پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام)

word 1 MB 29689 171
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‏ ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی)

    چکیده:

    پژوهش حاضر با هدف تعییین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی در بانک ملت شعب استان ایلام انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از نوع تحلیلی- همبستگی می باشد. که با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به متغیر تعدیل گر رهبری توزیعی و ابعاد آن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای آزمون فرضیه های پژوهش، با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون پیرسون استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را تمامی کارکنان بانک ملت شعب استان ایلام را که در سال 92-93 کار کرده اند، و تعداد آنها 163 نفر بوده اند، تشکیل می دهد. برای تعیین حجم نمونه با توجه به اینکه تعداد جامعه محدود و اندک بود، تمامی کارکنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از سه پرسشنامه که شامل پرسشنامه رهبری توزیعی و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی که استاندارد بوده و قبلاً توسط محققانی از داخل و خارج کشور مورد استفاده قرار گرفته اند و  روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته  و همچنین پرسشنامه بازاریابی داخلی که محقق ساخته بوده، جمع آوری شدند. پایایی پرسشنامه های این پژوهش با استفاده از آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری توزیعی مقدار 871/0، برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی مقدار771/0 و برای پرسشنامه بازاریابی داخلی مقدار 936/0  بدست آمد. این مقادیر آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ها نشان می دهد که پژوهش از پایایی بالایی برخوردار است. در این پژوهش همچنین برای بررسی میزان تببین‌پذیری یا سنجش هر متغیر توسط سوالات مربوطه نیز از روایی سازه تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده توسط پرسشنامه از نرم افزار لیزرل استفاده گردید. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد که بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروند سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد که رهبری توزیع شده، فرهنگ سازمان، مسئولیت مشترک، ماموریت، چشم انداز و اهداف سازمان و رفتارهای رهبری رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی را تعدیل می کنند.

    واژگان کلیدی: رهبری توزیعی، رفتار شهروندی سازمانی، بازاریابی داخلی

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    - 1- مقدمه

    در عصر حاضر تغییرات سریع، انعطاف پذیری، تنوع فزاینده نیروی کار و تنوع در سلیقه مشتریان در سازمان ها توجه بسیاری از پژوهشگران را به ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد سازمان ها جلب کرده است. این امر مستلزم تحول در ساختار، رهبری، فرهنگ، رویه ها و سایر ابعاد سازمانی است.

    امروزه رهبری موثر معمولاً به عنوان یک اصل بی بدیل برای موفقیت سازمانی دیده می شود. سازمان های امروزی نسبت به گذشته اهمیت بیشتری به توسعه رهبری می دهند. به طور فزاینده ای رهبری، نه به عنوان آنچه رهبر انجام می دهد بلکه به عنوان فرآیندی تعریف می شود که در نتیجه روابطی به وجود می آید که علاوه بر تمرکز بر قابلیت های رهبری، بر تعامل و همکاران تمرکز دارد. در چنین جوی، بدون شک مسئولیت رهبری سازمانها بدلیل پیچیدگی و حساسیت از عهده یک نفر خارج است و سازمانها نمی توانند بدون بهره مندی از "رهبران" موفق باشند. در رهبری اثربخش قدرت و اختیار رهبری نباید تنها در اختیار شخص رهبر قرار داشته باشد بلکه می بایست در میان افراد در سرتاسر سازمان توزیع گردد(هریس،2004).بنابرین می توان گفت برداشت و نگرش توزیع شده از رهبری به نوبه خود بدیع است و همچنین تناسب زیادی با بافت و مقتضیات سازمانهای امروز دارد. از طرفی نیروی انسانی مهم ترین سرمایه سازمان ها هستند و هر چه این سرمایه از کیفیت مطلوب و بالاتری برخوردار گردد، موفقیت، بقاء و ارتقاء سازمان بیشتر خواهد شد. لذا باید در مورد بهبود کیفی نیروی انسانی سعی فراوان نمود. در این راستا می توان اذعان داشت که سازمان ها برای بهبود فعالیت های خود نیازمند بهسازی مداوم نیروی انسانی و رفتار شهروندی آن ها هستند و این امر برای سیستم بانک های کشورمان، به دلیل ماهیت خدماتی بودن از اهمیت بالاتری برخوردار است.

     

    1-2- بیان مسئله

    امروزه سازمان ها در محیطی پویا، پیچیده و متغیر فعالیت می کنند. در این راستا تغییرات و پویایی های رقابتی محیطی، سازمان ها را بر آن داشته است تا همواره جهت حفظ برتری رقابتی، رقابت پذیر شده و رضایت مشتریان خود را بدست آورده و از طرفی مشتریان جدیدی جذب کنند، چرا که یکی از اصلی ترین موارد تأثیرگذار در عملکرد هر سازمانی می تواند در منافع حاصل از حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید باشد. امروزه در تمام سازمانها به ویژه در سازمان های خدماتی، کلید حفظ و جذب مشتریان در جهت بهبود عملکرد سازمانی، وابسته به کیفیت عملکرد منابع انسانی سازمان می باشد. در واقع در سازمانهای خدماتی یکی از منابع اصلی مزیت رقابتی، نیروی انسانی ارائه دهنده ی آن خدمت می باشد. بنابراین بهبود کیفیت عملکرد منابع انسانی سازمان می تواند منجر به کسب مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمان گردد. بهبود کیفیت عملکرد منابع انسانی سازمان هم وابسته به جلب رضایت آنان به عنوان مشتریان درونی سازمان است (جونگ و هونگ[1]، 2008).

    از عواملی که می تواند مهارت ها، نگرش ها و رفتار کارکنان را در جهت اهداف سازمان هدایت نماید، بازاریابی داخلی است. بازاریابی داخلی «یک تلاش برنامه ریزی شده با استفاده از یک رویکرد همانند بازاریابی برای غلبه بر مقاومت های سازمانی در برابر تغییر و متوازن کردن، انگیزه مندکردن و هماهنگی بین وظیفه ای و یکپارچه کردن کارکنان در جهت اجرای اثربخش استراتژی های شرکتی و وظیفه ای، به منظور ایجاد رضایت مشتری از طریق فرایند ایجاد کارکنان با انگیزه و مشتری محور می باشد.» (رفیق و احمد، 2000). در واقع یکی از مزایای عمده ی بازاریابی داخلی مطمئن ساختن کارکنان نسبت به این مسأله است که مدیران نگران زندگی سازمانی آنها بوده و در جهت تامین منافع آنها اقدام خواهند کرد.

    همچنین تحقیقات نشان داده است که ارضای نیازهای مشتریان درونی سازمان از طریق بازاریابی داخلی می تواند منجر به شکل گیری رفتار های فرانقشی در کارکنان سازمان گردد. یکی از رفتارهای فرانقشی کارکنان سازمان، رفتار شهروندی سازمانی است که جزء وظایف رسمی کارکنان نمی باشد ولی بر عملکرد سازمان تاثیر دارد (سید جوادین و همکاران، 1387). در واقع رفتار شهروندی سازمانی نوعی رفتار فرانقشی است که در مقابل رفتار های درون نقشی قرار گرفته و از طریق سیاست های سازمانی و شرح شغل کارکنان به آنها دیکته نمی شود (ارتورک[2] ، 2007). همچنین از نظر پودساکف[3] و همکاران (1990) ابعاد رفتار شهروندی سازمانی شامل نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، نزاکت و فضیلت شهروندی می باشد. نتایج بررسی های انجام شده تا سال 2000 میلادی نشان می دهد که متجاوز از 160 مطالعه برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار شهروند سازمانی انجام شده است(مقیمی،1385). ویگودا[4] و همکاران (2007) رفتار شهروند سازمانی را کمک هایی غیر رسمی می دانند، که کارمند بدون توجه به تنبیه ها و تشویق های رسمی به عنوان یک فرد، می تواند آزادانه آنها را انجام دهد یا از انجام آنها خودداری نماید. اهمیت و ضرورت رفتار شهروند سازمانی براثربخشی سازمان مدت هاست که توسط مدیران درک شده است. اما با این حال تحقیقات انجام شده در مورد عوامل خاصی که باعث افزایش رفتار شهروند سازمانی در محیط های سازمانی متفاوت می شوند، انگشت شمارند.

    با توجه به اینکه امروزه نیروی انسانی هر سازمانی مهم ترین سرمایه ی آن به شمار می آید، هر قدر سازمان ها در زمینه ی توسعه و ارتقای نیروی انسانی خود سرمایه گذاری کنند، بهبود عملکرد رقابتی خود را تضمین کرده اند. مسئله ای که در رابطه با بازاریابی داخلی وجود دارد این است که ابهامات بسیاری در این باره وجود دارد نظیر اینکه بازاریابی داخلی چیست؟ چه کاری انجام می دهد؟ چگونه این کار را انجام خواهد داد؟ و چه کسی قرار است این کار را انجام دهد؟(رفیق و احمد،2000).از این رو سازمانهای اندکی این مفهوم را در عمل به کار برده اند. در واقع نبود یک مفهوم واحد از اینکه بازاریابی داخلی چیست و چه کاری برای سازمان می تواند انجام دهد، می تواند دلیلی بر استفاده محدود از آن باشد(گوناریز[5]،2004). بازاریابی داخلی مفهومی است که باید توسط سازمان ها و به ویژه سازمان های خدماتی مد نظر قرار گیرد. چرا که بازاریابی داخلی با در نظر گرفتن کارکنان به عنوان مشتریان داخلی سازمان یک فعالیت مهم در توسعه یک سازمان مشتری مدار بوده و هدف اصلی آن توسعه آگاهی از مشتریان درونی و برداشتن موانع وظیفه ای در مسیر اثربخشی سازمانی است (امیری و همکاران، 1387). در واقع می توان با در نظر گرفتن یک زنجیره ی عرضه ی درونی مشتمل بر عرضه کنندگان و مشتریان درونی سازمان، سازمان را به عنوان یک بازار در نظر گرفته و از این طریق با ارضای نیازهای مشتریان داخلی به دنبال بهبود عملکرد سازمانی بود (فورمن و مونی[6]، 1995). یعنی باید سازمان را به عنوان بازاری در نظر گرفت که دارای مشتریان و عرضه کنندگان درونی می باشد و تامین نیازهای مشتریان درونی آن زمینه ساز موفقیت نهائی سازمان خواهد بود. در واقع بازاریابی داخلی تاکید دوباره بر این امر است که کارکنان سازمان باید به عنوان ارزشمندترین دارائی سازمان در نظر گرفته شوند (پاپاسولمو[7] ، 2002).

    در طول تاریخ اصلاحات سازمانها ،دو موج اصلاحات ،به صورت اساسی سبک رهبری و لزوم توجه به شاخص های اثربخشی سازمانها را تحت تاثیر قرار داد. موج اول انقلاب صنعتی بود که در اوایل قرن 19 اتفاق افتاد.در این موج ، تغییرات و اصلاحات اقتصادی و اجتماعی سبب شد تا سازمانها به موضوع ارتقاء و عرضه خدمات با کیفیت به ذینفعان بپردازند. اما در طول اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 موج دوم اصلاحات که همانا اصلاح شیوه اداره سازمانها بود، شکل گرفت. این موج سبب شد تا مدیران علاوه بر ارتقاء سطح آموزش و بهسازی کارکنان، به تفویض اختیارات و تصمیم گیری مشارکتی توجه نمایند(اوربان و واگونر،2000).

    در این راستا می توان اذعان داشت؛ در جو کنونی، علاقه و اشتیاق وافری برای بهبودی و پیشرفت مداوم سازمانها وجود دارد. در چنین جوی، بدون شک مسئولیت رهبری سازمانها بدلیل پیچیدگی و حساسیت از عهده یک نفر خارج است و سازمانها نمی توانند بدون بهره مندی از "رهبران" موفق باشند. در رهبری اثربخش قدرت و اختیار رهبری نباید تنها در اختیار شخص رهبر قرار داشته باشد بلکه می بایست در میان افراد در سرتاسر سازمان توزیع گردد (هریس[8]،2004). بنابرین می توان گفت برداشت و نگرش توزیع شده از رهبری به نوبه خود بدیع است و همچنین تناسب زیادی با بافت و مقتضیات سازمانهای امروز دارد. در بافت سازمانهای ایران پژوهش هایی که به خوبی رهبری توزیع شده را تشریح کرده باشد، وجود ندارد هر چند تعدادی پژوهش پراکنده در مورد مفاهیم مشابه اما متفاوت با رهبری توزیع شده (رهبری دموکراتیک، رهبری مشارکتی،رهبری تسهیم شده و...) وجود دارد، اما باز بحث تجربه نقش های رهبری، توسط کارکنان یا به زعم اسپیلان[9] (2006) بحث در مورد تجربه رهبری (تفکر و فعالیت) در سایر اشکال رهبری مطرح نشده است. بر این اساس دیدگاه نوینی نسبت به بهسازی برنامه های توسعه مدیریت سازمانها و کارکنان به عنوان رهبران جدید؛ لازم و نیازمند بررسی است. بنابراین پژوهش حاضر بدنبال تشریح رهبری توزیع شده که در آن کارکنان باید دایره نفوذ خود را فراتر از شغل خود گسترش داده و به سطح فعالیت های رهبری سازمان شمول برسانند؛ می باشد.ابعاد مختلفی برای رهبری توزیع شده معرفی شده است که از مهمترین آنها طبقه بندی المور[10] (2000) و گوردن[11] (2005) می باشد. المور(2000) الگوی رهبری توزیع شده را در پنج بعد شامل 1) ماموریت، چشم انداز و اهداف؛ 2) فرهنگ سازمان؛ 3) تصمیم گیری؛ 4) ارزیابی و توسعه حرفه ای؛ و 5) تجارب رهبری تدوین نموده است. بر اساس تحلیل عاملی گوردون (2005)، الگوی پنج عاملی المور، به چهار عامل شامل 1) ماموریت، چشم انداز و اهداف؛ 2)فرهنگ سازمان؛ 3) مسئولیت مشترک و 4) تجارب رهبری تقلیل یافت. در الگوی گوردون(2005)، مسئولیت مشترک به عنوان یک بعد تلفیقی (تصمیم گیری-ارزیابی و توسعه حرفه ای) بکار گرفته شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی  در بانک ملت شعب استان ایلام انجام شده است.             

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق:

    امروزه سرمایه های انسانی به عنوان یکی از مهم ترین دارائی های نامشهود، منبع اصلی خلق ارزش پایدار برای سازمان ها به شمار می آید. در واقع امروزه نیروی انسانی بار کسب یک مزیت رقابتی را به دوش می کشد. هیت و همکاران[12] (2007) بیان نمودند که اگر سازمان ها بخواهند حیات مداومی در دنیای رقابتی امروز داشته باشند، تنها راه توجه به نیروی کار خود به عنوان سرمایه اصلی سازمان و تلاش مداوم در جهت تامین هر چه بهتر نیازهای آنها می باشد. یکی از مهمترین رویکردهائی که می تواند یاری گر سازمان ها باشد، بازاریابی داخلی است؛ چرا که مفروضه ی اصلی بازاریابی داخلی توجه به کارکنان به عنوان باارزش ترین دارائی سازمان است.

    پژوهشگران بهسازی و اثربخشی سازمانها ، رهبری سازمان را به عنوان عاملی مهم (در میان عوامل متعدد) در اثربخشی سازمان تلقی نموده اند(پارک و داتنو[13]،2009). بنابراین می توان استدلال نمود که یکی از مهمترین مولفه های اثربخشی سازمان، سبک رهبری موجود در سازمان است. این امر را می توان در مطالعات رهبری توزیع شده نیز مشاهده کرد. مثلاً مولفوردوسیلینز[14] (2003)، الگوی رهبری سازمانهای موفق را ارائه داد. وی رهبری سازمان را فرآیندی مشارکتی، متعامل و مبتنی بر ارتباط متقابل می داند که بازیگران متعددی در آن ایفای نقش می کنند. در این الگو، کار همکارانه ذینفعان سازمان، بر بافت و فرهنگی که در آن کار می کنند، تاثیر می گذارد. بنابراین در پژوهش حاضر، در مورد نقش و تاثیر این سبک از رهبری، بویژه نقش آن در بهسازی سازمانها، نیز پرداخته شده است.

    در رهبری توزیع شده دو نوع رهبری تحت عناوین رهبری مدیر و رهبری کارکنان مطرح است. بنابراین پرداختن به نقش و فعالیت های کارکنان و مدیران در قالب سبک رهبری توزیع شده ضرورت دیگر پژوهش حاضر را نمایان می سازد. بدیهی است که نتایج پژوهش حاضر نقش حیاتی رهبری کارکنان را نمایان ساخته و پشتوانه ای محکم برای کاربست رهبری توزیع شده در سازمانهای ایران فراهم می آورد.

    شرایط کاملاً متغیر حاکم بر سازمان ها و لزوم اثربخشی آن ها در چنین شرایطی، نیاز آن ها را به داشتن کارکنان ارزشمند بیش از پیش آشکار کرده است. کارکنانی که با انجام فعالیت های داوطلبانه و مازاد بر نقش های رسمی خود در جهت موفقیت سازمان از هیچ تلاشی دریغ نکنند. اگر بپذیریم که جهان امروز جهان سازمانهاست، در دنیای پر رقابت کنونی، سازمانها برای بقای خود پیوسته در جستجوی شیوه های جدیدی برای فراوان کردن کارایی و تلاش کارکنانشان هستند. بر این اساس، توجه به شهروندان در سازمانها رو به افزایش است. بررسی رفتار شهروند سازمانی به چهار دلیل اهمیت دارد:1-تاکید بر روی رفتار شهروند سازمانی می تواند تعارضات ناشی از ابهام در انتظارات شغل را به حداقل برساند. 2-رفتار شهروند سازمانی از طریق تاکید بر روی رفتارهای فراشغلی نیاز به تخصیص منابع کمیاب را کاهش می دهد. 3-موسسات آموزشی از طریق تعیین و بررسی ابعاد رفتار شهروند سازمانی می توانند محیطی را ایجاد کنند که رفتار شهروند سازمانی را تشویق و بروز آن را تسهیل کند و در این محیط تسهیل کننده های رفتار شهروند سازمانی را افزایش و موانع آن را کاهش دهند. 4-به مدیران آموزش عالی فرصت می دهد تا درک عمیق تری از عوامل رفتار شهروند سازمانی و متغیرهای شغلی و سازمانی مربوط به آن را پیدا کنند(ایژاراپتلاتکا[15]،2009).

    پودساکف[16](1997) بر این باور است که شهروندی خوب، تفکری است که تنوعی از رفتارهای کارکنان را شامل می شود که برخی از مصداق های آن عبارتند از: انجام وظایف جانبی؛ کمک رسانی داوطلبانه به سایر افراد در کارشان؛ توسعه حرفه ای در زمینه کاری خود؛پیروی از مقررات سازمان حتی در مواردی که کسی بر او نظارت ندارد؛ تلاش در جهت ارتقاء و کمک به سازمان؛ حفظ نگرش مثبت و تحمل ناملایمات در کار(بولینو و تورنلی[17]،2003).

    اهمیت این امر در سازمان های خدماتی می تواند بیش از سازمان های تولیدی مد نظر قرار گیرد. چرا که در سازمان های خدماتی فعالیت های کارکنان در سازمان با مشتریان سازمان در ارتباط مستقیم می باشد. در این شرایط فعالیت های کارکنان عامل حیاتی در حفظ روابط پایدار با مشتریان بوده و می تواند زمینه ساز کسب مزیت رقابتی برای سازمان گردد. بنابراین رفتارهای ویژه ی کارکنان از جمله رفتار شهروندی سازمانی در این زمینه می تواند حائز اهمیت فراوان باشد. طبق تحقیقات انجام شده یکی از مهم ترین عواملی که می تواند رفتار شهروندی سازمانی را تقویت نماید، بازاریابی داخلی است.

    بنابراین شناسایی نحوه ی اثرگذاری فعالیت های بازاریابی داخلی و ارتباط آن با رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیلگر رهبری توزیعی می تواند موضوعی قابل بررسی و شایسته کنکاش بیشتر در نظر گرفته شود.

     

    Abstract

     

    The  present  study  aimed to determine the  relationship  between internal marketing and organizational citizenship  behavior if given the moderating role of leader in the distribution of bank branches  Illam  done. The  research  methodology  was a descriptive cross - correlation is. Using confirmatory factor analysis of  the relationship  between  internal marketing and organizational citizenship behavior, leadership observe the distribution and dimensions of the adjustment variables were examined.  Also, to test  the  hypothesis,  according  to data  normality  test used Pearson. The population of the research staff of the bank's branches in Ilam, who have been working for 92-93 years, and 163 of them were represented. To  determine  the  sample size was limited, given that the number of all employees were selected. Research data using questionnaires, including questionnaires distributed leadership and organizational citizenship  behavior  questionnaire  that was standard And previously being used by researchers from home and abroad are Reliability and validity of them have been approved and domestic marketing questionnaire  that  was designed  by the researchers, were  collected.  The  reliability of the questionnaire in this study using Cronbach's alpha for the questionnaire led the distribution of 871/0,  the questionnaire OCB value of 771/0, the scale domestic marketing of 936/0 of the total inventory value is generally the amount of 944/0, respectively . The  values ​​of  Cronbach's alpha  for  the questionnaire show  that  the study has high reliability. The study also measured the amount of Could be described or questions the validity  of  each  variable by a confirmatory  factor analysis was used. For the analysis of the data collected by questionnaire was used  Lisrel. Finally, the results showed that there was a significant relationship between domestic marketing and organizational citizenship behavior.  The  findings  showed that distributed leadership, organizational  culture, shared  responsibility,  mission,  vision  and  goals  of the organization and leadership behaviors between internal marketing and organizational citizenship behavior are moderated.

     Keywords: distributed leadership, organizational citizenship behavior, internal marketing  

  • فهرست:

    فصل اول.................................................................................................................................1

    کلیات تحقیق..........................................................................................................................1

    1-1 مقدمه...............................................................................................................................1

    1-2 بیان مسئله..........................................................................................................................2

    1-3 اهمیت وضرورت تحقیق....................................................................................................5

    1-4 اهداف تحقیق....................................................................................................................7

    1-4-1 اهدف کلی.................................................................................................................. 7 

    1-4-2 اهداف جزئی.................................................................................................................7

    1-5 فرضیه های تحقیق..............................................................................................................8 

    1-6  قلمرو تحقیق.....................................................................................................................8

    1- 7   روش­شناسی تحقیق.........................................................................................................9

    1-8 کاربرد نتایج تحقیق............................................................................................................9

    1-9 متغیرهای تحقیق...............................................................................................................10

    1- 10 تعریف متغیرها..............................................................................................................10

    1-10-1 تعریف مفهومی متغیرها..............................................................................................10

    1-10-2 تعریف عملیاتی متغیرها...............................................................................................11

    فصل دوم ...............................................................................................................................12

    ادبیات و پیشینه تحقیق.............................................................................................................12

    مقدمه....................................................................................................................................12

    2-1 بخش اول: بازاریابی داخلی..............................................................................................12

    2-1-1 تعریف و مفهوم سازی بازاریابی داخلی........................................................................12

    2-1-2 عناصر بازاریابی داخلی.................................................................................................20

    2-1-3 آمیخته بازاریابی داخلی................................................................................................21

    2-1-4 اصول بازاریابی داخلی  ...............................................................................................23

    2-1-5 گام های بازاریابی داخلی.............................................................................................24

    2-2 بخش دوم:رهبری توزیعی ...............................................................................................25

    2-2-1 رهبری: تعاریف و ماهیت.............................................................................................25

    2-2-2 مطالعه علمی رهبری.....................................................................................................28

    2-2-3 رهبری توزیع شده: تعاریف و ماهیت.. .........................................................................29

    2-2-4 سیر تاریخی شکل گیری رهبری توزیع شده ............................................................... 34

    2-2-5 تفاوت رهبری توزیع شده با سایر سبک های مرتبط .....................................................35

    2-2-5-1 رهبری تحولی.........................................................................................................35

    2-2-5-2 رهبری پخش شده...................................................................................................36

    2-2-5-3 رهبری همکارانه......................................................................................................37

    2-2-5-4 رهبری دموکراتیک.................................................................................................37

    2-2-5-5 رهبری تسهیم شده.................................................................................................. 39

    2-2-6 رهبری توزیع شده: مروری بر کار اندیشمندان این حوزه.............................................. 41

    2-2-7 ابعاد رهبری توزیع شده..............................................................................................  46

    2-2-7-1 ابعاد رهبری توزیع شده از نظر المور و گوردون.......................................................47

    2-2-8 عناصراصلی تشکیل دهنده رهبری توزیع شده...............................................................51 2-2-9 رهبری توزیع شده: عوامل سوق دهنده و بازدارنده........................................................53

    2-2-10 مبانی نظری رهبری توزیع شده...................................................................................57

    2-3 بخش سوم: رفتار شهروندی سازمانی.................................................................................59

    2-3-1 تعریف و مفهوم رفتار شهروندی سازمانی......................................................................59

    2-3-2 رویکردهای اصلی در تبیین رفتار شهروندی سازمانی....................................................61

    2-3-3 ویژگی های رفتار شهروندی سازمانی...........................................................................61

    2-3-4 انواع رفتار شهروندی سازمانی......................................................................................62

    2-3-5 ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.......................................................................................62

    2-3-6 عوامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی.................................................................64

    2-3-7 پیامدهای رفتارهای شهروندی سازمانی.........................................................................65

    2-4 پیشینه تحقیق...................................................................................................................66

    2-4-1 تحقیقات داخلی...........................................................................................................66

    2-4-2 تحقیقات خارجی.........................................................................................................68

    2-5 نتیجه گیری و ارائه مدل مفهومی.......................................................................................71  

    فصل سوم................................................................................................................................73

    روش شناسی تحقیق.................................................................................................................73

    3-1 مقدمه.............................................................................................................................73

    3-2 روش­ تحقیق....................................................................................................................73

    3-3 جامعه آماری...................................................................................................................74

    3-4 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه..............................................................................74

    3-5 منابع و روش های گردآوری اطلاعات............................................................................74

    3-6 ابزار گردآوری داده ها....................................................................................................74

    3-7 پایایی و روایی پرسشنامه...................................................................................................75

    3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................................76

    فصل چهارم............................................................................................................................77                         

    تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................................................................77               

    4-1 مقدمه..............................................................................................................................77  

    4-2 بخش اول: آمار توصیفی ................................................................................................77

    4-2-1 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنسیت..................................................................77

    4-2-2 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت استخدامی.................................................78

    4-2-3 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سطح تحصیلات.....................................................79

    4-2-4 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل........................................................ 81

    4-2-5 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سن........................................................................82

    4-2-6 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سنوات خدمت.......................................................83

    4-2-7 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب متغیر رهبری توزیع شده..........................................84

    4-2-8 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب متغیر رفتار شهروندی سازمانی.................................85

    4-2-9 توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب متغیر بازاریابی داخلی.............................................86

    4-3 آزمون نرمال بودن داده ها............................................................................................... 87

    4-4 بخش دوم: آمار استنباطی.................................................................................................88

    4-4-1 آزمون الگوهای مفروض پژوهش و بررسی شاخص های آن........................................88

    4-4-2 نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق.....................................................................98

    4-4-2-1 آزمون فرضیه اول تحقیق.........................................................................................98

    4-4-2-2 آزمون فرضیه دوم تحقیق.........................................................................................99

    4-4-2-3 آزمون فرضیه سوم تحقیق........................................................................................99

    4-4-2-4 آزمون فرضیه چهارم تحقیق...................................................................................100

    4-4-2-5 آزمون فرضیه پنجم تحقیق....................................................................................101

    4-4-2-6 آزمون فرضیه ششم تحقیق.....................................................................................102

    4-5 مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی.........................................103

    4-5-1 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس جنسیت.................................................... 103

    4-5-2 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس وضعیت تأهل............................................104

    4-5-3 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس سن.......................................................... 105

    4-5-4 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس سطح تحصیلات........................................105

    4-5-5 بررسی مقایسه متغیرهای پژوهش بر اساس سنوات خدمت..........................................106

    4-6 خلاصه فصل چهارم......................................................................................................106

    فصل پنجم............................................................................................................................107

    نتیجه گیری و پیشنهادات.......................................................................................................107

    5-1 مقدمه...........................................................................................................................107

    5-2 خلاصه تحقیق...............................................................................................................107

    5-3 نتایج حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق......................................................................108

    5-3-1 نتایج حاصل از بررسی فرضیه اول تحقیق...................................................................108

    5-3-2 نتایج حاصل از بررسی فرضیه دوم تحقیق...................................................................109

    5-3-3  نتایج حاصل از بررسی فرضیه سوم تحقیق..................................................................110

    5-3-4 نتایج حاصل از بررسی فرضیه چهارم تحقیق...............................................................110

    5-3-5 نتایج حاصل از بررسی فرضیه پنجم تحقیق.................................................................111

    5-3-6 نتایج حاصل از بررسی فرضیه ششم تحقیق..................................................................112

    5-4 پیشنهادات.....................................................................................................................112

    5-4-1 پیشنهاد به مدیران بانک ها..........................................................................................113

    5-4-2 پیشنهاد به محققین آینده............................................................................................115

    5-4-3 محدودیت های تحقیق...............................................................................................115

    فهرست منابع.........................................................................................................................117

    .

    منبع:

    آقایی،ع.؛آزمون الگویی برای پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بانک ملت بر اساس سبک رهبری توزیع شده،پایانامه فوق لیسانس،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،ایلام،ایران،1392.

    ابراهیم زاده، م؛ رفتار شهروندی کارکنان، مجله بانک سپه، شماره 121، 1390.

    ابزری،م؛ رنجبریان، ب؛ فتحی،س؛ قربانی،ح؛ تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری، چشم انداز مدیریت، شماره 31، 1388.

    افجه، ع؛ مبانی فلسفی و تئوری های رهبری و رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت، 1388.

    امیر کبیری، ع؛ میرابی، و؛ صالحی، پ؛ بررسی تاثیر فعالیت های بازاریابی داخلی بر عناصر تعهد سازمانی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، سال بیست و یکم، شماره 65، 1390.

    ایرانژاد پاریزی،م، مدیریت رفتار سازمانی در عصر جهانی شدن، تهران، انتشارات مدیران، 1387.

    انجمن مدیریت آمریکا، رهبری سازمانی در آینده: تاکید بر چالش های رهبری سازمانی در سال های 2005-2010، ترجمه محمد اساعیل انصاری ، الهام معمار منتظرین و فرشته جاوری، اصفهان: کنکاش، 2005.

    بهرنگی، م؛ موحد زاده، ا؛ توسعه مدیریت آموزشی بر محور رابطه ی رهبری تحولی آموزشی مدیران و رفتار شهروندی سازمانی دبیران، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 106، 1389.

    خاکی، غ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، چاپ اول، تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی درایت، 1382.

    حسنقلی پور، ط؛ انصاری، م؛ الهی گل، ا؛ بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی در سازمان های خدماتی با تأکید بر نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی، مجله مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 11، 1391.

    دوستی، ن؛ بازاریابی داخلی در شرکت های بیمه عمر هند، تازه های جهان بیمه، شماره 83، 1384.

    ذاکری، آ؛ بررسی رابطه بین سبک رهبری معنوی و انگیزش شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران، پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان، 1390.

    راموز، ن؛ مشبکی، ا؛ احمد، پ؛ سنجش میزان گرایش به بازاریابی داخلی در صنایع خدماتی، مجله مدیریت بازرگانی، دوره4، شماره 4، 1391.

    رضائیان، ع؛ مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات سمت، 1383.

    زین آبادی، ح؛ بررسی تاثیر سبک رهبری مدیر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران، رساله دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، 1388.

    زین آبادی، ح؛ بهرنگی، م؛  نوه ابراهیم، ع؛ فرزاد، و؛ نقش مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران: آزمون سبک رهبری تحولی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال نهم، شماره 34، 1389.

    سکاران، اوما؛ روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی، محمد و شیرازی،محمود، موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، 1381.

    سلیمانی، ن؛بررسی رابطه بین رفتار اخلاقی مدیران با رفتار شهروند سازمانی معلمان و کارکنان در مدارس شهر گرمسار، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، شماره اول، 1390.

    سید جوادین، ر، تئوری های مدیریت، تهران، انتشارات سنجش، 1382.

    سید جوادین، ر، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات نگاه دانش، 1386.

    سید جوادین، ر؛ فراحی، م؛ طاهری، غ؛ شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبه های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی، مجله مدیریت بازرگانی، شماره 1، 1387.

    سید جوادین، ر؛ رایج، ح؛ آقامیری، ع؛ یزدانی، ح، بازاریابی درونی، گامی در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات: تحقیقی پیرامون شرکت گاز تهران بزرگ، مدرس علوم انسانی، پژوهش­های مدیریت در ایران، دوره 14، شماره 2، 1389.

    سید نقوی، م؛ رفعتی آلاشتی، ک؛ میری، م؛ رهبری تحول آفرین و رابطه آن با رفتار شهروندی سازمانی، کنفرانس ملی مدیریت و رفتار شهروندی سازمانی، 1387.

    صنوبری، م؛رفتار شهروندی سازمانی، ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره 16، صفحات 79-99، 1387.

    طبرسا، غ؛ رامین مهر، ح؛ ارائه مدل رفتار شهروندی سازمانی، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3، 1389.

    عباس زاده، م؛ بوداقی، ع؛ مقتدایی، ل؛ بررسی رابطه بین رفتار شهروند سازمانی و سرمایه اجتماعی سازمانی، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره11، 1390.

    عباسی، م؛ صالحی، ص؛ اثر بازاریابی داخلی بر مشتری مداری در صنعت بیمه، پژوهشنامه بیمه،شماره2، 1390.

    عباسیان، ع؛ ابوالقاسمی، م؛ قهرمانی، م؛ پرداختچی، م؛ بررسی رابطه سبک رهبری توزیعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر تهران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره 3، 1391.

    عبدالباقی، ع؛ بازاریابی داخلی رویکردی نوین به مشتری مداری سازمانی، اداره مطالعات و بازاریابی بانک رفاه، شماره 39، صص 72-84.

    عزیزنیا، ز؛ بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار، تعهد سازمانی و رفتارشهروندی سازمانی با تبیین نقش فرهنگ سازمانی در بانک های دولتی شهرستان ایلام، پایانامه فوق لیسانس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ایلام، 1392.

    فتاحی، م؛ بررسی اثرات معنویت محیط کاری بر رفتار شهروندی سازمانی و ارتباط آن با وفاداری مشتری و کیفیت خدمات در سازمان تامین اجتماعی، پایانامه کارشناسی ارشد، صفحات 25-55، 1385.

    قوجالی، ت؛ تحلیل رابطه بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای تعهد سازمانی در بانک ملی شهرستان اصفهان، پایانامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، 1390.

    کاتلر، ف؛ آمسترانگ، گ؛ اصول بازاریابی، ترجمه بهمن فروزنده، نشر آتروپات، 1384.

    کاتلر، ف؛ آمسترانگ، گ؛ اصول بازاریابی، چاپ نهم، صفحات 45-49، 1931.

    کاخکی، ح؛ قلی پور، ا؛ رفتار شهروندی سازمانی، گامی در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری؛ فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 4، صفحات 145-155، 1386.

    کاظمینی، م؛ بررسی اثرات بازاریابی درونی بر رفتار شهروندی سازمانی و ارتباط آن با کیفیت خدمات (مطالعه موردی: شعب بانک سامان تهران)، پایانامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 1389.

    کرینتز، رابرات؛ اصول مدیریت، ترجمه داور ونوس، بهمن جمشیدی و مهرداد پرچ، تهران، انتشارات مهربان نشر، 1996.

    کمالیان، ا؛ هاشمی مقدم، ا؛ رضوانی، ح؛ خاکسار، م، بررسی رابطه بازاریابی داخلی و کیفیت خدمات در صنعت بانکداری،  دومین کنفرانس بین­المللی بازاریابی خدمات مالی، 1389.

    مرزوقی، ر؛ چوپانی، ح؛ حیات، ع؛ بررسی رابطه ی بین رضایت شغلی با رفتار شهروند سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، شماره 2، 1389.

    مقیمی، م؛ رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل، فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره 11، صفحات 19-48، 1384.

    مقیمی، م؛ بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی در سازمان های دولتی، همایش ملی مدیریت کارآفرینی، سال چهارم، شماره 11، 1385.

    مهرانی، ه؛ سعیدنیا، ح؛ تاثیر عوامل بازاریابی داخلی بر کیفیت ارائه خدمات، فصلنامه مدیریت کسب و کار، سال دوم، شماره 10، 1390.

    موسی خانی، م؛ نقش بازاریابی درونی در ایجاد مزیت رقابتی پایدار، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران، 1386.

     نجات، س؛ کوثرنشان، م؛ میرزاده، ا؛ تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات، مجله بررسی های بازرگانی، شماره 35، 1388.

    نصراصفهانی، ع؛ فرخی، م؛ تاثیر بازاریابی داخلی بر اثربخشی کار گروهی در آموزش عالی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره9، 1391.

    یاسینی، ع؛ زین آبادی، ح؛ نوه ابراهیم، ع؛ آراسته، ح؛ بررسی نقش میانجی گر احساس کارآمدی در تاثیرگذاری سبک رهبری توزیع شده بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان مدارس دولتی، مجله مدیریت دولتی، دوره 4، شماره 4، 1391.

    یاسینی، ع؛ عباسیان، ع؛ یاسینی، ط؛ نقش سبک رهبری توزیع شده مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،شماره1، 1392.

    یونسی فر، س؛ صنایعی، ع؛ شاهین، آ؛ میزان حاکمیت مولفه های بازاریابی داخلی و تاثیر آن بر توسعه کیفیت خدمات در بیمارستان افشار یزد، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 16، 1391.

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین

     

    49.

     

    Ahmed P.K., Rafiq M., Saad N. M.; “Internal marketing and the mediating role of organizational competencies”;  European Journal of Marketing; Vol.37, No.9, 2003.

    Alister, D., (1991), "Regrinding Organizational Citizenship  Behavior Research", Academy Of  Management. 12, (1), 1-9.

    Appelbaum, Steven & Bartolomucci, Nicolas & Beaumier, Erika & Boulanger, Jonathan & Corrigan, Rodney & Dore, Isabelle & Girard, Chrystine & Serroni, carlo,)2004(,organizational  citizenship behav-ior: a case study of culture, leadership and trust,management decision Vol.42,No.1.

    Asghari, Ali. Silong, Abu Daud. Ahmad, Aminah. Abu Samah, Bahaman. (2008). The Relationship between Transformational Leadership Behaviors, Organizational Justice, Leader-Member Exchange, Perceived Organizational Support, Trust in Management and Organizational Citizenship Behaviors. European Journal of Scientific Research. Available at: ttp://www.eurojournals.com.

    Asif S. and Sargeant A. (2000). Modeling internal communication in the financial services sector. European  Journal of Marketing, 34(4), 229-318.

    Ayas, K., & Zeniuk, N. (2001). Project-based learning: building communities of reflective practitioners. Management Learning, 32(1), 61-76.

    Ball, S. J. (1993) What is policy? Texts, trajectories and tool boxes, Discourse, 13(2), 10–17.

    Ballantyne D.; “Internal network for internal marketing”; Journal of Marketing Management, Vol. 13, 1997.

     

    Ballantyne D.; “Reframing internal marketing for relationship marketing”; in Proceedings of in AMA International Marketing Educators' Conference: Marketing in a Global Economy, Buenos Aires, Argentina, June 28-JuIy I, 2000.

    Bansal, H., & Morris, B.  (2001). The  Impact of  Internal Marketing Activity on External Marketing out Comes. Journal of Quality management, 6(12), 61-67.

    Barnard, C.I. (1938) The Functions of the Executive. Cambridge, MA: Harvard University Press.

    Bass, B. M.  (1999). Two Decades  of Research  and Development  in Transformational Leadership. European Journal of Work and Organi-zational Psychology, 8(1), 9–32.

    62.

    Bennett, N, Wise, C., Woods, P., & Harvey, J .A .(2003).  Distributed leadership .   London: National College for School Leadership.

    Berry L.L.; “ The employee as a customer”; Journal of Retail Banking, Vol. 3, No.1, 1981.

     

    Berry L. (1987). Big ideas in services marketing. Journal of service Marketing; 1(1), 5-10.

    Berry LL, Hensel JS, Burke MC. “Improving retailer capability for effective consumerism response”, J Retail 1976; 52(3):3–14.

    Bickmore, K. (2001). Student Conflict Resolution, Power “Sharing” in Schools, and Citizenship Education, Curriculum Inquiry 31(2): 137-62.

    Bienstock, C. C., De Moranville, C.W., and Smith, R.K. (2003), "Organizational Citizenship Behavior and Service Quality",  Journal Of Services Marketing, 17, (4/5), 357-378

    Blase, J.R. and Blase, J. (1999), “Implementation of shared governance for instructional improvement: principals’ perspectives”, Journal of Educational Administration, Vol. 37No. 5, pp. 476-500.

    70.

    Brightman,  B.  K.,  and  Moran,  J.  W. (1999),  "Building  Organizational Citizenship", Management Decision, 37, (9), 678.

    Camburn, E., Rowan, B. and Taylor, J. (2003), “Distributed leadership in schools: the case ofelementary schools adopting comprehensive school reform models”, EducationalEvaluation and Policy Analysis, Vol. 25 No. 4, pp. 347-73.

    Castro,  C.  B.,  Armario,  E.  M.,  and  Ruiz,  D.  M. (2004),"The  Influence  of Employee  Organizational  Citizenship  Behavior  on  Customer  Loyalty", International Journal Of Service Industry Management, 15, (1), 27.

    Collins B., Payne A.; “Internal marketing: a new perspective for HRM”; European Management Journal, Vol.9, 1991.

     

    Copland, M. A. (2003). Leadership of inquiry:  Building and sustaining capacity for school improvement. Educational Evaluation and Policy Analysis, 25(4), 375-396.

    Crowther F. Kaagan S. S. Ferguson M. & Hann L. (2002).  Developing teacher leaders: How Teacher  Leadership Enhances School Success. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

    Cuban, L. (1988). The managerial imperative and the practice of leadership in schools. Albany, NY: StateUniversity of New York Press.

    Dennis J.C.; The Managerial Implications of the Learning Organization: A New Tool for Internal Marketing, Journal of Services Marketing, Vol.9, 1995.

     

    DiPaola, M., Tarter, C., & Hoy, W. K. (2005). Measuring organizational citizenship in schools: The OCB Scale. In Wayne K. Hoy & Cecil Miskel (Eds.) Leadership and Reform in American Public Schools. Greenwich, CT: Information Age.

    Done, S. (2006). Resource Library. Internal Marketing, www.marketingpower.com/resourcelibrary/marketingNews/pages/2006/40/1/mn11506-schultz.aspx.

    Doyle, M.E. and Smith, M.K. (2001) Shared leadership, the encyclopedia of informal education,  shared_leadership.htm, accessed 23, August 2005.

    Elmore R. F. (2000).  Building a new structure for school leadership. Washington, D.C.: The Albert Shanker Institute.  

    Ertürk, A. (2007).  Increasing  organizational  citizenship  behaviors  of Turkish academicians, mediating role of trust in supervisor on the relation-ship between organizational justice and citizenship behaviors. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 257-270.

    Finn D.W., Baker J., Marshall G.W., Anderson R.; “Total quality management and internal customers: measuring internal service quality”;  Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 4. No. 3, 1999.

     

    Firestone, W. A. , & Heller, M. F. (1995). Who’s incharge here? Sources of leadership for change in eight schools.  The Elementary School Journal, 96(1), 65–86.

    Fitzgerald, T. and Gunter, H. (2006), “Teacher leadership: a new myth for our time”, paperpresented at the American Educational Research Association Conference, Chicago, IL.

    Flipo J. P., “Service firms: Interdependence of external and internal marketing strategies”; European Journal of Marketing, Vol.20, 1986.

     

    Foreman S. K., Money A.H.; Internal Marketing: Concepts, Measurement, and Application, Journal of Marketing Management, Vol.11, 1995.

     

    Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press.

    Gibb, J.R. (1951). Dynamics of Participative Groups. John S. Swift Company: New York.

    Gold, A., Evans, J., Early, P., Halpin, D. and Collabone, P. (2002), “Principled principals? Evidence from ten case studies of ’outstanding school teachers”, paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.

    Gordon Z. (2005). The effect of distributed leadership on student achievement (Doctoral Dissertation, Central Connecticut State University, 2005.

    Gounaris SP, Avlonitis GJ, Papastathopoulou P. “Managing a firm’s behavior through market orientation development: some empirical finding” European Journal of Marketing, 2004; 38(11/12):1481– 508.

     

    Graetz, F. (2000), “Strategic change leadership”, Management Decisions, Vol. 38 No. 8, pp. 550-62.

    Grint, K. (1997) Leadership, Classical, Contemporary, and Critical Approaches Oxford University Press.

    Gronn P .(2000). Distributed properties : A new architecture for leadership. Educational Management and Administration, 28(3), 317-337.

    Gronn, P. (2002). Distributed leadership as a unit of analysis. Distributedleadership as a unit of analysis, The Leadership Quarterly 13, 423-451. 

    Gronn, P. ed, 2003. Australian Journal of Education: Special Issue: Global Trends in Principal Recruitment, vol 47, no 3.

    Gronroos C.,; “Internal marketing: an  integral part of marketing”; in Donnely, J.H., and George, W.E., Marketing of Service, Chicago: American Marketing Association, 1981.

     

      Gronroos C.; “service management and marketing :a customer relationship management approach”; second edition , John Wiley, 2000.

     

    Gummesson E.; “ Using internal marketing to create a new culture: the case of Ericsson quality”; Journal of Business and Industrial Marketing, Vol.2, 1987.

     

    Gurr, D., Drysdale, L. and Mulford, B. (2005) ‘Successful principal leadership: Australian case studies’ Journal of Educational Administration Vol. 43, No. 6, pp. 539-551.

    Hales C. (1994). Internal marketing as an approach to human resource management:a new perspective or a metaphore too far. Human Resource Management Journal, 5(1), 50-71.

    Hallinger , P., & Heck , R. (1998). Exploring the Principal's Contribution to School Effectiveness 1980-1995.  School Effectiveness and School Improvement, 9(2), 157-191. 

    Halverson, R. (2002). Systems of practice: How leaders use artifacts to create professionalcommunity in schools. Educational Evaluation and Policy Analysis.

    106.

    Harris, A. (2004). Distributed Leadership and School Improvement Leading or Misleading?  Educational Management Administration & Leadership, 32(1), 11-24. 

    Harris, A. (2008). Distributed school leadership. Developing tomorrow’s leaders. New York, NY: Routledge.

    Harris, A. and Chapman, C. 2002. Effective Leadership in Schools Facing Challenging Circumstances. Nottingham: National College of School Leadership.

    Harris A. & Muijs D. (2005). Improving schools through teacher leadership. Berkshire, UK: Open University Press.

    Harrison N. (2005).  The Impact of distributed leadership on teachers. (Doctoral dissertation, Indiana University, 2005). Dissertation Abstracts International, AAT318 9149.

    Harvirs, B., & Morris, B. (2001). The Impact of NG out Comes. 12(7), 65-78.

    Heller, M.F. & Firestone, W.A. (1995) Who’s in charge here? Sources of leadership for change in eight schools. Elementary School Journal, 96(1): 65-86.

      Hitt M.A., Ireland R.D., Hoskisson R.E.;  Strategic management :competitiveness and globalization, seventh edition, Thomson- southwestern publication, 2007.

    Hogg, G., & Carter, S. (2000). Employee attitudes and responses to internal marketing. Internal Marketing: Directions for Management, Routledge, London, 109-124

    Hulpia, H., Devos, G., & Rosseel, Y. (2009). The relationship between the perception of distributed leadership in secondary schools and teachers’ and teacher leaders’ job satisfaction and organizational commitment. School Effectiveness and School Improvement, 20(291-317).

    Hung, J. and Lin, T. (2008), “The investigation on the internal marketing practices of the international tourism hotel chains”, Journal of International Management Studies, pp. 170-6.

    Hunt, J. G. (1991). Leadership: a new synthesis. Newbury Park, CA: Sage.

    Hunt, J. G., & Ropo, A. (1998). Grounded theory and mainstream theory in multi-level leadership: beyond the foothills. In F. Dansereau, & F. J. Yammarino (Eds.), Leadership: the multi-level approaches:  Part A. Classical and new wave (pp. 353–362). Stamford, CT: JAI Press.

    Izhar, Oplatka.(2009). Organizational citizenship behavior in teaching: The consequences for teachers, pupils and the school.  International journalof educational management,Vol.23, No.5.

     

    Janson, D. (2008). Impetus for acttion: a cultural analysis of justice and organizational citizenship behavior in Chinese society, Administration.

    Katz, D., & Kahn, R. L. (1978). The social psychology of organizations.

    Katz, D. and Kahn, R. L. (1966) The Social Psychology of Organizations. New York, Wiley.

    Keller S.B., Lynch D.E.; Ellinger, A.E., Ozment, J. and Calantone, R. “The impact of internal marketing efforts in distribution service operations”; Journal of Business Logistics. Vol. 27, 2006.

     

    Kelly, G., Mulgan, G. and Muers, S (2002)  ‘Creating Public Value: An Analytical Framework for Public Service Reform, accessed March 2005.

    Konovsky,   M.  A.,   and  Organ,  D.  W., (1996),  "Dispositional  and  Contextual Determinants  of  Organizational  Citizenship  Behavior",  Journal  Of Organizational Behavior, 17, (3), 253.

    Lambert, L. 2003.  Leadership capacity for lasting school improvement.Association of Supervision and Curriculum Development, Alexandria, VA.

    Lashway, L. (Summer, 2003). Distributed leadership. Clearinghouse on Educational Policy Management, 1-7. Retrieved January 26, 2006 from Research Roundup.

    129.

    Leithwood, K., Louis, K., Anderson, S. & Wahlstrom, K. (2004). How leadership influences student learning. The Wallace Foundation.

    Leithwood, K., Mascall, B., Straus, T. and Sacks, R. (2008) ‘The relationship between distributed leadership and teachers’ academic optimism’ Journal of Educational Administration Vol. 46, No. 2, pp.214-228 

    Leithwood, k., Patten, s., & Jantzi, D. (2010). Testing a Conception of How School Leadership Influences Student learning.  Educational Administration Quarterly, 46, 671-706.

    Lings Ian N.; “Managing service quality with internal marketing schematics”; Long Range Planning. Vol. 32. No. 4, 1999.

    Lings IN. “Internal market orientation: constructs and consequences” Journal of Business Research, 2004, 57(4):405 –13.

    Lings N.I. Greenley E. Gordon (2005). Measuring internal market orientation. Journal of service re Research, 7(3).

      Lucia, R. T. (2004). Distributed leadership: An exploratory study. (Doctoral Dissertation, Florida Atlantic University, 2004). Dissertation Abstracts International, AAT3159315.

    MacBeath, J. (2003). Distributed Leadership. Nottingham, UK: National College of School Leadership.

    MacBeath, J., Oduro, G. K. T. & Waterhouse, J. (2004) Distributed leadership in action: a study of current practice in schools [part of the NCSL’sboxed set, ‘Distributed Leadership’].(Nottingham, NCSL).

    Mohr-Jackson I.; “Broadening the market orientation: an added focus on internal customer”; Human Resource Management, Vol. 30, 1991.

     

      Morgan E.R. (2004). Business agility and internal marketing.  European Business Review,  16(5), 464-472.

    Morrison,  E.W., (1994),  "Role  Definitions  and  Organizational  Citizenship Behavior:  The  Importance  of  the  Employees  Perspective",  Academy  of Management Journal, 37, (6), 15-43.

    Mulford, W. and  Silins, H. (2002), “Leadership and school results”, in Leithwood, K. and Hallinger, P. (Eds), Second International Handbook of Educational Leadership and Administration, Kluwer, Dordrecht, pp. 561-612.

    Murphy, J. 2005.  Connecting Teacher Leadership and School Improvement.  Corwin Press, Thousand Oaks, CA.

    Neuman, Mary, and Simmons, Walter.  (2000)  Leadership for student learning.  Phi Delta Kappan.  September.

    Ngunia, S., Sleegers, P., & Denessen, E. (2006). Transformational and Transactional Leadership Effects on Teachers’ Job Satisfaction, Organiza-tional Commitment, and Organizational Citizenship Behavior  in Primary Schools: The Tanzanian case. School Effectiveness and School Improve-ment, 17(2), 145 – 177.

    Northouse, P. G. (2007). Leadership: Theory and Practice (4  ed.) Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

    Oduro, G. K. (2004). Distributed leadership in schools. Education Journal, (80), 23-25. 

     

    Ogawa, R. T. & Adams, E. A. (1995). Leadership as an organization wide phenomenon: Its impact on school performance. Educational Administration Quarterly, 31(4), 564-588.

    Ogawa, RT & Bossert, ST. 1995. Leadership as an organizational quality. Educational Administration Quarterly 31(2):224-243. 

      Organ D.W.; Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome; Lexington, MA: Lexington Books, 1988.

     

    151.

     

    Organ D.W., Ryan K.; A meta-analytic  review of attitudinal and dispositional predictors of organizational citizenship behavior;  Personnel Psychology, Vol.48, 1995.

     

    Paine, Julie Beth and Orqan, Dennis W.(2000), The Cultural Matrix of

    Organizational Citizenship Behavior: Some Preliminary Conceptual and Empirical Observations,  Human Resource Management Review,

     

    Papasolomou I.; “Can internal marketing be implemented within bureaucratic organizations? ”;  International Journal of Bank Marketing, Vol. 24, No. 3, 2006.

     

    155.

     

    Pearce, CJ & Conger, C. 2003.  Shared  leadership: Reframing the hows and whys of leadership. Sage, Thousand Oaks, CA.

    Pechura, J.M. (2001). What principals do to build and sustain the leadership capacity of teachers, parents, and students in elementary schools.  Dissertation Abstracts International, AAT3040998.

    Phillips, D.Y. (2004). The perspectives of a principal and emergent teacher leaders of instructional leadership in a shared governance school. Doctoral dissertation, University of Georgia, 2004, electronic format.

    Piercy N.F.; “Customer satisfaction and the internal market”,  Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, Vol.1, No.1, 1995.

     

      Piercy N.F., Morgan N.A; “Internal marketing: the missing half of the marketing,.Program”; Long Range Planning, Vol.24, No.2, 1991.

     

    Pitt L.F Foreman S.K.; “Internal marketing role in organizations: A transaction cost perspective”; Journal of Business Research. Vol. 44. No. 1, 1999.

     

    Podsakoff P.M., MacKenzie S.B.; The impact of organizational citizenship behavior on organizational  performance: A review and suggestions for future research; Human Performance, Vol.10, 1997.

    Podsakoff,  P.  M.,  Mackenzie,  S.  B.,  Moorman,  R.H.,  and  Fetter,  R., (1990),  "Transformational  Leader  Behaviors  and  Their  Effects  on Followers'  Trust  in Leader,  Satisfaction,  and  Organizational  Citizenship  Behavior",  Leadership Quarterly, 1, 107-42.

      Podsakoff P.M., MacKenzie S.B., Paine J.B., Bachrach D.G.; Organizational citizenship behaviors:  A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research; Journal of Management, Vol.26, 2000.

      Rafiq M. and Ahmed, P.K., “The scope of internal marketing: defining the boundaryBetween marketing and human resource management”;  Journal of Marketing Management, Vol.9, No.3, July, 1993.

     

    Rafiq M., Ahmed P.K.; “Advances in the IM concept: Definition, synthesis, and extension”; Journal of Services Marketing, Vol.14, No.6, 2000.

     

    167.

     

    Scribner J.P. Sawyer R.K. Watson S.T. & Myers V.L. (2004). Teacher teams and distributed leadership: A study of group discourse and collaboration. Columbia.

     

    Sims, H.P  and  Manz, C.C.. Jr (1993). Business without Bosses: How Self-Managing Teams Are Building High Performance Companies. New York: Wiley.

    Smylie, MA, Conley, S & Marks, HM. 2002. Exploring new approaches to teacher leadership for school improvement. In J Murphy (ed), The educational leadership challenge: Redefining leadership for the 21st century pp. 162-188.  University of Chicago Press, Chicago. 

    Somech, A., & Drach-Zahavy, A. (2000). Understanding extra-role behavior in schools: The relationships between job satisfaction, sense of efficacy, and teachers’ extra role behavior.  Teaching and Teacher Education, 16, 649–659.

    Souchon, A., & Lings, I. (2001). Adopting internal marketing practices across national borders: key propositions and implications.

    Spillane J. P. (2006). Distributed leadership. Educational Forum, 69, 143-150.

    Spillane, J.P. and Diamond, J.B (eds) (2007) Distributed Leadership in Practic(Critical Issues in Education Leadership) Teachers' College Press

    Spillane, J., Diamond, J., & Halverson, R. (2001). Investing school leadership practice: A distriduted perspective. Educational Researcher, 30(3), 23-28.

    Spillane, J., Halverson, R., & Diamond, J. (2004). Toward a Theory of Leadership Practice : A Distributed Perspective. Journal of Curriculum Studies, 36(1), 3-34. 

    Spillane, J. P., Diamond, J. B., & Jita, L. (2003). Leading Instruction: The     Distribution of Leadership for Instruction. Journal of Curriculum Studies, 35(5): 533-543.

    Spillane,  JP & Zoltners Sherer, J.  2004.  A  distributed perspective on school leadership: leadership practice as stretched over people and place.  Paper prepared for presentation at the  Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Diego, April. 

    Stogdill, R. (1974) Handbook of Leadership, The Free Press, New York.

    Storey A. (2004). The problem of distributed leadership in schools. School Leadership and Management, 24, 249–265.

      Tansuhaj P., Randall D., McCullough J.; “Applying the internal marketing concept within large organizations: as applied to a credit union”;  Journal of Professional Services Marketing, Vol. 6 No. 2, 1991.

     

    182.

    Varey R. J. “A model of internal marketing for building and sustaining a competitive service Advantage”;  Journal of Marketing Management, Vol. 11, 1995.

     

    Varey R. J., Lewis B.R.; “A broadened conception of internal marketing”; European Journal of Marketing, Vol.33, No. 9/10, 1999.

    Vigoda-Gadot, E. Beeri, I. Birman-Shemesh, T. Somech, A. (2007). Group-Level Organizational Citizenship Behavior in the Education System: A Scale Reconstruction and Validation. Educational Administration Quarterly. Vol. 43, No.4, pp. 462-493.

    Voima P., Gronroos C.; “Internal marketing: a relationship perspective”; In Baker, M.J., The IEBM Encyclopedia Of Marketing, Cambridge: International Business Press, 1999.

     

    Vroom, V.H., & Yago, AI. 1998. Situation effects and levels of analysis in the study of leadership participation. JAI Press, Stamford, CT.   

    Vroom, V.H., and Yetton, P. (1973) Leadership and Decision Making, University of Pittsburg.

    189.

    Woods, P, Bennett, N, Harvey, J & Wise, C. 2004. Variabilities and dualities in distributed leadership: Findings from a systemic literature review.  Educational Management Administration and Leadership 32(4):439-57.

    191.

    Yukl, G. (1999) ‘An Evaluation of Conceptual Weaknesses in Transformational and CharismaticLeadership Theories’, Leadership Quarterly 10(2): 285–305.

    Yukl G. (2002). Leadership in Organizations (5th ed.). Upper Saddle River, NY: Prentice Hall.

    .


موضوع پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), نمونه پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), جستجوی پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), فایل Word پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), دانلود پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), فایل PDF پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), تحقیق در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), مقاله در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), پروژه در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), پروپوزال در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), تز دکترا در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), پروژه درباره پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), گزارش سمینار در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام), رساله دکترا در مورد پایان نامه تعیین رابطه بین بازاریابی داخلی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر رهبری توزیعی (مورد مطالعه شعب بانک ملت استان ایلام)

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مديريت «M.A.» گرايش: مالي زمستان 1391   چکيده     هدف پژوهش حاضر، تبيين رابطه­ي بين شايستگي­هاي رهبري

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس چکیده در این تحقیق به بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس پرداخته و به نتایجی دست یافت. به منظور بررسی این متغیرها تحقیقی به روش توصیفی از نوع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده موفقیت سازمان های خدماتی در راستای فعالیتهای بازارگرایی مستلزم این است که تعهد کارکنان تضمین شود. یکی از راه های دستیابی به چنین تعهدی، اجرای برنامه های بازاریابی داخلی است. با توجه به اهمیت بازاریابی داخلی و بازارگرایی پژوهش حاضر تلاش دارد تا رابطه بین دو متغیر را با توجه به نقش واسطه ای تعهد و رفتار شهروندی سازمانی مورد ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی _ گرایش تحول تعریف و حوزه بازاریابی اجتماعی در طول سالها تغییر کرده است و ابزارها و تکنیک ها و مفاهیم آن تکامل و بهبود یافته است. مروری بر تحقیقات گذشته نشان می­دهد که اگرچه بیشترین کاربرد بازاریابی اجتماعی در بخش سلامت دیده می­شود ، اما پتانسیل بالقوه ای نیز در بخش­هایی مانند حفاظت از منابع، انرژی و محیط طبیعی، فرهنگ ...

ارزیابی آمادگی بکارگیری راه حل سازمانی (ERP) بر اساس عوامل حیاتی موفقیت (مورد کاوی: شرکت ایران خودرو دیزل) چکیده سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یک بسته نرم افزاری با کاربرد بسیار وسیع است که همه عملکردهای سازمان را در یک سیستم منفرد، یکپارچه می کند. به منظور پیاده کردن موفقیت آمیز یک پروژه ERP[i] در سازمان ضرورت ارزیابی آمادگی بکارگیری سیستم توصیه شده است. در این تحقیق با هدف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: استراتژیک چکیده فارسی امروزه در بسیاری از سازمان ها، شاهد افزایش نرخ جابه جایی، کاهش رضایت شغلی ،افزایش میزان غیبت از کار، گسترش بیگانگی از کار و فقدان احساس مسئولیت پذیری کارکنان و به طور کلی عدم هویت یابی اعضا با سازمان خود، هستیم.تا آن جایی که اغلب به نظر می رسد اعضا و کارکنان این سازمان ها به شغل خود تنها به عنوان منبع ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده این تحقیق به دنبال بررسی ارزیابی عملکرد شعب بانک تجارت استان گیلان بر اساس شاخص های مدل تعالی سازمانی EFQM می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی و از شاخه مطالعات میدانی به شمار می آید. جامعه آماری این تحقیق نیز شامل کلیّه پرسنل بانک تجارت سراسر استان گیلان در ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: "مدیریت بیمه" مقدمه: در حال حاضر مشخصه جامعه دانش یا اقتصاد دانش‌مدار، عواملی مثل افزایش قابلیت رقابت، نوآوری تکنولوژیکی و ماهیت جهانی بازارها می‌باشد. در این راستا شرکت‌ها باید در هنگام انجام کسب و کارشان به دانش توجه زیادی نمایند چون دانش یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب می‌شود (گاریدو مورنو و همکارانش[1]، 2011: 437). ...

ثبت سفارش