (Am),Addison-Wesly.

    Aryee  S. (1994). Job involvement : An analysis of its determinats among male and famale Teachers. Revue conadienne des science del’ Administration, [2.11.2008].

    Blanch  A, Aluja  A.(2010). Job involvement in a career transition from university to employment Learning and Individual Differences 20. 237–241.

    Boon  K  et  al.(2007). HRM and TQM: association with job involvement. Personnel Review Vol. 36 No. 6, 2007. 939-962.

    Boon K et  al.(2006). HRM and TQM: association with job involvement. Personnel Review Vol. 36 No. 6, 2007. 939-962.

    Brian mahon  Mc.(2006). Relationship organizational commitment and their association with attachment job and locus  of control. Georgia institud  of technology.

    Brown  S. P.(1996). A meta – analysis and review of organizational research on job invovement. Psychological Bulletin, 120, 235 – 255.

    Camisón  C & López  A.V.(2011). Non-technical innovation: Organizational memory and learning capabilities as antecedent factors with effects on sustained competitive advantage Industrial Marketing Management 40. 1294–1304.

    Cheng  C.H.(2011). A study of critical factors of the job involvement for hotel employees—Taking hotels in Taiwan as an example, International Journal of Hospitality Management 30, 990– 996.

    Cheng  C.H.(2011). A study of critical factors of the job involvement for hotel employees—Taking hotels in Taiwan as an example , International Journal of Hospitality Management 30. 990– 996.

    Chusmir   L. H. (1982). Job  commitment and  the  organizational  women.  Academy of 

    Clarke  S &  Robertson  I.T( 2005). A meta-analytic review of the Big Five personality factors and accident involvement in occupational and non-occupational settings. Journal of Occupational and Organizational Psychology 78 (3), 355–376.

    Cortis  R & & cassar  V.(2005). Perception  of  and  aboute woman as managers: Investigating  job  involvement  Self-esteem and attitudes, woman in management Reviev,20(3), 149-164.

    Damanpour   F& Evan  W. M. (1984). Organizational innovation  and performance: the problem of “Organizational Lag”. Administrative Science Quarterly, 29, 392–409.

    Diefendorff  J.M .(2002).Examing the rols of job involvement  and work centrality in predicting Organizational citizenship behaviors  and job performance, Jornal of Organizational Behavior, 23.93-108.

    Dutton   J. E., & Dukerich   J. M. (1991). Keeping an eye on the mirror: the role of image and identity in organizational adaptation. Academy of Management Journal, 34, 517–554.

    Dutton  J. E & Dukerich   J. M & Harquail  C. V. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39, 239–263.

    Elankumaran   S. (2004). Personality, organizationnal climate and job involvement: An empirical study, Journal of Human Values, 10 (2), 117-130.

    Elloy  et al. (1995 ).Multidimensional mapping of the correlates of  job involvement, Canadian Journal of Behavioral Sciences, 27. 79–91.

    Felstead  A & Gallie  D. (2004). For better orworse? Nonstandard jobs and high involvement work systems. The InternationalJournal of Human Resource Management, 15 (7). 1293-1316.

    Garcia   v.m.(2008). Influence of transformationalleadership on organizational innovation and performance depending on the level organizational learning in the pharmaceutical sector. Journal of Organizational Change ManagementVol. 21 No. 2. 188-212.

    Garcia  V.J , M et al(2006)." Strategic  factors and barriers  for promoting educational organizational learning, Teaching and Teacher education22. 478-502.

    García Morales CV.J  et al.(2012). Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation ,Journal of Business Research 65.1040–1050.

    Gerybadze  A & Reger  G.(1999). " Globalizationn of R&D: Resent changes in the management of innovation  in  transnational  corporations,Research Policy, 2. 251-274.

    Hakanen  J.J ,Schaufeli W.B.(2012). Do burnout and work engagement predict depressive symptoms and life satisfaction?A three-wave seven-year prospective study  Journal of Affective Disorders 141 , 415–424.

    Hameed M.A  et al.(2012).A meta-analysis of relationships between organizational characteristics and IT innovation adoption in organizations ,Information & Management 49. 218–232.

    Haun  S et al .(2011). Objective work–nonwork conflict: From incompatible demands to decreased work role performance , Journal of Vocational Behavior 79. 578–587.

    Hollenbeck   J. R, Connolly  T  & Rabinowitz  S. (1982). Job involvement 1977 – 1981. Beyond the exploratory stage. Working Paper, Michigan State University, Ann Arbor : MI.

    Hong    J.F.L   et al.(2006).Cross-cultural influences on organizational learning in

    Hung  et al & R.Y.Y et al.(2011) . Impact of TQM and organizational learning on innovation performance in the high-tech industry , International Business Review 20 .213–225.

    Irani  Z  et al.(2009).Mappingknowledgemanagementandorganizationallearningin support oforganizationalmemory,Int.J.Production Economics 122.200–215.

    Jafary P et al .(2012). " the relationship among organizational learning climate , organizational learning and teachers self efficacy " , procedia – social and behavioral sciences 47. 2212- 2218.

    Jahoda  M. (1982). Employment and unemployment: A social–psychological analysis. Cambridge, England: Cambridge University Press.

    Jeroen  P.J & de Jong  D & Hartog N.D .(2007). " How leader influence employees innovative behavio ", European Journal of Innovation Management , Vol.10. No.1, 41-64.

    Jiang X & li Y. (2008). "the relationship between organizational learning and firms financial performance in strategic alliances:Contingency approach " , Journal of world business 43. 365-379.

    Jime´nez D and Sanz Valle R.(2011). (fostering  innovation): The role of market  orientation   and  organizational  learning. European Journal of  66-Innovation. Management Vol. 11 No. 3, 2008. 389-412 .

    Jimenez D & Sanz Valle R .(2011) . " Innovation , Organizational learning , and performance ", Journal of business Research 64. 408-417.

    Kanungo  R.N( 1982). Measurement of job and work involvement. Journal of applied psychology 67, 341–349.

    Kelvey  Mc &  Sekaran W. U. (1977). Towards a career-based theory of job involvement: A study of scientific and engineers, Administrative Science Quarterly, 22, 281-305.

    Kong H .(2012). Relationships among work-family supportive supervisors, career competencies,and job involvement.

    Kong H.(2012).Relationships among work-family supportive supervisors, careercompetencies, and job involvement , International Journal of Hospitality Management.

    Kun  N .( 2006). Institutional evalution and its influence on organizational learning, Aslib proceedings : New Information perspectives, aV.l.59 No.1,2005.25.

    L0awler  E. E. III, & Hall  D. T. (1970). Relationship of job characteristics to job involvement,satisfaction, and intrinsic motivation. Journal of Applied Psychology, 54, 305−312.

    Liao   S.h    et al. (2008)l. Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation Technovation 28. 183–195.

    Liao  S.h  et al.(2008). Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation ,Technovation 28. 183–195.

    Liao  S.H &  Wu C.c.(2010). System perspective of knowledge management, organizational learning ,and organizational innovation,Expert Systems with Applications 37. 1096–1103.

    Litinger Neal  N.(1982).Job involvement among managers and its relationship to demographic, psychological, and situational forces. Unpublished doctrol dissertation. Stevens Institute of Technology.

    Lodahol T.M & Kejner M.(1965).The definition and measurement of job involvement.Journalll.f Applied Psychology,49.24-32.

    Lorence   J. (1987). A test of gender and job models of sex differences in job involvement. Social Forces.66, 142-121.

    Lorence J.(1987).A test of gender and job models  of  sex  differences  in  job involvement.Social forces,66.121-142.

    Marguard  M.(2002).bulding the  Learning organization.2nd edition.London, of  Research  and development in education , number 4.

    Marino   A  & Tamburis  O. (2005). Technological innovation and organizational context information management in the highspecialized hospital: the case of South Italy. International Journal of Healthcare Technology and Management, 6, 276–287.

    Marques  J. D.S & King  R. (2005). Sprituality in the workplace: Developing an integral model and a comprehensive definition, Journal of American Academy of Business, Vol 6, ISS 1, 81-92.

    Marshall   G. W &  Lassk   F. G.(2004), Moncrief, W. C. Salesperson job involvement: Do demographic. Salesperson job involvement: Do demographic, job situational, and market variables matters Journal of Business & Industrial Marketing(5)19.343-337.

    Mirkamali   S.M  et al .( 2011). " Examining the  rol  of transformational  leadership and job  satisfaction  in the organizational learning  of an automotive manufacturing company " , procedia – social and behavioral sciences 29. 139-148.

    Organ  D & Ryan  K( 1995). A meta-analytic review of attitudinal and dispositional predictors of organizational citizenship behavior. Personnel Psychology 48, 775–802.

    Organ  D. W. (1997). Organizational citizenship behavior: It’s construct clean-up time. Human Performance, 10(2), 85–97.

    Paille  p.(2006). The  relationship   between  job involvement    organizational   citizenship  behavior    and  intention  to  with drawal. Revue europeenne de psychologie  appliquee 56. 139-149.

    Paullay  I , Alliger  G & Stone-Romero  E. (1994). ‘‘Construct validation of two instruments designed to measure job involvement and work centrality’’, Journal of Applied Psychology,Vol. 79. 224-8.

    Pham, N. T., & Swierczek, F. W. (2006). Facilitators of organizational learning in design. The Learning Organization, 13(2), 186-201.

    Podsakoff   P & MacKensie   S( 1997). The impact of organizational citizenship behavior on organizational performance: A review and suggestion for future research. Human Performance  10 (2), 133–151.

    Rabinowitz  S & Hall D. T. (1977). Organizational research on job involvement. Psychological Bulletin, 84, 265 – 288.

    Real, J. C  et al. ( 2006). "information technology as a determinant of organizational learning and technological   distinective  competencies " , industrial  marketing management 35. 505-521.

    Review, 7, 592-602.

    Rotenberry P. F  &  Moberg   , Philip  J. (2007). Assessing the impact of job involvement on performance Management Research News Vol. 30 No. 3, 2007 . 203-215.

    Saban Lanasa  K, Lackaman  J ,C & Peace   G.(2001),Organizational Lerning a Critical companet  to new Product development,Journal of product  innovation management ,18(1).54-55.

    Sekaran  U & Mowday  R. T. (1981). A crosscultural  analysis of the influence of individual  and  job  characteristics on  job  involvement. International Review of  Applied Psychology, 30. 51-64.

    Shun liao  a.C, Wen Lee  C. (2009). An Empirical Study of Employee Job Involvement and Personality Traits: The Case of Taiwan,Int. Journal of Economics and Management 3(1) .22 – 36.

    Skerlavaj  M & song  J& lee  Y.(2010). " organizational  learning  culture,innovative culture and innovative  culture and innovations in south Korean firms, Expert systems with Applications , 37.6390-6403.

    Stiglbauer  B, Batinic  B.(2012). The role of Jahoda's latent and financial benefits for work involvement:A longitudinal study, Journal of Vocational Behavior 81, 259–268.

    Stoer  J & Seidenstiicker  B .(1997).A new inventory for assessing worry in managers: correlates with job involvement and self-reliance, Person. individ. D@ Vol. 23, No. 6,1085-1087.

    Tohidi   H  &  Jabbari  M.M.( 2012) . Evaluation Organizational Learning Capability and ProductInnovation Performance ,Procedia Technology 1.528 – 531.

    Van Scotter   J( 2000). Relationships of task performance and contextual performance with turnover, job satisfaction and affective commitment. Human Resource Management Review 10 (1), 79–95.

    Volmer   J et al .(2012). Leader–member exchange (LMX), job autonomy, and creative work involvement ,The Leadership Quarterly 23. 456–465.

    Vroom   V. (1962). Work and motivation. New York: Wiley.

    Weege   J  et al. (2007). Taking a sickie’: Job satisfaction and jo involvement as interactive predictors of absenteeism in a public organization, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 80. 77–89.

    Weerawardena  J  et al.(2006) .Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance, Journal of Business Research 59. 37– 45.

    Weerawardena  J et al .(2006). Does industry matter? Examining the role of industry structure and organizational learning in innovation and brand performance, Journal of Business Research 59. 37– 45.

    Wickramasinghe  D & Wickramasinghe V.(2011). Perceived organisational support, job involvement and turnover intention in lean production in Sri Lanka, Int J Adv Manuf Technol. 55. 817–830.

    Winter  R &  Sarros  J. (2002). The academic work environment in Australian universities: A motivationg  place to work ? Higher Education  Research & Development, 21 (3), 241-243.

    Yang  J.t.(2004).Qualitative knowledge capturing and organizational learning:two case studies in Taiwan hotels  , Tourism Management 25. 421–428.

    Yesil  S  &  Dereli  S.F.( 2013 ). An empirical investigation of the organisational justice, knowledge sharing and innovation capability,Procedia - Social and Behavioral Sciences 75.199 – 208.

    Zhang s. (2013). Impact of Job Involvement on Organizational Citizenship Behaviors in China, Springer Science+Business Media Dordrecht, J Bus EthicsDOI 10


موضوع پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, نمونه پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, دانلود پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه یادگیری سازمانی با درگیری شغلی و نوآوری سازمانی دبیران مدارس متوسطه عمومی استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1393-1392

جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي (M.A.) گرايش: مديريّت آموزشي پاييز 1392 چکيده هدف اصلي انجام اين پژوهش، تعيين رابطه ي بين فرهنگ سازماني و بهره وري منابع انساني در اداره ي آ

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «M.A» گرايش: تحول پاييز 1391 چکيده        مطالعه حاضر تحت عنوان «بررسي و آسيب شناسي نظام تصميم گ

پايان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشدM.A  رشته مديريت دولتي گرايش تحول چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت در کارکنان  اداره کل بيمه سلام

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي 93-1392 چکيده         موضوع تحقيق حاضر بررسي رابطه مدل تعالي سازماني (EFQM) و عملکرد آموزش و پ

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس فعال فناورانه (TEAL ) بر یادگیری و یادداری درس شیمی دوره متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش بر اساس ماهیت شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش را دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه که در سال تحصیلی 93/92 درس شیمی 3 و آزمایشگاه ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد رشته برنامه ريزي درسي نيمسال تحصيلي: 94-93    فصل اول: کليات -1. مقدمه: معلمان به عنوان يکي از اثرگزارترين عناصر در آموزش و پرورش نياز به

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پايان نامه براي در يافت درجه کار شناسي ارشد "M.A " رشته: مديريت آموزشي چکيده پژوهش حاضر با هدف شناخت و تحليل  بررسي رابطه بين اعتماد به مديريت با رضايت شغلي آموزگاران مدارس اب

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت ( MA ) گرايش : مديريت آموزشي سال تحصيلي 1392- 1391 چکيده آموزش و بهسازي منابع انساني به عنوان يکي از استراتژي هاي دست يابي به سر

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی (M.A) گرایش: برنامه ریزی استراتژیک چکیده با تغییرات سریع فناوری و افزایش رقابت پذیری در جهان کنونی نباید از نقش خطیرآموزشهای مهارتی غافل ماند. با توجه به اینکه آموزشهای کاردانش جهت تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد ایجاد شده، این آموزشها می تواند راهگشای برنامه ریزیهای آینده، در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی باشد. هدف پژوهش حاضر « بررسی ...

ثبت سفارش