پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی

word 1 MB 31242 103
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد درشته مدیریت اجرایی

    گرایش مدیریت استراتژیک

    چکیده

    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی در سالتحصیلی 1392-1391 می­باشد. حجم جامعه آماری کلیه معلمان متوسطه به تعداد 400 نفر است، نمونه آماری به روش کوکران 196 نفر تعیین گردید که به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه چند عاملی هوش معنوی کینگ، و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ارگان که از روایی و پایایی بالایی برخوردار بودند استفاده شد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی بوده که به روش همبستگی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه به روش گام به گام استفاده گردید. پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده­ها به کمک نرم افزار SPSS، نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی کل با رفتار شهروندی سازمانی معلمان رابطه مستقیم و معنی­داری وجود دارد. و شدت رابطه قوی است. همچنین تحلیل رگرسیون چند گانه به روش گام به گام نشان داد که از میان مؤلفه­های هوش معنوی، آگاهی متعالی و گسترش خودآگاهی بیشترین تأثیر در رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد.

     

    کلمات کلیدی: هوش معنوی، رفتار شهروندی سازمانی، معلمان، متوسطه

    فصل اول 

                                                                                                           کلیات تحقیق

    1- مقدمه

    مفهوم هوش، تاریخی طولانی دارد، شاید به اندازه خود انسان قدمت داشته باشد. حتی قدیمی­ترین داستان­های مکتوب در تاریخ بشری، مثل حماسه گیلگمش[1]، بعضی قهرمانان داستان را « عاقل» و بعضی دیگر را، برای اینکه مؤدب باشیم، کمتر عاقل توصیف کرده­اند. داستان­های انجیل از باهوشی نمونه­های بسیار واضحی ارایه می­دهند، مثل حضرت سلیمان، نمونه­های حماقت را هم آورده­اند، مثل حماقت همسایه­های نوح و خود فرعون­های مصر.  به نظر می­رسد که ما انسان­ها مدت­هاست این عقیده را پذیرفته­ایم که بعضی مردم در تصمیم­گیری بهتر از بقیه هستند. این افراد احتمالاً همان اطلاعات را در اختیار دارند که دیگران دارند، اما وقتی به سبک و سنگین کردن، ارزیابی و پردازش اطلاعات  می­پردازند به نتایجی می­رسند که خیلی بهتر از نتایج دیگران است(دیویس[2]،1384، ص148).

    در دهه­های اخیر مفهوم معنویت و کاربردهای آن در دنیا و بخصوص در دنیای غرب اهمیت زیادی یافته است به طوری که مفاهیمی همچون خدا، مذهب، معنویت و غیره که موضوعاتی خصوصی قلمداد می­شدند وارد تحقیقات علمی در حوزه علوم انسانی شده­اند. درواقع در کنار علاقه فزاینده به هوش عاطفی، ترکیب دو مفهوم معنویت و هوش در مفهوم جدید هوش معنوی[3] نیز مورد توجه قرارگرفته است( زوهر و مارشال[4]، 2004).

      مطالعه رفتار افراد در محیط­های کاری از دیر باز مورد توجه اندیشمندان علوم مدیریت بوده است و با ظهور رشته رفتار سازمانی در سال­های نخست دهه 1960، در این امر جدیت بیشتری به عمل آمد.  بسیاری از مطالعات صورت گرفته،  سعی در تقسیم­بندی رفتارها و علل بروز آنها داشته­اند. مباحثی نظیر: ادراک،  انگیزش، تعهد سازمانی و غیره ازجمله مواردی هستند که به بررسی ریشه بسیاری از رفتارهای آدمی درمحیط کار می­پردازد. اما مبحث جدیدی که در دو دهه اخیرعلاوه بر رفتارشناسان، توجه روانشناسان و جامعه شناسان را نیز به خود جلب نموده است؛ رفتار شهروندی سازمانی[5] نام دارد( ملک اخلاق و همکاران، 1388).

      دراین فصل به بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف، سوالات، فرضیه­ها، تعاریف مفهومی و عملیاتی تحقیق پرداخته شده است .

     

    1-2- بیان مسئله تحقیق

    به دنبال مطرح شدن مفاهیم روانشناسی هوش شناختی و هوش هیجانی در محیط­های کاری، بررسی­های متعددی نشان داد که افراد با چیزی بیشتر از جسم، فکر و احساسات، وارد دنیای کاری می­شوند، آنها استعداد شخصی و روح منحصر به فرد خود را به همراه می­آورند( لیگ[6]، 1997، به نقل از ساغروانی، 1388).

    به نظر می­رسد سازمان­های آموزشی و مدارس برای حفظ حیات و کارکرد خود نیازمند کارکنان و معلمانی با هوش عمیق­تر و جدیدتر می­باشند تا به وسیله آن بتوانند به نحو اثربخش­تری به وظایف خود عمل کنند در حال حاضر دیگر بهره­هوشی و ضریب هوش هیجانی پاسخگوی همه نیازها نیست بلکه انسانها به عامل سومی که هوش معنوی نامیده می­شود نیاز دارند( چریر[7]، 2004؛ به نقل از نداف و همکاران، 1389).

    مجموعه­ای از ظرفیت­های عقلی که به آگاهی کامل و کاربرد انطباقی از جنبه­های معنوی و جهان مافوق وجودی شخص کمک می­کند و منجر به خروجی­هایی مانند تفکر وجودی عمیق، افزایش معنا، شناسایی عالم مافوق و سلطه حالت­های معنوی می­شود (کینگ[8]، 2008).

    کینگ هوش معنوی را دارای چهار بعد می­داند که عبارتند از:

    تفکرانتقادی وجودی[9]: توانایی اندیشیدن به حقیقت وجود، هستی، زمان ، مرگ و دیگر موضوعات ماوراء طبیعی اشاره دارد.  

    آگاهی متعالی[10]: توانایی شناخت ابعاد برتر و متعالی خود، دیگران و جهان مادی درزمان بیداری و هوشیاری است.

    معناسازی شخصی[11]: توانایی ساخت مقصود شخص و هدف موجود در همه تجارب ذهنی و جسمانی شامل قابلیت ایجاد و مسلط شدن به هدف زندگی است.

    گسترش خودآگاهی: توانایی ورود به سطوح و حالات معنوی و فراهوشیاری و همچنین خروج از آن با اراده فرد می­باشد.

    موسسات آموزشی در عصر حاضر برای مواجهه با چالش­ها و شرایط پیچیده، به معلمانی نیاز دارند که به طور داوطلبانه و اختیاری رفتار می­کنند و برای موفقیت مدرسه، از هیچ تلاشی فروگذار نیستند( ویگودا و گادوت[12]، 2007). این نوع رفتارها که از انتظارات رسمی فراتر رفته، اما برای بقای سازمان ضروری هستند با عنوان رفتار شهروندی سازمانی مطرح می­شوند( بولگر و سومچ[13]، 2004).

    ارگان(1983) بیان می­کند رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری آگاهانه، اختیاری و فراوظیفه­ای است که در افزایش اثربخشی عملکرد سازمان مؤثر است، ولی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به وسیله سیستم پاداش رسمی سازمان مورد تقدیر قرار نمی­گیرد( مارکوزی و زین[14]، 2004).

    معتبرترین تقسیم­بندی رفتار شهروندی سازمانی توسط ارگان ارائه شده است که عبارتند از:

    آداب اجتماعی: به عنوان رفتاری است که توجه به مشارکت در زندگی اجتماعی سازمانی را نشان می­دهد.

    وجدان­کاری: رفتاری است که فراتر از الزامات تعیین شده به وسیله سازمان از محیط­کار می­باشد.

    نوع­دوستی: عبارت است از کمک کردن به همکاران در عملکرد مربوط به وظایف­شان و یا همکارانی که دارای مشکلات کاری هستند.

    جوانمردی: عبارت است از تمایل به شکیبایی در مقابل مزاحمت­های اجتناب­پذیر و اجحاف­کاری بدون اینکه شکوه و شکایتی داشته باشد.

    نزاکت و احترام: درباره اندیشیدن به اینکه چطوراقدامات و رفتارهای فرد بر دیگران تأثیر می­گذارد.

    علیرغم اهمیت و نقش حساس رفتار شهروندی سازمانی در تمامی سازمان­ها، شواهد موجود نشان می­دهد در مدارس، کمتر به آن توجه شده است( دیپائولا و همکاران[15]، 2005). در میان مقالات و کتب نیز، تنها تعداد محدود و ناچیزی به موضوع رفتار شهروندی سازمانی پرداخته­اند( اپلاتکا[16]، 2006). دلایل این امر از دو جهت قابل بررسی است؛ اول آنکه نقش مهم این متغیر، هنوز به طور کامل و گسترده درک نشده، و دیگر اینکه ممکن است بدیع بودن و بومی نشدن آن در مدارس، انگیزه­های پژوهش زیادی را ایجاد نکرده باشد( زین آبادی و همکاران، 1387).

    یکی از ابعاد اساسی و بنیادین هوش معنوی در سازمان احساس معنادار بودن و هدف داشتن در کار است. از منظر این بعد، معنویت در سازمان تنها این نیست که مورد علاقه و چالش برانگیز باشد، بلکه باید در جستجوی معنا و هدفی عمیق­تر در کار بود. امروزه کارکنان در هر جا که فعالیت می­کنند، چیزی فراتر از پاداش­های مادی در کار جستجو می­کنند. آنان در پی کاری بامعنا، امیدبخش و خواستار اهداف متعالی در زندگی­شان هستند، سازمان­ها، با کارکنان رشد یافته و بالنده­ای مواجهند که در پی یافتن کاری بامعنا، هدفمند و پرورش دهنده هستند.

    این تحقیق به بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی می­پردازد. پرسش اصلی تحقیق اینکه« چه رابطه­ای میان هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع   متوسطه وجود دارد؟» می­باشد. این تحقیق می­خواهد نشان دهد که جایگاه موضوع ارتباط هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی در آموزش و پرورش بیش از سایر سازمان­ها مهم است، و به دلیل کمبود پژوهش در این زمینه، خود آشکار کننده نیاز مدیریت آموزش و پرورش به این تحقیق می­باشد.

     

     

     

    1-3- اهمیت وضرورت تحقیق

    شرایط کاملاً متحول سازمان­ها، افزایش رقابت و لزوم اثربخشی، نیاز سازمان­ها را به نسل با­ارزشی از کارکنان، بیش از پیش آشکار نموده است؛ نسلی که از آن­ها به عنوان سربازان سازمانی[17]یاد می­شود این کارکنان بی­تردید، وجه ممیز سازمان­های اثربخش از غیر اثربخش هستند؛ زیرا سازمان را موطن خود می­دانند و برای تحقق اهداف آن، بی هیچ چشم­ داشتی افزون بر نقش رسمی خود عمل نموده و از هیچ تلاشی دریغ نمی­کنند (رامین مهر و همکاران، 1388).

    مدارس برای مواجهه با شرایط و مقتضیات حاکم و بهره­مندی از معلمانی با رفتار شهروندی سازمانی، نیازمند مهارت­ها، توانایی­ها و ویژگی­هایی بالاتر و متفاوت­تر از وضعیت موجود می­باشند. از عوامل موثر در رفتار شهروندی سازمانی کارکنان می­تواند هوش معنوی آنان باشد. زمانی که هوش معنوی با زندگی کاری معلمان پیوند بخورد، نیروی قدرتمندی حاصل می­شود که افراد تقریباً با هزاران ساعت کار می­توانند لحظات لذت بخش­تر، متوازن­تر و معنادارتری را تجربه کنند( فتاحی و همکاران، 1385).

    ضرورت این مسئله زمانی آشکارتر می­­شود که بدانیم در سازمان­های امروزی، حداکثر کردن عملکرد منابع انسانی درون سازمان و ارتباط صحیح آن­ها با محیط، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و در اولویت رسالت­های بسیاری از سازمان­ها، قابل رویت می­باشد. بنابراین ارگان­های مختلف به ویژه سازمان­ها در کشورهای جهان سوم؛ که نیازمند جهشی عمده در کارآمدی هستند؛ باید زمینه را طوری فراهم کنند، که کارکنان و مدیران­شان با طیب خاطر، تمامی تجربیات، توانایی­ها و ظرفیت­های خود را در جهت اعتلای اهداف سازمانی به کار گیرند. این امر میسر نمی­شود مگر اصول و قواعد مربوط به رفتار شهروندی سازمانی، شناسایی و بسترهای لازم برای پیاده­سازی آن فراهم گردد. یکی از بسترهای با­اهمیت که می­تواند در ارتقای رفتار فرانقشی کارکنان مؤثر واقع شود برخورداری کارکنان از هوش معنوی است( هادی زاده مقدم و فرجیان، 1387).

    ازاین­رو به جهت اهمیتی که در بالا به آن اشاره شد و به خاطر کاربردی بودن نتایج تحقیق در سازمان­ها، کم­پژوهی و کافی نبودن مطالعات داخلی درباره این موضوع، اهمیت روزافزون حوزه پژوهش در سازمان­ها و جایگاه مناسب مفهومی و نظری آن در حوزه­های نوین رفتاری، این تحقیق دارای ضرورت انجام شدن و پایگاه علمی مناسب است.

    A Tesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirments for

    The Degree of M.A in  Executive Management

     

     

    Abstract

    The main objective of this study was to investigate the relationship between spiritual intelligence with organizational citizenship behaviors (OCB) of high school teachers of Germi city in educational year, 1391-1392. The population size (n=400) is the whole high school teachers. The statistical sample size was 196 that were determined through Cochran metod. They were selected randomly. Multifactorial questionnaire of King`s spiritual intelligence and organizational citizenship behaviors (OCB) questionnaire that had high reliability and validity were used for collecting data. For data analysis, pearson correlation and step by step multiple regression method were used. After collecting data,It was analyzed through SPSS software. The results showed that there is a significant positive correlation between teachers` organizational citizenship behaviors (OCB) and It is extremely strong. The method of step by step multiple regression analysis showed that the components of spiritual intelligence, knowledge of transcendental consciousness hav the greatest impact on teachers` organizational citizenship behaviors (OCB).

     

    Keyword: spiritual intelligence, OCB, teachers, Secondary.

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- بیان مسئله تحقیق. 3

    1-3- اهمیت وضرورت تحقیق. 6

    1-4- اهداف تحقیق. 7

    1-4-1- هدف آرمانی.. 7

    1-4-2- هدف کلی.. 7

    1-4-3- هدف ویژه 7

    1-4-4- هدف کاربردی.. 7

    1-5- سؤالات تحقیق. 7

    1-5-1- سؤال اصلی.. 7

    1-5-2- سؤالات فرعی.. 7

    1-6- فرضیههای تحقیق. 8

    1-6-1- فرضیه اصلی.. 8

    1-6-2- فرضیههای فرعی.. 8

    1-7- تعریف واژه ها واصطلاحات فنی وتخصصی (به صورت مفهومی وعملیاتی) 8

    1-7-1- هوش معنوی.. 8

    1-7-2- رفتار شهروندی سازمانی.. 10

    1-8-  مدل مفهومی تحقیق. 12

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه. 13

    2-2- هوش معنوی.. 14

    2-3- ابعاد هوش معنوی.. 18

    2-3-1- مدل کینگ (2008) 18

    2-3-2- مدل آمرام (2007) 22

    2-3-3- مدل زوهرومارشال(2000) 22

    2-3-4- مدل سانتوس(2006) 23

    2-3-5- مدل فریدمن و مک دونالد. 23

    2-3-6- مدل بروس لیچفیلد. 23

    2-3-7- مدل سیسک و آمرام. 24

    2-4- مؤلفههای هوش معنوی دراسلام. 24

    2-5- رشد هوش معنوی.. 25

    2-6- مقایسه هوش معنوی با هوش های دیگر. 26

    2-7- کاربرد هوش معنوی.. 28

    2-8- رفتار شهروندی سازمانی.. 30

    2-9- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.. 33

    2-9-1- مدل ارگان (1998) 33

    2-9-2- مدل پودساکف(2000) 35

    2-9-3- مدل بورمن و موتوویدلو(2001) 35

    2-9-4- مدل فار و همکاران(2004) 36

    2-9-5-  مدل گراهام. 36

    2-10- کارکردهای رفتار شهروندی سازمانی در سازمان و مدیریت.. 36

    2-11- تقویت رفتار شهروندی سازمانی.. 37

    2-12- تفاوتهای رفتار شهروندی سازمانی معلمان با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان سازمان های غیرآموزشی   38

    2- 13- پیشینه تحقیقات.. 39

    2- 13-1- پیشینه تحقیقات داخلی.. 39

    2-13-2- پیشینه تحقیقات خارجی.. 42

     

    فصل سوم : روش تحقیق

    3-1- روش تحقیق. 46

    3-2- جامعه آماری تحقیق. 46

    3-3- نمونه آماری تحقیق. 47

    3-4- قلمرو تحقیق. 47

    3-4-1-  قلمرو زمانی تحقیق. 47

    3-4-2- قلمرو مکانی تحقیق. 47

    3-4-3- قلمرو موضوعی تحقیق. 48

    3-5- متغیرهای تحقیق. 48

    3-6- ابزارهای اندازهگیری تحقیق. 48

    3-6-1- پرسشنامه چند عاملی هوش معنوی.. 49

    3-6-2- پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی.. 49

    3-7- روایی و پایایی پرسشنامه. 49

    3-7-1- روایی پرسشنامه. 49

    3-7-2- پایایی پرسشنامه. 49

    3-8- روشهای تجزیه وتحلیل اطلاعات.. 51

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    4-1- مقدمه. 52

    4-2- آمار های توصیفی.. 53

    4-2-1- جنسیت پاسخگویان. 53

    4-2-2- میزان تحصیلات پاسخگویان. 54

    4-2-3- سن پاسخگویان. 55

    4-2-4-  سابقه پاسخگویان. 56

    4-2-5- مؤلفه تفکر انتقادی وجودی پاسخگویان. 57

    4-2-6- مؤلفه آگاهی متعالی.. 58

    4-2-7-  مؤلفه معناسازی شخصی پاسخگویان. 59

    4-2-8- مؤلفه گسترش خودآگاهی پاسخگویان. 60

    4-2-9- رفتار شهروندی سازمانی.. 61

    4-2-10- شاخصهای توصیفی متغیرهای تحقیق. 62

    4-2-11-  بررسی نرمال بودن  دادهها 62

    4-3- آمار های استنباطی.. 63

    4-3-1- آزمون فرضیه اصلی.. 63

    4-3-2- آزمون فرضیه فرعی 1. 64

    4-3-3- آزمون فرضیه فرعی 2. 64

    4-3-4- آزمون فرضیه فرعی 3. 65

    4-3-5- آزمون فرضیه فرعی4. 66

    4-4- رگرسیون چند متغیره 66

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه. 69

    5-2- ارزیابی فرضیه ها و مقایسه با تحقیقات پیشین.. 71

    5-2-1- ارزیابی آزمون فرضیه اصلی.. 71

    5-2-2- ارزیابی آزمون فرضیه فرعی1. 72

    5-2-3- ارزیابی آزمون فرضیه فرعی2. 72

    5-2-4- ارزیابی آزمون فرضیه فرعی3. 73

    5-2-5- ارزیابی آزمون فرضیه فرعی4. 73

    5-3- پیشنهادهای کاربردی.. 74

    5-3-1- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه اصلی.. 74

    5-3-2- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه فرعی 1. 74

    5-3-3- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه فرعی 2. 74

    5-3-4- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه فرعی 3. 74

    5-3-5- پیشنهاد بر اساس آزمون فرضیه فرعی 4. 75

    5- 4- محدودیتهای تحقیق. 75

    5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آینده 75

    منابع. 77

    پیوست.. 83

    چکیده انگلیسی.. 92

     

     

    منبع:

    منابع فارسی

    اسماعیلی، ناصر، 1386، بررسی مفهوم و مؤلفه های هوش معنوی وساخت ابزاری برای سنجش آن در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    افروز، غلامعلی، هومن، حیدر علی و محمودی، نسرین، 1388، بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه هوش معنوی در دانشجویان، مقاله علمی- پژوهشی، تهران.

    3امین، سید حسن، 1376، وحدت وجود درفلسفه و عرفان اسلامی، چاپ اول، تهران، نشر بعثت.

    بهشتی، نورالدین، 1391، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین با تعهد سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی.

    پاتو، مژگان، 1386، بررسی رابطه بین عمل به باورهای دینیو بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، مقاله ارائه شده در چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه شیراز.

    جعفری، علی اکبر، 1386، رابطه میزان دینداری و به کارگیری مقابله مذهبی با میزان اضطراب و افسردگی قبل و بعد از عمل جراحی در بیماران بستری، چکیده مقالات دومین همایش سراسری نقش دین در بهداشت روان، تهران، نشر آفتاب گرافیک.

    چاری، مسعود، ملک، وحید رضا، ذبیحی دان، سحر و کشتکاران،کتایون، 1389، پیش بینی شادی بر اساس مؤلفه های هوش معنوی، خلاصه مقالات اولین همایش کشوری عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    حیدری تفرشی، غلامحسین، دریابگیان، آرزو، 1390، بررسی رابطه بین رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان یک شرکت نیمه خصوصی، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی،سال سوم، شماره 1.

    رجایی، علیرضا، 1389، هوش معنوی: دیدگاهها وچالشها، پژوهش نامه تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، شماره 22، 44-22.

    رضائیان، علی، کشته گر، عبدالعلی، 1387، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی، پیام مدیریت، شماره 27، 39-27.

    رقیب، مائده، احمدی، جعفر و سیادت، علی، 1387، تحلیل میزان هوش معنوی دانشجویان دانشگاه اصفهان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیت شناختی، پژوهش نامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 5، 56-39.

    زارعی متین، حسن، خیر اندیش، مهدی و جهانی، حوریه، 1390، شناسایی وسنجش مؤلفه های هوش معنوی در محیط کار، پژوهش های مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره 12، 86-74.

    ساعتچی، محمود، 1384، روانشناسی بهره وری، تهران، مؤسسه نشر ویرایش، چاپ پنجم.

    ساغروانی، سیما، غیور، سید مرتضی، 1388، معنویت، خودشکوفایی و هوش معنوی در محیط کار، فصلنامه هنر، شماره 6، 23-21.

    ساغروانی، سیما، 1388، هوش معنوی، انتشارات آهنگ قلم.

    سالاری، فرامرز، همایی، رضا و حسینی، محمد سلطان، 1388، بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان، دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، سال سوم، شماره 5، 23-7.

    سهرابی، فرامرز، 1385، درآمدی بر هوش معنوی، فصلنامه معنا، ویژه نامه روانشناسی دین، شماره 2.

    سهرابی، فرامرز، 1387، مبانی هوش معنوی، فصلنامه سلامت روان، سال اول، شماره 1، 18-14.

    شایگان، داریوش، 1381، افسون جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار، تهران، نشر فرزان روز.

    شیخی نژاد، فاطمه، گلنار، احمدی، 1388، مدیریت در پرتوی معنویت، شماره 22، 58-49.

    صمدی، پروین، 1387، هوش معنوی، اندیشه نوین تربیتی، دوره دوم، شماره 3 و 4، 110-99.

    عابدی جعفری، حسن، مرادی، محمد، 1384، بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، دانش مدیریت، 78-65.

    عبداله زاده، حسن، باقرپور، معصومه، بوژمهرانی،سمانه و لطفی، محدثه، 1388، هوش معنوی، ترجمه و تألیف انتشارات روان سنجی.

    عبداله زاده، حسن، باقرپور، معصومه، 1389، رابطه بین هوش معنوی و سبک رهبری مدیران مدارس شهرستان گرگان، فصلنامه تعلیم وتربیت.

    غباری بناب، باقر، سلیمی، محمد، سلیانی، لیلا و نوری مقدم، ثنا، 1387، هوش معنوی، فصلنامه علمی- پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال سوم، شماره10، 142-131.

    فاطمه نورزاد، قراملکی، 1390، رابطه هوش معنوی با شیوه های مقابله مذهبی در دانشجویان دانشگاه تبریز، اولین همایش ملی علوم شناختی در تعلیم وتربیت، دانشگاه فردوسی مشهد.

    فتاحی، مهدی، فرهنگی، علی اکبر و واثق، بهاره، 1385، معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13، 36-5.

    فتاحی، مهدی، 1386، اثرات معنویت در محیط کار بر رفتار شهروندی سازمانی و ارتباط آن با کیفیت خدمات و وفاداری مشتری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    فتاحی، مهدی، فرهنگی، علی اکبر، 1387، هوش معنوی، وحدت بخش دیگر انواع هوش، فصلنامه مدیریت و توسعه، سال دهم، شماره 37، 16-9.

    فتاحی، مهدی، فرهنگی، علی اکبر، واثق، بهاره و نرگسیان، عباس، 1388، هوش پیش بینی کننده رهبری تحول آفرین: بررسی روابط بین هوش معنوی، هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 15.

    قلی پور، آرین، کاخکی، احمد، 1386، رفتار شهروندی سازمانی، گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمانی در قبال مشتری، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، 145-124.

    کدخدا، محمد، جهانی، حوریه، 1389، منطق پذیری هوش معنوی در فرآیند تصمیم گیری، سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، تریز( TRIZ) و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.

    کول کویت، جیسون ای، لیپاین، جفری ای، ویزن، مایکل جی، 1390، مدیریت رفتار سازمانی، بهبود عملکرد وتعهد سازمان، ترجمه: فیضی، محمد، قادری، اسماعیل و مهدی علیزاده، محقق اردبیلی.

    کینگ، اورسلا،1383، معنویت، ترجمه شجاعی، مجله هفت آسمان.

    موسوی، سید حسین، طالب زاده، محسن و شمس، غلامرضا، 1390، بررسی رابطه هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان دبیرستانهای شهرستان زنجان، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال هفتم، شماره 22، 88-69.

    مهر محمدی، محمود، 1385، نظریه چندگانه و دلالت های آن برای برنامه ریزی و آموزش، فصلنامه تعلیم وتربیت، شماره 88.

    نادری، فرح، عسگری، پرویز، روشنی، خدیجه و مهری، مریم، 1388، رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با رضایت از زندگی سالمندان، یافته های نو در روانشناسی.

    نجاتی، لیلا، 1386، بررسی رابطه هوش هیجانی و اثر بخشی مدیران مدارس متوسطه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    نداف، عبدالرضا، دانشور، وحید و جهانبانی، محمود، 1389، بررسی رابطه هوش معنوی با بهره وری کارکنان شهرک صنعتی شیراز، همایش مدیریت منابع انسانی، تهران.

    وارث، پیرحامد، رستگار، عباسعلی، زراعت کار، سمیه و رفعتی آلاشتی، کبری، 1381، بررسی رابطه فرافردی و رفتار شهروندی، نشریه مدیریت دولتی، دوره یکم، شماره 1.

    وست، ویلیام، 1999، روان درمانی و معنویت، ترجمه شهیدی و شیرافکن، تهران، 1383.

    هویدا، رضا، نادری، ناهید، 1388، بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره 2، 118-113.

    یعقوبی، ابوالقاسم، ذوقی پایدار، محمدرضا، عبداله زاده، حسن و محققی، حسین،1387، رابطه بین هوش معنوی و بهداشت روان دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان، مقاله ارائه شده در چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه شیراز.

     

    منابع انگلیسی

     Abraham, C, & Josman, Z. (2006). The relationship among emotional intelligence, task performance and organizational citizenship behavior, Human performance, 19(4), 403-419.       

    Amram, Y(2009).The contribution of Emotional and Spiritual Intelligences to Effec Business Leadership, Institute of Transpersonal Psychology, California.

    Bolger,R.Somech,A.(2004).Influnce of teacher empowerment on teachers organizational                              commitment, professional commitment and OCB in schools, Journal of teaching and teach education, 20, 277-289.

    Castro & Armario and Ruiz(2004). The influence of em ployee OCB customer loyalty,Journal of  Service Industry Management, 15(1), 27-53.

    Cavanogh,G.F.(1999).spirituality for managers : context and critique, Journal o  organization change Management, 12( 3), 186-199.

    Cook, S. & Macaulay, S. (2005). Change management excellence, London and Sterling, VA.

    Denis, L. M, Marsha, JB, Linda, M, L. (2006). Spiritual development of nursing  student, Journal of nursing education, 45(9), 363-370.

    Dipaola,M.Tarter,C, Hoy,W.K.(2005).Measuring OCB in schools.Journal of school Leadership, Vol.1,424-447.

    Dipaola,M.F. Hoy,W,K.(2005).organizational citizenship of faculty and achievement of high school students. The High School Journal, 88, 35-44.

    Emmons,R.A.(2000).Is spirituality an intelligence? The International Journal for Psychology  of Religion, 10 (1), 3-26.

    Garcia-Zamor, J. (2003). Workplace spirituality and organizational performance. Public Administration Review, 63(3), 355-363.

    Gardner, H.(2000). A case against spiritual intelligence, International Journal for thepsychology of Religion, 10 (1), 27-34.

    George, M. (2006). Practical application of spiritual intelligence in the workplace. Human       resource management international digest, 14(5), 3-5.

    King, D, B. (2008). Rethinking clams of spiritual intelligence: A definition, model and    measure. Master of science dissertation, Trent University, Canada, Ontario.

    Korkmaz, T, & Arpaci, E. (2009). Relationship of organizational citizenship behavior with     emotional intelligence, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2432-2435.

    Markoczy Livia . Xin Katherine.(2004).the virtues of mission in organizational citizenship behaviour, university of California.

    Namm, S.(2003). The job characteristics, organizational citizenship behavior relationship: a test of competing models, PhD. Dissertation, Temple University.

    Nasel, D, D. (2004). Spiritual Orientation in relation to spiritual intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality. Doctoral Dissertation, University of South Australia, Australia.

    Netemeyer,R,G . Boles,J.S.(1997).An investigation in to the antecedents of OCB in apersonal selling context, Journal of Marketing, vol. 61, 85-98.

    Nielsen. T. M & Hrivnak, A & Shaw, M. (2011) :Organizational Citizenship Behavior and Performance A Meta-Analysis of Group-Level Research. Small Group Research.Volume 40 Number, 5, 555-577.

    Oplatka,I.(2006).Going Beyond Role Expectations. Education Administration Quarterly, 42 (3), 385-423.

    Persenger, M. A.(1996).Feeling of past lives as expected perturbations within the neuro cognitive processes that generate the sense of self: Cotributions from limbic lability and vectorial hemisphericity, Perceptual and Motor Skills, 83(3), 1107-1121.

    Podsakoff & Mackenzie & Paine and Bechrach (2000). OCB: a critical review or the theoretical and empirical literature for future research, Journal of Management, 26(3), 513- 563.

    Purnell, J.(2003). propensity for participative decision-malking, job satisfaction, OCB, Multinational  Bu siness Revirw, 11, 45-65.

    Ramachandran, V. & Blakeslee, S. (1998). Phantoms in the brain; Probing the mysteries of       the human mind, London, UK: Fourth Estate.

    Richard Harmer.(2008).OCB, Emotional Intelligence, and Spirituality Intelligence: What’s          the Relationship? Australian catholic university.

    Rotimi, A. A. (2008). Predictive estimates of emotional, spiritual intelligence, selfefficacy  and creativity skills on conflict resolution behavior among the NURTW, Journal of life and  social sciences, 6(2), 68-74.

    Shaw, I. (2008). Society and Mental: The place of religion, Journal volume pavilion journals        (Brighton) Ltd, 13(1), 4-7.

    Sisk, D.(2008).Engaging the spiritual Intelligence of Gifted student to Build Global Awareness. Reper Review30 (1), 24-30.

    Sisk, D. (2002). spiritual intelligence: The Tenth Intelligence That Integrate All Other Intelligence. Gifted Education International. 16 (4), 208-213.

    Spjut, A. (2004). Effect of spirituality on Job satisfaction for clinical laboratory science professionals. Doctoral dissertation, University of phoenix, USA, Arizona.

    Vigoda & Gadot, E. (2007). Redrawing the boundaries of OCB? Role behavior in the  workplace, journal of business and psychology, 21(3), 462-493.

    Zohar,D,& Marshall,I.(2000).SQ : Spiritual intelligence. The ultimate intelligence. New York, NY, USA : Blooms sbury.

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, نمونه پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, دانلود پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش معنوی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان گرمی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث فوریت های پزشکی فارس چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث فوریت های پزشکی فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(.M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان کارخانه قند اقلید چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی و شادکامی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان کارخانه قند شهرستان اقلید بود. نمونه این پژوهش شامل170 نفر از کارکنان بودند که به صورت تصادفی ساده از بین کلیه کارکنان انتخاب و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش مدیریت دولتی- تحول چکیده در این تحقیق ضمن بیان اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، به معرفی کلی موضوع پژوهش پرداخته شد. در فصل دوم ابتدا اشاره ای به تعاریف و عناصر تشکیل دهنده هرکدام از مفاهیم گردید و در نهایت به معرفی کامل مدل پژوهش پرداخته شد. در فصل سوم ضمن معرفی جامعه آماری و نمونه آماری، روش های جمع آوری اطلاعات و شاخص های ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشددر رشته مديريت اجرائي گرايش مديريت استراتژيک خرداد 1391 چکيده هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه رهبري تحول­آفرين با رفتار شهروندي سازماني کارکنان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس چکیده در این تحقیق به بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان امور مالی دانشگاه علوم پزشکی فارس پرداخته و به نتایجی دست یافت. به منظور بررسی این متغیرها تحقیقی به روش توصیفی از نوع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش: " مدیریت تحول" چکیده: در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﺆﺛﺮ از ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺴﺘﮕﻲ دارد. در نگرش های معاصر به سازمانها، اﻧﺴﺎن ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮری در ﺗﺤﻮل ﺳﺎزﻣﺎن دارد و ﺗﺤﻮﻻت ﻋﻈﻴﻢ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ از ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎی ﻧﺎﻣﺤﺪود ﻓﻜﺮی اﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻣﻲﮔﻴﺮد. از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ داراﻳﻲ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﻲروﻧﺪ، ﺑﺮرﺳﻲ ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی) چکیده: در عصر حاضر اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است، رفتار آنها هم بسیار با اهمیت تلقی می شود. از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند و از طرف دیگر محیط کاری به عنوان یکی از عواملی است که در رفتار شهروندی سازمانی نقش دارد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: " استراتژیک " چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است. اجرای عدالت در جامعه و به خصوص سازمان ها موجب می شود که افراد با آرامش خاطر بیشتری به وظایف خود عمل کنند و بروز رفتار شهروندی سازمانی تحقق یابد. پژوهش حاضر ...

پایان نامه جهت دریافت پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) امروزه رفتارهای مثبت فراتر از نقش، تحت عنوان "رفتار شهروندی سازمانی (OCB)" مورد توجه قرار گرفته است، در تحقیقات متغیرهای متعددی از قبیل رضایت شغلی، عدالت سازمانی، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری و...، در احتمال بروز رفتار شهروندی سازمانی شناسائی شده اند که در مقاله ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش تحوّل چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مولفه های هوش فرهنگی بر رفتار شهروندی مدیران بانک ملت در سال 1391می‌باشد. روش پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، توصیفی، پیمایشی و همبستگی است. دوره زمانی تحقیق حدودا یک دوره یک ساله بوده که از ابتدای شهریور سال 91 و پایان مرداد 92 بطول انجامید. جامعه آماری این ...

ثبت سفارش