پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس

word 821 KB 31283 195
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۹,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

    چکیده
     

    در عصری که اقتصادش بر چرخ دانش می گردد، دانش به عنوان یک فاکتور حیاتی در حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها محسوب می شود. امروزه هنر مدیریت در سازمان ها در حال تبدیل شدن به هنر «مدیریت دانش» است و رهبری یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید دانسته های ارزشمند از طریق تفکر نیروی انسانی و به انجام رسانیدن این کار به طریقی که افراد را به مسئولیت پذیری شخصی ترغیب کند. عامل رهبری نقش کلیدی در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان ها ایفا می کند، لذا در این پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سبک رهبری و همچنین تبیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان صندوق ضمانت صادرات ایران تشکیل می دهند. تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی است. برای بررسی رابطه بین متغییرهای مکنون از تحلیل رگرسیون مبتنی بر نرم افزار spss و تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس بر اساس نرم افزار pls استفاده شد. همسو با فرضیات پژوهش، ضرایب همبستگی نشان می دهد بین سبک های رهبری تحول آفرین و تبادلی با مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و در مورد سبک رهبری عدم مداخله گر، معنی داری رابطه میان این متغییر و متغییر مدیریت دانش تأیید نگردید. در نهایت نیز سبک رهبری تبادلی به عنوان سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در این سازمان شناسایی شد.

    واژگان کلیدی: مدیریت دانش، رهبری دانش، رهبری تحول آفرین، رهبری تبادلی،

     رهبری عدم مداخله گر

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    اهداف فصل:

    تعریف مسئله و بیان ضرورت و اهمیت تحقیق

    شناسایی متغییرهای تحقیق

    بررسی مدل ها و نظریات مربوط به متغییرهای تحقیق

    بیان گزاره های تحقیق

    پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

    چهار چیز بر صاحبان خرد از امت من لازم است :

    شنیدن دانش, حفظ آن, انتشار آن و به کار بستن آن.

    کنز العمّال : ۲۹2۳۲

        

     

    ارائه روش شناسی کلی تحقیق

    معرفی مراحل انجام تحقیق و نقشه راه

    معرفی روش گردآوری و تحلیل داده ها

    1-1 مقدمه

    در دنیای پویای امروز، سازمان ها به طور مداوم در جستجوی راهی برای سازگار ساختن خود با شرایط جدیدند که آن ها را در جهت بقا در یک محیط رقابتی آماده سازد. رشد اقتصاد دانش محور تأکید بر ارزش اطلاعاتی دارد که مزیت رقابتی ایجاد می کند، این اطلاعات به شرکت ها کمک می کند تا از سرمایه های دانش خود در گذشته استفاده نموده و در آینده به طور اثربخش تری عمل نمایند. در چنین شرایطی از دنیای امروز عجیب نیست که مفاهیمی چون مدیریت دانش به عنوان یکی از محبوب ترین دیدگاه های مدیریت تغییر استراتژیک در اوایل قرن بیست و یکم پدیدار شوند. برای سازمان های مدرن دانش یک منبع استراتژیک است که باید در جهت بقا و حفظ مزیت رقابتی ایجاد گردد (Hung et al ,2010). دراکر (1993) دانش را در کنار سرمایه و نیروی کار به عنوان تنها منبع معنادار اقتصادی در جوامع دانشی مطرح کرد. بنابراین تمرکز بر دانش و مدیریت دانش نیاز اساسی سازمان ها می باشد. سازمان هایی که در زمینه ی مدیریت دانش موفق اند تمایل دارند، دانش را به عنوان یک دارایی مورد توجه قرار دهند و ارزش ها و هنجارهای سازمانی، که خلق و تسهیم دانش را حمایت می کند توسعه دهند (Keran et al,2013). دانش به عنوان یک منبع کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار است. در پاسخ به محیط های رقابتی شدید بسیاری از سازمان ها جهت موفقیت کسب و کارشان به استفاده و مدیریت بهتر دانش در سازمان روی آورده اند (Wu,2012). مدیریت دانش، نگهداری و توزیع دانش در یک سازمان را به منظور دستیابی به مزیت رقابتی تسهیل می کند. به عبارتی مدیریت دانش مفهوم گسترده ایست که بیانگر کلیه ی فرآیندهایی که سازمان از طریق آن دانش را گسترش می دهد می باشد که این فرآیندها شامل :کسب، نگهداری و ذخیره، توزیع، تسهیم و کاربرد دانش در یک سازمان است (Keran et al,2013). مدیریت دانش به خودی خود در سازمان پا نمی گیرد .اجرای برنامه های مدیریت دانش نیازمند رهبری و اداره مؤثر دانش در کلیه ی سطوح سازمانی است. در سازمانی که مفهوم رهبری دانش در آن تحقق یافته است، دانش به عنوان یک منبع راهبردی سازمان مطرح می باشد که برای مدیریت این منبع ارزشمند، طرح راهبردی مدونی بر اساس چشم انداز و مدیریت دانش سازمان تدوین شده است (ابطحی و صلواتی ،1385).

    2-1 بیان مسئله

    در اقتصاد مبتنی بر دانش، دانش به عنوان یک فاکتور کلیدی نقش محرک درونی برای رشد و توسعه ی اقتصادی را داراست. امروزه هنر مدیریت در سازمان ها در حال تبدیل شدن به هنر «مدیریت دانش» است به این معنی که یک مدیر صرفاً افراد را مدیریت نمی کند بلکه دانش آن ها را مدیریت می نماید و رهبری یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید دانسته های ارزشمند از طریق تفکر نیروی انسانی و به انجام رسانیدن این کار به طریقی که افراد را به مسئولیت پذیری شخصی ترغیب کند (حسنوی ، اخوان، سنجقی،1389). رهبری یکی از ضرورت های اساسی برای انجام فعالیت های بسیاری از سازمان های امروزی است و در عین حال یک نقش کلیدی در موفقیت سیستم مدیریت دانش بازی می کند، زیرا رهبران در نقش الگویی هستند که رفتارهایشان برای مدیریت دانش تقلید می شود(wong,2005). علاوه بر این از دیگر قابلیت های رهبری که مهم می باشند شامل فرمان تغییر کارها، رساندن اهمیت مدیریت دانش به کارکنان،کمک به حفظ روحیه ی آن ها و ایجاد فرهنگی که خلق و تسهیم دانش را تسهیل می کند می باشد (Lingbo & kaichao,2012). مسئله ی اساسی در بسیاری از سازمان ها نادیده گرفتن این بعد مهم در انجام اقدامات مربوط به  مدیریت دانش است که منجر به کاهش کارایی این اقدامات می گردد، با وجود آنکه انتخاب سبک رهبری مناسب می تواند به عنوان یک عامل توانمندساز مدیریت دانش عمل کند، بی توجهی به این موضوع و عدم تناسب سبک رهبری در سازمان با اصول حیاتی مدیریت دانش می تواند نقش مانعی، بر سر راه پیاده سازی موفق مدیریت دانش را داشته باشد. بنابراین یکی از مسائل اساسی در سازمانهای امروزی و از جمله ی آن ها صندوق ضمانت صادرات ایران، تبیین و تعیین سبک رهبری هماهنگ با چارچوب های اساسی مدیریت دانش است .که در صورت تحقق این امر کارایی اقدامات مدیریت دانش در سازمان افزایش معتنابهی خواهد داشت. لذا سؤال اصلی در این تحقیق این است که کدام سبک رهبری در بهبود فرآیند مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران مؤثرتر است ؟

    3-1 اهمیت و ضرورت موضوع

    عامل موفقیت سازمان ها در عصر اطلاعات و همچنین در صحنه های رقابتی پیش روی آن ها، حرکت به سوی دانش محوری و به تبع بکارگیری سیستم مدیریت دانش در سازمان می باشد. البته با توجه به اینکه دانش و اطلاعات در سراسر سازمان پراکنده شده و برای همه قابل تشخیص نمی باشد و با توجه به نیاز مبرم کارکنان به این دانش و اطلاعات و بکارگیری آن ها برای پیشرفت و رقابت و همچنین از آنجایی که مدیریت کردن دانش در سازمان از خود دانش مهم تر و حیاتی تر می باشد، طراحی و اجرای سیستم مدیریت دانش که هدف آن تولید، تسهیم و گسترش دانش در سازمان و حفظ مزیت رقابتی سازمان می باشد، ضروری به نظر می رسد(Loyer,2008) . یکی از ابعاد مهم پیاده سازی موفق مدیریت دانش سبک رهبری حاکم بر سازمان می باشد. از آنجایی که سبک رهبری در هر سازمان با توجه به نوع سازمان و مسائل حاکم بر آن از سازمان های دیگر متمایز است. تعیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در هر سازمان به صورت مجزا ضرورت می یابد.

    از طرفی با توجه به نقش مهمی که صندوق ضمانت صادرات ایران از طریق پوشش ریسک های تجاری و سیاسی صادرات و تأمین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان در رشد سیاسی و اقتصادی کشورمان ایفا می کند و همچنین ماهیت دانش محوری فعالیت های آن اهمیت اقدامات مدیریت دانش را در این سازمان آشکار می سازد، که این امر مستلزم آن است که سبک رهبری متناسب با توانایی کارکنان که در عین حال تسهیل کننده و تسریع کننده ی اقدامات مدیریت دانش باشد، تعیین و اتخاذ گردد .

    در زمینه ی عوامل موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های مختلف تحقیقات زیادی صورت گرفته است و در اکثر این تحقیقات به صورت کلی به فاکتور رهبری به عنوان یکی از عوامل مهم و اثرگذار بر موفقیت مدیریت دانش اشاره شده است. اما در این تحقیقات به بررسی دقیق سبک های رهبری و در نهایت تعیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش پرداخته نشده است که این امر ضرورت پرداختن به این موضوع و انجام تحقیقات لازم در این حوزه را آشکار می سازد.

    4-1چارچوب نظری تحقیق

    دو عامل مورد بحث در این تحقیق سبک های رهبری[1] و مدیریت دانش[2] هستند که مدل های مورد استفاده در هر مورد به شرح زیر می باشند :

    سبک های رهبری

    در مورد سبک رهبری مدل های گوناگونی وجود دارد که در این تحقیق مدل چندگانه رهبری[3] بر اساس مطالعات محقق و به دلیل جدیدتر بودن برگزیده شده است.

    باس[4] در سال 1985 مدل چندگانه را در زمینه ی رهبری تحول آفرین، تبادلی و رهبری عدم مداخله گر ارائه کرد، مدلی که رفتار رهبر را مبتنی بر پنج بعد رهبری تحول آفرین[5]، دو بعد رهبری تبادلی[6] و یک بعد رهبری عدم مداخله گر[7] بیان نمود.(شکل 1-1)

     مدیریت دانش::

    در رابطه با پیاده سازی  مدیریت دانش بیش از بیست مدل ارائه شده است. این مدل ها شامل دو تا هشت مرحله هستند و از نظر محتوایی تقریباً مشابه یکدیگرند اما دارای واژه ها و فازهایی با ترتیبات متفاوت می باشند.که در این تحقیق مدل سنگ بنای مدیریت دانش به دلیل جامعیت بیشتر و مدنظر قرار دادن ابعاد درونی و محیطی سازمان انتخاب شده است .

    مدل سنگ بنای مدیریت دانش [8]

    این مدل توسط پروست، رب و رومهارد[9] در سال 2000 ارائه گردید. طراحان این مدل، مدیریت دانش را به صورت سیکلی دینامیکی می بینند که در چرخش دائم است، اندیشمندان با توجه به جنبه ی کاربردی این مدل آن را به عنوان مدل نسبتاً کاملی که نکات مثبت همه ی مدل ها را تقریباً در بر می گیرد مورد توجه قرار می دهند. مراحل این مدل شامل هشت جزء متشکل از دو سیکل بیرونی و درونی است که در شکل 2-1 نشان داده شده است.

    نحوه ی عملکرد پایه های این مدل به شرح زیر است:

    الف) سیکل بیرونی

    1.تعیین هدف[10] های دانشی : هدف های مدیریت دانش باید از اهداف اصلی سازمان نشأت گرفته و در دو سطح استراتژیک و عملیاتی مشخص شوند.

    سطح استراتژیک: در این سطح، تبدیل و نگهداری سازمان بر مبنای مدیریت دانش و همچنین ایجاد فرهنگ و سیاست های لازم در این زمینه انجام می شود.

    سطح عملیاتی : در این سطح، با توجه به هدف ها باید نحوه شناسایی، استفاده، توزیع، کاربرد و نگهداری دانش مشخص و برنامه لازم برای دستیابی به آن ها در زمان معین، طراحی شود و به مرحله اجرا درآید.

    2. ارزیابی[11] دانش : نحوه ی رسیدن به هدف های معین و استفاده از نتایج آن به عنوان بازخور، برای تعیین یا اصلاح هدف، به این بخش مربوط است. با نگاه به نتایج بعضاً کیفی این فرآیند، ضروری است، آن ها را با مد نظر قرار دادن نتایج کمی و هزینه های انجام شده در این زمینه مورد ارزیابی قرار داد.

    ب) سیکل درونی

    1. شناسایی[12] دانش: با طرح این پرسش که « آیا می دانیم که چه می دانیم؟»، باید انجام این وظیفه مدیریت دانش؛ یعنی مرحله کشف دانش را آغاز کرد. بسیاری از سازمان ها به خاطر نا آشنا بودن با دانش خود، در تصمیم گیری ها و هدف گذاری هایشان دچار مشکل می شوند، البته ناگفته نماند که شناسایی منابع درونی و بیرونی سازمان به همراه هم انجام می شود. 

    2. کسب[13] دانش: در این مرحله باید دانش را از بازار داخلی و خارجی نظیر دانش های مربوط به مشتری، تولید، همکاران، رقبا و... از منابع شناسایی شده در مرحله کشف به دست آورد و نیز مشخص نمود چه قابلیت هایی را می توان از خارج سازمان خریداری یا تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد.

    3. توسعه[14] دانش: چگونه می توان تخصص جدیدی ایجاد کرد ؟ توسعه ی دانش سنگ بنایی می باشد که مکمل فرآیند کسب دانش است. تمرکز اصلی آن بر روی ایجاد مهارت های جدید، محصولات جدید و ایده های بهتر و فرآیندهای کاراتر می باشد. فرآیند توسعه ی دانش شامل آن دسته از تلاش های مدیریتی است که به صورت آگاهانه با هدف تولید و ایجاد توانایی،که سازمان فاقد آن است انجام می گیرد.

    4. اشتراک[15] و تسهیم دانش: مسائلی همچون چگونگی به اشتراک گذاری دانش موجود و انتقال آن به محل مناسب و مورد نیاز و چگونگی انتقال دانش، به گونه ای که در سازمان قابل دسترسی و استفاده باشد و چگونگی انتقال دانش از سطح دانش فردی به سطح دانش گروهی و سرانجام سطح سازمانی، در دستور کار این بخش از مدیریت دانش قرار می گیرد.

    5. استفاده[16]از دانش: اطمینان به استفاده مفید از دانش در سازمان مربوط به این قسمت است. در این بخش  موانعی که بر سر راه استفاده مفید از دانش جدید است، باید شناسایی و رفع شوند تا از آن بتوان، به طور عملی در ارائه خدمات و محصولات استفاده کرد.

    6. نگهداری[17] دانش : ذخیره و نگهداری و روزآمد کردن دانش به این بخش مربوط می شود. این روش از نابودی دانش جلوگیری کرده و به آن اجازه می دهد که مورد استفاده قرار گیرد؛ البته در این راستا باید سازو کار مناسبی برای به روز کردن سیستم ایجاد کرد. سازمان ها اغلب از این نکته گلایه دارند که سازماندهی مجدد باعث شده است که آن ها بخشی از حافظه ی خود را از دست بدهند، لذا فرآیندهای مربوط به انتخاب، ذخیره و به روز کردن منظم دانشی که در آینده ارزشمند خواهد بود باید به دقت کامل سازماندهی شوند. اگر این کار انجام نگیرد این امکان وجود دارد که تخصص های ارزشمند به طور ناخواسته کنار گذاشته شوند.

    Enabler Leadership style of Knowledge Management in Export Guarantee Fund of Iran

     (Based on Bass Model)

    Abstract

     

    In This Era Which Its economic Is Based On Knowledge, Knowledge Is Enumerated as a Vital Factor For Keeping Constant Competetive Advantage In Organizations. Nowadays Management Art In Organizations Is Transforming To Knowledge Management Art And The Mean Of Leadership Is Providing Suitable Situation To Produce Valuable Knowledge By Means Of Human Resourse Thought And by Doing That Persuadye Persons To Personal Responsibility. Leadership Plays a Key Role In Successful Knowledge Management Implementing In Organizations, So In This Reaserch We Proceed To Survey The Relationship Between Knowledge Management And Leadership Style Moreover Enabeler Leadership Style Of Knowledge Management is determined. The Statistical Society Of This Research Constitutes Employees Of Export Guarantee Fund Of Iran. This Research Is An Applied one based on the aim of the study and From The Aspect Of The Manner Of Data Collection Is a Descriptional Research And Of The Correlation Type. Regression Analysis Based On Spss Software And Factor Analysis And Structural Equation Model By PLS Software Are Used To Consider The Relation Between Latent Variable.In Direction Of The Research Hypotheses, Correlation Coefficients Suggest That There Is a Positive And Significant Relationship Between Transformational And Transactional Leadership Styles And Knowledge Management. Moreover about the Relationship between Laissez-Faire Leadership and Knowledge Management, It does not confirm The Significancy Of This Relation. At Last The Transactional Leadership Is Recognized As the Enabeler Leadership Style Of Knowledge Management In Export Guarantee Fund Of Iran.

                                                                                        

    Key Word: Knowledge Management, Knowledge Leadership, Transformational Leadership, Transactional Leadership, Laissez-Faire Leadership

     

     

  • فهرست:

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه     ............................................................................................................................. 1

    2-1 بیان مسئله ........................................................................................................................ 2

    3-1 اهمیت و ضرورت موضوع .................................................................................................... 2

    4-1 چارچوب نظری تحقیق ......................................................................................................   3  

    5-1 سؤالات تحقیق ................................................................................................................. 7

    1-5-1  سؤال اصلی تحقیق ..................................................................................................... 7

    2-5-1  سؤالات فرعی تحقیق ................................................................................................. 7

    6-1 فرضیات تحقیق ................................................................................................................  7

    1-6-1 فرضیه اصلی تحقیق .................................................................................................... 7

    2-6-1 فرضیات فرعی تحقیق ................................................................................................. 8

    7-1 اهداف تحقیق یا نتایج مورد انتظار ................................................................................... 8

    8-1 قلمرو تحقیق ..................................................................................................................    8

    1-8-1 قلمرو مکانی ................................................................................................................. 8

    2-8-1 قلمرو زمانی .................................................................................................................. 8

    9-1 روش گرآوری داده ها ........................................................................................................  8

    10-1 روش تحلیل داده ها ....................................................................................................... 9

    11-1 روش نمونه گیری و تخمین حجم نمونه ............................................................................. 9

    12-1 موانع و محدودیت های تحقیق ....................................................................................... 10

    13-1 نقشه راه  ........................................................................................................................ 10

    14-1 تعاریف واژگان و اصطلاحات............................................................................................ 11

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

    1-2 مقدمه ............................................................................................................................... 16

    2-2 تعارف مدیریت دانش ........................................................................................................ 17

    3-2 تاریخچه مدیریت دانش ..................................................................................................   19  

    4-2 مدل های مدیریت دانش ................................................................................................... 20

    1-4-2 مدل هفت سی                                                                                                             21

    2-4-2 مدل شش گانه استیو هالس                                                                                         21

    3-4-2 مدل رن جانسون                                                                                                         23

    4-4-2 مدل کاربست مدیریت دانش در سازمان های دولتی ایران                                          24

    5-4-2 مدل چارچوب ستون های مدیریت دانش                                                                    24

    6-4-2 مدل چارچوب مفهومی توسعه شاخص های KMC در اثربخشی مدیریت دانش           25

    7-4-2 مدل سنگ بنای مدیریت دانش                                                                                   26

    5-2 تعاریف ابعاد اصلی فرآیند مدیریت دانش                                                                        29

    1-5-2 خلق و کسب دانش                                                                                                      29

    2-5-2 تسهیم دانش                                                                                                               30

    3-5-2 کاربرد دانش                                                                                                                 32

    4-5-2 نگهداری و ذخیره دانش                                                                                              33

    5-5-2 فرآیند ارزیابی و بازخور                                                                                               34

    6-2 تعاریف رهبری                                                                                                                  34

    7-2 تمایز بین رهبری و مدیریت                                                                                             35

    8-2 مکاتب رهبری                                                                                                                  37

    1-8-2 مکتب صفات شخصی                                                                                                   38

    2-8-2 مکتب رفتاری                                                                                                              39

    1-2-8-2 مطالعات دانشگاه آیوا                                                                                              40

    2-2-8-2 نظریه مطالعات میشیگان                                                                                        41

    3-2-8-2 مطالعات اوهایو                                                                                                        41

    4-2-8-2 نظریه شبکه مدیریت                                                                                              42

    5-2-8-2 نظریه چهار سبک رهبری                                                                                       44

    3-8-2 مکتب اقتضایی                                                                                                            44

    1-3-8-2 نظریه پیوستاری رهبری                                                                                         44

    2-3-8-2 نظریه رهبری مبتنی بر موقعیت(رهبری وضعیتی)                                                 45

    3-3-8-2 نظریه رهبری اقتضایی فیدلر                                                                                  47

    4-3-8-2 نظریه مسیر-هدف                                                                                                  48

    5-3-8-2 تئوری تعامل رهبر- عضو (LMX)                                                                           50

    4-8-2 مکاتب نوین رهبری                                                                                                     51

    1-4-8-2 نظریه جانشین های رهبری                                                                                     51

    2-4-8-2 نظریه اسنادی رهبری                                                                                             51

    3-4-8-2 نظریه رهبری تحول آفرین و تبادلی                                                                        52

    9-2 رهبری تحول آفرین                                                                                                         53

    1-9-2 نفوذ آرمانی                                                                                                                  55

    1-1-9-2 ویژگی های آرمانی                                                                                                  56

    2-1-9-2 رفتارهای آرمانی                                                                                                      56

    2-9-2 انگیزش الهام بخش                                                                                                      56

    3-9-2 ملاحظات فردی                                                                                                            57

    4-9-2 ترغیب ذهنی                                                                                                               58

    10-2 نظریه های مختلف مربوط به رهبری تحول آفرین                                                         60

    1-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین برنز                                                                                 60

    2-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین بنیس و نانوس                                                                 60

    3-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین شاین                                                                              61

    4-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین تیچی و دیونا                                                                   62

    5-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین شرمر هورن                                                                    62

    6-10-2 نظریه رهبری تحول آفرین باس                                                                                63

    7-10-2 نظریه باس و آوولیو                                                                                                    64

    11-2 رهبری تبادلی                                                                                                                64

    1-11-2 ابعاد اصلی رهبری تبادلی                                                                                          65

    1-1-11-2 پاداش های مشروط                                                                                              65

    2-1-11-2 مدیریت بر مبنای استثناء فعال                                                                            65

    3-1-11-2 مدیریت بر مبنای استثناء منفعل                                                                         66

    12-2 رهبری عدم مداخله گر                                                                                                  66

    13-2 رهبری و مدیریت دانش                                                                                                 67

    14-2 ابعاد و ویژگی های رهبری                                                                                              71

    15-2 صندوق ضمانت صادرات ایران                                                                                       74

    16-2 تاریخچه صندوق ضمانت صادرات ایران                                                                         74

    17-2 ریسک های تحت پوشش صندوق                                                                                 75

    1-17-2 ریسک های تجاری                                                                                                    75

    2-17-2 ریسک های سیاسی                                                                                                  75

    18-2 خدمات ارائه شده توسط صندوق                                                                                   76

    1-18-2 اعتبارسنجی خارجی                                                                                                 76

    2-18-2 اعتبارسنجی داخلی                                                                                                  76

    3-18-2 صدور انواع بیمه نامه                                                                                                 76

    1-3-18-2 بیمه نامه کل گردش صادرات                                                                                76

    2-3-18-2 بیمه نامه خاص صادرات                                                                                        77

    3-3-18-2 بیمه نامه صدور خدمات فنی مهندسی                                                                 77

    4-3-18-2 بیمه نامه سرمایه گذاری                                                                                       77

    5-3-18-2 بیمه نامه بلا اثر شدن قرارداد صادراتی                                                                78

    6-3-18-2 بیمه نامه خرید دین اسناد صادراتی                                                                      78

    7-3-18-2 بیمه نامه تضمین اعتبارات بانک بابت تضمین اعتبارات دیداری                           78

    4-18-2 صدور انواع ضمانت نامه                                                                                              78

    1-4-18-2 ضمانت نامه اعتباری تولیدی                                                                                78

    2-4-18-2 ضمانت نامه اعتباری ریالی                                                                                    79

    3-4-18-2 ضمانت نامه اعتباری ارزی                                                                                    79

    4-4-18-2 ضمانت نامه پوشش اعتبار خرید                                                                           79

    19-2 بخش دوم: پیشینه تحقیق                                                                                             80

    1-19-2 تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت دانش                                                            80

    2-19-2 تحقیقات انجام شده در زمینه رهبری تحول آفرین                                                   83

    23-19-2 تحقیقات انجام شده در زمینه مدیریت دانش و رهبری                                          85

    20-2 مدل پیشنهادی تحقیق                                                                                                 88

    فصل سوم : روش تحقیق

    1-3 مقدمه                                                                                                                               90

    2-3 هدف تحقیق                                                                                                                      90

    3-3 نوع تحقیق                                                                                                                       91

    4-3 روش تحقیق                                                                                                                     91

    5-3 جامعه و نمونه آماری                                                                                                         91

    6-3 روش گردآوری اطلاعات                                                                                                    92

    1-6-3 منابع اولیه                                                                                                                   92

    2-6-3 منابع ثانویه                                                                                                                  92

    7-3 ابزار گردآوری اطلاعات                                                                                                     92

    8-3 روایی و پایایی پرسشنامه                                                                                                 92

    1-8-3 پرسشنامه رهبری چند عاملی باس و آوولیو                                                                92

    1-1-8-3 پایایی (اعتماد) پرسنامه رهبری چند عاملی                                                           93

     2-1-8-3 روایی (اعتبار) پرسنامه رهبری چند عاملی                                                           93

    3-1-8-3 شاخص های مورد سنجش در پرسشنامه رهبری چند عاملی                                  94

    2-8-3 پرسشنامه مربوط به متغییر مدیریت دانش                                                                 96

    1-2-8-3 پایایی پرسشنامه مدیریت دانش                                                                            97

    2-2-8-3 روایی (اعتبار) پرسشنامه مدیریت دانش                                                               98

    3-8-3 پایایی کلی پرسشنامه                                                                                                 98

    4-8-3 روایی کلی پرسشنامه                                                                                                  99

    9-3 مدل تحلیلی پژوهش                                                                                                        100

    10-3 روش تحلیل داده ها                                                                                                       102

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    1-4 مقدمه                                                                                                                               104

    2-4 تحلیل با استفاده از آمار توصیفی                                                                                     104

    1-2-4 درصد فراوانی پاسخ دهندگان از لحاظ جنسیت                                                          104

    2-2-4 درصد فراوانی پاسخ دهندگان از لحاظ تحصیلات                                                        105

    3-2-4 درصد فراوانی پاسخ دهندگان از لحاظ سمت شغلی                                                     106

    4-2-4 درصد فراوانی پاسخ دهندگان از لحاظ سمت شغلی                                                     106

    3-4 تحلیل با استفاده از آمار استنباطی                                                                                   107

    4-4 آزمون هم خوانی داده های مدیریت دانش و سبک رهبری با توزیع نرمال                       107

    5-4 تحلیل آماری فرضیه اصلی تحقیق                                                                                   112

    6-4 تحلیل آماری فرضیات فرعی تحقیق                                                                                113

    1-6-4 تحلیل آماری مربوط به فرضیه فرعی اول                                                                    113

    2-6-4 تحلیل آماری مربوط به فرضیه فرعی دوم                                                                    114

    3-6-4 تحلیل آماری مربوط به فرضیه فرعی سوم                                                                  115

    4-6-4 تحلیل آماری مربوط به فرضیه فرعی چهارم                                                                116

    7-4 نتایج تحلیل مبتنی بر حداقل مربعات جزئی(PLS)                                                           117

    1-7-4 تحلیل عاملی متغییرهای مدل تحقیق                                                                        117

    2-7-4 مدل مفهومی تحقیق در قالب مدل سازی معادلات ساختاری                                      119

    3-7-4 نمودار مسیر و آزمون فرضیات با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری                120

    4-7-4 ضریب تعیین (R2)                                                                                                       123

    8-4 نتایج کلی حاصل از تحلیل فرضیات تحقیق                                                                     123

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه                                                                                                                               126

    2-5 نتایج تحقیق                                                                                                                     127

    1-2-5 نتایج مربوط به متغییر مدیریت دانش                                                                         127

    2-2-5 نتایج مربوط به متغییر سبک رهبری                                                                           128

    3-2-5 نتایج مربوط به رابطه میان متغییرهای مکنون تحقیق                                                129

    3-5 مدل مفهومی اولیه تحقیق                                                                                               130

    4-5 مقایسه مدل اولیه و مدل نهایی تحقیق                                                                            131

    5-5 جنبه نوآوری تحقیق                                                                                                        132

    6-5 محدودیت های تحقیق                                                                                                     132

    7-5 پیشنهادهای تحقیق                                                                                                         132

    1-7-5 پیشنهادهایی بر اساس یافته های تحقیق                                                                    132

    2-7-5 پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی                                                                                134

     

    منبع:

    منابع فارسی

    ابطحی، سید حسین و صلواتی، عادل. (1385). مدیریت دانش. تهران: انتشارات پیوند نو، چاپ اول.

    ابطحی، سید حسین، و خیراندیش، مهدی. (1390). مدیریت دانش، با رویکرد بستر سازمانی. تهران: نشر مدیران امروز، 206-198.

    احسان فر، گلشن. (1390). رابطه ی رهبری تحول آفرین و خلاقیت و نوآوری سازمانی در شرکتهای خصوصی بیمه ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بیمه)، استاد راهنما: دکتر نادر مظلومی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده حسابداری و مدیریت.

    اخوان، پیمان، اولیایی، انوش، دسترنج ممقانی، نسرین و وثقی، فاطمه. (1389). توسعه فرآیندهای چرخه ی مدیریت دانش مبتنی بر عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش. فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال سوم ، 2.

    آذر، عادل، غلامزاده، رسول، و قنواتی، مهدی. (1391). مدلسازی مسیری- ساختاری در مدیریت کاربرد نرم افزار Smart PLS. تهران: انتشارات نگاه دانش.

    استادی جعفری، حمید. (1391). اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت اجرای سیستم مدیریت دانش. پایان نامه

    کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر حسن قاسمی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.

    اعرابی، سید محمد و موسوی، سعید. (1389). استراتژی دانش. تهران : انتشارات مهکامه، 11-10 .

    افجه، دکتر سید علی اکبر. (1380). مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی. تهران: سازمان مطاله و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.

    الرک، پاملا ال، و بی ستل، رابرت. (1380). درسنامه پژوهشی پیمایشی: رهنمودها و استراتژی هایی برای انجام دادن پیمایش. (ترجمه مهراندخت نظام شهیدی و دیگران). تهران: انتشارات آگاه.

    الوانی، مهدی. (1390). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.

    الوداری، حسن. (1389). تدوین الگوی توسعه رهبری تحول آفرین در دانشگاههای کشور در راستای تعدیل بیگانگی شغلی. رساله دکتری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    ایران نژاد پاریزی، مهدی. (1385). اصول و مبانی مدیریت در جهان معاصر. تهران: انتشارات نشر ایران، چاپ اول.

    برگرون، برایان.(1386). اصول مدیریت دانش: درک و شناخت آنچه در KM وجود دارد یا ندارد.(ترجمه منوچهر انصاری). تهران: موسسه کتاب مهربان نشر.

    بلاگ، مارک. (1380). روش شناسی علم اقتصاد. (ترجمه غلام رضا آزاد). تهران: انتشارات نی، چاپ اول.

    تسلیمی، محمدسعید، بازرگان، عباس، موسی خانی، محمد، و الواداری،‌ حسن. (1390). تدوین الگوی توسعه ی رهبری تحول آفرین در دانشگاه های کشور در راستای تعدیل بیگانگی شغلی (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور). نشریه مدیریت دانشگاه تهران.

    چوپانی، حیدر، حیات، علی اصغر، و زارع خلیلی، مجتبی. (1390). ارزیابی میزان بکارگیری مؤلفه های رهبری تحول آفرین در شرکت های بیمه البرز. مجموعه مقالات هجدهمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی بیمه و توسعه. تهران: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران پژوهشکده بیمه.

    حافظ نیا، محمدرضا. (1387). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ پانزدهم.

    حسن زاده، محمد. (1386). مدیریت دانش : مفاهیم و زیرساخت ها.  تهران: نشر کتابدار.

    حسنوی، رضا، اخوان، پیمان، سنجقی، ابراهیم. (1389). عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش. تهران: انتشارات آتی نگر.

    حنفی زاده، پیام، و زارع رواسان، احد. ( 1391). روش تحلیل ساختارهای چند سطحی بااستفاده از نرم افزار Smartpls. تهران: ترمه.

    دهقان، فاطمه. (1390). رابطه ی بین مدیریت دانش و یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی(گرایش تحول)، استاد راهنما: دکتر محمد رضا تقوا، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.

    رابینز، استیفن پی. (1943). مبانی رفتار سازمانی. ( ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی،1378). تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی.  

    رابینز، استیفن پی، و جاج، تیموتی ای. (2009). رفتار سازمانی. (ترجمه مهدی زارع، 1389). تهران: نص.

    رضائیان، علی. (1379). رفتار سازمانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوما نسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ ششم، تابستان 1384.

    ستاری، مهدی. (1386). رابطه ی بین زیر سیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده ومؤلفه های هوش سازمانی (مورد مطالع : شرکت ذوب آهن اصفهان). مقاله برگزیده اولین کنفرانس های مدیریت دانش، شماره 2.

    سجادی، زینب السادات. (1390). بررسی رابطه ی هوش معنوی و هوش اخلاقی با رهبری تحول آفرین. پایان نامه کارشناسی ارشد، راهنما: دکتر وجه الله قربانی زاده، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.

    سرمد، زهره، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه. (1381). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.

    سکاران، اوما. (1381). روش تحقیق در مدیریت. (ترجمه محمد صائبی ). چاپ اول. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    سنجقی. محمد ابراهیم. (1380). تحلیلی بر ماهیت و ابعاد رهبری تحول آفرین. فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال یازدهم، شماره 37 و 38.

    سید جوادین، رضا. (1383). مروری جامع بر نظریه های مدیریت و سازمان. تهران: نگاه دانش.

    غیاثوند، احمد. (1390). کاربرد نرم افزار SPSS در تحلیل داده ها. تهران: لویه.

    قاسمی، بهروز. (1390). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سپاهان، 477-438.

    لوتانز، فرد. (1374). رفتار سازمانی. (ترجمه غلامعلی سرمد). جلد دوم، تهران: موسسه ی بانکداری ایران، چاپ اول.

    محمدی مقدم، یوسف. (1390).  الگوی مدیریت دانش انتظامی در سازمان ناجا. رساله دکتری رشته مدیریت دولتی (گرایش منابع انسانی)، استاد راهنما: دکتر وجه الله قربانی زاده، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.

    مورهد، جی و گریفین، آر. (1375). رفتار سازمانی. (ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده). تهران :انتشارات مروارید، چاپ دوم.

    موغلی، علیرضا. (1381). رساله دکتری رهبری تحول آفرین در سازمان های اداری ایران. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.

    مؤمنی، منصور. (1386).  تحلیل آماری با استفاده از SPSS. تهران: نشر کتاب.

     

    منابع لاتین

    Abdullah, R., Selamat, M.h., Sahibudin, S., and Alias, R.A. (2005). A Framework For Knowledge Management System. Journal of Knowledge Mnagement. Available at: http://www.tlainc.com/article83.htm.March 2005.

    Ali, N., Ali, Babar, M.A., and Bangash, S.A. (2011). Relationship between leadership styles and organizational commitment among medical representative of national and multinational pharmaceuticals companies. interdisciplinary Journal contemporary Research in Buiseness,2(10), 529-524.

    Allameh, S.M., Zare, S., and Davoodi, R. (2011). Examining The Impact of KM Enobers on knowledge management processes, procedia computer science, 3, 1211-1223.

    Almarabeh,T., Abuali, A., Alsharrab, S., and Lasassmeh, A.A.(2009). Value Chain Model Knowledge Management. International Journal of Recent Trends in engineering, 2(2), 196-198.

    Andersen, A., and The American Productivity and Quality Center(APQC). (1996). The Knowledge Management Assessment Tools: External Bnchmarking  version. 

    Antonakis, J., Ciancioli, T.A., and strenberg, R. (2004). Leadership: past, present, Future the Nature of leadership. Prentice Hall.

    Atwood, A.M., Mora, W.J. and Kaplan, w.A.(2010). Learning to load : evaluating leadership and organizational learing. leadership & organizational Development Journal , 31(7), 576-595.

     Aujiranpongpan, s., Vadhanasindhu, p., Chandrachai, A., and Cooparat, P. (2010).indicators of knowledge management Capability for KM effectiveness. The Journal of information and knowledge management system, 40(2),183-203.

    Bagler, R., Caspi, A.,and Roccas, S.(2013). Transformational and Passive  leadership: An initial investigation of university instructors as leaders in a virtual learning environmemnt. Educational management Administration and leadership, published on line 12 April 2013 available at: http:// ema. Sagepub.com. content / early / 2013/04/12.

    Barron, T. (2000). The merging of E-learning & knowledge management.  published by American society of Training & Development. Alexandria, VA.

     Bass, B.M., Riggo, R.E.(2006). Transformational Leadership Lawrence Erlbaum  Associates, Inc.,Publisher,London.

    Bass, B.M. (1990).Bass & stogill’s hand book of leadership(3th Ed).Theory Research and managerial applications, New York: Free Press.

    Beckman, T.J. (1997). Expert system applications: desiging innovative business systems through reengineering. Handbook on expert systems. CRC press.

    In Lie bowitz.

    Beckman, T.J. (1999).The current state of knowledge management. In The Knowledge Management Handbook, Liebowitz, CRC Press.

    Brayant, S.E. (2003). The role of Transformational and Transactional Leadership on creating: Sharing exploiting organizational knowledge. The Journal of leadership and organizational study,9(4).

     Bruce Ho, C.T., Hsu, S.F., and oh, K.B. (2009). knowledge sharing : game and reasoned action perspectives. industrial management & Data systems, 109(9), 1211-1230.

     Bushra, F., usman, A., and Naceed, A. (2011). Effect of Transformational Leadership on employee’s job satisfaction and organizational commitment in Banking sector of Lahore (Pakistan). International Journal of Business and social Science, 2(18), 261-267.

    Carlos, J., Rivera, A.(2011). Las Comunidades De Practica Y La Gestion Del Conocimiento.Un Studio Desciptivo. Revista internacional Administraction & Finanzas, Volumen 4, Numero1.

    Chait, L. (1999). creating a successful knowledge management system. The journal of Business strategy,  23.

    Chen, M.J., Huang, M., and Cheng,Y.C. (2009). Measuring knowledge management performance using a competitive perspective. Expert systems with applications, 36, 8449-8459.

    Cheung, M. and wong, C.S. (2011). Transformational leadership, leader support and employee creativity. leadership and organization development journal, 32(7), 656-672.

     Chinying lang, J. (2001). Managerial concerns in knowledge management. Journal of knowledge management, 5(1), 43-59.

    Christensen, P. (2007). Knowledge sharing: Moving away from the obsession with best practices. Journal of Knowledge Management, 11(1), 36-47.

    Chuang, Ch., Jackson, S., and Jiang,Y. (2013). Can Knowledge-intensive Teamwork Be Managed? Examining The roles of HRM System, Leadership and Tacit Knowledge. Journal of Management, Pubiished online 13March2013. http://jom, sagepub.com / content  /early 2013.

    Danaeefard, H., and selseleh, M. (2010). Measuring knowledge management cycle: Evidence from Iran. European journal of scientific Research, 41(2) , 297-309.

    Davis, K.(1972). Human behavior at works (4th ed.). New York: MacGraw Hill.

     Dimovski, V., et al. (2008).  Transactional and Trasformational leadership impact on organizational learning Jeems. 144-165.

    Dulewicz, V., and Higgs, M. (2005). Assessing Leadership styles and organizational context. Journal of Managerial psychology , 20(2), 105-123.

    Ei senbeiss, S.A., van knippenberg, D., and Baerner, S. (2008). Transformational leadership and Team innovation: intergrating team climate principle. Journal of Applied Psychology, 93, 1439-1447.

    Fernandez, I., and Leidner, D. (2008). knowledge management. Armonk, NY: ME. Sharp.

    Fiedler, F.E. (1965). Engineer the job to fit the manager. Harvard business Review, 43(5).

    French, N. (2010). Factors which influence organizational knowledge sharing. unpublished thesis masteris, Gordon institure of Business scince, pretoria.

    Frid, R. (2003). A Common KM Framework For The Government of canada. Knowledge Mnagement. Canada Institute of  Knowledge Mnagement, ontario.

    Gerami, M. (2010). knowledge Management, international of Computer Science and information Security ,7(2), 234-238.

    Girdauskiene  L., and Savanevicience, A. (2012). Leadership Role implementing knowledge transfer in Creative organization. international conference on leadership,Technology and innovation management. Procedia- social and Behavoiral sciences 41, 15-22, Available at www.science direct.com.

    Goldoni, v., and Olivira, M. (2010). knowledge management metrics in software Development companies in Brazil. Journal of knowledge management, 14(2), 301-313.

    Gregory, B.T., mates, K.N. and Gregory, S.T. (2011). An exploration of pers pective taking as anteacedent of Transformational leadership behaviour. leadership & organization Development Journal, 23(8), 807-816.

    Gumusluoglu, L., and Ilsev, A. (2008). Transformational Leadership, creativity and organizational innovation.  Journal of Business Research, 1-13.

    Gundersen, G., Hellesoy, B.T., and Raeder, S. (2012). The Effectiveness of transformational leadership in dynamic work Environments. Journal of leadership and organizational studies, 19(1), 46-57. available at: http://jios,sagepub.com.

    Gupta, J.N.d., and sharma, S.K. (2004). Creating knowledge Based organizations. Idea Group publishing, 1-15.

    Hales, steve. (2001). Dimensions knowledge and  its management. Available at: www.insighting.co.uk.

    Hampton, D.R. (1981). Conemporary management. MC Graw Hill Book.

    Hazlett, S.A., Mcadam, R., and Gallagher, S. (2011). Theory Building in knowledge management. Journal of managementin query, 14, 31-42.

    Heibler, R. (1996). Benchmarking  knowledge management. Strategy and leadership, 42(2).

    Hersy, P., and Blanchard, K.H. (1982). Management of Organizational Behavior, Utilizing Human Resources (4th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

    Hicks, C.R., Dattero, R., and Galup, D.S. (2006). The Five-tier Knowledge Management  Hierarchy. Journal of Knowledge Management, 10(1), 19-31.

    Higgs, M. (2003). How can we make sense of leadership in 21st century?. Leadership and organization development Journal, 24(5),  271-284.

    Hold, C.p. (2007).  Knowledge sharing : moving away from the obsession with best practices, Journal of Knowledge Management, 11 (1), 36-47.

    Horwitz, I.B., Horwitz, S.K., Daram, P., Brandt, M.L., Brunicardi, F.Ch. and  Award, S.S. (2008). Transformational and Transctional, and passive Aviodant leadership characteristics of a surgical Residant cohort. Journal of surgical Research, 148(1), 50.

    HSU, C.I. (2006). Enhancing employee tendencies to share knowledge case studies of nine companies in taiwan. international Journal of information management, 26, 326-338.

    Hung, Y.Y., Lien, B.H., Yang, B., Wu, C.M., and Kuo,Y.M. (2010). impact of TQM and organizational learning on innovation Performance in the high tech industry. internationl Business Review.

    Islam, M.Z., Low K.C., and Hasan, I. (2011). Knowledge Management Practices And  Organizational  Effectiveness:  Empirical  Evidence  From  Banks  Of  An  Underdeveloped Country. Global Education Journal, 20(11), Issue 3.

    Ismail, A., mohamad, H.A., solaiman, A.Z., and Yusuf, M.H. (2011). An empirical study of the Relation between Transformational leadership, empowerment and organizational commitment. Business and Economic Research Journal, 2(1), 89-107.

    Janhonen, M., and Erik johanson, J. (2011). Role of knowledge conversion and social networks in team performance. international Journal of information management, 217-225.

    Jaya singam, S., Ansari, A.M., and Jantan, M. (2010). Influencing knowledge works : The power of Top management. Industrial management & Data systems, 110(1), 134-151.

    Jermier and Kerr. (1978). substitutes for leadership, Their Meaning and Measurement, organizational Behavior and Human Performance.

    Johnsen, E.J., and Johnsen, B.H.(2008). Transformational leadership. Leadership, 10(3).

    Johnston, R. (2000). Knowledge Management Staying in Front. Available at: www.aciic.org.au\

    Jolly, D., and Therih, F. (2007). New venture technology sourcing Exploring the Effect of absorptive capacity, learning attitude and past performamce. Innovation management,Policy and practice, 9, 235-248.

    Joo, B.K., and Lim, T. (2013). Transformational leadership and career satisfaction. Journal of leadership & irganizational studies, 1-11, available at www.sagepub.com.

    Jung, D.I., wu, A., and chow, C. (2008).Tawards understanding the driect and indirect effects of CEO’s transformational leadership on firm innovation. Journal of leadership quarterly, 19, 583-585.

    Kamask, R., And Bulutlar, F. (2010). The influence of knowledge sharing on innovation, European Business Review,  22, 306-317.

    Kangas, L.M. (2009). Assessing the value of the Relationship between organizational culture types and knowledge management initiatives. Journal of leadership studies, 3(1), 29-38.

    Kania, A., and Spilka, M. (2010). chosen aspects of knowledge management in enterprises. journal of achievement in materials and manufacturing engineering ,38(2) , 203-210.

    Karakitapoglu, A., and Gumusluoglu, Lale. (2013).  The bright and dark sides of Transformational leadership vs. non transformational leadership. Leadership, 9, 107,  Available at: http://lea sogepubl.com/ conteut/9/107.

    khasawneh, s., omari A., and Abu-Tineh, A. (2012). The Relationship between Transformational leadership and organizational commitment. Educational management administration & leadership, 40, 494, orginally published on line 11 may 2012 Available at: http://ema.sagebub.com/content.

    King, W.R. (2009). Knowledge management and organizational learning. New York: Springer Sdcience, Business Media , LLC.

     Kiran, R., Agarwal, P.D., and verma, A.K. (2013).  knowledge management : Role of Thought leaders and Junior Academia in Enhaning Research and curriculum in institution of higher Technical Education. Sage open. April – June 2013. Avalable at:  http://sgo. Sage pub.com/content/3.

    Kirkbride, p. (2006). Developing Transformational Leaders. The full range leadership model in action. Industrial and commercial training, 38(1), 23-32.

    Kongpichayanon, p. (2009). knowledge management for sustained competitive advantage in Mergers and Acquisitions. Advances in Developing Human Resources, 11, 375-387.

     Kordnaeij, A., Goldar, Z., Emadifar, O., and forouzandeh, S. (2012). focusing on the Impact of leadership Style. European Journal of Scientific Research, 72(2), 211-227.

    Kreitner, R. and Kinicki, A. (2004). Organizational behavior (7th ed.). New york: Irwin, MCGraw Hill.

    Lee, A., and Kim, D. (2001). A Stage Model of organizational Knowledge Management. Expert Systems With Applications, 20(4), 299-311.

    Lee, C.C., and Yang, J. (2000). Knowledge Value Chain. Journal of Development, 19(9), 783-793.

    Lia, S.H., and wu, C.C. (2009). The Relationship among organizational learning, and organizational performance. Inernational journal of Business and management, 4(4), 64-76.

    Liao, S.H., and wu, C.C. (2010). System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation. Expert systems with Applications, 1096-1103.

     Lia, C., Chang, S.H., and To, p.l. (2010). How knowledge management mediates the Relationship between environment and organizational structure. Journal of Business Research, Article In press, Elsevier.

    Liebeskind, T.P. (1996). knowledge, strategy and the theory of the firm. strategic management Journal, 17, 93-107.

    Lilleore, A.M., and Hansen, E.H. (2011). knowledge sharing enablers and barriers in pharmaceutical research and development. Journal of knowledge management 15(1), 53-70.

    Lin, W.B. (2007). The effect of knowledge sharing moving a way from the obsession with best practice , journal of knowledge management, 11, 36-47.

    Lin, H.F. (2007). A Stage Model of Knowledge Management. Journal of  information Science , 33(6), 643-659.

    Lingbo, k., and Kaichao, Y. (2012). Research on the knowledge flow circumstance. international workshop on information and Electonics Engineering (IWIEE), procedia Engineering, 29, 3852-3857.

    Likert, R. (1961). New pattern in management.  New York : MacGraw Hill.

    Lord, R.G., and Shondrick, S.J. (2011). Leadership and Knowledge: Symbolic , Connectinonistand embodied perspectives. the LeadershipQuarterly, 22, 207-222, Available at:www.Science Direct.com

    Loughlin, C., Arnold, K., and Crawford, J.B. (2012).  Lost appotunity is Transformational Leadership accurately recognized and Rewarded in all Managers?. Equality, Diversity and Inclusion: An international Journal, 31(1), 43-64.

    Loyer, R. (2008).  requirement for knowledge management lousiness driving information technology.  Journal of knowledge management, 12(3), 156-165.

    Main, M.A., and Help, p. (2010). organization culture and knowledge management. innovation and learning,7(3).

    Malhotra, Y. (1998). Knowledge management for the New world of Business. Available at: www.brint.com/km/what is. htm.data, august 2002.

    Mladkova,  L. (2012). leadership in mamagement of knowledge workers. international conference of leadership, technology and innovation management, procedia- social and Behavioral Sciences, 41, 243-250.

    Massa, S., and Testa, S. (2009). A Knowledgae Management approach to organizational Competitive advantage. European Managemant Journal, 27,129-141.

    Meyer, M., and Zack, M. ( 1996). The Design and implementation of information Products. Sloan Management Review, 37(3), 43-59.

    Monavvarian, A. And Khamda, Z. (2010). Towards Successful Knowledge Management: people Development approach. Business Strategy Services, 11(1), 20-42.

    Muharrem, T., Issam, G., Akbas, T.A., and Ozan, c. (2011). Transformational leadership and organizational commitment quarterly journal, 73 (3), 10-25.
    Nayir, D.Z., Uzuncarsili, U. (2008). A cultural perspective on knowledge management: the success story of Sarkuysan company.  Journal of Knowledge Management, 12(2), 141-155.

    Mullins, L. (1996). Management and organizational behavior (4th ed.). London:pitman publishing.

    Murphy, C.J., and Stogadill, R.M. (1974). Toward a contingency theory of leadership Based upon the consideration and Initing structure literature. organizational Behavior and Human performance, ohio state university.

    Neo, D., And Chan,Y.E. (2007). A Delphi of Knowledge Managemant Systems: Scope of Requirements. information and Management, 46(6), 583-597.

    Neilsen, A.P. (2006).  Understanding Dynamic Capabilities Through Knowledge Management. Journal of knowledge management, 10(4), 59-11.

    Nguyen, N.H., and Mohamed, S. (2011). Leadership behaviors, organizational culture and knowledge management practices. Journal of management Development. 30(2), 206-221.

    Nielsen, K., Yarker, J., Randfall, R., Munir, F. (2009). The mediating effects of team and self-efficacy on the leadership between transformational leadership, and Job satisfaction and psychological well-bering in healthcare professionals. international Journal of  Nursing studies, 46, 1237-1238.

    Nonaka, I., and Tackeuchi, H. (1995). The knowledge creating company. New York: Oxford Press.

    Nonaka, I. (1994). A Dynamic Theory of organizational Knowledge Creation. organization Science, 5(1), 14-37.

    Northouse, P.G. (2010). Leadership: theory and practice (5th ed.). Sage publications, ISBN 978-1-4129-7488-2.

    O,dell, C., and Grayson , C.J. (1998). only we know : Identification and Transfer of internal Best Practice. California management Review, 4(3) .154-174.

    Oliver, S., Kandadi, K.R. (2006). How to develop Knowledge Culture in organizations?.  Journal of Knowledge Management, 10(4), 6-24.

    Oztemel, E., and Aslankaya, S. (2004). Assessment of Knowledge Management Activities in Manufacturing. 4th International Symposium on Itelligent manufacturing  Systems IMS, Sakarya, Turkey. Avalable at: http://Conference.iproms.org / sites/confrence/iproms .org/files /papers2007/66.pdf(2 Jun 2011)

    Petrusa-ortega, E.M., Zaragoza-saez, p., and claver-cortez, E. (2010). can formlization, complexity and conteralization influence knowledge performance?. Journal of Business Research, 63, 310-320.

    Politis, D.J. (2001). The Relationship of Various Leadership Styles to Knowledge Management. Leadership & Organization Development Journal. 22(8).

    Porter- O' Grady, T. (2008). Creating An innovation nursing organization. Voice of  Nursing  Leadership, 6(2), 6-7.

    Probst, G., Raub, D., and Romhardt, K. (2000). Managing knowledge - bulding Blocks for success, organization studies.

    Ricketts,  k.G. (2009). leadership vs. Management. AGRIculture, Lekington, KY. 40546.in http://www.ca.uky.edu/agc/pubs/elk1.pdf.

    Rivera-Vazquez, J., Flores, L., and Rogelio, F. (2009). Overcoming Cultural Barriers for innovation and Knowledge Sharing. Journal of Knowledge Management, 13(5) , 257-270.

    Sabherwal, R., and subherwal, S. (2005). Knowledge management using information Technology: Determinants of short term impact of firm value. Decision Science, 36 (4), 531-567.

    Sahertian, P., and Soetjipto, B.E. (2011). Improving employee's organizational Commitment, self- efficiency and organizational Citizenship bahavior Trough The implementation of Task-oriented and Relationship-oriented Leadership Behavior. The business review cambridge, 17(2), 48-60.

    Sajeva, S. (2010). The Analysis of Key Elements of  Socio-Technical Knowledge Management System. Economics and Management, 15, 765-775.

    Schein, E.H. (2010). Organizational culture and leadership. Jossey- Bass, S. Franceisco, ISBN 978-0-470-19060-9.

    Schermerhom, J.R., et al. (1994).  Managing organizational behaviior (5th ed.). Newyork: John wiley & Sons Inc.

    Schriesheim, Ch.A., Proctor-Thomson, S.R. (2006). leadership, culture and performance, The case of newzealand public sector.  journal of change management, 3, iss4, 376-393.

    Sedera, D., and Gable, G.G. (2010).Kowledge Management Competence for enterprise System Success. Journal of strategic Information Systems,19,  296-306.

    Shankar, R., Singh, M.D., Gupta, A. And Narian, R. (2003). Strategic planning for knowledge management implementation in Engineering firms. Available at: www.emeraldinsight.com.

    Shao, Z., Feng,Y., and Liu, L. (2012). The Mediating Effect of organizational Culture and Knowledge Sharing on Transformational Leadership And Enterprise Resource planning Systems. Computers in Human Behavior, 28, 2400-2413.

    Shaw, B., and  Sheehan, T. (2002). Management The Knowledge Life Cycle. Sloan Management Review, 44(1), 75-83.

    Singh, K.S. (2008). Role of Leadership in Knowledge Management. Journal of Knowledge Management,12(4) , 3-15.

    Song, J.H., Kang, I.G., shin, Y.H., and kim, H.K. (2012). impact of an organization’s procedural justice and transformational leadership on employees’ citizenship behaviors in the Korean business context. Journal of Leadership and Organization Studies, 19, 424, published online 3 May 2012 http;//jlo.sagepus.com.

    Sosik, J.J. (1997). Effects of transformational leadership and anonymity on idea generation in computer-mediated groups. Group and organizational management, 22, 460-479.

    Sousa, C.A., and Hendriks, P. (2006). The need for grounded Theory in Developing a knowledge based view of organizations. organizational Reasearch methods, 9(3), 315-339.

    Stentz, J.E., planclark, V., Matkin, G. (2012). Applying mixed methods to leadership researeh. the leadership quarterly, 110-1016. Elsevier Inc. http://dx.doi.org

    Stone, A.G., Russell, R.F., and patterson, K. (2004). Transformational versus servant leadership. leadership & organization Development Journal, 25 (3), 349-361.

     Sun, p. (2010). Five critical knowlege management organizational themes. Journal   of knowledge management,14, 507-523.

    Tannenbaum, R., and Schmit, W.H. (1973). How to choose a leadership pattern. Harvard Business Review, 1(3).

     Tannenbaum, S.I., and Alliger, G.M. (2000). Knowledge Management: Clarifying The Key Issue. IL: IHRIM.

    Vanderspek, R., and Spijkervet, A. (1997). Dealing Intelligently With Knowledge. Knowledge Mnagement and Its integrative Elements. Liebowitz, NewYork : CRC Press.

    Veber, J., et al. (2000). Management. Zak lady, prosperita, globalizace, management press, praha, ISBN 80-7261-029-5.

    Viitala, R., (2004). Toward Knowledge Leadership. Leadership & organization Development Journal, 25(6), 528-544

     Vroom, H.V. (1983). Leadership : in Marvin D. Dunnette. Hanbook of industrial . New York,wiley.

    Wang, L., and Shen, Q. (2008). Knowledge Evaluation in Industrial Clusters. Asian Social Science, 4(6), 23-27.

    Weiss, J. (2001). Organizational behavior and chnge-managing diversity, cross cultural dynamics, and ethies (2 th ed.). south- western college publishing.

    Wiig, c.k. (2002). knowledge management in public Administration. Journal of knowledge management, 6(3), 224-239.

    Wiig, K.M. (1993). Knowledge Mnagement Fundation. Arlington: Schema Press.

    Wong, K.Y. (2005). Critical Success Factor For Implementing Khowledge Management In Small And Medium Interprise. industrial management & data system, 105 (3), 261-279

    Wu,W.W. (2012). Segmenting Critical Factor For Successful Knowledge Management Implementation Using The Fuzzy DEMATEL Method. applied soft computing, 12, 527-535.

    Wu, W.W. (2012). segmenting critical factors for successful knowledge management approach to organilational competitive advantage. European management journal, 27, 129-141.

    Yaghoobi, N.M., Moghaddami, M.,Yazdani, B. (2009). the effect of emotional intelligence on the leadership styles. journal of executive management,19(1), 119-144.

    Zhang, X.A., Li, N., ullrich, J., and van Dick, R. (2013). The effect of Differentiated Transformational leadership by CEOs on Top management team Effectiveness and Leader-Rated Firm performance. Journal of management ,published online 18 January (2013) Available at http://jom . segepub.com/content / early / 2013.

    http://www.egfi.org

     


موضوع پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, نمونه پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, جستجوی پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, فایل Word پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, دانلود پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, فایل PDF پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, تحقیق در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, مقاله در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, پروژه در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, پروپوزال در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, تز دکترا در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, پروژه درباره پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس, رساله دکترا در مورد پایان نامه سبک رهبری توانمند ساز مدیریت دانش در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي گرايش تحول سازماني زمستان1391 چکيده     تحقيق حاضر با هدف بررسي ارتباط رهبري تحول آفرين و  توانمندسازي روانشنا

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده هدف این پژوهش، بررسی وضعیت رهبری تحولی مدیران ستادی دانشگاه های علمی کاربردی استان سمنان و رابطه آن با شاخص های سازمان یاد گیرنده بود. سوال اصلی این تحقیق عبارت از این بود که آیا بین سبک رهبری تحولی مدیران ستادی و میزان انطباق با شاخص های سازمان یاد گیرنده رابطه ای وجود دارد؟ این پژوهش تحقیقی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال 1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشددر رشته مديريت اجرائي گرايش مديريت استراتژيک خرداد 1391 چکيده هدف از تحقيق حاضر بررسي رابطه رهبري تحول­آفرين با رفتار شهروندي سازماني کارکنان

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی چکیده این تحقیق با هدف بررسی رابطه رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت گاز استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق، کارکنان شرکت گاز استان مازندران به تعداد 459 نفر و نمونه آماری شامل 329 نفر از کارکنان این شرکت می باشد. ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانی چکیده یکی از دلایل موفقیت سازمان های بزرگ این است که آنها کارکنانی دارند، فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می‌نمایند؛ یعنی آنها کارکنانی دارندکه رفتارهای شهروندی سازمانی را از خود بروز می‌دهند. پژوهش حاضر توصیفی و با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق درک عدالت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M. A» رشته : مدیریت گرایش: منابع انسانی چکیده یک مفهوم کلی از انواع رهبری خدمتگزار در مجموعه مدیریت است که این نوع از رهبری می تواند پایه و اساس برای طبقه بندی و ارزشیابی ویژگیهای رهبری خدمتگزار در سازمان باشد که به مدیران کمک می کند.درحال حاضر بررسی ومطالعه درمورد رهبری بین رهبری خدمتگزار و ادراک کارکنان شرکت گاز استان گیلان است که ...

ثبت سفارش